Douanes malgaches
by Heremoano
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
Bonjour
je vais partir en vacances à Mada, début septembre et , plusieurs de mes contacts me demandent des tél portables, vieux ordis....etc
Ma question est
Peut-on franchir la douane en ayant une vingtaine de tél portables, par exemple ou faut-il une autorisation spéciale ? de même pour les médicaments et autres besoins des malgaches...
Merci pour vos réponses.
Heremoana
bonjour
Sans problème vous pouviez emmener ces téléphone portables, idem pour les ordinateurs. En cas de zèle du douanier, à la limite vous pouviez lui en offrir un il ne sera pas contre, au contraire...😎
l'important n'est pas de convaincre, mais de donner à réfléchir
ça dépend du douanier, s'il est gourmand ça risque de te coûté quelques 20 ou 50 euros, si douanier normal!! 2 ou 3 téléphones pour sa famille et son deuxième bureau, ne tenter pas trop le diable, au risque de resté 30 minutes avec le douanier à discuter!!(voir plus, si son chef arrive et veut aussi un peu). Idem pour les vêtements ou médicaments, comme dans beaucoup de pays en Afrique 🙂
Encore plus simple pour couper son appétit, mettre en évidence au dessus du sac 5...10 euros ça va freiner sa curiosité.
Pour une jeune femme ça passe, pour un homme tout dépend de sa bombinette (pour ne pas dire sa tronche de pigeon ), de même 20_50 euros me parait excessif. Un bon portable Alcatel neuf coute 10 euros à Tana ( vendu 60 000ariarys en province), à ce prix j'en ai 5 au prix de gros😎.
Et pour aller plus loin au cas où trop gourmand... un coup de bluff!!! je fais croire que je laisse tout (en dépôt) sous douane et je le récupère au retour, bien sur la paperasse dans les règles...et sans aucun frais. Encore faut t' il le savoir cette réalité .
Le billet de 5 euros dans le passeport je pratique depuis fort longtemps!! en 2006 il leur fallait un billet de 10 euros? peut-être 20 euros à ce jour? ou plus? (suivant la tronche du touriste, sans doute!) Surtout ne pas dire "je vais en parler à votre chef", car là, il faudra également donner au chef s'il se dérange........
Le "grand chef" ne s'occupe pas du menu fretin. Mais en toute circonstances et de toute manière, il y aura toujours un soi-disant chef-acolyte ( en civil ) quelque part aux aguets, guettant la cible manipulable à souhait .
Mais non il n'y a rien d'alarmant ni de difficile, sans aucune hésitation vous lui montrer discrètement ce billet d'euro flambant neuf en ouvrant votre sac, sous forme il va glisser sa main... et zou...tout le monde se retrouve.
Je vais encore passer pour un malin mais je viens souvent à mada avec des bagages à donner donc bien pleins, je n'ai encore jamais d'euros ni jamais été fouillés, pourtant, quand on voit mes bagages, on sait que c'est pleins de chez pleins
Ce qui m’étonne avec ces Douaniers , il suffit qu'une fois ça s'est mal passé lors d'un premier passage ( les grandes gueules), tu peux en être sur que par la suite quelques années... après, ces derniers ne t'oublieront pas, quitte à passer le mot aux autres.
Mais une chose est certaine ils ne sont pas si "chiants que cela comparé à d'autres collègues du grand continent ou des iles avoisinantes.
" Ce qui m’étonne avec ces Douaniers , il suffit qu'une fois ça s'est mal passé lors d'un premier passage ( les grandes gueules), tu peux en être sur que par la suite quelques années... après, ces derniers ne t'oublieront pas, quitte à passer le mot aux autres.
Mais une chose est certaine ils ne sont pas si "chiants que cela comparé à d'autres collègues du grand continent ou des iles avoisinantes. "
alors je suis d'accord avec ça 😏
alors je suis d'accord avec ça 😏
Autrement la taxe sécuritaire aéroportuaire bat de l'aile. Ça été aborder hier au conseil des Ministres. A ce sujet remarquable l'intervention de celui du tourisme, il faut le souligner... c'est pas fréquent de taper sur la table😄.
( la taxe je crois, n'est plus ou moins qu’une compensation du manque à gagner concernant les visas de moins d'un mois ).
en asie du sud est cette taxe est fréquente
Déjà, la RSA(Redevance de sureté aéroportuaire) est suspendue pour le fret à l'exportation et à l'importation. Dans l’immédiat aucune entente trouvée entre le secteur privé et l'ACM pour les passagers. Attendons de voir, ça ne tient qu'au secrétaire générale de la Primature, la tête pensante de cette magouille.
Je suis venu 4 fois à Mada et aucun problème avec la douane. Alors peut etre est je été chanceux mais je ne donne rien, et je trouve que mettre un billet dans le passeport çà se fait pas, çà incite ensuite la douane à demander de l'argent aux passagers. Ils ont bien payés par rapport au reste de la population alors je vois pas pk on leur donnerais de l'argent.
Je ne donne rien non plusCertains du forums doivent lire trop souvent des OSS 117 😏 en concluant au passage de la douanes transpirant leur mauvais parfums arch so on est en africa 😏
Merci pour toutes ces réponses
pas de panique à priori...le billet en ultime recours donc...
Autre sujet de douane, j'aimerais faire plaisir à quelques uns de mes contacts en leur apportant des denrées alimentaires. est-ce autorisé? (ni fruit ni légume) mais des choses cuites...
Merci pour vos réponses à ce nouveau sujet concernant le passage en douane
Heremoana
Tout à fait d'accord sur la comparaison.
