😉Et voilà, pour la 2° fois, une agence de voyage du 84 m'a contacté afin de découvrir le COSTA CONCORDIA (que Bruno connaît très bien), le samedi 24 octobre à MARSEILLE.
Comme en mai 2008, après la visite du "COSTA MAGICA", le déroulement de la journée est le suivant :
Déroulement de la visite :
convocation des visiteurs à 10h30
embarquement à 10h45
visite de 11h à 12h
cocktail offert à 12h
déjeuner offert de 12h30 à 14h30
café offert de 14h30 à 15h
débarquement à 15h
Certes, c'est un programme promotionnel mais très sympa à découvrir.
Je vous dirais plus sur cette visite que je vais agrémenter de belles photos.
On se tient au courant mais avant j'ai ma croisière à faire sur le Méditerranéa, le 22 septembre 2009.
😉Oui, bien sûr que j'y serais. Pour cela, j'ai dû arpenté la rue principale d'Orange et je me suis mis en quête de trouver une agence qui veuille bien réalisée ce service. Notre groupe de 10 personnes sera rejoint par un autre groupe de Cavaillon.
Mais tu vois, il faut comme à chaque fois se lancer dans une démarche afin de souhaiter réaliser ce type de découverte. Je vais être franc avec toi car même si cela devait être sur le Victoria, je me serais glisser dans le groupe car c'est quand même sympa de monter à bord ne serait-ce que pour une visite.
Je vous invite à solliciter vos agences afin qu'il vous fasse découvrir un paquebot à quai pour ceux qui le peuvent. C'est une démarche commerciale simple et il faut peu de personne disponible lors de l'accompagnement.
Au fait, si tu veux d'autres photos du GEM, j'en ai encore en stock...
J'avais réussi à faire l'escale inaugurale du MSC Orchestra à Marseille, de la visite du BDF aussi à Marseille, alors je croise les doigts, jamais 2 sans trois 😉
J'ai 2 pistes pour obtenir cette invitation , ce serait l'occasion de se rencontrer en plus 😛
Si les agences en ville peuvent avoir des invitations , je ne vois pas pourquoi celles en ligne ne pourraient pas en avoir aussi, ce sont des clients de Costa tout pareil donc tu appelles ton agence en ligne et tu demandes, qu'est-ce que tu risques ???
Faut reconnaître qu'une petite bouffe entre nous aux frais de la princesse Costa ce serait super sympa, non ???
😉Alors pour tout te dire, l'agence par laquelle je suis passé, je n'ai jamais traité encore avec elle mais fait simplement une promesse de....
Le jeune qui tient cette agence m'avait promis après discussion qu'il verrait la commerciale régionale afin d'étudier cette possibilité. Ce matin, en repassant devant l'agence, j'ai voulu savoir la suite réservée à la visite d'un paquebot que j'avais proposé en décembre et janvier. J'ai droit à un quota de 10 personnes et Cavaillon de même. Nous allons remplir un imprimé avec nos adresse afin d'être tenu au courant par la suite de propositions commerciales.
Il ne pas négocier directement avec Costa mais c'est l'agence qui fait la démarche par le représentant d'un niveau plus haut et qui actionne auprès de Costa ce genre de visite lors d'une escale à Marseille.
Donc, je le répète, il faut faire une démarche perso auprès d'une agence et dire que vous avez des amis qui seraient intéressés par une visite. Celle-ci doit faire l'effort de vous satisfaire alors que pour la 2° fois, je n'ai toujours pas réservé dans elle de l'année dernière et celle de cette année.
😉Tiens moi au courant, car cela serait sympa de se rencontrer.
Si, je peux me permettre, insiste auprès de cette agence car je peux te dire que le jeune commercial qui tient l'agence de NOUVELLES FRONTIÈRES aprés l'affaire en main et à négocier avec sa correspondante régionale.
Je ne sais pas si Costa France peut être interpellé par un membre dans ce genre de visite.
C'est l'agence locale qui fait les démarches et cela dans un but commercial. Il est donc plus facile pour toi d'utiliser ton agence habituelle et les remuant car cela fait partie de leur mission vis à vis de la clientèle (fidélisation).
Je ne sais pas si Costa France peut être interpellé par un membre dans ce genre de visite.
C'est l'agence locale qui fait les démarches et cela dans un but commercial. Il est donc plus facile pour toi d'utiliser ton agence habituelle et les remuant car cela fait partie de leur mission vis à vis de la clientèle (fidélisation).
On ne peut pas visiter un paquebot seul sauf si on connaît une personne bien placée.
Pour ce qui me concerne, l'agence avec qui j'ai négocié cette visite me permet de faire participer 10 personnes à cette journée.
C'est pour cela que j'ai insisté sur le fait qu'une agence doit se bouger dans ce genre de visite afin de fidéliser des clients. On n'est pas obligé de passer par elle par la suite, chacun fait ce qu'il veut mais vu que celle-ci a eu l'amabilité de faire cette démarche, je passerais moi maintenant par elle pour des bons plans pour les prochaines croisières.
