Voyage pédestre à la "roots" en Amérique Centrale et du Sud
by Jean69360
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
bonjours j'aimerais quels renseignements utile j'ai décider de partir en amérique du sud et central a la roots sans limite dans le temps je pensé partir avec 5000 euros.deja je voudrait savoir si c'est faisable je compte partir de Guyane française et après partir ou bon me semble ce qui peuvent m'aider sa serais avec grand plaisir je compte partir dan l'année merci d'avance
Tout est faisable ...
mais parlez l'Espagnol serai un plus non négligeable ......
Hasta la vista
Cher Jean, 5000 Euros est suffisant pour partir au minimum 9 mois, tout dépend comment tu gère ton argent et dans quel pays tu aimerais te rendre , le chili, l'argentine et le costa rica sont les pays les plus chers !
Je ne te conseillerais en AUCUN cas de prendre tout l'argent sur toi ! L'Amérique du sud-central reste comme même dangereuse surtout dans les grandes villes. Prend un carte de débit tu peux te renseigner auprès de ta banque, explique leur que tu vas voyager.
Pense aussi à faire une photocopie de ton passeport à donner à une personne de chez toi , on sait jamais ! Prend aussi les adresse des consulats/ambassades de ton pays en Amrérique Latine, mieux vaut être prudent !
En tout cas je te souhaite de vivre une expérience unique !
En tout cas je te souhaite de vivre une expérience unique !
merci pour c'est conseils, a ton avis dois je prendre une banque en ligne ou pas, et j'aimerai savoir comment se passe le vaccin contre le paludisme.aussi j'aimerais savoir comme n'ayant pas beaucoup d'argent je peut faire une grande parti de mon voyage a pied ou en stop ou dois prévoir quand même une partie du budget pour d'autre moyen de transport(moto, bus, ou transport en commun..etc).sachant que je voudrais partir de Guyane française remonter au nord et redescendre ensuite, pour remonter en Guyane française et enfin soit m'installer dans ce continent ou revenir en France.Et aussi j'aimerais savoir comment ça risque de se passer pour mes impôts(si je dois les appeler pour les prévenir de mon voyage ou pas) en attente de réponse merci d'avance
Prefère une banque normal et prend une carte exprès style travelcard ( je ne peux te conseiller sur la banque car je suis Suisse) donc même chose pour tes impôts :S Mais normalement je te conseillerais de les payer avant ton départ comme sa pas de mauvaise surprise à ton retour :)
Concernant les transports , prévois du budget pour les bus ! Il y en a énormément qui font les gros trajet (on ne c'est jamais qui tu rencontreras sur la route, peut-être tu aura envie de les suivre) les bus sont TRES bons marché mais aussi très longs, mais bon tu pourra peut-être même profiter une fois de prendre un train de nuit et d'y dormir !
Pour la langue met toi rapidement à l'espagnol, mieux tu parleras, plus les gens pourront t'aider !
Concernant les transports , prévois du budget pour les bus ! Il y en a énormément qui font les gros trajet (on ne c'est jamais qui tu rencontreras sur la route, peut-être tu aura envie de les suivre) les bus sont TRES bons marché mais aussi très longs, mais bon tu pourra peut-être même profiter une fois de prendre un train de nuit et d'y dormir !
Pour la langue met toi rapidement à l'espagnol, mieux tu parleras, plus les gens pourront t'aider !
Guillaume il n' y a pas de vaccins pour le Paludisme ........
avant de partir en AM Sud rode toi en Espagne par ex , tu est inexpérimenté ce n'est pas grave sur le fond mais prend de l'expérience doucement et ce n'est pas sur un forum que tu va l'acquérir
Hasta la vista
Bonjour, (au risque de me faire engueuler😎), commencez par vous documenter en lisant le guide Lonely Planet: "Central America on a shoestring" , guide pour toute l'Amérique Centrale, pour avoir une idée.
Il ne me semble pas possible de partir de Guyane pour remonter toute l'Amérique Centrale en auto-stop. (C'est dangereux spécialement en Amérique centrale et le stop n'est pas répandu). Il faut utiliser les transports en commun, c'est à dire les bus.
Par contre, si vous restez en Amérique du Sud, il est peut-être possible de voyager en stop ??? (J'en sais rien.).
Il me semble, en ce qui concerne la traversée de l'Amérique Centrale , qu'un voyage seul, à petit budget, est faisable mais dangereux (à nuancer suivant les pays et on peut aussi "passer entre les gouttes" si on ne croise pas le chemin d'un bandit, mais bon...) car la situation s'est bien dégradée en quelques années.
