Voilà, la page de notre croisière "magique méditérannée"est tournée.Le C/R est terminé.
Ce n'était pas prévu mais les circonstances ont faits que nous avons pu remettre le couvert.
Les impératifs étaient départ le 13 aout ou le 14.Nous partons à 2 sans les enfants.
De suite, 2 croisières nous tentaient: "de l'adriatique à la grèce" avec le costa victoria, avec une personne qui paie et l'autre gratuite. et "visions d'orient" avec le costa favolosa et la deuxième personne à moitié prix.
il y a aussi le serena(réduction idem) mais nous n'avons pas envie de retourner de suite en méditérannée occidentale.
Le fait que nous devons récupérer les enfants le dimanche à 800km le dimanche et que nous retravaillons le lundi nous poussent à choisir le victoria(samedi-samedi).Le prix aussi.
je reste un brin hésitant vu ce que je lis ici et là sur le victoria .
Nous serons pont 10, première cabine balcon tribord.
L'itinéraire est le suivant: Venise(18h)-Ancone(7h13h)-Mikonos(9h23h)-Athènes(8h14h)-Corfou(13h19h)-Dubrovnik(8h13h)
Meme si je vais aller fouiller un peu partout, cela peut etre sympa de condenser quelques infos ici:
- sur le victoria: si il y en a qui sont partis avec ce bateau cette année.
je vais suivre ton c/r comme le precedent et prendre note des infos de tes quelques escales vu que si nous sommes toucher pas la croisiere mania jai deja trouve notre prochaine escale les iles grecques sur le nouveau bateau costa fascinosa ou sur msc je c plus lequel perte de memoire🤪.
je sais que sur le Victoria, les cabines balcon (et les autres) sont petites, mais comme vous serez que deux... (avec la seconde personne gratuite, la mini-suite ne vous a pas tentés ? même sans balcon (il n'y en a que 4 avec balcon), elle ont une grande baie (je dirais un "mur panoramique entièrement vitré), elles sont très agréables, et la coursive externe du pont 11 n'est qu'à quelques mètres)
Le Victoria est chez Costa le bateau "transition" entre les "anciens" et les "modernes" : déjà bien plus gros que les Romantica/Classica, qui viennent avant lui, il est cependant encore de la décoration "ancienne" non surchargée, que personnellement je préfère.
Son salon avant, sur 3 étages (alors que le théatre est sur l'arrière) est de toute beauté, et très agréable. Ses ponts piscine ne sont pas couvrables, donc mieux en saison chaude, ce qui est le cas...
Le restaurant Club est à ne pas rater ! c'est le plus "romantique" de tous les restaurant-club Costa, une soirée à deux est vraiment super... La main dans la main, dans le soleil couchant, avec une petite bougie... Ses murs sont ornés de tableaux représentant tous les vieux bateaux Costa de l'Anna C à l'Eugénio C... En 2008, la carte y était sublime (mais très limitée, donc prévoir pas plus d'une fois, sauf à remanger la même chose, surtout si comme moi tu es allergique à tout ce qui vient de la mer 🤪)
Les balcons des cabines sont récents, sur les ponts 9 et 10, ils ont été rajoutés en 2003 ou 2004, je crois... j'ai encore quelque part une carte postale du bateau *sans* les balcons...
Et puis, pour peu que l'hôte francophone te donne le "truc" pour y accéder, une petite porte dérobée dans le salon avant, c'est le seul bateau Costa (en tous cas ça l'était en 2008) où tu peux aller tout à l'avant jouer à "je suis le maître du monde"...
Sur ce bateau, j'ai fait deux croisières en Méditerranée en 2007 et le Spitzberg Cap Nord en 2008, et je garde *du bateau* un excellent souvenir, même si ma première croisière 2007 fut un cauchemar à cause de 97% de passagers italiens du sud (embarquement à Rome... plus jamais... conseil d'officiers... 🤪 ) qui n'avaient sûrement pas reçu la moindre éducation... 🏴☠️
Bref, le bateau nous a laissé un excellent souvenir... Et tout son fonctionnement en 2008, avec certes un équipage différent de 2007, mais surtout une clientèle sans commune mesure avec 2007, a été parfait dans les zones septentrionales...
Vous êtes à la toute première cabine à l'avant ? bon choix, car on voit sur le côté, MAIS AUSSI vers l'avant (inconvénient : un peu plus de vent... et puis la paroi est tôlée au lieu d'être en verre, mais ça a du bon pour s'allonger 😊 et être à l'ombre... 😉)
Je suis sûr que vous ne regretterez pas d'avoir choisi le Victoria ! Ca va vous changer complètement du Concordia tout en restant sur un (relativement) gros bateau (bien plus gros que l'Horizon, par exemple...), bien stable.
