Nous préparons un voyage en République Dominicaine en décembre d'une durée de une à deux semaines. Tout d'abord, est-ce une bonne saison pour visiter la République Dominicaine ?
Par ailleurs, est-ce possible de visiter le pays (parcs naturels, etc) depuis un seul point de chute ? Ou est-ce impossible d'aller à l'autre bout du pays en une journée (en voiture de location ou transports en commun) ?
Nous avons la possibilité d'avoir une location sur la côte Nord à proximité de Las Terranas et de la page Coson. Cette région de la République Dominicaine est-elle sympa ? Qu'y a-t-il à voir et à faire à proximité ? Est-ce assez "sauvage" ou plutôt hyper-touristique ?
Lorsqu'on a une location, est-ce facile/pratique de s'approvisionner dans cette région ?
Merci d'avance pour vos réponses. Par ailleurs, toute info sur la République Dominicaine (plutôt nature, plongée et rando) m'intéresse !
Bonjour,
Oui, cette période est une bonne saison.
Traverser le pays du Nord au Sud via l'unique autoroute (de St Domingue vers Las Terrenas) : oui c'est possible, sauf que si vous souhaitez visiter des parcs naturels, ce n'est pas à St Domingue qu'il faut aller, y'a pas. A noter que la visite du quartier colonial de St Domingue est intéressante.
En revanche, traverser le pays d'Est en Ouest, là non. Par exemple, pour faire Las Terrenas vers Baharona ou Montecristi, il faut la journée pour faire l'aller. De Coson à Las Terrenas, c'est déjà 20 mn.
J'ai joint à ma réponse un fichier PDF (voir en page 4 le "Diagrama des distancias"), et pour calculer le temps de trajet, compter sur une vitesse de 60km/h maximum si vous êtes sur route, si piste compter 15-20 km/h. A ce sujet, il est impératif, si vous voulez bouger et voir des coins sauvages de louer un 4x4.
Quant à la région de votre location vers Coson, c'est relativement sauvage, les plages sont belles et on est très (très très) loin des complexes touristiques comme il y a à Punta Cana et un peu vers le Sud Est du pays.
Maintenant, si vous n'avez qu'une semaine, la zone choisie suffit amplement. Voici les visites à faire dans les environs :
- Parc Nacional Haïtises -1 journée
- Cascade El Limon (à cheval, c'est très sympa) - 1 matinée
- Les plages de la presqu'île de Samana (El Valle, Rincon, Las Balleras, Bonita...)
- Celles en allant vers l'Ouest (vers Rio San Juan)
- Faire le marché à Samana
Mais si vous avez 2 semaines, le mieux est d'avoir 1 ou 2 autres points de chute. Je vous suggère le Sud Ouest, très très sauvage (Lago Enriquillo, parc nacional Jaragua : Laguna Oviedo, Las Aguilas, Isla Beata, Cabo Rojo...) pour 3 à 5 jours sur place et également le centre du pays vers Jarabacoa pour 2 à 3 jours sur place. Le dernier endroit cité vous permettra de faire du canyoning et/ou du rafting, de la rando (en altitude, donc des températures agréables).
Question plongée (je parle de snorkeling), ce n'est pas, à mon avis, l'endroit pour. Certes, on est quand même dans les Caraïbes, mais pas beaucoup de spots et pas grand chose à voir.
Concernant l'appro, nous étions à l'hôtel, on a donc toujours mangé au resto et on a trouvé des endroits sympas, bons et à des prix abordables (10€ max/personne le midi pour entrée+plat+boissons et parfois dessert).
Voilà.
Si besoin d'autres infos, n'hésitez pas.
Décember est un bon mois pour venir séjourner en RD. Il ne pleut pas intensivement mais l'eau de la plage et le soir devient plus frais que d'habiture dû au changement de saison😉.
Si c'est ta première fois en RD, venir en vacances du côté Las Terrenas et Samaná est très intéressant comme séjour. Il y a bien du tourisme là-bas et une communauté européenne installée dans les villages et aux alentours😉.
Tu auras l'occasion de visiter les belles plages de Las Terrenas et Coson, cascade du Limón et aussi les plages de Samaná (Playa Rincón à ne pas rater).
