Je suis au Pérou depuis plus d’un mois maintenant, à Trujillo plus exactement. J’ai pour but d’en visiter une bonne partie avant le mois de Mai. Mon entrée dans ce pays s’est fait à Santa Rosa (à côté de la frontière Brésilienne et Colombienne), j’ai ensuite voyagé jusqu’à Iquitos, Yurimaguas, Tarapoto, Lamas, Moyobamba, Rioja, Chachapoyas, Cajamarca et enfin Trujillos.
Je ne suis pas un grand voyageur et je reste toujours choqué à la vue de la vie que mènent une grande majorité des gens de ce pays, en fait c’est surtout la différence du niveau de vie présente au sein de la population Péruvienne qui me touche le plus. Quoi qu’il en soit, je souhaiterai avoir votre avis concernant l’attitude à avoir en tant que « gringo » (terme qui, à mes yeux, sert à désigner une personne venant de loin et qui n’est pas du tout péjoratif) :
Comme dans de nombreux pays de l’Amérique du sud, la population Péruvienne est en majorité pauvre, de nombreuses familles n’ont pas de quoi se nourrir et vive dans des maisons très « simples ». Dans ce pays, l’arrivée d’un gringo (bien blanc et avec un bon gros sac à dos qui souvent représente au moins un mois de salaire péruvien, pour ceux qui ont la chance d’avoir un travail) symbolise la richesse : une belle maison, belle voiture, une famille heureuse sans connaissance de la misère, aucun problème pour manger, aucun problème pour trouver un travail, une aide du gouvernement omniprésente… Ce n’est pas totalement faux, la France est un pays « riche » qui prend soin de ses habitants, l’euro est l’une des monnaies la plus forte ce qui nous permets de pouvoir vivre confortablement dans la plupart des pays… Alors que doit-on faire quand une vieille femme nous mendie de l’argent dans la rue ? Quand une mère de famille, avec son bébé dans les bras, nous supplie de lui donner de l’argent ? Quand un petit enfant, en nous voyant arriver au loin, se met à courir vers nous pour nous demander de l’argent, du pain ? Ou quand un homme, que l’on croise lors d’une balade sur l’un des chemins emprunté par les paysans pour se rendre à leurs champs, nous demande du pain parce qu’il a beaucoup marché et qu’il le mérite bien ?
Je cite ici quelques situations que j’ai rencontrées principalement dans les alentours de Cajamarca (Cordillère Nord du Pérou). J’ai toujours refuser poliment (car mon budget ne me le permet pas) et en m’excusant (car je me sens coupable de refuser). J’ai rencontré plusieurs français (bien plus âgés et avec un budget largement plus « cool » que le mien) qui me disaient qu’ils donnaient entre 10 et 50 Soles (2€ à 10€) quand quelqu’un leurs rendait services. Je ne critique pas mais je pense que cela pose un problème qui peut rapidement devenir grave : Le fait de recevoir de l’argent ou de la nourriture de la part d’un étranger devient un droit. A Rioja, un petit garçon qui n’avait pas vraiment l’air malheureux et qui s’amusait bien avec ses amis est venu me demander de l’argent en pleurnichant juste quand il m’a vu ranger mon porte-monnaie. Un autre, aux alentours de Cajamarca, m’a jeté une pierre dessus car j’avais refusé de lui donner l’argent ou du pain (car je n’avais rien sur moi à part de l’eau)… vu la taille de la pierre j’ai eu de la chance qu’elle ne touche pas ma tête…
Que faut-il donc faire devant les gens qui mendient ? Car s’il est obligatoire de donner quelque chose pour assurer sa sécurité, beaucoup de personnes vont devoir limiter leurs voyages.
Qu’en pensez-vous ? Moi je ne suis sure de rien, je me dis qu’il ne faut pas que le don soit perçu comme une obligation de la part des gringos.
J’attends votre avis. Pour le moment je n’ai même plus envie de sortir des villes tellement que les gens m’ont choqués lors de ma dernière randonnée.
Hola,
J'ai aussi beaucoup voyagé en Amérique du Sud et j'ai ressenti la même chose que toi. Les comportements généreux des touristes peu avoir des répércussions néfastes, touriste= porte monnaie et mendicié=perte de dignité pour les populations. Je suis contre le fait de donner de l'argent juste pour un service rendu et surtout aux enfants, par contre je donne aux vielliards et aux malades, coutumes courantes des sud américains pour aider leurs ainés dans le besoin.
Les touristes argentés qui se donnent bonne conscience ou qui agissent par charité ne se rendent pas compte des conséquences désastreuses sur les futures générations. Je pense que les agences de voyage, les tours opérateurs, les hotêls et tous les prestataires touristiques devraient senibiliser leurs clients sur ce sujet de la mendicité. Et bien sûr les politiques locales devraient s'occuper des problèmes de la pauvreté et des inégalités à la base mais là il s'agit de refaire le monde......
Cela ne doit pas gâcher ton voyage, profites, ouvres tes yeux, rencontres, pratages et agis selon tes convictions et dis toi que les inégalités que tu vois au Pérou existent aussi en France et sur toute la planète, ce n'est pas de ta faute. Les voyageurs comme toi sont là justement pour montrer que dans les gringos il n'y a pas que des riches.
Bon voyage au Pérou.
Volcane.
Ce n’est pas totalement faux, la France est un pays « riche » qui prend soin de ses habitants
Ah bon ? Moi je n'ai pas vraiment l'impression que la France prenne soin des plus pauvres... Et personnellement, je suis beaucoup plus indignée par le fait qu'en France des gens dorment dans la rue que par le dénuement que j'ai pu observer sous d'autres latitudes...
Que faut-il donc faire devant les gens qui mendient ?
ça dépend. Pour ma part, j'essaie d'observer comme font les locaux, et ensuite de faire sensiblement comme eux...
Et je ne fais pas la charité aux enfants.
Après, à chacun de gérer les situations avec sa conscience, en essayant de se montrer responsable.
Tout d'abord, à Cajamarca, la plupart du temps, ils te demandent des sous par principe ; en quelque sorte. Personellement, je les envoie balader car, à force, ça me fatigue ; surtout une des petites vieilles qui a pour terrain de chasse la place d'Armes, qui me connait parfaitement puisqu'elle me voit quasiment tous les jours, et qui, chaque fois qu'elle m'aperçoit, vient me demander de l'argent. Il faut aussi savoir que les gens de la campagne ont leurs propres codes, leurs propres vision du monde et de l'extèrieur. C'est surtout ce que les gens appellent ici la idiosincracia ; si on doit le traduire, se serait par "idiosyncrasie". Ici, c'est souvent perçu comme une façon d'être de certaines personnes (généralement de la campagne) pensant agir de manière juste mais qui en fait sont à côté de la plaque, sorte d'ignorance.
Il faut aussi voir que la région de Cajamarca compte un grand nombre de mines qui empoient beaucoup d'étrangers payés grassement au détriment des péruviens bien que ceux-ci bénéficient aussi de la possibilité de travailler mais, généralement, dans des postes secondaires. De plus, les entreprises minières salopes tout, polluent et achètent des terres à trois francs six sous desquelles elles tirent des profits colossaux (par exemple, aux environs de Cajamarca se trouve la mine Yanacocha qui exploite le plus grand gisement d'or de la planète) ce qui a pour conséquence d'en énerver pas mal.
Mais bon, ne généralisons pas trop vite, le département de Cajamarca est pauvre, il y a des gens qui crêvent de faim, c'est une réalité, et il y a aussi des gens adorables.
"J’ai rencontré plusieurs français (bien plus âgés et avec un budget largement plus « cool » que le mien) qui me disaient qu’ils donnaient entre 10 et 50 Soles (2€ à 10€) quand quelqu’un leurs rendait services"
Il n'y a rien de choquant en cela. S'ils utilisent les services d'une personne en tant que guide ou autre, il est normal de la rétribuer.
"Le fait de recevoir de l’argent ou de la nourriture de la part d’un étranger devient un droit"
Un droit, non. Une habitude ou un principe parfois, oui. Mais bon, se sont quand même des cas particuliers. Les péruviens ne passent pas leur temps à quémander auprès des étrangers.
"Que faut-il donc faire devant les gens qui mendient ? Car s’il est obligatoire de donner quelque chose pour assurer sa sécurité, beaucoup de personnes vont devoir limiter leurs voyage"
Là, tu exagères quand même. Ce n'est pas parce que tu ne donneras pas à un mendiant que tu seras en situation de danger. Si tu ne donnes pas et que tu te trouves en danger, tu n'es pas face à un mendiant mais face à un agresseur.
Déjà, tu donnes si tu en as envie, si tu estimes cela nécessaire. Ne fait pas de ta mauvaise expèrience une généralité. Le môme qui t'a jeté une pierre, si cela m'était arrivé, je l'aurai coursé et attrapé par l'oreille pour lui faire peur et le sermoner.
"Pour le moment je n’ai même plus envie de sortir des villes tellement que les gens m’ont choqués lors de ma dernière randonnée"
Quand même, il en faut peu pour te traumatiser!
prendre une phrase s'achevant par des "...", omettre de citer la suivante, et répondre, ce n'est pas le procédé le plus honnête qui soit.
