voici l'itinéraire que nous projetons :
départ de windhoeck vers Swakopmund, cape croos, le damaraland et les peintures rupestres, Twyfelfontain, opuwo, le parc d'etosha, rumdu, bande de caprivi, sepupa, le delta, katina mulilo, kasane, chobé, victoria falls et retour vers Windhoeck.........
🤪 est ce réalisable ?
nous ne voulons pas non plus passer tout notre temps à rouler....
salut 😉
tu ne vas pas aux dunes de sossuvlei ? c'est volontaire ? un des plus beaux endroits de cette planète ...
pour le reste oui tout est possible mais tu devrais faire un parcours vraiment plus détaillé, au jour le jour, pour qu'on puisse te donner un avis et des conseils.
kasane- windhoek ? un arrête à maun de prévu j'espère pour la visite du delta..
tu dis ne pas vouloir passer ton temps à rouler mais tu prevois un parcours de 5000 km en 3 semaines... faudra bien les faire ces km 😏 😏
comment faites vous, 4x4 avec tente sur le toit ?
@ +
euh, c'est faisable quand on connait les routes par coeur mais sachez que des KMS vous allez en bouffer et ce n'est pas forcément conseillé si vous voulez apprécier votre séjour. Pour les coins que vous projetez de visiter certains ne sont pas forcément de tout repos et il faut compter avec la chaleur.
Pour faire tout ce que vous avez marqué il vous faut au bas 5 à 6 semaines.
Mon message ne se veut qu'un témoignage, et non une leçon... 😉
Je reviens d'un périple de 8200 kilomètres en 24 jours, qui s'est déroulé sans aucun problème et sans aucune fatigue, car sur les routes principales, à de très rares exceptions près, il est possible de rouler à 120 kilomètres heures de moyenne : pratiquement aucune traversée de villes (les routes les contournent) et trafic extrèmement faible. La seule exigence : être vigilant aux traversées d'animaux, domestiques ou sauvages, relativement faciles à prévoir, vu la visibilité sur les lignes droites interminables...
Sur les "gravel roads", il vaut mieux ne pas dépasser 90 km / h, mais les principales sont aussi en très bon état, la prudence étant bien entendu de mise dans les passages montagneux où des virages surprenants peuvent suivre des hauts de côte tout aussi surprenants...😮
Je trouve moi aussi qu'il est dommage de louper Sossusvlei et la région de Sesriem... Mais cette carence peut être compensée par une ballade en 4x4 dans les dunes du Namib depuis Walvis Bay, puisque vous prévoyez de passer par Swakopmund...
A titre d'information, voici quel a été notre itinéraire, entre Le Cap et Johannesburg :
Jours 1-2 : Région du Cap
Jour 3 : Le Cap --> Hermanus
Jour 4 : Hermanus --> Springbok, en passant par Franchhoek et Paarl
Jour 5 : Springbok --> Fish River Canyon
Jour 6 : Fish River Canyon --> Sossusvlei
Jour 7 : Sossusvlei --> Swakopmund
Jour 8 : Cape Cross et Welwitschia drive autour de Swakopmund
Jour 9 : Marine Cruise et Sandwich Harbour en 4x4 avec Mola-Mola, depuis Walvis Bay (Génial !!! 😛)
Jour 10 : Swakopmund --> Khorixas en passant par le Spitzkoppe 😛 et la forêt pétrifiée
Jour 11 : Khorixas --> Ojtitotongwe Cheetah Park en passant par le "Finger Klip"
Jour 12 : Ojtitotongwe --> Okaukuejo dans le Parc d'Etosha
Jour 13 : Parc d'Etosha
Jour 14 : Okaukuejo --> Grootfontein (Roy's Camp)
Jour 15 : Grootfontein --> Mahango
Jour 16 : Mahango --> Kasane par la bande de Caprivi
Jour 17 : Chobe National Park (Game drive & Boat Cruise 😊)
Jour 18 : Kasane --> Victoria Falls
Jour 19 : Victoria Falls (A pied, et en hélicoptère 😮 depuis la Zambie)
Jour 20 : Victoria Falls --> Maun, en passant par Nata
Jour 21 : Survol du Delta de l'Okavango en avion puis route vers Nata
Jour 22 : Nata --> Sun City en passant par Gabarone (étape la plus longue environ 10 heures)
Jour 23 : Pilanesberg
Jour 24 : Sun City --> Johannesburg par Pretoria.
Voili, voili...
Et à disposition pour tout renseignement tout frais...🙂
Effectivement voyage super...😛 Sans aucun doute un des plus beaux de nos périples depuis 40 ans...😎
Notre véhicule était une Nissan X-Trail (celle qui matraque à la TV en ce moment), que nous avions louée chez National Alamo (à travers AroundAboutCars) au Cap, et rendue à Johannesburg, pour 343 Rands (35 Euros) par jour (Cf. photo Voiture01.gif ci-dessous). A titre d'info, nous n'avons jamais eu à utiliser les possibilités 4x4 de la voiture en 8200 kilomètres !!!😉. Consommation d'environ 12 litres aux 100 km, soit un budget de l'ordre de 700 Euros pour le carburant.
En ce qui concerne les nuits, nous avons utilisé hôtels et lodges, en ayant négocié les réservations au préalable par Internet :
Le Cap : Boulder's Beach Lodge (Sympa parmi les pingouins 🙂)
Hermanus : Beaumonte Guesthouse (Superbe résidence 😛)
Springbok : Annie's Cottage (Hôtel baroque étonnant dans le trou du c.. du monde 😮)
Fish River Canyon : Canon Lodge (Superbes chalets au milieu de nulle part 😎)
Sossusvlei : Sossusvlei Lodge (Le must en plein désert 😎)
Swakopmund : Beach Lodge (Excentré, mais très confortable)
Khorixas : Khorixas Rest Camp (Rien à dire)
Otjitotongwe : Bungalows de la Cheetah Farm elle-même (Corrects)
Okaukuejo : Bungalows du camp (Parfaits, et à vingt mètres du point d'eau 😛)
Grootfontein : Roy's Camp (Bungalows très originaux en plein bush 😊)
Mahango : Mahango Safari Lodge (Classique au bord de l'Okavango)
Kasane : Chobe Safari Lodge (Superbe hôtel au bord de la rivière au milieu des singes et mangoustes 😎)
Victoria Falls : A' Zambezi (Ex Mercure. Parfait aussi sur les bords du Zambèze)
Maun : Sedia Riverside Hotel (Hôtel abordable aux portes du Delta)
Nata : Nata Lodge (Parfait)
Sun City : Authentique French Guest House (Original et sympathique hôtel tenu par un Breton !!!🙂)
Johannesburg : Airport Sun Hotel (Pour ne pas avoir de transferts à faire)
Strictement aucun problème à signaler, toutes les réservations ont été respectées, même celles pour lesquelles aucun versement d'arrhes n'avait été effectué.
Voili, voili...
Et toujours disponible pour renseignements complémentaires (ça permet de prolonger le voyage...😉)
Merci pour tous ces renseignement mais une question suppléméntaire : le budget hotel, c'est combien ?
Pour la voiture, tu as négocié ? car sur leur site les prix sont plus élévés ?
Merci pour tes réponses
Pour les hôtels, le prix moyen a été de 100 Euros, sur la base "Bed & Breakfast", pour trois personnes (chambre ou bungalow triple ou double + single). Plus cher à Sossusvlei (mais avec diner 😛... Le must du voyage : cf photos jointes du bungalow et de la vue depuis sa terrasse 😎), moins cher à Etosha, et nettement moins cher au Botswana.
