Ma copine et moi avons effectué notre 1er voyage sac a dos l'année dernière( 3 semaine en tailande).Ce voyage c'est magnifiquement bien passé, nous somme tombé amoureu de se genre de voyage. :)
Nous voulons recommencés l'experience cette année.1 mois au mexique(du 10 novembre au 10 décembre)
Nous ne savons pas du tout ou allé, quelqu'un aurait il déjà fait le même type de voyage?quel itinéraire a faire pour voir le maximum de chose dans le pays(architecture, visite de temple, tribut...) nous somme avide de découverte :-)!
Les chose ou endroit a éviter, les incontournable....
La météo qu'il fait dans les diférent lieu, les vétement a prendre!!
Le cout de la vie pour 30 jours?
Nous vous remercions par avance de vos réponse!
Il faudrait d'abord vous renseigner un peu! Ou donner plus d'infos sur vos goûts...🙂
Un itinéraire très populaire (et que je ferais dans 1 mois!!!) est d'arriver à Mexico et de repartir de Cancun. Vous pouvez ainsi passer du temps dans les montagnes (temps sec, parfois frais) et dans les terres basses (climat chaud et humide). Mais vous passez à côté des villes coloniales du nord, de la côte pacifique ou atlantique (vous ne pourrez probablement pas faire les 2...) et de la basse-Californie.
Cet itinéraire n'est pas populaire pour rien, il permet de visiter Mexico (une des plus grosses villes du monde), de voir les sites de ruines les plus importants du pays, de voir des climats très différents les une des autres, ainsi que de superbes sites naturels, et de finir le voyage avec quelques jours sur des plages superbes.
Nous commençons a regardé un peu tout ca, nous avons déjà abordé l'idée du parcoure que tu nous propose.Et il est vrai qu'il nous intéresse vivement( c'est ce que l'on a fait un peu prêt en thailande, débuté dans les terre pour finir dans les eau turquoise a se faire doré au soleil!! :-)
ce parcoure fait a peut prêt 1600km, le plus dur se serra de sélectionné les lieu a exploré.
Pour répondre a ta question, nous aimons tous, les grande ville, le désert, la foret, visite des temple et tribut(si nous ne les dérangeons pas évidemment) la gastronomie local....tous cela ns fait rêver :)
En faite nous voulons connaître ce pays au maximum sans faire tous ca a la va vite!
Après le plus dur est de choisir.
Nous venond d'acheté le guide du routard, il nous a bien servi en thailande!
A ce que j'ai compris tu part dans 1 mois, combien de temps? a ton retour pourrais tu me donné des infos sur ton voyage, les endroits a évité, les lieus incontournable...
Nous te remercions beaucoup de prendre du temps pour nous répondre!!
vive les voyageurs!! :)
cordialement
Je pars effectivement dans un mois(!!!), pour 3 semaines, et je pourrai bien entendu répondre à vos questions à mon retour. Nous sommes actuellement en train de planifier notre itinéraire et j'ai peur que nous allions trop vite (trop de choses à voir...). On va voir comment ça va aller!🙂
Oh la bonne idée! Vive le Mexique! Bon, j'y ai vécu pas mal de temps et en plusieurs séjours, du coup je l'ai visité par petits bouts... mais j'y suis retourné il y a 2 ans, et j'ai fait le parcours suivant:
- Mexico (ne pas le zapper!!!! il y a plein de choses à voir!!! et puis, ça peut parfois être une ville épuisante, mais il faut la connaître, elle est intéressante...) on peut rediscuter des trucs à y faire.
- Oaxaca (la ville + Monte Alban)
- Chiapas:
* San Christobal de las Casas, San Juan Chamula
* Cascadas de Agua Azul (si c'est la bonne époque. décembre ça doit être pas mal)
* Palenque
- Yucatan:
* Uxmal
* Chichen Itza
- la plage: éviter Cancun, le sable n'est pas terrible (il se fait régulièrement embarqué lors des ouragan et il faut en réimporter!) et c'est tout construit. y aller éventuellement un après-midi et une soirée pour voir. allez plutôt à Tulum, un peu au sud: le sable, c'est de la farine! très belle plage, des cocotiers, etc. petit site archéologique sympa. et faites un tour dans les Cenotes (des sortes de puits où passent les rivières souterraines, c'est intéressant et assez beau).
prenez un avion Cancun-Mexico pour revenir, c'est moins cher que de tout se retaper en bus, et ça va nettement plus vite...
tout ça se fait en un peu moins de 15 jours.
Sinon, ne pas oublier:
- Puebla et le village de Cholula
- un petit tour dans le nord pour visiter les villes coloniales: Queretaro, Guanajuato, San Miguel de Allende
- Teotihuacan (en une journée depuis Mexico)
- pourquoi pas Taxco (1 jours depuis Mexico), surtout pour les bijoux en argent. très sympa mais pas indispensable.
la liste n'est pas exhaustive, mais je pense que c'est quand même le must.
Niveau pratique: voyagez par bus, et surtout les bus de nuit (genre pour aller dans le Chiapas, c'est long...), mais prenez des compagnies correctes. ADO je sais qu'elle est très bien. il y en a une ou deux autres très bien.
je ne sais pas quel est votre budget. la dernière fois j'ai surtout fait des auberges de jeunesses. mais réservez vous une nuit dans une belle Hacienda!!! c'est vraiment typique, et il y en a de très belles.
Vous avez la chance de partir pendant un mois. Vous allez donc pouvoir voir et faire beaucoup de choses. A votre place, voici ce que je ferais. En arivant, cap sur le nord et les villes coloniales : Queretaro, Guanajuato, San Luis Potosi. Ensuite, passez environ 2 ou 3 jours à Mexico (et Teotihuacan). Puis, détour via Taxco, Puebla. Il sera alors temps de se reposer quelques jours au bord du Pacifique. Je vous recommande donc Zipolite et Mazunte où vous pourrez louer une petite cabane sur la plage... Et c'est ensuite reparti pour les visites : Oaxaca (il y a un très beau marché indien le dimanche à Tlacolula), San Cristobal et San Juan de Chamula, Palenque (possibilité de louer une cabane en pleine jungle - j'ai des adresses), Agua Azul et Misol Ha, Chichen Itza, puis farniente à Tulum avec tout de même la visite du site maya, un ou deux cenotes (Gran cenote par exemple), une journée à Xel-Ha, puis FIN...
Je vous remercie beaucoup pour vos réponses.
Je vais analyser tout ca, j'en salive déjà!! :-)
j'aurais certainement par la suite quelque question a vous posé sur les différents endroit et lieu que vous m'avez cité.
Je vous tiendrait au courant de notre parcoure plus au moins final!!
Le mieux, vu que ton séjour est dans presqu'un an, c'est d'emprunter ou acheter un guide (type Lonely Planet), ou de parcourir le guide sur le Mexique de la collection "Bibliothèque du Voyageur" chez Gallimard, et lorsque tu commenceras à tomber amoureux de ce pays, tu auras une idée des étapes de ton parcours.
Ensuite, tu trouveras toutes les infos dont tu as besoin ici 🙂
j avais déjà acheté le routard et je me ss procuré le planet hier :)!
je commence a le lire et m'informe des lieu qui mon été sité plus haut!!
Je vais allé voir "bibliothèque du voyage" que tu ma dit, je connaissais pas !!
je te remerci
jais vu sur le planet qu'il y avait des excursions a Puerto Escondido ou nous pouvions allé voir les dauphins et les tortues de mers dans le Pacifique!!
Je voudrais savoir si quelqu'un a déjà fait une tel excursion et si ca valais le détoure ou si ce n'était pas qu'un piège a touriste!!
J'ais toujours révé de fair une tel chose....
merci d'avance
je n'ai jamais fait ça et personne ne m'en a parlé, mais ça existe peut-être... ça dépend aussi peut-être des époques de l'année. Il y a des parcs qui proposent de nager avec des dauphins, dans des piscines en bétons: pas cool d'appuyer ces pratiques pour les dauphins...
sinon, il me semble que l'observation de dauphins, ça se fait plus depuis la basse Californie. ceci dit je viens de voir un site où ils citent aussi Puerto Vallarta.
Comme tu le dit, je ne suis pas du tout partisans de ces pratiques.Ces mamifére ne sont pas fait pour etre en cage!!
