Croisière MSC Sinfonia en août 2012
by Mikael95
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
Bonjour
Qui part sur le msc sinfonia en aout 2012 ? je ne connais pas ce bateau , comment est-il ? Nourriture etc...
Bonjour, Mikael95 à quel date pars-tu ?
MSC Sinfonia 09/08/2012, MSC Divina 29/06/2013, MSC Preziosa 28/06/2014, MSC Musica 16/01/2015, COSTA Diadema 05/07/2015, MSC Orchestra 10/01/2016, COSTA Diadema 26/06/2016, COSTA Diadema 25/06/2017, MSC Seaview 23/06/2018, MSC Bellissima 08/06/2019.
Moi je pars le 9 août et je suis comme toi. Je cherche des infos.
MSC Sinfonia 09/08/2012, MSC Divina 29/06/2013, MSC Preziosa 28/06/2014, MSC Musica 16/01/2015, COSTA Diadema 05/07/2015, MSC Orchestra 10/01/2016, COSTA Diadema 26/06/2016, COSTA Diadema 25/06/2017, MSC Seaview 23/06/2018, MSC Bellissima 08/06/2019.
Nous partons le 10 Aout de Génes.
Nous serons sur la même croisière à la seul différence que je pars de Marseille.
Ben si tu as des infos sur le bateaux et autres, n'hésites pas à m'en parler.Les escales aussi.
Bonjour,
Je vous invite à lire ce fil de discussion où vous pourrez déjà trouver qqs info :
http://voyageforum.com/v.f?post=5133029;live=1;#5133029
Je vous invite à lire ce fil de discussion où vous pourrez déjà trouver qqs info :
http://voyageforum.com/v.f?post=5133029;live=1;#5133029
Costa Magica Avril 2008-Norwegian Jade Avril 2010-MSC Sinfonia Août 2011-MSC Splendida Avril 2012-Costa Serena Novembre 2012-MSC Sinfonia Octobre 2013-Costa Serena Octobre 2014-Costa Pacifica Octobre 2016-Costa Diadema Octobre 2017- MSC Opéra Octobre 2018
je pars le 28 juin et je laisserai un commentaire dès mon retour - je suis un peu inquiète par quelques commentaires que j'ai lus....
claudia
Bonjour Claudia,
Je serai preneur d'infos, je pars le 27 juillet de Nice !
Quels sont ces commentaires pas terribles ? moi j'ai lu que les français étaient un peu mis à part (sur Costa aussi les italiens sont un peu envahissants !) sinon RAS à part les excursions main nous on n'en prend pas...
Bon voyage.
Ne vous inquiétez pas, vous allez certainement passer une bonne semaine 😉 Profitez en !
Costa Magica Avril 2008-Norwegian Jade Avril 2010-MSC Sinfonia Août 2011-MSC Splendida Avril 2012-Costa Serena Novembre 2012-MSC Sinfonia Octobre 2013-Costa Serena Octobre 2014-Costa Pacifica Octobre 2016-Costa Diadema Octobre 2017- MSC Opéra Octobre 2018
de retour jeudi soir de la croisière sur le MSC sinfonia je viens de terminer un compte rendu. Pour les personnes qui souhaitent que je leur envoie avec quelques photos, donnez moi votre adresser mail sur ma boîte perso et je vous ferai parvenir le tout par retour de mail.
très cordialement,
claudia
Bonjour,
Je pars le 27 septembre avec msc sinfonia pour une croisièr enommée rivages méditérannéens. Est-ce vrai que les pourboires sont de 7 euros par jour et par adultes à donner en fin de semaine ? Lors du cap sur portofino y a t'il une escale pour visiter portofino ? Est il plus interessant de faire la visite guidée pour Rome depuis Salerne ou est ce possible de se débrouiller par soi même ? Quels excursions avez vous faites et les conseillez vous ? Que pourriez vous me donner comme conseils concernant cette croisière ? En vous remerciant d'avoir pris du temps pour me répondre et de me raconter votre périple. Cordialement, Valérie
Je pars le 27 septembre avec msc sinfonia pour une croisièr enommée rivages méditérannéens. Est-ce vrai que les pourboires sont de 7 euros par jour et par adultes à donner en fin de semaine ? Lors du cap sur portofino y a t'il une escale pour visiter portofino ? Est il plus interessant de faire la visite guidée pour Rome depuis Salerne ou est ce possible de se débrouiller par soi même ? Quels excursions avez vous faites et les conseillez vous ? Que pourriez vous me donner comme conseils concernant cette croisière ? En vous remerciant d'avoir pris du temps pour me répondre et de me raconter votre périple. Cordialement, Valérie
Bonjour,
Je vais faire la même croisière que vous le 27 septembre et je me pose la même question sur les escales. Pourriez vous s'il vous plait me tenir au courant par mail si vous avez des réponses interressantes. En vous remerciant par avance et bonne croisière. Cordialement, Valérie
Je vais faire la même croisière que vous le 27 septembre et je me pose la même question sur les escales. Pourriez vous s'il vous plait me tenir au courant par mail si vous avez des réponses interressantes. En vous remerciant par avance et bonne croisière. Cordialement, Valérie
🙂bonjour à vous tous nous venons de rentrer de notre croisière et nous avons passé une semaine formidable une superbe équipe d'animation et des spectacles de grandes qualité pour la nourriture ce n'est pas mal nous avons connu mieux sur Louis Crus plus fin mais c'était très correct de plus l'eau et le café sont à disposition sur le pont 11 toute la journée ce qui nous a évite de prendre des forfaits qui ne sont pas du tout utiles. la clim tres fraîches dans le théâtre ou se font les spectacles prévoir un gilet pour le reste du bateau c'est assez supportable j'ai connu plus froid et je fais partie des gens frileux. Un pourboire de 7€ par personne et par jour vous ai facturé et il n'y a pas de négociation possible pensez à le rajouter à vos frais avant votre départ!!!!!
les excursions nous avons suivi les judicieux conseils du forum et à part Pompéi excursion incontournable de part le manque de temps et les explications du guide qui sont indispensable si nous voulons comprendre beaucoup de choses et ne pas passer à coté de beaucoup d'autres je vous la conseille
pour Gène il y a un bus touristique à la sortie de la gare qui vous fait faire le tour de la ville avec possibilité de descendre pour visiter et de remonter pour continuer les visites nous ne l'avons pas pris car nous avions déjà fait le tour de la ville il y a deux ans nous avons opter pour l’aquarium 19€ par personne et cela en vaut la peine 2h et demie de visite vraiment magnifique on y accède à pied un quart d'heure du bateau en suivant le quai.
Rome on nous a mis en garde de ne pas y aller tout seul MAIS NOUS AVONS LARGEMENT LE TEMPS
une navette gratuite nous emmène a la sortie du port juste à droite une billetterie prendre le train pour Rome arrêt San Pedro et dix minute de marche nous arrivons à la place Saint Pierre il y avait eu 20 minutes de retard du train nous sommes arrivés à midi nous avons fait des photos nous n'avons pas ose faire la queue pour visiter le Vatican Ce sera mon seul regret !!!!! nous avions largement le temps car n'étant pas payant ils refoulent seulement les personnes en short et les femmes récoltées sans écharpes donc cela va vite . Il parait que la fontaine de Treville était à 10 minutes nous l'avons loupé ALLEZ Y vous avez largement le temps puis juste à droite de la place St Pierre nous avons pris les bus jaune touristiques 14€ par personne et nous avons fait le tour de la ville avec explications de tous les endroits à voir c'était super les arènes ect nous avons repris le trains avant 16 h quand vous prenez vous billets pour 1€ demandez les horaires et surtout l'arrivé a Civateveccia on a eu largement le temps de rentrer au bateau!!!
pour 13€ nous avons pris aussi la navette pour nous rendre à Portofino A VOIR MAGNIFIQUE petit port
pour l a Goulette nous sommes restés sur bateau si vous devez prendre un taxi négociez le prix juste à la sortie du port les taxis se disputent les courses !!!!!négociez vous pouvez avoir pour un aller retour à Sidi Bousaid pour 20€
IBIZA nous avons pris la navette du bateau pour 13€ et nous avons visiter la cathédrale tres jolie et il y a pleins de petites boutiques attentions elles sont plus chères qu'a PALMA alors attendez pour faire vous achats!!!!!
