De nombreux échanges ont eu lieu sur le thème de la sécurité en voyage à Madagascar, avec de nombreux conseils, comparaisons avec d’autres pays etc…
Mais en pratique, quelles sont vos recommandations ?
En couple, la soixantaine, nous passerons 3 semaines à Ste Marie et 2 à Soaniérana Ivongo.
Pour la remontée vers Tana, nous prévoyons une pause à Mahambo, une autre à Foulpointe, Tamatave puis Andasibé, le tout en taxi brousse pour environ 10-12 jours. Nous aurons chacun une valise coque de 15 Kg environ et un petit sac à dos.
J’ai bien noté : Argent, papiers, CB, directement sur soi. APN, eau, nourriture, médicaments etc dans le sac à dos en permanence avec nous. Dans les valises, les chaussures, les vêtements, souvenirs etc. Voyager seulement de jour, ne faire confiance à aucune rencontre fortuite, surveiller nos bagages, ne montrer aucun bijou ou signe extérieur tentant un éventuel voleur.
Je pense que tout ça est conforme, mais on ne peut quand même pas aller se baigner ou manger sur la plage avec tout ce matériel ! On est bien obligés de faire confiance aux hôteliers ou autres personnes. C’est une réaction naturelle et normalement enrichissante : On a donc de bonnes chances de se faire plumer !
Toutes les discussions récentes, même visant à rassurer, demeurent inquiétantes malgré tout. Nous partons dans un mois et il n’est pas question d’annuler notre voyage.
Nous ne sommes pas des routards… Alors dans la pratique, à qui peut-on faire confiance ?
Je pense que vous avez pas mal résumé les précautions à prendre.
mais on ne peut quand même pas aller se baigner ou manger sur la plage avec tout ce matériel
Ben moi mon sac à dos contenant tout ce qui est précieux ne me quitte pas, même sur la plage, au restaurant, etc ... Je sais pour une petite ballade le soir c'est parfois barbant de se promener avec 5 kilos sur le dos mais c'est comme ça.
Et la pochette ceinture contenant CB et Passeport idem, je l'enlève juste pour aller nager. Je n'ai JAMAIS vu qqun s'en approcher pour essayer de me le piquer à Ifaty, Manakara, Ste Marie, Ile aux Nattes, Morondava, Belo sur mer, Mahambo, Foulpointe. Bon certains coins je triche nous étions seuls sur la plage 😎😎😎
ne faire confiance à aucune rencontre fortuite
Là c'est chacun sa sensibilité. Dans le TB entre Tana et Itasy un jeune type a engagé la conversation avec moi et nous avons sympatisé et il nous a ensuite servi de guide dans la région qu'il connaissait par coeur, un type charmant que j'ai invité ensuite à mon mariage. Il ne faut pas non plus se fermer comme une huitre, c'est domage, vous êtes en vacances pour découvrir un pays et ses habitants. Bon c'est sur si la personne vous propose du business ou du change, etc, fuyez, mais il faut savoir qu'il y a des gasy qui aiment le contact avec les étrangers, et se priver de ça cela serait domage.
De toutes façon si vous restez coincé et vous faites la tête dans un TB, les gasy s'en appercevront, et ils ne seront pas aussi sympa avec vous que si vous etes cool et souriants 😎
Franchement je suis navré de certaines choses que l'on peut lire sur ce forum car les gasy sont en général très gentils, souriants et affables. J'en ai vu un seul s'énerver une fois, et encore c'est contre qqn qui lui avait piqué sa pirogue 😕
Certes il y a des arnaqueurs et voleurs, comme partout, il suffit d'avoir un minimum de flair pour les détecter.
J'en ai une bonne à raconter. L'année dernière, je rentre de Mada, tout c'était bien passé, je prends un train de Lyon pour rentrer chez moi. Je place mon gros sac à l'entrée du compartiment du corail et juste avant le départ du train, j'entends du bruit, je me retourne, un type était en train de se tirer avec mon sac. Je gueule, il le lâche, il descend. Il avait failli se tirer avec tous mon linge sale et quelques souvenirs 😄 Comme quoi, il n'y a pas qu'a mada qu'il faut se méfier 😏
Merci Miroku,
Pour ces infos toutefois rassurantes. Le problème est bien celui-ci, nous avons beaucoup de bagages (les femmes en emmènent toujours un peu trop et sans doute moi aussi). Notre périple total dure environ 70 jours, mais durant 2 mois nous serons logés dans des écoles, avec des risques sans doute extrèmement réduits.
Bien dommage que ces discussions sur l'insécurité aient eu lieu juste avant notre départ. Nous savons bien qu'il y a toujours des risques et un peu partout, mais ça gâche quand même un peu. D'un autre coté, c"est un bon rappel de la vie de tous les jours avec son cortège de problèmes.
Une histoire en vaut une autre : Mon frère s'est fait voler sa valise au début de l'année dans le TGV entre Nantes et Lille. Il n'a rien vu et malgré une plainte, il n'a pas eu de suite. Le contraire aurait été exceptionnel.
Vous avez choisi votre voyage, il est décidé, et bien vivez le normalement.
La véritable mésaventure est de perdre son passeport et (ou) ses moyens de paiement.
C’est sur ces deux éléments que les précautions doivent être prises.
Une ceinture non visible extérieurement fait très bien l’affaire.
Ne prenez pas avec vous des objets auxquels vous tenez vraiment.
Pour les déplacements en taxi-brousse, surveillez le chargement de vos bagages sur le toit du véhicule et préparez à l’avance, en petites coupures la somme nécessaire, pour vos besoins en cours de route, sans avoir à sortir une grosse liasse de billets.
De très nombreux hôtels sont sûrs, les résidents vous renseigneront, ne laissez pas un chauffeur de taxi ou un tireur de pouss, décider pour vous du choix de votre hôtel.
Le Malgache est réservé et ne vient pas spontanément vers les touristes, dans le cas contraire refusez les offres.
Dites vous bien qu’un excès de précautions est plus néfaste que bénéfique.
Comportez vous, comme chez vous dans votre ville ou votre village et passez d’excellentes vacances.
