Avons le désir de mieux connaître ce circuit pour faire choix avisés. Pensons acheter livre: Le guide du GR20 par Martial Lacroix. Choix intéressant ou devrais considérer autres écrits? Est-ce que l'achat d'une carte pour emprunter les circuits de marche quotidiens est obligatoire ou seulement souhaitable? Pensons à: Cartes en poche: Corse. Édi: Didier Richard. Vos suggestions sont appréciées d'avance!
Marc
La vie étant particulièrement imprévisible, vaut mieux manger son dessert en premier, et garder les navets pour la fin...
C'est bien balisé mais tu peux aussi utiliser une application mobile comme ViewRanger et prendre un abonnement d'un mois aux cartes IGN 1/25000 ou te contenter des routes au format GPX avec le fond de carte de l'application (je peux te fournir les GPX si tu me donne ton email en message privé).
bonjour
pour le GR20 il n'est pas obliger d'acheter une carte le balisage rouge et blanc et bien visible tout le long du parcours regarder sur les arbres et sur les rochers.
un conseil important a respecter pour ne pas trop souffrir
ne pas partir trop chargé un sac de 12à 13 kg maxi (compris 2 litres d'eau)
vous devez réserver les refuges d'avance par internet sur le site parc-corse.org/vad/
ce n'est pas necessaire de prendre une tente elle sont loué avec les nuités
dans les refuges on peut manger le soir et il y des posibilté d'acheter de la nouriture
il faut un peut d'entrainement pour ma part je marché une fois par semaine 20 à25 kms et ce ci à partir du mois de février pour un parcours en juin
pour la marche l'étè il faut partir tot on démarré vers 6 H du mat pour arrivé au refuge en début d'apres midi
salutations
Patrick
Je confirme que le marquage est très bien fait, intéressant d'avoir un bouquin pour connaitre les variantes intéressantes.
Si vous le souhaitez le faire en complet, je vous conseille de le faire dans le sens Sud-Nord car vous aurez le soleil dans le dos et non de face, et également plus facile de s'adapter quand on n'a pas l'habitude de marcher.
Concernant la période, je vous conseille fortement hors saison, octobre est très bien car il y a beaucoup moins de monde. Après les gardiens des refuges ne seront plus forcement là et vous devrez donc porter votre nourriture.
Après c'est un choix, tout le monde n'a pas la chance de pouvoir choisir ses dates de vacances mais je vous déconseille fortement juillet aout et septembre, c'est rempli de monde, dans les refuges et sur le chemin.
Le GR est l'un de mes plus beaux souvenirs de randonnée.
Si vous avez d'autres questions, n'hésitez pas.
Merci à toi et à tous ceux qui ont pris la peine de répondre à mon message initial. J'ai finalement reçu: Le topo guide: à travers la montagne corse et Le guide du GR20 Tracé 2016 par M.Lacroix & D. Allemand. Le premier est d'une écriture on ne peut plus "sèche" avec nombre de détails franchement inutiles: la passerelle de Spasimata, les chants traditionnels???. Le deuxième est du genre "coït interrompu" , bien rédigé, imagé et moult explications sur le trajet lui-même, mais les détails pratico-pratiques sont très occultés... Déception. À mon humble avis de bibliothécaire de 35 ans d'expérience, LE livre sur le GR20 reste encore à écrire... Des volontaires dans la salle? À moins que le livre par le couple Hausmann en soit l'incarnation? Mais là, je suis pas millionnaire pour acheter tous les livres parus sur le GR20... d'autant plus que le $ canadien est dans les abysses par les temps qui courent...