Palma nous n'avons pas pris de navette du bateau 13€ il y avait un bus ligne 1 juste à la sortie pour 1.50€ qui nous déposait dans le centre ville il y avait aussi un bus touristique que nous avons prix et pour 15 € nous avons fait une première fois le tour de la ville pour choisir nos points de visite et au deuxième tours nous nous sommes arrêtes à la cathédrale A VOIR vraiment magnifique et nous avons visité aussi le fort (belle vue) nous avons mangé des tapas en ville et sommes rentres au bateau à 16h30
beaucoup de monde se sont plaints des excursions !!!!!
en général la croisière a été super je me suis beaucoup amusée super équipe d'animation
pour la piscine tout le monde met sa serviette pour réserver sa place et au bout de deux jours si on veut aussi se faire bronzer on est obligés d'en faire autant
les français sont peu nombreux
beaucoup d'italiens très mal élevés et sans gènes!!!!!!!
si vous avez besoin d'autres renseignements je ne manquerez pas de vous en donner bon voyage!!🙂
bonjour c'est avec l'ordi de mon époux que j'ai laissé le commentaire donc si vous avez des questions sur le voyage écrivez plutôt sur mon profil car il ne regarde pas toujours l'ordinateur
MINOUCHE🙂
voir photos sur poste
Croisière sur le MSC Sinfonia le 9 août 2012
Aime la vie et la vie t'aimera. Aime les gens et les gens t'aimeront.
Auteurs: RUBINSTEIN Arthur
de retour jeudi soir de la croisière sur le MSC sinfonia je viens de terminer un compte rendu. Pour les personnes qui souhaitent que je leur envoie avec quelques photos, donnez moi votre adresser mail sur ma boîte perso et je vous ferai parvenir le tout par retour de mail.
très cordialement,
bonjour, je parts le 10 aout, je serais interressée par des photos/infos. comment trouver votre adresse svp? et vous donner la mienne en privé (suis nouvelle sur ce site) merci d'avance
bonjour, je parts le 10 aout, je serais interressée par des photos/infos. comment trouver votre adresse svp? et vous donner la mienne en privé (suis nouvelle sur ce site) merci d'avance
lamiss5809
european vision juillet 2001
msc sinfonia aout 2012
Nous partons le 10 Aout de Génes.
Bonjour,
nous partons le même jour que vous, mais nous arriverons par la navette de Nice à gênes. est-ce que vous aussi? savez vous le temps qu'il faut pour faire Nice-gênes et si nous aurons le temps de visiter un peu Gênes avant d'embarquer? (nous voulions partir de Marseille, mais plus de place, alors nous aurions préféré une escale a Gênes plutôt qu'a Marseille, mais si on peut visiter un peu, tant mieux.)
lamiss5809
Bonjour,
nous partons le même jour que vous, mais nous arriverons par la navette de Nice à gênes. est-ce que vous aussi? savez vous le temps qu'il faut pour faire Nice-gênes et si nous aurons le temps de visiter un peu Gênes avant d'embarquer? (nous voulions partir de Marseille, mais plus de place, alors nous aurions préféré une escale a Gênes plutôt qu'a Marseille, mais si on peut visiter un peu, tant mieux.)
lamiss5809
lamiss5809
msc sinfonia aout 2012
vous aurez tous compris que ce n'est pas la fontaine de Treville mais Di-Trevi lol
et ce n'est pas la gare san Pedro mais San Pietro lol la fatigue surement du voyage
bonne croisière a vous tous
Oui nous partons aussi de Nice en bus, comme vous.
Bonjour,
nous, nous partons de Nice à 12h45. Il doit y avoir plusieurs navettes.Nous avons déjà choisi une excursion, et pour les autres escales, nous les ferons par nous même.
J'ai des docs que m'a envoyé l'agence sur les forfaits boissons, spa et sur les excursions.
Si ça vous intéresse, envoyez moi votre ad mail en privé et je vous transmet ça.
Est-ce votre première croisière? Savez vous sur quel pont vous êtes?
Bonne journée.
Bonne journée.
lamiss5809
msc sinfonia aout 2012
Bonjour
Nous partons aussi de la gare routiere, nous avons 3 enfants, 17,15 et 9 ans..... Au plaisir de vous rencontrer.
Re
Notre programme n'est pas tout à fait terminé, mais nous souhaitons voir Rome, donc train puis métro ou bus dans la ville. Puis nous aimerions faire "le café des délice" en Tunisie, juste boire un thé à la menthe. Plage pour Ibiza, visite de Palma de Majorque à pied puis aussi profiter du bateau, piscine, sauna, jogging enfin on ne va pas trop se prendre la tête !!!
Notre programme n'est pas tout à fait terminé, mais nous souhaitons voir Rome, donc train puis métro ou bus dans la ville. Puis nous aimerions faire "le café des délice" en Tunisie, juste boire un thé à la menthe. Plage pour Ibiza, visite de Palma de Majorque à pied puis aussi profiter du bateau, piscine, sauna, jogging enfin on ne va pas trop se prendre la tête !!!
Bonjour
Il me semble que le bateaux part de Gènes à 14h, si vous partez de Nice à 12h30 cela va faire juste, ou alors je me trompe sur l'heure de départ de Gènes, je n'ai pas encore contrôlé.....
Nous voila aussi au départ de cette croisiere le 9 Aout de Marseille ! Première croisiere ! Je pars avec un groupe d'une vingtaine de personnes !
j'espère que tout se passera bien !
j'espère que tout se passera bien !
bonjour,
je viens de vous envoyer des docs, dites moi si vous avez reçu. bonne journée
je viens de vous envoyer des docs, dites moi si vous avez reçu. bonne journée
lamiss5809
msc sinfonia aout 2012
Bonsoir les pourboires sont obligatoires et non négociables 7€ par jour et par personne 😠
J espère que non mais je ne sais pas n ayant pas d enfant avec nous qui ont fait la croisière mais quelqu un pourra sûrement vous le confirmer
bonjour, je rentre tout juste de croisière. Super!
Par où commencer... j'y suis allée avec mon mari et mes ados (14 et 15 ans). tout le monde est rentré fatigué, mais content du séjour.
Avant de partir, -faire le pré-enregistrement, pour le départ de Marseille c'est beaucoup plus rapide : allez sur le site MSC (http://www.msccroisieres.fr/fr_fr/homepage.aspx ) puis sur déjà réservé? cliquez sur enregistrement en ligne. On attend moins pour l'embarquement qui débute à 14h par l'enregistrement des bagages (au RdC de la gare maritime) et se poursuit à l'étage (les personnes ayant fait le pré-enregistrement - web check-in- passent en priorité. Pour 14h30, nous étions sur le bateau.