Bonjour et merci pour ce message "apaisant". Il est vrai qu'à ne lire que des récits d'agression, on finirait par flipper inutilement et gâcher un magnifique voyage. On peut être prudents, sans être sur le qui-vive en permanence. La qualité du séjour en dépendra mais la frontière peut être très fine.
J'aurais bien aimé avoir une réponse des habitués de ce site, qui connaissent bien le pays et cette région en particulier. Je ne cite pas de nom de peur d'en oublier.
La vraie question est : Comment gérer au mieux le boulet que sont les bagages? Hors les bagages à main. Avec des valises, on reconnait les touristes à 500 mètres ( au lieu de 200 !). C'est peut être plus difficile à voler car plus apparent ?
Je ne peux m’empêcher de sourire, à la lecture de votre dernière phrase, car avec ou sans bagages vous ne passerez pas inaperçus.
Il n’y a aucun doute là-dessus.
Tant à Ivato, qu’à l’arrivée du taxi-brousse, vous serez dans les premiers sollicités, pour la simple raison qu’un touriste n’arrive pas à discuter les prix comme un Malgache.
La gestion des bagages ne doit pas devenir pour vous un casse-tête, surveillez les tout simplement lors des opérations de chargements et de déchargements.
Il est assez souvent possible de se faire déposer directement à l’hôtel par le chauffeur de taxi-brousse.
En choisissant bien votre hôtel vous n’aurez pas de problème.
Je n’ai jamais eu sur ce point particulier à me plaindre des hôtels, j’essaye d’être là quand on vient faire le ménage (mais ce n’est pas indispensable) et sauf cas d’existence de barreaux, ce que je n’aime pas, je ne laisse pas la fenêtre ouverte, en cas d’absence, rien de plus.
moi meme apres etre rester 5 mois à mada sur 2 voyages je ne me suis jamais fait volé ni agressé. j'ai toujours laissé mes affaires importantes à l'hotel quand je vais sur la plage par exemple quite à les planquer, billets de banques dans des bouquins , des boites de medicaments ou au fond du linge sale par exemple. pour les rencontres il faut sans doute un peu de feeling mais ne faire confiance en personne serait se priver de rapports humains privilégiés, il ne faut pas sombrer dans la paranoîa!
en principe il n'y a pas de souci à laisser ses bagages dans la chambre, évidemment cela dépend de votre hôtel. S'il y a un coffre c'est mieux, mais c'est rare en province.
Généralement vous pouvez confier vos objets de valeur à l'hôtelier qui a forcément un lieu sur, car c'est le premier taxable et taxé.
Je garde toujours sur moi passeport et argent, espèces ou carte bleue, sauf si je dois sortir le soir, où je ne porte que mon passeport. C'est surtout vrai en ville, à ste-Marie par exemple il n'y a pas de problème.
cordialement,
Tapayo
Quand je prends les TB, je surveille avant le départ, l'installation de mon sac sur le toit du véhicule. Si des voyageurs descendent avant moi je veille à ce que personne ne se "trompe" de sac.
J'ai une ceinture pour ranger l'argent en Euros.
Pour l'argent en monnaie locale, je le divise et le range dans divers endroits (y compris dans mon sac).
Passeport, dans une de mes poches, suivant la durée de mon séjour, je fais photocopie avec légalisation au poste de police. Et toujours un scan avant de partir en cas de vol ou de perte pour refaire le passeport rapidement.
Appareil photo et le reste, dans mon sac à dos.
A l'hotel, il y a souvent des coffres dans les chambres ou à la reception ou je mets mon passeport et l argent, plus carte bancaire.
Et ta valise ferme à clés.
Si je peux, je hisse mon sac en haut de l'armoire. Ca n'empechera pas les vols, mais ce sera plus difficile.(valable la nuit aussi)
En bref, je n'emmene pas de chose de grande valeur.
Ayant un compte bancaire à Mada, je ne suis pas obligé de me balader avec beaucoup d'argent non plus.
Selon les pays, je garde toujours quelques billets, et cigarettes, dans une poche dans le cas ou je rencontre une personne un peu plus "insistante". Mais à Mada pas besoin !!
Mais, tu sais j'ai quelques heures de vols !!!! lolllll
Et je n'ai eu qu'un seul problème durant mes voyages, perte ou vol de mon billet d'avion au Mexique.
Alors tu vois, no stress !!!!
De la prudence et du bon sens suffit en general.
Bon voyage
Cordialement😉
Lorsque tu ne sais pas où tu vas, regarde d'où tu viens.
Effectivement, pas de stress. Les mots de la fin résument bien l'essentiel: Bon sens et prudence.
Nous avons des valises, pas trop grandes, mais qui ferment. Ca n'empêche pas de les emporter, mais ça évite les tentations. Dans le TGV il m'est aussi arrivé d'attacher les 2 par un petit antivol. ca devient inremuable. Bien sûr, contre une personne mal intentionnée avec une paire de pince dans la poche, on ne peut rien...
Bonjour
Passez un bon séjour à Madagascar et comme vous l'on écrit certains, prenez soin de vos passeports et CB. Mais au niveau de l'insécurité, ne vous inquiété pas trop car les Malgaches sont des gens gentils. Vous allez découvrir un pays extraordinaire, j'y ai moi même passé 4 mois en 2008 et je n'ai jamais rencontré le moindre problème. pourtant j'ai séjourné 2 mois sur Tana et je prenais le Taxi ou le Taxi-be tous les jours et j'ai toujours croisé des gens souriants et agréables (Attention à la négociation dans les taxis renseignez vous avant auprès des gens que vous côtoierez sur le prix de courses, ainsi que le change dans la rue, soyez vigilents)
Bien sur avec les récents événement la vie pour les Malgaches a du devenir encore plus dure. Prévoyez d'amener quelques vétements pour les enfants qui vivent dans les rue de Tana. Et n'encouragez pas la mendicité mais si quelques'uns vous proposent de vous aidez et de vous donnez un coup de main, une petite pièce sera la bienvenue et même un repas.
Si vous avez l'occasion de vous rendre à AKAMASOA l'association du Père PEDRO, vous assisterez plus qu'a une messe, et rencontrer cet homme de foi est extraordinaire.