Si ton séjour sera finalement de 2 semaines, tu peux envisager de passer l'une des semaines du côté sud-ouest de la RD où le tourisme est presque inéxistant😇.
Salut et n'hésite pas si tu as d'autres questions.
J'attends de voir si nous partons 1 ou 2 semaines et si nous aurons la possibilité d'avoir d'autres points de chute. Où me conseillerez-vous de séjourner dans le Sud-Ouest (la région qui m'attire initialement le plus en RD) ?
À quelles conditions les parcs nationaux sont-ils accessibles ? Peut-on y partir seuls en randonnée (avec cartes) ? Faut-il s'acquitter d'un droit d'entrée ?
J'aurai une autre question, Lézardbleu : vous parlez de randonnées à cheval à la cascade El Limon, cela signifie-t-il que l'on risque de croiser beaucoup de chevaux ? (sur ce site ou ailleurs en République Dominicaine) Je n'ai absolument rien contre les chevaux, juste une allergie...
Enfin, me conseillez-vous un guide en particulier pour la RD (Lonely Planet, Routard...) ?
Je t'enverrai en privé l'adresse d'un petit hôtel situé dans le village Los Patos qui est au centre du sud-ouest de la RD on peut dire.
Si tu cherches passer quelques jours dans une belle région sans presque aucune signe du tourisme étranger, le sud-ouest doit être ton choix🙂.
Côté Parc Nationaux, tous sont accessibles par contre je ne vois pas comment cela peut se passer si tu ne comptes pas avec une voiture privée que tu pourras louer ou en excursion organisée.
Avec les bus locaux entre les villages pas de souci mais pour aller aux parc nationaux, si tu es à pied tu seras obligée de demander du stop pour aller au point final.
Oui, il faut payer une petite somme pour entrer aux parcs mais je ne pense pas que cela soit plus de EUR 3.
Première fois que j'entends pour cette alergie envers les chevaux et pourtant ce sont des animaux très nobles😕. Pour la cascade du Limón il y a de chevaux qui sont offerts pour faire le trajet donc si tu fais le chemin à pied, il est posible que tu croiseras d'autres visiteurs qui le feront avec ces animaux.
Les deux guides sont bien mais il est vrai que le routard est plus connue.
Merci de ces précisions. Je pense que nous louerons plutôt une voiture.
Première fois que j'entends pour cette alergie envers les chevaux et pourtant ce sont des animaux très nobles😕. Pour la cascade du Limón il y a de chevaux qui sont offerts pour faire le trajet donc si tu fais le chemin à pied, il est posible que tu croiseras d'autres visiteurs qui le feront avec ces animaux.
Ce n'est pas une question de noblesse... Chevaux/ânes/poneys/dromadaires/chameaux c'est pareil à ce niveau... C'est une allergie assez rare mais radicale et pour laquelle il n'existe aucun traitement ou désensibilisation. Les masques anti-pollution ou grippe A sont mon seul recours (faible mais mieux que rien) quand je fréquente des chemins où passent des chevaux notamment...
Suuper! Avec une voiture, ça ira mieux😉!! Tiens en compte juste de rouler durant la journée et si c'est la nuit, faire très attention au volant😮.
Ouais bien sûr. Je rigolais pour les chevaux mais il est vrai qu'elle est assez rare cet allergie. Si tu envisages de faire la visite de la cascade, tu devras faire très attention car elle est bien fréquentée en chevaux par les touristes😉.
Je lis sur le site du ministère des affaires étrangères français qu'il est fortement conseillé de louer une voiture avec chauffeur notamment à cause des franchises d'assurance très élevées et à cause de policiers peu scrupuleux... (source)
Que me conseillez-vous ?
Par ailleurs, y a-t-il des vaccinations/traitements que vous nous conseillerez ? Toujours sur le même site, ils parlent de présence de paludisme et dengue... (certains d'entre nous ont une "peau à moustiques" où les crèmes anti-moustiques ont peu d'effet contre les piqures)
Message pour Lézardbleu.
Bonjour, j'ai lu vos différentes réponses et je suis intéressée par votre expérience en RD. En effet, nous souhaitons mon ami et moi partir 3 ou 4 semaines sur place à cheval sur nov. dec, , en vol sec. Nous avons établi un petit planning et j'aimerai bien avoir votre avis.
