J'ai deux semaines à planifier fin août/début septembre pour visiter l'est canadien. Ce sera mon premier voyage au Canada, mais en parcourant les sites et les topics, cela représente trop d'informations ! Je n'arrive pas à en extraire un circuit, ni les "à voir absolument". On part en couple, et on apprécie mixer un parcours urbain et nature avec randonnées.
C'est pourquoi j'ai identifié les villes de Montréal et Québec, le parc de Saguenay St Laurent (est-ce la bonne période pour voir les baleines ?), et le parc national de la Jacques-Cartier... Mais quoi visiter en priorité, et combien de temps faut-il prévoir pour ces visites ?
A titre d'exemple, pour notre premier séjour au Québec, nous avons privilégié l'aspect nature et fait en 25 nuits sur place un circuit en juillet-août 2008:
Québec / Mauricie / Lac-St-Jean / Saguenay / Traversier vers Gaspésie / Ste Flavie / Percé / Mt Albert / Traversier vers côte Nord / Mingan / Natashquan (fin de la route 138) / Pointe-des-Monts / Baie Ste Catherine / Québec
Dans la réalité, nous n'avons pas pu prendre le premier traversier à cause de trois jours de déluge et de tempête sur le St-Laurent, ceci dit pour dire que ça peut arriver et que le St-Laurent ne se traverse pas comme la Loire!
En élaguant la partie Mauricie et Côte Nord (c'est dommage mais pas le temps de tout faire en deux semaines), on doit pouvoir faire quelque chose de bien en se concentrant sur Québec, Gaspésie et Saguenay. Baleines, oiseaux et orignaux en perspective, possibilité d'ours et de rennes.
Mais il y a de nombreuses autres possibilités car le Québec est très vaste. Cette année ce sera plus à l'Est (Nouvelle-Ecosse et Terre-Neuve).
En prenant le temps de lire les voyages effectués au Québec par des membres de VF et en visualisant avec une carte ou Google map vous arriverez a vous faire une bonne idée.
Le Canada est grand mais en 2 semaines il n'y a pas beaucoup de choix de circuits , ce sont toujours les mêmes que les visiteurs font .
Voyez la possibilité d'atterrir à Montréal et repartir de Québec .
Simplement de prendre le temps de lire et relire ......
Le vol est trop important dans un voyage pour ne regarder que le prix.
salut,
Voici une sélection (non exhaustive) de quelques compte rendu de voyage au Québec (certains sont nettement plus longs que le séjour que tu envisages et de par ce fait ''visitent'' des coins du Canada que tu ne pourras pas voir mais au moins sur la partie Québec cela te donnera sûrement des idées!)
http://cblog.eklablog.com/quebec-2012-c18188491
http://voyageforum.com/v.f?post=6975002;#6975002
http://voyageforum.com/v.f?post=4518395;#4518395
http://voyageforum.com/v.f?post=5500145;#5500145
En 2 semaines le ''circuit classique'' c'est Montréal-(Mauricie)-Québec-Saguenay-(Tadoussac)-Bas St Laurent-(Gaspésie)-Montréal. les régions que j'ai mises entre parenthèses ne sont pas moins intéressantes, c'est juste qu'en 2 semaines, à mon avis il faut faire des choix car soit on mange du bitume (certains aiment cela 🤪) soit on profite de son séjour mais alors on n'a pas le choix de se limiter! Pour Tadoussac, si le séjour se fait grosso modo entre Mai et Septembre l'arrêt baleine est judicieux, si il se fait à une autre période, les baleines ne sont plus dans le St Laurent!!
Bonne prépa de séjour et n'hésites pas à utiliser le forum, on est là pour ça 😉
"Homme libre, toujours tu chériras la mer" (Baudelaire)
Super, c'est déjà une bonne base ! Merci pour tout ces conseils, j'ai parcouru les sites et les topics, j'en ai déduit quelque chose comme ça :
J1 - Montréal arrivée
J2 - Montréal
J3 - Montréal (+ Départ Québec fin de journée)
J4 - Québec
J5 - départ vers Parc national de la Jacques-Cartier
J6 - Parc national de la Jacques-Cartier
J7 - Parc national des Grands-Jardins
J8 - départ vers Tadoussac / Parc marin du Saguenay St Laurent
J9 - Région du Parc marin du Saguenay St Laurent
J10 - Parc national du Bic
J11 - départ vers Parc national de la Gaspésie
J12 - Parc national de la Gaspésie
J13 - Retour Montréal
J14 - Retour Paris
Qu'en pensez-vous ? Est-ce réaliste ? (il est vrai que c'est assez difficile d'apprécier le temps nécessaire pour chaque étape quand on ne connait pas...)
