Je me retrouve de façon TOTALEMENT IMPRÉVUE à visiter Tallinn et Helsinki.
Normalement nous arrivons à Helsinki ce soir en train depuis la Russie et faute d'hébergements dans nos prix nous prenons le ferry à 22h30 pour Tallinn. Nous devons cependant revenir à Helsinki pour deux nuits.
Je n'ai aucun guide et absolument pas le temps là de me renseigner outre mesure (nous avons su hier que nous partions et nous avons été occupés à trouver des logements)
Impro totale, ce qui ne m'arrive jamais !
J'ai donc besoin de vous pour les conseils ! Pas tant les choses à visiter (je pense qu'on se débrouilleras) mais les bons plans pour manger pas trop (pas McDo) et pas trop cher, surtout à Helsinki, les transports, puis bon un peu tout en fait !
Nous débarquons à 00h30 au port de Tallinn, l'hôtel n'est pas très loin (800m je crois), mais j'ignore s'il y a encore des transports.
Les taxis sont-il chers ? Uber fonctionne-t-il en Estonie ?
Aie, tout cela laisse présager un futur carnet intéressant mais des contrariétés sur le moment.
il y a Uber en Estonie. Je crois que l'autre compagnie pas chère est Taxify. Pas testé perso.
L'Estonie est un pays très moderne, wifi partout.
A Tallin, voir la grand-place ( au bas de la place, dans le bâtiment de la mairie il y a une sorte de resto en costume moyen âge où on mange très bon marché de la soupe d'élan et des feuilletés
salés ou sucrés très bons, ailleurs c'est cher)
Il y a aussi une grande cathédrale orthodoxe. Et ne pas manquer les bâtiments modernes, il y a une architecture contemporaine très intéressant.
pour Helsinki je ne sais rien, dsl
On reste 3 jours plein à Tallinn (nous sommes arrivés par bateau sous la pluie) et un jour et demi à Helsinki. Nous sommes arrivés par train depuis la Russie à Helsinki, nous avons déjà pu voir les prix... 🤪
Ce sera plus sympa à Tallinn !
Hélas la météo ne fait pas rêver (pluie, froid...)
Mes bons restos à Tallinn:
Rastakaevu 16
Leib (super)
Sfäär (plus haut de gamme mais TB)
Un resto russe sur la grand-place qui semblait attrappe-touriste mais qui était excellent en bout de ligne
Le musée de la ville est très bien, il y a une belle petite section sur les JO de 1980 (il y avait l’aviron à Tallinn je crois).
Sinon pour Helsinki la cathédrale orthodoxe est bien, le musée du design aussi, la gare centrale est intéressante. Je n’ai pas de bons plans à proposer par contre..
Excusez cette intrusion, mais je suis assez curieux (sans ironie) de savoir ce qui a bien pu vous intéresser à la gare de Tallinn, bâtiment banal, avec un hôtel au dessus et un supermarché au rez de chaussée... Et où il n'y a même pas vraiment de guichets.
Excusez cette intrusion, mais je suis assez curieux (sans ironie) de savoir ce qui a bien pu vous intéresser à la gare de Tallinn, bâtiment banal, avec un hôtel au dessus et un supermarché au rez de chaussée... Et où il n'y a même pas vraiment de guichets.
Ah d'accord.... La proximité de la cathédrale orthodoxe m'a induit en erreur.
Je n'ai rien vu de plaisant à Helsinki, on s'y croyait en RDA dans les années 80 au tarif de la Suisse.
Pour moi la moins intéressante des capitales européennes avec Podgorica.
Michel
Bonjour,
Pour Helsinki Mr Souris y a déjà passé une journée il y a longtemps donc il connait un peu. On verra si on aura le temps pour le musée du design mais cela nous intéresse, de même que la cathédrale orthodoxe, le bord de mer... Nous avons trouvé un appart très central pour le coup !
Je crois que va se cuisiner des nouilles ce sera moins cher 😛
Et oui la gare est pas mal, en arrivant en train on a pu l'admirer !
Je regarderai pour les restos à Tallinn.
Selon les prix le resto russe me fait de l'oeil, je me disais justement qu'il devait y en avoir, notre meilleur resto russe c'était à Riga, la voisine !
