Croisière "Perles des Antilles" mi-décembre
by Vsylvie
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
😎 Comme je vous l'avais promis, j'ouvre une conversation pour que tous ceux qui font perles des antilles apres moi et qui se posent des questions sur les escursions, le bateau, les escales etc...
JE pars le 19 12 09 et j'attends vos questions !!! j'essaierais d'y repondre à mon retour !
GENIAL;;;
Je prépare ma liste de questions ...
Je prépare ma liste de questions ...
16 croisieres à notre actifs..
CR : https://voyageforum.com/v.f?post=3231650#3231650-https://voyageforum.com/v.f?post=4758024#4758024-https://voyageforum.com/v.f?post=5634674#5634674 -https://voyageforum.com/v.f?post=5583734#5583734
Et ceux qui partent avant sont exclus ????????????????😛
😉oki oki!! ça m'enerve, ça fait deux fois que j'essaye d'ouvrir une conversation et que mon titre n'est pas le meme que celui que j'enregistre !!! la j'avais mis "plus de question pour perles des antilles ?" et ça m'a mis croisiere "perles des antilles mi décembre !! je ne sais pas pourquoi et surtout c'est moins explicite ! bon tant pis !!
🤪🤪🤪🤪
à plus pour tes questions !il fait pas trop froid dans ta montagne ??? nous ça à soufflé toute la nuit !! et il faut que je sorte pour aller au marché 😕 brrrrrrrrrrrrrr
BRAVO
très bonne initiative Sylvie
@+
très bonne initiative Sylvie
@+
😎 Comme je vous l'avais promis, j'ouvre une conversation pour que tous ceux qui font perles des antilles apres moi et qui se posent des questions sur les escursions, le bateau, les escales etc...
JE pars le 19 12 09 et j'attends vos questions !!! j'essaierais d'y repondre à mon retour !
Excellent, nous c'est le 9 janvier 2010 et nous avons quelques attentes : - Dimanche 10 ST MARTIN Golden Eagle réf 3047 : trois heures de catamaran, un seul souci, c'est forcément l'après-midi ? - Mercredi 13 TORTOLA Excursion et plage réf 3021 : là également, nous aimerions avoir des expériences ? 🙂
En revanche, comme je crois que c'est ta première croisière, n'hésite pas pour la vie à bord, Noi cognosciamo, cume si disce da Costa ! "Signori, Ladies and Gentlemen, Senoras y Senores, Meine Damen und Herren, Mesdames et Messieurs, E il mio vero piacere da vi dire Benvenuto dal fonde del cuore cu il mio equipaggio : Welcome, Bienvenidos, Wilkommen, Bienvenue su la nostra magnificente nave..."😎 Notre commentaire, la pasta si mangia al dente !
Excellent, nous c'est le 9 janvier 2010 et nous avons quelques attentes : - Dimanche 10 ST MARTIN Golden Eagle réf 3047 : trois heures de catamaran, un seul souci, c'est forcément l'après-midi ? - Mercredi 13 TORTOLA Excursion et plage réf 3021 : là également, nous aimerions avoir des expériences ? 🙂
En revanche, comme je crois que c'est ta première croisière, n'hésite pas pour la vie à bord, Noi cognosciamo, cume si disce da Costa ! "Signori, Ladies and Gentlemen, Senoras y Senores, Meine Damen und Herren, Mesdames et Messieurs, E il mio vero piacere da vi dire Benvenuto dal fonde del cuore cu il mio equipaggio : Welcome, Bienvenidos, Wilkommen, Bienvenue su la nostra magnificente nave..."😎 Notre commentaire, la pasta si mangia al dente !
De retour le 5 mai 2011 : MS Celebrity Millennium, San Juan de Puerto Rico, Canal de Panama, San Diego California
http://voyageforum.com/v.f?post=4258472#4258472
😉 bonjour marigot ! comment tu veux que je reponde à tes questions à mon retour, alors que tu seras déjà rentré depuis quelque jours 🤪 et puis d'abord on va se voir sur le bateau nous ! t'oublie pas notre rendez vous hein ??? à point à pitre? 😉😉 Bon tes valises sont pretes???? au fait je t'ais deja envoyé un message il y a des bus à saint martin ???je voudrais aller à la plage au bout de la piste de l'aeroport il y a une ligne de bus ou il faut que je prenne un taxi ?
😏 Bonjour jgfrance , ok je prends note de tes questions, elles ne font pas parties de mes choix, mais promis j'essayerai de tendre l'orreille et de glaner des infos !! je te repond des que possible à mon retoiur !
sinon non ce n'est pas ma premiere croisière mais la troisième : une sur costa en samsara spa sur le concordia, et une sur le bleu de france ! j'ai adore la premiere, et garde un souvenir globalement négatif sur la deuxième nous avons déja echangé à ce sujet d'ailleur je crois bien !!!
mais promis, je ferais part de MES impressions, (bonnes ou mauvaises) à mon retour
sinon en vie à bord nous partons à 4 mooi et mon mari en cabine avec balcon sur le pont promoteo et nos enfants de 18 ET 15 en cabine int (nous avons pris la formule adlte voyageant avec enfant pour eux ) ils seront quelque cabines plus loin
nous avons choisi le deuxieme service, car sur le bleu de france nous avions pris le premier, et cela faisait juste pour se preparer (je fais partis des personnes qui font un effort de toilette avant d'aller au restaurant !)et puis la nuit tombe de bonne heure sur les tropiques, et je ne voulais pas rater les couchers de soleil (je suis trop faineante pour voir les levers !!!)
voila voila
a+ pour d'autres questions !
Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, seule toi peux répondre aux questions des membres de ce forum 😉😉😉
Les valises ???????? comme d'hab c'est toujours à la dernière minute.
Non, bien entendu que je n'oublie pas notre rendez-vous, il est noté partout dans mes agendas électroniques et autres, dans mon pc etc........
En ce qui concerne les bus à Saint Martin, je ne suis pas au courant. Nous ce sera plutôt voiture de location ou taxi, on verra sur place.
La plage au bout de la piste de l'aéroport ça c'est vraiment gag.
😉coucou marigot ! mais non mais non tu peux aussi repondre aux questions des internautes !!! tu pourras meme y repondre avant moi !!!
dis quand tu dis que tu as noté partout notre rendez vous, tu vas faire jaser sur le forum😊😊😊
bon treve de plaisanteries, quand tu dis que tu fais les valises à la dernière minute, c est pas des blagues ! tu pars samedi !! à moins que ça soit madame qui s'y colle et que comme beaucoup de maris, tu decouvres les vetements emmenés, quand elle t'obligera à l'aider à les ranger dans l'armoire du bateau !!!! 🤪
bon et bien moi j'essaye de passer le temps avant la date tant attendue! ça va tous mes week ends sont pris avant le depart ! (enfin quand je dis week end, je parle de dimanche car on travaille 6 jours sur 7)
aller à bientot😉
Qu'ils jasent, qu'ils jasent............. 😎
Ben oui, en principe on part samedi mais quand je vois que le Mediterranea est toujours bloqué en calle sèche à Palerme je me demande si il sera au rendez-vous de Savone ce prochain samedi.
Non non, mes bagages c'est moi qui m'y colle même le repassage c'est tout dire. J'ai déjà repassé quelques chemises le reste on verra plus tard.
Je vais te dire comme l'on dit aux enfants avant Noel plus que 19 fois dormir.............