Qu'en pensez-vous ? Est-ce réaliste ? (il est vrai que c'est assez difficile d'apprécier le temps nécessaire pour chaque étape quand on ne connait pas...)
Une option possible est de laisser tomber Montréal et d'arriver par Québec.
Si vous n'avez jamais vu de grande ville d'Amérique du Nord, c'est dommage, mais il faut faire des choix...
J5 le parc est à 1h30 de route de la ville et ne nécessite pas 2 jours. Dommage de ne pas inclure les Hautes gorges après Les Grands Jardins, avec une journée entre les deux pour visiter Charlevoix. (voir discussion suggérée dans mon précédent message)
J 10 il faut du temps pour traverser le fleuve ! Le parc du Bic est totalement différent selon la marée. À marée basse, l'eau se retire beaucoup.
Je laisserais tomber le parc de la Gaspésie pour un jour de plus région Saguenay et retour tranquille vers Montréal en visitant le Bas du Fleuve
proposition ( ma devise : en voir moins mais le voir mieux)😉
J5 - départ vers Parc national de la Jacques-Cartier ( fin de journée visite et nuit à Baie St-Paul)
J6 - visite Charlevoix nuit à La Malbaie
J7 - Parc national des Grands-Jardins
J8 - départ vers Tadoussac / Parc marin du Saguenay St Laurent
J9/ J10 - Région du Parc marin du Saguenay St Laurent
J11 - traversée visite région de Rimouski
J12 - Parc national du Bic + Bas ST-laurent
J13 - Bas St-Laurent Retour Montréal
Vous pouvez également faire l'impasse sur le Parc de la J-Cartier afin de profiter de plus de temps au Bas St-Laurent. J'aime bien l'Île Verte.
Merci tout le monde pour vos réponses et suggestions, il est vrai que le retour de Gaspésie devait prendre toute la journée. L'arrivée à Montréal est lié au Nice-Montréal direct par Air Canada, je connais déjà les "grandes villes d'Amérique du Nord", donc ce n'est pas mon intérêt premier. OK pour "voir moins mais mieux" ! Par contre, j'aimerais reconnaître ces grands espaces de verdure tels que je me les imagine, et les clichés (ben oui, en tant que touriste !) avec le concept de cette fameuse "cabane canadienne", l'histoire des trappeurs, les racines amérindiennes, déguster un bon petit déjeuner arrosé au sirop d'érable, et surtout saluer les caribous et les cétacés 😛
D'où l'itinéraire suivant :
J1 - Montréal arrivée
J2 - Montréal (+ Départ Québec fin de journée)
J3 - Québec
J4 - départ vers Parc national de la Jacques-Cartier (nuit baie st paul)
J5 - Parc national des Grands-Jardins (nuit La Malbaie)
J6 - Région de Charlevoix (nuit La Malbaie)
J7 - Parc national des Hautes-Gorges (+ départ vers Tadoussac/nuit)
J8 - Parc marin du Saguenay St Laurent (nuit à définir)
J9 - Région du Parc marin du Saguenay St Laurent (nuit à définir)
J10 - Région de Rimouski (nuit à définir)
J11 - Parc national du Bic (nuit à définir)
J12 - Bas St-Laurent / Québec (nuit à définir)
J13 - Retour Montréal
J14 - Retour Paris
Voilà voilà, ce trajet me semble un peu plus sympa, non ? 😉
Au retour de Rimouski , quittez l'autoroute 20 pour prendre la route 132 et visiter les beaux villages de Kamouraska Saint-jean Port Joli, L'Islet sur Mer pour nommer les principaux . Tout ce bout de route est a voir .
avec le concept de cette fameuse "cabane canadienne", l'histoire des trappeurs, les racines amérindiennes, déguster un bon petit déjeuner arrosé au sirop d'érable, et surtout saluer les caribous et les cétacés
je vous laisse faire vos recherches pour les gros clichés😛
p'tit dej avec sirop ne devrait pas poser de problème. Caribous en Gaspésie avec de la chance. Les cétacés Saguenay, les Escoumins.
voir suggestions
J5 - Parc national des Grands-Jardins (nuit La Malbaie)je passerais la nuit à Baie St-Paul ou un peu plus loin pour entamer la visite de Charlevoix par la route 362 le lendemain.