Pour la voiture, ils nous ont effectivement d'emblée proposé 30 % de discount pour une "Group I" (Opel Zafira), mais chez National-Alamo, lorsque je suis allé récupéré la voiture à l'aéroport du Cap, ils nous ont proposé une "Group F" (Nissan X-Trail), sans supplément de prix, alors que son tarif est normalement 20 % plus cher, en indiquant qu'ils n'avaient pas de "Group I" suffisamment fiable pour le périple que nous avions l'intention de faire...🙂. Il est vrai que j'avais fait la réservation dès ... octobre 2006 !!! 😊
Bonjour à toutes et tous!
Je viens à l'instant de m'inscrire sur ce site, tous ces messages sont une mine d'information... et de rêves aussi.
Je prépare un séjour de 20 jour en Namibie du 9 au 29 février 2008, nous arriverons de Maurice via johanesburg ou nous resterons 5 jours aux alentours du parc Pilanesberg ou vers sun city.
Nous sommes une famille avec 2 enfants 13 et7 ans.
Y a t-il d'autres choses à voir dans le secteur proche du parc Pilanesberg et sun city ?
Y a t-il une ville entre sun city et le Pilanesberg park pour pouvoir loger à un prix correct sans être dans un cadre trop touristique ?
En ce qui concerne notre séjour en Namibie en plein mois de février
Quelqu'un connait il les conditions météo et de température d'un voyage en cette saison ?
Pluies, praticité des routes, fraicheur ou non la nuit...
Aprés lecture de certaines de vos experiences, J'hésite à louer un 4x4 avec tente sur le toit, (pour ceux que ça interresse;apres recherches je me suis rendu compte que la location d'un camping car est quelquefois moins chère qu'un 4x4 avec 2 tentes sur toit).
J'hesite même à louer un 4x4 et me demande si la nuit sous tente n'est pas si "dangereuse" (animaux..) que je l'imaginais...
Merci pour vos avis
une idée de logement très sympa et francophone au pilanesberg "l'authentique french guest house" http://www.authentique.co.za/active_f.html
isolé en pleine nature, repos, calme, plein d'oiseaux et patrons super sympas.
5 jours au pila me paraissent un peu long mais pourquoi pas. pas grand chose à faire autour.
le lion park est une visite intéressante pour avoir le plaisir de prendre dans ses bras des lionceaux.
il y a aussi une ferme d'autruches où les enfants peuvent monter sur leur dos et faire des courses...
pour la Namibie le choix du 4x4 ne sera valable qu'en fonction du parcours que tu veux faire. c'est tout !
certains endroits ne sont accèssibles qu'en 4x4 mais la majeure partie du pays peut se visiter en voiture.
alors commence par faire un projet, tes choix, tes envies et après tu vois ton besoin au niveau du véhicule.
et pas d'inquétude sous la tente, il faut juste respecter quelques règles de sécurité et de bon sens et tout se passera bien.
par exemple ne rien laisser traîner dehors la nuit (chaussures, nourriture ...), pas de nourriture dans la tente non plus.
Comme tu auras pu le constater en lisant les messages au-dessus, j'ai utilisé l'hôtel que Vinnylove te conseille, à savoir l'Authentique French Guest House, qui est effectivement original et sympathique (et le patron est bien heureux d'avoir l'occasion de parler Français 😉)... Tu pourras y rencontrer Bata et Ioda, deux molosses impressionnants et totalement inoffensifs 🤪 (Cf photo 1 jointe), Alain, l'hotelier Breton, nous a conseillé de leur jeter de l'eau quand ils deviennent trop affectueux....😉. Prix en Bed & Breakfast pour 3 : 80 Euros.
Encore d'accord avec Vinnylove pour dire que 5 jours, c'est peut-être beaucoup et qu'il vaudrait sans doute mieux consacrer deux ou trois jours de moins dans la zone pour les reporter sur Botswana et Namibie... Mais ce que j'en dis ... 😇
Le parc de Pilanesberg est super, mais ne nécessite guère plus d'une journée, d'autant plus que toute la partie Ouest a brulé récemment.
Sinon, dans la région de Sun City, en dehors de la ferme des lions (qui vaut effectivement la peine : Cf photos 3, 5 jointes), il y a aussi dans le même genre un "Predator Word", qui vaut la peine aussi pour ses léopards (Cf photo 2), ses magnifiques lions blancs, et quelques autres, comme les hyènes et chiens sauvages.
Le parc de Pilanesberg est super, mais ne nécessite guère plus d'une journée, d'autant plus que toute la partie Ouest a brulé récemment.
5 jours c'est un peu long mais 1 jour c'est un poil court 😉 allez en 2 jours on fait tout le parc, 3 jours pour les mordus (c'est mon cas), 5 jours c'est pour les enragés 😏 😏 effectivement une partie a brulée mais relativement petite à l'entrée de Bakubung gate 1ere piste sur la gauche après la gate.
Merci à vous pour vos judicieux conseils.
J'ai lu le blog de Vinnylove et les conseils de miminono avec une grande "fringale".
Belles émotions que procurent ces moments de rêves...
Je pensais trop long et compliqué de partir en voiture à 4 (13 et 7 ans pour les petits) de Johanesburg et attaquer la visite de la Namibie, et malheureusement, j'ai déja acheté les billets avec south africa airways.
Dômage😕, je m'aperçois au vu de vos experiences que ça aurait été possible.(enfin cela fera de la fatigue en moins.)
Nous devons donc rester 5 jours à sillonner la région du Pilanesberg parc, voir les lion et autruche parcs et peut-être sun city...
Nous envisageons éventuellement de faire une incursion de 2 jours au Bostwana voisin au cas où une particularité pas trop loin de la frontière vaudrait le détour.
Avez vous des renseignements sur cette région ?
J'ai entendu parlé du Gaborone dam..mais je n'en sais pas plus.
En ce qui concerne notre itinéraire en Namibie, nous venons d'en faire une première ébauche ci- dessous et ne cachons pas que c'est grâce à vous tous !
Nous ésperons que vous nous direz ce que vous en pensez..
1-Arrivée Windhoek-récupérer auto-dormir au dann viljoer game reserve
2-Keetmanshoop-nuit ?
3-Fish river canyon- nuit au camp de koelkraus
4-Fish river canyon- nuit au camping hobas
5-Luderitz (visite ville fantome)-Aus-Piste 707-nuit au camping betta
6-Sesriem-sossuvleiv-nuit au camping de sesriem
7-sossuvleiv-départ et nuit au camping de Bloedkoppe ou camping de kuiseb canyon
(voir kuiseb canyon-moonlandscape)
8-arrivée à Swakopmund-nuit à beach lodge
9-Swakopmund- ballade à spitzkoppe-ameib-nuit à beach lodge
10-Cap cross-brandeberg-nuit au camping aba huab
11-Khorixas-nuit au camping de warquemelle (sesfontein)
(voir hot springs-twyfelfontein-burn mountain-petrified forest)
12-Warquemelle-Purros-nuit au camping de purros
13-Purros-Sesfontein-Opuwo-Epupa falls (est-ce trop long ?)
nuit au camping epupa falls
14-Epupa falls
15- 2 options :
Epupa falls-Opuwo-Etosha par okaukuejo-nuit camping-(trop long ?)
ou Epupa falls-Ruacana par zebra mountains-Ondangwa-Etosha par Namutoni
(qualité de la piste de epupa à ruacana ? trop long peut être aussi ? )
16-Etosha-halali-nuit camping
17-Okankuejo-nuit camping
18-Waterberg-nuit camping ? (si il y en a ? )
19-Windhoek- nuit proche aéroport (?)
20-départ Ile Maurice...😏
Donnez moi SVP vos remarques, chose à voir, oubliées...