Il faut savoir que c'est interdit de ramener autant de tél et d'ordinateur même d'occasion, la douane accepte 2 ou 3 mais aprés c'est plus compliqué et ils peuvent vous saisir le matériel , la corruption existe c'est un fait mais si vous ne déclarez rien et que le douanier voit plein de tél et d'ordi cela vous coutera plus que ce que l'on a pu vous répondre. C'est considéré comme du commerce
Pour les denrées alimentaires c'est pareil, interdit sans certificat
Mais vous pouvez vous rendre sur le site de la douane malgache
http://www.douanes.gov.mg/index.php/particuliers/voyage
ti'mad
Il faut savoir que c'est interdit de ramener autant de tél et d'ordinateur même d'occasion, la douane accepte 2 ou 3 mais aprés c'est plus compliqué et ils peuvent vous saisir le matériel , la corruption existe c'est un fait mais si vous ne déclarez rien et que le douanier voit plein de tél et d'ordi cela vous coutera plus que ce que l'on a pu vous répondre. C'est considéré comme du commerce
Pour les denrées alimentaires c'est pareil, interdit sans certificat
Mais vous pouvez vous rendre sur le site de la douane malgache
http://www.douanes.gov.mg/.../particuliers/voyage
Merci pour ces infos.. Je vais me limiter à 2, maxi 3 exemplaires de chaque chose importée, ça fera déjà pas mal Je revois donc ma valise et j' évite les denrées alimentaires...tant pis.... Encore, Merci pour cette réponse bien précise. Je transite 2 fois/ an aux Etats-Unis et je connais l'intransigeance de certaines douanes... Dommage, dommage....
Merci pour ces infos.. Je vais me limiter à 2, maxi 3 exemplaires de chaque chose importée, ça fera déjà pas mal Je revois donc ma valise et j' évite les denrées alimentaires...tant pis.... Encore, Merci pour cette réponse bien précise. Je transite 2 fois/ an aux Etats-Unis et je connais l'intransigeance de certaines douanes... Dommage, dommage....
Heremoana
Effectivement c'est dommage lorsque l'on a de bonne intention, il faut aussi éviter de dire que c'est des cadeaux mais plutot "je suis prévoyante et un peu angoissé de cassé mon matériel" "ce sont mes effets personnels"
En sachant que toutes les valises ne sont pas ouvertes...on est pas au Etats Unis
Dernièrement j'ai un ami qui a dû payer 30 € de taxe à la douane pour m'apporter un saucisson, "c'est vraiment un ami!"
ti'mad
De bonnes idées....J'ai pensé à ça pour les peluches, je peux dire que j'aime dormir avec....j'aurai 2 dictatphones, en voyage ça se justifie....2 appareils photos en valise, 3 jeux Tv (avec les manettes, j'y connais rien) s'il n'y a pas des quantités de chaque, c'est effectivemnt, justifiable..
Ah le saucisson et les Américains... ils laissent, cependant, passer le saumon sous-vide, enfin tout dépend sur qui on tombe, je ne prends pas de risque...
Heremoana
Bonjour Pascal, je suis entièrement d'accord avec vous et vous avez raison de le souligner... il y a des lois (même à Madagascar) 🤪 et je ne jouerais pas au "pas vu pas pris" si l'on peut un peu gonfler ses bagages et encore... un douanier pointilleux peut ne rien laisser passer 😉 Mais pensez passer une vingtaine de téléphones, quelques ordis, des denrées périssables etc... cela me semble tout de même excessif. Laurence 🙂
arrêter de vouloir justifier en pensant être malin
certes ce ne sont pas des imbéciles car douanier 😉 mais ils connaissent toutes les ficelles
alors, soit il est corrompu, soit il ne l'ai pas
je serai douanier, une personne qui glisse un billet dans le passeport, non seulement je le prends, mais en plus je le tyranise, pour lui faire comprendre qui c'est raoul
Perso, je passe la douane avec des sacs, qui sont à l'évidence, pour distribuer je n'ai jamais eu de probleme mais je ne m'imagine pas dire : " je dors avec mes peluches ou j'aime tellement jouer à la play station, j ai plein de manette on ne c'est jamais, si sa tombe en panne " dans un comportement, faut juste ne pas prendre la personne pour un con... bizarre c'est le meme principe pour voyager...
je serai douanier, une personne qui glisse un billet dans le passeport, non seulement je le prends, mais en plus je le tyranise, pour lui faire comprendre qui c'est raoul
Perso, je passe la douane avec des sacs, qui sont à l'évidence, pour distribuer je n'ai jamais eu de probleme mais je ne m'imagine pas dire : " je dors avec mes peluches ou j'aime tellement jouer à la play station, j ai plein de manette on ne c'est jamais, si sa tombe en panne " dans un comportement, faut juste ne pas prendre la personne pour un con... bizarre c'est le meme principe pour voyager...
Si c’était un cas isolé je comprendrais, pour la majorité des passagers cela reste un sport nationale de ramener divers objets en quantité , tout en sachant qu'il n'y a pas deux poids deux mesures prisent par les Douaniers ( bien sur on pourra tomber sur l’excès de zèle de la part d'un douanier, mais il n'y a rien d'alarmante ni de conséquente à la tournure des faits, ça reste gagnant_gagnant pour tout le monde )
C'est à force de lire OSS 117 😎
" il lui glissa un billet de 20 $ et le douanier ferma les yeux sur la kalach et les armes chimique " 😏
ben les gens, c'est le contraire, si on m'achète avec 20 $ je me dis qu'il y a plus à gagner...
