Itinéraire pour faire la découverte de Madagascar?
by Leslandes
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
Bonsoir à tous les connaisseurs de Mada.
Nos billets sont achetés, nous seront sur la grande Ile du 26 Avril au 21 Mai.
Avec des amis sur place, nous prendrons un véhicule et un guide Malgache pour 2 semaines. Nos amis n'ont que 7 jours pour nous accompagner, nous prévoyons donc de descendre la RN7 jusqu'au Parc de L'Isalo pour randonner, puis de remonter à Fianarantsoa les déposer à l'aéroport d'où ils rentreront à Tana.
De là, nous serons seuls avec notre guide, pour 7 jours. Nous aimerions visiter la région ouest : Morondava et les Tsingy avant de rentrer sur Tana.
Pensez-vous ce détour possible et quel itineraire nous conseilleriez-vous ?
Merci
Rêver ma vie ou vivre mes rêves, mon choix est fait...
West en Harley
Route 66
New York
salut
c est bizarre que vous fassiez un circuit avant d en connaitre la faisabilite
il n y plus d avion de fianar a tana mais il pourrons prendre un bus d antsirabe puisque vous etes oblige d y repasser
attention pas sur que les tsingy soient ouverte meme si l an passe c etait ouvert en avril!! cela depend des pluies et du niveau des rivieres
il vaudrait mieux que vous alliez a tulear dans vos 7 jours et la retour a tana pour vos amis en avion et vous remontez soit en faisant d autre chose par la rn7 soit si possible (suivant meteo ) remonter a morondava par la cote (4X4 indispensable) a plus
jipi le zanatany
le voyage permet de garder l esprit ouvert aux autres
Salut jipi,
C'est vrai que ça peut sembler bizarre mais nous ne maitrisons que les 7 premiers jours de notre périple, jusqu'à Isalo. de là nos amis devront prendre un avion .Ensuite nous devrons remonter à Tana avec le guide et le véhicule, mais par où ?
Nous avions d'abord pensé au détour par Manakara, Mananjary et Ranomafana.
Le retour par l'ouest nous nous tente peut-être voir un côté différent de l'île ? Climat et paysages.. Mais est-ce raisonnable ? Nous aimons aussi profiter des rencontres.
Merci de vos conseils
West en Harley
Route 66
New York
salut
il faut quand meme acheter une carte de mada et un guide papier pour degrossir votre trip car vos desirs de circuit me semble assez desordonnes
de l isalo pour la vios c est tulear pas d autres possibilite
a plus
jipi le zanatany
Bonjour!!!!!!!!!!!!!
Je me mêle de la conversation, vous dites que vous avez 15 jours, mais alors pourquoi ne pas faire la boucle Fianare Manakara et Ranomafana et puis rentrer sur Tana!!!
Vous pouvez ne pas aller dans l'Isalo et à la place faire Ambalavo et le parc de l'Andigitra et que vous amis reprennent le taxi brousse de Fianare à Tana!!!!
A+😉
Je me mêle de la conversation, vous dites que vous avez 15 jours, mais alors pourquoi ne pas faire la boucle Fianare Manakara et Ranomafana et puis rentrer sur Tana!!!
Vous pouvez ne pas aller dans l'Isalo et à la place faire Ambalavo et le parc de l'Andigitra et que vous amis reprennent le taxi brousse de Fianare à Tana!!!!
A+😉
Tant que la couleur de la peau sera plus importante que la couleur des yeux, nous ne connaitrons pas la paix.
Bonsoir à tous les connaisseurs de Mada.
Nos billets sont achetés, nous seront sur la grande Ile du 26 Avril au 21 Mai.
Avec des amis sur place, nous prendrons un véhicule et un guide Malgache pour 2 semaines. Nos amis n'ont que 7 jours pour nous accompagner, nous prévoyons donc de descendre la RN7 jusqu'au Parc de L'Isalo pour randonner, puis de remonter à Fianarantsoa les déposer à l'aéroport d'où ils rentreront à Tana.
De là, nous serons seuls avec notre guide, pour 7 jours. Nous aimerions visiter la région ouest : Morondava et les Tsingy avant de rentrer sur Tana.
Pensez-vous ce détour possible et quel itineraire nous conseilleriez-vous ?
Merci
Impossible d'aller de Tana à Miandrivazo, descendre la Tsiribina & les Tsingys en 7 jours. Inutile de répéter inlassablement que seulement une agence pas sérieuse peut proposer la RN7 en 7 jours, si ils pourront déjà se renseigner sur les emplacements d'aéroports à Mada avant de te proposer des vols inexistants ce sera déjà un progrés.
Impossible d'aller de Tana à Miandrivazo, descendre la Tsiribina & les Tsingys en 7 jours. Inutile de répéter inlassablement que seulement une agence pas sérieuse peut proposer la RN7 en 7 jours, si ils pourront déjà se renseigner sur les emplacements d'aéroports à Mada avant de te proposer des vols inexistants ce sera déjà un progrés.
Project a vivid image of what you seek into the landscape of your life. What greets you on your way will be the images of your own creation
Salut Jipi
Si ils sont très riches ils peuvent en effet partir avec jet privé de l'Isalo (piste du relais de la reine). Ensuite c'est d'abord aux personnes désirant partir de se renseigner sur la faisabilité du trajet envisagé plutôt de confier son voyage à des voyagistes qui font du grand n'importe quoi du moment qu'on les paye.
Project a vivid image of what you seek into the landscape of your life. What greets you on your way will be the images of your own creation
Oh là !! Quel dommage ces 3 derniers échanges !!
Moqueries et railleries sont de mise sur VF "Mada"
C'est vrai que j'ai des amis vazahas qui m'invitent C'est vrai que j'ai envie de découvrir Madagascar que je ne connais pas ! C'est vrai que je ne savais pas qu'il n'y a plus d'avion entre Fianar et Tana ! C'est vrai que je ne sais pas si mon périple est faisable !
C'est pour ça que je pose des questions, si elles vous paraissent idiotes ou qu'elles vous dérangent : ni répondez pas ! Je pratique VF depuis pas mal de temps sur d'autres destinations, j'en ai beaucoup appris et profité, à mon tour je prodigue des idées et conseils, je n'avais encore jamais perçu de tels comportements.
Alors SVP Jipi et Acer, oubliez-moi ! Par contre n'oubliez pas que: le voyage permet de garder l esprit ouvert aux autres
C'est vrai que j'ai des amis vazahas qui m'invitent C'est vrai que j'ai envie de découvrir Madagascar que je ne connais pas ! C'est vrai que je ne savais pas qu'il n'y a plus d'avion entre Fianar et Tana ! C'est vrai que je ne sais pas si mon périple est faisable !
C'est pour ça que je pose des questions, si elles vous paraissent idiotes ou qu'elles vous dérangent : ni répondez pas ! Je pratique VF depuis pas mal de temps sur d'autres destinations, j'en ai beaucoup appris et profité, à mon tour je prodigue des idées et conseils, je n'avais encore jamais perçu de tels comportements.
Alors SVP Jipi et Acer, oubliez-moi ! Par contre n'oubliez pas que: le voyage permet de garder l esprit ouvert aux autres
West en Harley
Route 66
New York
Alors SVP Jipi et Acer, oubliez-moi !
PS : je n'ai jamais parlé de voyagiste
West en Harley
Route 66
New York
salut
je vous sens particulierement suceptible
je vous ai precise a 3 reprises qu il n y avait pas d avion et vous aviez l air de douter !! (j aurai pu en prendre ombrage aussi)
c est vos amis a mada qui nous semblent un peu "space" de ne pas mieux vous informez!! car avec 18 mois sur place on peut etre surpris!!
la RN7 en 7 jours est une eneptie acer a raison mais ici meme des operateurs dont le seul soucis est de trouver des clients vont vous le proposez ; d ou notre mise en garde
mada se deguste lentement ne pas oublier que c est plus grand que la france
a plus
jipi le zanatany
Bonjour,
Donc si j'ai bien compris vous aurez un guide 2 semaines, et vos amis et vous avez une semaine pour descendre la RN7 avec ce guide. C'est parfait, par contre vos amis devront prendre leur avion à Tuléar, et non pas à Fianarantsoa, comme signalé par Jipi.
Vous restez donc avec votre guide pendant une semaine, au départ de Tulear.
Je ne suis pas un grand connaisseur de ce périple, mais si votre guide chauffeur a un 4x4, vous devriez pouvoir remonter jusqu'a Morondava jusqu'a la côte, par contre cela vous prendra bien une bonne semaine, donc il ne vous restera pas assez de temps pour visiter les Tsingys !
De Morondave, si vous n'avez plus votre guide, je vous conseille de rentrer à Tana en avion, la route est un vrai calvaire, quoique elle était en réféction en Aout dernier, peut être est-ce terminé ?
Sans indiscrétion, vous faites quoi des 10 jours qui vous reste sur votre séjour ?
Veloma !
Donc si j'ai bien compris vous aurez un guide 2 semaines, et vos amis et vous avez une semaine pour descendre la RN7 avec ce guide. C'est parfait, par contre vos amis devront prendre leur avion à Tuléar, et non pas à Fianarantsoa, comme signalé par Jipi.
Vous restez donc avec votre guide pendant une semaine, au départ de Tulear.