Si vous êtes de retour vers le 20-21, il y aura de la lecture pour ceux qui seront à terre, entre votre C/R et le mien, en direct du Deliziosa... 😉
notre prochaine escale les iles grecques sur le nouveau bateau costa fascinosa ou sur msc je c plus lequel perte de memoire🤪.
l'été 2012, au départ de Venise vers (entre autres) les iles grecques, tu auras le Costa Favolosa, le Costa Fascinosa et le MSC Divina... et sans doute quelques américains qui vont envahir l'Europe en 2012...
voila c ca pap heizemer me guette parfois encore un super heritage🤪.
Si on se lance ca sera le 21 mai puis il me faut santorin dans les destinations mais costa fascinosa me branche nouveau bateau je pourrais donner mes 1ere impressions.
Javais ete tente par msc divina nouveau aussi mais pas de santorin sniff
Vous me rassurez complètment par rapport au victoria.Je m'étais laissé dire par ci, par là qu'il vieillissait mal, que ses moquettes étaient tachetées et qu'il rencontrait pas mal de problèmes techniques dans les chambres.
Pour la mini suite ou la suite, j'ai demandé mais costa n'appliquait pas la fameuse réduction sur les suites.Dommage.
j'ai la cabine 10128.Ce n'est pas la première cabine avant du bateau mais bien la première avant avec balcon.Il y a 9 cabines extérieures hublot devant nous.Donc, de la terasse, nous devrions avoir vue devant(comme nous sommes la première balcon)à moins que ce ne soit pas vitré, histoire de ne pas avoir vue sur les hublots devant.
C'est promis, j'aurai une petite pensée pour vous lorsque nous essayerons, pour la première fois, le restaurant club.
Vous avez dit un des meilleurs?Génial.
je note que la plupart des personnes gardent un bon souvenir du victoria, meme ceux qui le critiquent.
Vous nous ferez un direct du deliziosa:encore génial.
Début juillet, je suis partie sur le Fortuna de Venise.
Il y avait Dubrovnik dans mes escales. Il n'est pas nécessaire d'y prendre une excursion. La descente du bateau se fait en chaloupe (enfin pour notre cas) et vous arrivez directement au port de la ville qui est tout petit. De là vous rentrez directement dans la vieille ville entourée de remparts. Nous sommes allés directement en arrivant à l'entrée des remparts porte Pile (traversez la grande rue principale et vous y êtes). Nous avons pris nos entrées (70 kunas il me semble par personne), puis tour des remparts...la vue est magnifique.
Après nous sommes redescendus et avons visité la vieille ville un peu au hasard des rues...
Nous avons remarqué (et j'avais lu sur voyage forum!) qu'il vaut mieux faire les remparts dès l'arrivée car quand nous les avions finis ou étions à la moitié, tous les autres touristes arrivaient ainsi que les groupes...
Voilà, j'espère avoir pu vous aider !
Bon voyage🙂
MSC Splendida "Escapade Méditerranéenne" Juillet 2010
Costa Fortuna "Iles Grecques" Juillet 2011
Bruno a tout dit ! Pour le temps de marche je ne me rappelle plus mais moins de 2h c'est sûr...et oui on monte et descend tout le temps, c'est quand même physique, surtout que nous l'avons fait sous un soleil de plomb !
Pour l'argent, nous avons retiré des kunas dans un distributeur de la grande rue.
Normalement, le temps que vous débarquiez les remparts seront ouverts.
Je ne sais pas pourquoi ils n'acceptent plus les euros pour les remparts, en revanche, dans certains magasins les prix sont affichés en euros aussi.
Bonne soirée
je ne sais pas pourquoi on ne peut pas plus payer en euros. c'est surement géré par la municipalité et le change n'est peut-être pas en leur faveur. ou ca leur fait un travail supplémentaire. on avait des timbres a acheter et on a pas pu payer en euros à la poste. par contre les commercants l'accepte.
Super votre CR du Concordia, bien agréable pour les "pauvres" travailleurs pas encore en vacances. Et quelle bonne idée de repartir aussitôt, qui plus est en amoureux...
Concernant Dubrovnik, on peut aussi prendre un bateau qui en 20 minutes vous emmène sur l'île toute proche de Lokrum qui fait 2 Km2 (départ toutes les 15/20 mn du vieux port). Il y a un fort en ruine d'où on a une belle vue sur Dubrovnik. L'île est inhabitée et pleine de petits chemins agréables sous les pins et les arbres. Il y a plusieurs petites criques tranquilles où l'on peut se baigner (par contre nous y avons vu des oursins) et deux buvettes sympathiques.
A faire si vous connaissez déjà Dubrovnik (c'était notre 3ème escale) où si vous êtes plutôt un adepte nature.
Bonne préparation.
CARNIVAL-CELEBRITY-CLUB MED 2-COSTA-CROISIERES DE FRANCE-CUNARD-HOLLAND AMERICA LINE-MSC-NCL-OCEANIA-P&O-PONANT-PRINCESS-ROYAL CARIBBEAN-SEABOURN
lors de ma 1ere escale, j'avais pris une excursion costa. on a pris un bus qui nous a emmené sur les hauteur. il y a une superbe vue sur la vieille ville. ensuite visite de la vieille ville avec le guide.
