Merci pour votre aide!
Tananarive à Tuléar en 3 semaines? (Madagascar)
by Juliosito
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
Hello avec mon amie on part le 21 octobre pour 3 semaines a Madagascar.
On va remonter la RN7 et on se demande s'il existe des companies meilleures que d'autres!?
Enfin qu'elles sont les trucs a savoir pour ce trajet!
Pour le Palu on se drogue au lariam, est-ce que c'est efficace!? j'ai entendu parler d'autre médics, avez-vous des infos!?
Est-ce que 3 semaines c'est assez pour ce trajet!? que ne faut-il pas râter!?
Merci pour votre aide!
Merci pour votre aide!
Le voyage est le meilleur moyen pour s'évader du monde du travail et pour se ressourcer!!!
Pour le palu : le lariam a des effets secondaires désagréables (voire plus) pour certaines personnes. Il parait que la malarone en a moins. Il n'y a pas grand riques sur les hauts plateaux, par contre sur les côtes davantage. Et plus en saison humide bien sûr (elle va commencer). Il faut surtout se protéger : répulsif et moustiquaire là où il y a risque, à moins qu'il n'y ait la clim.
3 semaines c'est large pour la RN7, vous allez pouvoir explorer autour ! Profitez en.
Quand tu dis "des compagnies meilleures que d'autres", tu parles par exmple d'agences de voyage ?
Si vous voyagez "prix mini", vous aurez le temps de vous remettre de votre taxi-brousse entre deux étapes... Sinon louez une voiture avec chauffeur. Il y en a d'excellents, qui nous conseillent, nous guident, et nous conduisent où nous souhaitons aller. J'ai des adresses (expérimentées) si vous le souhaitez.
Même timing que toi on dirait. On part aussi le 21 octobre et on rentre le 12 novembre. Nous remonterons également la N7 mais seulement sur une petite semaine ! On va voyager pour une bonne partie du circuit avec Madabus. Je ne sais pas trop quoi en dire aujourd'hui, faut d'abord tester. Ils m'ont eu l'air assez professionnels, et bizarrement probablement un peu moins chers que les guides "isolés". Pour la location voiture+chauffeur on paie 70.000 ariary/jour + carburant. Je n'ai pas trouvé moins cher. Evidemment, nous on va speeder sur la N7, mais sinon tu as bien sûr l'Isalo, et l'Andringitra si il est encore accessible en cette saison. Sinon, y a des visites "artisanales" intéressantes le long de la route : plantation de coton, vignobles, village de saphirs, plantation de thé, ferme-école, élevage vers à soie. Enfin, ça va dépendre de ce qui t'intéresse. Bon voyage.
Merci pour tes réponses!
Pour le palu, voilà ce que conseil office suisse de la santé: http://www.bag.admin.ch/infekt/publ/bulletin/f/malaria_bu14_03.pdf
Mon médecin m'a prescrit le lariam! je crois qu'il faut déjà avoir des problèmes neurologiques pour avoir de mauvais effets secondaire! si ça ne va pas, faut passer au malarone! comme on en prend déja 1 semaine avant de partir, on verra comment on réagira!!
Beaucoup de temps! mieux vaut ça que pas assez :-) Voilà l'itinéraire: combien de temps faut-il compter dans chacun de ces endroits, faut-il supprimer un de ces arrêts!? Tana-Antsirabe-Ambositra-village zafimaniry-Ranomafana-train vers Manakara-Sianarantsoa-Ambalavo-Parc national d'Andigritra- Ranohira (Parc national d'Isalo)-Anakao
Sinon oui je serais interessé pour les voitures avec chauffeur (avec une idée des prix svp)
Encore merci!
Pour le palu, voilà ce que conseil office suisse de la santé: http://www.bag.admin.ch/infekt/publ/bulletin/f/malaria_bu14_03.pdf
Mon médecin m'a prescrit le lariam! je crois qu'il faut déjà avoir des problèmes neurologiques pour avoir de mauvais effets secondaire! si ça ne va pas, faut passer au malarone! comme on en prend déja 1 semaine avant de partir, on verra comment on réagira!!
Beaucoup de temps! mieux vaut ça que pas assez :-) Voilà l'itinéraire: combien de temps faut-il compter dans chacun de ces endroits, faut-il supprimer un de ces arrêts!? Tana-Antsirabe-Ambositra-village zafimaniry-Ranomafana-train vers Manakara-Sianarantsoa-Ambalavo-Parc national d'Andigritra- Ranohira (Parc national d'Isalo)-Anakao
Sinon oui je serais interessé pour les voitures avec chauffeur (avec une idée des prix svp)
Encore merci!
Le voyage est le meilleur moyen pour s'évader du monde du travail et pour se ressourcer!!!
Même timing que toi on dirait. On part aussi le 21 octobre et on rentre le 12 novembre. Nous remonterons également la N7 mais seulement sur une petite semaine ! On va voyager pour une bonne partie du circuit avec Madabus. Je ne sais pas trop quoi en dire aujourd'hui, faut d'abord tester. Ils m'ont eu l'air assez professionnels, et bizarrement probablement un peu moins chers que les guides "isolés". Pour la location voiture+chauffeur on paie 70.000 ariary/jour + carburant. Je n'ai pas trouvé moins cher. Evidemment, nous on va speeder sur la N7, mais sinon tu as bien sûr l'Isalo, et l'Andringitra si il est encore accessible en cette saison. Sinon, y a des visites "artisanales" intéressantes le long de la route : plantation de coton, vignobles, village de saphirs, plantation de thé, ferme-école, élevage vers à soie. Enfin, ça va dépendre de ce qui t'intéresse. Bon voyage.
Et après la N7 vous allez où. Tu penses qu'il va déjà bcp pleuvoir!? Quelles seraient les raisons pour ne pas pouvoir aller a Andringitra!? la pluie justement!? et pour les reste ça va!? En général il pleut toute la journée? est-ce que ce genre de situations peuvent arriver (pluie toute la journee)??
Et après la N7 vous allez où. Tu penses qu'il va déjà bcp pleuvoir!? Quelles seraient les raisons pour ne pas pouvoir aller a Andringitra!? la pluie justement!? et pour les reste ça va!? En général il pleut toute la journée? est-ce que ce genre de situations peuvent arriver (pluie toute la journee)??
L'agence Boogie Pilgrim avait un chouette campement dans l'Andringitra (je ne me souviens plus exactement du site, mais il doit contenir le nom Boogie Pilgrim je pense). J'ai voulu réserver, et ils m'ont dit que ce n'était plus accessible à partir du 1er novembre. Je pense que c'est juste le début de la saison des pluies, mais ça doit encore être plus ou moins bon partout.
On passe d'abord une semaine Tsiribihina + Tsingys, puis une semaine de Tulear à Tana, puis on a loué un voilier à Nosy Be pour une petite croisière de 3 jours.
Je n'ai jamais été à Mada, mais j'ai préparé très minutieusement mon voyage depuis au moins 3 mois ! Donc, si je peux te filer des tuyaux ... non testés 😉
Des tuyaux, bien volontier!
t'as vu les lieux où on pense aller, qu'est-ce qu'il te semble indispensable!?
Vous allez en avion pour votre croisière!? vous allez souvent prendre l'avion!? les vols sont chers!?
Tu as plus ou moins l'itinéraire classique je pense pour le trajet Tana-Tulear. On a dû laisser tomber une partie puisqu'on ne dispose que d'une semaine, sinon, j'aurais probablement choisi les mêmes étapes que toi.
Pour les vols, si tu as le vol international sur Air Mada, tu as 50% de réduction sur les vols intérieurs. Nous avons trois vols, un Morondava-Tulear, et un A/R Tana/Nosy Be, l'ensemble pour 177 euros par personne.
J'ai trouvé un tas d'infos pour préparer mon voyage sur ce site, parallèlement au Lonely Planet.
Egalement, un site plein d'infos intéressantes www.madagascar-guide.com
Tu y trouveras tout sur tout.
un grand voyage commence toujours par un petit pas. ..............
Il parait que le lariam est destiné à la zone 3 et que l'utiliser à mada (zone 2) est non seulement inutile mais crée une accoutumance et donc un passage futur de mada en zone 3 ; la savarine est suffisante pour l'instant, moi je prends ça en tt cas + anti moustique suivant lieu et saison
sinon pour les taxi brousses, avec la RN7 entièrement goudronnée c'est moins fatigant qu'autrefois (17h tana tulear) surtout si vous faites des étapes; je trouve que c'est une expérience à faire de voyager comme ça la sonatra a de bons taxis (pneus phares etc en bon état) prenez les tickets sufisamment à l'avance pour choisir les places et prenez 3 place pour 2 (derrière le chauffeur si possible) c'est impec pour pouvoir s'allonger et mettre les bagages si vous vous décidez, un conseil : allez au stationnement à l'avance et *sans bagage* sinon vous risquez de vous faire assaillir à l'arrivée et prendre vos bagages en otage par une compagnie quelconque pour vous obliger à prendre le billet chez eux; une fois le billet pris c'est le sésame : il suffit de bien le montrer et plus aucun rabatteur ou porteur ne vous ennuiera.
sinon pour les taxi brousses, avec la RN7 entièrement goudronnée c'est moins fatigant qu'autrefois (17h tana tulear) surtout si vous faites des étapes; je trouve que c'est une expérience à faire de voyager comme ça la sonatra a de bons taxis (pneus phares etc en bon état) prenez les tickets sufisamment à l'avance pour choisir les places et prenez 3 place pour 2 (derrière le chauffeur si possible) c'est impec pour pouvoir s'allonger et mettre les bagages si vous vous décidez, un conseil : allez au stationnement à l'avance et *sans bagage* sinon vous risquez de vous faire assaillir à l'arrivée et prendre vos bagages en otage par une compagnie quelconque pour vous obliger à prendre le billet chez eux; une fois le billet pris c'est le sésame : il suffit de bien le montrer et plus aucun rabatteur ou porteur ne vous ennuiera.
