Page by Page on the Assisi Way – 1,200 km on Foot
FR

Translated into English.

Original post
RI
Preamble

June 2024. While hiking with my brother on the GR 36 Tour du Morvan, I catch sight now and then of strange rectangular markers fixed to tree trunks. Against a bright orange background, a deep black Greek tau topped with a white dove. My first encounter with the Assisi Way. The Way of St. Francis: a pilgrimage route linking Vézelay in Burgundy to Assisi in Italy, covering nearly 1,800 km. It felt like an obvious next step—I immediately knew I’d take it on, attempt the adventure solo.

In the months that followed, I talked about my project to everyone—family, friends, my partner. An avalanche of comments, more or less the same but varying depending on each person’s character and life experiences. But deep down, it all boiled down to one legitimate question: why?

And the answers? Hesitant, awkward, partial, even confused. I quickly realized they weren’t so easy to find. It was as if my project seemed more like a whim, a kind of intimate caprice, rather than a well-thought-out plan. Of course, I knew the reasons that pushed me to leave—you always have to give some. Loved ones need to understand to feel reassured, and that’s understandable. But I fear that when I list them, they’ll sound like the same old checklist anyone embarking on this kind of journey might give. Of all the reasons I could mention, I’ll highlight just one here: the call of the road, the solo adventure that brings a powerful sense of freedom. A bit like Monsieur Seguin’s goat, who from her comfortable pen gazes longingly at the unconstrained horizon of the mountain. But if I’m being honest, I think I didn’t really know what I was looking for—or, more importantly, what I’d find. Deep down, when I reflect on it, one word keeps coming up that explains nothing and everything at once: desire.

Now well past sixty, I know that when I ask myself who I am or where I’m going, two things bring me fully back to myself: hiking and writing. And my intention was also to anchor this adventure through words, day by day. Writing down my feelings, emotions, discoveries, and reflections each evening. The famous travel journal that grounds the daily experience in reality. When I discovered the app "Polarstep," which was initially just meant to keep my loved ones updated and reassured, inform them of my progress, and maintain a connection, I found an opportunity to do it a little differently than usual. No retrospective notes polished up after returning, but spontaneous writing—recounting everything that crossed my mind during the day and publishing it immediately. A journey lived in real time.

This text is the exact transcription of my daily writings. Rereading them, I didn’t change a thing—just corrected a few mistakes and tweaked some awkward phrasing here and there. Short texts, fitting the format imposed by this kind of app. Writing as if addressing others.

Now, all that was left was to walk. April 18, 2026 – Vézelay.

RI RichardXI Regular ·
April 18, Vézelay

Oh no! In my rush to get from Gare de Lyon to Gare de Bercy, I took a nasty spill at the entrance of the building. My backpack went flying over my head. A reception agent kindly helped me up, asking if I was okay. Yeah, I’m fine—more embarrassed than hurt. But also more angry and worried when I felt a slight but nagging pain in the back of my thigh...

Nagging, just like the thought spinning in my head: what if this forces me into a rushed and pathetic return to Narbonne?

Needless to say, I didn’t see or appreciate anything in Vézelay. I even missed the visit to La Cordelle with the Franciscan brothers, which would’ve been so meaningful before starting my pilgrimage.

Already lost before even setting off?

Hopefully, a good night’s rest will heal my body and calm my mind.

RI RichardXI Regular ·
April 19, Vézelay / Chastellux-sur-Cure

The vivid worries of the day before quickly faded after the first few kilometers from Vézelay. As always at the start of a long-distance hike, there’s that strange feeling of being like a child learning to walk. Steps are unsteady, as if afraid to press down on the ground—this foreign, composite surface that will need to be tamed before it becomes familiar. Arrival in Chastellux-sur-Cure (pronounced Chatlu-Sur-Cure in the local dialect). A lovely first stage following the amber waters of the Cure. The accommodation is quite basic—a former stable converted into a dormitory—and the welcome is nothing special. First encounter already with Mathilde, another hiker like me, planning to push on to Cluny.

RI RichardXI Regular ·
April 20, Chastellux / Dun-les-Places

Between Chastellux and Dun-les-Places, you pass through a quirky little village with a funny name: Crottefou! Along the river, there’s a truly "extraordinary garden" à la Trenet. Flowers everywhere—in flowerbeds, borders, and lush bouquets. And colorful signs with poems, proverbs, and aphorisms that are incredibly witty and inventive. In Dun-les-Places, on the church square, a monument honors the 27 civilians executed by the German army in June '44. Two very different vibes... So when I hear talk of a "special operation" or "peace through force," I’d rather remember "the old pal’s garden" or "it’s forbidden to break dreams." Anyway, I’m continuing on "my path of peace."