J6 - Région de Charlevoix (nuit La Malbaie)regarder possibilité d'hébergement à St-Aimé des Lacs plus près de l'entrée du parc
J7 - Parc national des Hautes-Gorges ( via la 381N , nuit à La Baie (3h de route) de cette façon vous pouvez visiter la rive sud du Saguenay le lendemain
J8 - Parc marin du Saguenay rive sud (nuit Tadoussac ou Ste-Marguerite )
J9 - Région du Parc marin du Saguenay rive nord (nuit Les Escoumins)
J10 - Région de Rimouski (nuit à définir = Au Bic ??)
J11 - Parc national du Bic (nuit à définir= Riv-du-Loup, île verte lendemain matin)
J12 - Bas St-Laurent / Québec (nuit à définir = Lévis ?? pour sa belle vue sur le Château Frontenac hébergement -$ que Québec)
J13 - Retour Montréal par la 132
J14 - Retour Paris
Salut,
Pas toujours facile de faire des choix mais au pire, pour la Gaspésie, tu reviendras 😉
Si tu veux un endroit sympa pour dormir près des 2 Parcs (Htes Gorges et Grands Jardins) voici une ''bonne'' adresse : http://www.aubergeinn.com/
J8 tu pourrais ''monter'' par la Rive Nord du Saguenay (route 172), et J9 ''descendre'' par la Rive Sud (route 170) avec un arrêt à l'Anse St Jean (pour la Patisserie Louise entre autres 🙂), Petit Saguenay (pour la vue de son quai) et Rivière Eternité. Selon le temps que tu prends tu peux même envisager de passer le fleuve en fin de journée (J9) (Saint Simeon-Rivière du Loup : http://traverserdl.com/ pour aller directement au Bic. Ainsi tu pourrais passer 2 journées complètes au Bic (J10 J11)
Puis retour tranquille vers Montréal via Québec en prenant la 132 comme l'A conseillé Stratele52!
Bone prépa de voyage et surtout bon voyage!
By the way, si vraiment tu veux saluer des caribous, le mieux est d'aller au Parc Omega http://www.parcomega.ca/. Bon évidemment ils ne sont pas dans leur milieu naturel mais disons que même dans le Parc de la Haute Gaspésie, tu n'es pas certain d'en croiser!
"Homme libre, toujours tu chériras la mer" (Baudelaire)
intéressant comme proposition, même si 2 jours au bic me semble trop.
En réfléchissant sur le moyen d'éviter certain aller retour, j'ai eu un flash !
Puisque Nicolas semble vouloir abandonner la Gaspésie, il pourrait demeurer sur la rive nord du St-Laurent et envisager l'itinéraire suivant :
Montréal + Charlevoix et ses parcs + boucle Saguenay ( Hautes Gorges /La Baie via la 381 N, Saguenay rive sud, Tadoussac, Saguenay rive nord , zoo St-Félicien, parc de la Mauricie, Montréal.
Je ferais l'impasse sur le parc de la J-Cartier pour ajouter une journée en Mauricie.
Cette option offre plus de territoires sauvages en opposition au bas du fleuve qui est plus rural, certitude de voir la faune locale (ST-Félicien) !
Oui, effectivement, quitte à reporter la Gaspésie pour les années à venir, c'est exactement ce que je me disais lorsque je plaçais les points sur la carte (et notamment, avec la nuit à La Baie) : Autant aller vers le lac St Jean, il doit y avoir de belles randos... Renée, y a-t-il réellement plus de chance de voir de la faune vers le parc de la Mauricie vs Jacques-Cartier ? (question subsidiaire : est-il conseillé de prévoir un "Bear spray" comme lors de mes randos à Yellowstone ?)
Je vais retravailler l'itinéraire en ce sens, car je pense que ça correspond plus à ce que je recherche...
Pas vraiment nécessaire le BEAR SPRAY, tu n'a qu'à suivre les consignes données au poste d'accueil du parc. Les rencontres avec les ours sont très rares. Je parcours les parcs depuis plusieurs années et je n'ai fait qu'une seule rencontre sans problème.
