merci à tous!!
Australie: dix jours dans le Cape York en 4x4
by Kerizou
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
bonjour à tous,
Je pars deux semaines en aout avec deux amis pour faire le cap york!! On voudrait passer 4 jours à port douglas le temps de se poser et de faire la grande bariere de corail!! J'ai l'impression en lisant les guides que port douglas est un peu moins grosse ville et pas dorcement plus cher... On aimerait ensuite passer 10 jours dans le cap york!! Avez-vous des endroits incontournables à conseiller ou eviter?
De plus je me demandais si vous aviez des infos sur les differentes sites de location de voiture (notament les moins cherà et surtout sur quoi ne pas se faire avoir?
merci à tous!!
merci à tous!!
Hum, alors...le Cape York...avez vous deja fait 4WD dans des endroits aussi hostiles et isoles? Avez vous de bonnes connaissances en mecanique? A combien de voitures partez vous? C'est 2 semaines en incluant la visite de Port Douglas etc...? Qu'en est il de votre equipement de camping?
Bref autant de questions car la traversee du Cape York est l'une des traversees en $WD les plus difficiles du continent avec (dans un autre genre) la traversee du Simpson Desert. Plusieurs responses:
1. je ne suis pas certaine que vous trouverez un loueur pres a vous louer un 4WD pour cette region, renseignez vous a l'avance mais honnetement ca m'etonnerait, 2. c'est pas vraiment le genre d'endroit ou on pense a utiliser une voiture "pas chere". La priorite c'est d'avoir un 4x4 solide, bien equipe et en excellent etat, 3. La piste est vraiment en tres tres mauvais etat, avec des trous enormes, des rivieres a traverser parfois jusqu'a la taille, de la boue, j'ai vu des photos (je pourrais retrouver l'adresse du site) sur un blog d'une famille australienne partie avec3 autres familles et c'etait extreme!! Les pentes dans la boue sont parfois tellement raides que la voiture est a la verticale, et heureusement qu'ils voyageaient a plusieurs voitures pour pouvoir s'entraider. 4. Ca demande une excellente connaissance de la conduite en 4WD car il y a un fort risque de se retourner ou rester bloquer dans une riviere...sans parler des crocodiles. 5. Il faut au moins 2 semaines pour l'aller puis le retour. 6. Il est fortement deconseille de partir a une seule voiture, il en faut au moins deux, 7. renseignez vous aupres des Rangers du parc pour les conditions des routes, rivieres etc...ca demande une preparation tres minutieuse,
Bref, j'ai l'impression que vous vous rendez pas compte des conditions reelles, vu de la France...la conduite dans le bush australien est tres difficile, c'est un milieu tres hostile, et au final ca risque de vous couter des milliers de dollars en assurance si la voiture est cassee si tant est que vous arriviez a trouver un loueur pour le Cape York. Bon courage!
Bref autant de questions car la traversee du Cape York est l'une des traversees en $WD les plus difficiles du continent avec (dans un autre genre) la traversee du Simpson Desert. Plusieurs responses:
1. je ne suis pas certaine que vous trouverez un loueur pres a vous louer un 4WD pour cette region, renseignez vous a l'avance mais honnetement ca m'etonnerait, 2. c'est pas vraiment le genre d'endroit ou on pense a utiliser une voiture "pas chere". La priorite c'est d'avoir un 4x4 solide, bien equipe et en excellent etat, 3. La piste est vraiment en tres tres mauvais etat, avec des trous enormes, des rivieres a traverser parfois jusqu'a la taille, de la boue, j'ai vu des photos (je pourrais retrouver l'adresse du site) sur un blog d'une famille australienne partie avec3 autres familles et c'etait extreme!! Les pentes dans la boue sont parfois tellement raides que la voiture est a la verticale, et heureusement qu'ils voyageaient a plusieurs voitures pour pouvoir s'entraider. 4. Ca demande une excellente connaissance de la conduite en 4WD car il y a un fort risque de se retourner ou rester bloquer dans une riviere...sans parler des crocodiles. 5. Il faut au moins 2 semaines pour l'aller puis le retour. 6. Il est fortement deconseille de partir a une seule voiture, il en faut au moins deux, 7. renseignez vous aupres des Rangers du parc pour les conditions des routes, rivieres etc...ca demande une preparation tres minutieuse,
Bref, j'ai l'impression que vous vous rendez pas compte des conditions reelles, vu de la France...la conduite dans le bush australien est tres difficile, c'est un milieu tres hostile, et au final ca risque de vous couter des milliers de dollars en assurance si la voiture est cassee si tant est que vous arriviez a trouver un loueur pour le Cape York. Bon courage!
voila le site dont je parlais, allez voir les photos pour vous faire une idee plus realiste du trajet!
http://www.ivanlea.net/...rk/Day11/default.htm
http://www.ivanlea.net/...rk/Day11/default.htm
Merci pour ta reponse.
On va partir 15 jours en comptant 4 jours à port douglas!!
Je me suis dejà pas mal rensignée aupres de differentes personnes. En effet je sais que le conduite est difficile mais elle est vraiment extreme à partir de weipa d'apres ce que j'ai compris dans les guides!! On a pas forcement l'intention de faire tout le cap york. Notament on sait quand 10 jours c'est strictement impossible. En plus on m'a dit qu'aout etait une des meilleurs saisons car c'etait la saison seche. Le blog que tu 'as montré je ne sais pas à quelle periode sont partis les gens.
J' avais bien l'intention de me rensigner egalement sur les sites des diffferents parcs.