RI RichardXI Regular ·
April 21, Dun-les-Places / Montsauche-les-Settons

A beautiful hike, mostly through the forest. The trails are often rutted and muddy due to agricultural or logging machinery, but also—and this is really annoying—quad bikes that are increasingly used just for fun! I made a lovely discovery at the "Saut du Gouloux" waterfall, walking with Mathilde for a good part of the day. Hiking with someone you don’t know requires quite a bit of subtlety and know-how. It’s not about sticking to the other person but rather respecting each other’s pace, desire for privacy, and being able to connect and chat depending on the stage of the journey. Accompany without intruding. Like me, Mathilde knows how to hike. Tonight, I’m sleeping in a small cabin-room by Lake Settons.

RI RichardXI Regular ·
April 22, Montsauche / Anost

A blister on your foot is to a hiker what remorse is to a moral man or woman. Nagging, it bites and bites again. It fills your thoughts; it’s all you can think about. It disappears for a moment, and you think you’re free, then it sneaks back to remind you it won’t be easy to get rid of. I should’ve anticipated and put a bandage on before setting off this morning. I hope it’ll be okay and I won’t have to "call it quits." Otherwise, this morning, I spent two magnificent hours alone around Lac des Settons, with only the cool morning breeze brushing my face as company. That’s all for today. Tomorrow’s a big stage—26 km—I’ll set off early.

P.S. I’ve covered 88 km in four days. Not bad at all.

RI RichardXI Regular ·
April 23, Anost / Saint-Léger-sous-Beuvray

This morning before leaving, I stopped in front of the World War I war memorial in Anost. I counted 160 victims! 160 young men, aged 20 to 40. A real demographic hemorrhage! And I thought about life afterward in these villages bled dry, deprived of their vital forces. Widows, orphans, families, shattered by grief. I always have this thought whenever I pass by these memorials that stand in village squares… "Cursed be war!"

Far from these rather dark reflections, the day was beautiful, though, walking through this rural Morvan, in bloom and wooded, even if you can tell life can be tough in this very isolated rural France. Everything went well, then. My blisters have cleared up, I treated a slight ankle pain, and I’m staying in a three-star guesthouse all to myself for 30 € a night. See you later. Kisses.

RI RichardXI Regular ·
April 24, Saint-Léger / Broye

As I walked, familiar memories came back to me, like Charles Trenet would say. I remember my parents telling us about the "chemineau" when we weren’t well-behaved. A kind of vagabond, a bogeyman who’d snatch away overly rowdy kids. "If you’re not good...!" I pictured him as scruffy with a black beard and a face covered in soot. Enough to make anyone obedient, really. But in my mind, I mixed him up with the "cheminot" (railway worker). And I couldn’t understand why those men from the railways were so mean and dangerous. So, my retrospective apologies to my fellow railway workers, whether CGT members or not... Another beautiful hike today, still in the Morvan region, under a sky just as clear, between forests and pastures. It’s a lovely green area, though a bit austere, with rolling hills that are still quite gentle at the edge of the Massif Central. Still, it’s a fairly isolated region, one you can tell is in agricultural and rural decline. That’s all for today. See you tomorrow for the next part. Kisses.

