Salam aleykoum je viens vers vous pour avoir des renseignements. Je compte partir m'installer en algerie avec mon mari et mes enfants.
Premièrement j'ai 26 ans de nationalité portugaise mon mari est né en algerie et à grandi en France il est arrivé bébé. Bref nous avons 3 enfants de 6 4 et 2 ans. Nous avons fait juste le hallal ici en France. Et comptons faire le civil en Algérie.
Deuxièmement j'aurai aimer savoir si les enfants n'ont pas le non de famille de leur père est ce que sa posera problème?il n'y a que la première qui a les deux noms. (oui mr à reconnu c enfants après leurs un an et on a fait le changement de nom de famille que pour la plus grande) les autres ont veut leur faire plus tard une fois mariés. Nos enfants nont pas de papier actuellement je ne sais pas s'il faut que je leur fasse portugais ou bien algérien en sachant que il ne peuvent être français qu'à partir d'un certains âge vu que aucune des parents n'est français.
Troisièmement faut il visa ou pas est ton obliger d'avoir carte d'identité pour voyages ou juste un passeport suffit. Ont part en bateau almeria ghazaouet faut til avoir le billet retour pour le visa?on va faire l'hébergement pour moi déjà sa sa sera fait. Ensuite j'aurai aimer savoir pour le mariage la bas qu'est ce qu'ils demandent.
A oui je précise qu'on part pour ne pas revenir. Et mon mari a un oncle qui travail à la mairie la bas que c lui qui s'occupe des papiers d'hébergement etc.
A oui j'aurai aimer savoir aussi je n'ai pas besoin Du titre republicain pour mineur pour mes enfants vu que je ne rentre pas si?ils seront inscrit à l'école locale. Voilà dsl sa fait beaucoup de question je sais mais bon.
Mon mari partira avec son passeport caduc vu que le biometrique on nous a dit 3 mois et vu que sa passe comme sa c bon piur lui le pb c pour les enfants et moi en fait.
Merci de me renseigner
Tu es étrangère pour l'Algérie, non-mariée donc pour prétendre à pouvoir rester en Algérie, il va falloir vous marier soit en France et faire reconnaitre les enfants officiellement par le père (livret de famille) ou bien en Algérie mais en deux temps ! Ton mari n'est pas domicilié en Algérie, il n'est pas connu des autorités algériennes, son dossier est en France au consulat donc vous ne pourrez pas vous marier en Algérie dans l'immédiat !
Normalement, les algériens se marient civilement en France et font ensuite la mariage religieux en Algérie !
Un bon conseil, addressez-vous directement au consulat en demandant un RV au consul adjoint, pour qu'il vous explique comment vous devriez faire ! C'est trop compliqué votre situation !
Pourquoi faire compliqué si on peut faire simple ????
LILI
Il n'y a personne qui soit née sous une mauvaise étoile, il n'y a que des gens qui ne savent pas lire le ciel. (Dalaï Lama)
mais rien ni personne ne vient à bout de ceux qui défendent une cause juste... (Mano Dayak)
Merci pour ta réponse tassili. Comment je peux faire livret de famille et où vu qu'à la mairie on veut pas m'en délivrer un vu que ont n'est pas français il mon dit que les actes de naissance suffisent.
Le père a reconnu c enfants pas direct à la naissance mais sa a été fait. Côté mairie comme je disait plus haut il a un oncle qui y travail qui nous facilitera la tâche. Mon mari a tous les papiers de la bas Vu qu'il est né la bas la maison aussi est à son nom à lui et au nom de son père. Ont aimerais partir pour l'aid tu penses que c'est foutu?
Pour préciser pourquoi pas s de civil en France et pourquoi les enfants on été reconnus plus tard cest par peur de justice sans rentrer dans les détails ici c'est compliqué pour lui trop de "bêtises"
En plus il a perdu sa carte de séjour... Et je pense pas qu'ils la lui repassent..