Bon Voyage
Pour notre premier voyage sur l'île cette année, on a pris beaucoup de précautions mais aucun problème à signaler... on gardait toujours le gros de nos billets dans un portefeuille dans une poche cachée du sac à dos et quelques billets pour les petits achats courants dans un autre portefeuille et au cas où... Dans les hôtels, on laissait presque toujours nos passeports et le gros des billets au proprio qui le mettait dans sa loge, dans un coffre. Quand on allait se baigner, on donnait la clé à l'accueil pour aller se baigner tranquilles !
D'une manière générale, dans le taxi brousse, j'imagine bien que le chauffeur du taxi brousse serait plus gêné si une valise de Vazaha disparaissait que vous même !
Une des très bonnes surprises de notre voyage a été que les malgaches sont, malgré le faible niveau de vie, très respectueux et même si en descendant du taxi brousse ou du train, on est naturellement assaillis de taxis qui veulent nous emmener à l'hôtel ou nous proposer leurs talents de chauffeur guide pour le lendemain (hum hum... on n'a pas testé...), dès qu'on leur dit qu'on attend déjà un taxi ou qu'on va à l'hôtel à pied, ils nous laissent tranquilles sans insister et en nous souhaitant une bon séjour dans la ville avec le sourire. C'est loin d'être le cas de beaucoup de pays pauvres où le touriste n'est qu'un portefeuille sur pattes... Pas de ça à ma connaissance à mada si ce n'est peut être à l'aéroport de Tana. Là, pas d'inquiétude si celui qui vous propose un taxi à la sortie du hall n'est pas celui qui vous emmène en ville... c'est que vous avez été accroché par un rabatteur qui vous ammène à un taxi (parfois à celui qui lui offre le plus pour prendre le client... attention alors au prix annoncé par le taxi en question car il doit se retrouver dans ses frais). Quand on ne sait pas c'est un peu bizarre et on a l'impression de se faire balloter à droite à gauche avec tous les taxis qui vous ouvrent leur coffre et vous demande de venir là... mais finalement, rien de bien méchant. le mieux est de demander à votre hôtel d'envoyer un taxi à l'aéroport... ça règle tout !
Dans le reste du pays, nous n'avons jamais été inquiété ni même eu un sentiment d'insécurité.
Pas de panique donc, d'autant que vous êtes conscients des précautions de base.
Bonsoir,
Encore une fois, bon sens et prudence. Dans les hôtels, effectivement, le mieux est d'impliquer le propriétaire...
La seule fois ou nous avons pris le TB, c 'était il y a deux ans. A la descente du véhicule à Tamatave, les pousse-pousse les plus malins se saississent des bagages. On voulait prendre un taxi, mais on a pris les pousse-pousse qui avaient nos bagages. Ceci n'a pas posé de problème, mais on en tire une leçon : suivons les bagages.
Comme partout, la délinquance est le fait de quelques uns. Par l'éloignement, on se sent seulement un peu plus démunis et désemparés si une mésaventure nous arrivait, que ce soit un vol, une maladie, une blessure...On a le sentiment de ne pouvoir compter que sur soi. Le fait de partir en couple est déjà un immense avantage pour la surveillance et l'assistance.
Tout ira très bien, j'en suis persuadé.
Merci pour vos souhaits
Bonsoir,
Nous sommes allés en groupe à Madagascar, il y a deux ans pour 2 semaines. Cette fois ci, nous partons en couple pour plus de 2 mois. Nous avons rencontré le Père Pedro à Akamasoa. C'est un homme qui a un charisme extraordinaire, mais nous n'avons pas assisté à la messe. Nous l'avions reçu en France fin Juin 2007.
Nous ne ferons pas de change dans la rue, normalement interdit et vol possible. J'ai pris une carte Visa pour le voyage, mais je viens de lire que la BNI accepte maintenant la Mastercard dans les distributeurs des villes les plus importantes. Nous ne prendrons donc que peu d'euros avec nous. Une petite sécurité, mais change au fur et à mesure des besoins même si cela amène des frais supplémentaires. Je ne sais pas combien d'ailleurs!
Dans un mois exactement nous aurons décollé...
Encore quelques préparatifs et un peu de patience...
On a le sentiment de ne pouvoir compter que sur soi.
C'est en effet, et il me semble que vous l'avez bien compris, la règle première et immuable à intégrer lorsque l'on projette de voyager ou de vivre à MADAGASCAR : ne comptez que sur soi-même.
Décidément il fleurit sur cette partie du forum ces temps ci des gens qui ne s'inscrivent que pour dénigrer Madagascar.
Un dernier en voulait à toute l'île (et à la HAT) car il était tombé dans un traquenard tendu par une rencontre féminine hasardeuse et c'était fait dépouillé propre et net.
Quand à vous, quelle est votre histoire ? Vous avez des actions dans un hôtel de luxe à Maurice ?
On trouve aussi sur ce forum des gens qui voudraient être plus malgache que les Malgaches eux-mêmes, et pour lesquels tout ce qui ne va pas dans leur sens de pensée est du dénigrement.
Décidément il fleurit sur cette partie du forum ces temps ci des gens qui ne s'inscrivent que pour dénigrer Madagascar.
Un dernier en voulait à toute l'île (et à la HAT) car il était tombé dans un traquenard tendu par une rencontre féminine hasardeuse et c'était fait dépouillé propre et net.
Quand à vous, quelle est votre histoire ? Vous avez des actions dans un hôtel de luxe à Maurice ?
Mon histoire mÔssieur, c'est celle de quelqu'un qui a justement des intérêts dans des entreprises malgaches, et ce depuis deux générations.
De quoi, donc, pouvoir prétendre parler un petit peu de ce pays avec recul et objectivité.
Pour ajouter à mon post précédent, la deuxième règle serait "se méfier des personnes qui parlent en long et en large de MADAGASCAR. Ce ne sont, le plus souvent et contrairement à ce qu'ils veulent laisser croire, pas ceux qui connaissent le mieux le pays".
Devant une nouvelle polémique qui redémarre, je reformule et précise mes propos :
Au moindre ennui, en France, on compose le 15, le 17, le 18 etc et on bénificie d'une aide rapide.