Les endroits où en été (février) nous aurons le plus chaud, et peut être froid...
Et enfin en fonction des accés aux divers sites que nous voulons voir si il est imperatif de louer un 4x4 (tarifs élevés), voire même un 4x4 avec 2 tentes sur le toit ?
pour un tel parcours un 4x4 serait plus pratique mais surtout obligatoire pour la région de puros, epupa falls et pour les 5 derniers kilometres de sossuvlei.
des journées trop longues voir même infaisables. puros -seisfontein- epupa falls. puros seisfontein c'est 3h30 voir 4h00 de piste très difficile et éprouvante et enchainer derrière par 5 ou 6 h de piste bien que plus facile me parait bien dur.
idem pour la journée epupa - etosha. oublie la piste epupa ruacana qui longe la rivière il faut 10 h, elle est même déconseillée à une seule voiture et certaines compagnies de location ne l'assure pas non plus.
mais si tu passes par le sud c'est trop long aussi. faire un stop a hobatere ou kamandjab
tu peux gagner du temps en zappant waterberg et revenant sur windhoek au dernier moment. tout dépend de l'heure de ton avion
je ne connais pas le sud de la namibie mais cela me semble beaucoup de route pour aller voir le seul fish river cayon. 2 nuits sur place me paraissent beaucoup également.
tu peux aussi zapper ta journée 7 pour gagner du temps et faire sesriem- swakop direct, pour pouvoir profiter un peu plus du kaokoland qui vaut vraiment le coup.
Ne pas oublier qu'en Février c'est la saison des pluies les routes de la région Epupa Falls -Purros peuvent devenir difficiles voire impraticables selon l'intensité des pluies. Bien se renseigner avant de s'engager sur ces pistes à cette saison.La piste
Epupa - Rucana déjà très difficile en hiver est vraiment à prohiber à la saison des pluies (inondée sur certains passages)
Ne t'inquiètes pas pour le froid tu auras plutôt très chaud.
O.K, tu as raison, il faut réduire les distances et optimiser les lieux les plus marquant.
Nous pensons arriver à Sesriem dans le pire des cas, en fin d' apres midi le 5 ème jour, et y rester une journée complète pour repartir le lendemain. Est ce suffisant pour visiter les environs et s'impregner des lieux ?...
A lire ceux qui parle du plaisir de sillonner le Kaokeland et qui sont allés à Purros, j'ai prévu deux jours de déplacement (parceque trajet long et fatiguant), et un jour sur place.
A votre avis l'endroit et les rencontres que l'on peut faire dans cette région mérite t il de prevoir ce temps ?
Pourriez vous m'indiquer la situation de warquemelle ?
1-Arrivée Windhoek 16h30-récupérer auto-dormir au dann viljoer game reserve
2-Keetmanshoop-nuit camping townlands ou camping haute dam, voire Ais-ais si possible
3-Fish river canyon- nuit au camp de koelkraus
4-Fish river canyon-vers Aus- nuit a Goageb
5-(Luderitz-visite ville fantome ?)-Aus-Piste 707-nuit au camping de sesriem
6-Sesriem-sossuvleiv-nuit au camping de sesriem
7-sossuvleiv-Swakopmund-nuit à beach lodge
8-Swakopmund- (ballade à spitzkoppe-ameib)-nuit à beach lodge
9-Cap cross-brandeberg-nuit au camping aba huab
10- Khorixas-nuit au camping de warquemelle (sesfontein)
(voir hot springs-twyfelfontein-burn mountain-petrified forest)
11-Warquemelle-Purros-nuit au camping de purros
12-Purros
13-Purros- warquemelle (sesfontein)
14-warquemelle-Sesfontein-Opuwo-Epupa falls
nuit au camping epupa falls
15-Epupa falls
16-Epupa falls-Opuwo-hobatere ou kamanjab
17-Etosha-Okankuejo-nuit camping
18-Okankuejo- Halali-nuit camping
19-Retour Windhoek passage vers waterberg- nuit proche aéroport (?)
pour sossuvlei ne t'inquiète pas . si tu arrives en fin d'après midi tu peux déjà assister au coucher de soleil sur les dunes proches du camp
pour visiter le site par lui même, il faut partit très tôt pour le lever du soleil et puis pour avoir une meilleure lumière d'une manière générale et pour avoir moins chaud aussi. si tu prévois quelques ascensions de dunes (dune 45 par ex) tu peux avoir fini ton périple en début d'après midi tranquille et de là tu peux repartir et faire ta nuit au kuiseb pass comme tu le voulais.
pour puros si tout ce combine bien tu peux tout faire en 1 journée + 1 seule nuit sur place (vois mon carnet) mais comme le dit generuk (qui est toujours de bon conseil 😉 ) fais attention si la piste est praticable car il y a des passages de lits de rivière qui peiuvent être en eau à cette période.
pour Etosha il te manque un jour à mon avis. 1 nuit a namutoni serait bien, mieux qu'à hallali anyway si tu maintiens 2 nuits seulement
à quelle heure est ton avion le 20 ? pas d'hébergement à l'aéroport mais tu devras rendre ta voiture en ville de toutes façons. windhoek est à 40 km de l'aéroport .
OK, j'en viens à me demander si il ne serait pas judicieux d'inverser le sens de notre itineraire et commencer par Etosha, le Kaokeland (partie plus riche et dont la visite parrait plus dificile à planifier en cette saison) mais la progression du parcours avec comme fin la proximité des animaux m'interesse et interessera les enfants, je pense.
Et puis il faut faire confiance en sa bonne étoile 😉
Pour sossulvei, si tu pense qu'une nuit supplémentaire n'est pas "obligatoire", il doit être sympa de passer une nuit vers kuiseb pass. Il y aura moins de monde.
Concernant Etosha, nous avons déja passé en famille plusieurs jours magique au parc Kruger il y a 6 mois et avons l'inquietude d'une possible déception, nous avons lu par ailleur que 3 à 4 jours était un peu "trop long" pour certain. Néanmoins nous opterons pour le changement de nuit de halali à namutoni.
Enfin, notre avion le 20 décolle à 8h50 donc il nous faudra rendre la voiture la veille au soir et trouver un logement assez proche de l' aéroport ou en ville en se faisant acheminer, le lendemain super tôt en taxi.
Que pouvez vous me conseiller comme hotel ou pension capable de ménager les sentiments que l'on doit avoir au moment du départ ?...😕
Bonjour, je ne connais pas le kruger, mais Etosha, il y a des points d'eau presque toujours fréquentés, donc on est pas souvent déçus et dans les 2 premiers campements on peut voir les animaux la nuit aux points d'eau éclairés (celui de Namutoni n'est visiblement pas fréquenté le soir). C'est sympa de passer 1 jour dans chaque campement. Cependant il est vrai que pour les enfants, les safaris c'est de la voiture! Mais dans les campings d'Etosha il y a des piscines (quand elles sont ouvertes, car pour nous elles étaient en refection). Le 1er point (okaukuejo) est très sympa, et le 3 ème aussi comme le dit vinny, le 2ème a un très joli point d'eau le soir, ( 5 rhinos sont venus boire ensemble au milieu des éléphants, et ils ne peuvent pas se voir, c'était très animé!!!!), mais nous y avons vu beaucoup moins d'animaux dans la journée.
Bonne journée!