🙂 bon voyage marigot tes valises doivent etre enfin prete ! je vais aller voir sur la cam du mediterranea si il a quitte sa cale seche !!! ils en ont peut etre profite pour installer la wiifi dans les parties communes (j'ai lu un article la dessus)
bon et bien moi encore 15 dodos😛 et on y sera !!!!!
Oui le Costa Mediterranea a quitté Palerme hier en fin de journée et il est arrivé à Savone vers 15h aujourd'hui.
Oui les valises sont prêtes, déjà dans la voiture.
J'espère qu'ils ont installé le wifi ailleurs que dans une salle internet.
Je ferme ce pc jusqu'au retour.
Au 19 alors................
Bon voyage à toi, je te promets de mener ton bateau à bon port.😉
SALU SYLVIE
POURRAS TU essayer de voir si pour le catamaran à catalina, il vaut mieux le matin ou l'apres mid... merci
et si à pap, le dernier jour, on peut prendre une excursion quant on a un vol à 1935
POURRAS TU essayer de voir si pour le catamaran à catalina, il vaut mieux le matin ou l'apres mid... merci
et si à pap, le dernier jour, on peut prendre une excursion quant on a un vol à 1935
CR : https://voyageforum.com/v.f?post=3231650#3231650-https://voyageforum.com/v.f?post=4758024#4758024-https://voyageforum.com/v.f?post=5634674#5634674 -https://voyageforum.com/v.f?post=5583734#5583734
Bonjour Sylvie,
je pars en même temps que tes parents. J'aurai souhaité voir un spectacle folklorique et pour le soir il n'y a qu'à la Romana que ce sera possible vue que l'on part vers minuit. Penses-tu que celui proposé par Costa est bien ou peut on en trouver par nous même sur place ? merci de me tenir informé à ton retour.
A bientôt
je pars en même temps que tes parents. J'aurai souhaité voir un spectacle folklorique et pour le soir il n'y a qu'à la Romana que ce sera possible vue que l'on part vers minuit. Penses-tu que celui proposé par Costa est bien ou peut on en trouver par nous même sur place ? merci de me tenir informé à ton retour.
A bientôt
NATOU33
🤪 bonjour jgfrance, dis moi en prenant note dans mon petit calepin de voyage de tes questions, je peux deja repondre à ta première, à propos de saint martin 3 HEURES de cata, oui c'est forcement l'apres midi, car le bateau accoste que vers 13 OU 14 heures !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! le matin tu seras sur le pont de ton mastodonte à prendre ton petit dej et à essayer de recuperer de tes 10 heures de trajet!!!
😎bonjour friquete et natou j'ai bien noté vos questions, et je ferais mon possible pour y repondre ! friquete j'ai reservé une escursion à point à pitre pour l'instant pas de nouvelles négatives, je te dirais à mon retour !!! sinon pour le cata , je me renseignerai mais au premier abord, d'apres les temoignages deja lu, je dirais l'apres midi, car il parrait qu'il y a musique à fond, et punch donc à part etre matinal, je pense qu'il est preferable une ambiance de la sorte l'apresm! je te dirai< si j'en entend parler, car pour moi , je fuis ce genre d'ambiance (moi c'est plutot plage deserte et bruit de la mer et vent dans les cocotiers) !
natou, j'ai lu un temoignage il y a quelque temps sur ta question, il me semble que la soirée cloture une journée dans un club de vacances !c'est bien ça ? (bayahibe non?) bon la personne n'avait pas trouvé le club terrible (sans plus, c'est tout) je ne me rappelle plus pour le spectacle , je pense qu'il doit etre difficile de trouver seul car tu seras dans un grand port, et ce genre de festivités, se font dans des clubs de touristes alors à moins d'etre bien renseigné et de trouver un moyen d'y aller et de te faire accepter las bas !!!! mais bon promis je me renseigne
voila les questions sont notés dans mon petit agenda et à bientot ! pour la meteo vous pouvez suivre ma croisiere par la webcam du bateau ! vous aurez aussi un apercu des ports (attention au decalage horaire)
🤪 bonjour jgfrance, dis moi en prenant note dans mon petit calepin de voyage de tes questions, je peux deja repondre à ta première, à propos de saint martin 3 HEURES de cata, oui c'est forcement l'apres midi, car le bateau accoste que vers 13 OU 14 heures !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oui, j'avais hélas bien compris ça, à méditer donc, si nous débookons ou pas, en plus musique à fond, pas trop pour nous.😐
le matin tu seras sur le pont
Non, sur notre balcon tribord arrière sillage...🙂
de ton mastodonte
Pas si gros que ça, le Mediterranea, heureusement d'ailleurs.🙂
à prendre ton petit dej
Pour sûr !🙂
et à essayer de recuperer de tes 10 heures de trajet!!!
Et bien non, 972, c'est juste pas loin, la Martinique, 30 minutes d'avion.😛
De retour le 5 mai 2011 : MS Celebrity Millennium, San Juan de Puerto Rico, Canal de Panama, San Diego California
😊 bonjour jgfrance ! escuse moi, je viens de m'apercvoir qu'en me mettant sur la session de ma fille j'aparaissais sous le nom de keketounette ! bon c'est bien moi vsylvie qui vous parle ! petit veinard va ! tu habites à coté !! pas de decalage horaire, et pas d'attente interminable ( nous ont doit se lever à 4 heures du mat le 19 avion à 7 h du mat à lyon pour paris , attente, pour redecoller vers 13 h direction pointà pitre!)
moi aussi je serais sur mon balcon (à lavant) mais moi je serais semi comateuse car j'aura, i 2nuits blanches (celle de vendredi car etant restauratrice, il faudra attendre la fin du service pour vider les frigos et tout nettoyer, et celle de samedi car dormir dans l'avion dur dur ! )
bon à +
petit veinard va ! tu habites à coté !! pas de decalage horaire, et pas d'attente interminable ( nous ont doit se lever à 4 heures du mat le 19 avion à 7 h du mat à lyon pour paris , attente, pour redecoller vers 13 h direction pointà pitre!)
Nous y vivons et j'y travaille, à côté !
A temps complet nous avons l'humidité, la moisissure qui en découle, les moustiques teigneux, les embouteillages et le coût de la vie.
Mais bon, ce matin 8 décembre à 04H30 (GMT - 4) heure de mon réveil, afin d'aller bosser pour 06H30 avant les bouchons, un petit 24° C et un alizé sympa, lever de soleil pour une fois pas trop violent à 05H30.
Cet après-midi, prévision entre 28 et 30° C, très moite sauf à aller à la plage, mais je bosse.
moi aussi je serais sur mon balcon (à lavant) mais moi je serais semi comateuse car j'aura, i 2nuits blanches (celle de vendredi car etant restauratrice, il faudra attendre la fin du service pour vider les frigos et tout nettoyer, et celle de samedi car dormir dans l'avion dur dur ! )
Pour nous le samedi de l'embarquement ce sera quand même aussi cocooning à bord.
Bonjour, nous partons également le 19/12 de Nantes et j'aimerais savoir comment vous avez préparer votre croisière.Vous etes la seule qui part a cette date la.Est ce que vous avez des conseils sur les excurcions et sur des choses qui pourrais nous etre utiles?
Je n'ai aucune aide de l'agence de voyage et je suis un peu perdu.On peut lire telement de choses sur ce forum.Je part completement a l'aveuglette et je n'aime pas trop ca!!!
Merci de répondre à mes questions.
bonjour
j'au une question svp : les serviettes disponibles à bord peuvent-elles être amenées à terre, qd on prévoit d'aller à la plage (assez souvent quand même avec une croisière de ce type) ?