Il pourra partir certes mais pour toi c'est plus complique pour avoir la carte de résidence dans l'immédiat... Il faut être marié et déjà vivre en Algérie ! Tu dois avoir un visa de conjoint pour pouvoir faire ta demande de résidence, etc... Prévois à ce que tu seras obligée de rentrer en France au bout de 3 mois, sauf...
Je ne comprends pas pourquoi ton mari (vous n'êtes pas maries non plus) n'a pas la nationalité depuis près d'une vingtaine d'années ???
C'est vraiment compliqué votre cas
Lili
Il n'y a personne qui soit née sous une mauvaise étoile, il n'y a que des gens qui ne savent pas lire le ciel. (Dalaï Lama)
mais rien ni personne ne vient à bout de ceux qui défendent une cause juste... (Mano Dayak)
Oui je sais bien que je ne l'aurai pas dans l'immédiat ce qui est normal.
Mon mari n'a pas la nationalité française parce que il ne l'a pas demander. Moi non plus je ne l'ai pas demander je suis portugaise. Et je dit mon mari parce que j'ai fait le mariage religieux ;)
Je ne pense pas revenir en France...
Mon souci c'Était plus de savoir quels papier faire à mes enfants
Tous simplement que financièrement ont peut pas se le permettre de voyager ici et là. La on part avec nos enfants pour s'installer...et surtout au portugal je n'ai plus de famille la bas donc sa nous reviendrai trop cher
marie toi déjà en France, certes les autorités françaises ne te donneront pas de livret de famille mais tu aura un acte de mariage
transcris cet acte via le consulats algérien dont tu dépend, ensuite ton mari devra reconnaitre tout ses enfants auprès des autorités françaises.
ensuite il portera sur le livret de famille algériens ses enfants reconnus pour le visa tu aura plus de facilités car tu sera conjoints d'algerien
Merci pour ta réponse. Comme je disais plus haut je ne pourrai pas me marier ici c trop compliqué... Et on compte partir en juillet les démarches seraient plus longues du coup sa retarderai le voyage...
S'est tu si j'ai besoin du billet retour bateau pour avoir mon visa?
oui les autorités consulaires algériennes l'exigent
et un visa algérien sera exigé a tes enfants s'ils voyagent avec un passeport portugais
s'ils voyagent avec un passeport algérien ils sont exemptés , la durée de délivrance du passeport algérien est de 3 mois environ.
si tu ne pars pas avec un titre républicain tu sera dans l'impossibilité de ramener tes enfants en France, sauf si tu leurs demande un visa français.
tes enfants n'ayant pas de pièces d'identité algérienne ne pourront pas vivre en Algérie.
s'ils restent en algerie ils ne pourront jamais obtenir la nationalité française si le pere est né apres 62(condition de résidence de 13 a 18 ans ou de 8 a 13 ans).
dans tout les cas tu t'y prends très mal est tu es maladroite dans tes démarches
pour le mariage en algérie une autorisation de la wilaya doit être fournie pour tout etranger désirant se marier
une enquête est diligenté(par les services de securités) elle dure environ 6 mois.ton piston a la mairie me laisse perplexe :)
Merci pour tes explications et si le père declare les enfants au consulat algerien et qu'il les posent sur son passeport c'est bon?on a appeler il nous ont dit qu'ils peuvent prolonger son passeport qui est caduc. (à mon mari) pour le mariage oui on est au courant qui a une enquête de faites. Mais bon sa fait quand mm 8ans que je suis avec le père de mes enfants il les a reconnus tous les 3 après leurs un an mais il les a reconnus.
Merci beaucoup de tes précisions
Tu sais si je leur fait la carte d'identité algerienne combien de temps sa mets?si leur père les declare au consulat algerien?
