Itinéraire à vélo en Mongolie
by Lucbertrand
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
Bonjour, A la mi-mai nous partons pour un mois à vélo en Mongolie. Pour ce très grand pays c'est une courte période. Nous comptons faire une boucle à partir d'Ulanbator.
Nous sommes preneurs de toute info par des voyageurs qui auraient fait une ou plusieurs parties de notre itinéraire envisagé.
En voici la description.
Ulan Bator direction sud-ouest vers Büren puis Arvayheer
Ensuite une fois sur la route A0301 direction Bayanhongor.
Ensuite nous partirons plein nord vers Erdenetsogt puis Tsetserleg
de là nous continuerons plein nord vers Erdenemandal puis nous rejoindrons Bulgan.
Ensuite en fonction du temps qu'il nous restera nous rentrerons directement sur UlanBator par la route A0901 ou nous ferons quelques petits détours.
Nous sommes preneurs de toute information , en particulier sur état des routes et des pistes et aussi sur les possibilités de ravitaillement en nourriture et surtout en eau. Et puis aussi nous espérons pêcher la truite le soir au bivouac, toutes les expériences de pêche nous intéressent, cuiller ou plutôt appâts naturels. Nous ne prendrons pas nos cannes à mouche trop fragiles.
Merci par avance à toutes celles et tous ceux qui nous répondront, qu'ils aient expérimenté le pays à vélo, à moto ou en 4X4, avec ou sans guide local.
Luc
bonsoir,
nous eûmes déjà quelques échanges...
si je peux me permettre, tu t'amuserais plus sûrement en court-circuitant par un petit transfert en (mini) bus ce bout de steppe (un peu longuette + trafic) vers arvaikher et bayankhongor, pour te concentrer sur le massif du hangaï .
mais les goûts et les couleurs ne se discutent pas .
bonne route
ps : ravito dans tous les petits bourgs, pour l'eau on en a déjà parlé.
kiki
Bonsoir Christian merci pour ta réponse
concernant la circulation même sur la piste de Ulan Bator à Büren doit-on s'attendre à en avoir beaucoup?
Qu'en est-il de ce que j'ai lu sur plusieurs CR sur les quantité d'eau à prendre?
Luc
pour avoir rejoint UB depuis le parc Khustain, la circulation est quasi nulle jusqu'à Songino, le long de la rivière Tuul
c'est sur la grande piste-route UB- Arvaikher - Bayanhongor que c'est plus passant avec camions, 4X4 à fond , etc...moyennement recommandable .
Tant que tu longes une rivière, y a de l'eau, cqfd, après tout dépend du kilométrage journalier envisagé pour trouver les villages où c'est la grande vie : eau, gâteaux secs, café soluble, chocolat , pâtes, riz, sarrazin, conserves de poisson à défaut de pêcher des truites, une tite bière , vodka chinggis, et même des fois des pommes , des carottes des oignons et des choux , l'abondance, le paradis du cycliste au long cours.
en mai il ne fait pas encore bien chaud, ça donne de la souplesse question flotte , même que des fois il pleut, une réserve pour deux jours suffit , les pistes sont souvent bien roulantes dans la région: pas trop de cailloux, pas de sable mou, que du bonheur, (sauf quand il pleut mais là on a moins soif ).
bons préparatifs
kiki
4X4 à fond
ça c'est bien une réflexion de cycliste ! 😏
ça c'est bien une réflexion de cycliste ! 😏
Qui boit l'eau d'une terre étrangère doit en suivre les coutumes (proverbe Mongol)
Salut Luc,
Nous partons également en Mongolie en mai 2016. le 27 plus exactement.
Avec ma compagne, nous voyageons pas mal à vélo , mais c'est la 1er fois en Mongolie .
je cherche également des infos . Mais il semble que la principale difficulté soit l'isolement . c 'est aussi un avantage , une situation bien rare de nos jours .
Pour info, voici le parcours que nous visons , en évitant les routes:
http://www.calculitineraires.fr/codeweb.php?id=596925 http://www.calculitineraires.fr/codeweb.php?id=610775
Le train de UB jusqu 'à Edernet puis le premier tronçon fait environ 400 km, environ 6 jours + ou - 1 vers Testerleg. Le second 130 km , 2 ou 3 jours , nous amène à travers le massif le long d'une rivière vers des sites plus visités , Chute d'Orghon, temple de la région de karkorin...Puis retour en bus vers UB.
Pour ma part , je cherche principalement les infos dans les livres papiers. Il semble que la région intéressante soit le centre du pays .
Le reste sera fait de découverte .
Bon voyage , on se croisera peut être.
http://www.calculitineraires.fr/codeweb.php?id=596925 http://www.calculitineraires.fr/codeweb.php?id=610775
Le train de UB jusqu 'à Edernet puis le premier tronçon fait environ 400 km, environ 6 jours + ou - 1 vers Testerleg. Le second 130 km , 2 ou 3 jours , nous amène à travers le massif le long d'une rivière vers des sites plus visités , Chute d'Orghon, temple de la région de karkorin...Puis retour en bus vers UB.
Pour ma part , je cherche principalement les infos dans les livres papiers. Il semble que la région intéressante soit le centre du pays .
Le reste sera fait de découverte .
Bon voyage , on se croisera peut être.
Bonjour,
Le second 130 km, 2 ou 3 jours, nous amène à travers le massif le long d'une rivière vers des sites plus visités, Chute d'Orghon, temple de la région de karkorin..
Attention, ce parcours nécessite de traverser un certain nombre de fois la rivière et dans ce secteur, en fonction des pluies du moment, la hauteur d'eau peut-être importante.
Le second 130 km, 2 ou 3 jours, nous amène à travers le massif le long d'une rivière vers des sites plus visités, Chute d'Orghon, temple de la région de karkorin..
Attention, ce parcours nécessite de traverser un certain nombre de fois la rivière et dans ce secteur, en fonction des pluies du moment, la hauteur d'eau peut-être importante.
Qui boit l'eau d'une terre étrangère doit en suivre les coutumes (proverbe Mongol)
Bonjour Jean Jacques merci pour ta réponse. Il n'est pas impossible que nous nous croisions, car on va faire le premier tronçon que tu envisages . Nous allons partir d'UB le 17 et nous serons au début du tronçon en question, à Tetserleg vers le trente, donc pas impossible que nous vous croisions.
C'est vrai que j'aime bien faire des itinéraires une fois sur place sans moyen mécanique. Pour moi le fait de partir d'UB à vélo c'est un peu rentrer lentement dans les coins déserts et ne pas y être introduit brutalement.
La trace de notre parcours:
https://webmail.laposte.net/service/home/~/?id=59120&part=2&auth=co&disp=i
J'espère que nous serons pas soumis à des rivières trop hautes comme le précise Perju. je me demande s'il ne faut pas prendre une corde pour s'encorder pour la traversée ce qui empêche d'être emporté et noyé si on tombe dans le courant. Peut-être à bientôt Luc
J'espère que nous serons pas soumis à des rivières trop hautes comme le précise Perju. je me demande s'il ne faut pas prendre une corde pour s'encorder pour la traversée ce qui empêche d'être emporté et noyé si on tombe dans le courant. Peut-être à bientôt Luc
Le lien que j'ai mis ne marche pas, je mets directement la photo . Je précise le parcours mentionné nous comptons le faire en partant vers le sud ouest et retour par le haut.
Luc
Merci de la remarque, effectivement on devrait suivre l'Orghon pendant 30 km environ. On verra sur place .
merci
merci
Essaye de la copier dans le navigateur , normalment elle fonctionne.
Une corde de 20 m environ , petit diamètre est nécessaire pour puiser de l'eau dans les puits si besoin, car il n 'y a pas de quoi sur place... elle fera double usage.
toujours à propos d'eau...
une fois pour passer un gué, un peu haut ( 80 cm) et un peu fort, ma femme et moi nous sommes encordés, j'ai tjs deux ou trois sangles de 5m que je ne regrette pas.
les vélos se sont mis à flotter sur les sacoches étanches dans le sens du courant, on n'était pas trop fiers, mais ça fait des bons souvenirs
à +
kiki
Merci pour cette précision sur les puits, je l'avais lue me semble-t-il, mais j'avais complètement oublié. Donc il faut aussi un sceau pour mettre au bout de la corde?
Je mets à nouveau le lien de notre parcours directement à partir du navigateur:
Luc
Luc
Le lien semble incomplet , il manque quelque
chose..
Je viens de l'essayer, si on sélectionne le lien et que l'on prend l'option accéder il s'ouvre.
Luc
Bonjour Christian, assez impressionnant ce que tu racontes sur le passage de gué et des vélos qui flottent. ta corde quelle section, je pense prendre une 7 mm sans baudrier (poids). Combien de temps étais-tu resté dans l'eau?
Luc
ce n'était pas la berezina ( ça tombe bien je ne suis pas napoléon) mais un gué de 5-6 mètres de large dans la caillasse façon torrent un peu mouvementé, les sangles bout à bout permettaient d'assurer les pas.
des sangles basiques avec boucle d'arrêt sans cliquet qui servent à tout y compris à amarrer la tente par bon vent, ou fixer le vélo sur un camion , solides et pas lourdes.
une fois au maroc on a même remorqué un vélo sur 25 km de route après pétage de dérailleur , avec les mêmes sangles.
utiles, te dis-je.
ciao
kiki
salut,
Puisque tu recherches des guides papiers, pour info, nous sommes en train de préparer un guide de voyage sur la Mongolie qui sortira avant l'été.
il sera bientôt disponible sur www.mongolie4X4.com
Si besoin de conseils, n'hésite pas à nous contacter.
Bonne préparation et bon voyage!
Cécile
Cécile
www.overlandaventure.com
bonjour,
j'aime bien aussi les supports papier, guides ou cartes .
ceci dit , les guides que j'ai pu lire , français ou allemands par exemple, sont soit complètement insuffisants, soit sont plutôt bien fais, mais ont une tendance lourde à développer les mêmes itinéraires et centres d'intérêt.
pour les cartes, j'ai adoré les cartes papier mongoles , j'ai bien dit mongoles, au 1/500.000°, qui sont topographiques, à la façon des cartes IGN, ou des cartes russes, dont elles sont tirées, mais révisées au début des années 2000, ce qui donne accès aux noms mongols des sites mentionnés - évidemment il manque les plus récents.
leur intérêt est aussi de permettre de visualiser le relief, courbes de niveau, cours d'eau, etc, les détails du terrain, et pas seulement un itinéraire plan, et donc de se faire un itinéraire sur mesure, un régal .
à+
kiki
Bonjour Cécile, tu sembles bien connaître le pays, dans notre voyage d'à peu près 1500 km à vélo nous comptons par endroits suivre des rivières et pêcher la truite ou tout autre salmonidé. Peux-tu nous donner des conseils dans ce domaine de la pêche, sachant qu'en France on se débrouille pas mal?
Merci Luc
salut,
on est de très mauvais pécheurs... !
On a essayé en Mongolie, mais sans beaucoup de succès! ;-)
Les lacs étaient dits poissonneux (Lac Ureq, lac Khar par exemple) mais en fait les Mongols y pèchent de tout petits poissons avec des filets. Et comme le climat est sec, c'est très difficile de trouver des vers de terre pour appâter (les croutes de fromage et le pain ne marchent pas!).
Les rivières les plus poissonneuses sont dans le nord (massif des Khangaï et région du lac Hovsgol) : la Delger Moron, l'Orkhon, la Chuluut, la Selenge etc.
Par contre, un petit bémol, certaines sont polluées par les rejets de mercure des mines d'or. C'est le cas le particulier de l'Orkhon en aval des chutes d'eau. Pour cette dernière, je t'envoie une carte de la région où tu peux localiser la mine. A l'aval de la Sélengué et de la Tuul, je crois que l'eau est polluée aussi.
Traditionnellement les Mongols ne sont pas des pécheurs. Mais l'activité se développe avec les touristes. Tu devrais regarder sur le net, des tas d'agences de voyage proposent des voyages sur le thème de la pèche, tu pourras t'inspirer.
bonne préparation!
Cécile
Cécile
www.overlandaventure.com
Merci de ta réponse, effectivement ce n'est pas toujours facile de pêcher dans des coins du bout du monde, à deux reprises j'ai voyagé à vélo autour du Mékong, fleuve très poissonneux et je n'ai jamais rien attrapé pourtant sur les marchés on voyait de sacrés morceaux.
Concernant les pistes connais-tu le tronçon Bayanhongor à Tseserleg et puis de cette dernière ville une piste qui rejoint la grande route du nord, il y a plusieurs possibilités d'après ma carte qui est Gizi Map au 1/ 2 000 000.
Merci Luc
Salut Luc,
pour le tronçon Bayankhongor-Tsetserleg, non, désolée on n'a pas pris cette piste.
Pour la suite, cela dépend par où vous voulez passer. Je te conseillerai la piste le long de la Khoid Tamir Gol qui est une vallée magnifique que tu peux rejoindre au village d'Ikh Tamir 47° 35.220'N 101° 12.441'E au nord ouest de Tsetserleg ou alors la piste qui part au point 47° 50.040'N 100° 53.539'E . Les 2 permettent de rejoindre Bulgan et passent par des sites archéo super intéressants, pas du tout connus et donc complètement sauvages. Je suis en train d'écrire cette partie pour le guide de voyage que nous préparons, les cartes ne sont pas encore prêtes mais voici quelques photos.
A bientot
Cécile
Cécile
www.overlandaventure.com
Merci Cécile pour tes informations, à vélo sur ces tronçons aurons_nous du mal à trouver eau et nourriture?
Luc
bonjour,
pour la pêche en Mongolie, bien se renseigner sur les autorisations dans certaines rivières, sinon risque de gros problèmes.
Ci dessous le panneau indiquant les "tarifs" appliqués pour, le Léopard des neiges, l'Argalis et certainement un poisson ressemblant à un Omble chevalier....😉

