Je viens sur ce forum afin d'avoir quelques renseignements sur la situation actuelle en Guadeloupe.
En effet, je dois m'y rendre avec une amie dans moins d'un mois maintenant, mais j'ai un peu peur à la vue des évènements récents qui ont secoué l'île notamment à cause des slogans scandés dans les manifestations. 😕
On va aller à Pointe-à-pitre, nous sommes deux femmes et blanches.
Y a-t-il des risques d'agression ? Si oui, doit on éviter certains quartiers ou être très prudentes lors de nos déplacements ? Peut on sortir la nuit en toute tranquillité dans le centre ville ou doit on éviter cela ?
C'est la première fois que nous nous rendrons sur l'île. Pensez vous qu'il est plus prudent qu'on annule le voyage ?
pas de soucis d'agression des touristes ou des "femmes blanches"!!!!
dans un mois tout sera oublié (enfin, j'espere!)
par contre comme tout pays du monde, le risque zero n'existe pas! et il ne faut pas se ballader avec des parures de diamant, camecospe et liasses de monnaie à la main à minuit!!
concernant le centre ville, en fait dans la plupart des villes (ici) aprés 17h(et le dimanche), c'est ville morte (tout est fermé) donc aucun interet de s'y ballader (et là, à la limite, ça devient le repaire des sdf, donc pas terrible!)
Bonjour
Franchement aucun soucis à avoir, la Guadeloupe c'est comme en métropole il y a des quartiers à éviter mais ils sont situés à Pointe à Pitre et partout ailleurs tu seras plutôt bien acceilli.
Pointe a pitre la nuit, c'est pas recommandable, tout est fermer le samedi a 12h, et la semaine le soir 17h c'est ville morte.Ca n'engage que moi je vous deconseille fortement.
do
la situation en guadeloupe s'améliore
par contre se loger à point a pitre n'est pas l'idéal
car c'est une grande ville avec ses inconvénients
allez donc plutot vers st anne ; gosier ou st françois...
bien sur les derniers évenements ont pourris les vacances à de nombreux métropolitains...
je suis allée en guadeloupe il y a 10 ans ;je n'y retournerais plus pour diverses raisons
1 la vie est trés chere; 2 l'accueil est limite
3 ; l'insecurité au 3 eme etage des voleurs nous ont piqué l'argent liquide pendant qu'on dormaient; ils ont laissé mon sac sur le balcon; heureusement ils ont pas piqués la cb et nos papiers...
ils forcent la baie vitrée;celle ci avait d'ailleur des traces d'effractions anciennes..
mais bien cachées par le rideau...
on a bien sur porté plainte à la gendarmerie ; evidemment pour rien...
la police ne fait rien ; des jeunes sur scooter sans pots d'echappement et sans casques ne sont jamais inquietés; ils font le tour du quartiers pendant des heures.. des jeunes se baladent le soir avec des machettes de 30 cm ; pas rassurant; peut etre sortaient t'ils des champs de cannes a sucre vers 21 h? mais j'ai eu peur..et on est rentré vite a notre hotel de st françois....
je suis allée à l'ile maurice et à la réunion ; je n'ai jamais connu ce sentiment d'insecurité; à maurice j'ai loué un studio chez l'habitant..et à la réunion je suis allée dans une pension de famille; aucun probléme...
le métissage important rassure ; en guadeloupe la communauté blanche et noire se mélange rarement et il existe un certain racisme ;entre noir et blanc et inversement...blanc et noir..
cela remonte à loin du temps de l'esclavage et du colonialisme...
à la réunion ;ou à maurice il ya des chinois des metisses ; des indiens ;des noirs des blancs ;la vie est plus cool..
par contre comme je suis optimiste par nature
il fallait que la cocotte minute explose en guadeloupe ; l'abcés est crevé ;je pense que sa va changer...
et en mieux ; les touristes venant en mai vont etre gatés; la guadeloupe va surement faire de gros efforts pur changer son image...
