je travaille dans la com , 2 enfants une femme. tout va bien sauf que j ai envie de tout changer.
lol pas femme et enfant . J ai toujours aimé les voyages , je ne connais pas les phil mais j ai vu tant de reportage.
crois tu qu il est possible d 'ouvrir un petit truc en bord de mer la bas genre une petite maison d'hote en etant étranger.
quoi qu il en soit je sais qu il faut venir sur place pour se faire un avis ( je suis preneur si vous avez des plans de vols pas cher depuis la france)
je pense pas que la com puisse etre un plus pour moi la bas.
comme la vie est moins cher et que le pays est beau , je me pose cette question en sachant qu il faut eviter le sud...
Première étape : Grâce à Ton ami Google, tu vas collecter un maximum d' information sur les Philipines et surtout sur la vie, les gens, la culture, la société, bref.....ce qu' il faut savoir por tenter de comprendre un peu ce pays.
Car il ne suffit pas de dire " la vie y est moins chère", il faut aussi ajouter " et les revenus y sont moins élevés".
Ensuite ces informations que tu auras assimilées amèneront d'autes questions plus précises et plus ciblées.
Tu liras utilement certains ouvrages sur la culture des Philippines. Ces ouvrages sont en anglais , on les trouve sur les sites de vente en ligne anglo-saxons.
Ceci fait, tu pourras ensuite savoir si VRAIMENT, les Philippines sont faites pour toi.
Et là tu reviendras ici et tu poseras des questions disons...plus réalistes.
Et entretemps, tu auras sûrement trouvé par toi-même des billets d'avion à prix raisonnable.
je crois que j ai bien regarde et l idee est que je garde un peu de d'argent en france l histoire d avoir un revenu supplementaire.
maintenant je crois que la culture et les personnes la bas me semble tres interessante.
j ai trouvé des billets à 500 euros , donc j attends de vous des conseils par votre experience
"La culture et les pesonnes là bas me semblent très intéressantes" est une analyse un peu trop sommaire.
Je suis personnellement toujours prêt à aider, mais comment aider quequ' un qui court droit à l'échec parce qu' il ne s'est pas assez préparé?
Le seul conseil que je te donne maintenant, c'est de suivre les conseils énumérés plus haut....
Lis, lis, lis et relis tout ce que tu pourras trouver. Laisse mûrir ton avant-projet, parcours toutes les archives de ce forum consacrées aux philippines.
Trop de français qui arrivent ici sans préparation repartent les poches vides et le rêve brisé.
Et évidemment, c'est jamais de leur faute....c'est très français, ça!
Lorsque tu auras lu pas mal, il faudra venir y passer quelques temps histoire de voir si le pays te plaît vraiment, se rendre compte par soi-même. Les différences culturelles sont parfois plus grandes qu'elles n'y paraissent au premier abord.
100% d'accord sur les remarques sur l'aspect culturel.
Au delà de ça il y a aussi l'aspect financier, s'il y a autant de pauvreté aux Philippines cela signifie aussi que y gagner sa croute n'est pas si facile. Etes-vous capable de monter 'un petit truc genre une petite maison d'hote' et d'en vivre en France? Aux Philippines, certes l'apport financier nécessaire est moins important (et encore un hotel à Boracay = 1 Million d'euros) mais étant dans un pays étranger les obstacles sont d'autant plus importants...
ça ne doit pas casser vos rêves, c'est faisable, la preuve, certains l'ont fait mais ça demande beaucoup de temps (plusieurs mois voire plusieurs années) et de préparation.
Bon courage quand même, qui ne tente rien n'a rien 😉
C'est toujours amusant des posts un peu idéalistes de français qui veulent s'installer aux Philippines sans jamais y avoir mis les pieds !
Je rappelle à titre utile que la loi Philippine interdit aux ressortissants étrangers de détenir un business... Ceux d'entre nous qui avons un petit business aux Philippines sont quasiment tous mariés avec une locale ;)
Pour faire quoi que ce soit... acheter du terrain, ouvrir une entreprise, il faut des partenaires Philippins à qui tu puisses faire confiance... et c'est là que le bât blesse... En plus si tu ne connais rien des coutumes locales, bonnes chance :)
Je rappelle à titre utile que la loi Philippine interdit aux ressortissants étrangers de détenir un business...
