Je cherche un pays d'Afrique avec lequel je peux travailler, enfin travailler? Non pas exactement, plutot monter mon asso. Je prefers choisir un pays franco phone mais lorsque je suis allée en Ouganda j'ai eu eccho que les français n'était pas appréciés au rwanda donc...Cela n'empeche que je veux découvrir le pays et rencontrer du monde la bas. Aurais tu des pistes et des conseils?
Bah tu m'étonnes que les français sont pas très appréciés au Rwanda après toutes les saloperies qu'ils y ont fait pendant le génocide.
Cela dit, la population n'aura rien contre toi, c'est plutôt au niveau politique que cela se passe à cause de la rupture des relations diplomatiques. Pour ces raisons, je doute fort que tu puisses facilement monter aujourd'hui une assoce là-bas car les autorités vont forcément te mettre des batons dans les roues.
Cela dit j'ai rencontré une française qui travaillait dans un projet d'ecotourisme mais je ne sais plus si elle travaillait pour une ONG française ou belge.
Maintenant, les choses risquent peut être de changer avec le nouveau gouvernement français. IL me semble que les affaires étrangères travaillent au retablissement des relations: kouchner a rencontré une représentante du Rwanda la semaine dernière à l'ONU. De toute façon tant que la France ne fera pas son Mea culpa sur la question du génocide les choses n'avancerons pas.
Le mieux c'est d'aller sur place et voir par toi même avec l'administration qui gère tout ça à KIgali. TU verras bien ce qu'il te disent.
Sinon y a le Burundi qui est juste en dessous à 6h00 de KIgali, pays encore plus francophone mais qui n'a pas encore complètement réglé ces problèmes de guerre. Làbas y a des ONG à tous les coins de rue.
Si tu as le temps vas y aussi, mais en 2 semaines cela risque de faire court surtout si tu as un projet d'assoce à monter.
NB le Rwanda n'est plus un pays entièrement francophone, c'est l'anglais qui y prend son essor maintenant (certainement pour raisons politiques encore une fois)
Malheureusement dans un premier temps je ne pourrais pas y rester plus longtemps.
Mais toi que semble bien connaître l'Afrique, y'a t il un autre pays que tu pourrais me conseiller à part le Buroundi?
Un pays qui peut avoir besoin d'aide mais avec une situation pas trop houleuse? Je cherche pas à faire la difficile mais juste à ne pas me planter pour ma première grande expérience en matière d'asso...
La tanzanie c'est bourré d'assoces et c'est plus facile mais c'est anglais et swahili.
Le mozambique a besoin d'aide mais lusophone.
pour le reste je ne connaîs pas
Si tu veux du français plus stable il faut aller en afrique de l'ouest
De plus en plus le tourisme tend a se développer de plus en plus au rwanda. et plusieurs écoles de tourimes de différents pays s, y mettent pour remettre sur pieds. Le Rwanda est majoritairement Francophone mais de plus en plus l'anglais est présent a Kigali (plus qu'ailleurs étant la capitale et Kagame parlant l'anglais.) mais cest pas pour demain que le francais de sera plus la!!! l'avantage principale du Rwanda si on compare a bcp de pays et surtout a l'Afrique de l'ouest est la corruption... il y en a bcp moins... mais c sur qu'il ny a rien de completement rose.
Apprendre la Swahili est aussi une bonne chose. Meme si la langue principale du Rwanda est le Kinyarwanda (assez complexe merci!) Le swahili peut t'aider dans les pays avoisinants car même s'il y a des petites variantes il est parlé en RDC, Burundi, Kenya, Ouganda, Tanzanie aussi je crois....
T'inquiète les Francais sont loin d'être malmener au Rwanda... Tant que tu es sympa tout va aller sur des roulettes, Ils peuvent te faire niaiser un peu pour renouveller ton visa (apres 3 mois je crois) mais en fait c'est plutot pareil pour tout le monde (l'attente en afrique est un mot d'ordre!!! hahaha) Donc si tu comptes rester la plus de 3 mois... je te suggère de commencer les démarches rapidement car ......... Sinon Aller au Rwanda c'est Adopter!!! jy retourne tjrs des que je peux (le billet d'avion montréal Kigali disons que c'est loin d'etre donné!!!)
Je viens du Rwanda il y a 3 semaines et c'est un pays que je connais assez bien à force d'y avoir vécu pendant 30 ans!
C'est un pays magnifique, avec un climat tempéré. Ce qui frappe le visiteur c'est la propreté, aucun mouchoir par terre... j'ai été plus à Kigali et un peu dans le sud du pays mais ce que je peux vous dire c'est que la sécurité est assurée. Les moyens de déplacement sont un peu chers si on doit louer une voiture, sinon on sait joindre tous les coins du pays par taxis mini-bus (peu confortables mais c'est convivial).
Concernant les visites il y a les gorilles de montagnes dans les volcans de Ruhengeri (nord du pays) le parc de l'Akagera (est), les plages du lac Kivu, le lac Muhazi, la forêt de Nyungwe ainsi que quelques sites historiques à Kigali ou ailleurs dans le pays. Je vous conseillerais de consulter le nouveau guide sur le Rwanda qui vient d'être publié par François Jane d'Othé il est vraiment complet.
C'est un pays qui vaut la peine de visiter, vous ne serez pas déçu
Imma
Apres le Burundi (pas d'ordures non plus par terre!), le Rwanda me plairait bien...
J'aimerais savoir si 2 jours pour l'Akagera c'est faisable? Et quelles sortes d'animaux s'y trouvent ?
J'ai entendu dire que les français ne sont plus les bienvenus là bas ... par contre au Burundi des gens m'ont dit le contraire, y compris des rwandais ... En sais tu un peu à ce sujet ?
Merci !
Excuse-moi j'ai lu un peu tard ton message. Alors, concernant l'Akagera, deux jours sont largement suffisants. Il y a un très bel hôtels à l'entrée du parc avec vue sur le lac Ihema. le coucher du soleil est splendide.. Je n'ai pas été jusque là dernièrement mais j'ai des connaissances qui ont été, malheureusement ils n'avaient qu'un jour et ils ont fait la moitié du parc. Les animaux que l'on trouve plus en bon nombre sont les zèbres, impalas, buffles, hypopotames, etc. il y a un petit nombre de giraffes, d'éléphants, si tu as de la chance tu verras les lions, les rhinocéros, phacochères, les crocodiles à la plage aux hypos, c'est un peu comme dans les parcs du Kenya à part qu'ils ont plus de giraffes que l'Akagera.
Concernant l'animosité à l'égard des Français sincèrement je n'ai rien remarqué ni entendu à ce propos. Il y a beaucoup d'expatriés au Rwanda et on ne leur demande pas leur passeport sauf à l'aéroport comme tout le monde, donc...
Pour le Burundi je ne sais pas comment ça se passe, des amis m'ont déconseillée de m'y rendre en raison de l'insécurité qui pourrait y régner mais je ne sais pas si ce n'était pas éxagéré.
je ne sais pas si j'ai bien répondu à tes questions, sinon tu me dis quoi?
Imma
Ce n'est pas grave...!
Merci en tous cas pour tes infos et je pense aussi qu'on ne doit pas y avoir de soucis au Rwanda. Je pense de plus en plus à l'Akagera!
Pour le Burundi ... C'est difficile de se rendre compte vraiment à 100% d'un pays seulement en passage. Pour ma part j'ai été dans le Nord et principalement la Province de Kirundo, proche du Rwanda, où je peux te dire que là il n'y a pas vraiment à craindre pas plus qu'ailleurs en tous cas. La région est magnifique et la visite des beaux lacs est sympas à faire d'autant plus qu'on y va par des pistes et que ce sont des coins isolés et magnifiques (4x4). Les gens n'ont pas l'habitude de voir des blancs...parfois j'en ai vu qui ont eu peur surtout des jeunes enfants, d'autres fois en passant pres des écoles c'est comme si c'était le président qui débarquait ! Accueil chaleureux dans l'ensemble. On se promène sur les marchés vraiment tranquillement et on nous fout la paix ce qui est bien agréable. Pas de demandes quand on te sert la main, juste la curiosité de savoir ce que tu peux bien faire là et le Kaze (bienvenue).