... il y a 10 ans !
la situation est certainement améliorée depuis non ?
on rencontre fréquement de bien belles machettes mais quelle est le taux d'agressivité ?
combien de meutre et/ou attaque par an en résultant ?
la nuit tombée vous risquez de faire une mauvaise rencontre dans n'importe quel pays mais ce n'est pas l'exclusivité de la Guadeloupe
je suis allé en gwada à trois reprises ses dernières années et jamais je n'ai eu un sentiment d'insécurité
je suis pourtant de nature très méfiante avec mon sac à dos bourré de matériel photo mais jamais eu aucun soucis
A vrai dire, l'histoire des machettes ne me rassure pas trop ni même celle du racisme Blanc/Noir ou Noir/Blanc. 🤪
Nous sommes étudiantes et nous voulons que nos vacances soient zens, que ca ne tourne pas au cauchemar.
Comme nous avons jusqu'au 8 Mars pour annuler le voyage, je pense qu'il est préférable qu'on le fasse par précaution.
Nous allons voir avec notre agence de voyage afin d'aller probablement dans un autre DOM où la situation est moins chaude si c'est possible.
je suis peut etre mal placée car pas touriste!
mais je vous assure que ya pas de racisme!!! (pas plus qu'ailleurs!)
ou alors effectivement les gens (qques soient leur couleurs, leur religion leur race ou autre critere!), qui arrivent en terrain conquis en se disant que tout leur est du parce qu'ils ont payés leur billet d'avion pour venir.... effectivement ceux là n'auront pas de sourires en echange!!!
franchement no stress!! vous ne regretterez pas vos vacances!!
A vrai dire, l'histoire des machettes ne me rassure pas trop ni même celle du racisme Blanc/Noir ou Noir/Blanc. 🤪
Nous sommes étudiantes et nous voulons que nos vacances soient zens, que ca ne tourne pas au cauchemar.
Comme nous avons jusqu'au 8 Mars pour annuler le voyage, je pense qu'il est préférable qu'on le fasse par précaution.
Nous allons voir avec notre agence de voyage afin d'aller probablement dans un autre DOM où la situation est moins chaude si c'est possible.
Merci à tous pour vos réponses.
le mieux pour vous serait de vous enfermer au fond de votre cave avec un banc solaire 😉
en guadeloupe c'est un sentiment d'insecurité; mais bien sur y a pas de choses graves!!!
juste des petits vols et des incivilités...
aux usa on a un grand sentiment de sécurité avec la police omniprésente mais s'il t'arrive quelque chose c'est grave...sa flingue a tout va la bah...
dernier truc éviter les plages désertes!!!
2 couples allongés sur une plage déserte
les filles se croyant seules ont fait du monokini...
la elles apercoivent des guadeloupéens cachés sous les arbres qui se" touchaient"
les gars ont eté les voir ;pour les engueuler ; ils ont sortis leur coupe coupe ...
pris de panique tout le monde se sauve...
pour se venger les guadeloupéens ont lacérés leur affaires ; abandonnées sur la plage; serviette et sac de plage...
cette histoire est veridique car j'ai vu le dépot de plainte.des couples..quand je suis allée à la gendarmerie; pour déposer plainte pour vol...
sa fait peur...meme si rien de grave au final....
dans le meme genre un ami va en corse et se gare sur une belle place devant un café; un corse arrive et demande à qui est la voiture la ;mon ami repond c'est la mienne ; c'est ma place dit le corse ; mon ami se démonte pas et dit la place est a tout le monde ; le corse est reparti et est revenu avec un fusil..
la on fait pas le malin et dans le doute on demande pas son reste on dégage...
c'est peut etre ça le terrain conquis.?
la guadeloupe je n'y reviendrait pas ; c'est la france avec son lot d'emmerdes ;gréves ; fisc; etc...sa dépayse pas...
y a bien mieux pour bien moins cher...et plus joli...
Bonjour,
J'ai décidé de ne plus m'occuper de ce que l'on raconte là-bas, j'ai l'esprit ouvert, j'aime l'aventure, et je m'organiserai pour avoir un voyage dès plus agréable. Je me suis trouvée à force d'écouter les nouvelles "démoralisée", alors je mets un STOP et regarde juste des belles choses.
Je serai donc le 09 avril à Pointe à Pitre et j'irai aussi à Marie Galante...
Je vais fêter là-bas mon 50 ans et je veux qu'il soit magique...
Je serai en Gwada le 2 avril. Comment me rendre de l'aéroport à Bouillante si la grève n'est pas réglée? Je comptais prendre un taxi pour Bergevin et de là un bus pour Bouillante.