Je ne suis pas un grand connaisseur de ce périple, mais si votre guide chauffeur a un 4x4, vous devriez pouvoir remonter jusqu'a Morondava jusqu'a la côte, par contre cela vous prendra bien une bonne semaine, donc il ne vous restera pas assez de temps pour visiter les Tsingys !
De Morondave, si vous n'avez plus votre guide, je vous conseille de rentrer à Tana en avion, la route est un vrai calvaire, quoique elle était en réféction en Aout dernier, peut être est-ce terminé ?
Sans indiscrétion, vous faites quoi des 10 jours qui vous reste sur votre séjour ?
Veloma !
"Nous savons comment meurent les africains, mais jamais comment ils vivent" H. Mankell
http://www.flickr.com/photos/kindofblue_1
" salut
je vous sens particulierement suceptible " Absolument pas, je suis seulement surpris par un certain manque de convivialité et l'agressivité qui règne sur le VF "Mada" ! Mais je ne vais pas m'en offusquer outre mesure, je mettrai celà sur le compte des tensions qui règnent en ce moment sur l'île et qui, forcément, se font ressentir dans les échanges. Je n'étais pas habitué à cette rudesse, mais je m'adapterai ou j'irai préparer mon voyage ailleurs..! "je vous ai precise a 3 reprises qu il n y avait pas d avion et vous aviez l air de douter !! (j aurai pu en prendre ombrage aussi) " Je ne comprends pas, je n'ai émis aucun doute à ce sujet, j'en ai même immédiatement informé mes amis Vazahas, en précisant qu'il fallait penser mon circuit différemment .. C'est vrai, quà priori ils ne savaient pas, mais je ne leur en veut pas, ce sont des amis, pas des tour-operators. "c est vos amis a mada qui nous semblent un peu "space" de ne pas mieux vous informez!! car avec 18 mois sur place on peut etre surpris!! " Nos amis sont des gens charmants (et pas spécialement richissimes) qui nous invitent à profiter de leur présence là-bas pour aller visiter une île et un peuple magnifique. Ils travaillent à Tana et sont trés occupés, ils nous accueillent déjà pour 4 semaines.. je ne veux pas en plus trop les charger d'une organisation ..! D'ailleurs ils me connaissent et savent que je préfère étudier et organiser mon trip moi-même, avec mon guide du routard et mon forum ... La prépa fait partie du voyage ! C'est mon habitude, et celà m'a toujours bien réussi .. jusqu'à présent. "la RN7 en 7 jours est une eneptie acer a raison mais ici meme des operateurs dont le seul soucis est de trouver des clients vont vous le proposez ; d ou notre mise en garde " Je n'ai pas l'intention de faire la RN7 en 7 jours !! Vous me l'aviez déjà dit en novembre, lors de mon 1 er post : http://voyageforum.com/v.f?post=2127355;#2127355 J'ai bien pris note, pas de Pb. Comme des amis viendront avec nous, mais une semaine seulement ( ce ne sont pas les Vazahas qui nous accueuillent, mais d'autres français) on a imaginé de descendre jusqu'à Isalo (en 7 jours)...Puis de se séparer pour qu'ils remontent sur Tana et nous on continue pendant 7 jours encore ... Là, le programme est encore à réfléchir. Remonter avec détour sur Ranomafana et Mananjary (pistes diffiles selon certains posts) ou se séparer à Antsirabe et bifurquer sur Morondava (Là non plus, je n'ai jamais dit vouloir faire Miandrivazo, descendre la Tsiribina & les Tsingys en 7 jours) Merci de la mise en garde contre les organisateurs peu scrupuleux. Nous seront vigilants. Nous pensons louer un 4x4 avec les service d'un guide connus de nos amis dans le cadre de leur activité. Mais ne ne partirons que sur un programme validé par nous, par nos amis vazahas et par les forummeurs avertis qui voudront bien nous aider.
"mada se deguste lentement ne pas oublier que c est plus grand que la france " Là aussi la part des choses est difficile à faire quand on ne connait pas le pays et ne maitrise pas les paramètres du voyage (climat, distances, état des voies, moyens de transport etc.) Mon premiers post de novembre consistait à savoir ce qu'il est raisonnable de faire en un temps donné.. Maintenant, il me faut trouver le compromis entre rester 4 semaines à Tana ou visiter pendant au moins 2 semaines d'autres régions ... (2 semaines qui sont plutôt 2x1) Voilà je voulais préciser ces quelques points pour balayer les incompréhensions .. Maintenant, sans animosité aucune, j'espère continuer à échanger sur ce forum, de façon cordiale et fertile. Si des messages déplaisent, le mieux est de les ignorer.. Car une difficulté des échanges sur forum, c'est que si l'on explique tout, les messages deviennent imbuvables, s'ils sont trop courts, des questions ou des pensées surgissent d'entre les lignes !! Exemple frappant avec cette réponse (pas de vous) : "Impossible d'aller de Tana à Miandrivazo, descendre la Tsiribina & les Tsingys en 7 jours." Alors qu'à aucun moment je n'ai évoqué cette descente de la Tsiribina qui ne serait pas du goût de ma compagne d'ailleurs !! L'info, demeure néanmoins interressante si elle ne s'accompagne pas de commentaires stériles comme : "Inutile de répéter inlassablement que " ou "il y a des gens totalement pathetiques ici " Allez, je continue ma prepa car sauf mauvaise tournure des évennements, j'irai a Mada en avril/mai et je ferai ma visite Mora Mora, du pays 😉
Bien cordialement Francis
West en Harley
Route 66
New York
Salut Francis!!!!!!!!!!!!!
je vais prendre un peu la parole concernant cette tension que tu dis sur le forum Mada et oui tu as raison et cela est du aussi aux évènements politiques et cette crise qui sévit dans ce pays!!!😕
Je ne sais pas si tu as remarqué mais il y a bcp de pationnés qui échangent amicalement mais aussi des fois sèchement et même vulgairement des propos!!!!
Cela est du en partie à ce que certaines personnes dénoncent des vazaha sur place qui exploitent soit les gasy ou qui arnaquent les vazaha vao vao qui viennent visiter ce pays et bien sur cela fait vite le tour et comme partout ces personnes ont des amis en France pour les tenir au courant ou eux même peuvent consulter ce forum!!!!!!!!😉
Voila un peu le pourquoi de la chose!!!!!!!!!!😇
Veloma
je vais prendre un peu la parole concernant cette tension que tu dis sur le forum Mada et oui tu as raison et cela est du aussi aux évènements politiques et cette crise qui sévit dans ce pays!!!😕
Je ne sais pas si tu as remarqué mais il y a bcp de pationnés qui échangent amicalement mais aussi des fois sèchement et même vulgairement des propos!!!!
Cela est du en partie à ce que certaines personnes dénoncent des vazaha sur place qui exploitent soit les gasy ou qui arnaquent les vazaha vao vao qui viennent visiter ce pays et bien sur cela fait vite le tour et comme partout ces personnes ont des amis en France pour les tenir au courant ou eux même peuvent consulter ce forum!!!!!!!!😉
Voila un peu le pourquoi de la chose!!!!!!!!!!😇
Veloma
Tant que la couleur de la peau sera plus importante que la couleur des yeux, nous ne connaitrons pas la paix.
Bonjour Veloma,
En effet, nous serons chez nos amis vazahas du 26 avril au 21 mai. J'ai leur ai déjà demandé de réserver un guide et un 4x4 pour 2 semaines. D'autres amis seront déjà chez eux et auront une semaine de recouvrement avec nous pour partager l'aventure. Il faudra donc nous séparer au milieu du périple ..
Un retour en avion pour eux, leur permettrait de profiter plus de la découverte, dans ce cas c'est forcement Tulear, mais celà nous oblige à y descendre en 7 jours max !! et nous, de remonter par la même route en faisant une boucle par manakara par exemple ou par l'ouest vers morondava ..
Une autre idée émise par serait de ne descendre qu'une partie de la RN7 et remonter nos amis à Antsirabe pour un taxi-brousse et nous, de bifurquer vers Morndava. Mais là, j'aurais besoin d'idées et d'avis d'experts !!
Voilà, Notre guide nous accompagnera pendant les 2 semaines, mais nous pourrions aussi envisager un retour sur Tana en avion selon le circuit choisi.
Les 10 jours qui restent, nous les consacrerons à Tana et ses environs, nous aurons un week end avec nos amis qui nous proposent une ballade sur Andasibe..
J'ai aussi une visite à faire dans un lycée dans la région de Tana, pour une opération d'équipement informatique à laquelle j'ai participé depuis la France en 2008 ..
Merci à bientôt
Un retour en avion pour eux, leur permettrait de profiter plus de la découverte, dans ce cas c'est forcement Tulear, mais celà nous oblige à y descendre en 7 jours max !! et nous, de remonter par la même route en faisant une boucle par manakara par exemple ou par l'ouest vers morondava ..
Une autre idée émise par serait de ne descendre qu'une partie de la RN7 et remonter nos amis à Antsirabe pour un taxi-brousse et nous, de bifurquer vers Morndava. Mais là, j'aurais besoin d'idées et d'avis d'experts !!
Voilà, Notre guide nous accompagnera pendant les 2 semaines, mais nous pourrions aussi envisager un retour sur Tana en avion selon le circuit choisi.