Kabary
Il parait que le lariam est destiné à la zone 3 et que l'utiliser à mada (zone 2) est non seulement inutile mais crée une accoutumance et donc un passage futur de mada en zone 3 ; la savarine est suffisante pour l'instant, moi je prends ça en tt cas + anti moustique suivant lieu et saison
Pour le Lariam, on va prendre ça comme médic, c'est quand meme ce que nous a conseillé notre médecin, mais c'est aussi le médicament recommandé par l'office nationale suisse de la santé. Pour les taxi-brousse, ok pour acheter 3 billets pour 2, mais si des gens veulent monter ou alors se retrouvent debout, je me vois mal garder une place libre pour mon unique confort.
Pour le Lariam, on va prendre ça comme médic, c'est quand meme ce que nous a conseillé notre médecin, mais c'est aussi le médicament recommandé par l'office nationale suisse de la santé. Pour les taxi-brousse, ok pour acheter 3 billets pour 2, mais si des gens veulent monter ou alors se retrouvent debout, je me vois mal garder une place libre pour mon unique confort.
Concernant les habits!?
Que faut-il prévoir, en sachant qu'on va faire les parcs nationaux aux alentours de la RN7!? Faut-il des habits chauds!?
Pour les boissons, est-ce que l'on trouve de l'eau en bouteille partout!? ou faut-il prévoir beaucoup de micropur!?
Pour la période de fin octobre début novembre, les pluies sont fortes? est-ce qu'elles peuvent durer toute la journée!? (toujours des conseils aux niveaux verstimentaire).
Pour l'antimoustique, on aura de L'anti Brumm forte, quelqu'un aurait un meilleur produit!? Prendre les diffuseur que l'on peut mettre dans les prises électriques, est-ce utopique car il n'y a pas souvent de prises électriques!?
Les prises électriques... celà m'interesse aussi beaucoup pour recharger mon appareil photo!?
Merci pour votre aide!
Merci pour votre aide!
Pour les vêtements, inuitme de prévoir des vêtements chauds à cette saison, mais par contre prévoir des vêtements imperméables (poncho de rando, le kway ne suffit pas s'il y a une bonne averse, possible fin octobre ou en novembre).
On trouve de l'eau en bouteille à peu près partout, dès qu'il y a une boutique. Dans toutes les petites villes en tous cas, dans tous les hôtels et restos, même dans les hotely. prévois toujours une bouteille d'avance tout de même.
Pour les prises électriques elles vont avec les appareils français, il y a plusieurs années que je ne suis pas allée en Suisse mais ça doit être pareil. Pas de pb pour ton appareil photo. Mais souvent il n'y a pas de courant toute la nuit ni toute la journée.
Pour les prises électriques elles vont avec les appareils français, il y a plusieurs années que je ne suis pas allée en Suisse mais ça doit être pareil. Pas de pb pour ton appareil photo. Mais souvent il n'y a pas de courant toute la nuit ni toute la journée.
Salut,
Je suis rentre jeudi de Mada après 3 semaines exceptionnel, je repartirais bien avec toi !!!! Nous avons fait Tana Isalo en 9 jours, nous étions avec un chauffeur, pour mois c est faisable en taxi brousse si tu as le temps la RN 7 est bonne mais beaucoup de virages, le chauffeur est bien pour aller au endroit retire exemple pour aller au village Zafimaniry tu as un taxi brousse que les jours de marcher autrement c est galere.
Pour les vêtements il faisait 12-15 degrés les nuits a Tana est dans les hautes terre et 20 a Isalo, la journée il fait chaud, nous nous avons eux 2 jours de pluie mais la saison des pluies commence, prend des K-Way.
Si tu veux d autres renseignements écrit moi.
Lionel
"FAIS DE TA VIE UN REVE, ET D'UN REVE UNE REALITE"
Il a plu 3 fois!!! mais quand il pleut il pleut toute la journée!?
Ouais j'ai vraiment l'impression qu'on va prendre le chauffeur! ça coute combien par personne et par jour le chauffeur!? On est 3 personnes et on a vraiment envie de pouvoir aller un peu partout. Nous on a fait 4 jours sur des motos avec des chauffeurs au Vietnam, c'etait génial, aussi le contact avec les chauffeurs. Toi l'ambiance était bonne avec votre chauffeur!?
Ouais je pense qu'on va prendre des pélerines, car compact et efficace.
Sinon t'as pris quoi comme médic pour le palu et comme anti-moustique!?
Sinon 9 jours c'est bcp, ou est-ce qu'il y plein de chose a faire et que nos 2 semaines et demies ne seront pas de trop!?
Vous avez fait quoi pendant le reste de vos vacances!? vous avez fait le Nord!?
Vous avez fait quoi pendant le reste de vos vacances!? vous avez fait le Nord!?
Il a plut une fois toute la journée et une fois 2 heures mais tout étais inondé !!
Nous nous avons paye 30 euro par jour le chauffeur sans le carburant environ 80000 ariary le plein (50-55 frs) l essence a augmente à 2000 ariary le litres suivant les stations.
Au début je ne voulais pas prendre de chauffeur vu que j ai toujours voyage sac au dos et j avais peur de ne pas être libre, mais pour finir notre chauffeur était top, nous pouvions faire ce que nous voulions, il connaissait Mada comme sa poche et il a un Peugeot 504 Dengel ce qui nous permettaient d aller partout comme les 4-4 mais en payant le prix d une voiture normale.
Si tu as dejas des hôtels prévus surtout sur Ambositra et Ranohira (Isalo) reserve les si tu peux, c est vite plein par les groupes de 20-30 personnes
Si tu veux je peux te donner ses cordonnées ?
Nous avons pris la Malarone pour le Palu aucun effet secondaire mais il est plus cherre, l anti moustiques nous avons pris celui en vente dans les pharmacies avec l emballage rouge et nous avions un autres pour les vêtements vu que nous allions sur l île aux Nattes c était plus sur de prendre quelque chose.
Nous avons fait 9 jours jusqu’a Isalo pas jusque a Tuléar et nous avons pas fait le train, si vous arriver plus vite a Tana vous pouvez aller à Perinet Andasibe c est magnifique, mais il parait qu il pleut tout le temps, nous nous avons eux 3 jours de grand beau.
Nous avons pris la Malarone pour le Palu aucun effet secondaire mais il est plus cherre, l anti moustiques nous avons pris celui en vente dans les pharmacies avec l emballage rouge et nous avions un autres pour les vêtements vu que nous allions sur l île aux Nattes c était plus sur de prendre quelque chose.
Nous avons fait 9 jours jusqu’a Isalo pas jusque a Tuléar et nous avons pas fait le train, si vous arriver plus vite a Tana vous pouvez aller à Perinet Andasibe c est magnifique, mais il parait qu il pleut tout le temps, nous nous avons eux 3 jours de grand beau.
Pour Isalo, ouais, tu peux toujours me donner les coordonnées.
Je vois que ça pleut bien!! mais bon vous avez eu 3 jours de grand beau alors qu'il est sensé pleuvoir tout le temps! alors ce sera la meme chose pour nous 😎!!
Le chauffeur, tu l'as trouvé comment, sur place!?
Ouais le palu! on verra, le pharmacien nous a proposé de prendre 2x la moitié d0un lariam par semaine. Comme ça les effets secondaires (s'il y en a) sont plus faibles.
Entre Tana et Isalao, pas trop de moustiques! et pkoi un autre produit pour les habits!?
Quand les routes sont innondées, ça peut toujours rouler!?
Il ne faut tout de même pas croire qu'il pleut tout le temps ! d'ailleurs la saison des pluies n'est pas commencée. En ce moment c'est ce que nous appellons (en tous cas à Mayotte) "la pluie des mangues", celle qui va faire des mangues bien juteuses pour se régaler en novembre...
L'an dernier je suis allée à Mada en décembre-janvier. On a eu beaucoup de pluie sur les plateaux, mais tout de même pas tous les jours. Pas sur les côtes : ni à Manakara (enfin seulement la nuit), ni à Mahajunga, ni autour de Tuléar, par contre beaucoup autour de Antsirabé, Fianar et Andasibé. Cela a gâché certaines journées et certaines visites, on n'a pas pu faire grand chose dans l'Isalo (j'y suis revenue en août, très différent). En saison des pluies certaines routes sont impraticables, en particulier la RN7 qui est goudronnée sur toute sa longueur, mais c'est les petites routes et pistes autour qui peuvent poser problème. Je ne suis pas sûre qu'on puisse accéder dans l'Isalo côté canyon des makis, mais on peut aller côté départ vers la piscine (encore qu'il y a à passer un radier qui se remplit vite et il faut au moins une voiture très haute, et parfois là où on va jusqu'en octobre en voiture ne devient praticable qu'en 4x4 en saison des pluies, voire pour certains endroits de pistes pas du tout). La fraîcheur aura disparu dans quelques jours, mais ce n'est jamais très très chaud sur les plateaux.