Je ne sais pas ce que tu entend par matos de camping? Dans les differents guides je n'ai pas vu qu'il en fallait un particulier a part de prevoir des butagaz car les feux ne sont pas forcement permis.
Merci quand même pour tes informations,
bon week end.
Par matos de camping, j'entends tente, sac de couchage, assiettes, couverts, chaises, table, jerricane d'eau/de fuel etc...bref tout pour dormir et manger quoi.
Le site que je t'ai montre, les photos ont ete prises pendant la saison seche, tout simplement car pendant la saison humide c'est inaccessible - un cyclone vient de traverser Cape York d'ailleurs.
Je voulais juste te prevenir des conditions car si jamais vous avez un probleme avec le 4WD vous ne serez pas couverts par l'assurance, et ca peut vous couter plusieurs milliers de dollars. Renseignez vous bien aupres du loueur concernant les conditions de location et ce qui est couvert ou pas par l'assurance.
Maintenant il y a une route asphaltee qui permet en effet de remonter plus au nord de daintree jusqu'a Cooktown je crois, la ce devrait aller, pas de probleme, mais du coup 10 jours c'est peut etre un peu trop...je vous conseillerais de faire 1 semaines pour Port Douglas/Daintree/Cooktown et ensuite 1 semaine vers Darwin et le Kakadu NP.
Le site que je t'ai montre, les photos ont ete prises pendant la saison seche, tout simplement car pendant la saison humide c'est inaccessible - un cyclone vient de traverser Cape York d'ailleurs.
Je voulais juste te prevenir des conditions car si jamais vous avez un probleme avec le 4WD vous ne serez pas couverts par l'assurance, et ca peut vous couter plusieurs milliers de dollars. Renseignez vous bien aupres du loueur concernant les conditions de location et ce qui est couvert ou pas par l'assurance.
Maintenant il y a une route asphaltee qui permet en effet de remonter plus au nord de daintree jusqu'a Cooktown je crois, la ce devrait aller, pas de probleme, mais du coup 10 jours c'est peut etre un peu trop...je vous conseillerais de faire 1 semaines pour Port Douglas/Daintree/Cooktown et ensuite 1 semaine vers Darwin et le Kakadu NP.
Bonjour,
Une petite vidéo de notre de périple au cap york en octobre 2011 (fin de la saison sèche donc moins d'eau dans les criques.
Certains moments chauds n'ont pas été filmés. Il faut faire attention au niveau de l'eau et en même temps ne pas entrer dans des eaux troubles potentiellement habitées par des crocs. Le mieux est de partir à deux 4x4 en cas de pépin. Nous on était tous seuls et on s'est mis de belles sueurs. C'était une super expérience mais faut pas la prendre à la légère.
4x4 OBLIGATOIRE !!!!
/1/"]http://www.objectif-terre-inconnue.com/galerie/videos/#!lightbox/1/
Bons préparatifs !
/1/"]http://www.objectif-terre-inconnue.com/galerie/videos/#!lightbox/1/
Bons préparatifs !
En van, vélo, sac à dos...
2008 : Australie, HK, Chine, Laos 2010 : France, Italie, Grèce, Turquie 2011 : Chine, Laos, Cambodge, Thaïlande 2012 : Australie, Nouvelle-Zélande, Indonésie, Singapour, Malaisie, Thaïlande, Myanmar, Inde
http://www.objectif-terre-inconnue.com
Pour le matos de camping on est bien equipé sans soucis on voyage que comme ça depuis qu'on est né!!
C'est vrai qu'il faut qu'on regarde un peu plus attentivement. Le probleme de Darwin et alice spring c'est que ça coute tres cher d'y aller donc on prefererais utiliser une fois l'avion au sein de l'Australie! Notament pour Alice Spring c'est hors de prix!! Moi je vais me balader pendant 3 semaines don je pensais entre aure monter a Darwin et ensuite rejoindre mes amis à Cairn!!
ent out cas merci pour tous tes conseils!!
Le probleme est qu'on est que 3 donc partir à deux quatre quatre c'est compliqué apres si on rencontre des gens on peut surement faire route ensemble!!Merci pour ta video c'est clair qu'il y a des moments tres impressionnant!! vous aviez deja l'habitude de la conduite en quatre quatre?
Du coup vous avez fait tout le cap york? quels étaient vos endroitent préférés?
merci
bon weeek end
Bonjour,
Quelle bonne idée de faire le Cap York. Mais pourquoi Port Douglas qui est hyper touristique. Au lieu de faire 4 jours là, vous feriez mieux de remonter la piste sur Ayton et Cooktown, ce n'est que pour les 4x4 rivières faciles à traverser, grandes montées, descentes, arbres des fois à tirer hors de la piste au treuil.
Par contre pour aller tout en haut du Cap York, nous avons compté de Cooktown à Seisia aller et retour en allant à Welpa sans fioritures avec le nombre de kms pour 1800$ de pétrole, entre 2$ et plus au litre. Là haut pas de gaz (LPG)
Si vous voulez aller dans des endroits fantastiques, n'y allez pas seuls, un Français a planté le nez de son 4x4 dans la rivière par chance un Australien est arrivé peu après avec un treuil.
La location de 4x4 sans treuil 240$ par jour. La piste centrale est bonne mais tout le reste c'est pas de la tarte. Les infos qu'on nous a donné. Nous avons un 4x4 avec cellule camping 3.5 t donc on a trouvé que c'était trop lourd pour y aller dernièrement au mois de novembre saison des pluies. Là haut tout se paye cher. Il faut aussi compter le prix du parc national et d'une traversée en Ferry 80$ + les endroits où dormir peut-être pas cher, mais en additionnant ça fait cher.