Je partage l'avis de Cyrille : la pauvreté en France, visible, parfois médiatisée (qui d'ailleurs n'est qu'une goutte d'eau face à la misère qu'on ne montre pas) est d'autant plus choquante que la France est un pays riche et développé.
L'inégalité, et l'indifférence qui l'accompagne, rendent la pauvreté encore plus révoltante.
KelEssuf et Cyrille . Etes vous deja allés aider des associations caritatives.?
Les moyens techniques existent.
Ce qu'il manque c'est des volontaires. En general benevolles.
prendre une phrase s'achevant par des "...", omettre de citer la suivante, et répondre, ce n'est pas le procédé le plus honnête qui soit.
Qu' est-ce que tu me chantes là ? Je n' ai pas omis sa phrase suivante, je ne l' ai pas reprise car ce n' est pas sur celle-ci que je répondais, elle ne m' intéressait pas en l' occurence, c' est tout. Tu vois le mal où il n' y est pas et ce procédé d' accuser l' autre de malhonnête pour une broutille n' est vraiment pas terrible. Ca sent la faiblesse à plein nez.
la pauvreté en France, visible, parfois médiatisée (qui d'ailleurs n'est qu'une goutte d'eau face à la misère qu'on ne montre pas) est d'autant plus choquante que la France est un pays riche et développé.
Depuis quand il n' y a pas de pauvreté dans les pays riches et développés ? On sait tous que le niveau élevé d' un pays n' empêche malheureusement pas celui-ci d' avoir des gens pauvres, c' est d' ailleurs pour ça que je demandais dans mon message précédent de citer un pays qui n' en a pas.
"Ben voyons. Cite-moi un seul pays qui prend mieux soin de "ses pauvres" et qui n' en a pas qui dorment dans la rue."
Dormir dans la rue ce n'est pas pareil partout.......
Plus le pays est une nation, moins il est un Etat, et plus le solidarité joue et évite les situations de misère. De ce point de vue la France est dans une situation inquiétante.
On ne peut pas comparer les situations de misère au Pérou avec celle que connaît actuellement la France. Dans notre pays la majorité des SDF sont des immigrés clandestins (révélation lors du mouvement des sans-abris du canal St Martin). D'autre part il y a une partie de la population qui tombe dans la détresse suite à des accidents de la vie ex. divorce puis perte de l'emploi etc... et surtout abscence de solidarité familiale.
"KelEssuf et Cyrille . Etes vous deja allées aider des associations caritatives.?
Les moyens techniques existent.
Ce qu'il manque c'est des volontaires. En general benevolles. "
Je ne vais pas vous agresser d'emblée (ben oui, il paraît que je suis agressive...).
De quoi préjugez-vous ? Que savez-vous de l'engagement des uns et des autres ?
Et puis...
Les assoc's, le bénévolat, c'est très beau. Mais quand ça dédouane la communauté, parce que certains donnent de leur temps et/ou de l'argent, là, je ne suis pas d'accord. Une société a à prendre en charge l'ensemble des membres qui la forment.
"Qu' est-ce que tu me chantes là ? Je n' ai pas omis sa phrase suivante, je ne l' ai pas reprise car ce n' est pas sur celle-ci que je répondais, elle ne m' intéressait pas en l' occurence, c' est tout."
Les deux phrases, en l'occurence, étaient indissociables. La seconde ne t'intéressait pas, dis-tu ? Elle t'aurait plutôt empêché de faire la réponse que nous avons tous pu lire...
"Ca sent la faiblesse à plein nez."
Si ça peut te faire plaisir...
"Depuis quand il n' y a pas de pauvreté dans les pays riches et développés ? On sait tous que le niveau élevé d' un pays n' empêche malheureusement pas celui-ci d' avoir des gens pauvres, c' est d' ailleurs pour ça que je demandais dans mon message précédent de citer un pays qui n' en a pas. "
Tu réécris ton discours... il y a juste le "malheureusement" qui sonne faux.
en réponse à "Tu te bases sur quoi pour dire ça ? "même des journaux comme Marianne ont révélé cet aspect du mouvement des SDF. En grande majorité les SDF étaient constitués d'africains et de ressortissants des pays de l'Est. Mais de cela les grands médias télévisés en ont à peine parlé...cela cassait la belle image de Raymond le pompiste, divorcé vivant dans sa cabane le long du périph...
"Depuis quand il n' y a pas de pauvreté dans les pays riches et développés ? On sait tous que le niveau élevé d' un pays n' empêche malheureusement pas celui-ci d' avoir des gens pauvres, c' est d' ailleurs pour ça que je demandais dans mon message précédent de citer un pays qui n' en a pas. "
Tu réécris ton discours... il y a juste le "malheureusement" qui sonne faux.
Oui c' est ça je suis heureux qu' il y ait des gens pauvres.
Comme je le disais précédemment tu crois voir le mal chez les autres.
Quelle sale mentalité.
en réponse à :"De toutes façons ça ne change pas grand chose au problème."Bien sûr que ça change énormément de chose. La France absorbe depuis plus de 30ans des flux permanents de plusieurs millions d'immigrés mal préparés à la vie européenne et souvent avec un passé historique mal partagé. Regarde les manifs des associations comme le Dal, elles sont composées essentiellement d'africains en boubou + des bobos parisiens complètement à côté de leurs pompes qui manipulent les premiers en leur faisant miroiter des logements sur Paris intra-muros ...
"La France absorbe depuis plus de 30ans des flux permanents de plusieurs millions d'immigrés mal préparés à la vie européenne et souvent avec un passé historique mal partagé."
Oui bien sûr.
Entre autres les polonais qui ont fournis du charbon à tes grands parents, les espagnols qui ont fui Franco, les algériens qui ont assemblé la première R8 de tes grands parents.
La France est la France ; elle est Etat plus que nation, et s'est construite sur cette assimilation, qui est son identité. La Corée ou le Japon, nations infiniment plus qu'Etats n'ont pas ce problème ; ils en ont d'autres.
Par ailleurs....
A part lancer des sujets à polémiques taillés sur mesure, tu apportes parfois des informations et des contributions positives ?
en réponse à "et de cette information, tu en déduis que ce sont des sans-papiers ?!? Quel raccourci !"ce n'est pas un raccourci, c'est de notoriété publique et révélée par des journalistes de toutes obédiences.
Boboïdes réveillez-vous! tu trouveras également dans la banlieue sud de Paris des camps de Rom qui n'ont pas été créé chez nous mais purement et simplement importé en l'état depuis les pays de l'Est . Et le flux est permanent. Aucun autre pays en Europe n'a eu à gérer autant de vagues de misère et de décalage de modes de vie sur une période aussi courte.
" tu trouveras également dans la banlieue sud de Paris des camps de Rom qui n'ont pas été créé chez nous mais purement et simplement importé en l'état depuis les pays de l'Est ."
Les roms n'ont rien à voir avec les SDF, et ils vievent leur vie, qui n'a rien d'une vie de "misère".
Tu amalgames ce qui t'arrange, comme souvent. C'est lassant.
en réponse à "Entre autres les polonais qui ont fournis du charbon à tes grands parents, les espagnols qui ont fui Franco, les algériens qui ont assemblé la première R8 de tes grands parents. "tu seras toujours dans nos débat "l'homme du passé", toujours en retard d'une guerre. Les vagues que tu évoques ont eu une fonction : casser la valeur des ouvriers qui étaient déjà en place, je dis bien ceux qui étaient en place et non "français". Une sorte de jeu permanent pour éternels perdants qui consiste à se mordre la queue toujours un peu plus. . Et l'allié objectif des exploiteurs (notamment l'Etat et ses innombrables entreprises nationalisées jusqu'au coeur des années 80!!!) ont été depuis toujours les boboïdes des villes qui dans leur candeur émotive ont apporté la chape anti-raciste et irrationnelle nécessaire pour empêcher toutes discussions et prises de décisions sur ce sujet.
Mais aujourd'hui on est loin de ce schéma, le monde ouvrier est en voie d'extinction dans notre pays et disparaît un peu plus chaque jour... nous avons maintenant une autre misère a gérer issue d'une immigration de peuplement...
en réponse à :"Les roms n'ont rien à voir avec les SDF, et ils vievent leur vie, qui n'a rien d'une vie de "misère".
Tu amalgames ce qui t'arrange, comme souvent. C'est lassant. "
Concernant les roms, je connaîs personnellement plusieurs familles dans mon coin, qui sont exemplaires surtout dans la manière dont elles élèvent leurs enfants, et certains feraient bien de s'en inspirer.
Mais il y a aussi et surtout chez les nouveaux roms venant de l'Est des attitudes scandaleuses comparables à celles évoquées plus haut au Pérou. Elles se rapprochent plus de la perversion que de la misère! Je veux parler de cette pratique de la mendicité mafieuse importée ici, pratiquée par les enfants et organisée par leurs parents. C'est à vomir!!! lorsque tu es un père de famille digne de ce nom tu te prives de manger pour tes gosses s'il le faut et non le contraire en les envoyant à la gamelle!
Mais là aussi ça casse la belle image boboïde d'Esméralda et de son beau guitariste autour du feu...
" Elles se rapprochent plus de la perversion que de la misère! Je veux parler de cette pratique de la mendicité mafieuse importée ici, pratiquée par les enfants et organisée par leurs parents. C'est à vomir!!! lorsque tu es un père de famille digne de ce nom tu te prives de manger pour tes gosses s'il le faut et non le contraire en les envoyant à la gamelle!
