Qui peut me donner son expérience en tant que conducteur à Bali (j'ai recherché sur le forum et rien trouvé😕)?
En effet, mon mari et moi souhaiterions louer une voiture et peut être un ou deux jours une moto, mais nous n'avons pas trop le sens de l'orientation..🤪 Alors est-ce que la signalisation est claire pour aller vers les destinations voulues?
Nous avons peur de nous retrouver perdus en pleine campagne !!! Où trouver des cartes routières sur place ?
Notre parcours serait le suivant... peut-être que ce sera plus précis pour vous.
1-Départ de Séminiak vers Munduk (vaut-il mieux passer par Ubud ou y'a-t-il une route directe (combien de temps de route si on fait Séminiak-Munduk)?)
2- route Munduk-Ubud
3- route Ubud - Amed
4 - route Amed - Padangbai (pour aller vers Nusa Lembogan)
5 - route Padangbai- Jimbaran
Est-ce trop stressant et fatiguant tous ces parcours ou sont-ils tous possibles via Perama (peut-être plus long aussi?)?
Pour info, nous ne souhaitons pas prendre de chauffeur pour être plus libre dans nos visites.
Faisant notre première nuit à séminiak où vaut-il mieux se rendre pour la location de la voiture?
Peut-on laisser notre véhicule en sécurité à Padangbai pendant notre séjour de 2 jours sur Nusa Lembongan? Si oui où?
(Nous aurions préféré faire le trajet Nusa Lembongan vers Sanur puisque nous voulons rejoindre Jimbaran mais notre véhicule sera sur Padangbai, à moins de descendre de Amed jusque Sanur directement....mais cette route semble longue non?)
Ca fait beaucoup beaucoup de questions (c'est pour cela que jes ai soulignées !!!) mais....
Trouver des cartes sur place n'est pas évident. Il y a une librairie à Ubud où j'en ai vu, mais elles étaient de mauvaise qualité. Je te conseille donc de les acheter en France, même si elles sont assez difficilement trouvables (vas voir à l'astrolabe, à Paris, ils ont de tout).
Pour ce qui est de la conduite en soi, ça change un peu de l'Europe, mais ça va. J'ai une expérience de moto, mais ça doit être sensiblement la même histoire : tout se détermine en fonction du rapport taille/poids des véhicules : un bus arrivant en sens inverse est donc prioritaire, et il faut se pousser pour le laisser passer. Mais si j'ai eu quelques moment d'effroi (dieu que je déteste ces grands camions jaunes qui vous doublent en se collant à 5 cm de votre guidon !), tout a très bien été, et je n'ai vu aucun accident sur les routes que j'ai parcouru.
Qui veut chasser une migraine n'a qu'à boire toujours du bon
Nous avons passé 15 jours à Bali en famille avec une voiture de location.
Après un temps d'adaptation à la conduite à Bali (conduite à gauche, priorité au véhicule le plus gros, par exemple), nous n'avons eu aucun souci. En dehors de la grand route qui arrive de Java et qui conduit à Denpasar, la conduite est très cool.
Pour les cartes, nous en avions acheté une chez nous, mais devant son inexactitude, nous en avons acheté une seconde sur place, toute aussi inexacte mais avec des erreurs différentes ...
Nous nous sommes régulièrement perdus, mais ce fut l'occasion de voir de beaux paysages, de rencontrer de gens charmants qui ont fait ce qu'ils ont pu pour nous remettre sur le droit chemin.
Amed/Sanur peut se faire tranquillement dans la journée, tout dépend de ce que tu estimes long.
et concernant les panneaux de direction, lesdestinations sont claires??
Les quoi ???? 😏
il y a peut-être des panneaux en ville, mais j'ai pas vu un panneau au milieu de l'île, ou au prie c'est écrit en indonésien voire en Balinais...
concernant la conduite, bah si tu n'a pas peur de doubler une moto avec le mari, la femme et les 3 enfants dessus (si si !), en même temps qu'un camion te double et qu'un autre camion arrive en face, vas-y, la conduite à Bali est fait pour toi 😉
Il n'y a pas de problème sans solution... et si il n'y a pas de solution, il n'y a pas de problème !
Peu de panneaux, mais peu de routes aussi, pour un peu que vous ayez une bonne carte. Je vous conseille la carte Allemande Marco-Polo, qui m'a paru très bien. C'est d'ailleurs un éditeur très fiable, bien plus que Michelin par exemple, à mon humble avis en tout cas.
Où se la procurer : peut-être au Virgin Megastore du Louvre, et sinon à l'Astrolabe, rue de Provence à Paris. Internet sinon.
T'en fais pas, de toute manière tu peux toujours demander ton chemin, les gens sont très gentils et serviables.
Qui veut chasser une migraine n'a qu'à boire toujours du bon
....pas de panneaux indicateurs à Bali...............pour la carte routière, il y en par ex au Mata Hari...magasin connu et facile à trouver.....sinon, que dire de la conduite : es-tu déjà un peu habitué à la conduite à gauche ? As-tu déjà conduis dans un pays très peuplé ou les règles sont plutôt floues ?
Si tu n'as conduis qu'en France, commence par conduire une mob là bas, ça t'aidera à comprendre comment ça marche......
lors de notre dernier séjour à Cuba, nous avionslour une voiture, c'est vrai qu'on etait plutot libre .... mais a bali pour ma part je ne tenterai pas l'experience.
Prend toi un chauffeur et demande lui de t'arreter la ou il te plait
Apparement ce n'est pas si cher que ca, en plus tu aura certaineemnt le chance de t'arreter dans des endroits magnifiques ou tu ne te serait jamais arrété seule
Bonjour
j'ai conduit à Bali...
C'est sans problème à condition d'avoir un permis INTERNATIONAL valide..
Nous nous y sommes parti ... sur un coup de tête sans permis....et en 7 jours .. Pas eu le temps de le faire faire... en se disant on verra bien .... on a vu..!
On c'est fait arrête .. 2 fois.... "paiement" de la main à la main "Backchich"..
Bon vu le cours de Change Euro/ Roupies .... on s'est pas ruiné..
Excédés nous sommes allé à Denpasar Chez les Flics ils nous ont fait un "papier" passe... Partout... Et nous n'avons plus jamais été inquiétés..
La seconde fois.... l'an d'après .. nous avions tous les docs Nous n'avons pas ete inquiétés .. la encore...
C'est sans soucis...
A Plus..😉
J.J GILBERT
RE...
Tu sais les routes sont très belles... Mob's .. ou Motos.. C'est bien que dans le film "Toute la beauté du monde" mais en pratique... Il vaut mieux un 4x4 petit maniable ou un Cabriolet Mais il y fait Chaud...
Nous nous y sommes allé 2 fois... l'été ... 2 fois 1 mois... du bonheur... Jimbaran le soir c'est le bonheur que de manger des poissons grillés sur la plge face au soleil couchan.. Si ça c'est pas du romantisme....
A plus J.J.
Nous sommes restés 3 semaines à Bali et avons justement pris un chauffeur pour etre plus libre .................. Il n'y a pas de signalisation, enormement de motos, sans parler des animaux et des enfants. les balinais conduisent toute en douceur en comparaison des autres iles. Je ne vois pas le plaisir/ l'avantage ( sauf financier ) que l'on peut prendre à conduire à bali. En prenant un chauffeur vous pourrez profiter du paysage beaucoup plus tranquillement et voyager sans stress.
Alors pour ce qui est de conduire a Bali... hum hum ... que dire ?😄
Des panneaux ben ils sont tres rares pour indiquer la direction... Si vous demandez votre chemin a un Balinais il vous repondra toujours par oui et pourra vous donner de mauvaises indications car la bas on ne dit jamais non meme si on ne sait pas ce qu`on nous demande. C`est ainsi....
Vous risquez de vous perdre frequemment mais cela vous permettra de tomber sur quelques jolis paysages.
Ca c`est un point positif non ?😏
Sinon panneaux de signalisation quasi inexistants si vous trouvez des panneaux stop a Bali ils sont tres tres rares et vous etes un chanceux de l`avoir trouver, prenez le en photo ils sont tellement rares sur l`ile 😄, d`ailleurs pratiquement les seuls existants...Apres si vous voulez vous risquer a vous faire quelques frayeurs avec des motos qui deboulent n`importe comment, vous coupe la route, la priorite comme bon lui semble libre a vous. Car la bas les balinais ne connaissent a peine le mot priorite car la bas le permis ca s`achete et pour les permis voiture 1-2 journee de cours et pas obligatoire et hop vous payez et vous avez votre permis voiture. Et puis les dieux les protegent !!! Ca laisse pas mal de personnes sachant tres mal conduire sur la route vous ne trouvez pas ???
