Appareil numérique pour long voyage pour débutante
by Zoézoé
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
Bonjour! Je vais partir en septembre pour plusieurs mois en Asie du sud est (thailande, Cambodge, Laos, peut-être malaisie et Myanmar), revenir en France en mars et repartir en Amérique du sud 4 mois. Jusque là, je partais en voyage avec mon argentique minolta 115 riva zoom, mais je me demande s'il ne vaudrait pas un numérique pour un tel periple. Mes interrogations sont les suivantes : vaut-il mieux avec piles ou batteries? Est-ce facile de faire graver des cd? y a-t-il des problèmes avec le chargeur de batteries ou piles? Et bien sûr, quel modèle me conseillez-vous?(!!), sachant que je preconise le léger, facile d'utilisation et la solidité. On m'a conseillé le panasonic lumix FX8. A moins que je ne continue avec mon argentique, mais ça risque de me coûter cher en développement?! Merci pour votre aide, vous avez affaire à une grande débutante!!
Pour ton appareil photo, je te conseille d'en prendre un avec des piles conventionnelles (AA). Si jamais celles que t'a sont déchargées, tu peux arrêter au dépanneur du coin et en acheter, pas obliger que les autres piles spéciales se rechargent.
De plus, avant d'utiliser une carte mémoire, vérifie qu'elle ne fasse pas défaut. Justement hier, j'ai acheté une memory stick et après avoir pris plusieurs essais photos, la carte était défectueuse et les photos étaient détruites.
De plus, avant d'utiliser une carte mémoire, vérifie qu'elle ne fasse pas défaut. Justement hier, j'ai acheté une memory stick et après avoir pris plusieurs essais photos, la carte était défectueuse et les photos étaient détruites.
C'est le moment de changer d'appareil si tu le désires. comme tu te dis débutante (en quoi ?) prends un compact avec zoom (le chasseur d'images fait un beau comparatif pour des prix entre 300 et 400 euros) prend 2 cartes mémoires de 1 GO (en jpeg de très bonne qualité, ça fait environ 300 images, soit presque 9 pellicules de 36 poses, pas mal quand même !
il ne te reste plus qu'à acheter un X-drive (c'est un videur de carte mémoire sur un disque dur externe et portatif) d'une puissance de 40Go ! si tu arrives à le remplir (ce dernier), je t'offre un pinguoin albinos !!!😛
pour un aussi beau périple, il est aussi urgent à maitriser l'appareil photo et de s'intéresser à faire de belles images, sinon, tout ce qui a été dit avant ne sert à rien ! 😎
il ne te reste plus qu'à acheter un X-drive (c'est un videur de carte mémoire sur un disque dur externe et portatif) d'une puissance de 40Go ! si tu arrives à le remplir (ce dernier), je t'offre un pinguoin albinos !!!😛
pour un aussi beau périple, il est aussi urgent à maitriser l'appareil photo et de s'intéresser à faire de belles images, sinon, tout ce qui a été dit avant ne sert à rien ! 😎
Vidéos et Images du monde, c'est :
http://www.pamglobe.fr
Oui tu peux faire graver sur place.
En même temps, il arrive parfois que les CD ne soient pas lisibles une fois arrivés en Europe. Ou bien tu peux peut être te trouver avec tes cartes pleines à un moment où tu n'as pas de cyber pour faire graver tes disques.
Un X drive te donne une sécurité supplémentaire.
Un X drive te donne une sécurité supplémentaire.
Des infos pour vivre et travailler au Maroc : http://o-maroc.com
c'est comme un petit boitier, après t'as des tas de modèles plus ou moins sophistiqués, qui permettent de voir des images, de graver des cd ou pas, et en fonction de ça c'est plus ou moins lourd
Des infos pour vivre et travailler au Maroc : http://o-maroc.com
un x'drive ça pèse environ 250 gr
ça vaut un peu moins de 200 euros pour un nexto OTG par exemple (ce qui est le mieux pour l'isnstant en terme de rapidité et d'autonomi)
c'est une petite boîte de 12à15 cm de long 3/4 cm d'épais et 10 cm de large environ ça contient un disque dur avec une batterie pour l'autonomie
