Je m'envole mi-Juillet destination l'Asie du Sud Est pour un voyage sac à dos de 4 mois !!!! Oui oui depuis le temps que je l'attends 😄
J'atterie à Bangkok et je recherche tous types d'informations afin d'organiser au mieux mon voyage.
Mon programme est de faire idéalement un pays par mois parmi la Thaïlande, le Laos, le Cambodge et le Vietnam.
Pouvez vous me conseiller sur les villes à faire ? Les villes à éviter ? Les bons plans ? Les bonnes adresses ? Ou aller ? Les activités ? Les bons plans hébergements ? Les locations de moto ? Les modes de transports locaux et entre pays ? Par exemple existe il des liaisons de trains ou de bus entre les pays ? Les visas ? Les formalités administratives etc
Je suis également preneur de toutes histoires vécues ^^. Toute expérience est bonne à prendre !!
Également, si d'autres personnes sur le forum partent aux mêmes dates, n'hésitez pas à vous manifester pour qu'on échange nos informations !!! :)
Comment voulez-vous que nous répondions à tout cela, pour des pays qui n'ont rien à voir l'un avec l'autre ni en paysages ni en culture ni en développemnt économique, notemment ne ce qui concerne les infrastructures (moyens de transport, etc.). La majorité de vos questions sont répondues dans les guides de voyage, le mieux étant d'acheter 3 guides du Routard, Thailand, Cambodge§/Laos et Vietnam, ce dernier étant particulièrement bon (ou alors vous achetez un Lonely Planet Asie du Sud-Est, bien que ce soit moins complet par pays vu qu'ils y sont tous).
Méfiez-vous de la vie, car les ratés ne vous rateront pas!
Qu'avez-vous fait pendant tout ce temps que vous de partir pour l'ASE??🤪 (humour)
Par définition, un voyageur individuel, soucieux de son autonomie et responsable, bosse un minimum son trip et n'attend pas tout des autres, ne serait-ce qu' <à chacun ses goûts> et attentes de voyage.
Aussi je plussoie le conseil de mon camarade ci-dessus d'au moins "dégrossir" votre itinéraire dans chaque pays, grâce à la lecture de guides-papier et j'ajoute le moteur de recherche de VF (en haut de page), qui vous servira moulte récits de séjour.Vous avez 1 mois pour cela.
Rassurez-vous, dans les guesthouses, il vous sera facile, pour peu que vous ayez un minimum d'entregent (et d'Anglais), de rencontrer des camarades de route/de visite.
Pour manger, vous recommande de privilégier les marchés alimentaires locaux (de jour et de nuit, selon la taille de la ville au même endroit ou distincts) qui y servent la nourriture la meilleure, la plus fraîche, la plus variée et la moins coûteuse, dans un cadre toujours sympathique.
Pensez à scanner & photocopier passeport et billets d'avion avant départ. Ne confiez jamais les originaux à quiconque, conservez-les toujours sur vous, sous vos vêtements (à part sous la douche héhé).Vigilence particulière pendant les transports (ne pas laisser de valeurs en soute), dans les gares, aux passages de frontières.
A votre dispo pour toutes questions précises.
Bon courage pour votre prépa (aide-toi et le ciel t'aidera!!).
Avec les réponses de Larsay et Yellowmop , TOUT est dit : il faudrait une encyclopédie en 2 tomes pour vous satisfaire . Lisez , lisez , consultez des réponses sur les forums .
Quelques conseils : 1) Il y a beaucoup plus à voir au Viet-Nam et en Thaïlande
2) Soyez conscient que les jours de pluie "comme vache qui pisse" seront nombreux à cette époque: consultez un site météo sur la pluviométrie . quand ça dépasse 100 mm/mois , c'est sérieux
Si tu pars pour ce grand circuit, ne t'inquiète pas. Bangkok est une ville que j'aime beaucoup (eh oui ) chacun peut y trouver ce qu'il cherche. Bâti un circuit, soit en commençant par le nord, soit par le sud . Au nord ouest végétation délirante, au sud plages superbes. Sur place, voyage en bus, nombreux et qui vont partout.
Partout des hôtels ou petits resorts. La Thailande à toujours des lits disponibles, même au pires périodes de la haute saison.
On peut trouver des chambres à 400 bath et d'autre à 3000. Le choix est assez large.
On peut aussi circuler en moto de location. Pas très cher, ça permet de rayonné autour d'un point. On en trouve à peu près partout.
Il faudrait nous donner quelques indications sur tes gôuts et des attentes.
le mieux étant d'acheter 3 guides du Routard, Thailand, Cambodge§/Laos et Vietnam, ce dernier étant particulièrement bon (ou alors vous achetez un Lonely Planet Asie du Sud-Est, bien que ce soit moins complet par pays vu qu'ils y sont tous).
Bonsoir ,
Si je puis me permettre , je voyage beaucoup en Asie du sud-est , j'ai utilisé la plupart des guides papiers et pour moi le loney planet est de loin le plus complet.