J'aimerais bien aussi un conseil de plages sublimes style carte postale pour les différentes escales.
ns sommes plutôt du genre à aimer le calme, la nature, les zones sauvegardées...
merci d'avance pour vos infos et bonne croisière
merci d'avance pour vos infos et bonne croisière
j'ai lu quelques part qu'on peut emmener les serviettes à la plage...
😉 SALUT MAGUILLAUME je te propose de te retrouver à l'aeroport de rcdg, si tu prends le vol de 13h nous sommes 4 mon fils de 18ANS est la copie conforme de son pere ils font 1m80 tous les 2 et sont blonds coupés courts ma fille me ressemble plus elle à 15 ans, les cheuvezux courts chatains nous mesurons toutes les 2 1m70, j'ai les cheveux courts aussi
nous mettrons des etiquettes costa sur nos bagages à mains (si on en a !!!)
nous y seront vers 8h30 le matin!
sinon j'ai choisie des escursions costa sauf saint martin tortola et sainte lucie je te raconterai tout ça
ps je ne sais pas sur quel noms je vais aparaitre, je suis vsylvie n'envoie pas de mail privé je n'arrive plus à les ouvrir
😏😏🙁coucou Marigot je ne sais pas si tu vas avoir ce message mais voilà il y a de gros problèmes à Roissy C de G et les enfants soit vsylvie ne sont toujours pas partis ils sont bloqués sur le tarnac ils en ont assez sont fatigués car reveillece matin vers 4 heures et il est 17 heures 20 je ne pense pas que vous ferez connaissance ce soir car je crois qu'ils fileront directement dans leur cabine a moins que tu ne les acueilles il est vrai qu'avec le décallage horaire c'a peut se faire.prévoit une grosse laine et la doudoune pour ici car il fait très froid et la neige est un peu partout en France. si tu vois mes enfants fait leur un gros gros bisous pour Moi et je vous souhaite un bon vent j'ai assisté ce matin à l'acostage du méditerranéa en marche arrière je vais pouvoir vous suivre tous les jours mais je crois que pour Toi c'est bientôt fini pour moi encore 2 semaines a attendre donne des nouvelles sur le forum et met pleins pleins de photos, je compte sur Toi.
😕
j'ai assisté ce matin à l'acostage du méditerranéa en marche arrière ...
sur quel site as tu pu voir l'acostage en direct stp ??? merci... il semblerait que le vol soit affiché à 16 h33 pour sylvie.... j'habite à 20 km de chez elle, ici il neige tjrs.... et je pense bien à elle... pas de souci, les enfnats sont grands.... avec des petits ce serait galère...bises... je reste aux nouvelles...
sur quel site as tu pu voir l'acostage en direct stp ??? merci... il semblerait que le vol soit affiché à 16 h33 pour sylvie.... j'habite à 20 km de chez elle, ici il neige tjrs.... et je pense bien à elle... pas de souci, les enfnats sont grands.... avec des petits ce serait galère...bises... je reste aux nouvelles...
coucou Friquette je te répond nous étions sur le site costa méditerranéa webcam clique à gauche caribbean, sur le 2è bateau, tu as toutes les iles qui apparaissent et tu cliques surle sigle en forme de caméra et tu vois le bateau : soit l'avant ou l'arrière. nous avons vu la terre au loin et petit a petit en plusieurs minutes l'acostage en arrière du bateau mais tu ne le vois pas glisser sur l'eau en ce moment il est toujours au port. Vsylvie a eu des problèmes a Roissy C de G ils ont décollés avec 4 heures de retard ils étaient creuvés mon gendre voulez rentrer ils ont été bloqués 2 heures dans l'avion car en comptant les passagers il y en avait 2 en trop donc comptage et recomptage sortie de passeport et tout a chaque fois bref c'était un couple que était inscrit 2 fois parait il. je crois que tu fais la croisère aussi, nous c'est dans 2 semaines!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nous allons suivre le bateau tous les jours pour voir les ports, le temps et tout et tout voilà a +
Oui, sur un Orly-Sud/Fort-de- France avant-hier 19, notre fille n'a eu que 2 heures de retard, ligne régulière Air Caraïbes.🙂
Pour nous, la croisière approche, le 9 janvier 2010...
Ont-ils fait la soirée du Commandant en bermuda-tongs pendant la transat ? Et cette première semaine du 19 décembre ?
Pas top, si tel est le cas...🤪
Bonjour,
C'est notre première croisière et nous partons en même temps que vous, nous chercons des personnes avec un départ du 09/01/2010 pour éventuellement partager des bons moments et pourquoi pas des excursions par nos propres moyens. Dans l'attente de vos réponse nombreuses. N'est il pas trop tard pour réserver les excursions sur Costa ?
Bonjour,
C'est notre première croisière et nous partons en même temps que vous, nous chercons des personnes avec un départ du 09/01/2010 pour éventuellement partager des bons moments et pourquoi pas des excursions par nos propres moyens. Dans l'attente de vos réponse nombreuses. N'est il pas trop tard pour réserver les excursions sur Costa ?
Bonsoir, vous avez jusqu'au 3 janvier inclus pour réserver sur le site Costa. Pour faire connaissance, nous vous recontacterons demain, car là le temps nous presse un peu, une obligation ce soir. En ce qui nous concerne, nous n'avons pris que peu d'excursions. Allez sur le topic "départ des membres VF pour Perle des Antilles" de Friquette, nous sommes avec vous 4 couples inscrits.
Bonsoir, vous avez jusqu'au 3 janvier inclus pour réserver sur le site Costa. Pour faire connaissance, nous vous recontacterons demain, car là le temps nous presse un peu, une obligation ce soir. En ce qui nous concerne, nous n'avons pris que peu d'excursions. Allez sur le topic "départ des membres VF pour Perle des Antilles" de Friquette, nous sommes avec vous 4 couples inscrits.
Merci beaucoup et à bientôt
Bonjour, nous y partons le 20/2 et pouvez-vous me donner vos impressions; visites? pour ne pas tourner bêtement en rond.
car nous étions en juillet croisiere terres des vikings et pour les visites pas terrible.surtout les organisees.
souvenirs ? argent? faut-il prévoir des dollars? MERCI. Je suis débutante au pc et pas de chance la semaine dernière accident de ski donc je pars avec attelle . C est une première pour moi car je viens de m inscrire suite à votre mail .Salutations
🙂 tu trouveras sur le forum pleins de compte rendu des croisieres precedentes dessus tu pourras te faire une opinion sur beaucoup de plans, selon un large eventail de gout !! mon compte rendu s'appelle : compte rendu d'une croisiere "perles des antilles" il a ete cree le 28 dec 2009 par vsylvie, j'ai aussi fait un blog ou j'ai posté beaucoup de photos : http://croisiereauxantilles.skyrock.com/ (si ce lien apparait en bleu sur ton ordi, clique dessus, tu arriveras directemetn dessu !!!) si tu vas sur la conversation de friquette, : synthese des departs pour perles des antilles, par costa cruise, tu y trouveras tous les liens pour les divers comptes rendu !! bon surf, et si tu as encore des questions, pose les directement sur la conversation d(du compte rendu) comme ça, elle remonte en 1 ere page du forum, et reste visible pour beaucoup d'autres !! la mienne est actuelement en 2 eme page !
😉 avez vous trouve mon compte rendu ? J4Y EXPLIQUE TOUT NOUS AVONS fait toutes nos courses à saint martin , et juste quelque achats souvenirs sur les autres iles !!