Les 10 jours qui restent, nous les consacrerons à Tana et ses environs, nous aurons un week end avec nos amis qui nous proposent une ballade sur Andasibe..
J'ai aussi une visite à faire dans un lycée dans la région de Tana, pour une opération d'équipement informatique à laquelle j'ai participé depuis la France en 2008 ..
Merci à bientôt
West en Harley
Route 66
New York
Oups!! Toi aussi tu signes Veloma ? Alors j'ai faire une erreur en répondant à Miroku : Bonjour Veloma !!! Désolé !😕
Quelle est la signification de Veloma ? au revoir peut-être ? Et vazaha vaao vao, ça veut dire quoi ?
En tout cas merci beaucoup pour ces précisions, elles permettent de se comprendre, c'est le plus important pré-requis à toute discussion.
a+
Quelle est la signification de Veloma ? au revoir peut-être ? Et vazaha vaao vao, ça veut dire quoi ?
En tout cas merci beaucoup pour ces précisions, elles permettent de se comprendre, c'est le plus important pré-requis à toute discussion.
a+
West en Harley
Route 66
New York
Oups!! Toi aussi tu signes Veloma ? Alors j'ai faire une erreur en répondant à Miroku : Bonjour Veloma !!! Désolé !😕
Quelle est la signification de Veloma ? au revoir peut-être ? Et oui!!!!!!!😇 Et vazaha vao vao, ça veut dire quoi ? un étranger qui vient à Mada pour la première fois tout neuf en fait
En tout cas merci beaucoup pour ces précisions, elles permettent de se comprendre, c'est le plus important pré-requis à toute discussion. maintenant tu es billingue et près donc pour aller à Mada!!!🙂😄😏😉😛😇 a+
Quelle est la signification de Veloma ? au revoir peut-être ? Et oui!!!!!!!😇 Et vazaha vao vao, ça veut dire quoi ? un étranger qui vient à Mada pour la première fois tout neuf en fait
En tout cas merci beaucoup pour ces précisions, elles permettent de se comprendre, c'est le plus important pré-requis à toute discussion. maintenant tu es billingue et près donc pour aller à Mada!!!🙂😄😏😉😛😇 a+
bonsoir, je partage votre point de vue, lorsque nous avons préparé notre voyage à Mada il y a 2 ans nous avons subi les mêmes railleries et moqueries de la part de personnes qui donnent l'impression de s'accaparer Mada et semblent considérer que tous les autres sont des incultes
notre regret c'est de ne pas avoir fait fiana-Manakara en train et ensuite le canal des Pangalanes.
Bon voyage
bonsoir, je partage votre point de vue, lorsque nous avons préparé notre voyage à Mada il y a 2 ans nous avons subi les mêmes railleries et moqueries de la part de personnes qui donnent l'impression de s'accaparer Mada et semblent considérer que tous les autres sont des incultes
notre regret c'est de ne pas avoir fait fiana-Manakara en train et ensuite le canal des Pangalanes.
Bon voyage
Bonsoir!!!!!!!!!
Il suffira de revenir pour le faire!!!!!!!!😉
Amicalement😎
Bonsoir!!!!!!!!!
Il suffira de revenir pour le faire!!!!!!!!😉
Amicalement😎
Salama (Salut en malgache) 😉!
J'ai leur ai déjà demandé de réserver un guide et un 4x4 pour 2 semaines. D'autres amis seront déjà chez eux et auront une semaine de recouvrement avec nous pour partager l'aventure. Il faudra donc nous séparer au milieu du périple ..
Moi je trouve ça pas mal la descente jusqu'a Tuléar, vous mettez vos amis dans l'avion et vous avez une semaine pour faire Tulear, Morombe, Belo/mer et Morondave, puis retour à Tana.
Tamerlan95 toi qui connait la boucle Tulear Morondava, c'est jouable selon toi en 7 jours avec un 4x4 ?
J'aurai des adresses pour vous pour Belo et Morondava 😉
Veloma (Au revoir 😏)
J'ai leur ai déjà demandé de réserver un guide et un 4x4 pour 2 semaines. D'autres amis seront déjà chez eux et auront une semaine de recouvrement avec nous pour partager l'aventure. Il faudra donc nous séparer au milieu du périple ..
Moi je trouve ça pas mal la descente jusqu'a Tuléar, vous mettez vos amis dans l'avion et vous avez une semaine pour faire Tulear, Morombe, Belo/mer et Morondave, puis retour à Tana.
Tamerlan95 toi qui connait la boucle Tulear Morondava, c'est jouable selon toi en 7 jours avec un 4x4 ?
J'aurai des adresses pour vous pour Belo et Morondava 😉
Veloma (Au revoir 😏)
"Nous savons comment meurent les africains, mais jamais comment ils vivent" H. Mankell
Salut JM,
Voir mon post précédant pour aider mes amis de Bretagne 😛
Misoatra !
Voir mon post précédant pour aider mes amis de Bretagne 😛
Misoatra !
Salut Olivier!!!!!!!!!🙂
Oui en 4X4 sur 7 jours ok mais attention, je vois qu'il veut partir en avril et mai et il peut y avoir encore la crue des rivières, je crois que c'est trop tôt sur avril car moi dans le sud au niveau d'Itampolo en passant les rivière mi mai c'étaiut très très limite alors, il ne faut pas qu'ils se retrouvent coincer c'est cela le pbl!!!!!!!!!!🙁
veloma😉
veloma😉
Salut 2 semaines très court pour mada; limites toi à la RN7 avec à la limite détour par train FCE jusqu'a manakara (superbe!!) com déjà dit par jean marc
la région de morondava et autres coins de l'île pour un autre voyage;
Evite le routard comme guide papier; complétement dépassé; lonely planet un peu mieux.
a++ Veloma
Lorsque tu ne sais pas où tu vas, regarde d'où tu viens (proverbe Africain)
Ni aujourd'hui ni jamais, la richesse ne suffit à classer un homme, mais aujourd'hui plus que jamais la pauvreté le déclasse (Charles Maurras)
Ni aujourd'hui ni jamais, la richesse ne suffit à classer un homme, mais aujourd'hui plus que jamais la pauvreté le déclasse (Charles Maurras)
Regrets compréhensibles; la ligne FCE fabuleuse; manakara bien sympas et les pangalanes top; un autre trip à prévoir😉
veloma
Evite le routard comme guide papier; complétement dépassé; lonely planet un peu mieux. Et le petit fûté presque parfait!!!!!!!!!🙂😄😏😏😉😇 Bonne journée 😎 a++ Veloma
oui presque hihi mais mieux que routard hehe
bonne journée😉
veloma
salut alex j ai feuillete le dernier routard 2009/2010 il y a bcp de nouveaute ils se sont mis a jours!!
a plus
Re Jean-Pierre!!!!!!!!!!
Des guides papiers, je crois que cette année pour la destination Mada, il n'y en aura pas bcp de vendu!!!!!!!!!!!🤪
A+😇
Re Jean-Pierre!!!!!!!!!!
Des guides papiers, je crois que cette année pour la destination Mada, il n'y en aura pas bcp de vendu!!!!!!!!!!!🤪
A+😇
Salama Miroku,
Merci pour tes précieux conseils, moi aussi je trouve bien l'option de descendre jusque Tulear aprés l'Isalo, c'est plus prés que de remonter jusqu'à Antsirabe.
D'autre part ça nous laisse le choix de remonter par Morondava ou par Manakara.
Je te recontacterai si besoin d'adresses ..
Veloma 😏
West en Harley
Route 66
New York
Salama,
Merci encore de ton aide.
Si nous remontons de Tulear à Morondave, se serait du 5 au 12 mai environ. Donc si je comprends bien, c'est encore risqué ! Quand vous dites coincé ? c'est coincé coincé ? on peut quand même rebrousser chemin ? 🤪
Bon, c'est vrai qu'on s'est fixé 7 jours de retour, mais nous sommes à Mada jusqu'au 21 mai... Donc nous avons une marge de sécurité de plusieurs jours 😉 Mais bon on va pas jouer, baroudeurs mais sans plus !!
Pensez-vous que l'on puisse facilement décider à Tuléar .. Prévoir le retour par Morondave et si le climat n'est pas avec nous, de prendre le retour par RN7 ? C'est à dire, ne rien réserver .. en hotels ?
Comment dit-on merci en malgache ? Veloma
Si nous remontons de Tulear à Morondave, se serait du 5 au 12 mai environ. Donc si je comprends bien, c'est encore risqué ! Quand vous dites coincé ? c'est coincé coincé ? on peut quand même rebrousser chemin ? 🤪
Bon, c'est vrai qu'on s'est fixé 7 jours de retour, mais nous sommes à Mada jusqu'au 21 mai... Donc nous avons une marge de sécurité de plusieurs jours 😉 Mais bon on va pas jouer, baroudeurs mais sans plus !!
Pensez-vous que l'on puisse facilement décider à Tuléar .. Prévoir le retour par Morondave et si le climat n'est pas avec nous, de prendre le retour par RN7 ? C'est à dire, ne rien réserver .. en hotels ?