Bienvenue au Québec Canada 🙂
Je préfère réussir ma vie plutôt que de réussir dans la vie
De toute façon, au Québec, pas de grizzlys, juste des ours noirs de 150kg qu'un adulte bien entraîné maîtrisera sans difficulté.😉
Je ne pense pas que le bear spray soit nécessaire sauf en cas de longue randonnée en terrain isolé. A la saison les ours sont occupés à manger des baies et ont de la nourriture en quantité. Je n'en ai pas vu en balade au Québec, mais dans le parc Forillon, j'ai vu de nombreuses crottes fraîches, ce qui veut dire qu'ils n'étaient pas bien loin.
.. Renée, y a-t-il réellement plus de chance de voir de la faune vers le parc de la Mauricie vs Jacques-Cartier ?
Je vais retravailler l'itinéraire en ce sens, car je pense que ça correspond plus à ce que je recherche...
Encore merci !
Le parc de la Mauricie est très fréquenté, très familiale . La faune doit se tenir loin . Pour y avoir été quelques fois je n'ai jamais observé ces animaux.
Parc de la Jacques Cartier , je ne sais pas
Au retour de Rimouski , quittez l'autoroute 20 pour prendre la route 132 et visiter les beaux villages de Kamouraska Saint-jean Port Joli, L'Islet sur Mer pour nommer les principaux . Tout ce bout de route est a voir .
Je confirme, c'est à faire, à voir et en plus tranquillement plusieurs joli panorama au bord du St Laurent. L'autoroute, ça va vite, mais les paysages y sont moins buccoliques !
sachez que les animaux (ours surtout) sont nourris afin de satisfaire vos désirs et (dans la plupart des cas) abattus en fin de saison!
taper: observation de la faune parc du Québec dans un moteur de recherche. À vous de faire le tri ! En espérant que le respect de l'animal l'emportera sur votre désir de ramener des photos à tout prix et vous évitera les "trappes à touristes" !
http://www.sepaq.com/activites/observer_faune/
Attention aux clichés ! comme "la cabane au canada" et "les grands espaces sauvages", il n'y a pas un ours derrière chaque arbre de la forêt boréale! 😛
Autant aller vers le lac St Jean, il doit y avoir de belles randos
les belles rando sont sur les rives du Saguenay, la virée au Lac St-Jean est surtout pour vous assurer des voir des animaux en semi-liberté. Pour les ours et le poivre, on vous a déjà répondu.
Sites personnels des membres › Québec › Région de Québec / Canada · 1 reply
Nous voyageons actuellement dans l'est canadien Vous trouverez sur le lien suivant tartan.canalblog.com Le récit au jour le jour (ou presque) de notre périple…
Nous planifions un voyage à 2 en automne parce que nous avons envie de goûter les couleurs de l'été indien! en gros 15 septembre-30 octobre, mais c'est en…
Voyager avec des enfants › Québec › Montréal et Laval / Région de Québec / Canada · 27 replies
Voilà, avec mon copain, nous avions l'habitude de voyager type sac à dos, en itinérance, avec peu de réservations, mais beaucoup d'information... mais voilà,…
Climats et météo › Québec › Région de Québec / États-Unis · 20 replies
Je pars pour 15 jours sur la cote est, nous attaquons par montreal jusqu'à quebec pour redescendre sur les E-U (philadelphie, washington, N-Y, boston, du 25/09…
Voyager avec des enfants › États-Unis / Québec › Montréal et Laval / Région de Québec · 4 replies
Nous allons repartir en Amérique du Nord cet été (1 mois du 20 Juillet au 20 Août à peu près) et là encore je soumet un trajet ambitieux à vos conseils…
hi everyone,
my flight’s all booked (Sept 19–Oct 4), with 1.5 days in Montreal + 1.5 days in Quebec City...
then I’ve got 11 days starting from Quebec City for a road trip—what route do you recommend?
(I’ve seen these stops come up a lot: Parc Omega, Charlevoix, Tadoussac, Bas-Saint-Laurent, Saguenay, Parc de la Gaspésie, Parc Forillon, Mauricie...)
The idea is no more than 2–3 hours of driving per day on average.
I’m traveling solo :-( (if you’re in the area around the same dates, hit me up!)
45 years old, I love sports (so I’m hoping to do hikes, kayaking, and other activities, see whales...discover beautiful landscapes). I’m not sure if there are any events in the area during those dates, but I’d also like to meet some people...