A condition bien sûr de prendre un guide spécifique par pays , il existe un guide LP pour chacun de ces quatre pays .
Désolé mais d'accord avec vous en ce qui concerne le LP Vietnam, qui contient d'énormes omissions ; en fait, j'avais pensé à leur envoyer des notes de corrections et additions mais j'ai abandonné tellement il y en avait ; le Routard Vietnam est beaucoup plus à jour
Désolé mais d'accord avec vous en ce qui concerne le LP Vietnam, qui contient d'énormes omissions ; en fait, j'avais pensé à leur envoyer des notes de corrections et additions mais j'ai abandonné tellement il y en avait ; le Routard Vietnam est beaucoup plus à jour
Bonsoir,
Plus mon avis - d'ailleurs, d'une manière générale, même si le texte en est plus léger, plus empreint d'esprit, le Guide du Routatd st précieux et bien documenté pour la plus part des pays que j'ai visités....et ils sont nombreux;... c'est une véritable mine d'or qui allie drôlerie et découvertes à la connaissance en profondeur du pays visité.
Cordialement - Kimtwo
Le vent et les turbulences sont l'oeuvre de Dieu, mais la voile et le gouvernail nous appartiennent..
Voyager c'est aller de soi à soi, en passant par les autres (proverbe touareg)
En 2014, nous avons survolé ces 4 pays pendant 10 semaines. Ce n'était pas en juillet et ni en sac à dos mais peut-être que notre itinéraire vous aidera un peu. C'était notre premier voyage en Asie du Sud-est.
Arrivée à Bangkok à la fin-janvier. 3 jours dans cette extraordinaire capitale et une semaine dur l'île de Koh Lanta. Puis, direction nord: une semaine pour visiter Chiang Mai, Chiang Rai et Mae Salong.
Un bus nous laisse à la frontière puis taxi vers Huay Xai. Pour se rendre à Luang Prabang, une croisière paisible sur le bateau Shampoo. Une semaine plus tard, nous prenons un vol pour Siem Reap. 5 jours pour visiter les temples d'Angkor. Puis, deux semaines en autobus pour visiter Battambang , Phnom Penh, Kampot et Kep.
Passage en taxi à la frontière vietnamienne. On commence notre mois au Vietnam par quelques jours sur l'île de Phu Quoc. On y accède en bateau mais on quitte en avion vers Can Tho. Croisière romantique en sampan dans le Delta du Mékong (Grand merci à Henon21 pour cette suggestion). Bus pour Ho Chi Minh ville. Avion vers Hoi An et Hué. Train de nuit pour Tam Coc et bus pour Hanoi. Voiture et chauffeur privé (merci à Larsay pour cet arrangement) pour se rendre à Sapa en passant par de magnifiques rizières. Après le marché du dimanche de Bac Ha, retour en train à Hanoi. Et pour terminer, une croisière de 3 jours sur la baie d'Halong.
De l'accueil des hôtels aux sourires des Vietnamiens, le contact fut agréable et souvent chaleureux. Nous avons apprécié tous les endroits visités. Ce fut un magnifique voyage qui nous donne le goût d'y retourner!
Désolé mais pas d'accord avec vous en ce qui concerne le LP Vietnam, qui contient d'énormes omissions ; en fait, j'avais pensé à leur envoyer des notes de corrections et additions mais j'ai abandonné tellement il y en avait ; le Routard Vietnam est beaucoup plus à jour
Que dire du Routard, c est totalement biase par un copinage exacerbe !!!
Regardez bien les agences locales vietnamiennes qui ont payees des encarts publicitaires, vous les retrouverez dans les agences a conseiller.
Une agence qui achete une pub merite t elle obligatoirement d etre a conseiller ?
Le Routard n envoie que tres rarement des gens a eux sur place. Ils se contentent des notes de certains. AUCUNE verification serieuse n est ensuite entreprise.
Le Routard n envoie que tres rarement des gens a eux sur place. Ils se contentent des notes de certains.
AUCUNE verification serieuse n est ensuite entreprise.
J'ai fais « l'accompagnateur » d'une representante du guide a Koh Samui
Auto collant du GR distribués comme des bons points sur repas et hebergement offerts
insertion dans le guide aprés contrat publicitaire
Auto collant du GR distribués comme des bons points sur repas et hebergement offerts
insertion dans le guide aprés contrat publicitaire
Quand on voit que le GDR n est pas capable de faire un guide sur le Laos ET sur le Cambodge mais en fait un commun pour les 2 destinations tres succints, ca montre le niveau !!!
Quand on voit les infos donnees sur le guide Thailande, Vietnam et Indonesie ca prouve le niveau des contributeurs dont les infos ne sont jamais verifiees avec serieux.
Les pauvres on les retribue avec un guide gratuit 🏴☠️
Tout d'abord, merci à tous pour toutes vos réponses !
Que ca soit vos itinéraire en thailande et/ou vietnam !
