Je dois partir début juillet au togo et aurai mon visa pour cette destination. Je prévois de remonter par voie terrestre au Burkina Faso via Sinkassé (sur la route principale) et au Mali par Koro. En cette période d'instabilité intérieure accrue (d'après le site du ministère des affaires étrangères), j'ai besoin de savoir de façon sûre avant de partir s'il est effectivement possible de se procurer ces visas aux frontières ou pas. Pour le visa malien, je peux peut être le prendre à Ouaguadougou, c'est peut être préférable? Autres questions, les visas délivrés aux frontières, si ça se fait tjs, sont des visas temporaires à faire proroger, c'est ça ?
L'échéance approchant, je remercie ts ceux qui pourront me répondre au plus vite.
ce que je peux te dire c'est qu'avec un visa pour le Burkina à entrées multiples, il est possible de passer au Mali, le visa burkinabé est valable pour le Mali. J'ai fait, l'aller et retour en bus de Bobodioulasso à Bamako et je n'ai pas eu de problême. C'était en Janvier 2010.
Je ne sait pas s'il en est de même pour un visa du Togo, vis à vis du burkina et du Mali.
Bon voyage
Le visa pour le Burkina est pour le Burkina UNIQUEMENT (avec ou sans entrées multiples)
Le visa OBLIGATOIRE pour le Mali n'est que pour le Mali (avec ou sans entrées multiples)
IL FAUT UN VISA PART PAYS (sauf pour Maroc et Sénégal , pour les ressortissants Français)
Il existe dans la zone de l'entente le visa de l'entente le VTE vendu UNIQUEMENT dans la zone de l'entente (5 pays de l'entente , le Mali n'en fait pas parti)
VTE = 25.000 fr cfa pour 60 jours à Ouaga pour les 5 pays de l'entente =Burkina/Togo/Bénin/Niger/Côte d' Ivoire , mais il faut déjà un de ces visa pour entrer dans la zone du VTE ..
Attention depuis Mars les visas ont augmenté dans les consulats et ambassades pour l'Afrique de l'ouest (pas tous) mais c'est sur pour le Burkina ..
Je n'ai pas encore les prix du visa frontière du Burkina , mais en arrivant à Ouaga par avion c'est déjà dans les 100.000 fr cfa pour le Burkina .. J'ai eu confirmation de l'augmentation des prix des visas , mais pas eu encore le prix des visas frontière ..
Pour finir = le visa du Burkina ne permet pas d'aller au Mali sans visa !!
J' était dans cette zone de Novembre 09 à Avril 2010 (France/Espagne/Maroc/Mauritanie/Mali/Burkina/Togo/Bénin/Niger/Burkina/Mali/Mauritanie/Maroc/Espagne/France)
mais ce que je dis est vrai, j'étais au Burkina avec un visa burkinabé de trois mois , et j'ai fait un aller et retour en bus TCV de Bobo à Bamako et retour Bamako à Bobo une semaine plus tard. Je n'ai rien payé à la frontière, sur mon passeport, les douaniers maliens m'ont tamponé mon entrée et ma sortie sans problème. Comme je l'ai dit dans mon message, c'était en Janvier 2010, et beaucoup de chose on changées depuis.
MOI aussi j'étais dans le coin en Janvier et je peu t'affirmer qu'il fallait un visa pour entrer au Mali que tu arrive du Burkina ou de la Mauritanie ..
Ou tu raconte des histoires (à dormir debout) ou tu as eu beaucoup de chance !! non ce n'est pas possible d'avoir deux fois la chance de passer une frontière sans contrôle de visa ..
Contrôle bien ton passeport = les tampons d'entrée et de sortie ne sont pas obligatoirement en face de la page de ton visa Malien que tu as oublié quelque part dans ta mémoire (ou dans ton passeport)
<<< Pas la peine de répondre à ce message , je suis sur et certain de mon coup !!
Ton visa du Burkina à entrées multiples, te permet d'entrer et de sortit pendant 3 mois sans avoir besoin de reprendre un visa pour le Burkina , mais ne te donne pas le droit d'entrer au Mali sans visa Malien !! je parle des personnes voyageant avec visas touristique , pour les autres visas ?? je ne sais pas s'il y a des possibilités d'aller dans un autre pays sans visa ..