Par ailleurs, qu'en est il de l'ambiance après le séisme d'Haiti ? Y a t il des répercussions importantes sur le pays et ses habitants ?
Donc au programme :
Genève / San Domingo : 4 ou 5 nuits pour visiter la ville classée.
Las Terranas : 8 nuits pour rayonner (Guide du Routard, + petites agences)
Le Centre : ?? plusieurs nuits à Santiago ou Puerto Plata (bus ?), agences ? Hotels ??
Le Sud Ouest : Barahona, 5/6 nuits (La cote, Malpesse, Baie de Las Aguilas, Cachote, lac Enriquillo, etc...guide du routard, agences ??)
Faut il bloquer les hôtels à l'avance par Internet à part celui de San Domingo ?
Merci sincèrement par avance !!
Balinias
ps : nous sommes allés l'année dernière un mois en Corée du Sud sans accompagnement et tout s'est fort bien passé, pays magique malgré une com. difficile !
Concernant la location de voiture, en s'adressant aux loueurs internationaux et en faisant jouer la concurrence, vous verrez que ce n'est pas plus cher qu'ailleurs, mais il faut bien regarder. Pour un 4x4, j'ai eu des propositions du simple au plus du double, au final, j'ai loué un 4x4 (Suzuki Grand Vitara) pour 14 jours à 685 € tout inclus (Assurance RC et tous risques avec remboursement de la franchise y compris en cas de bris de glace et dommages sur les pneus, Kilométrage illimité, Mise à disposition à l'aéroport, Taxes locales).
Pareil, on m'avait prévenue au sujet des policiers un peu zélés qui cherchent à arrondir leur fin de mois, dans les faits nous n'en avons pas rencontré et n'avons été témoins d'aucune scène de ce genre malgré les 2600 km parcourus. Et ce ne serait pas rendre hommage à la gentillesse des Dominicains, toujours prêts à vous aider ou vous guider lorsque vous êtes perdus en route.
Pour le côté sanitaire, nous avions pris un traitement anti palud (attention à bien le suivre avant+pendant+après le séjour) + vaccin contre l'hépatite A. C'est ce que notre médecin nous a conseillé compte tenu du fait que nous allions résidé pour partie dans le sud ouest et notre envie de découvrir la cuisine locale et familiale. Sur place, nous portions un bracelet anti moustiques que nous avons vite abandonné car inutile (pour mémoire, période de voyage en mars) et nous consommions que des boissons embouteillées (lavage de dents avec de l'eau en bouteille aussi).
Tout d'abord, ce n'est que l'excursion à la Cascade El Limon que nous avons fait à cheval, tout le reste on l'a fait en 4x4 (c'est franchement moins écolo...).
Au sujet du séisme d'Haïti (- de 2 mois avant notre arrivée en Rep Dom), nous n'avons pas ressenti de choses particulières, même lorsque nous sommes allés à Pedernales. Comme souvent, nous sommes partis avec 1 valise de vêtements et d'articles scolaires que nous avions l'intention de remettre à une association qui vient en aide aux Dominicains démunis, chose que nous avons faite, mais sur place, l'association nous a déclaré qu'elle triait les dons et les remettait en fonction des besoins soit à des Dominicains soit à des Haïtiens.
Mon avis sur votre programme :
- Visiter la ville de SD, en fait sa partie coloniale (rues + 3 musées + églises), ne prend pas plus d'une journée à pieds. On peut compter 2 jours max max si vraiment on veut faire tous les musées et prendre plus de temps.
- 8 nuits à Las Terrenas c'est très bien, vous aurez le temps de quasi tout faire et voir de la presqu'île de Samana, ne ratez pas Haïtises.
- 5/6 nuits dans le Sud Ouest, c'est très bien aussi (regardez le site suivant www.ecotour-repdom.com)
- quant au centre et au nord, je ne connais ni Santiago, ni Puerto Plata. Nous avons fait le choix de Jarabacoa pour ses paysages de montagnes et activités sportives (canyo et rando).
J'avais réservé les hôtels d'avance, d'abord parce que nous étions en période haute et aussi par sérénité.