Vous me rassurez complètement par rapport au victoria.Je m'étais laissé dire par ci, par là qu'il vieillissait mal, que ses moquettes étaient tachetées et qu'il rencontrait pas mal de problèmes techniques dans les chambres.
C'est sûr que je n'en connais que les suites... et mon dernier point de ce bateau est juin 2008. alors certes, par endroit, la moquette est "tachée", mais propre en termes de poussière, moi, je n'en demande pas plus... même chez moi, une moquette qui a 10 ans ou plus, elle a des taches... Ma seule réserve, entendue sur les *cabines*, c'était qu'elles n'étaient pas très grandes (par rapport aux cabines balcon des bateaux suivants) mais pour *deux*, amha, ça doit pas poser problème. surtout que vous partez, comme nous souvent "en amoureux"...
j'ai la cabine 10128.Ce n'est pas la première cabine avant du bateau mais bien la première avant avec balcon.Il y a 9 cabines extérieures hublot devant nous.Donc, de la terasse, nous devrions avoir vue devant(comme nous sommes la première balcon)à moins que ce ne soit pas vitré, histoire de ne pas avoir vue sur les hublots devant.
Tu vois les hublots devant, mais comme ton regard est au maximum tangent au bateau, tu ne vois pas l'intérieur des cabines... sauf peut-être (et encore) pour la première, mais peut-être un mètre dans la cabine, pas plus, et uniquement de nuit (de jours, y a les reflets sur les hublots) donc à un moment ou en principe les rideaux sont tirés... inversement, on pourra te voir sur ton balcon depuis le premier hublot, mais juste ce qui dépasse de la ramarde, puisque le bas est "tôlé"... donc pas de risque d'attentat à la pudeur... inconvénient, cabine un tout petit peu plus sombre que les autres, mais le fait de pouvoir "voir devant" compense largement... Je continue à penser que c'est un excellent choix...
C'est promis, j'aurai une petite pensée pour vous lorsque nous essayerons, pour la première fois, le restaurant club.
Vous avez dit un des meilleurs?Génial.
meilleur en termes de cuisine, je sais plus... et puis le chef a pu changer depuis 2008... Mais en termes de "cadre", oui, et aussi en termes de "souvenirs"... j'y a fêté mes 60 ans, le soir du Spitzberg, le 14 juin 2008, avec Mme PAP et mes numéros 1 et 3... Avec beaucoup de larmes de bonheur, vu mon caractère romantique, et vu que madame PAP m'avait offert, lors de l'apéritif (qui a duré du coup une heure et demie), dans notre suite, 60 pages de scrap numérique, une par année... De ma naissance à la mort de ma Maman, survenue 4 mois plus tôt , en passant par mon enfance, mes études, ma vie professionnelle, deux mariages qui n'étaient pas avec elle, nos croisières... Une merveilleuse rétrospective de ma vie, dont elle n'ignore rien, et qu'elle a su retracer avec la merveilleuse sensibilité qui est la sienne... dont trois grands enfants qu'elle a faits presque siens, et qu'elle a toujours "partagés" sans heurts avec Mme Ex-PAP... 🙂🙂🙂 (et qui le lui rendent bien... 🙂)
Vous nous ferez un direct du deliziosa:encore génial.
On va essayer... mais ne pas porter de jugement ou d'appréciation avant... 😉😊😊 des fois qu'un accès de paresse me prendrait... 🤪
PS : au fait, tu sais que la nétiquette, à laquelle croient toujours les "vieux d'Internet" (30 ans d'ancienneté pour moi...), prévoit le tutoiement systématique sur les forums publics... 😉 😉
Quel était le nom de cette excursion Bruno qui me parait très intéressante?
Je ne suis pas sur qu'elle y est toujours.
Pour Dubrovnik: excursions costa proposées: visite des remparts
plage de saskmachin..
ile de lokrum
vsite de Dubrovnik
Je viens de passer coral.Nous avons un embarquement prioritaire.Devons nous le signaler à l'embarquement.Et comment prouver que nous sommes bien coral?(mon ancienne carte était aquamarine)
La carte coral ne sera disponible que dans le bateau.
En coral, nous avons aussi droit à une bouteille de vin.Sera t'elle dans la chambre en arrivant??ou autre?
plage de saskmachin..
ile de lokrum
vsite de Dubrovnik
faut que je regarde le descriptif des excursions. je te dirais ca...
Je viens de passer coral.Nous avons un embarquement prioritaire.Devons nous le signaler à l'embarquement.Et comment prouver que nous sommes bien coral?(mon ancienne carte était aquamarine)
La carte coral ne sera disponible que dans le bateau.