A Tallin, en dehors de la cathédrale A. Nevski, il y a aussi un palais construit par Pierre le Grand, palais de Kadriorg, mais j'ai vu qu'il est fermé depuis le 22.10. Néanmoins s'il fait beau c'est une balade sympa à faire pour en voir les extérieurs, il est dans un parc que l'on peut rejoindre à pied en longeant la baie. ( oû il y a effectivement eu des épreuves d'avirons lors des JO, il y a quelques vestiges de cela plus loin le long de la baie, nous l'avons vu car c'est là qu'est installée l'aire pour camping cars où nous sommes restés quelques jours)
Je viens de regarder le Leib, euh c'est pas ce que j'appelle "pas cher" 😮
Leurs prix ont dû changer depuis mon passage en 2014 :)
Je suis d'accord avec la suggestion de Sissi pour le parc Kadriorg, quoique si vous revenez de Saint-Pétersbourg vous ne serez pas particulièrement impressionnés..
Pour Tallinn, j'ai oublié de mentionner qu'il y a un musée maritime intéressant si c'est votre truc, dont certaines pièces sont dans un grand hangar à hydravions datant d'avant la révolution russe.
Nous avons fait tout le tour de la vieille ville et de Toompea. Première impression : c'est tout mignon, mais qu, est-ce que c'est touristique... des groupes de Chinois (ils nous ont suivi depuis la Russie 😮), de Français, d'Anglais, d'Espagnols... on ne voit que ça dans la vieille ville, et les prix qui vont avec.
Il faut compter 13-17€ pour un plat basique dans la vieille ville, soit les prix de la France.
Nous avons trouvé une crêperie bon marché apparemment prisée des jeunes (5€ la crêpe de bonne taille).
Nous avons récupéré notre studio un peu hors du centre avec quelques recommandations du propriétaire (italien, il nous a donné l'adresse d'une bonne pizzeria pas très chère, après 25 jours en Russie, on a envie d'une vraie pizza 😛)
Le resto russe, si c'est le Troika, c'est 16€ le plat de pelmeni, donc même pas en rêve, surtout en revenant de Russie.
J'étais à Riga en 2014 et Vilnius en 2015, c'était bien moins cher et il y avait moins de touristes (surtout à Riga, en plus on y était en plein mois d'aout). Je ne m'attendais pas à ça fin septembre... 🤪
Peut-être que depuis ça a changé à Riga, qui reste pour le coup ma capitale balte préférée.
Par contre, je suis frigorifiée, je ne devais pas revenir si tard en saison, je ne suis pas équipée (j'ai fini par acheter une chapka et tout le monde me regarde en souriant 😮)
À part la vieille ville et le parc, des idées de choses à faire s'il fait moche ? Cela devrait être le cas dimanche. On pense au musée de l'art estonien.
Il me semble que le musée de la marine est fermé...
Que faire à Tallinn sous la pluie ? (je suis déjà malade je n'ai aucune envie de passer la journée à marcher sous la pluie, pas envie de rentrer avec une pneumonie 😮)
Non, mais j'ai mauvais caractère et je n'accepte jamais de laisser une veste au vestiaire.
Je suis donc ressorti, après remboursement.
Michel
Oui le Kumu. C'est si... pas terrible ?
Que faire à Tallinn sous la pluie ? (je suis déjà malade je n'ai aucune envie de passer la journée à marcher sous la pluie, pas envie de rentrer avec une pneumonie 😮)
Comme il a fait beau (ciel bleu) nous avons en effet été au parc Kariadorg et au bord de mer. On n'a quand même pas tenu très longtemps j'allais me transformer en glaçon malgré mes achats de saison...
Demain il devrait faire un temps bien atroce. On hésite avec le Kumu (pas pile à côté des transports, enfin je veux dire s'il pleut comme vache qui pisse) et... on sait pas.
Dans l'idéal on aimerait voir le quartier réhabilité vers la gare et le marché russe, mais s'il pleut trop ce ne sera pas possible.
Je fais un petit récapitulatif qui pourra servir à d'autres en attendant mon vrai carnet (ordi à moitié mort donc c'est moins pratique...)
TALLINN :
Jolie ville du moins le centre historique et autour du parc Kadriorg.
Mais trop de touristes même encore fin septembre. On a plus vu de touristes que d'habitants (effet croisière sans doute...).
On a cherché à entendre parler estonien on est surtout tombé sur des russophones dans les commerces...
Et accueil rarement sympathique.
En revenant de Russie je peux le dire ils sont plus sympas de l'autre côté de la frontière.