Sinon ben apres ca vous avez les camions ah eux ce sont des plaies, ils peuvent vouloir vous doubler en pleine montee alors que juste apres il y a un virage... et je pense que ce sont eux les plus dangereux de tous. Ah oui faites attention quand vous rentrez de nuit vous pouvez avoir des bakso (restaurant sur roue) sur la route et ils n`ont pas de petite lumiere pour dire qu`ils sont sur la route extremement dangereux. Bon en clair conduire a Bali c`est stressant, et il faut toujours etre vigilant a chaque instant, on ne peut pas conduire la bas aussi tranquillement qu`en Europe donc ca epuise beaucoup.
Aller encore une fois ce n`est qu`un avis fait d`une experience. Je vous ai donner tous les details necessaires pour vous decider et je vous ai mis en garde sur les dangers que vous pourrez rencontrer. Maintenant je pense que avec tous les avis precedents ainsi que le mien vous allez reussir a vous decider 😉
Bon en clair conduire a Bali c`est stressant, et il faut toujours etre vigilant a chaque instant, on ne peut pas conduire la bas aussi tranquillement qu`en Europe donc ca epuise beaucoup
Ajoutons tout de même que, par rapport à l'Europe, la vitesse moyenne est très inférieure à Bali.
De plus, quand on est touriste, on ne conduit généralement que de jour et on évite les grands axes, ce qui limite nettement les inconvénients que tu décris.
Franchement, à la lecture de ton post, je ne retrouve pas du tout ce que j'ai ressenti en conduisant à Bali.
En effet la vitesse moyenne est inferieure a Bali mais cela n`empeche tout de meme pas qu`il y a de nombreux accidents, combien de fois j`en ai vu ou en ai lu dans les journaux. Ce n`est pas forcement la vitesse mais le comportement des gens au volant comme j`ai decrit precedemment. une personne a 50 km/h peut tres bien provoquer un accident contrairement a uen qui conduit a 90 km/h et qui maitrise son vehicule et a une bonne conduite au volant... pour ce qui est de conduire de jour, parfois on peut revenir quand la nuit tombe et c`est a cette heure la que les bakso sont sur la route pour rentrer chez eux et sont donc assez dangereux. Pour ce qui est de mon post je vis a bali a l`annee donc j`ai mis en avant les dangers pouvant etre rencontres et les inconvenients egalement. Apres chacun sa on experience en effet ; de toute facon l`auteur du topic fera bien ce qu`il veut une fois sur place, conduire ou ne pas conduire. Et comme j`ai dit precedemment ce n`est qu`un avis, libre a en tenir compte ou non en tout cas il a ete donner.😉
Assez d'accord avec les posts precedents. Il y a des panneaux indiquant certaines directions, mais ils sont souvent judicieusement places derriere les arbres.
Parfois, les grandes directions sont absentes, par exemple de Singaraja a Ubud, il faut chercher le panneau Ubud. Je ne l'ai jamais vu. Les bornes sont parfois des indications precieuses.
Sinon, demander '" Mana jalan ke.... " en principe les interpeles repondent avec la main en indiquant la direction. Apres, truss veut dire tout droit, kiri a gauche et kanan droite ( l'orthographe n'est pas garantie ).
Ceci dit, ce n'est pas si simple et sympa de conduire a Bali que certains veulent le laisser entendre.
Hier soir, j'ai eu un accident a Lovina et ce n'etait pas tres drole.
D'abord parce que la jeune femme qui avait percutee mon vehicule avait fait une mauvaise chute, ensuite, parce que tous les temoins ( meme ceux qui n'avaient rien vu ) de l'accident etaient d'une mauvaise foi hallucinante.
La jeune femme etait en tort. Mais comment le prouver quand tout le monde crie, dit que la jeune femme a le bras et la jambe casses, qu'elle a un traumatisme cranien. Dans un cas pareil on est assez mal. La jeune femme allongee sur la chaussee, l'attroupement, les gens qui crient...
Je peux vous dire aussi que la gentillesse balinaise laisse tres vite la place a la cupidite a la mauvaise foi et, pour certains a l'agressivite.
Mon epouse et moi avons garde notre calme, aides en cela par quelques rares autochtones equilibres.
Nous avons emmenes la jeune femme chez le docteur. Apres auscultation, il s'est avere qu'elle n'avait rien. La consultation etait gratuite pour les locaux.
J'ai paye les medicaments et nous sommes rentres a l'hotel ou la police etait arrivee. Nous craignions le pire car nous pensions que la police allait valider tout ce que les " temoins" racontaient.
Comme je baragouine un peu le bahasa indonesia, je peux vous dire que les demandes de compensation pecuniaires allaient bon train. Chacun connaisssant une victime qui avait demande plusieurs millions et les avaient obtenus.
Nous n'avons pas cede sur les demandes de reparations de la moto ( une ou 2 pedales tordues ), sur les indemnisations.
A chaque fois, nous disions tranquillement que la jeune femme avait fait une erreur, que nous etions contents de la savoir en bonne sante et que par contre, nous n'etions pas contents car notre voiture etait amochee et que cela allait couter tres cher en reparation.
Finalement, la police a conclu a une faute de la jeune femme et nous n'avons pas ete inquiete.
Nous avons ete plutot agreablement surpris par l'attitude de la police et la maman de la jeune femme qui est venue nous presenter ses excuses.
Je n'avais pas trop d'illusions sur les limites de la gentillesse balinaise, cela a ete confirme.
Je loue regulierement une voiture a Bali depuis une dizaine d'annees, j'ai conduit dans differents etats d'Inde, a Sumatra et a Sulawesi, en Malaisie, au Sabah et en Thailande, donc j'ai quelques notions de conduites dans des regions dont les moeurs automobiles sont differentes des notres, mais hier, quand j'ai ete confronte a une realite que j'avais envisage, je me demandais vraiment comment cela allait tourner.
Au final, j'ai fait reparer ma roue et je suis reparti a Ubud ou je vais changer et repeindre mon aile avant.
Je prefere effectuer toutes ses operations moi meme car je suis certain que mon loueur ( chez qui je loue depuis 8 ans ) me compteras 250 a 300 dollars ( et la, c'est un minimum ) de reparations alors que dans mon devis, j'en ai pour 60 euros.
Les loueurs font peut-etre plus d'argent avec les accidents qu'avec les locations.
Ah ca il y aura souvent mauvaise fois balinaise et agressivite quand il y a un accident et qu`un bule (touriste) est dans l`histoire. On va tout de suite dire que c`est la faute du bule alors que ce n`est pas le cas par solidarite, compatriotisme et essayer de faire payer le bule si il y a degats surtout et encore meme si il n`y en a pas. Vous avez bien eu de la chance que la femme n`avait rien car si ca n`avait pas ete le cas je pense que la la police n`aurait pas voulu entendre la vraie version des faits et vous auriez eu a payer tres cher...En tout cas vous avez bien fait de garder votre calme car c`est de rigueur a bali sinon dans le cas contraire cela est interpreter comme de la provocation et la vous etes surs et certains d`aggraver la situation. En tout cas vous avez eu une bonne maitrise de la situation et tout est bien qui finit bien heureusement. En tout cas cela prouve bien ce que je disais quant aux accidents a bali... Merci du temoignage
Ma contribution à cette discussion 🙂 : la photo de l'affiche du film Toute la beauté du monde.
(je l'ai prise l'an dernier sur le trajet Tirtagangga - Amed)
Ne pile pas ton grain avec une banane mûre... (proverbe africain)
Je suis entièrement d'accord avec toutes les personnes qui déconseillent de louer une voiture à Bali pour deux raisons majeures :
1/ si vous avez un accident, vous êtes toujours dans votre tort, et cela risque de vous coutez très cher, d'une part en indemnités concernant la personne que vous avez accidenté
et d'autre part, coté matériel.
2/si vous même êtes blessé lors de cet accident, il vaut mieux avoir une assurance individuelle sérieuse afin de se faire hospitaliser à Singapour, les soins à Bali
laissant vraiment à désirer. (Mon fils est resté prés de 2 mois dans le meilleur hôpital de cette ville, suite à un grave accident)
Louer une voiture avec chauffeur, (cela va vous couter 350.00
à 400.000 rp pour la journée) c'est vraiment la meilleure solution...et je dois vous avouer que cela fait plus de 10 ans
que je préfère ne pas prendre de risques !....mais ceci n'est que mon avis
personnel, bien sur !
Prendre une boussole, c'est pas mal aussi-parce que les panneaux quand il y en a sont incompréhensibles, mais l'ile est très peuplée et petite.
