Etant passionné de climatologie (l'étude des climats & de leurs statistiques) et de géographie, je me propose de vous donner les renseignements que vous souhaitez sur n'importe quel pays du monde, si j'ai les réponses bien entendu.
Attention, je ne suis pas prévisionniste 😛, je suis passionné de climatologie et de géographie. 😉
La climatologie est l'étude des climats, donc des statistiques. La météorologie, c'est autre chose...
Ce que je peux te dire pour Phuket, pour le mois de décembre, c'est que c'est un mois chaud et relativement sec, normalement...
Il fait toujours chaud dans cette partie du monde et ce, en toutes saisons. Décembre est quand même un peu moins chaud que certains autres mois.
Voici quelques stats pour décembre 2004 & 2005 :
En 2004, la Tnm (T° mini moy) a été de 24° et la Txm (T° maxi moy) de 31°.
La T° n'est pas descendue en dessous de 22° et n'est pas montée au-dessus de 32°. L'amplitude est très faible autour de l'Equateur et les T° ne varient pas beaucoup...
La pluie est tombée durant 8 jours, la moyenne mensuelle, mais, attention, ce ne sont que des averses relativement fortes de courtes durée, pas des journées entières sous la pluie...
Le reste du temps, il a fait soleil ou peu nuageux.
En 2005, Tnm : 23° et Txm : 29°.
La T° n'est pas descendue en dessous de 22° et n'est pas montée au-dessus de 31°.
Il a plu durant 12 jours, toujours sous les mêmes conditions....
Comme on peut le voir, le temps dans ces contrées est très stable et les saisons bien marquées... en général! Parce que, attention, même pendant la saison sèche (décembre à avril) il peut faire un temps pourri, et vice et versa...
La T° de la mer est de 28° en moyenne en décembre.
petite question à 2 balles de la part d'un néophyte:
quid de la taille des glaciers? tout le monde dit qu'ils diminuent à cause du réchauffement. je suis d accord pour la partie basse des dits glaciers. mais pour la partie haute? je t explique mon cheminement. il fait plus chaud, donc plus d'évaporation, donc plus de pluies, donc plus de glaces (car il fait encore suffisament froid sur les parties hautes des glaciers)????
alors c esqt qui qui a raison? moi ou le rest du monde (sic).
merci de tes lumieres
Je n'ai pas la science infuse et je n'ai pas de réponse, je suis pas scientifique... mais la réalité de la fonte des glaciers est indiscutable. Ce n'est pas au niveau des pôles qu'il y aura probablement plus de pluies, mais vers la Sibérie, et vu que c'est par là-bas que se trouvent les plus grands lacs du monde, les risques d'inondations seront plus présents...
Il pleut très peu sur les 2 pôles, dans certaines régions il n'a pas plu depuis... des milliers d'années! 🤪 Donc, ce n'est quelques pluies dûes à l'évaporation (mais je n'ai aucune preuve de ça) qui combleront la fonte des glaciers...
Mais, bien que la Terre se réchauffe, on n'est pas à l'abri d'une nouvelle période glaciaire paradoxalement... Mais là, on est hors-sujet... 😉
😉 Merci pour ces renseignements, comme je le dis également, je suis medium, pas diseuse de bonne aventure. L'important est que je puisse me faire une idée de ce qui est "possible" question climat, pas chaud et étouffant ni moche et pluvieux, c'est quand même ce à quoi j'aspire.
28° dans l'eau... le bonheur à l'état pur... ici en Belgique, il faut payer quelques 12 Euros pour avoir cette t° en piscine (une petite journée) avec la faune qui l'accompagne.
Bonne continuation avec ton bébé qui est si mignon.
"Pas chaud et étouffant"... on en est pas si loin tout de même en Thaïlande! 😎 Quand tu auras des 32° avec 80% d'humidité tu risques de changer d'avis... 😛
PS : Mon bébé (en photo), n'est autre que ma chérie lorsqu'elle était bébé... 😎
Bonjour, nous partons au mexique à playa del carmen à la mi-janvier et j'aimerais connaître les températures et le climat habituellement dans cette région. D'avance, merci.
