Bonjour,
Nous partons ma copine et moi au canada (Québec & Ontario) en juillet pour un circuit en voiture de 3 semaines (14 juillet au 4 Août).
Nous aurions quelques questions pratiques...afin de préparer notre voyage au mieux.
Savoir en gros le prix de l'essence... nous louons la voiture chez alamo, une pontiac grand prix ou une chevrolet impala...je suppose que c'est de l'essence....
(nous venons de belgique et chez nous il y a le diesel et l'essence)avez vous aussi les deux ? ou l'un prime plus que l'autre ...?
le prix des cigarettes est-il moins cher chez vous ? (chez nous un paquet malboro 4, 30 euros = 6.35 cad )pour savoir si nous devons (et pouvons ? ) emporter nos cigarettes ....( problème douane ? nombre de fardes/cartouches ?)
si nous pouvons prendre un cannif/couteau avec ? pour nos randonnées.... (pour le transport en avion dans la valise biensûr....😉)et que celà nos pose pas de problème avec la police...
Avez vous des conseils pour la tenue vestimentaire pour cette période là ?
Y a-t-il des choses importantes à savoir sur le code de la route ? (avez-vous peut-être un site internet pour des explications )et y a-t-il une différence entre le Québec & L'Ontario ?
Voilà en gros quelques questions que nous nous posions, mais si vous avez encore quelques conseils ou trucs à nous donner ou des choses à éviter, merci de nous le faire partager....🙂
On attend vos réponses avec impatience et espérons qu'elles seront nombreuses...
Bonjour,
Nous partons ma copine et moi au canada (Québec & Ontario) en juillet pour un circuit en voiture de 3 semaines (14 juillet au 4 Août).
Nous aurions quelques questions pratiques...afin de préparer notre voyage au mieux.
Savoir en gros le prix de l'essence...
nous louons la voiture chez alamo, une pontiac grand prix ou une chevrolet impala...je suppose que c'est de l'essence....
À votre âge et déjà assis dans une chevrolet Impala! Vous aurez tout l'espace voulu
(nous venons de belgique et chez nous il y a le diesel et l'essence)avez vous aussi les deux ?
Où pensez-vous débarquer pour poser une telle question?
ou l'un prime plus que l'autre ...?
En chevrolet Impala vous ne roulerez pas avec du diesel, ça c'est sûr!
le prix des cigarettes est-il moins cher chez vous ? (chez nous un paquet malboro 4, 30 euros = 6.35 cad )pour savoir si nous devons (et pouvons ? ) emporter nos cigarettes ....( problème douane ? nombre de fardes/cartouches ?)
Il n'y aura pas de cendrier dans l'Impala.
si nous pouvons prendre un cannif/couteau avec ? pour nos randonnées.... (pour le transport en avion dans la valise biensûr....😉)et que celà nos pose pas de problème avec la police...
Jamais entendu parler ici que d'avoir un canif sur soi pouvait causer problème.
Avez vous des conseils pour la tenue vestimentaire pour cette période là ?
Y a-t-il des choses importantes à savoir sur le code de la route ? (avez-vous peut-être un site internet pour des explications )
Il faut lever le pied; la limite est à 100km/h, ce qui fera moins consommer L'Impala😄.
Pour le code, voyez le site de SAAQ.
et y a-t-il une différence entre le Québec & L'Ontario ?
En Ontario, vous le verrez bien aussitôt la limite territoriale traversée, les amendes pour excès de vitesse sont plus salées; elles sont affichées sur de grands panneaux.
Quoiqu'avec la nouvelle loi, au Québec aussi ça va coûter très cher.
Voilà en gros quelques questions que nous nous posions, mais si vous avez encore quelques conseils ou trucs à nous donner ou des choses à éviter, merci de nous le faire partager....🙂
On attend vos réponses avec impatience et espérons qu'elles seront nombreuses...
Merci Néfer pour la réponse...🙂Pour ce qui est de notre âge pour la voiture j'aurai 26 ans pour le voyage...faut-il avoir 60 ans pour rouler dans une voiture plus grosse ?Pour la questions sur le diesel et l'essence je me suis mal exprimé...😉je sais que vous avez les deux...mais par exemple chez nous (en belgique) le diesel est beaucoup moin cher que l'essence...!et 70 à 90 % des voitures sont des diesel...je me dis qu'au canada ce n'est peut-être pas pareil...ma questions est légitime... car j'ai toujours entendu que il y avait presque que de l'essence...Pour les cigarettes, je voulais juste savoir le prix en moyenne d'un paquet...même si il n'y a pas de cendrier dans la voiture ça ne va pas m'empecher de fumer...je ferai juste attention pour les mégots car je crois que au canada c'est une amende si on les jettes par-terre....