ça possède une ou plusieurs fente pour enfiler la carte mémoire
et un bouton qu'on appuie pour transférer les photos de la carte mémoire sur le disque dur
le disque dur peut avoir une capacité de 40 à 120 go et contenir 15.000 à 50.000 photos d'un reflex numérique par exemple
ça se range dans le fond de son sac et tous les soirs on recopie les photos de la journée
c'est le compagnon, presqu'indispensable de l'appareil photo numérique pour celui qui part longtemps, qui part dans des coins pas possibles
ça vaut un peu moins de 200 euros pour un nexto OTG par exemple (ce qui est le mieux pour l'isnstant en terme de rapidité et d'autonomi)
c'est une petite boîte de 12à15 cm de long 3/4 cm d'épais et 10 cm de large environ ça contient un disque dur avec une batterie pour l'autonomie
ça possède une ou plusieurs fente pour enfiler la carte mémoire
et un bouton qu'on appuie pour transférer les photos de la carte mémoire sur le disque dur
le disque dur peut avoir une capacité de 40 à 120 go et contenir 15.000 à 50.000 photos d'un reflex numérique par exemple
ça se range dans le fond de son sac et tous les soirs on recopie les photos de la journée
c'est le compagnon, presqu'indispensable de l'appareil photo numérique pour celui qui part longtemps, qui part dans des coins pas possibles
Petit guide pour la photo en voyage... en cours de rédaction..
Quand un sage me montre du doigt la lune, moi je m'en tape je continue de rêver aux étoiles.
Les revues chasseur d’image et réponse photo vont te donner de bons comparatifs. Les dossiers techniques de la FNAC sont très biens fait et objectifs (Sans jeu de mot). Va faire un petit tour sur le site www.photo.net.
Je suis tout à fait d’accord pour les deux cartes 1Go. J’ai une carte 1Go dans le mien et je n’ai jamais eu à m’en soucier. Pour un périple comme le tien un X drive est de mise. Par contre dès que tu peux grave des CD. Ne travail jamais sur tes fichiers originaux même pour retourner une photo prise en portrait. À chaque sauvegarde d’un fichier JPG l’image est altérée. Considère tes fichiers originaux comme des négatifs numériques.
Mes conseils sont les suivants : Éviter les appareils avec cartes xD qui sont appelées à disparaître. Attention à certains Pentax qui sont équipés de port USB non standard. Si tu perds ton câble tu ne peux pas utiliser un câble mini USB. Les super zoom non stabilisés servent seulement à faire des photos floues. Un zoom 4X pas plus sans stabilisation. Dans ton choix ignore totalement les caractéristiques du zoom numérique. Celui-ci est exactement l’équivalent de découper un partie de la photo sur photoshop. Opte pour la qualité de l’optique et le respect de couleurs. Le Lumix FX8 dont tu parles est équipé d’un zoom Leica un gage de qualité. Pour voyager considère investir dans une boîte de rangement ou un sac étanche. Il existe aussi des appareils étanches tel les Olympus (mais ils ont des cartes xD grrrrr). Je mets le mien dans un sac plastique pour congélateur avec une fermeture. Ca le protège autant de ma transpiration que des intempéries. Ce n’est pas une protection absolue mais c’est bon dans 80% des cas. Des piles AA (LR6) pas d’accu propriétaires. 4 piles AA NiMh de 2500mAh avec un chargeur compact qui fonctionne sur 110 et 220 VAC. Un chiffon microfibre ou du style de ceux pour nettoyer les lunettes. Sinon un Lenspen après t’être assurée qu’il n’est pas trop gros pour ton objectif. Un petit mini trépied gadget pour te prendre devant les beaux monuments. Ben quoi!
Pour le reste je crois que c’est une question de préférence. Les compacts numériques sont des engins impressionnants. J’ai fait des photos formidable avec les pauvres 4 MP du mien. Les Panasonic ont une bonne réputation et de écrans formidables.
