Désolé pour ces questions qui peuvent sembler récurrente mais je désire partir fin Janvier en Egypte et au Caire.
J'écrits pour savoir si des gens sont actuellement au Caire et quelle est la situation sécuritaire ?
Je ne suis pas d'habitude inquièt mais les différents journaux papiers français font état d'une situation dangereuse au Caire où des actes commis par l'armée sur des manifestantes sont indignes et également ce qu'on a pu voir de la part de qques voyous egyptiens envers des journalistes françaises.
Alors qu'en est-il vraiment ? Est-ce assez sécurisé pour un couple avec un enfant ?
Est-ce possible de sortir le soir sans problème ?
Les lieux touristiques sont ils assez sécurisés pour ne pas avoir de problème : Le caire islamique, le musée du Caire (près de la place Tahrir), les pyramides de gizeh etc ?
Quelle est l'ambiance actuelle au Caire ? plutôt au bord du chaos partout dans la ville ou bien uniquement près de la place Tahrir ou bien nulle part.
Aussi je souhaitais prendre un hotel sur l'ile de Zamalek, est-ce assez sécurisé pour pouvoir se balader sans problème ?
Désolé si ces questions peuvent paraître un peu bêtes.
bien heureux celui qui pourra a ce jour vous rassurer pour votre voyage fin janvier !
vivant au caire depuis 10 ans, trvaillant sur l'ile de Zamalek, je devais passer par la fameuse rue KAsr El aini (celle où vous avez vu les images de guerrilla ces derniers jours) située à coté de tahrir pour aller au travail ...
a ce jour, je continue a aller travailler et comme beaucoup d'egyptiens, je fais le détour par la corniche mise en double sens mais située à peine à quelques centianes de metres de l'autre coté du quartier !!
il est il est vai étonnant de se dire que les images ont été filmées à peu de distance des rues où nous passons quotidiennement en voiture, mais il faut savoir que quelques milliers d'irréductibles manifestants, voyaoux et policiers se tapaient dessus il y a peu ... alors que 20 millions d'habitants essayaient en meme temps de reprendre une vie normale !! car plus question de rater le travail ou l'école, ici les gens tentent de revenir à la normale et attendent avec impatience la fin des élections !
a savoir de plus que ces fameuses elections parlementaires vont finir mi janvier ...
bien heureux donc celui qui saura lire dans la boule de cristal et prédire si oui ou non d'autres manifestations auront lieu a la fin de ce process électoral ...
nous ici au caire, nous vivons quasi au jour le jour, écoutant la radio et les infos pour savoir si des manifestations vont nous faire remettre en question le programme du jour ou de la semaine ... impossible donc de vous prédire la situation a la fin du mois prochain !!
pour ce qui est de votre hotel sur Zamalek , cela est une bonne idée, pas le peine d'aller se coincer du coté du centre ville, au moins vous aurez le nil et 3 ponts faciles a surveiller et a fermer pour protéger l'ile par seshabitants en cas de problème ou de manifestation majeure
a ce jour, les sites archéologiques et les quartiers historiques sont plus que calmes et la vie s'y passe normalement y compris au musée du caire qui a simplement changé ses horaires pour fermer plus tot à 16h30 au lieu de 18h en semaine et à 13h le vendredi a vant les prieres et les habituels rassemblements et/ou manifestations du vendredi.
ayant des amis a la maison, j'y fais le tour personnellement de tous ces sites il y a moins de 10 jours, et y envoi mes clients chaques semaine !
en plus les pyramides sont a plus de 20 km du centre ville, autant dire dans un autre monde !
a zamalek de plus , vous pourrez sortir pour aller diner le soir sans problème, vous y trouverez pleind e resto sympa de tout prix et variété
la ville cependant est bien plus calme que d'habitude, fini les egyptiens fou de vie nocturne qui font vivre les boites, resto et bar jusqu'à 3 heures du matin, en général apres minuit tout le monde tente de faire comme cendrillon et de rentrer a la maison !! du coupo les rues sont bien plus vides que d'habitude ...et comme la police est moins présente, il faut etre un peu plus attentif a ses sacs a mains et objets personnels ... mais rien de bien nouveaux pour nous occidentaux qui devont déja faire attention aux memes choses en sortant dans le métro parisien le soir !