Ne pas oublier que l'Australie est cher, aussi cher que la Suisse si ce n'est plus. Nous y sommes depuis octobre 2011 eh! oui gros frais pour l'achat de notre camping car 4x4 plus treuil, tapis de sable, génératrice, compresseur ( indispensable ) etc etc. Mais nous n'avons été que 3 x dans des campings. Car budget camping assez élevé pour certains.
Mais vu que vous n'y allez que pour 10 jours vous pouvez vous permettre de faire des dépenses surtout si vous êtes plusieus. Nous arrivons à Sydney actuellement, nous continuons à descendre et peut-être qu'on se verra vers le cap York en août. Bon voyage.
D.M.C
Coucou,
Alors non, on n'avait jamais eu de 4x4 avant celui-là. Mais comme il nous appartenait mon mari savait bien comment il fonctionnait. On a pris la Old Telegraph Track. À votre période les rivières et criques seront plus hautes mais l'avantage c'est que plus de monde sera sur la route (nous on était à la limite de la saison des pluies et personne ne montait plus, on a vu personne). Renseignez-vous bien auprès des roadhouses pour connaître l'état de la route... Ne pas se lancer dans des traversées de fous et ne pas hésité à prendre la route qui contourne les criques les plus techniques. On avait acheté un bouquin spécial cape york en 4x4 avec les cartes et les infos et les conseils ; il nous a été bien utile. L'essence est en effet très chère. Entre deux boulots on a filé direct vers le nord en faisant des stops aux cascades etc... On est resté plusieurs jours à Loyalty beach à profiter du beau temps et à faire des bbq avec les poissons qu'on pêchait à Seisia. On aurait aimé rester plus longtemps mais les pluies commençaient du côté de Weipa et on n'avait pas bien envie de rester coincé dans le cape !
Les endroits où nous sommes allés : http://www.objectif-terre-inconnue.com/1498/cap-sur-le-cap.html
Alors non, on n'avait jamais eu de 4x4 avant celui-là. Mais comme il nous appartenait mon mari savait bien comment il fonctionnait. On a pris la Old Telegraph Track. À votre période les rivières et criques seront plus hautes mais l'avantage c'est que plus de monde sera sur la route (nous on était à la limite de la saison des pluies et personne ne montait plus, on a vu personne). Renseignez-vous bien auprès des roadhouses pour connaître l'état de la route... Ne pas se lancer dans des traversées de fous et ne pas hésité à prendre la route qui contourne les criques les plus techniques. On avait acheté un bouquin spécial cape york en 4x4 avec les cartes et les infos et les conseils ; il nous a été bien utile. L'essence est en effet très chère. Entre deux boulots on a filé direct vers le nord en faisant des stops aux cascades etc... On est resté plusieurs jours à Loyalty beach à profiter du beau temps et à faire des bbq avec les poissons qu'on pêchait à Seisia. On aurait aimé rester plus longtemps mais les pluies commençaient du côté de Weipa et on n'avait pas bien envie de rester coincé dans le cape !
Les endroits où nous sommes allés : http://www.objectif-terre-inconnue.com/1498/cap-sur-le-cap.html
2008 : Australie, HK, Chine, Laos 2010 : France, Italie, Grèce, Turquie 2011 : Chine, Laos, Cambodge, Thaïlande 2012 : Australie, Nouvelle-Zélande, Indonésie, Singapour, Malaisie, Thaïlande, Myanmar, Inde
Perso avant de faire des plans sur la comete je commencerais par contacter un ou plusieurs loueurs de 4x4 car finalement tout va dependre de s'ils sont ok ou pas pour vous louer un 4x4...contaxtez les par emails et expliquer leur vos plans (1 seule voiture, trajet etc...) et vous verrez bien ce qu'ils vous repondent. A partir de la vous pourrez construire votre projet. Mais dans tous les cas je trouve que partir a une seule voiture dans un territoire totalement inconnu et des conditions difficiles c'est vraiment risque.
Jute une anecdote. Je vis en australie depuis 9 ans et j'ai deja fait pas mal de sorties en 4x4 - j'en possede un. En 2005 des amis sont venus de France et on a decide d'aller sur Moreton island. Ile de sable comme Fraser island. Donc 4x4 obligatoire. On a loue un 4x4 en arrivant sur l'ile. Ils prevoyaient une tempete avec des vents a 100kms/h. La journee, super. Le soir on garde le 4x4 dans le camping. Et manque de bol, un arbre enorme est tombe sur la voiture et a abime le toit qui etait en V...on a invoque le cas de force majeure mais malheureusement on a du payer de notre poche la franchise qui etait de $3,000 🏴☠️
Renseignez vous bien aupres des loueurs potentiels sur les franchises, ce qui couvert par l'assurance et si vous avez l'autorisation d'aller sur telle ou telle piste ca sera marque dans le contrat de loc. Je n'ose meme pas imaginer le cout du depannage si vous coincez le 4x4 a mi-chemin du cape york...🤪
Unoption moins extreme serait de conduire de Cairns a Darwin en passant par Mt Isa, pour decouvrir le vrai bush australien. C'est tres tres isole mais la route semble bien meilleure. Ou bien Cairns - Uluru.