Avant d’acheter va voir sur un site tel www.monsieurprix.com. Il est très avantageux d’acheter sur Internet. Le compact que j’ai acheté se vendait 270 chez Carrefour avec seulement une carte 16Mo. Chez Pixmania je l’ai eu pour 290 avec un chargeur, deux piles AA NiMh, une carte 1GO et un petit sac de ceinture. Pour ton Panasonic les prix varient entre 236 et 351 sur le site monsieur prix.
Bon voyage et montre nous tes photos.
Un dépanneur c’est un genre de superette qui fait bureau de tabac en même temps. Très répandu au Québec.
Je suis tout à fait d’accord pour les deux cartes 1Go. J’ai une carte 1Go dans le mien et je n’ai jamais eu à m’en soucier. Pour un périple comme le tien un X drive est de mise. Par contre dès que tu peux grave des CD. Ne travail jamais sur tes fichiers originaux même pour retourner une photo prise en portrait. À chaque sauvegarde d’un fichier JPG l’image est altérée. Considère tes fichiers originaux comme des négatifs numériques.
Mes conseils sont les suivants : Éviter les appareils avec cartes xD qui sont appelées à disparaître. Attention à certains Pentax qui sont équipés de port USB non standard. Si tu perds ton câble tu ne peux pas utiliser un câble mini USB. Les super zoom non stabilisés servent seulement à faire des photos floues. Un zoom 4X pas plus sans stabilisation. Dans ton choix ignore totalement les caractéristiques du zoom numérique. Celui-ci est exactement l’équivalent de découper un partie de la photo sur photoshop. Opte pour la qualité de l’optique et le respect de couleurs. Le Lumix FX8 dont tu parles est équipé d’un zoom Leica un gage de qualité. Pour voyager considère investir dans une boîte de rangement ou un sac étanche. Il existe aussi des appareils étanches tel les Olympus (mais ils ont des cartes xD grrrrr). Je mets le mien dans un sac plastique pour congélateur avec une fermeture. Ca le protège autant de ma transpiration que des intempéries. Ce n’est pas une protection absolue mais c’est bon dans 80% des cas. Des piles AA (LR6) pas d’accu propriétaires. 4 piles AA NiMh de 2500mAh avec un chargeur compact qui fonctionne sur 110 et 220 VAC. Un chiffon microfibre ou du style de ceux pour nettoyer les lunettes. Sinon un Lenspen après t’être assurée qu’il n’est pas trop gros pour ton objectif. Un petit mini trépied gadget pour te prendre devant les beaux monuments. Ben quoi!
Pour le reste je crois que c’est une question de préférence. Les compacts numériques sont des engins impressionnants. J’ai fait des photos formidable avec les pauvres 4 MP du mien. Les Panasonic ont une bonne réputation et de écrans formidables.
Avant d’acheter va voir sur un site tel www.monsieurprix.com. Il est très avantageux d’acheter sur Internet. Le compact que j’ai acheté se vendait 270 chez Carrefour avec seulement une carte 16Mo. Chez Pixmania je l’ai eu pour 290 avec un chargeur, deux piles AA NiMh, une carte 1GO et un petit sac de ceinture. Pour ton Panasonic les prix varient entre 236 et 351 sur le site monsieur prix.
Bon voyage et montre nous tes photos.
Un dépanneur c’est un genre de superette qui fait bureau de tabac en même temps. Très répandu au Québec.
Salut Gnochon!
Merci pour tes précieux renseignements. Il va falloir que je me penche serieusement sur la question, parce que pour moi, quand c'est trop technique, ça devient obscur et compliqué! Pour le moment, je possède un argentique Minolta 115 riva zoom. Rien d'extraordianire, mais facile à utiliser, léger, petit et les photos sont chouettes globalement. Je me pose encore la question de le prendre, de faire developper mes photos sur place et des les envoyer en colis en France tout en conservant les négatifs. je vais reflechir, et me servir des sources que tu m'as gentiment données. A bientôt
