montagne ? ou mer ?
campagne?....bof.....!!!! un peu "en friches "je trouve mais c'est perso....
novembre? trés bon climat .... les prix ? de France oui trés bons... du Canada je ne sais pas..
et en direct (cad si réservé sur place) basse saison de mi septembre jusqu'à fin novembre il me semble....
de trés beaux endroits , il y en a plein... c'est une grande, belle île...
et les villes quoique à restaurer sont belles malgré tout.... et les cubains tellement attachants .... mais trés trés démunis ............... billie
Pour la température, je ne sais pas, je n'y suis jamais allée à cette période. C'est la fin de la saison des ouragans, ça devrait être bon et pas encore trop frais.
Le plus bel endroit? Tout dépend de vos goûts et de vos attentes! Si vous rêvez de magnifiques grandes plages désertes à perte de vue, loin de toute civilisation, Cayo Largo ou Cayo Santa Maria seraient tout indiqués. Si vous aimez le contact avec le peuple, vaut mieux évitez les ressorts isolés. Si vous voulez faire de la plongée ou visiter et découvrir l'histoire et l'architecture de l'île, là encore les choix seront différents. Il faudrait préciser un peu plus ce que vous souhaitez.
Pour un premier voyage à Cuba je te suggère Varadero, tu aurras d'autres occasions d'aller ailleurs plus tard. C'est plus touristique avec pleins de choses à voir et faire et parmi les plus belles plages de Cuba.
Bonjour,
Nous y sommes allé un mois de janvier avec un temps agréable, moins chaud qu'en Guadeloupe, mais bien.
Les paysages sont variés suivant la région, l'île fait 1 200km de long !!!
Varadéro est l'usine à toutous !!! vous ne verrez pas de Cubain , sauf les travailleurs !!
J'ai quelques photos avec la carte de notre circuit sur le site, qui donnent un tout petit aperçu.
Bon voyage
@+ Michel T@
http://michel.talon.free.fr/Saint-Maurice_en_Quercy_Lot-/cuba.htm
Sans vouloir t'insulter le PLAYA DE ORO est maintenant sous la bannière de la chaine d'hotel MERCURE depuis plus d'un an.
Et les chambres sont pratiquement toutes rénovées.
Mais il est vrai que comme choix d'hotel question qualité prix cela vaut le coup.
Ce n'est pas parce que les choses sont difficiles que nous n'osons pas c'est parce que nous n'osons pas qu'elles sont difficiles
AH bon??? Mercure club coralia c'est le groupe Accor .... depuis longtemps...et en quoi est ce une insulte à Beinat .... ? il fait toujours la même pub sur le Playa de Oro de toutes façons.... hotel club : trés belle plage, bonne animation , enfin pas mal , (par rapport à d'autres dirons nous.... )mais comme plus bel endroit à Cuba tous les goûts sont dans ? .... la nature justement!!
billie
Heureux d'avoir de tes nouvelles.
Je ne vois pas du tout pourquoi ton information serait une insulte? Bien au contraire je l'apprécie beaucoup d'autant que ce faisant tu me rends un grand service. Ainsi et grâce à toi je ne dirais plus "Coralia" mais plutôt "Mercure Playa de Oro" car, et comme l'a si bien dit Billie64 dans son aimable intervention (merci Billie😉), je parle souvent de cet hôtel, je ne connais que celui-là à Varadéro, dans lequel j'avais passé 3 merveilleuses semaines.
Amicalement et bonne journée à vous deux.
Une journée-type au Mercure Playa de Oro (vidéo)
Voyager pour combattre la maladie de tous les siècles: L'IGNORANCE !
www.bena.over-blog.fr
Bonjour a toi,
L'hotel ne s'appele plus Coralia Playa de Oro, mais bien Mercure Playa de Oro et je n'ai jamais mentionner que Varadero était le plus bel endroit de Cuba, j'ai mentionné simplement que c'était un bon hotel question qualité prix, Pour le nom qu'il soit Coralia ou Mercure je m'en contrefiche.