Du Burkina il te faut le visa obligatoirement (si tu voyage en touriste) pour tout les pays limitrophes = Mali/Togo/Bénin/Niger/Côte d' Ivoire/Ghana , même si tu as le visa de l'entente (VTE) le Mali n'en fait pas parti (le Ghana non plus)
Reste sur tes positions !! je reste sur les miennes ..
le 28 septembre 2009 une réunion des états membres de l'UEMOA s'est tenue à Bamako. Au cours de laquelle le représentant du président de la commission de l'UEMOA, Rui Duarté Barros, à indiqué qu'à compter du 1er octobre 2009, la reconnaissance mutuelle des visas délivrés par les Etats-membres, entrera en vigueur conformémént au voeu des plus hautes autorités de l'UEMOA.
Une étape transitoire dans l'attente du visa unique UEMOA qui devrait être en place en 2011.
C'est surement au regard de cette "reconnaissance mutuelle des visas délivrés par un des états de l'UEMOA" que je n'ai pas eu besoin de visa Malien. Les Maliens reconnaissant le visa Burkinabé.
Maintenant, ce ne sont que des recommandations, qui ne sont peut être pas toujours suivies d'effets. En tous cas pour mon cas personnel, elles ont été appliquées.
Je savais bien que t'étais plus fort que les autres !!
Le visa de UEMOA j'ai essayé de le faire appliquer à chaque frontière avec les textes en main !! et bien la réponse à été = oui nous sommes au courant de ce fait mais nous n'avons pas de directive (ni d'ordre) pour l'application de ce dit visa !!
a toutes les frontières , DST , immigration , ambassade de France au Niger , ambassade du Mali à Nouakchott, etc .. nous avons essayé mais en vain
Bonjour,
je ne vais pas rentrer dans votre débat car je n'en sais rien.
Par contre j'en profite pour vous poser des questions sur les visas de l'Afrique de l'Ouest. En quoi consiste exactement cette entente "VTE" ?
Pour le Maroc et le Sénégal, pas de visas pour les citoyens européens, mais entre les 2 la Mauritanie en faut il un pour la traverser ? Mieux vaut la prendre à la frontière ?
Aussi pour la Gambie ?
Il y a un accord entre 5 pays en Afrique de l'ouest pour un visa commun , ce même visa (VTE) est donc valable pour voyager dans ces 5 pays = 1 visa pour 5 pays
La zone du VTE (visa de l'entente ) est valable pour = Burkina/Bénin/Togo/Niger/Côte d'Ivoire
Pour entrer dans la zone du VTE il te faut déjà un 1er visa (exemple le Burkina)
Je prend tout les ans le VTE à Ouaga après avoir pris le visa frontière du Burkina
Le VTE est valable 60 jours (soit disant renouvelable = je ne l'ai jamais fait) pour un coût de 25.000 fr cfa (à Ouaga), c'est à la sûreté qu'il faut aller pour transformer le visa frontière en visa entrées multiples de 1 à 12 mois (gratuit) et y prendre le VTE pour les 4 autres pays
Mode d'emploi du VTE = une fois dans la zone du VTE tu peu donc circuler d'un pays à un autre dans la zone VTE , ce visa est à une entrée simple , ce qui veut dire qu'il ne faut pas sortir de la zone du VTE , sinon le visa est fini !!
Tu peu entrer et sortir d'un pays à l'autre autant de fois que tu le veux pendant les 60 jours , bien sur si tu es en véhicule personnel ? il te faudra à chaque fois payer et repayer le "laisser passer" pour le véhicule , tu entre tu paye un droit d'entrer pour le véhicule (1 mois) et on te le reprend à la sortie , même au bout de 2 jours, et t'en repaye un autre à l'entrée du pays suivant (de 10.000 à 15.000 fr cfa suivant le pays), le VTE c'est un visa pour la personne , le laisser passer c'est pour le véhicule .