Je suis d'accord pour la liberté et le confort que donne la voiture avec chauffeur ! A 3 ça devient raisonnable comme prix, et ça évite certaines dépenses pour les visites hors de la RN7 (on ne peut pas touours rester une semaine à attendre le prochain taxi-brousse...).
J'ai aussi deux adresses de chauffeurs que j'ai utilisés plusieurs fois et qui sont très bien. Je repars d'ailleurs avec l'un d'eux dans une dizaine de jours. Je peux vous les donner si vous êtes intéressés.
Pour la pluie on verra bien! on sera quand meme plus souvent dans l'intérieur du pays que sur la côte!
Pour les chauffeurs, vous m'en aviez déjà parlé dans un message privé, mais on ne sait toujours pas si taxi-brousse ou chauffeur.
Maintenant une question globale!? comment faire avec l'argent!? Liquide, travler check, carte de credit, ...??? quelle est la meilleure solution!?
Que faut-il compter comme budget pour un tel voyage en sachant que l'on ne recherche ni le luxe ni économiser a tout prix. Simple et propre pour les guesthouse ou autre. Pour la nourriture, simple et typique, et de temps en temps un bon resto. Pas mal d'achat: vanille, habits, décoration et autre objets typiques, ... Avion de Tulear a Tana Chauffeur pendant 15 jours (on paye le meme prix à 2 ou à 3 ou à 5!?)
Merci
Maintenant une question globale!? comment faire avec l'argent!? Liquide, travler check, carte de credit, ...??? quelle est la meilleure solution!?
Que faut-il compter comme budget pour un tel voyage en sachant que l'on ne recherche ni le luxe ni économiser a tout prix. Simple et propre pour les guesthouse ou autre. Pour la nourriture, simple et typique, et de temps en temps un bon resto. Pas mal d'achat: vanille, habits, décoration et autre objets typiques, ... Avion de Tulear a Tana Chauffeur pendant 15 jours (on paye le meme prix à 2 ou à 3 ou à 5!?)
Merci
http://www.pasteur.mg/consanit.html
un minimum de préoccupation écologique ne fait pas de mal, inutile de contribuer à l'évolution dans le mauvais sens...
un minimum de préoccupation écologique ne fait pas de mal, inutile de contribuer à l'évolution dans le mauvais sens...
Kabary
70000 ariary / jour c'est tres cher moi je viens de payer 100000 ariary ESSENCE COMRIS par jour pour une voiture avec chauffeur au depart de Tana.
l'essence est a 1 euro donc faire ses calculs pour le carburant et ensuite rajouter 30.000 ariary pour le chauffeur & voiture / jour
il faut bien voi que le salaire mensuel est autour de 80.000 ariary
l'essence est a 1 euro donc faire ses calculs pour le carburant et ensuite rajouter 30.000 ariary pour le chauffeur & voiture / jour
il faut bien voi que le salaire mensuel est autour de 80.000 ariary
100'000 ariary par jour, ça fait combien, 7-8 euros par jours!!!! jusqu'à maintenant on ne m'a pas parlé de tels prix, mais plutot de 40-50 euros par jour!!
C'était quoi comme véhicule!? le chauffeur parlait français!? il allait partout ou tu voulais!? il faisait un peu le guide!?
Refais tes calculs Juliosito : 1 euro c'est environ 2400 à 2500 ariarys.
100000 ariarys ça fait environ 40-45 euros. Ne pas confondre les ariarys et les francs malgaches.
Le chauffeur-guide, ce n'est pas donné. C'est normal : il y a aussi l'entretien de la voiture, les services rendus en plus comme venir chercher à l'aéroport, réserver les hébergements qu'on lui a demandés, etc.
Qu'il reste plus que le SMIC au chauffeur-guide, ça ne me choque pas ! C'est un travail qui, pour être bien fait, demande pas mal de qualités et de compétences : connaissance parfaite du français (plus d'autres langues quand ils ont des clients d'autres pays), connaissance du pays, de son économie, de son histoire, etc. Il doit être capable de parler de tout ça avec les touristes, et ça avec tous les touristes qu'il promène, sans les choquer... Proposer des visites, balades et excursions en fonction des goûts des clients. C'est un métier qui est loin d'être basique et demande pas mal de tact. Ou alors c'est juste un chauffeur.
Personnellement, à 2, avec un chauffeur-guide, dans des hôtels moyens (10 à 15 euros la chambre), un bon repas de temps en temps, des achats d'artisanat, je compte entre 600 et 800 euros pour 3 semaines par personne. Plus les trajets avion.
Apporter de l'argent en espèces, changer sur place (SOCIMAD à Tana, banques, certains hôtels ou magasins). Eventuellement carte bleue VISA (pas Mastercard) dans les distributeurs à tana et la plupart des grandes villes (pas toutes sans doute, c'est très récent).
Pour ce qui est de la pluie, si tu lis ce que j'ai écrit, moi c'est justement à l'intérieur que j'en ai eu et pas tellement sur les côtes, en décembre-janvier dernier. Tout dépend, avec la météo !...
Ouais je vois! les ariarys, c'est de l'argent de quel pays!?
Le prix me semble plus normal comme ça! par contre dans tes 600-800 euros tu ne comptes pas le guide chauffeur!? si oui, vous l'avez pris pendant combien de jours!?
J'ai seulement la mastercard! ça ne sert a rien la mastercard a Madagascar!?
Pour la météo... on verra bien!
le guide chauffeur, on peut aussi en prendre 1 à Fianar!?
Ouais je vois! les ariarys, c'est de l'argent de quel pays!?
??????????????????????????? C koi cette question on est passé du FMG en ariary 1 ariary=5 fmg depuis que l'autre voleur est arrivé au pouvoir fallait porter l'argent dans des brouettes, maintenant qu'il a tout divisé par 5 il fait croire que tt va mieux il est passé à l'euro en quelque sorte 😠
??????????????????????????? C koi cette question on est passé du FMG en ariary 1 ariary=5 fmg depuis que l'autre voleur est arrivé au pouvoir fallait porter l'argent dans des brouettes, maintenant qu'il a tout divisé par 5 il fait croire que tt va mieux il est passé à l'euro en quelque sorte 😠
Oups!!!! ouais je vois!!! en fait c'est que hier soir on a été prendre le café chez une malgache et elle m'a parlé de 1 franc suisse = 8'000FMG!
Donc pendant que j'y suis, ce changement est en vigueur depuis longtemps!?
Salut, je suis daccord avec Mimi, nous avons depensse 1200 frs en se faisan plaisir 2 fois dans de bon resto et Guest house, pour 3 semaines mais 2 avec chauffeur ( nous etions 2 pour 30 euro par jour), nous avons achete de la vanille 10000 ariary des sculptures et des pannier, c est les parc qui coute le plus cherre 25000 ariary (environs 16-18frs) sans guide le guide c est de 20000 à 40000 suivant les parcs et les treks.
Pour les hotel compte de 20000 à 30000 ariary pour une chambre avec wc douche.
Pour un repas dans un hotel les menus entree plat dessert sont à 10000 ou 12000 ariary par pers. sans boissons, dans un hotely plat malgach + boissons environ 15000 pour 3.
Nous avons trouve notre chauffeur sur un Forum 30 euro ttc sans essence, il est tres competant parle tres bien le francais, et tres arrangeant il connait tout les hotels ce qui peux etre utile si manque de place!
La master card te servira à rien, prend des euros tu peux changer à l aeroport garde tout sur toi.
pour le change 1 frs = 1600 ariary 10000 ariary = 6-7 frs.
Un litre d essence = environ 1, 20 frs 1900-2000 ariary, pour faire Tana Isalo- Isalo Tana nous avons fais 5-6 pleins à 80000 = 55 frs fois 6 = 330 frs pour l essence.
pour le change 1 frs = 1600 ariary 10000 ariary = 6-7 frs.
Un litre d essence = environ 1, 20 frs 1900-2000 ariary, pour faire Tana Isalo- Isalo Tana nous avons fais 5-6 pleins à 80000 = 55 frs fois 6 = 330 frs pour l essence.
Pour le Lariam, on va prendre ça comme médic, c'est quand meme ce que nous a conseillé notre médecin, mais c'est aussi le médicament recommandé par l'office nationale suisse de la santé.
Kabary
oups! encore raté!
salut, au risque de paraitre lourd j'insiste
Le paludisme, qui tue 2, 7 millions de personnes chaque année dans le monde, est dû à l'infection par un parasite (Plasmodium falciparum) transmis par certains moustiques (des anophèles). Les stratégies actuelles de lutte contre la malaria vont de l'assèchement des eaux stagnantes à l'usage de moustiquaires imprégnées d'insecticides et la prise de médicaments. Cependant, le palu tue toujours, à cause des «trois résistances» connues des experts : la résistance de l'anophèle aux insecticides, celle du parasite aux médicaments, et celle des pays riches au soutien à la lutte contre le fléau. (libération 13/10/05) Empêcher la piqûre est aussi important...
Le paludisme, qui tue 2, 7 millions de personnes chaque année dans le monde, est dû à l'infection par un parasite (Plasmodium falciparum) transmis par certains moustiques (des anophèles). Les stratégies actuelles de lutte contre la malaria vont de l'assèchement des eaux stagnantes à l'usage de moustiquaires imprégnées d'insecticides et la prise de médicaments. Cependant, le palu tue toujours, à cause des «trois résistances» connues des experts : la résistance de l'anophèle aux insecticides, celle du parasite aux médicaments, et celle des pays riches au soutien à la lutte contre le fléau. (libération 13/10/05) Empêcher la piqûre est aussi important...