EUH......... si la greve est pas finie: pas de bus!!!
mais si la greve est pas finie le 2 avril.... non non non! c'est pas possible!!!
je prefere mm pas y penser!!!
très chère voyageuse 44
je ne suis pas encore partie, donc je ne connais pas la guadeloupe. mais toujours est-il que si tu as peur de tout comme ça, en effet, Jacklafrite a raison : reste chez toi.
l'Homme est le même partout. le C.. n'a pas de race, n'a pas de sexe, n'a pas de pays. tu te sentiras en danger dans le monde entier. sauf peut-être à Monaco ou en Suisse!
allez, ose, fonce.
surtout n'oubliez pas l'île des saintes, petit paradis tropical à 14kms de la guadeloupe seulement, ici tout est calme, préservé du tumulte d'en face, il y a tout, le soleil, les plages, les petits resto sympas, l'accueil, on peut se balader seule à n'importe quelle heure et on dort portes et fenêtres ouvertes.
délinquance=0, racisme=0 avec des paysages de rêve en prime ( rade de Terre de Haut classée 3eme baie du monde )
si ça vous tente, je peux vous donner des infos sur les loc
à bientôt sous le soleil
j'en ai aussi déposé qqunes pas mal sur le site woophy ( pour les amateurs )
excusez mon sadisme mais il fait super beau en ce moment aux Saintes!
la tranquillité, le bruit des vagues, le chant des oiseaux et les doux rayons de soleil sous la brise légère des alisées .....hum
il parait que pour apprécier les bonnes choses, il faut parfois les quitter ( si ça peut vous consoler )
😎Magnifique suggestion. Merci beaucoup Joelita c'est certain que j'irai aux Iles Saintes. J'ai de plus en plus hâte d'y être. Une fois débarrassé des mauvaises nouvelles que je veux plus lire, mon coeur palpite de joie. Je vais de ce pas visiter le site que tu as ajouté pour voir d'autres photos.
n'hésite pas à me contacter quand tu seras de passage aux saintes, je m'occupe de locations touristiques et fais un peu d'artisanat local ( accras, punchs ...)
à bientôt
😉 J'aimerais bien avoir des info sur les loc... vous dites: délinquance=0, racisme=0 avec des paysages de rêve en prime Voilà ce que j'appelle, Le Paradis sur terre; est-ce possible? C'est exactement ce que j'aimerais pour mes 50 ans et je n'y croyais plus.
Je serai à Pointe à Pitre et si je n'aime pas ou que ça chauffe trop, j'aimerais savoir où aller pour avoir la paix et le calme. Je suis très en sympathie pour ce qui ce passe, mais même chez moi au Québec, il y a de l'injustice et bientôt un peu partout avec l'énorme récession ça va être pire, c'est pourquoi, j'aimerais aller où je pourrai un peu oublier la folie du monde.
Bonjour Marguerite,
Je suis également de Québec et je suis revenu de la Guadeloupe il y a environ 2 semaines soit le 21 février. Même si j'étais en pleine période de problèmes sociaux, j'ai passé deux magnifiques semaines de repos dont l'une à Marie-Galante et la seconde à LeMoule sur l'île principale.
Comme tous mes déplacements se faisaient à vélo, je n'ai pas eu de problèmes avec les grèves de stations service et étant loin de Pointe-à-Pitre l'ambiance était très cool...
C'est certain que les magasins d'alimentation manquaient de plusieurs choses, mais j'ai tout de même bien mangé et bien bu...
Je suis certain que l'ambiance aux Saintes est tout aussi agréable que celle de Marie-Galante, j'ai séjourné à plusieurs reprises aux Saintes, même à mon trentième anniversaire de mariage il y a quelques années. Je suis un amant de ces îles et je crois que l'occasion est très bonne pour encourager les petits commerçants et loueurs d'hébergement pendant cette période très difficile pour eux.Ayant plusieurs séjours dans cette région à mon actif et pouvant la comparer et faire la diférence avec d'autres destinations du sud, n'hésite pas à me contacter pour certains trucs
Bonnes vacances
Uvero
Je serai reçu chez des amis à Pointe à Pitre, mais j'aimerais aussi voler de mes propres ailes là-bas, je suis assez en forme physiquement...Si, je comprends bien tu as fait du vélo à Marie Galante et c'est facile ou moyen ou difficile???😏😐🙁
Je trouve l'idée géniale, c'est possible de louer facilement ? J'aimerais tellement croire que le Paradis existe sur terre. On m'avait dit sans aucun détour: Marie Galante, mais c'était bien avant tous les conflits.
