Itinéraire pour une semaine en Egypte en août
by Coolgeff
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
Bonjour, j'étais passé donner des conseils sur l'asie sur ce forum, et je m'en suis rappelé au moment de partir en voyage (maintenant), en EGYPTE.
Je voudrais partir pour pas trop cher ( ca c'est les habitudes de l'asie) en egypte, pour une semaine, sachant que je suis a Munich (Allemagne), et que c'est la que je reviendrai. Je voulais partir fin Aout, voire deb septembre, si vraiment c'est moins cher, et plutot que de faire la liste des billets sur Opodo, je me dit que Louxor ( le grand maitre ici ^^) avait peut etre une idée.
mes questions :Quoi visiter? Pyramides, Louxor(justement)?, le Nil?, Assouan? sachant que nous ne restons qu'une semaine ( avec ma copine), il est évidemment impossible de tout faire. pon est plutot backpackers petit budget, donc pas d'hotel 18* au caire, mais il y a quelquechose entre ca et le truc miteux? les plein d'étoiles sont-ils chers? Y'a t'il des low cost? j'ai vu egyptair, mais ca reste a 432€ munich/leCaire, il est peut etre beaucoup trop tard pour la haute saison?
bref, je cherche a en savoir plus sur un voyage la bas en cette fin d'été. (svp, me dites pas " ah non c trop tard, c trop cher, elle va pleurer de tristesse, elle veut des pyramides :))
qui veut voyager loin ... enfin bon tout le monde la connait celle là
Le Grand Maître vous salue
🙂🙂🙂
Mais je suis seulement un amoureux de Louxor et de l'Egypte qui cherche à faciliter les voyages dans ce pays merveilleux.
Bon, tu dois partir de München ?
Ben, pas forcément...
Va sur le site de jetairfly (regarde dans mon profil, c'est un jeu de piste...) et tu trouveras des prix intéressants au départ de Bruxelles (A-R moins de 150 euros ).
Et tu fais München-Bruxelles avec Eurolines, en bus, pour quelques euros...
En une semaine, faudra faire vite...
Soit tu te concentres sur une seule ville, Louxor ou Le Caire, soit tu passes deux nuits au Caire, tu passes la troisième nuit en train (environ 10 euros et sièges inclinables, tu pourras dormir), puis 3 nuits à Louxor et dernière nuit en train pour remonter vers Le Caire. (Les vols "panachés", aller vers Le Caire et retour depuis Louxor sont beaucoup plus cher).
Le logement sera moins cher à Louxor...
Et je peux t'indiquer une maison d'hôtes d'un couple belgo-égyptien où vous serez très bien accueillis et assistés à Louxor (destination que je vous conseille).
Sinon, pour une vingtaine d'euros pour deux, petit déj compris, je peux vous indiquer un hôtel 3* avec piscine et très sympa.
Pour Le Caire, je ne connais que les 5*, désolé...
Mais Michel Tatra se fera un plaisir de te conseiller.
Si tu veux plus d'infos de ma part, soit tu vas sur mon site (voir profil) soit tu te dépêches de me contacter, je pars lundi soir ... en Egypte ... jusqu'au 25 juillet...
aah merci merci,
le bus pour bruxelles, c'est encore vachement de temps perdu je me dis, mais je vais y jeter un oeil. en fait la semaine, elle peut comprendre les week ends. Donc le Care /Louxor semble le öieux? a louxor, je sais que c'est encore des tas de monuments ( desole de ma description d'ignare, mais je sais pas comment dire : bijoux de l'antiquité?) donc je me demandais si voir une oasis, ou un bout de desert serait possible. La vallée des rois c faisable depuis le caire? Disons qu'on a 8 jours ( partir le vendredi soir, revenir le dimanche suivant)
merci beaucoup
Vol Bruxelles - Le Caire les mardis, jeudis et dimanches
Bruxelles Louxor: les jeudis et dimanches
Vols départ vers 06.00, arrivée sur place vers midi et départ de là vers 14.00, ce qui vous fait gagner 1/2 journée chaque fois...
A Louxor il n'y a que les plus beaux monuments d'Egypte après les pyramides ...
La Vallée des Rois est à Louxor, donc ...
Le désert commence aux pyramides et la vallée des rois est aussi à la porte du désert.
Voir une oasis, non:
Au moins 5 heures de route et, pas d'illusions, une oasis, ce n'est pas qu'un point d'eau, deux palmiers et une tente de nomades ...
Et puis, 8 jours, c'est 8 jours, c'est même moins...
et encore, dans le programme que j'ai sugéré, vous gagnez du temps en train de nuit.
ah merci beaucoup !!
je vias donc chercher des vols pour le dimanche matin ( ils sont un peu plus cher aue ce aue vous avez dit en aout debut septembre, mais bon ca reste tres bien !)
et puis le caire/Louxor, avec tout plein de monuments et peut etre une ptite excursion d'une demi journée dans le desert !
merci de toutes ces infos!
autre chose a propos de l'avion, j'ai trouve 230€ depuis bruxelles en plein mmois d'aout, c'est vachement bien, et je me demande comment ca se fait qu'il y ait une compagnie si peu chere en belgique et pas dans les autres pays?🤪
Vous ne sauriez pas si il y a d'autres compagnies dans d'autres pays qui font des petits prix vers l'egypte? sinon tant pis, ce sera bus vers bruxelles!
cordialement
Francois
Oh, il y a une raison historique: Auparavant, tous les vols charters étaient opérés par une seule grande compagnie, Sobelair, filiale charter de Sabena.
Lors de la faillite, les deux grands groupes TUI et Thomas Cook ont créé chacune leur propre compagnie.
Donc, beaucoup de places disponibles et ouverture aux vols secs.
De plus, la plupart des Belges patrtent en juillet, moins de voyageurs en août et prix plus bas.
Puis il y a les campagne publicitaires et promotions spéciales:
En janvier 2006, il y avait des vols secs sur Louxor à 39 euros par trajet, TTC.
Ce sont des compagnies belges, critères d'entretiens très élevés, équipages belges, et rotations depuis la Belgique, donc départs matinaux et retours en soirée, plus avantageux que des transporteurs opérant leurs rotations depuis le pays de destination.
Par Egyptair, par exemple, départ de Bruxelles pour Le Caire vers 15.00 mais départ du Caire vers 10.00 .
Mais, chutt, n'ébuitez pas trop la chose ...😉
beaucoup de trucs justes dans ce que disent Louxor et les autres...
Mais personne ne parle d'Assouan qui est avec Istamboul, San Francisco et certaines autres villes du Monde : un endroit magique, avec ici une luminosité, une transparence de l'air qui illuminent les yeux pour longtemps...
En 8 jours, on doit voir les pyramides au Caire, le Musuem c'est sûr (l'un à l'aller, l'autre au retour, et inversement).
Il faut aller à Louxor, mais moi je pousserai à Aswan pour l'atmosphere, les felouques, le Nil ; puis je remonterai à Louxor pour le culturel...
Pour le Caire, je conseille de prendre le métro. Absolument. Il est tout neuf.
Pour loger pas cher au Caire, le Sultan Hotel dans le quartier de Taouwfiquia tout près de Ramses Station (la gare).
Toi qui est allé en Asie, les guest-houses n'existent pas au Caire. Les chambres d'hotels sont perchées dans les étages. Les hôtels aussi, au 5e sans ascenseur souvent ou alors il marche pas, il faut en prendre son parti.
Le Sultan hotel est dans une ruelle pleine d'étals de fruits et de fleurs, l'entrée est absolument merdique, les escaliers n'ont jamais été nettoyés. Au 5e on entre et l'ambiance sympa fait tout oublier. Le salon sur balcon est très cool. C'est surtout pas cher... c'est d'ailleurs le seul gîte que je connaisse aussi cheap !