il y a peu de villages (48° 31.650'N 101° 22.426'E) mais la vallée est peuplée de yourtes, vous trouverez toujours des nomades qui pourrons vous dépanner. Je ne me rends pas du tout compte du nombre de km que vous parcourez par jour à vélo ni de la difficulté. Voyez-vous même sur google earth, je ne me risque pas à vous conseiller car je n'y connais pas grand chose en vélo! ;-)
pour l'eau, vous suivrez de grandes rivières, donc à priori pas de pb,
A+
Cécile
Cécile
www.overlandaventure.com
puis de cette dernière ville une piste qui rejoint la grande route du nord,
De quelle route veux-tu parler, sachant que Tsetserleg est déjà sur la grande route du nord ?
De quelle route veux-tu parler, sachant que Tsetserleg est déjà sur la grande route du nord ?
Bonsoir Perju, pour moi la grande route du nord c'est celle qui passe par Bulgan et Mörön, en regardant ma carte Tsetserleg se trouve sur la route du centre en gros à mi-distance de celle du sud et c elle du nord.
Concernant la pêche, des gros problème ça veut dire quoi? j'avais cru comprendre que l'on pouvait prendre un pv de 20 euros. Comment fait-on pour prendre un permis en itinérance à vélo et au fond des piste qui va venir contrôler? Le chiffre de 86500 sous le poisson c'est le prix du permis ou du pv?
Luc
Les chiffres indiqués sont évidemment les amendes , la chasse au léopard des neiges est absolument interdite comme pour l'Argalis.
Pour le contrôle , pas de soucis ....j'ai vu rappliquer un garde sur sa moto à 22h , au bivouac, pour nous faire payer une taxe, car nous étions dans une zone de réserve.
bonsoir,
j'ai prise cette photo en Août 2013, environ 80km au nord de Hovd. Je cherchais un passage par un col, visible sur les cartes Russes, mais qui n'étais plus utilisé depuis très longtemps et impossible de poursuivre en 4X4...même à pied d'ailleurs.
Ci dessous ma trace sur la carte Russe et sur Google earth, le point du panneau est le 2.
La photo de la sortie de la passe que je voulais remonter, et quelques centaines de métres plus loin le début de celle-ci et le point où a été prise la photo du panneau.
Coordonnées : 48° 38' 27.7'' N / 91° 20' 57.8'' E
C'est sur la rivière Hovd Gol.