Pour la Mauritanie = il n'y a plus de visa frontière depuis mi 2009 , il faut prendre le visa à Rabat (c'est le moins cher) et le transformer à Nouakchott en visa entrées multiples de 3 ou 6 mois (ou plus) pour le retour (pas cher)
Si non c'est visa à Paris/Bamako ou Dakar
Gambie = suivant le temps de ton séjour ? le visa peu se prendre à la frontière, prépare des billets de 500 fr cfa a donner à chaque tampon sur la traversé et aux contrôles Gambien
Pour le Mali = il y a une ambassade à Nouakchott ou visa frontière
Tu as tout ça sur mon blog de voyage à info par pays , il te faudra aussi des fiches de renseignements pour traverser le Sahara Occidental (sud Maroc) et la Mauritanie
Merci pour ta réponse si rapide !
Je prépare un voyage dans la date reste à fixer, j'espère partir vers octobre-novembre pour 3 à 4 mois en Afrique de l'ouest, mon projet est en gros de partir du Maroc-Mauritanie-Sénégal-Gambie-Guinéé Bissau-Guinée-Mali-Niger-Bénin-Togo. Le tout en transport en commun, stop, taxibrousse, etc ... Mais cela reste des idées, les détails sont à paufiner. Donc ton site - qui laisse vraiment rêveur - me sera bien utile !
Pour la Gambie j'hésite un peu, car bon ce sera sûrement ma seule occasion de connaitre ce petit pays, mais son intérêt semble tout de même relativement faible et surtout onéreux !
En attendant je pars au Burkina pour 20 jours au mois d'août, et je confirme que les visas ont très fortement augmenté depuis mai, le moins cher (une entrée pour 3 mois) est à 70 € !!!
Autres questions :
- le VTE ne peut se prendre qu'à Ouaga ou dans n'importe quelle capitale de l'entente ?
- en quoi consiste la fiche de renseignement pour le Sahara occidental ?
Le VTE (normalement) peu se trouver dans les capitales de la zone de l'entente
Moi je le prend à Ouaga car c'est le 1er pays de l'entente que je visite
Fiche de renseignement = il y a de très nombreux contrôles de police (gendarmerie / Militaire) pour traverser le sud Maroc (Sahara Occidental) et la Mauritanie , si tu ne veux pas passer 20 mn à chaque contrôle , il faut avoir des fiches de renseignements , car avec la photocopie de ton passeport il te manquera le N° de police inscrit à l'entrée du Maroc , la date d'entrée au Maroc , ta profession , nom du père , etc .. prévoir 25 à 30 fiches pour un voyage aller ..
C'est important pour toi qui veux voyager par les transports en commun , imagine le taxi ou le bus qui doit attendre (encore) que le touriste négligeant nous fait (encore) perdre du temps , c'est un coup à se retrouver seul au contrôle avec les flics , le bus ou taxi t'a largué (oublié) sur le bord de la route ..
Re Burkina = tu prend le visa le moins cher pour aller au Burkina , à "la sûreté" tu peu le transformer (le visa) gratuitement
Ce qui est vrai aujourd'hui peu être changé demain
bonjour!
je m'interpose dans votre discussion qui m'intéresse bien,
en effet on part vers la meme periode, fin octobre debut novembre pour faire le meme voyage dans l'autre sens, Togo, Benin, Burkina, Mali, Mauritanie et senegal, Gambie pour 6 mois, , du coup si vous avez des infos , elles sont toutes les bienvenues,
est ce qu'on pourrait echanger mail pour pouvoir se donner des infos avant depart et surtout pendant les voyages au fur et a mesure des trajets!
bonne preparation de voyage et bon départ!
... Attention depuis Mars les visas ont augmenté dans les consulats et ambassades pour l'Afrique de l'ouest (pas tous) mais c'est sur pour le Burkina ..
Je n'ai pas encore les prix du visa frontière du Burkina , mais en arrivant à Ouaga par avion c'est déjà dans les 100.000 fr cfa pour le Burkina .. J'ai eu confirmation de l'augmentation des prix des visas , mais pas eu encore le prix des visas frontière ..
... a priori c'est / ce sera idem quelque que soit le consulat (visa consulaire) ou la frontière (source sur place au ministère concerné) et comme on vient de me dire il ya quelques minutes "tres mauvais pour le tourisme" !
... a suivre qui sait !