Jean-Luc
bonjour y'a aucun raison pour que je vous engueule 😉 .c'est juste que la personne a qui j'ai répondus sèchement doit me prendre pour un merdeux alors que sa fait 2 ans que je monte se projet mais faute d'argent je ne pouvais pas (en plus j'était routier alors mon temps pour bien tous préparer étais dur a trouver) mais la étant au chômage j'ai minimum 6 mois pour m'y préparer j'ai bien pris en compte ces recommandations mais de toute façons je comptais faire du stop si je le pouvais a ton avis désoler de te tutoyer c'est plus simple pour moi dois je d'abord me faire l'amérique du sud ou centrale sachant que je part q'avec 5000 euros un amaque et un sac a dos.Et je c'est bien que dans certain coins sa craint c'est pour sa que j'y vais a la roots pour pouvoir parler avec les populations locales apprendre de nouvelles culture découvrir le monde comme le faisait les routard des années 70,80, même si je sait que le monde a changé mais si on ne fais voir a 3 kilomètre que l'on n'ai un tourist qui viens les déranger mais simplement apprendre a les connaitre y'a aucune raison que je ne puisse pas le faire cependant je suis d'accord avec toi qui y a surement des endroits qui craigne mais je compte bien faire en sorte de les éviter si tu as d'autres conseils je suis preneur
Evite le Salvador et le Guatemala et le Surinam et le Guyana avec 5000 euros sur toi ... tu est un candidat à la disparition ....... http://fr.wikipedia.org/wiki/Mara_Salvatrucha
l'Asie du sud est Thaïlande , Laos , Cambodge voir Népal et Inde se prête beaucoup mieux à un voyage style année 70
un forum ce n'est pas forcément un endroit ou l'on ne trouve que des béni oui oui
l'Asie du sud est Thaïlande , Laos , Cambodge voir Népal et Inde se prête beaucoup mieux à un voyage style année 70
un forum ce n'est pas forcément un endroit ou l'on ne trouve que des béni oui oui
Hasta la vista
peut être mais tu c'est nous en Europe on n'a pas mieux on n'a les néonazie les racistes de tout bort et toute ces énergumènes tu pourrisse la vie des gens et personne n'en parle sous prétexte q'on n'ai occidentaux y'a des dégénérer du bulbe dans le monde entier il faut arrêter de croire se q'on raconte tu parle de la thailande tu crois que c mieux des enfants exploiter tu vois on peut voir du mal de partout moi perso je préféré me dire que dans se putain de monde pourris par l'argent y'a quand même du bon en chacun de nous mais après on peut me traiter d'illuminer mais quand j'entend les bourgeois s'offusquer des (pirates somaliens).ceux que ces gens oublie ces que nos ancêtre français et anglais a l’époque ou il y avais beaucoup de pauvres on n'avais les corsaire et les pirates aussi de toute façons tant que l'argent dominera le monde y'aura toujours de le cupidité que tu sois de n'importe ou dans le monde mais merci pour ces conseils sa m'aurais fait chier d'emmerder la France comment bettencourt 😉 quoi que si hollande viens me chercher sa serais drôle 😛
Tu es surement le seul à trouver que Magne2 te parle avec mépris. Pour ce qui est de mon avis, je pense au contraire qu'il a pris des gants et t'a parlé au contraire très gentiment...
Le problème ne serait-il pas dans ton hyper susceptibilité ?
peut être mais tu c'est nous en Europe on n'a pas mieux on n'a les néonazie les racistes de tout bort et toute ces énergumènes tu pourrisse la vie des gens et personne n'en parle sous prétexte q'on n'ai occidentaux y'a des dégénérer du bulbe dans le monde entier il faut arrêter de croire se q'on raconte tu parle de la thailande tu crois que c mieux des enfants exploiter tu vois on peut voir du mal de partout moi perso je préféré me dire que dans se putain de monde pourris par l'argent y'a quand même du bon en chacun de nous mais après on peut me traiter d'illuminer mais quand j'entend les bourgeois s'offusquer des (pirates somaliens).ceux que ces gens oublie ces que nos ancêtre français et anglais a l’époque ou il y avais beaucoup de pauvres on n'avais les corsaire et les pirates aussi de toute façons tant que l'argent dominera le monde y'aura toujours de le cupidité que tu sois de n'importe ou dans le monde mais merci pour ces conseils sa m'aurais fait chier d'emmerder la France comment bettencourt 😉 quoi que si hollande viens me chercher sa serais drôle 😛
C'est bien ce que je pensais...
C'est bien ce que je pensais...
Bonjour, le problème du Forum, c'est que c'est de l'écrit. En conversation en direct, ( par ex. , suivant le ton employé...etc), y'aurait rien eu.
Magne, n'est certainement pas méprisant, et la réaction était vive mais dire à quelqu'un qui envisage de traverser l'Amérique: "rode toi en Espagne, par ex.", ça peut être interprété comme moqueur, comme si on lui avait dit " rode toi à Palavas les Flots, par ex. , pour commencer".😎
"Rode toi au Mexique, par ex" eût été moins vexant. Bon, ce que j'en dis, hé...L'incident est clos.
"A part ça, la vie est belle et c'est tant mieux", comme disait l'autre.
Jean-Luc
Ne te deplace surtout pas avec du liquide, prend une carte bancaire internationale, debrouille toi pour pouvoir gérer tes comptes par internet.
Pour l'Amérique du sud, je pense qu'il faut faire tres attention dans certains coins, les plus dangereux sont les megalopoles, je pense qu'il y'a certains pays plus dangereux que d'autres, mais en tout cas tu devrais faire le bresil aussi, donc un peu de portugais t'aidera aussi.
Le plus grand voyageur est celui qui a su faire une fois le tour de lui-même
Le Mexique à la roots je ne conseille pas trop 🤪
je crois que notre ami initiateur du poste n'a aucune idée de ce que représente un voyage au long cours dans un continent dont il ne maitrise ni ne parle la langue se roder en Espagne qui possède pas mal d'endroits reculés en dehors des cotes serait déjà un début non inintéressant ce n'est que mon avis
je crois que notre ami initiateur du poste n'a aucune idée de ce que représente un voyage au long cours dans un continent dont il ne maitrise ni ne parle la langue se roder en Espagne qui possède pas mal d'endroits reculés en dehors des cotes serait déjà un début non inintéressant ce n'est que mon avis
Hasta la vista
Bonjour, le gouvernement mexicain met le paquet au niveau sécurité (police , armée) dans les états touristiques (partie sud du pays), rentrée de devises oblige. Ailleurs, il ne maitrise visiblement plus rien. C'est pour cette raison, me semble-t-il, que voyager seul, à petit budget y est possible sans risque pour l'instant, contrairement à l'Amérique Centrale (et j'ajoute le Honduras à votre liste de pays dangereux d'Am. Centrale)
Jean-Luc
je ne suis pas sur que jean du 69 soit intéressé par la " partie Touristique " du Mexique 😎 Cancun à la roots pas cela que cela le fasse
en gros à mon avis en Amérique centrale et très schématiquement Costa Rica et Nicaragua
en AM sud la Colombie on ne peut pas vraiment aller n'importe ou
en gros à mon avis en Amérique centrale et très schématiquement Costa Rica et Nicaragua
en AM sud la Colombie on ne peut pas vraiment aller n'importe ou
Hasta la vista
bonjour désole jean claude c'est juste que j'ai assez de mes parent qui me saoul pars qu'il crois que je vais me faire agresser si je quitte la France j'en n'ai pas besoin d'autre j'ai créer se poste pour avoir des conseils, pas des parents de substitution si tu est d'accord je te réécrirè avant de partir et si tu vie au Paraguay je viendrais te voir et tu verra que je ne suis pas hyper susceptible c'est juste que j'ai besoin de conseils pour ne pas faire n'importe quoi non plus.