Encore merci en tout cas pour ta réponse...
Si d'autres personnes savent encore nous aider....😉
Je suis québécoise et cela me fâche de voir la façon singulière que quelques personnes (toujours la même ou les deux mêmes) ont de répondre.
Il serait préférable de s'abstenir que de répondre de cette façon.
Je veux ajouter que pour le couteau, ouf... quand on écoute et regarde les nouvelles, on voit qu'ils sont très sévères maintenant. Prudence...
Ici, toutes nos voitures sont à l'essence et présentement la facture est salée. Je te souhaite que le prix du pétrole baisse d'ici cet été. Pour ce qui est de l'Impala, tu as tout à fait le droit de choisir la voiture de ton goût. C'est clair que tu vas être très confortable pour rouler et tu auras de la route à faire! C'est certain que si tu veux économiser et bien je te conseillerais une voiture plus économique mais c'est ton choix. Pour la personne non respectueuse envers ton choix de voiture c'est juste qu'ici ce sont les retraités avec une bonne retraite qui roulent en Impala mais c'est très confortable! Pour le couteau, tu as tout à fait le droit d'avoir un couteau suisse mais pour les douanes je me renseignerais car ils sont devenu fous avec leurs histoires de terrorisme. Pour les cigarettes c'est beaucoup plus cher ici, le vin aussi, le fromage aussi. Y'a pas de loi à ma connaissance contre les mégaux par terre mais tout est de plus en plus non fumeur et y'a des zones à respecter. Surtout en Ontario, mais tu as le droit de fumer dans ta voiture.
Pour les vêtements, je te dirais sois prèt à tout sauf la neige. Habituellement il fait chaud en juillet, c'est un été normal mais parfois les soirées sont fraîches et il peut aussi y avoir de la pluie. Ça dépend des années surtout avec tout les bouleversements climatiques, on ne sait pas trop à quoi s'attendre. Alors fais une valise pour l'été en y ajoutant un jean, un pull et un manteau de pluie.
Néfer semblait en forme quand il vous a répondu, lol. Je le connais un peu par ce site et c'est quelqu'un qui donne de très bons renseignements. Il a peut-être été un peu sec dans ses réponses mais mettons que certaines questions posées valaient peut-être ce genre de réflexion de sa part. Je vais y aller de mes réponses.
1- Prix de l'essence environ 1.15$ can le litre présentement en juillet 2008 = ???. Le diesel un peu plus cher mais vous ne trouverez pas (pas certain à 100%) des locateurs qui louent des autos qui roulent au diésel.
2- Pour votre Impala, je choisirais une catégorie d'une coche inférieure.
3- Les cigarettes, je ne fuem pas mais je pense qu'un paquet de 25 cigarettes coûte environ 8$. La majorité des Québécois (ou presque) fume des cigarettes de contrebande, pas mal moins cher. Il y a sûirement quelqu'un qui pourra te dire où t'en procurer.
4- Tu peux importer de ton pays 200 cigarettes par personne.
5- Pour le canif, je me méfierais des douaniers mais à mon avis, tu as le droit. Tu consulteras le lien que je joins.
6- Tenue vestimentaire = Habituellement c'est la période la plus chaude de l'été (maximum variera de 24 à 34 approx.).
7- Code de la route. Vitesse maximum sur les autoroutes au Québec et en Ontario = 100 km/hr. Les policiers tolèrent habituellement jusqu'à 118. Jusqu'à 110 aucun problème c'est certain. En Ontario, dans le coin de Cornwall beaucoup mais beaucoup de policiers !
Essence ou diesel: tu trouves les deux. Peu d'économie à faire ...même que la semaine drnière le prix du diesel -le gazoil- était plus élevé que celui de l'essence.
Auto: impala ou grand prix....c'est votre choix. Même dans les parcs nationaux ou provinciaux, vous n'aurez pas de difficulté pour y circuler à moins de vouloir sortir des sentiers battus.
Canif ou couteau ou ...de taille "normale": pas de problème. Je voyage toujours avec un Opinel (pour l'avion et les douanes, il est dans mes bagages qui vont dans la soute.
Tenue vestimentaire: rien de particulier (peut-être apporter une chemise légère à manches longues pour les mousitiques en soirée (quoique à la mi-juillet l'invasion est terminée) surout en région boisée et/ou suite à une pluie....mais tu trouveras sur place -pricipalement dans les boutiques de chasse et pêche- tout ce qu'il te faut pour les éloigner.