Quelques exceptions quand même !
Nous avons été plusieurs fois dans une crêperie du centre : le Kompressor. C'est quand même connu il n'y a pas toujours de la place. Ne pas hésiter à demander à pouvoir partager une grande table s'il y a des places vides.
C'est ce que nous avons fait et avons ainsi sympathisé avec deux touristes italiens !
Les crêpes sont plus ou moins toutes à 5e et sont énormes et très bonnes. Boissons moins chères qu'ailleurs. Bon accueil pour le coup et pas mal de jeunes.
Sur les recommandations de notre hôte airbnb (un Italien qui vit à Tallinn depuis 18 ans), nous sommes allés tester une petite pizzeria (peu de places et peu confortable) : le Jahu Tänavagurmee au sud de la place de la liberté.
Hélas plus de pizzas ce soir là mais ils font aussi des burgers et c'était bon. Accueil sympa là aussi.
Globalement oui les restos sont chers dans le centre ce sont plus ou moins les prix de chez nous voire de Paris (pizzas à 17e sur la place principale...)
Nous avons déjeuné une fois dans la cafet' d'un centre commercial pour 5e le plat et c'était pas mal. Par contre un des pires accueil de ma vie...
A côté de notre appart se trouvait un petit resto chinois (tenu par des Estoniens !) 5e les nouilles plutôt bonnes mais là encore accueil vraiment froid pas un Bonjour au revoir pas un sourire à peine un regard. Et je ne suis pas du genre à attendre un super accueil souvent je m'en fiche un peu surtout à l'est.
Déplacement :
Pas très simple pour un touriste le moins cher est d'acheter des tickets en ligne ils sont envoyés par mail et on peut les scanner avec le flash code.
Hélas nous avons eu du mal car même pour 4e le système marche avec visa secure et il faut entrer un code reçu sur le tel. Sauf que le deuxième jour le code est arrivé 3h après donc impossible d acheter les billets. Nous avons testé sur deux cartes et deux banques différentes...
Je continue là Mr Souris me prêtant son clavier car sur le tel c'est juste pas possible...
Dsl si je fais des fautes je suis habituée à un clavier québécois...
Donc il est possible d'acheter des tickets auprès du chauffeur mais à 2e au lieu de 1 sur le site et ça ne marche pas avec les correspondances...
Du coup il fut plus rentable d'utiliser l'appli Taxify. 5e pour faire 6km jusqu'au Kumu, 3 pour rentrer du centre un soir de pluie et 4e pour aller au port le jour du départ. Je recommande !
Le Kumu justement, visité un dimanche pluvieux, nous avons bien aimé ! Pas trop de monde et des oeuvres variées. J'aime bien aller voir les musées d'art locaux !
Le parc est sympa et aux alentours il y a de jolies rues avec maisons ou petits immeubles en bois.
Le pire pour moi fut la météo... à 10 degrés j'avais vraiment froid car l'air est très humide... A Helsinki avec la même température c'était bien plus supportable...prévoir donc des vêtements chauds à cette période !
Nous sommes arrivés en bateau c'est un mode de transport que je trouve agréable ! 😉
Seulement un jour et demi en ville donc assez peu de temps.
Ce fut une bonne surprise car je n'en attendais rien. J'ai trouvé que cela ressemblait plus à une "vraie ville" et pas juste un Disney pour touristes.
Finlandais plutôt sympas dans l'ensemble. Ville peu animée même en journée à part sur le port principal. Il vaut mieux manger tôt. Ville tranquille peu de voitures j'ai apprécié surtout après Saint-Pétersbourg.
Les prix sont ceux de la France et c'est au final moins cher que Paris. Mais bon à Paris je connais les bons plans...
Nous avons dîné un soir dans un buffet à volonté pour 13e chacun avec boissons à volonté aussi. Pas de la grande gastronomie surtout des parts de pizzas des lasagnes ailes de poulet et des salades.
C'était au RAX Buffet sur la rue commerçante qui part de la place du Sénat, en sous-sol.
Le second soir nous avons dîné dans une petite pizzeria en face de l'appart rue Pietarinkatu (tout au sud du centre, près de la mer). Plus un petit truc de pizzas à emporter avec quelques tables... 10 et 12e et les pizzas étaient pas trop mal.
Il est possible de manger à Helsinki dans cette gamme de prix si on n'est pas trop exigeant.