A Madagascar, comme dans la plupart des pays, ces services n'existent pas.
On est donc amenés naturellement à se prendre davantage en charge. L'important, c'est de le savoir.
C'est un constat, en aucun cas une critique. Un voyage à Madagascar est un plaisir, pas une contrainte...
Je ne suis pas intervenu sur ton post encore , car les personnes qui rabâchent tout le temps la même chose du style, je détiens la vérité car je vis à Mada et que les autres ne connaissent rien , ne m'intêresse pas.😕
Je lis ce qu'ils écrivent bien sur mais malheureusement c'est toujours répétitif!!! Ces renseignements peuvent bien sur être donner à ceux qui voudraient s'installer dans ce pays et là, je les rejoins volontiers, mais pour une personne qui veut visiter ce pays et bien, c'est comme partout en Afrique, ils n'ont rien inventé.😏
Madagascar est un pays qui se visite comme tous les pays du monde et pas plus dangereux, je n'ai pas la prétention comme pas mal d'autres sur ce forum qui ne font que de critiquer les autres sous prétexe qui n'habitent pas ou non jamais habités sur l'ile et donc obligatoirement sont des ignorants face à eux.
Personnellement, j'aurais aimé que ces personnes soient bcp plus présentes sur des questions touristiques classiques sur Mada au lieu de parler constammment d'insécurité; mais en sont ils capables !!!!!!!!!!!! That's the question!!!!!!!!!!!🤪
Amicalement
Tant que la couleur de la peau sera plus importante que la couleur des yeux, nous ne connaitrons pas la paix.
Regardez ma fiche, 6 voyages à Mada en 3 ans, en me déplacement uniquement en TB (sauf mon dernier voyage), je crois quand même est bien placé pour donner quelques conseils à des touristes concernant leur sécurité sur lîle.
Je comprends que les résidents interviennent sur ce forum pour répondre à des touristes, mais ils le font souvent avec leur vision de résident, qui n'est pas toujours adaptée à mon avis. Un touriste n'est pas à Mada pour gagner sa vie et y faire des rencontres professionelles, mais pour profiter des gens et du paysage.
Certains touristes habitués de Madagascar ont certainement une bien meilleure connaissance "physique" - géographique - du pays que bon nombre de résidents ou de malgaches même.
Et pour cause, les premiers sont là pour se ballader et découvrir, les seconds pour "bosser". Et quand on travaille à l'année à Madagascar, il est parfois bien agréable d'aller passer ses deux mois de vacances à l'extérieur.
En revanche, concernant le rapport aux gens, rien ne peut, selon moi, remplacer l'expérience forgée au fil des jours au contact des relations humaines.
Certains touristes habitués de Madagascar ont certainement une bien meilleure connaissance "physique" - géographique - du pays que bon nombre de résidents ou de malgaches même.
Et pour cause, les premiers sont là pour se ballader et découvrir, les seconds pour "bosser". Et quand on travaille à l'année à Madagascar, il est parfois bien agréable d'aller passer ses deux mois de vacances à l'extérieur.
En revanche, concernant le rapport aux gens, rien ne peut, selon moi, remplacer l'expérience forgée au fil des jours au contact des relations humaines.
Bonjour!!!!!!!🙂
Ok maintenant avec cette réponse mais il y a encore une troisième catégorie de personnes et pas des moindres aussi, c'est celles qui ne vivent pas sur place mais qui ne sont pas que des touristes qui y viennent une fois par an mais des fois plusieurs fois et qui sont mariés ou bien fiancés avec un ou une malgache et qui font partis prenante d'une famille gasy et qui eux aussi ont des rapports privilégiés avec les malgaches. Et il y a pas mal de personnes dans ce cas!!🙂
Amicalement😎
Tant que la couleur de la peau sera plus importante que la couleur des yeux, nous ne connaitrons pas la paix.
il y a encore une troisième catégorie de personnes et pas des moindres aussi, c'est celles qui ne vivent pas sur place mais qui ne sont pas que des touristes qui y viennent une fois par an mais des fois plusieurs fois et qui sont mariés ou bien fiancés avec un ou une malgache
Bien d'accord.
Cette catégorie recouvre d'ailleurs une "population" non négligeable et ce même si, administrativement, les statistiques les englobent dans la catégorie "touristes", parce que voyageant au moyen d'un visa de tourisme.
En fait, il est assez confus de savoir comment le décompte des toursites est effectué.
Un ami s'est amusé à recenser les vols internationaux et régionaux déservant Madagascar chaque semaine et à multiplier le tout, d'une part par la capacité maximum des avions concernés et, d'autre part, par 52 semaines. Il m'a dit être arrivé de la sorte à un résultat inférieur au chiffre total annuel de touristes annoncé pour 2008.
Bonjour,
je crois que je connais cet ami ! En effet si on cumule tous les vols internationaux en considérant qu'ils sont pleins tous les jours de l'année, on arrive à peine à 250 000 visiteurs possibles, sachant que cela comprend les touristes, les résidents, les businessmen et les malgaches !
cordialement,
Tapayo
On aboutit en effet, par ce décompte, à à peu près 250.000 personnes sachant, ainsi que vous l'avez précisé, que toutes n'ont pas le "statut" de touristes.
De quoi "chahuter" un peu les statistiques officielles.
Je pars à Madagascar sur août-septembre 2019 et je voudrais savoir quelle est la situation sur le plan sécurité en ville, les transports, sur les routes et les…
Je compte partir pour majunga sur vol air austral paris cdg dzaoudji majunga y a til un risque particulier de securiter dans cette région merci infiniment pour…
Qui a séjourné récemment sur cette ile et où? La sécurité est-elle bonne pour se déplacer à pieds ou en moto et visiter les villages de l'ile? Recommandations…
Entre Mada enfer sur terre, pays de cauchemar aux menaces soit disant uniques au monde et Mada pays des bisounours, une carte. Simple, nette. Précise. Qui…
Nous partons en famille le 5 juillet pour Madagascar. au programme partie 1: Antsirabé - Morandava - l'allée des baobab et les tsingy en voiture avec chauffeur…
Hi,
I traveled to Madagascar from May 16 to June 3 with a group (10 people), accompanied by our guide/driver Adrien and his two sons (or "Adrien and Co," already mentioned in previous posts on this forum).