Merci, non je ne trouve pas toutes vos indications sur vos achats; mais je débute et j y suis depuis des heures !mais je trouve le forum fort sympathique; je ne veux plus vous importuner mais le but de mon inscription : juste savoir si toutefois il est préférable de faire du change en France? merci. Bonne soirée.
quand j ai demandé crosiere Perles des Antilles je suis tombée uniquement sur vous. et pour accéder au forum je devais m inscrire; et vous voyez mon niveau? alors; et je parle même en petit chinois; mais je perds souvent mon mail encore une mauvaise manip. Je laisse comme cela.
Mes sincéres remerciements.
🤪 bon je ne comprend pas ton probleme, car je suis aussi tres nule en ordi(sisi) c'est souvent mes enfants qui resolvent mes problemes !!
mais bon je ne comprend pas quand tu dis qu'il faut que tu sois inscrit pour voir le forum !en effet tu peux y acceder, mais etre inscrit pour repondre aux conversations , mais comme la tu interviens sur la mienne !!! bon essayes comme ça :
tapes forum croisiere sur ton moteur de recherche (goggle) cliques sur l'adresse des http://voyageforum.... (le 1 er sur google)
la tu auras normalement toutes les conversations qui vont apparaitre
recherche la mienne :"compte rendu d'une croisiere '"perles des antilles" (je vais la faire remonter en 1 ere page, si tu ne la vois pas, clique sur la page 2 et continue de chercher)
la tu verras le message initial, (mon comte rendu) puis si tu descends toutes les questions posées par les internautes et mes reponses (pour descendre utilise la petite fleche à droite de ton ecran)
il y a plusieures pages, essayes de tout lire, (bon courage) si tu veux me poser une question, cliques sur repondre (à droite en haut de la reponse tapes ta question puis appuis sur envoyer !!et voila ! bon demain, je vais demander à mon fils de faire un lien direct pour que tu puisse acceder directement à ma conversation !!mais je ne garantie rien !!!
tu sais je me sers que depuis quelque mois de l'ordi, et je suis tres impatiente !! et ça me prend la tete (il parrrait que j'ai un mauvaix fluide selon mes enfants, car ça beug sans arret avec moi !! ) et bien crois moi maintenant je prend des riques, et en tatouillant un peu j'arrive à faire des choses impenssable pour moi il y a quelque semaines !!!
bon je mets un message sur le change, sur mon compte rendu comme ça ça va la remettre en 1 ere page
😉 alors cinpc tu as trouvé la conversation , ? COMME JE TE l'ai dit dessus, tu es bien inscrit sur le forum !! tu peux donc intervenir sur toutes les conversations !donc la quand tu liras cet email, remonte la page jusqu'en haut, tu verras _
_< Forum < Themes < Croisieres< repondre au message ...ammene avec ta sourie ta fleche sur croisieres et clique quand ta fleche se transforme en main, tu arriveras sur une page avec tous les titres des conversations , trouves : compte rendu d'une croisiere "perles des antilles" , mets ta fleche dessus, et clique tu arriveras sur le compte rendu descend comme je te l'ai dis pour tout lire si tu veux me poser une question clique sur repondre (d'ailleurs fais le que je sache si tu as reussi !!) voila je te fais remonter la conversation pour que tu puisse la voir vite
bonsoir et merci. oui j étais justement sur le cpte rendu . je vais lire celà tranquillement demain; depuis ce soir mon mari m appele "ACER". Mais depuis ma chute de ski j y passe bcp de temps; enfin vous voyez je ne suis pas encore au point......mais j ai de l espoir;
je trouve très sympa votre forum et donne même l impression d une grande famille; "la famille costa" c est ce que je dis à nos amis; Je vous passerai un petit mail; mais tout celà simplement pour savoir si il était préférable de partir avec des dollars?????? salutations
😉 comme tu le verras, on en discute , moi je suis partie avec des dollars, et comme on a tout depense à saint martin, j'en ai repris sur le bateau !! en france, je n'ai pas payé de commission, sur le bateau, je l'ai eu au meme taux (assez stable à ce moment la ) plus 3 euros de frais, à toi de voir ce que tu veux depenser, (à peu pres !!) soit tu pars avec, soit tu changes sur place mais essayes de changer tout d'un coup, car tu auras 3 euros à chaque fois !!
sinon dans beacoup d'endroits, tu peux payer en cb le change est selon le cours, mais attention ta banque va te prelever des frais :nous elle nous a compté 7, 5 euros, pour env 450 dollars d'une carte
ma mere a antigua (je crois) c'est achetée une bague à 1500 dollars elle a au 24 euros de frais de cb !
(si les bijoux t'interressent sache qu'elle s'est achette une alliance (demi) avec1 carat de diamants taillés en carre elle l a montre à une bijouterie en rentrant, on lui a dit que les diamants etaient tres purs, et qu'en france elle en aurait eu pour bcp plus cher, car en plus on ne les taille pas en carré !!
mais le dollars est remonté donc moins interressant
bon ben heureuse que tu ais reussi à trouver !! je te tiens au courant pour le mini film !!
Je suis allée visiter ton blog, il est bien fait, merci pour toutes ces belles photos.
Peux tu me dire s'il y a la fontaine à chocolat sur le mediterranéa ?
Merci d'avance.
Croisières sur le Concordia x2, Serena x2, Mediterranea, Magica et Luminosa.
Bonjour et merci pour l'initiative.
J'ai vu ton blog super,
Nous partons le 10 Avril 2010 sur le Méditérannea pour une ballade de 20 jours au départ de Guadeloupe.
J'aurai bien sur plein de questions , sachant que c'est notre première croisière mais je ne vais pas abuser de ton temps.
Escale de saint Marteen, le bateau accoste coté néerlandais ou Français? Vaut-il mieux visiter le coté Français ou l'autre?. L'escale étant courte (4h) et voulant faire exploser la carte bleu (un peu) vaudrait-il mieux prendre une exclusion ou plutôt se débrouiller seul ? Si seul comment fait-on? Escale Romana , quel est le meilleur plan, sachant que nous, la plage , 2 heures c'est bien? Merci encore Cordialement
Escale de saint Marteen, le bateau accoste coté néerlandais ou Français? Vaut-il mieux visiter le coté Français ou l'autre?. L'escale étant courte (4h) et voulant faire exploser la carte bleu (un peu) vaudrait-il mieux prendre une exclusion ou plutôt se débrouiller seul ? Si seul comment fait-on? Escale Romana , quel est le meilleur plan, sachant que nous, la plage , 2 heures c'est bien? Merci encore Cordialement
Si vous pensez que l'aventure est dangereuse, je vous propose d'essayer la routine... elle est mortelle.
Paolo Coelho
Paolo Coelho
😉 je t'invite à aller la : http://voyageforum.com/voyage/compte_rendu_une_croisiere_perles_des_antilles_D3106376/ tu trouveras reponse à tes questions sur st martin ! quand à la plage à la romana, je ne peux pas te repondre, tout ce que je peux te dire, c'est que le port n'est pas aupres d'une plage, qu'il est apparemment isolé, qu'il est fermé, avec des gardes partout ! moi je te conseille une excursion !!! mais bon à toi de voir ! pour la plage tu as catalina le lendmain toute la journée !!!
Merci pour les réponses
AB
Si vous pensez que l'aventure est dangereuse, je vous propose d'essayer la routine... elle est mortelle.