Je reviens de l'agence, elle doit faire le nécessaire, j'attends donc la réponse, c'est vrai que j'ai demandé que pour mon mari et moi ( eh oui Mr veut être de la partie ) , mais s'il faut être 10 , on trouvera bien des gens prêts à se sacrifier 😛
Je suis prete à me sacrifier avec mon mari (afin je crois), ça pourrait être sympa de mettre un visage sur les pseudo 😏
Tiens moi au courant, à bientôt.
Norvégian Gém NCL, Horizon CDF, musica MSC, Allure of the seas RCI, sérénade of the seas RCI, Symphony of the seas RCI, Régal PRINCESS, Fantasia MSC, seaside MSC, explorer of the seas RCI
Comme je suis allée dans un grand groupe du midi, si tu vois ce que je veux dire, tu dois toi aussi avoir une agence par chez toi, sinon, dès que j'en sais plus, je te contacte
C'est vrai que ce serait super de se retrouver un maximum sur le bateau , en plus Bruno s'est proposé de nous servir de guide, que demander de plus 😎😎😎
C'est une très belle matinée , on nous dit que les gens deviennent individualiste, qu'il n'y a plus d'élan de générosité, plus de civisme, mais c'est FAUX, déjà Barriaux et toi vous êtes prêts à vous sacrifier, que c'est beau, alors je me sens réconciliée avec le genre humain 😉😉😉
Bruno , promis s'il faut 10 personnes et que je peux t'avoir une invitation, je le ferais avec grand plaisir, il faut bien se serrer les coudes dans des coups durs pareil 😛
Bonjour, je voulais justement faire visiter un paquebot à des amis habitant le Var et qui n'ont jamais fait de croisieres. J'ai toujours voyagé avec MSC donc pas cliente de Costa. Si vous cherchez des personnes qui veulent se sacrifier, pourquoi pas, meme moi ça m'interesserais, voir la différence entre MSC et Costa, et pour vous rencontrer. Si ce n'est pas possible pour cette fois, tenez moi au courant des prochaines visites de paquebots dans la région, merci à tous.
à mon avis si il a un quota de 10 personnes par région, c'est pas gagné... je pensais que chaque agence pourvait donner 10 invitations. c'est loin d'être le cas. 🙁
Je viens d'appeler l'agence de voyage par laquelle nous allons visiter le Concordia, le 24 octobre.
Cette action purement commerciale est en fait d'attirer des personnes pour acheter une croisière. Ça vous l'avez bien compris, par contre, l'agent local m'a dit que pour lui, il ne pouvait pas prendre des gens qui se trouvent hors du département. Pour nous, c'est le 84.
Question d'organisation régionale.
Chaque agence peut, si elle le désire provoquer en accord avec une compagnie la visite d'un paquebot au cours d'une escale. Cela demande de la motivation et de l'engouement. Je vais même vous que par passion des croisières, je me suis proposé afin de les aider pour organiser un encadrement au cours de cette visite ou une aide bénévole pendant la visite du genre : accueillir, rassembler les gens sur le quai prévu à Marseille..... Pas de réponse objective en ce sens.
Donc pour en revenir à l'organisation pure et simple de cette visite, ne pourrons venir que les personne qui habite le département ou se trouve l'agence.
Je vais pas le cacher, c'est de ma propre initiative que j'ai provoqué ce genre de ballade. Puis avec l'écoute et la gentillesse des responsables mais aussi pour l'aspect commercial. Cela a pu se monter avec une pointe d'insistance quand même.
Je vous donne un exemple ; il y a des gens qui font partie d'une association quelle qu'elle soit. J'ai demandé une série de catalogue à diffuser au sein de celle-ci et je suis revenu dans l'agence quelques mois plus tard. J'ai donc soumis la possibilité d'une visite qui pourrait donner à d'éventuelles futures réservations de croisières pour les personnes qui participent à la visite.
Enfin, j'ai pu avoir l'accord samedi avec cet agent qui m' acommuniqué :
- le nombre de personne,
- le jour et le type de bateau à visiter.
j'ai eu une réponse de mon interlocutrice d'azur croisière. elle n'était pas au courant qu'il y avait des visites. elle se renseigne et me tiens au courant.
😉Voilà pourquoi, je trouve que les personnes responsable d'agence ne s'investissent pas dans ce genre de programme qui peuvent aboutir à de nouvelles réservations.
Je t'ai fait que je m'étais également proposé pour faire partie de l'encadrement. L'année dernière, sur le quai, à Marseille, une des fille de l'agence s'est retrouvée toute seule à gérer plus de 40 personnes avec les problèmes que généraient les dockers. Le MAGICA n'avait pu accoster à quai et des navettes avaient été mis en place pour la visite.
C'est cela que je trouve incroyable que même si la personne n'est pas au courant de la visite parce que, je pense que c'est une action locale, les responsables d'agence ont la possibilité de réaliser ce genre de visite et afin de faire découvrir les produits des compagnies aux clients.
A eux de se bouger, c'est une action commerciale tout à fait possible.
S'il manque du monde pour aider, j'en connais qui serait doublement à l'aise.....