Merci pour l'information, c'est gentil
Jo
Bonjour Hélène,
Pas besoin de voiture avec un vélo équipé de porte-bagages et sacoches de cyclotourisme.
Prix du transport du vélo chez Air-Canada, 50$ par segment et c'est tout comme dépense, pas de pétrole et en plus la forme physique à son meilleur, nous avons roulé moi et ma conjointe 350km en 2 semaines, soit à Marie-Galante et en Guadeloupe, LeMoule, Saint-François, Pointe des Chateaux, etc. C'est la meilleure façon pour découvrir un pays.
J'ai également fait l'expérience à plusieurs reprises à Cuba, paradis du cyclotourisme
Bonne balade
Uvero
Re-bonjour Marguerite,
Depuis quelques années, nous apportons nos propres vélos du Québec et pour se faciliter le travail nous avons acheté des petits vélos pliables montés sur des roues des 20 pouces, ça ressemble à un BMX d'enfant mais malgré ma taille de 6 pieds, c'est très confortable et on roule jusqu'à 50 km par jour sans problème mais nous sommes très en forme. A Marie-Galante, en bord de mer entre Saint-Louis et Capestère c'est très plat mais souvent venteux, mais problème à l'aller égale plaisir au retour si le vent ne change pas.
Il n'y a pas de problème à transporter un vélo sur le traversier entre Pointe-à-Pitre et Marie-Galante, par contre je ne sais pas si on peut louer un vélo en Guadeloupe, vérifie avec tes amis.
Je te confirme qu'il y a quelque semaines, Marie-Galante était encore le paradis sur terre...
A voir les plages de l'Anse May et Anse Canot
Je suis convaincu que tu vas passer des vacances de REVE
Uvero
Très intéressante information, je ne crois pas apporter mon vélo, je voyage à peine avec une petite valise que j'emporte dans l'avion, je n'aime pas attendre ma valise, mauvaises expériences... J'essaierai de voir sur place pour un vélo et j'apporterai mes bonnes vieille botte de marche.
Je te confirme qu'il y a quelque semaines, Marie-Galante était encore le paradis sur terre...
J'aime entendre ce genre de chose, je veux mon 50ième "magique"
MERCI
Jo
très chère voyageuse 44
je ne suis pas encore partie, donc je ne connais pas la guadeloupe. mais toujours est-il que si tu as peur de tout comme ça, en effet, Jacklafrite a raison : reste chez toi.
l'Homme est le même partout. le C.. n'a pas de race, n'a pas de sexe, n'a pas de pays. tu te sentiras en danger dans le monde entier. sauf peut-être à Monaco ou en Suisse!
allez, ose, fonce.
De tout ? Je m'étonne de vos propos.
J'ai déjà signalé que j'ai voyagé dans une dizaine de pays jusqu'à présent, que ca soit en Amérique du nord ou dans les pays du Maghreb.
Je n'ai pas peur de sortir de chez moi contrairement à ce que vous insinuez ... mais j'évite les situations à risque, je ne vois pas l'interêt de les affronter.
De toute façon j'ai annulé mon voyage en début de semaine et je ne le regrette pas. En effet, Le Figaro a annoncé aujourd'hui que des cas de tabassages organisés ont été relevés un peu partout sur l'île depuis quelques jours.
Les saintes m'ont vraiment l'air d'être un paradis, aussi, je suis intéressée par tes adresses de loc et autres bons plans. je pense partir le 6 avril pour pointe à pitre, y rester qq jours puis 2 ou jours aux saintes
Merci de tes infos
certains osent dire délinquance=0
ce n'est hélas plus vrai concernant les vols de sacs sur les plages qui deviennent fréquents
si vous cherchez la tranquilité la Basse Terre est le meilleur choix
il existe de nombreux sites qui répertorient les hébergements possibles
en voici un http://www.im-caraibes.com/hotels.htm (hotels et gites)
il faudrait arrêter de colporter n'importe quoi, ces histoires de "tabassages", c'est du délire, je n'ai rien entendu de la sorte ici, si vous avez trouvé ces sornettes dans le FIGARO, alors changez de journal !