We were absolutely satisfied with the services provided. While other guides we contacted only offered ready-made itineraries with no flexibility, Adrien crafted a highly varied program for us, blending hikes, landscapes, crafts, and interactions with locals. It was an intense but well-optimized schedule that met all our wishes.
The accommodations—sometimes very rustic, sometimes very comfortable—were all very clean. We were on a half-board plan, and our lunches were at small, typical restaurants recommended by Adrien.
Adrien and his sons were super friendly, helpful, and always in a good mood (even when both vehicles got flat tires 10 minutes apart, for example!).
We had plenty of breaks every day, and every special request was accommodated!
We got a great rate: 1300 € per person. On top of that, we added tips for the drivers, pirogue guides, and cooks, as well as our lunches and any personal expenses.
We were lucky with the lemurs—we saw a lot of them!
At no point did we feel unsafe.
Day-by-day details on my Polarstep: https://www.polarsteps.com/moietlechatTraveller/25173082-madagascar-2027
Trip details:
Day 1: Flight from Réunion to Madagascar – night at IVATO HOTEL
Day 2: Antsirabe - Miandrivazo
220 km, about 7 hours
Day 3: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, village encounters, swim in the waterfall, bivouac. Lunch in the pirogue.
Day 4: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, visit to a village and school, bivouac; lunch in the pirogue.
Day 5: Tsarahotana - Bekopaka
End of the river descent. At 9 AM, 4x4, 45 km, 3 hours, ferry across the Tsiribihina.
Day 6: Visits to Parc Grand Tsingy de Benahara (sporty level) and Petit Tsingy (for all walkers)
Day 7: Bekopaka - Belo/Tsiribihina. Nighttime visit to Kirindy Reserve
135 km, 6 hours
Day 8: Kirindy Reserve, daytime visit in the morning – drive to Morondava
100 km, 5 hours on a sandy track; "Baobabs Amoureux" and sunset at the "Avenue of the Baobabs"
Day 9: Morondava - Belo sur Mer by motorized pirogue, 3 hours
Day 10: Belo sur Mer, visit to a fishing village, pirogue ride through the mangroves, meal on the beach
Day 11: Belo sur Mer - Morondava - Miandrivazo
3 hours by motorized pirogue, then 280 km, 7 hours by minibus
Day 12: Miandrivazo - Antsirabe – Ambositra; crafts
310 km, 9 hours by minibus
Day 13: Ambositra - Antoetra, 45 km, 3 hours / Arrival in the Zafimaniry region via a difficult track.
Start of hike to Sakaevo; 9 km; overnight with a local family.
Day 14: Loop hike: Sakaevo, Faliarivo, Ambohimiadana, Sakaevo, picnic at a waterfall, several possible routes. 2nd night with a local family.
Day 15: Return hike, then track from Sakaevo to Antoetra.
Day 16: Drive from Antsirabe to the outskirts of Antananarivo (about 4 hours) – nighttime visit to Andasibe National Park (mouse lemurs and more)
Day 17: Daytime visit to Andasibe National Park, observation hike, many lemur species including the indri indri
Day 18: Visit to the old town, return to the airport.
Don’t hesitate to give him a call.
hi, I didn’t find anything recent on this topic in the posts.
I’m looking for accommodation in Diego and possibly a short stay in Ramena.
something not too expensive: no need for AC, just a functional bathroom and a clean room.
I prioritize a warm welcome, good vibes, and great tips! :-)
thanks
Has anyone been to this base camp in the Diego area towards the west coast (Mozambique Channel)? The trip starts from Diego Suarez by 4x4 and boat,
with a visit to Nosy Hara and a few nearby islands.
Possible big-game fishing and diving.
Thanks in advance if anyone has info!
Hi everyone, I’m heading to Île aux Nattes in a few weeks and I’d like to know if euros are accepted in the island’s restaurants.
At the hotel where I’ll be staying, they take card payments, but for activities, I can’t find any reliable info.
Could anyone tell me the approximate cost in euros and/or ariary for a week (food outside the hotel) on the island for two people?
Also, has anyone ever exchanged money at the Paris Magenta exchange bureau?
Thanks!
Hello,
After asking questions on the site, here’s a little feedback on our trip in March and April.
Marseille/Antananarivo flight with Ethiopian Airlines was great both ways. I’d recommend it.
Domestic flights with Madagascar Airlines were just as smooth.
We had to change our plans because I was the victim of a snatch-theft attempt at Ivato... patellar fracture... so I ended up with a brace and more rest than hikes.
This let us spend more time in the same areas and make some connections.
We loved Tulear. Stayed with Alain—excellent value for money.
Mangily, where we stayed for 15 days. Hotel Bella Dona due to my little handicap. The pool replaced sea swims.
Mangily gets a bad rap for being very touristy. True, you get approached a lot on the beach—you have to play along and buy some trinkets, but after that, you get royal peace and lots of exchanges with locals. The village and its lively street are nice too. Don’t hesitate to eat with fishermen or at local bars.
Anakao, a big favorite. Just the journey there is worth it. Watching dozens of pirogues set off between 5 and 6 AM is a magical moment.
Stayed at Peter Pan’s place. Lots of chats with Dario since we were the only guests.
Planned a 4-day Antananarivo–Soniara–Ivango road trip with a driver.
Cut to 2 days because the boat to Sainte Marie was moved up due to weather. I don’t remember the company’s name, but it wasn’t great for safety—plus, we brought back fleas.
Visited Andasibe Park along the way. Quick tip: go in the morning.
A little over 2 weeks on Sainte Marie at Hôtel Mantis Soanambo—total luxury negotiated at a price that defied all competition because it was low season.
Meals were at little local eateries nearby.
We chose not to sleep on Île aux Nattes but went there several times during the day (crossing: 4000 ariary for 2).
You have to take a pirogue tour—it’s like stepping into a postcard.