Thanks in advance for your tips!
Hello,
We’re a group of four active seniors (still in great shape!) and we’re planning to visit this part of Canada for the first time. We usually travel with a self-drive tour package that includes accommodations and site visits.
Our trip is scheduled for June 2027, and we’d love some advice from the community on how many days we’ll need for this first visit, given the distances involved. We’d also appreciate any tips on our route, as we want to see the main highlights: Niagara Falls, Quebec City, Montreal, Charlevoix, whale watching, and more...
We’ll be arriving either from Toronto and returning via Montreal, or the other way around—still deciding.
Thanks in advance for your suggestions—they’ll be much appreciated!
I’m looking for your help planning a 3-week road trip from mid-September to early October starting in Montréal.
We’d like to explore part of Québec and the Gaspésie, and we’re intentionally starting with the Gaspésie because if we leave it for the end (early October), the weather might be less favorable and a lot of places will already be closed. I’ve also read that the fall colors are more beautiful in the Mauricie and Laurentides regions toward the end of our trip (early October).
Here’s the itinerary we’ve come up with:
Montréal (arrival and departure airport) -> Québec City -> Charlevoix -> Crossing the St. Lawrence River from St-Siméon to Rivière-du-Loup -> Rimouski and Parc du Bic -> Gaspésie along the coast (Matapedia, Percé, Bonaventure Island, Gaspé, Forillon Park) -> Crossing the St. Lawrence River from Matane to Baie-Comeau -> Tadoussac to Lac Saint-Jean via the route along the Saguenay River -> Return to Montréal via La Tuque, crossing the Laurentides and Mauricie Park
This is our first time in Canada, so don’t hesitate to be critical (I won’t take it badly ;)), if the route seems too ambitious (we know there’ll be a lot of driving!) or if it’s better to skip some stops that aren’t must-sees.
Hi,
I'm looking for an organized tour in Quebec lasting at least 2 weeks for next winter.
I'm looking for a tour that's done by bus, because there are many where you have to rent a car, and I don’t have a driver’s license.
Could you recommend any travel agencies that offer this?
Thanks in advance.
Hi everyone,
I’ve got 2 weeks of vacation to take (around Sept 15–Oct 10 max).
I’m thinking of Canada since I’ve never been, to see the beautiful fall colors, mix in some sports activities (hiking or others), and a bit of city exploration...
Traveling solo, backpacker style (youth hostels), renting a car/van or using buses... (whichever is most cost-effective and practical).
Which area would you recommend?
For arrival, I can fly into Montreal, Quebec City, or Toronto at the cheapest fares.
What itinerary (big picture) or activities would you suggest?
Or maybe you’d advise against it? ))
Hi, I’d like to visit Quebec this fall or starting in August (what do you recommend?). I’d love to meet some Quebecers and get some tips on transportation. I’m wondering if it’s doable with an electric mountain bike (not too much rain?). I’m planning to buy one second-hand and return it afterward. If there are any travel buddies out there too...thanks
Hi there,
I was wondering if there’s a taxi stand at the Sainte Foy bus station, or do we have to use an app to call one?
Thanks in advance for your help
Hi there, I’m planning a road trip to Quebec in late September/early October.
Since I’m over 75, it’s impossible to rent a camper van. So, the option left is a car plus hotels. I’m used to traveling freely—I sketch out a rough route and stop wherever and whenever I feel like it.
Is it possible during this period to travel without booking hotels/motels or B&Bs in advance, knowing I’ll only need a double room?
Thanks for your replies.
Hello,
I’m not sure if it’s still possible to travel to Quebec. I haven’t bought my flight ticket for June (from June 11 to July 1) and I’d like to know the current cost of gas. Also, can we book hotels last-minute without risking cancellation due to current events? Thanks
Hi everyone, from August 7th to 10th I’m renting an apartment right across from the WESTMOUNT library, next to the park of the same name. The landlord tells me that parking around the apartment is free. Does that cause any issues? I was planning to rent my car before leaving MONTREAL, but I might visit a friend who lives nearby—I’ll only know for sure at the last minute. Thanks in advance for the replies
Hi everyone,
We’re heading to Québec for 4 days in Montréal and 4 days in Québec City from April 18 to April 22. I’ve been looking but can’t find any excursions—any tips for seeing belugas or other whales?