Après pour leur nationalité française ce n'est pas grave car ont compte s'installer en Algérie...
la carte d'identité est faite sur place et elle peut être fait pour les enfants reconnu par le père
et oui le père peut apposer ses enfants "RECONNU" sur son passeport si le consulats lui prolonge ce dernier (version non biométrique)
l’enquête pour mariage tu y auras droit même si ça fait 100 ans que tu es avec lui....
c'est comme ça en Algérie, la bureaucratie et le zèle sont une marque déposé 😛
Sincèrement merci pour tes réponses mais je te sens dans le jugement concernant notre situation... C'est déjà pas évident d'être un couple mixte la on veut tout quitter ici au vu des événements incessant envers Les musulmans etc on voudrai aller vivre la bas pour changer de vie se centrer enfin et donner une meilleure vie à nos 3 enfants ici ont est bloqués dans nos démarches mon mari a des souci niveau justice cest pour ça c'est compliqué mais franchement merci beaucoup pour tes interventions mercredi on ira sur place. Je reviendrai pour donner suite ;)
C'est un mal entendu alors;) je reviendrai vous faire un retour de ce qu'on me dit au consulat au pire sa servira peut être à d'autres gens dans la même situation que moi mm si je pense que c'est rare lol.
Amine de même pour vous.
Encore merci
Pour info, je crois que les enfants doivent être munis de leur passeport individuel ! Ils sont de quelle nationalité ?
N'oubliez pas que tu devrais rentrer en France sans tes enfants s'ils figurent sur le passeport algérien du père ! Et tu auras toujours besoin d'une autorisation du père pour voyager avec tes enfants ! Le fait de vous marier en Algérie, te mettras sous le code de la famille algérien !
Lili
Non lili quand on a appeler le consulat ils nous ont dit qu'il pouvait être sur l'ancien passeport du pére. Sauf si on décidait de faire le biometrique dans ce cas là chacun son passeport.
Comme je l'ai dit on part pour y vivre donc pzs de souci de ce côté là. Je sais que le régime n'est pas le même qu'ici.
Je reviens vous donner les informations que j'ai eu au consulat. Alors les enfants auront leurs cartes d'identité algerienne et il seront sur le passeport de leur père l'ancien et son passeport à été prolongé voilà. Pour ce qui est du mariage j'ai été retirer certificat de célibat et coutume au consulat du Portugal. Car en algerie il demande pour le dossier.
Oui je sais bien que je ne l'aurai pas dans l'immédiat ce qui est normal.
Mon mari n'a pas la nationalité française parce que il ne l'a pas demander. Moi non plus je ne l'ai pas demander je suis portugaise. Et je dit mon mari parce que j'ai fait le mariage religieux ;)
Je ne pense pas revenir en France...
Mon souci c'Était plus de savoir quels papier faire à mes enfants
Bonjour,
_ton mari devrait demander la nationalité française, fais là pour tes enfants.Car pour voyager ou s'expatrier la nationalité française pèse bien plus que l'algérienne.
Ou encore voir des problèmes avec la justice du pays j'ai un ami qui était prof de français au caire.Il bossait avec une prof de français marié avec un franco algérien.Ce dernier était parti avec des égyptiens remplir un camion de bouffe et de vêtements pour les palestiens.Du temps ou ils avaient ouvert la frontière.Ils se sont fais confisquer le camion etc.Il a commençait à voir les fils électriques.Heureusement pour lui l'ambassade de France est venu le sortir de là!!!
_vous vous focaliser sur le bled mais il y a d'autres pays ex l'Angleterre, Canada etc.
_est ce que vous avez des économies?pas beaucoup?
Savez vous le prix de l'immobilier des logemenst?
Connaissez vous l'état des hôpiteaux publiques?
_avez vous des métiers entre les mains?Connaissez vous les salaires sur place?
_ici les médias font beaucoup de mal et effectivement je pense que ça va mal terminer.
C'est voulu par l'élite pro "nouvelle ordre mondiale"
_en Algérie qui est un pays merveilleux pour les vacances.Il y a malheureusement d'autres contraintes.
_beaucoup sont partis comme vous et beaucoup sont revenus.Et je connais un algérien ça lui a valu un mariage et ces économies.Certains y arrivent par ex un a ouvert un snack des autres ont acheté un bateau de pêche et un autre a fait une imprimerie.Ceux qui réussissent ont généralement un job entre les mains.