ma recommandation finale sera donc, venez , préparez votre voyage et sur place, soyez raisonnalbe, faites vos visites et écoutez les infos des gens autour de vous, les réceptions dhotel, les chauffeurs de taxi et guides que vous rencontrerez .. ils vous diront tous pareil : evitez tahrir et la rue kasr el aini ( sauf pour le musée et son entrée par derrière sécurisée en journée ) et si besoin modifiez votre programme pour vous adapter comme tous les cairotes aux evenemnts du jour et selon les lieux ...
bon voyage et merci tout de meme de penser venir au caire et en egypte, le pays plus que jamais a besoin de retrouver son économie touristique pour relancer la machine économique !!
bonne année 2012 ..qu'elle soit ici synonime d'un renouveau politique et économique ...
Je ne peux pas vous donner de prévision sur la situation au Caire fin Janvier.
Par contre, je peux vous faire part de mon expérience fin Novembre où j'y ai passé une semaine avec ma femme.
Nous étions à l'hôtel Osiris, à 200 m environ de la place Tahrir où nous allions régulièrement en particulier au début des manifestations qui ont redémarré juste avant qu'on rentre.
Nous n'avons perçu aucun danger et jamais eu de sentiment d'insécurité. Ce qui ne veut pas dire qu'il n'y en avait pas bien sûr. Le 3e jour, il y a eu plus de 30 morts sur la place. Donc le danger était réel mais nous ne l'avons pas perçu.
Mon sentiment c'est qu'il y avait sur la place, et ce uniquement au moment des manifs, quelques jeunes très excités qui avaient envie d'en découdre avec l'armée et la police.
L'essentiel de la population manifestante souhaitait une manifestation dans le calme j'en suis sûr. Mais ils ont été débordés et l'armée aussi, elle qui a pourtant tout à perdre dans ces manifestations sanglantes, à un moment où une partie de la population veut la faire disparaître ou au moins la remplacer.
Côté tourisme, la situation était idyllique (pour nous, pas pour les égyptiens qui sont dans le secteur). Le musée habituellement bondé avait une affluence normale qui nous a permis d'en profiter idéalement, et il en vaut vraiment la peine.
Nous avons pu sans difficulté aller au coeur de la pyramide de Khéops, une sacrée expérience, alors que d'habitude, seuls cent visiteurs qui se sont levés aux aurores y ont droit.
Quant aux restaurants, il nous est arrivé plusieurs fois d'être les seuls clients dans des endroits fabuleux où nous avait amenés notre guide après avoir donné un coup de fil aux propriétaires pour dire qu'on arrivait.
Donc on ne peut pas imaginer mieux comme séjour même si je reconnais que c'est très égoïste. D'un autre côté, c'est une excellente raison d'y aller et c'est justement ce qui pourrait faire repartir le tourisme, l'économie, redonner l'espoir et le retour au calme.
Donc allez-y ! Le risque est faible et vous avez par contre la certitude de visiter l'Egypte dans des conditions exceptionnelles et dans un climat particulier qui facilite le rapprochement avec les Egyptiens qui ont envie de parler de leurs difficultés et de les partager avec vous.
Projetant un long sejour au caire , veuillez bien nous renseigner sur le prix du loyer .Merci d'avance
Je te conseille de créer une NOUVELLE DISCUSSION, un NOUVEAU SUJET
Car tout ça n'a rien à voir avec le sujet du jour...
Et si possible, indique pour combien de personnes, le confort, tout ça...
Merci Beautoucan pour le conseil .Je vais ouvrir une page ou j'aimerais bien vous voir
C'était un vrai conseil, pour vous aider, hein, faut pas se tromper.
Sinon votre demande serait passée totalement inaperçue.
Voilà.
A part ça, je n'aurai pas d'autres infos.
C'était juste parce que je passais par là et que j'ai vu de la lumière.