Kabary
Ok pour le chauffeur, et c'est quoi l'agence? Est-ce que t'aurais les coordonnées!?
Maintenant quand tu prends un chauffeur et que tu vas dans un parc naturel, et dans ce parc tu veux faire un trek de 2 jours!? tu fais quoi avec le chauffeur? tu le payes la journée pendant qu'il t'attend!? On pense s'arrêter 2-3 jours à plusieurs reprises!?
Tu dis que la MasterCard ne sert a rien! l'EC (Cirrus) non plus je suppose!? (je demande ça car en Bolivie au Laos on a toujours pu retirer avec l'EC (Cirrus)).
Donc toi t'es partie à 2 et vous aviez 2400fr sur vous au départ!? Les travler check, ça fonctionne!?
Faut-il se faire une visa avant de partir!?
Tu n'es pas lourd! mais je ne vois pas vraiment quel est le but de tes répétitions. Si tes messages sont lä pour qu'on prenne conscience du fléau qu'est le Paludisme, c'est bien. Le WE passé, il y a eu un concert de Youssouh N'Dour et ses amis pour lancer un appel a la communauté mondiale. On a beaucoup parlé du paludisme à la radio! Une chose est clair, le fait de voyager nous permet de prendre conscience de certains problèmes dont on aurait pas fait plus attention que ça sans être allé dans certaines régions de la planète.
Pour nous il est évident que mis à part le Lariam, on aura bcp d'antimoustique, mais aussi une mousitquaire et des vêtements longs!
Pour nous il est évident que mis à part le Lariam, on aura bcp d'antimoustique, mais aussi une mousitquaire et des vêtements longs!
je veux juste dire que la savarine est considérée en général comme suffisante à mada et que utiliser le lariam dans une zone ou ça n'est pas nécessaire contribue à augmenter la résistance du plasmodium aux antipaludéens à terme ça n'est bon pour personne touriste ou habitant. 🤪
Bon promis, je me tais maintenant, bonne ballade veinards!🙂
Kabary
ouais je vois ton point du vue! mais faudrait plutot l'expliquer aux médecins et autorités suisse qui prescrive le Lariam!!!
Maintenant, en cas de crise de palu lors d'un trek (donc loin d'un hopital), malgré la prise de médics, que faut-il faire!? prendre une pastille de lariam!?
Maintenant, en cas de crise de palu lors d'un trek (donc loin d'un hopital), malgré la prise de médics, que faut-il faire!? prendre une pastille de lariam!?
tous les traitements ici:
http://www.pasteur.mg/prevpal.html
le halfan sert contre une forme grave (neuropalu) présente à mada,
le halfan sert contre une forme grave (neuropalu) présente à mada,
Kabary
Est-il possible de retirer de l'argent a Madagascar, si oui avec quels moyen!?
Carte Cirrus, Visa, Mastercard, autre??? J'ai vraiment pas envie de partir avec plus de 2'000.- sur moi. De plus si on trouve quelque chose qui nous plait bcp et qu'on veut se le payer et se le faire envoyer... D'ailleurs quelles sont les possibilités de se faire envoyer quelque chose!?
Carte Cirrus, Visa, Mastercard, autre??? J'ai vraiment pas envie de partir avec plus de 2'000.- sur moi. De plus si on trouve quelque chose qui nous plait bcp et qu'on veut se le payer et se le faire envoyer... D'ailleurs quelles sont les possibilités de se faire envoyer quelque chose!?
il y a des distributeurs pour cartes visa (pas mastercard) dans certaines villes, pas partout. fais une recherche dans les discussions précédentes, tout a été détaillé. Sinon dans les banques, soit avec une Visa dans certaines, soit une mastercard dans d'autres (BOA), mais c'est souvent assez long.
Pour se faire envoyer des choses achetées sur place, c'est pas bien organisé. Vaut mieux que tu emportes avec toi, ou alors tu organises toi même.
Pour ma part, je dis oublie la Master card et les traveller cheque, a moins que tu aies une demi-journée a perdre pour attendre au banque, tu as meilleur temps de tout prendre avec toi dans différent endroit, nous nous avions environs 2800 frs sur nous nous avons jamais eux de problème, mais avons dépense 2400 grand maximum, pour ce qui est de l artisanat tu as meilleur temps de tout prendre avec toi dans l avion, nous avons ramener 2 statues de 1 mettre de haut plus des panier le tout en bagage a main, de toute façons tu aura pas enormement de chose sculpture, panier, pas grand chose de plus.
Pour le chauffeur même si tu reste 2-3 jours a la même place tu le payeras 30 euro, moi je l ai eu depuis une agence mais j ai ses cordonnée et numéro de tel si tu veux. Si vous voulez camper dans Isalo attention au prix tu es obliger de dormir avec un guide donc tu dois le payer, tu as meilleur temps de prendre ta tente, cherre sur place!!!
Pour le chauffeur même si tu reste 2-3 jours a la même place tu le payeras 30 euro, moi je l ai eu depuis une agence mais j ai ses cordonnée et numéro de tel si tu veux. Si vous voulez camper dans Isalo attention au prix tu es obliger de dormir avec un guide donc tu dois le payer, tu as meilleur temps de prendre ta tente, cherre sur place!!!
Ok, mais la mastercard, mis-à-part que les banques sont très très lentes.... ça fonctionne dans certains endroits!
Avec ma chérie on ne sais jamais ce que l'on peut vouloir ramener!!! un baobab 😛.
Ouais tu peux me donner ses coordonnées! il a quoi comme véhicule? il passe partout!?
Dans les parcs, est-ce que tu peux faire des treks à pied et dormir en route dans des hotels!? tu penses que le fait d'avoir une tente peut te permettre de dormir dans des endroits plus sympas!? Tu dis que si par exemple on campe a Isalo on doit payer le guide! mais si tu veux faire plusieurs jours, tu dois aussi payer le guide pour le nbre de jours qu'il est avec toi! Dans Isalo, peux-tu faire plusieurs jours, sans tente, sans avoir à revenir a un meme hotel?
Dans les parcs, est-ce que tu peux faire des treks à pied et dormir en route dans des hotels!? tu penses que le fait d'avoir une tente peut te permettre de dormir dans des endroits plus sympas!? Tu dis que si par exemple on campe a Isalo on doit payer le guide! mais si tu veux faire plusieurs jours, tu dois aussi payer le guide pour le nbre de jours qu'il est avec toi! Dans Isalo, peux-tu faire plusieurs jours, sans tente, sans avoir à revenir a un meme hotel?
Salut!
des nouvelles toutes fraiches, puisque je rentre tout juste de 3 supers semaines sur la Grande Ile!
Nous avons voyagé avec Madabus. pas en voiture avec chauffeur comme puske, mais sur leurs lignes de bus regulieres. Top, c'est le mot! des "vrais" bus, bien confortables (il y a 1000 km de Tana a Tulear, donc autant optimiser la route), l'equipe est tres sympa et tres pro, et ils ont des relais info dans toutes les villes de leur circuit. Le Tana tulear coute environ 25 euros, possibilité de s'arreter ou on veut le temps qu'on veut pour visiter, sans surcout. idem pour le parcours vers ste marie via tamatave. ca devrait faire ton bonheur!
concernant les habits, tenues d'ete! juste un petit pull pour les soirees a tana, sinon il fait chaud partout. pas encore de pluies quand on y etait, je croise les doigts pour toi!
tu trouves de l'eau minérale partout, pas besoin de micropur. la marque d'eau la moins chere c'est olympiko, tout aussi bonne que les autres. pareil pour les prises electriques, ca ne nous a pas posé probleme. de plus, il y ades cyber cafés dans toutes les villes.
profite bien de ton sejour!!!
Marie
concernant les habits, tenues d'ete! juste un petit pull pour les soirees a tana, sinon il fait chaud partout. pas encore de pluies quand on y etait, je croise les doigts pour toi!
tu trouves de l'eau minérale partout, pas besoin de micropur. la marque d'eau la moins chere c'est olympiko, tout aussi bonne que les autres. pareil pour les prises electriques, ca ne nous a pas posé probleme. de plus, il y ades cyber cafés dans toutes les villes.
profite bien de ton sejour!!!
Marie
un grand voyage commence toujours par un petit pas. ..............
tu confond francs et ariary.... 100, 000 ariaéry ca fait 500, 000 fmg donc 40 euros a peu pres.... et fais gaffe, le carburant vient de pas mal augmenter...
je rentre de mada, et ai fait la rn7 avec madabus. pas le dilemne d'acheter plusieurs places et se la jouer "ros vazaha" puisque c des bus confort, et pas a attendre un hypothetique passage puisque les lignes sont regulieres. et puis cote budget, de tana jusqu'a tulear pour 25 euros en 3 semaines, ca le faisait largement!
Pour trouver un véhicule avec chauffeur bon marché, contacté Frédier à l'hotel Tropical a Ambositra. Dites que vous venez de la part de Frédéric de Suisse. Je viens de rentrer de Madagascar, quel beau pays!!!! Il nous a trouvé un bus mazda 15 places pour ma copine, moi et une amie. Le prix était de 50'000 ariary par jour! ce qui fait environ 20 euros! biensûr il faut rajouter les frais de carburant! le gazoil est a environ 75 centimes d'euros! presque 1 euro pour la super.
Frédier peut aussi vous trouver des bons plans pour visiter madagascar entre Tana et Tuléar! Si vous voulez plus de renseignement, n'hésiter pas a me contacter.