"For the Times They're a-changin..." Bob Dylan
ouah merci beaucoup ca a l'air cool, la surprise quand on arrive au 5e
Ca m'interesse bien, mais pour le trouver? parce que si je tape sultan hotel, (deja j'ai peur qu'il y en ait plus d'un) je risque de tiomber sur des palaces... tu pourrais me dire ou il est? merci bcp pour les indics. le probleme en poussant a Assouan, c'est que on passe a une visite superficielle de tout, c'est un peu plus cher, et puis on ne vois rien a fond...
Dis moi, parce que le barrage ( si fo le voir je pense, rien que par curiosité...), le nil, les felouques, plus louxor, avec la masse de monuments, plus le caire, ouah ca fait beaucoup, en comptant les temps de trajet. Au fait, a part les Pyramides et le musée, y'a d'autres trucs connus ou a voir au caire? un souk connu? des monuments(quoique en fait on aura la dose de monuments), ou des endroits a l'atmosphère sympa?
merci de tes indications en tout cas
François
😎 tu demandes à être déposé à "Tawfiquia Square près de Ramses Station" (les Cairotes connaissent tous et prononcent "Taoufiya", c'est une petite place très vivante à 8 mn à pied de la grand gare Ramses). Arrivé à Tawfiquia Square, c'est une ruelle tout près à 100 m, facilement reconnaissable parce que la rue est jour & nuit obstruée par les étals de fleuristes-fruits-légumes : les voitures n'y passent pas. Le Sultan Hotel est à peine indiqué et son panneau très délavé mais ils connaissent tous, il est près d'une boulangerie qui fait des pains et gâteaux secs divins... Je peux pas te donner plus de précisions pour le moment, relance-moi fin-juillet début aout si tu ne trouves pas, ou envoie-moi le scan d'un plan de Google Earth.
Au Caire : fais avant départ vers le Sud le Museum (1/2 journée) : incontournable ! Lève-toi tôt le matin parce que c'est la queue comme pour la Tour Eiffel ! Choisi de voir les Pyramides au retour. Un truc inédit à faire à ton retour au Caire si t'as le temps ? prends le bus pour aller visiter la Mosquée d'Ibn Touloud (ouverte aux roumis que nous sommes), bâtie par un esclave devenu calife, ça fait déjà rêver. Je suis tombé amoureux de ce monument : rectitude, austérité, simplicité, majesté, ici c'est à la fois l'Afrique et l'Orient qui se rejoignent, c'est la simplicité et la rigueur du Coran qui se lisent dans la pierre. Sérénité. Pratiquement aucun touriste, en plus... Il y a aussi l'énorme Khan el Khalili... bon j'ai pas envie d'en parler, je préfère celui d'Istambul, d'Alep, de Tunis, de Fès ou de Marakech. Affaire de subjectivité. Si t'as peu de temps, autant retourner voir les Pyramides : n'en rêvais-tu pas depuis que tu es gamin !?
Je vais être partial : le barrage à Aswan est une merde à éviter absolument. C'est pas beau et je suis contre ce barrage, véritable catastrophe humaine (envasement, bilharziose, disparition à jamais de sites engloutis, Nubiens déracinés & parqués sur la rive opposée à la ville, etc...), au même titre que le Lac d'Aral asséché après le détounemant de 2 fleuves par les Staliniens, ou le futur grand barrage en Chine...
La masse de choses à voir comme tu dis... eh oui, je suis allé 6 fois en Egypte, soit j'y ai passé une centaine de jours, mais je n'ai vu qu'1/1000e des choses. Je veux dire par là qu'il te faut avoir une philosophie du voyage. Moi il y a longtemps que j'ai décidé de voyager sans m'imposer tout le catalogue des trucs à visiter. Je donne la part égale à la flânerie, à la sieste dans Khao-San Road à Bangkok, ou un "atey-hnana" avec des paysans sous des oliviers à une encâblure de Marrakech simplement parce qu'il fait trop chaud ou que j'ai une grosse flemme...
Va à Assouan pour te laisser envahir par la magie des lieux : ne fais pas le marathon à vouloir visiter tous les lieux suggérés par ton guidebook : oublie ça ! Prends une felouque (mais les felouquiers sont chiants à te harceler sans arrêt). Ou tout bêtement, saute plusieurs fois par jour le bac à 0.05 euros. Le bac te dépose du matin au soir sans discontinuer aux îles Elephantine & Kirchener (à visiter) ou au Nubian Village (rien à voir). Reviens ensuite boire un chaï. En ville regarde les types sertir au plomb des boites de conserve de saumure. Fais-toi cirer les pompes pour que le gamin mange au soir. Va boire un karkadé. Fais un tour en calèche à la fraîche. Lève-toi tôt le matin... tout ça pour te sentir HEUREUX, c'est si rare cet état... Ah si ! visite le Temple de Philae (et en même temps tu auras vu le Lac Nasser), c'est vraiment un leu magiquen, béni des dieux !
A Louxor, loue un vélo et visite le Temple de Karnak le jour (3 km), et celui de Louxor à la nuit tombée (c'est vite fait, mais tu peux y revenir, c'est dans le centre-ville). Pour un spectacle son & lumière, celui de Karnak à Luxor est le meilleur, c'est grandiose-sublime, c'est le plus émouvant (celui de Philae à Aswan est super aussi, je mets celui du Sphynx au Caire en 3e position). Un conseil: pars avec les couvertures de l'hotel car ça caille la nuit. Le lendemain avec ton vélo loué pas cher, passe le bac et file pour une journée vers les Vallées des Rois, des Reines, en te disant qu'hélas tu ne pourras jamais tout visiter... Visite une ou 2 tombes quand même : et voilà pour 1 journée de bonheur mais exténuante because la chaleur. Repose-toi en prenant plusieurs fois le bac, tu verras les Egyptiens dans leur va-&-vient quotidien, et le ballet des felouques. A Louxor évite le Banana Island, c'est bull-shit. Les petits hotels dans le Sud sont vraiment pas chers 10 £E, je crois...
Au Caire : fais avant départ vers le Sud le Museum (1/2 journée) : incontournable ! Lève-toi tôt le matin parce que c'est la queue comme pour la Tour Eiffel ! Choisi de voir les Pyramides au retour. Un truc inédit à faire à ton retour au Caire si t'as le temps ? prends le bus pour aller visiter la Mosquée d'Ibn Touloud (ouverte aux roumis que nous sommes), bâtie par un esclave devenu calife, ça fait déjà rêver. Je suis tombé amoureux de ce monument : rectitude, austérité, simplicité, majesté, ici c'est à la fois l'Afrique et l'Orient qui se rejoignent, c'est la simplicité et la rigueur du Coran qui se lisent dans la pierre. Sérénité. Pratiquement aucun touriste, en plus... Il y a aussi l'énorme Khan el Khalili... bon j'ai pas envie d'en parler, je préfère celui d'Istambul, d'Alep, de Tunis, de Fès ou de Marakech. Affaire de subjectivité. Si t'as peu de temps, autant retourner voir les Pyramides : n'en rêvais-tu pas depuis que tu es gamin !?
Je vais être partial : le barrage à Aswan est une merde à éviter absolument. C'est pas beau et je suis contre ce barrage, véritable catastrophe humaine (envasement, bilharziose, disparition à jamais de sites engloutis, Nubiens déracinés & parqués sur la rive opposée à la ville, etc...), au même titre que le Lac d'Aral asséché après le détounemant de 2 fleuves par les Staliniens, ou le futur grand barrage en Chine...
La masse de choses à voir comme tu dis... eh oui, je suis allé 6 fois en Egypte, soit j'y ai passé une centaine de jours, mais je n'ai vu qu'1/1000e des choses. Je veux dire par là qu'il te faut avoir une philosophie du voyage. Moi il y a longtemps que j'ai décidé de voyager sans m'imposer tout le catalogue des trucs à visiter. Je donne la part égale à la flânerie, à la sieste dans Khao-San Road à Bangkok, ou un "atey-hnana" avec des paysans sous des oliviers à une encâblure de Marrakech simplement parce qu'il fait trop chaud ou que j'ai une grosse flemme...