😎
Un grand MERCI pour ces informations, cela me semble beaucoup plus rassurant et une partie de moi pensait également que c'était une bonne occasion d'y aller. Il y aura en effet quelques précautions à prendre, mais comme je l'ai déjà vu sur ce FORUM: Sûrement moins de précautions à prendre qu'à Paris :-)
Je vous souhaite également à tous: une très bonne année 2012.
rebonjour Silver fox ,
tout d'abbord bonne et heureuse année,
petite info avant que vous ne finalisiez votre programme de voyage ...réalisant que fin janvier veux dire = inclus peut etre autour du 25 janvier !! lol!!
a savoir : jours a eviter si possible sur le caire pour vraiment prendre toutes vos précautions :
lundi 23 janvier 2012
= premiere assemblé du parlement élu ( fin des élections mardi 11 janvierprochain) et élection du président du parlement
= possibilité de manif par les révolutionnaires qui demanderont a tantahoui et aux
mlilitaires de quitter le pouvoir car l'ancienne constitution ( toujours faisant fonction, faute d'avoir pas encore écrit la nouvelle) dit que le président du parlement prend la place du president en cas d'incapacité = cette loi pourrait logiquement obliger les
militaires a quitter le pouvoir avant meme les présidentielles
mercredi 25 janvier
= férié pour le jour des forces armées, mais surtout anniversaire des 1 an de la révolution
= risque de manifestation espérons pacifiques, mais possible débordements imprévisibles = ce serait dommage comme on dit de faire partie des dommages collatéraux sans le vouloir = éviter les manifestations ce jour là car maintenant les étrangers ne sont plus trop bienvenu sur les manif car ils se sentent persécutés par les espions des USA et israel et les journalistes occidentaux .. ..donc tout etranger y rescemble !!
vendredi 27 janvier = jour habituel de "grands rassemblement" et de grande manif ; plus jour suivant l'anniversaire de révolution = vendredi a se tenir loin des mouvments de foule et des manif
donc ma recommandation, comme de toute facon, vous devrez faire un tour cers le sud probablement,
= si vous arrivez sur l'egypte pour cette semaine, commencez par le SUD = louxor / assouan et attendez de voir comment se passe la semaine sur le caire avant de vous y rendre ou d'ventuellement de changer votre programme ...
de cette faocn, vous eviterez VRAIMENT tous les risques imprévisibles car ceux la le sont un peu plus !
Nous avons prévu un voyage en Egypte (le caire, louxor, le Nil, Assouan et Abou Simbel) du 15 au 26 février 2012. Nous serons 5 adultes et 1 enfant de 11 ans.…
Nous envisageons une randonnée dans le Sinai (Mont Sinai, etc...)pour décembre 08. Certains voyagistes nous ont fortement déconseillés et même précisés que le…
Est-ce que quelqu'un connait la situation actuelle au Sinai, pour traverser le coin a velo. Nous sommes actuellement au Caire, et plusieurs Egyptiens nous ont…
Je pose la question plus particulièrement à Brigitte, mais toute réponse récente est bienvenue. Je me demande ce qui a déjà quitté l'ancien musée du Caire à…
Is there an official website or list of certified Egyptologist guides in Egypt? And most importantly, what are the normal prices for a full day or half day? There’s so much scamming and crazy pricing—depending on who you contact, it can range from simple to quadruple!!!!
Thanks
Hi,
This autumn, we’re planning to explore the Oriental region and we’re wondering where the best place to land would be. We’ll have three weeks ahead of us and we’ll be renting a car.
Any tips would be much appreciated. Thanks.
Hi everyone,
We're leaving in early October 2026 and planning to travel from the Aït Bougmez Valley ("Happy Valley") to Skoura/Ouarzazate via Demnate and the R307/N23 route.
Has anyone taken this road recently? Is it passable with a regular car (non-4x4), or is a 4x4 absolutely necessary? Are there any ongoing construction projects or degraded sections to be aware of?
Thanks in advance for your feedback!
Hello,
In September, my wife and I, along with another couple, will be traveling to Tunisia and staying at the Sheherasade Hotel near Sousse.
We’d love to hear your recommendations or tips on places to visit, as well as advice on taxis or other transportation options.
Thanks in advance!
We're planning a 2-week trip in late February/early March for a road trip in the High Atlas with a rental car, and we'd love to avoid booking our accommodations in advance. Is that doable, easily manageable, or risky (are accommodations available, expensive, or not great)? Thanks for your tips!