concernant délinquance=zero en réponse à marguerite1, je parlais des saintes, donc je persiste et signe.
oups désolé j'étais en retard
je répondais seulement au dernier message de la première page 😕
un touriste voisin au logement s'est fait piquer son sac sur la plage de Malendure en Basse Terre
aucun problème constatés aux Saintes sur mes passages
les clés trainent souvent sur les scooters et autos mais le voleur n'irait pas bien loin sur une si p'tite ile 😉
ça doit être la belle vie super relax pour les gendarmes
Je souhaiterais savoir comment est la situation en gwada. Les pompes sont elles ouvertes? Trouve-t-on de l'essence? Magasins? Les blocages et manifestations…
Ce serait sympa si tous ceux que reviennent de la Martinique et de la Guadeloupe nous fassent part de leur séjour, afin que tous les lecteurs se fassent une…
Je passe une petite semaine, la semaine prochaine, en Gwada et j'ai dans l'idée de faire quelques marches en Basse Terre et un peu de kitesurf. Du coup…
J'aimerais avoir des nouvelles de la situation en guadeloupe. (la grève). Nous sommes une famille de 2 adultes et 1 enfants et nous voulons passer un long…
Je dois normalement partir à la Guadeloupe du 8 au 20 mars, mon voyage est prévu depuis fin novembre. Je m'en réjouissais mais.. Que me conseillez vous de…
Hi,
I’m heading to Miches for the first time in November 2026 (no all-inclusive)
I’d love some tips to plan my stay—accommodation, things to do, places of interest nearby.
Is it possible to rent a scooter there to get around the area?
Thanks for your help!
Best,
hi there, I’ve never been to Martinique. my girlfriend, who’s of Martinican origin, has never had the chance to go either (life isn’t always easy). now we can plan a little trip, but we don’t know which airline to choose or how to find accommodation.
basically, I need quite a few tips.
we’re planning to go in September—no chance before that.
Hi! We spent 10 wonderful days in Guadeloupe’s gorgeous climate. Our arrival got off to a shaky start, though—our suitcase was left behind at the airport, which caused quite a stir. A police officer was shouting at us to get out and cross the street. Then, a taxi driver refused to take us after we showed him where we were staying, right by the port in Pointe-à-Pitre. "No one goes there," he told us! Good thing we arrived during Carnival! A second driver finally agreed to take us, and I can say he knew every nook and cranny of his city.
The rest of the trip was amazing. The locals were smiling and welcoming. We didn’t rent a car, so we didn’t get around much and stayed in the Deshaies area—a real favorite. Plage de la Perle (Pearl Beach) truly lives up to its name! We liked Grande Anse Beach less because of the steep slope, which made walking tricky, and the waves were pretty intense. The landscapes in this part of the island are idyllic. We visited the botanical garden—it’s worth it—and went to the port in Deshaies. If we ever go back, we’ll rent a vehicle so we can explore more, because taxis aren’t cheap!
Hi, I’m leaving soon for Punta Cana—what kind of money should we bring: Canadian dollars, US dollars, or are we forced to exchange once we arrive?
Thanks
We spent 15 days in the Exumas from March 10th to 26th.
I should mention that we’ve been traveling to islands for 20 years, so we have points of comparison when it comes to prices, hospitality, and landscapes.
First, the flights: we now live in the Luberon, so we flew out of Marseille. We took British Airways, which we’ve used several times before for trips to the English-speaking Caribbean and which offers flights via Heathrow. We had an overnight layover in London on the way out, then a flight to Nassau. After that, we took a connecting flight (we had a 2h20 layover in Nassau, which was more than enough) to George Town with Sky Bahamas. We had initially ruled out Bahamasair based on very negative reviews.
Immigration and customs were very quick.
When we arrived, we took a taxi to our hotel, Augusta Bay. Cost: $30.
We rented a car through Sure and Shore. It was delivered to our hotel the day after we arrived, and we kept it until we left for Stocking Island. For 9 days, we paid $470 (which is a great price) for a small Honda that wasn’t very new, but we didn’t have any issues with it. One thing we’d never experienced before: they’d put newspaper sheets on the floor, and we were told not to get any sand in the car if we went to the beach!