Mais là aussi ça casse la belle image boboïde d'Esméralda et de son beau guitariste autour du feu..."
Ouais....
Quand on loge sous une bretelle d'autoroute on n'est pas dans les meilleures conditions pour éduquer les enfants. J'ai souvent vu passer de ces groupes de roms en Bretagne, ils y viennent pour se rassembler en été. Ils sont sans doute aussi français que toi ou moi, et surtout leur présence sert à tout un tas de gens à commettre des larcins en les mettant sur le dos - large - d'autrui.
La France n'est pas capable de tolérer ces gens-là ? Soit. Dans ce cas-là néanmoins elle renie ses fondements.
Je vais essayer de prendre une autre direction dans la discussion par rapport à ce qui a été dit précédement🙂
Tu te poses beaucoup de questions sur ce que tu as vu, constaté et subi dans cette région du Pérou. L'honneur te revient de vouloir partager ton expérience avec les autres membres de VF qui ne connaissent pas cette partie du monde.
Je voudrais te pousser un peu plus loin dans tes réflexions. En tant que voyageur dans ce pays, comment tu te définis? Tu es le Messie, le Prophète, le Sauveur, le Porte-parole d'une autre civilisation, d'une autre culture, d'un autre niveau de vie, le reporter d'une chaine de télévision, de radio, d'un jourrnal ou modestement d'un forum de discussion, un homme qui parcourt le monde pour comprendre, échanger voire partager ou tout simplement le voyeur provenant d'une autre partie du monde?
La réponse à toutes ces questions pourra peut-être apporter à un éclairage aux questions que tu te poses. Tu apparais comme un "gringo", donc un étranger vis à vis de la population, c'est à dire quelqu'un qui n'a jamais partagé leur vie et leur sort. Tu viens voir puis après tu repartiras, tu ne laisseras sans doute aucune trace, aucun lien avec cette population.
Tu sembles critiquer certains de tes congénères de vouloir payer "grassement" les services des gens. Sans doute, aurais-tu aimer les payer toujours au rabais, comme toutes ces sociétés multinationales qui viennenet exproprier, exploiter la richesse dans leur sol? Un jour, ils vont peut-être avoir la conscience et le courage pour rassembler leur force pour constituer des guérilleros afin de mener le combat jusqu'à leur mort ou leur libération.
Tu es pauvre, tu n'as rien pour leur donner, mais ta pauvreté est pour eux quand même quelque chose de très choquante . Ils pourront te dire que si tu es pauvre comme eux, tu feras peut-être mieux de rester chez toi comme eux à vivre leur misère et non pas de pouvoir aller dépenser tes sous pendant des mois, sans travailler. Si tu restes loin d'eux à vouloir expliquer que tu es pauvre et que tu n'as rien à donner, ils ne pourront jamais te croire.
Tu as eu ta conscience réveillée quand tu es passée à côté d'une pierre au point de t'obliger à t'enfermer et à te poser plein de questions, jusqu'à venir ici les partager. Faut-il interpréter ce geste du "lancer de pierre" comme dans la Bible, un geste à accomplir devant l'impur (de cette femme accusée d'adultère)? C'est en somme un geste de mépris et d'injure plus que pour te tuer. Si c'est un geste de bandit, ce sera plutôt un coup de couteau dans le dos pour te déposséder de tes bagages.
Si tu changeais un peu ton point de vue? Si tu te rapprochais un peu plus d'eux? Si tu partageais ton repas avec eux afin d'avoir le temps de leur parler? ça changerait peut-être beaucoup les choses. Ils te comprendront mieux, ils voient que tu partages leur vie, ils porteront en toi, l'espoir que leur cause sera entendue sur l'autre continent d''où viennent ces fameux "gringos".
Lucky that we have a home/Our Home is Nha May Man/Passing rain and dry seasons/In a full-of-love atmosphere/Besides my new family/I have brothers and sisters/The sun shines over the skies/Let's stay here, with all of us,
"nous avons maintenant une autre misère a gérer issue d'une immigration de peuplement..."
On a surtout la chance d'avoir là une jeunesse, des cotisants, une démographie que beaucoup en Europe nous envient.
Michel
Ah bon les autres pays d' Europe nous envient ? Pourquoi alors n' ouvrent-ils pas en grand leurs portes à l' immigration et qu' au contraire ils les ferment ?
A cause du coût énorme bien sûr, 26 milliards d' euros par an en France :
"Ah bon les autres pays d' Europe nous envient ? Pourquoi alors n' ouvrent-ils pas en grand leurs portes à l' immigration et qu' au contraire ils les ferment ?"
Parce que dans beaucoup d'entre eux on trouve des gens à courte vue et qu'on est tenté de mettre les difficultés sur le dos des étrangers, car c'est électoralement payant, même si c'est un suicide démographique. Le système social français mourra si la population vieillit encore, et sa survie actuelle est en bonne partie dûe à l'immigration, justement.
Ol est vraisemblable qu'il faudra d'ici peu l'accentuer considérablement d'ailleurs.
Les immigrés coûtent ?
Rejetons-les, et la facture sera d'une autre envergure.
'J' oubliais que ce sont les différents gouvernements d' Europe qui se trompent alors que toi tu as raison. Désolé.'
On a carrément changé de sujet, mais les gouvernements dont tu parles ont à faire face, au moins en façade, à une opinion publique donc des électeurs qu'il est facile de séduire avec des thèses de rejet et de repli ; c'est encore plus net dans des pays frileux et en période de crise ; en réalité, au-delà du discours et des rodomontades, ils sont beaucoup moins réticents qu'en façade à l'immigration, tant ils savent qu'ils en ont besoin. C'est un investissement, et les immigrés consomment, font tourner l'économie.
Si demain la France fonctionne sans médecins étrangers, on ferme tous les hôpitaux, par exemple. Dans le centre de la Bretagne on cherche désespérement un ophtalmo, par exemple ; aux dernières nouvelles une bulgare aurait accepté de venir. Elle sera très bienvenue.
Demain on relancera massivement l'immigration, même les partis de droite - surtout eux, même, le savent et le pensent ; on va juste éviter de le dire.
C'est un investissement, et les immigrés consomment, font tourner l'économie
Je te conseille fortement de lire les deux liens que j' ai mis précédemment et qui prouvent exactement le contraire de ce que tu avances. Mais à cause de ton idéologie tu ne voudras bien sûr jamais le reconnaitre.
Quant à ton exemple de médecin bulgare tu sais très bien que ce n' est pas cette catégorie qui pose problème. Tu cites là un exemple absolument pas représentatif.
"Je te conseille fortement de lire les deux liens que j' ai mis précédemment et qui prouvent exactement le contraire de ce que tu avances. Mais à cause de ton idéologie tu ne voudras bien sûr jamais le reconnaitre."
Puisque je t'explique que c'est un investissement...
Même si ça a un léger coût à court terme, ce n'est pas comme ça qu'il faut voir les choses. Il faut au contraire favoriser leur implantation familiale, meilleure garantie de retours demain sur ces modestes investissements.
"Quant à ton exemple de médecin bulgare tu sais très bien que ce n' est pas cette catégorie qui pose problème. Tu cites là un exemple absolument pas représentatif."
Le médecin de demain c'est le fils ou la fille de l'immigré dont tu ne veux pas. C'est lui qui te soignera sur tes vieux jours.
Le démographie et l'économie ne sont pas des sujets dont traite sérieusement sans regarder loin et large.
bonjour
les premières fois que l'on est confronté à ce problème de mendicité, bien sur, si on peut, on a envie d'aider
tout le monde ...
agis selon ton coeur et tes moyens : perso je donne 1 peu aux personnes agés, mais plus aux enfants ...
je suis allé au Pérou il y à 14 ans, pas eu de problèmes d'agressivité, j'ai rencontré à Arequipa des gamins qui vendaient des bonbons dans la rue, je leur ai donné à manger de temps à autres, pris le temps de discuter avec eux, ça aussi c'est 1 partage ...
j'ai eu 1 fois 1 gamin qui ma jeter 1 pierre au Maroc, je pense qu'il a eu plus peur que moi, vu ma réaction, et en plus il s'est fait secouer par son père .
c'est l'apprentissage des voyages ...ensuite si tu peux et si tu as envie, tu peux t'investir dans des assos pour aider ....
bon voyage
francia
le mérite d'un homme réside dans sa connaissance et dans ses actes et non point dans la couleur de sa peau ou de sa religion!
Khalil Gibran
tous les messages parlent de la misére en France et vous avez oublié de répondre au sujet des pauvres au Pérou 😠
dans des voyages lointain j'ai vu des touristes pleurer pour des chiens qui étaient très maigres pendant que des enfants leurs demander d'acheter quelques babioles pour faire vivre leur famille, c'est salaups (les touristes) préféraient dépenser leurs devises dans la boutique d'état .
Ils marchaient vites on aurait dit qu'ils avaient peur que les pauvres soient contagieux.
Donc pour répondre je dis que méme en sac a dos on est des milliardaires pour eux, il faut mesurer le pour ou le contre de donner a chaque fois que l'on est solliciter, bien des fois j'ai offert un plat ou tout simplement echanger des paroles, il faut penser que si l'on voyage dans un pays pauvre méme avec un budget serré on vient chez EUX donc nous devons faire avec, tout routard et tout touriste se doit d'y réfléchir, sinon on reste chez soi ou on va dans des pays soit disant riche.