Annie
This autumn’s trip should be in Morocco—barring any geopolitical issues between now and then.
After many trips to the south of Fès, I’m giving the north a try.
My plan is roughly to do a road trip loop from Rabat back to Rabat, passing through Asilah, Tangier, Tétouan, Chefchaouen, Akchour, Fès, Meknès, and Volubilis.
That’s a lot of cities.
Probably a bit too many for our taste—we usually prefer more isolated spots...
So I’m looking for tips on little backroads, secluded beaches, half-day hikes, and offbeat places.
If you’ve also got recommendations for accommodation... (We’re open to splurging over 100 € if it’s a real favorite.)
Feel free to think outside the box—this is an open-ended plan! !😉
Hello,
I’m looking for testimonials from Pieds-Noirs who have recently returned to Algeria.
There can’t be many left after 65 years of the country’s independence.
I’m planning to go back myself soon to reconnect with my roots... before I pass away...
I’ve started making a few pre-bookings for hotels and apartments to rent in Algiers. At first, I received friendly and welcoming responses. Then, when I mentioned I wanted to stay for two or three weeks—maybe even a month—explaining that my trip wouldn’t be strictly touristy but more of a pilgrimage to the places of my childhood, and that it would likely be a very emotional journey, I expected a positive and warm reaction to my approach. Instead, I suddenly stopped getting replies from the three or four people I’d contacted. So now I’m wondering about the reception former Pieds-Noirs can expect...
Anyone here who can share their experience of returning? I specified “recently” because it seems that right now, diplomatic relations between the two governments are extremely tense, not to say hostile... even if Macron claims otherwise...
Hello,
I’m traveling to Algeria from October 27 to November 16, 2026.
I’d love to hear from anyone who’s been through the process about the accommodation attestation required for the visa application:
- Does it need to cover the entire duration of the trip?
- Is this document mandatory for a hotel to rent a room?
- Is it checked during inspections?
- Is a hotel booking (e.g., via Booking.com) sufficient for the visa?
- If so, does it need to be paid in advance?
I plan to visit several cities and do one or more treks with a guide or agency.
If you have any contacts you’d recommend, I’d be grateful!
Also, I’d love to share this trip with a companion who’s already done some traveling.
We’d organize the journey together, of course.
Thanks for your feedback!
Safe travels to all,
Dom, Dijon, 64 years old
I’m leaving for Tunisia in five weeks for a full 15-day trip. I’ll be arriving in Monastir and departing from there as well.
I’d like to do a route that’s a bit different from my first stay, which was more focused on cities and culture (Tunis, Sousse, Kairouan, El Jem).
I’ll be getting around by public transport.
I’d like to head south toward Tozeur, and I saw that you can take a *louage* from Monastir to Sbeitla (2h30). I imagine it’s not too complicated to get to Tozeur from there afterward? The issue is the return trip to Monastir and safety in Sbeitla.
If this route seems too complicated, I might opt for Djerba instead, which looks simpler.
I’m heading to Morocco in September 2026, and part of my trip takes me through Merzouga. I’m looking for a 4x4 driver-guide to explore the area with my partner and me.
Even though I come to Morocco four times a year, it’s been a long time since I’ve made the trip by car. I need to refresh my knowledge! I’ll be traveling in early October. I have a car that’s about 20 years old. The plan is to cross via Algeciras/Ceuta.
A few questions:
1) Does this crossing still exist? If so, do I need to buy the ticket in advance or on the spot? From whom? Any advice is welcome!
2) What documents are required for the car?
3) If anyone is making the trip around the same time, it could be fun to drive together 😊
Hi there,
I’m looking for some friendly recommendations for places to stay in Marrakech for 3 nights in June 2026.
In the meantime, have a great day, everyone! Thanks so much in advance.
I’m reaching out to gather your thoughts on an itinerary (10 days... or more?) I’d like to do at the beginning of June 🙂.
Just so you know, I’m planning to do this trip solo (25 years old), using only public transport and just a backpack. I’ve already been to Marrakech and climbed Mount Toubkal two years ago...
I’ll be arriving in Tangier.