last but not least
Atterrir en Guyane pour faire un road trip en AM sud n'est pas une bonne idée
Quito , Lima San José au Costa Rica me semble des meilleures portes d'entrées
Atterrir en Guyane pour faire un road trip en AM sud n'est pas une bonne idée
Quito , Lima San José au Costa Rica me semble des meilleures portes d'entrées
Hasta la vista
Le mexique est vraiment très dangereux je pense même qu'en ce moment ça doit être un des pays le plus dangereux du monde, le pire sont les villes proche de la frontière américaine, entre les bandes de narcotraficant et les cowboys militaire c'est l'anarchie compléte, et c'est triste pour le peuple Mexicain 🙁
Le plus grand voyageur est celui qui a su faire une fois le tour de lui-même
Le mexique est vraiment très dangereux je pense même qu'en ce moment ça doit être un des pays le plus dangereux du monde, le pire sont les villes proche de la frontière américaine, entre les bandes de narcotraficant et les cowboys militaire c'est l'anarchie compléte, et c'est triste pour le peuple Mexicain 🙁
oui le Mexique est un pays dangereux mais n'exagérons pas non plus. Je ne me suis jamais senti en insécurité au Mexique même à Mexico pourtant une grosse mégalopole Et puis si on se dit que chaque endroit est dangereux alors on ne fait plus rien dans la vie
oui le Mexique est un pays dangereux mais n'exagérons pas non plus. Je ne me suis jamais senti en insécurité au Mexique même à Mexico pourtant une grosse mégalopole Et puis si on se dit que chaque endroit est dangereux alors on ne fait plus rien dans la vie
c'est juste que j'ai besoin de conseils pour ne pas faire n'importe quoi non plus.
ne pas tomber dans la parano non plus l'Amérique latine c'est un continent qui évolue tout de même dans le bon sens malgré ce qui est écrit à droite et à gauche; il y a de la croissance économique et beaucoup de gens sortent de la pauvreté. La première fois que j'ai débarqué à Lima justement en venant de Cayenne c'était en 1990 ça été presque un choc : les voitures dans la rue c'était des poubelles, des villes comme Lima en décrépitude totale, le terrorisme à son plus haut niveau avec le Sentier Lumineux. A peine sorti de l'aéroport j'ai sauté dans un taxi pour aller à l'auberge de jeunesse de Miraflores je me demande dans quel monde j'étais arrivé
Mais maintenant tout cela a changé voyager au Pérou par exemple c'est banal
ne pas tomber dans la parano non plus l'Amérique latine c'est un continent qui évolue tout de même dans le bon sens malgré ce qui est écrit à droite et à gauche; il y a de la croissance économique et beaucoup de gens sortent de la pauvreté. La première fois que j'ai débarqué à Lima justement en venant de Cayenne c'était en 1990 ça été presque un choc : les voitures dans la rue c'était des poubelles, des villes comme Lima en décrépitude totale, le terrorisme à son plus haut niveau avec le Sentier Lumineux. A peine sorti de l'aéroport j'ai sauté dans un taxi pour aller à l'auberge de jeunesse de Miraflores je me demande dans quel monde j'étais arrivé
Mais maintenant tout cela a changé voyager au Pérou par exemple c'est banal
merci pour c'est conseils, a ton avis dois je prendre une banque en ligne ou pas, et j'aimerai savoir comment se passe le vaccin contre le paludisme.aussi j'aimerais savoir comme n'ayant pas beaucoup d'argent je peut faire une grande parti de mon voyage a pied ou en stop ou dois prévoir quand même une partie du budget pour d'autre moyen de transport(moto, bus, ou transport en commun..etc).
le vaccin contre le paludisme sera totalement inutile sauf si on désire aller s'enfoncer dans la jungle. Et pour ça il faudra un guide. Ensuite pour ce qui est de faire du stop en Amérique latine c'est faisable mais pas trop conseillé
sachant que je voudrais partir de Guyane française remonter au nord et redescendre ensuite, pour remonter en Guyane française et enfin soit m'installer dans ce continent ou revenir en France
la Guyane c'est un cul de sac ; à l'ouest c'est le Suriname il faut un visa pour y aller. Il y a un traversier à Saint-Laurent du Maroni. Attention la Guyane c'est peut-être l'endroit le plus cher d'Amérique du SUd
.Et aussi j'aimerais savoir comment ça risque de se passer pour mes impôts(si je dois les appeler pour les prévenir de mon voyage ou pas) en attente de réponse merci d'avance
on est non résident si on passe plus de 6mois à l'étranger. Mais de toute façon ça ne change rien parce que tu auras travaillé en France et tu paieras un impôt sur le Revenu
le vaccin contre le paludisme sera totalement inutile sauf si on désire aller s'enfoncer dans la jungle. Et pour ça il faudra un guide. Ensuite pour ce qui est de faire du stop en Amérique latine c'est faisable mais pas trop conseillé
sachant que je voudrais partir de Guyane française remonter au nord et redescendre ensuite, pour remonter en Guyane française et enfin soit m'installer dans ce continent ou revenir en France
la Guyane c'est un cul de sac ; à l'ouest c'est le Suriname il faut un visa pour y aller. Il y a un traversier à Saint-Laurent du Maroni. Attention la Guyane c'est peut-être l'endroit le plus cher d'Amérique du SUd
.Et aussi j'aimerais savoir comment ça risque de se passer pour mes impôts(si je dois les appeler pour les prévenir de mon voyage ou pas) en attente de réponse merci d'avance
on est non résident si on passe plus de 6mois à l'étranger. Mais de toute façon ça ne change rien parce que tu auras travaillé en France et tu paieras un impôt sur le Revenu
Bonjour,
Belle aventure que tu prépares là. Je te souhaite de bien profiter en tout cas. Ton optique de t'installer là bas est intéressante, mais dans ce cas essaye de te rapprocher d'associations pour faire des contacts. Tu peux en trouver certaines sur des guides (possibilité d'emprunter en bibliothèque) ou sur internet (+ possibilité d'hébergement gratuit).