Sur Buja c'est un peu différent, capitale oblige, il vaut mieux prendre un taxi pour circuler en ville, (quoique..). Au marché pas mal de pick pockets qui ont les mains qui s'allongent! On l'appelle le Marché aux voleurs!
Pas mal de policiers un peu partout et armés(dans tout le pays) . Ils ne sont pas embetants et pas d'histoires de bakchich, je crois que c'est pareil au Rwanda à ce qu'on m'à dit?! Pour ça, c'est bien agréable si on compare avec d'autres pays !! Ah et si tu es avec ta voiture la faire garder, un rétro c'est toujours bon à prendre!
Le coin dit à éviter autour de Buja est la RN3 jusqu'à Rumonge, territoire des rebelles...On peut quand meme pousser jusqu'à la Pierre de Stanley Livingstone sans probleme, très bel endroit sur un promontoire qui domine la rivière ... Et descendre jusqu'à la plage un peu plus loin pour louer une pirogue pour aller sur le Tanganika et voir les hippos . Toutefois....il faut se tenir au courant des nouvelles pour savoir comment ça se passe dans ce coin. Au delà il faut un laissé passer.
Vers la Rusizi et Gatumba pas de probleme.
Les régions, pour ce que j'en sais du moins à éviter, sont le Bujumbura Rural, la Rutana et la Ruyigi.
D'une façon générale bien se renseigner et ne pas circuler de nuit sur les routes. Le pays est pauvre le Franc Bur n'arrete pas de dévaluer, le pays se remet mal de la guerre. Les gens mangent de la viande assez rarement.
Pour ce qui est des rebelles il faut savoir aussi que beaucoup de faits leur sont attribués un peu vite, vengeances persos, banditisme...
Si tu veux visiter un peu le Burundi sans inquiétudes et en connaitre un max dessus, il faut contacter Patrice Faye qui y vit depuis 30 ans et qui est un vrai passe partout, de plus il parle la langue. Les revenus de ses circuits sont reversés en grande partie à ces petites écoles(beaucoup d'orphelins) qu'il a monté avec l'association Rayons De Sourire un peu partout dans le pays. Il s'occupe aussi des gîtes de la Ruvubu. Entre autres...
Il y a des guests houses quasiment partout à prix plus qu'accessibles pour nous.
Si tu observes bien les regles de sécurité de base (tu connais l'Afrique) il ne doit pas y avoir de problemes.
Faire attention sur les routes de montagnes, à cause la conduite !
Pour la région du Nord aucun probleme .
Pas de problemes en générale pour les muzungus du moins à mon avis.
J'ai hate d'y retourner encore qqs semaines à attendre !!! C'est un de mes plus beau voyage!
Voilà pour mon avis d'apres les endroits où j'ai été, j'espère que cela te donne une idée.
Quand est ce que tu repars au Rwanda ?
Merci beaucoup pour les infos, en fait on se rend compte que parfois il y a ceux qui exagèrent.. en lisant ton message j'éprouve des regrets de ne pas avoir été jusqu'à Bujumbura et aller voir des amis qui travaillent pour le HCR du côté de Muyanza si j'ai bien retenu. Le Burundi est un pays que je ne connais pas très bien, sauf Buja évidemment mais la prochaine fois ça vaut la peine.
Concernant le Rwanda et au point de vue mentalité des villageois burundais c'est la même chose chez les Rwandais: accueil, gentillesse et curiosité. à Kigali c'est assez différent puisqu'il y a une forte convergence des mentalités, car depuis 94 beaucoup de Rwandais de la diaspora sont rentrés et donc on jongle entre les anglophones (plus posés comme les kenyans et les tanzaniens), les francophones qui ont vécu au Congo, au Burundi, ou des pays occidentaux ainsi que des USA. On se sent plus proches de ces derniers qui ont gardé la rigueur (ex pour les rendez-vous l'heure c'est l'heure). Il y a beaucoup d'expatriés, blancs (muzungu) et asiatiques, ils sont mélangés avec monsieur et madame tout le monde, tu les verras circuler sur les taxis moto comme quiconque, ce qui n'était pas le cas avant 94. Cela est dû à mon avis à la sécurité, il y a ce qu'on appelle local defense à Kigali qui s'occupe de l'ordre dans le sens le plus large mais pas d'agressivité. Les petits voleurs sont rares car s'ils sont attrapés je ne pense pas qu'ils s'en sortiraient vivants. je n'exagère pas si je te dis que je n'ai vu aucun pendant les 15 jours que j'ai passé au Rwanda.
Concernant le coût de la vie il est quand même cher. Bon, pour nous qui calculons en euros on peut se permettre d'aller au restaurant tous les midi.. 1euro = 780FRW. pour te donner une idée il y a un restaurant assez sympa (j'ai oublié le nom il est en juste en face de l'école belge de Kigali) c'est le self service et pour les grands mangeurs c'est parfait! un repas coûte 1700frw et on y mange bien! attention au petit verre de vin par contre, il est très cher (2500frw le verre) et celui-là n'était pas terrible même si je ne suis pas une grande amatrice de vin.
J'espère que tu auras le temps de visiter les plages du lac kivu à Gisenyi et à Kibuye, de Kigali vers ces régions le paysage est magnifique! Le Rwanda c'est un pays montageux, mais j'adore surtout quand on va à Gisenyi, on passe par Ruhengeri et tu as les volcans devant toi. il y a une autre route d'ailleurs qui passe par la région des lacs Burera et Ruhondo et c'est un vrai paradis. Si tu as quelques jours en plus, c'est l'occasion de dire bonjour aux gorilles dans les volcans... aller au Rwanda et ne pas faire ça c'est dommage mais bon tout dépend du temps dont on dispose.
Je compte si tout va bien retourner au Rwanda début juillet avec d'autres membres de la famille mais on doit tous se mettre d'accord ce qui n'est pas toujours évident... Et toi, tu partirais quand?
ça se passera bien j'en suis sûre!
à bientôt
Oui descendre de Kigali jusqu'à Buja ne pose pas de probleme, j'ai fais l'aller retour deux fois depuis Kirundo, ça prend 3h aller donc depuis Kigali 6-7h environ(?) ...Juste etre prudent sur la RN1 qui va de Kayanza à Buja, la route est montagneuse et ils ont la facheuse tendance de doubler à l'entree des virages et de les prendre à l'extérieur, souvent avec de la vitesse et beaucoup de monde sur le bord de la route !!! En semaine il y a pas mal de camions aussi.
Je ne crois pas que j'aurai le temps de faire plus au Rwanda, enfin je verrai, ça fait envie en tous cas ce que tu me raconte...On aura un chauffeur rwandais sinon pour nous accompagner, ne serait ce que pour le permis (nous n'avons pas l'international).
Je compte y aller en mars/avril, pour 15 jours encore, je ne pourrais pas plus. Et peut etre cet été( bien que l'on pense peut etre faire une visite au Gabon mais là on n'à rien décider encore car ça creverai le budget tout ça 🤪!!!! ).
Si jamais j'y retourne cet été, je te dirais...Là on sera sur Buja, et plus à Kirundo.
Au Burundi les gens ne parle presque plus que le Kirundi en majorité et le swahili. Par contre à Buja ils parlent plus le français. Pas d'anglais non plus. Maintenant dans les écoles les enfants apprennent à nouveau...Mais quand ils ne comprennent pas ils répondent quand meme oui toujours, la politesse et le respect au Burundi c'est quelque chose. Dans les restaurants burundais on te coupe ta viande dans ton assiette, c'est le respect !!!
Merci vraiment pour tes infos tres instuctives 😉
@+++
Eh bien, les Burundais sont aussi polis que les Kenyans?? Les Rwandais sont très polis et posés mais assez distants et très fiers. Quant aux routes rwandaises tous les grands axes sont asphaltés et la vitesse de plus en plus contrôlée car il y avait beaucoup d'accidents. tu ne t'étonnes pas de faire quelques kilomètres et de tomber sur un road block ou les motards gendarmes ce qui est bien.