Pour le déjeuner nous avons acheté des sandwiches au supermarché d'en face. Le jour même ils font des réductions sur les sandwichs qui se périment.
Pour aller à l'aéroport il faut un billet régional à 5e valable sur tous les modes de transport pendant 1h30. On peut l'acheter sur les distributeurs de tickets de transports dans la rue.. ou sur les parcmètres ! Attention, avec ce mode d'achat, c'est pour une utilisation immédiate exclusivement, il est horodaté.
Deux lignes de train (lignes I et P) desservent l'aéroport et partent de la gare principale. En fait, il s'agit d'une boucle, le nom de la ligne détermine juste le sens ! Comptez 30 mn de trajet, peu importe le sens.
Voilà si vous avez des questions...
Hélas nous avons eu du mal car même pour 4e le système marche avec visa secure et il faut entrer un code reçu sur le tel. Sauf que le deuxième jour le code est arrivé 3h après donc impossible d acheter les billets. Nous avons testé sur deux cartes et deux banques différentes...
Ah tiens, je pensais que c'était mon opérateur cet été qui ne fonctionnait plus en Estonie. Mais il semble que cela soit général ... D'habitude Orange ou Free marche sans problème en Estonie.
Et dès que je passais en Lettonie, tout redevenait ''normal'' => je pouvais passer des coups de fils et recevoir et envoyer des SMS. Bizarre....
Alors aucun problème pour les textos et le net c'est vraiment pour recevoir le code de confirmation que ça marchait pas... la veille nous avions galéré aussi mais ça avait fini par marcher.
Je ne trouve pas ce système pratique et les prix des tickets achetés au chauffeur incite à plutôt prendre l'appli de Taxi, tant pis pour l'écologie 😮
Ah pour Helsinki je rajoute que les salons de thés sont moins chers qu'à Paris. Nous avons fait une pause quand il s'est mis à pleuvoir à 17h30, en plein sur la rue commerçante (Aleksanterinkatu) à deux pas de la place du Sénat : 4-5e les gâteaux et environ 4e le grand cappuccino.
Les prix étaient au final sensiblement les mêmes à Tallinn...
A Helsinki j'ai bien aimé l'architecture Art nouveau dans le quartier où nous résidions (derrière le bord de mer à deux pas du centre) et dans la presqu'île de Katajanokka, à l'est, où se trouve la cathédrale russe.
D'ailleurs cette dernière est vraiment un monument incontournable mais c'est vrai qu'en revenant de 3 semaines en Russie on n'était plus trop impressionné.
La place du Sénat ressemble vraiment à Saint-Pétersbourg ainsi que les rues alentours. Le reste de la ville est plus de bric et de broc au final.
Voyager en camping-car › Estonie / Finlande · 3 replies
Je devrais faire la traversée courant Août de cette année en CC, mais je n'ai pas de date arrêtée. Combien de temps avant faut-il réserver? Ou alors peut -on…
J'aimerais profiter d'un séjour à Helsinki pour passer une journée à Tallinn. Est-il moins cher d'acheter les tickets de ferry sur place ou les prix sont-ils…
Ayant l'occasion de me rendre à Tallinn 6 jours et d'y passer le nouvel an (genre départ le 27 déc. et retour le 03 ou 04 janvier), j'ai fais quelques…
Europe de l'Ouest › Suède / Finlande / Estonie · 5 replies
Je partirais pour la Finlande et la Suède en juin prochain en passant par Tallinn en Estonie et passage pour la Suède par Turku.Je vois que les réservations de…
We’re planning a short trip at the end of July to explore the legendary mountains and valleys of the Bernese Oberland: round trip from Nancy (Swiss highway vignette planned), 2 nights in a room with a small kitchen in Adelboden, then 2 nights in a hotel at the Gletscherblick in Grindelwald, both with half-board included.
Could you share some tips on the best road routes to take, as well as some walking hikes (we’re not as fit as we used to be, so nothing longer than 2-3 hours)? Maybe also 1 or 2 cable car rides—I was thinking of Oeschinensee Lake above Kandersteg and the First gondola above Grindelwald for better panoramic views of the Eiger, Mönch, and Jungfrau... all while keeping it doable with our schedule. We’ve ruled out the "premium" trip up to the Jungfraujoch for this time.
I’m also guessing that paying to access Wengen or Mürren only makes sense if we’re staying there for a few days, right?