A votre disposition si vous souhaitez plus d'infos.
Bonjour Lezard bleu,
Tout d'abord merci pour votre réponse rapide ! Lorsque je disais "à cheval sur", j'utilisais une expression de chez nous pour dire "sur novembre et décembre" !!!😉
A propos de véhicule, d'ailleurs, est il vraiment conseillé et indispensable de louer une voiture (ou 4x4) pour visiter le pays ? Les petits agences locales ne proposent elles pas des randos organisées pour visiter les sites incontournables? Et pour les plus grands trajets, je pense qu'il y a des bus ?
Certes c'est peut etre compliqué....mais cela fait un certain budget....(50 Euros par jour je pense).
Concernant le temps dans la Capitale, nous aimons prendre notre temps, trainer et faire des photos......
Mais peut être suffit il de 3 semaines pour voir le pays ?
Merci encore !
Bali-Nias
Si tu as le pognon pour payer quelqu'un qui s'occupera du volant pendant ton séjour, pas de problème🙂!!
Je pense qu'en prenant les précautions nécessaires, pas besoin de faire cela.
Il me semble que pour le dengue, il n'existe pas une vaccination ou traitement🤪. Pour le paludisme tu peux le faire si tu veux mais normalement ces virus se présentent plus dans le quartier pauvres du pays où il y a peu d'hygiène😉.
Louer un véhicule n'est pas forcément un impératif.
Effectivement, les agences touristiques locales viennent chercher leurs clients directement à leur hôtel.
Et pour les trajets de transfert, on peut effectivement prendre le bus.
En faisant le choix de louer un 4x4, nous étions en totale indépendance, au rythme et aux horaires voulus, avec, il faut le noter un plus grand confort, nous disposions d'un coffre contenant nos affaires (snorkelling, chaussures de marche au cas où), nos bagages les jours de transfert (bien utile pour visiter les villages sans avoir à tout prendre avec soi), et d'une glacière nous autorisant à nous perdre dans des endroits éloignés de toute civilisation avec une certaine autonomie vitale (chose qu'avec le bus on ne peut pas faire)... Bref, c'est surtout le choix de la liberté malgré un budget à consacrer.
Nous, nous avons fait un séjour avec 14 nuits sur place, comme suit :
- 2 nuits à SD
- 5 à Las Terrenas
- 2 à Jarabacoa
- 3 à Baharona
- 2 à Bayahibe
Notre bilan sur cette durée : Très positif, mais c'est vrai qu'avec 3 semaines, on aurait ajouté la visite de la région Nord (Puerto Plata, Monte Cristi via Santiago) et augmenté la durée de séjour à Baharona.
@ balinias : Vous ne verrez pas de conséquences du séisme haïtien de janvier dernier en République Dominicaine (mis à part des réfugiés haïtiens). Le séisme s'est en quelque sorte "arrêté à la frontière" (au niveau géologique) car même si la faille Enriquillo Plantain Garden à l'origine du séisme se prolonge en RD dans la vallée d'Enriquillo, c'est uniquement dans la partie orientale (en Haïti donc) qu'a eu lieu le séisme.
@ Lézardbleu : Vous parlez de "période haute"... Décembre (plutôt sur Noël que le jour de l'an) en est une je suppose ? Il faut mieux réserver tous les hébergements et la location de véhicule avant selon vous ?
Si vous avez utilisé un guide (papier) lors de votre voyage, c'était lequel ?
Oui, décembre fait partie de la haute saison. Il est donc préférable de retenir vos hébergements et de faire pareil pour votre location de véhicule. Pour ce dernier, cela permet de bien étudier les différentes offres commerciales et de bien lire les contrats proposés à tête reposée (ce qui est difficile à faire à l'aéroport après plusieurs heures de vol, surtout quand on ne maîtrise pas l'espagnol, car même à Las Américas qui est un aéroport international, les employés des loueurs de voiture d'enseigne internationale ne parlent pas tous l'anglais).
Pour la préparation du voyage, j'ai majoritairement utilisé internet et les forums, et accessoirement le guide du routard (qui mériterait, à mon sens, d'être réactualisé plus fréquemment).