Merci pour tes précieux renseignements. Il va falloir que je me penche serieusement sur la question, parce que pour moi, quand c'est trop technique, ça devient obscur et compliqué! Pour le moment, je possède un argentique Minolta 115 riva zoom. Rien d'extraordianire, mais facile à utiliser, léger, petit et les photos sont chouettes globalement. Je me pose encore la question de le prendre, de faire developper mes photos sur place et des les envoyer en colis en France tout en conservant les négatifs. je vais reflechir, et me servir des sources que tu m'as gentiment données. A bientôt
Pas de quoi, j’ai pris beaucoup de choses sur le web alors il faut des fois en donner. Le monde des appareils numérique est une vraie jungle et il est facile de s’y perdre. Regarde tes besoins au fond. Si tu l’aime tant, garde donc ton argentique il n’y a pas de mal à ca. Ton but n’est pas de faire un reportage pour National Geographic mais de ramener des souvenirs.
« je possède un argentique Minolta 115 riva zoom. Rien d'extraordianire, mais facile à utiliser, léger, petit et les photos sont chouettes globalement » Et ben voila!
« je possède un argentique Minolta 115 riva zoom. Rien d'extraordianire, mais facile à utiliser, léger, petit et les photos sont chouettes globalement » Et ben voila!
bonjour; mes dernières argentiques datent de début 2004 avec un riva 150 en Birmanie; dans le groupe la chasse à la pellicule est très rapidement devenue urgente;heureusement notre guide était photographe et connaissait les boutiques approvisionnées, donc prends tes précautions avant de quitter les grandes villes.Depuis 1 an j'utilise un Panasonic FZ 5 qui me satisfait beaucoup; objectif Leica-zoom 12 et assez compact et léger; vient de sortir un zoom 10 (FZ 7 je crois) encore plus compacte et guère plus encombrant que le Minolta, petite merveille.Pour le "déstockage" des photos, il y a plusieurs écoles, à toi de voir.
bonne soirée
- J'ai des envies de voyage."L'Océanie, Bora-Bora, les Vahinés, tu connais?"
- "Pourquoi, tu veux m'emmener?"
- "On n'emmène pas des saucisses quand on va à Francfort.."
- t'aurais pu dire;"une rose quand on va sur la Loire, question de terme.."
gros stock alors!! pour infos 15j en Birmanie 10x 36 poses: je ne te pousse pas à la conso mais un tel périple peux mériter le numérique; mais dans tout cela n'oublions pas nos deux meilleurs "preneurs de vue" ;un de chaque côté du nez😎
bon voyage
j'ai hésité assez longtemps avant de me décider, et pour un voyage en Tanzanie, j"ai sauté le pas et je ne regrette pas; c'est un budget de départ mais je crois que sur un long voyage comme le tien tu devrais t'y retrouver.
bonne nuit
Log in first, then come back to this page.
You might also like
Densha Otaku - Lesser-Known Regions
Two weeks under the Puglia sun
Return to Swedish Lapland: Trek on the Kungsleden and Crossing the Sarek
Off on a winter adventure in the American West!
3 weeks in Laos, at a relaxed pace
Draw Me Your Japan...
South Africa in safari mode: February/March 2026
Back in Tunisia (live account)
More discussions
https://plus.google.com/photos/108916467317429584435/albums/6012132020913943105?banner=pwa
Gongshan, Nu Jiang Valley (Yunnan)
Photos taken in March-April 2014
Gongshan, Nu Jiang Valley (Yunnan)Photos taken in March-April 2014
Good evening!!! 🙂
When you travel, do you watch where you step?
A little post for those who aren’t clueless... 😛
1) Florence, Italy 2) Rome, Italy 3) Madrid, Spain 4) Prague, Czech Republic 5) Ljubljana, Slovenia
Stef
When you travel, do you watch where you step?
A little post for those who aren’t clueless... 😛
1) Florence, Italy 2) Rome, Italy 3) Madrid, Spain 4) Prague, Czech Republic 5) Ljubljana, Slovenia
Stef
Hi everyone,
This isn’t a travel journal. I’m borrowing an idea from someone else who, a few years ago, thought of starting a thread to share their archived photos of this country.
I’ll be posting here from time to time—some less old, let’s say more or less recent, images. With little or no commentary. Just for the fun of it.