Je n'ai pas de nouvelles, mais je n'ai pas demandé non plus, je vais relancer la machine parce que je suis d'accord avec toi, s'il y a une possibilité, faut se bouger un peu, ça s'appelle satisfaire le client 😛
Tu dis que la personne était débordée à gérer plus de 40 personnes, en tant qu'accompagnatrice, on est là pour ça, justement pour éviter ou régler les problèmes, une quarantaine de personnes c'est la norme dans un groupe, après c'est un métier, faut savoir gérer son groupe et ne pas se faire déborder 😇
😉Bonjour,
S'ils ont besoin d'une accompagnatrice pour gérer 40 pax, pas de souci c'est dans mes cordes ! Mais dites vous bien qu'en agences les personnes ne sortent que très rarement sur le terrain et sont peu nombreuses à accompagner des groupes. Vendre sur un catalogue c'est une chose mais produire, vendre et accompagner c'est dèjà un peu plus corsés et j'en parle en connaissance de cause !
Dans toutes les agences il y a des Educ Tours pour les agents et pour les clients actuels et à venir .
En temps qu'agent de voyages j'ai fait souvent ce genre de voyages dont un en Israel sur 5 jours voilà déjà un moment.
Ce genre de produit existe aussi pour les spectacles, les parcs d'attractions, les croisières fluviales, etc...
Mais insistez auprès de vos agents locaux ils peuvent le faire mais il faut un peu de motivation. Capucine 18
Pour moi, c'est chose faite et je me connais, je provoquerais cette démarche commerciale une 3° fois car il n'y a pas de raison d'éviter de se faire plaisir. Et puis, il faut bien se sacrifier pour ce genre d'occupation, non !!!
J'ai œuvrer durant de nombreuses années dans le contexte de relations publiques et de visites t maintenant, je bouscule un peu ce monde qui n' a pour action : catalogues et internet. Un peu de sport, ne fais pas de mal....
De toutes façons, vous aurez mes commentaires sur cette visite.
😉Re, Effetivement il faut de temps en temps remuer tout ce petit monde mais pour beaucoup une fois le voyage vendu il n'y a plus rien à faire. Le relationnel joue un rôle des plus importants dans ce boulot.
Je pars en Croatie avec une personne qui vas monter en Alsace elle est de Lamballe... mais c'était une de mes clientes lorsque je travaillais dans ce milieu et je l'ai emmenée avec mes groupes un peu partout dans le monde et là je lui ai dis que je partais avec Christelle en Croatie, elle m'a dit "Je viens avec toi" et je vous garantie qu'aller de Lamballe, dans l'Ouest, à Ingwiller (Est) ce n'est pas rien même avec le TGV !
Un voyage est fini lorsque la vente d'un second est faite.
Capucine 18
Voilà pourquoi, je trouve que les personnes responsable d'agence ne s'investissent pas dans ce genre de programme qui peuvent aboutir à de nouvelles réservations.
bonjour
notre agence nous a dit de pas pas avoir entendu parler de cette visite 😠 un peu drole non ?
je vias tenter une autre agence sur marseille 😕
bonne journée
Notre agence n a pas de visites organisées par Costa à, cette date. Cette opportunité est offerte à nos meilleurs clients exclusivement lorsque Costa nous le propose.
Merci pour votre compréhension,
Amicalement,
Sandra
mais au moins elle réponds aux mails. pas comme planète croisière pour la croisière de janvier. quelle galère pour avoir des réponses aux questions...
C'est normal car c'est à eux de provoquer ce genre de visite. Et puis, on n'organise pas des visites pour les meilleurs clients car eux, ils provoquent leur propres croisières par habitude mais cela intéresse surtout ceux qui n'ont pas fait ou qui par intérêt souhaite connaître un autre produit.
Cela fait partie des démarches commerciales des agences comme de vous faire parvenir sur votre boite "mails" des croisières à des prix avantageux.
Je dirais une seule chose, bougez-les car tout sourire lorsqu'on achète une résa et rien lorsqu'on demande une visite ou fait connaître qu'il va y en avoir une. Je suis d'accord qu'il doit y un quota de personne pour la visite mais ceci la promo vente par ce biais est d'actualité.
Après tout dépend des relations internes avec Costa, MSC ou autres.
Faisons bloc pour que cela bouge pour nous satisfaire.
Je reviens sur cette discussion pour faire part de nouvelles avancées.
Donc, mes 10 candidats à la visite sont retenus pour cette visite et en plus l'agence nous met en place un minibus pour la découverte du navire.
Franchement, on a faire fort car de l'idée de la mise en place de ce type de programme à l'organisation d'une ballade de ce type avec une bande d'amis, c'est vraiment top.
Comme quoi, tout peut se faire y compris une visite après une croisière de 11 jours....
Nous avons à disposition un bus qui nous amènera à Marseille, le samedi 24 octobre 2009.
Le protocole a été respecté depuis le premier jour et nous sommes 04 couples du 84 plus d'autres de CAVAILLON et en route pour la découverte de ce paquebot.
J'espère faire quelques clichés pour l'ami Bruno mais je ne pense trouver de changement sur qu'il a vécu à bord.