Va à Assouan pour te laisser envahir par la magie des lieux : ne fais pas le marathon à vouloir visiter tous les lieux suggérés par ton guidebook : oublie ça ! Prends une felouque (mais les felouquiers sont chiants à te harceler sans arrêt). Ou tout bêtement, saute plusieurs fois par jour le bac à 0.05 euros. Le bac te dépose du matin au soir sans discontinuer aux îles Elephantine & Kirchener (à visiter) ou au Nubian Village (rien à voir). Reviens ensuite boire un chaï. En ville regarde les types sertir au plomb des boites de conserve de saumure. Fais-toi cirer les pompes pour que le gamin mange au soir. Va boire un karkadé. Fais un tour en calèche à la fraîche. Lève-toi tôt le matin... tout ça pour te sentir HEUREUX, c'est si rare cet état... Ah si ! visite le Temple de Philae (et en même temps tu auras vu le Lac Nasser), c'est vraiment un leu magiquen, béni des dieux !
A Louxor, loue un vélo et visite le Temple de Karnak le jour (3 km), et celui de Louxor à la nuit tombée (c'est vite fait, mais tu peux y revenir, c'est dans le centre-ville). Pour un spectacle son & lumière, celui de Karnak à Luxor est le meilleur, c'est grandiose-sublime, c'est le plus émouvant (celui de Philae à Aswan est super aussi, je mets celui du Sphynx au Caire en 3e position). Un conseil: pars avec les couvertures de l'hotel car ça caille la nuit. Le lendemain avec ton vélo loué pas cher, passe le bac et file pour une journée vers les Vallées des Rois, des Reines, en te disant qu'hélas tu ne pourras jamais tout visiter... Visite une ou 2 tombes quand même : et voilà pour 1 journée de bonheur mais exténuante because la chaleur. Repose-toi en prenant plusieurs fois le bac, tu verras les Egyptiens dans leur va-&-vient quotidien, et le ballet des felouques. A Louxor évite le Banana Island, c'est bull-shit. Les petits hotels dans le Sud sont vraiment pas chers 10 £E, je crois...
Ah merci beaucoup pour tous les conseils, ca donne envie. Donc avec le programme de trajet de Louxor(le monsieur pas la ville) et ton programme de "visites", je peux que vouloir rester !!
Ceci dit, Khoa-san road j'ai bien aimé, evidemment que j'ai pas tout visité a bangkok, je veux juste pas louper les incontournables la bas en Egypte
Merci merci
Bonjour,
je suis friand de vos conseils, donc j'en profite
pour cet hotel au caire, est-il possible de reserver? quel est l'ordre des prix? ont-ils un site internet?
Tu me conseilles donc de faire le caire-aswan-louxor-le caire, cela en 8 jours? et en flanant, ca me parait difficile, et je continue de me dire qu'en poussant a asan, ce serait pour voir le temple d'abou simbel, et la ca fait loin... Donc peut etre le caire louxor, avec un peu de temps libre pour aller dans les souks et tout ça... ?
Bonjour,
Si je puis ajouter quelque chose, Aswan c'est beaucoup plus que Abu Simbel, c'est un cadre merveilleux, une vraie ville contrairement a Louxor... Bref l'endroit ideal pour plusieurs jours a flaner, justement ; a tout prendre, mieux vaut faire sauter Louxor. La felouque a Louxor, c'est tres loin de valoir la felouque a Aswan..... Et le musee nubien.... Et Philae.... Et les iles.....
Michel
Si je puis ajouter quelque chose, Aswan c'est beaucoup plus que Abu Simbel, c'est un cadre merveilleux, une vraie ville contrairement a Louxor... Bref l'endroit ideal pour plusieurs jours a flaner, justement ; a tout prendre, mieux vaut faire sauter Louxor. La felouque a Louxor, c'est tres loin de valoir la felouque a Aswan..... Et le musee nubien.... Et Philae.... Et les iles.....
Michel
Vous avez de la chance que Louxor soit en Egypte en ce moment, il peut pas se défendre de vos propos ... 😉
Alors Aswan serait mieux que Louxor? parce que la vallée des rois, les sons et lumiere de karnak, on m'en a quand meme dit du bien... d'autres avis sur un choix entre Louxor et Aswan?
merci beaucoup
Je crois que tu ne nous comprends pas Coolgeff.
Tu nous poses une colle très ardue, qui revient à répondre à peu près à cette question :
"comment visiter le maximum de l'Egypte en l'espace ultra-court d'une semaine ?"
Dis-toi que n'ayant pas le temps de voir grand'chose (c'est tellement prodigieusement riche !), il te faut faire des coupes drastiques ! Mais pas en ce qui concerne Louxor ET Aswan, si tu vas dans le Sud.
Moi je t'ai parlé de Louxor, les Vallées des Rois, des Reines et des Nobles, vite regardés en une très longue matinée de bicyclette (de 7h00 à 14h00), les temples de Louxor à visiter l'après-midi et Karnak en suivant avec le son&lumière le soir... Mais j'ai dit aussi que tu ne peux pas éviter Aswan, surtout si tu privilégies la flânerie (qui est ma forme de tourisme préférée). Et là, c'est te dire, Tatra abonde dans mon sens ! Louxor et Aswan, j'aime les deux. Ils sont différents en tout. Ils sont surtout incontournables. Ici la question de choisir ne se pose pas, sacrifie plutôt une de tes journées au Caire. Par contre oublie Abu Simbel, par manque évident de temps...
Dis-toi que n'ayant pas le temps de voir grand'chose (c'est tellement prodigieusement riche !), il te faut faire des coupes drastiques ! Mais pas en ce qui concerne Louxor ET Aswan, si tu vas dans le Sud.
Moi je t'ai parlé de Louxor, les Vallées des Rois, des Reines et des Nobles, vite regardés en une très longue matinée de bicyclette (de 7h00 à 14h00), les temples de Louxor à visiter l'après-midi et Karnak en suivant avec le son&lumière le soir... Mais j'ai dit aussi que tu ne peux pas éviter Aswan, surtout si tu privilégies la flânerie (qui est ma forme de tourisme préférée). Et là, c'est te dire, Tatra abonde dans mon sens ! Louxor et Aswan, j'aime les deux. Ils sont différents en tout. Ils sont surtout incontournables. Ici la question de choisir ne se pose pas, sacrifie plutôt une de tes journées au Caire. Par contre oublie Abu Simbel, par manque évident de temps...
'Alors Aswan serait mieux que Louxor? '
Ah ben il n'y a carrement pas photo.... Entre un village entierement devoue au tourisme et Aswan la nubienne, les felouques, le Nil, les iles et la nonchalance africaine.... rien a voir.
Michel
Ah ben il n'y a carrement pas photo.... Entre un village entierement devoue au tourisme et Aswan la nubienne, les felouques, le Nil, les iles et la nonchalance africaine.... rien a voir.
Michel
bonjour, j'ai regarde sur le site d'euroliones, et les billet de us sotn plutot dans les 70€, pour munich bruxelles, donc assez cher, et puis les horaire ne conviennent pas avec un vol tot au depart de bruxelles, puisaue le bus arrive quand l'avion decolle... le train est cher aussi (90€)
voila, si il y a d'autres idées... (bien sur ca reste moins cher que l'avion direct depuis munich, mais je pensais pas qu'un bus lent pouvait etre si cher)
Pour ce qui est du décor : oui c'est sûr que Assouan est mieux que Louxor.
Mais c'est vite oublier les sites de la Rive Ouest à Louxor non?
Enfin, bon, chacun ses préférences 😉
Sandra
Tu peux aussi voir les propositions d'Alitalia vers Le Caire (vol depuis Milan).
Parfois prix très intéressant.