Concernant les vaccins et si tu comptes bouger dans différents pays, fais absolument la fièvre jaune (tu risque de ne pa pouvoir passer certaines frontières sans ce vaccin). Je serai toi, je prévoirai quelque chose contre le palu (doxycycline : 7 euros pour 1 mois), histoire d'être protéger si tu restes dans des zones tropicales à la "roots".
En ce qui concerne la gestion des sous, personnellement j'ai profité d'une offre société générale : gratuité de la carte de retrait visa premier (incluant une assurance rapatriement, responsabilité civile et vols bagages pendant les 3 premiers mois) + retraits GRATUITS (ET OUI!!!) à l'étranger dans n'importe quel point de retrait pour 11 euros par mois. L'avantage de payer un "forfait" (rentable au final) c'est que tu peux effectuer des petits retraits et donc ne pas te ballader avec 100 euros sur toi.
Voilà quelques conseils en vrac.
Bon voyage
Voilà quelques conseils en vrac.
Bon voyage
Salut Jean!
En effet l'espagnol t'ouvriras bien des portes, et ça s'apprend vite. 3 semaines immergé et tu auras déjà de bonnes bases.
Je te recommande d'utiliser Couchsurfing, non pas (seulement) pour economiser (le but n'est pas de squatter gratuitement chez des gens) mais ça te permet de rencontrer des locaux et ne pas seulement voyager d'auberges en auberges. Ils ont souvent des connections, des cousins dans un village susceptibles de te loger etc. En parlant d'auberge, si tu parles espagnol, anglais et français tu as facilement le possibilité de t'arranger avec les gérants pour bosser quelques heures par jour en échange d'un lit gratuit.
Je te recommande également de ne pas chercher continuellement à bouger non stop mais plutôt de te sédentariser temporairement, rester quelques jours/semaines (si tu n'as pas de limite de temps, pourquoi se presser?) au même endroit histoire de gérer tes rencontres etc... Cela te reviendra également moins cher en procédant ainsi car le plus cher (cela dépend des pays) est en général le déplacement.
N'hésite pas également à faire du stop, de très belles histoires en perspectives.
Pour te donner une idée, je suis remonté de la Bolivie au Mexique en 7 mois : 5700€ (billet aller/retour compris) Et je regrette car je n'ai pas cherché à voir tout (quel intérêt de cocher des cases) mais j'ai malgré tout eu parfois la sensation de me presser, je pense y retourner en trainant un peu plus les pattes sur 2/3 ans... ou plus si affinités. ;)
Que te vaya bien!
Clem
En effet l'espagnol t'ouvriras bien des portes, et ça s'apprend vite. 3 semaines immergé et tu auras déjà de bonnes bases.
Je te recommande d'utiliser Couchsurfing, non pas (seulement) pour economiser (le but n'est pas de squatter gratuitement chez des gens) mais ça te permet de rencontrer des locaux et ne pas seulement voyager d'auberges en auberges. Ils ont souvent des connections, des cousins dans un village susceptibles de te loger etc. En parlant d'auberge, si tu parles espagnol, anglais et français tu as facilement le possibilité de t'arranger avec les gérants pour bosser quelques heures par jour en échange d'un lit gratuit.
Je te recommande également de ne pas chercher continuellement à bouger non stop mais plutôt de te sédentariser temporairement, rester quelques jours/semaines (si tu n'as pas de limite de temps, pourquoi se presser?) au même endroit histoire de gérer tes rencontres etc... Cela te reviendra également moins cher en procédant ainsi car le plus cher (cela dépend des pays) est en général le déplacement.
N'hésite pas également à faire du stop, de très belles histoires en perspectives.
Pour te donner une idée, je suis remonté de la Bolivie au Mexique en 7 mois : 5700€ (billet aller/retour compris) Et je regrette car je n'ai pas cherché à voir tout (quel intérêt de cocher des cases) mais j'ai malgré tout eu parfois la sensation de me presser, je pense y retourner en trainant un peu plus les pattes sur 2/3 ans... ou plus si affinités. ;)
Que te vaya bien!
Clem
bonjour jean
moi je pars a l'aventure seule au Pérou en octobre ca fait deux ans que j'économise pour ce voyage je partirai pendant 6
semaines et personne ne va enlever mon reve de petite fille........
Bon sinon le sud amerique c'est tres tres bien surtout costa rica qui sera un de mes prochains voyages apres le pérou
je suis allee en bolivie sans problème, je ne sais pas ou tu veux aller mais je t'encourage de le faire, on a une qu'une seule
vie et faire des voyages ou peut etre et surement on fera qune seule fois alors fait tes projets et bonne chance....
voyage forum m'a beaucoup aidé pour organiser mes voyages
biz
nath
moi je pars a l'aventure seule au Pérou en octobre ca fait deux ans que j'économise pour ce voyage je partirai pendant 6
semaines et personne ne va enlever mon reve de petite fille........