En coral, nous avons aussi droit à une bouteille de vin.Sera t'elle dans la chambre en arrivant??ou autre?
en arrivant, tu vas à l'accueil et le signales à l'hôtesse. elle changera ton n° par le n° en cours d'embarquement ou celui juste après.
ta bouteille de vin sera une bouteille de prosecco. elle te sera livrée en milieu de croisière dans un seau à glace avec deux verres.
plage de saskmachin..
ile de lokrum
vsite de Dubrovnik
c'est celle-ci :
VISITE DE DUBROVNIK Le tour est divisé en deux parties: promenade dans la vieille ville et excursion en car. Cette dernière commence par la nouvelle route panoramique, qui offre une vue à vous couper le souffle sur Dubrovnik et sa côte. Elle se poursuit par la Porte Pila, au début de la célèbre route principale, la Stradun, où vous participerez à une visite guidée. Vous y verrez le Monastère des Franciscains, dont le cloître compte parmi les plus beaux sites de la ville. Il est également le siège de la plus ancienne pharmacie d'Europe encore en fonction (ouverte en 1317). Vous visiterez le Monastère des Dominicains, où vous admirerez la plus belle collection de tableaux de la Renaissance de Dubrovnik. Vous visiterez ensuite la Cathédrale, construite sur les ruines d'une église du XIIe siècle détruite en 1667 par un tremblement de terre, ainsi que le Palais Sponza, remarquable pour sa cour à colonnes et ses sculptures en pierre. Après la visite guidée, temps libre pour la visite de la ville.
- pour la carte coral, comment la dame de l'acceuil pourra savoir que je suis bien coral?
- donc pour toi, tu as vraiment bien aimé cette excursion?Est ce que tu la décris dans une discussion?
merci pour les photos.
présentes le courrier que tu vas recevoir à la maison. si tu l'as pas encore au moment du départ, imprimes ce que tu as sur mycosta. tu trouveras ton N° de carte et ton type de carte. ca suffira je pense.
on a aimé l'excursion mais pour le point de vue. après on a visité des trucs dans dubro. palais, musée mais je ne sais plus ce que c'était. la cathédrale aussi.
je la décris peut-être sur mon C/R sur le classica. mais c'était pas terrible comme C/R. il n'avait pas intéressé grand monde. j'étais nouveau sur VF à l'époque. j'avais un peu baclé. 😊
Bruno a tout juste (comme toujours d'ailleurs, parce que quand il sait pas, il dit "je sais pas") pour la carte Coral... J'allais te répondre la même chose, j'ai bien fait de lire le fil jusqu'au bout.
L'exercice d'alerte a lieu *règlementairement* dans les 24 heures suivant le départ... De Venise, y a pas photo (si j'ose dire ! 🤪), puisque ce n'est pas une croisière omnibus (sur les croisières "omnibus, le vrai départ est à Gênes -- MSC -- et à Savone -- Costa -- donc si tu pars de Marseille en sens inverse des aiguilles d'une montre, l'exercice d'alerte a lieu quelques heures avant le *débarquement*, c'est pour ça que je l'ai "séché" sur le Fantasia...)
Après, l'heure exacte, souvent, chez Costa, c'est *au moment* du départ, et là, donc, s'ils n'ont pas remédié à cette lagune (normal, à Venise 😎), tu verras le départ de Venise engoncé dans ton beau gilet de sauvetage... en soi, ce serait pas grave, tu est sur le pont, mais le seul problème, c'est que tu peux pas prendre de photos, du coup... 😠😕🤪
Effectivement, ce n'est pas une excursion costa. Nous l'avons faite par nous même. C'est facile si le bateau est en rade (on voit l'île derrière le Classica sur les photos de Bruno).
Par contre, si le Costa Victoria est à quai dans le nouveau port de Gruz, la vieille ville est à 3 kilomètres.
CARNIVAL-CELEBRITY-CLUB MED 2-COSTA-CROISIERES DE FRANCE-CUNARD-HOLLAND AMERICA LINE-MSC-NCL-OCEANIA-P&O-PONANT-PRINCESS-ROYAL CARIBBEAN-SEABOURN
quelqu'un sait il quand a lieu l'exercice de sécurité sur le victoria?
salut olivier.
j'ai fait un départ de venise. l'exercice de sécurité n'a pas lieu pendant la traversée de venise. je suis sur que chez costa, ca doir être pareil si la compagnie faisait ca, je crois qu'il y aurait une révolte. ou personne de présent pour l'exercice.
idem pour moi: au départ de Venise, l'exercice a eu lieu au départ de Bari le jour suivant, dans le but aussi que ceux qui montent à Bari en profite directement.
Donc, pour nous, je le verrai bien à la sortie d'Ancona.Il doit aussi y avoir des embarquements à Ancona.
Quelqu'un a t'il déjà pris l'excursion Safari(4-4)?Y a t'il un chauffeur?
Le plus souvent, dans les ballades en 4x4, y a un chauffeur (qui fait un peu guide en même temps) et tout est en anglais... Pour ce cas précis, je ne sais pas, je ne suis jamais allé à Corfou...
quelqu'un sait il quand a lieu l'exercice de sécurité sur le victoria?
salut olivier.
j'ai fait un départ de venise. l'exercice de sécurité n'a pas lieu pendant la traversée de venise. je suis sur que chez costa, ca doir être pareil si la compagnie faisait ca, je crois qu'il y aurait une révolte. ou personne de présent pour l'exercice.
hello,
et tu sais quand est ce qu'on fait l'exercice , plus tard ou le lendemain? je pense qu'ils font monter des italiens à Ancone le lendemain, peut être après ça!