Et Michel Tatra aime la flânerie et pas trop les sites, donc il est plus gâté à Assouan mais pour voir les lieux grandioses de l'Egypte ancienne, Louxor est incontournable.
Mais le mieux est encore la croisière en felouque avec des arrêts dans des petites villes ou villages et bénéficier des spectacles comme à Daraw et son marché aux droùmadaires, au Gebel Silsileh et son spéos illuminé au pied duquel on s'endort, l'île Falazi avec ses belles plages et la trempette dans le Nil ou même le merveilleusement grotesque défilé des passagers des croisières lors de leur traversée du village de souvenirs lors de l'escale de Kom Ombo
Re bonjour,
alors ca y est nous avons acheté les billets, et pour le plus petit prix qu'on a trouvé (sachant qu'on est a Munich et qu'aller a Bruxelles coûte quand meme un peu) avec ALITALIA, eh bien on arrive au Caire vers les 2h30 du mat, eh oui. Je pense que les formalités de visa sotn toujours possible a cette heure (un mardi matin), mais je me demande si vous connaissez un moyen de se rendre en ville pas cher (paske les taxis doivent en profiter que c'est la nuit), et si vous connaissez des hotels dans lesquels on peut arriver la nuit... (peut eter tous, mais je connais pas, donc peut etre que tout est ferme a cette heure..)
Autre chosem totalemetn différent, j'ai passé ma soirée d'hier a lire la page arnaques de voyages, et je sais que c un concentré de "pas de bol", etc et que la majorité des gens n'ont pas de pb, mais je demande quand meme : c'est courant que des Egyptiens sympa nous invitent a prendre un thé? (nous = couple de 21 ans, avec gros sac a dos, pas touriste en short et casquette), ou alors il faut plutot se mefier et on risque de se retrouver dans un magasin de tapis? Je m'attends deja a la reponse et je sais que ca depend des gens comme partout, mais je veux juste savoir si en général y'a plein de gens qui invitent VRAIMENT au thé ou pas... merci :)
Autre chosem totalemetn différent, j'ai passé ma soirée d'hier a lire la page arnaques de voyages, et je sais que c un concentré de "pas de bol", etc et que la majorité des gens n'ont pas de pb, mais je demande quand meme : c'est courant que des Egyptiens sympa nous invitent a prendre un thé? (nous = couple de 21 ans, avec gros sac a dos, pas touriste en short et casquette), ou alors il faut plutot se mefier et on risque de se retrouver dans un magasin de tapis? Je m'attends deja a la reponse et je sais que ca depend des gens comme partout, mais je veux juste savoir si en général y'a plein de gens qui invitent VRAIMENT au thé ou pas... merci :)
Tu as raison.....
'Et Michel Tatra aime la flânerie et pas trop les sites, donc il est plus gâté à Assouan mais pour voir les lieux grandioses de l'Egypte ancienne, Louxor est incontournable'
Personnellement j'aime : le tumulte incroyable de Midan Ramses le soir a 6 heures... remonter Talaat Harb et aller sur les ponts du Nil... Port Said... voir passer les cargos a Suez... passer une journee a faire de la felouque a Aswan... regarder passer les gens, partout....
Ensuite, les temples.... 🤪
Michel
'Et Michel Tatra aime la flânerie et pas trop les sites, donc il est plus gâté à Assouan mais pour voir les lieux grandioses de l'Egypte ancienne, Louxor est incontournable'
Personnellement j'aime : le tumulte incroyable de Midan Ramses le soir a 6 heures... remonter Talaat Harb et aller sur les ponts du Nil... Port Said... voir passer les cargos a Suez... passer une journee a faire de la felouque a Aswan... regarder passer les gens, partout....
Ensuite, les temples.... 🤪
Michel
Log in first, then come back to this page.
You might also like
More discussions
Hello,
I’m looking for testimonials from Pieds-Noirs who have recently returned to Algeria.
There can’t be many left after 65 years of the country’s independence.
I’m planning to go back myself soon to reconnect with my roots... before I pass away...
I’ve started making a few pre-bookings for hotels and apartments to rent in Algiers. At first, I received friendly and welcoming responses. Then, when I mentioned I wanted to stay for two or three weeks—maybe even a month—explaining that my trip wouldn’t be strictly touristy but more of a pilgrimage to the places of my childhood, and that it would likely be a very emotional journey, I expected a positive and warm reaction to my approach. Instead, I suddenly stopped getting replies from the three or four people I’d contacted. So now I’m wondering about the reception former Pieds-Noirs can expect...
Anyone here who can share their experience of returning? I specified “recently” because it seems that right now, diplomatic relations between the two governments are extremely tense, not to say hostile... even if Macron claims otherwise...
There can’t be many left after 65 years of the country’s independence.
I’m planning to go back myself soon to reconnect with my roots... before I pass away...
I’ve started making a few pre-bookings for hotels and apartments to rent in Algiers. At first, I received friendly and welcoming responses. Then, when I mentioned I wanted to stay for two or three weeks—maybe even a month—explaining that my trip wouldn’t be strictly touristy but more of a pilgrimage to the places of my childhood, and that it would likely be a very emotional journey, I expected a positive and warm reaction to my approach. Instead, I suddenly stopped getting replies from the three or four people I’d contacted. So now I’m wondering about the reception former Pieds-Noirs can expect...
Anyone here who can share their experience of returning? I specified “recently” because it seems that right now, diplomatic relations between the two governments are extremely tense, not to say hostile... even if Macron claims otherwise...
Hi everyone,
I'm looking for accommodation in Tabarka for 3 nights in mid-July. I’m only finding offers for large hotel complexes.
We’re looking for something more authentic, like a guesthouse or similar.
I could use some help because I’m not finding anything like that.
Have a great day!
I'm looking for accommodation in Tabarka for 3 nights in mid-July. I’m only finding offers for large hotel complexes.
We’re looking for something more authentic, like a guesthouse or similar.
I could use some help because I’m not finding anything like that.
Have a great day!
Hi there,
I’m looking for info about driving a vehicle in Tunisia.
Is it complicated?
Do I need an international driver’s permit?
Thanks for your help
Hi there,
I’m heading to Morocco in September 2026, and part of my trip takes me through Merzouga. I’m looking for a 4x4 driver-guide to explore the area with my partner and me.
Any recommendations?
Have a great day
I’m heading to Morocco in September 2026, and part of my trip takes me through Merzouga. I’m looking for a 4x4 driver-guide to explore the area with my partner and me.
Any recommendations?
Have a great day
It's all in the title.
Thanks in advance
Hi everyone,
Even though I come to Morocco four times a year, it’s been a long time since I’ve made the trip by car. I need to refresh my knowledge! I’ll be traveling in early October. I have a car that’s about 20 years old. The plan is to cross via Algeciras/Ceuta.
A few questions:
1) Does this crossing still exist? If so, do I need to buy the ticket in advance or on the spot? From whom? Any advice is welcome!
2) What documents are required for the car?
3) If anyone is making the trip around the same time, it could be fun to drive together 😊
I know there are experts on this forum.
Thanks in advance
Even though I come to Morocco four times a year, it’s been a long time since I’ve made the trip by car. I need to refresh my knowledge! I’ll be traveling in early October. I have a car that’s about 20 years old. The plan is to cross via Algeciras/Ceuta.
A few questions:
1) Does this crossing still exist? If so, do I need to buy the ticket in advance or on the spot? From whom? Any advice is welcome!
2) What documents are required for the car?
3) If anyone is making the trip around the same time, it could be fun to drive together 😊
I know there are experts on this forum.
Thanks in advance
Hi there, 🙂
This autumn’s trip should be in Morocco—barring any geopolitical issues between now and then.
After many trips to the south of Fès, I’m giving the north a try.
My plan is roughly to do a road trip loop from Rabat back to Rabat, passing through Asilah, Tangier, Tétouan, Chefchaouen, Akchour, Fès, Meknès, and Volubilis.