Jute une anecdote. Je vis en australie depuis 9 ans et j'ai deja fait pas mal de sorties en 4x4 - j'en possede un. En 2005 des amis sont venus de France et on a decide d'aller sur Moreton island. Ile de sable comme Fraser island. Donc 4x4 obligatoire. On a loue un 4x4 en arrivant sur l'ile. Ils prevoyaient une tempete avec des vents a 100kms/h. La journee, super. Le soir on garde le 4x4 dans le camping. Et manque de bol, un arbre enorme est tombe sur la voiture et a abime le toit qui etait en V...on a invoque le cas de force majeure mais malheureusement on a du payer de notre poche la franchise qui etait de $3,000 🏴☠️
Renseignez vous bien aupres des loueurs potentiels sur les franchises, ce qui couvert par l'assurance et si vous avez l'autorisation d'aller sur telle ou telle piste ca sera marque dans le contrat de loc. Je n'ose meme pas imaginer le cout du depannage si vous coincez le 4x4 a mi-chemin du cape york...🤪
Unoption moins extreme serait de conduire de Cairns a Darwin en passant par Mt Isa, pour decouvrir le vrai bush australien. C'est tres tres isole mais la route semble bien meilleure. Ou bien Cairns - Uluru.
La derniere chose que tu proposes peut aussi etre une option ca nous tentait bien aussi d'aller faire les parcs à coté de Darwin, soit reprendre un vol cairn darwin soit effectivement conduire de Cairn à Darwin tu proposes quoi comme route? En general dans les guides aucun itineraire ne le propose donc je ne connais pas l'etat de la route ni si il y a besoin d'un 4*4 pour faire ve trajat je vais me renseigner!!
Bonjour,
Ca vaut la peine de monter depuis Cairns sur Cooktown si vous avez un 4x4 faire la route de la côte, mais attention il y a 2 rivières à traverser pas bien difficile si vous passez en saison sèche, nous en avons passé une avec 40cm d'eau et l'autre pas grand chose. Mais si il y a beaucoup d'eau, pas tellement en hauteur, mais la force du courant, faire très attention. Si vous avez un snorkl et un winch amarrer votre véhicule avant de traverser. Si c'est critique toujours attendre qu'il y aie quelqu'un ou se renseigner dans les maisons avant de passer. Là vous pouvez voir de magnifiques crocodiles qui se dorent au soleil ou qui nagent tout près de vous sans payer un tour où vous verrez plusieurs crocos, mais qui pour finir s'avère être le même à ce qu'on nous a dit. Nous avons fait la route de Normantown à cooktown et non la piste tout en haut. Là nous sommes à Sydney, on va rayonner jusqu'à Melbourne puis ensuite début juillet nous allons remonter de Sydney sur le nord pour arriver à Darwin faire les parcs et ensuite passer sur Broom et là mettre en vente notre camping car 4x4 durant la descente Broom-Perth entre fin 2013 début 2014, pour passer ensuite sur la Nouvelle-Zélande. Si ça intéresse quelqu'un il est petit mais avec douche WC+ une douche extérieur, on le laisse avec tout dedans ainsi que BBQ et tout le matériel pour le désert, être autonome à 100% pas besoin d'aller dans les campings. C'est une très grosse économie. Il a été tout refait on peut dormir à 4 mais plus confortable à 2, quoi que......C'est un Hilux 3.4lt gaz+ pétrole avec camper Matilda. Juste au cas ou........Salutations de Sydney
D.M.C
Salut,
Tant que vous suivez la highway entre cairns et darwin, vous n'avez pas besoin de 4x4. Depuis Cairns, ça vaut le coup de faire un détour par le Nord, la route goudronnée passe par Cooktown et va jusqu'à Laura où il y a des peintures rupestres aborigènes. Ensuite il faut redescendre sur Cairns. aux environs il y a les forêts tropicales, Daintree et Cape tribulation. Un peu plus dans les terres à environ 120 km il y a la région des Tablelands, un bol d'air s'il fait trop chaud. La route jusqu'à Darwin est plutôt longue et un peu ennuyeuse sur la fin mais c'est une expérience.
Bons préparatifs.
Tant que vous suivez la highway entre cairns et darwin, vous n'avez pas besoin de 4x4. Depuis Cairns, ça vaut le coup de faire un détour par le Nord, la route goudronnée passe par Cooktown et va jusqu'à Laura où il y a des peintures rupestres aborigènes. Ensuite il faut redescendre sur Cairns. aux environs il y a les forêts tropicales, Daintree et Cape tribulation. Un peu plus dans les terres à environ 120 km il y a la région des Tablelands, un bol d'air s'il fait trop chaud. La route jusqu'à Darwin est plutôt longue et un peu ennuyeuse sur la fin mais c'est une expérience.
Bons préparatifs.
Vous devrez redescendre sur Towsville et ensuite bifurquer sur la route A6 (dis comme ca on pense a une belle autoroute mais ce n'est pas le cas!) en direction de Mt Isa puis continuez vers Tennants Creek et a Tennants Creek remontez vers le nord direction Katherine et enfin Darwin.
LE site australien pour estimer les distances et le temps de trajet c'est www.whereis.com
D'apres Whereis la route Cairns - Darwin en passant par l'itineraire que je vous ai donne fait 2712 kms et il faut compter environ 27h de route 🙂 donc une moyenne de 100 km/h sur la route, sachant que les regles de la conduite dans le bush s'appliquent donc conduite la nuit INTERDITE en raison des kangaroos et autres bebettes sur la route.
Sinon pour un trip plus aventureux, en 4x4, il y a la Savannah Way qui part directement de Cairns et a mon avis est bien plus interessante mais il faudrait vous renseigner sur les conditions de la route.
http://www.savannahway.com.au/maps.html
LE site australien pour estimer les distances et le temps de trajet c'est www.whereis.com
D'apres Whereis la route Cairns - Darwin en passant par l'itineraire que je vous ai donne fait 2712 kms et il faut compter environ 27h de route 🙂 donc une moyenne de 100 km/h sur la route, sachant que les regles de la conduite dans le bush s'appliquent donc conduite la nuit INTERDITE en raison des kangaroos et autres bebettes sur la route.
