Bonjour je pars pour Varadero en aout et j'ai bien l'intention de visiter la Havane et je vourais savoir si il est bien d'amener des petits cadeau lors de l'excursion vers la Havane. Arrive t-on a rencontrer des gens et des enfants? Qu'est ce qui est suggérer comme cadeau... Meme chose pour le centre-ville de Varadero, les femme de chambre a l'hotel, les jardiniers et tout!
Je sais que plusieurs discussion ont été faites pour les femmes de chambre et les employés d'hotel donc de ce coté la j'Ai une bonne idée mais je voudrais surtout avoir de l'info pour les villes et les gens que l'on croise?
Salut Josies. Il est vrai que la majorité du temps, les gens vont offrir des cadeaux aux femmes de ménage!. Elles en méritent biensur, mais tout les autres employés aussi! De plus, souvent les gens vont tipper les barmans mais je crois quil tout aussi important de tipper les gens au buffet et meme les animateurs!
Lors de mon dernier voyage a cuba, nous avions acheté avant notre depart des bonbons, des crayons a coloriés, des cahiers a colorié, des pantalons pour enfant et chandails.. Tous ca pour quelques dollar au dollarama ou magasins a grande surface. Au milieu de la semaine, nous somme tombé sur une dame et sa petites filles de 5 ans et nous lui avons donné les crayons, cahier, bonbons. La mere avait des larmes qui lui coulaient des yeux tellement qu'elle etait heureuse de voir sa fille dessiner! Ce fut fantastique. Ils nont pas grand chose...donc que ce soit outils, vetements, parfums, pate a dent..ect Ils vont apprécier et se montreront reconnaissant! Bref...nos voyages coutent chers, quelques dizaine de dollar de plus pour donné au gens la bas..cest facile a trouver!! Bon voyage:)
En me promenant dans les rues de Cienfuegos, des dames agées et des enfants nous ont demandé du savon, des crayons et du papier notamment. Nous n'en avions pas avec nous mais je sais que la prochaine fois je vais apporter de menus effets dans mon sac à dos lorsque j'irai en promenade dans les rues de la ville. Les femmes de ménage prennent tout ce que vous lui laissez et elle troquent avec les autres. Ce qu'elles n'ont pas besoin, elles le vendent. Pour ce qui concerne les serveur et serveuse, j'ai cru comprendre qu'ils partageaient les pourboires. J'ai même vu à un endroit que les serveurs faisaient la rotation des sections qu'ils servaient afin que tous puissent profiter des "bons" clients. Nous avions l'habitute de toujours nous asseoir à la même table. Donc, le serveur était différent à chaque jour. Je mentionne le genre masculin mais je parles aussi du genre féminin dans mon texte.
L'idée des vêtements pour enfants est très intéressante aussi. Je prends bonne note.
Bonnes vacances !
"Ce qui compte dans une vie c'est l'intensité d'une vie, pas la durée d'une vie". (J. Brel)
Bonne idée de ramener des cadeaux plutôt que de distribuer des CUC à tire l'arigot.
Les classiques : savon, crayons, collants...
Plus original : balles de baseball pour les gamins (ou de tennis, ça fait l'affaire aussi), vêtements, casquettes, chewing gums...
Pour savoir à qui les donner, effectivement, le plus commode, c'est de les distribuer aux cubains avec lesquels nous (les touristes) sommes en relation : femmes de chambre, barmans, propriétaires de casas particulares ou de paladares...
C'est le plus simple, mais ce n'est pas forcément le meilleur choix : il faut avoir en tête que les cubains qui ont des rapports avec les touristes sont (de même que ceux qui ont de la famille à l'étranger) ne sont pas les plus à plaindre...
Ces gens ont besoin de tout vetements, savons, shampooing et le moindre bonbon aux enfants les rends heureux.... ils n ont pas grand chose alors ils sont tres reconnaissants....
Bonjour,
pour continuer la conversation dans la même branche...
Est-ce qu'il serait approprié d'apporter de la nourriture non-périssable? genre gruau, pâtes, couscous, épices, lait en poudre... j'ai lu que le gouvernement cubain allait faire des coupures de courrant dès le 1er juin et que la nourriture se faisait rare de plus chère... qu'en pensez-vous?