- Is the road through the narrow valley of the White Lütschine toward Lauterbrunnen and beyond still worth it in terms of views and scenery?
On the way back, if we have a little time to explore Bern’s historic old town, what’s the best parking plan for a 1- or 2-hour stop?
Thanks in advance for your advice, fellow travelers familiar with this beautiful region! 😉
Bonjour, avec mon mari nous envisageons de partir en Islande mi octobre 2026.
Auriez-vous un conseil sur les lieux à privilégier pour un premier voyage sur cette destination ? Merci
Voyage fabuleux en Mai 2026 : paysages fantastiques, ambiance si différente de nos autres périples , merveilleux souvenirs, mais….
- la découverte de la population : très peu d’Islandais « native »,
et, une discrétion exceptionnelle des services de police qui ont brillé par leur absence dans le véhicule blanc arrêté au bord de la route et qui nous a flashés à la mi-Mai …
A ce jour , seule notre requête auprès du loueur de véhicule nous permet d’ être au courant d’un message « speeding ticket » .Nous ne connaissons toujours pas, plus d’un mois après , « la gravité « de l’infraction, ni le montant de l’amende qui nous sera « infligée »
Voilà, voilà, un retour d’expérience administrative islandaise…
I’ve found some great deals on flights to two destinations: Menorca in the Balearic Islands and Alghero in Sardinia.
The flights would take us from Bordeaux to Menorca on the evening of 9/07 and return to Bordeaux in the evening on 13/07.
Or to Alghero very early on 10/07 (departure at 6 AM) and return in the mid-afternoon on 13/07.
We love beautiful landscapes, the sea, snorkeling, walks (hiking), and the charm of villages.
We want to spend some quality time as a couple without our kids and mix discovery with relaxation.
I can’t make up my mind. The transport costs are roughly the same when you factor in parking for Sardinia since the early departure means no public transport from home.
We’ve never been to Menorca, Sardinia, or Italy at all. I’ve been to Majorca, though.
Menorca would be 4 nights and 4 days, while Alghero would be 3 nights and 2.5 days.
Also, what itinerary would you recommend for Alghero and Menorca?
Where to stay?
Thank you so much for your insightful traveler tips.
Hi,
I’ll be in Barcelona at the end of October.
I can choose to be there over the weekend or during the week. Probably 4 nights.
Is there a big difference in terms of crowds in the city and in the museums?
Little or no difference would simplify my itinerary on the way.
Hi there,
I’ll be in Rome from April 1st to 13th, 2026—it’s coming up fast!
I’ve been searching online for tickets to visit the Borghese Gallery, but either there’s no availability or the tickets offered are ridiculously expensive.
Could someone guide me to a website where I can book 2 skip-the-line tickets (I’ve heard you have to reserve in advance online)?
Hi everyone,
I rented a car through Klaus Wagen, picking it up in downtown Porto and returning it in downtown Lisbon.
After paying, I read some pretty negative reviews about them.
So, can anyone reassure me with positive experiences they’ve had with them?
Thanks in advance!
Hello, VoyageForum friends, and happy holidays!
I’m planning a trip with my 19-year-old grandson to Milan for Easter Saturday, Sunday, and Monday in 2025.
I’d love your insights on what we can visit in Milan that would interest both my grandson and me (I’m 75). Of course, I’m thinking of the must-sees, but not just those—cozy little restaurants, trendy neighborhoods, and anything else you’d recommend. I’m also looking for a comfortable hotel in the city center that isn’t too expensive!
I’m sure the VoyageForum community will help me uncover some hidden gems! Looking forward to your replies.
Hi there,
I’m heading to Setúbal at the end of June with my granddaughter, and I can’t seem to find clear info on the best way to get from Lisbon Airport to Setúbal. It looks like there’s a train or bus, but I can’t find the exact names of the bus (or train) companies or the precise departure points. Thanks if anyone can help me out! 😉 Just to clarify, I’m on a tight budget and have already ruled out taxis or similar options.
Hello,
We’re heading to Puglia at the end of May. We’re a senior couple. We arrive in Bari, where we’ve booked accommodation for 2 nights. We’ve rented a car.
Day 1: Bari
Day 2: Polignano a Mare – Monopoli
Day 3: Ostuni – Brindisi
Day 4: Lecce
Day 5 & 6: Exploring the coast from Otranto to Santa Maria di Leuca
Day 7 & 8: Gallipoli area
Day 9 & 10: Matera
We’re considering renting a place near Lecce for 5 days and using it as a base to explore the region.
