Éternelle Russie! Plongée en Russie profonde, provinciale, populaire...
FR

This discussion is in French, the community’s main language.

Original post
TR
Bonjour 😏

Quatre voyages en Russie à bord de notre petit fourgon nous ont permis de rencontrer les russes d'en bas, ceux qui vivent loin des élites occidentalisées des grandes métropoles de l'ouest du pays.

Même avec nos quelques mots de russe, nous avons bien compris ce que l'on nous a si souvent répété, la Russie, ce n'est pas Moscou ou St petersbourg.

Ce sujet n'a pas pour prétention de traiter des réalités sociologiques de ce magnifique pays. Mais plus modestement de vous embarquer en images, à la rencontre des trois fondamentaux qui structurent l'identité russe, la ruralité, la religion, le patriotisme.

VF autorise 20 photos par sujet, nous nous limiterons à cette sélection. Elles ont été prises au cours de notre quatième road trip, en avril et mai 2019.

RURALITE

Pour cette plongée en Russie des villages et hameaux, nous avons délibérement choisi de sortir du goudron pour emprunter petites routes et chemins de terre.

Nous naviguons dans les oblasts d'Oulyanovsk (Ульяновск), de Nijni Novgorod (Нижний Новгород), et en République de Mordovie (Республика Мордовия ).

1. Nous quittons la route principale pour entrer dans les premiers villages. Très vite, nous trouvons ces splendides habitations qui constituent le patrimoine historique de la Russie rurale.

2. Un peu plus loin, nous entrons dans un village où le temps semble s'être arrêté. Une seule rue, des isbas de chaque côté, des lopins de terre derrière, quelques puits pour l'eau ......

3. Le shopping en Russie rurale, ce n'est pas le Goum ! Ici, pas de boutiques luxueuses, les vendeuses s'installent au bord des chemins !

4. Dans un autre village, avec quelques mots de russe, je m'étonne auprès du propriétaire de cette maison qu'il rentre du bois au printemps. D'après ce que j'ai compris, il ne faut pas attendre l'automne, quand tout le monde en demande et que les prix montent.

5. Dans l'Oblast de Nijni Novgorod, nous nous arrêtons près d'une petite église que les paroissiennes nous font visiter. Pour les remercier, Sylvie leur achète des jus de fruit et de délicieux gâteaux au miel. Généreusement, le Pope nous accorde l'autorisation de dormir sur le parking !

6. Le lendemain, au hasard des chemins ruraux, nous admirons longuement cette maison, avec ses petits personnages traditionnels en bois derrière les vitres.

7. Nous reprenons la route pour une petite agglomération où l'on vend bien sûr le poisson local. On le sait, les Russes sont les plus grands consommateurs de poisson d'eau douce de la planète. Et ici, nous sommes dans le bassin central de la Volga et ses dizaines d'affluents !

RELIGION

Il y a quelques années, nous avons visité le monastère de Makarievo. C’est là que nous avons appris l’existence du couvent pour moniales de Saint Serafimo. Il fut difficile à trouver, en limite de la République de Mordavie et de l’Oblast de Nijni-Novgorod.

Nous avons découvert un lieu de pèlerinage, d’expression de foi religieuse, un espace authentique, populaire, vivant, très russe, où se côtoient moniales, croyants ……… et surtout sans touristes ! A 500 km de Moscou et de l’Anneau d’Or, le Monastère accueille surtout des groupes et des familles logés dans l’immense maison des pèlerins.

Nous n’avions prévu qu’une rapide visite, nous y sommes restés deux jours complets ! Merci aux responsables de nous avoir autorisés à stationner et dormir sur le parking réservé aux pèlerins.

8. Le site est beaucoup plus vaste que nous ne l'imaginions. Sur plusieurs hectares cohabitent les édifices religieux, les bâtiments d'habitation des moniales, les maisons d'accueil des visiteurs, les écoles ......

9. Pendant deux jours, nous côtoyons religieux et pèlerins bienveillants à l’égard des non-orthodoxes que nous sommes !

10. Mais c'est surtout la présence des groupes de jeunes que nous remarquons. Tout comme nous sommes frappés par la jeunesse des religieux rencontrés.

11. Le lendemain matin, ayant dormi sur le parking des pèlerins, nous sommes les premiers visiteurs. C'est un moment privilégié pour se promener en solitaire sur le site.