Sainte Marie is a special place. A tropical island that feels like the Caribbean ones we’ve lived on. No security issues at all. We rented a scooter because we found tuk-tuk prices a bit steep. You can leave the scooter with helmet and keys and come back 4 hours later.
More amazing encounters here too.
Last part of our trip in Ampefy, a beautiful volcanic region with a very welcoming population.
Stayed with a friend of our driver.
Hotels in Ivato are plentiful and vary a lot in quality.
Les 12 Collines is a bit out of the way but only 21 € per night.
La Chato... very expensive for what you get.
I tried to keep it short.
Madagascar is a wonderful island with so many facets. Always so many emotions when I think back on this trip.
The extreme poverty... don’t hesitate to buy food for the kids on the beach, for example. It doesn’t cost much, but it means a lot to them.
The kindness of the people and, above all, those SMILES.
We’re hooked—we’re going back in November for 6 months... because yes, you can buy a 3-month visa at the airport (a question I’d asked), and you can extend it for another 3 months... if you apply in time at a police station.
We didn’t take Malarone either. We’d brought some, but there were few mosquitoes, and "Insect Écran" worked really well.
Hi everyone, we’re planning a trip to Réunion for 6 nights and Mauritius for 7 nights in March 2027. I’m starting to look into it now. We’re not hikers, so I’d love to hear your thoughts!
Should we book flights and small hotels separately, or go for a flight-and-stay package? We don’t want to blow our budget (around 2800 € per person). Thanks!
Gigi
Hello,
We’ll be on vacation in the Seychelles in July and will visit La Digue, Praslin, and then Mahé in that order. Our 21-year-old daughter will have to leave earlier than us while we’re still on Praslin.
We’re hesitating between the following options for her return:
Option 1:
- July 9: ferry from Praslin at 2:00 PM – arrives in Mahé at 3:15 PM.
- International flight departing at 7:30 PM.
- The connection is very tight, leaving a 1- to 2-hour safety margin in case the ferry is delayed.
Option 2:
- July 9: ferry from Praslin at 8:00 AM – arrives in Mahé at 9:15 AM.
- International flight departing at 7:30 PM.
- This is safer than Option 1, but it means she’d lose the whole day, spending it alone. We’d pay for a day pass giving her access to a hotel pool to kill time.
From experience, what do you think? Are significant ferry delays (2 hours or more) common, especially in July with the swell, making Option 1 too risky?
Or is even Option 2 too risky, and should our daughter take a ferry the day before (though that would mean missing a lot of time with us)?
Or should she take an Air Seychelles flight the same day instead of the ferry? Is that safer than the ferry? But it’s much more expensive…
I know no one can give me certainty on this, but I’d just love to hear your gut feeling from those who have experience with inter-island transfers in the Seychelles.
Thanks so much in advance!
Christophe
Hello,
Our trip is taking shape.
We’re leaving on February 28th. We’ll start by flying to Tulear, then make our way up to Tana at a relaxed pace before catching another flight to Diego Suarez.
We’d love to end our stay on Sainte Marie Island.
Is there a way to make the trip by land? By sea?
Just to clarify, we’re not pressed for time.
Thanks!
Hello everyone,
Thanks for this amazing forum—I’ve spent hours browsing through it.
I’m reaching out to ask for your help as we’re looking for a destination for our honeymoon.
We never travel outside Europe, so we’re total newbies, but we want to treat ourselves for this special occasion.
Dates: June 23 → July 8 (possibly until July 12)
Duration: 2 to 3 weeks
Budget: Not really an issue for this trip
Our plan:
- A seaside destination first and foremost, with beautiful beaches
- We’d like to do some hiking or at least go on walks with scenic viewpoints
- A relaxing trip with sunshine, lush greenery, and stunning landscapes
- A safe destination
Our thoughts so far:
- New Zealand: our dream, but it seems like the wrong time of year weather-wise ++
- Azores: ruled out due to unpredictable weather—what do you think?
- Mauritius/Reunion combo: vetoed by my future wife ^^
- Seychelles: seems like it could work, but I’ve read about a few downsides (no shops to buy food, snorkeling not always amazing, occasional weather/tide issues making swimming tricky)
Other options:
- French Polynesia: we’re really dreaming of it, but is 2 weeks too short for such a long trip?
- Hawaii: same question—too far?
- Sardinia?
Thanks so much for your help, and have a great weekend!
Every year, we love escaping the autumn season—I really can’t stand it—by heading somewhere sunny during the All Saints' holiday.
This year, we were thinking of Mauritius... We’d found a place to stay, but after digging deeper, I realized it’s 40% cheaper in July. And the flights with Emirates aren’t more expensive in the summer, even though it’s peak season for them, compared to October.
Yet, after checking a bunch of sites, I don’t get the impression the weather is bad there in July—maybe just a *tiny* bit less hot than in October, but nothing major...
So we’re tempted to go this summer after all.
This big price jump for All Saints' compared to summer is a mystery to me... Did I miss something?
If you’ve got any firsthand experience traveling to Mauritius in July or early August, I’d love to hear about it.
Hi! Recently, the domestic-flight terminal at Ivato has been moved to the old "international" airport, complete with its own scanner. On October 13th, I checked my luggage (which I had inspected before leaving my hotel in Tana) for a flight to Sambava. It wasn’t until I arrived at my accommodation in Antalaha and opened it that I discovered it had been searched (normal before boarding a plane), but to my surprise, the case containing my GPS fishfinder had been opened—likely mistaken for a laptop due to the scanner’s open access to all kinds of theft—and three SD cards were stolen. Luckily, two of the SD cards had their micro SDs inserted into the device, so I still had the Navionics micro card (300 €) essential for fishing. Of course, I’m not asking for compensation, just urging caution with checked luggage on "domestic" flights. (This is a copy-paste of my post on *Le Routard*.)
Hello,
I’m continuing the Antalaha–Maroantsetra discussion but for some info in the other direction, specifically about hiking from Maroantsetra to Antalaha.
In mid-December, I plan to take it easy from Tamatave to Antalaha. I’m thinking of making a few stops, like Nosy Atafana—has anyone snorkeled there? Is it nice? Can you find bush taxis on the Soniera–Ivongo / Maroantsetra stretch?