Comment dit-on merci en malgache ? Veloma
West en Harley
Route 66
New York
salut
avec le peu de touriste present absolument pas besoin de reserver
pour aller de tulear a morondava il faut aller a tulear quartier "sans fil" a la gare routiere et demander au camion qui fait la ligne de morondava eux seuls on des infos fiables
a plus
jipi le zanatany
Merci, je prends bonne note de ton conseil !
Ce train de Manakara est une aventure qui me tente vraiment bien.
Mais d'autres intervenants m'ont prévenus que le train ne fonctionne pas souvent et que les pistes entre Manakara, Mananjary et Fiana sont trés dures.
Combien de jours faut-il prévoir pour cette boucle ?
Veloma
West en Harley
Route 66
New York
salut
pour les route de manakara et manajary a tana aucun pbs c est du goudron partout et tout neuf dans une grande proportion (je ne sais qui t a dit que c etait pas bon mais c est faut je lai fait en juin dernier)
pour le moment le train pas de pbs mais c est rien de sur pour la suite
de fianar manakara retour fianar aller en train retour route il faut avec arret ranomafana au moins 4/5 jours
a plus
jipi le zanatany
Ok j'oublie-Bon Voyage!
Ok j'oublie-Bon Voyage!
Bonjour,
Comment dit-on merci en malgache ?
misaotra !
Mais ça se prononce "m'soutch" ou "m'sotch", enfin tu te rendras vite compte ;)
🙂
Comment dit-on merci en malgache ?
misaotra !
Mais ça se prononce "m'soutch" ou "m'sotch", enfin tu te rendras vite compte ;)
🙂
Salama !
Donc en effet arrivé à Tuléar tu pourras te renseigner pour savoir si c'est jouable ou pas pour Morondava. En fait ça dépendra de la saison des pluies, si elle a été sévère ou pas 😕
Donc solution de rechange, remonter sur Fianarantsoa pour prendre le CFE, et votre chauffeur pourra vous récupérer à Manakara. Il y a de quoi passer qqs jours sympas à Manakara, ballade sur le canal des pangalanes, etc ..... Au retour, un petit plouf dans la piscine de Ranomafana 😇
Alors le train CFE, ben oui il a des pannes de temps en temps, là c'est pareil, il faut se renseigner au dernier moment pour savoir si ça roule ou pas 😄
J'ai fait l'A/R avec le train cet été, aucun pb, à peine une heure de retard, on été arrivé à Manakara vers 18h. Pendant que nous étions à Manakara, un soir on a entendu des touristes arriver à l'hotel vers les 3 heures du matin, ils avaient eu moins de chance que nous 😎
n'hésite pas si tu as besoin d'autres renseignements 😉
Kenavo-Vélouma 😄
Donc en effet arrivé à Tuléar tu pourras te renseigner pour savoir si c'est jouable ou pas pour Morondava. En fait ça dépendra de la saison des pluies, si elle a été sévère ou pas 😕
Donc solution de rechange, remonter sur Fianarantsoa pour prendre le CFE, et votre chauffeur pourra vous récupérer à Manakara. Il y a de quoi passer qqs jours sympas à Manakara, ballade sur le canal des pangalanes, etc ..... Au retour, un petit plouf dans la piscine de Ranomafana 😇
Alors le train CFE, ben oui il a des pannes de temps en temps, là c'est pareil, il faut se renseigner au dernier moment pour savoir si ça roule ou pas 😄
J'ai fait l'A/R avec le train cet été, aucun pb, à peine une heure de retard, on été arrivé à Manakara vers 18h. Pendant que nous étions à Manakara, un soir on a entendu des touristes arriver à l'hotel vers les 3 heures du matin, ils avaient eu moins de chance que nous 😎
n'hésite pas si tu as besoin d'autres renseignements 😉
Kenavo-Vélouma 😄
mysaha_ ùoutrhâÄâââha....
l'important n'est pas de convaincre, mais de donner à réfléchir
Mbola tsara !
Il y a autant de prononciations que de gens 😏
Très différent sur la côte est ? 🙂
Mbola tsara !
Salama!!!!!!!!!
Non, tu es à côté de la plaque à cette heure du matin ce sont les remontées de Betsa Betsa qui parlent!!!!!!!!!!!!!!🙂😄😏😛😇
A+
Salama!!!!!!!!!
Non, tu es à côté de la plaque à cette heure du matin ce sont les remontées de Betsa Betsa qui parlent!!!!!!!!!!!!!!🙂😄😏😛😇
A+
karakory!!!!!!!!!!!!!!!!!
zut, comment t"a su?????????😏
karakory!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jolie photo dis donc et la carte de mada super!!!!!!!😉 dis ton chien c'est un coton de Tulear!!!!!!😛
A+😉
Jolie photo dis donc et la carte de mada super!!!!!!!😉 dis ton chien c'est un coton de Tulear!!!!!!😛
A+😉
vous auriez du faire mada a moto comme vous avez fait peut etre une partie de la 66 vous auriez eu le droit au meme paysage en allant de tana a tuleare par la route
Alors Qsf tu interviens enfin sur un post de motards 😏
Je commençais à me demander si la solidarité entre motards était pas une légende 😛
Bon je te laisse moi la moto c'est pas dans mes cordes, j'ai pas le temps, il y a les fromages de chèvres à mouler et le compost à s'occuper et après faire le plein de granules dans la chaudière à bois il faut faire des choix quand on est écolo 😎
Bonne soirée et n'oublie pas d'éteindre tous les appareils en veille avant d'aller te coucher 😄
Bon je te laisse moi la moto c'est pas dans mes cordes, j'ai pas le temps, il y a les fromages de chèvres à mouler et le compost à s'occuper et après faire le plein de granules dans la chaudière à bois il faut faire des choix quand on est écolo 😎
Bonne soirée et n'oublie pas d'éteindre tous les appareils en veille avant d'aller te coucher 😄
salut miroku
on ne peut pas etre sur la moto et devant son ordi je reviens de ballade le suis aller voir les normands une belle boucle par les petites routes de campagne on a laisser un peut de carbonne pour tous les animaux des fermes qui nous faisait coucou au passage je m'entraine pour mon periple de juin juillet en attendant je vais aller polluer mada dans 3 semaines a grand renfort de poignees en coin comme on dit chez les motards avec un peut de chance on arrivera bien a pousser quelques zebus ou chevres 😏 je suis aller au salon des energies nouvelles il y a peut si si tout arrive enfin rassure toi je n'ai rien acheter pour l'instant toujours la vielle metode j'ai des bulgares qui pedale dans mon sous sol je leur fait miroiter le tour de france depuis 5 ans
on ne peut pas etre sur la moto et devant son ordi je reviens de ballade le suis aller voir les normands une belle boucle par les petites routes de campagne on a laisser un peut de carbonne pour tous les animaux des fermes qui nous faisait coucou au passage je m'entraine pour mon periple de juin juillet en attendant je vais aller polluer mada dans 3 semaines a grand renfort de poignees en coin comme on dit chez les motards avec un peut de chance on arrivera bien a pousser quelques zebus ou chevres 😏 je suis aller au salon des energies nouvelles il y a peut si si tout arrive enfin rassure toi je n'ai rien acheter pour l'instant toujours la vielle metode j'ai des bulgares qui pedale dans mon sous sol je leur fait miroiter le tour de france depuis 5 ans
bonsoir,
la carte était plus réaliste à sa première finition, mais elle a changé souvent de couleur (12x) depuis huit ans, au gré du betsa-betsa😉
et la petite sa mére est coton et tant qu"à son père, le maitre alika - pense le connaitre en tout cas...😕
Salut amis motards,
Ben, c'est vrai que ce serait tentant, nous adorons ma femme et moi voyager en moto .. Mais voilà, 3 problèmes se posent pour le faire à Mada :
1 - Nous ne connaissons pas le Pays du tout
2- On nous conseille fortement de circuler avec un guide, pas facile, on est déjà 2 sur monture 😉 !
3 - On a jamais pratiqué le tout-terrain .. On est plutôt "mange-bitume" 😎 ! Comme tu l'as sans doutes constaté sur mes autres posts.
Je demarre un nouveau projet de périple pour 2010, entre Wyoming et Nouveau Mexique et, qui sait, peut-être qu'en 2011 sera un retour sur Mada en bikes 🙂
Je ne manquerai pas de faire appel aux connaiseurs, le moment venu ! A++
Je demarre un nouveau projet de périple pour 2010, entre Wyoming et Nouveau Mexique et, qui sait, peut-être qu'en 2011 sera un retour sur Mada en bikes 🙂
Je ne manquerai pas de faire appel aux connaiseurs, le moment venu ! A++
West en Harley
Route 66
New York
salut
efectivement si tu est motard route le trip est different mais a mada il y a moyen meme sans etre un super motard de compete tout terrain de tout de meme se faire plein de plaisirs mais avec ou sans moto a mada tu va en prendre plein les mirettes bon voyage a plus si tu a besoin de renseignements
bonne soiree
efectivement si tu est motard route le trip est different mais a mada il y a moyen meme sans etre un super motard de compete tout terrain de tout de meme se faire plein de plaisirs mais avec ou sans moto a mada tu va en prendre plein les mirettes bon voyage a plus si tu a besoin de renseignements
bonne soiree
Log in first, then come back to this page.