If it’s really off-season and impossible to find anything,
what else can we do in the area instead?
Thanks in advance!
Hi there,
We’re planning a trip to Quebec from June 15 to 28, 2025, specifically along the St. Lawrence River. As I’ve been looking into it, I’ve got two main questions:
First, about our route—I feel like I might be biting off more than we can chew by wanting to follow the left bank downstream from Quebec City (including the Saguenay Fjord and Lac Saint-Jean), then heading to Gaspésie by ferry, and finally returning along the right bank. We’re flying into Montreal and will likely stop in Quebec City too. Over about ten days, is that too much? Would it be better to stick to the left bank, enjoy the coast and the lake, and maybe explore Mauricie or Mont-Tremblant on the way back instead?
Second, about prices. Since we’re thinking of renting a car and booking accommodations at each stop, I was a bit surprised by hotel and motel rates. I’ve always heard Canada is a pretty expensive destination, but I’m seeing average prices very similar to France—between 60 € and 90 €. Am I missing something? Is service not included? Meanwhile, on platforms like Airbnb, the prices seem exorbitant.
This second question is a bit generic, but as I’m trying to budget, I don’t feel like there’s a huge difference compared to France, even for meals. Am I way off base?
Hello everyone.
We’ve already traveled to Canada in 2018.
This time, we’re prioritizing heading to Quebec City right after arriving in Montreal to stay for 3 days, then moving on to Rivière-du-Loup for 2 to 3 days before heading toward New Brunswick.
We want to see Acadia, Prince Edward Island, the Bay of Fundy, etc., before returning to Quebec City to drop off the rental car.
We were thinking of taking the bus from Montreal Airport to Quebec City and only renting the car 3 days later. Same route on the way back, with one night in Quebec City.
We arrive in Montreal around June 25 (11 AM) and return on July 26 (6 PM).
Could you give us some advice? Routes, sights, accommodations, and chalet rentals.
On our first trip, we went through an agency, but this time we’d prefer to organize everything ourselves.
Thank you so much for your tips and suggestions!
See you soon,
Fabienne
Hi everyone, as a regular in the "bike travel" section, I’m reaching out for some info since I’m planning to come to Montreal at the end of September 2026 for the Road Cycling World Championships. If I get the time off and manage to gather the details, I’ll arrive on Wednesday the 23rd and leave on Tuesday the 29th. Traveling solo with just my backpack, I need answers to:
1°) Do you know of any youth hostels (or similar) within walking distance (less than 3 km) of the finish circuit on Mount Royal?
2°) What’s the best way to get to this accommodation from the airport—metro, bus, etc.?
I’m just starting my research and counting on you all for any tips. My goal is to watch the road races and explore Montreal afterward—restaurants, bars, and more.
Hi everyone! 🙂
My partner would love to discover Quebec, while I’ve already been there over 15 years ago (Quebec City, Tadoussac, the Fjords, Lac Saint-Jean).
This time, of course, we’d want to do something different.
Quebec City would still be a must for my partner in this plan.
With the tight budget we have right now🤪, we’re thinking of spending several days in Quebec City, then maybe renting bikes to explore the surrounding areas—aside from Montmorency Falls, what other nice spots are worth visiting? I remember there being tons of bike paths.
After that, we’d rent a car (for a few days to visit the parks) and use trains or buses for the rest of the trip. From what I recall, cars aren’t super fuel-efficient there.
Since we’ve never seen Niagara Falls, I’d like to include it in this itinerary.
For a roughly 15-day trip in September, I was thinking of a multi-destination flight: France-Quebec / Toronto-France, so it’d look something like this:
Quebec City: 5 days (including arrival day)
Pick up the car
La Mauricie National Park (or others?) 1 day
Mont-Tremblant 1 day
Montreal 4 days
Drop off the car in Montreal
By train/bus
Toronto 2 days
By train/bus
Buffalo-Niagara Falls 1 day
Toronto 1 day (return to France)
I was planning one night at Niagara Falls—is that enough, or is a single day sufficient?
If our finances don’t stretch that far, we’d shorten the trip from Montreal (so long, Niagara🙁), adding extra nights between Quebec City and Montreal.
Anyway, thanks in advance for all your great tips!
Hi, I’d like to plan a trip for 4 adults. 14 days.