C'est pour cela que je cherche un excursion en pleine mer pour allé les voir dans leur milieu naturel.(un vieux rêve de gosse😛)
J'ai lu ca dans le "lonely planet" Apparemment ca coûte assez chère, avant de m'engager je voulais savoir si ca vaut le cou.
Si quelq'un a un autre endroit dans le mexique(plutot dans la partie sud voir central)
Tu as beaucoup de chance de partir au Mexique, j'y repartirais bien quelques jours.
Le mieux est de commencer par la visite des terres et de finir au bord de l'océan pour une vraie farniente au soleil.
Tu as bien sur les sites historiques habituels à voir : comme le Macchu Picchu, tetohiaucan...
ensuite une vraie balade dans les montagnes, faire le yucatan à ne pas manquer!
quant aux plages tu as cancun bien sur (un peu trop touristique à mon gout mais bon à voir quand même). après tu as de nombreuses plages entre Playa et tulum dont l'eau est chaude et quasi transparente. mais bon les côtes mexicaines sont très fréquentées par les américains bien sur. mais c'est quand meme agréable.
Salut..
franchement au mexique il y a des millions de choses a voir, et le pays est enorme et un mois c'est court.. Mais il y a possibilité de voir beaucoup en un mois.. personellement je ferais un tout par yucatan chiapas et oaxaca.. A eviter les alentours de Cancun, a moins que vous ayez envie de visiter de la grosse ville, des boites de nuit, des immeubles et un monde 100% gringo au mexique.. mais si vous avez le temps allez quand meme voir la cote caraibe, tulum c'est magnifique mais la derniere fois que j'y suis allé c'etait il y a dix ans, aujourd'hui on m'a dis que l'effet cancun arrive jusque la, c'est cher!...
Les ruines et la jungle dans le yucatan, le chiapas où tu peu egalement rencontrer des indigenes et visiter le village du mouvement zapatiste visiter une merveilleuse eglise a coté ou l'on melange christianisme et anciennes croyances... oaxaca, ses plages, la lagune de chacahua où tu vois toutes sortes de bestioles dont des tortues marines qui viennent pondre des œufs, et surtout la capitale de l'etat qui porte le meme nom oaxaca avec un marché fantastique que ce soit au niveau alimentaire ou d'artisanat.. egalement des ruines a voir labas avec les ruines zotecas qui ont coupé une montagne pour construire dessus...
Apres pour ton budget ça depend de ce que vous voulez comme confort, c'est surement un peu plus cher que la thailande mais franchement les auberges et tout c'est pas cher, puis a la plage tant que tu evites les grands centres touristiques (qui ne sont pas les meilleurs) ça va.. la nuit la plus cher que j'ai payé etait a 150 pesos (8€) dans un petit hotel simplet a oaxaca..
si tu veu plus de renseignement precise tes questions, et si je peu aider c'est avec plaisir..
et pour ce qui est des dauphins et des tortues a puerto escondido... oui on peut mais pas a puerto escondido même, car c'est une grande ville un grand centre touristique avec pas mal de monde, une plage pour le surf, mais dans les alentours oui, j'y suis allé en 2008 a mazunte c'est pas loin de puerto escondido, on est sorti en bateau on a vu pleins de dauphins sauter de partout, puis apres les tortues et le copain du mec qui conduisait la petite barque sautait a chaque fois qu'il voyai une tortue, il en a atrapé une et on a tous plongé voir cette tortue de pres, la tenir de nous meme.. c'etait super sympa..
apres je sais pas si il y a vraiment des saisons... je sais que c'est le cas pour les balaines en californie du sud... mais là c'est des dauphins (pas tres migrateura ma connaissance), les tropiques (pas trop de saison..).. donc je pense qu'il y a moyen d'en voir.
merci annacarly pour toute ces précisions, je vais étudié ca de prêt!!
Ton excursion m'intéresse vivement, ta rappel par quel agence a tu pris l'excursion, et combien a tu payés et pour combien de temps?? C'est exactement ca que nous recherchions!!😉
si c'est pour l'escursion avec les dauphins et les tortues que tu demandes.. je me souviens pas de combien j'ai payé, j'etais a mazunte qui est un petit village pas loin de puerto angel, entre puerto escondido et huatulco.. c'est les habitants du coin qui te proposent cette escursion, c'est une matinée, faut se lever a l'aube (si tu leur demande ils peuvent carrement venir te reveiller) on part sur un petit bateau (una lancha) et ils t'amenent faire le tour des cotes, tu vois beaucoup de dauphins les tortues les massif rocheux habités de milliers de oiseaux au point que la roche est blanche de merde!!
Apres si c'est pour le reste que tu demandes, j'ai fait un voyage de un peu plus de 15 jours, partie en bus de nuit de mexico pour palenque (labas le mieux c'est de dormir a l'entrée du site archéologique, ya pas mal de posadas et de petits resto tout ça en plein miliei de la vegetation, ne pas s'etonner si on se fait reveiller par des signes hurleurs..) et ils te proposent des escursions je suis allé de labas au guatemala 3 jours puis je suis revenue et j'ai fait une escursion d'une journée a agua azul, agua clara et miso hal se sont des rivieres, cascades tres belles mais l'escursion est assez courte c'est juste une journée, agua azul est pleine de monde de petits stands d'artisanat mais c'est sympa... Puis je suis partie a San Critobal et c'est merveilleux vraiment a faire (bon il fait un peu froid c'est en altitude, de quoi s'acheter un bon pull en laine typique.) dans les alentours de san cristobal va voir CHamula (c'est l'eglise ou l'on melange cristianisme et traditions paiennes c'est magique) et oventik si tu est interessé, et que t'a envie de comprendre le mouvement zapatiste (c'est un endroit fermé avec les zapatistes masqués, on te demandera ta piece d'identité a l'entrée et savoir pourquoi tu viens, puis ils t'amenent dans une piece et t'expliquent leur histoire les raisons de leur lutte etc, puis tu te promene dans leur village toutes les maisons en bois sont peintes de fresques zapatistes et revolutionnaires). de San Cristobal je suis partie a Mazunte, ya une autre plage juste a coté plus frequenté (les jeunes du DF qui viennent pour les vacances passer une bonne semaine, fumer snifer etc.. ) et de l'autre coté ta encore une autre plage presque deserte, en marchant sur cette plage au bout d'un moment tu tombes sur une petite avionette en ruines a moitié dans le sable, l'histoire du mexique, son present (le trafic..). Puis Oaxaca, il faut aller voir monte alban, et passer dans le marché de la ville, manger des sauterelles!! etc..
Apres vous vous avez un mois je te conseille apres avoir fait un tour de mexico city de partir de cancun (prend l'avion), part de la peninsule et fait le voyage retour juqu'a mexico.
Dans la peninsule j'y suis pas retourné manque de temps... mais si je devais repasser se serai playa del carmen, cozumel, tulum pour les plages, merida capitale du yucatan magnifique ville, uxmal et chichen itza les ruines les plus connues mais a ne pas manquer...
Pour les prix je suis desolé de pas trop me rappeler, les longs voyages en bus c'etait dans les enviorn de 50€ voir moins... pour dormir ça depend de vos exigences, moi je me contentai d'une chambre simplette, rustique avec juste un lit et c'etait au plus cher dans les 10€..
voila et je vous souhaite un excellent voyage!!😉
re...notre voyage arrive a grand pas, dans 6 semaines :):):).On vas passé par le guatemala!! en un moi ca devrai etre fesable!!
nous voulont grimpé au somet du volcan pacaya!!
Je voudrai savoir commen profité de cette excurtion au maximum.Faut il y allé de jour, de nuit, quel guide prendre(en francais si possible) ou ce logé, si cela est posible de dormir au somet??
NOus aimeraions nous approché le plus pret possible des coulé de lave( sans prendre de risque evidament)
Je vs remerci de votre reponse!!
Bonjour!
Le Pacaya est assez cool effectivement, je l'ai fait en 2009. Mais sont activité a grandement augmenté au courant de 2010. Êtes vous certain qu'il est toujours accessible aux voyageurs?