Beaucoup de véhicules au Rwanda sont main gauche mais alors quel bazar! Je pense que c'est plus prudent de se faire conduire par un chauffeur local car mine de rien le code est un peu différent du nôtre. Moi je n'ai pas osé prendre la voiture, je prenais des taxis, là justement j'avais oublié de te prévenir ils sont assez chers, la montée des prix du carburant oblige. Maintenant avec ce qui se passe au Kenya j'imagine que c'est pire. (une petite course en ville 2000frw). Il existe des bus de l'Etat et des mini bus collectifs mais c'est une autre aventure...
La période où tu y vas est malheureusement la grande saison des pluies mais après le ciel est bleu c'est un peu comme au Burundi. au niveau des températures il fait moins chaud au Rwanda qu'au Burundi je trouve.
Tu as déjà visité le Gabon? qu'est-ce qu'on peut voir là-bas? j'ai regardé un peu les prix mais c'est un gros budget surtout que je ne sais pas ce qui est intéressant au Gabon. Je ne connais pas encore l'Afrique de l'ouest et ça me tenterait.
Tu n'as pas encore été en Afrique de l'Est? tu sais quelque chose que tu pourrais faire un jour qui n'est pas mal c'est d'aller jusqu'à Entebbe en Ouganda, et de là tu vas au Rwanda en bus. L'ouganda est un très beau pays, très vert, tu traverses vraiment des paysages magnifiques et tu as l'occasion de voir le Kilimandjaro de loin. Je l'ai fait il y a quelques années ce fut une expérience inoubliable.
Je ne connais pas les kenyans encore ... mais les burundais s'ils sont polis sont aussi réservés mais en fait ça dépend je trouve. Je crois qu'il faut d'abord passer par les salutations et tout, avant d'en savoir plus sur eux ... C'est logique qu'ils demandent d'abord à en savoir un peu plus sur nous aussi...
Pour la vitesse au Burundi ce n'est pas encore controlé !!!! Et je pense qu'à ce niveau là c'est mieux avec un chauffeur...Il y a des pays où si tu renverses une personne, il vaut mieux fuir se réfugier au commissariat !! Je ne sais si c'est le cas à ce sujet au Rwanda ou au Burundi!! Pour les bus au Burundi je connais pas les tarifs, mais il y a les car rapides (j'ai oublié le nom) et les grands bus de voyages. Les cars rapides hum pour faire Kirundo-Buja tres peu pour moi à moins de prendre un calmant ou une bouteille pour oublier le stress!!!! Une autre aventure comme tu dis, à mon gout aussi!!!
Pour les taxis sur Buja, une course c'est 1500fbu aller (1 euro=1400fbu environ), il y en a partout, volant à droite, pour pas mal de voitures aussi. Oui déjà l'essence était déjà chere, et là avec le Kenya sans doute ça a grimpé. Pour indicatif un litre de gasoil ou d'essence vaut une journée de salaire locale! Beaucoup de vélos et de taxis-vélos!
Pour le climat au Burundi le soir j'ai eu froid à Kirundo (1400M), tandis qu'à Buja il fait chaud mais ça va quand meme!
Non je ne connais pas l'Af de l'Est encore, l'Ouganda me brancherait bien aussi, j'ai eu vu des photos avec un ami une fois ...tout ce que tu me dis là me fais envie !! Entebbe c'est à Kampala ou à coté il me semble ?
Je t'envoie des infos sur le Gabon en MP dans qqs temps, pour ne pas trop sortir du theme initial du post 😉
ça me fait tres plaisir cette discussion riche en infos!
Bonne journée et à bientot!
😉bonjour, moi je pense a un pays francophone et meconnu, et pour qui je pense un coup de main serai bienvenu:la repubique de centrafrique, on parle francais et le sengo, ses calme a bangui et dans sa region.
si tu ve veut d otres renseignements sur se pays esite pas!
Oh oui, moi aussi parler de toutes ces destinations me donne envie d'y aller mais réalité oblige... ça fait quand même du bien d'en parler pas vrai??
alors en cas d'accident au Rwanda, à l'époque ça pouvait mal tourner, autant commettre un délit de fuite mais avoir la vie sauve. Ce n'est pas le cas aujourd'hui, la police fait son travail, pas de vengeance privée.
Concernant l'Ouganda, Entebbe c'est l'aéroport internatinal qui est situé sur les rives du lac Victoria. Lors de l'atterrissage tu as l'impression que tu plonges directement dans le lac et c'est assez prenant mais jusqu'à maintenant et à ma connaissance pas de mésaventure de ce genre. Quand j'y suis passée j'ai directement pris un taxi pour loger à Kampala et c'est, si ma mémoire est bonne 25km. Kampala est une vieille ville, il fait très chaud, mais ça change. les Ougandais sont très polis comme les kenyans. Je donne toujours l'exemple des kenyans car je les ai adorés, très attachants.
La prochaine fois j'irais bien au Burundi, Buja est une ville avec plus d'ambiance que Kigali.. et en plus il y a le lac Tanganyika. Il paraît qu'il y a des crocodiles et qu'il faut faire attention quand on se baigne? On m'a aussi parlé de la source du Nil, la vraie source du Nil, qui jusqu'à présent est revendiquée par les Rwandais également. J'ai été voir l'endroit où le Nil prend sa source selon la version rwandaise, je ne sais pas si tu as été du côté burundais. c'est ça la pierre de Livingstone?
Et au Burundi tu restes combien de temps? tu comptes effectuer des visites ou tu connais très bien ce ne sera juste que boulot? Est-ce qu'en mars-avril c'est la saison des pluies au Burundi également? et quand tu es sur la route à part l'excès de vitesse, tu ne penses pas à l'insécurité, aux ambuscades? C'est vrai que souvent d'ici on se fait des films sans raison. Tu me diras quand tu reviendras ce que tu en penses.
ça me fait plaisir de discuter avec toi et de partager ces riches expériences.
à bientôt
Si tu veux m'en dire plus sur ce pays n'hésite pas! Je ne connais absolument pas alors...et puis pourquoi pas, perso je ne suis pas réfractaire, je souhaite néanmoins être très prudente!
Entebbe, oui ça me disait bien qq chose...il a été célèbre par un détournement d'avion, que Amin Dada avait accueilli ! En effet son approche a l'air pas mal...!
Je pense qu'au Burundi la police n'est pas comme au Rwanda si tu fais l'accident, ce n'est qu'une idée, je me trompe peut etre...En tous cas ils poursuivent les voleurs, comme la population d'ailleurs vu de mes yeux vu!! Je ne sais comment ça se passe pour le voleur ensuite s'il est attrapé ... ?! Dans beaucoup de pays ça se passe mal pour lui!
Pour l'ambiance de la ville, tu veux parler de quoi ? Des soirées ou du monde ? Pour les soirées, je ne sais pas trop, il y a qqs restos où il y a pas mal de monde le week end, et à "La Plage" du Tanganika le soir, en WE aussi, restos, musiques et danse ... Sinon je trouve qu'il y a moins de monde dans les rues par rapport à d'autres capitales, ça m'à fait penser d'ailleurs à Libreville à ce niveau là . Les embouteillages sont aux heures de pointes le midi et en fin d'apres midi (avant 18h on ne peut plus ni rentrer ni sortir de la ville par mesure de sécurité). Les batiments, les immeubles(tres peu) ne sont plus de la 1ere jeunesse et les voieries tres abimées. Ces dernières sont en projet de réfection d'ailleurs pour cette année, ce qui risque d'etre folklo!!
Oui il y a des crocodiles dans le lac, il faut faire attention car les accidents sont fréquents. A La Plage, il y en a presque plus à cause de l'activité humaine autour mais de temps en temps quand meme il y en a qui reviennent. En général les gens sont au courant et on est prévenu par le personnel de la plage, les pecheurs ou les gens comme ça. Il y a entre autre un spécimen célèbre, c'est Gustave la star du Tanganyka, à son actif beaucoup de pecheurs, d'enfants qui se baignaient, de femmes, que l'on estime à environ 300 mais peut etre qu'il a le dos large aussi pour expliquer des disparitions surtout à une époque...?! http://dinosoria.com/crocodile.htm On dit qu'il fait entre 6 et 7m je crois et qu'il aurait dans les 20 ans je crois d'apres la taille de ses dents notament...(une photo du magnifique en bas). Il y a aussi des hippos mais plus loin, eux aussi n'aiment pas trop la présence des hommes, il faut aussi s'en méfier (ne jamais passer entre eux et la rive, et les regarder de loin s'ils ont des petits)!