Sinon pour un trip plus aventureux, en 4x4, il y a la Savannah Way qui part directement de Cairns et a mon avis est bien plus interessante mais il faudrait vous renseigner sur les conditions de la route.
http://www.savannahway.com.au/maps.html
Bonjour,
Vous avez raison, les Tablelands c'est superbe, prendre quelques jours pour tourner vers les lacs et les chutes d'eaux. Et dans un bled, je ne me souviens plus du quel, à l'office du tourisme il y a un petit musée gratuit qui est très intéressant. C'est dans les guides.
D.M.C
Merci pour toutes ces infos!!
Je pense qu'on va plutot le faire en avion. On adore les grand trip en voiture mais mes amis sont là que pour deux semaines donc vu le prix des billets d'avion on a pas envie de passer quatre jour dans une voiture!!! Mais effectivement ça avait l'air bien sympa!
Le musée est à Mareeba.
Log in first, then come back to this page.
You might also like
More discussions
Hi there,
I’m planning a trip to Russia and Mongolia, starting from France.
Crossing the border at Poland/Belarus or Georgia/Russia—other borders seem either closed or complicated.
Tourist visas for 3 months with multiple entries.
Do you have any info on Russian companies that cover a 4x4 vehicle for 3 months, and what prices in rubles or euros you’ve paid?
Which bank did you use for expenses? (EuroMastercard and Visa cards no longer work.)
Regarding Russian SIM cards, a new system called "Gosuslugi" has been introduced. How long did it take you to get one, and what steps did you follow?
Thanks
Which bank did you use for expenses? (EuroMastercard and Visa cards no longer work.)
Regarding Russian SIM cards, a new system called "Gosuslugi" has been introduced. How long did it take you to get one, and what steps did you follow?
Thanks
Hi there,
I’m looking for the start of a trail in the Picos de Europa in Spain that I used over 30 years ago in a 4x4.
It began by passing under a house, and there was a café nearby.
I know it’s not much to go on, but that’s all I’ve got. The fact that the trail started by going under a house isn’t exactly common!
If anyone has any ideas, I’d really appreciate it.
Thanks in advance
I’m looking for the start of a trail in the Picos de Europa in Spain that I used over 30 years ago in a 4x4.
It began by passing under a house, and there was a café nearby.
I know it’s not much to go on, but that’s all I’ve got. The fact that the trail started by going under a house isn’t exactly common!
If anyone has any ideas, I’d really appreciate it.
Thanks in advance
Hi,
we’re planning to visit a park again.
Could you point us toward the camps in Gonarezhou Park?
>We’re traveling completely self-sufficiently.
We love wildlife.
Thanks for any tips you can share!
JP
Hi there, we’ll be in Mozambique in early December 2026 and we’d like to travel from Vilanculos to Beira by car or bus to reach Beira airport. After that, we’re planning to visit Gorongosa National Park before flying back to France from Beira. From what we’ve heard, the road to Beira is tricky, especially at this time of year (start of the rainy season). Could anyone share their thoughts or suggest a solution? Thanks so much for your help!
Anne
Hi there,
I’m heading to Lesotho in a few days and I’m struggling to find info on the best route between Katse Dam and Sehlathebe National Park. There’s a fairly "direct" route from Thaba Tseka, but the roads seem rough, and we’re not exactly 4x4 pros. Anyone have any tips to share? Thanks!
Hi everyone,
We’re heading to Mozambique in October and are looking for either a 4x4 or 4x2 rental in Maputo, or a driver transfer option to reach:
- Ponta Do Ouro
- Tofo
- Vilankulos
The idea is to be self-sufficient for sightseeing and stops while still being able to access certain lodges or beaches that require a 4x2.
Do you have any contacts, addresses, or ideas to share?
Thanks in advance,
Hello,
We're hitting the road again in 2027 to discover new countries and cultures.
Could anyone give me some tips on driving from Ulaanbaatar to Lake Baikal and the route to take?
Thanks, and safe travels to those who are setting off!
Hi there,
We’re planning a 4x4 trip from Belgium to Central Asia, passing through Georgia, Russia, Uzbekistan, Kazakhstan, and Kyrgyzstan.
For these countries, our national insurance obviously doesn’t cover the vehicle, so we’ll need to get local insurance.
Will it be a problem if the vehicle is registered under person A and the national insurance is under person B? Both A and B will be in the vehicle, and both will be listed as drivers on the insurance.
When we get the local insurance, if we again list A and B as drivers, does the order matter? Could we get stuck at the border for this reason?
Thanks for your help! :)
We’re planning a 4x4 trip from Belgium to Central Asia, passing through Georgia, Russia, Uzbekistan, Kazakhstan, and Kyrgyzstan.
For these countries, our national insurance obviously doesn’t cover the vehicle, so we’ll need to get local insurance.
Will it be a problem if the vehicle is registered under person A and the national insurance is under person B? Both A and B will be in the vehicle, and both will be listed as drivers on the insurance.
When we get the local insurance, if we again list A and B as drivers, does the order matter? Could we get stuck at the border for this reason?
Thanks for your help! :)
Hi,
For those who’ve driven on Iceland’s gravel roads in their own or a rented Duster, could you tell me what tires were fitted on the vehicle?
Were they All Terrain tires or more "standard" ones like all-season tires, for example?
Follow-up question: if they were "standard" tires, did that cause any issues on the gravel roads and rough terrain?