à tous, Nous sommes une petite famille de 3 (notre fille de 12 ans). Cette croisiere sera notre troisième mais la premiere avec MSC. Évidement nous avons trop…
Je suis preneuse de toutes informations pour cette première croisière avec MSC avec escales en Grèce, Turquie et Malte. Faut-il réserver des excursions…
Nous partons pour cette croisière en famille 4 couples et enfants. Avez vous des infos utiles sur les excursions à faire par nous même. Je reviens d'une…
Nous partons le 21 aout sur le costa Deliziosa avec comme escales venise bari le piree corfou mykonos santorin dubrovnik. Si quelqu'un a des infos sur cette…
Dans un mois jour pour jour, nous embarquons à Athène, sur le Queen Elisabeth pour une croisière de 12 jours en méditerranée orientale avec débarquement à…
Hello everyone,
It’s with immense sadness that I learned this morning of the passing of our friend Nathalie (nadu). Many of us knew her through this forum, which she loved so much. She enjoyed reading your travel stories, joining discussions, sharing her cruise reviews, and offering valuable advice—always with kindness, gentleness, and discretion.
For me, Nathalie was so much more than just a cruise enthusiast. She was a friend, a deeply kind person who was always there to listen, despite the many health challenges she faced with tremendous courage. We corresponded regularly, and sometimes we had the chance to visit each other’s homes or attend the cruise show together with our respective husbands.
We shared a common dream: when we both retired, we had planned to finally go on a cruise together. Life had other plans, and that trip will forever remain a journey we never had the chance to take. That thought weighs heavily on my heart today.
I’ll remember her as a gentle, generous woman who was always ready to help others. Her presence on this forum will leave a huge void, just as her friendship has in my life.
I send my sincerest thoughts to her husband, her family, and all those who had the chance to know her.
Fair winds, Nathalie. I like to think you’re now sailing on an infinitely calm sea, under an eternally blue sky. You’ll remain in our thoughts and hearts every time we talk about cruises or set off on a new journey.
Rest in peace, Nathalie.
For those who’d like to send a message of comfort and sympathy to her husband, you can send me a PM, and I’ll pass it along.
THANK YOU
hi there
Here’s the cruise schedule for 2026.
It’s a great way to get ideas and maybe even meet up with other members.
2 essential rules:
1) never "quote" the calendar when replying—this’ll avoid any confusion
2) follow the format below
DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port
DON’T FORGET THE SPACES between the / /
REMINDER Despite my requests, few people follow the requested format. Cruises that stray too far from it won’t be listed anymore—sorry!PLEASE respect the templates!
COPY AND PASTE THE FORMAT BELOW AND REPLACE WITH YOUR DETAILS IF YOU’RE STRUGGLING
DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port
DON’T FORGET THE SPACES between the / /
It takes time to fix mistakes, so THANKS TO EVERYONE for your help!
YOUR TURN 😉
NUMBER OF CRUISES 2026:
JANUARY
FEBRUARY
MARCH
APRIL
MAY
JUNE
JULY
AUGUST
SEPTEMBER
OCTOBER
NOVEMBER
DECEMBER
Hello everyone,
So happy to be back on this Forum!
We’re heading off on another cruise—our 7th—after a 5-year break...
We’ll be leaving from Venice on April 26th with stops in Kotor, Mykonos, Santorini, and Ancona.
Could you help me plan the stops by sharing tips, tricks, and advice?
For those who already know me, you know we prefer not to take the cruise line’s excursions but instead organize everything ourselves.
Thanks in advance to everyone, and looking forward to chatting with you all!
Hello,
We’re back from this cruise.
Boarding in Dunkirk: The doors opened around 12 PM. Since we were a bit early, I asked if my husband, who uses a walker, could wait inside instead of outside. I left him with the two suitcases and our two backpacks in the small hall while I parked the car in the reserved CFC parking lot for 10 € per day.
The shuttle that was supposed to take people from the parking lot to the model pavilion was supposed to arrive in 5 minutes, but after 15 minutes, nothing. After waiting 15 minutes, I saw a man walking and asked if I could follow him. In 15 minutes, we arrived, and still no sign of the shuttle—it must have passed us. Arrived at the model pavilion.
My husband had already checked in the suitcases with the help of a CFC staff member. The remaining formalities were completed quickly. We were on board by 12:15 PM. Headed to the buffet on deck 11 and waited in a lounge to access our cabin.
At 2 PM, we discovered our balcony cabin on deck 9 at the rear: spacious with a large balcony compared to MSC/COSTA.
Since we were at the rear, cabin 9202, there was always an issue with elevator number 4: "priority."
Elevator number 2 stops at deck 10... and elevator number 3 was often out of order, leaving only number 1 for those with mobility issues to reach the buffet, especially for people who struggle with stairs. Note: only one child on board and lots of "gray hair."