Salut
par rapport au lariam. Pour ma part je l'ai tres bien supporté. mais un conseil: commencez 2 semaines avant au lieu de 1 car c'est souvent a la 2me ou 3 me prise que les troubles apparaissent. Oberser bien si vous n'avez pas pb digestif, ou pb d'insomnie, troubles du sommeil. En gros si c'est a cause du lariam, ca diminue plus vous vous eloignez de la prise.
Prévoyez une moustiquiere impreniée, c'est tt con mais tres efficec, meme si c'est chiant( enfin franchement pas tant que ca, on vit au congo et on la met toutes les nuits, en gros 2 minutes de perdues!!), et meme avec la clim, on peut choper un palu...
bon voyage
Log in first, then come back to this page.
You might also like
More discussions
Hi,
I traveled to Madagascar from May 16 to June 3 with a group (10 people), accompanied by our guide/driver Adrien and his two sons (or "Adrien and Co," already mentioned in previous posts on this forum).
We were absolutely satisfied with the services provided. While other guides we contacted only offered ready-made itineraries with no flexibility, Adrien crafted a highly varied program for us, blending hikes, landscapes, crafts, and interactions with locals. It was an intense but well-optimized schedule that met all our wishes.
The accommodations—sometimes very rustic, sometimes very comfortable—were all very clean. We were on a half-board plan, and our lunches were at small, typical restaurants recommended by Adrien.
Adrien and his sons were super friendly, helpful, and always in a good mood (even when both vehicles got flat tires 10 minutes apart, for example!).
We had plenty of breaks every day, and every special request was accommodated!
We got a great rate: 1300 € per person. On top of that, we added tips for the drivers, pirogue guides, and cooks, as well as our lunches and any personal expenses.
We were lucky with the lemurs—we saw a lot of them!
At no point did we feel unsafe.
Day-by-day details on my Polarstep: https://www.polarsteps.com/moietlechatTraveller/25173082-madagascar-2027
Trip details: Day 1: Flight from Réunion to Madagascar – night at IVATO HOTEL Day 2: Antsirabe - Miandrivazo 220 km, about 7 hours
Day 3: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, village encounters, swim in the waterfall, bivouac. Lunch in the pirogue. Day 4: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, visit to a village and school, bivouac; lunch in the pirogue. Day 5: Tsarahotana - Bekopaka End of the river descent. At 9 AM, 4x4, 45 km, 3 hours, ferry across the Tsiribihina. Day 6: Visits to Parc Grand Tsingy de Benahara (sporty level) and Petit Tsingy (for all walkers) Day 7: Bekopaka - Belo/Tsiribihina. Nighttime visit to Kirindy Reserve 135 km, 6 hours Day 8: Kirindy Reserve, daytime visit in the morning – drive to Morondava 100 km, 5 hours on a sandy track; "Baobabs Amoureux" and sunset at the "Avenue of the Baobabs" Day 9: Morondava - Belo sur Mer by motorized pirogue, 3 hours Day 10: Belo sur Mer, visit to a fishing village, pirogue ride through the mangroves, meal on the beach Day 11: Belo sur Mer - Morondava - Miandrivazo 3 hours by motorized pirogue, then 280 km, 7 hours by minibus Day 12: Miandrivazo - Antsirabe – Ambositra; crafts 310 km, 9 hours by minibus Day 13: Ambositra - Antoetra, 45 km, 3 hours / Arrival in the Zafimaniry region via a difficult track. Start of hike to Sakaevo; 9 km; overnight with a local family. Day 14: Loop hike: Sakaevo, Faliarivo, Ambohimiadana, Sakaevo, picnic at a waterfall, several possible routes. 2nd night with a local family. Day 15: Return hike, then track from Sakaevo to Antoetra. Day 16: Drive from Antsirabe to the outskirts of Antananarivo (about 4 hours) – nighttime visit to Andasibe National Park (mouse lemurs and more) Day 17: Daytime visit to Andasibe National Park, observation hike, many lemur species including the indri indri Day 18: Visit to the old town, return to the airport. Don’t hesitate to give him a call.
Trip details: Day 1: Flight from Réunion to Madagascar – night at IVATO HOTEL Day 2: Antsirabe - Miandrivazo 220 km, about 7 hours
Day 3: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, village encounters, swim in the waterfall, bivouac. Lunch in the pirogue. Day 4: Descent of the Tsiribihina in a traditional pirogue, visit to a village and school, bivouac; lunch in the pirogue. Day 5: Tsarahotana - Bekopaka End of the river descent. At 9 AM, 4x4, 45 km, 3 hours, ferry across the Tsiribihina. Day 6: Visits to Parc Grand Tsingy de Benahara (sporty level) and Petit Tsingy (for all walkers) Day 7: Bekopaka - Belo/Tsiribihina. Nighttime visit to Kirindy Reserve 135 km, 6 hours Day 8: Kirindy Reserve, daytime visit in the morning – drive to Morondava 100 km, 5 hours on a sandy track; "Baobabs Amoureux" and sunset at the "Avenue of the Baobabs" Day 9: Morondava - Belo sur Mer by motorized pirogue, 3 hours Day 10: Belo sur Mer, visit to a fishing village, pirogue ride through the mangroves, meal on the beach Day 11: Belo sur Mer - Morondava - Miandrivazo 3 hours by motorized pirogue, then 280 km, 7 hours by minibus Day 12: Miandrivazo - Antsirabe – Ambositra; crafts 310 km, 9 hours by minibus Day 13: Ambositra - Antoetra, 45 km, 3 hours / Arrival in the Zafimaniry region via a difficult track. Start of hike to Sakaevo; 9 km; overnight with a local family. Day 14: Loop hike: Sakaevo, Faliarivo, Ambohimiadana, Sakaevo, picnic at a waterfall, several possible routes. 2nd night with a local family. Day 15: Return hike, then track from Sakaevo to Antoetra. Day 16: Drive from Antsirabe to the outskirts of Antananarivo (about 4 hours) – nighttime visit to Andasibe National Park (mouse lemurs and more) Day 17: Daytime visit to Andasibe National Park, observation hike, many lemur species including the indri indri Day 18: Visit to the old town, return to the airport. Don’t hesitate to give him a call.
hi, I didn’t find anything recent on this topic in the posts.
I’m looking for accommodation in Diego and possibly a short stay in Ramena.
something not too expensive: no need for AC, just a functional bathroom and a clean room.
I prioritize a warm welcome, good vibes, and great tips! :-)
thanks
Has anyone been to this base camp in the Diego area towards the west coast (Mozambique Channel)? The trip starts from Diego Suarez by 4x4 and boat,
with a visit to Nosy Hara and a few nearby islands.
Possible big-game fishing and diving.
Thanks in advance if anyone has info!
If anyone has stayed at this eco-lodge, I’d love to get some info.
Thanks
Hi everyone, I’m heading to Île aux Nattes in a few weeks and I’d like to know if euros are accepted in the island’s restaurants.
At the hotel where I’ll be staying, they take card payments, but for activities, I can’t find any reliable info.
Could anyone tell me the approximate cost in euros and/or ariary for a week (food outside the hotel) on the island for two people?
Also, has anyone ever exchanged money at the Paris Magenta exchange bureau? Thanks!
Also, has anyone ever exchanged money at the Paris Magenta exchange bureau? Thanks!
Hello,
After asking questions on the site, here’s a little feedback on our trip in March and April.
Marseille/Antananarivo flight with Ethiopian Airlines was great both ways. I’d recommend it.
Domestic flights with Madagascar Airlines were just as smooth.
We had to change our plans because I was the victim of a snatch-theft attempt at Ivato... patellar fracture... so I ended up with a brace and more rest than hikes.
This let us spend more time in the same areas and make some connections.
We loved Tulear. Stayed with Alain—excellent value for money.
Mangily, where we stayed for 15 days. Hotel Bella Dona due to my little handicap. The pool replaced sea swims.
Mangily gets a bad rap for being very touristy. True, you get approached a lot on the beach—you have to play along and buy some trinkets, but after that, you get royal peace and lots of exchanges with locals. The village and its lively street are nice too. Don’t hesitate to eat with fishermen or at local bars.
Anakao, a big favorite. Just the journey there is worth it. Watching dozens of pirogues set off between 5 and 6 AM is a magical moment.
Stayed at Peter Pan’s place. Lots of chats with Dario since we were the only guests.
Planned a 4-day Antananarivo–Soniara–Ivango road trip with a driver.
Cut to 2 days because the boat to Sainte Marie was moved up due to weather. I don’t remember the company’s name, but it wasn’t great for safety—plus, we brought back fleas.
Visited Andasibe Park along the way. Quick tip: go in the morning.
A little over 2 weeks on Sainte Marie at Hôtel Mantis Soanambo—total luxury negotiated at a price that defied all competition because it was low season.
Meals were at little local eateries nearby.
We chose not to sleep on Île aux Nattes but went there several times during the day (crossing: 4000 ariary for 2).
You have to take a pirogue tour—it’s like stepping into a postcard.
Sainte Marie is a special place. A tropical island that feels like the Caribbean ones we’ve lived on. No security issues at all. We rented a scooter because we found tuk-tuk prices a bit steep. You can leave the scooter with helmet and keys and come back 4 hours later.
More amazing encounters here too.
Last part of our trip in Ampefy, a beautiful volcanic region with a very welcoming population.
Stayed with a friend of our driver.
Hotels in Ivato are plentiful and vary a lot in quality.