This isn’t a travel journal. I’m borrowing an idea from someone else who, a few years ago, thought of starting a thread to share their archived photos of this country.
I’ll be posting here from time to time—some less old, let’s say more or less recent, images. With little or no commentary. Just for the fun of it.

Hi,
What software are you using?
I have Magix Deluxe and I’m wondering if there are others that are easy to use where, of course, you can add your own music to the edit. If it’s free, that’s even better so I can test it out 😊
Thanks for your feedback!
What software are you using?
I have Magix Deluxe and I’m wondering if there are others that are easy to use where, of course, you can add your own music to the edit. If it’s free, that’s even better so I can test it out 😊
Thanks for your feedback!
The usual stay in Rapallo for New Year's 2025/2026!
Two panorama shots taken with the DJI Mini Pocket 3!

Two panorama shots taken with the DJI Mini Pocket 3!

https://www.youtube.com/watch?v=jpks5X1WYt8
Winter is here. It's that time of year when we sort through our photos. Bryce Canyon in pictures. It's one of the most iconic sites in the USA.
Winter is here. It's that time of year when we sort through our photos. Bryce Canyon in pictures. It's one of the most iconic sites in the USA.
Following a question I was asked in a private message, here are some personal photos of Porto in October.
Hi everyone,
here are two (long) videos about some of Paris’s hidden gems—some well-known, others less so. Perfect for travelers or locals who want to discover the "villages" of Paris!
the Left Bank (more info here)
and the Right Bank (more info here) 🙂
the Left Bank (more info here)
and the Right Bank (more info here) 🙂
hi
I’ve gotten into the habit of making photo/video/music montages of my trips using Movie Maker
Are there any free software options with better quality? Thanks
example of a Movie Maker travel video:
https://www.youtube.com/watch?v=8IJgQawqNMI
Are there any free software options with better quality? Thanks
example of a Movie Maker travel video:
https://www.youtube.com/watch?v=8IJgQawqNMI
Hello everyone!
Photo taken at the end of August off the coast of Tasiilaq (eastern Greenland).
This is that kind of halo surrounding the top of this iceberg (it’s the only one I saw like this out of thousands).
It’s apparently a light diffraction effect combined with moisture freezing above the iceberg.
Estimated height of the iceberg: 30 m.
Have a great day!
hi, photos of cheetahs going for their meal!!! consuming the meal and ending with mutual grooming. A lioness looking at her male with love😛
At the Louvre, after visiting the "Revisiting Cimabue" exhibition...

Every day, I look back at my 2022 trip to Wyoming. And every day, I tell myself I need to start getting ready to go back. Don’t agree? 😎

Hi,
Does anyone have recent info on the camera fee amount at Tadoba-Moharli? We spent 8 days there in the second half of February, and the local tour operator (The Wild Cat Eyes) collected 2000 rupees per camera per safari without any receipt—totaling 240,000 rupees (~265 €) for 12 safaris (9 in core zones and 3 in buffer zones). The signs at the park entrance listed 250 rupees, and the tour operator ignored our requests for an official park receipt.
Thanks in advance! Pk
Does anyone have recent info on the camera fee amount at Tadoba-Moharli? We spent 8 days there in the second half of February, and the local tour operator (The Wild Cat Eyes) collected 2000 rupees per camera per safari without any receipt—totaling 240,000 rupees (~265 €) for 12 safaris (9 in core zones and 3 in buffer zones). The signs at the park entrance listed 250 rupees, and the tour operator ignored our requests for an official park receipt.
Thanks in advance! Pk
Hi everyone!
As a video enthusiast, I took on two challenges: walking all the way across France from north to south and filming the entire journey.
The result shows, first, that this kind of adventure is within reach for anyone, and second, how and where I camped along the way.
There are 53 videos in a single playlist for anyone who loves walking. https://youtube.com/playlist?list=PL8LBGy77HQwpKy4qVakVTykpakdmpeZc1&si=6lHPmpa_00dan8YX
I also loved the daily encounters—nothing but wonderful people who wanted to help.
If you have any questions, I’d be happy to answer! !
As a video enthusiast, I took on two challenges: walking all the way across France from north to south and filming the entire journey.
The result shows, first, that this kind of adventure is within reach for anyone, and second, how and where I camped along the way.
There are 53 videos in a single playlist for anyone who loves walking. https://youtube.com/playlist?list=PL8LBGy77HQwpKy4qVakVTykpakdmpeZc1&si=6lHPmpa_00dan8YX
I also loved the daily encounters—nothing but wonderful people who wanted to help.
If you have any questions, I’d be happy to answer! !
Hi there,
I’d like to buy a camera to take with me everywhere while traveling and hiking. My use case: automatic mode only, for travel photos and family moments (meals, etc.). I currently have a Lumix FZ300, which has really let me down—especially in low light. I got some pretty mediocre shots from my last trip, and I definitely won’t be going back there... So, I’d like to replace it. Here’s what I’m ideally looking for: A compact camera, large sensor, decent zoom, and weather-sealed if possible. Any recommendations?
Thanks in advance!
I’d like to buy a camera to take with me everywhere while traveling and hiking. My use case: automatic mode only, for travel photos and family moments (meals, etc.). I currently have a Lumix FZ300, which has really let me down—especially in low light. I got some pretty mediocre shots from my last trip, and I definitely won’t be going back there... So, I’d like to replace it. Here’s what I’m ideally looking for: A compact camera, large sensor, decent zoom, and weather-sealed if possible. Any recommendations?
Thanks in advance!
I traveled for a long time with a DSLR equipped with an 18-250mm zoom, but I gave it up two years ago and replaced it with my smartphone, which is lighter and less "intimidating" for street photography. The photo quality is good enough for nice enlargements (up to 80 cm).
Following up on my post "Dubai on a budget," here are a few photos to give you an idea of the atmosphere...
Mamzar Park
Kite Beach – Solemio section
Waterfront Market, fish side
Fruit and vegetable side