12. Cette matinée est marquée par un évènement improbable. Sylvie discute avec la religieuse qui parle anglais. Sans doute touchée par le fait que nous venons de France en voiture, elle propose à Sylvie une visite privée. Elle demande à deux paroissiennes de l'habiller et lui accorde le privilège de découvrir les lieux sacrés fermés au public. Moi, je n'ai droit à rien, on me laisse dehors !

13. J'en profite pour observer les pèlerins en prière. Je rencontre ainsi un petit groupe de croyants, regroupé autour d'un portait de Nicolas II pour lequel ils prient.

14. En soirée, après le dîner, nous assistons au dernier office de la journée. Jusqu'à la fermeture du site, nous côtoyons les babouchka qui pour quelques roubles achètent icônes, images sacrées et objets religieux bénis par le pope.

PATRIOTISME

Le 9 mai 1945 est le jour de la signature à Berlin de la capitulation allemande. Il est célébré en Russie comme День Победы, le jour de la Victoire. On le sait, l'Union Soviétique a payé le plus lourd tribut, près de 22 millions de morts. Pas une seule famille russe n'a été épargnée.

Nous voulions partager ce moment particulier, mais loin des cérémonies officielles du défilé militaire sur la Place Rouge. Nous avons choisi une ville de province, à 180 km à l'est de Moscou.

15. En matinée, vers 10 heures, la foule commence à arriver en centre ville. D'entrée, ce qui frappe, c'est la composition familiale du cortège.

16. Nous marchons au milieu des familles, comme avec cette maman qui réajuste le calot de sa fille. L’ambiance est un mélange de gravité et de recueillement ponctués par les rires joyeux des enfants.

17. Cette mère et sa fille posent derrière le portrait du grand-père.

18. Je reste un long moment à observer la disponibilité et la patience des soldats. Ils juchent les enfants sur les véhicules, veillent à ce qu'ils ne glissent pas, puis les rendent à leur parents.

19. Vers midi, on nous fait partager une tradition que nous ignorions. Le 9 mai, dans certaines villes, il est d'usage que les comités de quartier composés de bénévoles, offrent repas et boisson aux participants. Nous déjeunons donc avec les familles, parents, enfants et grands-parents étonnés que nous venions de France.

20. L'après-midi, la foule est devenue compacte, avec un cortège qui s’étale sur plus de 2 km ! Nous restons jusqu'en fin de journée, impressionnés par cette démonstration populaire et authentique de l'attachement des Russes à la Mère-Patrie.

Voilà, c'est tout 😏

Le récit complet est en ligne ici : ETERNELLE RUSSIE.

Celles et ceux qui souhaitent découvrir le monde vu par un petit fourgon de plombier peuvent consulter Trafic Life.

Cordialement

Sylvie & Bernard
TRAFIC LIFE : https://sites.google.com/view/trafic-life/accueil VAN PRATIC : https://photos.google.com/share/AF1QipMTdvvniiPNlN5Y-7bYw9s-kH2Wh2qTzeOH_u8JZ2mMcicJLoCimYLVDg1RF2BuCA?key=TlBMbXZmU1ZlcUtNS25KeGhQYm5MeGdWQVFxVzNn
NO Nomade14 Veteran ·
Bonsoir

Je vis les moments que vous décrivez régulièrement lorsque je me rends en Russie ou en Ukraine. En effet, à la campagne c’est un autre monde, plus proche des réalités et de la vraie vie. Ma femme ( russo-ukrainienne) a gardé un peu ce mode de fonctionnement ( faire les conserves des légumes que l’on cultive l’été pour faire des provisions pour l’hiver)

Pour la célébration du 9 Mai, je l’ai vécu à St Petersbourg une année et à Madrid avec la communauté russophone une autre.

Pour le rapport à la religion c’est là encore une vraie expérience. Je ne suis pas croyant du tout et l’église française me rebute mais les liturgies russes me donnent la chair de poule.

Notre petit garçon a été baptisé à Moscou. Nous comptons parmi nos amis proche un pope qui officie dans un monastère dans le centre de Moscou. Ma femme est allée plusieurs fois au monastère que vous mettez en photo.

La Russie et la population russe ne mérite pas, à mon humble avis, la réputation que l’on lui donne ici en Europe occidentale. Ce sont des gens plus vrais comme nos anciens il y a une cinquante d’années.

Bonne soirée
TR Triptrafic Regular ·
bonjour.