Le droit est du coté de la douane miam, miam, il y a de la grosse tune à faire, sur le dos du vazaha et légalement...
par contre, pour le vazaha rougeot, je sais c'est cliché, un gros avantage ? ça permet au vazaha de connaitre le frisson du barbouze et de valider son passeport d'aventurier africain. On le lit parfois sur un forum : un niais raconte son voyage : je n'ai pas mon passeport sur moi, je glisse 2000 arairys au gendarme corrompu qui le prend mal et me retrouve au poste de police et de conclure, Madagascar est corrompu... sans aucune remise en question perso 😏
J'ai lu aussi une histoire trop drole 3 vazaha se font braqué à la kalach il se font dépouiller et et et les vazahas ne sont pas content car les bandit n'ont pas rendu les carte mémoire de l appareil photo ou il y a zezette qui faisait la grimace et dudule qui rigolait... je l'ai lu sur ce forum
par contre, pour le vazaha rougeot, je sais c'est cliché, un gros avantage ? ça permet au vazaha de connaitre le frisson du barbouze et de valider son passeport d'aventurier africain. On le lit parfois sur un forum : un niais raconte son voyage : je n'ai pas mon passeport sur moi, je glisse 2000 arairys au gendarme corrompu qui le prend mal et me retrouve au poste de police et de conclure, Madagascar est corrompu... sans aucune remise en question perso 😏
J'ai lu aussi une histoire trop drole 3 vazaha se font braqué à la kalach il se font dépouiller et et et les vazahas ne sont pas content car les bandit n'ont pas rendu les carte mémoire de l appareil photo ou il y a zezette qui faisait la grimace et dudule qui rigolait... je l'ai lu sur ce forum
Un peu du même cru.
Un papy français - soixante-douze (72) ans -, connu localement pour son goût immodéré pour les - très - jeunes filles et pour son addiction aux "petites pilules bleues" s'est fait dérober récemment par une "jeunette" la caméra et l'appareil-photo avec lesquels il avait l'habitude d'immortaliser ses "exploits".
Révolté, il clama dans un premier temps à qui voulait l'entendre "j'ai son nom et son numéro de téléphone et je sais où elle va à l'école, je vais aller voir le Directeur de l'Ecole et porter plainte".
Jusqu'au moment où un des amis, lui aussi "client occasionnel" de la même demoiselle, lui fit remarquer qu'elle devait être encore mineure.
Le papy revit alors sa stratégie et entreprit une démarche à l'amiable vis à vis de la jeune fille et finit par lui racheter la caméra et l'appareil-photo pour un million (1.000.000,00) Ariary.
Une bonne affaire, sans doute, car le contenu des cartes mémoires lui aurait sans doute coûté beaucoup plus cher en terme d'embrouilles.
A part ça, j'adore les papys.
Un papy français - soixante-douze (72) ans -, connu localement pour son goût immodéré pour les - très - jeunes filles et pour son addiction aux "petites pilules bleues" s'est fait dérober récemment par une "jeunette" la caméra et l'appareil-photo avec lesquels il avait l'habitude d'immortaliser ses "exploits".
Révolté, il clama dans un premier temps à qui voulait l'entendre "j'ai son nom et son numéro de téléphone et je sais où elle va à l'école, je vais aller voir le Directeur de l'Ecole et porter plainte".
Jusqu'au moment où un des amis, lui aussi "client occasionnel" de la même demoiselle, lui fit remarquer qu'elle devait être encore mineure.
Le papy revit alors sa stratégie et entreprit une démarche à l'amiable vis à vis de la jeune fille et finit par lui racheter la caméra et l'appareil-photo pour un million (1.000.000,00) Ariary.
Une bonne affaire, sans doute, car le contenu des cartes mémoires lui aurait sans doute coûté beaucoup plus cher en terme d'embrouilles.
A part ça, j'adore les papys.
j'aime bien ses histoire et je suis sur qu'en sous jaccent il doit rajouter : mais dans ses pays, c'est pas pareil c'est une coutume voir une habitude ancestrale et elles aiment ça et puis si c'est pas moi c'est un autre... On les fait vivre elles et leurs familles hein...
c est la face caché de oss 117
Bien entendu, selon lui, "il ne fait rien de mal".
Je crois quand même que, pour le coup, il a "flippé dur".
Il a apparemment fixé le prix lui-même, sans chercher à négocier au plus bas.
Ceci étant, il est tellement "chargé" que, à mon avis, il continue toujours à filmer, sans doute en "caméra cachée" !!!!!
Je crois quand même que, pour le coup, il a "flippé dur".
Il a apparemment fixé le prix lui-même, sans chercher à négocier au plus bas.
Ceci étant, il est tellement "chargé" que, à mon avis, il continue toujours à filmer, sans doute en "caméra cachée" !!!!!
Comme c'est marrant on voit la différence ailleurs, mais que penser de ces cinquantenaire ...soixante-huitard voir plus, avec des jeunes femmes trentenaire. Là c'est de l'Amour !!!😄
pas plus
c'est un peuple immature , corrompu donc , un conseil , Boycottez ce pays !
Bonsoir, Non seulement cette réponse n'apporte rien mais de plus elle généralise, elle est déplacée et fausse. Madagascar est un très beau pays et les malgaches sont vraiment très sympas. Je vous conseille de visiterce pays. Nous y avons passé un excellent séjour et il nous tarde de pouvoir y retourner. A bientôt pour un futur voyage
Bonsoir, Non seulement cette réponse n'apporte rien mais de plus elle généralise, elle est déplacée et fausse. Madagascar est un très beau pays et les malgaches sont vraiment très sympas. Je vous conseille de visiterce pays. Nous y avons passé un excellent séjour et il nous tarde de pouvoir y retourner. A bientôt pour un futur voyage
Nos photos de voyage : https://www.flickr.com/photos/65862044@N02/
Fazen a le syndrome du AYE-AYE il cherche encore l'antidote au Cambogia... 😄
Il n'y a qu'à lire les infos sur zinfos974, et toutes les semaines un nouvel incident , deux wasas massacrés à coups de gourdins et brulés vifs, un couple de jeunes français restaurateurs à Tuléar massacrés et décapités à coup de sabre à cannes, une sœur religieuse aidant les pauvres depuis plus de 40 années éventrée à coup de poignard, dernièrement un car de touristes, attaqué et dépouillés , etc. ! n'en jetait plus la coupe et pleine !!