RI RichardXI Regular ·
April 25, Broye / Saint-Pierre-de-Varennes

The 13 km that morning were really pleasant through a rural setting—hamlets, pastures, lovely woodland trails—even if the last hour was a bit tough along a straight little road under the blazing sun. To mix things up from the usual picnics in the great outdoors, I decided to stop in a pretty village by a pond, Saint-Sernin-sous-Bois. I popped into the bakery to grab a sandwich and sat down at the village café, "Le Bar des Amis." About ten guys and a few women were having an apéritif. The scent of pastis filled even the terrace. A big, jovial-looking man approached me with the usual questions, "You going far like that?" I briefly told him about my journey, my struggles, when a guy a bit more dressed up than the others—linen pants and boat shoes—muttered under his breath, "Calimero, get out of that body." I ignored his remark, and when the jovial guy asked if I planned to go all the way, I answered, I don’t know why, "Yes, God willing" (and I didn’t say what I often do, "Insh’Allah"). The older, elegant guy the others called "the colonel" threw out another jab like, "Yeah, the faith of a martyr." I could feel my temper rising and replied without really looking at him, but slightly lifting my chin toward his pastis-and-mint, "Well, to each their own pleasures!" Take that, colonel!!! But this little sparring match went unnoticed by the others, and I decided to head inside the bar to order. "A cold glass of milk, please!" Blasphemy! A few muffled snickers, and the smirking owner shot back, "The pharmacy’s up the road!" "Yeah, I know, but they were out," I retorted, unfazed. I took my glass of white (the milk) at the counter, weaving between the bellies, and went back outside to calmly devour my snack. Just then, a giant with laughing eyes and a handsome face—think Ibrahimovic—approached me with a strong Eastern European accent. "I’m from Georgia, and where I come from, we know how to welcome strangers." Georgia! I mentioned Kavra, the PSG player, and the wines from his country. "Yes, back home we have magnificent churches and the best wine in the world! It’s the land of origins!" We chatted a bit more, and he told me he’s a roofer and that there’s no shortage of work with all these houses needing repairs. Then he left me with a friendly goodbye and went to sit next to the colonel. After finishing my lunch, I went back inside to pay, and before leaving, I called out a loud, "Have a good day, everyone!" And then, miracle! A collective "Thank you!" and smiles—I was almost adopted, and they nearly offered me an apéritif. As I left, I warmly shook Ibra’s hand while pointedly ignoring the colonel. I set off with my backpack, straight as an arrow. Slice of life. That’s also "the real France," as Kamini would say... Tonight, I’m staying in a well-equipped parish hostel with everything I need to eat. It’s a "donativo"—you give what you want. I’m all alone. See you tomorrow.

RI RichardXI Regular ·
April 26, Saint-Pierre / Marcilly-les-Buxy

Big stage today—27 km—so I decided to set off early at 7 a.m. I’m leaving the Morvan region now, and I can sense it in subtle changes in the landscape. The rolling hills are gentler, the slopes softer, the space more open, and farming seems more intense. Still livestock, but among the herds, some cows have swapped their Charolais white coats for a beautiful reddish-brown that stands out against the green pastures. The settlements, though, are still just as scattered. Few towns, and often far apart. Mostly hamlets and farmsteads, guarded by unfriendly dogs that bark fiercely before, during, and after I pass. I definitely prefer cats… In Écuisses, by the Burgundy Canal, I spotted a lovely building with a double sign: “Épicerie du canal” and “Bar de la mairie.” I was about to settle in when the man sunbathing on the terrace told me it was closed and had been turned into a home. Disappointed, I started to leave, but he stopped me with a gesture and offered me a coffee. I gladly accepted. We spent a little while chatting about this and that—the weather, his house, which he kept calling “atypical” with obvious pride. A really nice break that helped me forget yesterday’s colonel episode.

The afternoon was pretty tough. Aside from a lovely stretch of woodland, I mostly walked through fields and country lanes under oppressive heat. Tonight, I’m sleeping in a little cabin with some wonderful people. It’s another *donativo*—accommodation hosts offer to pilgrims for free. You give what you can, based on your means. Well, I’m off to eat in my little cell, then head to bed. There’s definitely a routine to these long treks—early rise, backpack, sleep. See you tomorrow.

VO Voyajou Globetrotter ·
Step by step, I walk, sitting. And I rejoice in this tale. It’s like rereading *The Black Paths* by S. Tesson.
MO Montagnard74 Globetrotter ·
Merci Jean-Luc d’avoir brisé le silence et la sérénité de ce récit, je n’aurais pas osé …

Déjà, Richard sans Kate, on a pas l’habitude… 1200 kilomètres à pied, je suis et j’admire déjà …
"Le véritable voyage de découverte ne consiste pas à chercher de nouveaux paysages, mais à avoir de nouveaux yeux." Marcel Proust
RI RichardXI Regular ·
salut Voyajou, Merci pour ton message flatteur même si mon chemin a été plus franciscain que noir 😉
RI RichardXI Regular ·
Déjà, Richard sans Kate, on a pas l’habitude...