Surtout apprenez le plus possible la langue des pays que vous visitez et vous verrez que les mendiants savent sourires et ne sont pas si méchants.🏴☠️
🤪🤪🤪
Fils d'immigré, je tombe de haut en lisant des propos pareils (tout comme vos messages précédents).
Je me demande bien quelle sorte de curiosité vous pousse a quitter votre petit monde "judéo-chrétien".
Les Mendiants, Rom's, et autres Africains en boubou n'en sont pas moins des êtres humains et les considérer comme des géneurs ou des parasites est un "péché mortel".
Je ne sais pas pourquoi mais vous me faites penser à un certain Monseigneur Williamson.
Mais le pire vous attend, préparez vous à voir déferler des hordes de réfugiés économiques, climatiques etc...tous non préparés à la vie européenne. Affligeant
- Carnet de voyage: Californie, Arizona et Utah en juin 2009 Partie 1 (17 juillet 2009)
- Carnet de voyage: Californie, Arizona et Utah en juin 2009 Partie 2 (6 août 2009)
- Carnet de voyage: Californie, Arizona et Utah en juin 2009 Partie 3 (20 août 2009)
bonjour
je suis d'accord avec toi, j'ai entendu des gens dire qu'ils étaient choqués de voir la façon dont on traitaient les animaux ...alors que des mômes à coté les laissaient sans pitié ...
je n'ai même pas lu tous les messages et je ne lit plus les messages de certains forumiste car il me donne envie de gerber ...
dans quel monde vivons nous !!!
bonne soirée
francia
le mérite d'un homme réside dans sa connaissance et dans ses actes et non point dans la couleur de sa peau ou de sa religion!
Khalil Gibran
" je ne lit plus les messages de certains forumiste car il me donne envie de gerber ..."
C'est une position qui se comprend.
On peut aussi faire le choix de les lire (tant pis pour la nausée), et d'y répondre. Parfois, rarement c'est vrai, aller plus loin met les auteurs de ces propos face à leurs contradictions ou leur misère intellectuelle (enfin, c'est comme ça que j'appelle certains raisonnements)
Vous n'avez pas le monopole de la bonté cher Mokahiki. Fils d'immigrés je tombe de haut aussi lorsque je lis les propos condescendants de certains sur la misère...qu'est ce qui te choques le plus? les gosses de Roms que leurs parents envoient mendier dans le métro ou le fait de dénoncer ces pratiques? la pauvreté n'est pas synonyme de mendicité et de pleurnicheries permanentes.
Dis, tu n'en as pas assez de te la jouer Ségéla ( "l'homme du passé", "vous n'avez pas le monopole..." ... > c'est quoi ton livre de chevet en ce moment ?😄)
"qu'est ce qui te choques le plus? les gosses de Roms que leurs parents envoient mendier dans le métro ou le fait de dénoncer ces pratiques?"
Certainement l'égoïsme ainsi que les phrases toutes faites et les arguments prédigérés.
Ainsi il faudrait des pauvres qui sachent rester dignes et des miséreux .......dans les pays de misère.
Dénoncer les pratiques, ça me fait doucement rigoler.
C'est du Pasqua relooké 2009 ça !!
- Carnet de voyage: Californie, Arizona et Utah en juin 2009 Partie 1 (17 juillet 2009)
- Carnet de voyage: Californie, Arizona et Utah en juin 2009 Partie 2 (6 août 2009)
- Carnet de voyage: Californie, Arizona et Utah en juin 2009 Partie 3 (20 août 2009)
Je vais essayer de prendre une autre direction dans la discussion par rapport à ce qui a été dit précédement
Tu te poses beaucoup de questions sur ce que tu as vu, constaté et subi dans cette région du Pérou. L'honneur te revient de vouloir partager ton expérience avec les autres membres de VF qui ne connaissent pas cette partie du monde.
Je voudrais te pousser un peu plus loin dans tes réflexions. En tant que voyageur dans ce pays, comment tu te définis? Tu es le Messie, le Prophète, le Sauveur, le Porte-parole d'une autre civilisation, d'une autre culture, d'un autre niveau de vie, le reporter d'une chaine de télévision, de radio, d'un jourrnal ou modestement d'un forum de discussion, un homme qui parcourt le monde pour comprendre, échanger voire partager ou tout simplement le voyeur provenant d'une autre partie du monde?
La réponse à toutes ces questions pourra peut-être apporter à un éclairage aux questions que tu te poses. Tu apparais comme un "gringo", donc un étranger vis à vis de la population, c'est à dire quelqu'un qui n'a jamais partagé leur vie et leur sort. Tu viens voir puis après tu repartiras, tu ne laisseras sans doute aucune trace, aucun lien avec cette population.
Tu sembles critiquer certains de tes congénères de vouloir payer "grassement" les services des gens. Sans doute, aurais-tu aimer les payer toujours au rabais, comme toutes ces sociétés multinationales qui viennenet exproprier, exploiter la richesse dans leur sol? Un jour, ils vont peut-être avoir la conscience et le courage pour rassembler leur force pour constituer des guérilleros afin de mener le combat jusqu'à leur mort ou leur libération.
Tu es pauvre, tu n'as rien pour leur donner, mais ta pauvreté est pour eux quand même quelque chose de très choquante . Ils pourront te dire que si tu es pauvre comme eux, tu feras peut-être mieux de rester chez toi comme eux à vivre leur misère et non pas de pouvoir aller dépenser tes sous pendant des mois, sans travailler. Si tu restes loin d'eux à vouloir expliquer que tu es pauvre et que tu n'as rien à donner, ils ne pourront jamais te croire.
Tu as eu ta conscience réveillée quand tu es passée à côté d'une pierre au point de t'obliger à t'enfermer et à te poser plein de questions, jusqu'à venir ici les partager. Faut-il interpréter ce geste du "lancer de pierre" comme dans la Bible, un geste à accomplir devant l'impur (de cette femme accusée d'adultère)? C'est en somme un geste de mépris et d'injure plus que pour te tuer. Si c'est un geste de bandit, ce sera plutôt un coup de couteau dans le dos pour te déposséder de tes bagages.
Si tu changeais un peu ton point de vue? Si tu te rapprochais un peu plus d'eux? Si tu partageais ton repas avec eux afin d'avoir le temps de leur parler? ça changerait peut-être beaucoup les choses. Ils te comprendront mieux, ils voient que tu partages leur vie, ils porteront en toi, l'espoir que leur cause sera entendue sur l'autre continent d''où viennent ces fameux "gringos".
Bonjour Abalone,
Dans le fond, ton message est plein de sagesse. En realite, et tu le sais sans doute, il est difficile de mettre en pratique cette facon d'etre en voyage, avec chaque mendiant. En Amerique du Sud, tu peux t'arreter avec un mendiant, passer du temps avec lui, discuter, partager un repas, plus que lui donner une piece. Ca n'empeche que tu resteras un gringo, avec son fric, mais un gringo avec son fric qui partage... un peu. Et pour ceux pour lesquels tu ne t'arreteras pas, tu seras egalement un gringo. Le voyageur, parce qu'il est nomade et de passage comme tu le dis, sera toujours percu de la sorte. Et meme en vivant sur place, tu restes gringo par ton apparence physique, alors le mendiant viendra te voir egalement. Tout comme Zitoune le mentionne dans son post avec cette vieille dame qui vient le voir tout les matins.
Et quant a l'espoir que leur cause sera entendu sur un autre continent, tu crois vraiment que le mome qui vit dans son campo au milieu des montagnes il se masturbe l'esprit a ce point? Le mome du trou du cul des montagnes peruviennes, il sera simplement content qu'un gringo s'arrete jouer avec lui, lui file des biscuits au chocolat qu'il n'a pas le luxe de manger entre ses patates et son riz et pis peut-etre que le prochain gringo qu'il verra, quand il ira mendier, peut-etre simplement il aura l'espoir qu'en plus qu'on lui file quelque chose de materiel, et bien on s'interesse a lui tout simplement, comme n'importe quel mome du monde.
Pour repondre a Fog400, s'enfermer dans ta chambre n'empechera pas la Terre de tourner. Les mendiants, ben vois au cas par cas. Des fois, ca nous fait chier, on n'a pas envie de s'arreter, pas envie de donner, pas envie de partager. Pis des fois, on a envie d'aller s'asseoir avec ce vieux mendiant et de passer un peu de temps avec lui. On culpabilise tous un jour ou l'autre je pense, c'est le complexe du gringo, et les questions que tu te poses, on est nombreux a se les etres posees aussi, sans forcement avoir de reponse.
Voyage en ecoutant ton coeur (je sais, ca fait super baba cool), et ne vois pas la misere qui t'entoure comme un frein a ton voyage. Etre confronte a d'autres realites, c'est aussi ca qui nous fait avancer.
bonsoir
il y a des irréductibles, bornés, égoïste et je reste polie pour le reste, donc malheureusement pas la peine de perdre du temps à discuter avec eux ...
c'est même pire que de la misère intellectuelle ; il y a des gens qui ne sont pas intello mais qui ont du coeur,
mais la rien !
bonne soirée
francia
Khalil Gibran
"une démographie que beaucoup nous envient"
avant 1940 on était 40 millions, aujourd'hui 62.