Apporter un truc imper...on ne sait jamais
PS: les vêtements coûtent moins cher ici.et 2e PS: à Québec, vaut mieux réserver tôt....400e anniversaire et de nombreuses fêtes
Pierroro
Quand le moment est arrivé, l'heure est venue! (C.Bobin.)
- et je vous remercie par avance pour votre réponse.
Bonjour,
Je suis déjà allée 5 fois au Québec alors je vais vous envoyer une liste de sites intéressants que j'ai glanés depuis 6 ans ! Laissez moi quelques jours le temps de tout retrouver 😛 Pour répondre en bref, les voitures roulent à l'essence principalement ; vous pouvez acheter vos cigarettes hors taxes à l'aéroport belge de départ (si mes souvenirs sont bons, c'est 200 cigarettes par personne, le prix ???) ; pour le canif et autres objets coupants : bien sûr dans la valise et à mon avis pas de contre-indications pour les randonnées...
Pour la tenue vestimentaires, emportez shorts et t-shirts à volonté mais n'oubliez pas la petite laine pour les journées plus fraîches et le k-way pour les jours de pluie (sur 5 voyages, j'en ai totalisé 4). Pour le code de la route, ce qui nous a paru pittoresque ce sont les feux de signalisation qui se trouvent de l'autre côté de la rue où l'on s'arrête.. pour les limitations de vitesse, elles sont à respecter IMPERATIVEMENT !!!
Et comme promis, d'autres infos d'ici qq jours (le temps que je rassemble toutes mes infos...) ; je prépare également mon départ du début juillet 🙂
Tout d'abord merci beaucoup pour vos réponses et vos bons conseils. 🙂
Nous essayons de préparer ce voyage, qui est notre rêve, du mieux que l'on peut et vos conseils nous aident vraiment beaucoup.
Afin d'avoir des réponses à toutes nos questions que nous nous posons, j'ai vais encore usé un peu de votre connaissance et de vos bons conseils...😉
Est-ce que nous savons payer au choix en cash ou avec la Visa au pompe d'essence?
Au niveau du budget nourriture...Nous nous posions la question de savoir combien on devait compter par jour (matin-midi et soir). Nous comptons varier les repas (sandwich, fast-food et bien-sûr les spécialités Québecoises qu'on est impatient de pouvoir goûter).
Nos faisons un circuit et logeons à l'hôtel et devons donc trouver de quoi manger pour chaque repas. (50 euros/jours à deux c’est possible ?)
Avez vous des petits conseils ou des bonnes adresses?
Merci d'avance et nous sommes vraiment impatient de pouvoir voir le Québec de nos propres yeux.
Bonjour,
A la pompe, tu as le choix : comptant, crédit ou débit - aucun problème.
Lorsque je voyage, je compte toujours à peu près 100$ par jour minimum (50 euros devraient aller les journées où vous évitez les restos dispendieux). À propos du fast food, j'en suis tellement gênée mais le Canada en est presque autant pourvu que les USA. J'ai horreur du fast food en vacances mais j'avoue que des fois, c'est pratique et pas cher. Pour les éviter, j'ai pris l'habitude d'aller dans les épiceries et d'acheter des sandwichs et des salades toutes faites, hypercaloriques mais quand même mieux que des hamburgers chez McDonald ou pire, de chez Harvey's.
Hitler didn't travel. Stalin didn't travel. Saddam Hussein never traveled. They didn't want to have their orthodoxy challenged." — Howard Gardner
1 paquet de 25 cigarettes coûte environ 10, $ CAN
1 carton (8 paquets) coûte environ 70, $ CAN
Pour ce qui est de l'essence, le prix monte sans arrêt. Nous sommes rendu tout prêt de 1.20$ CAN / le litre
Avec votre type de voiture, vous allez certainement emputer le 1/2 de votre budget en essence. Il serait préférable pour vous de choisir un véhicule plus économique.
N'oubliez surtout pas que le territoire du Québec est très grand ainsi que celui de l'Ontario. Il serait sage de bien planifier votre itinéraire en considérant cet aspect car vous aurez l'impression de ne pas avancer sur la route.
Tâchez de bien préparer vos trois semaines afin d'éviter d'être épuisés par les kilomètres et kilomètres de route.
Bon voyage à vous deux et surtout, profitez au max. de notre magnifique coin planétaire.