PS j'ai peur que le VTE passe a la trappe aussi tot ou tard
Bon voyage et surtout voyagez zen!
Michel France (85)
A 70 ou 90 € certain visa , ils vont se fermer la porte du tourisme ...
C'est le Maroc qui va continuer à faire le plein (ou le trop plein)
C'est bien triste tout ça pour eux comme pour nous !!
Ce sont les locaux qui payerons le prix fort !!
Je n'investirais pas dans 5 ou 6 visas a ce prix la, c'est de l'arnaque !!
J'en ai bien profité (Mamy aussi) , nous irons donc moins loin et moins longtemps en vacances, passerons nos hivers à la maison et grossirons les caisses de gaz de France ..(EDF aussi)
Si le visa UEMOA sort en 2011 c'est sur que le VTE ne sera plus d'actualité
Coucou,
je pars au Burkina ce mois d'aout, puis je prendre le visa a l aeroport de Ouaga, a quel prix???
7o euros c'est le prix du visa acheté au consulat en france ???
et pour les enfant ( 11 ans) c'est le meme prix
et pour les voyage humanitaire y a t il un prix sur les visas ??
Enyla
Andorre
Déjà évoqué ici avec mm des temoignages des faits
- visa frontière 140 € ( visa consulaire 70 €)
- a ma connaissance pas de prix different selon l'age (c'est par passeport) mais demande confirmation aux services consulaires de l'Ambassade a Paris
- prix pour voyage a caractère humanitaire, à titre individuel, j'en doute de plus a l'arrivée aéroport
.... par contre pour une demande groupée emanant d'une ONG pour une mission donnée, il y a des dispositions particulières, je n'en connais pas les détails (mais entre autre de durée plus longue, il est delivré des visa d'un an et plus dans ces cas ) et c'est uniquement au consulat
Bon voyage et surtout voyagez zen!
Michel France (85)
Merci,
je crois que je dois voir avec le consulat de marseille au plus vite... et il veulent seulement de l'espece pour payer, ni carte...et, il faut s'y deplacer !
Enyla
J'ai lu avec intéret vos échanges concernant les visas. Nous avons projeté d'aller au Burkina puis le Mali. Peut on prendre les visas directement en France pour ces deux pays ? J'ai bien compris que le Mali ne faisait pas partie de l'entente mais est on obligé de prendre le visa pour la Mali à la frontière burkinabé?
Bien sûr, tu peux te procurer tes visas maliens et burkinabés en France auprès des consulats respectifs... Peut être même qu'il ya des antennes qui les délivrent près de chez toi... Sinon à Paris, c'est tout à fait possible. Prévoir du temps par contre... le consulat burkinabé garde ton passeport au moins 3 jours, paiement cash (y donc des frais supplémentaires!!!) et courrier recommandé pour le retour parfois exigé... Opération à répéter pour chaque consulat...
Sinon, si tu as du temps du peux te procurer ton visa directement au Burkina pour la Mali, depuis la capitale... (Moi j'ai réussi à l'avoir en moins d'une heure... de mémoire 30 euros à peu près (mais c'était en CFA le règlement) pour 2 mois).
J'ai pas tenté de le prendre à la frontière... si tu as du temps pour négocier et un peu plus d'argent que normalement... alors t'as peut être une chance de pouvoir t'en procurer un... risque à prendre à ta guise !
Bon voyage
Il est bien entendu possible de se procurer les visas burkinabè et malien à Paris.
C'est même recommandé pour le Burkina car désormais, si on le prend à l'aéroport, le visa coûte le double.
Pour le Mali, il est possible de le prendre au consulat du Mali à Ouagadougou. Il est délivré dans la journée. Prévoir 2 photos, 20000 Fcfa.
Merci pour votre réponse, est ce que je peux prendre contact avec vous pour notre voyage fin janvier 2011. Nous comptons arriver le 23 janvier si tout va bien.
Avez vous une adresse perso ?
Merci et bonne journée
si tu passe par la mauritanie prend ton visa du Mali a l'ambassade de Nouackchott tu attend un peu tu raconte que tu as une mission et tu pars avec Et quand tu arrive a Bamako tu prends celui du Burkina pense tj au photos c'est ok mec!si t'a besoin de renseignement+precis demande- le moi j'ai 20 ans de traversee par ces routes.........