J'ai de fortes chances de voir et de connaître VERO34 qui est une fan comme moi pour ce genre d'expédition.
Je vous raconterais en détail cette ballade nouvelles.
😉Je viens d'être contacté par un ami qui me fait savoir que nous sommes inscrits dans une agence afin de visiter le BLEU DE FRANCE, le dimanche 15 novembre 2009. Le programme est identique au Concordia et bien entendu, cela se passera à Marseille.
Un petit mot pour Véro qui est aussi fana. C'est l'agence AFAT CORAIL VOYAGES qui est leader de cette affaire.
Je vais pouvoir faire un album complet sur les navires d'aujourd'hui car j'espère que ce genre de visite continuera.
Juste pour rappeler que demain matin 08h15, départ pour Marseille pour visiter le CONCORDIA.
Je vous fais un reportage photo et je vous mets en ligne le plus vite possible les images.
Si d'ici ce soir, quelqu'un souhaite une vue particulière du navire, un petit message et dans la mesure du possible de la visite, je ferais la photo.
Nous rentrons à l'instant de la visite du Costa Concordia à Marseille.
Celui-ci était à quai juste derrière le Costa Europa et avait en face de de lui le MSC Fantasia.
Dans un petit coin de quai, j'ai pu apercevoir le CORAL de LOUIS CRUISE.
J'ai donc fait comme à mon habitude une grosse série de photos (650) et je vais les mettre sur le site à votre attention.
Je remercie Sébastien de l'agence "Nouvelles Frontières" d'Orange et Aurélie de l'agence de Cavaillon. Ils ont été superbes tout au long de cette journée dans l'accompagnement.
Un grand merci aussi à Maria, notre chauffeur de bus qui avec son humour constant nous a fait apprécier durant ce trajet une ambiance d'enfer.
Promis, je reviens pour mettre les photos et mes commentaires.
Effectivement je ne suis pas venue, trop crevée depuis la Jordanie et en plus mon mari a dû aller bosser ce matin, ça m'embête bien par rapport à l'agence qui s'est décarcassée pour m'avoir les invitations, mais j'ai trop tiré sur la corde ses derniers temps et entre quelques problèmes de santé et la fatigue, je ne me voyais pas prendre la voiture pour aller jusqu'à Marseille, déjà que j'y retourne mardi matin pour prendre l'avion
J'aime les voyages mais là j'en ai RAS LE BOL, j'aspire à du calme et du repos
C'est sympa de me dire que je suis encore jeune, c'est aussi ce que je pensais mais le corps ne suit pas toujours l'esprit 😛
Mardi c'est perso, j'ai trouvé un vol Marseille - Tours ( parents et fille là bas ) pour 11 € 63 AR , j'ai pour plus cher d'essence ( la France c'est pas comme en Jordanie, à 44 cts le litre ) et de parking !!!
En attendant le reportage de l'ami Alcati sur le Concordia, je vous joint quelques photos que j'ai pris lors de notre croisière Trésors de l'histoire en Mars dernier.
Le Concordia
Cabine 6417 avec balcon
Disco
Fontaine de chocolat (hauteur 80 cm)
Atrium (plafond, escaliers, ascenceurs)
Restos Roma et Milano
Piscines
Pont supérieur babord et tribord
Briefing des serveurs
Pont supérieur et plafond atrium
Me revoilà, veuillez m'excuser mais après notre retour de cette belle et agréable ballade, nous nous sommes donné rendez-vous dans un resto à Courthézon.
Le déplacement fut très agréable dans un bus de la société Raoux et comme je le disais avec un chauffeur féminin vraiment top.
L'arrivée sur Marseille n'offre aucune difficulté de l'autoroute (en venant d'AIX). Il suffit de rejoindre ensuite par la route, les quais de la Joliette et de sortir au n° indiqué sur votre documentation pour rejoindre le bateau. Ensuite, vous avez une multitude de personnes prêtent à vous renseigner mais sachez que de toutes façons, on a une vue immédiate sur le positionnement des bateaux à quai. Donc, ensuite très facile à trouver.
Je précise cela pour mon ami Alexandre qui lui doit rejoindre Marseille, bientôt.
L'arrivée le long des quais n'offre aucune difficulté et l'ont vous dirige vers les parkings.
Le bâtiment d'accueil des passagers est moche et triste. Il ne vaut pas le Palacrociere de Savone, bien entendu. Mais que ce soit pour Costa ou Msc, le site est le même puisque les navires sont en vis à vis.
Petite précision très utile pour vous :
l'accueil des passagers COSTA et de MSC est complétement différent. Je m'explique et je commence par MSC :
Vous trouverez de suite les drapeaux blanc et bleu marine de la compagnie, lors de votre venue. Des personnels masculins sont là pour vous accueillir et vous le remarquerez tout de suite car mesdames, ils sont habillés vraiment trop top : en spencer..... la classe.
Ensuite, vous serez dirigés vers un responsable qui vérifiera votre carnet de voyage. Tout au long du parcours et cela jusqu'au bateau, ces personnes seront présentes. Avant d'embarquer, vous avez droit un petit rafraîchissement.