Jusque quelques remarques, qui n'engagent bien sûr que moi...😎 Tout est une question de goûts...😊
Le meilleur souvenir que garde toute la famille la partie namibienne de notre périple est sans conteste la journée passée avec Mola Mola depuis Walvis Bay (Pélicans, cormorans, dauphins et otaries sur l'eau le matin, pique nique avec huitres et champagne 😛 sur la plage et montagnes russes en 4x4 dans les dunes l'après-midi 😮)
Dommage peut-être aussi de ne pas prévoir la "Welwitschia Drive" depuis Swakopmund (paysages extraordinaires en plus des petites plantes 😇)
Pour ce qui est de la comparaison entre Etosha et le Kruger, mon impression (qui n'engage elle aussi que moi 🤪) est que le Kruger est plus riche en paysages et Etosha plus riche en animaux (en particulier les éléphants)... Mais cette impression peut bien sûr être faussée par la part de hasard inhérente aux safaris et aux saisons auxquelles on visite les parcs...
Pour ce qui est de la durée de séjour pour Etosha, nous avons passé deux nuits à Okaukuejo et une matinée, avant de rejoindre le Roy's Camp après Grootfontein (car notre itinéraire nous conduisait vers la bande de Caprivi et les Victoria Falls), le camp de Namutoni étant fermé pour travaux...😠. Cela nous a paru suffisant, d'autant plus que nous allions avoir d'autres "game drives" à Mahango et au Botswana...
Il y a aussi le "Otjitotongwe Cheetah Park", près de Kamanjab, qui semble très controversé sur ce forum, certains adorant (dont nous), d'autres trouvant la démarche commerciale... Si on aime ces magnifiques animaux, c'est une étape sympa (arriver vers 15 heures pour participer au "cheetah tour")...
Pour ce qui est du Beach Lodge à Swakopmund, c'est un hôtel joli et confortable, mais cher, excentré et sans restaurant (il faut le savoir !)
+ 1 pour la ferme des guépards à kamanjab, c'est super et cela te permets d'allier un stop sur la route avec une activité.
et avant le côté commercial, louons plutôt le côté sauvegarde d'une espèce grandement menacée...
et pour Etosha c'est plutôt un parc hors normes compte tenu de sa très grande population animale. et comme le dit grisemote les camps aménagés et leurs points d'eau éclairés la nuit sont un spectacle permanent et ce qui permet aussi de se sortir le c** de la voiture en toute sécurité pendant la journée.
Je suis entétée mais je reviens sur la saison des pluies Pour Etosha cela peut changer la donne aussi car si la pluie est au rendez-vous les animaux n'ont plus besoin de se rendre aux points d'eau car ils peuvent se désaltérer à la moindre flaque d'eau. Les animaus sont donc généralement plus dispersés et n'ont généralement pas la même répartition dans le parc qu'à la saison sèche (particulièrement vrai pour les éléphants qui peuvent se faire très rare en disparaissant dans des zones non accessibles au public) Par contre certains pans peuvent se remplir et acceuillir des flamants et autres oiseaux aquatiques...
Tout va dépendre si c'est une bonne saison des pluies ou pas...
Par contre pas de difficulté pour circuler dans le parc àpart certaines pistes, qui sont quasimment fermées pendant toute la saison des pluies.
Au vu de ce que vous en dites, nous irons visiter le sheeta parc, peu importe ce que disent certain, nous nous méfions des "trop pur"...
Nous retouchons notre itinéraire qui devient de + en + complet...
Même si l'on à tendance à beaucoup préparer, il faut laisser la part à la surprise et à l'imprévue.
J'ai l'impression que ce voyage en cette saison pourra nous en apporter...j'espère pas trop quand même.
parait-il qu'en février la Namibie est entièrement en fleur, c'est un bon commencement !😉
5-Luderitz (visite ville fantome)-Aus-Piste 707-nuit au camping betta. La route (goudron) entre Aus et Luderitz est mortelle d'ennui (le désert est moche). Luderitz, il n y a rien, même pas un magasin de souvenir 🙂. La ville phantome c'est des maisons avec du sable dedans. Personne ne parle jamais du bidon ville au nord de la ville que nous aurions aimé visité.
Bref, à notre avis, une étape à éviter, sauf pour les banques si vraiment besoin. cela économisera du temps pour faire la piste D707 sur la quelle on s'arrête souvent pour faire de belles photos.
Le camping de Betta est trop cool. Ils viennent de construire des bangalows par chers et très sympas (on en a étrainé un : que de l'eau chaude brulante et pas d'eau froide... c'est l Afrique... !). Dans la région il n y a que le chateau de Duwerilis (???) à 5 km.
7-camping de kuiseb canyon
Y a un camping à Kuiseb Canyon ?
Le plus joli à Kuiseb c'est le... Canyon qui se trouve sur la route à la Passe (Kuiseb Pass), le canyon en lui même qui oblige à un détour de 10 - 15 Kms sur une petite piste tôle ondulée n'est pas très joli (à notre gout...)
10-Cap cross-brandeberg-nuit au camping aba huab
C'est le bon choix, près de la rivière Aba Huab pour espérer voir des éléphants du désert...
Le lodge de twyfelfontein est très guindé.
11-Khorixas-nuit au camping de warquemelle (sesfontein)
Bon choix. Noémie fait des adeptes, et c'est justifié.
Mais attention, personne ne parle des "festivités" qui ont lieu toutes les nuits à Warmquelle - Ongongo, et qui sont très génantes quand on dort trop près de la rivière...
13-Purros-Sesfontein-Opuwo-Epupa falls (est-ce trop long ?)
nuit au camping epupa falls. le camping d epupa falls est très bien. Comme son voisin Omaronga camp. mais Purros - Epupa j'ai cru comprendre que ce n'est pas faisable en une seule journée, et que les pistes vers purros sont assez difficiles. Donc, perso, à un seul véhicule, moi je ne me suis pas aventuré.
15- 2 options :
(qualité de la piste de epupa à ruacana ? trop long peut être aussi ? )
Là je crois que ça le fait pas.
J'avais longtemps chercher à faire Ruacana - Epupa sans redescendre par Epembe mais tous les conseils trouvés sur ce forum, plus ceux de la patronne de Kunne River lodge, plus les conseils des gens rencontrés sur place disent que la piste entre Swartboisdrift et Ruacana est faisable (expérimentée : env 50 Km en une heure et demie parce que pas large et très jolie, les 5 premiers km en partant de Ruacana sont un peu difficiles) mais que la piste entre swartboisdrift et Epupa le long de la rivière est très difficile : environ 100 km en deux voir trois jours, mais pas à un seul véhicule. Il faut donc redescendre par Epembe, mais ça fait gagner beaucoup de temps : Swartboisdrift - Epupa par Opembe en 3 h 00 en roulant tranquile.
17-Okankuejo-nuit camping
Okaukuejo, en ce moment, le camp est en réfection : Il y a peu de places de camping.
mais tu peux dormir à Etosha Safari Camp, juste à 5 km de l'entrée sud du parc : camping un peu rude mais il y a tout ce qu'il faut (électricité en supplément : 50 Nad)
18-Waterberg-nuit camping ? (si il y en a ? )
Oui. Camping 5 étoiles (électricité, douches propres, papier aux toilettes.. etc)-- - 4x4 ou pas 4x4 ? Sur les Gravels, pour nous y a pas photo. Il n'est pas concevable de laisser partir les gens avec une voiture (genre petite Nissan ressemblant à une Clio) : ils roulent à 30 - 50 Km/h, les pneus sont trop fragiles, et à la moindre bosse on peut facilement casser un amortisseur (plus costaud sur les 4x4). Nous on a roulé de 60 - 80 Km/h (Opuwo - Seisfontein) à 90 - 100 km/h ailleurs sur les Gravels (85% de notre trajet). Je ne sais pas me prononcer sur les Condor (genre petit minibus surélevé). Sauf que les pneus ne sont toujours pas adaptés. De même, la tente sur le toit pour le camping est très appréciable : moins salissant qu'une tente au sol, les bestioles vues dans les douches ne savent pas monter à l'échelle. Le seul inconvénient de la tente sur le toit, c'est qu'il faut apprendre à ne pas boire le soir, parce que se lever la nuit (froide fin Aout) et courir aux toilettes à l'autre bout du camping, c'est vraiment très dur... Avec notre Nissan Diesel, double cabine, tente sur le toit on a consommé 10, 5 Litres au 100 km. -- Climat : Je ne parlerai pas de ce que je ne connais pas, mais Février c'est la saison des pluies (la fin ?) alors raison de plus pour rouler en 4x4 sur les pistes. Bon voyage. C'est vrai que de vous raconter tout ça, ça permet de revivre ce si beau voyage...