Hi there,
I visited the Faroe Islands in late March 2026 for about ten days. I was invited by a friend who lives near Tórshavn, so I don’t have any info on tourist accommodations or car rentals. Still, I’d like to share a few thoughts about my trip:
- Before leaving, I consulted travel guides and blogs. I was surprised by how repetitive and unoriginal the featured sites were. This leads hurried travelers to follow the same overcrowded routes, which can annoy locals. I found that all Faroese villages were interesting—they reflect the country’s identity, even without the iconic grass-roofed houses. Those are indeed harmonious and beautiful, but they feel like an exotic cliché. For activities, I loved the lively ports that keep the country running.
- I was annoyed by the paid trails in tourist spots. Locals explained that these paths cross private land, and owners are responsible for maintenance and safety. There are plenty of free trails, too—signs at the start detail their features. While not alarmist, the extreme and unpredictable weather is a key factor to consider before setting out.
- The wind’s strength really impressed me. The architecture, with doors and windows opening outward to prevent gusts from blowing roofs off, speaks to the harsh climate. Some days, relentless rain and squalls made going outside unappealing. I realized that in this country, it’s best to plan for flexible indoor days.
- Distances are relatively short. I was happy to be based near Tórshavn because it was easy to explore one or more places in a day. The roads are in great condition. In late March, diesel was 2 €. Tunnel tolls can add up (~26 € per crossing), making a fixed base less practical than I’d thought.
- Everyone agrees: the landscapes are breathtaking. Nature feels untamed here—except for the short grass, thanks to all the woolly sheep.
- The flight from Paris to the Faroe Islands (and back) was long in March—11 hours with three legs: Paris-Amsterdam, Amsterdam-Copenhagen, Copenhagen-Vágar. In bad weather, Vágar Airport can close, causing delays. During tourist season, Atlantic Airways offers a direct Paris-Faroe Islands flight, which is more comfortable and cheaper.
- I found a book recommendation in a guide that fascinated me after my trip: *Les collectionneurs d'images* by Joanes Nielsen. Through its sometimes caricatured characters, it offers a glimpse into Faroese mentalities from the 1950s to 1970s—attitudes that likely persist today.
In conclusion, I’ve traveled a lot and I’m tired of destinations that all start to look the same. The Faroe Islands were a delight—a country stunning in its landscape, climate, and culture, where tourism has barely altered its authenticity.
Hi there,
We’re planning a trip for October to visit Naples (6 nights) and the Amalfi Coast (5 nights). We’ve already got the historic center and the Lapis Museum in Naples, Pompeii, Herculaneum, Procida, Sorrento, and Ravello on our list. Any suggestions, addresses, or tips?
Thanks for your help.
Hello,
We’re heading to Rome from 21/09, arriving in the early afternoon, and returning on 28/09, leaving in the morning. We’ve already booked our flight tickets and our accommodation in the city center: Via Ezio.
I’d love to get your feedback on our itinerary and if there are any visits we should book right now:
Monday 21 afternoon:
Largo di Torre Argentina: a sacred spot for cats.
Tuesday 22:
The Vatican: Vatican Museums and Sistine Chapel in the morning. Afternoon: St. Peter’s Basilica, the dome, and if possible, the necropolis.
Wednesday 23:
Morning: Colosseum, Roman Forum, and Palatine Hill. Afternoon: Trastevere neighborhood and the Monumento a Garibaldi.
Thursday 24:
Piazza Navona, Church of St. Louis of the French, the Pantheon, Campo de’ Fiori, Piazza Venezia, Piazza Santa Maria Maggiore, Trevi Fountain.
Friday 25:
Villa Borghese, Piazza del Popolo, Spanish Steps, Quirinale, Piazza della Repubblica, and Santa Maria degli Angeli.
Saturday 26:
Aventine and Testaccio neighborhoods, the Capuchin Crypt.
Sunday 27:
Ostia.
Monday 28:
Departure.
Are any days too packed, or should we add more visits?
Thanks for your input and help!
Cheers!
Anne
Summer 2027 is going to be Norwegian for us!
We’re heading to the Lofoten Islands first, then Senja, near Tromsø, and finally the North Cape.
We’ll likely start from northern Finland (flight tickets and car rentals are more affordable there).