That’s a lot of cities. Probably a bit too many for our taste—we usually prefer more isolated spots...
So I’m looking for tips on little backroads, secluded beaches, half-day hikes, and offbeat places.
If you’ve also got recommendations for accommodation... (We’re open to splurging over 100 € if it’s a real favorite.)
Feel free to think outside the box—this is an open-ended plan! !😉
Thanks
This autumn’s trip should be in Morocco—barring any geopolitical issues between now and then.
After many trips to the south of Fès, I’m giving the north a try.
My plan is roughly to do a road trip loop from Rabat back to Rabat, passing through Asilah, Tangier, Tétouan, Chefchaouen, Akchour, Fès, Meknès, and Volubilis.
That’s a lot of cities. Probably a bit too many for our taste—we usually prefer more isolated spots...
So I’m looking for tips on little backroads, secluded beaches, half-day hikes, and offbeat places.
If you’ve also got recommendations for accommodation... (We’re open to splurging over 100 € if it’s a real favorite.)
Feel free to think outside the box—this is an open-ended plan! !😉
Thanks
Hello,
I’m traveling to Algeria from October 27 to November 16, 2026.
I’d love to hear from anyone who’s been through the process about the accommodation attestation required for the visa application:
- Does it need to cover the entire duration of the trip?
- Is this document mandatory for a hotel to rent a room?
- Is it checked during inspections?
- Is a hotel booking (e.g., via Booking.com) sufficient for the visa?
- If so, does it need to be paid in advance?
I plan to visit several cities and do one or more treks with a guide or agency. If you have any contacts you’d recommend, I’d be grateful!
Also, I’d love to share this trip with a companion who’s already done some traveling. We’d organize the journey together, of course.
Thanks for your feedback! Safe travels to all, Dom, Dijon, 64 years old
I plan to visit several cities and do one or more treks with a guide or agency. If you have any contacts you’d recommend, I’d be grateful!
Also, I’d love to share this trip with a companion who’s already done some traveling. We’d organize the journey together, of course.
Thanks for your feedback! Safe travels to all, Dom, Dijon, 64 years old
Hi there,
I’m looking for some friendly recommendations for places to stay in Marrakech for 3 nights in June 2026.
In the meantime, have a great day, everyone! Thanks so much in advance.
hi,
I’m planning to take the SETE-TANGER ferry with my car.
No agency in my town sells tickets.
Has anyone done this before and can point me in the right direction?
Thanks in advance.
have a good day
I’m planning to take the SETE-TANGER ferry with my car.
No agency in my town sells tickets.
Has anyone done this before and can point me in the right direction?
Thanks in advance.
have a good day
Good evening, everyone!
I’m reaching out to gather your thoughts on an itinerary (10 days... or more?) I’d like to do at the beginning of June 🙂.
Just so you know, I’m planning to do this trip solo (25 years old), using only public transport and just a backpack. I’ve already been to Marrakech and climbed Mount Toubkal two years ago...
I’ll be arriving in Tangier. Day 1-2: Explore the city center, hike around Cap Spartel... Day 3: Stop in Tetouan Day 4-5-6: Chefchaouen and a day hike in the Rif Mountains Day 6-7: Discover the city of Fes (I’ve heard so many great things!!) Day 8: Stop in Meknes and possibly visit the historic site of Volubilis Day 9-10: Rabat (I’ve heard mixed things... some good, some bad) After that, I have the choice of heading back to Tangier for my return flight... or going down to Agadir (also a possible return flight) and extending my trip by 5 days :)
From what I can tell, everything is well connected by bus (CTM) or train (ONCF). Another question: Is the vibe in Moroccan youth hostels for meeting people the same as what you’d find in Western Europe?
Thanks in advance for your replies and your kindness! 😊
I’m reaching out to gather your thoughts on an itinerary (10 days... or more?) I’d like to do at the beginning of June 🙂.
Just so you know, I’m planning to do this trip solo (25 years old), using only public transport and just a backpack. I’ve already been to Marrakech and climbed Mount Toubkal two years ago...
I’ll be arriving in Tangier. Day 1-2: Explore the city center, hike around Cap Spartel... Day 3: Stop in Tetouan Day 4-5-6: Chefchaouen and a day hike in the Rif Mountains Day 6-7: Discover the city of Fes (I’ve heard so many great things!!) Day 8: Stop in Meknes and possibly visit the historic site of Volubilis Day 9-10: Rabat (I’ve heard mixed things... some good, some bad) After that, I have the choice of heading back to Tangier for my return flight... or going down to Agadir (also a possible return flight) and extending my trip by 5 days :)
From what I can tell, everything is well connected by bus (CTM) or train (ONCF). Another question: Is the vibe in Moroccan youth hostels for meeting people the same as what you’d find in Western Europe?
Thanks in advance for your replies and your kindness! 😊
Tickets for entry to Majorelle Garden are only issued online via an official site
(though there are fraudulent sites out there). On the official site, they ask for legitimate info
(name, nationality, etc.). What made me go "hmm" was the request for both an email address
AND a password (with confirmation). Is this normal?
Thanks for your replies.
Hi there, a group of girlfriends and I are heading to Tunisia. We’d love to know how much cash we should bring for 6 days, considering everything’s already paid for at the hotel. Thanks for your tips!
Hi everyone! :)
I’m finalizing the loop I’d like to do in May over 13 days, starting and ending in Essaouira.
We’re planning to rent a vehicle and are pretty active—we’re not really into crowds (that’s why I’ve decided to skip Marrakech).
Here’s my proposed itinerary:
Trip Proposal Summary: From May 13 (morning arrival) to May 26 (morning departure) Arrival and departure: Essaouira Day 1 (May 13): Arrival in Essaouira – Settling in / Exploring / Rest Day 2 (May 14): Essaouira – Water activities Day 3 (May 15): Essaouira to Tafraoute (~5h30) – route via Agadir – arrival and first exploration; Question: Is a detour to Taroudant worth considering? Day 4 (May 16): Tafraoute – Hike in the granite rocks – wild bivouac Day 5 (May 17): Tafraoute – Aït Mansour gorges – oasis – night in a hostel Day 6 (May 18): Tafraoute → Foum Zguid (~5h) – transition route – simple overnight or bivouac Day 7 (May 19): Foum Zguid → Zagora (~3h) – Draa Valley – desert prep Day 8 (May 20): Zagora → M'Hamid El Ghizlane → Erg Chigaga – departure with 4x4 guide – entering the dunes – bivouac Day 9 (May 21): Erg Chigaga – full desert day – walking, exploring – bivouac Day 10 (May 22): Desert → Ouarzazate (~5–6h) – leaving the desert – rest Day 11 (May 23): Aït Benhaddou – early visit – short hike – overnight stay Day 12 (May 24): Aït Benhaddou → Telouet – route toward the Atlas – start of trek – bivouac Day 13 (May 25): Atlas → Essaouira (~5–6h) – end of trek – return to Essaouira (overnight) Day 14 (May 26): Essaouira – free time + return flight
What do you think?
I aimed for an excursion to the Chigaga desert from M’Hamid because it seems less touristy and allows for a more compact loop. Is that a good idea? Is the drive to M’Hamid maybe too tedious?
Open to your great tips if there’s room for optimization!
All ears! :)
Thanks in advance and have a great day!
Clément
I’m finalizing the loop I’d like to do in May over 13 days, starting and ending in Essaouira.
We’re planning to rent a vehicle and are pretty active—we’re not really into crowds (that’s why I’ve decided to skip Marrakech).