You might also like
More discussions
Hi,
I traveled to Madagascar from May 16 to June 3 with a group (10 people), accompanied by our guide/driver Adrien and his two sons (or "Adrien and Co," already mentioned in previous posts on this forum).
We were absolutely satisfied with the services provided. While other guides we contacted only offered ready-made itineraries with no flexibility, Adrien crafted a highly varied program for us, blending hikes, landscapes, crafts, and interactions with locals. It was an intense but well-optimized schedule that met all our wishes.
The accommodations—sometimes very rustic, sometimes very comfortable—were all very clean. We were on a half-board plan, and our lunches were at small, typical restaurants recommended by Adrien.
Adrien and his sons were super friendly, helpful, and always in a good mood (even when both vehicles got flat tires 10 minutes apart, for example!).
We had plenty of breaks every day, and every special request was accommodated!
We got a great rate: 1300 € per person. On top of that, we added tips for the drivers, pirogue guides, and cooks, as well as our lunches and any personal expenses.
We were lucky with the lemurs—we saw a lot of them!
At no point did we feel unsafe.
Day-by-day details on my Polarstep: https://www.polarsteps.com/moietlechatTraveller/25173082-madagascar-2027
Trip details: Day 1: Flight from Réunion to Madagascar – night at IVATO HOTEL Day 2: Antsirabe - Miandrivazo 220 km, about 7 hours
Day 3: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, village encounters, swim in the waterfall, bivouac. Lunch in the pirogue. Day 4: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, visit to a village and school, bivouac; lunch in the pirogue. Day 5: Tsarahotana - Bekopaka End of the river descent. At 9 AM, 4x4, 45 km, 3 hours, ferry across the Tsiribihina. Day 6: Visits to Parc Grand Tsingy de Benahara (sporty level) and Petit Tsingy (for all walkers) Day 7: Bekopaka - Belo/Tsiribihina. Nighttime visit to Kirindy Reserve 135 km, 6 hours Day 8: Kirindy Reserve, daytime visit in the morning – drive to Morondava 100 km, 5 hours on a sandy track; "Baobabs Amoureux" and sunset at the "Avenue of the Baobabs" Day 9: Morondava - Belo sur Mer by motorized pirogue, 3 hours Day 10: Belo sur Mer, visit to a fishing village, pirogue ride through the mangroves, meal on the beach Day 11: Belo sur Mer - Morondava - Miandrivazo 3 hours by motorized pirogue, then 280 km, 7 hours by minibus Day 12: Miandrivazo - Antsirabe – Ambositra; crafts 310 km, 9 hours by minibus Day 13: Ambositra - Antoetra, 45 km, 3 hours / Arrival in the Zafimaniry region via a difficult track. Start of hike to Sakaevo; 9 km; overnight with a local family. Day 14: Loop hike: Sakaevo, Faliarivo, Ambohimiadana, Sakaevo, picnic at a waterfall, several possible routes. 2nd night with a local family. Day 15: Return hike, then track from Sakaevo to Antoetra. Day 16: Drive from Antsirabe to the outskirts of Antananarivo (about 4 hours) – nighttime visit to Andasibe National Park (mouse lemurs and more) Day 17: Daytime visit to Andasibe National Park, observation hike, many lemur species including the indri indri Day 18: Visit to the old town, return to the airport. Don’t hesitate to give him a call.
Trip details: Day 1: Flight from Réunion to Madagascar – night at IVATO HOTEL Day 2: Antsirabe - Miandrivazo 220 km, about 7 hours
Day 3: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, village encounters, swim in the waterfall, bivouac. Lunch in the pirogue. Day 4: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, visit to a village and school, bivouac; lunch in the pirogue. Day 5: Tsarahotana - Bekopaka End of the river descent. At 9 AM, 4x4, 45 km, 3 hours, ferry across the Tsiribihina. Day 6: Visits to Parc Grand Tsingy de Benahara (sporty level) and Petit Tsingy (for all walkers) Day 7: Bekopaka - Belo/Tsiribihina. Nighttime visit to Kirindy Reserve 135 km, 6 hours Day 8: Kirindy Reserve, daytime visit in the morning – drive to Morondava 100 km, 5 hours on a sandy track; "Baobabs Amoureux" and sunset at the "Avenue of the Baobabs" Day 9: Morondava - Belo sur Mer by motorized pirogue, 3 hours Day 10: Belo sur Mer, visit to a fishing village, pirogue ride through the mangroves, meal on the beach Day 11: Belo sur Mer - Morondava - Miandrivazo 3 hours by motorized pirogue, then 280 km, 7 hours by minibus Day 12: Miandrivazo - Antsirabe – Ambositra; crafts 310 km, 9 hours by minibus Day 13: Ambositra - Antoetra, 45 km, 3 hours / Arrival in the Zafimaniry region via a difficult track. Start of hike to Sakaevo; 9 km; overnight with a local family. Day 14: Loop hike: Sakaevo, Faliarivo, Ambohimiadana, Sakaevo, picnic at a waterfall, several possible routes. 2nd night with a local family. Day 15: Return hike, then track from Sakaevo to Antoetra. Day 16: Drive from Antsirabe to the outskirts of Antananarivo (about 4 hours) – nighttime visit to Andasibe National Park (mouse lemurs and more) Day 17: Daytime visit to Andasibe National Park, observation hike, many lemur species including the indri indri Day 18: Visit to the old town, return to the airport. Don’t hesitate to give him a call.
hi, I didn’t find anything recent on this topic in the posts.
I’m looking for accommodation in Diego and possibly a short stay in Ramena.
something not too expensive: no need for AC, just a functional bathroom and a clean room.
I prioritize a warm welcome, good vibes, and great tips! :-)
thanks
Has anyone been to this base camp in the Diego area towards the west coast (Mozambique Channel)? The trip starts from Diego Suarez by 4x4 and boat,
with a visit to Nosy Hara and a few nearby islands.
Possible big-game fishing and diving.
Thanks in advance if anyone has info!
If anyone has stayed at this eco-lodge, I’d love to get some info.
Thanks
Hi everyone, I’m heading to Île aux Nattes in a few weeks and I’d like to know if euros are accepted in the island’s restaurants.
At the hotel where I’ll be staying, they take card payments, but for activities, I can’t find any reliable info.
Could anyone tell me the approximate cost in euros and/or ariary for a week (food outside the hotel) on the island for two people?
Also, has anyone ever exchanged money at the Paris Magenta exchange bureau? Thanks!
Also, has anyone ever exchanged money at the Paris Magenta exchange bureau? Thanks!
Hello,
After asking questions on the site, here’s a little feedback on our trip in March and April.
Marseille/Antananarivo flight with Ethiopian Airlines was great both ways. I’d recommend it.
Domestic flights with Madagascar Airlines were just as smooth.
We had to change our plans because I was the victim of a snatch-theft attempt at Ivato... patellar fracture... so I ended up with a brace and more rest than hikes.
This let us spend more time in the same areas and make some connections.
We loved Tulear. Stayed with Alain—excellent value for money.
Mangily, where we stayed for 15 days. Hotel Bella Dona due to my little handicap. The pool replaced sea swims.
Mangily gets a bad rap for being very touristy. True, you get approached a lot on the beach—you have to play along and buy some trinkets, but after that, you get royal peace and lots of exchanges with locals. The village and its lively street are nice too. Don’t hesitate to eat with fishermen or at local bars.
Anakao, a big favorite. Just the journey there is worth it. Watching dozens of pirogues set off between 5 and 6 AM is a magical moment.
Stayed at Peter Pan’s place. Lots of chats with Dario since we were the only guests.
Planned a 4-day Antananarivo–Soniara–Ivango road trip with a driver.
Cut to 2 days because the boat to Sainte Marie was moved up due to weather. I don’t remember the company’s name, but it wasn’t great for safety—plus, we brought back fleas.
Visited Andasibe Park along the way. Quick tip: go in the morning.
A little over 2 weeks on Sainte Marie at Hôtel Mantis Soanambo—total luxury negotiated at a price that defied all competition because it was low season.
Meals were at little local eateries nearby.
We chose not to sleep on Île aux Nattes but went there several times during the day (crossing: 4000 ariary for 2).
You have to take a pirogue tour—it’s like stepping into a postcard.
Sainte Marie is a special place. A tropical island that feels like the Caribbean ones we’ve lived on. No security issues at all. We rented a scooter because we found tuk-tuk prices a bit steep. You can leave the scooter with helmet and keys and come back 4 hours later.
More amazing encounters here too.
Last part of our trip in Ampefy, a beautiful volcanic region with a very welcoming population.
Stayed with a friend of our driver.
Hotels in Ivato are plentiful and vary a lot in quality.
Les 12 Collines is a bit out of the way but only 21 € per night.
La Chato... very expensive for what you get.
I tried to keep it short.
Madagascar is a wonderful island with so many facets. Always so many emotions when I think back on this trip.
The extreme poverty... don’t hesitate to buy food for the kids on the beach, for example. It doesn’t cost much, but it means a lot to them.
The kindness of the people and, above all, those SMILES.
We’re hooked—we’re going back in November for 6 months... because yes, you can buy a 3-month visa at the airport (a question I’d asked), and you can extend it for another 3 months... if you apply in time at a police station.
We didn’t take Malarone either. We’d brought some, but there were few mosquitoes, and "Insect Écran" worked really well.
hi everyone, are there any rental car models you’d recommend for 3 weeks on the island?
compact or mid-range?