Salut Bruno, Jamais très loin quand même, j'étais suivi à la trace sur "polarstep" 😏
RI RichardXI Regular ·
27 avril, Marcilly / Saint-Gengoux-le-National

Les sons et les bruits du chemin… Cocorico ! Poc, poc, poc ! Cui-cui, tchip-tchip, rou-rouuu, bzzz, meuh, hiii, crôa-crôa, coax-brékéké-coax ! Poc, poc, poc… Ouah-ouah, grrr ! Ding-dong, ding-dong… Vroum-vroum, vroaaar ! Poc, poc, poc… Sssshhh, glouglouglou. Aïe ! P… ! Waouh ! Prout. Lalala ! Pfffouu, pffouu. Poc, poc, poc. Rrron-zzz… Et j’ai dû en oublier. A demain.
KO Kola Globetrotter ·
Page à page, pas à pas, retourner dans les traces que sur le parcours le temps commence à effacer. En refaisant le chemin à l'envers, la perception change (peut-être) Car La descente est une côte, Selon le côté que l'on voit...

Si l'émerveillement (la fierté aussi ;-) demeurent... quid les difficultés, des ampoules, des mornes plaines, de la chaleur, des gîtes crados et des colonels Moutarde ?

Mot à mot refermer la boucle et recevoir, ici comme en live, les éloges pour la performance et pour le récit. Puis le cœur agrandi, sourire en sachant qu'aussi loin que le chemin emmène, ne ramène t'il pas toujours à soi ?

j'étais suivi à la trace sur “polarstep”

Euh... je spoile ou pas ? 😛
RI RichardXI Regular ·
28 avril, Saint-Gengoux / Cluny

Fin du premier tronçon. J’ai donc rallié Cluny en 10 journées de marche depuis Vézelay, pour une traversée de la Bourgogne du Nord au Sud. Quelques rencontres éphémères, mais peu de monde sur ce chemin de pèlerinage bien moins fréquenté et plus intime que le Compostelle. Demain je prendrai le temps de partager avec vous les quelques pensées et réflexions qui vagabondent dans la tête d’un marcheur solitaire. Je suis assez content de moi. J’ai bien géré les longs moments de solitude, et je suis satisfait de voir que mon corps s’est habitué progressivement à l’effort. Le seul problème est venu de mes ampoules qui se sont amusées à torturer mes orteils à chaque étape. Aujourd’hui j’ai terminé la journée en claquettes et cela m’inquiète un peu pour la suite… Me voici donc à Cluny. Cluny dont l’abbaye fut à la tête du plus puissant réseau de monastères de l’Occident médiéval, avec des filiales dans toute l’Europe. Cluny, centre religieux et intellectuel incontournable de la Chrétienté, puissance politique majeure, et dont il ne reste rien. « Sic Transit Gloria Mundi ». A demain.

RI RichardXI Regular ·
29 avril, Cluny

Que se passe-t-il dans la tête d’un marcheur solitaire au long cours ? Sept / huit heures sur les chemins avec soi-même pour seule compagnie. Certains moments, les plus nombreux à mon avis, se ramènent à de simples sensations ou des pensées purement instinctives : le plaisir de l’effort continu, la caresse d’un vent léger sur les joues, la goulée d’eau fraîche qui descend au fond d’un gosier asséché, la douleur lancinante d’un orteil comprimé, la chaleur qui pèse, comme le sac pèse, les sons et les bruits qui charment ou qui alertent, l’inquiétude du chemin perdu, l’exaltation mêlée de fatigue et d’impatience du dernier kilomètre, celui qui vous mène au bout, au but. La liste est infinie… A d’autres moments, l’esprit chemine tout seul, s’égare, rêve. C’est une sensation très agréable mais périlleuse parfois, car on devient moins vigilant, moins attentif, et c’est là que l’on peut se perdre.

On pense aussi beaucoup je trouve, à des événements du passé, aux amis, aux amours à la famille. On se prend même parfois à sourire ou à rire tout seul. A d’autres moments encore, c’est la raison qui prend le dessus : je passe de ce côté-ci pour éviter la boue, je ne vois plus les balises, vérifions la carte, gère ton effort la montée est rude, je ferai une pause d’ici 30 minutes…