Tanzanie-2010
Kawaza Village
Botswana : https://voyageforum.com/v.f?post=2037270
Merci pour tes conseils,
Pour Luderitz, je pense effectivement que l'on va zapper et se laisser plus de temps ailleur.
C'est bien d'avoir un avis sur les campings...
Tu as passé une nuit à Waterberg, on m'a conseillé de ne pas trop perdre de temps là bas. Est-ce un coin interessant ?
On a passé une seule nuit à Waterberg. Je trouve ça largement suffisant. Effectivement pas grand chose à voir, on s y est arrêté pour faire une étape avant Etosha.
On a raté le game drive, donc pas d'avis là dessus.
Camping impécable.
Va falloir que je publie un carnet de voyage, mais on est rentré Samedi et j'ai pas encore tout "déballé"
A suivre...
Tanzanie-2010
Kawaza Village
Botswana : https://voyageforum.com/v.f?post=2037270
Ayant suivi plusieurs discussions à ce sujet, et ayant profité déjà pas mal de petits conseils, je sollicite la communauté pour des avis et retour concernant…
Afrique de l'Est et Australe › Namibie · 4 replies
Nous sommes trois à nous aventurer sur les routes de Namibie en Sept prochain durant 3 semaines. Nous avons dors et déjà loué notre 4x4 avec deux tentes sur…
Afrique de l'Est et Australe › Namibie · 14 replies
J'avais déjà posté ici pour des renseignements, mais je préfère créer comment un nouveau topic, car ça se précise. En effet, pour notre voyage de noce, ma…
J'ai vu qu'il y a pas mal de discussions sur la Namibie et des propositions de parcours, mais souvent pour 2 semaines. Je me permets donc de faire ici une…
Hi there,
I’m considering camping in Nyungwe Park with my family (2 adults, 2 kids) at Uwinka campsite. Problem: the park rents the tent but without any gear (mattresses, blankets). We don’t have a car. Is it possible to rent or buy mattresses and blankets near the park, please?
Thanks for your help
Hi, I'm looking for information on the road conditions in Moremi. We're leaving in 15 days, and from what I've heard, the roads are pretty tough to drive on. Any advice?
Thanks
I’m planning a potential trip to Namibia for a classic circuit in April 2027.
I’m surprised by how expensive the accommodations inside the parks are—really steep! Is it possible to stay outside the parks but still close enough to enjoy the game drives?
Do you have any recommendations for more reasonably priced lodging? I’m okay with spending 200 to 250 € per night.
No camping—the friend I’m traveling with absolutely refuses 😉, but maybe upgraded tents would work.
Hello,
We’re planning a route from Maun to Kazane and Victoria Falls for May 2027 in a Toyota Hilux 4x4, staying in lodges (no camping). Here’s the rough outline:
- Maun: Arrival likely from Johannesburg, 2 nights
- Khwai: 2 nights
- Return to Maun
- Need to decide on a stop between Maun and Sepopa?
- Sepopa: 2 nights
- Cross into Namibia: Bagani, 2 nights
- Kongola: 2 nights
- Katima Mulilo: 2 nights
- Kasane: 3 or 4 nights
- Victoria Falls: 1 or 2 nights
- Return to France from Kasane or Victoria Falls
What’s the road condition like between Maun and Khwai? The stop names are approximate based on accommodations.
Thanks for any feedback on this plan!
Ailleurs 64
At the end of July, we’re heading to Namibia with a group of five for a three-week road trip and visit to the national parks.
We’ve read conflicting info about buying entry tickets—either online (where?) or at the gate when we arrive?
I’d love to hear your thoughts on the agencies you used to plan your trip to Uganda.
There’s the whole issue of gorilla permits, which need to be booked in advance and involve a significant financial commitment. That’s where I’m at with my trip planning. Between checking lutb.go.ug/ and reading online reviews, it’s hard to move forward with confidence.
I contacted the French Embassy, but they don’t provide any recommendations. I almost booked with an agency that had a really bad review from February specifically about the permit process.
How did you go about choosing your agency? Given the large sum involved, I’m this close to booking through a travel agency in France for this part.
From what I understand, no matter which agency books the permit, you’re ultimately guided by professionals trained for gorilla trekking based on the permit itself? I’m assuming that’s how it works.
Thanks for your feedback, and I’m really happy to see the forum’s new energy—it’s been super helpful to me in the past.
We’re heading to Uganda next summer for three weeks with our two kids, who’ll be 7 and 9 years old.
We’ve been to Southern Africa before but not East Africa, and after a trip to South Africa two years ago, the kids wanted to return to Africa, while we wanted to explore a new region while staying independent... Uganda’s been catching our eye for a while, and with Rwandair offering relatively attractive prices, we’re going for it!
We’ll be traveling in a 4x4 (self-drive) with roof tents. I don’t have any 4x4 driving experience, so it’ll be a first for me, but we’ll manage 😉 No great apes for us—kids need to be 15, and we don’t want to do that experience without them.
I don’t usually ask the forum much for trip planning, but this time, I’d love your thoughts and advice!
First question: Karamoja or not? At first glance, if we want to add it to a "classic" loop in the southwest, it doesn’t seem realistic—too packed, too much driving. We could consider doing the full loop via Kidepo and then heading down to Murchison, but I’m worried the trip might feel less varied and less kid-friendly. That said, the region looks stunning, and I’m struggling to accept not going at all... What do you think?
If we skip Karamoja, we’d do a loop: Murchison/Fort Portal/QENP/Bunyonyi/Mburo, which seems pretty comprehensive and would let us take our time, which is nice. A few random questions:
- How much time should we plan for the Fort Portal area? I was thinking at least 3 days to visit Bigodi Swamp, walk around the craters, and maybe do a community walk (any thoughts on that?).
- Between Murchison Falls and the Fort Portal area, is it worth breaking up the drive? I spotted Lake Albert Safari Lodge on the shores of Lake Albert—it’s not too expensive and looks nice.
- I’d love to do some easy walks/hikes at the foot of the Rwenzori Mountains, ideally without a guide, but it doesn’t seem straightforward. Do you know if it’s possible to do nice walks independently? I’ve read about hikes in the hills near Kilembe but nothing very specific. Maybe staying somewhere at the foot of the mountains, like Ruboni Community Camp, would allow that.
- Lake Mutanda looks really cool, and so does Lake Bunyonyi... Ideally, I’d like to see both, but won’t that feel repetitive? Is Lake Mutanda worth the detour?
Last practical question, since we don’t have experience with this: for the car with kids, would you recommend two tents (a bit more space) or a four-person tent?
I’ll stop here—already a lot of questions...
Thanks in advance for your feedback, and looking forward to exchanging ideas!
Gabriel
We’re planning our second trip to South Africa in July 2026. In 2023, we did a loop from Joburg, Golden Gate, Drakensberg, Hluhluwe, St Lucia, Eswatini, Kruger, Blyde River Canyon, and back to Joburg.