Et crois moi j'ai la descence de sortir de mon hotel peut importe ma destination, justement pour voir les gens , le vrai peuple. et l'histoire d'un pays.
Bonne jounée a toi
Ce n'est pas parce que les choses sont difficiles que nous n'osons pas c'est parce que nous n'osons pas qu'elles sont difficiles
Je ne sais pas si ton séjour à cet hôtel est récent, mais en tout cas les commentaires que je lis sur ce complexe sont assez mitigés depuis un bout de temps, ce qui revient souvent c'est qu'il y a beaucoup de laisser aller généralisé et que l'animation n'est plus ce qu'elle était.
De toute façon, je ne pense pas qu'on puisse parler de Varadero comme le «plus bel endroit à Cuba».
Très belles plages, oui, mais rien de plus.
Je voulais simplement rectifier le tir, et comme j'ai eu une bonne éducation alors j'ai mentionné que mon intention n'était pas de t'insulter mais que cela se voulait informationnel.
Et moi aussi j'ai bien apprécier cet hotel , cela fait 4 fois et je ne me suis jamais ennuyer. Rien de grandiose, mais combien sympa.
Peut importe ce qu'en pense Billie,
Près de Varadero il y a les villes de Cardenas et de Matanza, que j'ai visité, sans oublier la Havane, bien entendue,
Je n'ai surement pas l'expertise de Billie , mais je sais respecter son opinion et celle des autres forumistes
L'hotel est en rénovation , le bloc B est terminé ici je parle des chambres et des couloirs et des installations
Mais je te donne raison les installation avaient été laisser a l'abandon , comme plusieurs hotels soient dit en passant,
Et je te donnes encore raison sur la qualité de l'animation (spectacle) Mais le band Son del Caiman avec le trompettite Mayia font que l'on a beaucoup de plaisir
Et en dernier lieux je ne crois pas que Varadero soit le plus bel endroit de Cuba
Simple oublie de ma part, Varadero mérites quand même d'etre vue,
Beaucoup de personne apprécie cette endroit simplement pour prendre des vacances, un repos mérité ou tout simplement pour couper l'hiver
Mais il y a d'autres endroits.
J'admets que... si on n'a jamais voyagé, qu'on ne parle pas espagnol ni trop anglais, et qu'on cherche à se dépayser un peu tout en se sentant «sécure» (à Varadero on entend davantage parler français qu'espagnol!), ça peut être un bon choix. Surtout si on souhaite se reposer près de la mer sans se casser la tête.
Bonjour a toi,
Comme la demande de BEAUPRE, (sujet initial) manque d'information, concernant le but de son voyage , repos, plaisir, culturel, historique ou autre, nous n'avons pas le choix de lui transmettre les informations que nous avons et les expériences que nous avons vécues.
Nous ne savons pas non plus la durée de son voyage, ce qui peux nous limité,
Je prends pour acquis que le minimum serait d'une semaine, donc le choix de Varadero s'avère une bonne solution, mais encore la les choix d'hotel sont multiples,
Mais on n'en sait pas plus, concernant ses exigences
De toute façon je considères Cuba comme l'endroit le plus sécure du monde (présentement).
A titre d'exemple mon épouest encore sur le marché du travail, donc une partie de ses vacances se veulent un repos, de l'amusement (Salsa), belle chambre , mer et piscine, mais jamais elle ne négligera de sortir de son USINE A BRONZER (Viaje va l'aimer) pour allez voir le peuple et non pas a Varadero. mais dans les petits quartiers, ou simplement une calle.
Par contre certains de mes copains (nes) sortent pas de l'hotel, sauf pour faire la fête, c'est leur choix et je le respecte.
Ceux qui disent que Varadero est une trappe touristique ils ont raison , tout comme la Havane, n'en déplaises aux forumistes qui ne seront pas d'accord.
La seule ressources principale de Cuba est le touriste POINT A LA LIGNE. et les cubains font bien d'en profiter et la je parles de ceux qui travaille dans le tourisme.
Salut à tous,
Je me permets de grouper mes réponses; j'économise ainsi pas mal de frappes sur le clavier😉.