Salut,
Je n'ai pas de données précises pour Playa del Carmen, mais j'ai celles de Mérida et de Vera Cruz qui se situent de part et d'autre de Playa del Carmen.
Ce que je peux te dire, c'est que les pluies, à cette période, sont quasi inexistantes ou très faibles. Le temps est assez ensoleillé et les T° modérées.
Pour Mérida, la Txm est de 28° et la Tnm de 19°.
Concernant Vera Cruz, Txm de 25° et Tnm de 19°.
Prévois une petite laine au cas où, notamment lorsque souffle el Norte, un vent assez frais...
La T° de la mer est de 23/24° généralement à cette période... 🙂
Bonjour, enfin, une personne compétente en climat, j'ai posé déjà ma question, mais j'ai eu une seule réponse, mais pas tout à fait à mon goût. Voilà, pourriez me dire, s.v.p., quelle température doit-on s'attendre, entre le 7 janvier et le 18 pour les endroits suivants:
Katakolon, Le Pirée, Izmir, Rhodes, Limassol, Alexandrie et Rome.
Nous serons en croisière, notre départ est de Savone le 7 janvier et les endroits dont je viens de mentionner feront partis de quelques excursions, j'aimerais bien savoir pour nous faciliter le choix des vêtements, en autres.
Bonjour, je vous remercie de vos compliments mais, je le répète, je ne suis pas prévisionniste (ou voyant), juste passionné de climatologie et, de fait, je ne peux que vous donner des données statistiques...
On peut regrouper les données concernant les villes de Katakolon, Rhodes et le Pirée, qui se trouvent en Grèce, et présentent un climat assez semblable. A la mi-janvier, on peut espérer des Tx de 15° environ (ce ne sont que des moyennes!) et des Tn de 7/10°. Le temps peut être pluvieux en cette saison, la moyenne étant d'une dizaine de jours de pluie par mois en janvier.
A Izmir (Turquie), la Tnm est de 5° et la Txm de 12°. Il y pleut aussi pas mal, statistiquement...
A Limassol (Chypre), la Tnm est de 7° et la Txm de 16°. Cela devrait être le point le plus doux de votre circuit (avec Alexandrie), cependant il y pleut également pas mal, mais pas toujours (une dizaine de jours sur le mois).
Alexandrie (Egypte) présente une Tnm de 9° et une Txm de 18°. Ce qui veut dire qu'il peut y faire 20° voire 25°, mais aussi 12°... Là, peu de chance de voir de la pluie, le temps est généralement ensoleillé...
Pour Rome (Italie), Tnm de 3° et Txm de 12°. Il peut geler à Rome. Le temps est très variable en cette saison, comme un en partout en Europe de l'ouest...
En résumé, je dirais que vous devriez "affronter" des T° allant de 0° (Rome, Izmir) à 20/22° (Grèce, Alexandrie) environ, avec un temps le plus souvent assez ensoleillé, mais accompagné de pluies également.
Evidemment, on est pas à l'abri d'une vague de froid qui ferait tomber la neige sur les environs d'Athènes, ou en Turquie, ou d'un coup de chaud en Egypte qui ferait grimper les T° à 25°...
Le temps, quant à lui, est généralement ensoleillé et entrecoupé de fortes averses, relativement rares.
La T° de la mer tourne autour de 25° à cette période...
Je le savais que j'avais trouvé le meilleur, lollll, l'intuition féminine, ça ne ment pas. Mille mercis pour tous ces renseignements qui me seront très utiles avant mon départ.
Merci également de votre rapidité à me répondre le même jour, c'est surprenant, j'en suis toute stupéfaite, loll!
Bravo, ce fut un immense plaisir de vous lire, malgré toute cette distance, vive Internet, que ferions-nous sans lui maintenant.