Here’s my proposed itinerary:
Trip Proposal Summary: From May 13 (morning arrival) to May 26 (morning departure) Arrival and departure: Essaouira Day 1 (May 13): Arrival in Essaouira – Settling in / Exploring / Rest Day 2 (May 14): Essaouira – Water activities Day 3 (May 15): Essaouira to Tafraoute (~5h30) – route via Agadir – arrival and first exploration; Question: Is a detour to Taroudant worth considering? Day 4 (May 16): Tafraoute – Hike in the granite rocks – wild bivouac Day 5 (May 17): Tafraoute – Aït Mansour gorges – oasis – night in a hostel Day 6 (May 18): Tafraoute → Foum Zguid (~5h) – transition route – simple overnight or bivouac Day 7 (May 19): Foum Zguid → Zagora (~3h) – Draa Valley – desert prep Day 8 (May 20): Zagora → M'Hamid El Ghizlane → Erg Chigaga – departure with 4x4 guide – entering the dunes – bivouac Day 9 (May 21): Erg Chigaga – full desert day – walking, exploring – bivouac Day 10 (May 22): Desert → Ouarzazate (~5–6h) – leaving the desert – rest Day 11 (May 23): Aït Benhaddou – early visit – short hike – overnight stay Day 12 (May 24): Aït Benhaddou → Telouet – route toward the Atlas – start of trek – bivouac Day 13 (May 25): Atlas → Essaouira (~5–6h) – end of trek – return to Essaouira (overnight) Day 14 (May 26): Essaouira – free time + return flight
What do you think?
I aimed for an excursion to the Chigaga desert from M’Hamid because it seems less touristy and allows for a more compact loop. Is that a good idea? Is the drive to M’Hamid maybe too tedious?
Open to your great tips if there’s room for optimization!
All ears! :)
Thanks in advance and have a great day!
Clément
A lot of people find it important to stick to their budget when traveling—not to skimp, but to visit as many places as possible since traveling is their hobby.
In this post, I want to share some tips for those coming to Morocco who want their trip to be budget-friendly.
1. Prebook everything: hotels or riads, car rentals, or tours. If you book these in advance, it’ll make your life easier. You won’t have to deal with hagglers or people trying to overcharge you for services that are available online for free. Use platforms like Booking, Expedia, carsrental.ma, Airbnb, and other booking services to get this done properly.
2. Exchange your money to Moroccan dirhams as soon as you land. 1 € is always a little over 10 dirhams, but many people get charged as if it were exactly 10 dirhams per euro.
3. When visiting an old site or the old medina, avoid talking to vendors and shop owners—they’re really good at getting your attention and making you overpay for things.
4. Ask your tour guide to buy things for you. Yes, they do get a commission, but you’ll probably pay way more if you buy something yourself that they can get cheaply.
5. Walk everywhere. You don’t need a taxi for every little trip. Pick a good location and walk—most Moroccan cities are safe during normal hours.
6. Buy your food, drinks, etc., from supermarkets at normal prices. They can’t overcharge you since they scan every product.
I think that’s it for now.
Take care
In this post, I want to share some tips for those coming to Morocco who want their trip to be budget-friendly.
1. Prebook everything: hotels or riads, car rentals, or tours. If you book these in advance, it’ll make your life easier. You won’t have to deal with hagglers or people trying to overcharge you for services that are available online for free. Use platforms like Booking, Expedia, carsrental.ma, Airbnb, and other booking services to get this done properly.
2. Exchange your money to Moroccan dirhams as soon as you land. 1 € is always a little over 10 dirhams, but many people get charged as if it were exactly 10 dirhams per euro.
3. When visiting an old site or the old medina, avoid talking to vendors and shop owners—they’re really good at getting your attention and making you overpay for things.
4. Ask your tour guide to buy things for you. Yes, they do get a commission, but you’ll probably pay way more if you buy something yourself that they can get cheaply.
5. Walk everywhere. You don’t need a taxi for every little trip. Pick a good location and walk—most Moroccan cities are safe during normal hours.
6. Buy your food, drinks, etc., from supermarkets at normal prices. They can’t overcharge you since they scan every product.
I think that’s it for now.
Take care
Hi everyone! 😊
We’re traveling as a family to Marrakech from April 19 to 24, and there’ll be 15 of us (all ages), staying in the Targa neighborhood (El Idrissi Street).
I’d love your advice on a few things! 🙏
🚗 Vehicle rental
We’re thinking of renting 3 cars. We’ve seen really low prices online, but often without insurance.
👉 Do you have any reliable contacts or personal experiences to share?
👉 Would you recommend getting specific “tourist” insurance?
🏛️ Visits – Bahia Palace & Saadian Tombs
We’d like to visit the Bahia Palace and the Saadian Tombs, but:
We can’t find single tickets online We only see guided tours with fixed times (like 9:30 AM / 4-hour tours)
👉 Do you know if it’s possible to book without a guide? 👉 Or do we have to buy tickets on-site? (We’re a little worried about crowds and lines, especially with older folks in the group.) 🍽️ Restaurants / meals We’ve spotted the Grand Bazaar Marrakech for a meal. 👉 Any thoughts? 👉 Could you recommend other restaurants in the same budget? (We’re a big group, so it needs to stay reasonable.) For lunch/snacks, we’ve seen:
Snack Toubkal Goûter Saveur
👉 If anyone’s been, I’d love your feedback! 😊 🛒 Practical info – Targa neighborhood We’ll be in Targa (El Idrissi Street). 👉 Are there shops nearby for quick groceries (breakfast, water, etc.)?
If you’ve got any great tips, contacts, or little tricks, I’d love to hear them! 😍 Thanks so much for your help! 💖
We can’t find single tickets online We only see guided tours with fixed times (like 9:30 AM / 4-hour tours)
👉 Do you know if it’s possible to book without a guide? 👉 Or do we have to buy tickets on-site? (We’re a little worried about crowds and lines, especially with older folks in the group.) 🍽️ Restaurants / meals We’ve spotted the Grand Bazaar Marrakech for a meal. 👉 Any thoughts? 👉 Could you recommend other restaurants in the same budget? (We’re a big group, so it needs to stay reasonable.) For lunch/snacks, we’ve seen:
Snack Toubkal Goûter Saveur
👉 If anyone’s been, I’d love your feedback! 😊 🛒 Practical info – Targa neighborhood We’ll be in Targa (El Idrissi Street). 👉 Are there shops nearby for quick groceries (breakfast, water, etc.)?
If you’ve got any great tips, contacts, or little tricks, I’d love to hear them! 😍 Thanks so much for your help! 💖
As-salamu alaykum!
We’re heading to Morocco as a family from April 22 to May 8. It’s a bit short to explore such a beautiful and vast country, but school and work commitments, you know how it is... My partner is a musician and absolutely loves Gnawa music. Unfortunately, we won’t have time to visit Essaouira, as we’re heading south toward the Valley of the Roses...
Do you know of any places around Marrakech, Ouarzazate, or Kelaat M’Gouna where we might have the chance to meet Gnawa musicians? We’ll also be staying a few days in Aït Benhaddou and Skoura during our trip toward the Dadès Valley. If you have any good spots to buy a guembri along the way, I’d love to hear about them too! :)
Thanks in advance for your tips!
Mathieu
We’re heading to Morocco as a family from April 22 to May 8. It’s a bit short to explore such a beautiful and vast country, but school and work commitments, you know how it is... My partner is a musician and absolutely loves Gnawa music. Unfortunately, we won’t have time to visit Essaouira, as we’re heading south toward the Valley of the Roses...
Do you know of any places around Marrakech, Ouarzazate, or Kelaat M’Gouna where we might have the chance to meet Gnawa musicians? We’ll also be staying a few days in Aït Benhaddou and Skoura during our trip toward the Dadès Valley. If you have any good spots to buy a guembri along the way, I’d love to hear about them too! :)
Thanks in advance for your tips!
Mathieu
Mid-May: arriving alone (so, a "petit taxi"?) at Marrakech airport around 4:30 PM,
is it advisable to take a taxi at the airport (cost?) or is it wiser to book one through the hotel before departure (which would cost me 20 €)?