Pour être plus sérieux :
Elgatito et Billie, vous avez raison (10/10 pour tous les deux), l'hôtel est nommé maintenant : MERCURE PLAYA DE ORO et il est sous la coupole du groupe ACCOR.
Sunrise, les commentaires sur le Playa de Oro foisonnent sur le Net et en effet certains d'entre eux sont plutôt négatifs, d'ailleurs lorsque je prépare mon voyage je trouve toujours une différence d'appréciation concernant ma destination. Je n'ai pas encore trouvé un hôtel affichant 100% de commentaires positifs, heureusement d'ailleurs car on dit bien "les goûts et les couleurs...".
Pour anecdote, nous avions sympathisé avec un couple (très charmant au demeurant) en Rép.Dominicaine, nous avions passé pratiquement tout le séjour ensemble. Tu me croiras si tu voudras, le mari n'a pas arrêté une seconde de critiquer l'hôtel (Las Terrenas à Samana), il critiquait tout ce qui bougeait et tout ce qui ne bougeait pas: le personnel, la bouffe, la direction, la plage, la piscine... alors que nous autres avons été satisfaits de toutes les prestations fournies, surtout au prix ou nous les avions payées.
C'est pour ça que nous nous intéressons toujours lors de nos préparatifs de voyage, beaucoup plus aux infos qui nous concernent (généralement positives) et occultons celles qui nous concernent moins.
D'ailleurs et pour finir, je viens de lire une douzaine de commentaires sur le Mercure Playa de Oro, j'ai trouvé un seul, oui un seul négatif et le premier d'entre eux (il date du 15 juin dernier) est vraiment significatif, il résume tout ce que je viens de dire.Ces commentaires sont visibles pour ceux que ça intéresse sur:
http://www.tripadvisor.fr/Hotel-Mercure-Playa-de-Oro...
Bonne soirée à tous !
Une journée à La Havane (vidéo)
www.bena.over-blog.fr
Merci pour le 10/10, je ne crois pas en mérité autant LOL
L'important pour les membres c'est de donner l'heure juste a ceux qui posent des question, c'est le pourquoi de l'existence de se forum, il faut peser le pour et le contre.
J'ai mes propres expériences, des endroits ou hotels que j'ai appréciés et d'autres pas, cela est selon mes critères et il en va de soi pour tout les autres forumistes .
On peut avoir des divergences d'opinions et cela est de bonne guerre.
En autant que le tout se fait dans le respect.
J'ai souvent voyagé dans les hôtels ou dans les casas, et je comprends parfaitement que les commentaires sur les hôtels, il faut en prendre et en laisser, c'est ce que je fais depuis toujours.
Lors de mon premier (et dernier!) séjour à Varadero en avril 2009, j'avais passé pas mal de temps à comparer plusieurs hôtels et j'avais remarqué une majorité de commentaires négatifs sur le Playa de Oro, notamment en ce qui concerne le manque d'entretien du site et l'animation déficiente (qui avait auparavant un peu fait la renommée de ce complexe bon marché). Des gens rencontrés dans la ville et qui logeaient sur ce site avaient aussi des commentaires négatifs. Sans doute qu'avec les rénos récentes, certains points faibles ont été améliorés. Je ne le sais pas, et nos sources d'informations sont sans doute variées et différentes.
En ce qui me concerne, je me suis plantée royalement en choisissant le Villa Cuba, même si les évaluations étaient à l'époque somme toute assez bonnes (comme quoi rien ne vaut le jugement une fois sur place).
Je ne suis pas la plus exigeante, je suis habituée au «confort» cubain, et je m'accomode très bien du moment que c'est propre et que l'accueil est chaleureux. Mais quand je paye pour un supposé 4 étoiles et qu'on me donne du 2, ça passe mal.
Je pense qu'un des meilleurs rapport qualité prix à Varadero en ce moment, c'est le Mercure Cuatro Palmas. Beau, bon, pas cher, sans prétention, près de tout.
Salut à tous,
Je m'excuse de regrouper à nouveau mes réponses, mais que voulez-vous, quand on est radin de frappes comme moi...😕.