Non je n'ai pas du tout été au Sud donc je n'ai pas vu les sources du Nil, comme c'est dans la Province de la Rutana, je ne sais pas trop si c'est prudent actuellement ( mais je crois que c'est bien plus au sud encore que ce n'est pas conseillé). Donc à voir...Une source qui est presque un filet mais qui a donné naissance à un grand fleuve !!!
La Pierre de Livingstone - Stanley, c'est autre chose, , c'est l'endroit où se sont retouvé le reporter Stanley et le Docteur Livingstone en 1871 mais en réalité c'est plus au sud qu'ils s'étaient rencontrés. Apres un chouette parcours pour l'époque!!
Ce n'est pas extraordinaire c'est juste un monolithe, mais bon c'est symbolique...Par contre elle se trouve sur un promontoire d'où on a une vue magnifique sur la rivière Mugere et son embouchure. L'endroit se trouve à 13km de Buja sur la RN3 comme je te disais... ensuite il faut prendre un chemin sur la droite, juste apres la petite montée, qui passe entre des cases et le suivre, on ne plus la manquer. Quelques enfants viendront en courant pour proposer une photo moyennant quelques fbu. Il n'a pas de panneau, peut etre qu'il y en aura un bientot, et il ne faut pas hésiter à demander car on ne voit pas bien le chemin depuis la route.
En mars avril je crois que c'est la saison sèche, j'ai un doute là ... ou en fin...! Quand j'y étais en Novembre décembre c'était la pluie mais ce n'est pas grave il fait tres beau ensuite!
Pour la sécurité, non j'avoue que je n'y ai pas trop pensé, mais la prochaine fois je pense que si...Mais on garde les réflexes de prudences basiques, un peu plus quand meme mais ça va c'est pas la parano !! Enfin je savais que dans les secteurs où j'allais, ça va ... J'ai entendu parler de faits divers quand j'y étais mais il faut préciser que ce sont des histoires bien à eux...d'ailleurs ils sont tres discrets et réservés sur ce sujet...sinon ce sont des faits d'ordre social souvent, comme un type jaloux qui a lancé une grenade dans un mariage!!! Pour le cas de la jeune ONG c'est un fait malheureux qui a refroidit mais isolé . En fait ce serait un ex chauffeur de l'ONG qui avait été viré et qui a voulu se venger...donc aussi bien elle a payé pour qq'un d'autre??? Il y a eu aussi un chinois assassiné, la communauté a d'ailleurs manifesté devant la présidence, malheureux mais pas vraiment surprenant quand on sait comment ils se comportent avec les burundais...Les embuscades ont lieu plutot en campagne sur les routes et de nuit toujours (il n'y en a pas tous les mois).
Je creuserai mon avis plus encore en y retournant la seconde fois et je te raconterai aussi ! Pour le moment j'y vais 15 jours, ne pouvant pas plus, peut etre plus longtemps cet été il y a de grandes chances. Et peut etre, mais c'est bien peut etre, pour y passer 1 an ensuite sur Buja...à voir ...
Je t'envoie un message privé bientot 😉
Oh je te remercie beaucoup pour le message et pour les photos!! c'est très beau, et alors Gustave et sa famille... et la Pierre de Livingstone...
Ce week-end je n'ai pas été sur le net et donc je ne viens de lire tes messages que maintenant. Pour le Burundi on raconte beaucoup de choses, les medias exagèrent aussi. Moi je fais plus confiance en toi qui a été sur le terrain, le reste tu sais, le risque peut être partout. Ici à Bruxelles il y a un plus ou moins un an, un jeune garçon s'est fait poignarder parce qu'on voulait lui prendre son mp3!
Quant à l'ambiance, à l'époque où j'étais plus jeune, Kigali était une ville où on s'ennuyait! après le boulot c'était rentrer chez soi, et puis manger et dormir. C'était l'âge où on aime aller boire un verre entre copains, où on va au dancing etc. et tout ça pour l'avoir il fallait aller à Bujumbura, à Bukavu (Congo) ou à Goma (congo). De plus les rwandais voyaient d'un mauvais oeil des choses pareilles alors qu'il n'y avait rien de mal (il fut un temps où les filles rwandaises qui fréquentaient les expatriés surtout hommes sans être mariées avec eux étaient mises en prison pour atteinte aux bonnes moeurs!! tu peux imaginer cette mentalité.. Or Bujumbura, était une ville assez chouette, les gens étaient plus ouverts, et personne ne s'occupait de ce que tu fesais ou ne fesais pas.
J'ai fait quelques photos de Kigali dernièrement mais qui ne te diraient rien, c'est juste des endroits qui me rappellent quelque chose. Par contre j'en ai du Kenya que je t'enverrai (elles sont sur mon ordinateur du bureau et il est en réparation mon portable que j'utilise en attendant n'a pas assez de mémoire... Je te montrerai pour te donner l'idée.
Qu'est-ce que je ne t'ai pas encore raconté? j'ai des trous de mémoire là maintenant! ça y est!
Une bonne journée
Comme tu as du lire dans le lien, on s'interroge sur l'existence de Gustave, mais il parait qu'il a été encore apperçu ici et là...en novembre il était parait il pres de la Rusizi (riviere et réserve ). Ben oui, c'est vrai que les média en font beaucoup une image d'émeute, un bon commentaire par dessus et hop le pays est un coupe gorge ou c'est le début de la guerre !!! j'ai connu çà aussi quand on vivait au Gabon à l'époque des presidentielles et quand on a vu le 20h de TFI ou la 2, je sais plus, bref on s'est dit "mais ils sont dingues, ces journaleux" !! Enfin, on a eu droit à la meme chose en 200- lors des émeutes de cités à Paris, j'étais au Sénégal à l'époque et la presse locale et etrangere y allait aussi !!
Oui le Congo j'ai entendu parlé des nuits de Kinshasa mais ça remonte à il y a longtemps!! A buja la boite qui marche je crois que c'est l'Archipel ...Pour le moment je ne peut pas trop juger l'ambiance de la ville je n'y ai passé que 2 WE et sans faire de sorties en dehors du resto !
Qu'est ce que tu ne ma pas raconté, ma fois, je ne vois pas quoi d'autre te demander pour le moment!!! mais si tu as encore des infos sur la région, c'est bien venu et pour tout le monde que ça intéresse !
J'attend tes photos 😉
Ah si tu compte descendre sur Buja, voici deux resto sympa le Kasuku en centre ville qui fait des plats du pays (la partonne a grandit et vécu plusieurs années au Rwanda) et le décor est chouette à moitié dans un jardin...ensuite il y a le Belvédère au dessus de la ville d'où on a une vue imprenable ainsi que sur le lac. Le cercle Nautique est réouvert (il avait été fermé pendant la guerre).
Je suis passionnée par les animaux et j'ai un rêve depuis très longtemps: voir les gorilles de montagne... Gorilles dans la brume sur l'histoire de Dian Fossey…
Nous partons au Rwanda en famille. Notre dernier enfant est né là- bas et nous souhaitons lui faire découvrir son pays d origine. Nous avons 4 enfants…
Afrique de l'Est et Australe › Rwanda · 11 replies
Je projete un voyage au Rwanda en Mai ou Juin, seul, probablement pour 2 semaines ou un peu plus. Voici mes questions: - est-il possible/prudent de se baigner…
Aide humanitaire et bénévolat à l'étranger › Rwanda · 5 replies
Tout d'abord bonjour à tous, Je vous écrit pour vous demander votre aide en ce qui concerne un séjour humanitaire au Rwanda de 2 semaines au court de cette…
Voyager à petits prix › Rwanda / Ouganda · 49 replies
Je reviens de ces 2 pays. A part les gorilles, j'ai voyagé sac à dos, transports en commun, petits hotels. Privilégiant les rencontres. Je recommande vraiment…
Le voyage en Afrique du Sud se rapproche (2 mois quand même 😏) et je me replonge dans mon programme: du samedi au dimanche suivant autour du Cap et du dimanche au samedi suivant dans le Kruger.