- les pourboires ne sont pas négociables! donc prévoir 49€/adulte à partir de 18ans et 24,5€/enfant de 14 à 17 ans !
- le parking à Marseille se trouve au niveau de la gare maritime, au pied du Sinfonia. Pour la semaine, il faut débourser 104€. Pour le rejoindre de l'A55 prendre la sortie 4 puis suivre le fléchage "Parking Croisières".
- les photos : on vous prend souvent, mais attention aux prix. Par exemple: photos d'embarquement: 1 à 19,90; 3 à 39,80 (2 achetées, 1 offerte);photos restaurant: 1 à 14,90; 3 à 29,80; 5 à 44,70 (2 achetées, 1 offerte; 3 achetées, 2 offertes)....
En arrivant sur le bateau, vous pouvez allez manger un morceau au "snack" (de 16h à 17h) pont 11, au buffet avant 15h.
Sur le bateau le personnel parle peu le français, mais on se fait comprendre par gestes, quelques mots d'anglais et d'espagnol
le petit-déjeuner : le matin du chocolat qu'au resto !(de 7h à 9h30), pas au buffet !
la piscine : bcp de monde, les transats sont pris dés le matin!
les spectacles :-tous les soirs au théâtre pdt 1/2 environ, un spectacle cabaret a lieu (à 20h pour les gens mangeant à 21h30 et à 21h30 pour ceux qui mangent à 19h).
-des animations ont lieu toute la journée autour de la piscine
-à 23h15? un spectacle divertissement à lieu
soirées gala : 2 pdt le séjour (dimanche et mercredi)
cabine suffisante pour le temps que l'on n'y passe! distributeur de savon et de shampoing remplis régulièrement, un sèche-cheveux, serviettes changées matin et soir.
repas: au buffet possibilité de se faire de superbes salades, pizza à côté du buffet, hamburger et hot-dog à se faire sois-même.Au resto, les repas sont plus fins (les quantités sont petites, mais le nombre de plats que l'on peu prendre est impressionnant ( jusqu'à 7!)
Les excusions :
GÊNES : nous avons pris le bus touristique et fait le tour de cette belle ville (30€ pour les 4 ). ne pas prendre le bus jaune car on ne peux pas descendre. Prendre le bus rouge avec lequel on peut descendre et remonter afin de visiter une place ou autre chose. Certains ont visités l'aquarium : super, visite de 2h30 au moins
PORTOFINO : une escale en chaloupe (13€/personne) était prévue après le départ de Gênes, mais a dû être annulée en raison de l'état de la mer.
ROME : un bus gratuit nous conduit à la sortie du port. Juste à droite, une petite cahute où des billets de train pour Rome sont en vente (12€/personne A/R, valable aussi pour les bus et les métros).5min. à pied on rejoint la gare.(train de 10h02) Nous sommes descendus à San Pietro, avons visité la cathédrale puis pris le bus touristique en face (64€/4), sommes descendus à la Fontaine de Trevi et avons continuer en bus. vu le temps, il faut faire un choix dans les arrêts. Rome est magnifique..Nous sommes redescendu au Vatican, et repartis direction la gare. En chemin, nous nous sommes arrêtés dans un petit resto (en sortant du "tunnel" à droite où nous avons mangé un morceau pour 30 € les 4!), puis avons pris le train de 16h30 5il faut environ 1h de trajet -attention aux retards-visite pour 112€ pour les 4 + le repas.
SALERNE : vu le temps de l'excursion, nous avons pris l'escale organisée pour Pompéi 52€/personne
LA GOULETTE : possibilité d'aller à Tunis, La Médina, Carthage et Sidi Bou Saïd . Nous avons opté pour la visite du village de Sidi Bou Saïd et Carthage en taxi pris en dehors du port (30€ pour le tour pour les 4) Super village, blanc et bleu, avec une vue imprenable au "Café des délices" et au "Café des nattes" un thé excellent dans un décor typique. Ne pas avoir peur de marchander dans les souks.
IBIZA : nous avons pris un taxi à la descente du bateau (16€ A/R pour les 4) qui nous a conduit au vieil Ibiza. Superbe ballade dans ces rues, cathédrale à voir , une très belle vue. On a fini par faire le tour des boutiques.
PALMA DE MAJORQUE : seul regret, c'est d'avoir pris le bus touristique(45€/4). Le bus de "ville"(1,50€ /personne) aurait suffit car tout se trouve essentiellement autour de la cathédrale (6€ la visite/personne) et on peut rejoindre le bateau en longeant le superbe port. nous avons visité le château sur la hauteur, mais à part la vue, rien à voir.
Nous sommes rentrés enchantés de notre séjour, mais bien fatigués. ayant plus de 700kms à faire pour rentrer, nous avions prévus de nous arrêter une nuit à mi-chemin. C'était notre première croisière, mais je pense que ce ne sera pas la dernière!
Bonne croisière, faite de belles photos, on se régale à revoir ....
Cordialement
Erreka
Bonjour
Nous comptons prendre le train pour Rome, nous sommes 5 personnes, nous arrêter à la gare de San Piedro pour voir le vatican et la fontaine de trévise. Pouvons nous utiliser le même ticket pour prendre le métro jusqu'au Colisée ?
Nous comptons prendre le train pour Rome, nous sommes 5 personnes, nous arrêter à la gare de San Piedro pour voir le vatican et la fontaine de trévise. Pouvons nous utiliser le même ticket pour prendre le métro jusqu'au Colisée ?
bonjour, je ne sais pas non plus, dsl. regardez sur le site MSC, il est assez bien fait et complet... peut être trouverez vous une réponse. Bonne journée
lamiss5809
msc sinfonia aout 2012
@neuf.fr
très cordialement,
Nous serions très intéressés de recevoir votre compte-rendu de croisière. Nous partons le 4 Octobre de Marseille . Voici notre e-mail: dumetz.gilbert@neuf.fr . Nous vous remercions beaucoup
Nous serions très intéressés de recevoir votre compte-rendu de croisière. Nous partons le 4 Octobre de Marseille . Voici notre e-mail: dumetz.gilbert@neuf.fr . Nous vous remercions beaucoup
Bonjour
Nous revenons de cette croisière et c'était magnifique... Pour les escales je ne sais pas si vous faites comme nous mais étant donné le prix excessif des escales proposées par MSC nous avons tout fait nous même. Pour Rome, nous avons pris le train à civitévecchia et nous avons acheté des billets BIRG que vous trouverez juste à la sortie du port ( Une sympathique personne avec un kiosque ) 12 euros aller retour. Ces billets ont l'avantage d'être multi usage métro, bus et train. Nous sommes descendu à l'arrêt San Pietro, visite de la place du vatican, puis métro jusqu'à la station espagna et de là nous avons fait place d'espagne, place de venise, panthéon, fontaine et colisée. Du colisée prendre le métro et sortir à pyramide ( 2 stations plus loin ) et la nous avons pris le train à la gare d'ostiendé direction civitécécchia. Une superbe journée. ( Ne loupez surtout pas les glaces chez SAN CRISPINO ( Via de la panettéria 42 juste derrière la fontaine de trévi ) Puis pour l'escale de la goulette, nous avons aussi pris le train ( il est à 500m et très typique ! ) 4 euros aller retour pour 5 ( dinars obligatoire, mais banque à 300m avec retrait ) pour aller à SIDI BOU SAID, superbe village et un conseil allez boire un thé au café des délices une vue majestueuse vous attends et un thé excellent...De retour nous nous sommes arretté à CARTHAGE mais rien de plus..... IBIZA, est une superbe ville et nous sommes allés avec l'aide du petit train à la sortie du bateau ( 4 euros aller retour par personne ) à la vieille ville et nous sommes montés jusqu'à la citadelle, une vue magnifique vous attends. Le soir repas TAPAS et retour en petit train vers 23h au bateau. PALMA DE MAJORQUE, nous avions décidé de faire une journée plage, nous sommes donc allé à la plage de palma à 20mn à pied de l'arrêt de bus. Oui en sortant du bateau prenez le bus ligne 1 qui vous mène en centre ville, puis de là ballade et direction plage... Voilà ce sont les 4 escales que nous avons voulu faire, pour le reste nous avons aussi profité du bateau et des activités qui ne manquent pas pour petits et grands. Ne vous inquiétez pas de la foule Italienne sur le bateau, c'est vrai qu'ils parlent fort et beaucoup mais ils sont très sympathiques !!!! Une superbe croisière avec un excellent rapport qualité prix, pour les repas c'est vrai que peux mieux faire mais ce n'est pas un resto 4 étoiles et pour nous cela suffisait largement. Les cabines sont spacieuses et le personnel attentif malgré qu'ils parlent très mal le Français.