En effet l'Impala n'est pas réservée à une catégorie d'âge en particulier. Nos flics jeunes comme vieux y étaient/sont assis très très confortablement😄
Le diesel se vend plus cher (1, 21$/li) que lessence régulière dont le prix varie de jour en jour.
Vous avez raison, au Canada où vous savez maintenant qu'il y a même du diesel, ce n'est pas pareil: le prix de l'essence est moins cher que chez-vous et il y a plus de voitures ici qui roulent à l'essence qu'avec le diesel.
Il n'y a pas encore d'amende pour avoir jeté ses mégots à terre. On n'est pas encore comme à Singapour. Pour ceux qui fument obligatoirement à l'extérieur, il a fallu quand même leur installer des cendriers.
Bonjour! juste 2-3 commentaires a faire qui vont peut etre vous etre utile si vous ne le saviez pas
Les vacances scolaires sont l'été, donc il y a beaucoup de jeunes partout... mais surtout, il faut savoir que les 2 derniere semaines de juillet, cest les fin de semaines de la construction. cest congé et les tres nombreuses familles qui ont congé a ce moment voyagent beaucoup a travers la province. ca engendre un gros traffic et les hotels des grands centres sont davantges bondés. cest littéralement la haute saison donc vous devriez réserver a certains endroits.
si vous passez par quebec, il y a le 400e anniversaire de sa création cette année alors jai limpression que la aussi ca va etre plein.
l'essence, pendant les vacances a tendance a monter, alors attendez vous a plus que 1, 20$/litre.
pour les restos et endroits a visiter, faites nous simplement part des régions visiter et il sera plus facile de vous conseiller. la cuisine typique quebecoise est tres riche car elle a été créée pour survivre aux hivers tres froids. vous devrez sans aucun doute gouter à la poutine (frites, sauce a hot chicken et fromage... cest du fast food, mais cest dici hihi) tourtiere du lac st jean (pate, porc, boeuf, viandes de bois??, patate, oignons), feves au lard, paté au saumon, ragout de patte (patte de cochon, boulette de viande hachée, le tout en ragout avec des patates rondes) pouding chomeur etc. ce site pourra vous intéresser! http://www.saveursdumonde.net/quebec/cuisine/lexique.htm
- l'essence : pour les prix c'est ptet un chouille moins cher qu'en France (compter 1, 15$ en ce moment)
De ce que j'ai vu l'essence parait plus répandue ici que le diesel, mais les deux existent.
les cigarettes : Je ne suis pas fumeuse, donc pour la douane je ne pourrai pas vous renseigner, mais à entendre les copains français fumeurs... amenez votre stock !!!
le couteau : j'en avais un à l'aller, je n'ai eu aucun soucis. tant qu'il reste dans le fond du sac jusqu'à la sortie de l'aéroport...
les vêtements : c'est l'été, donc il fait chaud, oui, même au Québec ! surtout si vous vous dirigez vers le centre du pays et l'Ontario, il peut même faire très chaud. Prévoyez cependant de quoi vous couvrir, la température redescend vite en soirée (3°C à minuit pour une soirée en extérieur fin août... on était contents de notre feu) Cependant, je suis arrivée ici fin août, peut-être qu'en juillet c'est un peu différent.
le code de la route : les feux (appelés "lumières" ici) sont situés de l'autre côté du carrefour. c'est un peu déroutant au début ! je crois que c'est la principale chose à se méfier.
et effectivement, même sur autoroute, levez le pied : la limite est à 100km/h
s'il vous vient d'autres questions...
Ju', une Française qui n'a pas envie de retraverser l'Atlantique...
"Le plus court chemin qui vous ammène au port d'attache, vous conduit d'abord autour du monde" (Sylvain Tesson)
"Le fou s'élance avec force, là où le sage hésite à poser le pied" A.-F. Tschiffely
Aide humanitaire et bénévolat à l'étranger › Québec · 3 replies
Je suis un marocain, je travaille dans une asso au maroc qui s'occupe de l'environnement, de la santé, du developpement durable..je vais venir au quebec à…
Nous envisageons de résilier la réservation d'un camping car pour notre séjour en Juillet 2008 car engin très grand et agence n'a plus de gabarit plus petit.…
Québec › Région de Québec / Montréal et Laval · 6 replies
Tout est dans le titre!! Mon amie est moi cherchons une location estivale pour découvrir Québec et/ou Monrtéal. Nous souhaitons rester 2 semaines à Montréal…
Nous planifions un circuit au Québec en juillet 2017. J'aimerais vous le soumettre pour avoir vos avis et commentaires. Le trouvez-vous bien équilibré? Je…
Je suis nouvelle sur le forum mais ayant ouvert quelques discussions avec des réponses très utiles, je continue à solliciter les bonnes âmes qui veulent bien…
Hi there, I’m planning a road trip to Quebec in late September/early October.