Thanks so much for any info you can share. Best, Marc
Follow-up question: if they were "standard" tires, did that cause any issues on the gravel roads and rough terrain?
Thanks so much for any info you can share. Best, Marc
Hi there,
I'm planning a 4x4 road trip from Darwin to Broome with a rooftop tent in July 2026.
I'd like to know if I need to book overnight stops in advance or if I can just wing it and stop wherever I feel like it?
Some evenings, we'd like to stop and make use of campsite facilities (restaurant, shop, showers, toilets).
What do you recommend?
Do I need a permit?
My rough itinerary looks like this: Darwin - Kakadu Kakadu - Nitmiluk Nitmiluk - Kununurra Kununurra - Purnululu Purnululu - El Questro El Questro - Mt Elizabeth - Bell Gorge - Broome
Do you have any tips or great deals to share?
Thanks
My rough itinerary looks like this: Darwin - Kakadu Kakadu - Nitmiluk Nitmiluk - Kununurra Kununurra - Purnululu Purnululu - El Questro El Questro - Mt Elizabeth - Bell Gorge - Broome
Do you have any tips or great deals to share?
Thanks
Hi there, could you please share your feedback on renting a 4x4 for a 21-day self-drive trip in Uganda? Thanks
Hi there,
I’m planning a trip to Iceland for next July-August, with a car and tent, and I’m wondering about booking campsites. From your experience, is it necessary or even essential to book campsites in advance, or do you always manage to find a spot to pitch your tent?
We’ll also have the option to sleep in the car without pitching the tent. Does that give us the flexibility to stay outside a campsite for a night here and there?
Thanks so much for sharing your experience! Mpec
I’m planning a trip to Iceland for next July-August, with a car and tent, and I’m wondering about booking campsites. From your experience, is it necessary or even essential to book campsites in advance, or do you always manage to find a spot to pitch your tent?
We’ll also have the option to sleep in the car without pitching the tent. Does that give us the flexibility to stay outside a campsite for a night here and there?
Thanks so much for sharing your experience! Mpec
Hi,
I’m planning a road trip in the Middle Atlas, starting and ending in Fez and heading down to the south of Midelt, the Assoul Massif.... We’ll be traveling with two small 4x4s.
I’m looking for detailed maps of this region that include small roads and tracks.
Last year, we had a fantastic road trip in the Anti-Atlas and High Atlas using Erfahren maps, but unfortunately, they don’t cover the area we’re interested in this year.
Thanks for your suggestions!
Dominique
Hi everyone,
We’re planning a 13-day family road trip in Morocco this July, with six people in a Toyota Prado 4x4 (renting in Marrakech). We’ll alternate between bivouacking and small hotels/riads depending on the stops.
Here’s the planned route (in this order):
Marrakech → Ouarzazate → Draa Valley → Zagora → Erg Chegaga → Lake Iriki → Foum Zguid → Tata → Tafraoute → Aït Mansour → Tiznit → Mirleft → Taroudant → Back to Marrakech
Our goal:
Atlas Mountains + desert + dunes + plateaus + valleys + a bit of coastline. We’ll cover about 1,700 km in total.
We’re planning:
Bivouacking in the Chegaga/Iriki area Flexible for the rest (booking the day before or same day) Sand gear: traction plates, compressor, tow strap, roof rack
Questions:
Is the Zagora → Chegaga → Iriki → Foum Zguid crossing in July doable on our own (single vehicle, no guide)? Are there any truly technical or risky sections between Chegaga and Iriki? Does the overall itinerary seem manageable in 13 days without rushing? Any suggestions for great bivouac spots or particularly interesting stops along this route? The points on the route are provisional overnight stops. Some spots will include two nights in the same area.
We’re used to off-road driving, but not yet in the Moroccan desert. Thanks in advance for your feedback and tips! 😊
We’re planning a 13-day family road trip in Morocco this July, with six people in a Toyota Prado 4x4 (renting in Marrakech). We’ll alternate between bivouacking and small hotels/riads depending on the stops.
Here’s the planned route (in this order):
Marrakech → Ouarzazate → Draa Valley → Zagora → Erg Chegaga → Lake Iriki → Foum Zguid → Tata → Tafraoute → Aït Mansour → Tiznit → Mirleft → Taroudant → Back to Marrakech
Our goal:
Atlas Mountains + desert + dunes + plateaus + valleys + a bit of coastline. We’ll cover about 1,700 km in total.
We’re planning:
Bivouacking in the Chegaga/Iriki area Flexible for the rest (booking the day before or same day) Sand gear: traction plates, compressor, tow strap, roof rack
Questions:
Is the Zagora → Chegaga → Iriki → Foum Zguid crossing in July doable on our own (single vehicle, no guide)? Are there any truly technical or risky sections between Chegaga and Iriki? Does the overall itinerary seem manageable in 13 days without rushing? Any suggestions for great bivouac spots or particularly interesting stops along this route? The points on the route are provisional overnight stops. Some spots will include two nights in the same area.
We’re used to off-road driving, but not yet in the Moroccan desert. Thanks in advance for your feedback and tips! 😊
Good evening
I could use some advice 🙂
Our trip to Namibia is planned for June/July 2026.
We’re struggling a bit with timing and choosing activities for the part of the trip between Sesriem and Brandberg.