We stayed 5 nights at Augusta Bay. A 5-minute walk away is the beautiful, uncrowded Jolly Beach, perfect for swimming. We visited the southern part of the island to see the beaches of Little Exuma, especially Tropic of Cancer Beach and the one next to Santana’s restaurant. We also went to Hopper Bay Beach, where you can see a group of about ten turtles near a small boat dock. We went kayaking from the hotel.
Then we stayed at Paradise Bay in the north. While we hadn’t encountered the sandfly problem before, here it’s important to know that the beach is infested with them. The hotel’s restaurant, which is very good otherwise, even provides repellent for guests— that’s how bad it is!
From there, we visited Coco Plum Beach, Three Sisters Beach (where you can snorkel), and others. We also went kayaking again.
We ended our trip with 3 nights on Stocking Island at Saint Francis Resort. If we were to do it again, we’d spend 4 nights there. The island has many trails, snorkeling spots, and you can get around by kayak. We saw rays, turtles, and even a harmless shark, as well as some beautiful beaches. Plus, the welcome at Saint Francis was the warmest we experienced.
Be aware that everything is very expensive on the island—much more so than in the English-speaking Caribbean. Clearly, the purchasing power of Americans plays a role. They say everything is imported, but that’s the case on all islands!
Some places only accept cash or charge a 5% fee if you pay by card.
We didn’t find the locals particularly friendly. If you’ve been to Dominica or Grenada, for example, you’ll know what I mean.
We explored the whole island. The beaches are stunning, but the roads tell a different story. There are a lot of car wrecks—some houses have two or three in front of them, which really spoils the landscape. There are also many abandoned, ruined houses.
The vegetation is lush but not tropical, and you’ll be served apples and oranges for breakfast because there are very few exotic fruits.
As for the climate in March, there was no humid atmosphere, and the heat was very manageable (26°C). It was very pleasant. The seawater, however, is definitely cooler than in the Indian Ocean, for example.
There’s not much snorkeling, but we knew that before coming.
In conclusion: beautiful beaches, sand as fine as flour, and a very pleasant climate. But honestly, for the same cost, I’d prefer the Seychelles, for example.
Hi everyone,
I need your help!
We’re planning to visit Guadeloupe and take the opportunity to explore the islands La Désirade, Marie-Galante, and Les Saintes.
I initially planned to rent a car to get around the main island and then take the ferry from Trois-Rivières to Les Saintes, from Pointe-à-Pitre to Marie-Galante, and finally from Saint-François to La Désirade, following that route.
But when I look at it, the car would sit unused for at least 5 days—that’s paying for nothing🙁.
Is it possible to go from LES SAINTES to MARIE-GALANTE and then on to LA DÉSIRADE? We’d only rent a car once we arrive in Saint-François to continue exploring Guadeloupe. What do you think—is that doable?
This trip is planned for April.
Thanks so much for your help
Just a quick update on the state of this road: the unpaved section has been significantly improved. You can now complete the journey in about 4 to 4.5 hours instead of 6. Great news! For me, the most hazardous part is actually the paved section before and after Sagua. It encourages higher speeds, but there are deep, dangerous potholes that appear without warning. Be careful!
I’d also note that despite occasional power outages—which casas and paladares know how to handle—tourism remains perfectly doable. Cuba is still magical! I was just told, with a touch of humor, that the official German government website suggests bringing your own toilet paper and candles… Hmm, maybe an update on rechargeable gear would be in order…
Hi! We’re visiting Guadeloupe for the first time in January. We’re looking for accommodation near Deshaies to start our trip. A quiet spot, not too far from the sea so we can walk there. Any suggestions are welcome!
I’ve just returned from 15 days in Cuba and wanted to share my experience along with some practical tips for those planning a trip there.
1. Formalities:
- Passport valid for at least 6 months after your return.
- E-visa: apply online (payment by bank transfer only via the embassy of your choice): evisacuba.cu or through an agency novelacuba.com (card payment on their site—I had to go with this option and recommend it because the Cuban embassy in Brussels apparently never received my transfer...)
- Digital D’Viajeros form to fill out a few days before departure
- Mandatory health insurance
2. Currency/budget
- Plan your entire budget in cash; card payments are rare, and withdrawals at the official rate aren’t great.
Local currency: CUP (Cuban Peso)
Official rate: ~1 € = 120 CUP → state-run restaurants and shops.
Current unofficial rate: ~1 € = 490 CUP → private restaurants, local bars, Cuban-owned shops.