_je conseillerai à ton mari de faire une formation chaudronnier/soudeur.Prendre un peu d'expérience en France et là bas il pourra se mettre à son compte.Les ouvriers qui bossent bien c'est recherché au bled.
Bonjour pourquoi l'Algérie parce que mon mari a la maison la bas et il est algérien puis c'est un pays musulman... Oui nous avons des économies encore heureux avec trois enfants...
Mon mari a le projet d'ouvrir son propre commerce (boulangerie)
Je N'idealise pas le bled loin de là. C'est un projet en famille que l'on a décider ensemble pas un coup de tête même si sa paraît précipité parce que je veux partir pour pouvoir fêter l'aid la bas. Le pays a comme tous les pays du bon et du mauvais j'ai grandit en France et même du haut de mes 26 ans je voit que c'est plus la même France que mes parents nous ont fait découvrir c'est de pire en pire.
Et concernant la demande de la nationalité française ni mon mari ni moi même ne la voulons.
Je pense avant tous à mes enfants la France n'est pas un pays laïque comme elle le dit si bien...
Je ne veux pas te décourager je suis désolé de t'écrire cela, mais au vu de ta situation administrative extrêmement compliquée (aucune nationalité française, pas de mariage civil, pb de justice pour monsieur, perte de sa carte de séjour, les enfants etc...), tu va en avoir facile pour de très longs mois voir je pense plutôt des années pour constituer ton "dossier", il faut que tu le saches et que tu en ai conscience. L'Algérie est très difficilement accessible d'un point de vue administratif et ils ne font absolument aucun cadeau. Je suis même pas sûr que tu puisses y accéder avec ta situation actuelle.
Moi même ayant une épouse de nationalité Algérienne ET Française, avec de la famille dans l'administration sur place, marié civilement, pour me rendre là-bas c'est assez compliqué il faut faire un bon dossier. Alors toi waouh courage.
Le "mieux" c'est de faire vos nationalités Françaises, ça va prendre un peu de temps mais ça va faciliter ton départ plus tard en Algérie. Et puis pour tes déplacements et si il y à des problèmes ce sera ta bouée de secours.
Concernant "l'ambiance" en France je pense comme toi, c'est triste. J'ai moi-même à l'idée de partir.
On verra bien mr à pu faire son récépissé pour le renouvellement de sa carte de séjour...donc tous s'arrange.je suis très bien portugaise pas besoin de la nationalité française... Mes enfants sont d'après ce que le consulat nous a dit d'office algérien du fait de leur père. Après ce que tu me dit de me décourage en rien. J'ai confiance;) je me dit déjà que tous ne sera pas facile mais ya pire... Je sais que j'aurai un toit sur la tête les enfants iront à l'école des septembre et voilà après même si sa met du temps c'est pas grave tant que je suis sur le territoire de façon légale et de ce côté là je sais que je n'aurai pas de souci ;)
Hi there,
I know there are similar topics here and elsewhere, but they’re a few years old, and I need an up-to-date answer to make sure I don’t throw over 1000 € out the window. Thanks for your patience.
I’m planning a trip from France to Alberta/British Columbia, and I’m unsure about which bank card to use for the security deposit with the rental company (I’m thinking of going with AVIS).
I contacted Avis Canada, and they told me a credit card is absolutely required. I asked my bank for a credit card (a *real* credit card), but they only offered me a deferred debit card.
My question: For a rental with Avis Canada, is a Gold International Mastercard deferred debit card usable for the security deposit needed to finalize the rental? Is the "CREDIT" label enough? (Some cards say "CREDIT" and others say "CARTE DE CREDIT"—seems minor, but it’s actually a big deal in how the card works.)
I’ve seen conflicting info everywhere I look... My bank says it’s *usually* okay (the deferred debit card), while Avis Canada insists it *must* be a credit card, not debit—even when I mention the deferred debit card.
I know the whole credit card concept is already confusing, and on top of that, some sites say a deferred debit card counts as a credit card, while others say it doesn’t.
Thanks to anyone who can share a recent experience!