Dans les ronds-points ne pas se rabattre à droite ->police et - 50000, en discutant...
Attention aux chiens aussi - c'est mieux de ne pas avoir les jambes et les pieds nus.
Sinon il y a beaucoup moins d'agités sur la route qu'à Paris.
Le sage n'a pas à demander son chemin, alors que l'idiot le demande en vain. (Tchouang Tseu)
Quand on sait pas où on va, on reste chez soi!. (Fantasia chez les ploucs)
Lire cet article extrait de la Gazette de Bali et, si tu te laisses tenter malgré tout, n'oublie pas de passer par un temple pour te faire bénir ainsi que ton véhicule... j'ai séjourné chez des expatriés qui ne manquent jamais de sacrifier à cette tradition avant de rendre la route !!!!!!
Je me suis fait un "book" des situations ubuesques que j'ai pu voir sur les routes, persuadée que personne ne voudrait me croire si je me contentais de le raconter sans preuves à l'appui (la plus hallucinante, et plusieurs soirs de suite : un groupe de jeunes hommes "prenant le frais" assis à même le macadam sur une voie assez fréquentée... et cette scène je n'ai malheureusement pas pu la photographier, il faisait trop nuit !).
Je pense avoir compris le messge !!! et ne regrette pas d'avoir posé la question (pourquoi on ne trouve pas ce sujet abordé dans les guides quand ils parlent de location de voiture??? ils restent souvent évasifs)
entre 400 000 rp/ voiture avec chauffeur (il vous accompagnent la nuit pour aller en boite?) et 100 000rp/j pour juste la voiture, je préfère conduire...
pas plus dangereux qu'a paris, il suffit de faire attention aux motos, poules et chiens.
Il y a des panneaux un peut partout, après un bon sens de l'orientation et le tour est joué.
Pour ceux qui se plaignent que les panneaux sont écris en bahasa, je vois mal les indos traduire "gyanar" ou "tampaksiring"...
Pis, le bahasa n'est pas bien dur à apprendre...
Il m'est arrivé de tuer une direction sur un 4*4 loué, mon loeur a réparé la voiture au bord de la route et ne me réclamait rien.... tout ne me pretant la sienne pour que je puisse profiter de ma journée !
évitez les loc de motos en ville, çà peut mal voire très mal finir
Nous revenons juste de Bali et je trouve votre message.
Vous n'indiquez pas la date de votre départ, donc je ne sais si vous trouverez mes réponses avant de partir.
Concernant la location du véhicule.....:
j'ai l'habitude de conduire moi-meme à l'étranger meme à gauche (experience Thailande 13 jours)
A Bali, je n'ai pas pris ce risque et je ne le regrette pas!!!
J'ai vu des accidents que je ne vous souhaite pas. Ils mettent souvent en cause des "touristes", évidemment et sont souvent mortels malheureusement.Sachez que la conduite à Bali est réellement dangereuse, on roule dans tous les sens, on vous coupe la route, on double sur la droite comme sur la gauche, les boossters frolent votre voiture à chaque instants, les chiens traversent partout. Et bien cette fois, je me suis mis à l'écart de ce stress, et meme avec un chauffeur vous chercherez la pédale de frein ou la poignée pour vous accrocher. Je ne cherche pas à vous traumatiser... c'est juste une mise en garde. En cas d'accident, responsable ou pas, vous serez responsable....en tant qu'étranger... c'est comme ça en Thailande aussi. Les chauffeurs eux, ont l'habitude, ils maitrisent la route, pas nous.
Mais si vous vous sentez, lancez-vous.
En ce qui concerne la signalisation, c'est pas compliqué...... y en a pas!!!!!!!!!
C'est le 2ème point noir quand on veut faire de la route à Bali. Il faut demander son chemin partout mais on peut pas s'arreter n'importe où sur la route au risque de se faire rentrer dedans, les routes ne sont pas larges. Sinon je vous conseille d'acheter une carte avant votre départ, là-bas j'en ai pas vu de bonnes, ou alors je ne sais où elles sont.
Pour accéder à la jolie région de Munduk, vous pouvez passer par kapal, mengwi, bedugul. pas obligé par Ubud. Mais là encore, il faudra trouver la route.
En ce qui nous concerne, nous sommes allés à Lembongan de Sanur, mais vous pouvez y accéder par Padangbai, c'est moins long et moins cher. Je ne sais quoi vous dire pour la voiture, à priori, il y a peu de voleurs, évidemment, on ne sait jamais....... au passage, je vous donne l'adresse de l'hotel "PURI RAI" à Padangbai, 3 piscines, bien logés pour 300000 R la nuit, petit déj inclus.
C'est sur qu'il vaut mieux revenir par sanur si vous voulez faire Jimbaran après. Amed.... c'est loin et long. Mais tout se fait.....avec du temps. Nous, on avait un mois, on a pris le temps.
C'est aussi pour celà que je vous conseille de prendre un chauffeur, vous irez directement là où vous voulez en un minimum de temps. Sachez aussi que les parkings sont payants, et toujours plus chers pour nous "les blancs". Avec un chauffeur, vous ne payez pas, c'est lui qui règle. Bon, faut pas exagerer, ça coute pas une fortune.
Si vous voulez d'autres renseignements, n'hésitez pas à me contacter sur mon mail: angeliquejamet0018@orange.fr, c'est plus pratique.
Je vous laisse les ref de notre chauffeur si ça vous branche, vous ne pourrez jamais etre déçus, c'est un gars génial, dévoué, patient, un coeur gros comme ça, de grandes connaissances et un humour étonnant. On se demande encore comment il a apris tout ce Français. 40 euros la journée pour un chauffeur-guide francophone comme lui, chapeau. il y a plus cher sans garantie.
Bon, j'espère vous avoir éclairé un peu, vous me recontactez au besoin. Je vous renseignerai avec plaisir.
c'est pas pire que Paris Bali....
il suffit de faire gaffe, et au maximum on roule à 80km/h labas
pis 40€/j c'est tout de même cher quand on voit que l'on loue une voiture pour 8€...
avec 40€/j, tu dors, tu mange, tu bois et tu loue une voiture en plus....
t'as "en partie" raison. au moins en ce qui concerne le prix, c'est vrai qu'avec 40 euros tu peux faire plus de choses. mais s'il t'arrive un pepin, tu vas vite voir que ça va te couter plus de 40 euros: Une amie a eu un souci en louant un booster sur Lembongan. un petit chemin tout mignon à 10 kmh, pas vu le chien, et boum le chien, et boom le booster et boom la copine et boom l'addition......... c'est sur que ça n'arrive pas toujours.
c'est pas compliqué, y a rien d'assuré, ni les boosters, et souvent ni les bagnoles à........8 euros. Ca, c'est un point à bien vérifier, l'assurance. Mais de toute manière, en cas de pépin tu seras de ta poche, alors on risque ou on risque pas.
Bon, en Thailande, j'ai loué 15 jours sans chauffeur et ça s'est bien passé (pas sans stress).
Mais Bali, c'est tout de meme pas le meme registre, tout bien comparé. Après, c'est une question de choix, de budget, et........d'age.
Tu vois, nous on était 4, ça a bien diminué le budget. On n'avait pas de stress, pas de caution, pas de problème d'assurance bonne ou pas bonne, aucun risque, on a appris 1000 choses, on a pu prendre notre temps, pas de souci de choix de route au risque de se pommer (y a rien d'indiqué), on s'est fait un ami de coeur (faut penser aussi que 15 jours de promiscuité ça dérange ou ça renforce, c'est selon, mais avec les Balinais, ça peut pas foirer). C'est sur que y a pas forcément besoin de ça pour créer des bons contacts, mais ça aide, honnetement. Au travers de ça, on est rentré dans la famille, on a assisté à des cérémonies privées etc... et surtout, moi, je me suis trouvé un "frère" de coeur au bout du monde parceque bonsoir les émotions au moment du départ, et pour tous les 5.
Voilà, bon sorry je suis un peu sorti de ton sujet, mais c'était juste pour dire qu'un investissement supplémentaire peut parfois apporter "autre-chose".
Pour donner mon avis personnel sans avoir tout lu des autres posts, je loue toujours une voiture et je conduis moi-même.
La conduite à gauche est facile à mon goût et conduire à Bali est encore plus facile. A l'intérieur il y a peu de voiture. A Kuta beaucoup de voitures mais on ne te stresse pas derrière donc c'est assez cool en cas de recherche de trajet.
A mon avis, il vaut mieux conduire pour être autonome et puis il y a peu de route à Bali. Tu peux trouver une carte sur place en librairie. J'en avais trouvé une qui datait un peu mais le réseau routier est guère évolutif.