La Russie et la population russe ne mérite pas, à mon humble avis, la réputation que l’on lui donne ici en Europe occidentale

Sans ouvrir une énième discussion virtuelle entre pro et anti russes, on sait que ce discours est celui des médias occidentaux mainstream.

Heureusement sur VF, on trouve d'autres témoignages, compte-rendus, carnets ...... de voyageurs qui parcourent in real life cet immense pays. Et portent sur ses habitants un regard bien différent 😏

Cordialement
TRAFIC LIFE : https://sites.google.com/view/trafic-life/accueil VAN PRATIC : https://photos.google.com/share/AF1QipMTdvvniiPNlN5Y-7bYw9s-kH2Wh2qTzeOH_u8JZ2mMcicJLoCimYLVDg1RF2BuCA?key=TlBMbXZmU1ZlcUtNS25KeGhQYm5MeGdWQVFxVzNn
PA Pampelichkaa Regular ·
bonjour, je viens de parcourir un peu votre blog, je suis épatée par les voyages. Aller si loin en si peu de temps, chapeau! Nous sommes partis l'an passé sur 6mois et demi et avons fait 27000 bornes... J'aurai pas pu faire plus . Concrètement, vous roulez combien de temps par jour? par exemple sur le trip route de la soie? Arrivez vous à vous posez de tps en tps ou le timing fait qu'il faut rouler tous les jours? et vous êtes rentrés facilement à Baikonour? j'ai bien aimé la présentation du camion! 🙂
Népal, Inde, Roumanie, Kirghizistan, Irlande, Asie Centrale via la Turquie et l'Iran en mercedes 310D James Cook, le tout en famille
TR Triptrafic Regular ·
Bonjour

Routes ?

Je pratique les routes internationales depuis 45 ans. J'ai livré mon témoignage accompagné de photos d'époque : TIR Moyen-Orient, années 1970.

Durée ?

Comme tout salarié, nous avons 5 semaines de congés annuels que nous prenons en avril. Avec les 1 et 8 mai fériés plus quelques journées de récup, on arrive à 40 jours. Tous nos road trips sont calibrés sur cette durée sauf depuis 2018 où nous sommes en retraite. Cette stratégie de fourmi nous a permis de faire un tour du globe low cost 😏

Fourgon ?

Depuis 2008, nous transmettons notre expérience aux jeunes aménageurs débutants sous forme de documents en ligne : dossiers aménagement & utilisation.

Cordialement
LO Louxor71 Veteran ·
Bonjour,

Quel plaisir de lire un récit à l'authenticité vraie, et ces photos magnifiques, qui donnent envie de découvrir cette vraie vie finalement pas si loin de chez nous, que nous ne connaissons pas du tout, pour des raisons d'ailleurs injustifiées à mon sens. Au fait, pour ce qui est de " rentrer" son bois au printemps, c'est ce que nous faisons aussi et cela arrange bien notre fournisseur, car en septembre octobre il est submergé de demandes, en plus à cette période il nous livre une meilleure qualité. Merci pour ces bons moments de lecture que vous nous offrez.
louxor71
HY Hymer94 Regular ·
Bonjour,

Quel plaisir de lire un récit à l'authenticité vraie, et ces photos magnifiques, qui donnent envie de découvrir cette vraie vie finalement pas si loin de chez nous, que nous ne connaissons pas du tout, pour des raisons d'ailleurs injustifiées à mon sens. Au fait, pour ce qui est de " rentrer" son bois au printemps, c'est ce que nous faisons aussi et cela arrange bien notre fournisseur, car en septembre octobre il est submergé de demandes, en plus à cette période il nous livre une meilleure qualité. Merci pour ces bons moments de lecture que vous nous offrez.

Bonjour

Entièrement d'accord avec vous.

Cela change des compte-rendus qui réussissent l'exploit ne nous montrer la Russie sans les russes ! A croire que cet immense pays n'est qu'une succession d'églises, palais, monastères, musées ......... sans habitants 😏

C'est pour cela que nous suivons tous les voyages de ce couple toulousain autour de la planète. Ils nous montrent la vie quotidienne sans concours d'érudition.

Cordialement

Jacques

PS Nous aussi en banlieue parisienne rentrons notre bois en été 😏
PE Perju Globetrotter ·
et vous êtes rentrés facilement à Baikonour?

bonjour, je n'ai pas vu de témoignages d'une entrée à Baïkonour sur l'ensemble du blog, peut-être cela m'a-t-il échappé . Par contre, pour y être "entré" je peux dire que c'est un peu une question de chance ....
Qui boit l'eau d'une terre étrangère doit en suivre les coutumes (proverbe Mongol)
TR Triptrafic Regular ·
Non Jacques, inutile d'ouvrir une discussion 😏

Le mode de déplacement change le rapport au voyage. Et donc la nature des rencontres.