Hi everyone, we’re planning a trip to Réunion for 6 nights and Mauritius for 7 nights in March 2027. I’m starting to look into it now. We’re not hikers, so I’d love to hear your thoughts!
Should we book flights and small hotels separately, or go for a flight-and-stay package? We don’t want to blow our budget (around 2800 € per person). Thanks! Gigi
Should we book flights and small hotels separately, or go for a flight-and-stay package? We don’t want to blow our budget (around 2800 € per person). Thanks! Gigi
Hello,
We’ll be on vacation in the Seychelles in July and will visit La Digue, Praslin, and then Mahé in that order. Our 21-year-old daughter will have to leave earlier than us while we’re still on Praslin.
We’re hesitating between the following options for her return:
Option 1:
- July 9: ferry from Praslin at 2:00 PM – arrives in Mahé at 3:15 PM.
- International flight departing at 7:30 PM.
- The connection is very tight, leaving a 1- to 2-hour safety margin in case the ferry is delayed.
Option 2:
- July 9: ferry from Praslin at 8:00 AM – arrives in Mahé at 9:15 AM.
- International flight departing at 7:30 PM.
- This is safer than Option 1, but it means she’d lose the whole day, spending it alone. We’d pay for a day pass giving her access to a hotel pool to kill time.
From experience, what do you think? Are significant ferry delays (2 hours or more) common, especially in July with the swell, making Option 1 too risky?
Or is even Option 2 too risky, and should our daughter take a ferry the day before (though that would mean missing a lot of time with us)?
Or should she take an Air Seychelles flight the same day instead of the ferry? Is that safer than the ferry? But it’s much more expensive…
I know no one can give me certainty on this, but I’d just love to hear your gut feeling from those who have experience with inter-island transfers in the Seychelles.
Thanks so much in advance!
Christophe
Hello,
Our trip is taking shape.
We’re leaving on February 28th. We’ll start by flying to Tulear, then make our way up to Tana at a relaxed pace before catching another flight to Diego Suarez.
We’d love to end our stay on Sainte Marie Island.
Is there a way to make the trip by land? By sea?
Just to clarify, we’re not pressed for time.
Thanks!
Hello everyone,
Thanks for this amazing forum—I’ve spent hours browsing through it.
I’m reaching out to ask for your help as we’re looking for a destination for our honeymoon.
We never travel outside Europe, so we’re total newbies, but we want to treat ourselves for this special occasion.
Dates: June 23 → July 8 (possibly until July 12) Duration: 2 to 3 weeks Budget: Not really an issue for this trip
Our plan: - A seaside destination first and foremost, with beautiful beaches - We’d like to do some hiking or at least go on walks with scenic viewpoints - A relaxing trip with sunshine, lush greenery, and stunning landscapes - A safe destination
Our thoughts so far: - New Zealand: our dream, but it seems like the wrong time of year weather-wise ++ - Azores: ruled out due to unpredictable weather—what do you think? - Mauritius/Reunion combo: vetoed by my future wife ^^ - Seychelles: seems like it could work, but I’ve read about a few downsides (no shops to buy food, snorkeling not always amazing, occasional weather/tide issues making swimming tricky)
Other options: - French Polynesia: we’re really dreaming of it, but is 2 weeks too short for such a long trip? - Hawaii: same question—too far? - Sardinia?
Thanks so much for your help, and have a great weekend!
Blanche & Nicolas
Dates: June 23 → July 8 (possibly until July 12) Duration: 2 to 3 weeks Budget: Not really an issue for this trip
Our plan: - A seaside destination first and foremost, with beautiful beaches - We’d like to do some hiking or at least go on walks with scenic viewpoints - A relaxing trip with sunshine, lush greenery, and stunning landscapes - A safe destination
Our thoughts so far: - New Zealand: our dream, but it seems like the wrong time of year weather-wise ++ - Azores: ruled out due to unpredictable weather—what do you think? - Mauritius/Reunion combo: vetoed by my future wife ^^ - Seychelles: seems like it could work, but I’ve read about a few downsides (no shops to buy food, snorkeling not always amazing, occasional weather/tide issues making swimming tricky)
Other options: - French Polynesia: we’re really dreaming of it, but is 2 weeks too short for such a long trip? - Hawaii: same question—too far? - Sardinia?
Thanks so much for your help, and have a great weekend!
Blanche & Nicolas
Hey everyone,
Every year, we love escaping the autumn season—I really can’t stand it—by heading somewhere sunny during the All Saints' holiday.
This year, we were thinking of Mauritius... We’d found a place to stay, but after digging deeper, I realized it’s 40% cheaper in July. And the flights with Emirates aren’t more expensive in the summer, even though it’s peak season for them, compared to October.
Yet, after checking a bunch of sites, I don’t get the impression the weather is bad there in July—maybe just a *tiny* bit less hot than in October, but nothing major... So we’re tempted to go this summer after all.
This big price jump for All Saints' compared to summer is a mystery to me... Did I miss something?
If you’ve got any firsthand experience traveling to Mauritius in July or early August, I’d love to hear about it.
Thanks
Every year, we love escaping the autumn season—I really can’t stand it—by heading somewhere sunny during the All Saints' holiday.
This year, we were thinking of Mauritius... We’d found a place to stay, but after digging deeper, I realized it’s 40% cheaper in July. And the flights with Emirates aren’t more expensive in the summer, even though it’s peak season for them, compared to October.
Yet, after checking a bunch of sites, I don’t get the impression the weather is bad there in July—maybe just a *tiny* bit less hot than in October, but nothing major... So we’re tempted to go this summer after all.
This big price jump for All Saints' compared to summer is a mystery to me... Did I miss something?
If you’ve got any firsthand experience traveling to Mauritius in July or early August, I’d love to hear about it.
Thanks
Hi
Are there any boat connections between Mananara and Sambava in September 2026?
Thanks for your replies
Are there any boat connections between Mananara and Sambava in September 2026?
Thanks for your replies
Hi! Recently, the domestic-flight terminal at Ivato has been moved to the old "international" airport, complete with its own scanner. On October 13th, I checked my luggage (which I had inspected before leaving my hotel in Tana) for a flight to Sambava. It wasn’t until I arrived at my accommodation in Antalaha and opened it that I discovered it had been searched (normal before boarding a plane), but to my surprise, the case containing my GPS fishfinder had been opened—likely mistaken for a laptop due to the scanner’s open access to all kinds of theft—and three SD cards were stolen. Luckily, two of the SD cards had their micro SDs inserted into the device, so I still had the Navionics micro card (300 €) essential for fishing. Of course, I’m not asking for compensation, just urging caution with checked luggage on "domestic" flights. (This is a copy-paste of my post on *Le Routard*.)
Hello,
I’m continuing the Antalaha–Maroantsetra discussion but for some info in the other direction, specifically about hiking from Maroantsetra to Antalaha.
In mid-December, I plan to take it easy from Tamatave to Antalaha. I’m thinking of making a few stops, like Nosy Atafana—has anyone snorkeled there? Is it nice? Can you find bush taxis on the Soniera–Ivongo / Maroantsetra stretch?
After that, I’m considering walking from Maroantsetra to Antalaha and figuring things out as I go, since the path seems well-used, so I’m not planning on a guide. Good idea or totally foolish? Should I bring a tent and some camping gear, or, as I’ve read multiple times, are there several villages with lodging and food options along the way? Any spots worth stopping at or nothing special to see?
In Antalaha, I saw the recommendation for Villa Malaza in the previous discussion, so I’m keeping that in mind. If there’s space, I’ll plan to stay there. In Antalaha itself, are there any places to visit, things to see, or activities you’d recommend?
Thanks in advance to everyone for any tips—they’ll be really helpful!
In mid-December, I plan to take it easy from Tamatave to Antalaha. I’m thinking of making a few stops, like Nosy Atafana—has anyone snorkeled there? Is it nice? Can you find bush taxis on the Soniera–Ivongo / Maroantsetra stretch?
After that, I’m considering walking from Maroantsetra to Antalaha and figuring things out as I go, since the path seems well-used, so I’m not planning on a guide. Good idea or totally foolish? Should I bring a tent and some camping gear, or, as I’ve read multiple times, are there several villages with lodging and food options along the way? Any spots worth stopping at or nothing special to see?
In Antalaha, I saw the recommendation for Villa Malaza in the previous discussion, so I’m keeping that in mind. If there’s space, I’ll plan to stay there. In Antalaha itself, are there any places to visit, things to see, or activities you’d recommend?
Thanks in advance to everyone for any tips—they’ll be really helpful!
Hi everyone,
I'm looking for a private transfer from Tana to Mananjary from May 16 to 20, 2026.
Do you have a contact, please?
Best regards,
Jary
I'm looking for a private transfer from Tana to Mananjary from May 16 to 20, 2026.
Do you have a contact, please?
Best regards,
Jary
Well, I still feel a bit lonely about this destination—no requests for info, no travel journals, or trip reports since I last posted over a year ago. A little disheartening.