Have a great day
Hi there,
I’m heading to Senegal in January for a month and was wondering if I just need my French driver’s license or if I should get an international permit?
Thanks!
JL
Hi,
I’m bringing Seresta, an anxiolytic (tranquilizer) from the benzodiazepine family,
to help me sleep.
I’ll have the prescription with me.
Will this be a problem at customs, and do I need to declare it?
Same question for antibiotics?
Thanks a bunch!
I’m heading to Laos next spring, but I have a question about the Thai arrival/departure form. I’ll be flying PAR-BKK, then taking the train to Laos (so exiting Thailand), and later re-entering Thailand by train to catch my return flight. Do I need to fill out two forms in this case?
Hi there,
I have a 9-seater passenger vehicle that I use for my business in Paris, transporting people.
I’m planning to go to Algeria with my family.
The vehicle registration lists my company as the owner.
Can I get a TPD (Temporary Admission Document)?
Will I need a KBis extract or a power of attorney?!?
Thanks for your help.
Worst case, I can add my personal name as a co-owner on the registration, but that would be a real shame!
Hi,
I’m writing to ask for some info—I’ve heard that you **must** have travel insurance to land in Zanzibar.
What’s the process, and which insurance should I get?
Thanks in advance for your feedback!
Best,
Seb
Hi, are there any travelers who’ve recently crossed the border between Karakalpakstan (Uzbekistan) and Beineu in Kazakhstan?
It was closed for a while.
Thanks for any info!
I bought a one-way flight (Ryanair) and a return flight (EasyJet) to spend a week in Morocco in April.
My passport expires 3 weeks after the return date.
Some websites say the passport must be valid for 3 months at the time of entry.
However, it will still be valid both on entry and return, but its validity will only be 1 month at the time of entry (and 3 weeks on the return date, everything prepaid).
It's an individual family trip.
The consulate can't give me an answer—they're still looking into it (really!)
Last year, we stayed for 3 months in Thailand, north of Khao Lak, and were able to benefit from the 2-month visa exemption, renewable for one month by going to Takua Pa to validate a 1-month extension (1,900 baht).
This year, it’s a disaster for us—not only were we planning a 4-month stay, adding a visa run in between (which some say is quite risky), but the law is apparently changing in the coming months with the return of the 1-month exemption (plus the usual 1-month option). So, we looked into applying for a 6-month multiple-entry visa, allowing a maximum of 60 consecutive days in Thailand. However, I can’t find anywhere the minimum time required outside Thailand between two stays—do any of you have an idea?
Thanks for the info! If you’d like tips on Khao Lak and the surrounding areas, we’ve got some experience, though things change fast!
Cheers,
Bruno.
My partner, our 8-year-old daughter, and I are going on vacation to Gex.
We’ve decided to spend one day in Switzerland and another in Italy. Will we need ID (national ID card or passport)? Do we also need ID for our daughter?
Hello,
We’ll soon be moving to Madagascar long-term.
As a French national, I need to obtain a short-stay visa that can be converted to a long-stay one. To do this, I have to send the required documents to the Madagascar embassy in Paris.
No issues with that procedure so far.
If I get this visa, once I arrive in Madagascar, I’ll need to provide the same documents to the Ministry of the Interior in Anosy. I’m trying to find an email address or website for the Ministry to check which documents I need to submit (I think they ask for additional ones).
If you have any info on this, I’d appreciate your replies.
Best regards,
M. Buisson Eric
I’d like to know if anyone has already applied for a private visa to Russia with an invitation from a Russian resident.
I traveled earlier this year with an e-visa, but since I want to stay longer, I’ll be visiting my friend who lives in eastern Russia.
For the visa application, does the invitation need to be on an official paper form issued by the Russian ministry? And most importantly, do I need to present the original for the application, or is there an electronic version that can be sent directly to the consulate in France?
Thanks for any info if you’ve gone through this process before!
I filled out the B2 form to apply for a visa, created an account on Atvis to pay the visa fees and schedule a meet-up, but every time I try to pay with my Boursobank Visa 1st card, they refuse the payment with a message telling me to check my details (address), even though everything is correct. Does anyone know why this is happening, or maybe they don’t accept Visa cards? Are you aware of this?