Paolo Coelho
Paolo Coelho
Coucou vsylvie,
Tu connais la raison pour laquelle il y a des gardes partout à La Romana ??? Et bien quand le bateau est amarré, si tu montes sur le pont supérieur ou si tu disposes d'une cabine avec fenêtre ou balcon côté babord tu remarqueras qu'il y a une prison, côté gauche à peu près à hauteur du pont qui enjambe le chenal. C'est un bâtiment vert sur lequel flotte un drapeau.
Tu connais la raison pour laquelle il y a des gardes partout à La Romana ??? Et bien quand le bateau est amarré, si tu montes sur le pont supérieur ou si tu disposes d'une cabine avec fenêtre ou balcon côté babord tu remarqueras qu'il y a une prison, côté gauche à peu près à hauteur du pont qui enjambe le chenal. C'est un bâtiment vert sur lequel flotte un drapeau.
Le bateau acoste à Phillipsburg, côté néérlandais. Il y acoste un dimanche donc, côté français, tu oublies tout est quasiment fermé.
Je te déconseille fortement de louer une voiture, surtout chez Europcar, arnaque assurée.
Il y a à proximité des quais des bateaux de croisières un autre quai ou tu peux prendre un water taxi qui t'amène à Phillipsburg centre ou à certaines plages.
Pour La Romana, dans les environs il y a Altos de Chavon un village construit par un père pour sa fille et une balade en bateau sur le rio Chavon (lieu de tournage de Apocalypse now).
Si un peu de temps une visite de Saint Domingue peut être sympathique.
😄 ah ba voila l"explication aussi !!!! j'avais pas vue !!! c'est, pour ça que le lendemain quand on etait parqué sous le hangar en attendant la navette pour nous emmener à catalina, que le garde (celui qui joue avec les petits cailloux et qui a l"air de franchement s'em.......er ) n'a meme pas voulu que je sorte du hangar pour prendre le bateau au loin en photo !!!
Bonjour,
Merci pour tes réponses
On restera donc sur le coté Néerlandais.
Pour la Romana, on a prévu une visite complète de Saint-Domingue qui dure la journée.
Cordialement
Paolo Coelho
Paolo Coelho
Log in first, then come back to this page.
You might also like
Densha Otaku - Lesser-Known Regions
Two weeks under the Puglia sun
Return to Swedish Lapland: Trekking the Kungsleden and Crossing Sarek
Off on a winter adventure in the American West!
3 weeks in Laos, at a relaxed pace
Draw Me Your Japan...
South Africa in safari mode: February/March 2026
Back in Tunisia (live account)
More discussions
Hello everyone,
It’s with immense sadness that I learned this morning of the passing of our friend Nathalie (nadu). Many of us knew her through this forum, which she loved so much. She enjoyed reading your travel stories, joining discussions, sharing her cruise reviews, and offering valuable advice—always with kindness, gentleness, and discretion.
For me, Nathalie was so much more than just a cruise enthusiast. She was a friend, a deeply kind person who was always there to listen, despite the many health challenges she faced with tremendous courage. We corresponded regularly, and sometimes we had the chance to visit each other’s homes or attend the cruise show together with our respective husbands.
We shared a common dream: when we both retired, we had planned to finally go on a cruise together. Life had other plans, and that trip will forever remain a journey we never had the chance to take. That thought weighs heavily on my heart today.
I’ll remember her as a gentle, generous woman who was always ready to help others. Her presence on this forum will leave a huge void, just as her friendship has in my life.
I send my sincerest thoughts to her husband, her family, and all those who had the chance to know her.
Fair winds, Nathalie. I like to think you’re now sailing on an infinitely calm sea, under an eternally blue sky. You’ll remain in our thoughts and hearts every time we talk about cruises or set off on a new journey.
Rest in peace, Nathalie.
For those who’d like to send a message of comfort and sympathy to her husband, you can send me a PM, and I’ll pass it along. THANK YOU
For me, Nathalie was so much more than just a cruise enthusiast. She was a friend, a deeply kind person who was always there to listen, despite the many health challenges she faced with tremendous courage. We corresponded regularly, and sometimes we had the chance to visit each other’s homes or attend the cruise show together with our respective husbands.
We shared a common dream: when we both retired, we had planned to finally go on a cruise together. Life had other plans, and that trip will forever remain a journey we never had the chance to take. That thought weighs heavily on my heart today.
I’ll remember her as a gentle, generous woman who was always ready to help others. Her presence on this forum will leave a huge void, just as her friendship has in my life.
I send my sincerest thoughts to her husband, her family, and all those who had the chance to know her.
Fair winds, Nathalie. I like to think you’re now sailing on an infinitely calm sea, under an eternally blue sky. You’ll remain in our thoughts and hearts every time we talk about cruises or set off on a new journey.
Rest in peace, Nathalie.
For those who’d like to send a message of comfort and sympathy to her husband, you can send me a PM, and I’ll pass it along. THANK YOU
hi there
Here’s the cruise schedule for 2026.
It’s a great way to get ideas and maybe even meet up with other members.
2 essential rules:
1) never "quote" the calendar when replying—this’ll avoid any confusion 2) follow the format below DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port DON’T FORGET THE SPACES between the / /
REMINDER Despite my requests, few people follow the requested format. Cruises that stray too far from it won’t be listed anymore—sorry!PLEASE respect the templates! COPY AND PASTE THE FORMAT BELOW AND REPLACE WITH YOUR DETAILS IF YOU’RE STRUGGLING DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port DON’T FORGET THE SPACES between the / / It takes time to fix mistakes, so THANKS TO EVERYONE for your help!
YOUR TURN 😉
NUMBER OF CRUISES 2026: JANUARY FEBRUARY MARCH APRIL MAY JUNE JULY AUGUST SEPTEMBER OCTOBER NOVEMBER DECEMBER
1) never "quote" the calendar when replying—this’ll avoid any confusion 2) follow the format below DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port DON’T FORGET THE SPACES between the / /
REMINDER Despite my requests, few people follow the requested format. Cruises that stray too far from it won’t be listed anymore—sorry!PLEASE respect the templates! COPY AND PASTE THE FORMAT BELOW AND REPLACE WITH YOUR DETAILS IF YOU’RE STRUGGLING DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port DON’T FORGET THE SPACES between the / / It takes time to fix mistakes, so THANKS TO EVERYONE for your help!
YOUR TURN 😉
NUMBER OF CRUISES 2026: JANUARY FEBRUARY MARCH APRIL MAY JUNE JULY AUGUST SEPTEMBER OCTOBER NOVEMBER DECEMBER
Hello everyone,
So happy to be back on this Forum!
We’re heading off on another cruise—our 7th—after a 5-year break...
We’ll be leaving from Venice on April 26th with stops in Kotor, Mykonos, Santorini, and Ancona.
Could you help me plan the stops by sharing tips, tricks, and advice?
For those who already know me, you know we prefer not to take the cruise line’s excursions but instead organize everything ourselves.
Thanks in advance to everyone, and looking forward to chatting with you all!
Hi there,
I'm looking at a cruise in the north.Which one do you think is more interesting? Thanks
Hello,
We’re back from this cruise.
Boarding in Dunkirk: The doors opened around 12 PM. Since we were a bit early, I asked if my husband, who uses a walker, could wait inside instead of outside. I left him with the two suitcases and our two backpacks in the small hall while I parked the car in the reserved CFC parking lot for 10 € per day.
The shuttle that was supposed to take people from the parking lot to the model pavilion was supposed to arrive in 5 minutes, but after 15 minutes, nothing. After waiting 15 minutes, I saw a man walking and asked if I could follow him. In 15 minutes, we arrived, and still no sign of the shuttle—it must have passed us. Arrived at the model pavilion.