DAY 2: At sea. Lots of activities offered.
Day 3: GOTHENBURG (Sweden). Sunny, 19°C at 11 AM.
Excursion booked with CFC: Gothenburg and Haga for all.
Interesting visit with a great guide. The HAGA district, in our opinion, is full of cobblestones and nothing special, not suitable for people using a cane or wheelchair. Elevator number 3 was out of order again.
Day 4: Copenhagen. 15°C in the morning, showers in the afternoon.
We didn’t book an excursion since we’d already stopped here with CFC in 2025, and based on advice from this forum, we took the hop-on/hop-off bus right in front of the ship. I still went to see the Little Mermaid again.
No TV, but the elevator was fixed.
DAY 5: At sea. Still no TV.
DAY 6: GDANSK (Poland). 15°C, rain all day.
There’s a shuttle to get to the city center.
We took the excursion: Panorama of Gdansk.
The guide left us at the entrance of the city center for 45 minutes, telling us what to visit. Meet-up for the rest of the tour at 3 PM. The bus left at 3:15 PM to cover 10 km to see St. Mary’s Cathedral. We arrived at 4:16 PM... The guide said there are often traffic jams in that direction. We had 10 minutes on site before heading to see the lighthouse and the Westerplatte monument, where we also had 10 minutes.
Many of us wondered why we didn’t do the tour in the opposite direction since they knew there would be traffic...
I went to reception to complain about the organization. The staff member read me the program: we were supposed to start with the lighthouse, then go to the cathedral and stay for 30 minutes before heading to the center of Gdansk for a short guided walk with some free time to buy souvenirs, etc.
The guide did the complete opposite of what was planned and didn’t even give us a guided tour—just dropped us off in the city...
DAY 7: Bornholm Island (Denmark). 14°C, a few sunny spells.
We saw in the excursions that there was a walking tour of RØNNE. So, like many others, we explored on our own. There was a small orchestra welcoming us at the port and two people with city maps. We took the shuttle to leave the port—it ran every 15 minutes. The tourist office was next to the "shuttle bus." A pleasant visit at our own pace.
DAY 8: KIEL (Germany). 18–23°C, nice weather.
We took the "Kiel for all" excursion. Great guide and interesting visits.
The port is in the city, and in 10 minutes, we were in the city center by following a blue line on the ground from the port. Elevator 3 was stuck again... and the TV was back.
DAY 9: At sea. Elevator 3 works.
DAY 10: At sea. Elevator 3 is out of order again...
DAY 11: Disembarkation in Dunkirk.
Cabins had to be vacated by 7:30 AM. Buffet open until 9 AM.
Elevator number 1 was "reserved," leaving only number 2, which doesn’t go up to deck 11... a problem for people with mobility issues who had to cross the entire deck 11 and try to use one of the four working elevators at the front, which were crowded.
My opinion: Interesting stops.
The onboard staff were always welcoming, smiling, and mostly French-speaking.
Evening shows were better than in March/April 2025—better singers, dancers, and presenters, and the costumes were improved.
I liked the "magician" shows less.
There were three onboard lectures by a very cultured person, but they went off-topic and were too historical for my taste. I didn’t attend the other two; my husband went to the second but not the third.
For this cruise, there was a bridge theme, but we’re not players or interested.
We didn’t take a drink package on board—water, coffee, tea, and herbal teas were available.
We had a water leak in our cabin the night before disembarkation. We reported it, and after the technical staff came (with a translator who didn’t speak English), we were asked to leave the cabin for a while for repairs. We went to a lounge, and after 1.5 hours, I checked in at reception. The repair took longer than expected... we had to change cabins... not ideal the night before disembarkation. No balcony cabins were available, so we got an ocean-view cabin, 6075, with a bathtub (impossible for both of us to use). We packed our suitcases, took a shower in our cabin, and moved to the new one. Noise from chairs until 12:30 AM because the cabin was under a lounge, and constant ventilation noise in the hallway... sleep was hard to come by.
Disembarkation: Well organized. We were helped with transporting the two suitcases and bags to the waiting room while I took the shuttle to get the car.
Guylène
Hello,
We’re taking a cruise to Northern Europe with a stop in SOUTHAMPTON.
We’d like to visit the Stonehenge site.
Is it possible to get there on our own (my husband is a wheelchair user), since the MSC excursion to Salisbury is priced at 127 € per person?
There’s also a stop in Rotterdam, and it seems there’s a "miniature village to visit" nearby. Has anyone here been there, and if so, how did you get there?
Thanks so much for your tips. Mum49
If you're traveling on the Costa Diadema from October 17th to 28th, 2026 to Lisbon, we can meet up for a drink. Share our cruising experiences, an excursion, a table...
hi there, a group of friends and I are going on a cruise at the end of June with CFC in Norway. I’d love to get some info on the different stops we’ll be making. Most of them are one-day stops (from around 10 AM to 8 PM on average). Here are the stops: Andalsnes, Trondheim, Honningsvåg, Alta, Hellesylt, Sandane, Austefjorden.