En ce qui concerne le Cap, l'idée était de ne pas changer tous les jours de logement (on le fera suffisamment pour la 2ème partie) mais de voir quand même des paysages différents.
Alors je sais, je rate plein de choses mais il faut bien faire des choix et puis à force, je sais ce que j'aime et surtout ce que je n'aime pas (ou moins) 😉
Ce qui donne donc:
Arrivée samedi à 11h: direction Hermanus (2 nuits). L'idée est a priori de se balader le long du cliff path l'après-midi, éventuellement d'aller en voiture jusqu'au klein river lagoon. Dimanche: Stony point puis en fonction du temps (time et weather) une rando dans la Kogelberg nature Reserve ou dans Fernklof nature reserve (qui a l'air moins beau au niveau paysages mais les balades sont plus courtes).
Lundi: route vers Franschoek (1 nuit): si tout s'enchaîne bien, rando dans la Jonkershoek NR et visite d'un domaine viticole
Mardi: route vers Mountceder Lodge dans le Cederberg (2 nuits). J'ai pensé à la visite des Stadaal caves et elephant painting et peut-être une des balades proposées sur le site ou Maltese cross.
Jeudi: direction Hout Bay pour 3 nuits. Dans le désordre: une journée (classique) tour de la péninsule, 1/2 journée jardins de Kirstenbosch, 1/2 jounée Lion's head.
Dimanche: vol pour Johanesburg;
Mes questions concernent surtout les possibilités de (petite) randonnée:
Quelqu'un en a-t-il déjà fait dans Kogelberg, Fernklof ou Jonkerschoek?
Au Mountceder lodge (Michel, si tu me lis ... 😉) quelqu'un a-t-il déjà fait les randonnées (guidées ou pas) proposées par le lodge?
Il reste 1/2 journée à occuper quand nous serons à Hout Bay: des idées (pas forcément de rando)?
Enfin, au niveau de la sécurité, diplomatie.gouv (alarmiste mais bon) conseille de randonner en groupe. Est-ce vraiment risqué en plein jour (je ne suis pas sûre qu'un groupe de 2 (femmes) soit vraiment considéré comme un "groupe"...)?
Merci d'avance pour vos réponses, idées, remarques etc ...
Question: we’re doing a 3-week trip in Namibia, including 5 days for Victoria Falls.
I’ve booked one night in Brandberg, and then I have some questions.
I was thinking of spending 2 nights in Palmwag, then heading to Etosha for one night in Okaukuejo and then 2 nights in Halali.
Alternatively, from Brandberg, I could book a night near Galton Gate and then enter Etosha.
I’m not really sure about the distances, especially with a 4x4.
Same for the return trip: Halali to Windhoek seems long. Maybe it’d be smart to break it up on the way back? (We have 2 days to get back if needed.) If so, where?
Jambo! I organized my trip through this kind of group, so I thought I’d share my experience here. We traveled as a group of four, including two kids aged 9 and 11. After requesting around twenty quotes, I decided to book the safari portion with MAKING MEMORIES IN AFRICA. Ally responded quickly and listened to all my requests—unlike other agencies—such as having a French-speaking guide, the order of park visits (Tarangire, Manyara, Serengeti, then Ngorongoro), and a mix of budget hotels and camping to keep costs down. There were still four agencies in the running, and price was the deciding factor. Even though they were the cheapest, I felt better taken care of than with others. For example, all meals were prepared by a Maasai chef, Louis, who accompanied us throughout the trip, while some others ate meals out of cardboard boxes. Samuel, our guide, explained so many things and answered all our questions. José drove us safely the whole way. Everything was done with great cheer!
At the end of the stay, Ally came to meet us and gave us t-shirts with the agency’s logo—we loved that they took the time to hear our feedback in person. In short, I highly recommend them +++, especially since it’s a local agency that also supports a charity for women and children.
For Zanzibar, I organized everything myself. I hesitated for a long time but eventually booked all four nights at the same place. We don’t like crowds, so I initially considered Jambiani but ended up choosing EVERGREEN BUNGALOWS in Bwejuu. We took their first airport-to-hotel transfer since we arrived at night, and it felt safer. Great value for money, in our opinion. Just be aware that it’s quite isolated—perfect for relaxing and going on excursions. There were very few beach vendors, unlike what I’d read about Zanzibar. We lived with our feet in the sand from morning to night, with a small basin of water outside our room to rinse off. Such a lovely spot!
I had asked for some excursion prices before leaving but ended up booking on-site. Not at our hotel, but at a nearby restaurant that was cheaper. After some thought, since we were based in Bwejuu, I wanted to do Blue Lagoon and Pungume (both departing from the south of Zanzibar).
Blue Lagoon: About 3 hours total, with snorkeling on a small reef full of fish (coral wasn’t great) and a stop at a spot with tons of starfish, plus local snacks, fruit, and drinks.
Pungume: An amazing day with a 50% chance of seeing dolphins (we missed them), a visit to the mangroves, then snorkeling at a spot with some nice coral and, of course, fish. We ended with a fantastic grill (tuna, shrimp, squid, lobster, and fries) on a sandbank in the shade.
Finally, before heading to Stone Town, we visited Paje Cave, which is much less known than Maalum. It’s smaller, but we saw bats, went for a swim, and fed the chickens and rabbits (great for the kids). To finish, we explored Stone Town on our own and had dinner at Forodhani Market.
For flights, we flew with Turkish Airlines from Barcelona to Kilimanjaro and back from Zanzibar—no issues there. However, I don’t recommend the Kilimanjaro-Zanzibar leg with Precision Air. Our luggage didn’t arrive, and according to the hotel, this happens often. We only got it back a day and a half later.
I’m planning a potential trip to Namibia for a classic circuit in April 2027.
I’m surprised by how expensive the accommodations inside the parks are—really steep! Is it possible to stay outside the parks but still close enough to enjoy the game drives?
Do you have any recommendations for more reasonably priced lodging? I’m okay with spending 200 to 250 € per night.
No camping—the friend I’m traveling with absolutely refuses 😉, but maybe upgraded tents would work.
March or May 2027.
Around 15 days in the Western Cape,
then 15 days in the southern KNP.
Arrival either in PE or George.
The pros know I’m somewhat familiar with the area... that I don’t camp... that my accommodations can be simple and remote, self-catering but with basic comforts... that I’m looking for spots that are a bit off the beaten path... in a relaxed mode...
From George:
Late arrival... need some rest... Herolds Bay from George to the N1.
Tsitsikamma is catching my eye (Storms River)... with or without a stop in Knysna.
Question:
What’s the current condition of the pass from Knysna to Uniondale? R339.
And while I’m at it, the condition of the R340.
Tsitsikamma, Knysna, and my questions still apply if arriving in PE.
Is the Swartberg still closed?
Any recommendations for accommodation in Prince Albert?
If I cross the escarpment, I’ll continue via Anysberg NR, Touwsrivier... any thoughts?
From there... Tankwa Karoo or Mount Cedar (or both).
Then heading back down to the coast... the highlands of Hermanus or Kogelberg NR (any opinions on the latter?).
Or,
A more classic route along the coast...
If I arrive (fairly late) in PE... any ideas for accommodation in that little area?
Given that Nyathi Camp is winking at me...
(For context... a while back, I stayed at Riverbend (same Addo sector, private concession)... and I visited the ruins of that abandoned lodge at the time, which has clearly been renovated since... located in a very quiet part of Addo...).
Any feedback from the pros?
Well, that’s about it...
I’m open to any other tips or advice!
I’m reaching out with a question about which park to choose for a 3-day safari in Kenya.