My husband had already checked in the suitcases with the help of a CFC staff member. The remaining formalities were completed quickly. We were on board by 12:15 PM. Headed to the buffet on deck 11 and waited in a lounge to access our cabin.
At 2 PM, we discovered our balcony cabin on deck 9 at the rear: spacious with a large balcony compared to MSC/COSTA.
Since we were at the rear, cabin 9202, there was always an issue with elevator number 4: "priority."
Elevator number 2 stops at deck 10... and elevator number 3 was often out of order, leaving only number 1 for those with mobility issues to reach the buffet, especially for people who struggle with stairs. Note: only one child on board and lots of "gray hair."
DAY 2: At sea. Lots of activities offered.
Day 3: GOTHENBURG (Sweden). Sunny, 19°C at 11 AM.
Excursion booked with CFC: Gothenburg and Haga for all.
Interesting visit with a great guide. The HAGA district, in our opinion, is full of cobblestones and nothing special, not suitable for people using a cane or wheelchair. Elevator number 3 was out of order again.
Day 4: Copenhagen. 15°C in the morning, showers in the afternoon.
We didn’t book an excursion since we’d already stopped here with CFC in 2025, and based on advice from this forum, we took the hop-on/hop-off bus right in front of the ship. I still went to see the Little Mermaid again.
No TV, but the elevator was fixed.
DAY 5: At sea. Still no TV.
DAY 6: GDANSK (Poland). 15°C, rain all day.
There’s a shuttle to get to the city center.
We took the excursion: Panorama of Gdansk.
The guide left us at the entrance of the city center for 45 minutes, telling us what to visit. Meet-up for the rest of the tour at 3 PM. The bus left at 3:15 PM to cover 10 km to see St. Mary’s Cathedral. We arrived at 4:16 PM... The guide said there are often traffic jams in that direction. We had 10 minutes on site before heading to see the lighthouse and the Westerplatte monument, where we also had 10 minutes.
Many of us wondered why we didn’t do the tour in the opposite direction since they knew there would be traffic...
I went to reception to complain about the organization. The staff member read me the program: we were supposed to start with the lighthouse, then go to the cathedral and stay for 30 minutes before heading to the center of Gdansk for a short guided walk with some free time to buy souvenirs, etc.
The guide did the complete opposite of what was planned and didn’t even give us a guided tour—just dropped us off in the city...
DAY 7: Bornholm Island (Denmark). 14°C, a few sunny spells.
We saw in the excursions that there was a walking tour of RØNNE. So, like many others, we explored on our own. There was a small orchestra welcoming us at the port and two people with city maps. We took the shuttle to leave the port—it ran every 15 minutes. The tourist office was next to the "shuttle bus." A pleasant visit at our own pace.
DAY 8: KIEL (Germany). 18–23°C, nice weather.
We took the "Kiel for all" excursion. Great guide and interesting visits.
The port is in the city, and in 10 minutes, we were in the city center by following a blue line on the ground from the port. Elevator 3 was stuck again... and the TV was back.
DAY 9: At sea. Elevator 3 works.
DAY 10: At sea. Elevator 3 is out of order again...
DAY 11: Disembarkation in Dunkirk.
Cabins had to be vacated by 7:30 AM. Buffet open until 9 AM.
Elevator number 1 was "reserved," leaving only number 2, which doesn’t go up to deck 11... a problem for people with mobility issues who had to cross the entire deck 11 and try to use one of the four working elevators at the front, which were crowded.
My opinion: Interesting stops.
The onboard staff were always welcoming, smiling, and mostly French-speaking.
Evening shows were better than in March/April 2025—better singers, dancers, and presenters, and the costumes were improved.
I liked the "magician" shows less.
There were three onboard lectures by a very cultured person, but they went off-topic and were too historical for my taste. I didn’t attend the other two; my husband went to the second but not the third.
For this cruise, there was a bridge theme, but we’re not players or interested.
We didn’t take a drink package on board—water, coffee, tea, and herbal teas were available.
We had a water leak in our cabin the night before disembarkation. We reported it, and after the technical staff came (with a translator who didn’t speak English), we were asked to leave the cabin for a while for repairs. We went to a lounge, and after 1.5 hours, I checked in at reception. The repair took longer than expected... we had to change cabins... not ideal the night before disembarkation. No balcony cabins were available, so we got an ocean-view cabin, 6075, with a bathtub (impossible for both of us to use). We packed our suitcases, took a shower in our cabin, and moved to the new one. Noise from chairs until 12:30 AM because the cabin was under a lounge, and constant ventilation noise in the hallway... sleep was hard to come by. Disembarkation: Well organized. We were helped with transporting the two suitcases and bags to the waiting room while I took the shuttle to get the car. Guylène
We had a water leak in our cabin the night before disembarkation. We reported it, and after the technical staff came (with a translator who didn’t speak English), we were asked to leave the cabin for a while for repairs. We went to a lounge, and after 1.5 hours, I checked in at reception. The repair took longer than expected... we had to change cabins... not ideal the night before disembarkation. No balcony cabins were available, so we got an ocean-view cabin, 6075, with a bathtub (impossible for both of us to use). We packed our suitcases, took a shower in our cabin, and moved to the new one. Noise from chairs until 12:30 AM because the cabin was under a lounge, and constant ventilation noise in the hallway... sleep was hard to come by. Disembarkation: Well organized. We were helped with transporting the two suitcases and bags to the waiting room while I took the shuttle to get the car. Guylène
Hello,
We’re taking a cruise to Northern Europe with a stop in SOUTHAMPTON.
We’d like to visit the Stonehenge site.
Is it possible to get there on our own (my husband is a wheelchair user), since the MSC excursion to Salisbury is priced at 127 € per person?
There’s also a stop in Rotterdam, and it seems there’s a "miniature village to visit" nearby. Has anyone here been there, and if so, how did you get there?
Thanks so much for your tips. Mum49
If you're traveling on the Costa Diadema from October 17th to 28th, 2026 to Lisbon, we can meet up for a drink. Share our cruising experiences, an excursion, a table...
hi there, a group of friends and I are going on a cruise at the end of June with CFC in Norway. I’d love to get some info on the different stops we’ll be making. Most of them are one-day stops (from around 10 AM to 8 PM on average). Here are the stops: Andalsnes, Trondheim, Honningsvåg, Alta, Hellesylt, Sandane, Austefjorden.
Thanks in advance to anyone who can share what there is to see or do in these places.
When I get back, I’ll post what we did—it might help others who come after us.
Also, does anyone know if the boat sticks to the arrival time in Dunkirk for catching tickets to head back south? We’ll plan a buffer just in case.
Thanks everyone!
Thanks in advance to anyone who can share what there is to see or do in these places.
When I get back, I’ll post what we did—it might help others who come after us.
Also, does anyone know if the boat sticks to the arrival time in Dunkirk for catching tickets to head back south? We’ll plan a buffer just in case.
Thanks everyone!
Hi there, The day before boarding the Costa Favolosa for the Norwegian Fjords cruise departing from Hamburg, I'd like to book a hotel. Which one would be the most convenient location-wise relative to the port?
Thanks in advance for your reply.
Hi everyone on the cruising forum,
I’m looking to get in touch with someone who’s been on an Arctic Cruise aboard the ship POLARFRONT, operated by the French company "LATITUDE BLANCHE", for some info.
https://www.latitudeblanche.com/voyages-grandnord-polarfront/
I already posted a similar message here 2-3 months ago, and it mysteriously disappeared... ??