C'est une randonnée pas trop compliqué (1h30-2h00) et accessible. Il y a tout plein d'excursions organisées pas chères depuis Antigua, mais je vous conseille de vous prendre un guide privé. Je crois que c'est possible de se rendre sur place par vos propres moyens et de prendre un guide en bas. Ce serait probablement plus facile d'en trouver un francophone en privé à Antigua d'ailleurs si c'est vraiment quelque chose auquel vous tenez. Personnellement, j'étais parti en excursion organisée et je l'ai un peu regretté. C'était vite et si vous êtes un peu moins en forme que les autres, ou que vous trippez un peu plus sur les volcans et la photo que les autres, vous n'aurez pas assez de temps.
Je ne sais pas si c'est possible de dormir en haut (je ne pense pas vraiment), mais je n'en vois vraiment pas l'intérêt. Ça ne doit pas être très confortable en tout les cas. L'idéal est de dormir à Antigua (qui vaut vraiment la peine d'être vue by the way) ou dans un petit village pas trop loin si vous parlez bien espagnol.
Je vous conseille d'y aller en après-midi. Vous pourrez avoir autant une grosse lumière de jour et une belle lumière de fin de journée pour prendre des photos. Vous pourrez même profiter du coucher du soleil si vous êtes chanceux!!:) N'oubliez pas d'ouvrir bien les yeux, les coulées de lave sont jolies, mais la vue peut être aussi belle en montée et descente. J'ai personnellement eu la chance de voir le coucher du soleil au dessus des nuages et sur le volcan Agua pendant la descente, c'était superbe!!
Comme pour toute randonnée, n'oubliez pas de bons souliers, une veste, de l'eau, un petit snack, une lampe de poche (surtout si vous redescendez au coucher du soleil!!!). Comme c'est réputé accessible à tous, il y a des gens qui se pointe la-bas en sandales...pas une bonne idée du tout!! Des enfants vendent des bâtons de marche en bas, je vous conseille d'en prendre un, j'ai vraiment apprécié le mien. Et vous avez de bonnes chances de revenir couverts de poussières fines presque jusqu'aux genoux (à prendre en considération lors du choix des vêtements et souliers).
Non je n'avais pas vu qu'il etait agité en ce moment, efectivement j'espere qu'il serra pratiquable en novembre!! je vais suivre ca de pret!
Comme tu dit je n'aime pas trop les excurtion organisé( ca fait un peut troupeau de mouton et son bergé..allé allé, il faut suivre...) :)
Tu me dit que l'on peu esséyé de prendre un guide francophone, ils y a des villages en bas du volcan pour en trouvér?Comme nous ne parlons pas du tout l'espagnol ca serrai vraiment bien!! ya t'il des agence a Antigua qui propose le voyage j'usquau volcan et un guide"persso" une sorte d'excurtion privéé!!
et si le prix ne serra pas trop exorbitant?
Apret ce que tu ma dit ca nous donne encore plus envi di aller :) merci encor pour tes reponse et tes conseil!!
Si vous ne parlez pas du tout espagnol, je vous conseille de partir d'Antigua. C'est pas mal la capitale touristique du Guatemala et l'endroit avec les meilleures chances de trouver un guide francophone à mon avis. Je ne connais pas trop les prix et les formules pour les guides privés vu que je suis parti en organisé, mais vous pourrez voir tout ça sur place. Si le volcan est ouvert et accessible, il y aura des tonnes et des tonnes d'offres pour y aller.
Nous avans suivi ton conseil claudyv81, ns allon fair cette excurtion au depart d'Antigua ( plus simple pour ns)
Une foi arrivé a la fin de notre parcour(a Cancun) ns avons pris un billet d'avion pour retourné a Mexico ( 3 jours avant notre retour en france) pour pouvoir allé voir les papllions monarques!!
Nous allons attérir a l'areoport de TOLUCA.
Nous avons lu sur le lonely planet que la meilleur option pour fair cette visite etait au "CERRO PELLON" ( nature en parfait etat, tres peu de touriste...)
nous voudrions savoir si quelqu'un connai cette endroit, et si il pourait m'expliqué un peu commen il a fait pour fair cette excurtion!!
Je pense que vous partez en novembre. Je ne sais plus quel sera votre itinéraire, mais vous posiez une question en lien avec les excursions pour voir des dauphins à Puerto Escondido. Moi, j'adore Puerto Escondido, c'est un village de pêcheurs adorable. Je ne me promène pas vraiment du côté de la plage Zicatela, qui est le paradis des surfers, mais je vais plutôt me baigner à la plage Marinero, qui est tout près de la playa principal.
J'ai fait une excursion pour voir des dauphins au large de Puerto Escondido en janvier 2009. J'en ai vu au moins 20 qui nageaient autour de la barque. C'était avec Oscar Jimenez qui parle français et qui est natif de Puerto. Il a marié une québécoise. On part à 7hAM. Le but de l'excusrion est de voir des dauphins. Cependant, il ne peut garantir qu'on en voie. L'an dernier en janvier 2010, je suis repartie en excursion avec lui pour en voir. Malheureusement, nous n'en avons pas trouvé. Cependant, nous avons vu des baleines. D'assez près. Des tortues, on peut en voir chaque fois. Oscar saute à l'eau avec une corde, attache la tortue, remonte dans la barque et nous présente la tortue dans la barque. Il la nettoie, on peut la toucher, l'approcher, puis, il la remet à l'eau.
Je retourne chaque année à Puerto Escondido, car je m'y sens très bien et que l'edroit n'est pas aussi touristique que d'autres endroits au Mexique. Il n'y a pas de tout-inclus et on se prend une chambre dans un petit hôtel. On peut en trouver pour 20$ la nuit
Je vous souhaite un merveilleux voyage. Vous allez vraiment aimer le Chiapas et le Guatemala aussi!
merci mexicojoana pour ton tuyau, c'est exactement ca que nous recherchions!!Nous allons esseyer de trouver cette Oscar Jimenez:) connais tu sont adresse ou commen le joindre une fois sur place??
( si il parle francais ca pourai ns aidé car nous parlons pas du tout espagnol)
Voici mon itinerair d'un mois de Mexico a Mexico en passan par le guatemala et le belize!! 7 novembre au 7 decembre
MEXIQUE
7 arrivé a méxico
8 journée a mexico
9 visite de teotihucan
10 visite de taxco le matin et depart pour oaxaca l'aprem midi
11 journéé a oaxaca
12 journée a oaxaca et depart le soir pour puerto escondido (bus de nuit)
13 et 14 journée a puerto
15 journee a mazunte et depart pour le bus de nuit vers san cristobale de las casa!!
16 et 17 visite de san cristobal
18 depart pour panajachel (GUATEMALA)
GUATEMALA
19 visite les villages autour du lac atitlan
20 depart pour antigua
21 randonné sur le volcan pacaya
22 depart pour flores (bus de nuit a ciudad guatelmala)
23 visite de flores et depart pour tikal
24 visite de tikal
25 depart pour Belize city, bateau pour caye caulker
BELIZE et MEXIQUE
( ici ns allons pas specialement suivre notre parcour, pour les dates surtout.ca va etre relax au endroit preferé!!)
26 journée sur caye caulker
27 depart pour tulum
28 visite de tulum
29,30,1,2, ...longé la cote a la recherche de havre de paix!! ( plongé sous-marine a cosumel)
3 retour a mexico
4 5 vite des papillons monarques au cerro pellon!!
6 retour en france...sinf!! :)
Voici en gros notre trajet. nous savons c'est un peu chargé mais ns penssons cela realisable!!
N ésité pas a donné des infots sur mon parcour, vos experience dans mes lieu et activitées cité!!
merci pour vos reponses!
Votre voyage arrive à grands pas! J'ai bien regardé votre itinéraire et je trouve ça un peu vite, mais c'est faisable. Peut-être qu'en cours de route vous allez laisser tomber des visites et profiter de la tranquilité de certains endroits, mais vous allez voir pas mal de choses. À Oaxaca, ne ratez pas Monte Alban. À Puerto Escondido, vous ne restez pas longtemps, mais j'espère que vous pourrez voir des dauphins. J'ai vraiment trouvé ça très beau! Alors j'ai la carte de Oscar Jimenez. Il demandait 30$ par personne en 2009 et en 2010 aussi. Ils ont souvent des cellulaires, alors j'ai 2 numéros de téléphone, pas d'adresse. Les voici : (044) 954-101-5929 ou le (044) 954-101-4406. Si jamais tu ne réussis pas à le rejoindre, rends-toi sur la plage principale à 6h45 du matin, à côté de la statue de la Sirène et du quai. C'est de là qu'il part et il me disait l'an dernier qu'il partait en excursion presque chaque jour. Aussi, je pense que tu peux aller t'informer de lui au petit kiosque touristique, juste à l'entrée Est de la rue piétone (adoquin). La dame parle français. Elle doit le connaître, car Puerto est très petit et Oscar est assez connu. Je connais 2 endroits pas chers pour dormir, soit le Virginia et le Mayflower. Les 2 petits hôtels sont assez près de la statue de la sirène.