I’d like to book accommodations early to have more options.
Good value-for-money places go fast in these pricey Nordic destinations...
But where should we book?
We’re planning to stay around ten nights in the Lofoten Islands.
What’s the best approach?
One place in the central part and explore from there?
One place in the south and another in the center?
Or one in the south, one in the center, and one in the north (3-4-3 nights)?
Hi there,
I’m looking for some great tips for a stay in Palma de Mallorca this summer.
I need cheap flights departing from Toulouse and affordable accommodation for 4 people.
What do you recommend?
Best regards,
I’d love to get your thoughts on the following itinerary (late May). I like to take my time in ruins and museums, and beaches don’t interest me. I’ll be staying in hostels and using public transport. Do you see any major omissions or things that aren’t worth it?
Thanks!
Day 1: Arrival in CATANIA
Day 2: Catania – visit (fish market, cathedral, Biscarri Palace, etc.)
Day 3: Mount Etna (day trip)
Day 4: Morning trip to TAORMINA, visit the town
Day 5: Alcantara Gorge (day trip) + more time in Taormina
Day 6: Trip to SYRACUSE, visit Ortigia
Day 7: Ortigia
Day 8: NOTO (day trip) (or another Baroque town?)
Day 9: Syracuse Archaeological Park + more time in Ortigia (or leave for Enna?)
Day 10: Transport via Enna? TO BE RESOLVED (long, 2 or 3 changes, limited accommodation in Enna...)
Day 11: AGRIGENTO: town and Scala dei Turchi (optional)
Day 12: Valley of the Temples + archaeological museum
Day 13: Departure for TRAPANI (4h), afternoon: town (+ salt flats?)
Day 14: Segesta (day trip) + town/Erice
Day 15: Monte Cofano Nature Reserve (hike + summit) (day trip)
Day 16: Zingaro Nature Park (coastal route out, ridge route back) (day trip)
Day 17: Departure for the AEGADIAN ISLANDS: Levanzo and Favignana (bike), overnight if possible
Day 18: Egadi Islands
Day 19: Departure for PALERMO + first visits
Day 20: The city
Day 21: The city (Monreale?)
Day 22: Options:
- Capo Gallo hike (3.5h round trip) (via Mondello)
- Cefalù (45 min by train)
Day 23: Return flight
Hello,
We’re heading to Bavaria from May 13 to 23, with a side trip to Austria.
Here’s our itinerary:
Day 1: Brussels-Munich
Day 2: Munich
Day 3: Munich and departure for Salzburg
We’ll be staying three nights in Salzburg.
Then we’ll head to Garmisch-Partenkirchen, where we’ll stay for five nights.
Visiting Munich and Salzburg isn’t too tricky.
Once in Garmisch, we’re planning a day in Innsbruck, a day for Neuschwanstein Castle, and the rest is still up in the air.
What’s really got me stumped is that we’d love to see Königssee Lake—everyone says it’s a must-see.
We’d also like to visit the Eagle’s Nest (Kehlsteinhaus), where the landscapes are supposedly stunning.
This would either be a round trip while we’re in Salzburg or on the way between Salzburg and Garmisch, but I’m guessing it’s impossible to do the drive from Salzburg to Garmisch, the Eagle’s Nest, *and* Königssee Lake all in one day.
Plus, the Alpine route between Salzburg and Garmisch seems prettier than the highway.
But honestly, I’m feeling a bit overwhelmed with the planning.
We should’ve added a stop between Salzburg and Garmisch, but the hotels are already booked.
Thanks for any advice on the itinerary and visits!
Another question: How far in advance should we book Neuschwanstein, Königssee, and the Eagle’s Nest in May?
Thanks so much in advance for your tips and ideas!
hi
I’m wondering if anyone can give me some info on how to get from Mallorca to Menorca.
Since flights are cheaper to Mallorca, I’d like to go that way.
Thanks so much for your help!
We’re planning a trip to Finland and Norway this summer, starting in Oulu to explore Lapland, heading up to the North Cape, and then making our way down to Bergen.
This route means renting a car in Finland and dropping it off in Norway. My initial searches are showing rental rates that are... astronomical—about three times the price compared to returning it at the starting point.
I’m guessing I’m not the only one wanting to visit both countries. Are there any great tips to drastically reduce the cost of renting a car?