Illustration en images.

En petit fourgon d'artisan, on est, au quotidien, en immersion.

Tous les jours, comme tous les russes des campagnes, on va à l'épicerie du village.

On essaie de se faire comprendre 😏

Puis, au marché local, Sylvie cherche les fameux foulards russes pour nos filles.

Tous les midis, on déjeune de пирожки frais.

Sur le bord des routes, on achète le délicieux miel de l'Oural.

Et parfois les gâteaux des religieuses.

Tous les soirs, il faut trouver un coin pour dormir. On demande l'autorisation de stationner devant une modeste isba.

On est invité à prendre le thé et le lendemain on nous offre le traditionnel bocal de cornichons !

Souvent, nous dormons près d'une église. Il n'est pas rare que le Pope insiste pour nous la faire visiter.

Et l'ouvre pour nous offrir une visite privée ........

Mais bon, tout cela est connu 😉

Cordialement

Sylvie & Bernard
Chapeau en ts cas, de beaux voyages ! Et sinon pour baïkonour ? 😇
Népal, Inde, Roumanie, Kirghizistan, Irlande, Asie Centrale via la Turquie et l'Iran en mercedes 310D James Cook, le tout en famille
PE Perju Globetrotter ·
Et sinon pour baïkonour ? 😇

Quels sont les renseignements que tu cherches, ? j'ai quelques infos et des photos de la ville et du musée de l'espace.
Qui boit l'eau d'une terre étrangère doit en suivre les coutumes (proverbe Mongol)
bof je ne recherche pas vraiment de renseignements, mais sur le blog de Triptrafic j'ai vu une photo de Baikonour...on est remonté par ce côté-ci du Kazak l'an passé, et j'avais cru comprendre qu'il fallait un visa russe pour s'y rendre...Du coup on a observé de loin le site des soyouz et la ville au loin...c'est juste par curiosité que je demande ça:) après je veux bien, là aussi par curiosité voir des photos:) , peut-être par message privé pour ne pas poluer ce message🙂
TR Triptrafic Regular ·
Bonsoir

Je vis les moments que vous décrivez régulièrement lorsque je me rends en Russie ou en Ukraine. En effet, à la campagne c’est un autre monde, plus proche des réalités et de la vraie vie. Ma femme ( russo-ukrainienne) a gardé un peu ce mode de fonctionnement ( faire les conserves des légumes que l’on cultive l’été pour faire des provisions pour l’hiver)

Pour la célébration du 9 Mai, je l’ai vécu à St Petersbourg une année et à Madrid avec la communauté russophone une autre.

Pour le rapport à la religion c’est là encore une vraie expérience. Je ne suis pas croyant du tout et l’église française me rebute mais les liturgies russes me donnent la chair de poule.

Notre petit garçon a été baptisé à Moscou. Nous comptons parmi nos amis proche un pope qui officie dans un monastère dans le centre de Moscou. Ma femme est allée plusieurs fois au monastère que vous mettez en photo.

La Russie et la population russe ne mérite pas, à mon humble avis, la réputation que l’on lui donne ici en Europe occidentale. Ce sont des gens plus vrais comme nos anciens il y a une cinquante d’années.

Bonne soirée

Bonjour

Quelques images supplémentaires de Свято-Троицкий Серафимо.

Scènes de vie ordinaire au monastère où nous avons passé deux jours en immersion 😄

Cotoyant les pélerins :

Les enfants de l'école religieuse :

Les moniales et les popes :

Les paroissiennes qui assistent les religieux :

La journée, les soeurs entretiennent les jardins :

Les enfants jouent :

Les popes discutent théologie :

Et le soir en période pascale, tout le monde se retrouve pour le dernier office :

Cordialement

Sylvie & Bernard
CA CatherineGil Globetrotter ·
Superbe comme toujours !