Bon sinon le sud amerique c'est tres tres bien surtout costa rica qui sera un de mes prochains voyages apres le pérou
je suis allee en bolivie sans problème, je ne sais pas ou tu veux aller mais je t'encourage de le faire, on a une qu'une seule
vie et faire des voyages ou peut etre et surement on fera qune seule fois alors fait tes projets et bonne chance....
voyage forum m'a beaucoup aidé pour organiser mes voyages
biz
nath
Log in first, then come back to this page.
You might also like
Densha Otaku - Lesser-Known Regions
Two weeks under the Puglia sun
Back to Swedish Lapland: Trekking the Kungsleden and Crossing Sarek
Off on a winter adventure in the American West!
3 weeks in Laos, stress-free
Draw Me Your Japan...
South Africa in safari mode: February/March 2026
Back in Tunisia (live account)
More discussions
Hi everyone,
I’m leaving on Monday, August 3rd for my very first long-distance trek: the GR223 from Coutances to Mont Saint-Michel, over 6-7 days (~11-14 miles/day), solo.
I’m looking for tips from people who know this section well (Coutances → Regnéville-sur-Mer → Hauteville-sur-Mer → Bréhal → Granville → Genêts → bay crossing):
Budget-friendly accommodations: I’m struggling to find affordable stopover lodgings (a lot of what I find online are expensive vacation rentals, not really suited for a solo hiker). If you have any great spots (hostels, hiker-friendly B&Bs, nice campgrounds), I’d love to hear them! Bay crossing: Any feedback on guides/providers leaving from Genêts for the final crossing? General tips for a first long-distance trek: What you wish you’d known before your first time, pitfalls to avoid, etc.
Budget-friendly accommodations: I’m struggling to find affordable stopover lodgings (a lot of what I find online are expensive vacation rentals, not really suited for a solo hiker). If you have any great spots (hostels, hiker-friendly B&Bs, nice campgrounds), I’d love to hear them! Bay crossing: Any feedback on guides/providers leaving from Genêts for the final crossing? General tips for a first long-distance trek: What you wish you’d known before your first time, pitfalls to avoid, etc.
Hi,
We’re planning to do the 4-day trek from Mestia to Ushguli without an agency. The descriptions mention that there are accommodations at each stop, but we can’t find any details about them. Has anyone got info or feedback on this route?
Thanks
Cat, Bruno.
Thanks
Cat, Bruno.
I'm developing a free and open-source web app for planning walking and cycling trips (and even car trips). You can create a route by clicking directly on the map to add waypoints, and it can consist of multiple stages. The app provides tools to edit the stages and the overall route, and to display useful information (distances, altitudes, and elevation changes). A relief profile can be shown as a graph for a specific stage or the entire route.
Once the route is ready, it can be exported as a GPX file, which can then be used with a GPS or a mobile navigation app.
The app is built in JavaScript and runs entirely in the web browser. It uses the Leaflet library and several OpenStreetMap-based services. Initially developed for my personal needs (I enjoy hiking and cycle touring), I’d be happy to share it with anyone who might find it useful. It’s free to use, doesn’t require an account, and the source code is available.
Source code: https://github.com/patricklmarie/GPX-Route-Planner Online demo: https://patricklmarie.github.io/GPX-Route-Planner/
Once the route is ready, it can be exported as a GPX file, which can then be used with a GPS or a mobile navigation app.
The app is built in JavaScript and runs entirely in the web browser. It uses the Leaflet library and several OpenStreetMap-based services. Initially developed for my personal needs (I enjoy hiking and cycle touring), I’d be happy to share it with anyone who might find it useful. It’s free to use, doesn’t require an account, and the source code is available.
Source code: https://github.com/patricklmarie/GPX-Route-Planner Online demo: https://patricklmarie.github.io/GPX-Route-Planner/
Hi everyone!
New to this forum, I’m planning a pretty big project for 2028. I’m heading to Nepal to do a trek from Kathmandu all the way to Everest Base Camp (a cool 5,300 m 😄). This trek is a bit special because even though I’ll be part of a group, I’m going solo (so far, no problem—I’m used to it). But it’s my first real trek, and it’s also a humanitarian one: once I reach base camp, I’ll stay an extra week to help clean up the waste left by tens of thousands of climbers! Since I’m originally from South America, from two countries that share the Andes, I have a deep respect for mountains—they fascinate me. So Everest… it’s kind of the trip of a lifetime!
So, a little question for those who’ve done treks to Everest before… any tips for good mental preparation (I’m already working on the physical side)?
Thanks in advance for your advice! 🙂
New to this forum, I’m planning a pretty big project for 2028. I’m heading to Nepal to do a trek from Kathmandu all the way to Everest Base Camp (a cool 5,300 m 😄). This trek is a bit special because even though I’ll be part of a group, I’m going solo (so far, no problem—I’m used to it). But it’s my first real trek, and it’s also a humanitarian one: once I reach base camp, I’ll stay an extra week to help clean up the waste left by tens of thousands of climbers! Since I’m originally from South America, from two countries that share the Andes, I have a deep respect for mountains—they fascinate me. So Everest… it’s kind of the trip of a lifetime!
So, a little question for those who’ve done treks to Everest before… any tips for good mental preparation (I’m already working on the physical side)?
Thanks in advance for your advice! 🙂
We're planning to trek in Peru and Bolivia and would love to find some local agencies.
If you know any, could you share details on prices and, of course, the names of the agencies?
Which trek would you recommend?
Elocine
I'm heading out on a fully self-sufficient trek in Morocco (10 days) from Imilchil to Aghbalou.
Can I find screw-on gas canisters (Coleman, Primus) in Marrakech (any addresses?) or in villages between Imilchil and Aghbalou?