... moi ce que j'aime ce sont tes super photos...
Merci Billie d'apprécier mes modestes photos. Des clins d'œil comme celui-là font énormément plaisir à celui qui les reçoit, tu l'encourages à faire encore mieux.😎
L'important pour les membres c'est de donner l'heure juste a ceux qui posent des questions...
Exactement ! Elgatito😎. Je me permets juste d'ajouter que si les uns aiment bien recevoir des infos justes et objectives, il leur faut, à leur tour, fournir aux autres des infos justes et objectives lorsqu'ils sont sollicités.
...comme quoi rien ne vaut le jugement une fois sur place...
Sunrisa, par cette judicieuse conclusion, tu résumes parfaitement ce que ne doit jamais oublier le voyageur à la recherche d'infos sur sa destination. S'informer c'est bien, mais prendre tout à la lettre ça l'est moins. 😎
Bien amicalement à tous.😉
La journée en Catamaran (vidéo)
www.bena.over-blog.fr
Bon et bien je prends en note l'hotel que tu suggères le Cuatro Palmas, je vais vérifier soit en sur.
Coté loufoque au Playa de Oro, je crois qu'il n'ont pas de grille pain depuis au moins 3 ans, Je ne comprends pas qu'une chaine d'hotel comme le Mercure, ne puisses en faire amener un , mais il parait qu'il est interdit d'importer un grille pain a Cuba.
Ce qui me semble illogique, mais reste a savoir si cela est pure vérité ou une légende urbaine LOL.
Reste a confirmer
Et oui l'hotel avait perdu de son prestige dans les dernieres années sous le nom de Coralia.
Je n'ai pu vérifier sous la bannière Mercure cette année, petit problème de santé. Mais le petit minet va aller voir en 2011 (Mars).
Mais je vais vérifier le Cuatro Palmas.
Bonne journée.
L'an dernier, je suis allée en Guadeloupe. Quelqu'un m'avait recommandé un endroit pour louer un petit studio qui devait ètre super!
Comme vous dites, cela dépend des goùts, moi aussi du moment que c'est propre et accueillant.
Alors là, ni l'un ni l'autre. La personne nous a reçu avec un pareo tout déchiré, et si vous aviez vu l'appartement.
J'ai lavé la vaisselle et finalement nous avons seulement pris nos petits déjeuners là car c'était...pas tellement accueillant.
Les draps étaient vieux et il ne faut pas parler des douillettes pleines de trous, je n'ai pas compris. Une femme m'avait recommandé cet endroit pour demeurer pendant une semaine, j'avais envie de pleurer.
Et comme ils disent en Guadeloupe, ce sont des métros qui étaient propriétaires....
Normalement en novembre le risque d'ouragan est très faible, en tout cas si on se fie aux dernières années.
Par contre, le beau temps n'est pas assuré non plus, parfois la température est un peu plus instable à cette période. C'est un risque à prendre, mais comme les prix ne sont vraiment pas chers à cette période, je prendrais volontiers le risque.
Si vous voulez absolument un 4 étoiles, faut oublier Trinidad, à moins de loger au très chic Ibérostar en pleine ville (mais pas sur le bord de la plage).
Si c'est pour le repos et que vous ne désirez pas vraiment visiter et être à proximité de villes ou de villages cubains, voici mes suggestions:
- Playa Costa Verde (Holguin: Playa Pesquero)
- Mélia (Cayo Santa Maria)
- Sol lunes y mares (Holguin : Playa Esmeralda)
Ce sont de bons 4 étoiles et la plage est très belle.
C`est la premiere fois que je vais a cuba.Ce que je recherche en premier c`est la plage et la plus belle et la plus propre. En deuxieme la nourriture. J`y vais…
Malgré les conditions compliquées ; dans mon quartier, le premier Mai a été, depuis ce matin 8 h, célébré ; chanté ; pleins d'homages ont été rendus. Ambiance…
Je prévois d'effectuer mon premier voyage seule à la havane. Pouvez-vous me conseiller des casas particulares où rester. Quel budget prévoir? (je compte y…
Avec mon compagnon nous partons bientôt à cuba en routard comme d'habitude et j'aimerais votre avis sur un séjour de 15 jours ; je connais surtout l'Asie et…
Nous partons à 3 filles (peut-être 4), 15 jours en février pour notre première découverte de Cuba. Comme beaucoup de voyageurs, nous allons effectuer un…
Hi,
I’m heading to Miches for the first time in November 2026 (no all-inclusive)
I’d love some tips to plan my stay—accommodation, things to do, places of interest nearby.