Bonjour à tous!
J'ai lu votre discussion, et je me suis dit que vous pourriez sans doute m'aider.
On part avec ma copine pour 3 mois et demi en tandem. On arrive à Oulan Bator le 14 juillet et on voudrait repartir de Delhi ou Katmandou le 29/30 octobre. On pensait rester 2 mois en Mongolie puis prendre le train en Chine pour arriver à Lhassa et poursuivre en vélo jusqu'à Katmandou ou Delhi en fonction du temps qu'il nous restera.
En Mongolie nous aimerions passer dans le Gobi, traverser les grandes steppes, et également découvrir le massif de l'Altay. J'ai mis en pièce jointe un trajet qui nous plairait, qu'en pensez vous ? On ferait la partie en Bayanhongor et Kharkhorin en bus ou 4x4.
merci de vos réponses et bon voyage à lucbertrand qui va bientôt partir !
J'ai lu votre discussion, et je me suis dit que vous pourriez sans doute m'aider.
On part avec ma copine pour 3 mois et demi en tandem. On arrive à Oulan Bator le 14 juillet et on voudrait repartir de Delhi ou Katmandou le 29/30 octobre. On pensait rester 2 mois en Mongolie puis prendre le train en Chine pour arriver à Lhassa et poursuivre en vélo jusqu'à Katmandou ou Delhi en fonction du temps qu'il nous restera.
En Mongolie nous aimerions passer dans le Gobi, traverser les grandes steppes, et également découvrir le massif de l'Altay. J'ai mis en pièce jointe un trajet qui nous plairait, qu'en pensez vous ? On ferait la partie en Bayanhongor et Kharkhorin en bus ou 4x4.
merci de vos réponses et bon voyage à lucbertrand qui va bientôt partir !
Bonjour,
Vous parlez de visiter l'Altaï , mais sur le parcours envisagé vous ne vous en approchez pas . Votre vélo sera -t-il équipé pour la piste ? Une grande partie du parcours nord ( au nord du lac Khyargas ) est goudronnée, mais le parcours sud , en allant vers Gurventes, ce n'est que de la piste , plus ou moins bonne pour les pneus de vélo .... Faites bien la prolongation de visa à UB avant de quitter la ville, ailleurs c'est impossible.
Vous parlez de visiter l'Altaï , mais sur le parcours envisagé vous ne vous en approchez pas . Votre vélo sera -t-il équipé pour la piste ? Une grande partie du parcours nord ( au nord du lac Khyargas ) est goudronnée, mais le parcours sud , en allant vers Gurventes, ce n'est que de la piste , plus ou moins bonne pour les pneus de vélo .... Faites bien la prolongation de visa à UB avant de quitter la ville, ailleurs c'est impossible.
Bonjour David, effectivement le départ c'est le 14 mai. Si tu es tenté par l'aventure de l'écriture dis-le moi , car un tandem sur les pistes de Mongolie ça fera à n'en pas douter un bel article pour la revue CCI.
Hors sujet Mongolie, je vois à la photo de ton pseudo que tu es grimpeur, à Grenoble c'est effectivement le rêve. J'avais fait un CR sur une ascension un peu particulière de la Directe américaine au Petit Dru, ça t’intéressera peut-être😏? Voilà le lien:
voyageforum.com/...ost=1333808;#1333808
Bonne préparation Luc PS: Je ne sais plus si la question a été abordée, mais depuis le premier janvier 2016 il faut prendre le visa avant de partir ce que nous avons fait, 60 euros.
voyageforum.com/...ost=1333808;#1333808
Bonne préparation Luc PS: Je ne sais plus si la question a été abordée, mais depuis le premier janvier 2016 il faut prendre le visa avant de partir ce que nous avons fait, 60 euros.
bonjour,
et l'altaï dans tout ça ?
perju dit que la route nord est de plus en plus goudronnée, ça doit être vrai, mais ça doit surtout être plat entre naranbulag et tosontsengel, ce qui n'est pas forcément le plus amusant en vélo ou tandem, à moins que ce soit pour aller traîner dans les monts khankhökhi ?
pour le trajet bayanhongor - dalandzadgad, en juillet ça doit être sec , voire très sec, et les données des cartes pour les puits ne peuvent pas être actualisées d'une année sur l'autre.
tu me demande un avis, je te le donne: j'ai privilégié les zones de montagne et en cas de nouveau projet je referais la même chose, ce qui a l'avantage de régler la question de l'eau ( clin d'oeil à perju ).
la steppe herbeuse, les collines, en voiture ça passe, mais à vélo se taper plusieurs jours des collines en ligne de mire pendant 50 bornes, on finit par s'en lasser .
pour info sur l'altaï tu peux voir les liens sur mon profil
bon projet
kiki
Bonjour Christian, si j'ai changé d'itinéraire? je ne sais plus exactement mais je ne crois pas par rapport à mon voyage programmé sur un mois en 2016. Car l'année dernière je comptais partir au moins deux mois et là ma femme a dit niet snif!
Mon itinéraire prévu: Ulan bator , Büren, Arvayheer, Bayanhongor, Tsetserleg, Erdenemandal, Bulgan Ulan Bator.
Voilà notre intention, avec modif possible en route si l'on va plus vite ou plus doucement que planifié. On compte prendre un peu de temps pour pêcher, même si cela semble un peu tôt en saison.
Luc
Alors pour le visa, on a envoyé les documents, et effectivement on a vu qu'il fallait faire l'extension à UB pour rester un mois de plus.
On a un tandem vtt l'année dernière on a fait notre premier voyage en vélo : 1 mois sur la route du Pamir et on a pas crevé. Et justement on voudrais éviter les grandes routes goudronnées quitte à aller moins vite et devoir faire un peu plus de voiture pour compenser. En gros on voudrait quitter la Mongolie par la frontière au sud-ouest Bulgan.
Pour le Gobi c'est un peu un rêve, j'aimerais vraiment y aller (avec une prise de risque limitée bien sûr). Sur l'itinéraire que j'ai mis la distance la plus grande entre deux villages est 180 km. On a une remorque et je pense qu'on peut porter jusqu'à 20 litres d'eau mais je me demandais si dans ces villages il est facile ou non de se ravitailler.
L'itinéraire que je vous ai montré c'est juste un premier essai pour avoir vos avis mais le changer me pose pas de problème j'aimerais simplement faire un petit tour dans le Gobi :) . Aussi si vous connaissez les coins sympa à traverser en vélo je suis preneur!
Voilà un autre itinéraire possible. J'ai pas réussi à la finir avec google maps mais la suite serait de rejoindre Bulgan par la petite route/piste. Vu la distance il y aura des parties en voiture.
Pour répondre à Lucbertrand, oui je grimpe un peu mais de la grimpe sportive, quand j'étais jeune je faisait beaucoup de compétition, l'alpinisme c'est un autre monde... mais j'y viens doucement. Je comptais écrire pendant le voyage mais plus pour moi et aussi réaliser un petit film.
On a un tandem vtt l'année dernière on a fait notre premier voyage en vélo : 1 mois sur la route du Pamir et on a pas crevé. Et justement on voudrais éviter les grandes routes goudronnées quitte à aller moins vite et devoir faire un peu plus de voiture pour compenser. En gros on voudrait quitter la Mongolie par la frontière au sud-ouest Bulgan.
Pour le Gobi c'est un peu un rêve, j'aimerais vraiment y aller (avec une prise de risque limitée bien sûr). Sur l'itinéraire que j'ai mis la distance la plus grande entre deux villages est 180 km. On a une remorque et je pense qu'on peut porter jusqu'à 20 litres d'eau mais je me demandais si dans ces villages il est facile ou non de se ravitailler.
L'itinéraire que je vous ai montré c'est juste un premier essai pour avoir vos avis mais le changer me pose pas de problème j'aimerais simplement faire un petit tour dans le Gobi :) . Aussi si vous connaissez les coins sympa à traverser en vélo je suis preneur!
Voilà un autre itinéraire possible. J'ai pas réussi à la finir avec google maps mais la suite serait de rejoindre Bulgan par la petite route/piste. Vu la distance il y aura des parties en voiture.
Pour répondre à Lucbertrand, oui je grimpe un peu mais de la grimpe sportive, quand j'étais jeune je faisait beaucoup de compétition, l'alpinisme c'est un autre monde... mais j'y viens doucement. Je comptais écrire pendant le voyage mais plus pour moi et aussi réaliser un petit film.
je me demandais si dans ces villages il est facile ou non de se ravitailler.
dans tous les villages traversés on trouve de quoi se ravitailler ...à condition de ne pas chercher des "extras" 😉 . pâtes , gâteaux, bonbons, gâteaux, bonbons , pâtes ...vodka ( indispensable) quelques légumes (oignons, choux, pdt ) et de l'eau en bouteille ! Certaines boutiques ont des congels avec des "raviolis" locaux mais à faire cuire rapidos. Un peu de viande de temps à autres ...
rejoindre Bulgan par la petite route/piste
aucune route dans ce secteur ! si route signifie goudron ...pistes souvent sablonneuses, sans effet sur un véhicule mais pouvant être usantes en vélo ( à ce propos je me déplace en 4X4 mais suis cycliste , peaux de phoques , fond, alpinisme le reste du temps, donc tout de même une idée des difficultés possibles)
j'aimerais simplement faire un petit tour dans le Gobi :). Aussi si vous connaissez les coins sympa à traverser en vélo je suis preneur!
il y a un secteur que j'ai "découvert" lors de mon dernier voyage et je me suis promis d'y retourner. Passages sublimes dans une région totalement en dehors du passage (tourisme et locaux)mais sans problème en vtt et facile à suivre. Il faut tout de même, soit une bonne carte soit un gps pour s'y aventurer. Ce parcours ( environ une bonne centaine de km) se situe dans le secteur ci-dessous , voir donc le cliché google. je peux vous fournir les wp et éventuellement une trace , mais il faut un logiciel adapté.