Je suis nouvelle sur le site et je ne crois pas que j'écrives au bon endroit, mais en vain je vais faire mes demandes ici et sûrement qu'un bon samaritain…
Je pars en Republique Dominicaine bientôt et ce pour deux semaines, etant situé à punta cana et en formule tout inclus, nous allons faire une semaine repos et…
Hôtels en forfait tout-inclus › République Dominicaine · 6 replies
Nous serons à Bayahibé début avril à l'hotel Dominicus Palace. Est ce quelqu'un peut nous renseigner sur des contacts pour visite "intime" des îles, afin…
Sous peu, nous partirons pour la République dominicaine et nous serons logés à Punta Cana. A part, l'ile de Saona sur laquelle nous aimons nous rendre, quelles…
Hi,
I’m heading to Miches for the first time in November 2026 (no all-inclusive)
I’d love some tips to plan my stay—accommodation, things to do, places of interest nearby.
Is it possible to rent a scooter there to get around the area?
Thanks for your help!
Best,
hi there, I’ve never been to Martinique. my girlfriend, who’s of Martinican origin, has never had the chance to go either (life isn’t always easy). now we can plan a little trip, but we don’t know which airline to choose or how to find accommodation.
basically, I need quite a few tips.
we’re planning to go in September—no chance before that.
Hi! We spent 10 wonderful days in Guadeloupe’s gorgeous climate. Our arrival got off to a shaky start, though—our suitcase was left behind at the airport, which caused quite a stir. A police officer was shouting at us to get out and cross the street. Then, a taxi driver refused to take us after we showed him where we were staying, right by the port in Pointe-à-Pitre. "No one goes there," he told us! Good thing we arrived during Carnival! A second driver finally agreed to take us, and I can say he knew every nook and cranny of his city.
The rest of the trip was amazing. The locals were smiling and welcoming. We didn’t rent a car, so we didn’t get around much and stayed in the Deshaies area—a real favorite. Plage de la Perle (Pearl Beach) truly lives up to its name! We liked Grande Anse Beach less because of the steep slope, which made walking tricky, and the waves were pretty intense. The landscapes in this part of the island are idyllic. We visited the botanical garden—it’s worth it—and went to the port in Deshaies. If we ever go back, we’ll rent a vehicle so we can explore more, because taxis aren’t cheap!
Hi, I’m leaving soon for Punta Cana—what kind of money should we bring: Canadian dollars, US dollars, or are we forced to exchange once we arrive?
Thanks
We spent 15 days in the Exumas from March 10th to 26th.
I should mention that we’ve been traveling to islands for 20 years, so we have points of comparison when it comes to prices, hospitality, and landscapes.
First, the flights: we now live in the Luberon, so we flew out of Marseille. We took British Airways, which we’ve used several times before for trips to the English-speaking Caribbean and which offers flights via Heathrow. We had an overnight layover in London on the way out, then a flight to Nassau. After that, we took a connecting flight (we had a 2h20 layover in Nassau, which was more than enough) to George Town with Sky Bahamas. We had initially ruled out Bahamasair based on very negative reviews.
Immigration and customs were very quick.
When we arrived, we took a taxi to our hotel, Augusta Bay. Cost: $30.
We rented a car through Sure and Shore. It was delivered to our hotel the day after we arrived, and we kept it until we left for Stocking Island. For 9 days, we paid $470 (which is a great price) for a small Honda that wasn’t very new, but we didn’t have any issues with it. One thing we’d never experienced before: they’d put newspaper sheets on the floor, and we were told not to get any sand in the car if we went to the beach!
We stayed 5 nights at Augusta Bay. A 5-minute walk away is the beautiful, uncrowded Jolly Beach, perfect for swimming. We visited the southern part of the island to see the beaches of Little Exuma, especially Tropic of Cancer Beach and the one next to Santana’s restaurant. We also went to Hopper Bay Beach, where you can see a group of about ten turtles near a small boat dock. We went kayaking from the hotel.
Then we stayed at Paradise Bay in the north. While we hadn’t encountered the sandfly problem before, here it’s important to know that the beach is infested with them. The hotel’s restaurant, which is very good otherwise, even provides repellent for guests— that’s how bad it is!