Pour répondre à certaines personnes un peu médisantes sur ma démarche sur ce forum (😛) : très loin de moi l'idée de vous demander d'organiser mon voyage ! Je ne pense pas que ce forum soit une agence de voyage, si ???? ^^
Bien entendu j'ai acheté des guides pour chacun des pays. Il est vrai que je n'ai trouvé que le guide du routard Laos/cambodge et pas un de chaque. Moins complet mais également moins encombrant pour un voyage 4 mois sac à dos ^^
L'idée de ma question était d'avantage à connaitre vos retours d'expérience, informations infiniment plus riche que n'importe quel guide papier "commercial" !
Je suis désolé pour ceux qui ont pensé que c'était plutôt de la flemmardise de ma part.
Musvin, j'ai repéré toutes les villes que tu nous as cité sur une carte, sacré voyage en 10 semaines ! Mon amie me rejoins début septembre pour qu'on fasse le Vietnam ensemble, merci pour les détails concernant le nord du pays, cela nous intéressé beaucoup :)
Sitik, j'ai également prévu de louer une moto pour etre davantage itinérant mais également pour voir le pays en dehors des sentiers battus. Cependant je n'ai pas de permis moto, penses tu que c'est un problème pour louer la-bas ? Peut être ont ils des motos qu'on peut conduire avec le permis de voiture ? Sont elles assez puissantes dans l’hypothèse de routes mal entretenues.
Dans tous les cas je suis allé chercher mon permis international en préfecture pour être sur de ne pas être embêté sur place avec mon permis francais
Eh bien, regardons les pubs dans le guide Vietnam 2015 ! Agences en France : La Route des Voyages, Voyageurs du Monde, Terre Indochine, Les Comptoirs du monde, Terres lointaines, Asie autrement ; agences au Vietnam : Discovery Indochina, Amica Travel, Asiatica Travel, Khoa Viet. Cela fait si je ne m'abuse 6 pages et demi de pubs d'agences, et des bonnes, la majorité ayant une pleine page chacune ; sur 560 pages du guide, et en tenant compte du fait que le guide donne des centaines d'adresse d'agences, leur reprocher d'être des vendus est pousser le bouchon un peu loin !!!!
Contrairement à ce que vous écrivez, le Routard envoie quelqu'un au Vietnam 2 fois par an pendant au moins 15 jours, avec une longue liste de nouveaux établissements à visiter recommandés par des lecteurs, et de maisons pour lesquelles ils ont reçu des plaintes des clients, donc ils lisent bien le courrier des lecteurs et le guide est bien révisé tous les ans d'après les rapports des 2 inspections annuelles. Evidemment, ils ne peuvent pas aller partout, n'est-ce-pas ? AUCUN guide ne peut être à jour complètement, surtout dans un pays comme le Vietnam, où le tourisme se développe à très grande vitesse, notemment avec la multiplication partout d'hôtels, de maisons d'hôtes, de restaux...et d'agences. Ce qui explique que je voyage toujours avec le Routard ET le LP et désolé, mais je soutiens que le Routard Vietnam est meilleur
Je parlais d agences LOCALES. Amica Travel, Asiatica Travel ont paye des encarts et ils sont dans les agences a conseiller si ma memoire est bonne.
2 fois par an pendant au moins 15 jours
C est ce que l on appelle un survol. Lorsque j etais GM d un hotel a Nha Trang il a fallut des lettres et des lettres pour leur demander d effectuer la mise a jour, sans reponse. Et en 3 ans, je n ai JAMAIS vu quelqu un du Routard. Meme son de cloche chez mes confreres hoteliers et restauranteurs. Certains se sont vu meme proposer des petits arrangements.
Quand un guide n est pas capable d ecrire un guide sur le Laos et le Cambodge mais compile les 2 c est que vraiment c est un guide de seconde zone.
Dites moi, soyez franc, vous defendez le GDR parce que vous etes contributeur, n est ce pas ?
Pour le routard je confirme : plusieurs hoteliers dans differents pays toujours ouverts mais dont
le nom a disparu dans les editions suivantes ne veulent plus subir leurs conditions .
En Andalousie , le "petit bonhomme "de l'année n'etait pas gratuit et certains m'ont dit que cela tournait
à la bataille de marchands de tapis.
Pitoyable pour un guide si prompt à faire parfois la morale et revendiquer une certaine ethique.
Je n'oublie pas les pressions faites sur les libraires lorsqu un ancien collaborateur avait sorti un livre sur eux et
en particulier Gloaguen , qui n'oubliait pas de recommander des adresses appartenant à des proches.
Quand j'ai voulu l'acheter , la vendeuse que je connaissais bien m'a dit que le GR n'ayant pu interdire sa parution ,
avait exigé qu'il ne soit pas mis en evidence .
Et en effet elle est allé le sortir de dessous une table.
Le Lonely Planet je ne sais pas , mais depuis qu' ils ont été rachetés il a bien baissé .