Les 12 Collines is a bit out of the way but only 21 € per night.
La Chato... very expensive for what you get.
I tried to keep it short.
Madagascar is a wonderful island with so many facets. Always so many emotions when I think back on this trip.
The extreme poverty... don’t hesitate to buy food for the kids on the beach, for example. It doesn’t cost much, but it means a lot to them.
The kindness of the people and, above all, those SMILES.
We’re hooked—we’re going back in November for 6 months... because yes, you can buy a 3-month visa at the airport (a question I’d asked), and you can extend it for another 3 months... if you apply in time at a police station.
We didn’t take Malarone either. We’d brought some, but there were few mosquitoes, and "Insect Écran" worked really well.
hi everyone, are there any rental car models you’d recommend for 3 weeks on the island?
compact or mid-range?
Hi everyone, we’re planning a trip to Réunion for 6 nights and Mauritius for 7 nights in March 2027. I’m starting to look into it now. We’re not hikers, so I’d love to hear your thoughts!
Should we book flights and small hotels separately, or go for a flight-and-stay package? We don’t want to blow our budget (around 2800 € per person). Thanks! Gigi
Should we book flights and small hotels separately, or go for a flight-and-stay package? We don’t want to blow our budget (around 2800 € per person). Thanks! Gigi
Hello,
We’ll be on vacation in the Seychelles in July and will visit La Digue, Praslin, and then Mahé in that order. Our 21-year-old daughter will have to leave earlier than us while we’re still on Praslin.
We’re hesitating between the following options for her return:
Option 1:
- July 9: ferry from Praslin at 2:00 PM – arrives in Mahé at 3:15 PM.
- International flight departing at 7:30 PM.
- The connection is very tight, leaving a 1- to 2-hour safety margin in case the ferry is delayed.
Option 2:
- July 9: ferry from Praslin at 8:00 AM – arrives in Mahé at 9:15 AM.
- International flight departing at 7:30 PM.
- This is safer than Option 1, but it means she’d lose the whole day, spending it alone. We’d pay for a day pass giving her access to a hotel pool to kill time.
From experience, what do you think? Are significant ferry delays (2 hours or more) common, especially in July with the swell, making Option 1 too risky?
Or is even Option 2 too risky, and should our daughter take a ferry the day before (though that would mean missing a lot of time with us)?
Or should she take an Air Seychelles flight the same day instead of the ferry? Is that safer than the ferry? But it’s much more expensive…
I know no one can give me certainty on this, but I’d just love to hear your gut feeling from those who have experience with inter-island transfers in the Seychelles.
Thanks so much in advance!
Christophe
Hello,
Our trip is taking shape.
We’re leaving on February 28th. We’ll start by flying to Tulear, then make our way up to Tana at a relaxed pace before catching another flight to Diego Suarez.
We’d love to end our stay on Sainte Marie Island.
Is there a way to make the trip by land? By sea?
Just to clarify, we’re not pressed for time.
Thanks!
Hello everyone,
Thanks for this amazing forum—I’ve spent hours browsing through it.
I’m reaching out to ask for your help as we’re looking for a destination for our honeymoon.
We never travel outside Europe, so we’re total newbies, but we want to treat ourselves for this special occasion.
Dates: June 23 → July 8 (possibly until July 12) Duration: 2 to 3 weeks Budget: Not really an issue for this trip
Our plan: - A seaside destination first and foremost, with beautiful beaches - We’d like to do some hiking or at least go on walks with scenic viewpoints - A relaxing trip with sunshine, lush greenery, and stunning landscapes - A safe destination
Our thoughts so far: - New Zealand: our dream, but it seems like the wrong time of year weather-wise ++ - Azores: ruled out due to unpredictable weather—what do you think? - Mauritius/Reunion combo: vetoed by my future wife ^^ - Seychelles: seems like it could work, but I’ve read about a few downsides (no shops to buy food, snorkeling not always amazing, occasional weather/tide issues making swimming tricky)
Other options: - French Polynesia: we’re really dreaming of it, but is 2 weeks too short for such a long trip? - Hawaii: same question—too far? - Sardinia?
Thanks so much for your help, and have a great weekend!
Blanche & Nicolas
Dates: June 23 → July 8 (possibly until July 12) Duration: 2 to 3 weeks Budget: Not really an issue for this trip
Our plan: - A seaside destination first and foremost, with beautiful beaches - We’d like to do some hiking or at least go on walks with scenic viewpoints - A relaxing trip with sunshine, lush greenery, and stunning landscapes - A safe destination
Our thoughts so far: - New Zealand: our dream, but it seems like the wrong time of year weather-wise ++ - Azores: ruled out due to unpredictable weather—what do you think? - Mauritius/Reunion combo: vetoed by my future wife ^^ - Seychelles: seems like it could work, but I’ve read about a few downsides (no shops to buy food, snorkeling not always amazing, occasional weather/tide issues making swimming tricky)
Other options: - French Polynesia: we’re really dreaming of it, but is 2 weeks too short for such a long trip? - Hawaii: same question—too far? - Sardinia?
Thanks so much for your help, and have a great weekend!
Blanche & Nicolas
Hey everyone,
Every year, we love escaping the autumn season—I really can’t stand it—by heading somewhere sunny during the All Saints' holiday.
This year, we were thinking of Mauritius... We’d found a place to stay, but after digging deeper, I realized it’s 40% cheaper in July. And the flights with Emirates aren’t more expensive in the summer, even though it’s peak season for them, compared to October.
Yet, after checking a bunch of sites, I don’t get the impression the weather is bad there in July—maybe just a *tiny* bit less hot than in October, but nothing major... So we’re tempted to go this summer after all.
This big price jump for All Saints' compared to summer is a mystery to me... Did I miss something?
If you’ve got any firsthand experience traveling to Mauritius in July or early August, I’d love to hear about it.
Thanks
Every year, we love escaping the autumn season—I really can’t stand it—by heading somewhere sunny during the All Saints' holiday.
This year, we were thinking of Mauritius... We’d found a place to stay, but after digging deeper, I realized it’s 40% cheaper in July. And the flights with Emirates aren’t more expensive in the summer, even though it’s peak season for them, compared to October.
Yet, after checking a bunch of sites, I don’t get the impression the weather is bad there in July—maybe just a *tiny* bit less hot than in October, but nothing major... So we’re tempted to go this summer after all.
This big price jump for All Saints' compared to summer is a mystery to me... Did I miss something?
If you’ve got any firsthand experience traveling to Mauritius in July or early August, I’d love to hear about it.
Thanks
Hi
Are there any boat connections between Mananara and Sambava in September 2026?
Thanks for your replies
Are there any boat connections between Mananara and Sambava in September 2026?
Thanks for your replies
Hi! Recently, the domestic-flight terminal at Ivato has been moved to the old "international" airport, complete with its own scanner. On October 13th, I checked my luggage (which I had inspected before leaving my hotel in Tana) for a flight to Sambava. It wasn’t until I arrived at my accommodation in Antalaha and opened it that I discovered it had been searched (normal before boarding a plane), but to my surprise, the case containing my GPS fishfinder had been opened—likely mistaken for a laptop due to the scanner’s open access to all kinds of theft—and three SD cards were stolen. Luckily, two of the SD cards had their micro SDs inserted into the device, so I still had the Navionics micro card (300 €) essential for fishing. Of course, I’m not asking for compensation, just urging caution with checked luggage on "domestic" flights. (This is a copy-paste of my post on *Le Routard*.)
Hello,
I’m continuing the Antalaha–Maroantsetra discussion but for some info in the other direction, specifically about hiking from Maroantsetra to Antalaha.
In mid-December, I plan to take it easy from Tamatave to Antalaha. I’m thinking of making a few stops, like Nosy Atafana—has anyone snorkeled there? Is it nice? Can you find bush taxis on the Soniera–Ivongo / Maroantsetra stretch?
After that, I’m considering walking from Maroantsetra to Antalaha and figuring things out as I go, since the path seems well-used, so I’m not planning on a guide. Good idea or totally foolish? Should I bring a tent and some camping gear, or, as I’ve read multiple times, are there several villages with lodging and food options along the way? Any spots worth stopping at or nothing special to see?
In Antalaha, I saw the recommendation for Villa Malaza in the previous discussion, so I’m keeping that in mind. If there’s space, I’ll plan to stay there. In Antalaha itself, are there any places to visit, things to see, or activities you’d recommend?
Thanks in advance to everyone for any tips—they’ll be really helpful!
In mid-December, I plan to take it easy from Tamatave to Antalaha. I’m thinking of making a few stops, like Nosy Atafana—has anyone snorkeled there? Is it nice? Can you find bush taxis on the Soniera–Ivongo / Maroantsetra stretch?
After that, I’m considering walking from Maroantsetra to Antalaha and figuring things out as I go, since the path seems well-used, so I’m not planning on a guide. Good idea or totally foolish? Should I bring a tent and some camping gear, or, as I’ve read multiple times, are there several villages with lodging and food options along the way? Any spots worth stopping at or nothing special to see?
In Antalaha, I saw the recommendation for Villa Malaza in the previous discussion, so I’m keeping that in mind. If there’s space, I’ll plan to stay there. In Antalaha itself, are there any places to visit, things to see, or activities you’d recommend?
Thanks in advance to everyone for any tips—they’ll be really helpful!
Hi everyone,
I'm looking for a private transfer from Tana to Mananjary from May 16 to 20, 2026.
Do you have a contact, please?
Best regards,
Jary
I'm looking for a private transfer from Tana to Mananjary from May 16 to 20, 2026.