Since I’m over 75, it’s impossible to rent a camper van. So, the option left is a car plus hotels. I’m used to traveling freely—I sketch out a rough route and stop wherever and whenever I feel like it.
Is it possible during this period to travel without booking hotels/motels or B&Bs in advance, knowing I’ll only need a double room?
Thanks for your replies.
Hi, I’d like to visit Quebec this fall or starting in August (what do you recommend?). I’d love to meet some Quebecers and get some tips on transportation. I’m wondering if it’s doable with an electric mountain bike (not too much rain?). I’m planning to buy one second-hand and return it afterward. If there are any travel buddies out there too...thanks
Hello,
I’m not sure if it’s still possible to travel to Quebec. I haven’t bought my flight ticket for June (from June 11 to July 1) and I’d like to know the current cost of gas. Also, can we book hotels last-minute without risking cancellation due to current events? Thanks
Hi everyone, from August 7th to 10th I’m renting an apartment right across from the WESTMOUNT library, next to the park of the same name. The landlord tells me that parking around the apartment is free. Does that cause any issues? I was planning to rent my car before leaving MONTREAL, but I might visit a friend who lives nearby—I’ll only know for sure at the last minute. Thanks in advance for the replies
Hi everyone,
We’re heading to Québec for 4 days in Montréal and 4 days in Québec City from April 18 to April 22. I’ve been looking but can’t find any excursions—any tips for seeing belugas or other whales?
If it’s really off-season and impossible to find anything,
what else can we do in the area instead?
Thanks in advance!
Hi there,
We’re planning a trip to Quebec from June 15 to 28, 2025, specifically along the St. Lawrence River. As I’ve been looking into it, I’ve got two main questions:
First, about our route—I feel like I might be biting off more than we can chew by wanting to follow the left bank downstream from Quebec City (including the Saguenay Fjord and Lac Saint-Jean), then heading to Gaspésie by ferry, and finally returning along the right bank. We’re flying into Montreal and will likely stop in Quebec City too. Over about ten days, is that too much? Would it be better to stick to the left bank, enjoy the coast and the lake, and maybe explore Mauricie or Mont-Tremblant on the way back instead?
Second, about prices. Since we’re thinking of renting a car and booking accommodations at each stop, I was a bit surprised by hotel and motel rates. I’ve always heard Canada is a pretty expensive destination, but I’m seeing average prices very similar to France—between 60 € and 90 €. Am I missing something? Is service not included? Meanwhile, on platforms like Airbnb, the prices seem exorbitant.
This second question is a bit generic, but as I’m trying to budget, I don’t feel like there’s a huge difference compared to France, even for meals. Am I way off base?
Hello everyone.
We’ve already traveled to Canada in 2018.
This time, we’re prioritizing heading to Quebec City right after arriving in Montreal to stay for 3 days, then moving on to Rivière-du-Loup for 2 to 3 days before heading toward New Brunswick.
We want to see Acadia, Prince Edward Island, the Bay of Fundy, etc., before returning to Quebec City to drop off the rental car.
We were thinking of taking the bus from Montreal Airport to Quebec City and only renting the car 3 days later. Same route on the way back, with one night in Quebec City.
We arrive in Montreal around June 25 (11 AM) and return on July 26 (6 PM).
Could you give us some advice? Routes, sights, accommodations, and chalet rentals.
On our first trip, we went through an agency, but this time we’d prefer to organize everything ourselves.
Thank you so much for your tips and suggestions!
See you soon,
Fabienne
Hi everyone, as a regular in the "bike travel" section, I’m reaching out for some info since I’m planning to come to Montreal at the end of September 2026 for the Road Cycling World Championships. If I get the time off and manage to gather the details, I’ll arrive on Wednesday the 23rd and leave on Tuesday the 29th. Traveling solo with just my backpack, I need answers to:
1°) Do you know of any youth hostels (or similar) within walking distance (less than 3 km) of the finish circuit on Mount Royal?
2°) What’s the best way to get to this accommodation from the airport—metro, bus, etc.?
I’m just starting my research and counting on you all for any tips. My goal is to watch the road races and explore Montreal afterward—restaurants, bars, and more.