dans tous les villages traversés on trouve de quoi se ravitailler ...à condition de ne pas chercher des "extras" 😉 . pâtes , gâteaux, bonbons, gâteaux, bonbons , pâtes ...vodka ( indispensable) quelques légumes (oignons, choux, pdt ) et de l'eau en bouteille ! Certaines boutiques ont des congels avec des "raviolis" locaux mais à faire cuire rapidos. Un peu de viande de temps à autres ...
rejoindre Bulgan par la petite route/piste
aucune route dans ce secteur ! si route signifie goudron ...pistes souvent sablonneuses, sans effet sur un véhicule mais pouvant être usantes en vélo ( à ce propos je me déplace en 4X4 mais suis cycliste , peaux de phoques , fond, alpinisme le reste du temps, donc tout de même une idée des difficultés possibles)
j'aimerais simplement faire un petit tour dans le Gobi :). Aussi si vous connaissez les coins sympa à traverser en vélo je suis preneur!
il y a un secteur que j'ai "découvert" lors de mon dernier voyage et je me suis promis d'y retourner. Passages sublimes dans une région totalement en dehors du passage (tourisme et locaux)mais sans problème en vtt et facile à suivre. Il faut tout de même, soit une bonne carte soit un gps pour s'y aventurer. Ce parcours ( environ une bonne centaine de km) se situe dans le secteur ci-dessous , voir donc le cliché google. je peux vous fournir les wp et éventuellement une trace , mais il faut un logiciel adapté.

Merci pour tes réponses.
Le tracé que tu m'as indiqué parait bien. D'ailleurs en parlant de carte, j'ai vu qu'il se vendait un altas de la Mongolie au 1/1 000 000, est-ce suffisant pour se repérer, est-il fiable car les autres cartes type IGN sont très chères.
Le tracé que tu m'as indiqué parait bien. D'ailleurs en parlant de carte, j'ai vu qu'il se vendait un altas de la Mongolie au 1/1 000 000, est-ce suffisant pour se repérer, est-il fiable car les autres cartes type IGN sont très chères.
bonsoir,
je te donne le lien de ce post sur les cartes au 1/500.000°
http://voyageforum.com/v.f?post=6564333#6564333
la meilleure carte générale papier est à mon avis la "reise know how" moins lourde que l'atlas dont tu parles.
si tu regardes les liens sur mon profil, les trajets sont mentionnés sur cette carte.
ciao
kiki
Bonsoir,
je n'ai pas les mêmes problèmes que toi, c'est à dire que si je me trompe de piste et fais 20 km avant de m'en rendre compte ...ben , je fais demi-tour et en voiture c'est pas un souci 😉
Donc pour moi les cartes Russes, anciennes conviennent très bien, de plus elles sont sur mon ordi et reliées à mon gps. Je sais où je suis en permanence.
J'ai vu l'atlas en question, il semble très bien ...mais volumineux pour un cycliste 😕
Il y a une application sur smartphone qui donne un certains nombre de pistes de la Mongolie, c'est Osmand avec un mode hors ligne. Par contre il faut pouvoir recharger les batteries ...
La piste dont j'ai parlée ne figure pas en entier sur osmand , on n'en voie que le début, donc une carte papier ( je l'ai repérée sur les cartes Russes) est peut-être indispensable pour des circuits un peu hors pistes classiques.
Ok merci pour les info, je vais regarder cette appli (on a un chargeur solaire) et j’achèterais éventuellement des cartes plus précises pour le Gobi.
Je me demandais tu prévois combien le litre d'eau si jamais tu as une panne ?
Je me demandais tu prévois combien le litre d'eau si jamais tu as une panne ?
Mes besoins ne sont pas les mêmes que toi, aucun effort physique, donc pas très soif .... De plus j'ai de grosses réserves dans le 4X4 ( environ 100l d'eau) je peux voir venir.
Mes besoins ne sont pas les mêmes que toi, aucun effort physique, donc pas très soif .... De plus j'ai de grosses réserves dans le 4X4 ( environ 100l d'eau) je peux voir venir.
Salut !
J'imagine que tu es rentré de Mongolie, alors c'était génial ?
Je me demandais si vous aviez pêché et si oui ça m'intéresse. Je ne suis absolument pas pêcheur mais je trouve l'idée sympa de prendre le temps d'essayer de se nourrir.
A bientôt.
Ha oui aussi que pensez-vous de l'utilisation de drone en Mongolie, j'aimerais réaliser un petit film mais j'ai pas trouvé d'info concernant un réglementation, et puis après je vais en Chine...
A bientôt.
Ha oui aussi que pensez-vous de l'utilisation de drone en Mongolie, j'aimerais réaliser un petit film mais j'ai pas trouvé d'info concernant un réglementation, et puis après je vais en Chine...
Log in first, then come back to this page.
You might also like
More discussions
Hi there,
I’m planning to cycle from Morlaix to Brest (via Roscoff and the V45 coastal route). We’ll start riding on August 16th for 13 days (with stops for island visits, surfing, etc.). Is there a lot of traffic at this time of year? I’ve got two kids, 11 and 13, and we don’t like riding in the middle of cars (we’ve already done the Vélomaritime—Caen to Cherbourg—the Loire route from Orléans to Saumur, the Vélodyssée from Nantes to Royans, and the canals like the Nivernais and Bourgogne, where there were plenty of bike-only lanes, which isn’t the case on this route).
Thanks for your help if you’ve already done this route in late August! Virginie
I’m planning to cycle from Morlaix to Brest (via Roscoff and the V45 coastal route). We’ll start riding on August 16th for 13 days (with stops for island visits, surfing, etc.). Is there a lot of traffic at this time of year? I’ve got two kids, 11 and 13, and we don’t like riding in the middle of cars (we’ve already done the Vélomaritime—Caen to Cherbourg—the Loire route from Orléans to Saumur, the Vélodyssée from Nantes to Royans, and the canals like the Nivernais and Bourgogne, where there were plenty of bike-only lanes, which isn’t the case on this route).
Thanks for your help if you’ve already done this route in late August! Virginie
Coming soon:
https://www.Biclou.com/parcours/durance/
Starting from Faverges: 900 km over 9 days