After that, I’m considering walking from Maroantsetra to Antalaha and figuring things out as I go, since the path seems well-used, so I’m not planning on a guide. Good idea or totally foolish? Should I bring a tent and some camping gear, or, as I’ve read multiple times, are there several villages with lodging and food options along the way? Any spots worth stopping at or nothing special to see?
In Antalaha, I saw the recommendation for Villa Malaza in the previous discussion, so I’m keeping that in mind. If there’s space, I’ll plan to stay there. In Antalaha itself, are there any places to visit, things to see, or activities you’d recommend?
Thanks in advance to everyone for any tips—they’ll be really helpful!
Well, I still feel a bit lonely about this destination—no requests for info, no travel journals, or trip reports since I last posted over a year ago. A little disheartening.
That said, I did cross paths with slightly more tourists this time. Not a ton, but enough to notice compared to my last stay. Beyond that, not much has changed—the people are just as lovely, and every interaction, whether at the market, in the medinas, in town, or in the countryside, was positive. It was so pleasant; my "alert meter" stayed at zero the whole time (which is pretty different from some other places I visit now and then). The roads outside the cities remain dangerous, and the accident rate seems high. Best to drive during the day and take it easy (on some rough stretches, you don’t really have a choice anyway). The scattered plastic and metal waste hasn’t magically disappeared, and it’s still pretty discouraging to see the most beautiful beaches surrounded by empty bottles, straws, diapers, and rusted carcasses of an old Xantia or a skeletal Espace. When it’s not on the beach itself (since those are cleaned), it’s just a few meters away. Usually, there’s not much in the water or close to shore—the seabeds are gorgeous, with coral and a wide variety of scaly friends... But stepping back onto the hardened lava, you dodge a chip bag or a shriveled battery. Such a paradox. Honestly, it’s like this almost everywhere except on hotel beaches or those far from human settlements. But otherwise, in places like Chomoni, Bouni, Itsandra, Moya, and Domoni (on Anjouan), Nioumachoua (on Mohéli, and even on the nearby islets), it’s hard to ignore. And it unfortunately tarnishes the beauty of these otherwise stunning spots.
That said, you can still find secluded micro-bays, protected and remote, where this isn’t an issue. And where there are hotels—like in Petite Itsandra in Moroni, in front of Laka Lodge in Nioumachoua, Trou du Prophète, or even Chomoni (though the surrounding areas are so littered...)—the beaches are cleaned, so...
So why go? Why still love it despite all this?
Well, first, the Comorians themselves—that’s already essential and probably the main reason.
Then there’s the breathtaking topography: the imposing Karthala, the dizzying peaks and cliffs of Anjouan, vast ravines, a tortured geology covered in lush nature, and Mohéli, much more serene and gentle, blanketed in spice plants and trees with names that make you dream, like an open-air spice market.
The flora across the islands—the fields, trees, scents: clove trees, cinnamon trees, lychee, mango, cardamom, nutmeg, vanilla, coconut palms, banana trees, coffee plants, cocoa... A profusion of green dotted with red, white, and yellow berries and flowers...
The seabeds are stunning in many places, and there are some beautiful beaches/oceanfront spots, especially near Trou du Prophète (but not only there).
The history and culture—between traditional festivals, but especially the medinas with their staircases, covered passages, palaces, and mosques that create Escher-like constructions. I love wandering through them for hours, stumbling upon an unlikely shop, a more or less philosophical saying like "pain is a warning," "a promise is a debt," or the less original "little by little, the bird makes its nest." A grocery store, women negotiating freshly caught fish (usually tuna, immediately cut and ready to sell), kids playing, old men playing checkers, a call to prayer... In Moroni, Mutsamudu, and Domoni, I spent most of my "urban" time.
If anyone’s interested—though given the hype about Comoros on the forum, I doubt it—but if you need info on accommodation across the three islands, some restaurants, or sites to visit, don’t hesitate to ask.
This message is another message in a bottle (one more, if I dare...) for the Comoros destination.
I’ll be in Antalaha in October and need to get to Maroantsetra.
I’ve heard it’s possible by boat, but I can’t find any info about it.
So I’m wondering if I’ll have to arrange something with local fishing boats or something else, and whether it’s a risky trip since the sea can get rough on Madagascar’s east coast.
Has anyone done this before, or just know anything about it?
What do you think?
Hello, we’re heading to Mauritius for two weeks at the end of October. We’ll be staying in Trou aux Biches. We’d like to explore the island by bus if possible, so if you have any tips, we’d love to hear them. We’re on half-board, so we’ll also be checking out some nice, typical little restaurants and snack spots. Thanks in advance for your help!
Hi, is it possible to find out? How can I stay for 3 consecutive months in Madagascar, based on a fixed-date flight ticket? In short, how do I get a visa stamped at the airport??
Does anyone know if there’s maritime transport from the southern tip of Africa to a port in MADAGASCAR?
CHEAPER THAN A FLIGHT, see you soon, fellow traveler!!
Hi there,
We’ve booked accommodation at Digwa Beach Chalet on La Digue. We’ll be arriving and leaving by ferry.
We’re only a 20-minute walk from our rental.
I was wondering if anyone has stayed at this place before and knows if they pick you up from the ferry? Is it free? How much does it cost?
My husband has reduced mobility and with the luggage, it’s not going to be easy. I’ve sent a message to the accommodation but haven’t heard back yet... Thanks so much for your help!
hi, does anyone have any recent info on the condition of this RN6 route? roadworks? maintenance?
and of course, about the two river crossings at Gué between Ambanja and Ambilobe on the Ifatsy and Mahavavy rivers (at the entrance to Ambilobe)
condition of the ferries, possible start of work on the bridges (with the addition of Bailey bridges)
any info after the rainy season, meaning after April 2025
thanks
Can you tell me how long (on average...) the Tana to Tamatave trip takes with local minibus transport?
Which reliable company do you recommend for booking?
Hi there,
We’re thinking of doing the train journey from Fianarantsoa to Manakara again. Is the train still running? After that, we’re planning to go from Manakara to Fort Dauphin by 4x4. Thanks for any tips you can share!