Bonne croisière à vous et votre famille, mais je ne doute pas qu'elle le sera.......
Nous revenons de cette croisière et c'était magnifique... Pour les escales je ne sais pas si vous faites comme nous mais étant donné le prix excessif des escales proposées par MSC nous avons tout fait nous même. Pour Rome, nous avons pris le train à civitévecchia et nous avons acheté des billets BIRG que vous trouverez juste à la sortie du port ( Une sympathique personne avec un kiosque ) 12 euros aller retour. Ces billets ont l'avantage d'être multi usage métro, bus et train. Nous sommes descendu à l'arrêt San Pietro, visite de la place du vatican, puis métro jusqu'à la station espagna et de là nous avons fait place d'espagne, place de venise, panthéon, fontaine et colisée. Du colisée prendre le métro et sortir à pyramide ( 2 stations plus loin ) et la nous avons pris le train à la gare d'ostiendé direction civitécécchia. Une superbe journée. ( Ne loupez surtout pas les glaces chez SAN CRISPINO ( Via de la panettéria 42 juste derrière la fontaine de trévi ) Puis pour l'escale de la goulette, nous avons aussi pris le train ( il est à 500m et très typique ! ) 4 euros aller retour pour 5 ( dinars obligatoire, mais banque à 300m avec retrait ) pour aller à SIDI BOU SAID, superbe village et un conseil allez boire un thé au café des délices une vue majestueuse vous attends et un thé excellent...De retour nous nous sommes arretté à CARTHAGE mais rien de plus..... IBIZA, est une superbe ville et nous sommes allés avec l'aide du petit train à la sortie du bateau ( 4 euros aller retour par personne ) à la vieille ville et nous sommes montés jusqu'à la citadelle, une vue magnifique vous attends. Le soir repas TAPAS et retour en petit train vers 23h au bateau. PALMA DE MAJORQUE, nous avions décidé de faire une journée plage, nous sommes donc allé à la plage de palma à 20mn à pied de l'arrêt de bus. Oui en sortant du bateau prenez le bus ligne 1 qui vous mène en centre ville, puis de là ballade et direction plage... Voilà ce sont les 4 escales que nous avons voulu faire, pour le reste nous avons aussi profité du bateau et des activités qui ne manquent pas pour petits et grands. Ne vous inquiétez pas de la foule Italienne sur le bateau, c'est vrai qu'ils parlent fort et beaucoup mais ils sont très sympathiques !!!! Une superbe croisière avec un excellent rapport qualité prix, pour les repas c'est vrai que peux mieux faire mais ce n'est pas un resto 4 étoiles et pour nous cela suffisait largement. Les cabines sont spacieuses et le personnel attentif malgré qu'ils parlent très mal le Français.
Bonne croisière à vous et votre famille, mais je ne doute pas qu'elle le sera.......
Merci pour ce compte-rendu, nous partons le 4 octobre de marseille.
Si vous avez besoin de renseignements complémentaires, n'hésitez pas ......
Nous hésitons pour l'excursion pour sidi bon saïd, prendre l'excursion avec MSC , ou prendre un taxi. Nous sommes un couple de 70 et 65 ans et pour prendre un taxi, il faudrait trouver un autre couple. Nous faisons l'excursion de rome avec msc et peut-être la côte almafitaine. Si vous avez quelques conseils, nous sommes preneurs. Merci beaucoup
Merci pour vos précieux renseignements, ayant aussi des ados 17 15 et 11, nous avons a peu près le même profil.
Nous allons donc suivre vos conseils.
Juste une précision, nous avons pris une cabine quadruple et une single, est ce que vous aussi ou vous a t'-on
proposé autre chose.
Encore merci
BONSOIR,
Je viens de voir que vous partiez sur le sinfonia en date du 27 septembre nous aussi nous partons a cette date vous partez d'ou nous s'est de marseille sa serais de discuter ensemble pour ce partager nos reflexions et nos differents renseignement au plaisir de parler avec vous
nous nous sommes 4 moi et mon mari ainsi que nois enfants 15 et 8 ans et nos venons d'avignon
a bientot
Bonjour
Nous avions 1 cabine de trois et une cabine de 2......
pour sidi Bousaïd il est vraiment inutile de prendre l'excursion - Nous avons à peu près le même âge que vous et nous avons tout fait par nous même - Pour Rome vous avez bien fait de prendre l'excursion car c'est un peu la course - mais pour Sidi Bousaïd, tout de suite à la sortie du port les taxis vous attendent. Vous pouvez faire juste Sidi Bousaïd et le souk (très bien fourni) dans la ville - ne croyez pas ceux qui vous disent que c'est plus cher qu'ailleurs et qu'il n'y a pas grand chose - vous pouvez aussi faire carthage mais je vous déconseille Tunis car vous allez courir et pas voir grand chose - mais avec le taxi restez ferme car il veut vous emmener partout pour gagner + d'argent.
bonne croisière
claudia
Bonjours a Tous
Moi je part avec le Sinfonia le 4 octobre 2012 avec mon fils Jonathan qui a 22ans sa sera une 1er pour lui, qui va faire cette croisiére!!!
J'ai deja fait une croisière avec le Msc Fantasia
Vous pouvez visité mon blog qui est consacré a cette croisière: http://souvenir-de-croisieres.skyrock.com/
Bonne Visite a tous et laissé vos commentaire
Moi je part avec le Sinfonia le 4 octobre 2012 avec mon fils Jonathan qui a 22ans sa sera une 1er pour lui, qui va faire cette croisiére!!!
J'ai deja fait une croisière avec le Msc Fantasia
Vous pouvez visité mon blog qui est consacré a cette croisière: http://souvenir-de-croisieres.skyrock.com/
Bonne Visite a tous et laissé vos commentaire
Dany
bonjour,
Nous partons de Marseille nous sommes 4 mon mari, ma fille de 18 ans et mon fils qui va avoir 13 ans, en ce qui nous concerne nous avons le début de la quarantaine. Nous partons d'Evian. Ce serait bien de faire connaissance ainsi pour nous et nos enfants ça pourrait être sympathique de trouver des personnes avec qui discuter tout en laissant chacun faire sa croisière à son rythme et comme il le souhaite. Nous mangerons au premier service à 19 h car il y a deux services nous mangerons au restaurant j'ai eu des écchos comme quoi c'est moins bruyant et plus sympathique. Il parait que le voyage vaux le coup ce sera notre première croisière et vous ?