If not, are Butagaz canisters for camping gas (small 230g size) available?
Thanks in advance for your tips!
Hello, I’d like to embark on a little trip in my home country, Switzerland. I’ll start walking from La Cure, heading toward Le Noirmont first, then I’ll improvise my route—but it’ll probably follow the French border... at least as far as Lac de Joux.
I’ll decide day by day how much farther to go after that. My goal is to stay in nature as much as possible, wander around for as long as I can, and restock food in villages or towns along the way.
I’m thinking of mostly camping, but we’ll see if I end up in a hotel or another campsite depending on my route.
I’d love to reach La Chaux-de-Fonds on foot... maybe even Delémont. The whole thing should take about a week, give or take.
I’ll be bringing my dog, and I’m preparing for this as soon as I’m ready.
Any tips to make sure everything goes smoothly for us? Things I should know—or avoid? What about shepherds with their flocks of sheep? And isn’t hunting season open right now?
I’m not sure if what I’m planning is even doable, which is why I’m asking around.
This’ll be my first time doing something like this—wandering in nature *and* with a dog. I’m really excited for this adventure... and I need it. Thanks!
I’ll decide day by day how much farther to go after that. My goal is to stay in nature as much as possible, wander around for as long as I can, and restock food in villages or towns along the way.
I’m thinking of mostly camping, but we’ll see if I end up in a hotel or another campsite depending on my route.
I’d love to reach La Chaux-de-Fonds on foot... maybe even Delémont. The whole thing should take about a week, give or take.
I’ll be bringing my dog, and I’m preparing for this as soon as I’m ready.
Any tips to make sure everything goes smoothly for us? Things I should know—or avoid? What about shepherds with their flocks of sheep? And isn’t hunting season open right now?
I’m not sure if what I’m planning is even doable, which is why I’m asking around.
This’ll be my first time doing something like this—wandering in nature *and* with a dog. I’m really excited for this adventure... and I need it. Thanks!
Hello,
We’re really keen on ecosystems and want to hike in "natural" ancient forests—not planted woods or areas heavily degraded by human activity. Travel guides (like Lonely Planet) don’t provide much info on this. Could you point us to the most interesting spots? Thanks in advance for your tips. We wish you happy holidays and a fantastic 2026, full of discoveries! Claire and Albert
We’re really keen on ecosystems and want to hike in "natural" ancient forests—not planted woods or areas heavily degraded by human activity. Travel guides (like Lonely Planet) don’t provide much info on this. Could you point us to the most interesting spots? Thanks in advance for your tips. We wish you happy holidays and a fantastic 2026, full of discoveries! Claire and Albert
Hi, this might not be the right section, but I’d like to know if it’s possible to start mountaineering with another person without necessarily hiring a guide. We’ve done quite a bit of hiking but not mountaineering—we’ll just do a half-day glacier course. After that, we were thinking of starting with La Grande Motte and the Pointe de la Traversière, which were recommended to us. Honestly, for things like roping up and knots, I’ll learn at home with lots of videos and a book.
Spots where we could pitch the tent near a stream
I’d love to know if anyone has done treks in the Rwenzori Mountains and how much it costs on average, what the infrastructure is like, the landscapes, and safety in the area. Thanks so much! I’m really looking forward to your replies.
Hi there,
I’m looking for half-day hikes near Karakol (not Jety-Oguz, since I’ll be heading there separately—max 30 minutes’ drive to the trailhead).
I can find longer treks, but nothing for a short outing!
So, if you’ve got any ideas...
Thanks! :)
I’m looking for half-day hikes near Karakol (not Jety-Oguz, since I’ll be heading there separately—max 30 minutes’ drive to the trailhead).
I can find longer treks, but nothing for a short outing!
So, if you’ve got any ideas...
Thanks! :)
Hi everyone,
We’re leaving in 9 days for a two-week trip to Madeira, mainly to hike.
From my research, I’ve found that since last year, access to most trails—and systematically for the most popular ones—is now paid. You have to pay an access fee of 4.50 € per person per classified hike in 2026, and even 10.50 € for the most iconic hike: Pico Arieiro to Pico Ruivo. When paying, you also have to choose a day and a 30-minute time slot for your start time. Of course, this reservation is neither changeable nor refundable, even if the weather that day is terrible.
Personally, given the massive influx of tourists to the island in recent years, I don’t mind paying a fee to help maintain the trails. Similarly, setting a limit on the number of people who can hike them per day is certainly preferable to preserve this priceless heritage.
However, what’s much less fair is that in reality, most of the available spots are reserved: 1/ for Madeira residents (which is normal); 2/ for "economic operators" (meaning local tour operators). For example, if you’re a non-resident (independent tourist), no booking is possible for the Pico Arieiro hike for an early morning start before September! So, unfortunately, we’ll have to skip this hike. It’s the same issue for Ponta de São Lourenço, the 25 Fontes, Pico Ruivo... in short, all the most popular hikes. Oh well, we’ll skip those too!
So my question is: which hikes do you recommend where we won’t face the huge crowds that the others get? And where we can book the day before for the next day, taking the weather into account?
Finally, a quick accommodation question: we’ve booked the first week in Funchal, but I haven’t decided yet for the second week. Do you have any advice on where to stay in the south or north, preferably avoiding overly concrete-heavy and touristy spots?
Thanks in advance for your tips! 🙂
Pascal
We’re leaving in 9 days for a two-week trip to Madeira, mainly to hike.
From my research, I’ve found that since last year, access to most trails—and systematically for the most popular ones—is now paid. You have to pay an access fee of 4.50 € per person per classified hike in 2026, and even 10.50 € for the most iconic hike: Pico Arieiro to Pico Ruivo. When paying, you also have to choose a day and a 30-minute time slot for your start time. Of course, this reservation is neither changeable nor refundable, even if the weather that day is terrible.