Pour les panneaux, pas facile à trouver, on s'est planté quelques fois mais vraiment aucun problème pour revenir sur la route ou demander à quelqu'un. Tu as toujours un passant à qui demander et ils sont toujours très serviables.
Donc n'hésitez pas à mon avis et louer votre voiture en conduisant vous-mêmes...
Nous qui étions sûr de louer, on va reconsidérer la question... on se fera une idée sur place mais c'est sûr qu'on va prendre en considération toutes vos remarques et ne pas s'engager dans des galères potentielles.
En tout cas merci pour vos nombreux commentaires, qui ont dû servir à d'autres aussi...
personnellement je loue à chaque fois, mais c'est sûr je suis "jeune" et la circulation ne me fait peur.
Faut savoir que les gens ne roulent pas tant que çà comme des fous. Au contraire çà roule pas bien vite, et mettent leurs cligno à chaque fois ( pas comme à paris....)
par contre faut jouer énormément du klaxon (quand on double, quand on attaque un virage serré....)
après si on a le budget et le temps, pourquoi pas un chauffeur ;)
Pour ce qui est de rouler pas bien vite comme je l`ai dit dans un de mes messages sur cette discussion on peut tres bien ne pas rouler vite et avoir un mauvais comportement au volant, mauvaise conduite et provoquer un accident contrairement a quelqun qui roule plus vite et maitrise tres bien la conduite... Pour les clignotants tu trouves qu`ils le mettent a chaque fois ??? 😄 Ah ben t`es un chanceux alors, ils sont quand meme pas mal notamment les motos a ne pas le mettre du tout ou a le mettre a 1-2 m avant de tourner !!!
je parlais plutot pour les voitures ;)
sinon à 40km/h en voiture, si tu as un accident tu ne va pas avoir grand chose...
même sur leurs voitures neuves, ils n'ont pas d'airbag, çà n'existe pas ( preuve qu'ils ne roulent pas bien vite)
mais la conduite reste tout de même un peu "sport"
Peut etre bien qu`a 40 km/h tu risques pas grand chose mais les reparations pour la voiture de location ca sera de ta poche et si il y a degat sur la voiture avec qui tu as eu un accident souvent ca sera a toi de payer les reparations car tu es un touriste. Et puis si jamais des personnes louent une moto, petites histoires : recemment 2 touristes etaient en moto, ne roulaient pas trop vite et etaient en direction de sanur manque de chance ils sont rentrer je ne sais comment dans une moto qui etait devant eux, la conductrice de la moto accidentee a ete gravement blesser et est dans le coma, c`est donc aux touristes de payer les frais... et ca revient cher les vacances pour un petit accident. Mais bon vous pouvez tres bien avoir ce genre d`accident en etant en voiture et heurter une moto et voila ou ca peut en arriver parfois... Aller encore une autre histoire, un francais rentrait de nuit et un chien s`est mis au travers de sa route, n`a pas pu l`eviter et le mec est mort quelques jours plus tard, ca aurait tres bien pu arriver de jour egalement ca...
merci, inventemoa, de confirmer ce que je pense de la conduite à Bali.
Il ne faut pas réfléchir en terme de budget mais bien en terme de sécurité.
Si c'est pour partir stressé, le doute à l'esprit et la peur au ventre..........😕
Bon, à chacun ses voyages, mais on peut éviter les ennuis et les bobos🏴☠️
C`est sur apres chacun est libre de faire ce qu`il veut apres s`etre renseigner sur internet sur la location de voiture. Mais bon si il y a un vrai accident et que vous etes beaucoup blesser et qu`il faut vous rapatrier ca coute bonbon ou bien si vous envoyez quelqun a l`hopital a Bali pareil. On se dit toujours que ce genre de choses arrive qu`aux autres et quand ca nous arrive on se dit " merde j`aurais du ecouter les avis donnes ". Mais la faudra s`en prendre qu`a soi meme !!! Et pis c`est tellement mieux de profiter tranquillement du beau paysage balinais plutot que d`etre toujours sur le qui vive sur la route...
On se comprend bien!!
Souviens-toi que je t'avais demandé en janvier(?) des infos sur un chauffeur. Tu m'avais répondu et j'ai cherché à le contacter, sans succès. L'adresse était revenue non aboutie.
Je m'en suis donc trouvé un autre, super, sans regret, et surtout pas de regret d'avoir investi dans le choix. Voyager tranquille, c'est voyager utile!
Oui on se comprend tout a fait 😄
Pour l`adresse du chauffeur- guide tu aurais du me le dire que c`etait non aboutit car j`ai mal du l`ecrire, je le conseille souvent et dernierement quelqun l`a contacter de ma part donc c`est certainement du a une erreur de frappe de ma part. Mais du moment que tu as trouver quelqun d`autre qui t`a bien fait decouvrir Bali c`est l`essentiel 🙂.
Ah oui tenez je viens de retrouver une tite histoire sur un conducteur francais a Bali (extrait de la gazette )
" Domino Il est jeune, il n’a son permis de conduire français que depuis un an. Intrépide, il loue une Suzuki Katana pour visiter Bali. Mais les rues sont étroites et il n’a pas encore le compas dans l’œil. Il heurte une sepeda motor première d’une série garées perpendiculairement au trottoir : elles tombent toutes à la suite. Un bruit d’enfer, le spectacle est lamentable, les propriétaires patibulaires commencent à sortir des maisons alentours. Affolé, il dégage la voiture, accélère dans l’ivresse du délit de fuite. Mais la chance n’est pas avec lui, cent mètres plus loin, au premier carrefour, il heurte une voiture et se retrouve bloqué. Sorti manu militari de l’habitacle, il n’est pas sorti de l’auberge…
Qu’est devenu ce jeune conducteur qui a fait tomber une série de motocyclettes, s’est enfui mais a été aussitôt rattrapé par la foule des propriétaires ? Est-il allé en prison ? Non une simple garde à vue au poste le temps de négocier avec quelques représentants des « motocyclettards en colère ». Bien sûr, il a fallu indemniser pour les dégâts matériels et surtout les préjudices moraux mais Western Union a permis au Papa d’envoyer l’argent dans la journée. Il a surtout appris que le délit de fuite était globalement répréhensible. "
Aller je vous redonne un autre extrait de la gazette issu du Mot du Consul :
" Mlle. Y, touriste de 27 ans a provoqué un accident de voiture. Deux Balinais, blessés aux jambes ont dû recevoir des soins hospitaliers, leur motocyclette est très endommagée. J’envoie une interprète pour l’aider dans les négociations et formalités avec la famille, l’hôpital et la police. Celles-ci durent 3 jours. Finalement, Mlle Y peut sortir du territoire après avoir versé une compensation de 3800 US $. Jeudi 19 janvier, un couple de jeunes touristes arrivent tout penauds. Ils ont cogné avec leur Kijang de location un tas de terre stocké à la « balinaise » sur la route. L’aile et le pare-choc sont très endommagés. La franchise de l’assurance est de 800 $US ! Craignant que le loueur leur extorque ce montant, nous envoyons notre chauffeur tout seul faire évaluer le montant d’une réparation dans un garage voisin : 700.000 roupies pour 4 jours de travail ! Une paille à côté de ce que cela coûterait en France. Nos deux malheureux retrouvent le sourire et repartent avec des arguments qu’ils pourront utiliser face aux prétentions de leur loueur. "
Et toc!
le montant des frais me fait penser à ce qui est arrivé à une amie sur Lembongan. On avait loué 2 boosters pour 2 jours. Le 2ème jour, elle se plante sur un petit chemin de terre pour avoir accéléré et freiné du frein avant en meme temps(dans la panique). Elle, bien amochée, mais sans gravité (c'était de la terre heureusement). Et le booster éraflé de ci de là, le guidon tordu et la fourche faussée: 750 000 RP de facture. Pas trop cher pour nous, mais bon, à bon entendeur salut.
😄 Bon ben votre amie fait partie des exemples a rajouter. malheureusement pour elle. C`est sur 750.000 rp ca represente pas grand chose pour les europeens mais en monnaie local ca fait cher. Et puis c`est mieux de depenser 750.000 rp par exemple pour une nuit dans un bel hotel ou autre que pour des reparations...