Is it possible to rent a scooter there to get around the area?
Thanks for your help!
Best,
hi there, I’ve never been to Martinique. my girlfriend, who’s of Martinican origin, has never had the chance to go either (life isn’t always easy). now we can plan a little trip, but we don’t know which airline to choose or how to find accommodation.
basically, I need quite a few tips.
we’re planning to go in September—no chance before that.
Hi! We spent 10 wonderful days in Guadeloupe’s gorgeous climate. Our arrival got off to a shaky start, though—our suitcase was left behind at the airport, which caused quite a stir. A police officer was shouting at us to get out and cross the street. Then, a taxi driver refused to take us after we showed him where we were staying, right by the port in Pointe-à-Pitre. "No one goes there," he told us! Good thing we arrived during Carnival! A second driver finally agreed to take us, and I can say he knew every nook and cranny of his city.
The rest of the trip was amazing. The locals were smiling and welcoming. We didn’t rent a car, so we didn’t get around much and stayed in the Deshaies area—a real favorite. Plage de la Perle (Pearl Beach) truly lives up to its name! We liked Grande Anse Beach less because of the steep slope, which made walking tricky, and the waves were pretty intense. The landscapes in this part of the island are idyllic. We visited the botanical garden—it’s worth it—and went to the port in Deshaies. If we ever go back, we’ll rent a vehicle so we can explore more, because taxis aren’t cheap!
Hi, I’m leaving soon for Punta Cana—what kind of money should we bring: Canadian dollars, US dollars, or are we forced to exchange once we arrive?
Thanks
We spent 15 days in the Exumas from March 10th to 26th.
I should mention that we’ve been traveling to islands for 20 years, so we have points of comparison when it comes to prices, hospitality, and landscapes.
First, the flights: we now live in the Luberon, so we flew out of Marseille. We took British Airways, which we’ve used several times before for trips to the English-speaking Caribbean and which offers flights via Heathrow. We had an overnight layover in London on the way out, then a flight to Nassau. After that, we took a connecting flight (we had a 2h20 layover in Nassau, which was more than enough) to George Town with Sky Bahamas. We had initially ruled out Bahamasair based on very negative reviews.
Immigration and customs were very quick.
When we arrived, we took a taxi to our hotel, Augusta Bay. Cost: $30.
We rented a car through Sure and Shore. It was delivered to our hotel the day after we arrived, and we kept it until we left for Stocking Island. For 9 days, we paid $470 (which is a great price) for a small Honda that wasn’t very new, but we didn’t have any issues with it. One thing we’d never experienced before: they’d put newspaper sheets on the floor, and we were told not to get any sand in the car if we went to the beach!
We stayed 5 nights at Augusta Bay. A 5-minute walk away is the beautiful, uncrowded Jolly Beach, perfect for swimming. We visited the southern part of the island to see the beaches of Little Exuma, especially Tropic of Cancer Beach and the one next to Santana’s restaurant. We also went to Hopper Bay Beach, where you can see a group of about ten turtles near a small boat dock. We went kayaking from the hotel.
Then we stayed at Paradise Bay in the north. While we hadn’t encountered the sandfly problem before, here it’s important to know that the beach is infested with them. The hotel’s restaurant, which is very good otherwise, even provides repellent for guests— that’s how bad it is!
From there, we visited Coco Plum Beach, Three Sisters Beach (where you can snorkel), and others. We also went kayaking again.
We ended our trip with 3 nights on Stocking Island at Saint Francis Resort. If we were to do it again, we’d spend 4 nights there. The island has many trails, snorkeling spots, and you can get around by kayak. We saw rays, turtles, and even a harmless shark, as well as some beautiful beaches. Plus, the welcome at Saint Francis was the warmest we experienced.