That said, I did cross paths with slightly more tourists this time. Not a ton, but enough to notice compared to my last stay. Beyond that, not much has changed—the people are just as lovely, and every interaction, whether at the market, in the medinas, in town, or in the countryside, was positive. It was so pleasant; my "alert meter" stayed at zero the whole time (which is pretty different from some other places I visit now and then). The roads outside the cities remain dangerous, and the accident rate seems high. Best to drive during the day and take it easy (on some rough stretches, you don’t really have a choice anyway). The scattered plastic and metal waste hasn’t magically disappeared, and it’s still pretty discouraging to see the most beautiful beaches surrounded by empty bottles, straws, diapers, and rusted carcasses of an old Xantia or a skeletal Espace. When it’s not on the beach itself (since those are cleaned), it’s just a few meters away. Usually, there’s not much in the water or close to shore—the seabeds are gorgeous, with coral and a wide variety of scaly friends... But stepping back onto the hardened lava, you dodge a chip bag or a shriveled battery. Such a paradox. Honestly, it’s like this almost everywhere except on hotel beaches or those far from human settlements. But otherwise, in places like Chomoni, Bouni, Itsandra, Moya, and Domoni (on Anjouan), Nioumachoua (on Mohéli, and even on the nearby islets), it’s hard to ignore. And it unfortunately tarnishes the beauty of these otherwise stunning spots.
That said, you can still find secluded micro-bays, protected and remote, where this isn’t an issue. And where there are hotels—like in Petite Itsandra in Moroni, in front of Laka Lodge in Nioumachoua, Trou du Prophète, or even Chomoni (though the surrounding areas are so littered...)—the beaches are cleaned, so...
So why go? Why still love it despite all this? Well, first, the Comorians themselves—that’s already essential and probably the main reason. Then there’s the breathtaking topography: the imposing Karthala, the dizzying peaks and cliffs of Anjouan, vast ravines, a tortured geology covered in lush nature, and Mohéli, much more serene and gentle, blanketed in spice plants and trees with names that make you dream, like an open-air spice market. The flora across the islands—the fields, trees, scents: clove trees, cinnamon trees, lychee, mango, cardamom, nutmeg, vanilla, coconut palms, banana trees, coffee plants, cocoa... A profusion of green dotted with red, white, and yellow berries and flowers... The seabeds are stunning in many places, and there are some beautiful beaches/oceanfront spots, especially near Trou du Prophète (but not only there). The history and culture—between traditional festivals, but especially the medinas with their staircases, covered passages, palaces, and mosques that create Escher-like constructions. I love wandering through them for hours, stumbling upon an unlikely shop, a more or less philosophical saying like "pain is a warning," "a promise is a debt," or the less original "little by little, the bird makes its nest." A grocery store, women negotiating freshly caught fish (usually tuna, immediately cut and ready to sell), kids playing, old men playing checkers, a call to prayer... In Moroni, Mutsamudu, and Domoni, I spent most of my "urban" time.
If anyone’s interested—though given the hype about Comoros on the forum, I doubt it—but if you need info on accommodation across the three islands, some restaurants, or sites to visit, don’t hesitate to ask.
This message is another message in a bottle (one more, if I dare...) for the Comoros destination.
That said, I did cross paths with slightly more tourists this time. Not a ton, but enough to notice compared to my last stay. Beyond that, not much has changed—the people are just as lovely, and every interaction, whether at the market, in the medinas, in town, or in the countryside, was positive. It was so pleasant; my "alert meter" stayed at zero the whole time (which is pretty different from some other places I visit now and then). The roads outside the cities remain dangerous, and the accident rate seems high. Best to drive during the day and take it easy (on some rough stretches, you don’t really have a choice anyway). The scattered plastic and metal waste hasn’t magically disappeared, and it’s still pretty discouraging to see the most beautiful beaches surrounded by empty bottles, straws, diapers, and rusted carcasses of an old Xantia or a skeletal Espace. When it’s not on the beach itself (since those are cleaned), it’s just a few meters away. Usually, there’s not much in the water or close to shore—the seabeds are gorgeous, with coral and a wide variety of scaly friends... But stepping back onto the hardened lava, you dodge a chip bag or a shriveled battery. Such a paradox. Honestly, it’s like this almost everywhere except on hotel beaches or those far from human settlements. But otherwise, in places like Chomoni, Bouni, Itsandra, Moya, and Domoni (on Anjouan), Nioumachoua (on Mohéli, and even on the nearby islets), it’s hard to ignore. And it unfortunately tarnishes the beauty of these otherwise stunning spots.
That said, you can still find secluded micro-bays, protected and remote, where this isn’t an issue. And where there are hotels—like in Petite Itsandra in Moroni, in front of Laka Lodge in Nioumachoua, Trou du Prophète, or even Chomoni (though the surrounding areas are so littered...)—the beaches are cleaned, so...
So why go? Why still love it despite all this? Well, first, the Comorians themselves—that’s already essential and probably the main reason. Then there’s the breathtaking topography: the imposing Karthala, the dizzying peaks and cliffs of Anjouan, vast ravines, a tortured geology covered in lush nature, and Mohéli, much more serene and gentle, blanketed in spice plants and trees with names that make you dream, like an open-air spice market. The flora across the islands—the fields, trees, scents: clove trees, cinnamon trees, lychee, mango, cardamom, nutmeg, vanilla, coconut palms, banana trees, coffee plants, cocoa... A profusion of green dotted with red, white, and yellow berries and flowers... The seabeds are stunning in many places, and there are some beautiful beaches/oceanfront spots, especially near Trou du Prophète (but not only there). The history and culture—between traditional festivals, but especially the medinas with their staircases, covered passages, palaces, and mosques that create Escher-like constructions. I love wandering through them for hours, stumbling upon an unlikely shop, a more or less philosophical saying like "pain is a warning," "a promise is a debt," or the less original "little by little, the bird makes its nest." A grocery store, women negotiating freshly caught fish (usually tuna, immediately cut and ready to sell), kids playing, old men playing checkers, a call to prayer... In Moroni, Mutsamudu, and Domoni, I spent most of my "urban" time.
If anyone’s interested—though given the hype about Comoros on the forum, I doubt it—but if you need info on accommodation across the three islands, some restaurants, or sites to visit, don’t hesitate to ask.
This message is another message in a bottle (one more, if I dare...) for the Comoros destination.
hi there
I’ll be in Antalaha in October and need to get to Maroantsetra. I’ve heard it’s possible by boat, but I can’t find any info about it. So I’m wondering if I’ll have to arrange something with local fishing boats or something else, and whether it’s a risky trip since the sea can get rough on Madagascar’s east coast. Has anyone done this before, or just know anything about it? What do you think?
I’ll be in Antalaha in October and need to get to Maroantsetra. I’ve heard it’s possible by boat, but I can’t find any info about it. So I’m wondering if I’ll have to arrange something with local fishing boats or something else, and whether it’s a risky trip since the sea can get rough on Madagascar’s east coast. Has anyone done this before, or just know anything about it? What do you think?
Hello, we’re heading to Mauritius for two weeks at the end of October. We’ll be staying in Trou aux Biches. We’d like to explore the island by bus if possible, so if you have any tips, we’d love to hear them. We’re on half-board, so we’ll also be checking out some nice, typical little restaurants and snack spots. Thanks in advance for your help!
Hi, is it possible to find out? How can I stay for 3 consecutive months in Madagascar, based on a fixed-date flight ticket? In short, how do I get a visa stamped at the airport??
Does anyone know if there’s maritime transport from the southern tip of Africa to a port in MADAGASCAR?
CHEAPER THAN A FLIGHT, see you soon, fellow traveler!!
Does anyone know if there’s maritime transport from the southern tip of Africa to a port in MADAGASCAR?
CHEAPER THAN A FLIGHT, see you soon, fellow traveler!!
Hi there,
We’ve booked accommodation at Digwa Beach Chalet on La Digue. We’ll be arriving and leaving by ferry.
We’re only a 20-minute walk from our rental.
I was wondering if anyone has stayed at this place before and knows if they pick you up from the ferry? Is it free? How much does it cost?
My husband has reduced mobility and with the luggage, it’s not going to be easy. I’ve sent a message to the accommodation but haven’t heard back yet... Thanks so much for your help!
hi, does anyone have any recent info on the condition of this RN6 route? roadworks? maintenance?
and of course, about the two river crossings at Gué between Ambanja and Ambilobe on the Ifatsy and Mahavavy rivers (at the entrance to Ambilobe)
condition of the ferries, possible start of work on the bridges (with the addition of Bailey bridges)
any info after the rainy season, meaning after April 2025
thanks
Can you tell me how long (on average...) the Tana to Tamatave trip takes with local minibus transport?
Which reliable company do you recommend for booking?
Hi there,
We’re thinking of doing the train journey from Fianarantsoa to Manakara again. Is the train still running? After that, we’re planning to go from Manakara to Fort Dauphin by 4x4. Thanks for any tips you can share!
Hello,
After over 40 years of traveling, I’ve never used a driver-guide before.
Given my age, this time I’d like to avoid being squeezed into a bush taxi. I’ve never rented a 4x4 but usually go for sedans.
So, for my upcoming trip to Madagascar, I decided to hire a 4x4 with a driver. I contacted about ten agencies and guides listed in the GR, LP, and travel forums. The quotes I got for 20 days range from 6000 € to 1300 €, with or without fuel included. Most ask for either a full bank transfer upfront or a mobile wallet payment (30%, etc.) from France.