Hoping for a response this time.
Best to all,
Puma2A
...
I’m looking to get in touch with someone who’s been on an Arctic Cruise aboard the ship POLARFRONT, operated by the French company "LATITUDE BLANCHE", for some info.
https://www.latitudeblanche.com/voyages-grandnord-polarfront/
I already posted a similar message here 2-3 months ago, and it mysteriously disappeared... ??
Hoping for a response this time.
Best to all,
Puma2A
...
Hi there, I was wondering if anyone has ever taken a cruise with this PO Cruise company.
Would love to hear your thoughts!
They’ve got some great itineraries for Norway.Hello,
We’ll be sailing on the Renaissance with CFC to southern Norway from July 4 to 11, 2026, departing from Dunkirk (the cruise was booked through "Planète Croisière").
When entering some personal details or pre-selecting options on the CFC website, I’m wondering about the "optional" categories for drinks and WiFi.
I’m actually a bit surprised by these extra charges, as we weren’t used to them on other cruises (Australis in Patagonia; Hurtigruten’s Coastal Express in Norway and Alaska; Rivages du Monde in the Arctic or on the Douro River; a Nile river cruise in Egypt), where we sometimes had access to basic drinks at meals and free WiFi when near land.
Anyway, for those who’ve already taken a CFC cruise on the Renaissance, could you share some advice? Specifically about the most basic drink package, called "Fraîcheur" (238 € for two), which doesn’t seem to be described anywhere. The "Premium" package seems excessive (490 € for two for the week) for light drinkers.
As for WiFi, it’s 10 € per day per person. While I find that price acceptable for parking our car in Dunkirk, it feels overpriced here (especially since it was free on the Nordlys "Coastal Express" just 3 or 4 years ago).
So, I’d love to hear from experienced cruisers who’ve been on this ship!
Looking forward to seeing the excursion prices, which should be available soon! 😐
Thanks in advance!
Thanks in advance!
Hi there,
I’d love to hear from travelers who’ve done this cruise with Rivages du Monde or CroisiEurope.
Thanks!
Elettra69
Hi there,
I’m considering a cruise on this ship in the recently introduced Yacht Club category.
Have any forum members tried it?
What are your thoughts? Positive or negative? Which cabins should we go for—or avoid?
We’re already familiar with the Yacht Clubs on the Splendida, Fantasia, Preziosa, and Divina series.
We weren’t as keen on the one on the Seashore—we found it too big.
Thanks in advance for your feedback!
Best,
Claudine
Hi there,
I’d love to hear your thoughts on this cruise and its slightly unusual itinerary.
Also, what do you think about the price?
Good deal or too expensive?
Thanks
We're considering a new cruise soon and would like to try the Renaissance.
The uniqueness of the promenade cabins appeals to us, but could anyone give us some insights on the following points:
- Is the glass door sufficiently tinted to prevent outsiders from seeing into the cabin?
- Is the soundproofing good enough to block out conversations on the promenade deck?
Thanks in advance to anyone who can help!
Hi there,
Do you have a hotel near the cruise port (or easy to reach by metro with luggage) to recommend? I’m planning to spend two days there before boarding.
Thanks in advance! Claudine
Do you have a hotel near the cruise port (or easy to reach by metro with luggage) to recommend? I’m planning to spend two days there before boarding.
Thanks in advance! Claudine
Hello,
My husband, our two teens, and I are going on a cruise on the COSTA Esmeralda at the beginning of July. We’re thinking of exploring the ports on our own. Do any of you have recent experiences or tips to share? Are there shuttles between the port and the city center? Are they free? Looking forward to hearing from you.
My husband, our two teens, and I are going on a cruise on the COSTA Esmeralda at the beginning of July. We’re thinking of exploring the ports on our own. Do any of you have recent experiences or tips to share? Are there shuttles between the port and the city center? Are they free? Looking forward to hearing from you.
Hi, can you eat in the evening at the Costa Smeralda’s cafeteria, or do you have to dine at the restaurant? Thanks for your reply.
contact me to get referred at MSC, for your first cruise or if you haven't traveled with MSC in over 5 years
Hi everyone,
As promised, here’s my review of the cruise I took from the 5th to the 19th on the MSC Virtuosa.
As you know, I had initially booked a cruise with Mein Schiff departing from Dubai (from Dubai to Cape Town). It was a 22-day cruise. Due to the issues in the Persian Gulf, my cruise was canceled by Mein Schiff.
So, we started looking for a Plan B because we really wanted to go. Especially my wife, who had just had a minor procedure and needed some rest. Since she had already taken time off, she was determined to travel. However, we were looking for an affordable Plan B since we weren’t sure when Mein Schiff or the airline would reimburse us.
While browsing online, I found a 15-day cruise departing from Pointe-à-Pitre (including flights, transfers, the cruise, and drinks) for a price of 1,200 € in a Fantastica balcony cabin. We thought, *Why not?*
I should mention that I’m not usually a big fan of MSC. My last experience with them was post-Covid (I took two cruises, one in 2021 and another in 2022), and it was honestly a disaster. We didn’t want to repeat that, but after talking to Catherine, who told me she was very happy with a short Christmas cruise, we decided to give it a try.
I have to say, I was left speechless. Honestly, the cruise was absolutely perfect. There’s nothing to complain about (or just a few minor details). In terms of service and food, I felt like I was on a premium cruise line. I’d even say MSC has nothing to envy from some of those companies. While premium lines like Holland, Celebrity, and Royal are cutting back on services, I think MSC has made huge improvements. Seriously, I wasn’t expecting this at all. You’ll see what I mean as we chat more.
I won’t do a full review like I usually do because there weren’t many stops: 1. We boarded in Pointe-à-Pitre 2. We stopped in Saint-Martin 3. Then it was a direct crossing to the Azores...
This cruise was really about relaxing, even if it’s not the kind of trip we usually take.
First off, I’m not a big fan of "flight and cruise" packages. I asked if we could leave two days early, but they said it wasn’t possible. We had to take the flight, then the bus, and board the ship directly.
It’s not really my thing, but given the price we paid and since we really wanted to relax, we thought, *Why not?*
Here’s the itinerary:
Boarding in Pointe-à-Pitre Saint-Martin Five days at sea The Azores Four days at sea Hamburg One day at sea Le Havre

But as I mentioned, it wasn’t about the itinerary. It was really about taking a break and unwinding. Honestly, I came back thrilled.
Departure and boarding details to come
As promised, here’s my review of the cruise I took from the 5th to the 19th on the MSC Virtuosa.
As you know, I had initially booked a cruise with Mein Schiff departing from Dubai (from Dubai to Cape Town). It was a 22-day cruise. Due to the issues in the Persian Gulf, my cruise was canceled by Mein Schiff.
So, we started looking for a Plan B because we really wanted to go. Especially my wife, who had just had a minor procedure and needed some rest. Since she had already taken time off, she was determined to travel. However, we were looking for an affordable Plan B since we weren’t sure when Mein Schiff or the airline would reimburse us.
While browsing online, I found a 15-day cruise departing from Pointe-à-Pitre (including flights, transfers, the cruise, and drinks) for a price of 1,200 € in a Fantastica balcony cabin. We thought, *Why not?*
I should mention that I’m not usually a big fan of MSC. My last experience with them was post-Covid (I took two cruises, one in 2021 and another in 2022), and it was honestly a disaster. We didn’t want to repeat that, but after talking to Catherine, who told me she was very happy with a short Christmas cruise, we decided to give it a try.