Be aware that everything is very expensive on the island—much more so than in the English-speaking Caribbean. Clearly, the purchasing power of Americans plays a role. They say everything is imported, but that’s the case on all islands!
Some places only accept cash or charge a 5% fee if you pay by card.
We didn’t find the locals particularly friendly. If you’ve been to Dominica or Grenada, for example, you’ll know what I mean.
We explored the whole island. The beaches are stunning, but the roads tell a different story. There are a lot of car wrecks—some houses have two or three in front of them, which really spoils the landscape. There are also many abandoned, ruined houses.
The vegetation is lush but not tropical, and you’ll be served apples and oranges for breakfast because there are very few exotic fruits.
As for the climate in March, there was no humid atmosphere, and the heat was very manageable (26°C). It was very pleasant. The seawater, however, is definitely cooler than in the Indian Ocean, for example.
There’s not much snorkeling, but we knew that before coming.
In conclusion: beautiful beaches, sand as fine as flour, and a very pleasant climate. But honestly, for the same cost, I’d prefer the Seychelles, for example.
Hi everyone,
I need your help!
We’re planning to visit Guadeloupe and take the opportunity to explore the islands La Désirade, Marie-Galante, and Les Saintes.
I initially planned to rent a car to get around the main island and then take the ferry from Trois-Rivières to Les Saintes, from Pointe-à-Pitre to Marie-Galante, and finally from Saint-François to La Désirade, following that route.
But when I look at it, the car would sit unused for at least 5 days—that’s paying for nothing🙁.
Is it possible to go from LES SAINTES to MARIE-GALANTE and then on to LA DÉSIRADE? We’d only rent a car once we arrive in Saint-François to continue exploring Guadeloupe. What do you think—is that doable?
This trip is planned for April.
Thanks so much for your help
Just a quick update on the state of this road: the unpaved section has been significantly improved. You can now complete the journey in about 4 to 4.5 hours instead of 6. Great news! For me, the most hazardous part is actually the paved section before and after Sagua. It encourages higher speeds, but there are deep, dangerous potholes that appear without warning. Be careful!
I’d also note that despite occasional power outages—which casas and paladares know how to handle—tourism remains perfectly doable. Cuba is still magical! I was just told, with a touch of humor, that the official German government website suggests bringing your own toilet paper and candles… Hmm, maybe an update on rechargeable gear would be in order…
Hi! We’re visiting Guadeloupe for the first time in January. We’re looking for accommodation near Deshaies to start our trip. A quiet spot, not too far from the sea so we can walk there. Any suggestions are welcome!
I’ve just returned from 15 days in Cuba and wanted to share my experience along with some practical tips for those planning a trip there.
1. Formalities:
- Passport valid for at least 6 months after your return.
- E-visa: apply online (payment by bank transfer only via the embassy of your choice): evisacuba.cu or through an agency novelacuba.com (card payment on their site—I had to go with this option and recommend it because the Cuban embassy in Brussels apparently never received my transfer...)
- Digital D’Viajeros form to fill out a few days before departure
- Mandatory health insurance
2. Currency/budget
- Plan your entire budget in cash; card payments are rare, and withdrawals at the official rate aren’t great.
Local currency: CUP (Cuban Peso)
Official rate: ~1 € = 120 CUP → state-run restaurants and shops.
Current unofficial rate: ~1 € = 490 CUP → private restaurants, local bars, Cuban-owned shops.
For exchanging money:
The easiest way: ask at your *casa particular* or a local restaurant.
3. My itinerary (15 days)
Havana: 3 nights
Viñales: 3 nights
Cienfuegos: 1 night
Trinidad: 3 nights
Varadero: 3 nights
Havana: 1 night
Flights: Air Europa from Brussels, with a layover in Madrid. Smooth and pleasant service.
Accommodations: *casas particulares* booked on Airbnb except for Varadero (Iberostar Playa Alameda hotel).