Je me permets de corriger ce point parce qu'on voit cette affirmation régulièrement sur VF alors qu'elle est fausse. il y a en fait une liste de secteurs pour laquelle la participation des étrangers est limitée à certains taux (dont le fameux 40% pour le foncier). Tous les secteurs qui ne sont pas dans cette liste sont 100% ouverts aux étrangers (avec des conditions de capital social minimum pour protéger les petites PME philippines).
Oui tu as certes raison, mais les secteurs ouverts aux investissements étrangers demandent un capital conséquent, et s'adressent donc directement aux grandes entreprises étrangères. Bref, c'est pas pour monsieur tout le monde.
Non, justement pas forcément. Par exemple dans la sous traitance (ce qu'ils appellent le BPO) il y a pas mal d'opportunités et on peut démarrer avec un petit budget (en tout cas plus petit que l'ouverture d'un resort).
Pour les secteurs restreints, il y a aussi possibilité de saucissonner ton affaire en plusieurs entreprises pour séparer ce qui est restreint (par ex. le foncier) du reste: tu ne laisses des parts (et du dividende) à tes associés Philippins que sur une toute petite partie de l'activité et tu verrouilles tout le montage avec des contrats contraignants sur le long terme. C'est un peu technique mais en passant par un avocat, ça ce fait...
Mais je suis bien d'accord que ça ne se fait pas sans beaucoup de préparation et de réflexion. De toute façon qui peut imaginer se lancer dans la création d'une entreprise hôtelière ou autre sans avoir un minimum de réflexion et d'apport financier?
vous avez une façon tous assez dure de parler des gens de ce pays et il revient souvent un problème de confiance..
hélas j' ai beaucoup voyagé mais pas dans ce pays..mais j ai pas mal lu.
vous m avez bien montrer que il n y a pas de reve la bas pour un étranger
c'est faux !! les cimetières sont pleins de rêveurs!! lol tu as une idee ! travailles la !! jai monte mon afffaire ici mais je suis marié a une filipina depuis 26 ans !! mais mon epouse etait ici a bohol une etrangere egalement (elle n'est pas visayas et ne parle que le tagalog et le bicolano ) ca n'a pa ete facile pour aboutir a mon reve et non celui de ma femme et de mes enfants qui etaient contre a l'origine mais la perseverance paye! dans ton cas cela sera plus difficile n'ayant aucun soutien local de confiance ; il faudra etre patient et perseverant venir voir d'abord t'impregner , nouer des contacts utiles !!
et apres faire une premiere analyse !! de faisabilité ou pas
actuellement les etrangers sont dans le secteur du negoce , tourisme /hotellerie / et services , le petit commerce est plutot reservé pour les locaux ! on vient pas aux phils en famille pour vendre des cornets de frites ou ouvriur une epicerie de quartier !!
la tendance vient a investir dans les malls , les franchises !!!! restauration ou autres , la solution pour certains etrangers qui ont monte une societe 40/60 ici mais dans tous les cas tu devras avoir ton buisness permit avec un local , c'est la règle
l'etanger peux louer ou acheter des biens immobiliers hors terrains (appartement , location de commerce )
ce ne sera pas une partie de plaisir car les philippins sont de tres pietres commercants a la base , quand on compare aux chinois ; indiens , ou libanais par exemple qui eux ont la notion innée du commerce
on vient pas ici sans connaitre c'est l'echec assuré !! commences par venir prendre le poul du pays avec ta famille , car ils doivent part entiere dans ta decision (tout le monde n'est pas fou comme moi!! lol)
voila je l'ai fais , plusieurs l'ont fais !! rien n'est impossible !! mais la patience , la determination , et une exellente connaissances des philippins est la cléf du succes
Il n'est effectivement pas facile de faire du business aux Philippines:
Le pays est classé à la 144ème place (sur 183) pour la facilité à faire du business !
à lire absolument :Le rapport complet 2009 de la World Bank (en français) un zoom 2010 sur l'asie du Sud-Est Pacific (en anglais)un zoom 2008 complet sur les philippines (en anglais)Le guide du droit des affaires aux Philippines (en anglais) Business guide 2008 "How to invest in The Philippines"
à visiter: le site officiel du DEPARTMENT OF TRADE AND INDUSTRY
Mais il ne faut pas se décourager.