This time, we’d like to go to Cape Town and do a road trip to Port Elizabeth, then fly back to Joburg to return to Kruger. At this stage of my planning, here’s what it could look like:
D1 to D4: Cape Town and Cape of Good Hope (Table Mountain, Lion’s Head, Waterfront, Bo-Kaap, Boulders, Cape Point, Chapman’s Peak Drive). I’ve spotted a few places to stay between Camps Bay and Hout Bay (3 nights).
D5 and D6: Either Karoo NP or Hermanus and De Hoop. Any opinions to tip the scales? I’ll admit I’m already leaning toward Karoo (the "wild" vibe of the landscapes and wildlife encounters appeal to me much more than the seaside, which feels less exotic). If we go for Karoo, where should we stay? Inside the park or in Beaufort West? I’ve seen good reviews for Ko-ka Tsara Bush Camp, but maybe it’s better to stay in the Sanparks cottages to make the most of the park? (2 nights)
Option B is to do Stellenbosch (though vineyards aren’t great in winter) and/or the Whale Route—Betty’s Bay, Hermanus, De Hoop (2 nights near Gansbaai).
D7 and D8: Klein Karoo, Oudtshoorn. Staying at De Cango Guest Farm (2 nights).
D9 and D10: Knysna, Robberg Nature Reserve, Tsitsikamma (2 nights in Plettenberg Bay and 1 night in PE).
D11: Flight from Port Elizabeth to Joburg at 7 AM and drive to Marloth Park.
For Kruger, I’ve booked 2 nights in Marloth Park, 1 night in Skukuza, 2 nights in Satara, and 1 night in Talamati, which we loved. I’ll book the last night in Graskop later since we want to revisit the Blyde Canyon area.
I’d love all the feedback you can give on my itinerary, especially for days 5 and 6.
If you have recommendations for accommodations for 4 people, I’d appreciate those too.
Thanks! 🙂
We’re a family of four (two daughters aged 18 and 21) and we’re planning a three-week trip to Tanzania. Zanzibar would be our main base, but we’d also like to do a safari on the mainland.
Could you share any tips on:
- the ideal length for such a safari, the best place to go during this period (and easily accessible by flight from Zanzibar)
- your recommendations for the most suitable type of stay for a family like ours
- reliable local agencies with reasonable prices that could help us with this plan
Hi everyone, I’m here to get some advice on visiting KRUGER Park.
From what I’ve gathered through my reading, I understand there are two ways to visit the park:
- Independently with your own vehicle
=> Do you drive all day?
- By booking with a professional
=> Safari early in the morning and late in the afternoon. But what do you do in between?
When it comes to accommodations, the options are:
- Booking in one of the park’s camps, where the lodging is basic but functional
- Booking in a private reserve, which is more comfortable but prohibitively expensive
- Booking outside the park, which means entering the park every morning. But if you want to stay for 3 days, that doesn’t seem practical to me.
Do you have any advice for accommodations?
To be honest, I’m really struggling to understand how it all works...
Thanks to everyone for your help.
Bidule 27
Hey everyone!
Heading to Namibia in a few days and I just read that the entry fees for all parks in Namibia have skyrocketed. Increases between 86 and 100%, and this has been in effect since April 1st (no joke). Have any of you heard about this, and if so, do you know if it’s actually being enforced?
For example, the fee for Etosha has gone from 150 NAD to 280 NAD per day per person.
Thanks in advance!
I’m really interested in traveling to South Africa in September 2020. My question is whether I should go on an organized tour or plan my own itinerary. Organized trips are pretty expensive $$$$, but the security aspect reassures me. I’d love to hear your thoughts on safety in South Africa and whether it’s easy to arrange activities like visiting vineyards, Cape Town, and going on a safari on our own. Which is better in terms of cost—booking an organized trip or doing it ourselves? It’s definitely less exciting to follow a group for 10 days. We’re a couple in our 50s who love nature.
😊🦁
We’re heading out in April 2027 with our 4x4 to explore part of Southern Africa. Right now we’re researching all these beautiful countries and deciding where to ship our vehicle. We’re from Le Havre—has anyone here already shipped from that port to South Africa or East Africa?
As for all these countries, is wild camping allowed, tolerated, easy, or difficult?
We’ve already visited a few, but you can read just about anything online, so getting tips from real independent travelers is way better :)
We’re all ears for any hacks, experiences, or spots you’d recommend.
See you on the road with Doddy
Hi,
I’m starting to plan a great trip for the last three weeks of January 2027 (my first time in South Africa).
After spending a few hours (!) browsing this forum, here’s a rough first draft of my itinerary:
D0 Arrival at JNB
D1, D2 Blyde River Canyon
D3, D4, D5, D6, D7: Kruger
D8, D9, D10: St Lucia and surrounding area
D11, D12, D13, D14: Drakensberg + Lesotho
D15 A very long driving day to the south (hope the AC doesn’t break down!)
D16, D17, D18, D19 southwest coast (so far I’ve noted Oudtshoorn, Robberg Nature Reserve, Wilderness NP, De Hoop Reserve, and a bit of the wine route)
D20, D21 Cape Town (peninsula and a bit of the city) + domestic flight and return flight (departure from JNB at 11 PM)
A few questions before refining this:
- Do you see any major issues with this itinerary?
- We don’t have a choice on dates, and personally, I prefer green landscapes to desert ones anyway, but do you really see far fewer animals in January than in the dry season? Five days in Kruger should give us enough time to spot plenty of different animals despite the tall grass, right? As for the heat, we’re from Réunion, so we’re relatively used to it, even though I know it’s not the same type of heat.
- Can I trust the distances and driving times given by Google Maps?
- Picking up the vehicle in Johannesburg and dropping it off in Cape Town: how much might that cost us? I’m thinking it probably won’t be worse (in terms of time or money, since there are five of us—2 adults + 3 kids) than going back to Joburg after Lesotho, taking a flight to Cape Town, and renting another vehicle... but maybe I’m wrong.
- Finally, wouldn’t it be better to focus on just one of the two regions (either the northeast or Cape Town and the south coast)? If it were up to me, I’d stick to the first part and extend a few stops... but not everyone agrees! And we’re thinking that since it’ll be really hot, a second part of the trip that’s a bit """cooler""" would be welcome.
I imagine many of you have been captivated by the Masai Mara park and/or your safari experience with Tony Crocetta/Melting Pot Safari. Still, I’d like to share my perspective.
First, I’m an avid traveler, especially in love with Africa, which my partner and I have explored a bit (Zambia, South Africa, Botswana, Kenya, Zimbabwe, Namibia...).
That said, I want to express my deep disappointment with both the Masai Mara and Tony Crocetta’s camp, Melting Pot Safari, where we stayed last year.
First, about the park: it’s stunning, no doubt. But what a highly touristy place! I can’t find the words to describe the horror of being among 30 4x4 vehicles lined up in front of a lioness hunt, let alone encircling her right after her kill while her prey is still alive in her jaws... no respect for wildlife. The same goes for surrounding a young leopard playing with its small prey, a moment when I counted over 50 vehicles, most with their engines running... sickening. I turned away, both my gaze and my camera. What a disaster to see this natural wonder of Africa turned into a tourist hotspot.
Yes, I loved this place on Earth, but no, I won’t "promote" it anywhere or to anyone.
Next, I also wanted to share my dissatisfaction with Tony Crocetta’s famous camp, Melting Pot Safari: where to begin? We booked a private vehicle for four with two friends, and I have no complaints about the vehicle itself (though it obviously came at a cost). The windows and the vehicle weren’t very photo-friendly, but let’s move on.
The trip between the sisters’ guesthouse (which was fine) and the camp went smoothly, except we arrived a bit too late. Result: "We’ll leave for the safari an hour later today because the driver has to respect his rest hours." Perfect—with park formalities, we only spent about an hour in the park that evening. The safari got off to a great start...