Je dis bravo pour le plus de MSC mais après chacun appréciera sa croisière par la suite.
Pour Costa, rien de tout cela si ce n'est d'être orienté tout simplement vers le bateau par la passerelle.
Croisières › France › Provence-Côte d'Azur · 24 replies
La visite de l'Eclipse a été organisée, pour ses clients, par mon agence de voyages de Lyon. Reine...en guest...ayant réservé une croisière chez Celebrity, en…
Croisières › France › Provence-Côte d'Azur · 18 replies
Fan de paquebot, je suis toujours à la recherche de visite de navire. Je vais donc mettre des photos du COSTA SERENA afin de le faire découvrir aux personnes…
Croisières › France › Provence-Côte d'Azur · 247 replies
Nous voilà à J - 2 pour " notre " grande-double " journée: visite du plus gros bateau sorti des chantiers de Saint- Nazaire (cocorico) et la rencontre VF tant…
Croisières › France › Provence-Côte d'Azur · 11 replies
Un article de Var Matin du jour: Envie de promenade? Suivez les clous Publié le dimanche 03 avril 2011 à 10H03 Un circuit urbain de découverte historique et…
Hello,
We’re back from this cruise.
Boarding in Dunkirk: The doors opened around 12 PM. Since we were a bit early, I asked if my husband, who uses a walker, could wait inside instead of outside. I left him with the two suitcases and our two backpacks in the small hall while I parked the car in the reserved CFC parking lot for 10 € per day.
The shuttle that was supposed to take people from the parking lot to the model pavilion was supposed to arrive in 5 minutes, but after 15 minutes, nothing. After waiting 15 minutes, I saw a man walking and asked if I could follow him. In 15 minutes, we arrived, and still no sign of the shuttle—it must have passed us. Arrived at the model pavilion.
My husband had already checked in the suitcases with the help of a CFC staff member. The remaining formalities were completed quickly. We were on board by 12:15 PM. Headed to the buffet on deck 11 and waited in a lounge to access our cabin.
At 2 PM, we discovered our balcony cabin on deck 9 at the rear: spacious with a large balcony compared to MSC/COSTA.
Since we were at the rear, cabin 9202, there was always an issue with elevator number 4: "priority."
Elevator number 2 stops at deck 10... and elevator number 3 was often out of order, leaving only number 1 for those with mobility issues to reach the buffet, especially for people who struggle with stairs. Note: only one child on board and lots of "gray hair."
DAY 2: At sea. Lots of activities offered.
Day 3: GOTHENBURG (Sweden). Sunny, 19°C at 11 AM.
Excursion booked with CFC: Gothenburg and Haga for all.
Interesting visit with a great guide. The HAGA district, in our opinion, is full of cobblestones and nothing special, not suitable for people using a cane or wheelchair. Elevator number 3 was out of order again.
Day 4: Copenhagen. 15°C in the morning, showers in the afternoon.
We didn’t book an excursion since we’d already stopped here with CFC in 2025, and based on advice from this forum, we took the hop-on/hop-off bus right in front of the ship. I still went to see the Little Mermaid again.
No TV, but the elevator was fixed.
DAY 5: At sea. Still no TV.
DAY 6: GDANSK (Poland). 15°C, rain all day.
There’s a shuttle to get to the city center.
We took the excursion: Panorama of Gdansk.
The guide left us at the entrance of the city center for 45 minutes, telling us what to visit. Meet-up for the rest of the tour at 3 PM. The bus left at 3:15 PM to cover 10 km to see St. Mary’s Cathedral. We arrived at 4:16 PM... The guide said there are often traffic jams in that direction. We had 10 minutes on site before heading to see the lighthouse and the Westerplatte monument, where we also had 10 minutes.
Many of us wondered why we didn’t do the tour in the opposite direction since they knew there would be traffic...
I went to reception to complain about the organization. The staff member read me the program: we were supposed to start with the lighthouse, then go to the cathedral and stay for 30 minutes before heading to the center of Gdansk for a short guided walk with some free time to buy souvenirs, etc.
The guide did the complete opposite of what was planned and didn’t even give us a guided tour—just dropped us off in the city...
DAY 7: Bornholm Island (Denmark). 14°C, a few sunny spells.
We saw in the excursions that there was a walking tour of RØNNE. So, like many others, we explored on our own. There was a small orchestra welcoming us at the port and two people with city maps. We took the shuttle to leave the port—it ran every 15 minutes. The tourist office was next to the "shuttle bus." A pleasant visit at our own pace.
DAY 8: KIEL (Germany). 18–23°C, nice weather.
We took the "Kiel for all" excursion. Great guide and interesting visits.
The port is in the city, and in 10 minutes, we were in the city center by following a blue line on the ground from the port. Elevator 3 was stuck again... and the TV was back.
DAY 9: At sea. Elevator 3 works.
DAY 10: At sea. Elevator 3 is out of order again...
DAY 11: Disembarkation in Dunkirk.
Cabins had to be vacated by 7:30 AM. Buffet open until 9 AM.