Le pays est merveilleux, tous le monde ou presque parlent anglais, le niveau d'éducation est excellent....et comme conseillé plus haut, avant de se décider, il est nécessaire d'y aller, connaitre leurs histoires (300 ans de colonisation espagnole puis 50 ans sous administration américaine forcément ca marque un pays! ); la religion, la politique, la famille ....
Cela me touche d'autant plus que pour moi, tu es LA référence de ce forum sur toutes les questions juridiques, business, affaires aux Philippines.
Bonne année 2010 ....... du business florissant, la santé et le soleil .
Amicalement
oups, je ne suis la référence de rien du tout, disons que j'ai pu acquérir une certaine expérience dans différents pays et dans différente actvités commerciales, et que j'essaye de mettre à profit cette expérience ici aux Philippines. Mais rien de plus!
Bonne année très fructueuse à toi aussi, et merci pour la bibliographie, je garde précieusement.
Salut Coquinou
Sur mon blog http://sites.google.com/site/boulangerieasie/comment-reussir-aux-philippines
tu trouveras de l'infos en Français si tu veux bien comprendre la culture des affaires aux Philippines, j'ai une tres large experience dans la boulangerie et la restauration locale et ai assisté pas mal de monde a se lancer dans ce domaine aux phils et en Thaïlande. Le premier conseil que je puisse suggérer amicalement, c'est de se calmer en arrivant dans le pays ou tout a l'air facile de prime abord, et de commencer par un minimum de temps d observations et d'études d'au moins 3 mois. J y ai vu trop d entrepreneur se précipiter et investir leurs économies en arrivant pour repartir bredouille un ou 2 ans plus tard. C'est dommage, car tous ce qui est de nouveau ou concepts qui viennent de l'étranger peuvent fonctionner aux philippines, faut juste pas avoir peur de prendre son temps et ne pas aller trop vite devant l'engouement des philippins face a votre projet. Cela veut dire qu il ne faut pas hésiter a aller consulter d'autres expats qui ont réussis dans votre domaine, et de discuter avec un maximum de Philippins de divers horizons et donc collecter le plus d'avis possible, même de potentiels concurrents.
Comme m'a dit un sage Philippin: ne crains pas d'avancer lentement! crains seulement de stagner, car c'est dans les eaux stagnantes que naissent les parasites...
Bonjour!
Tout d"abord quel sud....?????
Les visayas?........NO Pb
MINDANAO?..........No Pb dans 80% du territoire !
Eviter Cotabato la région muslim, pour cause de culture différente;les iles Sulu et Basilian pour cause Abussaiaff friends!
En gros l'information de Coquinou est fausse surtout sur Davao , Cagayan de oro, Butuan qui sont des villes ouvertes au commerce et petites industries peche et autre!
Mais Régions moins visitées par le touriste Lambda, sujette dans sa zone Ouest a des problémes politiques et souvent aux mains de clans familiaux.
Nav
Hi everyone, my son’s school is offering him a one-month Erasmus trip to Ireland, but he has to find a junior cycle school that will accept him and a host family on his own. Honestly, we’re struggling—we’ve contacted two schools and haven’t heard back! If you have any leads...
What price should I expect to pay for a modest small apartment or a large room in a bedroom community in Quito? Are restaurants and food expensive? And which airline is best to travel from Montreal? Thanks for your answers
I’m considering moving to Miami to live and work for a few years.
If anyone knows what the administrative formalities are—both for getting a work permit and for the steps and reputable organizations to contact (since I imagine there are scammers in this space) when buying a studio in Miami or Miami Beach—I’d love any info you can share!
Hi, I was wondering if anyone has already had the experience of working abroad?
I don’t have a specific country in mind yet, so I’m open to hearing about your experiences on this topic—the pros and cons, etc.
Hi there!
I’m a young Malian looking to work in Morocco. Besides a passport, what other documents are required at the **Moroccan** border?
Thanks for your help!
Hi there. I’m planning to move to Luxembourg around December 2025 or January 2026. I’ll be looking for a job and settling in. My question is: is it too complicated to find housing? Is the job market more advantageous and easier than in France? I’m open to any information that could help me.
Thanks in advance for your advice.
I’d love to hear your thoughts and experiences about marrying a Cuban and moving to Cuba (not the other way around!). Yes, some of us actually *want* to stay on the island! Is it possible to work there without too much hassle, or is it really complicated?