Quel intétérêt ? A quoi sert d'être nombreux dans un pays ? y a-t il un nombre limité d'habitants par km carré ? cette question est elle morale ? quelle population idéale pour la France ? 50, 80, 100, 200 millions d'habitants ?quel relation à l'espace cela induit-il ?quel acces à la nature ? pour qui ?
Pris dans le contexte d'une société comme la nôtre, avoir un renouvellement des générations, permet, notamment, de payer des retraites.
Maintenant, on peut considérer qu'une société fonctionnant comme la nôtre, basée sur l'appât du gain et l'ignorance de ses voisins, n'a pas beaucoup d'intérêt. Ce qui est mon avis.
Un ami m'a dit: Le monde serait meilleur si chacun-e regardait dans l'assiette de l'autre et y rajoutait ce qu'il y manque
Je ne soutiens pas une société basée sur basée sur la compèt' et il me semble que justement l'augmentation sans fin de la population pour payer les retraites ( que ce soit par l'immigration ou par l'accroissement naturel ) appartient à ce type de société .
Le problème de l'explosion démographique n'est pas seulement français il est mondial, on peut partager les ressources d'une façon équitable il n'empêche qu'a un moment la part de pétrole d'acier ou d'autre chose par personne sera insuffisant .
Et l'espace ?, si c'est pour finir dans des cages à poules comme à Paris ou hong-kong à quoi sert il d'être nombreux ? Et la faune ? doit elle disparaitre pour nous laisser la place, à moins que nous la reléguions dans des réserves que seuls les riches auront le luxe de visiter.Vous semblez être contre une société de consommation mais le "beau paysage " est déjà une marchandise!
Bien beau discours mais ta présence sur internet démontre le fossé qu'il y aura toujours entre la théorie et la pratique, entre les beaux sentiments et leur mise en pratique. Je ne reproche rien. Je fais pareil.
Le problème c'est comment tu définis la limite. Ralentir l'explosion démographique ne serait sans doute pas inutile, mais qui va décider de qui peut avoir combien d'enfants ? Doit-on répartir les naissances par quotas basés sur la nationalité, la couleur de peau, la religion ?
Réflexions de voyageurs › États-Unis · 200 replies
en tant que voyageur individuel depuis pas mal d'années, j'en ai finalement assez peu croisé sur ma route. Sans doute leur espace de voyage est plus restreint…
J'ai toujours été surpris en Inde, de l’accueil qui nous est réservé..que ce soit dans les commerces, les hôtels, nos déplacements, ou n'importe. Surpris…
Voilà nous venons de rentrer de Birmanie et je tenais à relater une scène qui m'a interpeller à Yangon capitale du Myanmar. Cette scène aurait pu se passer…
Dernier délire en date de la dictature cubaine et de son dirigeant sénile: l'obligation faite aux cubains, y compris et surtout ceux travaillant dans le…
Petite question pour les fous de l'inde donc...quelle place prend ce pays, ces habitants et sa culture dans votre vie?..les gens qui n'y sont jamais aller ont…
"Il me semble que la misère serait moins pénible au soleil" a écrit Aznavour...
Pas sûr...😕 Qui peut prouver que les peuples des pays chauds sont plus heureux que les autres?
Qu'en pensez-vous?
Fait-il meilleur vivre à Montpellier qu'à Lille?
Les Pygmées sont-ils plus heureux que les Inuits?
Les canadiens sont-ils moins heureux que les habitants de la Louisiane?
Les expats français sont-ils plus nombreux dans les pays chauds?
Et vos voyages? Choisissez-vous vos destinations en fonction du climat?
Vous réjouissez-vous lorsqu'un brin de soleil apparaît?
Hi everyone, just this once I’m not posting for a travel story, but to share a thought for Venezuela.
If you didn’t know—since it’s not making headlines—the country was hit by two 7.5-magnitude earthquakes last week. Over 2,200 people have died, more than 50,000 are missing, and some coastal towns have been completely destroyed.
Maybe when the scale of the humanitarian crisis becomes clear, our media will cover it a bit more... especially since earthquakes with this many casualties usually make the front page, but there’s been nothing in France.
So here’s a thought for this country, which, whatever you think of its politics, is a true jewel of South America, both for its landscapes and its people.
hi there
I’d like to invite you to discover my coastal province in central Vietnam: Quang Ngai.
This year, my province has really improved its infrastructure—mountains, countryside, and sea are all authentic here.
No harassers or thieves, and no Russians either.
A local lunch costs around 1 €.
A *** hotel room is about 25 €, and you can find hotels right on My Khe Beach.
We have a specialty: *banh xeo*—10 crepes for just 1.5 €.
You can rent motorbikes to explore the province and maybe visit the many ethnic minorities.
I live here—I’m not selling anything, but I can help if needed (my father-in-law is a traditional Vietnamese doctor and he’s very skilled).
Hi everyone! 😉
I’m Typhaine, 35 years old. Five years ago, I left France for a solo round-the-world trip—no planes, just a van, hitchhiking, cycling, and even a canoe in the Amazon! Today, I work as a naturalist guide in Argentine Patagonia.
Wherever I go, my compass stays the same: observing and photographing wildlife, which I deeply admire and respect.
My project: I’d love to share this experience through a sustainable, authentic, and immersive nature tourism initiative. But to build something meaningful, I need to understand how other nature enthusiasts experience their own adventures.
If you:
Are over 20 years old
Have a true passion for Nature
Have already taken at least one trip lasting more than 3 nights (in your country or abroad) in your life
Promise: I’m not selling anything, this isn’t marketing. Your answers are 100% anonymous and will only help me shape this wild project.
A huge thank you to everyone for your help and kindness! Looking forward to chatting in this thread 😛
(Dear admins, this is purely a collaborative effort for my project study, with no commercial purpose. Thank you so much for your support!)
Photo: Grizzly Bear (Ursus arctos horribilis), female on the left and her cub on the right. Photo taken by me in Alaska, Denali National Park.
It’s something we often notice in this forum—and many others—this behavioral shift.
A long-time member, or even a new one, asks a question.
They get one or more answers, some brief, some detailed, and then... nothing???
Not even a simple thank you!!!
From what I’ve gathered, if the answers don’t align with what they wanted to hear, it seems natural for the asker to just disappear!! 😕
Unless—(and I fear this is the case)—basic politeness is no longer part of our society????
I spent 3 weeks in Bali last summer (+ 3 nights on Gili Meno and a day trip to Kawah Ijen in Java). So I wanted to see what ChatGPT could suggest for comparison...
Here’s the prompt I gave:
"You’re a local expert guide for Bali.
- Plan a 20-day itinerary for Bali with a side trip to Gili Meno and a day trip to Kawah Ijen in Java without staying overnight.
- I’m traveling with my wife, and I love visiting historical sites, hiking, relaxing at the beach, snorkeling, and exploring rice terraces...
- For the duration of the stay, I don’t want more than 8 places to sleep, and I’d like to stay at least 2 days at each stop to avoid unpacking too often. Except for the last night, where I’m okay with just one night near the airport.
- I prefer neighborhoods that are walkable and try to avoid typical tourist traps, though I don’t want to miss the must-see spots. So suggest a mix of iconic sites and hidden gems.
- Recommend hotels or guesthouses with a budget of 50 to 100 € per night, including breakfast. Make suggestions in areas popular with travelers, specifying the vibe (I prefer quiet), and consider safety and proximity to attractions.
- For lunch and dinner, suggest two to three restaurants that are well-rated by customers.
- Give me a day-by-day program with details on travel times, visiting times for each point of interest, and recommendations for transportation (taxi, train, bike, etc.).
Estimate the total cost of the trip, including accommodations, food, transportation, and activities, and suggest two tips for saving money in each category.
- Don’t make anything up—be realistic about travel times, take into account the opening dates and hours of sites, and give me the entry fees for places to visit.
- Ask me all the questions until you’re 95% sure you understand what’s being asked. Don’t generate your response until you’ve understood."
The AI asked for a few clarifications:
"Great request—I can build you a really optimized and enjoyable itinerary, but to be 95% sure I hit the mark, I need a few key clarifications (this will really influence the pace, areas, and accommodations)."
In the end, it proposed a program very close to what we actually did.
I’ll skip its accommodation and restaurant suggestions...