From there, we visited Coco Plum Beach, Three Sisters Beach (where you can snorkel), and others. We also went kayaking again.
We ended our trip with 3 nights on Stocking Island at Saint Francis Resort. If we were to do it again, we’d spend 4 nights there. The island has many trails, snorkeling spots, and you can get around by kayak. We saw rays, turtles, and even a harmless shark, as well as some beautiful beaches. Plus, the welcome at Saint Francis was the warmest we experienced.
Be aware that everything is very expensive on the island—much more so than in the English-speaking Caribbean. Clearly, the purchasing power of Americans plays a role. They say everything is imported, but that’s the case on all islands!
Some places only accept cash or charge a 5% fee if you pay by card.
We didn’t find the locals particularly friendly. If you’ve been to Dominica or Grenada, for example, you’ll know what I mean.
We explored the whole island. The beaches are stunning, but the roads tell a different story. There are a lot of car wrecks—some houses have two or three in front of them, which really spoils the landscape. There are also many abandoned, ruined houses.
The vegetation is lush but not tropical, and you’ll be served apples and oranges for breakfast because there are very few exotic fruits.
As for the climate in March, there was no humid atmosphere, and the heat was very manageable (26°C). It was very pleasant. The seawater, however, is definitely cooler than in the Indian Ocean, for example.
There’s not much snorkeling, but we knew that before coming.
In conclusion: beautiful beaches, sand as fine as flour, and a very pleasant climate. But honestly, for the same cost, I’d prefer the Seychelles, for example.
Hi everyone,
I need your help!
We’re planning to visit Guadeloupe and take the opportunity to explore the islands La Désirade, Marie-Galante, and Les Saintes.
I initially planned to rent a car to get around the main island and then take the ferry from Trois-Rivières to Les Saintes, from Pointe-à-Pitre to Marie-Galante, and finally from Saint-François to La Désirade, following that route.
But when I look at it, the car would sit unused for at least 5 days—that’s paying for nothing🙁.
Is it possible to go from LES SAINTES to MARIE-GALANTE and then on to LA DÉSIRADE? We’d only rent a car once we arrive in Saint-François to continue exploring Guadeloupe. What do you think—is that doable?
This trip is planned for April.
Thanks so much for your help
Just a quick update on the state of this road: the unpaved section has been significantly improved. You can now complete the journey in about 4 to 4.5 hours instead of 6. Great news! For me, the most hazardous part is actually the paved section before and after Sagua. It encourages higher speeds, but there are deep, dangerous potholes that appear without warning. Be careful!
I’d also note that despite occasional power outages—which casas and paladares know how to handle—tourism remains perfectly doable. Cuba is still magical! I was just told, with a touch of humor, that the official German government website suggests bringing your own toilet paper and candles… Hmm, maybe an update on rechargeable gear would be in order…
Hi! We’re visiting Guadeloupe for the first time in January. We’re looking for accommodation near Deshaies to start our trip. A quiet spot, not too far from the sea so we can walk there. Any suggestions are welcome!
I’ve just returned from 15 days in Cuba and wanted to share my experience along with some practical tips for those planning a trip there.
1. Formalities:
- Passport valid for at least 6 months after your return.
- E-visa: apply online (payment by bank transfer only via the embassy of your choice): evisacuba.cu or through an agency novelacuba.com (card payment on their site—I had to go with this option and recommend it because the Cuban embassy in Brussels apparently never received my transfer...)
- Digital D’Viajeros form to fill out a few days before departure
- Mandatory health insurance
2. Currency/budget
- Plan your entire budget in cash; card payments are rare, and withdrawals at the official rate aren’t great.
Local currency: CUP (Cuban Peso)
Official rate: ~1 € = 120 CUP → state-run restaurants and shops.
Current unofficial rate: ~1 € = 490 CUP → private restaurants, local bars, Cuban-owned shops.
For exchanging money:
The easiest way: ask at your *casa particular* or a local restaurant.
3. My itinerary (15 days)
Havana: 3 nights
Viñales: 3 nights
Cienfuegos: 1 night
Trinidad: 3 nights
Varadero: 3 nights
Havana: 1 night
Flights: Air Europa from Brussels, with a layover in Madrid. Smooth and pleasant service.