Day 1-2: Explore the city center, hike around Cap Spartel...
Day 3: Stop in Tetouan
Day 4-5-6: Chefchaouen and a day hike in the Rif Mountains
Day 6-7: Discover the city of Fes (I’ve heard so many great things!!)
Day 8: Stop in Meknes and possibly visit the historic site of Volubilis
Day 9-10: Rabat (I’ve heard mixed things... some good, some bad)
After that, I have the choice of heading back to Tangier for my return flight... or going down to Agadir (also a possible return flight) and extending my trip by 5 days :)
From what I can tell, everything is well connected by bus (CTM) or train (ONCF).
Another question: Is the vibe in Moroccan youth hostels for meeting people the same as what you’d find in Western Europe?
Thanks in advance for your replies and your kindness! 😊
Tickets for entry to Majorelle Garden are only issued online via an official site
(though there are fraudulent sites out there). On the official site, they ask for legitimate info
(name, nationality, etc.). What made me go "hmm" was the request for both an email address
AND a password (with confirmation). Is this normal?
Thanks for your replies.
Hi there, a group of girlfriends and I are heading to Tunisia. We’d love to know how much cash we should bring for 6 days, considering everything’s already paid for at the hotel. Thanks for your tips!
I’m finalizing the loop I’d like to do in May over 13 days, starting and ending in Essaouira.
We’re planning to rent a vehicle and are pretty active—we’re not really into crowds (that’s why I’ve decided to skip Marrakech).
Here’s my proposed itinerary:
Trip Proposal Summary:
From May 13 (morning arrival) to May 26 (morning departure)
Arrival and departure: Essaouira
Day 1 (May 13): Arrival in Essaouira – Settling in / Exploring / Rest
Day 2 (May 14): Essaouira – Water activities
Day 3 (May 15): Essaouira to Tafraoute (~5h30) – route via Agadir – arrival and first exploration; Question: Is a detour to Taroudant worth considering?
Day 4 (May 16): Tafraoute – Hike in the granite rocks – wild bivouac
Day 5 (May 17): Tafraoute – Aït Mansour gorges – oasis – night in a hostel
Day 6 (May 18): Tafraoute → Foum Zguid (~5h) – transition route – simple overnight or bivouac
Day 7 (May 19): Foum Zguid → Zagora (~3h) – Draa Valley – desert prep
Day 8 (May 20): Zagora → M'Hamid El Ghizlane → Erg Chigaga – departure with 4x4 guide – entering the dunes – bivouac
Day 9 (May 21): Erg Chigaga – full desert day – walking, exploring – bivouac
Day 10 (May 22): Desert → Ouarzazate (~5–6h) – leaving the desert – rest
Day 11 (May 23): Aït Benhaddou – early visit – short hike – overnight stay
Day 12 (May 24): Aït Benhaddou → Telouet – route toward the Atlas – start of trek – bivouac
Day 13 (May 25): Atlas → Essaouira (~5–6h) – end of trek – return to Essaouira (overnight)
Day 14 (May 26): Essaouira – free time + return flight
What do you think?
I aimed for an excursion to the Chigaga desert from M’Hamid because it seems less touristy and allows for a more compact loop. Is that a good idea? Is the drive to M’Hamid maybe too tedious?
Open to your great tips if there’s room for optimization!
A lot of people find it important to stick to their budget when traveling—not to skimp, but to visit as many places as possible since traveling is their hobby.
In this post, I want to share some tips for those coming to Morocco who want their trip to be budget-friendly.
1. Prebook everything: hotels or riads, car rentals, or tours. If you book these in advance, it’ll make your life easier. You won’t have to deal with hagglers or people trying to overcharge you for services that are available online for free. Use platforms like Booking, Expedia, carsrental.ma, Airbnb, and other booking services to get this done properly.
2. Exchange your money to Moroccan dirhams as soon as you land. 1 € is always a little over 10 dirhams, but many people get charged as if it were exactly 10 dirhams per euro.
3. When visiting an old site or the old medina, avoid talking to vendors and shop owners—they’re really good at getting your attention and making you overpay for things.