Here’s the detailed Durance route starting from Briançon

Here’s the detailed Durance route starting from Briançon

Hi there,
I’ve got my flight ticket sorted—departing in mid-November and returning in mid-March. I’ll arrive in Santiago and leave from Buenos Aires. I’ve already been to southern Argentina, specifically Torres del Paine National Park, and I’d love to go back to do the full W trek (I only did the shorter version last time). I also want to do some hiking and maybe even tackle a summit. I climb and occasionally do some mountaineering, so I’ll definitely be going with a guide.
I plan to start around Temuco in Chile, with the idea of heading toward the lakes, then taking the Carretera Austral. I’m not sure if I’ll go all the way to Ushuaia—it’s supposed to not be *that* worth it, except for the bragging rights of saying you’ve been to the end of the world.
I saw there are lakes in Argentina too.
I don’t have a precise itinerary, but what I’d love is, once I reach the southernmost point of my trip, to take a mini-cruise to see some wildlife. Any tips for that?
What kind of sleeping bag did you take? Is a 0°C (32°F) one enough? And one last question: white gas stove or can I get by with my gas stove?
Nath
I’ve got my flight ticket sorted—departing in mid-November and returning in mid-March. I’ll arrive in Santiago and leave from Buenos Aires. I’ve already been to southern Argentina, specifically Torres del Paine National Park, and I’d love to go back to do the full W trek (I only did the shorter version last time). I also want to do some hiking and maybe even tackle a summit. I climb and occasionally do some mountaineering, so I’ll definitely be going with a guide.
I plan to start around Temuco in Chile, with the idea of heading toward the lakes, then taking the Carretera Austral. I’m not sure if I’ll go all the way to Ushuaia—it’s supposed to not be *that* worth it, except for the bragging rights of saying you’ve been to the end of the world.
I saw there are lakes in Argentina too.
I don’t have a precise itinerary, but what I’d love is, once I reach the southernmost point of my trip, to take a mini-cruise to see some wildlife. Any tips for that?
What kind of sleeping bag did you take? Is a 0°C (32°F) one enough? And one last question: white gas stove or can I get by with my gas stove?
Nath
Hi everyone,
This summer, we’re planning to cycle along the EV 19 that follows the Meuse River from Langres all the way to Rotterdam. My question is about getting back to Nantes. Do any of you know what the best return option might be? I’d love to hear about your experiences. I saw that FlixBus doesn’t take bikes. By train, I think it’s possible but would involve multiple local trains. We were also wondering if there’s a boat from Rotterdam to Saint-Nazaire that could take passengers with bikes.
Any tips or experiences you can share would be really helpful—thanks in advance! Have a great evening
This summer, we’re planning to cycle along the EV 19 that follows the Meuse River from Langres all the way to Rotterdam. My question is about getting back to Nantes. Do any of you know what the best return option might be? I’d love to hear about your experiences. I saw that FlixBus doesn’t take bikes. By train, I think it’s possible but would involve multiple local trains. We were also wondering if there’s a boat from Rotterdam to Saint-Nazaire that could take passengers with bikes.
Any tips or experiences you can share would be really helpful—thanks in advance! Have a great evening
Hi there,
I’ve been road cycling for several years, and I’m about to switch to gravel in the next few days—I’m waiting for my bike, which should arrive this week.
I’m planning a bikepacking trip in a few weeks along the Véloroute V81, also known as the Vélosud, from Biarritz to Le Barcarès.
Has anyone here already done this route? Any info is welcome, whether it’s about the route itself, gear, or accommodation. I’ll prioritize staying with locals as much as possible. On that note, I just signed up for the brand-new site *Guidon et Couette* ((www.guidon-et-couette.fr)), which offers free accommodation between cyclists across the country, but there’s almost no one listed along my route!
Thanks in advance.
Laurent.
Hi there,
I’m planning to build a new touring bike. I want to prioritize lightness. That said, I’m tempted by a suspension fork that could offer some comfort on rougher roads. The recent appearance of gravel suspension forks on the market might meet my needs—at least on paper. I’m particularly considering the RockShox Rudy Ultimate XPLR fork. Unlike MTB forks, its travel is short: either 30 mm or 40 mm. It weighs 1400 g, which is 400/500 g more than a steel fork.
Any thoughts or real-world feedback on this?
I’m also wondering about the durability of magnesium (lower leg) for long-distance bike touring. And what’s the impact of skipping the manufacturer-recommended maintenance every 50 and 200 hours? That’s bound to happen on a long trip unless you carry extra gear. More generally, how reliable are these kinds of forks?
Thanks in advance
I’m planning to build a new touring bike. I want to prioritize lightness. That said, I’m tempted by a suspension fork that could offer some comfort on rougher roads. The recent appearance of gravel suspension forks on the market might meet my needs—at least on paper. I’m particularly considering the RockShox Rudy Ultimate XPLR fork. Unlike MTB forks, its travel is short: either 30 mm or 40 mm. It weighs 1400 g, which is 400/500 g more than a steel fork.
Any thoughts or real-world feedback on this?
I’m also wondering about the durability of magnesium (lower leg) for long-distance bike touring. And what’s the impact of skipping the manufacturer-recommended maintenance every 50 and 200 hours? That’s bound to happen on a long trip unless you carry extra gear. More generally, how reliable are these kinds of forks?
Thanks in advance
Hi everyone,
I wanted to share with you the incredible feat my friend José, who’s 72 years old, is currently undertaking. He left Auterive near Toulouse on Monday, May 18, 2026, on his non-electric bike, heading for the North Cape in Norway!
You can follow his route on the link below—he’s currently in Sweden:
https://thierry-thomas.travelmap.net/jose-de-toulouse-a-nord-cap-2026
You can zoom in on the map and click on each stopover town to see the photos
Hi there!
I’m making an exception and creating a separate post this time, since it’s all about France. In May, we spent a week in Provence, specifically in the Luberon, exploring the cycling routes *Autour du Luberon à Vélo*, the *Véloroute du Calavon* (part of EuroVelo 8), and the shorter *Les Ocres à Vélo* route. Together, they gave us an amazing journey through rolling hills, vineyards, lavender fields still green in spring, and some of the most stunning landscapes in southern France.

It was, of course, the perched villages that impressed us the most. We visited Gordes, Roussillon, Bonnieux, Lacoste, Lourmarin, Ménerbes, Oppède-le-Vieux, Cucuron, and Lauris. Many of them are among the most beautiful villages in Provence, and it’s hard not to agree with that reputation.