A bientôt et au plaisir de vous rencontrer.
Valérie
Nous partons de Marseille nous sommes 4 mon mari, ma fille de 18 ans et mon fils qui va avoir 13 ans, en ce qui nous concerne nous avons le début de la quarantaine. Nous partons d'Evian. Ce serait bien de faire connaissance ainsi pour nous et nos enfants ça pourrait être sympathique de trouver des personnes avec qui discuter tout en laissant chacun faire sa croisière à son rythme et comme il le souhaite. Nous mangerons au premier service à 19 h car il y a deux services nous mangerons au restaurant j'ai eu des écchos comme quoi c'est moins bruyant et plus sympathique. Il parait que le voyage vaux le coup ce sera notre première croisière et vous ?
A bientôt et au plaisir de vous rencontrer.
Valérie
Bonjour Lili
Vous Parter quelle Date!!!
Nous c'est le 4 Octobre 2012 de Marseille, nous venons de Bourgogne (71) Allez visité notre blog de notre dernier Croisière http://souvenir-de-croisieres.skyrock.com/ Vous aurer deja un aperçu des croisiére, j'ai encore + de 900 photos a publié et quelque vidéos Amitié Dany
Vous Parter quelle Date!!!
Nous c'est le 4 Octobre 2012 de Marseille, nous venons de Bourgogne (71) Allez visité notre blog de notre dernier Croisière http://souvenir-de-croisieres.skyrock.com/ Vous aurer deja un aperçu des croisiére, j'ai encore + de 900 photos a publié et quelque vidéos Amitié Dany
Dany
Log in first, then come back to this page.
You might also like
Densha Otaku - Lesser-Known Regions
Two weeks under the Puglia sun
Return to Swedish Lapland: Trekking the Kungsleden and Crossing Sarek
Off on a winter adventure in the American West!
3 weeks in Laos, at a relaxed pace
Draw Me Your Japan...
South Africa in safari mode: February/March 2026
Back in Tunisia (live account)
More discussions
Hello everyone,
It’s with immense sadness that I learned this morning of the passing of our friend Nathalie (nadu). Many of us knew her through this forum, which she loved so much. She enjoyed reading your travel stories, joining discussions, sharing her cruise reviews, and offering valuable advice—always with kindness, gentleness, and discretion.
For me, Nathalie was so much more than just a cruise enthusiast. She was a friend, a deeply kind person who was always there to listen, despite the many health challenges she faced with tremendous courage. We corresponded regularly, and sometimes we had the chance to visit each other’s homes or attend the cruise show together with our respective husbands.
We shared a common dream: when we both retired, we had planned to finally go on a cruise together. Life had other plans, and that trip will forever remain a journey we never had the chance to take. That thought weighs heavily on my heart today.
I’ll remember her as a gentle, generous woman who was always ready to help others. Her presence on this forum will leave a huge void, just as her friendship has in my life.
I send my sincerest thoughts to her husband, her family, and all those who had the chance to know her.
Fair winds, Nathalie. I like to think you’re now sailing on an infinitely calm sea, under an eternally blue sky. You’ll remain in our thoughts and hearts every time we talk about cruises or set off on a new journey.
Rest in peace, Nathalie.
For those who’d like to send a message of comfort and sympathy to her husband, you can send me a PM, and I’ll pass it along. THANK YOU
For me, Nathalie was so much more than just a cruise enthusiast. She was a friend, a deeply kind person who was always there to listen, despite the many health challenges she faced with tremendous courage. We corresponded regularly, and sometimes we had the chance to visit each other’s homes or attend the cruise show together with our respective husbands.
We shared a common dream: when we both retired, we had planned to finally go on a cruise together. Life had other plans, and that trip will forever remain a journey we never had the chance to take. That thought weighs heavily on my heart today.
I’ll remember her as a gentle, generous woman who was always ready to help others. Her presence on this forum will leave a huge void, just as her friendship has in my life.
I send my sincerest thoughts to her husband, her family, and all those who had the chance to know her.
Fair winds, Nathalie. I like to think you’re now sailing on an infinitely calm sea, under an eternally blue sky. You’ll remain in our thoughts and hearts every time we talk about cruises or set off on a new journey.
Rest in peace, Nathalie.
For those who’d like to send a message of comfort and sympathy to her husband, you can send me a PM, and I’ll pass it along. THANK YOU
hi there
Here’s the cruise schedule for 2026.
It’s a great way to get ideas and maybe even meet up with other members.
2 essential rules:
1) never "quote" the calendar when replying—this’ll avoid any confusion 2) follow the format below DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port DON’T FORGET THE SPACES between the / /
REMINDER Despite my requests, few people follow the requested format. Cruises that stray too far from it won’t be listed anymore—sorry!PLEASE respect the templates! COPY AND PASTE THE FORMAT BELOW AND REPLACE WITH YOUR DETAILS IF YOU’RE STRUGGLING DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port DON’T FORGET THE SPACES between the / / It takes time to fix mistakes, so THANKS TO EVERYONE for your help!
YOUR TURN 😉
NUMBER OF CRUISES 2026: JANUARY FEBRUARY MARCH APRIL MAY JUNE JULY AUGUST SEPTEMBER OCTOBER NOVEMBER DECEMBER
1) never "quote" the calendar when replying—this’ll avoid any confusion 2) follow the format below DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port DON’T FORGET THE SPACES between the / /
REMINDER Despite my requests, few people follow the requested format. Cruises that stray too far from it won’t be listed anymore—sorry!PLEASE respect the templates! COPY AND PASTE THE FORMAT BELOW AND REPLACE WITH YOUR DETAILS IF YOU’RE STRUGGLING DD/MM - username / SHIP IN CAPS / number of days / cruise title / departure port DON’T FORGET THE SPACES between the / / It takes time to fix mistakes, so THANKS TO EVERYONE for your help!
YOUR TURN 😉
NUMBER OF CRUISES 2026: JANUARY FEBRUARY MARCH APRIL MAY JUNE JULY AUGUST SEPTEMBER OCTOBER NOVEMBER DECEMBER
Hello everyone,
So happy to be back on this Forum!
We’re heading off on another cruise—our 7th—after a 5-year break...
We’ll be leaving from Venice on April 26th with stops in Kotor, Mykonos, Santorini, and Ancona.
Could you help me plan the stops by sharing tips, tricks, and advice?
For those who already know me, you know we prefer not to take the cruise line’s excursions but instead organize everything ourselves.
Thanks in advance to everyone, and looking forward to chatting with you all!
Hi there,
I'm looking at a cruise in the north.Which one do you think is more interesting? Thanks
Hello,
We’re back from this cruise.
Boarding in Dunkirk: The doors opened around 12 PM. Since we were a bit early, I asked if my husband, who uses a walker, could wait inside instead of outside. I left him with the two suitcases and our two backpacks in the small hall while I parked the car in the reserved CFC parking lot for 10 € per day.
The shuttle that was supposed to take people from the parking lot to the model pavilion was supposed to arrive in 5 minutes, but after 15 minutes, nothing. After waiting 15 minutes, I saw a man walking and asked if I could follow him. In 15 minutes, we arrived, and still no sign of the shuttle—it must have passed us. Arrived at the model pavilion.