Merci pour ce partage de la Russie que nous aimons tant : la Russie provinciale et populaire.
Catherine " La lucidité est la blessure la plus proche du soleil" René Char

http://www.catherinegil.com
DE Desman Veteran ·
Gorgeous travel journal, off the beaten path. A little piece of that eternal Russia so mistreated today. Thanks.
« Ne soyons plus anglais ni français ni allemands. Soyons européens. Ne soyons plus européens, soyons hommes. - Soyons l'humanité. Il nous reste à abdiquer un dernier égoïsme : la patrie. » Victor Hugo

http://www.domainofdamien.eu/GR10/index.html
MA Mariepaule73 Veteran ·
Hello,

Russia is being harshly judged for a very understandable reason: its troops have invaded part of Ukraine. I regret this because I really enjoyed traveling in Russia, as well as in Ukraine. These brotherly countries are victims of one man’s madness—his desire to recreate the Soviet empire. This man is a fraud who portrays his neighbors as Nazis while he himself is the worst Nazi of all. I doubly regret this conflict, which keeps us from returning to these two countries to spend time with the Slavic people who live modestly, clinging to their Orthodox faith. Seeing those vast prairies where the wind blows and bends the few birch trees. Those *isbas* in the middle of nowhere. And so much more...

Marie Paule
Je ne réponds pas aux goujats et autres vantards.
DE Desman Veteran ·
Yes, that’s what I meant—the "real" Russia is being mistreated by the dictator in charge. You can really see the difference between that megalomaniac and everyday citizens in the photos on this thread.
« Ne soyons plus anglais ni français ni allemands. Soyons européens. Ne soyons plus européens, soyons hommes. - Soyons l'humanité. Il nous reste à abdiquer un dernier égoïsme : la patrie. » Victor Hugo

OC Ocraljack Regular ·
Hi there,

Just a quick reminder that writing blogs to share is great, but it's even better to actually share and provide information. Big surprise!!! You all turned us down... But luckily, once we were there, we found two routes to get in without any trouble... But our trip didn’t stop there—after crossing Russia, we headed to Kazakhstan, Uzbekistan, back to Kazakhstan, then Russia again before entering Georgia and Turkey...... Thankfully, in 2019, Russia was still a viable destination for travel... If readers are interested, we can share the blog address with them.

Jack
Jack
MA Mazzzz Veteran ·
A dictator is someone who seizes power and maintains it by force, which isn’t the case with Vladimir Putin. While he may not be a democrat—that’s a fact—he’s not a dictator. In Russia, the parliament, the Duma, plays an important role, and Putin doesn’t always get his way.

Whether we like it or not, the Russian president is loved by the majority of the people. From here, it might seem surprising, but you have to see what Russia was like before Putin—under the alcoholic Yeltsin, who let mafia bosses seize the country’s wealth for their own profit.

Putin turned the economy around; salaries and pensions have increased, and life for Russians is better. That’s a fact. Of course, war is always the worst option for resolving a conflict, but let’s not be blinded by Western media propaganda—things aren’t black and white but far more complex
OC Ocraljack Regular ·
Let's not exaggerate—Putin's Russia, a democracy?! You need to look up the definition of democracy in a dictionary. Why don’t you just move to Russia?
Jack
MA Mathews Globetrotter ·
Putin has boosted the economy, salaries and pensions have increased, and life for Russians is better.

hmm, we’re straying a bit from the main topic, but Russia has already spent over $320 billion on military expenses to wage war for more than two and a half years. So over three years of war and conflict, it must obviously be even more... In terms of public spending, 40% is dedicated to war-related expenses. All that just to fight over a tiny territory of barely a few dozen kilometers compared to the vastness of the Russian Federation. 40% of public spending on war means that much less money to maintain infrastructure, which risks falling apart. Given that Russia’s GDP is just over $2,200 billion annually, at this rate, the Russian public sector will eventually be ruined.

Oh, and great photos, Triptrafic! I’ve never been to Russia, but the Orthodox churches remind me of Poland and Romania
MA Mariepaule73 Veteran ·
Looking for trouble? Go live in Russia and see if Russians think they live in a democracy and that Putin is a nice president who doesn’t execute his opponents!
Je ne réponds pas aux goujats et autres vantards.
MA Mazzzz Veteran ·
I never wrote that Russia was a democracy. Nor that I supported the Russian attack against Ukraine. You have to read what’s written, not what you want to believe.

The world isn’t divided between democracy and dictatorship—there are quite a few states between those two extremes.

Putin isn’t a democrat, but an autocrat. And Russia isn’t a democracy; the fact that people vote or that there’s a parliament isn’t enough to qualify a regime as democratic.