Nous avons la chance de décider QUAND entreprendre le GR20. Ça sera pour les 3 premières semaines du mois d'octobre 2017, mais ne savons pas encore s'il faut redouter des averses de neige ou non. L'idée de trimballer des crampons nous rebutent un peu, beaucoup... Les surveillants des refuges auront-ils quitté à ce moment? Si oui, les refuges restent ouverts (accessibles) quand même? Ça doit être un joyeux bordel sans eux, non? Pourra-t-on compter sur de l'eau potable dispo dans ou près des refuges? Remarque, on a Steripen, pompe/filtreur d'eau, paille Sawyer et pastilles, mais il nous faut quand même un trou d'eau, pardi. Si tout est gelé? Le gaz sera coupé dans les refuges? On devra apporter nos propres bonbonnes? Si par (grand) malheur, tous les lits sont occupés dans l'étape 4 disons, on sera obligé de camper et il y aura personne pour nous louer une tente? Faudra penser à apporter la nôtre dès le départ ou non? La seule chose qui ne nous surprendrera pas c'est le froid, car on y sera préparé comme seuls des Canadiens peuvent l'être!!!
Tu vois ce que j'entend par: détails pratico-pratiques, hein? Je regrette beaucoup d'écrire cela, mais si le GR20 était aux USA, LE livre parfait et complet aurait déjà été publié depuis des lunes...
Le site Internet parc-corse.org est hors ligne présentement, j'y retournerai sous peu pour essayer de glaner quelques infos supplémentaires.
Comme Bibi, tu es un vétéran du Népal. Qu'est-ce que j'ai eu comme plaisir et extase là-bas...3 mois, puis 2 mois comme séjours. J'y retournerais 100 miles à l'heure (oups, pardon à 160 km/heure!) HA! HA!
Sur ce, je te souhaite le Ladak et le Sikkim AVANT la fin de tes jours.
Marc, Stukely-sud
La vie étant particulièrement imprévisible, vaut mieux manger son dessert en premier, et garder les navets pour la fin...
J'"ai commencé le GR20 le 13 octobre par le sud et je n'ai pas vu de garde.
Sans garde il y a toujours du gaz et quelques ustensiles pour cuisiner, pas de crainte la dessus donc.
De l'eau il y en a toujours près du refuge, source ou tuyau. Plus à l'intérieur car c'est coupé à cause des risques de gel.
J'ai jamais eu de refuges complet, et au pire si vous avez un matelas de sol avec vous, vous pouvez dormir dans la pièce commune.
Sans garde il faudra cependant prendre votre nourriture avec vous car personne pour vous cuisiner des plats ou vous vendre quelque chose. Possibilité d'acheter des bricoles hors de prix à Vizzanova ou dans d'autres villages (mais il faut quitter le GR).
Le froid, j'ai toujours marcher en t-shirt, parfois avec une polaire quand j'étais exposé sur les cretes mais franchement je n'ai pas eu trop de mauvais temps, juste 2 jours de pluie dont 1 avec orage, donc pas à me plaindre. Pas de neige du tout.
Après ca varie selon les saisons mais je pense qu'octobre est pas mal pour le temps.
ah oui j'oubliais il y a toujours de quoi faire du feu à l'intérieur du refuge, le poêle et du bois en quantité. Donc même si vous attrapez la pluie vous pourrez vous sécher.
Le froid pour des canadiens ... ben tranquille pour vous je pense.
Merci encore François pour les détails pratico-pratiques. J'aimerais pour terminer te demander en quoi consistait tes repas (petits-déjeuners, déjeuners et diners). On parle quand même d'environ 45 repas... On apportera des repas lyophilisés pour les diners, mais quand même pas 45... Tu peux répondre en messagerie privée si tu ne veux pas révéler au monde entier que tu as dévoré des tonnes et des tonnes de chamallows... C'est une blague, bien sûr!
Marc, Stukely-sud
Alors pour la nourriture je ne suis pas un bon exemple.
Le matin j'avais du muesli et peanut butter, le midi, barre de chocolat noir et le soir, des pates, semoules ou riz.
Je n'aime pas le lyo mais pratiquement tout le monde en a.
Si tu aimes les champignons et que tu t'y connais tu en auras beaucoup sur la route. J'avais trouvé avec une copine aussi des épinards sauvages, thym et chataignes.
Mais moi je mange assez basique. J'avais aussi du fromage et chorizo et épices pour "égayer" le repas du soir.
j'ai fait cette rando en 14 étapes la dernière semaine de septembre et la première d'octobre 2014
Le topo guide à travers la montagne corse, si il n'est pas très "fun" à le mérite d'être efficace en terme de cartographie, cela suffit largement.