My husband had already checked in the suitcases with the help of a CFC staff member. The remaining formalities were completed quickly. We were on board by 12:15 PM. Headed to the buffet on deck 11 and waited in a lounge to access our cabin.
At 2 PM, we discovered our balcony cabin on deck 9 at the rear: spacious with a large balcony compared to MSC/COSTA.
Since we were at the rear, cabin 9202, there was always an issue with elevator number 4: "priority."
Elevator number 2 stops at deck 10... and elevator number 3 was often out of order, leaving only number 1 for those with mobility issues to reach the buffet, especially for people who struggle with stairs. Note: only one child on board and lots of "gray hair."
DAY 2: At sea. Lots of activities offered.
Day 3: GOTHENBURG (Sweden). Sunny, 19°C at 11 AM.
Excursion booked with CFC: Gothenburg and Haga for all.
Interesting visit with a great guide. The HAGA district, in our opinion, is full of cobblestones and nothing special, not suitable for people using a cane or wheelchair. Elevator number 3 was out of order again.
Day 4: Copenhagen. 15°C in the morning, showers in the afternoon.
We didn’t book an excursion since we’d already stopped here with CFC in 2025, and based on advice from this forum, we took the hop-on/hop-off bus right in front of the ship. I still went to see the Little Mermaid again.
No TV, but the elevator was fixed.
DAY 5: At sea. Still no TV.
DAY 6: GDANSK (Poland). 15°C, rain all day.
There’s a shuttle to get to the city center.
We took the excursion: Panorama of Gdansk.
The guide left us at the entrance of the city center for 45 minutes, telling us what to visit. Meet-up for the rest of the tour at 3 PM. The bus left at 3:15 PM to cover 10 km to see St. Mary’s Cathedral. We arrived at 4:16 PM... The guide said there are often traffic jams in that direction. We had 10 minutes on site before heading to see the lighthouse and the Westerplatte monument, where we also had 10 minutes.
Many of us wondered why we didn’t do the tour in the opposite direction since they knew there would be traffic...
I went to reception to complain about the organization. The staff member read me the program: we were supposed to start with the lighthouse, then go to the cathedral and stay for 30 minutes before heading to the center of Gdansk for a short guided walk with some free time to buy souvenirs, etc.
The guide did the complete opposite of what was planned and didn’t even give us a guided tour—just dropped us off in the city...
DAY 7: Bornholm Island (Denmark). 14°C, a few sunny spells.
We saw in the excursions that there was a walking tour of RØNNE. So, like many others, we explored on our own. There was a small orchestra welcoming us at the port and two people with city maps. We took the shuttle to leave the port—it ran every 15 minutes. The tourist office was next to the "shuttle bus." A pleasant visit at our own pace.
DAY 8: KIEL (Germany). 18–23°C, nice weather.
We took the "Kiel for all" excursion. Great guide and interesting visits.
The port is in the city, and in 10 minutes, we were in the city center by following a blue line on the ground from the port. Elevator 3 was stuck again... and the TV was back.
DAY 9: At sea. Elevator 3 works.
DAY 10: At sea. Elevator 3 is out of order again...
DAY 11: Disembarkation in Dunkirk.
Cabins had to be vacated by 7:30 AM. Buffet open until 9 AM.
Elevator number 1 was "reserved," leaving only number 2, which doesn’t go up to deck 11... a problem for people with mobility issues who had to cross the entire deck 11 and try to use one of the four working elevators at the front, which were crowded.
My opinion: Interesting stops.
The onboard staff were always welcoming, smiling, and mostly French-speaking.
Evening shows were better than in March/April 2025—better singers, dancers, and presenters, and the costumes were improved.
I liked the "magician" shows less.
There were three onboard lectures by a very cultured person, but they went off-topic and were too historical for my taste. I didn’t attend the other two; my husband went to the second but not the third.
For this cruise, there was a bridge theme, but we’re not players or interested.
We didn’t take a drink package on board—water, coffee, tea, and herbal teas were available.
We had a water leak in our cabin the night before disembarkation. We reported it, and after the technical staff came (with a translator who didn’t speak English), we were asked to leave the cabin for a while for repairs. We went to a lounge, and after 1.5 hours, I checked in at reception. The repair took longer than expected... we had to change cabins... not ideal the night before disembarkation. No balcony cabins were available, so we got an ocean-view cabin, 6075, with a bathtub (impossible for both of us to use). We packed our suitcases, took a shower in our cabin, and moved to the new one. Noise from chairs until 12:30 AM because the cabin was under a lounge, and constant ventilation noise in the hallway... sleep was hard to come by. Disembarkation: Well organized. We were helped with transporting the two suitcases and bags to the waiting room while I took the shuttle to get the car. Guylène
We had a water leak in our cabin the night before disembarkation. We reported it, and after the technical staff came (with a translator who didn’t speak English), we were asked to leave the cabin for a while for repairs. We went to a lounge, and after 1.5 hours, I checked in at reception. The repair took longer than expected... we had to change cabins... not ideal the night before disembarkation. No balcony cabins were available, so we got an ocean-view cabin, 6075, with a bathtub (impossible for both of us to use). We packed our suitcases, took a shower in our cabin, and moved to the new one. Noise from chairs until 12:30 AM because the cabin was under a lounge, and constant ventilation noise in the hallway... sleep was hard to come by. Disembarkation: Well organized. We were helped with transporting the two suitcases and bags to the waiting room while I took the shuttle to get the car. Guylène
Hello,
We’re taking a cruise to Northern Europe with a stop in SOUTHAMPTON.
We’d like to visit the Stonehenge site.
Is it possible to get there on our own (my husband is a wheelchair user), since the MSC excursion to Salisbury is priced at 127 € per person?
There’s also a stop in Rotterdam, and it seems there’s a "miniature village to visit" nearby. Has anyone here been there, and if so, how did you get there?
Thanks so much for your tips. Mum49
If you're traveling on the Costa Diadema from October 17th to 28th, 2026 to Lisbon, we can meet up for a drink. Share our cruising experiences, an excursion, a table...
hi there, a group of friends and I are going on a cruise at the end of June with CFC in Norway. I’d love to get some info on the different stops we’ll be making. Most of them are one-day stops (from around 10 AM to 8 PM on average). Here are the stops: Andalsnes, Trondheim, Honningsvåg, Alta, Hellesylt, Sandane, Austefjorden.
Thanks in advance to anyone who can share what there is to see or do in these places.
When I get back, I’ll post what we did—it might help others who come after us.
Also, does anyone know if the boat sticks to the arrival time in Dunkirk for catching tickets to head back south? We’ll plan a buffer just in case.
Thanks everyone!
Thanks in advance to anyone who can share what there is to see or do in these places.
When I get back, I’ll post what we did—it might help others who come after us.
Also, does anyone know if the boat sticks to the arrival time in Dunkirk for catching tickets to head back south? We’ll plan a buffer just in case.
Thanks everyone!
Hi there, The day before boarding the Costa Favolosa for the Norwegian Fjords cruise departing from Hamburg, I'd like to book a hotel. Which one would be the most convenient location-wise relative to the port?
Thanks in advance for your reply.
Hi everyone on the cruising forum,
I’m looking to get in touch with someone who’s been on an Arctic Cruise aboard the ship POLARFRONT, operated by the French company "LATITUDE BLANCHE", for some info.
https://www.latitudeblanche.com/voyages-grandnord-polarfront/
I already posted a similar message here 2-3 months ago, and it mysteriously disappeared... ??
Hoping for a response this time.
Best to all,
Puma2A
...