Hi there, we’re a couple of bikers planning a trip to Majorca in June 2026, and I’d love to organize a half-day or full-day boat or catamaran outing. Which coast do you think is the nicest for this, and do you have any suggestions or personal experiences to share? Thanks in advance!
Hi there,
Does anyone know if there are any works in progress at Torcello, and if so, what type of works and how long they’re expected to last?
Thanks in advance
Hi everyone,
I’m sharing my draft itinerary with you because I just booked our flight tickets, and I feel like it’s quite late in the season. So, I’d like to be sure about my stops before reserving the hotels. I’ll be traveling alone with my two adult children. We want to prioritize outdoor walks, avoid too many indoor visits (both for budget and preference), and not spend too much time on the road.
D1: Arrival at 9 AM in Malaga, day in Malaga and overnight stay
D2: Head straight to Nerja (1-hour drive) and spend the night there
D3: Head straight to Granada (1.5-hour drive), spend the day and night there
D4: Granada. Visit the Alhambra (Nasrid Palaces tour at 5 PM) and spend the night
D5: Head to Ronda (2.5-hour drive) and spend the night
D6: White Villages and overnight in Ronda
D7: Head straight to the Costa del Sol (e.g., Estepona), spend the day and night there
D8: Return to Malaga to catch our flight
There you go! This itinerary takes into account that we’d like to do a circuit starting from Seville in a few years. That said, it’d be a shame to miss something doable from Malaga.
Questions:
Since the Alhambra visit is only at 5 PM, and we’d already have the day to explore Granada, would arriving the day before be a mistake? Or should we skip this day and dedicate it elsewhere (Costa del Sol? Head toward Tabernas?)? The old town appeals to me, but maybe the Sacromonte neighborhood isn’t essential...
Same question for Ronda: should we dedicate a full day to it, or combine Ronda and the White Villages in one day?
Note that we love wandering around villages outside, so that might answer my question! :)
Final question: Is it better to rent the car at Malaga Airport or in the city? If we rent at the airport, we’d need a hotel with parking, which doesn’t seem easy. Or stay outside the city and park for free near the center if possible? I’ve read comments about taking a taxi to Malaga and then picking up the rental car at the airport the next morning. The taxi would really need to be affordable...
Thanks so much for your feedback and suggestions for visits during this little circuit.
Have a great day, everyone!
Christine
Hello,
we’re a couple planning a 2-week road trip this August, with a must-stop (about 3 days on Skye). Any route suggestions? Hotel recommendations? Photo spots?
My husband and I are planning a trip to Ireland in September 2026.
We’ll be flying from Montreal to London, where we’ll spend three nights.
After that, we’ll head to Dublin for a few days and take trains to visit the main attractions.
Our ideal plan would be to choose hotels near train stations and take tours to the interesting spots.
Would 8 days in Ireland be enough for this kind of trip?
We’re a group of 4 heading out at the end of June for 11 days.
I’m just starting my research.
We’ll be renting a regular car, not a 4x4.
I’m not finding a ton of info on the North.
Would love your take on all those kilometers—is there a route that lets us cut out a section?
Thanks
Hi there,
Can you share your experiences about Bilbao with us? We're planning to go during the last week of April, with our main goal being to visit the Guggenheim Museum. Despite our research, we're not sure if a week is too long or what there really is to see and do in Bilbao. Should we rent a car to explore the surrounding areas? For San Sebastián, it seems there are pretty convenient buses. Would a day trip there and back be doable?
Any advice would be welcome regarding the itinerary, local transportation, hotels, and how long to stay.
Thanks in advance!
Maevita
I’m looking for a trek itinerary for two people in Sweden—something authentic, varied, and spectacular (transport from Stockholm). My partner and I have experience in Norway (Dovrefjell and Jotunheimen) and would love to explore Sweden’s landscapes. Naturally, I’ve been considering the Sarek / Padjelanta / Stora Sjöfallet area. I haven’t decided on a specific destination yet, so I have a few questions and would love input from experienced travelers.
- Which region of Sweden should be a priority if we love mountains?
- Starting in mid-July, which summits in the Sarek / Padjelanta / Stora area are interesting and accessible without gear (crampons, rope, ice axe)? We have solid mountaineering experience and want to gain elevation without overloading our packs. Ideally, summits without crevassed glacier crossings and minimal technical climbing (easy scrambling).
- How many days does it take to complete the north-to-south traverse of Sarek?