Hi everyone! 🙂
My partner would love to discover Quebec, while I’ve already been there over 15 years ago (Quebec City, Tadoussac, the Fjords, Lac Saint-Jean).
This time, of course, we’d want to do something different.
Quebec City would still be a must for my partner in this plan.
With the tight budget we have right now🤪, we’re thinking of spending several days in Quebec City, then maybe renting bikes to explore the surrounding areas—aside from Montmorency Falls, what other nice spots are worth visiting? I remember there being tons of bike paths.
After that, we’d rent a car (for a few days to visit the parks) and use trains or buses for the rest of the trip. From what I recall, cars aren’t super fuel-efficient there.
Since we’ve never seen Niagara Falls, I’d like to include it in this itinerary.
For a roughly 15-day trip in September, I was thinking of a multi-destination flight: France-Quebec / Toronto-France, so it’d look something like this:
Quebec City: 5 days (including arrival day)
Pick up the car
La Mauricie National Park (or others?) 1 day
Mont-Tremblant 1 day
Montreal 4 days
Drop off the car in Montreal
By train/bus
Toronto 2 days
By train/bus
Buffalo-Niagara Falls 1 day
Toronto 1 day (return to France)
I was planning one night at Niagara Falls—is that enough, or is a single day sufficient?
If our finances don’t stretch that far, we’d shorten the trip from Montreal (so long, Niagara🙁), adding extra nights between Quebec City and Montreal.
Anyway, thanks in advance for all your great tips!
Hi, I’d like to plan a trip for 4 adults. 14 days.
From June 4–6 to June 21, 2026
Arriving in Montreal
Then Quebec City... Gaspésie, Lac Saint-Jean
Looking for a loop route starting and ending in Montreal
Where to sleep... where to stay 1 day or more
Thanks for your ideas!
Nature, hiking, a little city time—but not too much.
Jean-Yves. B ARBRISSEL
hi there,
it's been a long time since I've been to Quebec, and I've kinda lost my bearings...🙂
What's the best spot to hitchhike from Montreal to Quebec City and from Quebec City to Tadoussac?
If you've got the public transit route to get to those spots, I'd love to hear it!
Hi there!! We all know there are mosquitoes in Quebec… but is it bearable? Are the cities affected too? Like Montreal and Quebec City? I can imagine it’s bad in the parks… The road trip would be from July 5th to the 21st, right in the middle of bug season!! Best, Christophe
If you’re French, you *have* to make an effort to go see Alexandre Texier play at the Bell Centre. The new player for the Montreal Canadiens, originally from France, is having a lot of success. 🏒
Looking for a comparison? Imagine a Quebecer playing for Paris Saint-Germain. ⚽ You’d be surprised, and we’d be proud. Well, that’s exactly what’s happening. Yesterday, he was the hero of a great win. 🌟
Many of you often wonder what makes Quebecers’ hearts race. Go see a Montreal Canadiens hockey game, and you’ll experience something unforgettable. Especially right now with this young team. Okay, does this fit the travel forum criteria? I think so—especially if you want to learn more about the locals you’re visiting. 😄
Enjoy your trip to Quebec! And if you’re from France, don’t worry about the snow—it always melts eventually. 😄😄👋👋👋
We’re planning our first trip to Quebec for early July 2026. There’ll be 2 adults and 2 teens (17 and 14 years old). For now, we’re thinking of renting an RV in Montreal for this loop.
Here’s a first draft of our route, based on itineraries I’ve seen on the forum.
The times below are the useful time spent at each stop, not including driving.
Does the order make sense? It has us crossing the river twice.
Are the lengths of the stops reasonable? We like to take our time and not spend too much time on the road.
Finally, any other suggestions for places to add or swap out?
Arrival and half a day in Montreal
Pick up RV the next day
Mauricie National Park: 2.5 days
Quebec City: 2 days
Jacques Cartier National Park: 2.5 days
Saguenay Fjord–Tadoussac: 2.5 days, then crossing
Bic Park: 2.5 days, then crossing back
Charlevoix: 3.5 days
Montreal: 2 days, then return to France
Thanks so much in advance for any help you can give us!
Hi, I'd like to know if I rent a car at Quebec City airport, can I drive to New Brunswick without any issues and then return to Quebec?
Thanks in advance for the answer, Claude
Hi everyone,
I’m planning a trip to Quebec at the end of June/beginning of July 2026 for 20 days.
We’re a family of 4, with two kids aged 7 and 4 at that time.
I’ve already started drafting our itinerary but I’m open to all suggestions and ideas.
We plan to land in Montreal and stay a few days to recover from the trip.