Pour ce qui est des choses à apporter, une copine et moi apportons des tétines, bouteilles pour bébé, couches, tampons et serviettes hygiéniques, maquillage, rasoirs, crème à raser et hydratante articles de sports de tous genres, son vieux vélo, en bon état on s'entend, lunette de soleil, gants de jardinage et pour le four...
Bon, chose que nous les touristes ne pensons pas c'est des vetement chaud, je ne parle pas ici de manteaux d'hiver mais de chandail style coton ouaté, de chandail leger a manche longue, il y a des températures un peu frisquet a Cuba . et je crois qu'ils (les Cubains ) apprécies ce genre de vetement, un forumiste a déja mentionné un habit de pluie, ou un parapluie (génial). Ils n'en ont pas.
Tout ce qui est médicaments de base Tynenol, Advil, polysporin, etc.
M Laurent le mentionne a juste cause une simple balle de tennis, gant de baseball, ballon de basket ou de soccer.etc.
J'ai vu des enfants s'amuser avec une simple balle de ping pong a Matanza pendant des heures. On est loin du Nintendo et autres gadget s.
Ce n'est pas parce que les choses sont difficiles que nous n'osons pas c'est parce que nous n'osons pas qu'elles sont difficiles
À Marea del Portillo lors d'une ballade à cheval dans le village et les alentours, ya des enfants qui jouaient au volley... avec une grosse boule de papier journal!
Va sur ce lien tu vas voir que nous nous faisons avoir en pensant que les cubains sont pauvres. Garde tes sous pour toi, ils n'en ont pas besoin.http://voyageforum.com/...saire_cuba_D2638685/
Euh, scuse mais c'est quoi ton problème????????????????????????????????
Comment tu déduis de cette discussion que les Cubains ne sont pas pauvres et n'ont pas besoin de notre aide??????????????????
Excuse-moi mais tu ne connais ABSOLUMENT RIEN à Cuba. Alors laisse-donc faire les commentaires méprisants et FAUX. J'en reviens pas, que quelqu'un tire cette conclusion qu'on se "fait avoir" et qu'ils n'ont pas besoin de notre aide, en se basant sur une discussion qui dit que PARFOIS ils font des partys!!!!
Les gens s'endettent pour faire une grande fête pour célébrer les 15 ans de leur fille, partout en Amérique latine. Sors un peu de chez vous et de ton tout inclus, tu vas t'en apercevoir. Ça ne veut pas dire qu'ils sont pas pauvres. Les Cubains gagnent en moyenne 15$ par mois. Certains gagnent plus ou reçoivent de l'argent de la famille à l'étranger, c'est vrai. Mais justement, ils ont besoin de cette aide pour vivre, c'est une signe qu'ils n'arrivent pas à gagner suffisamment par eux-mêmes.
En dehors des tout inclus, Cuba c'est le TIERS-MONDE. Ce n'est pas parce que les enfants ne se promènent pas tout nus avec des gros ventres balonnés et des mouches dans les yeux qu'ils n'ont pas besoin d'aide!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Je t'enverrais passer 1 semaine chez une VRAIE famille cubaine, on en reparlera...
comme dit plus haut, tout est le bienvenu a Cuba. Par contre il n'est pas necessaire de te remplir les valises avec des produits. Il existe depuis peu a La Havane un magasin "Trasval" pas loin du "Gran Theatro" dans lequel tu peux tout acheter. (en Cuc evidemment) Donc si tu as des affinites avec des cubains, emmene-les y faire un tour. Idem pour les vetements.....Il existe des magasins de "vetements recycles" ou tu peux acheter en Peso Cubano toutes sortes de vetements. Il s'agit de vetements qui proviennent de "genereux pays donateurs" et que l'etat cubain vend a la population pour quelques pesos alors qu'il les a recu gratuitement.
Je pense que réellement tu n'as aucune suite logique.
"Les gens s'endettent pour faire une grande fête pour célébrer les 15 ans de leur fille, partout en Amérique latine"
Et après, tu penses que si c'est le cas ces gens ont droit à notre générosité. À mon avis libre aux gens de donner à ces gens qui dépensent des sommes folles pour fêter les 15 ans de leur fille. Quant à moi j'aime mieux garder mes sous que les donner à des soit-disants pauvres.