Elevator number 1 was "reserved," leaving only number 2, which doesn’t go up to deck 11... a problem for people with mobility issues who had to cross the entire deck 11 and try to use one of the four working elevators at the front, which were crowded.
My opinion: Interesting stops.
The onboard staff were always welcoming, smiling, and mostly French-speaking.
Evening shows were better than in March/April 2025—better singers, dancers, and presenters, and the costumes were improved.
I liked the "magician" shows less.
There were three onboard lectures by a very cultured person, but they went off-topic and were too historical for my taste. I didn’t attend the other two; my husband went to the second but not the third.
For this cruise, there was a bridge theme, but we’re not players or interested.
We didn’t take a drink package on board—water, coffee, tea, and herbal teas were available.
We had a water leak in our cabin the night before disembarkation. We reported it, and after the technical staff came (with a translator who didn’t speak English), we were asked to leave the cabin for a while for repairs. We went to a lounge, and after 1.5 hours, I checked in at reception. The repair took longer than expected... we had to change cabins... not ideal the night before disembarkation. No balcony cabins were available, so we got an ocean-view cabin, 6075, with a bathtub (impossible for both of us to use). We packed our suitcases, took a shower in our cabin, and moved to the new one. Noise from chairs until 12:30 AM because the cabin was under a lounge, and constant ventilation noise in the hallway... sleep was hard to come by.
Disembarkation: Well organized. We were helped with transporting the two suitcases and bags to the waiting room while I took the shuttle to get the car.
Guylène
Hi there,
Here’s the 2027 cruise schedule.
It’s a great way to get ideas and maybe even meet up with other members!
2 essential rules:
1) Never "quote" the schedule when replying—this avoids any confusion.
2) Follow this format:
DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port
DON’T FORGET THE SPACES between the / /
REMINDER Despite my requests, few people follow the requested format. Cruises that stray too far from it won’t be listed anymore—sorry about that. IMPORTANT Please respect the templates!
PLEASE COPY AND PASTE THE FORMAT BELOW AND REPLACE WITH YOUR DETAILS IF YOU’RE HAVING TROUBLE
DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port
It takes time to fix mistakes, so THANKS TO EVERYONE for your help!
YOUR TURN 😉
NUMBER OF 2027 CRUISES: 1
JANUARY
14/01 - poupou10 / AZAMARA JOURNEY / 74 days / South America Tour / Miami
FEBRUARY
MARCH
APRIL
MAY
JUNE
JULY
AUGUST
SEPTEMBER
OCTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
Hello!
After a lot of hesitation between different cruise lines (Explora, Oceania, YC, HAL, NCL) and several destinations like Norway, Ireland, and Iceland,
I finally chose NCL’s Star for Iceland.
I had already looked at this itinerary when I went to Scotland in April with CFC, but it was really expensive.
You should know that CFC often offers last-minute deals 45 days before departure (the point when you can no longer cancel or modify).
So, I got a great opportunity and grabbed it.
Departure is on August 23rd.
hi there
Here’s the cruise schedule for 2026.
It’s a great way to get ideas and maybe even meet up with other members.
2 essential rules:
1) never "quote" the calendar when replying—this’ll avoid any confusion
2) follow the format below
REMINDER Despite my requests, few people follow the requested format. Cruises that stray too far from it won’t be listed anymore—sorry!PLEASE respect the templates!
COPY AND PASTE THE FORMAT BELOW AND REPLACE WITH YOUR DETAILS IF YOU’RE STRUGGLING
It takes time to fix mistakes, so THANKS TO EVERYONE for your help!
YOUR TURN 😉
NUMBER OF CRUISES 2026:
JANUARY
FEBRUARY
MARCH
APRIL
MAY
JUNE
JULY
AUGUST
SEPTEMBER
OCTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
We’re taking an MSC cruise in May, and after the Cinque Terre, we’ll be stopping in Naples. We’d like to know if it’s possible to walk out of the port quickly and reach a nice area of Naples on foot (we’re two older people). While we’re at it, I’ll ask the same question for Palermo, since we’ll be there the next day. Thanks for your replies.
Hi everyone,
I’m staying in a suite on the Pacifica in October and I can’t find any details about the suite benefits beyond the elite restaurant, the butler, and the espresso machine.
What about breakfast and meals served free in the cabin, and the spa?
Costa’s been cutting back on perks for Gold members, and it seems like suites are next.
Thanks for your replies!
hi,
I’m leaving Hamburg for Iceland at the end of July. The boat arrives in Reykjavik on Tuesday, August 4th at 8 AM, and I’d like to book a day trip like the Golden Circle or Secret Lagoon… The sites like GetYourGuide and others list departures at 8 AM. If you’ve used these sites with the MSC Preziosa, could you let me know how to go about it?
Thanks! 😉
allyMB007
Hello everyone,
It’s with immense sadness that I learned this morning of the passing of our friend Nathalie (nadu). Many of us knew her through this forum, which she loved so much. She enjoyed reading your travel stories, joining discussions, sharing her cruise reviews, and offering valuable advice—always with kindness, gentleness, and discretion.