One interesting point is the route of EuroVelo 8 in this part of the region. The official path mainly follows the old railway line of the *Véloroute du Calavon*, which is very comfortable and safe. But in our opinion, cyclists traveling EuroVelo 8 around the Mediterranean would discover even more treasures if the route passed through villages like Bonnieux, Lacoste, or Oppède-le-Vieux.

We were also pleasantly surprised by how safe cycling felt. Most of the route takes small local roads, but traffic is light, drivers are respectful, and road design really takes cyclists into account. It’s one of those places where you can ride peacefully even without separated bike lanes.

Our full story:
Around Luberon by bicycle - the most beautiful villages of Provence
You can also find all our cycling travel stories on the forum:
Cycling Thread - Europe’s most beautiful bike routes
S.
I’m making an exception and creating a separate post this time, since it’s all about France. In May, we spent a week in Provence, specifically in the Luberon, exploring the cycling routes *Autour du Luberon à Vélo*, the *Véloroute du Calavon* (part of EuroVelo 8), and the shorter *Les Ocres à Vélo* route. Together, they gave us an amazing journey through rolling hills, vineyards, lavender fields still green in spring, and some of the most stunning landscapes in southern France.

It was, of course, the perched villages that impressed us the most. We visited Gordes, Roussillon, Bonnieux, Lacoste, Lourmarin, Ménerbes, Oppède-le-Vieux, Cucuron, and Lauris. Many of them are among the most beautiful villages in Provence, and it’s hard not to agree with that reputation.

One interesting point is the route of EuroVelo 8 in this part of the region. The official path mainly follows the old railway line of the *Véloroute du Calavon*, which is very comfortable and safe. But in our opinion, cyclists traveling EuroVelo 8 around the Mediterranean would discover even more treasures if the route passed through villages like Bonnieux, Lacoste, or Oppède-le-Vieux.

We were also pleasantly surprised by how safe cycling felt. Most of the route takes small local roads, but traffic is light, drivers are respectful, and road design really takes cyclists into account. It’s one of those places where you can ride peacefully even without separated bike lanes.

Our full story:
Around Luberon by bicycle - the most beautiful villages of Provence
You can also find all our cycling travel stories on the forum:
Cycling Thread - Europe’s most beautiful bike routes
S.
Hi there, we’re a group of 4 cyclists looking to get from Treviso in Italy to Munich with our 4 non-folding bikes. It seems complicated! Are there any solutions? Thanks so much.
hello fellow cycling enthusiasts
here’s a travel journal of the cycling tour through the Rhône-Alpes Auvergne region by Claudio
zouli
it was the plan
http://cbandiera.free.fr/parcours/auvergne-Ralpes/
the trip was completed story being posted online soon 1100 km in 11 days beautiful and varied regions
claudio

the trip was completed story being posted online soon 1100 km in 11 days beautiful and varied regions
claudio

Hi, I'm looking for a Pino tandem bike for sale in Quebec and I can't find any. Does anyone have any info, please? Thanks a bunch!
Hi there, we’re planning a Munich to Venice bike trip at the end of June 2026. Getting back from Venice to Toulouse by train with 4 bikes isn’t straightforward. What return options have others who’ve done this trip chosen? Any tips or great deals would be much appreciated. Thanks a bunch! !
Hi everyone,
Happy owner of a Pegasus Estremo bike with a Rohloff hub, which is giving me trouble with the SF11-NCX-FT-E-LITE 700C TS 300/0 fork (serial number TD01329060). It’s starting to show its age, and I’d like to repair it to extend the life of my beloved bike.
The suspension is gone, and there’s an oil leak from the seals.
Does anyone know how to repair it? Where can I find parts that are about fifteen years old? Or where to find an identical replacement fork? Just to clarify, the Magura HS11 brakes are mounted using Firm Tech, meaning they’re on pivots behind the fork, facing the frame.
Thanks for your help! Have a great day, Alexandre
The suspension is gone, and there’s an oil leak from the seals.
Does anyone know how to repair it? Where can I find parts that are about fifteen years old? Or where to find an identical replacement fork? Just to clarify, the Magura HS11 brakes are mounted using Firm Tech, meaning they’re on pivots behind the fork, facing the frame.
Thanks for your help! Have a great day, Alexandre
Hi, I'd like to know if anyone has done this route recently or has reliable info.
Does the track exist, and most importantly, is there sand (for biking)?
Any info is welcome.
Cheers,
diego ambilobe: mangaoka, manondro, ramena vohemar sambava: masondrono, tanambao
diego ambilobe: mangaoka, manondro, ramena vohemar sambava: masondrono, tanambao
Hi there,
New to bike touring,
I’d love to start with a section of the Via Rhona to explore and share (route to be decided).
Looking forward to exchanging tips!
hey everyone,
I’m landing in Madagascar with a buddy before the end of April 2026. We’re planning to bike around for about twenty days or so. We don’t have a specific goal other than exploring the country and meeting the locals.
Ideally, we’d prefer a loop route starting from Antananarivo with a good chunk of it along the coast. On the bike side, we’re used to riding 6 to 8 hours a day, depending on the needs, encounters, and mood 😉 Any feedback or tips from trips around this length?
Thanks in advance, Jérôme
I’m landing in Madagascar with a buddy before the end of April 2026. We’re planning to bike around for about twenty days or so. We don’t have a specific goal other than exploring the country and meeting the locals.
Ideally, we’d prefer a loop route starting from Antananarivo with a good chunk of it along the coast. On the bike side, we’re used to riding 6 to 8 hours a day, depending on the needs, encounters, and mood 😉 Any feedback or tips from trips around this length?
Thanks in advance, Jérôme
A big thank you to Lazarou for all the info you share in this forum!
I'm passionate about Morocco, which I cycled through back in 2009.
Last year, my wife and I explored the High Atlas by tandem. Completely smitten, we're heading back in April (Anti Atlas) and May (High and Middle Atlas), still on our tandem.
Do you have any info on the track between Amezri and Ali Ait Nito? Are the river crossings in the Tessaout still there? It's not easy to navigate with a loaded tandem... especially if the river level is high due to this year's heavy snowmelt!
Thanks in advance for any tips you might have, and best wishes for health in this new year!
Thanks in advance for any tips you might have, and best wishes for health in this new year!
A shout-out to a cycling colleague from Savoie
Claudio specializes in the route of the Savoie lakes Here are his travels Between Bornes, Chartreuse, the Savoie foothills, and Dauphiné Five lakes: Léman, Annecy, Paladru, Aiguebelette, Bourget, not to mention a few ponds along the way Plenty of accommodation options: camping, hotels, and more...
A lovely route not far from his place Rural and quite peaceful A road cycling route created by Serge B...
N+1 reconnaissance trips on a loop of about 400 km This way, he avoids the SNCF and its troubles http://cbandiera.free.fr/vv/lacs-savoie/recos.php

The latest reconnaissance trip from April to May 2026 http://cbandiera.free.fr/recits/2026-grenoble-H/index.php

Claudio specializes in the route of the Savoie lakes Here are his travels Between Bornes, Chartreuse, the Savoie foothills, and Dauphiné Five lakes: Léman, Annecy, Paladru, Aiguebelette, Bourget, not to mention a few ponds along the way Plenty of accommodation options: camping, hotels, and more...
A lovely route not far from his place Rural and quite peaceful A road cycling route created by Serge B...
N+1 reconnaissance trips on a loop of about 400 km This way, he avoids the SNCF and its troubles http://cbandiera.free.fr/vv/lacs-savoie/recos.php

The latest reconnaissance trip from April to May 2026 http://cbandiera.free.fr/recits/2026-grenoble-H/index.php