Je donne des exemples concrets car sinon on ne veut pas me croire parfois malgre mes nombreux messages allant dans un sens defavorable a la location d`un vehicule a Bali...😄
conduire a bali c'est chaud ! mais pour visiter c'est super la route pour ahmed est assez longue env 3 heures d'ubud padangbai est sur la route les paysages sont extra bon si vous vous perdez a bali vous trouverez toujours quelqu'un qui vous renseignera avec le sourire
les vols de voitures a bali sont des phenomes etraordinaires
bon sejour
Bobjour
Mon expérience de conducteur à Bali
J'ai 47 ans, ma femme 44 . En france nous roulons en 4x4 et en asie nous nous déplaçons en scooter (115 ou 125 cm3)
Je pense pas qu il soit plus dangereux de faire de la moto a Bali ou en Thailande qu' à Paris !!!
La règle à Bali est d'échapper aux rares grandes artères et emprunter dès que possible des petites routes merveilleuses.
C'est réellement un vrai Grand pied que de se perdre dans les campagnes en scooter. Les petites routes qui bordent les rizières, qui traversent les villages sont magnifiques.Et meme dans les grandes villes, se retrouver à un feu au milieu de 50 scooters avec des locaux autour de vous c'est un bonheur !!! A bali pas besoin de panneau, les habitants se font un plaisir de vous indiquer le chemin.
pOUR LE PERMIS INTERNATIONAL, c'est vrai qu il faut l'avoir, cela nous a permis de faire la nique au cow boy de flic qui nous a arreté espérant nous soudoyer qqs argents.
En 15 jours on a pas vu un accident. C'est sur qu il faut rouler doucement, prudemment, et éviter de conduire la nuit.
Faites l'expérience d'une journée en scooter au nord d'ubud par exemple et vous comprendrez...
Bon voyage
Après avoir effectué diverses recherches et parler avec plusieurs personnes parties à Bali, les avis divergent et je n'ai pas arrêté mon choix: louer une…
Bon je crois que pour ma question tout est dit dans le titre ;) Pour résumé ma situation: je pars en Indonésie début juillet, je voulais me faire faire un…
Alors voilà, après avoir lu les nombreux post concernant les permis de conduire en indonésie je commence à etre un peu inquiete: je compte partir plusieurs…
Je voulais savoir si le permis français était valable pour conduire à Bali. De plus, je voulais savoir si les routes ne sont pas trop dangereuse et si tout est…
J'ai un permis de conduire français et je me demandais s'il me fallait un permis international pour conduire à Bali? Est-ce que qq'un peut me renseigner? Merci
Je prepare un voyage un Indonésie sur Sulawesi et Java, en Septembre sur 10 jours.
Je ne connais pas du tout cette partir du monde, tout conseil bienvenue!
Je voyagerais seul, également a la recherche de conseils pour rencontrer d'autres voyageurs ou locaux.
Hi everyone,
I couldn’t find any recent info on Kuching.
Can anyone recommend a hotel or guesthouse for under 100 RM that’s nice and affordable? No dorms, please.
Also, does it rain a lot in November, and is it still worth visiting Semenggoh or Bako?
Hi,
On September 1st, we're heading to Kalimantan for six weeks, probably from Pontianak to the Derawan Islands.
I've scoured this site, which is usually my go-to 😉, and others like VoyageForum, but recent info is pretty scarce.
I'd love any tips on places you've visited—our itinerary is still a work in progress.
We're two couples traveling with backpacks, using buses, boats, guesthouses, and homestays.
Thanks in advance!
Hi everyone,
Could you share your thoughts on my 3-week itinerary?
We’re a small group (family + friends) of 12 people, planning to leave around January 21, 2027.
Here’s my itinerary:
3 nights in Bangkok
4 nights in Chiang Mai
3 nights on Koh Samui
3 nights on Koh Phangan
4 nights in Krabi
4 nights in Phuket
I’m also open to any great tips you might have...
Thanks, everyone! Alain.
Hi,
From Malacca to get to Jerantut, is it better to go back to KL and take a bus from there, or take a bus to Tampin and then a train? Any feedback on the "Jungle Train"? (duration, price, comfort, etc.). Thanks
Hi there,
We’re planning a 3-week family trip next summer with our three kids, who’ll be 8, 8, and 7 years old.
After some research, we’re leaning toward Malaysia to combine nature/forests and paradise beaches. The idea is to introduce our kids to the country’s culture, nature, and wildlife.
We want a great trip but without splurging on luxury options like high-end lodges and resorts. We’re looking for comfort with a touch of authenticity—basically, a good middle ground.
I’ve started putting together an itinerary and would love your expert advice and tips to help us build this amazing trip with our little ones.
Day 1: Departure from France
Day 2: Kuala Lumpur
Stay at a hotel near the airport or KL Sentral.
Just one night.
Day 3: Morning flight to Sandakan (Borneo).
Stay in Sepilok
Day 4: Sepilok:
* Orangutan Center
* Malayan Sun Bear Center
* Rainforest Discovery Centre
Day 5: Depart for Kinabatangan.
Boat safari in the late afternoon.
Day 6: Sunrise safari.
Jungle walk.
Evening safari.
Day 7: Final safari.
Return to Sandakan.
Flight to Kuala Lumpur, then to Kota Bharu (or overnight transit depending on schedules).
Day 8: Transfer to the port.
Boat to the Perhentian Islands.
Days 9 to 13: Perhentian Besar
5 full days.
* Snorkeling
* Hiking
* Turtle watching
* Wild beaches
* Relaxation
Day 14: Return to the mainland.
Bus or private car to Taman Negara.
Hi there,
I’m planning a family trip (my wife and I, both 47, and our two sons, aged 5 and 12) to Malaysia for the last week of June and the first two weeks of July 2027.
We used to love road trips as a couple, then as a trio, but since our second child arrived, we’ve taken a break with "camping village" style trips.
Now feels like the right time to get back to our old habits, while adjusting the pace for the kids.
We’re craving Asia. We’ve been lucky enough to visit Thailand, Indonesia (Bali and Lombok), and Sri Lanka before.
Friends have raved about Malaysia, so we’re definitely tempted.
For those who know and love Malaysia, what would be a good itinerary starting from Kuala Lumpur, with a maximum of 3-4 stops? We’d like a mix of culture, nature, and relaxation (just to clarify, we’re not big beach fans). All of this without rushing, of course.
Hi everyone,
We’re heading to Flores and then Bali at the end of September.
We’ve already visited both but this time, once we’re in Labuan Bajo, we’d like to take a boat to the Komodo Islands to see the famous Komodo dragons.
I don’t want to sleep on the boat—just a day trip would be perfect.
Does anyone know a reliable and friendly provider to recommend?
Thanks in advance, and have a great summer!
Summer seems to be the best time weather-wise for Bali.
And since summer’s when we can take a long trip, let’s go for Bali... even though we know it’ll be *packed* with people!
So we’ll steer clear of the island’s south...
Our current plan (19 days on the ground, 7 stops):
- 4 Nights (3 days) in Ubud
2 days for rice terraces / activities (Tegallalang, Campuhan Ridge, Monkey Forest, Bird Park, coffee plantation, market (?), dance "pestacle," cooking class and/or spa)
1 day with a driver for the Temples (Pura Gunung Kawi, Tirta Empul Spring, Pura Mengening, Goa Gajah...)
- 2 nights in Sidemen (1 day for Pura Kehen + Batur Caldera + Pura Besakih and 1 day to relax in the rice terraces)
- 3 nights on Gili Meno (Rest and beaches) from Padangbai
- 2 nights in Amed (1 day from Padangbai with the Abang rice terrace and Tirta Gangga baths, and the next day a boat tour in Amed)
- 4 nights in Pemuteran (1 day for transfer and rest, 1 day to visit Kawah Ijen, and 2 days of snorkeling at Menjangan Island)
- 2 nights in Munduk (1 day with the Dayang rice terrace and the 3-waterfall hike, 1 day at Pura Ulun Danu Bratan)
- 2 nights in Jatiluwih (1 day in the rice terraces, and on the last day, we’ll stop by Pura Taman Ayun in Mengwi and Pura Tanah Lot before catching our red-eye flight).
Accommodations in homestays or hotels.
Transportation to be arranged on-site with the lodgings (?)
Boat to Gili Meno to book in advance (?)
Kawah Ijen excursion to plan ahead (?)—check with the homestay (?)
Thanks for your thoughts/comments to help us explore this destination...
After reading and researching, we're planning the following stops in Cambodia in January 2027:
- Phnom Penh
- Kampong Cham
- Kratie
- Siem Reap
- Battambang
- Kampot (round trip)
I'm wondering about the direction of these stops, which could also influence our international flights.
Either a round trip from Phnom Penh in the order above.
Or landing in Siem Reap with the following order:
This second option would save us the Battambang - PP - Kampot trip but means doing a round trip to Battambang from Siem Reap and placing the "highlight of the trip" (Angkor) at the beginning of our stay.