Accommodations: *casas particulares* booked on Airbnb except for Varadero (Iberostar Playa Alameda hotel).
Practical tips
Install a VPN before departure (many blocked sites like Instagram and Airbnb).
Download the El Toque app to check the updated CUP exchange rate.
Internet via ETECSA SIM card (~30 € for 10 GB) or Wi-Fi in hotels/*casas*.
Download Maps.me for offline maps.
Intercity travel: shared taxi, Viazul bus, or private transfer through your *casa*.
Electricity: 110 V, sometimes 220 V.
Bring basic supplies and medications—hard to find there.
Cuba requires flexibility and openness: regular power outages, unstable internet (especially in Trinidad).
Finally, my personal take:
I loved my trip to Cuba! It’s a disorienting yet deeply charming country.
Poverty is visible, especially in Havana: crumbling buildings, many people asking for help (but no safety concerns!). Bringing some essentials for locals is a good idea (soap, toothpaste, medications, clothes...).
Cubans are incredibly welcoming and friendly. A few basics in Spanish help a lot! The vibe is unique: music in every street, musicians everywhere, salsa all around.
The variety of landscapes is amazing: colonial architecture, paradise beaches, mountains, waterfalls, lush valleys—you’ll never get bored.
Only downside: Varadero, less authentic than the rest of the country, but I expected that!
Overall, it was a wonderful trip, and I’d love to go back!
Hi,
Several comments recommend bringing mosquito repellent. Got it. Are there a lot of them during the day? And by the seaside? Or are they more present (and voracious) in the evening? Thanks.
I bought tickets for Martinique in April 2025 for 15 days, without really looking into what there was to do, and with the idea in my head that we could: hike, do water activities, swim, visit rum distilleries...
But... I’m worried I’ll get bored over 15 days and I’m considering maybe spending 1 week in Guadeloupe and 1 week in Martinique.
For example, I don’t know how to spend a whole afternoon at the beach. 2 hours, max.
I know it’s a personal question and depends on how you travel, but I’d love to hear your thoughts if you’ve done it:
- Did you feel too rushed?
- Is it reasonable to do?
- How much time would you spend on each island?
I’ve just returned from Havana after an 18-day stay from October 8th to 26th.
From Montreal, you have to go through Varadero Airport. I now break up the airport-to-Havana transfer with a SUPER pleasant stopover halfway, in the historic village of Hershey (Camilo Cienfuegos). Quebecer Anne-Marie has renovated a century-old house there, and every stay of mine feels like a peaceful oasis. Amazing food, a pool, impeccable hospitality—I highly recommend it! Casa Cub'Anita.
Life for Cubans remains just as tough, made even harder right now by tropical viruses spread by mosquitoes. It’s absolutely essential to protect yourself properly. That said, the purchasing power of foreign currency hasn’t changed much, despite skyrocketing inflation. As of today, the US dollar exchanges for nearly 500 pesos on the "informal market."
This was my first time staying in Vieja, in the non-touristy part. I discovered some great little restaurants run by the younger generation. Affordable, excellent food, and remarkably friendly service: El Chanchulero (it was about time I checked it out—unbeatable value for money!), El Café, Jibaro...
Cubans are still as warm and welcoming as ever—bicitaxis, servers, markets. Speaking the language is a huge plus.
Essentials to download from abroad before you leave: the maps.me offline maps app, and the La Nave taxi/motorcycle taxi app, which is super efficient for getting around the capital.
Sending my best to all my friends in Oriente as the hurricane passes, especially to Baracoa. I’m planning to visit this winter.
I’m planning a trip to Cuba this summer and I’d love some info: Is travel insurance really necessary? Can you easily get online by buying a local SIM card or internet card? Apparently, there’s only one currency now—is it better to exchange money with your *casa particular* host?
Thanks for all these valuable tips!
Hi!
I’m heading to Havana for a week in February. I’m looking for a casa particular that’s affordable, clean, and cozy. Since I’ll be traveling alone, I’d love a place where people are welcoming!
Also, I really want to stay in Habana Vieja...
Do you have any recommendations for places you’ve stayed before?