Tout d'abord... bonne année ! De belles routes à vous en 2017 !
Je voyage depuis quelques années avec un VTT de très bonne qualité mais équipé de freins à disques hydrauliques. Je vis (pédale) avec l'inquiétude d'avoir une panne (fuite, bulle d'air, chaleur qui fait que le liquide...). Mon vélociste me dit qu'il est impossible de les changer pour des V brakes.
Qu'en pensez-vous ? Est-ce que je prends un gros risque à continuer (seule) avec ces freins ? D'avance je vous remercie pour vos bonnes idées.
Hi everyone,
First post here to share a quick recap of our west-to-east bike trip along Algeria’s coast in January 2025. It was just the two of us—my partner and I—with French passports and not a word of Arabic. No friends or welcoming hosts in the country.
Under those conditions, we’d strongly advise against going.
Our original plan was to follow the coast from Algiers to Tunis. We ended up cycling from Algiers to Béjaia, then took the train from Béjaia to Annaba (with a stop in Constantine), and finally biked to the border. We were tailed by police the whole way—whether on our bikes, on the train, or even on foot while exploring towns. On top of that, we couldn’t wild camp and were limited to the few state-approved hotels that accept foreigners. Under those circumstances, connecting with locals was especially tough.
With such an omnipresent and intrusive police presence, we’d definitely recommend against this destination for bike touring. A really sad situation that completely cuts you off from the local population...
We’d been warned, we went to check it out, and we weren’t disappointed!
You’ve been warned.
First post here to share a quick recap of our west-to-east bike trip along Algeria’s coast in January 2025. It was just the two of us—my partner and I—with French passports and not a word of Arabic. No friends or welcoming hosts in the country.
Under those conditions, we’d strongly advise against going.
Our original plan was to follow the coast from Algiers to Tunis. We ended up cycling from Algiers to Béjaia, then took the train from Béjaia to Annaba (with a stop in Constantine), and finally biked to the border. We were tailed by police the whole way—whether on our bikes, on the train, or even on foot while exploring towns. On top of that, we couldn’t wild camp and were limited to the few state-approved hotels that accept foreigners. Under those circumstances, connecting with locals was especially tough.
With such an omnipresent and intrusive police presence, we’d definitely recommend against this destination for bike touring. A really sad situation that completely cuts you off from the local population...
We’d been warned, we went to check it out, and we weren’t disappointed!
You’ve been warned.
Hi there,
I’m planning the route to cycle from Lille to Nordkapp with my partner.
Duration: 3 months, from May 1st to July 31st, 2026.
In the attached details below, I need to add some "non-riding" days (rest days, basically).
So I’m looking to "shorten" the trip by taking ferries or trains for some stretches. Which areas could I skip?
Thanks in advance for your great tips.
Have a good evening.
https://www.komoot.com/fr-fr/collection/4023980/-lille-cap-nord-1er-mai-au-31-juillet-2026?ref=collection
Hi there,
I’m planning to bike back from Poland this summer. Does anyone know a way to ship it there without having to take it apart? Otherwise, it’s a real hassle to fine-tune all the settings before departure! Thanks in advance.
I’m planning to bike back from Poland this summer. Does anyone know a way to ship it there without having to take it apart? Otherwise, it’s a real hassle to fine-tune all the settings before departure! Thanks in advance.
Hi, has anyone recently bought Primus or Butagaz gas, possibly puncture-style, in Dubrovnik or the surrounding area? Same question for Albania... thanks. aichatou
Hi there,
Coming from Laos (*), I’m planning to enter Thailand by bike via the Fourth Thai–Lao Friendship Bridge.
Before this bridge was built, I’d already cycled the road from Louang Namtha to Houei Sai and crossed the river by boat to reach Thailand.
At the time, the condition of that road was impeccable, and most importantly, traffic was light.
So I’m wondering if anyone who’s taken it recently can tell me whether traffic has increased since the bridge opened.
Thanks in advance!
(*) I’m currently cycling in China (Yunnan)
Coming from Laos (*), I’m planning to enter Thailand by bike via the Fourth Thai–Lao Friendship Bridge.
Before this bridge was built, I’d already cycled the road from Louang Namtha to Houei Sai and crossed the river by boat to reach Thailand.
At the time, the condition of that road was impeccable, and most importantly, traffic was light.
So I’m wondering if anyone who’s taken it recently can tell me whether traffic has increased since the bridge opened.
Thanks in advance!
(*) I’m currently cycling in China (Yunnan)
Hi there,
Just a few words about the loop I did by bike in Yunnan.
Entry and exit
I entered China through the Sino-Vietnamese border crossing at Lào Cai / Hekou under the 30-day visa exemption currently available to French nationals and others.
The process was simple and quick. A Chinese police officer even helped me complete my electronic pre-registration at a computer kiosk. I wasn’t aware this formality was required—it’s similar to Thailand’s TM6.
No issues with the bike.
I left the country via the Sino-Laotian border crossing at Mohan / Boten.
The atmosphere was a bit chaotic there, but again, no problems with the bike.
The timing
I visited Yunnan in February 2026.
Weather-wise, at higher altitudes (between 1,500 and 2,000 meters), it was around ten degrees at night and in the mornings, and around twenty degrees at the hottest part of the day.
I had two days of rain, so I took the bus to keep moving. Otherwise, clear blue skies.
Culturally, Chinese New Year fell on February 17th (and the 15 days following), right in the middle of my trip. Because of this, my take on the traffic might be off.
Accommodation and food I always found a hotel to stay in for prices ranging from 8 to 15 €. Except in Kunming (the capital), where many hotels were fully booked (Chinese New Year). I ended up at a 100 € hotel with great value for money.
A bowl of noodles costs about 1.5 € on average.
Onboard electronics Since my smartphone doesn’t support eSIMs, I subscribed to a China plan with my carrier. Otherwise, for much cheaper, Alipay offers eSIMs for foreigners that allow access to services usually blocked for Chinese users (WhatsApp, Facebook, etc.).
An internet connection is essential for paying with Alipay or WeChat, as this payment method is widespread.
I only managed to use Alipay.
Either way, always carry cash because sometimes there’s no signal, or the merchant only accepts WeChat.
Also, it’s best to bring a power adapter when you arrive rather than struggling to find one.
Traffic and roads The Chinese aren’t reckless drivers. They follow traffic rules and watch out for cyclists. This is slightly less true in Xishuangbanna (the region bordering Myanmar and Laos).
In urban areas, there are almost always wide bike lanes, separated from other roads, where bikes, electric mini-scooters, and scooters share the space pretty harmoniously.
The roads are in great condition, and traffic is generally manageable—even light—except for one stretch (Eshan -> Yangwu).
Most traffic is absorbed by expressways, China’s equivalent of highways: toll roads that are off-limits to slow vehicles.
You’re never far from these expressways; sometimes you even ride alongside them, which can be noisy at times.
The climbs are usually reasonable, around 5% to 6%. From what I remember, the steepest section was between Menglun and Mengla, with gradients of 8% to 10%, sometimes more.
Riding at these altitudes—though modest—took a bit of getting used to.
The route I didn’t plan anything in advance. My only goal was to reach Kunming. I don’t know why, but just hearing the name of that city, like Yunnan, always felt dreamy to me.
Here’s the breakdown: Hekou -> Man Hao (94 km); Man Hao -> Yuanyang (64 km); Yuanyang -> Jianshui (bus); Jianshui -> Tong Hai (78 km); Tong Hai -> Chenjiang (85 km); Chenjiang -> Kunming (60 km); Kunming -> Kunyang (60 km); Kunyang -> Eshan (67 km); Eshan -> Yangwu (58 km); Yangwu -> Yuanjiang (59 km); Yuanjiang -> Pu'er (bus); Pu'er -> Dadugang (75 km); Dadugang -> Jinghong (80 km); Jinghong -> Menglun (67 km); Menglun -> Mengyuancun (51 km); Mengyuancun -> Mengla (43 km); Mengla -> Boten (67 km).
Otherwise, I’m currently in Thailand and just hoping my return flight with Qatar won’t get canceled.
Oh well... 😉
Just a few words about the loop I did by bike in Yunnan.
Entry and exit
I entered China through the Sino-Vietnamese border crossing at Lào Cai / Hekou under the 30-day visa exemption currently available to French nationals and others.
The process was simple and quick. A Chinese police officer even helped me complete my electronic pre-registration at a computer kiosk. I wasn’t aware this formality was required—it’s similar to Thailand’s TM6.
No issues with the bike.
I left the country via the Sino-Laotian border crossing at Mohan / Boten.
The atmosphere was a bit chaotic there, but again, no problems with the bike.
The timing
I visited Yunnan in February 2026.
Weather-wise, at higher altitudes (between 1,500 and 2,000 meters), it was around ten degrees at night and in the mornings, and around twenty degrees at the hottest part of the day.
I had two days of rain, so I took the bus to keep moving. Otherwise, clear blue skies.
Culturally, Chinese New Year fell on February 17th (and the 15 days following), right in the middle of my trip. Because of this, my take on the traffic might be off.
Accommodation and food I always found a hotel to stay in for prices ranging from 8 to 15 €. Except in Kunming (the capital), where many hotels were fully booked (Chinese New Year). I ended up at a 100 € hotel with great value for money.
A bowl of noodles costs about 1.5 € on average.
Onboard electronics Since my smartphone doesn’t support eSIMs, I subscribed to a China plan with my carrier. Otherwise, for much cheaper, Alipay offers eSIMs for foreigners that allow access to services usually blocked for Chinese users (WhatsApp, Facebook, etc.).
An internet connection is essential for paying with Alipay or WeChat, as this payment method is widespread.
I only managed to use Alipay.
Either way, always carry cash because sometimes there’s no signal, or the merchant only accepts WeChat.
Also, it’s best to bring a power adapter when you arrive rather than struggling to find one.
Traffic and roads The Chinese aren’t reckless drivers. They follow traffic rules and watch out for cyclists. This is slightly less true in Xishuangbanna (the region bordering Myanmar and Laos).
In urban areas, there are almost always wide bike lanes, separated from other roads, where bikes, electric mini-scooters, and scooters share the space pretty harmoniously.
The roads are in great condition, and traffic is generally manageable—even light—except for one stretch (Eshan -> Yangwu).
Most traffic is absorbed by expressways, China’s equivalent of highways: toll roads that are off-limits to slow vehicles.
You’re never far from these expressways; sometimes you even ride alongside them, which can be noisy at times.
The climbs are usually reasonable, around 5% to 6%. From what I remember, the steepest section was between Menglun and Mengla, with gradients of 8% to 10%, sometimes more.
Riding at these altitudes—though modest—took a bit of getting used to.
The route I didn’t plan anything in advance. My only goal was to reach Kunming. I don’t know why, but just hearing the name of that city, like Yunnan, always felt dreamy to me.
Here’s the breakdown: Hekou -> Man Hao (94 km); Man Hao -> Yuanyang (64 km); Yuanyang -> Jianshui (bus); Jianshui -> Tong Hai (78 km); Tong Hai -> Chenjiang (85 km); Chenjiang -> Kunming (60 km); Kunming -> Kunyang (60 km); Kunyang -> Eshan (67 km); Eshan -> Yangwu (58 km); Yangwu -> Yuanjiang (59 km); Yuanjiang -> Pu'er (bus); Pu'er -> Dadugang (75 km); Dadugang -> Jinghong (80 km); Jinghong -> Menglun (67 km); Menglun -> Mengyuancun (51 km); Mengyuancun -> Mengla (43 km); Mengla -> Boten (67 km).
Otherwise, I’m currently in Thailand and just hoping my return flight with Qatar won’t get canceled.
Oh well... 😉
Hi! I’m planning to visit the Stockholm Archipelago by bike in early April.
Do you know if the boats will be running between the different islands at that time of year? For those who’ve already been, all your tips and recommendations are welcome—accommodation, etc. Also, do you know where I can rent a bike in Stockholm? Thanks so much in advance for your help!
Hello there, pedal-powered Young Boys!
Claudio (still from Faverges)
dreaming about a cycling getaway in Italy from Faverges (train all the way to Turin)
from Turin down to Venice along the Po River and back via the Padana (Alta Italia da attraversare – Northern Italy to cross)
The tricky part is getting from Chioggia to Venice.
I read it’s possible by hopping on a boat from island to island,
but it sounds a bit stressful.
Has anyone already tackled this route?
Thanks, and cheers to all! http://cbandiera.free.fr/parcours/Padania/
Claudio
Thanks, and cheers to all! http://cbandiera.free.fr/parcours/Padania/
Claudio