We’ll be arriving in Phnom Penh this coming January and we’re thinking of starting our trip with a stop in Kampong Cham, then Kratie.
After Kratie, we’re considering heading toward Siem Reap with a stop in Kampong Thom.
That said, I’m not really sure how long the Kratie–Kampong Thom journey might take or how complicated it is.
Does this stop on the way to Siem Reap seem like a good idea to you?
If we don’t visit the Sambor Prei Kuk site, are there still any walks or sights worth checking out in Kampong Thom?
We’ll be arriving in Phnom Penh this coming January and we’re thinking of starting our trip with a stop in Kampong Cham, then Kratie.
After Kratie, we’re considering heading toward Siem Reap with a stop in Kampong Thom.
However, I’m not quite sure how long the Kratie–Kampong Thom journey might take or how complicated it is.
Does this stop on the way to Siem Reap seem like a good idea to you?
If we don’t visit the Sambor Prei Kuk site, are there still some walks and/or things to see in Kampong Thom?
Hi there,
We’re planning to travel from Chiang Rai to Luang Prabang next November.
We’d like to take a slow boat from Chiang Khong—or rather from Huay Xai in Laos—with an overnight stop in Pakbeng.
Could you let us know if the boat still leaves Huay Xai in the late morning? If so, what time roughly, and what’s the price for the trip?
Thanks for your help!
Alod
We (3 adults: 68, 65, and 25 years old) are just back from a short trip to the Philippines, and I’d like to share a little summary of our journey. First of all, I’d like to thank everyone who contributes to this forum about this destination and answers the questions of those who aren’t familiar with it. I should also mention that my comments are personal and don’t reflect anyone else’s opinions. Since I don’t have any literary or photographic talent, I’ll stick to the facts and share a few details about the sights, hotels, and restaurants.
Preparations:
We chose this destination in December and quickly booked our flight tickets (540 € with Turkish Airlines) for a departure on February 16 and return on March 5, 2019. We then contacted two French-speaking tour operators based in Manila, asking them to put together an itinerary based on our wishes (places to visit, type of accommodation) and our budget. We wanted to see the rice terraces in northern Luzon, the hanging coffins in Sagada, before flying to the Visayas (Bohol, Siquijor, etc.), and the Taal Volcano, while limiting our nights in Manila as much as possible. In the end, we opted for Alize, whose itinerary and quote matched our request almost perfectly. Our exchanges helped us refine our circuit.
International flights:
The round-trip flights went smoothly. Turkish Airlines, while not at the level of Asian or Gulf airlines, does the job just fine.
Day 1:
We landed on time (6:15 PM) on Monday, February 16, at Terminal 3. We exchanged our euros (near the car rental counters), and I can confirm the exchange rate was very good. On the way to the St. Giles Hotel (decent and affordable for a transit night), we got our first glimpse of Manila’s dense traffic. The Makati district, where our hotel was located, offers a wide choice of restaurants, so we grabbed a quick bite to recover from the trip.
Day 2:
This day was dedicated to transferring to Banaue. Fortunately, we had a comfortable van and an excellent driver for this journey, which took all day (8 to 9 hours with stops). We got a taste of driving in the Philippines—and it’s terrifying. You wouldn’t want to drive on these roads. The first thing that struck us was the relatively good condition of the roads and the cleanliness (a change from other Southeast Asian countries). This impression lasted throughout our trip. Around 6 PM, we checked into our room at the Banaue Hotel (large, charm-free, but with a beautiful view of the rice terraces).
Day 3:
With the help of a local guide, we took a jeepney to Batad. And then—wow! The rice terraces form an amphitheater overlooking the small village. Under the sun, it’s simply spectacular and breathtaking! Even though we’re familiar with rice terraces (Sapa, Bali, Thailand, etc.), we were dazzled by so much beauty. We spent the day walking along the terrace walls. This place is timeless and fully deserves its UNESCO World Heritage status. However, we returned to the hotel exhausted (due to our ages and lack of exercise). We had dinner with our driver at the Las Vegas restaurant in the center of Banaue. The meal was decent, cheap, and the Filipino owner played the guitar to accompany our dinner.
Day 4:
Today, our driver took us to Sagada. The mountain road offered spectacular landscapes (about 1.5 to 2 hours). Along the way, we stopped in Bontoc to visit the small but interesting anthropological museum. It features old photos and various objects from the Ifugao tribes, as well as a reconstruction of primitive dwellings.
We then went on a short hike in Sagada with a very friendly local guide who explained the region’s funeral rites. The walk started at the communal cemetery before reaching “Echo Valley,” where we saw the first coffins hanging on the cliff. We continued to the “Underground River” and a small waterfall, ending our journey in the “Lumiang Cave” burial cave. All in all, this day was very interesting. On the way back, we made a few photo stops.
In the evening, on our driver’s recommendation, we ate at the “Bistro,” a French enclave in the center of Banaue (good pizza, roasted quail, homemade fries).
Day 5:
Today was a transfer day. To limit fatigue and nights in Manila, our tour operator arranged a flight from Clark to Tagbilaran (Bohol), saving us 2 to 3 hours of driving. But to catch our flight, we had to leave very early: 5:30 AM. Our kind driver dropped us off on time at the airport. To use it, we had to pay a 150 PHP tax per person. The Philippine Airlines flight (15 minutes) left early and was far from full. Upon arrival, we were taken to the Loboc River Hotel, on the banks of the river of the same name. A very charming lodge lost in a tropical garden. We stayed in a stilt cottage overlooking the river. We relaxed a bit in the lovely pool. This place is really great—the staff is charming, and the food is excellent for a reasonable price.
Day 6:
This day was dedicated to exploring Bohol. The program was classic, starting with the tarsier sanctuary. We saw a few specimens in a small garden, each pointed out by a staff member. It was both good and disappointing because the animals were in pseudo-freedom in a small enclosure. Then we went to the “Chocolate Hills” and climbed 240 steps to admire the panoramic view of the hills—but by 10 AM, it was crowded. On the way back, we stopped at the butterfly garden, which was uninteresting: tiny, with few butterflies. We consoled ourselves by photographing beautiful flowers. To please our teen, we stopped at the Loboc Eco Tourism Adventure Park and crossed the river lying down, suspended from a steel cable (300 PHP). Finally, we had the traditional lunch-cruise on the Loboc River. It was a factory-like experience, and the meal was unremarkable. The only good thing was the singer on each boat and the lush vegetation. Afterward, we visited colonial churches and the cathedral, remnants of the Spanish presence, before returning to the hotel for a well-deserved dip in the pool. Note that for those interested, there’s an arena near the hotel where cockfights are held every Sunday—something Filipinos are passionate (if not obsessed) about.
Day 8:
Very early departure for the port. We boarded a *banca* in search of dolphins. After about an hour of sailing, we were lucky enough to spot around a hundred dolphins. Our boat then headed to the small and charming island of Pamilacan. After a walk through the little village, we came across locals traditionally building a boat. They told us it takes about a month to finish their outrigger boat. Then we had to choose our snorkeling spot between the coral garden, the fish park, and the turtle enclosure. Note that a fee is charged for each spot: 150 PHP per place and per person. It felt a bit like we were being ripped off, especially since the spots weren’t amazing—we’d see much better on Apo for much less. We had lunch on the island at one of the many small eateries (350 PHP per person).
Days 9 and 10:
On our return, we were taken to the Bohol Sea Resort on Panglao Island, where we stayed for 2 nights. It’s a small, recent establishment in a quiet corner of the island. It’s relaxing—maybe a bit too much. It has a nice pool and access to Danao Beach, but the view is blocked by a flotilla of boats. We didn’t try their diving school. The meals were good. If we had to do it again, we’d skip this stop to spend more time in Negros.
Days 11 and 12:
We took a fast ferry (Ocean Jet) from Tagbilaran port to Dumaguete and were taken to the Thalatta Resort, about 20 km away near Zamboanguita. We stayed there for 2 nights. Let’s just say it was our favorite. It’s a small place facing Apo Island. The rooms are simple, and the pool, nestled in a magnificent tropical garden, is fantastic. The staff is friendly, and the meals are very good. The hotel has its own diving center (snorkeling gear provided) and its own boats. We booked the Apo Island excursion: 1,350 PHP per person, including lunch. It was incredible: magnificent corals, colorful fish, and turtles of all sizes. The crew was endlessly kind and didn’t hesitate to dive to guide us to the best spots. In short, a perfect day. This site is ranked among the top 5 diving spots in the Philippines.