Pour Flores, vous pourriez aussi prendre un hôtel à El Remate qui est plus près de la route qui mène à Tikal (vous allez vraiment être impressionnés!). C'est un français qui tient cet hôtel, l'hôtel mon ami. Il est sympathique. Cela fait une trentaine d'années qu'il vit au Guatemala. À Mexico, je connais l'hôtel Toledo, qui se trouve au 22 Lopez, qui est sécuritaire, bon marché et tout près de Bellas Artes. Bon je crois que c'est tout!!
Je vous souhaite un merveilleux voyage, comme chacun des voyages que j'ai fait au Mexique et au Guatemala!!!!
merci pour ces infots tres precise!!!, ns prenons note de tous ces endroits que tu me cite!! et j'espere pouvoir trouver cet Oscar (c'est vraiment ce que ns recherchons)
Il est vrai que c'est assez chargé mais comme tu le dit si bien si un endroit nous plait vraiment ns pouvons jouer avec les dates et y rester un peu plus; Nous avons fait la méme chose l'année derniere en thailande!! (notre 1er voyage sac a dos :) )
- petite question au sujet de Tikal, je voudrais savoir ou dormir au plus pret du site pour pouvoir y allé a la tombé de la nuit et y revenir dé le levé du jour...style petite hotel, camping avec location des tente.....
- El ramate est il loin du site?
- J'entend beaucoup parler d'insecuriter au mexique et au guatemala, qu'en est il vraiment?
nous vous ferons le resumé de nos experience a notre retour!
J'ai passé 3 semaines à me promener au Mexique l'hiver dernier, 3 autres semaines à me promener au Guatemala l'hiver d'avant. Je n'ai eu aucun problèmes de sécurité et n'ai rencontré personne non plus qui en avait eu. En tant que touristes, vous ne devriez pas vraiment avoir de problèmes si vous prenez quelques précautions d'usage, comme n'importe ou. C'est plutôt les locaux qui vivent ces problèmes malheureusement, ainsi que les étrangers qui vont la-bas pour affaire peut-être.
ok merci claudyv81, c'est biezn ce que je penssais! apret c'est une question de bon sens, rester plus ou moin vigilan et ne pas exposé ces "richesse"!!
Tu peux aller voir sur le site de l'hôtel Jaguar inn Tikal. Je viens d'aller voir et la chambre double coûte 61SUS. Tu peux camper là, mais je ne pense pas qu'ils fournissent l'équipement. L'hôtel est à l'entrée du site. Tu t'y rends à pied. Sinon, je ne me souviens plus de la distance de El Remate... je crois que c'est environ à 30 minutes de Tikal ou de l'entrée du parc national. Nous avons été retournés à l'entrée l'an dernier, parce que nous avions notre chien. Nous voulions aller voir Uaxactun et on ne nous a pas laissés traverser le parc. Dommage. C'est pour cela que je ne me souviens plus de la distance! Tu peux trouver pas mal d'infos dans les guides de voyage ou sur internet.
Ne vous gênez pas si vous avez d'autres questions! Cela me fait grand plaisir de vous répondre!
oula 61us ca fait un peut trop cher pour nous, on va peut etre ce rabatre sur un hotel a el ralete alors.A moin que sur place nous trouvions un logement un peut moin cher!!
Nous alons voir voir les papillions monarque, a tu deja fait cette excurtion? aparement j'ai lu que le meilleur endroi etait au "cerro pellon" connais tu cette endroit?
Sachan que nous allons y allé une fois sorti de l'areoport de TOLUCA, il ns resteras deux jour avant de rentrer a mexico pour rentrée en france!
merci beaucoup de prendre du temps pour ns repondre! :)
Je suis désolée pour le retard, j'étais à l'extérieur... Et désolée aussi de ne pouvoir vous aider au sujet des randonnées pour voir les papillons monarques. Je n'y suis jamais allée. Pour Tikal, je crois que ce serait mieux de dormir à El Remate ou à Flores.
Tu peux voir sur mon site http://www.decouvertedumexique.com de nombreux endroits visités au Mexique. J'ai particulièrement apprécié Chichen Itza et Teotihuacan, des villes coloniales comme Puebla ou Teotihuacan... N'hésite pas a me recontacter si tu as des questions.
merci pour ton site, il est complet est tres interessant!! ca nous donne un bonne apriori sur les choix que l'on a fait!! Chichen itza ne figurais pas sur notre carnet de route, finalement nous allons prendre une journee pour allé voir tt ca!!
Non malheureusement, mais jai mis larticle pour montrer ce qu' on peut voir avec des photos libre de droit. Jai vu le spectacle au futuroscope uniquement...
Chichen Itza est vraiment bien sauf quon ne peut plus monter en haut de la pyramide, car quelques touristes sont morts en tombant il y a quelquues annees... Et cest vraiment au milieu de la jungle, prevoyez une journee (5h de route le matin et 5 le soir depuis playa del carmen). mnais ca vaut le coup, le site fait meme partie des 7 nouvelles merveilles du monde si je ne me trompe pas :)
c0oup;e suisse installe au mexique zipolite oaxaca sur les bords du pacifique, le plus beau coin du mexique a notre avis authentique bon marche le salaire moyen d un ouvrier 500 euros mois. le filet de boeuf a 10 euros le kg. resto a 10 euros environs, pour nous le paradis a part cela eviter le nord securite et guerre des gangs, a ne pas louper le chiappas a eviter cancun et sa region a votre service pour tout renseignement supplementaire, , le climat bord de mer 0 jours de pluie de decembre a juillet temperature 30 a 40 egres, attention une grande partie du mexique est a plus de 2000 m. tous les climats sont presents amities claude estelle monnier
J'ai fais ce genre de voyage il y a 2ans en sac à dos, en ayant réservé uniquement un aller-retour marseille-mexico.
et cette année je fais la meme chose en thailande(nous inversons nos voyages).
nous étions partie en septembre(période des pluies et tempètes mais nous avons échappé à tous ceci heuresement).
moi je te décoinseille Mexico, après c'est question de gout mais ne me vois rien à visiter mise à part theotiyacan. d'ailleurs nous nous sommes fait braquer dans un car en nous y rendant (un drole de souvenir).
je précise que tous nos trajet entre ville ce sont fait en car de nuit cela permet de dormir en gagnant pas mal de temps et d'argent.Seul le cancun mexico a été fait en vol interne pour une misère.
sinon en 3 semaine nous avons fait:
- mexico 2 jour,
- puerto escodido 2 jour sur la cote pacifique (je te déconseille acapulco c'est horrible que des gros américain sur la plage) par contre cette ville est calme et les plages sont magnifique.
- san cristobal de las casas 2 jour également magnifique au milieu des indiens nous avons visité une église dans un village voisin ou ils font des dons assez bizarres à leur dieux (coca, fanta, chips)...
- palenque 3 jours, c'est la que tu verra la majorité des sites archéologiques ils sont très beau mais manque peut etre un peu de charmes par rapport à certains que tu pourra trouver plus sauvages.
- tulum 2 jours, la mer turquoise les plage de sable blanc désert et un site archéologique sur la plage c'est magique.
- cacun 3 jour avec exercusion o l'isla murerese pas mal mais nous avions eux trop beau temps mais pendant ta période ce sera bcp mieux.
- retour mexico
Voila mon seul regret et d'avoir manqué le train du nord qui fais le tour d'un canyon si je ne dis pa de bétise, il parait que cela est fabuleux.
pour le temps c'est assez chaud de partout, très humide à palanque, et assez frais la nuit a san cristobal.(pour mes périodes décembre je ne sais pas du tous)
niveau budget je crois 750euros par personne pour 3 semaines en dormant dans des endroits moyens, en mangant beaucoup et avec 2 nuits en boite au coco bongo a cancun (ça c'est du bonus), avec tous les transports.