I think I’ve seen lower fares elsewhere (12 €?).
Destination: Riad Sijane near Djemaa El Fna square. Thanks!
hi there
we’re heading to Hammamet in a few months
what would you recommend visiting for a week?
best regards
Hi there,
I’m leaving for Tunisia in five weeks for a full 15-day trip. I’ll be arriving in Monastir and departing from there as well.
I’d like to do a route that’s a bit different from my first stay, which was more focused on cities and culture (Tunis, Sousse, Kairouan, El Jem).
I’ll be getting around by public transport.
I’d like to head south toward Tozeur, and I saw that you can take a *louage* from Monastir to Sbeitla (2h30). I imagine it’s not too complicated to get to Tozeur from there afterward? The issue is the return trip to Monastir and safety in Sbeitla.
If this route seems too complicated, I might opt for Djerba instead, which looks simpler.
Thanks in advance.
I’m leaving for Tunisia in five weeks for a full 15-day trip. I’ll be arriving in Monastir and departing from there as well.
I’d like to do a route that’s a bit different from my first stay, which was more focused on cities and culture (Tunis, Sousse, Kairouan, El Jem).
I’ll be getting around by public transport.
I’d like to head south toward Tozeur, and I saw that you can take a *louage* from Monastir to Sbeitla (2h30). I imagine it’s not too complicated to get to Tozeur from there afterward? The issue is the return trip to Monastir and safety in Sbeitla.
If this route seems too complicated, I might opt for Djerba instead, which looks simpler.
Thanks in advance.
Hi there,
I’m planning my next trip outside Europe for next year, but unfortunately, I don’t have a choice with the dates—it’s late June to early July. Last year, I went to Japan for three weeks, and it was constantly 36-37°C with over 90% humidity. It wasn’t easy, but it wasn’t impossible either.
For Egypt, I know it’s a period to avoid if possible, but I’m thinking that by the sea, it might be manageable. Otherwise, I’ll consider another destination.
Day 1: Arrival in Hurghada in the evening Day 2, 3, 4: Hurghada Day 5: Hurghada, then drive to Luxor in the early afternoon Day 6: Luxor Day 7: Luxor, then drive back to Hurghada in the late afternoon Day 8, 9, 10, 11: Hurghada Day 12: Return flight
For the Hurghada trip, either rent a car or—easier—a private car/van. Is it worth adding an extra day in Luxor?
During the stay, we’re planning activities like camel rides, quad biking, jeep tours, snorkeling, and jet skiing.
Thanks for your replies
I’m planning my next trip outside Europe for next year, but unfortunately, I don’t have a choice with the dates—it’s late June to early July. Last year, I went to Japan for three weeks, and it was constantly 36-37°C with over 90% humidity. It wasn’t easy, but it wasn’t impossible either.
For Egypt, I know it’s a period to avoid if possible, but I’m thinking that by the sea, it might be manageable. Otherwise, I’ll consider another destination.
Day 1: Arrival in Hurghada in the evening Day 2, 3, 4: Hurghada Day 5: Hurghada, then drive to Luxor in the early afternoon Day 6: Luxor Day 7: Luxor, then drive back to Hurghada in the late afternoon Day 8, 9, 10, 11: Hurghada Day 12: Return flight
For the Hurghada trip, either rent a car or—easier—a private car/van. Is it worth adding an extra day in Luxor?
During the stay, we’re planning activities like camel rides, quad biking, jeep tours, snorkeling, and jet skiing.
Thanks for your replies
Hi there,
We’re planning a trip to Morocco in September-October in our Fiat camper van, which isn’t a 4x4 but has already handled quite a bit of rough travel. While reading up on southern Morocco, we’ve been drawn to the Aguinane oasis but I’m having trouble locating it on the map. Is it possible to get there without a 4x4?
Thanks for your help
Bonjour,
Connaissez vous l'adresse d'une distillerie de fleurs de roses ds la vallée des roses / kelaa M Gouna. Une distillerie traditionnelle, pas uniquement la boutique à touristes.
Merci bp
Nicolas :-)
Connaissez vous l'adresse d'une distillerie de fleurs de roses ds la vallée des roses / kelaa M Gouna. Une distillerie traditionnelle, pas uniquement la boutique à touristes.
Merci bp
Nicolas :-)
Hi there,
Can anyone tell me if it's possible to travel from the Dades Gorges (Msemrir) to the Todra Gorges (Tamtatouche) on a paved road? Thanks in advance for any answers.
Hello,
We’d like to hire a French-speaking guide (agency, professional, or volunteer) to show us around Cairo over three days.
Trip planned for November 22, 23, and 24, 2026—four veteran French travelers.
We’re open to any leads, contact info, or suggestions.
Best regards,
Jacques
Hi there,
I have a layover in Algeria.
I won’t be leaving the airport.
The two tickets aren’t with the same airline.
Do I need a transit visa?
Thanks for any details and your help!
Hi there,
I live in Casablanca and my parents, who are 80, will be joining me in Marrakech at the beginning of May for a few days.
We’ll be renting a car to get around.
Do you have any suggestions for things to see or visit within a 2-3 hour drive max from Marrakech that aren’t too touristy?
My parents can walk a bit, but at 80, no climbing Mount Toubkal!
Thanks so much in advance for your ideas!
Hi everyone, just back from the 8-day Marrakech-Merzouga loop by car, and I’d love to share my feedback in case it helps some of you. Big thanks to all the forum members who kindly answered my questions!
Trip from Friday the 20th to Saturday the 28th, flying out of Marseille with Ryanair
- Landed late around 8 PM local time, exchanged some currency, and the rental agency (Magdaz Car, which I highly recommend) delivered the car straight to the airport with some great route tips (don’t blindly trust Maps.me). The night drive was a bit intense—lots of people out and about due to Ramadan. Stayed at Riad Midhou (really nice) on the outskirts of the city, which made it easy to hit the road the next morning.
- Day 1: Marrakech to Skoura. The drive was smooth, roads are great, but watch out for roundabout priority—it’s different from France. Beautiful route. Quick stop in Ouarzazate for lunch, Ait Benhaddou for the view (stunning), and the Fint Oasis (meh...). Spent the night at Taloute Ecolodge in Skoura, overlooking the palm grove (super cozy).
- Day 2: Skoura to Todgha Gorges via the Valley of Roses and Dades Gorges. Adventure-packed day! We crossed the Valley of Roses (pretty, but not as amazing as I’d hoped) and took a "shortcut" recommended by the *Routard* guide to reach the Dades Gorges without backtracking. After asking locals, they said, "It’s doable." Turns out it was a narrow, rocky cliffside track—no way to turn around! A stressful moment, with a nice scratch on the bumper and a good sweat. Fine in an SUV or 4x4, but not in a Logan... Then the Dades Gorges (nice) and a detour through the north to reach Todgha from above. Gorgeous mountain road and a quick stop on some snow patches—touching African snow! Spent the night at *Les Gorges de Todgha*—great place, except for the bathroom. The Todgha Gorges themselves are stunning!
Day 3: Todgha to Merzouga. Beautiful drive, and the view of the erg (sand dunes) on arrival is breathtaking! Totally worth the trip. Explored the desert and stayed at *Café du Sud* hotel just outside Merzouga—absolutely gorgeous.
Day 4: Merzouga. Desert exploration and chilling by the hotel pool (with a bonus sunburn). Lunch in Merzouga—I recommend *Dakar*—their lemon tajine was amazing. Spent the night in the hotel’s luxury camp, including a camel ride. The camp was beautiful, but I was disappointed we weren’t deeper in the desert given the price (100 € per person, including dinner, breakfast, and camel ride).
Day 5: Merzouga to Tamnougalt. Gorgeous route. First fine (a supposed stop sign...) but the officer was super nice—only 150 MAD. Stayed at *Kasbah Maktob*, right in the middle of ruins—really unique and beautiful!