I’m heading to Bangkok for a 5-month internship, and I’m wondering about the budget because I’ve read all sorts of things—so I decided to post here to get answers tailored to my situation! :D
I found housing that costs me 7,000 baht (I know it’s a bit pricey, but it’s super convenient...), which works out to about 160 € all-inclusive. So, I was wondering if it’s realistic to live on 500 or 600 € per month, and if so, under what conditions? Is that enough, considering I’ll be working 40 hours a week?
Thanks in advance for your replies—I hope they’ll reassure me!
WEP offers loads of different projects, including one I really like: helping and volunteering on a farm, particularly in South America (Peru or Argentina).
I’d love to know if anyone has tried this project or knows someone who has... or has done something similar? I’d like to get some feedback before diving into the adventure.
If so, could you share your thoughts on the project, any tips, etc.?
Hi there,
Our departure time is getting closer (we have less than 2 years left—it’s both a long time and so short!). To start preparing seriously, we’ll need quite a bit of info. If anyone knows the rates charged by movers for a crate to French Polynesia, or what pitfalls to avoid (I know you can get quotes directly from movers, but I’d love insights from actual customers😉).
Are there any special requirements before leaving France (aside from taxes...)?
Thanks to everyone for your help—every bit of info is useful. We’re aiming for a departure around 06/2010 (just need to save up a little more...).
Thanks again!
Hi, I’m a self-employed physiotherapist in France, and as my wife (a nurse) and I look into working abroad in about two years, I’ve been offered an equivalence to become a respiratory physiotherapist in Switzerland. Actually, I’m currently doing a postgraduate diploma in pediatric respiratory physiotherapy and want to specialize in that area. Anyway, that’s not the main point—could anyone explain the pros and cons of doing this job in Switzerland? Based on the paperwork I’ve received, the equivalence seems purely administrative or almost... What about working conditions, quality of life, salaries, etc.?
Thanks for your replies.
PS: Same question for my wife, a nurse, regarding her integration.
I’m looking for information about jobs in early childhood in New Caledonia. I’m currently a childminder in a MAM (multi-accueil) and I’ve also worked for about 6 years in several daycare centers as a childcare assistant.
In the summer of 2026, my husband is being transferred to New Caledonia. We’ll be living near Nouméa. Do you know if the early childhood sector is a good field for jobs there?
Can’t wait to discover this island! Right now, we’re in the middle of all the administrative paperwork for our 3 kids, finding housing, bringing our cat to the territory, and so on!
Thanks for your feedback!!
Hi there,
I’ve been living in Bali for a month now, but unfortunately on a VOA visa. I’m looking for a European company that’s set up in Indonesia. I’m in electrotechnical maintenance—air conditioning, cold rooms, 220V/380V electricity. I’ve been a tradesperson for 3 months and can bring my full professional toolkit. If anyone’s interested, let me know!
You can send me a message.
Best regards,
I’d love to go to Japan to travel, and if things go well, work there too.
Has anyone tried finding a job there? Is it even possible without speaking Japanese?
I’m thinking of starting out in restaurants (dishwashing or serving) and then moving into my field, IT.
I’d like to move to Spain, specifically to Málaga.
To do that, I’d like to know if I’ll need any official documents from France to work there, or anything like that...
I’d also love to hear from people who’ve moved to Spain for work—do Spaniards like the French? Is it hard to fit in? What are the salary ranges for a ready-to-wear salesperson? And is it easy to find housing?
My partner and I currently live in Antibes—we’re both freelancers working remotely. We’re thinking about potentially moving to Italy.
We’d like to settle near the French border, between Ventimiglia and San Remo (this is important because we need access to Nice Airport twice a month). ✈️
I’d love to hear about life in this region! We’re looking for a quiet spot close to the sea. Any recommendations? As for the paperwork, is it difficult to get everything official? Is finding housing tough in this area? What kind of guarantees are usually required? If any kind soul could shed some light on this, we’d really appreciate it! 🥺🏻
I'm looking for an au pair who'd like to come to Bournemouth in the south of England, and I'd love to know what the best websites are to find one, please.
I’d like to get some information about my eligibility for the DV Lottery.
About my background:
• I earned a *Bac Pro* through VAE (*Validation des Acquis de l’Expérience*), issued by the *Éducation nationale*.