After 20 days in Uganda, I’m meeting up with my dad for a 3-day safari (that works for him). We’ll be meeting in Nairobi and have a full day to travel to a park (preferably the farthest from Nairobi to avoid crowds?) and spend 4 nights there before heading back to the capital for our flight to France.
I’d love to hear your recommendations since I’ve read so many great tips on this forum.
Hi, I'm looking for information on the road conditions in Moremi. We're leaving in 15 days, and from what I've heard, the roads are pretty tough to drive on. Any advice?
Thanks
At the end of July, we’re heading to Namibia with a group of five for a three-week road trip and visit to the national parks.
We’ve read conflicting info about buying entry tickets—either online (where?) or at the gate when we arrive?
I’d love to hear your thoughts on the agencies you used to plan your trip to Uganda.
There’s the whole issue of gorilla permits, which need to be booked in advance and involve a significant financial commitment. That’s where I’m at with my trip planning. Between checking lutb.go.ug/ and reading online reviews, it’s hard to move forward with confidence.
I contacted the French Embassy, but they don’t provide any recommendations. I almost booked with an agency that had a really bad review from February specifically about the permit process.
How did you go about choosing your agency? Given the large sum involved, I’m this close to booking through a travel agency in France for this part.
From what I understand, no matter which agency books the permit, you’re ultimately guided by professionals trained for gorilla trekking based on the permit itself? I’m assuming that’s how it works.
Thanks for your feedback, and I’m really happy to see the forum’s new energy—it’s been super helpful to me in the past.
We’re heading to Uganda next summer for three weeks with our two kids, who’ll be 7 and 9 years old.
We’ve been to Southern Africa before but not East Africa, and after a trip to South Africa two years ago, the kids wanted to return to Africa, while we wanted to explore a new region while staying independent... Uganda’s been catching our eye for a while, and with Rwandair offering relatively attractive prices, we’re going for it!
We’ll be traveling in a 4x4 (self-drive) with roof tents. I don’t have any 4x4 driving experience, so it’ll be a first for me, but we’ll manage 😉 No great apes for us—kids need to be 15, and we don’t want to do that experience without them.
I don’t usually ask the forum much for trip planning, but this time, I’d love your thoughts and advice!
First question: Karamoja or not? At first glance, if we want to add it to a "classic" loop in the southwest, it doesn’t seem realistic—too packed, too much driving. We could consider doing the full loop via Kidepo and then heading down to Murchison, but I’m worried the trip might feel less varied and less kid-friendly. That said, the region looks stunning, and I’m struggling to accept not going at all... What do you think?
If we skip Karamoja, we’d do a loop: Murchison/Fort Portal/QENP/Bunyonyi/Mburo, which seems pretty comprehensive and would let us take our time, which is nice. A few random questions:
- How much time should we plan for the Fort Portal area? I was thinking at least 3 days to visit Bigodi Swamp, walk around the craters, and maybe do a community walk (any thoughts on that?).
- Between Murchison Falls and the Fort Portal area, is it worth breaking up the drive? I spotted Lake Albert Safari Lodge on the shores of Lake Albert—it’s not too expensive and looks nice.
- I’d love to do some easy walks/hikes at the foot of the Rwenzori Mountains, ideally without a guide, but it doesn’t seem straightforward. Do you know if it’s possible to do nice walks independently? I’ve read about hikes in the hills near Kilembe but nothing very specific. Maybe staying somewhere at the foot of the mountains, like Ruboni Community Camp, would allow that.
- Lake Mutanda looks really cool, and so does Lake Bunyonyi... Ideally, I’d like to see both, but won’t that feel repetitive? Is Lake Mutanda worth the detour?
Last practical question, since we don’t have experience with this: for the car with kids, would you recommend two tents (a bit more space) or a four-person tent?
I’ll stop here—already a lot of questions...
Thanks in advance for your feedback, and looking forward to exchanging ideas!
Gabriel
We’re planning our second trip to South Africa in July 2026. In 2023, we did a loop from Joburg, Golden Gate, Drakensberg, Hluhluwe, St Lucia, Eswatini, Kruger, Blyde River Canyon, and back to Joburg.
This time, we’d like to go to Cape Town and do a road trip to Port Elizabeth, then fly back to Joburg to return to Kruger. At this stage of my planning, here’s what it could look like:
D1 to D4: Cape Town and Cape of Good Hope (Table Mountain, Lion’s Head, Waterfront, Bo-Kaap, Boulders, Cape Point, Chapman’s Peak Drive). I’ve spotted a few places to stay between Camps Bay and Hout Bay (3 nights).
D5 and D6: Either Karoo NP or Hermanus and De Hoop. Any opinions to tip the scales? I’ll admit I’m already leaning toward Karoo (the "wild" vibe of the landscapes and wildlife encounters appeal to me much more than the seaside, which feels less exotic). If we go for Karoo, where should we stay? Inside the park or in Beaufort West? I’ve seen good reviews for Ko-ka Tsara Bush Camp, but maybe it’s better to stay in the Sanparks cottages to make the most of the park? (2 nights)
Option B is to do Stellenbosch (though vineyards aren’t great in winter) and/or the Whale Route—Betty’s Bay, Hermanus, De Hoop (2 nights near Gansbaai).
D7 and D8: Klein Karoo, Oudtshoorn. Staying at De Cango Guest Farm (2 nights).
D9 and D10: Knysna, Robberg Nature Reserve, Tsitsikamma (2 nights in Plettenberg Bay and 1 night in PE).
D11: Flight from Port Elizabeth to Joburg at 7 AM and drive to Marloth Park.
For Kruger, I’ve booked 2 nights in Marloth Park, 1 night in Skukuza, 2 nights in Satara, and 1 night in Talamati, which we loved. I’ll book the last night in Graskop later since we want to revisit the Blyde Canyon area.
I’d love all the feedback you can give on my itinerary, especially for days 5 and 6.
If you have recommendations for accommodations for 4 people, I’d appreciate those too.
Thanks! 🙂
We’re a family of four (two daughters aged 18 and 21) and we’re planning a three-week trip to Tanzania. Zanzibar would be our main base, but we’d also like to do a safari on the mainland.
Could you share any tips on:
- the ideal length for such a safari, the best place to go during this period (and easily accessible by flight from Zanzibar)
- your recommendations for the most suitable type of stay for a family like ours
- reliable local agencies with reasonable prices that could help us with this plan
Hi everyone, I’m here to get some advice on visiting KRUGER Park.
From what I’ve gathered through my reading, I understand there are two ways to visit the park:
- Independently with your own vehicle
=> Do you drive all day?
- By booking with a professional
=> Safari early in the morning and late in the afternoon. But what do you do in between?
When it comes to accommodations, the options are:
- Booking in one of the park’s camps, where the lodging is basic but functional
- Booking in a private reserve, which is more comfortable but prohibitively expensive
- Booking outside the park, which means entering the park every morning. But if you want to stay for 3 days, that doesn’t seem practical to me.
Do you have any advice for accommodations?
To be honest, I’m really struggling to understand how it all works...
Thanks to everyone for your help.
Bidule 27
Hey everyone!
Heading to Namibia in a few days and I just read that the entry fees for all parks in Namibia have skyrocketed. Increases between 86 and 100%, and this has been in effect since April 1st (no joke). Have any of you heard about this, and if so, do you know if it’s actually being enforced?
For example, the fee for Etosha has gone from 150 NAD to 280 NAD per day per person.
Thanks in advance!
I’m really interested in traveling to South Africa in September 2020. My question is whether I should go on an organized tour or plan my own itinerary. Organized trips are pretty expensive $$$$, but the security aspect reassures me. I’d love to hear your thoughts on safety in South Africa and whether it’s easy to arrange activities like visiting vineyards, Cape Town, and going on a safari on our own. Which is better in terms of cost—booking an organized trip or doing it ourselves? It’s definitely less exciting to follow a group for 10 days. We’re a couple in our 50s who love nature.
😊🦁
We’re heading out in April 2027 with our 4x4 to explore part of Southern Africa. Right now we’re researching all these beautiful countries and deciding where to ship our vehicle. We’re from Le Havre—has anyone here already shipped from that port to South Africa or East Africa?
As for all these countries, is wild camping allowed, tolerated, easy, or difficult?