Bonjour à TOUS:
voilà, je pars en solo, sac à dos par voie terrestre, début Avril 2011, en utilisant les moyens de transport locaux (bus, taxis...) de Agadir au Maroc, là ou je vais atterrir par avion de Toulouse, et donc aller par voie terrestre à Yaoudé au Cameroun. C'est pour faire de l'humanitaire dans une Assos.
L'association ma ainsi envoyée: 1 Certificat d'Hébergement et 1 Lettre de Mission.
Pour se faire, je vais et veux ainsi traverser ces différents Pays (je ne suis pas pressé et ai envie de rencontrer les gens et les différents paysages) :le sud du Maroc, La Mauritanie, Le Sénégal, La Guinée, puis remonter sur Le Mali (je serais bien passé par La Cote d'Ivoir mais vu ce qu'il se passe actuellement !..."dommage"...) ensuite donc, le Burkina Faso, Le Bénin, Le Nigéria et enfin Le Cameroun.
J'ai donc deux questions:
Tout dabord, j'ai fais le vaccin de la fièvre jaune qui je sais est obligatoire dans certains de ces pays que je vais traverser (suis allé à 3 reprises, par avion au Gabon, l'année dernière la dernière fois).
Alors d'une part, es ce que je peux contracter facilement les visas aux différentes frontières que j'aurai à traverser, sachant que j'ai une lettre de Mission + un Certif d'hébergement pour le Cameroun qui est ma destination finale ?...
Peut-on payer les différents visas au frontières avec de la monnaies Euro ?...
Voilà, je vous remercie pour vos réponses à mes questions à bientot.
Cordialement.
Je pars samedi 05/12 pour le Sénégal en voiture via la Mauritanie. Je ne peux pas aller à Paris chercher mon visa. J'ai appelé l'Ambassade de Mauritanie à…
Je souhaite effectuer un voyage au Cameroun et J'aimerais savoir où peut on délivrer un certificat d'hébergement au Cameroun.Quelle autorité à la charge de…
Nous allons descendre au Sénégal en 4X4 au mois de novembre Nous pensons visiter ensuite la Guinée. Nous pensons passer la frontière 1) soit entre Vélingara…
I’m a bit embarrassed because I need to travel to Quebec from February 27th to March 13th. I’m a regular visitor to Canada—this will be my 10th trip since 1997, plus a year as a permanent resident (2000–2001) and a cross-country run from Vancouver to Halifax in 2011. So, I’m definitely not a terrorist!
But since our last trip in July 2015, they’ve introduced this eTA thing. Seems more like a way to make money than to actually secure Canada, if you ask me, but anyway, that’s not the point.
I applied for an eTA for myself, my wife, and our two kids. They all got approved within hours, but not me! I was asked to create a GC key and then an IRCC account, which I did. Normally, you get news within 72 hours, but since Monday, January 15th, nothing!
In the "message" section of the account, it says "explanation letter (required)" with a deadline of January 25th, but I can’t find any explanation anywhere—despite searching the Canadian government website and Google. No links, nothing!
I’ve emailed them but haven’t heard back yet. I’m thinking of calling the Canadian embassy in Paris tomorrow. Even though I’m not stressing yet, it’d be a bummer if everyone else got to go without me!
If anyone’s had this issue before or knows what this explanation letter is about, I’d love to hear more.
hi there
I’m heading to Seoul in September, and to do that I need to get a travel authorization that we apply for through K-ETA....... turns out I can (barely, I admit) fill out the form up to the address of our "stay location," but every address I’ve entered has been rejected by the system. I’ve tried my hotel, the Lotte Hotel (which is well-known in Seoul), the airport—basically, I’ve entered at least 20 addresses, all rejected....
So, to anyone who’s successfully gotten the authorization, could you tell me which address you used to get that "elusive" approval?...
Question for those who’ve done it:
In theory (French national), I’m visa-exempt for a 30-day tourist stay, but on France Diplomatie it says on this page
Hi there,
I know there are similar topics here and elsewhere, but they’re a few years old, and I need an up-to-date answer to make sure I don’t throw over 1000 € out the window. Thanks for your patience.