Do you have a contact, please?
Best regards,
Jary
Well, I still feel a bit lonely about this destination—no requests for info, no travel journals, or trip reports since I last posted over a year ago. A little disheartening.
That said, I did cross paths with slightly more tourists this time. Not a ton, but enough to notice compared to my last stay. Beyond that, not much has changed—the people are just as lovely, and every interaction, whether at the market, in the medinas, in town, or in the countryside, was positive. It was so pleasant; my "alert meter" stayed at zero the whole time (which is pretty different from some other places I visit now and then). The roads outside the cities remain dangerous, and the accident rate seems high. Best to drive during the day and take it easy (on some rough stretches, you don’t really have a choice anyway). The scattered plastic and metal waste hasn’t magically disappeared, and it’s still pretty discouraging to see the most beautiful beaches surrounded by empty bottles, straws, diapers, and rusted carcasses of an old Xantia or a skeletal Espace. When it’s not on the beach itself (since those are cleaned), it’s just a few meters away. Usually, there’s not much in the water or close to shore—the seabeds are gorgeous, with coral and a wide variety of scaly friends... But stepping back onto the hardened lava, you dodge a chip bag or a shriveled battery. Such a paradox. Honestly, it’s like this almost everywhere except on hotel beaches or those far from human settlements. But otherwise, in places like Chomoni, Bouni, Itsandra, Moya, and Domoni (on Anjouan), Nioumachoua (on Mohéli, and even on the nearby islets), it’s hard to ignore. And it unfortunately tarnishes the beauty of these otherwise stunning spots.
That said, you can still find secluded micro-bays, protected and remote, where this isn’t an issue. And where there are hotels—like in Petite Itsandra in Moroni, in front of Laka Lodge in Nioumachoua, Trou du Prophète, or even Chomoni (though the surrounding areas are so littered...)—the beaches are cleaned, so...
So why go? Why still love it despite all this? Well, first, the Comorians themselves—that’s already essential and probably the main reason. Then there’s the breathtaking topography: the imposing Karthala, the dizzying peaks and cliffs of Anjouan, vast ravines, a tortured geology covered in lush nature, and Mohéli, much more serene and gentle, blanketed in spice plants and trees with names that make you dream, like an open-air spice market. The flora across the islands—the fields, trees, scents: clove trees, cinnamon trees, lychee, mango, cardamom, nutmeg, vanilla, coconut palms, banana trees, coffee plants, cocoa... A profusion of green dotted with red, white, and yellow berries and flowers... The seabeds are stunning in many places, and there are some beautiful beaches/oceanfront spots, especially near Trou du Prophète (but not only there). The history and culture—between traditional festivals, but especially the medinas with their staircases, covered passages, palaces, and mosques that create Escher-like constructions. I love wandering through them for hours, stumbling upon an unlikely shop, a more or less philosophical saying like "pain is a warning," "a promise is a debt," or the less original "little by little, the bird makes its nest." A grocery store, women negotiating freshly caught fish (usually tuna, immediately cut and ready to sell), kids playing, old men playing checkers, a call to prayer... In Moroni, Mutsamudu, and Domoni, I spent most of my "urban" time.
If anyone’s interested—though given the hype about Comoros on the forum, I doubt it—but if you need info on accommodation across the three islands, some restaurants, or sites to visit, don’t hesitate to ask.
This message is another message in a bottle (one more, if I dare...) for the Comoros destination.
That said, I did cross paths with slightly more tourists this time. Not a ton, but enough to notice compared to my last stay. Beyond that, not much has changed—the people are just as lovely, and every interaction, whether at the market, in the medinas, in town, or in the countryside, was positive. It was so pleasant; my "alert meter" stayed at zero the whole time (which is pretty different from some other places I visit now and then). The roads outside the cities remain dangerous, and the accident rate seems high. Best to drive during the day and take it easy (on some rough stretches, you don’t really have a choice anyway). The scattered plastic and metal waste hasn’t magically disappeared, and it’s still pretty discouraging to see the most beautiful beaches surrounded by empty bottles, straws, diapers, and rusted carcasses of an old Xantia or a skeletal Espace. When it’s not on the beach itself (since those are cleaned), it’s just a few meters away. Usually, there’s not much in the water or close to shore—the seabeds are gorgeous, with coral and a wide variety of scaly friends... But stepping back onto the hardened lava, you dodge a chip bag or a shriveled battery. Such a paradox. Honestly, it’s like this almost everywhere except on hotel beaches or those far from human settlements. But otherwise, in places like Chomoni, Bouni, Itsandra, Moya, and Domoni (on Anjouan), Nioumachoua (on Mohéli, and even on the nearby islets), it’s hard to ignore. And it unfortunately tarnishes the beauty of these otherwise stunning spots.
That said, you can still find secluded micro-bays, protected and remote, where this isn’t an issue. And where there are hotels—like in Petite Itsandra in Moroni, in front of Laka Lodge in Nioumachoua, Trou du Prophète, or even Chomoni (though the surrounding areas are so littered...)—the beaches are cleaned, so...
So why go? Why still love it despite all this? Well, first, the Comorians themselves—that’s already essential and probably the main reason. Then there’s the breathtaking topography: the imposing Karthala, the dizzying peaks and cliffs of Anjouan, vast ravines, a tortured geology covered in lush nature, and Mohéli, much more serene and gentle, blanketed in spice plants and trees with names that make you dream, like an open-air spice market. The flora across the islands—the fields, trees, scents: clove trees, cinnamon trees, lychee, mango, cardamom, nutmeg, vanilla, coconut palms, banana trees, coffee plants, cocoa... A profusion of green dotted with red, white, and yellow berries and flowers... The seabeds are stunning in many places, and there are some beautiful beaches/oceanfront spots, especially near Trou du Prophète (but not only there). The history and culture—between traditional festivals, but especially the medinas with their staircases, covered passages, palaces, and mosques that create Escher-like constructions. I love wandering through them for hours, stumbling upon an unlikely shop, a more or less philosophical saying like "pain is a warning," "a promise is a debt," or the less original "little by little, the bird makes its nest." A grocery store, women negotiating freshly caught fish (usually tuna, immediately cut and ready to sell), kids playing, old men playing checkers, a call to prayer... In Moroni, Mutsamudu, and Domoni, I spent most of my "urban" time.
If anyone’s interested—though given the hype about Comoros on the forum, I doubt it—but if you need info on accommodation across the three islands, some restaurants, or sites to visit, don’t hesitate to ask.
This message is another message in a bottle (one more, if I dare...) for the Comoros destination.
hi there
I’ll be in Antalaha in October and need to get to Maroantsetra. I’ve heard it’s possible by boat, but I can’t find any info about it. So I’m wondering if I’ll have to arrange something with local fishing boats or something else, and whether it’s a risky trip since the sea can get rough on Madagascar’s east coast. Has anyone done this before, or just know anything about it? What do you think?
I’ll be in Antalaha in October and need to get to Maroantsetra. I’ve heard it’s possible by boat, but I can’t find any info about it. So I’m wondering if I’ll have to arrange something with local fishing boats or something else, and whether it’s a risky trip since the sea can get rough on Madagascar’s east coast. Has anyone done this before, or just know anything about it? What do you think?
Hello, we’re heading to Mauritius for two weeks at the end of October. We’ll be staying in Trou aux Biches. We’d like to explore the island by bus if possible, so if you have any tips, we’d love to hear them. We’re on half-board, so we’ll also be checking out some nice, typical little restaurants and snack spots. Thanks in advance for your help!
Hi, is it possible to find out? How can I stay for 3 consecutive months in Madagascar, based on a fixed-date flight ticket? In short, how do I get a visa stamped at the airport??
Does anyone know if there’s maritime transport from the southern tip of Africa to a port in MADAGASCAR?
CHEAPER THAN A FLIGHT, see you soon, fellow traveler!!
Does anyone know if there’s maritime transport from the southern tip of Africa to a port in MADAGASCAR?
CHEAPER THAN A FLIGHT, see you soon, fellow traveler!!
Hi there,
We’ve booked accommodation at Digwa Beach Chalet on La Digue. We’ll be arriving and leaving by ferry.
We’re only a 20-minute walk from our rental.
I was wondering if anyone has stayed at this place before and knows if they pick you up from the ferry? Is it free? How much does it cost?
My husband has reduced mobility and with the luggage, it’s not going to be easy. I’ve sent a message to the accommodation but haven’t heard back yet... Thanks so much for your help!
hi, does anyone have any recent info on the condition of this RN6 route? roadworks? maintenance?
and of course, about the two river crossings at Gué between Ambanja and Ambilobe on the Ifatsy and Mahavavy rivers (at the entrance to Ambilobe)
condition of the ferries, possible start of work on the bridges (with the addition of Bailey bridges)
any info after the rainy season, meaning after April 2025
thanks
Can you tell me how long (on average...) the Tana to Tamatave trip takes with local minibus transport?
Which reliable company do you recommend for booking?
Hi there,
We’re thinking of doing the train journey from Fianarantsoa to Manakara again. Is the train still running? After that, we’re planning to go from Manakara to Fort Dauphin by 4x4. Thanks for any tips you can share!
Hello,
After over 40 years of traveling, I’ve never used a driver-guide before.
Given my age, this time I’d like to avoid being squeezed into a bush taxi. I’ve never rented a 4x4 but usually go for sedans.