Thanks in advance to anyone who can share what there is to see or do in these places.
When I get back, I’ll post what we did—it might help others who come after us.
Also, does anyone know if the boat sticks to the arrival time in Dunkirk for catching tickets to head back south? We’ll plan a buffer just in case.
Hi there, The day before boarding the Costa Favolosa for the Norwegian Fjords cruise departing from Hamburg, I'd like to book a hotel. Which one would be the most convenient location-wise relative to the port?
Thanks in advance for your reply.
I’m looking to get in touch with someone who’s been on an Arctic Cruise aboard the ship POLARFRONT, operated by the French company "LATITUDE BLANCHE", for some info.
Hi there, I was wondering if anyone has ever taken a cruise with this PO Cruise company.
Would love to hear your thoughts!
They’ve got some great itineraries for Norway.
Hello,
We’ll be sailing on the Renaissance with CFC to southern Norway from July 4 to 11, 2026, departing from Dunkirk (the cruise was booked through "Planète Croisière").
When entering some personal details or pre-selecting options on the CFC website, I’m wondering about the "optional" categories for drinks and WiFi.
I’m actually a bit surprised by these extra charges, as we weren’t used to them on other cruises (Australis in Patagonia; Hurtigruten’s Coastal Express in Norway and Alaska; Rivages du Monde in the Arctic or on the Douro River; a Nile river cruise in Egypt), where we sometimes had access to basic drinks at meals and free WiFi when near land.
Anyway, for those who’ve already taken a CFC cruise on the Renaissance, could you share some advice? Specifically about the most basic drink package, called "Fraîcheur" (238 € for two), which doesn’t seem to be described anywhere. The "Premium" package seems excessive (490 € for two for the week) for light drinkers.
As for WiFi, it’s 10 € per day per person. While I find that price acceptable for parking our car in Dunkirk, it feels overpriced here (especially since it was free on the Nordlys "Coastal Express" just 3 or 4 years ago).
So, I’d love to hear from experienced cruisers who’ve been on this ship!
Looking forward to seeing the excursion prices, which should be available soon! 😐
Hi there,
I’m considering a cruise on this ship in the recently introduced Yacht Club category.
Have any forum members tried it?
What are your thoughts? Positive or negative? Which cabins should we go for—or avoid?
We’re already familiar with the Yacht Clubs on the Splendida, Fantasia, Preziosa, and Divina series.
We weren’t as keen on the one on the Seashore—we found it too big.
Thanks in advance for your feedback!
Best,
Claudine
Hi there,
I’d love to hear your thoughts on this cruise and its slightly unusual itinerary.
Also, what do you think about the price?
Good deal or too expensive?
Thanks
We're considering a new cruise soon and would like to try the Renaissance.
The uniqueness of the promenade cabins appeals to us, but could anyone give us some insights on the following points:
- Is the glass door sufficiently tinted to prevent outsiders from seeing into the cabin?
- Is the soundproofing good enough to block out conversations on the promenade deck?
Thanks in advance to anyone who can help!
My husband, our two teens, and I are going on a cruise on the COSTA Esmeralda at the beginning of July. We’re thinking of exploring the ports on our own. Do any of you have recent experiences or tips to share? Are there shuttles between the port and the city center? Are they free? Looking forward to hearing from you.
As promised, here’s my review of the cruise I took from the 5th to the 19th on the MSC Virtuosa.
As you know, I had initially booked a cruise with Mein Schiff departing from Dubai (from Dubai to Cape Town). It was a 22-day cruise. Due to the issues in the Persian Gulf, my cruise was canceled by Mein Schiff.
So, we started looking for a Plan B because we really wanted to go. Especially my wife, who had just had a minor procedure and needed some rest. Since she had already taken time off, she was determined to travel. However, we were looking for an affordable Plan B since we weren’t sure when Mein Schiff or the airline would reimburse us.
While browsing online, I found a 15-day cruise departing from Pointe-à-Pitre (including flights, transfers, the cruise, and drinks) for a price of 1,200 € in a Fantastica balcony cabin. We thought, *Why not?*
I should mention that I’m not usually a big fan of MSC. My last experience with them was post-Covid (I took two cruises, one in 2021 and another in 2022), and it was honestly a disaster. We didn’t want to repeat that, but after talking to Catherine, who told me she was very happy with a short Christmas cruise, we decided to give it a try.
I have to say, I was left speechless. Honestly, the cruise was absolutely perfect. There’s nothing to complain about (or just a few minor details). In terms of service and food, I felt like I was on a premium cruise line. I’d even say MSC has nothing to envy from some of those companies. While premium lines like Holland, Celebrity, and Royal are cutting back on services, I think MSC has made huge improvements. Seriously, I wasn’t expecting this at all. You’ll see what I mean as we chat more.
I won’t do a full review like I usually do because there weren’t many stops:
1. We boarded in Pointe-à-Pitre
2. We stopped in Saint-Martin
3. Then it was a direct crossing to the Azores...
This cruise was really about relaxing, even if it’s not the kind of trip we usually take.