Les Bradt mais en anglais sembleraient pas mal .
Vous avez quelque chose à redire à propos de la qualité des prestations d'Amica et Asiatica ? D'autres grosses agences sont recommandées dans le guide, sans avoir rien payé ! Quant à apprécier le guide parce que je suis contributeur, ce n'est pas mon genre ; s'il était mauvais, je peux vous assurer que je ne m'en embarasserais pas quand je voyage et ne leur enverrais aucune recommandation ou correction (qu'ils vérifient d'ailleurs avant de les inclure dans le guide de l'année suivante).
Notez bien que je parle des guides Vietnam qui, par example, en ce qui concerne le LP, ne sait toujours qu'il y a une foule d'excellents nouveaux hôtels à Tam Coc, dont la célèbre Loan, et continue à lister des hôtels lambda à Ninh Binh (et ce n'est qu'un example) !).; nous sommes d'accord en ce qui concerne le guide Cambodge et Laos combinés, ça fait des années que l'éditeur se bat en vain pour que la maison d'édition (le groupe Hachette) change d'avis à ce sujet ; cen'est pas parce que c'est le cas que tous les guides du Routard sont de seconde zone ; encore une fois, vous généralisez un peu trop vite.
Pour le routard je confirme : plusieurs hoteliers dans differents pays toujours ouverts mais dont
le nom a disparu dans les editions suivantes ne veulent plus subir leurs conditions .
En Andalousie , le "petit bonhomme "de l'année n'etait pas gratuit et certains m'ont dit que cela tournait
à la bataille de marchands de tapis.
Pitoyable pour un guide si prompt à faire parfois la morale et revendiquer une certaine ethique.
Je n'oublie pas les pressions faites sur les libraires lorsqu un ancien collaborateur avait sorti un livre sur eux et
en particulier Gloaguen , qui n'oubliait pas de recommander des adresses appartenant à des proches.
Quand j'ai voulu l'acheter , la vendeuse que je connaissais bien m'a dit que le GR n'ayant pu interdire sa parution ,
avait exigé qu'il ne soit pas mis en evidence .
Et en effet elle est allé le sortir de dessous une table.
C'est ce que m'avait expliqué "sa parcoureuse"
quant elle a compris que je n'avais rien a vendre ni a defendre
Vous avez quelque chose à redire à propos de la qualité des prestations d'Amica et Asiatica ?
Ce sont deux bonnes agences, comme tant d autres, mais je trouve etonnant que des lors, en 2007 pour Asiatica et en 2009 pour Amica, ils ont achete des encarts publicitaires ils se sont immediatement retrouves dans les agences a conseiller. Connaissant le cote combinard et petits arrangements du GDR, j ai trouve cela un peu curieux.
Ruiné et dévasté par 30 années de combat pour l’indépendance, prisonnier d’un système bureaucratique inapte à le sortir du marasme, le Vietnam semblait abandonné aux ténèbres de l’histoire et de l’actualité.
Ca fait des annees que le GDR nous sort la meme litanie. La guerre ca fait 40 ans qu elle est terminee et le pays est definitivement tourne vers l avenir et le futur.
Intro deja a revoir. Ca commence mal !!! Dans les incontournables, le GDR conseille d assister a la fete du Tet. Encore une betise !!! La fete du Tet est une fete familiale qui se passe en famille, pendant une semaine voir 10 jours il est tres tres difficile de circuler, de trouver des hebergements, presque tous les commerces sont fermes et les prix flambent.
le dông n’est pas convertible en euros à l’extérieur du pays. Absolument faux !!!
Ce n est qu un debut, c est bourre de cliches et d approximations quand ce n est pas carrement de grossieres erreurs.
Comparez les 2 sites internet, LP et GDR et voyez comment sont traites les 2 destinations. Le LP est largement plus complet. D ailleurs il a sorti un guide special Hanoi 🙂
🤪voilà un topic qui barre en sucette.
Enfin, bref, qui dérape un peu côté guides papiers.
Pour les motos, je crois que ce sont plus des scooters ou entre les deux, disons petites motos.
Je me suis aperçue que le permis international était requis, mais je ne l'ai jamais eu et on ne me l'a jamais demandé.
Il serait peut-être prudent de le demander.
Bonne balade.
Il s'agit bien de ce titre .
Pourquoi ai-je acheté ce livre ? apres avoir questionné des hoteliers qui affichaient d'anciens logos GR mais
les recents étaient absents. Comme ces hotels etaient toujours fort convenables , je me suis posé pas mal d' interrogations.
Le GR intervient egalement sur RTL et répond à des questions d e naifs auditeurs . Ne perdez pas votre temps à ecouter les descriptions enthousiastes d'un je-sais-tout, j'ai tout vu , consultez plutot les recits de VF .
Sinon sympa les débats sur les guides mais ça pollue un peu son post... Pas facile de lui répondre au milieu de tout cela.. :D
J'ai fait Vietnam Laos Thaïlande Cambodge Thaïlande en 4 mois et demis.