Day 1: Sesriem to Mirabib Day 2: Mirabib to Swakopmund – visit Swakopmund, overnight in Swakopmund Day 3: Sandwich Harbour – overnight in Swakopmund Day 4: Kayaking with the seals + the living dunes – overnight in Swakopmund Day 5: Moon Landscape, Henties Bay + Cape Cross – overnight at White Lady Lodge in Brandberg
Does this itinerary seem realistic to you? Is Cape Cross really worth the trip? If I had to choose between Cape Cross and kayaking with the seals, which would you recommend? Thanks in advance for your help! Hélix
Day 1: Sesriem to Mirabib Day 2: Mirabib to Swakopmund – visit Swakopmund, overnight in Swakopmund Day 3: Sandwich Harbour – overnight in Swakopmund Day 4: Kayaking with the seals + the living dunes – overnight in Swakopmund Day 5: Moon Landscape, Henties Bay + Cape Cross – overnight at White Lady Lodge in Brandberg
Does this itinerary seem realistic to you? Is Cape Cross really worth the trip? If I had to choose between Cape Cross and kayaking with the seals, which would you recommend? Thanks in advance for your help! Hélix
Hello,
My son and I are heading to Georgia this summer to explore the High Caucasus (Svaneti, Kazbek, and Tusheti regions). For this, we’re planning to rent a 4x4. However, the rental agencies we’ve found prohibit driving on the tracks to Omalo (Tusheti) and/or Ushguli (Svaneti). Do you know of any agencies in Tbilisi (local and reliable) that allow rented 4x4s to drive on these tracks? If so, which ones?
Thanks for your help!
My son and I are heading to Georgia this summer to explore the High Caucasus (Svaneti, Kazbek, and Tusheti regions). For this, we’re planning to rent a 4x4. However, the rental agencies we’ve found prohibit driving on the tracks to Omalo (Tusheti) and/or Ushguli (Svaneti). Do you know of any agencies in Tbilisi (local and reliable) that allow rented 4x4s to drive on these tracks? If so, which ones?
Thanks for your help!
Hi everyone,
I’m starting to plan an itinerary for September 2027 focused on Zimbabwe and Zambia. I’d love to visit Gonarezhou National Park—I see there are two sectors: the Mwenezi Region in the south and the area around the Runde River in the north. Should I cover both sectors or just focus on the northern region?
For the parks along the Zambezi River, is it better to visit Mana Pools on the Zimbabwe side or Lower Zambezi on the Zambia side?
Thanks in advance for any tips on the parks in these two countries.
Have a great day, everyone.
I'm looking to travel to Turkey from Greece by car. Do you know any ferry companies that operate this route? Thanks for your replies
Hi there,
We’re spending 18 days in New Zealand from 05/04 to 05/21, arriving in QUEENSTOWN and leaving from AUCKLAND. Any ideas for a road trip that covers the highlights of both islands but only changes hotels every 3–4 nights? Thanks.
We’re spending 18 days in New Zealand from 05/04 to 05/21, arriving in QUEENSTOWN and leaving from AUCKLAND. Any ideas for a road trip that covers the highlights of both islands but only changes hotels every 3–4 nights? Thanks.
Hi,
For our trip to Georgia in July, I’d like to rent a 4x4 starting from Tbilisi. Do you have any rental companies to recommend? The traditional rentals like Hertz, Avis, etc. seem way overpriced compared to local companies—what do you think? Are they properly insured?
Has anyone here tried Geo Rent Car, Auto 4 Rental, or Sur Price?
Also, I’m looking for info on the condition of the Ushguli–Lentekhi track—is it passable?
Thanks for your tips! Penlan
For our trip to Georgia in July, I’d like to rent a 4x4 starting from Tbilisi. Do you have any rental companies to recommend? The traditional rentals like Hertz, Avis, etc. seem way overpriced compared to local companies—what do you think? Are they properly insured?
Has anyone here tried Geo Rent Car, Auto 4 Rental, or Sur Price?
Also, I’m looking for info on the condition of the Ushguli–Lentekhi track—is it passable?
Thanks for your tips! Penlan
Hi everyone,
A well-prepped 4x4, a travel plan across Africa in stages since I’ve got kids to see regularly and work to earn a living.
I’m leaving in November for about a month with the goal of reaching Senegal via Mauritania. I’d love to share this trip with someone who wants to discover Mauritania and a bit of Senegal... and also experience life on board a 4x4 in the desert or bush, sometimes sleeping in the vehicle or in hostels/small hotels for comfort. I want to share this rediscovery because two’s better than one!
Just traveling, exploring, and living! !
Hi there,
I’m planning to explore Argentine and Chilean Patagonia for a month in December 2019.
I’m looking for a rental company (or several) that offers single-cab 4x4 pick-ups with a fitted camper cell for two people. I’m specifically after a vehicle with an indoor shower for extra comfort ;) So, no vans—at least not from the rental companies I’ve seen so far.
While browsing the forum, I came across the Chilean rental company Holiday Rent. But do you have any recommendations for Argentine rentals? Because, if I can’t return the vehicle in the same city as pickup, I’d prefer—and it’d likely be cheaper—to at least return it in the same country.
I’m planning to explore Argentine and Chilean Patagonia for a month in December 2019.
I’m looking for a rental company (or several) that offers single-cab 4x4 pick-ups with a fitted camper cell for two people. I’m specifically after a vehicle with an indoor shower for extra comfort ;) So, no vans—at least not from the rental companies I’ve seen so far.
While browsing the forum, I came across the Chilean rental company Holiday Rent. But do you have any recommendations for Argentine rentals? Because, if I can’t return the vehicle in the same city as pickup, I’d prefer—and it’d likely be cheaper—to at least return it in the same country.