Bur Dubai... a peaceful stroll along the creek
Iranian mosque right in the city
Indian thali
Afghan bakery
It’s tough to pick what seems the most iconic, so I went with what reflects the tranquility... for a relaxing holiday, you know?!! Yes, Dubai isn’t just a crowded place with an influencer on every corner!!! Laurence
Mamzar Park
Kite Beach – Solemio section
Waterfront Market, fish side
Fruit and vegetable side

Bur Dubai... a peaceful stroll along the creek
Iranian mosque right in the city
Indian thali
Afghan bakeryIt’s tough to pick what seems the most iconic, so I went with what reflects the tranquility... for a relaxing holiday, you know?!! Yes, Dubai isn’t just a crowded place with an influencer on every corner!!! Laurence
Video - Famous for Napoleon’s first exile, you don’t need to pay tribute to him to discover this "Miniature Corsica."
Elba Island
Hi everyone,
Since I had a fantastic week in Puglia, and it's such a nearby and easily accessible destination from France,
I invite you to check out the article I wrote about it on my blog: www.philippebasset.com/puglia.html
I highly recommend visiting this coastal region along the Adriatic Sea for so many reasons: diverse landscapes, refined and varied cuisine, a very pleasant climate, a discreet and welcoming population, no mafia (it’s sad to say, but many Italian cities are plagued by this scourge, which brings insecurity, filth, and extortion...), and apart from July-August, there’s no risk of mass tourism!
*Dolce vita* guaranteed!
I’m happy to help if you’d like tips or recommendations :)

And plenty more photos to discover—hopefully, it’ll make you want to book a flight to Bari!
Since I had a fantastic week in Puglia, and it's such a nearby and easily accessible destination from France,
I invite you to check out the article I wrote about it on my blog: www.philippebasset.com/puglia.html
I highly recommend visiting this coastal region along the Adriatic Sea for so many reasons: diverse landscapes, refined and varied cuisine, a very pleasant climate, a discreet and welcoming population, no mafia (it’s sad to say, but many Italian cities are plagued by this scourge, which brings insecurity, filth, and extortion...), and apart from July-August, there’s no risk of mass tourism!
*Dolce vita* guaranteed!
I’m happy to help if you’d like tips or recommendations :)

And plenty more photos to discover—hopefully, it’ll make you want to book a flight to Bari!
Between COVID waves, our Plan B took us to Venice from Trento. Quite the journey, indeed.
Hardly anyone in the City of Doges. The photos even won me a People's Choice Award at an exhibition in 2023.
And La Fenice... What beauty.

Hardly anyone in the City of Doges. The photos even won me a People's Choice Award at an exhibition in 2023.
And La Fenice... What beauty.