Personally, given the massive influx of tourists to the island in recent years, I don’t mind paying a fee to help maintain the trails. Similarly, setting a limit on the number of people who can hike them per day is certainly preferable to preserve this priceless heritage.
However, what’s much less fair is that in reality, most of the available spots are reserved: 1/ for Madeira residents (which is normal); 2/ for "economic operators" (meaning local tour operators). For example, if you’re a non-resident (independent tourist), no booking is possible for the Pico Arieiro hike for an early morning start before September! So, unfortunately, we’ll have to skip this hike. It’s the same issue for Ponta de São Lourenço, the 25 Fontes, Pico Ruivo... in short, all the most popular hikes. Oh well, we’ll skip those too!
So my question is: which hikes do you recommend where we won’t face the huge crowds that the others get? And where we can book the day before for the next day, taking the weather into account?
Finally, a quick accommodation question: we’ve booked the first week in Funchal, but I haven’t decided yet for the second week. Do you have any advice on where to stay in the south or north, preferably avoiding overly concrete-heavy and touristy spots?
Thanks in advance for your tips! 🙂
Pascal
Hi there,
I’m reposting about the logistics for Samaria Gorge. I’d love to get recent info, especially about whether it’s possible to park my car in Omalos, do the hike, and then catch a bus back to my vehicle. In theory, it’s doable, but when you check the KTEL website, there aren’t any feasible schedules listed. If anyone has recently organized this with reliable, verified details, I’d really appreciate it. Thanks in advance!
I’m reposting about the logistics for Samaria Gorge. I’d love to get recent info, especially about whether it’s possible to park my car in Omalos, do the hike, and then catch a bus back to my vehicle. In theory, it’s doable, but when you check the KTEL website, there aren’t any feasible schedules listed. If anyone has recently organized this with reliable, verified details, I’d really appreciate it. Thanks in advance!
Hi there,
We’re flying from Montreal to Lyon this August to go hiking in the French Alps. We’ve rented a car and will be staying at campgrounds. We’re planning to do day hikes and want to stay a few days in one spot, do a few hikes, then move on to our next camping spot. Could you share your favorite spots or any recommendations for places to spend a few days with great hikes?
A few details: We arrive in early August and leave in early September. We’re looking for day hikes (or shorter), moderate difficulty, with a cumulative elevation gain of no more than 1000m, and of course, beautiful scenery! We’d prefer not to drive too much—maybe it’s best not to head too far south and deal with unnecessary heat? Along the same lines, if you know of any great campgrounds where we can start our hike directly without needing the car, we’d love to hear your suggestions!
Thanks! :-)
A few details: We arrive in early August and leave in early September. We’re looking for day hikes (or shorter), moderate difficulty, with a cumulative elevation gain of no more than 1000m, and of course, beautiful scenery! We’d prefer not to drive too much—maybe it’s best not to head too far south and deal with unnecessary heat? Along the same lines, if you know of any great campgrounds where we can start our hike directly without needing the car, we’d love to hear your suggestions!
Thanks! :-)
Hi there,
I’m planning to go hiking on this island and would like to know the best time to do it. I visited for a few days in November 2018—not for hiking but just to explore—and the weather wasn’t great, especially in the mountains. So, is a star-shaped itinerary doable if I rent a car and maybe use two different accommodations?
I’m not planning to join an organized group—just traveling with one other person and organizing things ourselves—unless you’d recommend a local agency or guide. Finally, even though I’ll be getting maps, a topo guide, and a GPS, I’d really appreciate your top hiking recommendations. Thanks so much for your tips!
I’m not planning to join an organized group—just traveling with one other person and organizing things ourselves—unless you’d recommend a local agency or guide. Finally, even though I’ll be getting maps, a topo guide, and a GPS, I’d really appreciate your top hiking recommendations. Thanks so much for your tips!
Hi there,
I’m planning to do the Mercantour crossing following the Randoxygène route in mid-July. I’m used to hiking in the mountains, but I sometimes get vertigo, for example on ridges with drops on both sides. I wanted to check if there are any T4 or T3-T4 sections and find out if there are any very exposed passages—and if so, where—so I can plan an alternative route. Can anyone give me some info on this? Thanks!
I’m planning to do the Mercantour crossing following the Randoxygène route in mid-July. I’m used to hiking in the mountains, but I sometimes get vertigo, for example on ridges with drops on both sides. I wanted to check if there are any T4 or T3-T4 sections and find out if there are any very exposed passages—and if so, where—so I can plan an alternative route. Can anyone give me some info on this? Thanks!
hi there,
I’m planning a trip around Cap Corse and the AGRIATES in 2026, from May 8th to 15th (there are still 2 spots left, by the way! Just DM me if you're interested).
I’d love to know which hikes are worth prioritizing in the AGRIATES. We’ll be staying in SALECCIA for two days as our base—what should we focus on from there? A round trip to IGNHU beach? Any other suggestions? For Ostricano, I think it’s too far for a round trip... Thanks for your tips! Have a great day, Anie, Toulouse
I’m planning a trip around Cap Corse and the AGRIATES in 2026, from May 8th to 15th (there are still 2 spots left, by the way! Just DM me if you're interested).
I’d love to know which hikes are worth prioritizing in the AGRIATES. We’ll be staying in SALECCIA for two days as our base—what should we focus on from there? A round trip to IGNHU beach? Any other suggestions? For Ostricano, I think it’s too far for a round trip... Thanks for your tips! Have a great day, Anie, Toulouse
Hi,
I’d like some advice on doing the Camino de Santiago—or part of it—from the Basque Country.
Best,
Hi there,
I’d like to get some info about the GR10 Pyrenees traverse. I need help planning the daily stages and accommodations—my wife isn’t an experienced hiker but walks a lot, so I’d like to schedule shorter walking days and thus a longer overall trip in terms of number of days.