Its proposal:
"Ubud (4 nights) => we did 5 nights
Sidemen (2 nights)
Amed (3 nights) => we’d planned 2 nights
Gili Meno (3 nights) => we did Gili between Sidemen and Amed
Munduk (3 nights) => we did 2 nights before Pemuteran
Pemuteran (3 nights) with Ijen => we did 4 nights
Sanur (2 nights + 1 last night) => we chose Jatiluwih instead of Sanur
It suggested "activities" (and accommodations too):
IN UBUD:
- Walk around central Ubud (1–2h)
- Campuhan Ridge Walk
- Tegalalang Rice Terrace
- Tirta Empul
- Gunung Kawi
- Massage / market / slow café
IN SIDEMEN:
- Rice terrace hike (2–3h)
- Cooking class
IN AMED:
- Snorkeling
- Japanese Shipwreck
- Beach + relaxation
- Volcano sunset
ON GILI:
- Snorkeling at Gili Meno Turtle Point, Nest Underwater Statues
IN MUNDUK:
- Jungle & waterfall hike - Munduk Waterfall + Melanting Waterfall
- Loop: 3–4h (perfect for your level)
- Ulun Danu Bratan Temple
- Twin Lakes
IN PEMUTERAN
- Snorkeling: Menjangan Island
For Kawah Ijen, it detailed the day well:
👍 from Pemuteran = best possible option
12 PM: leave hotel (we left at 10 PM)
1 PM: ferry
3 PM: arrival in Java + transfer
11 PM: start ascent
2 AM–6 AM: volcano
Return to Bali around 11 AM–12 PM (we got back at 4 PM)
👍 still very intense, but doable with an agency
💰 ~80–120 €/person all-inclusive
IN SANUR:
- Relaxation
- Quiet beach
- Proximity to airport (30 min)"
I’ve kept the habit of blowing my nose in the sink and then washing my hands—a custom I picked up in India. Sometimes, non-travelers are shocked when they catch me in the act... 🤪
Also, when I run out of toilet paper, it doesn’t bother me—unless I’ve got company over... 🤪
Just got back from walking a friend’s dog (while they’re on vacation), wearing a djellaba and Tibetan boots... 😏😏😏 Oh, for sure, if I’d run into locals, I probably would’ve shocked them? 😏
Anyway, as long as I’m not spitting on the floor at a restaurant or squatting on the side of a highway with a water bottle in hand...
After taking a little trip around the world, I came back a few months ago with an idea in mind.
I mostly do diving, and I love observing animals in their natural habitat without disturbing them.
During the trip, I realized it was quite complicated to know where and when to see certain species.
For example:
where to dive with sharks or manta rays
where you might get a chance to swim with whales
I even discovered thresher sharks during my trip… I didn’t even know this species existed before, even though they’re incredible to see.
We spent a ton of time searching for info all over the place, especially on social media, without ever getting a clear picture.
So I started putting all this together on my own, in the form of a map, to make it easier to visualize where to go depending on the seasons.
I recently put a first version online (it’s called Fauneya).
There are probably mistakes, inconsistencies, or things to improve, and that’s partly why I’m posting here.
I’d really love to know how you all go about planning this kind of trip.
As part of my Master’s thesis, I’m currently conducting a public survey on a topic that concerns all of us when planning a trip: artificial intelligence and the role of human contact in travel planning.
These days, we’re using more and more digital tools to find ideas, compare options, and book trips... but is the role of human advisors still essential? At what moments? And for what types of trips?
The survey is anonymous and takes about 7 minutes.
It’s aimed at anyone who travels (or has traveled) for leisure, whether you plan everything yourself or go through an agency.
While browsing the forum to gather info for my upcoming trip to Thailand, I often see the terms "traveler," "great traveler," and also "tourist"—so what’s the nuance for you?
I've traveled quite a bit in Vietnam over the past few years—from the southern delta to bustling cities and even some small islands—but what really sticks with me is the north, the high mountains.
Up there, there's something different—maybe slower, more raw. The morning markets with ethnic groups, women in traditional clothes, the colors...
The stilt houses, kids following you and laughing for no reason, the terraced rice fields—it almost feels unreal at times, so vast and quiet, yet so human and simple.
You often hear that Sapa has become too touristy, and that's partly true, especially in the center. But as soon as you move a little farther away, everything changes quickly. The landscapes open up, encounters feel more natural, and you rediscover something truly authentic.
I think it's that contrast that struck me—the difference between what you imagine before going and what you actually discover when you take the time.
And you—what memory do you hold onto from Vietnam? A particular place that touched you more than others?
Hello,
We’re finalizing the plans for our upcoming trip to China in May 2025. The second-to-last stop will be in Zhangjiajie, where we’ve planned to stay for 2 full days before heading to Shanghai.
We’re traveling solo using local transport and have arranged to stay in the city of Zhangjiajie.
We’ve seen that there’s a lot to see:
Tianmen Mountain, the Grand Canyon and the glass bridge, Zhangjiajie National Park, and that the sites are quite far apart with fairly expensive entry fees.
We’re thinking of dedicating one day to the national park and the Grand Canyon (glass bridge) and one day to Tianmen Mountain.
But we’re not sure if this plan is realistic—any thoughts would be much appreciated!
I should be serving a warming drink to the participants in the discussion about gardens and parks that provide us with beautiful photos, I could mention the delicious buttery scent wafting from bakeries in the thread about returning to France, but my heart, its powerful pulse that nourishes my entire being, is elsewhere.
Dasht-e Lut, Yazd, Esfahan, Bam, Kerman, Qeshm, Hormuz—a melody, a prayer at the heart of desire.
A dream, an unattainable fantasy? No. Not anymore.
A very serious Italian travel agency is organizing this trip for 6 people this winter. I’m signed up, I’m going, I’m living. Maybe.
"But you’re completely crazy!!!!"
I know... I know that every civilization, every society has a vital need to create scapegoats to define and justify itself, pathetically. And Iran is one of them, top of the list. I laugh or sigh, and it doesn’t bother me.
But that unchanging red, deep red and garnet, so beautiful in itself, in all the Western chancelleries repeats, whispers, shouts: don’t go, don’t go, don’t go, you’re putting yourself in danger and we can’t do anything for you. You’ll be turned into mere bargaining chips, into arguments for endless negotiations. Fear must be instilled, its power absolutely preserved, no concessions made to the enemy. The information (how many French hostages, real or fake, compared to the number of travelers?) is always lacking.
Traveling becomes a merciless confrontation between desire, the vital pulse, and anxiety, its ghosts.
Hi everyone, here’s our itinerary. Arriving on the evening of December 13th. Departing on January 7th.
Thanks in advance for your tips and valuable feedback.
Manila – 1 night
Coron – 4 nights
Coron to El Nido cruise – 2 nights
El Nido – 4 nights
Port Barton – 5 nights
Flight from Puerto Princesa to Vigan
Vigan – 2 nights
Sagada – 2 nights
Banaue – 2 nights
Bagabag – 1 night
Manila – 1 night
I’ve only booked the flight to Manila and the Manila/Coron flight so far. Is it possible to book boat trips, accommodations, and the Puerto Princesa flight last-minute?
Really disappointed with Costa Rica! Pura vida? The scam of the century!
(Costa Rica pure emptiness).
The country where animals are free and people are in cages.
3 weeks in December in this country and never again. Imagine the trailer of a movie that seems interesting, and when you go see it, you realize it’s a flop and the best moments were in the trailer.
Well, that’s exactly how we felt with Costa Rica pure emptiness.
My wife and I have traveled quite a bit and didn’t expect to be so wrong about a place.
On the main routes, we visited:
San José
Alajuela
Limón, Cahuita, Puerto Viejo, Manzanillo (Caribbean side)
Jaco, Quepos, Manuel Antonio (Pacific side)
And a few short stops in intermediate towns.
Our dissatisfaction grew gradually like this:
When we arrived at the hotel, the taxi dropped us off on a small street in front of a white metal gate with ground-floor windows barred. We looked at it skeptically, but the sign matched.
He approached the gate, rang the bell, the buzzer sounded, and the door opened slightly. The hotel wasn’t bad for the price, a 10-minute walk from downtown, but with a "Fleury-Mérogis" vibe guaranteed.
So far, so good.
After showering and regaining our bearings, we headed downtown.
What started to unsettle us on the way was seeing houses with bars on the ground-floor windows and even on the second floor.
At first, we thought the hotel’s neighborhood wasn’t great.
Downtown San José:
It’s a generic city, not very exotic, with a pedestrian street and a small mercado where you can eat local food without frills. Very few tourists—if any—which let you blend in with the locals. We had lunch and struggled to make ourselves understood because, aside from one or two shops, English wasn’t spoken.
On the way back to the hotel, we took a different route, and while chatting and strolling, my wife pointed out a beautiful two-story white house completely barricaded like Fort Knox.
From that moment, we started noticing the facades of houses and buildings, and wow, it was creepy—most looked like prisons, some even with barbed wire.
Though put off, we told ourselves it was probably a big-city thing and the rest of the country couldn’t be like this.
So far, so good.
We relaxed at the hotel and had a drink at the bar. Night falls early, around 5:30 PM. By 7:30 PM, we headed back downtown for dinner. A bit unsettling for a capital—downtown was almost deserted, and aside from fast-food chains, very few restaurants were open, with hardly anyone on the streets.
Bars with security guards out front.
I won’t say we felt unsafe that night, but once it got dark, we realized the bars on the windows weren’t for nothing. First day in, and our impression was already mixed.
The next day, we explored the city and surroundings, and our feelings didn’t change.
So far, so good.
Off to Cahuita by bus—4 hours of travel.
The landscapes are very green but quickly become monotonous. The road runs alongside the forest and passes through a few towns and villages, and even in the countryside, there were just as many prison-like houses.
The bus dropped us off at Cahuita’s terminal station—only four of us got off. It’s a village, or rather, a small town. Cahuita is basically one straight road and a perpendicular one, and honestly, doubt started to creep in.
A few restaurants that add 13% tax and 10% service charge—so 23% extra. We dropped our stuff at the hotel and went to explore. In 20 minutes, we’d seen it all. We had lunch and planned to check out the famous park.