It just so happens that I lived in Moscow for 3 years, so I think I know this society a little. I have Russian friends I talk to often
MA Mazzzz Veteran ·
Looking for a fight? Go live in Russia and see if Russians think they live in a democracy and that Putin is a kind president who doesn’t execute his opponents!

I lived there for 3 years—that gives you a slightly different perspective than a tourist who just repeats Western propaganda without any hindsight. I mentioned that Russia has a parliament and elections, but that doesn’t mean it’s enough to call Russia a democracy. Seems like nuance struggles to exist on social media...
VO Voyajou Globetrotter ·
Would "democrature" fit to describe the current Russian regime?

Thanks to Triptrafic for this report that gets so close to the people. 🙂
DE Desman Veteran ·
From the moment power is seized by a small group of people, you can call it a dictatorship. Otherwise: Putin turned the economy around, salaries and pensions increased, and life for Russians got better. That was true during his first two terms, but it’s not the case anymore (let’s not forget he’s been in power for 25 years, with the Medvedev switcheroo being nothing more than a sleight of hand).

I also have quite a few friends in Russia. While Putin had broad public support during his early terms—and the lightning-fast annexation of Crimea (without war, let’s remember) sent his approval ratings soaring—these days, Russian opinion is much more divided, and I doubt a majority still supports Putin (though reliable numbers are impossible to come by, and for good reason).

ES Esantirulo Veteran ·
I lived there for 3 years, which gives you a slightly different perspective than a tourist who mindlessly repeats Western propaganda. I wrote that Russia has a parliament and elections, but that doesn’t make it a democracy. The nuance clearly struggles to exist on social media...

It’d be great if the forum weren’t hijacked by off-topic chatter, but regarding democracy, it doesn’t exist anywhere—except maybe for local matters in Iceland. The EU isn’t a democracy, nor are the regimes that make it up. In France, there was recently a historic moment in the history of French republics (since 1789, with long interruptions): a clear legislative result was completely ignored by the regime. Macron formed a government while completely disregarding the ballot results. In Romania, a presidential election was canceled because the leading candidate was anti-NATO. The term "democracy" is just hot air—a facade for those in power.

In terms of practical freedoms, Russia is more liberal than France or Germany.

Otherwise, it’s amusing to see the question of "democracy" brought up in relation to Russia on a travel forum. Because the crowds flocking to all-inclusive resorts in sunny destinations don’t ask themselves that question, nor do the trendy hipsters traveling to Uzbekistan or the Pamirs. And we’re not even talking about the oil-rich emirates, with tourism in Dubai.
ES Esantirulo Veteran ·
Russia is being mistreated for a very normal reason: its troops have invaded part of Ukraine.

Oh, come on. Since when have American or Israeli citizens been mistreated for Serbia, Iraq, Syria, Libya, Somalia, the genocide in Gaza, etc.?

this conflict that’s keeping us from returning

? Russian e-visa online: https://evisa.kdmid.ru/ Flights then bus: - Kirkenes -> Murmansk - Tallinn -> Narva/Ivangorod -> St. Petersburg - Riga -> Pskov - Gdańsk -> Kaliningrad (flights to St. Petersburg ~5000 RUB)

Since this year, with a finally unified visa regime: - Vilnius -> Belarus (Lida-> Minsk or ->Minsk) then Smolensk or Moscow, etc.
it would be good if the forum weren't hijacked by off-topic chatter, but when it comes to democracy, it doesn't exist anywhere,

hmm, you're the "do as I say, not as I do" type, aren't you.

The EU isn't a democracy, nor are the regimes that make it up.

could you explain why the EU isn't a democracy? the EU because, simply put, the EU has no political existence—it's primarily a free economic trade zone.
ES Esantirulo Veteran ·
It’d be nice if the forum weren’t hijacked by off-topic chatter, but when it comes to democracy, it doesn’t exist anywhere,

hmm, you’re the "do as I say, not as I do" type, aren’t you.

That was just a simple reminder of a trivial fact, not a debate. And it’s in relation to the fact that no one bothers to check whether Morocco is an absolute monarchy or a democracy before heading off on holiday to Marrakech. Which makes the EU’s stance on Belarus, for example, so absurd—where you supposedly shouldn’t go because it’s a nasty (boo!!!!) dictatorship.... By that standard, we’d have to ban holidays in two-thirds of the world’s flip-flop-and-shorts destinations.

The EU isn’t a democracy, nor are the regimes that make it up.

Can you explain why the EU isn’t a democracy?