Practical tips
Install a VPN before departure (many blocked sites like Instagram and Airbnb).
Download the El Toque app to check the updated CUP exchange rate.
Internet via ETECSA SIM card (~30 € for 10 GB) or Wi-Fi in hotels/*casas*.
Download Maps.me for offline maps.
Intercity travel: shared taxi, Viazul bus, or private transfer through your *casa*.
Electricity: 110 V, sometimes 220 V.
Bring basic supplies and medications—hard to find there.
Cuba requires flexibility and openness: regular power outages, unstable internet (especially in Trinidad).
Finally, my personal take:
I loved my trip to Cuba! It’s a disorienting yet deeply charming country.
Poverty is visible, especially in Havana: crumbling buildings, many people asking for help (but no safety concerns!). Bringing some essentials for locals is a good idea (soap, toothpaste, medications, clothes...).
Cubans are incredibly welcoming and friendly. A few basics in Spanish help a lot! The vibe is unique: music in every street, musicians everywhere, salsa all around.
The variety of landscapes is amazing: colonial architecture, paradise beaches, mountains, waterfalls, lush valleys—you’ll never get bored.
Only downside: Varadero, less authentic than the rest of the country, but I expected that!
Overall, it was a wonderful trip, and I’d love to go back!
Hi,
Several comments recommend bringing mosquito repellent. Got it. Are there a lot of them during the day? And by the seaside? Or are they more present (and voracious) in the evening? Thanks.
I bought tickets for Martinique in April 2025 for 15 days, without really looking into what there was to do, and with the idea in my head that we could: hike, do water activities, swim, visit rum distilleries...
But... I’m worried I’ll get bored over 15 days and I’m considering maybe spending 1 week in Guadeloupe and 1 week in Martinique.
For example, I don’t know how to spend a whole afternoon at the beach. 2 hours, max.
I know it’s a personal question and depends on how you travel, but I’d love to hear your thoughts if you’ve done it:
- Did you feel too rushed?
- Is it reasonable to do?
- How much time would you spend on each island?
I’ve just returned from Havana after an 18-day stay from October 8th to 26th.
From Montreal, you have to go through Varadero Airport. I now break up the airport-to-Havana transfer with a SUPER pleasant stopover halfway, in the historic village of Hershey (Camilo Cienfuegos). Quebecer Anne-Marie has renovated a century-old house there, and every stay of mine feels like a peaceful oasis. Amazing food, a pool, impeccable hospitality—I highly recommend it! Casa Cub'Anita.
Life for Cubans remains just as tough, made even harder right now by tropical viruses spread by mosquitoes. It’s absolutely essential to protect yourself properly. That said, the purchasing power of foreign currency hasn’t changed much, despite skyrocketing inflation. As of today, the US dollar exchanges for nearly 500 pesos on the "informal market."
This was my first time staying in Vieja, in the non-touristy part. I discovered some great little restaurants run by the younger generation. Affordable, excellent food, and remarkably friendly service: El Chanchulero (it was about time I checked it out—unbeatable value for money!), El Café, Jibaro...
Cubans are still as warm and welcoming as ever—bicitaxis, servers, markets. Speaking the language is a huge plus.
Essentials to download from abroad before you leave: the maps.me offline maps app, and the La Nave taxi/motorcycle taxi app, which is super efficient for getting around the capital.
Sending my best to all my friends in Oriente as the hurricane passes, especially to Baracoa. I’m planning to visit this winter.
I’m planning a trip to Cuba this summer and I’d love some info: Is travel insurance really necessary? Can you easily get online by buying a local SIM card or internet card? Apparently, there’s only one currency now—is it better to exchange money with your *casa particular* host?
Thanks for all these valuable tips!
Hi!
I’m heading to Havana for a week in February. I’m looking for a casa particular that’s affordable, clean, and cozy. Since I’ll be traveling alone, I’d love a place where people are welcoming!
Also, I really want to stay in Habana Vieja...
Do you have any recommendations for places you’ve stayed before?
I tried booking the casa particular *Chez Nous*, but I never got a response.
Hi fellow travelers,
We're heading to Martinique for a month from mid-January to mid-February.