Since we were lucky enough to be there on a Wednesday morning, we explored the surprising Malapay Market, a 10-minute walk from our hotel. You’ll find numerous stalls selling vegetables, fruits, live or dried fish, and handicrafts. Enclosures are set up for selling livestock (calves, zebu, pigs). There are also restaurants. We were lucky to see two pigs roasted traditionally on a spit. There are few Europeans, and the people are warm. A great moment.
We left this beautiful place with regret because we didn’t have time to visit the island or go swimming with whale sharks.
Days 12 to 15:
From Dumaguete port, we took a short crossing (1 hour with Ocean Jet) to Siquijor Island to reach the Coco Grove Beach Resort. A beautiful hotel nestled in a spacious tropical garden. Several restaurants and bars, 4 pools. Despite the size of the place, it remains intimate. You can snorkel (corals and fish) right in front of the beautiful beach. We stayed in a very pleasant duplex suite. For those interested, there’s a spa and a diving center. You can also take the Apo Island excursion (offered at 1,950 PHP).
We spent our days relaxing between the pool and the beach. In the evening, the sunsets over Negros and Apo were stunning.
We booked an island tour with a comfortable tricycle from the hotel (1,500 PHP). The circuit was classic and allowed us to go around the island. We discovered beaches, the famous 400-year-old ficus tree with its enormous roots, and its equally famous foot bath with its cleaning fish. Then we visited the St. Isidore Convent before heading to the Cambugahay waterfalls and their four pools. The setting is idyllic, and the water is surprisingly good—we had a lot of fun swimming. We had dinner at a restaurant overlooking the island, where you can see Apo, Cebu, and Negros. In the end, Siquijor turned out to be a real little tropical paradise.
Since the hotel restaurants were expensive, we dined at nearby establishments: Fuego (clean, good—excellent raw fish—and quiet), Chekesch (louder), and the very pleasant Baha Bar, which brews its own beer and offers more refined cuisine.
Days 15 to 16:
We left at dawn to return to Dumaguete and its airport by ferry. We had breakfast at the Coco Grande Hotel, an annex of the previous one. The Philippine Airlines flight went smoothly. A driver took us to the town of Taal. We stayed at Paradores Del Castillo, right in the heart of the old town. It’s a charming old house with only 6 rooms. The various rooms are decorated with antiques—a real little museum. The garden is pleasant and opens onto the town.
It’s an old early 19th-century house converted into a hotel, beautifully arranged with 6 rooms in the heart of the city. The restaurant in the garden is very pleasant and offers a panoramic view.
We visited an old Spanish house before heading to the beautiful Basilica of St. Martin of Tours, one of the most beautiful religious buildings in the Philippines. A mass was in progress, allowing us to gauge the Filipinos’ fervor before we could visit. When we left, it was dark, and we could admire the illuminated building. We ended our evening by exploring the night market with its many fruit and skewer stalls. A nice surprise.
In the morning, we were taken to the shores of Taal Lake, an ancient caldera where a second volcano has formed in the middle of the lake, which in turn contains another lake. We boarded a *banca* to reach the island in the middle of the lake. This was followed by an uphill walk, made difficult by the high temperature (36°C) and the dust on the path. The dust was worsened by the many horses carrying (or bringing back) the less courageous. To illustrate the difficulty of the climb, the trail is marked by the Stations of the Cross and its 14 stations. We were panting while our guide trotted far ahead. Our effort was rewarded when we reached the summit and its viewpoints over the inner lake and the surroundings. The wisps of smoke seen here and there confirmed we were on an active volcano. Inside the lake, there are supposedly 45 small volcanoes, one of which emerged during its last eruption in 1911.
On the way back, we had lunch by the lake before returning to Manila and the Bayleaf Hotel, whose main merit is its location in the Intramuros district. In the late afternoon, we walked along the walls of the old city.
We had dinner on the hotel’s panoramic terrace overlooking the city and the bay.
Day 17:
Last day! Our tour operator joined us for a tour of the Intramuros district. He enriched the visit with comments on the history, geopolitics, and economy of the Philippines. We visited the Manila Cathedral, destroyed 7 times in the past (6 earthquakes and the 1945 bombing). It’s beautiful, and its stained glass is magnificent. We couldn’t enter the San Agustin Church, the oldest Catholic building in Manila. We passed by the memorial to the Battle of Manila, which claimed over 100,000 lives. We visited the area around Casa Manila, which was closed on Monday, and had a drink at Barbara’s cabaret, located in a historic house. A very enriching morning.
Then we went to the Mall of Asia, the world’s largest shopping mall, to buy some souvenirs (Kultura store) before being taken to the airport. We exchanged our last pesos at the buying rate right after check-in.
The return flight went smoothly. We regretted not being able to use the facilities of Istanbul’s new airport, as its opening was delayed by another month.
Finances:
In the end, we spent 1,640 € for the international flights, 4,200 € for the stay (hotels, visits, various transports) with the agency (whose professionalism we can only praise), and about 700 € for meals, tips, and souvenirs.
Summary:
Luckily, we had beautiful weather throughout our stay, with temperatures between 26 and 35°C. Discovering the Philippines was a wonderful experience. The diversity of the landscapes, the kindness of the Filipinos, the cleanliness, and the truly delicious fruits (especially pineapples and mangoes). We were never harassed, unlike in many touristy countries. On the other hand, the food, though generally cheap, wasn’t exceptional.
Since this country is so vast, we might return in the near future.
Though I’m not a specialist on this destination, I’m happy to answer your questions based on my experience.
So, my flight tickets have just been booked for a trip to Cambodia from November 4th to 27th, 2025.
I’ll be traveling solo and want to explore this amazing country while getting a bit off the beaten path.
I’m arriving in Phnom Penh and also departing from Phnom Penh.
My goal is to travel as much as possible by bus and scooter.
What itinerary would you recommend?
What are the must-do things?
I’m open to all tips and info.
Thanks in advance for your help and responses.
We got back enchanted from a 6-week trip to Cambodia!
Our itinerary: Kampot - Kampong Chhnang - Battambang - Siem Reap - Kampong Cham - Sen Monorom (Mondulkiri) - Banlung (Ratanakiri) - Kratie - Kampong Thom - Phnom Penh.
We traveled by bus, minivan, boat (between Battambang and Siem Reap), overnight bus, scooter, tuk-tuk, and rickshaw for shorter distances. We stayed in guesthouses, homestays, and even in the jungle during a trek.
While the Angkor temples are fabulous, it’s the people you should visit Cambodia for—the "Land of Smiles" truly lives up to its nickname! Tourists gather in Angkor but are quite rare elsewhere, even though the country is easy to travel around.
I won’t describe our trip in detail but instead highlight a few favorite moments.
From Kampot, don’t hesitate to head out around 6 AM to see the fishermen return and their wives selling their catch (just 10 minutes away by the coast). Guaranteed picturesque!
In Battambang, known for its food scene, we discovered a cooking class with Smokin’ Pot (authentic Khmer cooking class). They pick you up from your guesthouse to shop for ingredients (we made fish amok and beef lok lak) at their village market, then cook and eat together. A private class—just the two of us! They also send the recipes via WhatsApp as a PDF. +855 12 821 400
In Siem Reap, I can recommend a francophone tuk-tuk driver who was very attentive to our wishes. We visited tourist spots but also more remote villages and local grilled-pork restaurants with him. He’s a wealth of information about local life, and chatting with him was a real pleasure—we left with regret! You can reach him on WhatsApp: Vung Hem, +855 96 614 0146.
We did a 2-day, 1-night trek in Mondulkiri. Don’t expect a super dense jungle—it looks more like a forest similar to ours. But Nara, our Bunong ethnic guide, made the experience adventurous and ultimately very immersive! WhatsApp +855 86 630 489
Bee Bee’s Chalets homestay: If you pass through Banlung in Ratanakiri, we *loved* this family and their budget-friendly bungalows. Playing Uno, enjoying Nita’s cooking (ask for her fish amok—amazing!), it was a true homestay experience! Contact Nita on WhatsApp: +855 88 818 5525.
In Kratie, rent a scooter and follow the Mekong north for 40 km at your own pace. Being so close to the locals was a treat! Same goes for heading south if you have time.
Kampong Thom: Head 25 km out to visit the pre-Angkorian temples of Sambor Prei Kuk. Around a hundred monuments spread across three sites… and hardly anyone there!
A few practical tips:
Though prices are often listed in dollars, you can always pay in riels (1 USD = 4000 riels), which is what we preferred.
PassApp: An app to book tuk-tuks or rickshaws (and most importantly, know the price upfront).
Virak Buntham: A bus company connecting several cities, bookable online.
Feel free to ask me questions about places, accommodations, etc.—I’d be happy to answer!