Je suis de cet avis...
j'ai laissé tomber mon porte monnaie au marché, entre autres....on me l'a rapporté..ben oui, les honnêtes gens existent aussi à Madagascar...
Le seul jour où j'ai été en danger, c'est le soir où mon tour opérator (3000€ pour 2 semaines, ce devrait être sérieux!!!!)( groupe venant de France -en MP je peux vous donner son nom et la date....-) m'a déposé vers 23h devant un hôtel qui n'était pas le mien... en attendant mon taxi branlant, 2 jeunes ont tenté de me dévaliser, le chauffeur de taxi m'a poussé dans sa carriole mais je n'étais pas fière et en veut au guide à qui j'avais donné les co ordonnées..seule, j'ai respecté le couvre feu et n'ai porté aucun objet de valeur AUCUN PROBLEME en circulant seule en plein jour....
Surtout, ne pas boycotter mais, pensez plutôt aà aider le père Pedro qui se bat avec toute soN énergie pour ce peuple, au lieu de le démolir....
Je me suis fait des amis malgaches, ils sont géniaux.. ne plus y aller, ce serait les détruire, ils ont besoin de nous...
ils ne sont pas immatues, partout dans le monde les gens qui ont faim font tout pour survivre....
Heremoana
La peste a fait 39 morts ces dernières semaines à Madagascar où l'épidémie est propagée par les rats, poussés vers les habitations par la déforestation incontrôlée de l'île, a annoncé aujourd'hui le ministère de la Santé.
"Il y a une épidémie de peste actuellement à Madagascar dans cinq districts (sur 112). Quatre-vingt six personnes ont attrapé la peste dont 39 sont décédées" ces dernières semaines.
Un médecin de la direction générale de la Santé à Antananarivo a précisé que 90% étaient des cas de peste pulmonaire plus grave que la forme plus répandue, la peste bubonique (ou peste noire) qui peut être fatale en trois jours.
Le premier décès est survenu dans un village en pleine forêt à 150 kilomètres de la localité de Mandritsara (nord), accessible en moto puis à pied. Le décès a eu lieu avant le mois de novembre, mais n'a été déclaré officiellement que le 23 novembre.
Le ministère a invité la population à "consulter des centres de santé en cas de fièvre, migraine". "Il y a des médicaments pour traiter cette maladie et les soins sont gratuits", a-t-il ajouté. "Ne détruisez pas les forêts car cela pousse les rats à aller dans les villages. Il faut capturer vivants les rats", toujours selon le ministère. Il a précisé que "les mesures requises ont déjà été prises en partenariat avec l'organisation mondiale de la santé (OMS) et l'institut pasteur de Madagascar" et que "des équipes étaient déjà sur place pour prendre en charge les malades".
Les districts touchés sont Mandritsara (nord), Soanierana Ivongo (nord-est), Ikongo (sud-est), Tsiroanomandidy (centre-ouest), Ikalamavony (centre-sud
"Il y a une épidémie de peste actuellement à Madagascar dans cinq districts (sur 112). Quatre-vingt six personnes ont attrapé la peste dont 39 sont décédées" ces dernières semaines.
Un médecin de la direction générale de la Santé à Antananarivo a précisé que 90% étaient des cas de peste pulmonaire plus grave que la forme plus répandue, la peste bubonique (ou peste noire) qui peut être fatale en trois jours.
Le premier décès est survenu dans un village en pleine forêt à 150 kilomètres de la localité de Mandritsara (nord), accessible en moto puis à pied. Le décès a eu lieu avant le mois de novembre, mais n'a été déclaré officiellement que le 23 novembre.
Le ministère a invité la population à "consulter des centres de santé en cas de fièvre, migraine". "Il y a des médicaments pour traiter cette maladie et les soins sont gratuits", a-t-il ajouté. "Ne détruisez pas les forêts car cela pousse les rats à aller dans les villages. Il faut capturer vivants les rats", toujours selon le ministère. Il a précisé que "les mesures requises ont déjà été prises en partenariat avec l'organisation mondiale de la santé (OMS) et l'institut pasteur de Madagascar" et que "des équipes étaient déjà sur place pour prendre en charge les malades".
Les districts touchés sont Mandritsara (nord), Soanierana Ivongo (nord-est), Ikongo (sud-est), Tsiroanomandidy (centre-ouest), Ikalamavony (centre-sud
je ne sais pas d'où viennent tes sources... à Soanierana_Ivongo (Analanjirofo) personne ne parle de peste 🤪
_ 41 personnes sont décédées depuis le mois de septembre 2013. Cinq (5) régions sont principalement affectées _ il s’agit des régions Sofia, Matsiatra Ambony (Haute), Vatovavy Fitovinany et Bongolava.
C’est la région Sofia qui souffre le plus où 21 cas ont été vérifiés et confirmés.
Salut juste pour info sans polémiques 🙂
http://www.bfmtv.com/international/madagascar-peste-a-fait-39-morts-dernieres-semaines-666046.html
Il a raison pour Soanierana_Ivongo ... la méconnaissance des gens sur la maladie ne donne aucune information . De plus Mandritsara n'est qu'à quelques jours de marche.