Mes salutations et au plaisir, maintenant je vais aller voir votre site sur la Malaisie
Comment ça, pas tant que ça, humble en plus, c'est tout à votre honneur, mais, pour moi c'est beaucoup. J'ai dejà posé le même genre de question à d'autres au début novembre et je n'ai jamais reçu de réponse. Je vous donne la note 10/10, qui dit mieux, loll!
Je suis plutot admirative devant vos réponses et votre patience.
Il est vrai que l'aspect climat intervient beaucoup dans mes choix.
Dans la mesure du possible, un voyage comportant beaucoup d'investissement, avec toute la connotation de nos projections fantasmatiques et l'espace de reve qui s'y réfère autant le faire à la bonne période.
Les atolls dans la tempete perdent de leur aspect magique.
Je cherche une destination pour Aout 07, et je multiplie les points d'interrogation.
Le monde etant grand.
entre le Brésil (pas tellement la bonne période) la Chine idem, l' Inde, l' Austalie, je suis encore à proceder par élimination.
Peut etre auriez vous une idée?
Merci
Bonjour,
Tout d'abord, cela dépend du type de voyage que vous recherchez... plage de rêve, ville, trek, ...?
Quelle région du monde de préférence...
Je pourrais plus vous renseigner ensuite...
Généralement, circuit individuel, suivi de quelque jours de repos.
La région du monde, choisie dépend en partie du temps qu'il y fait d'ou ma question .
Je cherche un coin du monde agréable à visiter à cette période( chaud et beau)
Ok mais il y a sacrément d'endroits où il fait beau et chaud en août... 🤪
Au Brésil, notamment dans son nord-est, c'est une très bonne période... Il fait chaud, mais pas trop lourd, ensoleillé et il ne pleut pas beaucoup. La mer est agréable dans les environs de Salvador de Bahia (25°), mais plus fraîche vers Rio (20°).
Pour l'Amazonie (Manaus), c'est une bonne période également.
Le grand ouest américain est ensoleillé à 100% à cette période mais il peut y faire trop chaud pour vous, selon où vous allez (Vallée de la Mort, Phoenix, Furnace Creek, ...).
L'Indonésie est au début de sa saison sèche et il ne pleut pas beaucoup non plus. Là-bas, il fait chaud toute l'année...
Tout le bassin méditérranéen et le Maghreb sont bien entendu sous le soleil (en théorie) et il y fait chaud, voire très chaud.
On pourrait citer d'autres pays, mais le temps y serait plus instable...
Merci.
Mais ce n'est pas si facile que cela.
L'indonésie, oui, je peux yretourner, Ouest des Etats Unis superbe, Brésil je m'interroge. Je vais poursuivre mes recherches. Merci à vous
Nous irons à l'Île Margarita à la fin janvier 2007 et j'aimerais bien avoir une idée du climat. En lisant quelques messages dans la discussion, je sais bien que vous aurez une réponse. Merci à l'avance et c'est très sympatique de votre part de faire cela.
L'île Margarita qui se trouve à 23km au nord-ouest du continent vénézuélien joui d'un climat un peu différent de celui de la côte nord du pays.
Il y fait plus soleil et il y pleut moins.
Toi qui y va fin janvier tu seras servie... Déjà que c'est habituellement la saison la plus ensoleillé et la plus sèche sur le continent, c'est encore mieux sur cette île.
Tu ne devrais pas voir beaucoup de gouutes de pluie tout simplement et le temps devrait être très ensoleillé.
Côté T°, les moyennes des Tn sont de l'ordre de 24° et 32° pour les Tx. La T° de la mer devrait se situer entre 26° et 27°...
Hi,
We're leaving on June 19th for an 8-day road trip in South Iceland. I've heard that even in summer, it's cold and the weather can change several times a day. Should we mainly pack winter gear, like a K-Way, fleece, down jacket, beanie, etc.?
For those who’ve experienced it, what’s the weather like in Shanghai at the end of December?