4. Ask your tour guide to buy things for you. Yes, they do get a commission, but you’ll probably pay way more if you buy something yourself that they can get cheaply.
5. Walk everywhere. You don’t need a taxi for every little trip. Pick a good location and walk—most Moroccan cities are safe during normal hours.
6. Buy your food, drinks, etc., from supermarkets at normal prices. They can’t overcharge you since they scan every product.
Hi everyone! 😊
We’re traveling as a family to Marrakech from April 19 to 24, and there’ll be 15 of us (all ages), staying in the Targa neighborhood (El Idrissi Street).
I’d love your advice on a few things! 🙏
🚗 Vehicle rental
We’re thinking of renting 3 cars. We’ve seen really low prices online, but often without insurance.
👉 Do you have any reliable contacts or personal experiences to share?
👉 Would you recommend getting specific “tourist” insurance?
🏛️ Visits – Bahia Palace & Saadian Tombs
We’d like to visit the Bahia Palace and the Saadian Tombs, but:
We can’t find single tickets online
We only see guided tours with fixed times (like 9:30 AM / 4-hour tours)
👉 Do you know if it’s possible to book without a guide?
👉 Or do we have to buy tickets on-site? (We’re a little worried about crowds and lines, especially with older folks in the group.)
🍽️ Restaurants / meals
We’ve spotted the Grand Bazaar Marrakech for a meal.
👉 Any thoughts?
👉 Could you recommend other restaurants in the same budget? (We’re a big group, so it needs to stay reasonable.)
For lunch/snacks, we’ve seen:
Snack Toubkal
Goûter Saveur
👉 If anyone’s been, I’d love your feedback! 😊
🛒 Practical info – Targa neighborhood
We’ll be in Targa (El Idrissi Street).
👉 Are there shops nearby for quick groceries (breakfast, water, etc.)?
If you’ve got any great tips, contacts, or little tricks, I’d love to hear them! 😍
Thanks so much for your help! 💖
We’re heading to Morocco as a family from April 22 to May 8. It’s a bit short to explore such a beautiful and vast country, but school and work commitments, you know how it is...
My partner is a musician and absolutely loves Gnawa music.
Unfortunately, we won’t have time to visit Essaouira, as we’re heading south toward the Valley of the Roses...
Do you know of any places around Marrakech, Ouarzazate, or Kelaat M’Gouna where we might have the chance to meet Gnawa musicians?
We’ll also be staying a few days in Aït Benhaddou and Skoura during our trip toward the Dadès Valley.
If you have any good spots to buy a guembri along the way, I’d love to hear about them too! :)
Mid-May: arriving alone (so, a "petit taxi"?) at Marrakech airport around 4:30 PM,
is it advisable to take a taxi at the airport (cost?) or is it wiser to book one through the hotel before departure (which would cost me 20 €)?
I think I’ve seen lower fares elsewhere (12 €?).
Destination: Riad Sijane near Djemaa El Fna square. Thanks!
I’m planning my next trip outside Europe for next year, but unfortunately, I don’t have a choice with the dates—it’s late June to early July. Last year, I went to Japan for three weeks, and it was constantly 36-37°C with over 90% humidity. It wasn’t easy, but it wasn’t impossible either.
For Egypt, I know it’s a period to avoid if possible, but I’m thinking that by the sea, it might be manageable. Otherwise, I’ll consider another destination.
Day 1: Arrival in Hurghada in the evening
Day 2, 3, 4: Hurghada
Day 5: Hurghada, then drive to Luxor in the early afternoon
Day 6: Luxor
Day 7: Luxor, then drive back to Hurghada in the late afternoon
Day 8, 9, 10, 11: Hurghada
Day 12: Return flight
For the Hurghada trip, either rent a car or—easier—a private car/van.
Is it worth adding an extra day in Luxor?
During the stay, we’re planning activities like camel rides, quad biking, jeep tours, snorkeling, and jet skiing.
Hi there,
We’re planning a trip to Morocco in September-October in our Fiat camper van, which isn’t a 4x4 but has already handled quite a bit of rough travel. While reading up on southern Morocco, we’ve been drawn to the Aguinane oasis but I’m having trouble locating it on the map. Is it possible to get there without a 4x4?
Thanks for your help