Dans ma jeunesse nous étions pauvres et jamais mes parents ont dépensé pour des futilités. Des fêtes pour le 1er ou 15 ième anniversaire, il n'y en avait pas, NOUS ÉTIONS PAUVRES. Les gens qui se permettent de s'endetter pour fêter ne sont pas PAUVRES.
Tu n'as pas à me faire connaitre CUBA, on connait CUBA et notre jugement n'est pas altéré.
attend MP
la tu n'est plus vraiment pas neutral, sur un forum si une personne a un avis, tu dois le respecter, éventuellement donner une réplique, mais je ne suis pas d'accord avec la forme, et principalement sur le fait de savoir et connaître ce pays, je crois que ton mari cubain est arrivé depuis quelques mois, attend un peu et on verra si un jour toi aussi tu n'en auras pas marre d'entretenir une famille a cuba, et comme beaucoup avoir le sentiment d'etre utilisé.
c'est vrai qu'il y a des problèmes a cuba, mais dans un grand pourcentage beaucoup de cubains profite et utilise leur famille qui se trouve a l'étrangé
un jour une personne que j'aprécie énormément et qui jouit d'une sagesse exemplaire m'a dit
c'est quand meme pas normal qu'une mère préocupe autant sa fille, et de conclure que ferait elle si sa fille était avec elle a cuba ?????????
Tout ce que tu vois ma chère Ghislaine de cette fête et bien c est moi qui est tout paye. Je suis pas
un Cubain et je me suis fait un devoir de payer tout ça peux-être en beaucoup mieux que la normal.
Le petit gars qui pleure sur la photo et bien c est mon fils.C est a lui la fête .
Tout les petits enfants du voisinage en ont profiter pour venir célébrer en mettant leurs plus beaux
vêtements (parfois emprunte ). Et la sœur du petit qui n est pas ma fille et bien j ai paye pour la fête de ses 15 ans(normal ca). C est difficile a comprendre pour certaines personnes mais pour eux le premiers anniversaire de naissance et surtout, surtout quant une petite fille atteint ses 15 ans cela est sacre pour eux.
C est vraie y a des Cubains qui ont un peu d argent. Mais ceux qui sont sur mes photos sont tres tres
loin de faire partie de cette categorie.
Les parents d un de ses enfants vivent a 50 metres de cette casa ils ont perdu le toit de leur maison
lors du dernier cyclone l an passe ils vivent dans la seule piece qui n a pas vue son toit detruit ils
n ont pas d argent pour acheter le materiel pour reparer. La cuisine et le salon ont vue sur le ciel.
le gouvernement va reparer leur toit un jour. Mais quant sais pas.
Juste un minuscule exemple que je t ai donne.
Liniaz, je peux comprendre quelqu'un comme toi qui estime que certains Cubains abusent de ta générosité, parce que tu sais de quoi tu parles. Ce qui n'est absolument pas le cas de la personne en question, qui ne connaît absolument pas Cuba et qui se base uniquement sur le fait que j'ai dit que certaines familles s'endettent pour organiser une fête pour les 15 ans de leur fille.
Pour ce qui est de la forme, c'est vrai que j'ai sans doute réagi un peu fort, désolée.
Ce qui me met hors de moi est que des personnes comme celle-ci se permettent de juger les autres comme n'étant pas des "vrais pauvres" parce qu'ils OSENT faire des fêtes et avoir du plaisir. C'est la même sorte de personnes qui crachent sur les "BS" (au Québec, terme péjoratif qui désigne les bénéficiaires de l'assistance sociale de l'État), qui trouvent que si ceux-ci ont les moyens d'avoir un sapin de Noël ils ne devraient pas recevoir des paniers de Noël!!! Coudonc, on donne aux "pauvres" ici qui ont pourtant l'eau courante, le chauffage, la télé câblée et le téléphone, et on est insulté parce que des Cubains à qui on donne "généreusement" des bébelles achetées au magasin à 1$ ont le CULOT de faire la fête de temps en temps????
Quelle hypocrisie, quelle condescendance et quel mépris!