Pour les Visas fait le Vietnam avant et le reste à la frontière. Pense à l'assurance voyage, va voir un médecin pour les vaccins et quelques médocs et c'est déjà bon pour partir !
Pour les transports principalement en bus. Les hôtels et auberges de jeunesses te proposeront de réserver les billets (moyenne commission ;) ), donc c'est assez simple.
Je te conseille de ne pas tout prévoir à l'avance, tu as le temps, notes tous les lieux qui sont susceptibles de t'intéresser, et en fonction des rencontres et des envies lances toi sur le moment !
Regarde les photos sur le net, cherche des blogs...
Idée exemple: traverser le Vietnam en moto. Tu achètes la moto au Sud et revends au Nord ! J'ai fait ça et ne le regrette pas ! Attention c'est dangereux !
Sinon quelques lieux sympa mais ou les gens ne vont pas forcement :
- Phong Nha (Vietnam) superbe parc naturel, faire le tour en scoot/moto sur la petite route en loop, visiter les grottes...,
- muang khua, moi ngoi neua, muang khiew (Laos) villages isolés au nord du pays, de super balades...,
- Koh Rong (Cambodge), éviter la plage principale, louer une tente et aller dormir sur long beach (accessible par 45min de marche a travers la foret ou par bateau), prévoir large car il n'y a qu'un restaurant au debut de la plage et plus rien sur 4-5 km, car oui la plage est déserte si ce n'est les quelques tentes par-ci par-la !
Le mieux est de louer une moto - je suggére de commencer par le VN, probablement par le nord à Hanoi, puis le sud, puis le Cambodge, puis le Laos, puis le nord de la Thaïlande. Culturellement je pense que c'est le meilleurs sens.
Travailler, étudier et vivre à l'étranger › Asie du Sud-Est · 5 replies
Je suis étudiant en Développement Economique et Coopération Internationale à Sciences Po Toulouse, j'ai une formation sur le montage et l'évaluation de projets…
Voyager à petits prix › Asie du Sud-Est · 15 replies
Parmi ces pays: birmanie, thailande, laos, cambodge, vietnam, malaisie, indonésie pour un mois et demi voir 2 mois grand max avec petit budget pour 3 filles,…
Nous envolons le 5 decembre pour un road trip vietnam laos cambodge thailande pendant 2 mois nous aimerions avoir quelques tuyaux de personnes qui l'ont deja…
Mes envies se précisent et je vais essayer de faire le tour de qq pays d'Asie du sud est:Viet Nam notamment avec le delta du mékong, Hué (et j'en passe), la…
I’m planning a trip to Cambodia and was set on visiting the Ratanakiri region, which seemed to match what we love most in terms of landscapes: forests, jungle, greenery...
However, as I started looking into the area, I read that deforestation there is massive, and some of the info on the topic is years old—the situation hasn’t improved since, unfortunately.
So my question is: is Ratanakiri still worth visiting, and does it justify the long travel time and distance to get there?
I’ve seen that jungle treks are possible, but from experience, I know guides sometimes hesitate to venture deep into the forest and stick to shorter walks along the edges of parks.
Hi there,
We’re planning a 3-week family trip next summer with our three kids, who’ll be 8, 8, and 7 years old.
After some research, we’re leaning toward Malaysia to combine nature/forests and paradise beaches. The idea is to introduce our kids to the country’s culture, nature, and wildlife.
We want a great trip but without splurging on luxury options like high-end lodges and resorts. We’re looking for comfort with a touch of authenticity—basically, a good middle ground.
I’ve started putting together an itinerary and would love your expert advice and tips to help us build this amazing trip with our little ones.
Day 1: Departure from France
Day 2: Kuala Lumpur
Stay at a hotel near the airport or KL Sentral.
Just one night.
Day 3: Morning flight to Sandakan (Borneo).
Stay in Sepilok
Day 4: Sepilok:
* Orangutan Center
* Malayan Sun Bear Center
* Rainforest Discovery Centre
Day 5: Depart for Kinabatangan.
Boat safari in the late afternoon.
Day 6: Sunrise safari.
Jungle walk.
Evening safari.
Day 7: Final safari.
Return to Sandakan.
Flight to Kuala Lumpur, then to Kota Bharu (or overnight transit depending on schedules).
Day 8: Transfer to the port.
Boat to the Perhentian Islands.
Days 9 to 13: Perhentian Besar
5 full days.
* Snorkeling
* Hiking
* Turtle watching
* Wild beaches
* Relaxation
Day 14: Return to the mainland.
Bus or private car to Taman Negara.
Hello, it’s been a while since I last asked for your help on this forum—I’ve really missed it! I hope you’re all doing well, whether you're new or returning members.
I’m planning a trip from February 6 to 18, 2027, with my sister (we’re 47 and 50—time flies!). I’ve got my eye on a flight from Paris that lands in Bangkok on February 7 at 3 PM, with a return flight from Bangkok on February 18 at noon.