During our 12-day stay, we saw some amazing things. Tony wasn’t at the camp—I don’t know what the atmosphere is like when he’s there, but it was rather cold during our trip. Sylvie, his wife, barely looked at us, never asking how our day, night, or game drive went (I think she spoke to us once during the stay, plus the day we arrived, of course). We felt invisible... (if I were mean, I’d say the money had already been deposited into Melting Pot’s bank account.)
The evening meals, if I may say so, were a joke: not enough dessert (aside from fruit, but the few elaborate desserts—like 10 for 18 guests) for everyone, barely enough meat or sides. If you were unlucky like us and ended up with a group of 15 people who decided to skip the starter, you’d better hurry to get your main course, or there might not be any left—and no refills... We always ate our fill, but sometimes we had to serve ourselves in advance.
Finally, I want to correct something about the quality of the meals: seriously, this buffet was really mediocre and far from the culinary standards I’d read about in my pre-trip research (see their Facebook page).
Anyway, let’s move past the food—after all, the avocados were sublime, and we’re not there primarily to eat.
About the tent: the river views were beautiful, and the beds were very comfortable. No running water, individual showers outside the tent, and dry toilets—but it’s Africa, so we weren’t shocked. However, I’m disappointed that for this "modest" price, I wasn’t warned there’d be no soap (and no, I don’t travel with my own soap—and for the price, a little bar in the tent wouldn’t be a luxury). But let’s move on—the hippo views were fantastic. Oh, and to preserve the Masai Mara’s water (which makes sense) and for hygiene reasons, underwear isn’t washed by the camp staff—fair enough. But then what’s that little sign next to the bed? Oh right, for a hefty sum, underwear suddenly becomes "washable"...
Finally, my biggest gripe is about the essential part: the game drives. In France, they sell you a dream with a "photo safari" (what’s the difference, really? A room with a few more electrical outlets?). They promise guides especially suited for photography (not a given, sorry) and vehicles that can get close to animals and go off-road... but here’s the catch: the guides are bound by park laws and hounded by rangers looking to fine rule-breakers. Result: as soon as a white ranger vehicle is spotted, we have to abandon our spot for a wild chase through the grass. Fun once... The next day, we learned that another group’s guide got caught and had to pay $100 for breaking the rules—a sum he casually asked the travelers in his vehicle to cover... because of course, Melting Pot lures tourists with dreams, the poor rangers try to get close, all while breaking park laws... and they break those laws for Crocetta’s company, which, of course, won’t dip into its profits to pay the fines. Basically, it’s "keep the clients happy, but don’t get fined—or the fines are on you or you’ll have to ask the clients directly." Nice boss! Anyway, there were long discussions about this last year, especially among the guests in the fined vehicle. My partner and I found these practices unacceptable, and we were deeply disappointed by this attitude.
I know many people adore this park and/or this company—maybe you were luckier... or maybe you’re less demanding than we are when it comes to respecting rules, nature, and clients. But after traveling through much of southern Africa, I can tell you we personally came back frustrated from this experience and aren’t eager to return... You’ve been warned.
Here’s my feedback after a recent trip to Ethiopia, organized with a local guide.
Despite a signed quote, months of prep exchanges (over eight months!), and phone calls right up to departure day, the guide didn’t honor the commitments we’d agreed on.
Haile Haftu FANUAILE, manager of the agency www.charmethiopiantours.com—who we’d organized everything with—didn’t meet us as promised when we arrived in Addis Ababa. Without any warning, he sent a different guide to accompany us for the entire trip (with a flimsy excuse).
Several parts of the signed quote weren’t respected:
– Services included in the quote but not provided on-site (meals, water),
– Hotels we’d chosen, booked, and paid for were swapped for lower-category places,
– Visits were canceled because the timing wasn’t calculated properly,
– One stop on the itinerary was dropped without any reason or explanation.
We’d paid a deposit for domestic flights, with a promise to refund any overpayment. A month after returning, 150 € per person (there were three of us) still hasn’t been refunded.
I’m sharing this to warn fellow travelers about the importance of solid guarantees to ensure contracts are actually honored. Double-check everything before committing!
Wishing everyone safe and smooth travel prep—Ethiopia is an incredible country!
---
Hello,
Feedback following a recent trip to Ethiopia, organized with a local guide.
Despite a signed quote, numerous preparatory exchanges over eight months, and phone calls right up until the day of departure, the guide did not fulfill his commitments.
Haile Haftu FANUAILE, manager of the agency www.charmethiopiantours.com with whom we had organized everything, did not meet us as agreed upon our arrival in Addis Ababa; without warning us, he sent another guide in his place to accompany us throughout the trip (with a bogus excuse).
Several points in the signed quote were not honored:
– services included in the quote but not provided on site (meals, water),
– hotels chosen, booked, and paid for, replaced by lower-category establishments,
– visits canceled due to lack of time, which had not been calculated correctly,
– one stop on the itinerary canceled without reason or explanation.
A deposit had been paid for the booking of domestic flights, with a commitment to refund the overpayment.
To date, one month after our return, 150 € per person (there were three of us) has still not been refunded.
This testimony is intended to alert travelers to the importance of solid guarantees for contracts that are actually honored, so that everyone can be extra vigilant before committing.
Good luck with your travel preparations, everyone.
Ethiopia is an extraordinary country!
Hello,
With so many agencies out there, we're feeling a bit lost. Could you please share your experience—like recommending your agency if you were happy with them—and tell us why, and if possible, what budget we should expect? Feel free to send it in a private message :)
We’re just the two of us, and ideally, we’d like to go in a 4x4 alone or with another couple, or in a very small group.
Hi there,
I’ve reached out to a few agencies for a week-long family safari next summer before heading to Zanzibar.
So far, the itinerary looks like this:
Day 1: Late arrival at JRO and overnight in Arusha
Day 2: Drive to Tarangire, park visit, and overnight in Tarangire
Day 3: Tarangire, drive to and overnight in Karatu
Day 4: Ngorongoro and overnight in Ngorongoro
Day 5: Drive to Serengeti and safari in Seronera
Day 6: Serengeti and overnight near Lobo
Day 7: Serengeti and overnight in Seronera
Day 8: Flight from Seronera to Zanzibar
On paper, it covers "everything," but maybe there’s a bit too much time lost on the road... Any alternatives?
To simplify (and cut costs), I was thinking:
Day 1: Late arrival at JRO and overnight in Arusha
Day 2: Arusha National Park with a walking safari and meeting the Maasai (?)
Day 3: Drive to Tarangire, park visit, and overnight in Tarangire
Day 4: Full day in Tarangire
Day 5: Tarangire, drive to and overnight in Karatu
Day 6: Ngorongoro and overnight in Ngorongoro
Day 7: Morning in Manyara or Natron and drive to JRO
Day 8: Flight to Zanzibar
Your thoughts and recommendations are welcome...
Thanks
We have the opportunity to spend about ten days somewhere for Christmas, and I’m really tempted by Zanzibar. I’ve been dreaming for a long time about the Spice Island, Stone Town, diving...
Which hotels could you recommend? Not a big "resort"—we’re more into "boutique hotels" or even an Airbnb house. Somewhere quiet (we’re not party animals).
I’m thinking of staying the first few nights in Stone Town and then moving to a beach, preferably one where we can swim regardless of the tides, without ending up in seaweed and mud at low tide.
I’m a bit lost with all the beaches because apparently, the north is very crowded, the south is very windy, and the east has some good and some not-so-good spots, with big tides or not... HELP! 🤪
I’d like to limit myself to a maximum of 2 different places to stay over the 10 days.