I’m planning a trip from France to Alberta/British Columbia, and I’m unsure about which bank card to use for the security deposit with the rental company (I’m thinking of going with AVIS).
I contacted Avis Canada, and they told me a credit card is absolutely required. I asked my bank for a credit card (a *real* credit card), but they only offered me a deferred debit card.
My question: For a rental with Avis Canada, is a Gold International Mastercard deferred debit card usable for the security deposit needed to finalize the rental? Is the "CREDIT" label enough? (Some cards say "CREDIT" and others say "CARTE DE CREDIT"—seems minor, but it’s actually a big deal in how the card works.)
I’ve seen conflicting info everywhere I look... My bank says it’s *usually* okay (the deferred debit card), while Avis Canada insists it *must* be a credit card, not debit—even when I mention the deferred debit card.
I know the whole credit card concept is already confusing, and on top of that, some sites say a deferred debit card counts as a credit card, while others say it doesn’t.
Thanks to anyone who can share a recent experience!
Have a great day
Hi there,
I’m heading to Senegal in January for a month and was wondering if I just need my French driver’s license or if I should get an international permit?
Thanks!
JL
Hi,
I’m bringing Seresta, an anxiolytic (tranquilizer) from the benzodiazepine family,
to help me sleep.
I’ll have the prescription with me.
Will this be a problem at customs, and do I need to declare it?
Same question for antibiotics?
Thanks a bunch!
I’m heading to Laos next spring, but I have a question about the Thai arrival/departure form. I’ll be flying PAR-BKK, then taking the train to Laos (so exiting Thailand), and later re-entering Thailand by train to catch my return flight. Do I need to fill out two forms in this case?
Hi there,
I have a 9-seater passenger vehicle that I use for my business in Paris, transporting people.
I’m planning to go to Algeria with my family.
The vehicle registration lists my company as the owner.
Can I get a TPD (Temporary Admission Document)?
Will I need a KBis extract or a power of attorney?!?
Thanks for your help.
Worst case, I can add my personal name as a co-owner on the registration, but that would be a real shame!
Hi,
I’m writing to ask for some info—I’ve heard that you **must** have travel insurance to land in Zanzibar.
What’s the process, and which insurance should I get?
Thanks in advance for your feedback!
Best,
Seb
Hi, are there any travelers who’ve recently crossed the border between Karakalpakstan (Uzbekistan) and Beineu in Kazakhstan?
It was closed for a while.
Thanks for any info!
I bought a one-way flight (Ryanair) and a return flight (EasyJet) to spend a week in Morocco in April.
My passport expires 3 weeks after the return date.
Some websites say the passport must be valid for 3 months at the time of entry.
However, it will still be valid both on entry and return, but its validity will only be 1 month at the time of entry (and 3 weeks on the return date, everything prepaid).
It's an individual family trip.
The consulate can't give me an answer—they're still looking into it (really!)
Last year, we stayed for 3 months in Thailand, north of Khao Lak, and were able to benefit from the 2-month visa exemption, renewable for one month by going to Takua Pa to validate a 1-month extension (1,900 baht).
This year, it’s a disaster for us—not only were we planning a 4-month stay, adding a visa run in between (which some say is quite risky), but the law is apparently changing in the coming months with the return of the 1-month exemption (plus the usual 1-month option). So, we looked into applying for a 6-month multiple-entry visa, allowing a maximum of 60 consecutive days in Thailand. However, I can’t find anywhere the minimum time required outside Thailand between two stays—do any of you have an idea?
Thanks for the info! If you’d like tips on Khao Lak and the surrounding areas, we’ve got some experience, though things change fast!
Cheers,
Bruno.
My partner, our 8-year-old daughter, and I are going on vacation to Gex.
We’ve decided to spend one day in Switzerland and another in Italy. Will we need ID (national ID card or passport)? Do we also need ID for our daughter?
Hello,
We’ll soon be moving to Madagascar long-term.
As a French national, I need to obtain a short-stay visa that can be converted to a long-stay one. To do this, I have to send the required documents to the Madagascar embassy in Paris.
No issues with that procedure so far.