We’re planning our second trip to Thailand (2 weeks on-site, late April/early May) as a family with our 5- and 7-year-olds.
On our first trip, we visited Bangkok, Ayutthaya, the River Kwai, Koh Lipe, Koh Phi Phi, and Khao Lak. We especially loved Koh Phi Phi for its limestone cliffs and lush vegetation, as well as Koh Lipe for its crystal-clear waters and snorkeling.
This time, I’m thinking of spending 7 days on the islands. I was considering Koh Tao and Koh Phangan. We’d like some scenery, snorkeling right from the beach, and a bit of atmosphere—but not too much (just enough to grab dinner in the evening).
For the other part of the trip, we’re torn between Chiang Mai and Khao Sok. One or the other… or both? We don’t want to rush, but we’re really nature-focused, so we won’t be hitting too many temples…
Hi there, I’ll be on vacation in Malaysia in November and plan to spend 5 days in Penang. After that, I’d like to visit some temples and places in Butterworth or nearby, and also explore the city. Since I usually get around on foot, which neighborhood would be best for me—meaning within a 30-minute walk of attractions, street food stalls, bus lines, etc.? Thanks in advance for your help!
Françoise
Hello, it’s been a while since I last asked for your help on this forum—I’ve really missed it! I hope you’re all doing well, whether you're new or returning members.
I’m planning a trip from February 6 to 18, 2027, with my sister (we’re 47 and 50—time flies!). I’ve got my eye on a flight from Paris that lands in Bangkok on February 7 at 3 PM, with a return flight from Bangkok on February 18 at noon.
My sister has never been to this destination, and it’ll be her first time in Asia. Her priorities: beaches, sunshine, and cocktails by the shore. For me, I love that too, but I also enjoy exploring, nature, forests, and a bit of comfort (mixing guesthouses and higher-end hotels with pools). A little evening entertainment would be great, but not too much—good cocktails in a nice atmosphere rather than a rave party ;-). And I can’t help but dream of taking her on a little trek through a tropical forest (guaranteed memories and laughs, though she might curse me at the time) and showing her some karst landscapes.
I’ve been to Thailand before, but it was 15 years ago...
The idea is to give her a taste of Bangkok for 1 or 2 nights, a few days on an island (but which one...?), a tropical forest excursion with 1 or 2 nights on-site (Khao Sok?), and then back to Bangkok.
For the "main" island, even after reading the *Guide du Routard*, I’m still undecided. It’s hard to find a place that ticks all the boxes without feeling as crowded as the French Riviera in August: Koh Lanta? Khao Lak (though it’s not an island)? Koh Tao (I could maybe get my PADI certification, but I’m afraid she’d get bored, and it might be better to save that for a solo trip)? Koh Yao Yai (I worry we’d be bored in the evenings)? What a dilemma!
Thank you if you’ve read this far! Feel free to share any advice—it’ll all be warmly welcomed.
Here’s a rough outline of the itinerary (I’d rather skip a night in Bangkok if needed):
· Saturday, February 6, 2027: departure (overnight flight)
· Sunday, February 7, 2027: arrival at 3 PM, probably at the hotel by 6 PM, evening in Bangkok (overnight in Bangkok)
· Monday, February 8, 2027: day in Bangkok (Wat Pho and a floating market?) (overnight in Bangkok)
· Tuesday, February 9, 2027: travel to Koh Lanta or another island (flight to Phuket or Krabi?) (overnight on island "x")
· Wednesday, February 10, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Thursday, February 11, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Friday, February 12, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Saturday, February 13, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Sunday, February 14, 2027: beach and walks (overnight on island "x")
· Monday, February 15, 2027: travel to Khao Sok—nighttime excursion to Khao Sok (overnight in Khao Sok)
· Tuesday, February 16, 2027: exploration and hike in Khao Sok (overnight in Khao Sok)
· Wednesday, February 17, 2027: return trip to Bangkok (overnight in Bangkok)
· Thursday, February 18, 2027: return flight to Paris at noon
I’m planning a trip to Cambodia and was set on visiting the Ratanakiri region, which seemed to match what we love most in terms of landscapes: forests, jungle, greenery...
However, as I started looking into the area, I read that deforestation there is massive, and some of the info on the topic is years old—the situation hasn’t improved since, unfortunately.
So my question is: is Ratanakiri still worth visiting, and does it justify the long travel time and distance to get there?
I’ve seen that jungle treks are possible, but from experience, I know guides sometimes hesitate to venture deep into the forest and stick to shorter walks along the edges of parks.
Hi there,
I’ve found so many tips and reviews on this forum, so it’s my turn to contribute a little.
We spent just over two weeks with our family, with the following itinerary:
- Hanoi: 5 days
- Halong Bay: 3 days and 2 nights
- Tam Coc: 3 days
- Mai Chau: 2 days
- Sapa: 3 days
We got around by bike, scooter, Grab, and bus.
Our main accommodations were homestays and hotels in Hanoi.
We visited lots of museums, temples, and neighborhoods in Hanoi.
We did a 2-day, 1-night trek in Sapa with May, a Hmong local, without going through an agency.
A few small regrets: the weather was overcast, and we couldn’t make it to Fansipan, but nothing major 😅. We also couldn’t find transport to get from Sapa to Mu Cang Chai.
Other than that, this trip will stay in our memories for the kindness of the Vietnamese people, the connections we made, the food (street food, homestays...), the coffee 😋, the landscapes, and how easy it was to get around...
Our goal was to take our time and focus only on a small part of northern Vietnam.
If you need any tips or recommendations, don’t hesitate to ask.
Looking forward to hearing from you.
Cédric.
Hi there, we’re landing at Hanoi Airport and would like to head straight to Cao Bang without going into Hanoi. Does anyone know if there are buses that go directly from the airport to Cao Bang (especially in the early afternoon)? Thanks in advance!
Hi everyone,
I’m currently working on a 30-day itinerary for May/June 2027.
10 days in eastern Java (Malang, Bromo, waterfalls, Meru Beriti Park, Banyuwangi, and Ijen), a short transit in Ubud for a few days, then Flores before heading back to Jakarta.
We’ll spend 15 days in Flores (the classic route: Moni, Bajawa, Riung, Ruteng, ending in Labuan Bajo).
I’d love some firsthand feedback on flights to Maumere or Ende from Bali Denpasar. I know there are no direct routes and that you have to connect through Labuan Bajo or Timor (I think), which isn’t an issue in itself.
But I’ve read here and there that flights to these destinations can be delayed—or worse, canceled—and that it’s better to fly in and out of Labuan Bajo, which isn’t exactly ideal...
Thanks for any tips or experiences you can share!
hi everyone,
I want to travel in the north for 3 weeks in September-October 2026 to meet ethnic minorities, photograph mountain rice terraces and their harvest, and revisit Halong Bay—but maybe Lan Ha Bay instead. Can you recommend one or more local agencies?
Thanks, and happy holidays!
I need some expert advice on these two destinations for a 15-day trip. We land in KL and plan to stay for 2 days before heading to Borneo and finishing with an island for snorkeling.
For those who’ve been, what are your must-sees?
We were thinking of spending the last 3 days on the Perhentian Islands, unless you’ve got another island to recommend near Borneo.
Thanks for your tips and help!
I’d love to get some feedback on our itinerary—it’s probably pretty basic! This is our second trip to Asia and our first to Indonesia. We have three kids aged 20, 18, and 12. We land in Jakarta at 4 PM, spend 3 nights/2 days there, then take the train to Yogyakarta for 3 nights/2 days, followed by the train to Surabaya for 2 nights/1 day, then the train to Bromo for 1 day/1 night, a private driver to Ijen for 2 nights/2 days, then on to Bali (Ubud) for 4 nights/3 days, followed by Gili Air for 3 nights/2 days, Senggigi (Lombok) for 2 nights, and finally 5 nights in Kuta. I’m considering cutting the 2 nights in Senggigi to just keep Kuta and extend it to 7 nights. In Lombok, I’m not sure how to get around since I’m not comfortable with scooters... Your thoughts on all of this, and any advice, are more than welcome—don’t hesitate!
For those wondering why cities like Jakarta and Surabaya: we don’t often get the chance to visit big Asian cities, so we wanted to include that discovery in our trip. The trains between Jakarta and Yogyakarta, Surabaya and Probolinggo are booked. The return flight from Lombok to Jakarta is also set. Accommodations are booked but flexible (same for the trains).
Hi everyone,
I’m looking for addresses for guesthouses or, even better, houseboats or rafting houses on the River Kwai, between Kanchanaburi and Sangkhlaburi, to spend a few weeks contemplating this beautiful river.
Thanks for your suggestions!
Premaria