I’m reaching out because I don’t understand how Volcanoes National Park works.
I looked at booking for the gorillas, but there’s just the price listed, and the same goes for the Diane Fossey tomb.
So I contacted a hotel in Kinigi, and they told me that for the gorillas, you need a car to get to the park headquarters, and then once you know your group, you need to get from the headquarters to the trekking start point?? Do you confirm this? Is that really how it works? They say the hotel has a driver and it would cost 100 DOLLARS!!
I just found out that on top of the permit, there are other fees??? Uhh…
Are there other options, knowing I don’t want to rent a 4x4 since I’m traveling alone?
And if I don’t get the gorilla permit but just want to visit the Diane Fossey tomb, is it the same issue? From Kinigi, do you need a 4x4? How far is the tomb from the headquarters? Is it a hike you can do alone OR DO YOU NEED A GUIDE, ON FOOT? By car??
If someone could explain everything to me… and is the DF Foundation different??
If I decide to go through an agency, is it possible in Musanze (which would save me trips) or is it mandatory to go through Kigali?
Thanks so much for your help…
Best regards
I’m in the middle of planning a road trip in Southern Africa, and I’m specifically working on the itinerary—especially the distances.
I’ve got the time, but I’m struggling with the transfer days (so much driving just to end up spending the whole day on the road). That’s why I’m trying to analyze travel times, even if it means adding extra stops.
My highlights in Zimbabwe would be:
- Hwange
- Victoria Falls (and maybe Matusadona)
- Mana Pools
- Harare
- Gonarezhou
- Great Zimbabwe
But the distances and travel times seem huge (over 4 hours each time), and I don’t see how to make the drives more chill or shorten them—even if it means adding stops (but which ones?) between each leg.
Would anyone be able to estimate the travel time between these highlights and maybe suggest some nice stops to take breaks?
I’ve been to Rwanda twice before, in November 1991 and December 1993, mostly for solidarity work.
I’m looking into going back this November or December for three weeks, but I’m a bit hesitant when I see the tourist offerings—it’s so far from how I like to travel...
I travel solo using public transport and stay in places like guesthouses (GH), or accommodations run by cooperatives, associations, or religious groups. I love villages, markets, hikes, and local crafts.
So far, my searches for these kinds of lodging options haven’t turned up much.
For now, I’m considering visiting (in no particular order):
Butare: Kibeho, Bisesero, Nyanza
Ngenda
Akagera, Kibungo, Lake Muazi
Dian Fossey’s tomb (with the possibility of seeing gorillas)
Kibuye??? Is the political situation stable there? Or Cyangugu?
So here are my first questions:
-Is French still widely spoken?
-Are there lists of the types of accommodations I mentioned above, or places to find that info?
-Is what I’m planning doable using public transport? From the towns, are moto-taxis still available to get to villages, sites, and—most importantly—back?
-Is it possible to go hiking solo?
-Which are the best markets and what days are they held?
I know that’s a lot of questions already, and I really appreciate any relevant answers you can share.
Looking forward to exchanging more!
I’m planning my next trip in September, and after two self-drive trips to Botswana last year, I’d love to explore Kruger. Since I’m used to camping, I’m thinking of renting an equipped van from Kitted Africa (a small Suzuki van—thanks Safari Expert!) to sleep in a tent and occasionally in a hut.
Here’s my provisional itinerary, and I’d love to hear your thoughts if you don’t mind.
I’ve got 13 nights to plan in Kruger. The rental company is based in Nelspruit.
Entering from the south:
14-15-16.09: 3 nights at Crocodile Bridge or Lower Sabie
17-18-19.09: 3 nights at Skukuza
20-21.09: 2 nights at Satara
22-23-24.09: 3 nights at Olifants
25-26.09: 2 nights at Tamboti or Talamati
Exiting the park on 27.09 via Orpen Gate, then heading to Blyde River Canyon for a night in a hotel or elsewhere.
28.09: Return to Nelspruit, drop off the van, and stay in a hotel.
29.09 (midday): Airlink flight to Johannesburg, then an evening return flight to GVA.
What do you think? Too many nights here, not enough there?
I’ll be traveling solo, I love driving, and I enjoy settling in the middle of nature to listen, observe, and take photos (Botswana was perfect for that).
Thanks in advance!
Nicole
Photo: Baines Baobab, Botswana, April 2025
I’d like to return to Africa and stay in a lodge where I can see animals—not necessarily the Big Five—without needing any transport once I arrive at the lodge, and at a price under $250 per day for two people with full board. The week-long stay is planned for late June into early July. I’m looking for suggestions. Thanks in advance!
Hi, I’d like to travel to Ethiopia as a solo 60-year-old woman, backpacking style, between December 2025 and January 2026.
I’m wondering about the current state of the country: unrest, safety concerns, etc.
Government websites advise against going, saying it’s too dangerous.
But I’m skeptical—they tend to be overly cautious.
So I’m looking for reliable information, though I’m not sure where to find it.
Thanks in advance!
Hello,
We’re a group of four seventy-something retirees and we’re planning a 4-week trip to South Africa. We’re seasoned "adventurers" used to multi-week stays (we’ve been to India seven times, Mexico, Thailand, Laos, Myanmar, Australia, etc.).
For South Africa, we’re thinking of covering most of the trip in a private vehicle and taking flights for inter-state transfers.
We’re interested in meeting people, learning about the country’s evolution, exploring major cities, visiting traditional villages, and seeing wildlife.
Here’s the itinerary we’re considering:
Johannesburg – 2 days (we’ll pass through again later)
Pretoria – 2 days
Blyde River Canyon and Graskop – 1 day
Acornhoek – 1 day
Letaba – 2 days
Lobamba – 2 days
Johannesburg – 1 day
Flight to Cape Town
Cape Town – 3 days
Cape of Good Hope – 1 day
Stellenbosch – 1 day
Hermanus – 1 day
Mossel Bay – 2 days
Oudtshoorn
Wilderness – 2 days
Knysna
Port Elizabeth – 2 days
Addo Elephant Park
Flight back to Johannesburg
Johannesburg – 1 day
Return to Paris
Could you share your thoughts on this itinerary? We’ll be renting a vehicle to explore both regions.
We can easily add 4–5 more days to the trip if needed.
We’re looking at traveling either between April and May 2026 or in October/November 2026.
I’ll follow up later to discuss the best safari options and get a rough budget estimate.
Thanks to everyone who takes the time to read this and share their thoughts!
Hi,
I’m heading to Angola for two weeks starting mid-April and I’d like to rent a car to explore the country, but not a 4x4 to keep my budget in check. I plan to mostly stay in the western part and go as far as the Namibian border. Is it possible to drive in Iona Park without a 4x4, or to get to Kalendula or Piedra Negras? Also, is the Lubango–Huambo–Kuito–Malanje route doable in a city car? Lastly, do gas stations accept Visa?
Thanks for your feedback and tips!
Now that the Kruger part is (almost) wrapped up, I’m looking at the "Cape region" section.
The idea of spending 2 days (well, more like 2 nights and 1.5 days) in the Cederberg is really tempting 😎.
I’ve reread the posts about it—more or less (actually, more less than more)—and I still have quite a few questions:
- Where’s the best area to stay? Initially, I was looking at Kagga Kama, but I’m not sure if it’s worth the cost (or the trip, for that matter), or maybe Mount Ceder? Or somewhere else (without driving 6 or 8 hours from CT 😉)?
The plan is to get there in a sedan (if possible), see some beautiful landscapes, and do one or two hikes (nothing too tough 😛).
- I read that you need a permit to hike there... where do you buy it? (At the entrance, like in Kruger? 🤪)
- Is October a good time for the weather (theoretically...)?