Entry is by donation—well, the "entry" is a joke. There’s a path along the forest by the sea, and that’s it.
Nothing’s going right anymore.
We thought it was a total scam, but since we hadn’t gone far, we decided to come back the next day to explore further.
We returned to the hotel, relaxed, and around 8:00 PM, we went out for dinner. Only two restaurants were open, and the streets were deserted.
Creepy!
The next day, we explored the so-called park more thoroughly and really got it.
A path along the forest by the sea—2 hours there and 2 hours back, where you see animals that feel like showing their faces.
A total joke—"all that for this?"
The beach was full of wood debris and coconut husks. We wondered if the photos online were edited because the sea, very rough, wasn’t the azure blue we’d seen in pictures.
But calling this a park is a joke—it’s like a new concept.
When we thought about the reviews online, we started to suspect that professionals with interests in the country were monitoring and countering any negative feedback that could harm their business.
Too bad we didn’t check the negative reviews beforehand—we did while we were there, and it helped. We wondered if we’d become too demanding after all our travels, but no—when something’s bad, it’s bad.
Manuel Antonio’s park is even more ridiculous—there’s a short path along the sea for about 500 meters, and then nothing. You have to climb through mud and hack your way through the forest. We ended up barefoot because the mud was up to our calves. All that to see a raccoon and a few parrots flying overhead.
We didn’t expect Noah’s Ark, but we’ve seen more animals in Bali, Mexico, and Thailand while visiting temples or just walking around than in these so-called parks!
Puerto Viejo, not far from Cahuita and supposedly livelier—well, it couldn’t be worse!
According to Lonely Planet, it had a Caribbean vibe and wild nights, but maybe that was a long time ago. The good reggae music playing everywhere isn’t enough.
In the evening, Puerto Viejo was a bit livelier than Cahuita, but that’s not saying much. Very few tourists—if any—no night market, just two or three shops open selling $20 T-shirts. Same vibe as San José.
No big deal—we enjoyed the beach and the sun, which was reliable.
Our itinerary was supposed to include Tortuguero Park, but after talking to other travelers who’d just been, we changed our minds, knowing we’d be visiting Manuel Antonio Park on the Pacific side.
To get back to the Pacific side, you have to take the bus and go through San José again—5 hours this time—then switch bus terminals and another 4.5 hours to Quepos.
A stopover town to get to Manuel Antonio’s beach and park!
A town just like the others we’d seen—deserted as soon as the sun sets, and not exactly bustling during the day either. (Where are all the tourists?)
Still as many bars on the windows and that feeling of being in the wrong place.
7 km later: Manuel Antonio beach and park.
The beach is very beautiful and quite large, but don’t expect turquoise blue water—the waves stir up the sand, giving the water a brownish color.
Along the beach, shops and restaurants for about 300 meters, and then nothing. At night, after sunset, the town shuts down too.
Manuel Antonio Park is highly praised for its wildlife, so we were eager to see it. When you express dissatisfaction with Cahuita or Manzanillo parks, the response is always, "But you should’ve gone to Monteverde or Manuel Antonio!" No matter what you do or say, they’ll tell you, "You should’ve gone there or here."
Back to our famous park—entry was about $16, and contrary to what we’d heard, it wasn’t crowded!
Guides at the entrance with spotting scopes offered their services for about $30.
The park: a mix of boardwalk and dirt paths through the forest, sometimes running alongside beautiful coves and beaches.
As soon as we entered, a crowd was taking photos of a deer eating leaves.
A little further on, a guide with a group of five stopped. The guide raised his arm and set up his spotting scope! He showed them, about 100 meters away, a hummingbird perched on a branch. Some, looking through the scope, exclaimed, "Oh my God! Amazing! Incredible!"
For a moment, we thought they’d discovered a unicorn or were in Jurassic Park and had just crossed paths with a T-Rex!
The concept is comical—looking at a bird or another animal through a spotting scope because it’s too far away. Isn’t that what TV is for?
For our part, we saw monkeys, ants, an armadillo, an iguana, and the backside of a sloth climbing a tree. Amazing, incredible!
We stayed a few days in Manuel Antonio to enjoy the beach, changing hotels often because prices varied wildly from one day to the next for shameful services. On top of that, they’d quote a price in dollars and convert it at their discretion—thieves!
Alajuela, a city near the airport, has a two-story mall and a local market downtown! No interest except its proximity to the airport.
What we liked:
The climate and, in hindsight, San José—the most authentic city we visited.
What we didn’t like, in addition to what we’ve already mentioned:
Costa Ricans aren’t very friendly or communicative. English is barely spoken, not even by doctors at Quepos Hospital, where my wife ended up with food poisoning (thanks, Google Translate). The widespread obesity among Costa Ricans, who eat like Americans. The insecurity. The eco-hipsters who leave their $150 lodges in minivans with guides to visit parks and other sites, then return to barricade themselves in their fortresses at nightfall (oh my God, amazing, incredible). The blue signs at the entrance of towns that accept this payment method: "We accept American Express." Parking lots that become paid just because a guy is watching your car. Prices displayed in dollars. The cost of living (hotels, restaurants, taxes). Landscapes that are too green and not flowery enough. Beaches—nothing exceptional. Pollution in cities where big American trucks rule. Sewage dumped directly into the sea. Aside from the jungle, there’s nothing to visit—no ruins, monuments, or anything worth seeing.
In short, my wife and I think the hype about this supposedly eco-friendly country is overrated. It’s just the trendy destination of the moment. There are much better, cheaper, and more authentic places.
In hindsight, we keep the good memories and our beautiful photos, but if we had to do it over...
Before signing off, a little message to those who don’t like hearing opinions different from theirs:
Well, some things aren’t up for debate. And to those who’d have us believe that in 3 weeks, we don’t have the right to criticize a country or express our feelings—how can you praise it in so little time? What a scam. Costa Rica is a money pit. Pura vida? Pure cosmic emptiness.
If you like spending your evenings barricaded in your cozy hotel after dark, this country is for you.
For everyone else: run!
Hello,
Since the war between Russia and Ukraine, nothing is simple anymore for traveling to Belarus due to sanctions.
No more direct flights from the EU to Minsk.
Driving is a huge hassle, especially crossing through Poland at the only open border in Brest—you can wait 2, 3, or even 4 days just to get through by car.
The least painful driving option is to come via Lithuania and cross at the only open border, with a minimum wait time of 8 hours, sometimes up to 20 hours or more!!
Controls are very strict and annoying on both the Lithuanian and Belarusian sides. Avoid bringing alcohol, food, or cigarettes—everything will end up in the trash, especially when leaving Belarus for Vilnius, where the Lithuanians are tough, even with EU citizens.
The joy I once knew when visiting my wife in Minsk is sadly over—it’s now a real ordeal.
The fastest solution is to fly. My wife travels to France by taking a bus to Kaunas in Lithuania, where you can catch a flight (though not daily) to Paris Beauvais or Charleroi in Belgium with Ryanair, for example.
For the return trip, it’s the same: a flight to Kaunas and then a direct bus from the airport to Minsk.
The bus crossing is quicker than driving—the 250 km journey, including border checks, takes about 6 to 8 hours for buses leaving Lithuania around midnight, but controls are still strict at the border.
The biggest challenge is finding flight schedules that align with the bus routes between the two countries, given the unpredictable border crossing times.
Now, my wife travels via Charleroi in Belgium (near Brussels), and you can take a train to Paris. Alternatively, you can fly into Beauvais and take a bus to Paris (Porte Maillot).
For those driving, note that EU insurance and assistance policies no longer work in Belarus or Russia. You’ll need to get local insurance, usually limited to third-party liability (I don’t think full coverage exists?), as well as mandatory medical insurance. This is available at the border.
You now have to pay highway tolls—no more BELTOLL boxes. Instead, you pay a flat fee for the duration of your stay. Stop at the first gas station after crossing from Lithuania to fill up on fuel and cigarettes.
From what I know, Lithuania bans carrying more than 60 € in cash, but there’s no limit for USD (though it’s capped at $10,000??).
With a Visa card, you can now withdraw 1,000 rubles per week (about 270 €)—two months ago, it was only 500 rubles!!
For now, you can still pay by card in shops and gas stations.
However, major retailers like KORONA (which may be Russian-owned??) no longer accept foreign Visa cards.
Unfortunately, the additional sanctions announced by the U.S. on August 5, 2025, against Russia—and possibly Belarus—aren’t promising for the future.
After 20 years of visiting Belarus, I’m truly saddened to see the joy of living in this country with my wonderful wife turn into such a bleak situation, all because of human folly.
Hi everyone!
I’m putting together our travel itinerary for Veneto at the end of April. And the more I look and research potential sites to visit, the more I find!
We’ll only be there for a week—my family and I—including 3 days in Venice. So we have to make some choices...
I plan to rent a car when we arrive in Venice and head straight to Bergamo, which would be our first stop. We’d leave the car at the airport when we return to Venice so we can explore the city at our leisure.
What do you think:
1 night in Bergamo (a 2h15 drive from Venice airport),
1 night in Garda,
1 night in Verona,
1 in Padua, and
3 in Venice—would that be doable?
Thanks in advance for your tips and experiences! :)
Now that the curtain has fallen on the past year, it’s time to see what’s happening around here.