My sister has never been to this destination, and it’ll be her first time in Asia. Her priorities: beaches, sunshine, and cocktails by the shore. For me, I love that too, but I also enjoy exploring, nature, forests, and a bit of comfort (mixing guesthouses and higher-end hotels with pools). A little evening entertainment would be great, but not too much—good cocktails in a nice atmosphere rather than a rave party ;-). And I can’t help but dream of taking her on a little trek through a tropical forest (guaranteed memories and laughs, though she might curse me at the time) and showing her some karst landscapes.
I’ve been to Thailand before, but it was 15 years ago...
The idea is to give her a taste of Bangkok for 1 or 2 nights, a few days on an island (but which one...?), a tropical forest excursion with 1 or 2 nights on-site (Khao Sok?), and then back to Bangkok.
For the "main" island, even after reading the *Guide du Routard*, I’m still undecided. It’s hard to find a place that ticks all the boxes without feeling as crowded as the French Riviera in August: Koh Lanta? Khao Lak (though it’s not an island)? Koh Tao (I could maybe get my PADI certification, but I’m afraid she’d get bored, and it might be better to save that for a solo trip)? Koh Yao Yai (I worry we’d be bored in the evenings)? What a dilemma!
Thank you if you’ve read this far! Feel free to share any advice—it’ll all be warmly welcomed.
Here’s a rough outline of the itinerary (I’d rather skip a night in Bangkok if needed):
· Saturday, February 6, 2027: departure (overnight flight)
· Sunday, February 7, 2027: arrival at 3 PM, probably at the hotel by 6 PM, evening in Bangkok (overnight in Bangkok)
· Monday, February 8, 2027: day in Bangkok (Wat Pho and a floating market?) (overnight in Bangkok)
· Tuesday, February 9, 2027: travel to Koh Lanta or another island (flight to Phuket or Krabi?) (overnight on island "x")
· Wednesday, February 10, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Thursday, February 11, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Friday, February 12, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Saturday, February 13, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Sunday, February 14, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Monday, February 15, 2027: travel to Khao Sok—nighttime excursion to Khao Sok (overnight in Khao Sok)
· Tuesday, February 16, 2027: exploration and hike in Khao Sok (overnight in Khao Sok)
· Wednesday, February 17, 2027: return trip to Bangkok (overnight in Bangkok)
· Thursday, February 18, 2027: return flight to Paris at noon
Hi there,
I’ve found so many tips and reviews on this forum, so it’s my turn to contribute a little.
We spent just over two weeks with our family, with the following itinerary:
- Hanoi: 5 days
- Halong Bay: 3 days and 2 nights
- Tam Coc: 3 days
- Mai Chau: 2 days
- Sapa: 3 days
We got around by bike, scooter, Grab, and bus.
Our main accommodations were homestays and hotels in Hanoi.
We visited lots of museums, temples, and neighborhoods in Hanoi.
We did a 2-day, 1-night trek in Sapa with May, a Hmong local, without going through an agency.
A few small regrets: the weather was overcast, and we couldn’t make it to Fansipan, but nothing major 😅. We also couldn’t find transport to get from Sapa to Mu Cang Chai.
Other than that, this trip will stay in our memories for the kindness of the Vietnamese people, the connections we made, the food (street food, homestays...), the coffee 😋, the landscapes, and how easy it was to get around...
Our goal was to take our time and focus only on a small part of northern Vietnam.
If you need any tips or recommendations, don’t hesitate to ask.
Looking forward to hearing from you.
Cédric.
Hi there, we’re landing at Hanoi Airport and would like to head straight to Cao Bang without going into Hanoi. Does anyone know if there are buses that go directly from the airport to Cao Bang (especially in the early afternoon)? Thanks in advance!
Hi everyone,
I’m currently working on a 30-day itinerary for May/June 2027.
10 days in eastern Java (Malang, Bromo, waterfalls, Meru Beriti Park, Banyuwangi, and Ijen), a short transit in Ubud for a few days, then Flores before heading back to Jakarta.
We’ll spend 15 days in Flores (the classic route: Moni, Bajawa, Riung, Ruteng, ending in Labuan Bajo).
I’d love some firsthand feedback on flights to Maumere or Ende from Bali Denpasar. I know there are no direct routes and that you have to connect through Labuan Bajo or Timor (I think), which isn’t an issue in itself.
But I’ve read here and there that flights to these destinations can be delayed—or worse, canceled—and that it’s better to fly in and out of Labuan Bajo, which isn’t exactly ideal...
Thanks for any tips or experiences you can share!
hi everyone,
I want to travel in the north for 3 weeks in September-October 2026 to meet ethnic minorities, photograph mountain rice terraces and their harvest, and revisit Halong Bay—but maybe Lan Ha Bay instead. Can you recommend one or more local agencies?
Thanks, and happy holidays!
I need some expert advice on these two destinations for a 15-day trip. We land in KL and plan to stay for 2 days before heading to Borneo and finishing with an island for snorkeling.