Here’s my first draft of the itinerary:
-Day 1 to 4: Exploring Montreal:
-Day 5: Sucrerie de la Montagne in Rigaud.
-Day 6/7: Parc Omega (staying in Pods)
-Day 8-10: Saint-Alexis-des-Monts (staying at Pourvoirie du Lac Blanc)
-Day 9/10: Heading toward Lac Saint-Jean: I’m still looking for accommodation halfway to La Tuque. I’ve noticed Pourvoirie du Triton or Domaine Le Bostonnais.
-Day 10/11: Zoo Sauvage de Saint-Félicien: I’m also looking for accommodation near the lake for this stop + visiting Village historique de Val-Jalbert?
-Day 12-13-14: Stop in Sacré-Cœur at Ferme 5 Étoiles. (I also saw the Canopée Lit accommodations in the area—something to consider).
-Day 15-16: Tadoussac: Whale-watching excursion. Should we do it by Zodiac given my kids’ ages?
I’m also looking for accommodation in the area (Hotel Tadoussac is out of budget).
On the way back from Tadoussac to Quebec City, I’m considering an intermediate stop if there’s a spot worth the detour (Malbaie??).
-Day 17-18-19: Exploring Quebec City (Montmorency Falls / Old Town / Wendake).
-Day 20-21: Return to Montreal and flight home.
I’d love recommendations for activities for young kids along this route.
Thanks
I’m heading back to Montreal in early November after several years away. I’m so excited!
I won’t be staying long, but I’ll have time to wander and explore.
I’d love to get your recommendations for great things to eat—restaurants, bakeries, all kinds of food.
I’m open to all your suggestions and addresses.
I’ll definitely hit up the market. And eat bagels, of course.
I’ll probably stay in the Quartier des Spectacles,
but I’ll definitely be getting around the city.
Hi everyone,
I’m planning to spend at least 3 weeks on the Côte Nord all the way to Natashquan to see the whales. I’m torn between renting a van or finding accommodations.
For the van, it’s hard to find one in Quebec City—most rentals start in Montreal... plus the prices are pretty high.
For accommodations, there aren’t many towns, so there aren’t a lot of options on Booking, for example. Do you have any leads, websites, or addresses to help me find some?
Thanks for any info you can share!
Isabelle
We’re heading out for 3 weeks and just bought our flight tickets;
3 days in Montreal
2 days in La Mauricie Park
drive down Route 155 to Lac Saint-Jean
2 days in Tadoussac
ferry to Gaspésie—planning to stay 6/7 days there
Charlevoix region for 3 days
Quebec City for 2 days
Back to Montreal
If you’ve got any great tips, I’d love to hear them—accommodation, activities (seaplane, bears, whales), parks.
We’re traveling with our kids, aged 20 and 23,
I’ve got a bit of a weird request , but you never know...
I’m currently traveling—we left Tadoussac this morning and are in Rimouski for 2 nights. We’re then heading down the Bas-Saint-Laurent and will be in Montreal on Tuesday. We fly back to Belgium on Friday.
I left 7 sweaters/T-shirts in Tadoussac 😕. Would anyone happen to be going there this weekend and then heading back to Montreal? To pick them up and meet me somewhere?
We’re heading to Quebec in just over a week to meet up with our son, a young adult on a Working Holiday Visa who’s been there for nearly a year 🙂🙂🙂 and I still have a few questions:
1) We’re starting with 3 nights near Shawinigan (Lac à la Tortue). The day after we arrive, we’ll have a relaxed day with one or two activities (sugar shack in St-Mathieu-du-Parc? A seaplane ride?). Any other suggestions? (Besides Parc de la Mauricie, which we’ll visit the next day.)
2) Then, we’ll head to Quebec City via the Chemin du Roy, where we’ll spend 3 nights, followed by a scenic drive to La Malbaie. We’ll be staying in St-Aimé-des-Lacs near Hautes-Gorges de la Malbaie National Park for another 3 nights. One day will be dedicated to hiking in the park—likely the Acropole des Draveurs for our son, and the Riverain trail plus two shorter walks for my husband and me, since he can’t use hiking poles. So, I’m unsure about the second day: should we go back to the park for the cruise, or do something else nearby? Any suggestions?
3) After St-Aimé-des-Lacs, we’ll spend 3 nights in Tadoussac. We’ll definitely stop at Port-au-Persil, but since the drive isn’t too long, we’ll arrive pretty quickly (I think you say "rendu" here 😉). I was thinking of exploring Tadoussac that day, doing the Pointe de l’Islet trail, the Estuary trail, and the Dunes lookout.