I’ve heard it’s cold, but coming from France, is the winter milder than in Lyon, for example?
I’m tempted to spend the Christmas holidays in Shanghai and the surrounding areas (Nanjing, Suzhou) with my family—kids are 11 and 2. It’d be a bummer if the little one catches a cold over there.
Generally, is this a good time for simple family visits to the main spots, restaurants in the city, indoor heating, and outdoor walks?
Bonjour à tous, j envisage de partir visiter l île de Maurice qui peut me donner son avis pour choisir la période ? Mon séjour serait plus pour avril, mai ou juin.... Pour vous quel mois choisir pour avoir les meilleurs conditions pour plages, bronzette et visites de l île ? Merci !
Hi,
we’re planning to travel through Patagonia (Chile and Argentina) in February and March 2027.
From a seasonal and weather perspective, at that time of year and with hiking as our main activity, is it better to explore Patagonia from south to north or the other way around?
Thanks in advance.
Anne Marie
I’ve planned a three-week itinerary for this summer, from August 9 to 27, in Sri Lanka:
Negombo – 1 night
Sigiriya and the Cultural Triangle – 4 nights
Kandy – 2 nights
Ella – 3 nights
Tangalle – 6 nights
Colombo Airport – 1 night
I know this isn’t the ideal time for the south since the beach conditions aren’t great, but we’ve booked a hotel with a pool and won’t be swimming in the sea. We want to relax after all the travel since we’re bringing our two kids, aged 6 and 8.
I know the east would be better, but (i) I’m struggling to find suitable accommodation, and (ii) it adds a lot of travel time, and my kids can only handle about 3 hours at a stretch.
I looked into Arugam Bay, but it’s a 7-hour trip back to Colombo from there.
I’ve checked every weather site imaginable, but they don’t all agree. Do you think we’ll spend our whole trip in the rain, or is the monsoon in the south mostly limited to the sea, as I’ve read?
I’m worried about ending up in the middle of a natural disaster with my two young kids, given recent events.
hi
After reading quite a few posts and buying a guidebook, I’m still struggling to finalize my suitcase.
Given that we’ll be visiting both islands during our road trip and suitcases aren’t exactly expandable,
I’ve noted that temperatures can be changeable—but should I pack more winter clothes than summer ones?
Thanks for your help
We’ve decided to go to Skopelos for 2 weeks at the end of April. What kind of weather should we expect? Any special things to know about this remote island?
Thanks for your tips
Hi there. On my itinerary from São Luís to Jericoacoara, I’ll be passing through the Lençóis. Is there any point stopping there this time of year? Apparently, the lagoons are dry, but aside from the lagoons, is the surrounding landscape still interesting enough to warrant a 1- or 2-day stop? Thanks in advance for your help.
Hi,
We’ve booked our flight tickets and we’re leaving from October 29th to November 13th for Mauritius.
I just reserved our accommodation in Cap Malheureux.
We’re used to hot and especially very sunny destinations like Oman, Jordan, Uzbekistan...
If you can reassure me about the period—can we expect sunny weather? I’m really dreaming of discovering Le Morne Brabant under beautiful sunshine...
Thanks
Hi everyone,
I need to go to Sri Lanka at the end of January.
I’ve seen that many roads, hotels, and parks were closed after the cyclone, which unfortunately caused a lot of damage.
Does anyone have more information?
Would it be wiser to postpone our trip?
Thanks, Alain.
Hi,
I’m planning a trip to Oman, probably the first half of February to avoid the extreme heat and Ramadan.
But after checking various weather sites and reading accounts, I’m a bit worried about rain, which can apparently be frequent and heavy in February. I’d love to hear from travelers or locals who’ve been there recently.
What would be the ideal month to explore Oman without extreme heat or rain? November?
Also, it’s best to avoid visiting the wadis on weekends—does that mean Saturday and Sunday?