Bonjour MP
Comme je vois tu as encore sauté les plombs mais soit sans crainte je te donne raison, mais pas de la facon dont tu l'as fais,
Je ne connais pas Cuba comme toi , Liniaz ou Viaje le connais, mais il est vrai, que BEAUCOUP de gens a Cuba sont pauvre comparativement a nos BS du Québec, Alors lors de mes escapades hors de mon tout inclus, je suis conscient et généreux, pas a l'extreme mais conscient. des besoins des gens la bas.
Mais je ne vois pas le rapport que les cubains n'ont pas le droit de feter, et comme tu le mentionnes meme ici les pauvres le font.
N'oublions pas aujourd'hui c'est la journée du cheque LOL et ils ont le droit de faire la fete a meme nos deniers,
Pour revenir au commentaires de Cristianne et bien nous aussi on était pauvre mais, on as toujours eux notre gateaux de fete et un petit cadeau, sans oublier un petit chocolat a Paques, et un présent a Noel. avec bien sur une orange.
Enfant avec mes freres on s'amusaient avec un rien, mes parents étaient débrouillards et plein de bonté , on a pas toujours eu du beurre sur nos toasts ( terme typiquement québecois)
Lorsque je regarde Cuba je me sens revenir en enfance et si je peux apporter un peu de joie aux cubains et bien je le fais avec plaisir.
Il est certain que certains cubains profitent de la manne touristique, il s'agit d'etre conscient de se fait.
Comme le dit si bien Viaje on est des porte monnaie sur 2 pattes.
Donc on sort de nos hotels pour aller voir les vrais cubains, pas ceux qui nous demande des choses mais celui qui te diras bonjour sans rien te demander en retour , on a meme refuser l'argent que je voulais leur offrir pour avoir simplement visiter leur maison. (mon cabanon est plus beau) Alors faut le faire Question de fierté
Ce n'est pas parce que les choses sont difficiles que nous n'osons pas c'est parce que nous n'osons pas qu'elles sont difficiles
Je te dirais que Oui j'apporte des trucs du dollarama à des Cubains et Cubaines, aux enfants aussi, mais aussi des vetements, des produits de base et quelques médicaments sur tablette.
Tu saura ma chère que même si je gâte les gens la bas, je m'occupe aussi des mes "pauvres d'ici". Je fais du bénévolat et je distribue mes sous et je donnes beaucoup ici aussi.
J'aime mieux apporter des choses que distribuer des pesos à qui mieux mieux. Je quittes vendredi avec une valise qui recele plus de jouets et de vetements pour eux que pour moi.
Je le fait par plaisir, par générosité et pas parce que c'est Cuba, je fais de meme en république ou au Mexique.
Probablement que tu n'a jamais pris le temps de parler avec eux, de les connaître et de regarder les yeux d'un enfant lorsque tu lui donnes un petit quelquechose de bon coeur.
Moi juste ca ca fait ma journée, alors je peux comprendre ton point de vue, mais svp respecte ce que je fais. Personnelement je ne suis pas riche, je travailles fort et je suis contre toute inégalité sociale, je ne VIVRAIS pas à Cuba alors ....Si ce pays m'accueille en vacances, il a tout mon respect et sas habitants encore plus car on sait que le gouvernement enlève aux pauvres ce qu'il donne aux touristes .....
Es muy difícil encontrar un buen amigo, más difícil todavía dejarlo y imposible olvidarlo.
En revenant du Melia Santa Maria en plein jour, nous avons vus des maisons toutes pétées, et ceux qui pensent que les cubains n'ont besoin de rien sont dans le champ. On ne voit jamais de magasins, par exemple. Or qu'est-ce que ca donne de leur donner des pesos s'ils ne peuvent rien acheter avec?
Si vous offrez quelque chose a un cubain et qu'il ne manifeste pas grand'chose dites vous que ces gens ont aussi une fierté, ca doit être dur de toujours recevoir des cadeaux des bonnes gens riches du nord, eux qui n'ont rien a nous envier pour ce qui est de l'intelligence et la débrouillardise.