Il y avait encore pas mal de monde mais ce n'était pas l'autoroute non plus. Je dors sous un "tarp" et à aucun moment je n'ai regretté de l'avoir pris car les refuges ne sont pas les meilleurs endroits pour récupérer de l'effort surtout les petits en terme de capacité.
le conseil de partir du sud au nord et à mon avis très bon. J'avais un sac de 15 kg avec l'eau, j'étais autonome en nourriture pour les 14 petits déjeuner et les 14 repas du soir. L'avantage de partir du sud, c'est que cela commence plus mollo et que cela permet de se mettre en forme, de plus quand j'ai commencé les étapes du nord mon sac avait beaucoup diminué en poids (moins de provision). Sur la fin du parcours, les refuges n'étaient plus gardés mais reste ouvert ( ustensiles de cuisine, feu de cheminée..) par sécurité je prendrais quand même de quoi chauffer la nourriture au cas ou les bombonnes de gaz des refuges soient vides mais franchement cela serait étonnant (j'ai un réchaud au bois donc je n'étais pas concerné). Pas la peine de prendre de quoi purifier.
Ne pas se charger inutilement, j'ai vu des gens avec des sacs à dos incroyables et franchement c'est la corse pas le grand nord....Le sentier est difficile mais très surestimé selon moi en terme de difficultés
bon trip
Le topoguide de la FFR est le meilleur selon moi. L'essentiel y est, et comme il a été dit plus haut la carto est très bonne (extraits de cartes IGN) et amplement suffisante. D'ailleurs dans tous les autres guides la carto est bidon et ne sert à rien selon moi. Il est impossible de s'orienter avec de telles cartes.
Si les encarts "touristiques" te gênent tu peux toujours arracher les pages avant le départ, en plus ça allégera le sac ;)
« Ne soyons plus anglais ni français ni allemands. Soyons européens. Ne soyons plus européens, soyons hommes. - Soyons l'humanité. Il nous reste à abdiquer un dernier égoïsme : la patrie. » Victor Hugo
Merci d'avoir pris le temps de répondre. Bon, c'est quand même pas super évident dans mes messages précédents, mais il n'en demeure pas moins (avec tout le respect que je dois aux gens qui répondent à mes questions) que la topographies des sentiers: j'en ai strictement rien à cirer!!!
Que les sentiers fassent 2 heures ou 15 heures, que ça descendre en diable, et que ça remonte en souffrance en fin de journée, qu'il s'y trouve un pont suspendu ou non, une indication manquante ou non, qu'un joli pin maritime se trouve près du rocher passé la source d'eau. Encore une fois, rien à n'en faire...
Par contre: où sont situées certaines bergeries, surtout celles où on peut acheter un peu de nourriture, où sont localisés certains points d'eau permanents, quelles sont les sentiers dont on peut déborder pour ainsi quitter le sentier principal et rejoindre certains petits villages ou autres groupements humains: cela, ça intéresse au plus haut point!
Voilà, c'est écrit... mais voilà aussi, ce livre n'existe pas... Il n'y a que vous les randonneurs, et vos mémoires qui puissent m'aider, et malheureusement les infos utiles pour moi entrent au compte-gouttes...
Marc Lamarre de Stukely-sud
Si tu lis plus en détail le Guide de la FFRP "A travers la montagne Corse", tu pourras y trouver :
- En haut de la première page des étapes la mention "Attention, pas d'eau sur tout le parcours".
- Pour les étapes où on passe à proximité d'une source, c'est indiqué dans le texte de l'étape.
- De même, le passage à proximité de bergeries y est indiqué.
- Dans les pages d'en-tête tu as la liste exhaustive de tous les ravitaillements, hébergements, camping... possibles, sur les étapes, les variantes et les chemins secondaires.
- Pour les étapes où c'est possible, tu as un topo à part pour quitte et GR 20 afin de rallier un village dans la journée.
Merci pour ta réponse... que je ne peux m'empêcher de trouver contradictoire ;)
En effet savoir si la prochaine bergerie est à 2 ou 15h de marche peut être utile, par exemple pour éviter de passer une nuit à la belle étoile alors qu'on a aucun matériel de bivouac.