We’ve already visited a few, but you can read just about anything online, so getting tips from real independent travelers is way better :)
We’re all ears for any hacks, experiences, or spots you’d recommend.
See you on the road with Doddy
Hi,
I’m starting to plan a great trip for the last three weeks of January 2027 (my first time in South Africa).
After spending a few hours (!) browsing this forum, here’s a rough first draft of my itinerary:
D0 Arrival at JNB
D1, D2 Blyde River Canyon
D3, D4, D5, D6, D7: Kruger
D8, D9, D10: St Lucia and surrounding area
D11, D12, D13, D14: Drakensberg + Lesotho
D15 A very long driving day to the south (hope the AC doesn’t break down!)
D16, D17, D18, D19 southwest coast (so far I’ve noted Oudtshoorn, Robberg Nature Reserve, Wilderness NP, De Hoop Reserve, and a bit of the wine route)
D20, D21 Cape Town (peninsula and a bit of the city) + domestic flight and return flight (departure from JNB at 11 PM)
A few questions before refining this:
- Do you see any major issues with this itinerary?
- We don’t have a choice on dates, and personally, I prefer green landscapes to desert ones anyway, but do you really see far fewer animals in January than in the dry season? Five days in Kruger should give us enough time to spot plenty of different animals despite the tall grass, right? As for the heat, we’re from Réunion, so we’re relatively used to it, even though I know it’s not the same type of heat.
- Can I trust the distances and driving times given by Google Maps?
- Picking up the vehicle in Johannesburg and dropping it off in Cape Town: how much might that cost us? I’m thinking it probably won’t be worse (in terms of time or money, since there are five of us—2 adults + 3 kids) than going back to Joburg after Lesotho, taking a flight to Cape Town, and renting another vehicle... but maybe I’m wrong.
- Finally, wouldn’t it be better to focus on just one of the two regions (either the northeast or Cape Town and the south coast)? If it were up to me, I’d stick to the first part and extend a few stops... but not everyone agrees! And we’re thinking that since it’ll be really hot, a second part of the trip that’s a bit """cooler""" would be welcome.
I imagine many of you have been captivated by the Masai Mara park and/or your safari experience with Tony Crocetta/Melting Pot Safari. Still, I’d like to share my perspective.
First, I’m an avid traveler, especially in love with Africa, which my partner and I have explored a bit (Zambia, South Africa, Botswana, Kenya, Zimbabwe, Namibia...).
That said, I want to express my deep disappointment with both the Masai Mara and Tony Crocetta’s camp, Melting Pot Safari, where we stayed last year.
First, about the park: it’s stunning, no doubt. But what a highly touristy place! I can’t find the words to describe the horror of being among 30 4x4 vehicles lined up in front of a lioness hunt, let alone encircling her right after her kill while her prey is still alive in her jaws... no respect for wildlife. The same goes for surrounding a young leopard playing with its small prey, a moment when I counted over 50 vehicles, most with their engines running... sickening. I turned away, both my gaze and my camera. What a disaster to see this natural wonder of Africa turned into a tourist hotspot.
Yes, I loved this place on Earth, but no, I won’t "promote" it anywhere or to anyone.
Next, I also wanted to share my dissatisfaction with Tony Crocetta’s famous camp, Melting Pot Safari: where to begin? We booked a private vehicle for four with two friends, and I have no complaints about the vehicle itself (though it obviously came at a cost). The windows and the vehicle weren’t very photo-friendly, but let’s move on.
The trip between the sisters’ guesthouse (which was fine) and the camp went smoothly, except we arrived a bit too late. Result: "We’ll leave for the safari an hour later today because the driver has to respect his rest hours." Perfect—with park formalities, we only spent about an hour in the park that evening. The safari got off to a great start...
During our 12-day stay, we saw some amazing things. Tony wasn’t at the camp—I don’t know what the atmosphere is like when he’s there, but it was rather cold during our trip. Sylvie, his wife, barely looked at us, never asking how our day, night, or game drive went (I think she spoke to us once during the stay, plus the day we arrived, of course). We felt invisible... (if I were mean, I’d say the money had already been deposited into Melting Pot’s bank account.)
The evening meals, if I may say so, were a joke: not enough dessert (aside from fruit, but the few elaborate desserts—like 10 for 18 guests) for everyone, barely enough meat or sides. If you were unlucky like us and ended up with a group of 15 people who decided to skip the starter, you’d better hurry to get your main course, or there might not be any left—and no refills... We always ate our fill, but sometimes we had to serve ourselves in advance.
Finally, I want to correct something about the quality of the meals: seriously, this buffet was really mediocre and far from the culinary standards I’d read about in my pre-trip research (see their Facebook page).
Anyway, let’s move past the food—after all, the avocados were sublime, and we’re not there primarily to eat.
About the tent: the river views were beautiful, and the beds were very comfortable. No running water, individual showers outside the tent, and dry toilets—but it’s Africa, so we weren’t shocked. However, I’m disappointed that for this "modest" price, I wasn’t warned there’d be no soap (and no, I don’t travel with my own soap—and for the price, a little bar in the tent wouldn’t be a luxury). But let’s move on—the hippo views were fantastic. Oh, and to preserve the Masai Mara’s water (which makes sense) and for hygiene reasons, underwear isn’t washed by the camp staff—fair enough. But then what’s that little sign next to the bed? Oh right, for a hefty sum, underwear suddenly becomes "washable"...
Finally, my biggest gripe is about the essential part: the game drives. In France, they sell you a dream with a "photo safari" (what’s the difference, really? A room with a few more electrical outlets?). They promise guides especially suited for photography (not a given, sorry) and vehicles that can get close to animals and go off-road... but here’s the catch: the guides are bound by park laws and hounded by rangers looking to fine rule-breakers. Result: as soon as a white ranger vehicle is spotted, we have to abandon our spot for a wild chase through the grass. Fun once... The next day, we learned that another group’s guide got caught and had to pay $100 for breaking the rules—a sum he casually asked the travelers in his vehicle to cover... because of course, Melting Pot lures tourists with dreams, the poor rangers try to get close, all while breaking park laws... and they break those laws for Crocetta’s company, which, of course, won’t dip into its profits to pay the fines. Basically, it’s "keep the clients happy, but don’t get fined—or the fines are on you or you’ll have to ask the clients directly." Nice boss! Anyway, there were long discussions about this last year, especially among the guests in the fined vehicle. My partner and I found these practices unacceptable, and we were deeply disappointed by this attitude.
I know many people adore this park and/or this company—maybe you were luckier... or maybe you’re less demanding than we are when it comes to respecting rules, nature, and clients. But after traveling through much of southern Africa, I can tell you we personally came back frustrated from this experience and aren’t eager to return... You’ve been warned.
Here’s my feedback after a recent trip to Ethiopia, organized with a local guide.
Despite a signed quote, months of prep exchanges (over eight months!), and phone calls right up to departure day, the guide didn’t honor the commitments we’d agreed on.
Haile Haftu FANUAILE, manager of the agency www.charmethiopiantours.com—who we’d organized everything with—didn’t meet us as promised when we arrived in Addis Ababa. Without any warning, he sent a different guide to accompany us for the entire trip (with a flimsy excuse).
Several parts of the signed quote weren’t respected:
– Services included in the quote but not provided on-site (meals, water),
– Hotels we’d chosen, booked, and paid for were swapped for lower-category places,
– Visits were canceled because the timing wasn’t calculated properly,
– One stop on the itinerary was dropped without any reason or explanation.
We’d paid a deposit for domestic flights, with a promise to refund any overpayment. A month after returning, 150 € per person (there were three of us) still hasn’t been refunded.
I’m sharing this to warn fellow travelers about the importance of solid guarantees to ensure contracts are actually honored. Double-check everything before committing!
Wishing everyone safe and smooth travel prep—Ethiopia is an incredible country!
---
Hello,
Feedback following a recent trip to Ethiopia, organized with a local guide.
Despite a signed quote, numerous preparatory exchanges over eight months, and phone calls right up until the day of departure, the guide did not fulfill his commitments.