Que dire alors du fameux « voyage intérieur », de l’introspection, du dialogue intime avec soi-même ? Et bien j’avoue que pour l’instant, nous ne nous sommes pas dit grand-chose moi et moi. Peut-être qu’au fond, nous nous sommes déjà tout dit à 66 ans passés, ou que ce n’est pas encore le moment. Il n’y aura pas nécessairement de « révélation » ou de « Chemin de damas ». La suite de mon vagabondage apportera peut-être des surprises. Mais il ne faut pas donner au chemin plus de pouvoir qu’il n’en a. De tout ce que je retiens pour l’instant, c’est ce sentiment puissant de liberté que donne le cheminement au long cours. Ephémère, illusoire en partie, je ne suis pas naïf. Mais c’est bien cette illusion de la liberté du nomade qui me plaît le plus…

Cet après-midi, j’ai passé de grands moments de jouissance intellectuelle à visiter le squelette de l’abbaye de Cluny. Elle qui pouvait s’enorgueillir en son temps d’avoir la plus grande église de toute la Chrétienté. Elle qui a été vendue comme bien national à la Révolution, puis démontée pierre par pierre pour servir de carrière. « Vanitas vanitatum et omnia vanitas ». A demain. Je reprends le chemin.

RI RichardXI Regular ·
30 avril, Cluny / Tramayes

J’ai eu un peu de mal ce matin à redémarrer. Ce n’était pas tant physique que psychologique. Comme si j’étais un peu sorti de mon « droit chemin » après cette pause bienvenue et si plaisante à Cluny… A propos de chemin, j’ai justement croisé celui des écoliers. Tous ces lycéens, collégiens, éparpillés dans les rues de la petite ville, se dirigeant vers leurs établissements respectifs. Les détendus, les nonchalants, les bouffis de sommeil, les angoissés, les pressés, les pas pressés, les biens apprêtés, les biens maquillées, les mal fagotés… Les solitaires et ceux qui marchent en groupe, ceux qui vérifient une dernière fois leurs notes avant le contrôle et ceux qui s’en fichent. Ceux qui sourient parce que la première heure est avec le prof qu’ils aiment bien, et ceux pour qui c’est le contraire. Je les connais bien, et les accompagne du regard. J’ai envie de leur souhaiter bon courage, parce que si la vie d’un prof est difficile, celle d’un élève l’est tout autant. C’est le chemin des écoliers, rectiligne et confortable pour certains, sinueux et bosselé pour d’autres. Je les laisse là… A chacun sa route. La mienne serpente aujourd’hui entre les douces ondulations des collines verdoyantes du Mâconnais. Demain grosse étape avec de forts dénivelés pour attaquer le Beaujolais…la région, pas le vin. A demain.
RI RichardXI Regular ·
Page à page, pas à pas, retourner dans les traces que sur le parcours le temps commence à effacer.

Merci Kola… Pour moi comme pour d'autres la rédaction d'un carnet de voyage répond justement à cette nécessité. Ancrer dans la mémoire les traces du vécu passé pour éviter qu'elles ne s'estompent.
DJ Djalma Globetrotter ·
Bonjour,

Le chemin de Saint-François : un itinéraire de pèlerinage reliant Vézelay en Bourgogne à Assise en Italie sur près de 1800 kms.

Je découvre ; je n'en avais jamais entendu parler. Il faut du courage pour se lancer seul dans une telle aventure .Chapeau !

Dans le même " style" si l'on peut dire Je n'ai parcouru que le chemin de St Guilhem, de L'Aubrac à St Guilhem le Désert ( Hérault) seulement 2 semaines et puis pas seul... Cependant je n'ai jamais pu , sur n'importe quel chemin suivre un tracé standard, il me faut toujours des variantes..l'envie d'aller" fouiner" chercher un menhir, une stèle, une grotte; suivre une gorge , gravir un sommet etc...Toujours cette envie de "découverte" J'ai souvent pensé au chemin de St Jacques mais n'ai jamais pu me décider à entreprendre ce type d'aventure peut-être un peu trop "cadré" pour moi..Peur de la monotonie mais aussi peur de ne pas aller au bout et comme je n'aime pas rester sur un échec...

De toutes celles que je pourrais énumérer, j’en retiendrai qu’une ici : l’appel du chemin, de l’aventure en solitaire qui donne un puissant sentiment de liberté.

C'est aussi la seule que je retiendrais: Ce sentiment de liberté que j'ai bien connu sur les chemins de montagne.