Je n'ai pas fait le GR20, j'ai seulement parcouru le topoguide officiel (donc je ne peux pas te donner de détails pratiques). Par contre j'ai fait le GR10, et avant même de partir je savais le temps de marche pour chaque étape, ce qui permet de prévoir où passer chaque nuit, où et quand se ravitailler, etc. Marcher au "petit bonheur la chance", qui plus est en montagne, est pour le moins imprudent amha.
Normalement le topoguide liste les bergeries où on peut dormir, celles où on peut acheter de la nourriture, etc. Par contre il faut une édition récente car cela change chaque année.
« Ne soyons plus anglais ni français ni allemands. Soyons européens. Ne soyons plus européens, soyons hommes. - Soyons l'humanité. Il nous reste à abdiquer un dernier égoïsme : la patrie. » Victor Hugo
Je viens de voir qu'il existe un guide Rother Corse GR 20. Les guides Rother sont d'excellente qualité et se concentrent sur le sentier et les aspects pratiques. C'est peut être celui que tu cherches ;) Par contre il est apparemment assez épais.
Par contre: où sont situées certaines bergeries, surtout celles où on peut acheter un peu de nourriture, où sont localisés certains points d'eau permanents, quelles sont les sentiers dont on peut déborder pour ainsi quitter le sentier principal et rejoindre certains petits villages ou autres groupements humains: cela, ça intéresse au plus haut point!
ce que je ne comprend c'est que dans mon souvenir , les renseignements qui t'intéresse sont dans le topo "a travers la montagne corse", enfin dans mon souvenir en tout cas
Diffèrence importante entre le gr 10 et le 20 pour avoir fait les deux, sur le premier tu peux dormir quasiment n'importe ou excepté une ou deux réserves naturelles, sur le gr 20 tu es obligé de dormir aux emplacements proche des refuges (enfin je veux dire légalement)
bon trip
Les topoguides de la FFRando. Et les cartes m'ont été bien utiles certains jours de brouillard épais où les balisages ne suffisent pas !
ben le topo de la ffrp "a travers la montagne corse" c'est exactement le même genre que les 4 topo du gr10
j'ai regardé ton blog, je l'ai fait dans l'autre sens, même impression que toi pour le "petit gite" de siguier, le seul endroit ou j'ai dormi en gîte d'ailleurs
Pour avoir les éventuelles modifications des parcours , hébergements, ravitaillement a jour il faut aller sur le site du comité départemental de la FFRP Corse ou autres suivant le lieu que l'on randonne, il y a normalement une mise a jour annuel qui est faite par les baliseurs bénévoles de la FFRP
j'ai regardé ton blog, je l'ai fait dans l'autre sens, même impression que toi pour le "petit gite" de siguier, le seul endroit ou j'ai dormi en gîte d'ailleurs
Malheureusement le petit gîte a dû fermer... Une entourloupe de la mairie de ce que j'ai compris :(
hi there
I’m heading to Uzbekistan for three weeks from mid-September to mid-October 2026—a country I haven’t visited yet.
I’d love to do a few multi-day hikes in the mountains without going through a tour operator or hiring a guide. Has anyone here done this?
It doesn’t have to be all trekking; day hikes are great too.
I’m open to any tips!
Also, I see there are lots of train options if you book well in advance—does that only apply to the "fast" trains? Are there buses as well?
hi how can I get internet when I arrive at Haneda? I mean in areas without free wifi. Is it more interesting to buy a SIM card? If so, at the airport? thanks for your help
I’m planning to do the Mercantour crossing following the Randoxygène route in mid-July.
I’m used to hiking in the mountains, but I sometimes get vertigo, for example on ridges with drops on both sides. I wanted to check if there are any T4 or T3-T4 sections and find out if there are any very exposed passages—and if so, where—so I can plan an alternative route.
Can anyone give me some info on this?
Thanks!
We're planning to go at the end of November/beginning of December to visit (with a rental car) and hike on La Palma and El Hierro for 15 full days, including 1 day for inter-island ferry transfers. What’s the best split between the two islands—8 days on La Palma and 6 on El Hierro, or even more time for La Palma? Should we have one or two home bases on La Palma? Thanks for your tips!