For me, Nathalie was so much more than just a cruise enthusiast. She was a friend, a deeply kind person who was always there to listen, despite the many health challenges she faced with tremendous courage. We corresponded regularly, and sometimes we had the chance to visit each other’s homes or attend the cruise show together with our respective husbands.
We shared a common dream: when we both retired, we had planned to finally go on a cruise together. Life had other plans, and that trip will forever remain a journey we never had the chance to take. That thought weighs heavily on my heart today.
I’ll remember her as a gentle, generous woman who was always ready to help others. Her presence on this forum will leave a huge void, just as her friendship has in my life.
I send my sincerest thoughts to her husband, her family, and all those who had the chance to know her.
Fair winds, Nathalie. I like to think you’re now sailing on an infinitely calm sea, under an eternally blue sky. You’ll remain in our thoughts and hearts every time we talk about cruises or set off on a new journey.
Rest in peace, Nathalie.
For those who’d like to send a message of comfort and sympathy to her husband, you can send me a PM, and I’ll pass it along.
THANK YOU
Hello everyone,
So happy to be back on this Forum!
We’re heading off on another cruise—our 7th—after a 5-year break...
We’ll be leaving from Venice on April 26th with stops in Kotor, Mykonos, Santorini, and Ancona.
Could you help me plan the stops by sharing tips, tricks, and advice?
For those who already know me, you know we prefer not to take the cruise line’s excursions but instead organize everything ourselves.
Thanks in advance to everyone, and looking forward to chatting with you all!
Hello,
We’re taking a cruise to Northern Europe with a stop in SOUTHAMPTON.
We’d like to visit the Stonehenge site.
Is it possible to get there on our own (my husband is a wheelchair user), since the MSC excursion to Salisbury is priced at 127 € per person?
There’s also a stop in Rotterdam, and it seems there’s a "miniature village to visit" nearby. Has anyone here been there, and if so, how did you get there?
Thanks so much for your tips. Mum49
If you're traveling on the Costa Diadema from October 17th to 28th, 2026 to Lisbon, we can meet up for a drink. Share our cruising experiences, an excursion, a table...
hi there, a group of friends and I are going on a cruise at the end of June with CFC in Norway. I’d love to get some info on the different stops we’ll be making. Most of them are one-day stops (from around 10 AM to 8 PM on average). Here are the stops: Andalsnes, Trondheim, Honningsvåg, Alta, Hellesylt, Sandane, Austefjorden.
Thanks in advance to anyone who can share what there is to see or do in these places.
When I get back, I’ll post what we did—it might help others who come after us.
Also, does anyone know if the boat sticks to the arrival time in Dunkirk for catching tickets to head back south? We’ll plan a buffer just in case.
Hi there, The day before boarding the Costa Favolosa for the Norwegian Fjords cruise departing from Hamburg, I'd like to book a hotel. Which one would be the most convenient location-wise relative to the port?
Thanks in advance for your reply.
Hello,
We’ll be sailing on the Renaissance with CFC to southern Norway from July 4 to 11, 2026, departing from Dunkirk (the cruise was booked through "Planète Croisière").
When entering some personal details or pre-selecting options on the CFC website, I’m wondering about the "optional" categories for drinks and WiFi.
I’m actually a bit surprised by these extra charges, as we weren’t used to them on other cruises (Australis in Patagonia; Hurtigruten’s Coastal Express in Norway and Alaska; Rivages du Monde in the Arctic or on the Douro River; a Nile river cruise in Egypt), where we sometimes had access to basic drinks at meals and free WiFi when near land.
Anyway, for those who’ve already taken a CFC cruise on the Renaissance, could you share some advice? Specifically about the most basic drink package, called "Fraîcheur" (238 € for two), which doesn’t seem to be described anywhere. The "Premium" package seems excessive (490 € for two for the week) for light drinkers.
As for WiFi, it’s 10 € per day per person. While I find that price acceptable for parking our car in Dunkirk, it feels overpriced here (especially since it was free on the Nordlys "Coastal Express" just 3 or 4 years ago).
So, I’d love to hear from experienced cruisers who’ve been on this ship!
Looking forward to seeing the excursion prices, which should be available soon! 😐
Hi there,
I’m considering a cruise on this ship in the recently introduced Yacht Club category.
Have any forum members tried it?
What are your thoughts? Positive or negative? Which cabins should we go for—or avoid?
We’re already familiar with the Yacht Clubs on the Splendida, Fantasia, Preziosa, and Divina series.
We weren’t as keen on the one on the Seashore—we found it too big.
Thanks in advance for your feedback!
Best,
Claudine
We're considering a new cruise soon and would like to try the Renaissance.
The uniqueness of the promenade cabins appeals to us, but could anyone give us some insights on the following points:
- Is the glass door sufficiently tinted to prevent outsiders from seeing into the cabin?
- Is the soundproofing good enough to block out conversations on the promenade deck?
Thanks in advance to anyone who can help!
My husband, our two teens, and I are going on a cruise on the COSTA Esmeralda at the beginning of July. We’re thinking of exploring the ports on our own. Do any of you have recent experiences or tips to share? Are there shuttles between the port and the city center? Are they free? Looking forward to hearing from you.