500 euros le salaire moyen dun ouvrier? Cest aussi eleve au Mexique maintenant? Javais plutot entendu du 1,5 a 2 euros de l'heure... voir moins...
matthieu 750 euros de budget seulement hors avion? Pour ola meme duree, jai depense pres du triple. Bon il est vrai que jai dormi une semaine dans un **** mais le reste du temps gratos chez une amie. Tu as pas du faire beaucoup d excursions payantes (genre plongee visites...)?
mais tu as raison je n'ai pas fais beaucoup d'excursion dans les endroits chères comme cancun ou tulum, mais j'ai fais une excursion au gatémala à palenque avec visite des chute agua azur ( un truc dans ce genre) sur 2 jours, visite des temples a palanque et tulum, théotivacan + quelque autres. Pas de 4 étoiles pour moi. c'était des truc pas très chères mais très typiques( dans la jungles à palenque, cabane en bambou à tulum...).
Mais je dois avoué que le budget était assez serré durant le voyage, je voulais juste dire que l'on peut faire 3 semaines avec pas un budget moyen sur place en fesant pas mal de visite quand mm.
et nous étions hébergé sur mexico
Amérique Centrale › Mexique / Guatemala · 6 replies
Je pars dans quelques jours pour un mois au Mexique et Guatemala. Conscient de la grandeur et de la richesse de ces deux pays, je sais pertinament que je ne…
Vous trouviez, et pour commencer une belle année, faites de beaux périples! A mon tour de venir vous demander une petite aide:) Je pars un mois au Mexique…
Je suis actuellement dans la préparation d un voyage itinérant d un mois au Mexique. Passionnes de plongée, nous pensons rester dans la region du yucatan et…
Pars au Mexique avec mon copain pour deux mois ou trois mois en février prochain. Nous souhaitons faire un voyage en sac à dos. On désire principalement…
Voici mon itinerair d'un mois de Mexico a Mexico en passan par le guatemala et le belize!! 7 novembre au 7 decembre MEXIQUE 7 arrivé a méxico 8 journée a…
I’m heading to Guatemala for 18 days in August with my 11-year-old and I’m wondering if renting a car makes sense—not so much because of the road conditions, but because I’d like to spend about 3 days in Livingston. Since it’s only accessible by boat, I’d have to leave the car in Río Dulce. Maybe possible at a hotel, but that means paying for a rental for 3 days without using it...
Same issue for Semuc Champey—it’s only reachable by 4x4, and I won’t be renting that type of vehicle.
Also, has anyone traveled from Panajachel (Lake Atitlán) to Cobán (to explore the caves and waterfalls in the area)?
According to Google Maps, it’s a 6-hour, 44-minute drive... so whether by car or minibus, it’s *really* long (same for Cobán-Flores later).
Are there any interesting stops along the way where I could spend a night? And if I’m not renting a car, is it possible to take two private shuttles for this route?
In 2024, I spent two months solo in El Salvador. While I’m still putting together my travel journal on Myatlas, here’s a quick recap.
It’s a country where it’s really easy to travel without a guide or agency.
SAFETY:
For a long time, the country was considered one of the most dangerous in the world because of the "maras," ultra-violent gangs. But today, I think it’s the safest country in Latin America.
BUDGET:
For French tourists, the country is very affordable, especially in the less touristy regions.
TRANSPORT:
I got around everywhere by local bus.
Local buses go everywhere and run all the time. For me, it’s the best way to travel in El Salvador—you’re fully immersed, moving at the pace of the locals, and interacting with Salvadorans who are eager to connect with travelers.
I saw all sorts of things on those buses—I’ve got dozens of stories!
PEOPLE:
I’m used to traveling all over Latin America, and for me, Salvadorans are the warmest and most welcoming. Everywhere you go, people say, "Welcome to El Salvador!"
The connections and long conversations with locals were my favorite part of the trip.
TOURIST CROWDS:
The country isn’t well-known among European tourists, but Americans and Quebecers visit. Overall, it’s still pretty low-key, especially compared to other Central American countries. That said, tourism has been growing since security improved significantly.
WHAT I LOVED ❤️
-Suchitoto, one of the most beautiful colonial towns in Central America.
-The volcanoes—there are so many! Santa Ana is the most touristy.
-The lakes—also plentiful. Coatepeque is the most famous, but there are lots of lagoons too.
-The mountainous regions, where the cooler weather is a nice break: La Palma, Perquín, Cerro El Pital, etc.
-The charming villages along the Ruta de las Flores, especially Nahuizalco with its nighttime atmosphere and food stalls. Juayúa and others are great too.
-The conversations with people who lived through the horrors of the civil war in Perquín and Cinquera. I met one of them by chance while waiting for a bus.
For surfers, El Salvador is a paradise, with world-famous beaches.
WHAT I LIKED LESS:
I loved almost everything, but I found the archaeological sites a bit underwhelming. Joyabaj de Cerén is billed as the "Pompeii of El Salvador," which is a stretch (though it *is* a UNESCO World Heritage Site for its historical value).
I’ve been reading some really conflicting info about the best ways and advantages of exchanging euros for Mexican pesos. For those with recent experience, could you shed some light? Is exchanging at the airport currency exchange offices more worthwhile? Other advice suggests that withdrawing with an international bank card is the best option. Thanks for sharing your experiences on this!
Philippe
Hi,
We’re planning a trip to Mexico this summer (loop through Yucatan, Quintana Roo, Campeche). We’re thinking of using public transport or possibly renting a car. The French Ministry of Foreign Affairs website has a lot of recommendations. Are these states safe for solo travelers? Are there any precautions we should take or areas to avoid?
Thanks,
Hi everyone, I’m planning to go to Panama in December and I’d like to know which city is closest to the Panama-Costa Rica border—and just across the border in Costa Rica—to buy the cheapest bus ticket? Just so I have proof of onward travel when I take my flight, thanks.
When planning a trip to Panama, you often hear about Panama City, Bocas del Toro, Boquete, or even San Blas. Yet, there’s a region that remains relatively under the radar in travel guides: the Arco Seco.
Located on the Pacific coast, between the provinces of Panamá Oeste, Coclé, Herrera, and Los Santos, the Arco Seco enjoys a generally drier climate than the rest of the country. Even during the rainy season, you’ll often find more sunshine here than in other parts of Panama.
For travelers who love alternating between beaches, nature, hikes, and local discoveries, this region is definitely worth a detour.
A few ideas for visits:
• The beaches of La Ensenada, El Palmar, Punta Barco, and Coronado
• Surfing at El Palmar, one of the most well-known spots on the Pacific coast
• Kitesurfing at Punta Chame, which is highly reputed!
• El Valle de Antón, nestled in an ancient volcanic crater, with its hikes, waterfalls, artisan market, and hot springs
• Various hikes offering stunning panoramas
• The waterfalls in the San Carlos and El Valle areas
• Golf at Vista Mar or Coronado
• Fishing villages where you can still buy freshly caught fish directly from local fishermen
What I particularly love about this region is that it lets you discover a more authentic and peaceful side of Panama while remaining easily accessible from Panama City.
I’ve been living in San Carlos for several years now, and I’m still discovering new places, trails, beaches, and hidden gems.
If anyone is planning a trip to this region and has questions, I’d be happy to share my favorite spots and personal recommendations.
I’m reaching out to tap into your knowledge and experiences, as my partner and I are heading to Guatemala and Belize for the entire month of February 2020, and we could really use some tips.
I was thinking of spending 20 days in Guatemala and 10 days in Belize, especially since our flight arrives in Guatemala City and departs from Belize.
We were considering hiring a driver-guide for part of our time in Guatemala. Which part do you think would be best? We’re choosing this country for all the culture and traditions it has to offer, so skipping a guide entirely would be a shame—but I can imagine it’d be tough to keep one for all 20 days.
So maybe a week or ten days. What kind of budget should we plan for? And most importantly, do you have any contacts for reliable driver-guides?
Thanks in advance for your valuable advice.