This year, 2026, I can only get away in April and May. I never travel during these months usually, and from what I know, they aren’t the best for India. But in such a big country, there are always spots that are better than others weather-wise.
Which region would you recommend?
Given that I’ve already traveled quite a bit in this country, and in any case, I’ll be discovering places I don’t know yet. No need for a major tourist hotspot or luxury comfort.
Hi everyone,
We’d love to return to India next year for 3 weeks (we visited Rajasthan about fifteen years ago). Unfortunately, we’re tied to traveling in September, and our initial plan was to explore Himachal Pradesh. However, it seems like that might not be the best month for this region.
Could you share your experiences from that time of year in Shimla, Manali, Dharamsala, or even the Spiti Valley—in short, anywhere in Himachal Pradesh? Otherwise, which region of India would you recommend for a September trip?
Thanks so much!
Hi everyone, I’m planning a trip from mid-January to the end of February but I just can’t make up my mind 😕
I’ve looked into a few different options: Brazil, Cambodia, and Ecuador. The last one really appeals to me, but what’s making me hesitate is the risk of our trip being a bit too rainy (literally ),
We’re more drawn to the Andes, exploring colonial cities, typical villages, markets, and a bit of the coast. We’ve already gotten a taste of this in Bolivia, Colombia, and Chile. Plus, we’d love to do part of it by car since we’re used to driving at our own pace and stopping whenever we feel like it. Anyway, time’s running out, and I need to decide so I can finalize a route and book the tickets!!
Can anyone help me make up my mind or decide to postpone it for later? But for this year, I don’t have any other time slot to travel. Thanks for reading this far! !
I’ve planned a trip to Asia for the first half of November.
I’ll arrive in Singapore at the start of November for about 3 days, and I’ll leave from Bangkok in mid-November.
In between, I’d like to gradually head north to visit some less touristy islands on the Thai coast.
Since the weather is a big risk during this period, I’d love to hear your recommendations.
I’m looking for: sunshine, snorkeling, beaches, nature / jungle in places that are easily accessible without too much transport to make the most of my trip.
Bonjour,
Nous souhaitons visiter Porto à mi février pendant 5 jours.
est ce que le climat est quand même sympas?
J'hésite entre Porto ou Lisbonne?
Merci
Hi there,
We’re planning a trip to Chile this coming August and would love to head down to Chiloé. We’ve heard that as we go further south at this time of year, the weather gets pretty rough.
What’s the weather like in Chiloé in late August/early September? What activities can we do? And which ones become really tricky because of the weather?
Thanks in advance for your tips!
Marie
So great to be back on this forum after being away for—I don’t even know what!
I’m planning a trip to Malaysia in July with my 5-year-old son. The thing is, I’m not sure which coast to choose. AI keeps telling me east one minute and west the next. Which spot is least affected by rain during this time?
Hey everyone! 🙂
Just giving you the quick context: A group of friends and I are planning a trip to South Korea (Seoul/Busan) at the end of June/July next year. It falls right in the middle of the monsoon season, but we don’t really have other availability options.😕
I’d love to hear from people who’ve visited the country and these cities during this period—basically, is it not as bad as it sounds, or should we just cancel our tickets (we don’t mind the heat, it’s mostly the rain that scares us).
I know there are plenty of indoor activities, but do you think we’ll still manage to get a few sunny days, or will it be torrential rain for our entire 2-week trip?
The only other country we’ve visited during the rainy season is Brazil (in the northeast) around the same time, and honestly, aside from a few really annoying downpours, we had sunshine most of the time and it was awesome. That said, the climate is totally different, so I’m not sure how relevant the comparison is.
Thanks in advance to anyone who takes the time to read or reply to this post! 🙂
Hi everyone.
Not sure if guidebooks, agencies, and other tour operators are keeping up by changing their visiting hours and offerings.
Personally, I see a promising opportunity here—jumping on this adaptation to extreme climates before others do, since they’re inevitably coming.
From my own travel experience, I’ve met a few guides so far who are starting to adjust, like in Egypt, Kenya, Senegal, and elsewhere.