Ou la , pauvres Malagaches...les puces véhiculent aussi la maladie
http://www.msf.ch/nos-projets/ce-que-nous-faisons/description/peste/
et les puces ne manquent pas, dans l'un des hôtels où j'ai dormi 2 de mes compagnons de voyage avient été piqués du genou au mollet, pas beau à voir... et c'était un circuit "BCBG" (que j'évite d'habitude mais
-palu oblige je voulais éviter le camping et être en groupe pour mes longs déplacements, sécurité oblige)
je ne sais pas d'où viennent tes sources... à Soanierana_Ivongo (Analanjirofo) personne ne parle de peste 🤪 _ 41 personnes sont décédées depuis le mois de septembre 2013. Cinq (5) régions sont principalement affectées _ il s’agit des régions Sofia, Matsiatra Ambony (Haute), Vatovavy Fitovinany et Bongolava. C’est la région Sofia qui souffre le plus où 21 cas ont été vérifiés et confirmés.
je ne sais pas d'où viennent tes sources... à Soanierana_Ivongo (Analanjirofo) personne ne parle de peste 🤪 _ 41 personnes sont décédées depuis le mois de septembre 2013. Cinq (5) régions sont principalement affectées _ il s’agit des régions Sofia, Matsiatra Ambony (Haute), Vatovavy Fitovinany et Bongolava. C’est la région Sofia qui souffre le plus où 21 cas ont été vérifiés et confirmés.
Heremoana
Les douanes malgache au moments des fêtes vont se goinfrer de produits alimentaire / ou Ar que les vazahs vont ramener sur le territoire ..foie gras interdit , gigot d'agneau interdit, saumon fumé interdit, buche de noel sniffffff 😕 interdit ...😄
Il ne reste plus que les grognards pour être tranquille
foie gras interdit , gigot d'agneau interdit, saumon fumé interdit, buche de noel sniffffff Incertain interdit ...
foie gras interdit , gigot d'agneau interdit, saumon fumé interdit, buche de noel sniffffff Incertain interdit ...
Faudrait d'abord qu'lis soient payés!
Fais attention de ne pas ramener le " Parasy" en France😄
Ou la , pauvres Malagaches...les puces véhiculent aussi la maladie
Pas de danger pour la France, je vis à Tahiti
Depuis mon départ en vacances, ils ont une nouvelle maladie ici, le zika, ça suffit pour l'île et la dengue, encore et encore .. quant à moi, encore 1 mois pour savoir si j'ai échappé au palu de Mada...
Heremoana
Log in first, then come back to this page.
You might also like
More discussions
Hi everyone,
I’ll explain my situation.
Unfortunately, I lost my passport, and I only realized it two weeks before my departure for a humanitarian mission in Libya. I’m a nurse, and this mission really means a lot to me.
First, I applied for an emergency passport, but it was denied by the Val-d'Oise prefecture on the grounds that a planned humanitarian mission wasn’t considered an urgent reason.
So, I submitted a biometric passport application on July 20th. Since then, the tracking has been stuck, and the town hall can’t (or won’t) give me any clear information. Every time I call, I get a different story. The last update I received was that the passport had been produced since July 23rd with a status of "about to be shipped," but nothing since then.
I’ve managed to push my departure back to next Tuesday at the latest, but I’m starting to really panic.
Have any of you submitted an application around July 20th, especially in Val-d'Oise (95)? How long did you wait between the passport being produced and it being available at the town hall? Is it normal for this step to take this long?
This mission means so much to me. I had everything organized, and I’m also supposed to attend a friend’s wedding right after near the border.
Thanks so much to those who take the time to respond or share their experience. 😔
Hi,
Can anyone tell me exactly if a passport "valid for the duration of the stay" is enough, or does it need to be valid for 6 months after the trip? I checked the embassy’s website, but that info is missing.
Thanks
Can anyone tell me exactly if a passport "valid for the duration of the stay" is enough, or does it need to be valid for 6 months after the trip? I checked the embassy’s website, but that info is missing.
Thanks
Hi there,
I’ll be arriving in Seoul on November 18th after spending about a month in India.
Do you know if I’ll need to fill out any additional documents besides the e-arrival card?
Thanks in advance for your tips!
Hi everyone,
I have to leave for Perth, Australia in a week, for 7 days, and I couldn’t get my international driver’s permit due to processing and delivery delays.
The information I’ve found about whether an international permit is required is contradictory. Some sources say you need one, others say you don’t.
Could anyone let me know if an international driver’s permit is necessary to rent a car in Australia (Perth), or if a French license is enough for a 7-day rental?
Thanks in advance for your advice
The information I’ve found about whether an international permit is required is contradictory. Some sources say you need one, others say you don’t.
Could anyone let me know if an international driver’s permit is necessary to rent a car in Australia (Perth), or if a French license is enough for a 7-day rental?
Thanks in advance for your advice
Hi everyone,
I’m a bit embarrassed because I need to travel to Quebec from February 27th to March 13th. I’m a regular visitor to Canada—this will be my 10th trip since 1997, plus a year as a permanent resident (2000–2001) and a cross-country run from Vancouver to Halifax in 2011. So, I’m definitely not a terrorist! But since our last trip in July 2015, they’ve introduced this eTA thing. Seems more like a way to make money than to actually secure Canada, if you ask me, but anyway, that’s not the point. I applied for an eTA for myself, my wife, and our two kids. They all got approved within hours, but not me! I was asked to create a GC key and then an IRCC account, which I did. Normally, you get news within 72 hours, but since Monday, January 15th, nothing! In the "message" section of the account, it says "explanation letter (required)" with a deadline of January 25th, but I can’t find any explanation anywhere—despite searching the Canadian government website and Google. No links, nothing! I’ve emailed them but haven’t heard back yet. I’m thinking of calling the Canadian embassy in Paris tomorrow. Even though I’m not stressing yet, it’d be a bummer if everyone else got to go without me! If anyone’s had this issue before or knows what this explanation letter is about, I’d love to hear more.