Personally, I’d prefer to see the vehicle and the driver before making any payment.
Also, I’d rather pay at the end of my trip.
Is it possible to find a provider in Tana upon arrival for around 50 or 60 € per day, including fuel, with short notice, some flexibility in my itinerary, and without being forced to accept the dictates of agencies or drivers recommended on certain forums?
Thanks for your replies.
Hello!
My wife and I (Quebecers, 63 years old, retired, celebrating our 45 years together this year, including 20 years of marriage) have chosen to mark the occasion with a trip to Dubai, Réunion, and Mauritius (4 days in Dubai, then 24 days on the islands).
We have a lot of experience planning road trips (scouting routes, visits, hotels, and restaurants of interest), but we travel without reservations to keep the freedom to follow our instincts and tips we get on the spot. We’re moderately active physically and prefer the countryside and beaches over big cities. Our only fixed dates: arrival in Réunion on October 5th and departure from Mauritius on October 29th.
After lots of reading and with the help of an AI (super useful for drafting a first outline!), here’s a possible itinerary framework. Nothing is set in stone—I’d love your suggestions, comments, and thoughts on what’s worth adding or avoiding. Are the proposed bases optimal? Also, if you have recommendations for hotels (mid-range budget of 100–200 euros per night), restaurants, etc., I’m all ears! ;-)
Thanks! 😊
🌴 Réunion (October 5–13, 9 days) Base 1 – Saint-Gilles / L’Hermitage (October 5–8, 3 nights) Oct 5 (Sun): Settle in, relax at L’Hermitage beach. Oct 6 (Mon): Saint-Paul market (morning), beach + sunset at Boucan Canot. Oct 7 (Tue): Excursion to Maïdo (view of Mafate), return via Saint-Leu (Stella Matutina). Oct 8 (Wed): Beach + dolphin/whale-watching boat trip.
Base 2 – Cilaos (October 8–10, 2 nights) Oct 9 (Thu): Route des 400 virages, stroll through the village and Roche Merveilleuse. Oct 10 (Fri): Hike to Bras Rouge (3–4h) or the Chapelle canyon. Creole inn evening.
Base 3 – Plaine des Cafres / Bourg-Murat (October 10–13, 3 nights) Oct 11 (Sat): Road to the volcano → Plaine des Sables → Piton de la Fournaise. Oct 12 (Sun): Wild south coast at Cap Méchant, lava flows, Jardin Parfums, Grande Anse beach. Oct 13 (Mon): Relaxed morning, flight from Réunion to Mauritius.
🏝️ Mauritius (October 13–29, 16 days) Base 1 – Grand Baie / Pereybère (October 13–18, 5 nights) Oct 13 (Mon): Settle in, swim at Mont Choisy. Oct 14 (Tue): Boat excursion to Île Plate & Coin de Mire. Oct 15 (Wed): Pamplemousses Garden + L’Aventure du Sucre. Evening in Grand Baie. Oct 16 (Thu): Trou aux Biches beach, snorkeling. Oct 17 (Fri): Free day, relaxation/shopping.
Base 2 – Flic-en-Flac / Tamarin (October 18–23, 5 nights) Oct 18 (Sat): Drive to the west, settle in, beach. Oct 19 (Sun): Dolphin excursion in Tamarin, relax in the afternoon. Oct 20 (Mon): Chamarel: Terres 7 Couleurs + rum distillery. Oct 21 (Tue): Black River Gorges (hike + waterfalls). Oct 22 (Wed): Snorkeling + sunset.
Base 3 – Belle Mare / Trou d’Eau Douce (October 23–26, 3 nights) Oct 23 (Thu): Settle in, Belle Mare beach. Oct 24 (Fri): Catamaran excursion to Île aux Cerfs. Oct 25 (Sat): Flacq market (morning), beach in the afternoon.
Base 4 – Mahébourg / Blue Bay (October 26–29, 3 nights) Oct 26 (Sun): Settle in, snorkeling at Blue Bay Marine Park. Oct 27 (Mon): Pointe d’Esny + Île aux Aigrettes. Oct 28 (Tue): Free beach day + Mahébourg village. Oct 29 (Wed): Morning swim, return flight at 4 PM (airport is 15 min away).
My wife and I (Quebecers, 63 years old, retired, celebrating our 45 years together this year, including 20 years of marriage) have chosen to mark the occasion with a trip to Dubai, Réunion, and Mauritius (4 days in Dubai, then 24 days on the islands).
We have a lot of experience planning road trips (scouting routes, visits, hotels, and restaurants of interest), but we travel without reservations to keep the freedom to follow our instincts and tips we get on the spot. We’re moderately active physically and prefer the countryside and beaches over big cities. Our only fixed dates: arrival in Réunion on October 5th and departure from Mauritius on October 29th.
After lots of reading and with the help of an AI (super useful for drafting a first outline!), here’s a possible itinerary framework. Nothing is set in stone—I’d love your suggestions, comments, and thoughts on what’s worth adding or avoiding. Are the proposed bases optimal? Also, if you have recommendations for hotels (mid-range budget of 100–200 euros per night), restaurants, etc., I’m all ears! ;-)
Thanks! 😊
🌴 Réunion (October 5–13, 9 days) Base 1 – Saint-Gilles / L’Hermitage (October 5–8, 3 nights) Oct 5 (Sun): Settle in, relax at L’Hermitage beach. Oct 6 (Mon): Saint-Paul market (morning), beach + sunset at Boucan Canot. Oct 7 (Tue): Excursion to Maïdo (view of Mafate), return via Saint-Leu (Stella Matutina). Oct 8 (Wed): Beach + dolphin/whale-watching boat trip.
Base 2 – Cilaos (October 8–10, 2 nights) Oct 9 (Thu): Route des 400 virages, stroll through the village and Roche Merveilleuse. Oct 10 (Fri): Hike to Bras Rouge (3–4h) or the Chapelle canyon. Creole inn evening.
Base 3 – Plaine des Cafres / Bourg-Murat (October 10–13, 3 nights) Oct 11 (Sat): Road to the volcano → Plaine des Sables → Piton de la Fournaise. Oct 12 (Sun): Wild south coast at Cap Méchant, lava flows, Jardin Parfums, Grande Anse beach. Oct 13 (Mon): Relaxed morning, flight from Réunion to Mauritius.
🏝️ Mauritius (October 13–29, 16 days) Base 1 – Grand Baie / Pereybère (October 13–18, 5 nights) Oct 13 (Mon): Settle in, swim at Mont Choisy. Oct 14 (Tue): Boat excursion to Île Plate & Coin de Mire. Oct 15 (Wed): Pamplemousses Garden + L’Aventure du Sucre. Evening in Grand Baie. Oct 16 (Thu): Trou aux Biches beach, snorkeling. Oct 17 (Fri): Free day, relaxation/shopping.
Base 2 – Flic-en-Flac / Tamarin (October 18–23, 5 nights) Oct 18 (Sat): Drive to the west, settle in, beach. Oct 19 (Sun): Dolphin excursion in Tamarin, relax in the afternoon. Oct 20 (Mon): Chamarel: Terres 7 Couleurs + rum distillery. Oct 21 (Tue): Black River Gorges (hike + waterfalls). Oct 22 (Wed): Snorkeling + sunset.
Base 3 – Belle Mare / Trou d’Eau Douce (October 23–26, 3 nights) Oct 23 (Thu): Settle in, Belle Mare beach. Oct 24 (Fri): Catamaran excursion to Île aux Cerfs. Oct 25 (Sat): Flacq market (morning), beach in the afternoon.
Base 4 – Mahébourg / Blue Bay (October 26–29, 3 nights) Oct 26 (Sun): Settle in, snorkeling at Blue Bay Marine Park. Oct 27 (Mon): Pointe d’Esny + Île aux Aigrettes. Oct 28 (Tue): Free beach day + Mahébourg village. Oct 29 (Wed): Morning swim, return flight at 4 PM (airport is 15 min away).
Hey there,
I’m moving to Réunion Island in September and I’d love to hear about your experiences there. What’s there to do and what should I avoid?
Do you have any great tips for budget-friendly accommodation or places to stay?
Any advice on how to save money while I’m there?
Thanks in advance!
Hi everyone,
My friend and I are heading to Madagascar in March, and we were wondering if it’s possible to bring some cash and top up once we’re there (specifically in Tana).
Is it worth exchanging money if euros are accepted everywhere?
Thanks for your always super helpful tips on VF!
Hi there,
How do you get from Tamatave or Foulpointe to Sainte Marie Island? We’re heading to Madagascar from July 16 to 29, 2025.
How many days should we stay to explore the area?
What’s there to do in Tamatave, Foulpointe, or Sainte Marie Island?
What should we visit?
Thanks everyone!
Hi,
I’m taking the Cotisse bus soon to go to Antsohihy, so the route is Tana-Majunga with a stop at Antanambaza.
How long does it take to get to Antanambaza? Should I leave at 6:30 PM or 7:00 AM?
Considering I’ll probably need to find a hotel while waiting for a *taxi be* to Antsohihy, I’d rather not arrive in the middle of the night.
And since I’m asking—does anyone have a hotel recommendation in Antanambaza?
Also, can you find a seat on a *taxi be* mid-route?
Thanks! !
Thanks! !