It seems pretty quiet, but I’ll read more in detail later.
First, I need to tell you all an anecdote.
My eldest little girl, in her third year of law school, was really scared she wouldn’t pass the year.
I told her:
“Trust yourself, you’ve worked so hard, and worst case, if you fail, you’ll just redo the year.”
“But I don’t think I’ll make it—they changed the rules, and if I mess up even one unit, I have to start all over.”
I knew her grades weren’t exactly stellar, and with what I was about to say, I wasn’t taking much of a risk.
“Here’s the deal, sweetheart: if you pass, I promise I’ll take you to India, just the two of us.”
I have to admit, India is a country I’ve talked about so much to all my grandchildren that in their minds, it’s become a magical, mythical place (hmm).
July had barely begun when my phone rang, her name flashing on the screen.
“Mamido, I did it!”
My promise came rushing back—oh no, oh no, oh no!
“Congratulations, sweetheart!”
A little shyly, she said:
“Is the India trip still on?”
And me, replying:
“Of course it is!”
And that’s that—a promise is a promise, or you risk losing that precious trust that keeps hearts warm and at peace.
We’re leaving in February. Only 8 days—yikes, the carbon footprint!
But we can’t miss her tutorials, or she’ll be kicked out.
Personally, that works just fine for me.
Going to India has become a challenge for me. It’s far, it’s exhausting, I sweat, I hate mosquitoes, the spices bother my mouth when I used to love them. There’s noise all the time—at night, the dogs bark nonstop, and we almost get run over. I’ll get lost in the streets because my sense of direction has vanished. I don’t like rice anymore. All that chaos and those cultural differences that once enchanted me now just overwhelm me.
But I promised.
The upside—and it’s a big one—Raman, the same driver I’ve had forever, will be at the airport with a sign with our names. We’ll stop at the same little shop for chai (or tea, plain and simple) with that aroma that intoxicates me, halfway through the trip.
It’ll be a tiny trip—staying with friends, I’ll show her a few places I love: Chidambaram, Mamallapuram, and the clinic where I worked. Then we’ll head back.
My little girl will go home to her parents.
As for me, I’ll leave right away for our Scottish island with Homme for our chilly winter.
How can you love a country so much you want to live there, then suddenly reject it, no longer able to appreciate what once made it special?
That’s the mystery of love, I guess.
I’ve visited the U.S. four times myself, including two long road trips. The last one was just this past August...
I won’t be going back. I already felt guilty last August, but recent policies have finally convinced me: the humiliation of Zelensky, authoritarian excesses, Gestapo-like methods for detaining people of foreign origin, the murder of innocent people (a mother shot dead), corruption, insane "tariffs," skyrocketing healthcare costs for Americans, the abduction of foreign figures to secure oil, the requirement to disclose social media accounts, and now... threats and blackmail to forcibly take Greenland—a region that belongs to Denmark and thus the European Union!
The reality is that simply posting this could get me denied entry to the U.S.!
In this context, I just can’t keep spending money there. I loved my trips, but there are so many other countries with stunning landscapes to explore.
So I get why you’d want to travel there. I did, and I loved it. But once a country no longer respects any of the values that made us love it, why go?
How can we even consider traveling to a country that threatens to take one of our territories by force?
Hello everyone,
Controversial topic? Not necessarily—maybe just a reflection on a world to come.
I spent the last 15 days of August on a cruise in Greenland, from Kangerlussuaq to Tasiilaq.
I was utterly amazed by this unique world of rock and ice, the little houses in every color, a simple life that’s also complicated by isolation and climate, among other things...
I carry in my heart the kindness of the people I met, the raw and gentle majesty of the icebergs, the colors of the sky...
So, I can’t even imagine a massive presence of raw material prospectors, heavy machinery requiring roads to be built—if that’s even possible—changing their way of life... putting sled dogs out to pasture!
Do fast food and Greenland’s northern lights really mix?
I wouldn’t trade my memories for an ESTA!
All opinions are respectable, which is why this isn’t a controversy—but I’m sorry, I have a soft spot for *my* Greenland.
We’re a couple aged 58 and 63. We’ve just returned from a wonderful trip to South India in Tamil Nadu and a few days in Kerala. We traveled with a local French-speaking guide and his friend, the driver. They both live in Pondicherry. We spent 3 weeks with them in the most authentic way!
We covered just over 2,500 km and visited not only temples but also archaeological sites, museums, and small artisanal businesses making tiles, tea, sculptures, bronze, and silk spinning. We were lucky enough to visit a public school, attend a wedding, and even a death announcement in a small countryside village. We were fully immersed in the culture, food, noise, and colors—it was incredible!
The hotels and guesthouses we chose were very clean and mostly quiet. We’re returning from India with amazing discoveries!
We’re happy to share more info if you’d like!
M-Claire and Jean
This catchy and somewhat mysterious title comes from several questions I’ve been asking myself.
VF has been back open for a reasonable number of weeks and months now.
The number of visitors overall matches past averages, but the number of members online in the last 24 hours seems relatively lower than what we used to see.
Yet, to my surprise, I’m seeing fewer travel journals, way fewer messages, and way fewer questions.
I don’t see many new registered users online, and I notice a number of members who are logged in but either aren’t participating or have stopped participating.
Something’s not adding up for me because, in my opinion, VF is still appealing, and I don’t see which other sites could really compete.
Was there a real break between pre- and post-Covid?
Does it just take more time for some people to discover the site or learn that it’s active again?
Do people now prefer quick consumption on sites like FB or others I’m not familiar with?
Where have the site’s old-timers gone, and what are they doing with their time now?
What’s really going on here?
This isn’t exactly a traveler’s question... I’d like to know who handles the technical side of this forum?
I run a similar forum on a different topic (unrecognized children), and we’re dealing with a few technical issues that are slowly killing our forum... so I’d have one or two questions to ask 😊.
Also, I was wondering who created this forum... who the administrators or moderators are, etc.
I think this forum is great. Much better than Facebook, which I’ve been using since it shut down (so I’m happy to see it’s working again...)
Hi there, I’ve been traveling for 18 years now, at least 6 months a year, and as the years go by, I actually enjoy coming back to France more and more—a feeling I struggled with at first. I mean, we always think the grass is greener elsewhere.
But in the end, I find meaning in that saying about how there’s no place like home. I still love traveling just as much, but now my trips are shorter, and I enjoy spending more time in our beautiful country, even though I don’t hesitate to criticize it.
How about you? How do you handle coming back from your travels?
A few years ago, I went with a group of friends to lend a hand at a small rural school near Thiès, Senegal.
It was a relaxed but hardworking atmosphere—hands in the mortar, laughter, exchanges, and everything that a COOPERATION project can bring.
Today, the little project is flying on its own.
Wanting to explore Senegal’s riches, we set off for some tourism in the Siné Saloum. One girl in our group fell ill (a malaria attack), and we decided to take her to see a doctor at a large tourist complex nearby. Despite her condition, we had to "show our credentials" (if I may say so) just to get in. She was treated and has been fine since.
This "stop" at a Club Med-style resort with a Teutonic twist—resembling Le Grau-du-Roi but fancier—was a horror show for us: pools, massive artificial basins dyed blue, pink, or green (!!!!), animators shouting around wet T-shirt contests or coconut tree climbing, and sunburned (or sun-pinked) *toubabs*.
The entire hotel was surrounded by a huge wall, behind which a small souvenir-seller slum had sprung up, worthy of Dakar’s outer neighborhoods.
On leaving, we saw a minibus of guests returning from an "excursion," loaded with masks, fabrics, and djembés—African souvenirs?
Maybe those will be *theirs*?
What impression did the kids clustered at the hotel gates get?
What about the Black servers in "traditional African costumes," serving cocktails and ice cream nonstop?
For me, who experienced Africa very young and in the bush, this remains a haunting image.
On VF, this kind of vacation doesn’t seem to be the norm among users, and that’s exactly why I signed up.
Have you ever experienced this kind of interstellar travel?
Do you understand the Martians?
Are their motivations peaceful?
I’ve been wondering: Is it still reasonable to rent a car in the U.S.?
Apparently, since early January 2025—and very quietly—the most important insurance coverage, namely the driver’s civil liability, has seen its coverage amount drop from $1 million to just $300,000. This coverage is supposed to protect us from damages we might be responsible for while driving. We can go decades without a single scrape (especially if it’s our fault), but anything can happen in a split second. A motorcycle appearing out of nowhere, a misjudgment at one of those huge intersections with staggered traffic lights, and suddenly we could be deemed at fault for the accident. We’d then have to pay out of pocket for the other party’s medical expenses. Given what hospitals charge... it can easily exceed $300,000 and turn into a nightmare in no time!!! Plus, anyone who’s driven on American roads has seen those billboards for lawyers offering their services to accident victims. So on top of the sky-high medical bill, the lawyer will demand compensation worthy of a Hollywood movie!!!! So, is it even worth getting behind the wheel in America anymore? Well... that’s just my take! And on top of that, I haven’t found any insurance company that offers such high civil liability coverage. Chapka and others do offer coverage in the millions, but motor vehicles are excluded.... So here’s the thing... Unless I’ve "missed something," I’ve come to this conclusion: Renting a car in the U.S. is like playing Russian roulette! But maybe I’m being too pessimistic? What do you think?