For those who’ve been, what are your must-sees?
We were thinking of spending the last 3 days on the Perhentian Islands, unless you’ve got another island to recommend near Borneo.
Thanks for your tips and help!
Hi everyone,
Could you share your thoughts on my 3-week itinerary?
We’re a small group (family + friends) of 12 people, planning to leave around January 21, 2027.
Here’s my itinerary:
3 nights in Bangkok
4 nights in Chiang Mai
3 nights on Koh Samui
3 nights on Koh Phangan
4 nights in Krabi
4 nights in Phuket
I’m also open to any great tips you might have...
Thanks, everyone! Alain.
I’d love to get some feedback on our itinerary—it’s probably pretty basic! This is our second trip to Asia and our first to Indonesia. We have three kids aged 20, 18, and 12. We land in Jakarta at 4 PM, spend 3 nights/2 days there, then take the train to Yogyakarta for 3 nights/2 days, followed by the train to Surabaya for 2 nights/1 day, then the train to Bromo for 1 day/1 night, a private driver to Ijen for 2 nights/2 days, then on to Bali (Ubud) for 4 nights/3 days, followed by Gili Air for 3 nights/2 days, Senggigi (Lombok) for 2 nights, and finally 5 nights in Kuta. I’m considering cutting the 2 nights in Senggigi to just keep Kuta and extend it to 7 nights. In Lombok, I’m not sure how to get around since I’m not comfortable with scooters... Your thoughts on all of this, and any advice, are more than welcome—don’t hesitate!
For those wondering why cities like Jakarta and Surabaya: we don’t often get the chance to visit big Asian cities, so we wanted to include that discovery in our trip. The trains between Jakarta and Yogyakarta, Surabaya and Probolinggo are booked. The return flight from Lombok to Jakarta is also set. Accommodations are booked but flexible (same for the trains).
Hi! I’m planning a 15-day trip to Malaysia. The idea is to visit KL for 2 or 3 days, then Borneo, and I’m wondering what to do with the rest of the time. I’d like to finish with the Perhentian Islands... What do you think? Any tips or advice would be great—I’d really appreciate it!
Hi everyone,
I’m looking for addresses for guesthouses or, even better, houseboats or rafting houses on the River Kwai, between Kanchanaburi and Sangkhlaburi, to spend a few weeks contemplating this beautiful river.
Thanks for your suggestions!
Premaria
Hi there,
we’re currently in Mai Chau and tomorrow we’re hitting the road back to Hanoi to head up toward Bac Ha and Sapa.
We haven’t really had a set plan since we arrived—we’ve already done the Halong Bay on land and by sea.
I’ve got 2 free days before heading to Bac Ha and Sapa.
Any tips?
Thanks, and looking forward to hearing from you.
Hi fellow travelers,
First trip to Vietnam.
We’ll be arriving in Ho Chi Minh City during Tet.
Is it complicated to find accommodation and get around during this period?
Any tips would be welcome.
Thanks for your replies.
Silly question—backpack or hard-shell suitcase for the Sepilok, Kinabatangan, Tioman, KL trip?
I’m struggling to fit all my son’s and my stuff into the 70L backpack... and I’m thinking a suitcase would be easier, but I’m not sure if it’ll work for getting around.
Hi there,
I didn’t plan to return to Thailand this year, but my health conditions mean it’ll be the best place for me to stay between two trips to India. The tourism setup there is so well-organized that it’s the most "comfortable" country for a short visit. Thailand feels too sanitized for my taste, and there’s too much religion, Buddha, and the King, but it’s still the best option given how my health has been evolving. I’d considered two weeks in ThaTon for hiking, but I got too sick from the burn-offs during my trips to the mountains around Chiang Rai. So I’m not sure where to go this year. Definitely not the sea, touristy spots, or the mountains with burn-offs...
Hello.
In 1996, we crossed Vietnam from Saigon to Hanoi by motorbike—Minsk bikes we bought in Saigon. I haven’t been back since, and it seems like a lot has changed.
- We’re heading to the south (well, the north and center) with the family in July-August (3 people).
- Is the road network more developed now? Back then, there was only National Route 1 from south to north. I’m thinking of renting a car this time (no motorbike with the family—though in ’96, they had a Jawa sidecar for sale, and we hesitated… maybe it’s for the best).
- Is Halong Bay really something to avoid because of overtourism? Even back then, it was pretty crowded. Is there a less touristy alternative?
- We’ll be traveling from Hanoi down to Danang (the only city we didn’t stop in back in ’96). Even though it’s a bit overhyped in a Chinese-tourist kind of way (from what I’ve read), we’re only going for the beach—pure relaxation for 7 days. The beaches are stunning, and I know the South China Sea is warm like coffee.
- Then, we’ll visit Hoi An, where I stopped in ’96. It was already popular with backpackers back then, but no glowing boats or all the touristy fuss!