I’m a bit embarrassed because I need to travel to Quebec from February 27th to March 13th. I’m a regular visitor to Canada—this will be my 10th trip since 1997, plus a year as a permanent resident (2000–2001) and a cross-country run from Vancouver to Halifax in 2011. So, I’m definitely not a terrorist! But since our last trip in July 2015, they’ve introduced this eTA thing. Seems more like a way to make money than to actually secure Canada, if you ask me, but anyway, that’s not the point. I applied for an eTA for myself, my wife, and our two kids. They all got approved within hours, but not me! I was asked to create a GC key and then an IRCC account, which I did. Normally, you get news within 72 hours, but since Monday, January 15th, nothing! In the "message" section of the account, it says "explanation letter (required)" with a deadline of January 25th, but I can’t find any explanation anywhere—despite searching the Canadian government website and Google. No links, nothing! I’ve emailed them but haven’t heard back yet. I’m thinking of calling the Canadian embassy in Paris tomorrow. Even though I’m not stressing yet, it’d be a bummer if everyone else got to go without me! If anyone’s had this issue before or knows what this explanation letter is about, I’d love to hear more.
hi there
I’m heading to Seoul in September, and to do that I need to get a travel authorization that we apply for through K-ETA....... turns out I can (barely, I admit) fill out the form up to the address of our "stay location," but every address I’ve entered has been rejected by the system. I’ve tried my hotel, the Lotte Hotel (which is well-known in Seoul), the airport—basically, I’ve entered at least 20 addresses, all rejected....
So, to anyone who’s successfully gotten the authorization, could you tell me which address you used to get that "elusive" approval?...
Thanks for your help
So, to anyone who’s successfully gotten the authorization, could you tell me which address you used to get that "elusive" approval?...
Thanks for your help
Question for those who’ve done it:
In theory (French national), I’m visa-exempt for a 30-day tourist stay, but on France Diplomatie it says on this page
https://www.diplomatie.gouv.fr/fr/information-par-pays/mongolie/conseils-aux-voyageurs-entree-sejour
that a visa is still required if you’re coming from Mongolia. True or false? And if true, what’s the process? Thanks
https://www.diplomatie.gouv.fr/fr/information-par-pays/mongolie/conseils-aux-voyageurs-entree-sejour
that a visa is still required if you’re coming from Mongolia. True or false? And if true, what’s the process? Thanks
Hi there,
I know there are similar topics here and elsewhere, but they’re a few years old, and I need an up-to-date answer to make sure I don’t throw over 1000 € out the window. Thanks for your patience.
I’m planning a trip from France to Alberta/British Columbia, and I’m unsure about which bank card to use for the security deposit with the rental company (I’m thinking of going with AVIS).
I contacted Avis Canada, and they told me a credit card is absolutely required. I asked my bank for a credit card (a *real* credit card), but they only offered me a deferred debit card.
My question: For a rental with Avis Canada, is a Gold International Mastercard deferred debit card usable for the security deposit needed to finalize the rental? Is the "CREDIT" label enough? (Some cards say "CREDIT" and others say "CARTE DE CREDIT"—seems minor, but it’s actually a big deal in how the card works.)
I’ve seen conflicting info everywhere I look... My bank says it’s *usually* okay (the deferred debit card), while Avis Canada insists it *must* be a credit card, not debit—even when I mention the deferred debit card.
I know the whole credit card concept is already confusing, and on top of that, some sites say a deferred debit card counts as a credit card, while others say it doesn’t.
Thanks to anyone who can share a recent experience! Have a great day
I’m planning a trip from France to Alberta/British Columbia, and I’m unsure about which bank card to use for the security deposit with the rental company (I’m thinking of going with AVIS).
I contacted Avis Canada, and they told me a credit card is absolutely required. I asked my bank for a credit card (a *real* credit card), but they only offered me a deferred debit card.
My question: For a rental with Avis Canada, is a Gold International Mastercard deferred debit card usable for the security deposit needed to finalize the rental? Is the "CREDIT" label enough? (Some cards say "CREDIT" and others say "CARTE DE CREDIT"—seems minor, but it’s actually a big deal in how the card works.)
I’ve seen conflicting info everywhere I look... My bank says it’s *usually* okay (the deferred debit card), while Avis Canada insists it *must* be a credit card, not debit—even when I mention the deferred debit card.
I know the whole credit card concept is already confusing, and on top of that, some sites say a deferred debit card counts as a credit card, while others say it doesn’t.
Thanks to anyone who can share a recent experience! Have a great day
Hi there,
I’m heading to Senegal in January for a month and was wondering if I just need my French driver’s license or if I should get an international permit?
Thanks!
JL
Hi,
I’m bringing Seresta, an anxiolytic (tranquilizer) from the benzodiazepine family,
to help me sleep.
I’ll have the prescription with me.
Will this be a problem at customs, and do I need to declare it?
Same question for antibiotics?
Thanks a bunch!
Hi there,
I’m heading to Laos next spring, but I have a question about the Thai arrival/departure form. I’ll be flying PAR-BKK, then taking the train to Laos (so exiting Thailand), and later re-entering Thailand by train to catch my return flight. Do I need to fill out two forms in this case?
Thanks for your help! !
I’m heading to Laos next spring, but I have a question about the Thai arrival/departure form. I’ll be flying PAR-BKK, then taking the train to Laos (so exiting Thailand), and later re-entering Thailand by train to catch my return flight. Do I need to fill out two forms in this case?
Thanks for your help! !
Hi there,
I have a 9-seater passenger vehicle that I use for my business in Paris, transporting people.
I’m planning to go to Algeria with my family.
The vehicle registration lists my company as the owner.
Can I get a TPD (Temporary Admission Document)?