Haile Haftu FANUAILE, manager of the agency www.charmethiopiantours.com with whom we had organized everything, did not meet us as agreed upon our arrival in Addis Ababa; without warning us, he sent another guide in his place to accompany us throughout the trip (with a bogus excuse).
Several points in the signed quote were not honored:
– services included in the quote but not provided on site (meals, water),
– hotels chosen, booked, and paid for, replaced by lower-category establishments,
– visits canceled due to lack of time, which had not been calculated correctly,
– one stop on the itinerary canceled without reason or explanation.
A deposit had been paid for the booking of domestic flights, with a commitment to refund the overpayment.
To date, one month after our return, 150 € per person (there were three of us) has still not been refunded.
This testimony is intended to alert travelers to the importance of solid guarantees for contracts that are actually honored, so that everyone can be extra vigilant before committing.
Good luck with your travel preparations, everyone.
Ethiopia is an extraordinary country!
Hello,
With so many agencies out there, we're feeling a bit lost. Could you please share your experience—like recommending your agency if you were happy with them—and tell us why, and if possible, what budget we should expect? Feel free to send it in a private message :)
We’re just the two of us, and ideally, we’d like to go in a 4x4 alone or with another couple, or in a very small group.
Hi there,
I’ve reached out to a few agencies for a week-long family safari next summer before heading to Zanzibar.
So far, the itinerary looks like this:
Day 1: Late arrival at JRO and overnight in Arusha
Day 2: Drive to Tarangire, park visit, and overnight in Tarangire
Day 3: Tarangire, drive to and overnight in Karatu
Day 4: Ngorongoro and overnight in Ngorongoro
Day 5: Drive to Serengeti and safari in Seronera
Day 6: Serengeti and overnight near Lobo
Day 7: Serengeti and overnight in Seronera
Day 8: Flight from Seronera to Zanzibar
On paper, it covers "everything," but maybe there’s a bit too much time lost on the road... Any alternatives?
To simplify (and cut costs), I was thinking:
Day 1: Late arrival at JRO and overnight in Arusha
Day 2: Arusha National Park with a walking safari and meeting the Maasai (?)
Day 3: Drive to Tarangire, park visit, and overnight in Tarangire
Day 4: Full day in Tarangire
Day 5: Tarangire, drive to and overnight in Karatu
Day 6: Ngorongoro and overnight in Ngorongoro
Day 7: Morning in Manyara or Natron and drive to JRO
Day 8: Flight to Zanzibar
Your thoughts and recommendations are welcome...
Thanks
We have the opportunity to spend about ten days somewhere for Christmas, and I’m really tempted by Zanzibar. I’ve been dreaming for a long time about the Spice Island, Stone Town, diving...
Which hotels could you recommend? Not a big "resort"—we’re more into "boutique hotels" or even an Airbnb house. Somewhere quiet (we’re not party animals).
I’m thinking of staying the first few nights in Stone Town and then moving to a beach, preferably one where we can swim regardless of the tides, without ending up in seaweed and mud at low tide.
I’m a bit lost with all the beaches because apparently, the north is very crowded, the south is very windy, and the east has some good and some not-so-good spots, with big tides or not... HELP! 🤪
I’d like to limit myself to a maximum of 2 different places to stay over the 10 days.
I’m reaching out because I don’t understand how Volcanoes National Park works.
I looked at booking for the gorillas, but there’s just the price listed, and the same goes for the Diane Fossey tomb.
So I contacted a hotel in Kinigi, and they told me that for the gorillas, you need a car to get to the park headquarters, and then once you know your group, you need to get from the headquarters to the trekking start point?? Do you confirm this? Is that really how it works? They say the hotel has a driver and it would cost 100 DOLLARS!!
I just found out that on top of the permit, there are other fees??? Uhh…
Are there other options, knowing I don’t want to rent a 4x4 since I’m traveling alone?
And if I don’t get the gorilla permit but just want to visit the Diane Fossey tomb, is it the same issue? From Kinigi, do you need a 4x4? How far is the tomb from the headquarters? Is it a hike you can do alone OR DO YOU NEED A GUIDE, ON FOOT? By car??
If someone could explain everything to me… and is the DF Foundation different??
If I decide to go through an agency, is it possible in Musanze (which would save me trips) or is it mandatory to go through Kigali?
Thanks so much for your help…
Best regards
I’m in the middle of planning a road trip in Southern Africa, and I’m specifically working on the itinerary—especially the distances.
I’ve got the time, but I’m struggling with the transfer days (so much driving just to end up spending the whole day on the road). That’s why I’m trying to analyze travel times, even if it means adding extra stops.
My highlights in Zimbabwe would be:
- Hwange
- Victoria Falls (and maybe Matusadona)
- Mana Pools
- Harare
- Gonarezhou
- Great Zimbabwe
But the distances and travel times seem huge (over 4 hours each time), and I don’t see how to make the drives more chill or shorten them—even if it means adding stops (but which ones?) between each leg.
Would anyone be able to estimate the travel time between these highlights and maybe suggest some nice stops to take breaks?
I’ve been to Rwanda twice before, in November 1991 and December 1993, mostly for solidarity work.
I’m looking into going back this November or December for three weeks, but I’m a bit hesitant when I see the tourist offerings—it’s so far from how I like to travel...
I travel solo using public transport and stay in places like guesthouses (GH), or accommodations run by cooperatives, associations, or religious groups. I love villages, markets, hikes, and local crafts.
So far, my searches for these kinds of lodging options haven’t turned up much.
For now, I’m considering visiting (in no particular order):
Butare: Kibeho, Bisesero, Nyanza
Ngenda
Akagera, Kibungo, Lake Muazi
Dian Fossey’s tomb (with the possibility of seeing gorillas)
Kibuye??? Is the political situation stable there? Or Cyangugu?
So here are my first questions:
-Is French still widely spoken?
-Are there lists of the types of accommodations I mentioned above, or places to find that info?
-Is what I’m planning doable using public transport? From the towns, are moto-taxis still available to get to villages, sites, and—most importantly—back?
-Is it possible to go hiking solo?
-Which are the best markets and what days are they held?
I know that’s a lot of questions already, and I really appreciate any relevant answers you can share.
Looking forward to exchanging more!
I’m planning my next trip in September, and after two self-drive trips to Botswana last year, I’d love to explore Kruger. Since I’m used to camping, I’m thinking of renting an equipped van from Kitted Africa (a small Suzuki van—thanks Safari Expert!) to sleep in a tent and occasionally in a hut.
Here’s my provisional itinerary, and I’d love to hear your thoughts if you don’t mind.
I’ve got 13 nights to plan in Kruger. The rental company is based in Nelspruit.
Entering from the south:
14-15-16.09: 3 nights at Crocodile Bridge or Lower Sabie
17-18-19.09: 3 nights at Skukuza
20-21.09: 2 nights at Satara
22-23-24.09: 3 nights at Olifants
25-26.09: 2 nights at Tamboti or Talamati
Exiting the park on 27.09 via Orpen Gate, then heading to Blyde River Canyon for a night in a hotel or elsewhere.
28.09: Return to Nelspruit, drop off the van, and stay in a hotel.
29.09 (midday): Airlink flight to Johannesburg, then an evening return flight to GVA.
What do you think? Too many nights here, not enough there?
I’ll be traveling solo, I love driving, and I enjoy settling in the middle of nature to listen, observe, and take photos (Botswana was perfect for that).
Thanks in advance!
Nicole
Photo: Baines Baobab, Botswana, April 2025
I’d like to return to Africa and stay in a lodge where I can see animals—not necessarily the Big Five—without needing any transport once I arrive at the lodge, and at a price under $250 per day for two people with full board. The week-long stay is planned for late June into early July. I’m looking for suggestions. Thanks in advance!
Hi, I’d like to travel to Ethiopia as a solo 60-year-old woman, backpacking style, between December 2025 and January 2026.
I’m wondering about the current state of the country: unrest, safety concerns, etc.
Government websites advise against going, saying it’s too dangerous.
But I’m skeptical—they tend to be overly cautious.
So I’m looking for reliable information, though I’m not sure where to find it.
Thanks in advance!