Hello,
After over 40 years of traveling, I’ve never used a driver-guide before.
Given my age, this time I’d like to avoid being squeezed into a bush taxi. I’ve never rented a 4x4 but usually go for sedans.
So, for my upcoming trip to Madagascar, I decided to hire a 4x4 with a driver. I contacted about ten agencies and guides listed in the GR, LP, and travel forums. The quotes I got for 20 days range from 6000 € to 1300 €, with or without fuel included. Most ask for either a full bank transfer upfront or a mobile wallet payment (30%, etc.) from France.
Personally, I’d prefer to see the vehicle and the driver before making any payment.
Also, I’d rather pay at the end of my trip.
Is it possible to find a provider in Tana upon arrival for around 50 or 60 € per day, including fuel, with short notice, some flexibility in my itinerary, and without being forced to accept the dictates of agencies or drivers recommended on certain forums?
Thanks for your replies.
My wife and I (Quebecers, 63 years old, retired, celebrating our 45 years together this year, including 20 years of marriage) have chosen to mark the occasion with a trip to Dubai, Réunion, and Mauritius (4 days in Dubai, then 24 days on the islands).
We have a lot of experience planning road trips (scouting routes, visits, hotels, and restaurants of interest), but we travel without reservations to keep the freedom to follow our instincts and tips we get on the spot. We’re moderately active physically and prefer the countryside and beaches over big cities. Our only fixed dates: arrival in Réunion on October 5th and departure from Mauritius on October 29th.
After lots of reading and with the help of an AI (super useful for drafting a first outline!), here’s a possible itinerary framework. Nothing is set in stone—I’d love your suggestions, comments, and thoughts on what’s worth adding or avoiding. Are the proposed bases optimal? Also, if you have recommendations for hotels (mid-range budget of 100–200 euros per night), restaurants, etc., I’m all ears! ;-)
Thanks! 😊
🌴 Réunion (October 5–13, 9 days)
Base 1 – Saint-Gilles / L’Hermitage (October 5–8, 3 nights)
Oct 5 (Sun): Settle in, relax at L’Hermitage beach.
Oct 6 (Mon): Saint-Paul market (morning), beach + sunset at Boucan Canot.
Oct 7 (Tue): Excursion to Maïdo (view of Mafate), return via Saint-Leu (Stella Matutina).
Oct 8 (Wed): Beach + dolphin/whale-watching boat trip.
Base 2 – Cilaos (October 8–10, 2 nights)
Oct 9 (Thu): Route des 400 virages, stroll through the village and Roche Merveilleuse.
Oct 10 (Fri): Hike to Bras Rouge (3–4h) or the Chapelle canyon. Creole inn evening.
Base 3 – Plaine des Cafres / Bourg-Murat (October 10–13, 3 nights)
Oct 11 (Sat): Road to the volcano → Plaine des Sables → Piton de la Fournaise.
Oct 12 (Sun): Wild south coast at Cap Méchant, lava flows, Jardin Parfums, Grande Anse beach.
Oct 13 (Mon): Relaxed morning, flight from Réunion to Mauritius.
🏝️ Mauritius (October 13–29, 16 days)
Base 1 – Grand Baie / Pereybère (October 13–18, 5 nights)
Oct 13 (Mon): Settle in, swim at Mont Choisy.
Oct 14 (Tue): Boat excursion to Île Plate & Coin de Mire.
Oct 15 (Wed): Pamplemousses Garden + L’Aventure du Sucre. Evening in Grand Baie.
Oct 16 (Thu): Trou aux Biches beach, snorkeling.
Oct 17 (Fri): Free day, relaxation/shopping.
Base 2 – Flic-en-Flac / Tamarin (October 18–23, 5 nights)
Oct 18 (Sat): Drive to the west, settle in, beach.
Oct 19 (Sun): Dolphin excursion in Tamarin, relax in the afternoon.
Oct 20 (Mon): Chamarel: Terres 7 Couleurs + rum distillery.
Oct 21 (Tue): Black River Gorges (hike + waterfalls).
Oct 22 (Wed): Snorkeling + sunset.
Base 3 – Belle Mare / Trou d’Eau Douce (October 23–26, 3 nights)
Oct 23 (Thu): Settle in, Belle Mare beach.
Oct 24 (Fri): Catamaran excursion to Île aux Cerfs.
Oct 25 (Sat): Flacq market (morning), beach in the afternoon.
Base 4 – Mahébourg / Blue Bay (October 26–29, 3 nights)
Oct 26 (Sun): Settle in, snorkeling at Blue Bay Marine Park.
Oct 27 (Mon): Pointe d’Esny + Île aux Aigrettes.
Oct 28 (Tue): Free beach day + Mahébourg village.
Oct 29 (Wed): Morning swim, return flight at 4 PM (airport is 15 min away).
Hey there,
I’m moving to Réunion Island in September and I’d love to hear about your experiences there. What’s there to do and what should I avoid?
Do you have any great tips for budget-friendly accommodation or places to stay?
Any advice on how to save money while I’m there?
Thanks in advance!
Hi everyone,
My friend and I are heading to Madagascar in March, and we were wondering if it’s possible to bring some cash and top up once we’re there (specifically in Tana).
Is it worth exchanging money if euros are accepted everywhere?
Thanks for your always super helpful tips on VF!
Hi there,
How do you get from Tamatave or Foulpointe to Sainte Marie Island? We’re heading to Madagascar from July 16 to 29, 2025.
How many days should we stay to explore the area?
What’s there to do in Tamatave, Foulpointe, or Sainte Marie Island?
What should we visit?
Thanks everyone!
Hi,
I’m taking the Cotisse bus soon to go to Antsohihy, so the route is Tana-Majunga with a stop at Antanambaza.
How long does it take to get to Antanambaza? Should I leave at 6:30 PM or 7:00 AM?
Considering I’ll probably need to find a hotel while waiting for a *taxi be* to Antsohihy, I’d rather not arrive in the middle of the night.
And since I’m asking—does anyone have a hotel recommendation in Antanambaza?
Also, can you find a seat on a *taxi be* mid-route?