Marilyne
Hi there! We’ve decided to head to Panama this summer and would love to do a road trip with a rental car—there are four of us, and our kids are 20 and 23. Do you have any recommendations on must-see spots and things to avoid? Any great tips for accommodation, restaurants, or activities? Thanks so much for your help
Hello,
We’re heading to Playa del Carmen for two weeks in August with our 4-year-old child.
We’ve seen that you can visit places like Tulum or Cozumel on your own using colectivos. For Coba, we’re hesitant to go alone because we’d like to see the cenotes and the Mayan village.
But we’d prefer to find a French-speaking agency that guarantees small-group tours, especially for Sian Ka’an.
We’d rather avoid the "mimi tours" even though they’re recommended by a lot of people and the *Guide du Routard*, based on the reviews we’ve read.
I’m interested in the agency Muuch Ximbal, which seems to offer slightly different outings. There’s also H and L Tours or Delphine Fautré’s agency (though the last two don’t list excursion prices). We also found Promomaya, but apparently, they don’t have an on-site agency.
Do you have any tips or other agencies to recommend?
We’d also like to swim with dolphins but outside of the Xcaret and Xel-Há parks. Do you know of other ways to swim with them, maybe even in the open sea???
I’ve also seen that it’s possible to swim with whale sharks—is this doable with a 4-year-old who doesn’t like putting her head underwater yet? Have any of you done it? This excursion is quite expensive, and I’d be okay with swimming with them, but just sailing on a boat without being able to see them would be disappointing.
PS: Our Spanish isn’t very good.
Thanks in advance for your replies.
we’re traveling as a couple to Guatemala from Feb 8 to 22.
We’ve realized that given the distances, it feels a bit short.
So, we’ve decided to limit ourselves to:
- Antigua: 3 nights (from Feb 8 to 11), including the arrival day
- Lake Atitlán: from Feb 11 to 14 – 3 nights in San Juan La Laguna, including the morning trip from Antigua to Lake Atitlán
- Chichicastenango: from Feb 14 to 15 – 1 night to attend the Sunday market and visit the cemetery
We have 7 days left that we’re not sure how to organize to cover:
Flores – Tikal – El Remate, then head back to Guatemala City for our flight on Feb 22.
Actually, I have a few questions:
Do you think the time in Antigua and at the lake is enough?
We might do the Pacaya Volcano, which is accessible for beginners, and that’s it.
Should we spend a bit more time at these two spots: Antigua and the lake? If so, we’d have to skip the Chichicastenango market.
We’re also thinking of leaving Chichicastenango to head to Flores, then staying overnight in El Remate. Does that seem doable in one day?
We’ve noted that the trips are long, and since we don’t want to rush, we’ve reduced the number of accommodations. Even though we know we won’t see everything, we don’t want to miss the must-sees.
We’re also wondering if we’ve planned the route in the right direction, or if we should head straight to Tikal when we arrive.
Anyway, I know this is long, but we’re a bit lost.
Thanks so much for your help!
Annick
My partner and I would like to travel to Mexico during the Christmas holidays. We’re well aware that this is a peak tourist season, but it’s the only time of year when we can take a long trip (over two weeks) due to work commitments.
We’re looking to avoid overly touristy areas and travel independently (renting a car). We want to explore Mexico’s history, take our time, and enjoy nature and the sea.
I’ve never been to Mexico before, and I’m considering the following regions (not all of them, of course): Yucatán (outside Quintana Roo), Baja California, Oaxaca, or Chiapas.
I’ve more or less ruled out Chiapas for safety reasons (even though the nature there looks amazing), and I’d love to hear your thoughts on the other regions. From experience, I know that even in highly touristy areas, you can often find quieter spots with good planning and by avoiding the main hotspots. For example, we were in Thailand last year during the same period, and aside from 2-3 places, we had a very peaceful trip—sometimes even being the only Westerners around. Would the same be true for Yucatán or Baja California?
Do you have any recommendations for nice, less touristy spots? What are your thoughts on the regions I mentioned?
Thanks so much for your help, and I hope you have a great weekend!
Hi there,
We’ve had to change our plans, so we’re heading to Guatemala from October 16 to 25, 2025 (in just 6 days 😱 😊😕), with two kids aged 8 and 10. No time difference for us.
Here’s our itinerary:
Day 1: Morning: Arrival in Guatemala City at 9 AM. Drive to Antigua (1-hour shuttle) / Afternoon: Stroll around Antigua / Night: Antigua
Day 2: Explore Antigua / Night: Antigua
Day 3: Visit the area around Antigua OR hike a volcano (Acatenango?) / Night: Antigua
Day 4: Drive to Chichicastenango for the big market (how many hours?) / Afternoon: Iximche ruins? Or the hanging bridges at Atitlán Reserve? Or spend the day in Chichicastenango / Night: Panajachel
Day 5: A day by boat visiting villages around the lake and checking out local crafts (which villages to pick?), Night: Panajachel
Day 6: Drive to Flores with 1 stop? Should we go to Semuc Champey? (how many hours?), Night: ??
Day 7: Drive to Flores (how many hours?), Night: Flores
Day 8: Yaxha (1.5-hour drive each way with a driver), Night: Flores
Day 9: Day trip to Tikal, Night: Flores
Day 10:: Flight from Flores to Guatemala City, then departure at 4:30 PM
About hiking a volcano, I’ve read mixed reviews. Some say it’s easy, others say it’s tough.
Is there a kid-friendly hike where we could see lava from a volcano? Is it only visible at night? Do we *have* to sleep at the top and come down the next day?
I’ve heard of people doing it with 2-year-olds by carrying them, and others using horses—but I guess the horses don’t go all the way up? Seeing a real volcano would be amazing! I think it’d be a memorable experience for the kids. It’d be so cool to say, "We did that as a family!" But maybe it’s way too hard and a bad idea...
I’m struggling to find reliable info on travel times:
- How long is the drive from Antigua to Chichicastenango, please?
I’ve read shuttles leave at 7 AM and arrive at the market by 8:30 AM, but I’ve also seen people say it’s a 4-hour trip 😕.
Are the times on Google Maps reliable?
A blog mentioned visiting Chichicastenango’s market in the morning and Iximché in the afternoon. That seems like a lot of driving, especially after leaving Antigua in the morning. What should we do in the afternoon instead?
Days 6 and 7: The trip from Panajachel to Flores. Any advice on taking an overnight bus?
Should we go during the day with a stop at Semuc Champey? Or fly and spend the extra day somewhere else?
Day 8: Is a full day at Yaxha too much?
Thanks so much for your help—it’s *so* valuable with such short notice! 😅 😅 😅 THANK YOU
PS: If you have recommendations for private drivers, shuttle services, or any firsthand experience, I’d love to hear it!
Hi, a friend will be in Panama at an all-inclusive resort and was wondering if it's worth visiting the Canal in a single day, and also which attractions shouldn't be missed.
Is it better to choose a package deal? What's the recommended mode of transport for this trip?
Thanks
We’re a retired couple in our 70s looking to spend six weeks in Costa Rica between mid-January and mid-March 2026. We’d like to stay in comfortable bungalows (2x3 weeks) and rent a car for the entire period. We enjoy light hiking and some beach time, but we also love relaxing on a shaded veranda, reading, and unwinding. Which places would suit these preferences? We have a lot of experience with this kind of stay in the French West Indies or Indian Ocean islands but have never been to Central America. Does anyone have good tips?
Hi there, after my trip to Nicaragua in January, I’m planning to visit Honduras and El Salvador during the same journey. Can anyone tell me where to cross the border from Nicaragua to Honduras by bus? Is it doable? Safe? And most importantly, what’s a good route to take and what’s worth seeing in Honduras in a safe way?
Is it better to travel with a group (through an agency) or is solo travel no problem?
P.S.: And for El Salvador, same question—what’s a good route and what’s generally worth seeing? Is it better to start in the south (El Salvador) and then head north to Honduras before continuing to Guatemala, or...?
I spent two months alone in Guatemala this summer, without a guide or agency, and I’d love to share a quick recap of my impressions.
● First off, it’s really easy to travel without a guide or agency.
If you want a guide for excursions, you can easily find one through the many agencies in Antigua or Panajachel. In Flores, there are also plenty of agencies offering multi-day jungle treks.
● I got around by shuttle for part of the "classic" and more touristy route. To step off that path, I took "camionetas" (chicken buses) or minibuses.