Hi there,
I’m currently looking for a bike to do my first bike trip across France, with the ultimate goal of cycling through Latin America. I’ve got a lot of questions and I’d love to hear if you have any answers or advice to share. First off, I’ve been through this before with hiking. I want to get top-quality gear right away. When I started hiking, I ended up buying everything three times—first beginner gear, then intermediate, then expert, etc. For biking, I’d prefer to skip that process and invest right now in a bike that could ideally handle Latin America. I’ve set a total max budget of around 5000 € (roughly 4000–4500 € for the bike and the rest for accessories: panniers, helmet, cycling shorts, etc.).
So, I’ve got quite a few questions:
* I’ve read in several places that some people recommend buying the bike directly in Latin America. Since I need a first bike to train in Europe, would it be better to buy an entry-level bike in France (and sell it before the big departure)? Or is it preferable to start right away with my final bike to get used to it? Is buying it there just to save a bit of money?
* For a long-term trip (around six months) in Latin America, is it better to go for a gravel bike or a mountain bike?
* Should I buy a new bike or a refurbished one? Even more so given that I’m planning a long trip—could a refurbished bike end up causing more breakdowns?
If you have any advice on models, technical features to prioritize, or recommended sellers or resellers, I’d love to hear it. I’m a total beginner—I’ve only just started watching videos and reading up on the subject, and all the technical specs are new to me!
Thanks in advance for your help!
I’m currently looking for a bike to do my first bike trip across France, with the ultimate goal of cycling through Latin America. I’ve got a lot of questions and I’d love to hear if you have any answers or advice to share. First off, I’ve been through this before with hiking. I want to get top-quality gear right away. When I started hiking, I ended up buying everything three times—first beginner gear, then intermediate, then expert, etc. For biking, I’d prefer to skip that process and invest right now in a bike that could ideally handle Latin America. I’ve set a total max budget of around 5000 € (roughly 4000–4500 € for the bike and the rest for accessories: panniers, helmet, cycling shorts, etc.).
So, I’ve got quite a few questions:
* I’ve read in several places that some people recommend buying the bike directly in Latin America. Since I need a first bike to train in Europe, would it be better to buy an entry-level bike in France (and sell it before the big departure)? Or is it preferable to start right away with my final bike to get used to it? Is buying it there just to save a bit of money?
* For a long-term trip (around six months) in Latin America, is it better to go for a gravel bike or a mountain bike?
* Should I buy a new bike or a refurbished one? Even more so given that I’m planning a long trip—could a refurbished bike end up causing more breakdowns?
If you have any advice on models, technical features to prioritize, or recommended sellers or resellers, I’d love to hear it. I’m a total beginner—I’ve only just started watching videos and reading up on the subject, and all the technical specs are new to me!
Thanks in advance for your help!
Calling all travelers.
We’ll be landing at Lyon Airport and want to bike to La Verpillière train station (with panniers and camping gear, etc.) to catch a TER to Voreppe.
What’s the safest route for this bike trip?
Thanks in advance
hi,
I'm planning a recumbent bike trip from the Pyrenees to Greece. On the EuroVelo 8 route, it doesn't specify the path through the Alps.
Are there any experienced cyclists here who can tell me where they go to avoid climbing too high?
Also, is there another traveler/bike forum better suited for broadening the responses?
thanks