For exchanging money:
The easiest way: ask at your *casa particular* or a local restaurant.
3. My itinerary (15 days)
Havana: 3 nights
Viñales: 3 nights
Cienfuegos: 1 night
Trinidad: 3 nights
Varadero: 3 nights
Havana: 1 night
Flights: Air Europa from Brussels, with a layover in Madrid. Smooth and pleasant service.
Accommodations: *casas particulares* booked on Airbnb except for Varadero (Iberostar Playa Alameda hotel).
Practical tips
Install a VPN before departure (many blocked sites like Instagram and Airbnb).
Download the El Toque app to check the updated CUP exchange rate.
Internet via ETECSA SIM card (~30 € for 10 GB) or Wi-Fi in hotels/*casas*.
Download Maps.me for offline maps.
Intercity travel: shared taxi, Viazul bus, or private transfer through your *casa*.
Electricity: 110 V, sometimes 220 V.
Bring basic supplies and medications—hard to find there.
Cuba requires flexibility and openness: regular power outages, unstable internet (especially in Trinidad).
Finally, my personal take:
I loved my trip to Cuba! It’s a disorienting yet deeply charming country.
Poverty is visible, especially in Havana: crumbling buildings, many people asking for help (but no safety concerns!). Bringing some essentials for locals is a good idea (soap, toothpaste, medications, clothes...).
Cubans are incredibly welcoming and friendly. A few basics in Spanish help a lot! The vibe is unique: music in every street, musicians everywhere, salsa all around.
The variety of landscapes is amazing: colonial architecture, paradise beaches, mountains, waterfalls, lush valleys—you’ll never get bored.
Only downside: Varadero, less authentic than the rest of the country, but I expected that!
Overall, it was a wonderful trip, and I’d love to go back!
Hi,
Several comments recommend bringing mosquito repellent. Got it. Are there a lot of them during the day? And by the seaside? Or are they more present (and voracious) in the evening? Thanks.
I bought tickets for Martinique in April 2025 for 15 days, without really looking into what there was to do, and with the idea in my head that we could: hike, do water activities, swim, visit rum distilleries...
But... I’m worried I’ll get bored over 15 days and I’m considering maybe spending 1 week in Guadeloupe and 1 week in Martinique.
For example, I don’t know how to spend a whole afternoon at the beach. 2 hours, max.
I know it’s a personal question and depends on how you travel, but I’d love to hear your thoughts if you’ve done it:
- Did you feel too rushed?
- Is it reasonable to do?
- How much time would you spend on each island?
I’ve just returned from Havana after an 18-day stay from October 8th to 26th.
From Montreal, you have to go through Varadero Airport. I now break up the airport-to-Havana transfer with a SUPER pleasant stopover halfway, in the historic village of Hershey (Camilo Cienfuegos). Quebecer Anne-Marie has renovated a century-old house there, and every stay of mine feels like a peaceful oasis. Amazing food, a pool, impeccable hospitality—I highly recommend it! Casa Cub'Anita.
Life for Cubans remains just as tough, made even harder right now by tropical viruses spread by mosquitoes. It’s absolutely essential to protect yourself properly. That said, the purchasing power of foreign currency hasn’t changed much, despite skyrocketing inflation. As of today, the US dollar exchanges for nearly 500 pesos on the "informal market."
This was my first time staying in Vieja, in the non-touristy part. I discovered some great little restaurants run by the younger generation. Affordable, excellent food, and remarkably friendly service: El Chanchulero (it was about time I checked it out—unbeatable value for money!), El Café, Jibaro...
Cubans are still as warm and welcoming as ever—bicitaxis, servers, markets. Speaking the language is a huge plus.
Essentials to download from abroad before you leave: the maps.me offline maps app, and the La Nave taxi/motorcycle taxi app, which is super efficient for getting around the capital.
Sending my best to all my friends in Oriente as the hurricane passes, especially to Baracoa. I’m planning to visit this winter.
I’m planning a trip to Cuba this summer and I’d love some info: Is travel insurance really necessary? Can you easily get online by buying a local SIM card or internet card? Apparently, there’s only one currency now—is it better to exchange money with your *casa particular* host?
Thanks for all these valuable tips!
Hi!
I’m heading to Havana for a week in February. I’m looking for a casa particular that’s affordable, clean, and cozy. Since I’ll be traveling alone, I’d love a place where people are welcoming!