Our plan is to explore the island by staying in three different spots for 10 days each, on both sides of the island...
Could you share some great tips on where to stay for an authentic experience and what we absolutely must see?!
Hi there,
In March 2026 I’ll be at the Club Med in Sainte-Anne and I’m thinking of heading to Les Saintes at the end of my stay.
Do you know what the most convenient way to get there is?
Thanks so much!
Hi everyone.
For those traveling to Cuba and then planning to go to the USA, you won’t be able to get your ESTA for the United States (same applies) if you’ve been to Cuba after 2021 due to a law passed by Donald Trump (a law that Biden later repealed).
You’ll have no choice but to apply for a visa, which costs 200 € (and approval isn’t guaranteed even after payment).
If you’re in this situation, the process to get this visa will be a real hassle—you’ll need to book an appointment at the U.S. Embassy in Paris. It’s the only embassy in France authorized to handle your application after you’ve filled out the visa request on the official website.
If you try to cheat by applying for an ESTA for the USA, just know that the American administration has ways of finding out if you’ve been to Cuba. 😉
I'm looking for information on the islands of Puerto Rico, St. Barthélemy, and St. Martin for March 2026.
What is there to see, and if possible, prices or tips, please?
Thanks, Michel V.
I’ve booked a room at an all-inclusive in Varadero for January 2025. This will be my 3rd trip to Cuba, the last one was 20 years ago.
The whole tipping and gratuities thing is wearing me out. Even though it’s an all-inclusive package, I think it’d be rude not to leave any tips for the bar staff and the housekeeping team, especially.
Here’s what I’m aiming for:
1. Not feeling stingy (or “feeling cheap” for my fellow Quebecers);
2. Not disrespecting Cubans by offering junk or, on the flip side, going overboard and creating unrealistic expectations for future tourists;
3. And most importantly, not spending the whole week wondering if I’m doing the right thing. I’m going there to relax, not to stress!
Hi there,
I’m planning our upcoming trip to Guadeloupe. We’re looking for a place to stay where human contact is a priority, with air conditioning, close to the beaches, and clean.
We’ve had several responses. After doing some research online, I was able to rule out quite a few options.
But now I’m deciding between:
Kokoplaj, tipayoune (issue: no AC, just fans—is that a problem?), Résidence Le Zandoli, and Gwada Rêves.
If you have any info or experiences to share, I’d love to hear them! ;-)
Thanks for your help!
See you soon...
I’m heading to Blau Costa Verde next February and I’d like to rent a scooter to explore the area. Are the roads around Holguín in good condition? I’m thinking of renting one for 1–2 or 3 days to visit Holguín, Gibara, and Banes on my own. Do you recommend it (I’ve got a great sense of direction)? How much does it usually cost to rent a scooter for 2 or 3 days (or a car, though I’d prefer a scooter)? Also, are there any other interesting spots nearby you’d suggest checking out?
Are there any excursions to Santiago, and how much do they typically cost?
Hi,
When booking the tickets to Martinique for our family, I must have made a mistake, and on one of the tickets, the third first name is wrong. Michel instead of Joel...
CORSAIR Airlines is telling me I have to buy a new ticket for 1200 € (Christmas period). I think that’s outrageous and, above all, impossible for us.
I’m desperate—I feel like Corsair is really overdoing it.
Is there any recourse? How can I get out of this?
I’m throwing this message in a bottle, just in case...😕
Hi, I'm looking for a car rental for January 2020 in Guadeloupe. There are several agencies I've seen reviews for—has anyone dealt with Autolagon before?
Thanks!
I’m heading to Bayahibe this winter. It’ll be my second time in this country, where I feel so at home.
I’d love to bring back some Larimar jewelry... the real deal.
I saw some at a shop in the Iberostar Dominicus hotel, but I’m guessing I can find it cheaper elsewhere. Maybe in La Romana?
If anyone has any tips on this, I’d really appreciate it.
Some wholesalers are canceling trips to Cuba, but I still want to visit my favorite country. For those who went there in November, what’s the situation like at all-inclusive hotels?