I tried booking the casa particular *Chez Nous*, but I never got a response.
Hi fellow travelers,
We're heading to Martinique for a month from mid-January to mid-February.
Our plan is to explore the island by staying in three different spots for 10 days each, on both sides of the island...
Could you share some great tips on where to stay for an authentic experience and what we absolutely must see?!
Hi there,
In March 2026 I’ll be at the Club Med in Sainte-Anne and I’m thinking of heading to Les Saintes at the end of my stay.
Do you know what the most convenient way to get there is?
Thanks so much!
Hi everyone.
For those traveling to Cuba and then planning to go to the USA, you won’t be able to get your ESTA for the United States (same applies) if you’ve been to Cuba after 2021 due to a law passed by Donald Trump (a law that Biden later repealed).
You’ll have no choice but to apply for a visa, which costs 200 € (and approval isn’t guaranteed even after payment).
If you’re in this situation, the process to get this visa will be a real hassle—you’ll need to book an appointment at the U.S. Embassy in Paris. It’s the only embassy in France authorized to handle your application after you’ve filled out the visa request on the official website.
If you try to cheat by applying for an ESTA for the USA, just know that the American administration has ways of finding out if you’ve been to Cuba. 😉
I'm looking for information on the islands of Puerto Rico, St. Barthélemy, and St. Martin for March 2026.
What is there to see, and if possible, prices or tips, please?
Thanks, Michel V.
I’ve booked a room at an all-inclusive in Varadero for January 2025. This will be my 3rd trip to Cuba, the last one was 20 years ago.
The whole tipping and gratuities thing is wearing me out. Even though it’s an all-inclusive package, I think it’d be rude not to leave any tips for the bar staff and the housekeeping team, especially.
Here’s what I’m aiming for:
1. Not feeling stingy (or “feeling cheap” for my fellow Quebecers);
2. Not disrespecting Cubans by offering junk or, on the flip side, going overboard and creating unrealistic expectations for future tourists;
3. And most importantly, not spending the whole week wondering if I’m doing the right thing. I’m going there to relax, not to stress!
Hi there,
I’m planning our upcoming trip to Guadeloupe. We’re looking for a place to stay where human contact is a priority, with air conditioning, close to the beaches, and clean.
We’ve had several responses. After doing some research online, I was able to rule out quite a few options.
But now I’m deciding between:
Kokoplaj, tipayoune (issue: no AC, just fans—is that a problem?), Résidence Le Zandoli, and Gwada Rêves.
If you have any info or experiences to share, I’d love to hear them! ;-)
Thanks for your help!
See you soon...
I’m heading to Blau Costa Verde next February and I’d like to rent a scooter to explore the area. Are the roads around Holguín in good condition? I’m thinking of renting one for 1–2 or 3 days to visit Holguín, Gibara, and Banes on my own. Do you recommend it (I’ve got a great sense of direction)? How much does it usually cost to rent a scooter for 2 or 3 days (or a car, though I’d prefer a scooter)? Also, are there any other interesting spots nearby you’d suggest checking out?
Are there any excursions to Santiago, and how much do they typically cost?
Hi,
When booking the tickets to Martinique for our family, I must have made a mistake, and on one of the tickets, the third first name is wrong. Michel instead of Joel...
CORSAIR Airlines is telling me I have to buy a new ticket for 1200 € (Christmas period). I think that’s outrageous and, above all, impossible for us.
I’m desperate—I feel like Corsair is really overdoing it.
Is there any recourse? How can I get out of this?
I’m throwing this message in a bottle, just in case...😕
Hi, I'm looking for a car rental for January 2020 in Guadeloupe. There are several agencies I've seen reviews for—has anyone dealt with Autolagon before?
Thanks!
I’m heading to Bayahibe this winter. It’ll be my second time in this country, where I feel so at home.
I’d love to bring back some Larimar jewelry... the real deal.
I saw some at a shop in the Iberostar Dominicus hotel, but I’m guessing I can find it cheaper elsewhere. Maybe in La Romana?
If anyone has any tips on this, I’d really appreciate it.
Some wholesalers are canceling trips to Cuba, but I still want to visit my favorite country. For those who went there in November, what’s the situation like at all-inclusive hotels?