From June 4–6 to June 21, 2026
Arriving in Montreal
Then Quebec City... Gaspésie, Lac Saint-Jean
Looking for a loop route starting and ending in Montreal
Where to sleep... where to stay 1 day or more
Thanks for your ideas!
Nature, hiking, a little city time—but not too much.
Jean-Yves. B ARBRISSEL
hi there,
it's been a long time since I've been to Quebec, and I've kinda lost my bearings...🙂
What's the best spot to hitchhike from Montreal to Quebec City and from Quebec City to Tadoussac?
If you've got the public transit route to get to those spots, I'd love to hear it!
Hi there!! We all know there are mosquitoes in Quebec… but is it bearable? Are the cities affected too? Like Montreal and Quebec City? I can imagine it’s bad in the parks… The road trip would be from July 5th to the 21st, right in the middle of bug season!! Best, Christophe
If you’re French, you *have* to make an effort to go see Alexandre Texier play at the Bell Centre. The new player for the Montreal Canadiens, originally from France, is having a lot of success. 🏒
Looking for a comparison? Imagine a Quebecer playing for Paris Saint-Germain. ⚽ You’d be surprised, and we’d be proud. Well, that’s exactly what’s happening. Yesterday, he was the hero of a great win. 🌟
Many of you often wonder what makes Quebecers’ hearts race. Go see a Montreal Canadiens hockey game, and you’ll experience something unforgettable. Especially right now with this young team. Okay, does this fit the travel forum criteria? I think so—especially if you want to learn more about the locals you’re visiting. 😄
Enjoy your trip to Quebec! And if you’re from France, don’t worry about the snow—it always melts eventually. 😄😄👋👋👋
We’re planning our first trip to Quebec for early July 2026. There’ll be 2 adults and 2 teens (17 and 14 years old). For now, we’re thinking of renting an RV in Montreal for this loop.
Here’s a first draft of our route, based on itineraries I’ve seen on the forum.
The times below are the useful time spent at each stop, not including driving.
Does the order make sense? It has us crossing the river twice.
Are the lengths of the stops reasonable? We like to take our time and not spend too much time on the road.
Finally, any other suggestions for places to add or swap out?
Arrival and half a day in Montreal
Pick up RV the next day
Mauricie National Park: 2.5 days
Quebec City: 2 days
Jacques Cartier National Park: 2.5 days
Saguenay Fjord–Tadoussac: 2.5 days, then crossing
Bic Park: 2.5 days, then crossing back
Charlevoix: 3.5 days
Montreal: 2 days, then return to France
Thanks so much in advance for any help you can give us!
Hi, I'd like to know if I rent a car at Quebec City airport, can I drive to New Brunswick without any issues and then return to Quebec?
Thanks in advance for the answer, Claude
Hi everyone,
I’m planning a trip to Quebec at the end of June/beginning of July 2026 for 20 days.
We’re a family of 4, with two kids aged 7 and 4 at that time.
I’ve already started drafting our itinerary but I’m open to all suggestions and ideas.
We plan to land in Montreal and stay a few days to recover from the trip.
Here’s my first draft of the itinerary:
-Day 1 to 4: Exploring Montreal:
-Day 5: Sucrerie de la Montagne in Rigaud.
-Day 6/7: Parc Omega (staying in Pods)
-Day 8-10: Saint-Alexis-des-Monts (staying at Pourvoirie du Lac Blanc)
-Day 9/10: Heading toward Lac Saint-Jean: I’m still looking for accommodation halfway to La Tuque. I’ve noticed Pourvoirie du Triton or Domaine Le Bostonnais.
-Day 10/11: Zoo Sauvage de Saint-Félicien: I’m also looking for accommodation near the lake for this stop + visiting Village historique de Val-Jalbert?
-Day 12-13-14: Stop in Sacré-Cœur at Ferme 5 Étoiles. (I also saw the Canopée Lit accommodations in the area—something to consider).
-Day 15-16: Tadoussac: Whale-watching excursion. Should we do it by Zodiac given my kids’ ages?
I’m also looking for accommodation in the area (Hotel Tadoussac is out of budget).
On the way back from Tadoussac to Quebec City, I’m considering an intermediate stop if there’s a spot worth the detour (Malbaie??).
-Day 17-18-19: Exploring Quebec City (Montmorency Falls / Old Town / Wendake).
-Day 20-21: Return to Montreal and flight home.
I’d love recommendations for activities for young kids along this route.