If I get this visa, once I arrive in Madagascar, I’ll need to provide the same documents to the Ministry of the Interior in Anosy. I’m trying to find an email address or website for the Ministry to check which documents I need to submit (I think they ask for additional ones).
If you have any info on this, I’d appreciate your replies.
Best regards,
M. Buisson Eric
I’d like to know if anyone has already applied for a private visa to Russia with an invitation from a Russian resident.
I traveled earlier this year with an e-visa, but since I want to stay longer, I’ll be visiting my friend who lives in eastern Russia.
For the visa application, does the invitation need to be on an official paper form issued by the Russian ministry? And most importantly, do I need to present the original for the application, or is there an electronic version that can be sent directly to the consulate in France?
Thanks for any info if you’ve gone through this process before!
I filled out the B2 form to apply for a visa, created an account on Atvis to pay the visa fees and schedule a meet-up, but every time I try to pay with my Boursobank Visa 1st card, they refuse the payment with a message telling me to check my details (address), even though everything is correct. Does anyone know why this is happening, or maybe they don’t accept Visa cards? Are you aware of this?
Thanks for your feedback!
Elisabeth
There are rumors going around about the ETA: it must absolutely be on your smartphone in the "ETA" app.
Paper documents might not be accepted.
Is this real or just a hoax?
Thanks, I’m leaving in 3 weeks. My passport is good to go and my ETA is still valid for a year, but I only printed the email I received.
Thanks everyone.
Hi there,
We need to apply for a B2 visa because we visited Iran in 2018. It currently costs $185, but they’re planning an additional $250 fee per person for the same visa—it’s been approved but not yet implemented. Does anyone know when this fee will take effect?
Thanks in advance!
Elisabeth
Hi there,
In November, we're heading off on a 4-month trip. We'll be landing in China and plan to leave the country via a land border into Vietnam.
I’ve read that China may ask for proof of exit within 30 days (flight ticket or other reservation). Since we’d be leaving by land, I’m wondering how this works in practice.
Has anyone here been in this situation recently?
Did the airline ask for an exit ticket before boarding?
Did Chinese authorities require proof upon arrival?
Is a train/bus ticket to Vietnam sufficient?
Is a cancelable or flexible reservation accepted?
Hi there,
Just a question that’s probably been asked before (though usually the other way around for my situation :))
My wife and I are heading to the US.
On her ticket, it only has her maiden name (e.g., Martine DUPOND).
On her passport, it’s written as Martine DUPOND épouse AVRY.
No issues for travel, I hope I did the right thing with the ticket?
Then for the ESTA, is just Martine DUPOND enough, or do I need to include the "épouse AVRY" part like on the passport?
Thanks in advance!
Hi there,
I’m spending a few days in San Pedro de Atacama (Chile) and would like to cross the Argentine border to make a loop toward Salta and then return to Chile to drop off the rental car.
I’ve heard that crossing the border can be tricky!
Is it possible with a rental company’s authorization? Which company, and at what cost?
Thanks for sharing your experiences!
Best regards,
Arnale
I saw on the French Embassy in Peru’s website and the Peruvian Consulate in Paris’s site that the rule is to have a passport valid for 6 months *after the arrival date* (not the return date).
I arrive in Peru on August 13, 2019 (for about twelve days), and my passport is valid until February 16, 2020.
That’s 6 months and 3 days after my arrival date in Peru. In my opinion, I’m good to go.
But could I still be denied entry if they say I don’t cover the return date or that I’m too close to the 6-month mark?
I read on the French Ministry of Foreign Affairs website that it’s possible to apply for a temporary driving permit in China, valid for 1 month.
I’m planning to rent a car (without a driver) to explore part of the country next August, so I was wondering:
Has anyone here already gone through this process upon arrival?
How long do the formalities take on the spot?
Is it possible to handle these steps in advance, before arriving in China?