Will I need a KBis extract or a power of attorney?!?
Thanks for your help.
Worst case, I can add my personal name as a co-owner on the registration, but that would be a real shame!
Hi,
I’m writing to ask for some info—I’ve heard that you **must** have travel insurance to land in Zanzibar.
What’s the process, and which insurance should I get?
Thanks in advance for your feedback!
Best,
Seb
Hi, are there any travelers who’ve recently crossed the border between Karakalpakstan (Uzbekistan) and Beineu in Kazakhstan?
It was closed for a while.
Thanks for any info!
Hi there,
I bought a one-way flight (Ryanair) and a return flight (EasyJet) to spend a week in Morocco in April. My passport expires 3 weeks after the return date. Some websites say the passport must be valid for 3 months at the time of entry. However, it will still be valid both on entry and return, but its validity will only be 1 month at the time of entry (and 3 weeks on the return date, everything prepaid).
It's an individual family trip.
The consulate can't give me an answer—they're still looking into it (really!)
Will Ryanair let me board in Beauvais in 3 weeks?
Thanks for your advice—this is a bit urgent 😕😕😕😕
I bought a one-way flight (Ryanair) and a return flight (EasyJet) to spend a week in Morocco in April. My passport expires 3 weeks after the return date. Some websites say the passport must be valid for 3 months at the time of entry. However, it will still be valid both on entry and return, but its validity will only be 1 month at the time of entry (and 3 weeks on the return date, everything prepaid).
It's an individual family trip.
The consulate can't give me an answer—they're still looking into it (really!)
Will Ryanair let me board in Beauvais in 3 weeks?
Thanks for your advice—this is a bit urgent 😕😕😕😕
Hello,
Last year, we stayed for 3 months in Thailand, north of Khao Lak, and were able to benefit from the 2-month visa exemption, renewable for one month by going to Takua Pa to validate a 1-month extension (1,900 baht). This year, it’s a disaster for us—not only were we planning a 4-month stay, adding a visa run in between (which some say is quite risky), but the law is apparently changing in the coming months with the return of the 1-month exemption (plus the usual 1-month option). So, we looked into applying for a 6-month multiple-entry visa, allowing a maximum of 60 consecutive days in Thailand. However, I can’t find anywhere the minimum time required outside Thailand between two stays—do any of you have an idea? Thanks for the info! If you’d like tips on Khao Lak and the surrounding areas, we’ve got some experience, though things change fast! Cheers, Bruno.
Last year, we stayed for 3 months in Thailand, north of Khao Lak, and were able to benefit from the 2-month visa exemption, renewable for one month by going to Takua Pa to validate a 1-month extension (1,900 baht). This year, it’s a disaster for us—not only were we planning a 4-month stay, adding a visa run in between (which some say is quite risky), but the law is apparently changing in the coming months with the return of the 1-month exemption (plus the usual 1-month option). So, we looked into applying for a 6-month multiple-entry visa, allowing a maximum of 60 consecutive days in Thailand. However, I can’t find anywhere the minimum time required outside Thailand between two stays—do any of you have an idea? Thanks for the info! If you’d like tips on Khao Lak and the surrounding areas, we’ve got some experience, though things change fast! Cheers, Bruno.
Hi there,
My partner, our 8-year-old daughter, and I are going on vacation to Gex.
We’ve decided to spend one day in Switzerland and another in Italy. Will we need ID (national ID card or passport)? Do we also need ID for our daughter?
Thanks so much for your answers! 🙂
My partner, our 8-year-old daughter, and I are going on vacation to Gex.
We’ve decided to spend one day in Switzerland and another in Italy. Will we need ID (national ID card or passport)? Do we also need ID for our daughter?
Thanks so much for your answers! 🙂
Hi everyone,
Some French friends are visiting NYC (4/5 days around mid-May) from Montreal, Canada. They’ve got their eTA and ESTA approved!
Round-trip transport by bus.
Question: Is the I-94 form required, mandatory, and should it be filled out on the bus or in advance???
Thanks for your RECENT experiences!
See you, Jean.
Some French friends are visiting NYC (4/5 days around mid-May) from Montreal, Canada. They’ve got their eTA and ESTA approved!
Round-trip transport by bus.
Question: Is the I-94 form required, mandatory, and should it be filled out on the bus or in advance???
Thanks for your RECENT experiences!
See you, Jean.
Hello,
We’ll soon be moving to Madagascar long-term.
As a French national, I need to obtain a short-stay visa that can be converted to a long-stay one. To do this, I have to send the required documents to the Madagascar embassy in Paris.
No issues with that procedure so far.
If I get this visa, once I arrive in Madagascar, I’ll need to provide the same documents to the Ministry of the Interior in Anosy. I’m trying to find an email address or website for the Ministry to check which documents I need to submit (I think they ask for additional ones).
If you have any info on this, I’d appreciate your replies.
Best regards,
M. Buisson Eric
Hi there,
I’d like to know if anyone has already applied for a private visa to Russia with an invitation from a Russian resident. I traveled earlier this year with an e-visa, but since I want to stay longer, I’ll be visiting my friend who lives in eastern Russia. For the visa application, does the invitation need to be on an official paper form issued by the Russian ministry? And most importantly, do I need to present the original for the application, or is there an electronic version that can be sent directly to the consulate in France? Thanks for any info if you’ve gone through this process before!
Best regards,
Gilles
I’d like to know if anyone has already applied for a private visa to Russia with an invitation from a Russian resident. I traveled earlier this year with an e-visa, but since I want to stay longer, I’ll be visiting my friend who lives in eastern Russia. For the visa application, does the invitation need to be on an official paper form issued by the Russian ministry? And most importantly, do I need to present the original for the application, or is there an electronic version that can be sent directly to the consulate in France? Thanks for any info if you’ve gone through this process before!