Thanks
I’m heading back to Montreal in early November after several years away. I’m so excited!
I won’t be staying long, but I’ll have time to wander and explore.
I’d love to get your recommendations for great things to eat—restaurants, bakeries, all kinds of food.
I’m open to all your suggestions and addresses.
I’ll definitely hit up the market. And eat bagels, of course.
I’ll probably stay in the Quartier des Spectacles,
but I’ll definitely be getting around the city.
Hi everyone,
I’m planning to spend at least 3 weeks on the Côte Nord all the way to Natashquan to see the whales. I’m torn between renting a van or finding accommodations.
For the van, it’s hard to find one in Quebec City—most rentals start in Montreal... plus the prices are pretty high.
For accommodations, there aren’t many towns, so there aren’t a lot of options on Booking, for example. Do you have any leads, websites, or addresses to help me find some?
Thanks for any info you can share!
Isabelle
We’re heading out for 3 weeks and just bought our flight tickets;
3 days in Montreal
2 days in La Mauricie Park
drive down Route 155 to Lac Saint-Jean
2 days in Tadoussac
ferry to Gaspésie—planning to stay 6/7 days there
Charlevoix region for 3 days
Quebec City for 2 days
Back to Montreal
If you’ve got any great tips, I’d love to hear them—accommodation, activities (seaplane, bears, whales), parks.
We’re traveling with our kids, aged 20 and 23,
I’ve got a bit of a weird request , but you never know...
I’m currently traveling—we left Tadoussac this morning and are in Rimouski for 2 nights. We’re then heading down the Bas-Saint-Laurent and will be in Montreal on Tuesday. We fly back to Belgium on Friday.
I left 7 sweaters/T-shirts in Tadoussac 😕. Would anyone happen to be going there this weekend and then heading back to Montreal? To pick them up and meet me somewhere?
We’re heading to Quebec in just over a week to meet up with our son, a young adult on a Working Holiday Visa who’s been there for nearly a year 🙂🙂🙂 and I still have a few questions:
1) We’re starting with 3 nights near Shawinigan (Lac à la Tortue). The day after we arrive, we’ll have a relaxed day with one or two activities (sugar shack in St-Mathieu-du-Parc? A seaplane ride?). Any other suggestions? (Besides Parc de la Mauricie, which we’ll visit the next day.)
2) Then, we’ll head to Quebec City via the Chemin du Roy, where we’ll spend 3 nights, followed by a scenic drive to La Malbaie. We’ll be staying in St-Aimé-des-Lacs near Hautes-Gorges de la Malbaie National Park for another 3 nights. One day will be dedicated to hiking in the park—likely the Acropole des Draveurs for our son, and the Riverain trail plus two shorter walks for my husband and me, since he can’t use hiking poles. So, I’m unsure about the second day: should we go back to the park for the cruise, or do something else nearby? Any suggestions?
3) After St-Aimé-des-Lacs, we’ll spend 3 nights in Tadoussac. We’ll definitely stop at Port-au-Persil, but since the drive isn’t too long, we’ll arrive pretty quickly (I think you say "rendu" here 😉). I was thinking of exploring Tadoussac that day, doing the Pointe de l’Islet trail, the Estuary trail, and the Dunes lookout.
The second day, we’d head toward Les Bergeronnes and Les Escoumins to visit the interpretation center and take a Zodiac cruise. I was considering Neptune because they offer covered boats. Any other options?
And on the third day, we’d go to Sainte-Rose-du-Nord via the Saguenay Fjord National Park’s Baie Sainte-Marguerite sector to hike part of the "Le Fjord" trail from the Beluga Observation Center. I’m aware this trail requires a park access fee. However, I just realized that the trails we planned for the first day (Estuary and Pointe de l’Islet) are also part of the Tadoussac sector of the park. Do we need to pay the access fee (10.10 CAD) for these two short trails? If so, it might make sense to do them on the third day. In that case, can we pay the fee in Tadoussac, then head to the Baie Sainte-Marguerite sector and use the same ticket?
Hi there,
My partner and I are planning a trip with our two kids to see whales this summer in Canada. We’ve got two options: Tadoussac or the Bay of Fundy in Saint Andrews. We’ll be there at the end of July.
Could you let me know if one spot is better than the other? Especially in terms of how likely we are to actually see the whales.
Thanks in advance, and have a great day!
Bruno