Annie
Hello,
In mid-November, we’ll be in Mindelo and Santo Antão.
We’ve booked transportation with Kapverden Tours.
One trip is from Porto Novo to Ponta do Sol, including the hike from Corda to Coculi.
What’s the trail like?
Then we’ll be staying in Ponta do Sol,
Here’s what we’re planning:
A hike to Fontainhas—what’s the best direction, considering we’re not great with climbs? No problem with flat terrain or descents.
Take an aluguer to Ribeira Grande and continue along the coastal road.
With the agency:
An excursion to Cruzinha with a short walk.
Return to Porto Novo via the path from Cova to… I’m not sure where yet, to pick up the car for Porto Novo, since we’ll be taking the ferry that evening.
We’ll have a guide for this hike.
We’d love to spend a day in Tarrafal, but getting back requires a boat or taxi, and it’s really expensive!
We’re a couple, 78 and 76 years old.
What do you think of this itinerary?
Not very well known: Hokkaido Island has national parks that rival those in North America. Hiking there is free (even many mountain huts) and requires no formalities. These treks are described in the LP *Hiking in Japan* guide—you can just buy the Hokkaido PDF. It’s way better than Mount Fuji. Of course, everything depends on the weather, which is very unstable in the Japanese mountains (frequent strong winds). The trails are often obstacle courses.
The Daisetsu Zan traverse is a stunning hike through volcanic terrain with a remote section in the middle that requires at least one night of camping (there are basic huts for the rest, which is popular with Japanese hikers): 4 to 6 days.
The Shiretoko traverse takes 2 days with views including an island in Russia, but the ridge is brown bear territory—there are even more here than in Denali National Park in Alaska (brown bears and grizzlies are the same). I ran into 7 in just 6 hours of hiking!
Hi,
Since I can't take on long treks, I'd love to know if there are any nice hikes around Pokhara—or maybe in another region of Nepal. Day hikes or two-day trips would be perfect.
Thanks in advance for your tips!
Hi everyone,
I’m leaving on Monday, August 3rd for my very first long-distance trek: the GR223 from Coutances to Mont Saint-Michel, over 6-7 days (~11-14 miles/day), solo.
I’m looking for tips from people who know this section well (Coutances → Regnéville-sur-Mer → Hauteville-sur-Mer → Bréhal → Granville → Genêts → bay crossing):
Budget-friendly accommodations: I’m struggling to find affordable stopover lodgings (a lot of what I find online are expensive vacation rentals, not really suited for a solo hiker). If you have any great spots (hostels, hiker-friendly B&Bs, nice campgrounds), I’d love to hear them!
Bay crossing: Any feedback on guides/providers leaving from Genêts for the final crossing?
General tips for a first long-distance trek: What you wish you’d known before your first time, pitfalls to avoid, etc.
Hi,
We’re planning to do the 4-day trek from Mestia to Ushguli without an agency. The descriptions mention that there are accommodations at each stop, but we can’t find any details about them. Has anyone got info or feedback on this route?
I'm developing a free and open-source web app for planning walking and cycling trips (and even car trips). You can create a route by clicking directly on the map to add waypoints, and it can consist of multiple stages. The app provides tools to edit the stages and the overall route, and to display useful information (distances, altitudes, and elevation changes). A relief profile can be shown as a graph for a specific stage or the entire route.
Once the route is ready, it can be exported as a GPX file, which can then be used with a GPS or a mobile navigation app.
The app is built in JavaScript and runs entirely in the web browser. It uses the Leaflet library and several OpenStreetMap-based services. Initially developed for my personal needs (I enjoy hiking and cycle touring), I’d be happy to share it with anyone who might find it useful. It’s free to use, doesn’t require an account, and the source code is available.
New to this forum, I’m planning a pretty big project for 2028.
I’m heading to Nepal to do a trek from Kathmandu all the way to Everest Base Camp (a cool 5,300 m 😄).