Very simple, by its statutes: the so-called European Parliament CAN’T propose laws. Yet that’s the primary role of a parliament in the definition of parliamentary democracy. The European Parliament is just a rubber-stamp chamber for laws that can only be proposed by the Commission, which isn’t elected by anyone.

The EU has no political existence—it’s primarily a free-trade economic zone.

You’re confusing the former EEC with the EU...

The EU is a legal and political entity above the states that make it up. The laws stipulated by the EU Commission take precedence over national laws, and national constitutions were amended between 2005 and 2007. In Ireland, by referendum—and when the result was "no," the Irish were forced to vote again after a year of intensive propaganda to shape the vote in the desired direction. A typical response from governments to populations protesting laws being imposed without their vote: "It’s an EU directive, so we have no choice"....

Since this is a travel forum, a practical effect of EU directives is the higher cost of Europe-Asia flights, or the lack of direct air and rail links between the EU and Russia. Why? Because the Commission banned Russian flights in the EU. A whole series of drastic measures were taken by the EU Commission in March 2022 without ANY prior national consultation.
You're confusing the former EEC and the EU...

Don’t get so worked up—I was just asking a question. Then, from the moment the EU (the term you’re using) has a material consistency—basically a democratic assembly with representatives of the people who make it up—well, in my opinion, that undermines the immutable principle of non-intervention in the internal politics of each member state. What you’re writing is very true as of April 1, 2025, but it won’t necessarily be true fifty years from now. The political constitution of the EU will likely have changed, especially in this era of unlikely alliances... just as the form taken by the Russian Federation will evolve from a constitutional standpoint. Put another way, these are political entities that aren’t set in stone—they can very well be metamorphic rocks, by analogy. If you want to discuss this further, start a new thread.
ES Esantirulo Veteran ·
You're confusing the former EEC with the EU...

Don’t get so worked up—I was just asking a question.

??? Simple answer. The EEC was a mercantile treaty. The EU is a political entity with state-like characteristics.

From the moment the EU, the term you use, has a material consistency—briefly, a democratic assembly with representatives of the people who make it up—well, in my opinion, this violates the immutable principle of non-intervention in the internal politics of each member state.

Not the term *I* use. "EU" is the usual abbreviation for the official French term *Union Européenne*. On French passports, for example, the cover says "Union Européenne" and below it "République Française."

The EU Parliament *is* made up of elected representatives. There are elections. But just because... they exist. When a state holds elections, voters often go to the polls. It’s mechanical. Turnout varies and sometimes drops below 50%. Especially since voters have no real connection with these MEPs.

But as mentioned earlier, the European Parliament CAN’T propose laws. It can only approve laws proposed by the Commission. Yet the primary role of a parliament in a democracy is to propose laws based on what representatives know about their constituents' desires and problems.

The political constitution of the EU will likely change form, especially in this period of unlikely alliances...

Political and legal statutes do evolve over time—obviously—and Europe’s map changes every century. The U.S. and the EU are moving toward war with Russia. It’s inevitable in the medium term. The so-called Western process is totalitarian and has crossed a point of no return.

If you want to discuss this further, start a new thread.

No, *you’re* the one bringing it back up. I was just pointing out the off-topic tangent, mixed with nonsense—like the supposed nature of a political regime influencing travel decisions, or some pseudo-ethical angle.
The so-called Western process is totalitarian and has crossed a point of no return.

So what you're saying is that the EU is a totalitarian political space if I understand correctly?
LE Lescs Regular ·
Good evening,

When will you stop ruining this great thread started by Tiptraffic? Have the courage, one or the other, to open a new thread to discuss the topic that interests you. Thanks
CS

www.lescs.fr
PE Perju Globetrotter ·
Well, there you go... you’ve managed to get Cricri out of his rut...😏
TR Triptrafic Regular ·
Back in the USSR

I’ll keep it short.

In the late 1970s, after driving around the Middle East, I hauled freight through the Soviet Union in a TIR truck.

I started in Leningrad, where L'Oréal was setting up new production lines. Then on to Moscow for the 1980 Olympics. I delivered equipment for the hotels under construction—mostly plumbing, loaded in Luxembourg at the Villeroy & Boch factory. Finally, runs to Тольятти (Togliatti), near Samara on the Volga. FIAT had built a car plant there producing copies of the Italian 124. I’d pick up machine tools at FIAT in Turin and deliver them to АвтоВАз (Avtovaz).