Best regards,
Gilles
I filled out the B2 form to apply for a visa, created an account on Atvis to pay the visa fees and schedule a meet-up, but every time I try to pay with my Boursobank Visa 1st card, they refuse the payment with a message telling me to check my details (address), even though everything is correct. Does anyone know why this is happening, or maybe they don’t accept Visa cards? Are you aware of this?
Thanks for your feedback!
Elisabeth
Hi,
There are rumors going around about the ETA: it must absolutely be on your smartphone in the "ETA" app.
Paper documents might not be accepted. Is this real or just a hoax? Thanks, I’m leaving in 3 weeks. My passport is good to go and my ETA is still valid for a year, but I only printed the email I received. Thanks everyone.
There are rumors going around about the ETA: it must absolutely be on your smartphone in the "ETA" app.
Paper documents might not be accepted. Is this real or just a hoax? Thanks, I’m leaving in 3 weeks. My passport is good to go and my ETA is still valid for a year, but I only printed the email I received. Thanks everyone.
Hi there,
We need to apply for a B2 visa because we visited Iran in 2018. It currently costs $185, but they’re planning an additional $250 fee per person for the same visa—it’s been approved but not yet implemented. Does anyone know when this fee will take effect?
Thanks in advance!
Elisabeth
Hi there,
In November, we're heading off on a 4-month trip. We'll be landing in China and plan to leave the country via a land border into Vietnam.
I’ve read that China may ask for proof of exit within 30 days (flight ticket or other reservation). Since we’d be leaving by land, I’m wondering how this works in practice.
Has anyone here been in this situation recently?
Did the airline ask for an exit ticket before boarding? Did Chinese authorities require proof upon arrival? Is a train/bus ticket to Vietnam sufficient? Is a cancelable or flexible reservation accepted?
Thanks for sharing your experiences! 😊
Did the airline ask for an exit ticket before boarding? Did Chinese authorities require proof upon arrival? Is a train/bus ticket to Vietnam sufficient? Is a cancelable or flexible reservation accepted?
Thanks for sharing your experiences! 😊
Hi there,
Just a question that’s probably been asked before (though usually the other way around for my situation :))
My wife and I are heading to the US.
On her ticket, it only has her maiden name (e.g., Martine DUPOND).
On her passport, it’s written as Martine DUPOND épouse AVRY.
No issues for travel, I hope I did the right thing with the ticket?
Then for the ESTA, is just Martine DUPOND enough, or do I need to include the "épouse AVRY" part like on the passport?
Thanks in advance!
Hi there,
I’m spending a few days in San Pedro de Atacama (Chile) and would like to cross the Argentine border to make a loop toward Salta and then return to Chile to drop off the rental car.
I’ve heard that crossing the border can be tricky!
Is it possible with a rental company’s authorization? Which company, and at what cost?
Thanks for sharing your experiences!
Best regards,
Arnale
Hi everyone,
I saw on the French Embassy in Peru’s website and the Peruvian Consulate in Paris’s site that the rule is to have a passport valid for 6 months *after the arrival date* (not the return date).
I arrive in Peru on August 13, 2019 (for about twelve days), and my passport is valid until February 16, 2020.
That’s 6 months and 3 days after my arrival date in Peru. In my opinion, I’m good to go.
But could I still be denied entry if they say I don’t cover the return date or that I’m too close to the 6-month mark?
Thanks for your feedback.
I saw on the French Embassy in Peru’s website and the Peruvian Consulate in Paris’s site that the rule is to have a passport valid for 6 months *after the arrival date* (not the return date).
I arrive in Peru on August 13, 2019 (for about twelve days), and my passport is valid until February 16, 2020.
That’s 6 months and 3 days after my arrival date in Peru. In my opinion, I’m good to go.
But could I still be denied entry if they say I don’t cover the return date or that I’m too close to the 6-month mark?
Thanks for your feedback.
Hi there,
I read on the French Ministry of Foreign Affairs website that it’s possible to apply for a temporary driving permit in China, valid for 1 month. I’m planning to rent a car (without a driver) to explore part of the country next August, so I was wondering:
Has anyone here already gone through this process upon arrival? How long do the formalities take on the spot? Is it possible to handle these steps in advance, before arriving in China?
Thanks in advance for your replies.
I read on the French Ministry of Foreign Affairs website that it’s possible to apply for a temporary driving permit in China, valid for 1 month. I’m planning to rent a car (without a driver) to explore part of the country next August, so I was wondering:
Has anyone here already gone through this process upon arrival? How long do the formalities take on the spot? Is it possible to handle these steps in advance, before arriving in China?
Thanks in advance for your replies.
Hi
Has anyone been to Rwanda recently and gotten a 3-month visa on arrival easily?
Thanks
Hi there,
My departure is slowly approaching, and now that I’ve got my Russian visa sorted, I’m fine-tuning the rest of my trip to Tajikistan. Since the Tajik visa is no longer required for stays under 30 days (for French nationals), I’ll need to visit the Ministry of Interior (OVIR) to register within 10 days of entering the country. No big deal, though, since I had to go there anyway to apply for my GBAO permit. 😉 However, I’ve *seen* several reports from travelers (mostly motorized) mentioning that you need an entry permit for Kyrgyzstan, which has to be arranged in advance at the Kyrgyz Ministry (consulate?) in Dushanbe. Otherwise, you’re *stuck* at the Kyzyl-Art border (with no Wi-Fi, of course, to try and sort it out). The most recent report was from a year ago, so I’d love to know if this is still the case and if it’s indeed at the Kyrgyz Ministry (consulate?) where you need to go for this pre-authorization.
Does anyone have any recent info on this?
Thanks in advance!