Could anyone give me some help and advice? Best regards,
I’d like to get some info about the GR10 Pyrenees traverse. I need help planning the daily stages and accommodations—my wife isn’t an experienced hiker but walks a lot, so I’d like to schedule shorter walking days and thus a longer overall trip in terms of number of days.
Could anyone give me some help and advice? Best regards,
Hi there, I’m planning the Annapurna Circuit for March 2027 and I’m looking for a local agency with a local guide—preferably French-speaking—to arrange this trek for us. Any suggestions? Thanks
Hello!
We’re spending a few days in Toraja country at the end of May. We’d love to do a day trek—taking our time—on a route that’s stunning in terms of scenery, but not a level 5 in difficulty!
Any suggestions you can share, please?
Thanks in advance
Hi everyone,
I’d like to do the Mare a Mare Sud in May over 4 days. I’ve found quite a few places to stay along the route, but I’m stuck on the start and finish. I’ll be arriving by plane on Sunday evening and would like to start pretty early on Monday morning. Ideally, accommodation right at the trailhead (Alzu di Gallina) would be amazing, but I can’t find anything. Any tips? Also, for the transfer from Figari Airport to Porto Vecchio or Alzu di Gallina? At the end, I’d like to pick up a rental car—any advice on that too?
Thanks in advance!
Caro
I’d like to do the Mare a Mare Sud in May over 4 days. I’ve found quite a few places to stay along the route, but I’m stuck on the start and finish. I’ll be arriving by plane on Sunday evening and would like to start pretty early on Monday morning. Ideally, accommodation right at the trailhead (Alzu di Gallina) would be amazing, but I can’t find anything. Any tips? Also, for the transfer from Figari Airport to Porto Vecchio or Alzu di Gallina? At the end, I’d like to pick up a rental car—any advice on that too?
Thanks in advance!
Caro
I’m traveling solo by plane to Catania in May and plan to hike the northern side of Etna, starting from Linguaglossa where I’ll arrive by bus. After that, I’d love some info on how to get up to Piano Provenzana (shuttles or hitchhiking), since it seems there’s no public transport except in the summer. Can you sleep there in a free or cheap refuge, or camp? And how far up can you go without having to hire a guide? Thanks in advance. Bernard.
Hi everyone,
I’m heading to Morocco in August and we’ll start with a stop in Chefchaouen (we’re driving).
My question: can anyone suggest a 5-to-7-day loop hiking route from Chefchaouen in Talassemtane Park, ideally passing by the God’s Bridge? Or a paper guidebook that covers a few options?
We prefer wild camping and guesthouses.
Thanks in advance
Hi there, for those who’ve been recently—is it possible to find other solo travelers in March on the island to share transport or room costs? It doesn’t seem easy to travel on a budget.
If you have any recommendations for simple lodgings or places with dorms, I’d love to hear them.
For those who’ve done multi-day treks while moving around: do you need to bring your own sleeping bag? I’d love to hear about itineraries you’ve done without a guide, just with a map and GPS.
Thanks, and have a great day!
Hi everyone!
We’re planning a 15-day road trip to Scotland this summer, specifically to explore and hike on Lewis and Harris—places we’ve never been before. We’ve visited other islands on previous road trips in Scotland (we usually go in April for a week). This would be our first time in Scotland in the summer and for 15 days. We’re looking at late August to early September.
I’m currently drafting the itinerary. We’d be crossing from Ullapool and were thinking of spending 3 nights on Harris and 4 nights on Lewis.
Does that sound balanced to you? Is it better to keep the same accommodation on Harris and the same on Lewis to explore the area? I’d love to hear about any past experiences you’ve had on these islands. Thanks!
I’m currently drafting the itinerary. We’d be crossing from Ullapool and were thinking of spending 3 nights on Harris and 4 nights on Lewis.
Does that sound balanced to you? Is it better to keep the same accommodation on Harris and the same on Lewis to explore the area? I’d love to hear about any past experiences you’ve had on these islands. Thanks!
Hi there, I’m trying to leave for 15 days very soon to São Vicente. I’m either looking to join an agency or figure things out on my own to go hiking on one of these islands or both. From what I’ve seen, it’s not easy to organize with local transport, so it gets expensive. Can I use the services of a small local agency? I’m looking for the simplest way to hike for several days. Also, how do you get from São Vicente to São Nicolau? Thanks in advance and have a great day!
Aichatou
Hi there,
I’ve been wanting to do this for several years, and this year’s the one. Next September, I’ll be trekking in Tusheti (Georgia), from Omalo to Shatili. Of course, I won’t be renting a vehicle that’d just sit unused. No problem getting to Pshaveli, but from there to Omalo, it’s a dirt road (still the case?) There must be some form of public transport since there are so many guesthouses, and not all travelers come in a 4x4. If any of you have been to Omalo, could you confirm that these shared transports exist and how often they run?
I’ve been wanting to do this for several years, and this year’s the one. Next September, I’ll be trekking in Tusheti (Georgia), from Omalo to Shatili. Of course, I won’t be renting a vehicle that’d just sit unused. No problem getting to Pshaveli, but from there to Omalo, it’s a dirt road (still the case?) There must be some form of public transport since there are so many guesthouses, and not all travelers come in a 4x4. If any of you have been to Omalo, could you confirm that these shared transports exist and how often they run?
hi
we’re planning a trip to Yellowstone and hoping to do a three-day backcountry hike if we get a permit. if any of you have done this before, could you let me know if it’s possible to find water along the way? And if we can transport it, are we allowed to use a stove?
thanks for any tips!
sandra
we’re planning a trip to Yellowstone and hoping to do a three-day backcountry hike if we get a permit. if any of you have done this before, could you let me know if it’s possible to find water along the way? And if we can transport it, are we allowed to use a stove?
thanks for any tips!
sandra