Turin to Volga, as the Italian camionisti used to say ;)

Here, my colleagues from Совтрансавто—the aristocracy of Soviet truckers. The only ones allowed to drive in the West.

I only knew the Russians from below—drivers, mechanics, factory workers, secretaries, shop assistants...

How does a Western trucker get accepted by his Soviet colleagues?

By doing what they do :D

Two conditions: Keep quiet, don’t ask questions, never criticize authority in public. Endure the group’s initiation ritual—the vodka culture.

Luckily, an old Polish driver gave me the keys to handling the alcohol.

You do what the Russians do. Between each shot, you eat potatoes and herring. The potatoes soak up the vodka, and the salty herring makes you drink water, which dilutes the alcohol. Otherwise, you’ll collapse. In the morning before hitting the road, eat an onion so the cops don’t smell the alcohol on you.

Once accepted by the group, I experienced the intimacy of Russians’ relationship with vodka. Like all men for centuries, it’s the mandatory rite of passage into manhood. And the only moment when, after the tenth shot, they drop their guard and reveal their truth. That’s when—and only then—you find out what they really think!

Today?

Our last trip through Russia was in 2020.

In the evenings at the busy Tirpark stops, the drivers weren’t just drinking orange juice ;)

There you go—no need to say more ;)

Best regards,
LE Lescs Regular ·
Thanks, I was familiar with your journey as a truck driver and the reasons why you chose an "anonymous" van.
CS

www.lescs.fr
ES Esantirulo Veteran ·
Today? Our last trip to Russia was in 2020.

My last trip was summer 2023 via Torfyanovka. The complete closure of the Finnish border has shifted traffic through Estonia. But otherwise, Russia has temporarily closed the Ivangorod road crossing for renovations (reopening planned for 2026), so traffic now goes through Luhamaa or Koidula in Estonia. Through Latvia, it’s very slow. Since Poland has reduced its crossing points with Belarus, this doesn’t help traffic coming from the West.

Despite a significant drop in road freight, there’s still a flow of private cars (mostly Russians with Schengen nationalities and Baltic Russians). The catch is road freight to Kazakhstan and neighboring countries. The EU is forced to maintain some of it, but the route to the lower Volga and then the Kazakh steppe via Ukraine is no longer passable.

In August 2023, I left without a plan, and since I live about 450 km from Stockholm, I take the ferry from there. This time, it was to Åbo, so a 4-hour drive to Torfyanovka. I stopped in Vyborg, then Saint Petersburg, then Staraya Ladoga, and toward the Svir River at the edge of Lake Onega, where the region rich in old wooden churches begins. There’s the village of Rodionovo:

The Varangian influence in the founding of Russia can be seen in details, like the dragon heads on prows, as here in Belozersk:

The signs at city entrances vary in interest—Belozersk’s sign evokes the importance of this place a millennium ago, an ancient founding principality and thus also an old ecclesiastical center:

10 days on this route:

Well, rural life and "depth" can be found in any countryside corner.
PA Parigino Veteran ·
the hipsters who are all the rage in Uzbekistan or the Pamir.

Well done, you’ve hit the hipster bingo! One free carousel ride for every hipster mention.

And we’re not even talking about the oil emirates, with tourism in Dubai.

You should see the crowds of Russians shopping there. Probably Putin-loving hipsters.
ES Esantirulo Veteran ·
the hipsters who are all the rage in Uzbekistan or the Pamir.

Well done, you’ve won the hipster bingo! For every hipster post, one free carousel ride.

Hipsterism is a real thing. Some destinations become touristy in different ways: mass tourism for the working class, hipster tourism, luxury tourism, student tourism, etc.

Not to mention the oil-rich emirates, with tourism in Dubai.

You should see the crowds of Russians shopping there. Probably Putin-loving hipsters.

That’s it—apparently a lot of Russian hipsters, plus a small proportion of immigrants working there, and the usual crowd of the ultra-rich. By the way, about Dubai, when you pay for the Russian e-visa, it’s in dirhams through an Emirati bank.
Bravo, you’ve won the hipster bingo! For every hipster post written, a free carousel ride.

We did say: no off-topic! If you could give me a definition of a "bobo," I’d be thrilled ;)

That said, I always enjoy the photos in this travel journal.
PA Parigino Veteran ·
If you could give me a definition of a "bobo," I’d be thrilled ;)

Esantirulo, we need your insights!

Similar discussions

You might also like