Also, I really want to stay in Habana Vieja...
Do you have any recommendations for places you’ve stayed before?
I tried booking the casa particular *Chez Nous*, but I never got a response.
Hi fellow travelers,
We're heading to Martinique for a month from mid-January to mid-February.
Our plan is to explore the island by staying in three different spots for 10 days each, on both sides of the island...
Could you share some great tips on where to stay for an authentic experience and what we absolutely must see?!
Hi there,
In March 2026 I’ll be at the Club Med in Sainte-Anne and I’m thinking of heading to Les Saintes at the end of my stay.
Do you know what the most convenient way to get there is?
Thanks so much!
Hi everyone.
For those traveling to Cuba and then planning to go to the USA, you won’t be able to get your ESTA for the United States (same applies) if you’ve been to Cuba after 2021 due to a law passed by Donald Trump (a law that Biden later repealed).
You’ll have no choice but to apply for a visa, which costs 200 € (and approval isn’t guaranteed even after payment).
If you’re in this situation, the process to get this visa will be a real hassle—you’ll need to book an appointment at the U.S. Embassy in Paris. It’s the only embassy in France authorized to handle your application after you’ve filled out the visa request on the official website.
If you try to cheat by applying for an ESTA for the USA, just know that the American administration has ways of finding out if you’ve been to Cuba. 😉
I'm looking for information on the islands of Puerto Rico, St. Barthélemy, and St. Martin for March 2026.
What is there to see, and if possible, prices or tips, please?
Thanks, Michel V.
I’ve booked a room at an all-inclusive in Varadero for January 2025. This will be my 3rd trip to Cuba, the last one was 20 years ago.
The whole tipping and gratuities thing is wearing me out. Even though it’s an all-inclusive package, I think it’d be rude not to leave any tips for the bar staff and the housekeeping team, especially.
Here’s what I’m aiming for:
1. Not feeling stingy (or “feeling cheap” for my fellow Quebecers);
2. Not disrespecting Cubans by offering junk or, on the flip side, going overboard and creating unrealistic expectations for future tourists;
3. And most importantly, not spending the whole week wondering if I’m doing the right thing. I’m going there to relax, not to stress!
Hi there,
I’m planning our upcoming trip to Guadeloupe. We’re looking for a place to stay where human contact is a priority, with air conditioning, close to the beaches, and clean.
We’ve had several responses. After doing some research online, I was able to rule out quite a few options.
But now I’m deciding between:
Kokoplaj, tipayoune (issue: no AC, just fans—is that a problem?), Résidence Le Zandoli, and Gwada Rêves.
If you have any info or experiences to share, I’d love to hear them! ;-)
Thanks for your help!
See you soon...
I’m heading to Blau Costa Verde next February and I’d like to rent a scooter to explore the area. Are the roads around Holguín in good condition? I’m thinking of renting one for 1–2 or 3 days to visit Holguín, Gibara, and Banes on my own. Do you recommend it (I’ve got a great sense of direction)? How much does it usually cost to rent a scooter for 2 or 3 days (or a car, though I’d prefer a scooter)? Also, are there any other interesting spots nearby you’d suggest checking out?
Are there any excursions to Santiago, and how much do they typically cost?
Hi,
When booking the tickets to Martinique for our family, I must have made a mistake, and on one of the tickets, the third first name is wrong. Michel instead of Joel...
CORSAIR Airlines is telling me I have to buy a new ticket for 1200 € (Christmas period). I think that’s outrageous and, above all, impossible for us.
I’m desperate—I feel like Corsair is really overdoing it.
Is there any recourse? How can I get out of this?
I’m throwing this message in a bottle, just in case...😕
Hi, I'm looking for a car rental for January 2020 in Guadeloupe. There are several agencies I've seen reviews for—has anyone dealt with Autolagon before?
Thanks!
I’m heading to Bayahibe this winter. It’ll be my second time in this country, where I feel so at home.
I’d love to bring back some Larimar jewelry... the real deal.
I saw some at a shop in the Iberostar Dominicus hotel, but I’m guessing I can find it cheaper elsewhere. Maybe in La Romana?
If anyone has any tips on this, I’d really appreciate it.
Some wholesalers are canceling trips to Cuba, but I still want to visit my favorite country. For those who went there in November, what’s the situation like at all-inclusive hotels?