Day 6: Tamnougalt to Marrakech. Another beautiful drive, and a second fine (minor speeding), same amount. Crossed a windy mountain pass during a big storm—traffic was blocked in the opposite direction (not sure why), causing massive jams for those coming from Marrakech. A few downed cables, but nothing serious. Arriving in Marrakech was tricky—hard to find the rental agency, and the traffic was intense (watch out for GPS trying to send you through the medina). Ask the rental company to meet you somewhere quiet. They didn’t even notice the damaged bumper... Stayed at *Riad Zifamo* in the heart of the medina. Big change of pace—so many people and so much hustle!
Day 7: Marrakech. Lots of wandering through the souk and a quick trip to Gueliz (not essential). A few tips for the medina: watch out for scooters weaving too fast, always negotiate prices (aim for at least 1/3 off what they ask, unless it’s a small amount), don’t buy spices—more expensive than in France! Head to the *Carrefour Market* in Gueliz for better prices. In the end, not many truly unique items—you’ll find more or less the same things everywhere.
Day 8: Early morning flight. We’d booked a car to the airport from the riad, but a taxi would’ve been fine—plenty available even at 7 AM. Security wasn’t an issue (we had lighters and liquids over 100 ml).
A few extra notes: Pleasantly surprised by the road quality—just a few potholes here and there, but overall very drivable. Watch out for the police—they’re everywhere! The car cost me 30 € per day (with the *Routard* discount) and about 90 € in gas. No safety concerns, no harassment, and no stomach issues, despite the ice in Marrakech. Breakfasts at the hotels were usually hearty—take advantage! The timing (end of February) was perfect—pleasant daytime temps and cool nights. Since it was Ramadan, nothing unusual to report, except it was hard to find food outside Marrakech at lunchtime. If I did it again, Merzouga is a must, but I’d spend a night in a real desert bivouac, deeper in the dunes. My stops (no more than 300 km a day) were well-paced, and with so few cars on the road, it wasn’t tiring—even though I’m not usually a fan of driving... Happy to answer any questions!
Trip from Friday the 20th to Saturday the 28th, flying out of Marseille with Ryanair
- Landed late around 8 PM local time, exchanged some currency, and the rental agency (Magdaz Car, which I highly recommend) delivered the car straight to the airport with some great route tips (don’t blindly trust Maps.me). The night drive was a bit intense—lots of people out and about due to Ramadan. Stayed at Riad Midhou (really nice) on the outskirts of the city, which made it easy to hit the road the next morning.
- Day 1: Marrakech to Skoura. The drive was smooth, roads are great, but watch out for roundabout priority—it’s different from France. Beautiful route. Quick stop in Ouarzazate for lunch, Ait Benhaddou for the view (stunning), and the Fint Oasis (meh...). Spent the night at Taloute Ecolodge in Skoura, overlooking the palm grove (super cozy).
- Day 2: Skoura to Todgha Gorges via the Valley of Roses and Dades Gorges. Adventure-packed day! We crossed the Valley of Roses (pretty, but not as amazing as I’d hoped) and took a "shortcut" recommended by the *Routard* guide to reach the Dades Gorges without backtracking. After asking locals, they said, "It’s doable." Turns out it was a narrow, rocky cliffside track—no way to turn around! A stressful moment, with a nice scratch on the bumper and a good sweat. Fine in an SUV or 4x4, but not in a Logan... Then the Dades Gorges (nice) and a detour through the north to reach Todgha from above. Gorgeous mountain road and a quick stop on some snow patches—touching African snow! Spent the night at *Les Gorges de Todgha*—great place, except for the bathroom. The Todgha Gorges themselves are stunning!
Day 3: Todgha to Merzouga. Beautiful drive, and the view of the erg (sand dunes) on arrival is breathtaking! Totally worth the trip. Explored the desert and stayed at *Café du Sud* hotel just outside Merzouga—absolutely gorgeous.
Day 4: Merzouga. Desert exploration and chilling by the hotel pool (with a bonus sunburn). Lunch in Merzouga—I recommend *Dakar*—their lemon tajine was amazing. Spent the night in the hotel’s luxury camp, including a camel ride. The camp was beautiful, but I was disappointed we weren’t deeper in the desert given the price (100 € per person, including dinner, breakfast, and camel ride).
Day 5: Merzouga to Tamnougalt. Gorgeous route. First fine (a supposed stop sign...) but the officer was super nice—only 150 MAD. Stayed at *Kasbah Maktob*, right in the middle of ruins—really unique and beautiful!
Day 6: Tamnougalt to Marrakech. Another beautiful drive, and a second fine (minor speeding), same amount. Crossed a windy mountain pass during a big storm—traffic was blocked in the opposite direction (not sure why), causing massive jams for those coming from Marrakech. A few downed cables, but nothing serious. Arriving in Marrakech was tricky—hard to find the rental agency, and the traffic was intense (watch out for GPS trying to send you through the medina). Ask the rental company to meet you somewhere quiet. They didn’t even notice the damaged bumper... Stayed at *Riad Zifamo* in the heart of the medina. Big change of pace—so many people and so much hustle!
Day 7: Marrakech. Lots of wandering through the souk and a quick trip to Gueliz (not essential). A few tips for the medina: watch out for scooters weaving too fast, always negotiate prices (aim for at least 1/3 off what they ask, unless it’s a small amount), don’t buy spices—more expensive than in France! Head to the *Carrefour Market* in Gueliz for better prices. In the end, not many truly unique items—you’ll find more or less the same things everywhere.
Day 8: Early morning flight. We’d booked a car to the airport from the riad, but a taxi would’ve been fine—plenty available even at 7 AM. Security wasn’t an issue (we had lighters and liquids over 100 ml).
A few extra notes: Pleasantly surprised by the road quality—just a few potholes here and there, but overall very drivable. Watch out for the police—they’re everywhere! The car cost me 30 € per day (with the *Routard* discount) and about 90 € in gas. No safety concerns, no harassment, and no stomach issues, despite the ice in Marrakech. Breakfasts at the hotels were usually hearty—take advantage! The timing (end of February) was perfect—pleasant daytime temps and cool nights. Since it was Ramadan, nothing unusual to report, except it was hard to find food outside Marrakech at lunchtime. If I did it again, Merzouga is a must, but I’d spend a night in a real desert bivouac, deeper in the dunes. My stops (no more than 300 km a day) were well-paced, and with so few cars on the road, it wasn’t tiring—even though I’m not usually a fan of driving... Happy to answer any questions!
Hi there,
I’m traveling solo to Egypt. Could you give me a rough idea of the budget for:
meals
hotels
taxis including tips
visits...
Just an estimate, of course.
For 15 days, what would the price range be, considering there’s an overnight train and a Nile cruise?
I’d like to compare with a travel agency. Is it more worthwhile to go through an agency despite the downsides of group travel?
Otherwise, if a travel buddy is interested in this country, why not?
Thanks a lot!
Merci aux membres de voyageforum qui nous ont fait part de leurs expériences! Nous avons passé 3 jours formidables à "La Kasbah la Palmeraie" à Skoura. Arrivant de Marrakech (superbe route en décrochant après le col de Tichka via Telouet, Ait-Benhaddou), le séjour à la Palmeraie n'a été que du bonheur: accueil chaleureux de Mohammed et Ghizlane, délicieux petits déjeuners sur la terrasse dominant la palmeraie, (pain cuit au four en terre, crêpes au miel préparées par Ghizlane), repas du soir non moins délicieux et copieux, en famille, autour d'un bon feu. Nous nous sentions comme "chez soi" et avons beaucoup appris sur le mode de vie de la région. Les balades proposées étaient toujours intéressantes et hors des circuits touristiques de masse. De là, le vallée et les Gorges du Dades , la vallée des Amandiers (superbe!), la palmeraie. Il y a des Kasbahs magnifiques dans la région dont celle de nos hôtes. Une autre façon de "visiter" le Maroc!