I have to say, I was left speechless. Honestly, the cruise was absolutely perfect. There’s nothing to complain about (or just a few minor details). In terms of service and food, I felt like I was on a premium cruise line. I’d even say MSC has nothing to envy from some of those companies. While premium lines like Holland, Celebrity, and Royal are cutting back on services, I think MSC has made huge improvements. Seriously, I wasn’t expecting this at all. You’ll see what I mean as we chat more.
I won’t do a full review like I usually do because there weren’t many stops: 1. We boarded in Pointe-à-Pitre 2. We stopped in Saint-Martin 3. Then it was a direct crossing to the Azores...
This cruise was really about relaxing, even if it’s not the kind of trip we usually take.
First off, I’m not a big fan of "flight and cruise" packages. I asked if we could leave two days early, but they said it wasn’t possible. We had to take the flight, then the bus, and board the ship directly.
It’s not really my thing, but given the price we paid and since we really wanted to relax, we thought, *Why not?*
Here’s the itinerary:
Boarding in Pointe-à-Pitre Saint-Martin Five days at sea The Azores Four days at sea Hamburg One day at sea Le Havre

But as I mentioned, it wasn’t about the itinerary. It was really about taking a break and unwinding. Honestly, I came back thrilled.
Departure and boarding details to come
Hi there
Is the water from the cabin sinks drinkable?
Is the water from the cabin sinks drinkable?
We’re stopping over in Rovinj this coming May, and since we’ve already visited the main sights (port, church, etc.), is there a walk we can do on our own—no boat needed—that would fill a morning?
Thanks to anyone who knows the area…
My wife and I are going on a cruise on the MS Vesteralen on August 4th. The ship stays close to the coast to deliver mail and packages. My wife is a musician and is sensitive to the movement of the boat. Which deck and cabin should we choose?
Thanks in advance
Thanks in advance
Hi there,
So, I booked this cruise...
I know CFC gets a lot of criticism—
- And that it’s not really like the ships I usually take.
But the destination really interested me...
So, I’m giving it a try...
I’m going in with an open mind, thinking I got a good deal, so I’m not expecting the same experience as when I travel with Yacht Club or The Haven.
We’ll see... soon!hi, we’re going on a cruise with MSC Virtuosa in the Caribbean. Has anyone done this cruise before and could give us some tips for excursions on the different islands? Thanks for your help
😉Hi there,
A few months ago, CFC put the EN VOGUE experience on sale, departing from Dunkirk.
I booked this package to test the boat and onboard services for myself.
I’d read a lot of reviews mentioning numerous issues on board, so I wanted to see for myself what it was really like…
Okay, I’ll stop rambling… The package included boarding at 6 PM on Friday, dinner, a show, an overnight stay, and breakfast. We chose an interior cabin for this experience—since the boat wasn’t leaving the dock, we didn’t see the point in paying more… All in all, it cost 130 € per person. My mom joined us; she got the same cabin for 130 € with no single occupancy supplement.
We’d checked in online to board faster. We took the train to DUNKIRK, then a taxi to the shuttle pavilion—7 € for the ride. When we arrived at the pavilion, we were told to wait because there was a connection issue with check-in. Great start… After about ten minutes, we were finally allowed to proceed. At the counter, they said they didn’t have our cabin cards and no record of our check-in… Very odd. With no solution, they put us on the bus and said we’d sort it out at reception. Perfect. We went through security, and they confiscated our water bottles—never seen that before! Then they said my mom had a corkscrew in her bag, so they searched it… but there was no corkscrew. Total amateur hour… They eventually dropped it.
We got on the bus for a ten-minute ride… We boarded the ship with a crew member and headed to reception. Turns out, we weren’t the only ones in this situation. The nightmare began… Only two staff members were handling all the issues, and everything seemed complicated. They told my mom her cabin had been given to someone else 😲. That was the last straw…
It took forever—they had to redo the entire check-in. Finally, they told my mom her cabin was good to go; they’d mixed her up with someone else… After a solid half-hour, we could finally head to our cabin.
I’m determined to test everything: the pool, jacuzzi, show, restaurant, spa, etc… TO BE CONTINUED
Okay, I’ll stop rambling… The package included boarding at 6 PM on Friday, dinner, a show, an overnight stay, and breakfast. We chose an interior cabin for this experience—since the boat wasn’t leaving the dock, we didn’t see the point in paying more… All in all, it cost 130 € per person. My mom joined us; she got the same cabin for 130 € with no single occupancy supplement.
We’d checked in online to board faster. We took the train to DUNKIRK, then a taxi to the shuttle pavilion—7 € for the ride. When we arrived at the pavilion, we were told to wait because there was a connection issue with check-in. Great start… After about ten minutes, we were finally allowed to proceed. At the counter, they said they didn’t have our cabin cards and no record of our check-in… Very odd. With no solution, they put us on the bus and said we’d sort it out at reception. Perfect. We went through security, and they confiscated our water bottles—never seen that before! Then they said my mom had a corkscrew in her bag, so they searched it… but there was no corkscrew. Total amateur hour… They eventually dropped it.
We got on the bus for a ten-minute ride… We boarded the ship with a crew member and headed to reception. Turns out, we weren’t the only ones in this situation. The nightmare began… Only two staff members were handling all the issues, and everything seemed complicated. They told my mom her cabin had been given to someone else 😲. That was the last straw…
It took forever—they had to redo the entire check-in. Finally, they told my mom her cabin was good to go; they’d mixed her up with someone else… After a solid half-hour, we could finally head to our cabin.
I’m determined to test everything: the pool, jacuzzi, show, restaurant, spa, etc… TO BE CONTINUED
Hi,
We received a promotion from our CFC agency offering cruises at up to 40-100% off, and among other details: CFC organizes parking for departures from Dunkirk.
"Unattended parking located about 12 minutes away, fenced off with barriers, at a rate of 10 € per day. Drop off passengers and luggage at the Model Pavilion, and a CFC shuttle will take you from the parking lot to the Model Pavilion every 15-20 minutes. Same for disembarkation. You can book through your agency or on their website. No refunds if the booking is canceled; payment is due at reservation."
Have a great day,
Guylène
PS: Personally, we’d rather keep our vehicle in a free, supervised parking lot and take a taxi to the Model Pavilion.
Hi there,
In June we’re taking a cruise called "Pearls of the Baltic" on board Renaissance CFC Cruises—with stops in Kiel (Germany), Gdańsk (Poland), Rønne (Bornholm), Copenhagen (Denmark), and Gothenburg (Sweden).
This layover in Gothenburg doesn’t really inspire me—could you tell me what’s worth seeing? Are there locals offering excursions around the area by van right when you leave the port, like you often see on Caribbean cruises?
I saw there’s a hop-on hop-off bus, but I’m not sure if there’s a stop near the terminal.
What are your suggestions? Thanks in advance! Best regards,
This layover in Gothenburg doesn’t really inspire me—could you tell me what’s worth seeing? Are there locals offering excursions around the area by van right when you leave the port, like you often see on Caribbean cruises?
I saw there’s a hop-on hop-off bus, but I’m not sure if there’s a stop near the terminal.
What are your suggestions? Thanks in advance! Best regards,
Hi! On June 10th, we’re heading off on a 10-day Baltic Sea cruise with CFC Cruises’ *Renaissance*. We’ll be stopping in Copenhagen, and we’re planning to take the City Sightseeing hop-on hop-off buses to explore the city with multiple stops. Could anyone tell me which quay cruise ships usually dock at and how to get from the quay to the nearest stop to board the tour bus? Thanks for your tips and suggestions!