For me, "camionetas" are the best way to get around Guatemala. They let you travel everywhere, fully immersed, at the local pace. They run all the time and are even an adventure in themselves.
Shuttles are direct, but local buses aren’t.
No matter how you travel, trips take a while because roads are often in bad shape, and in the mountains, you can’t overtake.
● As for safety, there’s nothing unusual compared to other Latin American countries. Just keep in mind it’s not Europe. As a solo woman, I try not to draw too much attention—though traveling alone already does that. Like in other countries, I was often asked where my kids and husband were, and I just gave whatever answer I felt like.
● Budget-wise, Guatemala isn’t too expensive for French tourists, but Antigua and Panajachel—two very touristy spots—are pricier.
● Guatemala is a small country but incredibly rich in culture and nature (volcanoes, mountains, beaches, etc.). You can easily spend several days (or even weeks) in each region.
● My top picks ❤️:
- The Mayan markets, especially the one in San Francisco El Alto
- The Ixil Triangle: Nebaj, Chajul, Acul
- The stunning landscapes around Todos Santos Cuchumatán
- Antigua, very touristy but beautiful
- Lake Atitlán, also touristy but gorgeous
I planned to climb Pacaya Volcano, but early in my trip, there was an earthquake in Antigua, and by the end, I wasn’t in the mood. Climbing Acatenango is more spectacular but also more challenging.
● Biggest highlights ❤️ ❤️:
- Tikal—it’s THE must-see site, an incredible mix of archaeology and nature!
- The Joyabaj Fair, which I hadn’t planned to visit but ended up spending a week at: Mayan ceremonies, equestrian parades, diverse dances, processions with Mayan priests, and especially the "palo volador"—the highlight of the festival!
● Small letdown 👎:
- Ranchitos del Quetzal, where I went hoping to spot the quetzal. I knew it wasn’t the right season, but I was still disappointed—I didn’t see any other birds either, and the hiking options were limited. It also took me a slight detour from Cobán.
If you have any questions, I’d be happy to answer them.
● If you’re interested, I kept a more detailed travel journal, and I’m working on another one just about the Joyabaj Fair:
We’re planning a 15-day family trip in February 2026 (with 3 teens). We’ll be visiting friends who live in Puebla. Initially, I was thinking of the Yucatán, but after reading up on it, I don’t think it’s the right fit for us (too crowded, too touristy).
So, we’re leaning toward something like this:
- Mexico City: 2 days (Teotihuacán + city)
- Puebla: 3 days
- Tehuacán: 2 days (to break up the trip—is this a good choice? Is there enough to do for 2 days?)
- Oaxaca: 3 days (Hierve el Agua, Monte Albán, city/tours)
- Pacific Coast: 4 days (snorkeling, excursions)
Does this seem balanced? We’d like to end on the coast for some relaxation, ocean time, and fun for the kids. I’ve seen lots of excursions offered along the coast but can’t decide where to stay. Puerto Escondido? Huatulco? The beaches seem better for snorkeling in Huatulco, but I’ve read mixed things, and it’s farther away. What do you think?
For transportation, is this doable by bus? I’m struggling to find a decent bus between Tehuacán and Oaxaca (overnight schedules), and I’m not sure how to get around the coast. Also, how do we handle luggage between cities? We usually rent a car.
Finally, I’d love feedback on the Pacific Coast excursions—I get the feeling some are worth it and others aren’t. Is bioluminescence really magical? Are dolphin-watching tours ethical and not too "factory-like"? (We skipped them in Quebec and just watched whales from shore.) Can you see sea turtles up close?
Hi everyone,
There’s not much info out there on Nicaragua in general, which is why I posted my questions here on the forum... but didn’t get many answers since it’s tough to find any anyway.
It’s a stunning country, but my experience was mixed.
There are areas with very few tourists (which is exactly what we were looking for), but as a result, there’s almost no way to get around (unless you walk, and even that’s not easy or always possible) and no real tourist infrastructure.
Finding info is nearly impossible—there’s practically nothing, so it’s hard to know what you’ll find in a given place, whether it’s worth taking a 12-hour bus ride across the country, only to turn around 48 hours later.
The easy and pleasant spots: Granada, Ometepe, San Juan del Sur and the Pacific beaches, León, and the Corn Islands. These are the places mentioned in guidebooks (the rest is jungle to the east, not many roads south of the lake, and no boats on the lake either—except for the Rivas-Ometepe connection). Venturing off the beaten path is really tough.
The Caribbean coast: aside from the Corn Islands (which are very touristy but not easy to reach by ferry from Bluefields), or if you want to take a flight with La Costeña, book in advance—there are often very few seats! The rest isn’t particularly satisfying, especially Pearl Lagoon, where swimming isn’t possible due to unsafe water. Don’t expect a postcard-perfect setting. But everything’s worth it if you have the time...
Buses: there are plenty, and they’re super cheap—but be warned, they stop everywhere, take forever, and are loud (though kind of charming in a vintage way). Too many buses can ruin a trip.
Lodges: affordable on a small budget, except in Managua and along the entire Caribbean coast! For example, beaches like El Tránsito (which is gorgeous) charge at least $50 or $60 per night for a basic room. Good to know.
In Matagalpa, we tried to rent a motorcycle to get around—impossible. I asked everywhere, but there was no way. So we cut our stay short because once you’ve explored Selva Negra, there’s not much else to do (an 8-hour bus ride to see a waterfall? No thanks). These might seem like small details, but they really matter when you want to enjoy where you are and discover nice spots—you end up stuck.
Bring plenty of mosquito spray + oral antihistamines: mosquitoes and bites are a *serious* nuisance. (I got over 200 bites in one go during a trip to a humid tropical forest, even though I was covered and protected.)
All in all, it’s an adventurous, exploratory trip. The people are great, and we never felt unsafe (even though some travelers have had *really* bad experiences). I thought there’d be a carnival since it was the right time of year—nothing. No dancing, not festive at all (compared to Brazil, for example, it’s the complete opposite).
We saw animals, but no toucans, for example!
For a beautiful, pristine, and well-organized trip, everyone agrees—go to Costa Rica, but be prepared to pay a lot more. Nicaragua is something else entirely. For surfers, though, it’s amazing! Personally, I love watching fish in clear, calm waters, hiking in nature, and swimming—I think I picked the wrong destination, but I’m glad I got to experience this totally wild side of Central America! :-)
Here’s our itinerary for 15 days in Guatemala.
Does it seem logical in terms of distances to avoid overly long trips? If not, which stop should we cut?
- Antigua
- Atitlán
- Lanquín
- Río Dulce
- El Remate – Flores
- Guatemala City
Could you help me estimate the approximate travel time for these routes by tourist bus or shuttle?
- Atitlán – Lanquín
- Lanquín – Río Dulce
- Río Dulce – El Remate
- Flores – Guatemala City
Hi everyone,
I’m so happy 🙂 to be traveling again after 5 years without a trip. I’m heading back to Costa Rica for 18 days from December 12th to 30th with a friend. We’re doing San José-Sarapiquí (2 nights), then Sarapiquí-Tortuguero (3 nights), then from Tortuguero heading to the Cahuita and Puerto Viejo area. We’ll spend about ten days in that region, then make a 2-day stop somewhere before flying back out of San José.
From what I’ve read on this blog, Puerto Viejo seems like the "rasta," party-friendly spot, which is honestly the kind of place I tend to avoid—too touristy. I’m looking for places surrounded by beautiful nature. I’ve already spent several weeks in Drake Bay (in 2019 and 10 years before that) and loved it. My friend also wants to visit the Bri Bri.
Could you recommend some authentic spots in this southern Caribbean area? Your favorite places—whether it’s sights to see, accommodations, or even your favorite little restaurants 😛?
What’s the most authentic way to visit the Bri Bri? What’s your take on that?
And finally, what beautiful stop would you recommend before heading back to San José?
A huge thank you to everyone!
Have a great day,
Zineb
We’d like to do a tour to Yaxchilan and Bonampak from Palenque, but it seems there are tons of travel agencies offering this tour. We’ve also read about a lot of disappointments... any recommendations?
Hi,
I’m heading to Cancun next January and I’m looking for a rental car.
I’m overwhelmed by all these cheap offers from sites like Booking, Carigami, and others...
Some reviews mention extra insurance fees that had to be paid on the spot.