First off, I’m not a big fan of "flight and cruise" packages. I asked if we could leave two days early, but they said it wasn’t possible. We had to take the flight, then the bus, and board the ship directly.
It’s not really my thing, but given the price we paid and since we really wanted to relax, we thought, *Why not?*
Here’s the itinerary:
Boarding in Pointe-à-Pitre
Saint-Martin
Five days at sea
The Azores
Four days at sea
Hamburg
One day at sea
Le Havre
But as I mentioned, it wasn’t about the itinerary. It was really about taking a break and unwinding. Honestly, I came back thrilled.
We’re stopping over in Rovinj this coming May, and since we’ve already visited the main sights (port, church, etc.), is there a walk we can do on our own—no boat needed—that would fill a morning?
Thanks to anyone who knows the area…
My wife and I are going on a cruise on the MS Vesteralen on August 4th. The ship stays close to the coast to deliver mail and packages. My wife is a musician and is sensitive to the movement of the boat. Which deck and cabin should we choose?
Hi there,
So, I booked this cruise...
I know CFC gets a lot of criticism—
- And that it’s not really like the ships I usually take.
But the destination really interested me...
So, I’m giving it a try...
I’m going in with an open mind, thinking I got a good deal, so I’m not expecting the same experience as when I travel with Yacht Club or The Haven.
We’ll see... soon!
hi, we’re going on a cruise with MSC Virtuosa in the Caribbean. Has anyone done this cruise before and could give us some tips for excursions on the different islands? Thanks for your help
😉Hi there,
A few months ago, CFC put the EN VOGUE experience on sale, departing from Dunkirk.
I booked this package to test the boat and onboard services for myself.
I’d read a lot of reviews mentioning numerous issues on board, so I wanted to see for myself what it was really like…
Okay, I’ll stop rambling…
The package included boarding at 6 PM on Friday, dinner, a show, an overnight stay, and breakfast.
We chose an interior cabin for this experience—since the boat wasn’t leaving the dock, we didn’t see the point in paying more… All in all, it cost 130 € per person.
My mom joined us; she got the same cabin for 130 € with no single occupancy supplement.
We’d checked in online to board faster.
We took the train to DUNKIRK, then a taxi to the shuttle pavilion—7 € for the ride.
When we arrived at the pavilion, we were told to wait because there was a connection issue with check-in. Great start…
After about ten minutes, we were finally allowed to proceed.
At the counter, they said they didn’t have our cabin cards and no record of our check-in… Very odd.
With no solution, they put us on the bus and said we’d sort it out at reception. Perfect.
We went through security, and they confiscated our water bottles—never seen that before! Then they said my mom had a corkscrew in her bag, so they searched it… but there was no corkscrew. Total amateur hour… They eventually dropped it.
We got on the bus for a ten-minute ride…
We boarded the ship with a crew member and headed to reception.
Turns out, we weren’t the only ones in this situation.
The nightmare began… Only two staff members were handling all the issues, and everything seemed complicated.
They told my mom her cabin had been given to someone else 😲.
That was the last straw…
It took forever—they had to redo the entire check-in.
Finally, they told my mom her cabin was good to go; they’d mixed her up with someone else… After a solid half-hour, we could finally head to our cabin.
I’m determined to test everything: the pool, jacuzzi, show, restaurant, spa, etc…
TO BE CONTINUED
Hi,
We received a promotion from our CFC agency offering cruises at up to 40-100% off, and among other details: CFC organizes parking for departures from Dunkirk.
"Unattended parking located about 12 minutes away, fenced off with barriers, at a rate of 10 € per day. Drop off passengers and luggage at the Model Pavilion, and a CFC shuttle will take you from the parking lot to the Model Pavilion every 15-20 minutes. Same for disembarkation. You can book through your agency or on their website. No refunds if the booking is canceled; payment is due at reservation."
Have a great day,
Guylène
PS: Personally, we’d rather keep our vehicle in a free, supervised parking lot and take a taxi to the Model Pavilion.
Hi there,
In June we’re taking a cruise called "Pearls of the Baltic" on board Renaissance CFC Cruises—with stops in Kiel (Germany), Gdańsk (Poland), Rønne (Bornholm), Copenhagen (Denmark), and Gothenburg (Sweden).
This layover in Gothenburg doesn’t really inspire me—could you tell me what’s worth seeing? Are there locals offering excursions around the area by van right when you leave the port, like you often see on Caribbean cruises?
I saw there’s a hop-on hop-off bus, but I’m not sure if there’s a stop near the terminal.
What are your suggestions? Thanks in advance!
Best regards,
Hi! On June 10th, we’re heading off on a 10-day Baltic Sea cruise with CFC Cruises’ *Renaissance*. We’ll be stopping in Copenhagen, and we’re planning to take the City Sightseeing hop-on hop-off buses to explore the city with multiple stops. Could anyone tell me which quay cruise ships usually dock at and how to get from the quay to the nearest stop to board the tour bus? Thanks for your tips and suggestions!