Thanks for your feedback!
Elisabeth
There are rumors going around about the ETA: it must absolutely be on your smartphone in the "ETA" app.
Paper documents might not be accepted.
Is this real or just a hoax?
Thanks, I’m leaving in 3 weeks. My passport is good to go and my ETA is still valid for a year, but I only printed the email I received.
Thanks everyone.
Hi there,
We need to apply for a B2 visa because we visited Iran in 2018. It currently costs $185, but they’re planning an additional $250 fee per person for the same visa—it’s been approved but not yet implemented. Does anyone know when this fee will take effect?
Thanks in advance!
Elisabeth
Hi there,
In November, we're heading off on a 4-month trip. We'll be landing in China and plan to leave the country via a land border into Vietnam.
I’ve read that China may ask for proof of exit within 30 days (flight ticket or other reservation). Since we’d be leaving by land, I’m wondering how this works in practice.
Has anyone here been in this situation recently?
Did the airline ask for an exit ticket before boarding?
Did Chinese authorities require proof upon arrival?
Is a train/bus ticket to Vietnam sufficient?
Is a cancelable or flexible reservation accepted?
Hi there,
Just a question that’s probably been asked before (though usually the other way around for my situation :))
My wife and I are heading to the US.
On her ticket, it only has her maiden name (e.g., Martine DUPOND).
On her passport, it’s written as Martine DUPOND épouse AVRY.
No issues for travel, I hope I did the right thing with the ticket?
Then for the ESTA, is just Martine DUPOND enough, or do I need to include the "épouse AVRY" part like on the passport?
Thanks in advance!
Hi there,
I’m spending a few days in San Pedro de Atacama (Chile) and would like to cross the Argentine border to make a loop toward Salta and then return to Chile to drop off the rental car.
I’ve heard that crossing the border can be tricky!
Is it possible with a rental company’s authorization? Which company, and at what cost?
Thanks for sharing your experiences!
Best regards,
Arnale
I saw on the French Embassy in Peru’s website and the Peruvian Consulate in Paris’s site that the rule is to have a passport valid for 6 months *after the arrival date* (not the return date).
I arrive in Peru on August 13, 2019 (for about twelve days), and my passport is valid until February 16, 2020.
That’s 6 months and 3 days after my arrival date in Peru. In my opinion, I’m good to go.
But could I still be denied entry if they say I don’t cover the return date or that I’m too close to the 6-month mark?
I read on the French Ministry of Foreign Affairs website that it’s possible to apply for a temporary driving permit in China, valid for 1 month.
I’m planning to rent a car (without a driver) to explore part of the country next August, so I was wondering:
Has anyone here already gone through this process upon arrival?
How long do the formalities take on the spot?
Is it possible to handle these steps in advance, before arriving in China?
Hi there,
My departure is slowly approaching, and now that I’ve got my Russian visa sorted, I’m fine-tuning the rest of my trip to Tajikistan. Since the Tajik visa is no longer required for stays under 30 days (for French nationals), I’ll need to visit the Ministry of Interior (OVIR) to register within 10 days of entering the country. No big deal, though, since I had to go there anyway to apply for my GBAO permit. 😉 However, I’ve *seen* several reports from travelers (mostly motorized) mentioning that you need an entry permit for Kyrgyzstan, which has to be arranged in advance at the Kyrgyz Ministry (consulate?) in Dushanbe. Otherwise, you’re *stuck* at the Kyzyl-Art border (with no Wi-Fi, of course, to try and sort it out). The most recent report was from a year ago, so I’d love to know if this is still the case and if it’s indeed at the Kyrgyz Ministry (consulate?) where you need to go for this pre-authorization.
Does anyone have any recent info on this?
Thanks in advance!
Hi everyone.
I’m leaving for almost 3 months in the Philippines (11 weeks total) starting in early May.
I already have my round-trip ticket.