- After that, Hue, where I have great memories—it’s a beautiful city.
- And also the nature around Ninh Binh, followed by 2-3 days in Hanoi.
That’s the plan. I’d love to hear any tips to avoid mass tourism, and if anyone’s done this before:
- Is it possible to rent a car in Danang and drop it off in Hanoi?
Hey everyone,
I’m over in East Borneo in mid-July.
I’m struggling to wrap up the end of my itinerary, even though it’s pretty straightforward (long but simple).
Last year, we did Malaysia (KL and the mainland + around Kuching).
Day 1 – Arrive in Kota Kinabalu early, stroll around town and hit the must-sees.
Day 2 – Excursion to Tunku Abdul Rahman Park, snorkeling at 3 islands.
Day 3 – Hike around Mount Kinabalu without summiting (450 per person, no way).
Day 4 – Poring Hot Springs + evening flight to Sandakan.
Day 5-6-7 – Kinabatangan River (still looking for the right guide).
Day 8 – Sepilok for the orangutans, the Sun Bear Centre, and Rainforest Discovery Centre.
Day 9 – Selingan, turtle island.
Day 10 – Head to Semporna.
Day 11-12-13-14 – Sipadan, Mabul, Kapalai.
Day 15 – Bohey Dulang.
Day 16 to Day 25: I’M STUCK.
I looked into Danum Valley, but for 3 days/2 nights, they’re quoting 650 € per person—come on, that’s ridiculous.
I checked out a detour into Indonesia (still East Borneo), but I’m having trouble deciding what would be amazing.
I read about Sangalaki + Kakaban (2 islands, 1 base) / Mahakam Delta - Kutai (orangutans and river) / Sungai Boh (Dayak Kayan) – jungle & culture.
But honestly, I’m struggling to finalize this itinerary.
If we venture that way, we’d head back to KK from Balikpapan.
For a 4-month stay in Egypt, I had ENORMOUS problems. The regulations are very bureaucratic and extremely nitpicky there. For a 4-month stay in the Philippines, I was wondering if the procedures are just as complicated? I’m bringing my cell phone with an eSIM. Should I choose a plan from Canada for use in the Philippines, or should I get a plan only once I arrive? After 30 days, do I renew with the Canadian provider I chose before leaving, or do I switch to a local company? Do I need to register my phone with the authorities in the Philippines? (That was the case in Egypt.) For the 3rd and 4th months, will it be just as simple—renewing with a Canadian or local provider—or should I expect problems?
Hello,
I’ll be in Malaysia with my wife, mainly in Langkawi and Penang for Christmas and New Year’s at the end of 2026.
If you’ve had the experience—and since I’ve read (though it’s not very clear) that these two islands get quite crowded during this period—would you recommend booking accommodation well in advance, or is it easy to find something on the spot?
Hotels or Airbnb?
Do you have any great tips for accommodation or any practical info to share?
We’ll be staying 5 to 7 days on each island.
Thanks in advance for your replies
Hi there. To make the most of Lake Toba, is it better to find accommodation on the lake’s shores (which one?) or on Samosir Island? Thanks for your tips!
Hi there,
We’re heading to Vietnam as a family on July 8th for a little over 3 weeks (north and center). We’ve only booked the first 3 nights in Hanoi, and nothing else after that. We like to decide things on the spot and go with the flow, without rushing everywhere. But I’m still a bit unsure: when heading down to the center (Hue), is it better to book the overnight trains in advance? We don’t want to take any flights while we’re there—just use the overnight train for the long trips. But I’m worried we won’t get seats if we buy the tickets on the spot, say, 2 days before. What do the experts here think? And which website can we use to book the tickets? Thanks in advance for your tips!
Hi everyone!
I’m heading back to Thailand in July 2026 with a stopover in Cambodia to visit the Angkor site.
After Angkor, I’ve booked a stay on Ko Chang island. Does anyone know if there are direct transport options from Cambodia to Ko Chang without having to go back through Bangkok? That would be amazing!!
I think there are, but I’d need more details!!
I went to Thailand in February 2025 and don’t remember having to apply for a visa—is that still the case now? And for Cambodia too?
Thanks so much!!!
Laurence from Bayonne
Hi,
After our trip to China, we want to spend a week in the Philippines for some beach time and snorkeling.
We're looking for the best spot to settle in—nice beaches, great marine life, and short transfer times.
Thanks for your suggestions!
Does anyone know of a private transfer or taxi company that organizes transfers from the Sukhothai area to Chiang Mai?
Our routes are Sukhothai-Lampang, Lampang-Chom Thong, and Chom Thong-Chiang Mai.
My searches on Google Maps, 12Go, and others haven’t turned up much...
For our Bangkok-Sukhothai trips, I use a company I’ve already tried, but they don’t have a fleet available from Sukhothai and have to go through third-party companies—which, understandably, take their commission. This nearly doubles the prices...
There are four of us, and we’re not traveling light, so a minibus isn’t an option. ;-)