I’d love to hear about your experiences—what company did you use? Were you charged any additional costs?
A lot of ads redirect to Touracancun, but they don’t seem trustworthy to me.
Thanks for your feedback!
My son is finishing up a year of working holiday in Canada soon. His plan is to take a bus from Montreal to Florida on 10/26, stay there for a few days, then fly to Cancun, Mexico. From there, he doesn’t have a precise plan yet, except to head down to Panama if the security situation in the countries he’ll cross allows it. Then, in March 2026, he’ll take a flight to Martinique, where he’d like to either find a sailboat (as crew) for the return transatlantic crossing (option 1) or do a sailing internship that includes the crossing (option 2).
So my questions are:
- Will he be able to re-enter Mexico without an exit date or proof of a flight back to Belgium? Would being able to prove his return by sailboat with a specific date (option 2, the sailing internship) make things easier?
- Are there any countries to avoid between Mexico and Panama? He’s traveling backpacker-style on a small budget.
Hi everyone, absolute travel lovers after our 20 trips to the USA, we’ve decided to head to Mexico in February (flight already booked: Nice to Cancun on February 20th, returning on the evening of March 1st).
I’m mainly hesitating about trying to do too much, as usual when discovering a new country. Here’s my itinerary—I’m unsure about a few things:
- **Day 1**: Should we stay relaxed at the resort we booked, or should we do Isla Mujeres instead? If we stay, when’s the best time to visit the island?
- **Day 3**: If we visit Chichén Itzá right at opening, will the Ik-Kil cenote be quieter in terms of tourists? If not, which cenote nearby would you recommend?
- **Big decision**: Should we go all the way down to Bacalar or not? After that, it feels a bit rushed. **Day 6** is mandatory, or are there other options? Honestly, I’m counting on your advice!
For context, we’re a family of four (with very grown-up kids who are used to traveling), and we’ve already rented an SUV for this period. Thanks in advance for your help—it’ll be invaluable!
**Departure – February 20th**: Arrival in Cancún
Arrival at 8:20 PM, pick up rental car.
Overnight in Cancún.
**Day 1 – February 21st**: Isla Mujeres
Ferry from Cancún to Isla Mujeres.
Playa Norte, snorkeling, golf cart tour.
Return to Cancún. Overnight in Cancún.
Drive (~3.5h). Settle in Tulum.
Visit the Mayan ruins of Tulum (stunning ocean view).
Swim in Gran Cenote or Cenote Calavera.
End the day at Playa Paraíso.
Overnight in Tulum.
**Day 6 – February 26th**: Sian Ka’an Reserve
Guided excursion:
Option Muyil (half-day): boat tour + swim in the Mayan canal.
Option Punta Allen (full-day): dolphins, turtles, snorkeling on the reef.
Overnight in Tulum.
**Day 7 – February 27th**: Tulum → Akumal → Playa del Carmen
Morning: snorkeling with turtles in Akumal.
Lunch, then drive to Playa del Carmen.
Evening on 5th Avenue.
Overnight in Playa del Carmen.
**Day 8 – February 28th**: Playa del Carmen → Puerto Morelos
Free morning in Playa del Carmen (beach or Cenotes Azul & Cristalino).
Afternoon: drive to Puerto Morelos (~30 min).
Overnight in Puerto Morelos.
**Day 9 – March 1st**: Puerto Morelos → Cancún → Return flight
Relaxing morning in Puerto Morelos.
Drive (~30 min) to Cancún Airport.
Return rental car. Return flight.
Back in 2002, we spent two weeks in Playa del Carmen. We did day trips to Cozumel, Isla Mujeres, Chichén Itzá, Tulum, and Xcaret.
We’re heading back at Christmas with our two daughters, aged 15 and 19. I’m sure it’s changed a lot with the booming tourism.
Flights are booked: Paris-Cancún on 19/12 (arriving at 8:20 PM) and Cancún-Paris on 01/01 at 1:30 PM. We’re still finalizing the itinerary because we want to explore but don’t want to switch hotels too often. We’ll be there for 13 nights and 12 days, so we’re choosing among:
- Playa del Carmen
- Cozumel
- Holbox
- Valladolid
- Tulum
- Mahahual
We won’t do everything, so any tips would be great! I’m also unsure if renting a car is the best option.
Hi, can you tell me if there’s a bus or shuttle from Alajuela to the Nicaragua border via Los Chiles? I’d like to avoid going through San José.
Thanks for your help!
A fantastic trip, dominated by the Altiplano, volcanoes, and especially the Mayan people!
Our route: Antigua – San Lucas de Toliman (Lake Atitlán) – Chichicastenango – Sayaxché – El Remate – Flores – Río Dulce – Livingston – Antigua
I won’t describe our trip in detail but will highlight a few points that go beyond the usual routes and really won us over.
In Antigua, it’s easy to take a chicken bus from the bus station next to the central market in the eastern part of the city to visit nearby villages. We went to Santa María de Jesús on a Sunday without seeing any other Westerners. We got lost in its colorful market, ate at a *comedor* with local dishes we didn’t find anywhere else, and were surrounded by incredibly welcoming Mayans.
Several villages around Lake Atitlán are well-covered by travelers and guides like *Routard* and *Lonely Planet*, but if you want to stay somewhere more authentic, I recommend San Lucas de Toliman (we stayed at *Casa Qatzil*—great place!). It’s in the southeast of the lake, with a market on Tuesdays and Fridays, a central square full of locals (more of those super-friendly Mayans!), and the option to visit other villages by *lancha* (boat) for the day. A walk toward the lake lets you pass by the washhouses, and there are hikes accessible by *pick-up* (shared transport), like the twin volcanoes Tolimán and Atitlán or Cerro del Oro (less challenging!). We loved visiting Santa Catarina Palopó—get lost in its maze of steep alleys, admiring the blue facades with their characteristic paintings. There are direct *chicken bus* connections to Chichicastenango in 1.5 hours. Cheap and convenient, though a bit bumpy!
Chichicastenango is famous for its market, described as the largest in Central America, on Thursdays and Sundays. A flood of tourists arrives between 10 AM and 1 PM, shuttled in by organized buses from Lake Atitlán and Antigua. But if you have time, stay overnight the day before and enjoy the market before 10 AM or in the afternoon. This little town (more of those welcoming Mayans!) is worth lingering in for a day or two to visit the cemetery, extraordinarily colorful and a site of Mayan rituals. Also take time to go to *Plaza Baktun*, a site considered sacred in Mayan culture where religious ceremonies take place around seven sculptures several meters tall.
The ruins of Aguateca are barely excavated (most structures are still covered in vegetation) and are only accessible by boat, traveling up a tributary of the Río de la Pasión to the sound of howler monkeys and birdsong (1.5 hours from Sayaxché). We felt like we got a sense of daily life in the ancient city—not just its religious dimension—with its ravine for sheltering women and children during attacks, its cliff, and defensive walls. Alone with our *lancha* driver, who acted as our guide in the barely cleared jungle, this site doesn’t overlap with Tikal at all—the vibe is completely different.
We stayed in El Remate instead of Flores to visit Yaxhá and Tikal, at *Posada Ixchel* (great place!). This quiet little town lets you stroll along the lake and hike in *Cerro Cahui*, a protected biotope leading to a viewpoint. Plus, it’s on the way to the sites, saving 45 minutes per trip.
Feel free to ask me questions about the places, accommodations, etc.—I’d be happy to answer!
I’ve just got two tickets for my partner and me to spend 18 days starting from Oaxaca.
We arrive on the morning of 10/27 and leave on the afternoon of 11/13.
I’ve already booked a lodge for 7 nights about 20 km from Oaxaca.
The idea is to be nearby, especially for Día de los Muertos, which my partner has been dreaming about.
I’ve got a few questions:
- First, do you think renting a car is essential, or are the local bus networks (around Oaxaca) dense and reliable enough?
- Roughly how much do taxi rides cost?
- After our stay in Oaxaca (where the schedule is still flexible), I plan to head to the Pacific coast around Mazunte, with a goal of visiting a lagoon at night to swim in the bioluminescent algae and possibly witness turtle hatchings. But so far, I haven’t noted much else. Any suggestions for things to do/see around Mazunte, or along the route between Oaxaca and the Pacific coast?
Thanks in advance for your advice—I’ll definitely be back with more questions! :)