The problem is, I don’t have time to get a 2-month visa because the process takes nearly a month.
From what I’ve read here and there, I need a return ticket valid for less than a month when I arrive in the Philippines to prove my good faith.
After that, I can apply for a 30-day extension at the immigration office.
I’m planning to either buy a fully refundable ticket to the nearest country or a fake ticket.
For 3 months, I’ll need to extend my visa two more times before my return date to France.
My question is this:
Will immigration ask me each time I extend my visa by one month to show proof of an exit ticket matching the new visa extension date?
Is it possible to extend directly by 2 months before the initial 30 days expire?
Thanks in advance for your experiences and tips! 😊
I’ve been to Thailand several times, but it was about 20 years ago…
There’s a new system in place now, it seems.
TDAC – Thailand Digital Arrival Card.
Before arriving, I apply for a TDAC, okay.
If during my stay I cross the border to spend a few days in Malaysia and then re-enter Thailand,
do I need to submit a new TDAC application?
Do I use the same TDAC as when I first entered the country?
Or do I initially have to pay for a Thai multi-entry visa?
Thanks in advance for your insights—I can’t find the answer online.
My partner (Mexican) entered France on January 21st as a tourist. She was therefore entitled to stay for 90 days in the Schengen Area. She’ll be leaving for Mexico on April 16th, so she’ll have “used up” 86 days.
She plans to return to France on July 18th. According to the European Commission’s Schengen calculator, this new stay “may be authorized for a maximum of 90 days.” That’s not very clear ("may be," "for a maximum of").
The text of Article 6 of the European regulation (2016/399) states that for a stay planned in the territory of the Member States, not exceeding 90 days in any 180-day period, one must examine "the 180-day period preceding each day of the stay." That’s not very clear either.
My partner wants to return to France for a 90-day period starting on July 18th. Is this possible?
There are two ways to look at it:
1) The first day she spent in the Schengen Area was January 21st. That day will drop out of the calculation 180 days later, on July 20th.
From July 20th, she’ll get back 1 day of possible stay; on July 22nd, 2 days; and so on. All the days from her previous stay (January 21st–April 16th) need to be outside the 180-day rolling window.
The last day of her stay was April 16th. Looking 180 days ahead, that brings us to October 13th. From that date, she’ll be able to return for a full 90 days.
2) The number of allowed days is calculated for each day of the new stay. In other words: the 180-day window is recalculated every day, not fixed at the entry date.
If she re-enters France on July 18th, she’ll only have a “credit” of 4 days. But with each day of her new stay, one day from the previous stay (January–April) will drop out of the calculation. The rolling window allows her to “replace” days from the previous stay with those of the new stay, without ever exceeding 90 days in any 180-day period.
In this case, my partner could stay in France for 90 days starting on July 18th.
The Prefecture doesn’t provide any information, nor does Air France, and in the forums I’ve checked, opinions are divided. Thanks for any insights you can share!
Hello,
We’re planning to travel to Indonesia (Sulawesi with family) next July and August for a stay longer than a month (about 6 weeks).
I’ve seen that it’s possible to get a 60-day visa before departure, but I’ve also read about people having a lot of trouble getting it (some even didn’t manage and had to leave without it).
We absolutely need to have these 4 visas BEFORE leaving because once we’re in Sulawesi, I’m not sure we’ll be able to go to an embassy to request a visa extension after 30 days.
In short, how can we **100% guarantee** that we’ll get our 4 60-day visas before our trip this summer?
Hello, HAPPY NEW YEAR 2026!
We’re heading back in October for a trip through Botswana, Zambia, and Zimbabwe.
I have a question: for our route, we’ll need to cross the Zambia and Zimbabwe borders twice each. From experience, I know we won’t have any issues with Botswana.
But for the other two countries, I can’t find a clear answer.
All your tips are welcome!
I’m currently a student on a gap year, and I don’t plan to go back to school right away. That said, traveling really interests me. But I’ve been wondering: does being a student come with any perks when you decide to go abroad? The real question is whether I should re-enroll in a program just to keep that status without actually attending.