• I also have a professional certification as a *Conseiller en Insertion* (Employment Counselor), issued by the Ministry of Labor.
• Altogether, this adds up to a *Bac+2* level.
I’d like to know if this level qualifies me to apply for the DV Lottery.
Regarding my work experience:
• I work as an *Employment Counselor*.
• I checked on O*Net Online for the classification: Job Zone 4, SVP Range: 7.0 – <8.0.
• I only have one year of experience, but I handle similar tasks in business creation.
So my question is: can I apply for the DV Lottery despite my relatively short experience, given that my job falls under Job Zone 4?
I’m looking for info on villages around Aix, like Fuveau, Bouc-Bel-Air, or even Éguilles and Venelles?
We’re a couple with a child living in the Paris region, and I’ll be relocating to Aix-en-Provence in spring 2026. We’d love to swap our apartment for a house with a pool within 20-30 minutes max of central Aix, with a budget of around 650k €.
In terms of climate and geography, I’ve read that Aix is in a basin where it can get really hot. What about the surrounding villages that are a bit more elevated, like Venelles? Is it just as stifling?
Starting this spring, we want to settle near Aix-en-Provence. We're tired of living in the mountains with all the snow—we really need some sunshine and a fresh start. Is it hard to find a house to rent there? What about prices? If you have any great tips or useful info about the area, we’d love to hear it. I work in education and want to do prevention work in Marseille or Aix—are there jobs in the social sector?
Anyway, we need tons of info, but we’re sure we’re going to take the leap—no hesitation, adventure is adventure!!!
Thanks for your help and any experiences you can share.
I’m an osteopath and I’d like to set up and open an osteopathy practice in Thailand. I don’t have a precise location in mind yet, but I’m thinking maybe Hua Hin.
I saw there’s an osteopath based in Phuket, so I wrote to him for some info, but he still hasn’t replied🤪!
So I’m reaching out to people who live there or know the country well:
I’d like to know what the best ways are to advertise and get known in Thailand. Are there any local classifieds newspapers?
First, I’d like to practice from my apartment. Is that allowed in Thailand?
Ideally, I’d like to work part-time in a private hospital as an osteopath. I’m thinking that in Thailand, the medical field is much more open than in Europe!!! Has anyone seen an osteopath or chiropractor working in a Thai hospital? Do you know the price of a consultation?
Any info you can share will be super helpful! Thanks in advance[;)!!!]
Hello everyone,
We’re a small family from the south of France, with a 2-year-old little boy, and we’re dreaming of starting a new adventure abroad by opening our own business. For now, we haven’t chosen a specific destination yet.
We mainly speak French, with a basic level of Spanish and English, and we’re ready to improve these two languages if needed. We’re looking for a multicultural, safe country with quality healthcare and good schools accessible for our son. We’d also love a pleasant place with a mild climate where life is good.
Our idea is to travel to different countries to explore, compare, and refine our project. We’d be really happy to read your tips, experiences, or anecdotes if you’ve already undertaken a similar project or if you know key points to anticipate.
Thanks in advance for your shares and help—it would really help us move forward with our project! 😄
Hi everyone,
I’m heading to Dublin as an au pair in a few weeks.
I’m looking for a reputable language school. It’s so hard to choose! Has anyone already done a language stay in Dublin? Any tips? Thanks so much! :)
Hi everyone, so I’m planning to go study at a community college in the U.S., but the only snag is which one—there are so many options over there! I’ve heard about one in California, Diablo Valley College, and another in Florida, Valencia College. I know both states are super attractive for tourism, but my main criteria are teaching quality and price. I’m open to any advice, comments, or suggestions—thanks in advance! The start of the semester is coming up, and I’m a little nervous...
READY, SET...... GO...... TO YOUR KEYBOARDS!!!!!!!! lol
Hi! I’m looking for an apartment in Malaga from September (2025) until January for my Erasmus exchange, but I’m not finding much, and it seems like there are a lot of scams. Does anyone have any leads or tips? Thanks!^^
Hello. We’re a couple with an 11-year-old daughter and we’re looking for a good deal on a bar and/or restaurant in the tourist areas of Playa del Carmen, Tulum, or Mérida. If anyone knows of one or is on the ground and can give us some great tips, we’d really appreciate it. Thanks in advance. Safe travels.