Pensez-y!😉
Coralia Club Playa de Oro 05/2006 Oasis Playa Coco 04/2007 Iberostar Daiquiri 05/2008 Melia Cayo Santa-Maria 05/2009, Blue Bay Cayo Coco 06/2009, Catalonia Royal Tulum 06/2010, Blau Costa Verde 04/2011, Gran Bahia Principe Coba 06/2011, Memories Beach Azul 04/2012, Catalonia Playa Maroma 06/2012
Nous partons a Cayo Santa Maria, En 25 ans je suis aller environ 5 fois a Cuba, et a certain moment c'était de mise d'amener des vêtements, des médicaments,…
J'aimerais savoir ceux qui on été a cette hôtel, ce que les employés on l'air d'avoir aimer le plus en petits cadeaux.On vas laisser des sous mais des petites…
Nous partons pour Cuba cette semaine et j'ai lu que les femmes de chambre cubaines préféraient des petits cadeaux plutôt que de gros pourboires. On me dit…
Je m'en vais au mois de novembre à l'hotel Sirénis La Salina avec ma petite famille. Les agents de voyage nous disent d'apporter comme présent du vernis à…
Dans quelques semaines nous serons à Cuba...qu'apporter pour aider.?.. pour faire plaisir...??? merci pour les conseils.. (j'imagine que la liste va être…
Hi,
I’m heading to Miches for the first time in November 2026 (no all-inclusive)
I’d love some tips to plan my stay—accommodation, things to do, places of interest nearby.
Is it possible to rent a scooter there to get around the area?
Thanks for your help!
Best,
hi there, I’ve never been to Martinique. my girlfriend, who’s of Martinican origin, has never had the chance to go either (life isn’t always easy). now we can plan a little trip, but we don’t know which airline to choose or how to find accommodation.
basically, I need quite a few tips.
we’re planning to go in September—no chance before that.
Hi! We spent 10 wonderful days in Guadeloupe’s gorgeous climate. Our arrival got off to a shaky start, though—our suitcase was left behind at the airport, which caused quite a stir. A police officer was shouting at us to get out and cross the street. Then, a taxi driver refused to take us after we showed him where we were staying, right by the port in Pointe-à-Pitre. "No one goes there," he told us! Good thing we arrived during Carnival! A second driver finally agreed to take us, and I can say he knew every nook and cranny of his city.
The rest of the trip was amazing. The locals were smiling and welcoming. We didn’t rent a car, so we didn’t get around much and stayed in the Deshaies area—a real favorite. Plage de la Perle (Pearl Beach) truly lives up to its name! We liked Grande Anse Beach less because of the steep slope, which made walking tricky, and the waves were pretty intense. The landscapes in this part of the island are idyllic. We visited the botanical garden—it’s worth it—and went to the port in Deshaies. If we ever go back, we’ll rent a vehicle so we can explore more, because taxis aren’t cheap!
Hi, I’m leaving soon for Punta Cana—what kind of money should we bring: Canadian dollars, US dollars, or are we forced to exchange once we arrive?
Thanks
We spent 15 days in the Exumas from March 10th to 26th.
I should mention that we’ve been traveling to islands for 20 years, so we have points of comparison when it comes to prices, hospitality, and landscapes.
First, the flights: we now live in the Luberon, so we flew out of Marseille. We took British Airways, which we’ve used several times before for trips to the English-speaking Caribbean and which offers flights via Heathrow. We had an overnight layover in London on the way out, then a flight to Nassau. After that, we took a connecting flight (we had a 2h20 layover in Nassau, which was more than enough) to George Town with Sky Bahamas. We had initially ruled out Bahamasair based on very negative reviews.
Immigration and customs were very quick.
When we arrived, we took a taxi to our hotel, Augusta Bay. Cost: $30.
We rented a car through Sure and Shore. It was delivered to our hotel the day after we arrived, and we kept it until we left for Stocking Island. For 9 days, we paid $470 (which is a great price) for a small Honda that wasn’t very new, but we didn’t have any issues with it. One thing we’d never experienced before: they’d put newspaper sheets on the floor, and we were told not to get any sand in the car if we went to the beach!
We stayed 5 nights at Augusta Bay. A 5-minute walk away is the beautiful, uncrowded Jolly Beach, perfect for swimming. We visited the southern part of the island to see the beaches of Little Exuma, especially Tropic of Cancer Beach and the one next to Santana’s restaurant. We also went to Hopper Bay Beach, where you can see a group of about ten turtles near a small boat dock. We went kayaking from the hotel.