Hi everyone,
I spent a couple of weeks in the Shetlands (Unst, Yell, and Mainland) last October in the north of Scotland. I’m sharing my discoveries from this rarely talked-about destination.
I’m updating my travel journal as I go.
To follow the adventure, it’s right here >> http://www.ilyeutunmatin.com/search/label/Shetland
Happy travels and happy reading! Runnie
I spent a couple of weeks in the Shetlands (Unst, Yell, and Mainland) last October in the north of Scotland. I’m sharing my discoveries from this rarely talked-about destination.
I’m updating my travel journal as I go.
To follow the adventure, it’s right here >> http://www.ilyeutunmatin.com/search/label/Shetland
Happy travels and happy reading! Runnie
Hey everyone,
I’m sharing a slightly unusual travel journal with three goals. To make it work, this discussion should stay in the travel journal section so we can find it easily and keep adding info to existing posts.
This journal is meant to help "newbies" discover these magical places.
We go to Southern Africa not just for the animals, but also for that soft light, the atmosphere, and those incredible wild campsites where you feel so at home... I’d love for you all to share your favorite spots here—those we miss so much.
The last goal is figuring out how to photograph them. Honestly, I’m not happy with my photos because they don’t capture the feeling I get when I’m there or that unique atmosphere.
I’ll start with one of the first spots that, for me, is one of the most beautiful in Southern Africa: Passarge Valley 2 in the Central Kalahari. There, you’re alone—completely alone. The next campsite is over 25 km away, and that’s a half-day of 4x4 driving. In front of you, there’s nothing but the CKGR plains with herds of springboks... absolutely stunning 😎

I’m sharing a slightly unusual travel journal with three goals. To make it work, this discussion should stay in the travel journal section so we can find it easily and keep adding info to existing posts.
This journal is meant to help "newbies" discover these magical places.
We go to Southern Africa not just for the animals, but also for that soft light, the atmosphere, and those incredible wild campsites where you feel so at home... I’d love for you all to share your favorite spots here—those we miss so much.
The last goal is figuring out how to photograph them. Honestly, I’m not happy with my photos because they don’t capture the feeling I get when I’m there or that unique atmosphere.
I’ll start with one of the first spots that, for me, is one of the most beautiful in Southern Africa: Passarge Valley 2 in the Central Kalahari. There, you’re alone—completely alone. The next campsite is over 25 km away, and that’s a half-day of 4x4 driving. In front of you, there’s nothing but the CKGR plains with herds of springboks... absolutely stunning 😎

3 days in the Camargue... it’s really not enough!
I didn’t know the area before, but the Camargue is packed with "experiences": - Taking the ferry - Walking on the beaches and watching the kitesurfers - Crossing the dike on an electric bike - Horseback riding along the shore - Visiting a *manade* and attending an *abrivade* (cattle roundup) - Exploring Les Saintes-Maries-de-la-Mer, Aigues-Mortes, or Arles - Touring the salt flats of Giraud or Aigues - Photographing birds at the Parc du Pont de Gau - Watching a bull race and cheering on the *razeteurs* (bull-chasers) - Experiencing a Gypsy evening - Hiking "flat" among the reeds - Tasting bull meat - Relaxing in a peaceful haven - Testing mosquito repellent - ...
Needless to say, we didn’t have time to do it all in 3 days. We’ll be back!
A few tips: - For relaxation: a gorgeous guesthouse, *Le Mas de Bouvet* - For *manades*: the one at Baumelles, with a *Guytou* (herdsman) as warm as he is passionate - For tasting bull meat: *Le Chante Clair* in Les Saintes-Maries - And for birds: the Parc du Pont de Gau
If you’re a photographer, the park lets you stay until 6:00 PM, and afterward, you’re free to leave whenever you want. Those are the best hours for observing and photographing birds. But it’s also where you’ll see massive telephoto lenses that’ll make you feel small if all you’ve got is a small hybrid camera (like my Lumix G80) with a 100-300mm lens.
A few photo memories—starting with the *Manade de Baumelles*:

I didn’t know the area before, but the Camargue is packed with "experiences": - Taking the ferry - Walking on the beaches and watching the kitesurfers - Crossing the dike on an electric bike - Horseback riding along the shore - Visiting a *manade* and attending an *abrivade* (cattle roundup) - Exploring Les Saintes-Maries-de-la-Mer, Aigues-Mortes, or Arles - Touring the salt flats of Giraud or Aigues - Photographing birds at the Parc du Pont de Gau - Watching a bull race and cheering on the *razeteurs* (bull-chasers) - Experiencing a Gypsy evening - Hiking "flat" among the reeds - Tasting bull meat - Relaxing in a peaceful haven - Testing mosquito repellent - ...
Needless to say, we didn’t have time to do it all in 3 days. We’ll be back!
A few tips: - For relaxation: a gorgeous guesthouse, *Le Mas de Bouvet* - For *manades*: the one at Baumelles, with a *Guytou* (herdsman) as warm as he is passionate - For tasting bull meat: *Le Chante Clair* in Les Saintes-Maries - And for birds: the Parc du Pont de Gau
If you’re a photographer, the park lets you stay until 6:00 PM, and afterward, you’re free to leave whenever you want. Those are the best hours for observing and photographing birds. But it’s also where you’ll see massive telephoto lenses that’ll make you feel small if all you’ve got is a small hybrid camera (like my Lumix G80) with a 100-300mm lens.
A few photo memories—starting with the *Manade de Baumelles*:

ko samui
Hi there,
I suggest we take a little visual trip around the world while we wait to experience some of these destinations on your future travels. 😉
The concept is simple: one country, 5 photos that, for you, capture the essence of that country. The same country can be shared by multiple participants.
Everything goes, and the thread is open to anyone who wants to join—budding photographers, pros, or complete newbies...
Just one rule: no bad vibes! 🙂
I suggest we take a little visual trip around the world while we wait to experience some of these destinations on your future travels. 😉
The concept is simple: one country, 5 photos that, for you, capture the essence of that country. The same country can be shared by multiple participants.
Everything goes, and the thread is open to anyone who wants to join—budding photographers, pros, or complete newbies...
Just one rule: no bad vibes! 🙂
Bonjour les amis…on revient d’un petit voyage au Québec, le Bas St Laurent, la Gaspésie, le Charlevoix,
Le traversier, l’Isle au Coudres….etc. Je vous envoie la première partie, assez longue ( 12 min….!!! )
Si vous les avez ( le 12 min )….click sur le lien….
A la prochaine
https://www.youtube.com/watch?v=BTanvN6GxoY
https://www.youtube.com/watch?v=BTanvN6GxoY
Hello à tous,
je pars en voyage en Angleterre et envisage de remonter toute l'écosse en voiture / stop. Je suis photographe semi pro et ayant déjà eu pas mal de déboires en voyage avec mon matériel, j'aimerais bien l'assurer contre notamment les dommages accidentels etc.
deux questions:
- est ce que vous le feriez avec votre assurance maison?
- est ce que vous prendriez une assurance dédiée? et si oui, directement dans le pays concerné?
j'ai vu ce site https://hello-safe.co.uk/camera-insurance
avec des assureurs dédies comme photoguard et assetsure qui m'ont l'air bien surtout pour un voyage longue durée. vous en pensez quoi?
merci bcp
Bonjour,
Je suis allé en Syrie il y a quelques mois, et oui les touristes sont de retour !
Un peuple très accueillant, beaucoup d'histoire et des beaux paysages 🙂
Voici la vidéo de mon voyage :
https://youtu.be/Se1be9tOpno
Voici la vidéo de mon voyage :
https://youtu.be/Se1be9tOpno
Bonjour à tous et toutes,
Il y a quelques années, j'avais fait cette photo jointe sur l'un des monuments funéraires du cimetière du Père Lachaise. J'avais à l'époque, posé la question de sa signification sur le forum, mais pas vraiment de réponse satisfaisante. Reste mon interrogation, donc je "reviens à la charge " avec cette photo. Merci à tous les chercheurs, connaisseurs... Pour ma part, ce n'est pas le 7 en lui même qui m'intrigue, mais le quadruple sur fond de delta lumineux! Bonne journée
Il y a quelques années, j'avais fait cette photo jointe sur l'un des monuments funéraires du cimetière du Père Lachaise. J'avais à l'époque, posé la question de sa signification sur le forum, mais pas vraiment de réponse satisfaisante. Reste mon interrogation, donc je "reviens à la charge " avec cette photo. Merci à tous les chercheurs, connaisseurs... Pour ma part, ce n'est pas le 7 en lui même qui m'intrigue, mais le quadruple sur fond de delta lumineux! Bonne journée