This trek is a bit special because even though I’ll be part of a group, I’m going solo (so far, no problem—I’m used to it). But it’s my first real trek, and it’s also a humanitarian one: once I reach base camp, I’ll stay an extra week to help clean up the waste left by tens of thousands of climbers! Since I’m originally from South America, from two countries that share the Andes, I have a deep respect for mountains—they fascinate me. So Everest… it’s kind of the trip of a lifetime!
So, a little question for those who’ve done treks to Everest before… any tips for good mental preparation (I’m already working on the physical side)?
We're planning to trek in Peru and Bolivia and would love to find some local agencies.
If you know any, could you share details on prices and, of course, the names of the agencies?
Which trek would you recommend?
Elocine
I'm heading out on a fully self-sufficient trek in Morocco (10 days) from Imilchil to Aghbalou.
Can I find screw-on gas canisters (Coleman, Primus) in Marrakech (any addresses?) or in villages between Imilchil and Aghbalou?
If not, are Butagaz canisters for camping gas (small 230g size) available?
Thanks in advance for your tips!
Hello, I’d like to embark on a little trip in my home country, Switzerland. I’ll start walking from La Cure, heading toward Le Noirmont first, then I’ll improvise my route—but it’ll probably follow the French border... at least as far as Lac de Joux.
I’ll decide day by day how much farther to go after that. My goal is to stay in nature as much as possible, wander around for as long as I can, and restock food in villages or towns along the way.
I’m thinking of mostly camping, but we’ll see if I end up in a hotel or another campsite depending on my route.
I’d love to reach La Chaux-de-Fonds on foot... maybe even Delémont.
The whole thing should take about a week, give or take.
I’ll be bringing my dog, and I’m preparing for this as soon as I’m ready.
Any tips to make sure everything goes smoothly for us? Things I should know—or avoid? What about shepherds with their flocks of sheep? And isn’t hunting season open right now?
I’m not sure if what I’m planning is even doable, which is why I’m asking around.
This’ll be my first time doing something like this—wandering in nature *and* with a dog. I’m really excited for this adventure... and I need it. Thanks!
We’re really keen on ecosystems and want to hike in "natural" ancient forests—not planted woods or areas heavily degraded by human activity. Travel guides (like Lonely Planet) don’t provide much info on this. Could you point us to the most interesting spots?
Thanks in advance for your tips.
We wish you happy holidays and a fantastic 2026, full of discoveries!
Claire and Albert
Hi, this might not be the right section, but I’d like to know if it’s possible to start mountaineering with another person without necessarily hiring a guide. We’ve done quite a bit of hiking but not mountaineering—we’ll just do a half-day glacier course. After that, we were thinking of starting with La Grande Motte and the Pointe de la Traversière, which were recommended to us. Honestly, for things like roping up and knots, I’ll learn at home with lots of videos and a book.
I’d love to know if anyone has done treks in the Rwenzori Mountains and how much it costs on average, what the infrastructure is like, the landscapes, and safety in the area. Thanks so much! I’m really looking forward to your replies.
We’re leaving in 9 days for a two-week trip to Madeira, mainly to hike.
From my research, I’ve found that since last year, access to most trails—and systematically for the most popular ones—is now paid. You have to pay an access fee of 4.50 € per person per classified hike in 2026, and even 10.50 € for the most iconic hike: Pico Arieiro to Pico Ruivo. When paying, you also have to choose a day and a 30-minute time slot for your start time. Of course, this reservation is neither changeable nor refundable, even if the weather that day is terrible.
Personally, given the massive influx of tourists to the island in recent years, I don’t mind paying a fee to help maintain the trails. Similarly, setting a limit on the number of people who can hike them per day is certainly preferable to preserve this priceless heritage.
However, what’s much less fair is that in reality, most of the available spots are reserved: 1/ for Madeira residents (which is normal); 2/ for "economic operators" (meaning local tour operators). For example, if you’re a non-resident (independent tourist), no booking is possible for the Pico Arieiro hike for an early morning start before September! So, unfortunately, we’ll have to skip this hike.
It’s the same issue for Ponta de São Lourenço, the 25 Fontes, Pico Ruivo... in short, all the most popular hikes. Oh well, we’ll skip those too!