Then we stayed at Paradise Bay in the north. While we hadn’t encountered the sandfly problem before, here it’s important to know that the beach is infested with them. The hotel’s restaurant, which is very good otherwise, even provides repellent for guests— that’s how bad it is!
From there, we visited Coco Plum Beach, Three Sisters Beach (where you can snorkel), and others. We also went kayaking again.
We ended our trip with 3 nights on Stocking Island at Saint Francis Resort. If we were to do it again, we’d spend 4 nights there. The island has many trails, snorkeling spots, and you can get around by kayak. We saw rays, turtles, and even a harmless shark, as well as some beautiful beaches. Plus, the welcome at Saint Francis was the warmest we experienced.
Be aware that everything is very expensive on the island—much more so than in the English-speaking Caribbean. Clearly, the purchasing power of Americans plays a role. They say everything is imported, but that’s the case on all islands!
Some places only accept cash or charge a 5% fee if you pay by card.
We didn’t find the locals particularly friendly. If you’ve been to Dominica or Grenada, for example, you’ll know what I mean.
We explored the whole island. The beaches are stunning, but the roads tell a different story. There are a lot of car wrecks—some houses have two or three in front of them, which really spoils the landscape. There are also many abandoned, ruined houses.
The vegetation is lush but not tropical, and you’ll be served apples and oranges for breakfast because there are very few exotic fruits.
As for the climate in March, there was no humid atmosphere, and the heat was very manageable (26°C). It was very pleasant. The seawater, however, is definitely cooler than in the Indian Ocean, for example.
There’s not much snorkeling, but we knew that before coming.
In conclusion: beautiful beaches, sand as fine as flour, and a very pleasant climate. But honestly, for the same cost, I’d prefer the Seychelles, for example.
Hi everyone,
I need your help!
We’re planning to visit Guadeloupe and take the opportunity to explore the islands La Désirade, Marie-Galante, and Les Saintes.
I initially planned to rent a car to get around the main island and then take the ferry from Trois-Rivières to Les Saintes, from Pointe-à-Pitre to Marie-Galante, and finally from Saint-François to La Désirade, following that route.
But when I look at it, the car would sit unused for at least 5 days—that’s paying for nothing🙁.
Is it possible to go from LES SAINTES to MARIE-GALANTE and then on to LA DÉSIRADE? We’d only rent a car once we arrive in Saint-François to continue exploring Guadeloupe. What do you think—is that doable?
This trip is planned for April.
Thanks so much for your help
Just a quick update on the state of this road: the unpaved section has been significantly improved. You can now complete the journey in about 4 to 4.5 hours instead of 6. Great news! For me, the most hazardous part is actually the paved section before and after Sagua. It encourages higher speeds, but there are deep, dangerous potholes that appear without warning. Be careful!
I’d also note that despite occasional power outages—which casas and paladares know how to handle—tourism remains perfectly doable. Cuba is still magical! I was just told, with a touch of humor, that the official German government website suggests bringing your own toilet paper and candles… Hmm, maybe an update on rechargeable gear would be in order…
Hi! We’re visiting Guadeloupe for the first time in January. We’re looking for accommodation near Deshaies to start our trip. A quiet spot, not too far from the sea so we can walk there. Any suggestions are welcome!
I’ve just returned from 15 days in Cuba and wanted to share my experience along with some practical tips for those planning a trip there.
1. Formalities:
- Passport valid for at least 6 months after your return.
- E-visa: apply online (payment by bank transfer only via the embassy of your choice): evisacuba.cu or through an agency novelacuba.com (card payment on their site—I had to go with this option and recommend it because the Cuban embassy in Brussels apparently never received my transfer...)
- Digital D’Viajeros form to fill out a few days before departure
- Mandatory health insurance
2. Currency/budget
- Plan your entire budget in cash; card payments are rare, and withdrawals at the official rate aren’t great.
Local currency: CUP (Cuban Peso)
Official rate: ~1 € = 120 CUP → state-run restaurants and shops.
Current unofficial rate: ~1 € = 490 CUP → private restaurants, local bars, Cuban-owned shops.
For exchanging money:
The easiest way: ask at your *casa particular* or a local restaurant.