They avoid crowds and the hottest hours by starting their tours around 6–7 AM, when it’s cooler.
Yeah, you’ve gotta wake up early, but the payoff is so worth it. 😴
If you’ve got any great tips like this, why not discuss them in this thread and share addresses or websites where the people in charge have realized climate change is real and are adapting? 😊
Hi there,
I’m planning a trip to Namibia in 2026.
I’m torn between visiting the Fish River Canyon and the Caprivi Strip / Victoria Falls.
I’d also love your advice on the best time to travel for wildlife viewing and pleasant weather.
I haven’t chosen a tour operator yet... since I’m traveling solo, I’d prefer a small-group escorted trip. Has anyone traveled with a local agency and what’s your feedback or advice?
Thanks so much!
I’m taking a month-long trip to northern Argentina throughout September. Buenos Aires, Iguazu, Salta, Humahuaca, Cafayate, and if time allows, La Rioja. I’m unsure about what clothes to pack. What are the temperatures like in September?
Thanks for your great tips!
Dominerja
hi
It seems that in recent years, January and February in Bohol have seen an increase in rainy periods. Have any of you noticed this?
Thanks in advance for your replies
Hello, We’re heading to Finnish Lapland near Rovaniemi as a family at the end of February with two kids (8 and 14 years old). We’ve got direct flights with Luxairstours. The itinerary is already set, but I’m wondering if anyone has traveled with Luxair before and knows exactly what kind of clothes they provide on the second day? The agency just told me it’s a heavy-duty cold-weather suit. I’m thinking we should get Sorel Caribou boots, maybe second-hand. Here’s what I’ve already planned:
- Thermolactyl leggings and tights from Damart for the whole family as a base layer.
- A first layer of Damart socks + Nordic Stocks socks in 70% merino wool for all four of us.
- Loose fleece layers, including some Polartec.
- Ski pants for hikes.
- For my son and me, a The North Face Himalayan down parka with a hood.
- A ski parka for my husband and my 14-year-old daughter (she *really* wants a Roxy one—I hope it’ll be warm enough).
- For myself, for the flight and the first day at Santa’s village, I’ve packed The North Face winter hiking pants, a long-sleeve merino wool top from Decathlon (thin), a fleece, and my big parka.
I’m wondering if I should just pack fleece joggers or sweatpants for the kids and my husband, at least for the first and last days, to be comfortable on the plane?
I’m also planning to buy balaclavas and neck warmers in addition to our beanies, as well as mittens for all of us. I really need advice because I have no idea—I’ve never been skiing! Also, for a 4-night, 5-day trip, should I pack a second set of base layers, like from Odlo?
Of course, I’ll be leaving cotton clothes out of the suitcase.
As you can tell, I’m someone who gets cold easily—especially my feet, hands, and ears—so that’s my biggest worry. I *don’t* want to be cold, even at -20°C during dog sledding, snowmobiling, or aurora hunting when we might be standing still. We won’t be in the city, and the kids will likely spend most of their time outside, as they usually do.
Bonjour
J'envisage d'aller début août 10 jourd au Groenland.
Sauriez vous me dire à quel temps et température m'attendre?
J'ai entendu dire qu'il y a des moustiques?
Merci😊
Sunny destinations in October???
Not too much rain.
Martinique, Mexico, Dominican Republic, Mauritius, Cape Verde, or somewhere else?????
Any tips? Thanks for your help
Hi there, I’m planning a trip to Thailand from October 16 to 29, 2025, with my two teens.
We’d love to explore Southern Thailand (for the beaches...).
I’ve read that it’s the end of the rainy season—do you think it’s a bad idea or not?
Also, I’m familiar with traffic in Asian countries—it’s pretty challenging.
Do you think I should go through an agency for a well-defined itinerary?
Or do you have any tips for hotels and getting around?
Looking forward to hearing from you, and thanks in advance! 😊
Mylène