C'est vraiment bien pensé , bien écrit. A ta place Je n'aurais pas les mots ; aucun talent pour l'écriture.J'ai bien aimé la rencontre avec les habitants du village dans le café😏 Et puis aussi tes moments d'introspection, . Amoureux de la randonnée au long cours, Je vais suivre assidument les étapes de ton périple...
https://www.youtube.com/watch?v=-XCOyB7WStI https://www.youtube.com/watch?v=g2eI67iCbKY
RI RichardXI Regular ·
01 mai, Tramayes / Beaujeu

Etape très difficile aujourd’hui à travers les Monts du Beaujolais sous un soleil ardent. 25 kms, 900 mètres de dénivelé cumulé, une descente interminable. Je suis exténué, j’ai terminé les derniers kilomètres en sandales et je n’ai pas la force de rédiger un texte un peu construit. Mais comme je mets un point d’honneur à poster un texte tous les jours, je vais puiser dans mes stocks. Voici une petite série d’aphorismes, de sentences, tirées de mes pensées vagabondes. En vrac, donc, sorti du sac… « La pèlerine est la compagne du pèlerin. Elle lui plaît quand il pleut. » « Le sédentaire produit, le nomade rêve. » « Quand les ronfleurs (fleuses) vous mangent le sommeil, les boules de cire vous garantissent un frais réveil. » « La rando c’est souvent : lève-tôt, sac à dos, dodo. » « Non aux chiens agressifs ! Convergence des luttes entre les pèlerins et les facteurs. » « La tendinite (ou l’ampoule) c’est le burn-out du pèlerin. » « L’inventeur du pansement hydrocolloïde (compeed) est un bienfaiteur de l’humanité en marche. » Et le dernier, le plus beau, il est de Pascal Quignard : « Tous les matins du monde sont sans retour. » A demain.

RI RichardXI Regular ·
J'ai souvent pensé au chemin de St Jacques mais n'ai jamais pu me décider à entreprendre ce type d'aventure peut-être un peu trop "cadré" pour moi..Peur de la monotonie mais aussi peur de ne pas aller au bout et comme je n'aime pas rester sur un échec...

Salut Jean-Michel et merci pour tes commentaires. Si tu me suis tu verras très vite que ce chemin d'Assise est très différent du Compostelle. C'est un chemin de solitude et chichement balisé. Et c'est ce qui m'a attiré. Quant à la peur de l'échec, je te laisse aller jusqu'à la fin du carnet. 😉
RI RichardXI Regular ·
02 mai, Beaujeu / Saint-Cyr-le-Chatoux

Belle journée aujourd’hui à parcourir les vigoureuses collines des Monts du Beaujolais en contrebas desquelles s’étalent, sur les pentes ou dans la plaine de Saône, les villages aux toits roses. A l’Ouest de la ligne de crête, abondance de pâturages. Là, coexistent les robes blanches des Charolaises et celles pie-rouge des Montbéliardes. Mais côté Est sur les côteaux ensoleillés, c’est la vigne qui organise le paysage et lui donne son identité. Toutes mes rencontres de la journée ont d’ailleurs été centrées sur le vin, et ce, à m’en faire tourner la tête. Au petit déjeuner tout d’abord, quand le mari de l’hôtesse est venu discuter avec moi. Il m’a parlé de son métier d’œnologue, des difficultés rencontrées par les vignerons d’aujourd’hui passées les années dorées, de la réduction des surfaces.

Rencontre ensuite avec une promeneuse matinale qui faisait son tour quotidien avant d’aller prendre son travail à l’hôpital de Villefranche. Elle m’a montré les propriétés de son mari vigneron, a évoqué son fils qui était en train de reprendre une partie de l’exploitation. Elle m’a également expliqué que les vins du Beaujolais étaient produits à partir d’un seul cépage, le Gamay.

Et peu avant mon arrivée, sur la jolie terrasse d’un bar en contre-haut de la plaine de Saône, j’ai rencontré une famille en train de déjeuner sous les arbres. Ils se sont montrés intéressés et curieux de savoir où j’allais ainsi avec mon grand sac à dos. Une famille de viticulteurs… Et très vite donc la conversation s’est engagée sur le travail de la vigne, sur les vins d’ici, mais aussi ceux de chez moi – Corbières, Clape, Minervois – qu’ils avaient l’air de connaître et d’apprécier.

Bref, je crois n’avoir jamais autant parlé de vin avec autant de sobriété…

Demain je franchis la Saône à Villefranche, et je passe rive gauche dans l’Ain et le pays des Dombes.

Similar discussions

You might also like