So, for my upcoming trip to Madagascar, I decided to hire a 4x4 with a driver. I contacted about ten agencies and guides listed in the GR, LP, and travel forums. The quotes I got for 20 days range from 6000 € to 1300 €, with or without fuel included. Most ask for either a full bank transfer upfront or a mobile wallet payment (30%, etc.) from France.
Personally, I’d prefer to see the vehicle and the driver before making any payment.
Also, I’d rather pay at the end of my trip.
Is it possible to find a provider in Tana upon arrival for around 50 or 60 € per day, including fuel, with short notice, some flexibility in my itinerary, and without being forced to accept the dictates of agencies or drivers recommended on certain forums?
Thanks for your replies.
Hello!
My wife and I (Quebecers, 63 years old, retired, celebrating our 45 years together this year, including 20 years of marriage) have chosen to mark the occasion with a trip to Dubai, Réunion, and Mauritius (4 days in Dubai, then 24 days on the islands).
We have a lot of experience planning road trips (scouting routes, visits, hotels, and restaurants of interest), but we travel without reservations to keep the freedom to follow our instincts and tips we get on the spot. We’re moderately active physically and prefer the countryside and beaches over big cities. Our only fixed dates: arrival in Réunion on October 5th and departure from Mauritius on October 29th.
After lots of reading and with the help of an AI (super useful for drafting a first outline!), here’s a possible itinerary framework. Nothing is set in stone—I’d love your suggestions, comments, and thoughts on what’s worth adding or avoiding. Are the proposed bases optimal? Also, if you have recommendations for hotels (mid-range budget of 100–200 euros per night), restaurants, etc., I’m all ears! ;-)
Thanks! 😊
🌴 Réunion (October 5–13, 9 days) Base 1 – Saint-Gilles / L’Hermitage (October 5–8, 3 nights) Oct 5 (Sun): Settle in, relax at L’Hermitage beach. Oct 6 (Mon): Saint-Paul market (morning), beach + sunset at Boucan Canot. Oct 7 (Tue): Excursion to Maïdo (view of Mafate), return via Saint-Leu (Stella Matutina). Oct 8 (Wed): Beach + dolphin/whale-watching boat trip.
Base 2 – Cilaos (October 8–10, 2 nights) Oct 9 (Thu): Route des 400 virages, stroll through the village and Roche Merveilleuse. Oct 10 (Fri): Hike to Bras Rouge (3–4h) or the Chapelle canyon. Creole inn evening.
Base 3 – Plaine des Cafres / Bourg-Murat (October 10–13, 3 nights) Oct 11 (Sat): Road to the volcano → Plaine des Sables → Piton de la Fournaise. Oct 12 (Sun): Wild south coast at Cap Méchant, lava flows, Jardin Parfums, Grande Anse beach. Oct 13 (Mon): Relaxed morning, flight from Réunion to Mauritius.
🏝️ Mauritius (October 13–29, 16 days) Base 1 – Grand Baie / Pereybère (October 13–18, 5 nights) Oct 13 (Mon): Settle in, swim at Mont Choisy. Oct 14 (Tue): Boat excursion to Île Plate & Coin de Mire. Oct 15 (Wed): Pamplemousses Garden + L’Aventure du Sucre. Evening in Grand Baie. Oct 16 (Thu): Trou aux Biches beach, snorkeling. Oct 17 (Fri): Free day, relaxation/shopping.
Base 2 – Flic-en-Flac / Tamarin (October 18–23, 5 nights) Oct 18 (Sat): Drive to the west, settle in, beach. Oct 19 (Sun): Dolphin excursion in Tamarin, relax in the afternoon. Oct 20 (Mon): Chamarel: Terres 7 Couleurs + rum distillery. Oct 21 (Tue): Black River Gorges (hike + waterfalls). Oct 22 (Wed): Snorkeling + sunset.
Base 3 – Belle Mare / Trou d’Eau Douce (October 23–26, 3 nights) Oct 23 (Thu): Settle in, Belle Mare beach. Oct 24 (Fri): Catamaran excursion to Île aux Cerfs. Oct 25 (Sat): Flacq market (morning), beach in the afternoon.
Base 4 – Mahébourg / Blue Bay (October 26–29, 3 nights) Oct 26 (Sun): Settle in, snorkeling at Blue Bay Marine Park. Oct 27 (Mon): Pointe d’Esny + Île aux Aigrettes. Oct 28 (Tue): Free beach day + Mahébourg village. Oct 29 (Wed): Morning swim, return flight at 4 PM (airport is 15 min away).
My wife and I (Quebecers, 63 years old, retired, celebrating our 45 years together this year, including 20 years of marriage) have chosen to mark the occasion with a trip to Dubai, Réunion, and Mauritius (4 days in Dubai, then 24 days on the islands).
We have a lot of experience planning road trips (scouting routes, visits, hotels, and restaurants of interest), but we travel without reservations to keep the freedom to follow our instincts and tips we get on the spot. We’re moderately active physically and prefer the countryside and beaches over big cities. Our only fixed dates: arrival in Réunion on October 5th and departure from Mauritius on October 29th.
After lots of reading and with the help of an AI (super useful for drafting a first outline!), here’s a possible itinerary framework. Nothing is set in stone—I’d love your suggestions, comments, and thoughts on what’s worth adding or avoiding. Are the proposed bases optimal? Also, if you have recommendations for hotels (mid-range budget of 100–200 euros per night), restaurants, etc., I’m all ears! ;-)
Thanks! 😊
🌴 Réunion (October 5–13, 9 days) Base 1 – Saint-Gilles / L’Hermitage (October 5–8, 3 nights) Oct 5 (Sun): Settle in, relax at L’Hermitage beach. Oct 6 (Mon): Saint-Paul market (morning), beach + sunset at Boucan Canot. Oct 7 (Tue): Excursion to Maïdo (view of Mafate), return via Saint-Leu (Stella Matutina). Oct 8 (Wed): Beach + dolphin/whale-watching boat trip.
Base 2 – Cilaos (October 8–10, 2 nights) Oct 9 (Thu): Route des 400 virages, stroll through the village and Roche Merveilleuse. Oct 10 (Fri): Hike to Bras Rouge (3–4h) or the Chapelle canyon. Creole inn evening.
Base 3 – Plaine des Cafres / Bourg-Murat (October 10–13, 3 nights) Oct 11 (Sat): Road to the volcano → Plaine des Sables → Piton de la Fournaise. Oct 12 (Sun): Wild south coast at Cap Méchant, lava flows, Jardin Parfums, Grande Anse beach. Oct 13 (Mon): Relaxed morning, flight from Réunion to Mauritius.
🏝️ Mauritius (October 13–29, 16 days) Base 1 – Grand Baie / Pereybère (October 13–18, 5 nights) Oct 13 (Mon): Settle in, swim at Mont Choisy. Oct 14 (Tue): Boat excursion to Île Plate & Coin de Mire. Oct 15 (Wed): Pamplemousses Garden + L’Aventure du Sucre. Evening in Grand Baie. Oct 16 (Thu): Trou aux Biches beach, snorkeling. Oct 17 (Fri): Free day, relaxation/shopping.
Base 2 – Flic-en-Flac / Tamarin (October 18–23, 5 nights) Oct 18 (Sat): Drive to the west, settle in, beach. Oct 19 (Sun): Dolphin excursion in Tamarin, relax in the afternoon. Oct 20 (Mon): Chamarel: Terres 7 Couleurs + rum distillery. Oct 21 (Tue): Black River Gorges (hike + waterfalls). Oct 22 (Wed): Snorkeling + sunset.
Base 3 – Belle Mare / Trou d’Eau Douce (October 23–26, 3 nights) Oct 23 (Thu): Settle in, Belle Mare beach. Oct 24 (Fri): Catamaran excursion to Île aux Cerfs. Oct 25 (Sat): Flacq market (morning), beach in the afternoon.
Base 4 – Mahébourg / Blue Bay (October 26–29, 3 nights) Oct 26 (Sun): Settle in, snorkeling at Blue Bay Marine Park. Oct 27 (Mon): Pointe d’Esny + Île aux Aigrettes. Oct 28 (Tue): Free beach day + Mahébourg village. Oct 29 (Wed): Morning swim, return flight at 4 PM (airport is 15 min away).
Hey there,
I’m moving to Réunion Island in September and I’d love to hear about your experiences there. What’s there to do and what should I avoid?
Do you have any great tips for budget-friendly accommodation or places to stay?
Any advice on how to save money while I’m there?
Thanks in advance!
Hi everyone,
My friend and I are heading to Madagascar in March, and we were wondering if it’s possible to bring some cash and top up once we’re there (specifically in Tana).
Is it worth exchanging money if euros are accepted everywhere?
Thanks for your always super helpful tips on VF!
Hi there,
How do you get from Tamatave or Foulpointe to Sainte Marie Island? We’re heading to Madagascar from July 16 to 29, 2025.
How many days should we stay to explore the area?
What’s there to do in Tamatave, Foulpointe, or Sainte Marie Island?
What should we visit?
Thanks everyone!
Hi,
I’m taking the Cotisse bus soon to go to Antsohihy, so the route is Tana-Majunga with a stop at Antanambaza.
How long does it take to get to Antanambaza? Should I leave at 6:30 PM or 7:00 AM?
Considering I’ll probably need to find a hotel while waiting for a *taxi be* to Antsohihy, I’d rather not arrive in the middle of the night.
And since I’m asking—does anyone have a hotel recommendation in Antanambaza?
Also, can you find a seat on a *taxi be* mid-route?
Thanks! !
Thanks! !