3. My itinerary (15 days)
Havana: 3 nights
Viñales: 3 nights
Cienfuegos: 1 night
Trinidad: 3 nights
Varadero: 3 nights
Havana: 1 night
Flights: Air Europa from Brussels, with a layover in Madrid. Smooth and pleasant service.
Accommodations: *casas particulares* booked on Airbnb except for Varadero (Iberostar Playa Alameda hotel).
Practical tips
Install a VPN before departure (many blocked sites like Instagram and Airbnb).
Download the El Toque app to check the updated CUP exchange rate.
Internet via ETECSA SIM card (~30 € for 10 GB) or Wi-Fi in hotels/*casas*.
Download Maps.me for offline maps.
Intercity travel: shared taxi, Viazul bus, or private transfer through your *casa*.
Electricity: 110 V, sometimes 220 V.
Bring basic supplies and medications—hard to find there.
Cuba requires flexibility and openness: regular power outages, unstable internet (especially in Trinidad).
Finally, my personal take:
I loved my trip to Cuba! It’s a disorienting yet deeply charming country.
Poverty is visible, especially in Havana: crumbling buildings, many people asking for help (but no safety concerns!). Bringing some essentials for locals is a good idea (soap, toothpaste, medications, clothes...).
Cubans are incredibly welcoming and friendly. A few basics in Spanish help a lot! The vibe is unique: music in every street, musicians everywhere, salsa all around.
The variety of landscapes is amazing: colonial architecture, paradise beaches, mountains, waterfalls, lush valleys—you’ll never get bored.
Only downside: Varadero, less authentic than the rest of the country, but I expected that!
Overall, it was a wonderful trip, and I’d love to go back!
Hi,
Several comments recommend bringing mosquito repellent. Got it. Are there a lot of them during the day? And by the seaside? Or are they more present (and voracious) in the evening? Thanks.
I bought tickets for Martinique in April 2025 for 15 days, without really looking into what there was to do, and with the idea in my head that we could: hike, do water activities, swim, visit rum distilleries...
But... I’m worried I’ll get bored over 15 days and I’m considering maybe spending 1 week in Guadeloupe and 1 week in Martinique.
For example, I don’t know how to spend a whole afternoon at the beach. 2 hours, max.
I know it’s a personal question and depends on how you travel, but I’d love to hear your thoughts if you’ve done it:
- Did you feel too rushed?
- Is it reasonable to do?
- How much time would you spend on each island?
I’ve just returned from Havana after an 18-day stay from October 8th to 26th.
From Montreal, you have to go through Varadero Airport. I now break up the airport-to-Havana transfer with a SUPER pleasant stopover halfway, in the historic village of Hershey (Camilo Cienfuegos). Quebecer Anne-Marie has renovated a century-old house there, and every stay of mine feels like a peaceful oasis. Amazing food, a pool, impeccable hospitality—I highly recommend it! Casa Cub'Anita.
Life for Cubans remains just as tough, made even harder right now by tropical viruses spread by mosquitoes. It’s absolutely essential to protect yourself properly. That said, the purchasing power of foreign currency hasn’t changed much, despite skyrocketing inflation. As of today, the US dollar exchanges for nearly 500 pesos on the "informal market."
This was my first time staying in Vieja, in the non-touristy part. I discovered some great little restaurants run by the younger generation. Affordable, excellent food, and remarkably friendly service: El Chanchulero (it was about time I checked it out—unbeatable value for money!), El Café, Jibaro...
Cubans are still as warm and welcoming as ever—bicitaxis, servers, markets. Speaking the language is a huge plus.
Essentials to download from abroad before you leave: the maps.me offline maps app, and the La Nave taxi/motorcycle taxi app, which is super efficient for getting around the capital.
Sending my best to all my friends in Oriente as the hurricane passes, especially to Baracoa. I’m planning to visit this winter.
I’m planning a trip to Cuba this summer and I’d love some info: Is travel insurance really necessary? Can you easily get online by buying a local SIM card or internet card? Apparently, there’s only one currency now—is it better to exchange money with your *casa particular* host?
Thanks for all these valuable tips!
Hi!
I’m heading to Havana for a week in February. I’m looking for a casa particular that’s affordable, clean, and cozy. Since I’ll be traveling alone, I’d love a place where people are welcoming!
Also, I really want to stay in Habana Vieja...