As promised, here’s my review of the cruise I took from the 5th to the 19th on the MSC Virtuosa.
As you know, I had initially booked a cruise with Mein Schiff departing from Dubai (from Dubai to Cape Town). It was a 22-day cruise. Due to the issues in the Persian Gulf, my cruise was canceled by Mein Schiff.
So, we started looking for a Plan B because we really wanted to go. Especially my wife, who had just had a minor procedure and needed some rest. Since she had already taken time off, she was determined to travel. However, we were looking for an affordable Plan B since we weren’t sure when Mein Schiff or the airline would reimburse us.
While browsing online, I found a 15-day cruise departing from Pointe-à-Pitre (including flights, transfers, the cruise, and drinks) for a price of 1,200 € in a Fantastica balcony cabin. We thought, *Why not?*
I should mention that I’m not usually a big fan of MSC. My last experience with them was post-Covid (I took two cruises, one in 2021 and another in 2022), and it was honestly a disaster. We didn’t want to repeat that, but after talking to Catherine, who told me she was very happy with a short Christmas cruise, we decided to give it a try.
I have to say, I was left speechless. Honestly, the cruise was absolutely perfect. There’s nothing to complain about (or just a few minor details). In terms of service and food, I felt like I was on a premium cruise line. I’d even say MSC has nothing to envy from some of those companies. While premium lines like Holland, Celebrity, and Royal are cutting back on services, I think MSC has made huge improvements. Seriously, I wasn’t expecting this at all. You’ll see what I mean as we chat more.
I won’t do a full review like I usually do because there weren’t many stops:
1. We boarded in Pointe-à-Pitre
2. We stopped in Saint-Martin
3. Then it was a direct crossing to the Azores...
This cruise was really about relaxing, even if it’s not the kind of trip we usually take.
First off, I’m not a big fan of "flight and cruise" packages. I asked if we could leave two days early, but they said it wasn’t possible. We had to take the flight, then the bus, and board the ship directly.
It’s not really my thing, but given the price we paid and since we really wanted to relax, we thought, *Why not?*
Here’s the itinerary:
Boarding in Pointe-à-Pitre
Saint-Martin
Five days at sea
The Azores
Four days at sea
Hamburg
One day at sea
Le Havre
But as I mentioned, it wasn’t about the itinerary. It was really about taking a break and unwinding. Honestly, I came back thrilled.
We’re stopping over in Rovinj this coming May, and since we’ve already visited the main sights (port, church, etc.), is there a walk we can do on our own—no boat needed—that would fill a morning?
Thanks to anyone who knows the area…
My wife and I are going on a cruise on the MS Vesteralen on August 4th. The ship stays close to the coast to deliver mail and packages. My wife is a musician and is sensitive to the movement of the boat. Which deck and cabin should we choose?
Hi there,
So, I booked this cruise...
I know CFC gets a lot of criticism—
- And that it’s not really like the ships I usually take.
But the destination really interested me...
So, I’m giving it a try...
I’m going in with an open mind, thinking I got a good deal, so I’m not expecting the same experience as when I travel with Yacht Club or The Haven.
We’ll see... soon!
hi, we’re going on a cruise with MSC Virtuosa in the Caribbean. Has anyone done this cruise before and could give us some tips for excursions on the different islands? Thanks for your help
😉Hi there,
A few months ago, CFC put the EN VOGUE experience on sale, departing from Dunkirk.
I booked this package to test the boat and onboard services for myself.
I’d read a lot of reviews mentioning numerous issues on board, so I wanted to see for myself what it was really like…
Okay, I’ll stop rambling…
The package included boarding at 6 PM on Friday, dinner, a show, an overnight stay, and breakfast.
We chose an interior cabin for this experience—since the boat wasn’t leaving the dock, we didn’t see the point in paying more… All in all, it cost 130 € per person.
My mom joined us; she got the same cabin for 130 € with no single occupancy supplement.
We’d checked in online to board faster.
We took the train to DUNKIRK, then a taxi to the shuttle pavilion—7 € for the ride.
When we arrived at the pavilion, we were told to wait because there was a connection issue with check-in. Great start…
After about ten minutes, we were finally allowed to proceed.
At the counter, they said they didn’t have our cabin cards and no record of our check-in… Very odd.
With no solution, they put us on the bus and said we’d sort it out at reception. Perfect.
We went through security, and they confiscated our water bottles—never seen that before! Then they said my mom had a corkscrew in her bag, so they searched it… but there was no corkscrew. Total amateur hour… They eventually dropped it.
We got on the bus for a ten-minute ride…
We boarded the ship with a crew member and headed to reception.
Turns out, we weren’t the only ones in this situation.
The nightmare began… Only two staff members were handling all the issues, and everything seemed complicated.
They told my mom her cabin had been given to someone else 😲.
That was the last straw…
It took forever—they had to redo the entire check-in.
Finally, they told my mom her cabin was good to go; they’d mixed her up with someone else… After a solid half-hour, we could finally head to our cabin.
I’m determined to test everything: the pool, jacuzzi, show, restaurant, spa, etc…
TO BE CONTINUED