Hi there,
My departure is slowly approaching, and now that I’ve got my Russian visa sorted, I’m fine-tuning the rest of my trip to Tajikistan. Since the Tajik visa is no longer required for stays under 30 days (for French nationals), I’ll need to visit the Ministry of Interior (OVIR) to register within 10 days of entering the country. No big deal, though, since I had to go there anyway to apply for my GBAO permit. 😉 However, I’ve *seen* several reports from travelers (mostly motorized) mentioning that you need an entry permit for Kyrgyzstan, which has to be arranged in advance at the Kyrgyz Ministry (consulate?) in Dushanbe. Otherwise, you’re *stuck* at the Kyzyl-Art border (with no Wi-Fi, of course, to try and sort it out). The most recent report was from a year ago, so I’d love to know if this is still the case and if it’s indeed at the Kyrgyz Ministry (consulate?) where you need to go for this pre-authorization.
Does anyone have any recent info on this?
Thanks in advance!
Hi everyone.
I’m leaving for almost 3 months in the Philippines (11 weeks total) starting in early May.
I already have my round-trip ticket.
The problem is, I don’t have time to get a 2-month visa because the process takes nearly a month.
From what I’ve read here and there, I need a return ticket valid for less than a month when I arrive in the Philippines to prove my good faith.
After that, I can apply for a 30-day extension at the immigration office.
I’m planning to either buy a fully refundable ticket to the nearest country or a fake ticket.
For 3 months, I’ll need to extend my visa two more times before my return date to France.
My question is this:
Will immigration ask me each time I extend my visa by one month to show proof of an exit ticket matching the new visa extension date?
Is it possible to extend directly by 2 months before the initial 30 days expire?
Thanks in advance for your experiences and tips! 😊
I’ve been to Thailand several times, but it was about 20 years ago…
There’s a new system in place now, it seems.
TDAC – Thailand Digital Arrival Card.
Before arriving, I apply for a TDAC, okay.
If during my stay I cross the border to spend a few days in Malaysia and then re-enter Thailand,
do I need to submit a new TDAC application?
Do I use the same TDAC as when I first entered the country?
Or do I initially have to pay for a Thai multi-entry visa?
Thanks in advance for your insights—I can’t find the answer online.
My partner (Mexican) entered France on January 21st as a tourist. She was therefore entitled to stay for 90 days in the Schengen Area. She’ll be leaving for Mexico on April 16th, so she’ll have “used up” 86 days.
She plans to return to France on July 18th. According to the European Commission’s Schengen calculator, this new stay “may be authorized for a maximum of 90 days.” That’s not very clear ("may be," "for a maximum of").
The text of Article 6 of the European regulation (2016/399) states that for a stay planned in the territory of the Member States, not exceeding 90 days in any 180-day period, one must examine "the 180-day period preceding each day of the stay." That’s not very clear either.
My partner wants to return to France for a 90-day period starting on July 18th. Is this possible?
There are two ways to look at it:
1) The first day she spent in the Schengen Area was January 21st. That day will drop out of the calculation 180 days later, on July 20th.
From July 20th, she’ll get back 1 day of possible stay; on July 22nd, 2 days; and so on. All the days from her previous stay (January 21st–April 16th) need to be outside the 180-day rolling window.
The last day of her stay was April 16th. Looking 180 days ahead, that brings us to October 13th. From that date, she’ll be able to return for a full 90 days.
2) The number of allowed days is calculated for each day of the new stay. In other words: the 180-day window is recalculated every day, not fixed at the entry date.
If she re-enters France on July 18th, she’ll only have a “credit” of 4 days. But with each day of her new stay, one day from the previous stay (January–April) will drop out of the calculation. The rolling window allows her to “replace” days from the previous stay with those of the new stay, without ever exceeding 90 days in any 180-day period.
In this case, my partner could stay in France for 90 days starting on July 18th.
The Prefecture doesn’t provide any information, nor does Air France, and in the forums I’ve checked, opinions are divided. Thanks for any insights you can share!
Hello,
We’re planning to travel to Indonesia (Sulawesi with family) next July and August for a stay longer than a month (about 6 weeks).
I’ve seen that it’s possible to get a 60-day visa before departure, but I’ve also read about people having a lot of trouble getting it (some even didn’t manage and had to leave without it).
We absolutely need to have these 4 visas BEFORE leaving because once we’re in Sulawesi, I’m not sure we’ll be able to go to an embassy to request a visa extension after 30 days.
In short, how can we **100% guarantee** that we’ll get our 4 60-day visas before our trip this summer?