Do you have any recommendations for places you’ve stayed before?
I tried booking the casa particular *Chez Nous*, but I never got a response.
Hi fellow travelers,
We're heading to Martinique for a month from mid-January to mid-February.
Our plan is to explore the island by staying in three different spots for 10 days each, on both sides of the island...
Could you share some great tips on where to stay for an authentic experience and what we absolutely must see?!
Hi there,
In March 2026 I’ll be at the Club Med in Sainte-Anne and I’m thinking of heading to Les Saintes at the end of my stay.
Do you know what the most convenient way to get there is?
Thanks so much!
Hi everyone.
For those traveling to Cuba and then planning to go to the USA, you won’t be able to get your ESTA for the United States (same applies) if you’ve been to Cuba after 2021 due to a law passed by Donald Trump (a law that Biden later repealed).
You’ll have no choice but to apply for a visa, which costs 200 € (and approval isn’t guaranteed even after payment).
If you’re in this situation, the process to get this visa will be a real hassle—you’ll need to book an appointment at the U.S. Embassy in Paris. It’s the only embassy in France authorized to handle your application after you’ve filled out the visa request on the official website.
If you try to cheat by applying for an ESTA for the USA, just know that the American administration has ways of finding out if you’ve been to Cuba. 😉
I'm looking for information on the islands of Puerto Rico, St. Barthélemy, and St. Martin for March 2026.
What is there to see, and if possible, prices or tips, please?
Thanks, Michel V.
I’ve booked a room at an all-inclusive in Varadero for January 2025. This will be my 3rd trip to Cuba, the last one was 20 years ago.
The whole tipping and gratuities thing is wearing me out. Even though it’s an all-inclusive package, I think it’d be rude not to leave any tips for the bar staff and the housekeeping team, especially.
Here’s what I’m aiming for:
1. Not feeling stingy (or “feeling cheap” for my fellow Quebecers);
2. Not disrespecting Cubans by offering junk or, on the flip side, going overboard and creating unrealistic expectations for future tourists;
3. And most importantly, not spending the whole week wondering if I’m doing the right thing. I’m going there to relax, not to stress!
Hi there,
I’m planning our upcoming trip to Guadeloupe. We’re looking for a place to stay where human contact is a priority, with air conditioning, close to the beaches, and clean.
We’ve had several responses. After doing some research online, I was able to rule out quite a few options.
But now I’m deciding between:
Kokoplaj, tipayoune (issue: no AC, just fans—is that a problem?), Résidence Le Zandoli, and Gwada Rêves.
If you have any info or experiences to share, I’d love to hear them! ;-)
Thanks for your help!
See you soon...
I’m heading to Blau Costa Verde next February and I’d like to rent a scooter to explore the area. Are the roads around Holguín in good condition? I’m thinking of renting one for 1–2 or 3 days to visit Holguín, Gibara, and Banes on my own. Do you recommend it (I’ve got a great sense of direction)? How much does it usually cost to rent a scooter for 2 or 3 days (or a car, though I’d prefer a scooter)? Also, are there any other interesting spots nearby you’d suggest checking out?
Are there any excursions to Santiago, and how much do they typically cost?
Hi,
When booking the tickets to Martinique for our family, I must have made a mistake, and on one of the tickets, the third first name is wrong. Michel instead of Joel...
CORSAIR Airlines is telling me I have to buy a new ticket for 1200 € (Christmas period). I think that’s outrageous and, above all, impossible for us.
I’m desperate—I feel like Corsair is really overdoing it.
Is there any recourse? How can I get out of this?
I’m throwing this message in a bottle, just in case...😕
Hi, I'm looking for a car rental for January 2020 in Guadeloupe. There are several agencies I've seen reviews for—has anyone dealt with Autolagon before?
Thanks!
I’m heading to Bayahibe this winter. It’ll be my second time in this country, where I feel so at home.
I’d love to bring back some Larimar jewelry... the real deal.
I saw some at a shop in the Iberostar Dominicus hotel, but I’m guessing I can find it cheaper elsewhere. Maybe in La Romana?
If anyone has any tips on this, I’d really appreciate it.
Some wholesalers are canceling trips to Cuba, but I still want to visit my favorite country. For those who went there in November, what’s the situation like at all-inclusive hotels?