I’m looking to get in touch with someone who’s been on an Arctic Cruise aboard the ship POLARFRONT, operated by the French company "LATITUDE BLANCHE", for some info.
https://www.latitudeblanche.com/voyages-grandnord-polarfront/
I already posted a similar message here 2-3 months ago, and it mysteriously disappeared... ??
Hoping for a response this time.
Best to all,
Puma2A
...
Hi there, I was wondering if anyone has ever taken a cruise with this PO Cruise company.
Would love to hear your thoughts!
They’ve got some great itineraries for Norway.Hello,
We’ll be sailing on the Renaissance with CFC to southern Norway from July 4 to 11, 2026, departing from Dunkirk (the cruise was booked through "Planète Croisière").
When entering some personal details or pre-selecting options on the CFC website, I’m wondering about the "optional" categories for drinks and WiFi.
I’m actually a bit surprised by these extra charges, as we weren’t used to them on other cruises (Australis in Patagonia; Hurtigruten’s Coastal Express in Norway and Alaska; Rivages du Monde in the Arctic or on the Douro River; a Nile river cruise in Egypt), where we sometimes had access to basic drinks at meals and free WiFi when near land.
Anyway, for those who’ve already taken a CFC cruise on the Renaissance, could you share some advice? Specifically about the most basic drink package, called "Fraîcheur" (238 € for two), which doesn’t seem to be described anywhere. The "Premium" package seems excessive (490 € for two for the week) for light drinkers.
As for WiFi, it’s 10 € per day per person. While I find that price acceptable for parking our car in Dunkirk, it feels overpriced here (especially since it was free on the Nordlys "Coastal Express" just 3 or 4 years ago).
So, I’d love to hear from experienced cruisers who’ve been on this ship!
Looking forward to seeing the excursion prices, which should be available soon! 😐
Thanks in advance!
Thanks in advance!
Hi there,
I’d love to hear from travelers who’ve done this cruise with Rivages du Monde or CroisiEurope.
Thanks!
Elettra69
Hi there,
I’m considering a cruise on this ship in the recently introduced Yacht Club category.
Have any forum members tried it?
What are your thoughts? Positive or negative? Which cabins should we go for—or avoid?
We’re already familiar with the Yacht Clubs on the Splendida, Fantasia, Preziosa, and Divina series.
We weren’t as keen on the one on the Seashore—we found it too big.
Thanks in advance for your feedback!
Best,
Claudine
Hi there,
I’d love to hear your thoughts on this cruise and its slightly unusual itinerary.
Also, what do you think about the price?
Good deal or too expensive?
Thanks
We're considering a new cruise soon and would like to try the Renaissance.
The uniqueness of the promenade cabins appeals to us, but could anyone give us some insights on the following points:
- Is the glass door sufficiently tinted to prevent outsiders from seeing into the cabin?
- Is the soundproofing good enough to block out conversations on the promenade deck?
Thanks in advance to anyone who can help!
Hi there,
Do you have a hotel near the cruise port (or easy to reach by metro with luggage) to recommend? I’m planning to spend two days there before boarding.
Thanks in advance! Claudine
Do you have a hotel near the cruise port (or easy to reach by metro with luggage) to recommend? I’m planning to spend two days there before boarding.
Thanks in advance! Claudine
Hello,
My husband, our two teens, and I are going on a cruise on the COSTA Esmeralda at the beginning of July. We’re thinking of exploring the ports on our own. Do any of you have recent experiences or tips to share? Are there shuttles between the port and the city center? Are they free? Looking forward to hearing from you.
My husband, our two teens, and I are going on a cruise on the COSTA Esmeralda at the beginning of July. We’re thinking of exploring the ports on our own. Do any of you have recent experiences or tips to share? Are there shuttles between the port and the city center? Are they free? Looking forward to hearing from you.
Hi, can you eat in the evening at the Costa Smeralda’s cafeteria, or do you have to dine at the restaurant? Thanks for your reply.
contact me to get referred at MSC, for your first cruise or if you haven't traveled with MSC in over 5 years
Hi everyone,
As promised, here’s my review of the cruise I took from the 5th to the 19th on the MSC Virtuosa.
As you know, I had initially booked a cruise with Mein Schiff departing from Dubai (from Dubai to Cape Town). It was a 22-day cruise. Due to the issues in the Persian Gulf, my cruise was canceled by Mein Schiff.
So, we started looking for a Plan B because we really wanted to go. Especially my wife, who had just had a minor procedure and needed some rest. Since she had already taken time off, she was determined to travel. However, we were looking for an affordable Plan B since we weren’t sure when Mein Schiff or the airline would reimburse us.
While browsing online, I found a 15-day cruise departing from Pointe-à-Pitre (including flights, transfers, the cruise, and drinks) for a price of 1,200 € in a Fantastica balcony cabin. We thought, *Why not?*
I should mention that I’m not usually a big fan of MSC. My last experience with them was post-Covid (I took two cruises, one in 2021 and another in 2022), and it was honestly a disaster. We didn’t want to repeat that, but after talking to Catherine, who told me she was very happy with a short Christmas cruise, we decided to give it a try.
I have to say, I was left speechless. Honestly, the cruise was absolutely perfect. There’s nothing to complain about (or just a few minor details). In terms of service and food, I felt like I was on a premium cruise line. I’d even say MSC has nothing to envy from some of those companies. While premium lines like Holland, Celebrity, and Royal are cutting back on services, I think MSC has made huge improvements. Seriously, I wasn’t expecting this at all. You’ll see what I mean as we chat more.
I won’t do a full review like I usually do because there weren’t many stops: 1. We boarded in Pointe-à-Pitre 2. We stopped in Saint-Martin 3. Then it was a direct crossing to the Azores...
This cruise was really about relaxing, even if it’s not the kind of trip we usually take.
First off, I’m not a big fan of "flight and cruise" packages. I asked if we could leave two days early, but they said it wasn’t possible. We had to take the flight, then the bus, and board the ship directly.
It’s not really my thing, but given the price we paid and since we really wanted to relax, we thought, *Why not?*
Here’s the itinerary:
Boarding in Pointe-à-Pitre Saint-Martin Five days at sea The Azores Four days at sea Hamburg One day at sea Le Havre

But as I mentioned, it wasn’t about the itinerary. It was really about taking a break and unwinding. Honestly, I came back thrilled.
Departure and boarding details to come
As promised, here’s my review of the cruise I took from the 5th to the 19th on the MSC Virtuosa.
As you know, I had initially booked a cruise with Mein Schiff departing from Dubai (from Dubai to Cape Town). It was a 22-day cruise. Due to the issues in the Persian Gulf, my cruise was canceled by Mein Schiff.
So, we started looking for a Plan B because we really wanted to go. Especially my wife, who had just had a minor procedure and needed some rest. Since she had already taken time off, she was determined to travel. However, we were looking for an affordable Plan B since we weren’t sure when Mein Schiff or the airline would reimburse us.
While browsing online, I found a 15-day cruise departing from Pointe-à-Pitre (including flights, transfers, the cruise, and drinks) for a price of 1,200 € in a Fantastica balcony cabin. We thought, *Why not?*
I should mention that I’m not usually a big fan of MSC. My last experience with them was post-Covid (I took two cruises, one in 2021 and another in 2022), and it was honestly a disaster. We didn’t want to repeat that, but after talking to Catherine, who told me she was very happy with a short Christmas cruise, we decided to give it a try.