The second day, we’d head toward Les Bergeronnes and Les Escoumins to visit the interpretation center and take a Zodiac cruise. I was considering Neptune because they offer covered boats. Any other options?
And on the third day, we’d go to Sainte-Rose-du-Nord via the Saguenay Fjord National Park’s Baie Sainte-Marguerite sector to hike part of the "Le Fjord" trail from the Beluga Observation Center. I’m aware this trail requires a park access fee. However, I just realized that the trails we planned for the first day (Estuary and Pointe de l’Islet) are also part of the Tadoussac sector of the park. Do we need to pay the access fee (10.10 CAD) for these two short trails? If so, it might make sense to do them on the third day. In that case, can we pay the fee in Tadoussac, then head to the Baie Sainte-Marguerite sector and use the same ticket?
Hi there,
My partner and I are planning a trip with our two kids to see whales this summer in Canada. We’ve got two options: Tadoussac or the Bay of Fundy in Saint Andrews. We’ll be there at the end of July.
Could you let me know if one spot is better than the other? Especially in terms of how likely we are to actually see the whales.
Thanks in advance, and have a great day!
Bruno
Hi everyone! We’re nearing the end of our trip and have 3 nights in Quebec City. What are your must-try spots for a good poutine? Our previous attempts haven’t gone well, and where’s the best place to buy souvenirs that actually scream "Quebec"? Also, what are your top picks for sights and walks? We’re thinking Old Quebec, Lévis, and Montmorency Falls. We’ll be there for 3 nights but only have 2 full days. Thanks in advance for your ideas!
Hello,
We (a couple aged 60 and 66) are arriving in Montreal on 09/21 to meet up with our son (on a working holiday). Our original plan was to spend the first 3 nights near Parc de la Mauricie, then 3 nights in Quebec City, and the following 3 near Parc des Hautes-Gorges-de-la-Malbaie. The 2 days we’d planned in each park were supposed to be for hiking (including the Acropole des Draveurs) and canoeing if possible.
The issue is that I’ve recently developed frozen shoulder (capsulitis😕), and I likely won’t have recovered by the time we leave. So, we’re scrapping hikes with significant elevation gain, trekking poles, or any risk of falling.
My question is: which hikes of 10–15 km max on easy terrain with beautiful views would you recommend? (We’ll be there in late September, hoping to catch the fall colors already!). For this type of hike, would it be better to swap Parc de la Mauricie for Réserve faunique des Laurentides, Parc de la Jacques-Cartier, or is Mauricie still okay? And should we replace Parc des Hautes-Gorges-de-la-Malbaie with Parc des Grands-Jardins?
Are there spots easier than others for canoeing (I could get in the canoe with my son, but he’d be the only one paddling—I’m light, and he’s strong, but I don’t want to overdo it 😉). Or maybe pedal boats, if that’s still an option this season?
Thanks for your advice after these unexpected changes of plans.
Claire
If I want to take a seaplane tour... is it necessarily around Mauricie, or do you have other spots to recommend?
If I want to see whales... it's around Grandes-Bergeronnes from land.
If I want to see belugas... it's around Baie-Sainte-Catherine.
If I want to see seals... where is it?
If I want to see moose... it's in Gaspésie.
If I want to see bears... it's around Saint-Jean-des-Piles on the banks of the St. Maurice River.
If I want to visit the Museum of First Peoples' Civilizations... where is it?
If I want to go canoeing... it's around Lac de la Mauricie or Mont-Tremblant.
If I want to see a beautiful waterfall, it's Montmorency Falls.
If I want to eat the best poutine, where is it?
Just to remind you, my round trip is: Montreal – Mauricie – Lac Saint-Jean – Tadoussac – Gaspésie – Charlevoix – Quebec City... but I'm really hesitating between Montreal, Mauricie, Charlevoix, Quebec City, the Saguenay Fjord, Lac Saint-Jean, Tadoussac, the Gaspésie ferry, and back to Montreal.
Thank you for your valuable tips—I’m taking notes! If you have other suggestions, as well as restaurants and accommodations along the way, I’d really appreciate it!
Hello,
We’ll be arriving in Montreal on Sunday, September 21st for a Quebec road trip. Do you have any car rental agencies to recommend (or avoid)? A favorite search engine? Are all agencies open on Sundays? Should we book the car in advance? And finally, is there still a Voyage Forum discount code with Hertz, like there used to be? I know, that’s a lot of questions , thanks for answering them! 🙂
Claire