Hello,
I’m traveling through Argentina and Chile (as well as Paraguay and Uruguay) with a 2019 Toyota Hilux Euro 6. Could anyone tell me if the local diesel is suitable for its engine, or if I need to take any special precautions (like adding an additive, for example) for these countries? I’d also like to know if driving at high altitudes is possible, and up to what elevation—or if I should worry about the vehicle going into limp mode? If that happens, what should I do?
Thanks in advance
I’m traveling through Argentina and Chile (as well as Paraguay and Uruguay) with a 2019 Toyota Hilux Euro 6. Could anyone tell me if the local diesel is suitable for its engine, or if I need to take any special precautions (like adding an additive, for example) for these countries? I’d also like to know if driving at high altitudes is possible, and up to what elevation—or if I should worry about the vehicle going into limp mode? If that happens, what should I do?
Thanks in advance
Hi there,
Can you tell me if the road between Zagora and M'Gouna is easy or difficult for a 4x4? How much time and how many kilometers should I plan for? I’m traveling in May.
Thanks!
Hi there,
My trip to South Africa is starting to take shape.
However, I'm struggling to figure out the route through Kruger Park. I can't seem to find the information I need about getting around.
Coming from the south, I plan to arrive on Day 1 in the early afternoon at Malelane or Crocodile Bridge.
Do some shopping in Malelane (or Crocodile Bridge main area) and stay overnight outside the park.
Leave on Day 2 at 5 AM for the park. Explore the southern part of the park.
Stay overnight around Skukuza or Lower Sabie. (We don’t want to stay in one of the park’s big camps. We’re looking for a lodge around 200 €.
Head out on Day 3 for a self-drive safari, maybe as far as Orpen.
We’d like to stay in a private reserve on nights 4 and 5.
We’re not sure which one or how to get into a private reserve. Do we need to exit Kruger Park?
On Day 5, we’d like to leave to visit Blyde Canyon (on Day 6).
Could you help us with these different locations?
Thanks
Could you help us with these different locations?
Thanks
Hi there,
I’m planning to leave Morocco for the summer but want to leave my 4x4 there to avoid exceeding the famous 6-month limit. I’d like to park it in one of the two Spanish enclaves (Ceuta or Melilla). Does anyone know of people or companies that handle long-term parking (preferably secure) in either place? Once the car is parked, what’s the best way to get back to France using public transport? Is the nearest airport Tanger from Ceuta?... How do I get there easily, etc. etc.
Thanks in advance! Dominique
I’m planning to leave Morocco for the summer but want to leave my 4x4 there to avoid exceeding the famous 6-month limit. I’d like to park it in one of the two Spanish enclaves (Ceuta or Melilla). Does anyone know of people or companies that handle long-term parking (preferably secure) in either place? Once the car is parked, what’s the best way to get back to France using public transport? Is the nearest airport Tanger from Ceuta?... How do I get there easily, etc. etc.
Thanks in advance! Dominique
hello! I’d like to go to Kazakhstan and rent a fitted 4x4 locally so I can drive off-road trails and sleep inside the vehicle... could anyone share some local rental company addresses, please? Thanks! !
Hi,
I'm about to rent a self-drive 4x4 in Mongolia. Has anyone heard of GOBI.RENT? Otherwise, do you have any tips for checking this company since there's no info on their website (e.g., registration number on the RCS)?
Thanks
I'm about to rent a self-drive 4x4 in Mongolia. Has anyone heard of GOBI.RENT? Otherwise, do you have any tips for checking this company since there's no info on their website (e.g., registration number on the RCS)?
Thanks
Hi everyone,
I’m finalizing my trip starting from Namibia. When I arrive in Divundu, I’d like to head straight to the Khwai area early in the morning to one of the campsites in the Khwai Development Trust. Is the drive doable with a good 4x4 in a day? We’ll spend 2 nights in Khwai, then 2 or maybe 3 nights in the Moremi area (Third Bridge/Xakanaxa/Mboma) before heading back to Maun to wrap up our journey. Is that too much time to spend in each place?
We’d also like to do one or two boat excursions in the delta. Any suggestions for the best options and operators?
Thanks in advance for your tips and advice! Best, Patrick
I’m finalizing my trip starting from Namibia. When I arrive in Divundu, I’d like to head straight to the Khwai area early in the morning to one of the campsites in the Khwai Development Trust. Is the drive doable with a good 4x4 in a day? We’ll spend 2 nights in Khwai, then 2 or maybe 3 nights in the Moremi area (Third Bridge/Xakanaxa/Mboma) before heading back to Maun to wrap up our journey. Is that too much time to spend in each place?
We’d also like to do one or two boat excursions in the delta. Any suggestions for the best options and operators?
Thanks in advance for your tips and advice! Best, Patrick
Hi everyone,
I’m planning to explore the western part of Madagascar from May 1st to 5th, specifically to visit the Tsingy. I’ve heard different versions about the road conditions and access to the Tsingy during this time, so I’d love to hear from people who’ve actually made this trip during this time of year.
Have you traveled from Morondava → Tsingy between May 1st and 5th? Was the journey doable and safe? Did you have access to the Grands Tsingy, or just the Petits Tsingy?
Thanks so much for your feedback—it’ll really help me get a clearer picture! 😊 Also, if you have any recommendations for reliable and experienced driver-guides, I’d love to hear them. Thanks again!
Have you traveled from Morondava → Tsingy between May 1st and 5th? Was the journey doable and safe? Did you have access to the Grands Tsingy, or just the Petits Tsingy?
Thanks so much for your feedback—it’ll really help me get a clearer picture! 😊 Also, if you have any recommendations for reliable and experienced driver-guides, I’d love to hear them. Thanks again!