I have to say, I was left speechless. Honestly, the cruise was absolutely perfect. There’s nothing to complain about (or just a few minor details). In terms of service and food, I felt like I was on a premium cruise line. I’d even say MSC has nothing to envy from some of those companies. While premium lines like Holland, Celebrity, and Royal are cutting back on services, I think MSC has made huge improvements. Seriously, I wasn’t expecting this at all. You’ll see what I mean as we chat more.
I won’t do a full review like I usually do because there weren’t many stops: 1. We boarded in Pointe-à-Pitre 2. We stopped in Saint-Martin 3. Then it was a direct crossing to the Azores...
This cruise was really about relaxing, even if it’s not the kind of trip we usually take.
First off, I’m not a big fan of "flight and cruise" packages. I asked if we could leave two days early, but they said it wasn’t possible. We had to take the flight, then the bus, and board the ship directly.
It’s not really my thing, but given the price we paid and since we really wanted to relax, we thought, *Why not?*
Here’s the itinerary:
Boarding in Pointe-à-Pitre Saint-Martin Five days at sea The Azores Four days at sea Hamburg One day at sea Le Havre

But as I mentioned, it wasn’t about the itinerary. It was really about taking a break and unwinding. Honestly, I came back thrilled.
Departure and boarding details to come
Hi there
Is the water from the cabin sinks drinkable?
Is the water from the cabin sinks drinkable?
We’re stopping over in Rovinj this coming May, and since we’ve already visited the main sights (port, church, etc.), is there a walk we can do on our own—no boat needed—that would fill a morning?
Thanks to anyone who knows the area…
My wife and I are going on a cruise on the MS Vesteralen on August 4th. The ship stays close to the coast to deliver mail and packages. My wife is a musician and is sensitive to the movement of the boat. Which deck and cabin should we choose?
Thanks in advance
Thanks in advance
Hi there,
So, I booked this cruise...
I know CFC gets a lot of criticism—
- And that it’s not really like the ships I usually take.
But the destination really interested me...
So, I’m giving it a try...
I’m going in with an open mind, thinking I got a good deal, so I’m not expecting the same experience as when I travel with Yacht Club or The Haven.
We’ll see... soon!hi, we’re going on a cruise with MSC Virtuosa in the Caribbean. Has anyone done this cruise before and could give us some tips for excursions on the different islands? Thanks for your help
😉Hi there,
A few months ago, CFC put the EN VOGUE experience on sale, departing from Dunkirk.
I booked this package to test the boat and onboard services for myself.
I’d read a lot of reviews mentioning numerous issues on board, so I wanted to see for myself what it was really like…
Okay, I’ll stop rambling… The package included boarding at 6 PM on Friday, dinner, a show, an overnight stay, and breakfast. We chose an interior cabin for this experience—since the boat wasn’t leaving the dock, we didn’t see the point in paying more… All in all, it cost 130 € per person. My mom joined us; she got the same cabin for 130 € with no single occupancy supplement.
We’d checked in online to board faster. We took the train to DUNKIRK, then a taxi to the shuttle pavilion—7 € for the ride. When we arrived at the pavilion, we were told to wait because there was a connection issue with check-in. Great start… After about ten minutes, we were finally allowed to proceed. At the counter, they said they didn’t have our cabin cards and no record of our check-in… Very odd. With no solution, they put us on the bus and said we’d sort it out at reception. Perfect. We went through security, and they confiscated our water bottles—never seen that before! Then they said my mom had a corkscrew in her bag, so they searched it… but there was no corkscrew. Total amateur hour… They eventually dropped it.
We got on the bus for a ten-minute ride… We boarded the ship with a crew member and headed to reception. Turns out, we weren’t the only ones in this situation. The nightmare began… Only two staff members were handling all the issues, and everything seemed complicated. They told my mom her cabin had been given to someone else 😲. That was the last straw…
It took forever—they had to redo the entire check-in. Finally, they told my mom her cabin was good to go; they’d mixed her up with someone else… After a solid half-hour, we could finally head to our cabin.
I’m determined to test everything: the pool, jacuzzi, show, restaurant, spa, etc… TO BE CONTINUED
Okay, I’ll stop rambling… The package included boarding at 6 PM on Friday, dinner, a show, an overnight stay, and breakfast. We chose an interior cabin for this experience—since the boat wasn’t leaving the dock, we didn’t see the point in paying more… All in all, it cost 130 € per person. My mom joined us; she got the same cabin for 130 € with no single occupancy supplement.
We’d checked in online to board faster. We took the train to DUNKIRK, then a taxi to the shuttle pavilion—7 € for the ride. When we arrived at the pavilion, we were told to wait because there was a connection issue with check-in. Great start… After about ten minutes, we were finally allowed to proceed. At the counter, they said they didn’t have our cabin cards and no record of our check-in… Very odd. With no solution, they put us on the bus and said we’d sort it out at reception. Perfect. We went through security, and they confiscated our water bottles—never seen that before! Then they said my mom had a corkscrew in her bag, so they searched it… but there was no corkscrew. Total amateur hour… They eventually dropped it.
We got on the bus for a ten-minute ride… We boarded the ship with a crew member and headed to reception. Turns out, we weren’t the only ones in this situation. The nightmare began… Only two staff members were handling all the issues, and everything seemed complicated. They told my mom her cabin had been given to someone else 😲. That was the last straw…
It took forever—they had to redo the entire check-in. Finally, they told my mom her cabin was good to go; they’d mixed her up with someone else… After a solid half-hour, we could finally head to our cabin.
I’m determined to test everything: the pool, jacuzzi, show, restaurant, spa, etc… TO BE CONTINUED
Hi,
We received a promotion from our CFC agency offering cruises at up to 40-100% off, and among other details: CFC organizes parking for departures from Dunkirk.
"Unattended parking located about 12 minutes away, fenced off with barriers, at a rate of 10 € per day. Drop off passengers and luggage at the Model Pavilion, and a CFC shuttle will take you from the parking lot to the Model Pavilion every 15-20 minutes. Same for disembarkation. You can book through your agency or on their website. No refunds if the booking is canceled; payment is due at reservation."
Have a great day,
Guylène
PS: Personally, we’d rather keep our vehicle in a free, supervised parking lot and take a taxi to the Model Pavilion.
Hi there,
In June we’re taking a cruise called "Pearls of the Baltic" on board Renaissance CFC Cruises—with stops in Kiel (Germany), Gdańsk (Poland), Rønne (Bornholm), Copenhagen (Denmark), and Gothenburg (Sweden).
This layover in Gothenburg doesn’t really inspire me—could you tell me what’s worth seeing? Are there locals offering excursions around the area by van right when you leave the port, like you often see on Caribbean cruises?
I saw there’s a hop-on hop-off bus, but I’m not sure if there’s a stop near the terminal.
What are your suggestions? Thanks in advance! Best regards,
This layover in Gothenburg doesn’t really inspire me—could you tell me what’s worth seeing? Are there locals offering excursions around the area by van right when you leave the port, like you often see on Caribbean cruises?
I saw there’s a hop-on hop-off bus, but I’m not sure if there’s a stop near the terminal.
What are your suggestions? Thanks in advance! Best regards,
Hi! On June 10th, we’re heading off on a 10-day Baltic Sea cruise with CFC Cruises’ *Renaissance*. We’ll be stopping in Copenhagen, and we’re planning to take the City Sightseeing hop-on hop-off buses to explore the city with multiple stops. Could anyone tell me which quay cruise ships usually dock at and how to get from the quay to the nearest stop to board the tour bus? Thanks for your tips and suggestions!