So my question is: which hikes do you recommend where we won’t face the huge crowds that the others get? And where we can book the day before for the next day, taking the weather into account?
Finally, a quick accommodation question: we’ve booked the first week in Funchal, but I haven’t decided yet for the second week. Do you have any advice on where to stay in the south or north, preferably avoiding overly concrete-heavy and touristy spots?
I’m reposting about the logistics for Samaria Gorge.
I’d love to get recent info, especially about whether it’s possible to park my car in Omalos, do the hike, and then catch a bus back to my vehicle.
In theory, it’s doable, but when you check the KTEL website, there aren’t any feasible schedules listed. If anyone has recently organized this with reliable, verified details, I’d really appreciate it. Thanks in advance!
Hi there,
We’re flying from Montreal to Lyon this August to go hiking in the French Alps. We’ve rented a car and will be staying at campgrounds. We’re planning to do day hikes and want to stay a few days in one spot, do a few hikes, then move on to our next camping spot. Could you share your favorite spots or any recommendations for places to spend a few days with great hikes?
A few details:
We arrive in early August and leave in early September.
We’re looking for day hikes (or shorter), moderate difficulty, with a cumulative elevation gain of no more than 1000m, and of course, beautiful scenery!
We’d prefer not to drive too much—maybe it’s best not to head too far south and deal with unnecessary heat?
Along the same lines, if you know of any great campgrounds where we can start our hike directly without needing the car, we’d love to hear your suggestions!
Hi there,
I’m planning to go hiking on this island and would like to know the best time to do it. I visited for a few days in November 2018—not for hiking but just to explore—and the weather wasn’t great, especially in the mountains. So, is a star-shaped itinerary doable if I rent a car and maybe use two different accommodations?
I’m not planning to join an organized group—just traveling with one other person and organizing things ourselves—unless you’d recommend a local agency or guide. Finally, even though I’ll be getting maps, a topo guide, and a GPS, I’d really appreciate your top hiking recommendations.
Thanks so much for your tips!
I’m planning a trip around Cap Corse and the AGRIATES in 2026, from May 8th to 15th (there are still 2 spots left, by the way! Just DM me if you're interested).
I’d love to know which hikes are worth prioritizing in the AGRIATES. We’ll be staying in SALECCIA for two days as our base—what should we focus on from there?
A round trip to IGNHU beach? Any other suggestions?
For Ostricano, I think it’s too far for a round trip...
Thanks for your tips!
Have a great day,
Anie, Toulouse
I’d like to get some info about the GR10 Pyrenees traverse. I need help planning the daily stages and accommodations—my wife isn’t an experienced hiker but walks a lot, so I’d like to schedule shorter walking days and thus a longer overall trip in terms of number of days.
Could anyone give me some help and advice?
Best regards,
Hi there, I’m planning the Annapurna Circuit for March 2027 and I’m looking for a local agency with a local guide—preferably French-speaking—to arrange this trek for us. Any suggestions? Thanks
Hello!
We’re spending a few days in Toraja country at the end of May. We’d love to do a day trek—taking our time—on a route that’s stunning in terms of scenery, but not a level 5 in difficulty!
Any suggestions you can share, please?
Thanks in advance
I’d like to do the Mare a Mare Sud in May over 4 days. I’ve found quite a few places to stay along the route, but I’m stuck on the start and finish.
I’ll be arriving by plane on Sunday evening and would like to start pretty early on Monday morning. Ideally, accommodation right at the trailhead (Alzu di Gallina) would be amazing, but I can’t find anything. Any tips?
Also, for the transfer from Figari Airport to Porto Vecchio or Alzu di Gallina?
At the end, I’d like to pick up a rental car—any advice on that too?
I’m traveling solo by plane to Catania in May and plan to hike the northern side of Etna, starting from Linguaglossa where I’ll arrive by bus. After that, I’d love some info on how to get up to Piano Provenzana (shuttles or hitchhiking), since it seems there’s no public transport except in the summer. Can you sleep there in a free or cheap refuge, or camp? And how far up can you go without having to hire a guide? Thanks in advance. Bernard.