Ayant lu sur ce forum que l'ouverture d'une ligne entre CDG ou AMS et Panama (PTY) était à l'étude, auriez vous des infos sur ce sujet ?
Panama est un hub régional important vers l'Amérique centrale et le nord de l'Amérique du Sud (Colombie, Equateur, ...), mal desservi depuis l'Europe (seulement par Iberia et Air Madrid, par des vols triangulaires MAD-SJO-PTY-MAD).
Pour dire la verite, tout le monde est comme toi..on espere mais rien de concret, on parle plus d un vol de la Lufthansa en ce moment ( discussion de salon...a voir)
De plus Air France plante tout le monde avec son vol via Caracas > je ne connais personne qui ai pu avoir la connexion correctement, soit les passagers soit les bagages, les anecdotes sont legions... De plus et on vient encore de me le raconter..equipe Air France au sol a Caracas desagreable et incompetente...Ne prendre ce vol que si vraiment necessaire car souvent on vous laissera en rade a caracas de nuit...
un vol direct par skyteam serait sympa surtout que la COPA Cie de Panama est membre associé de Skyteam et dessert pas mal de pays à côté.Idéal pour les miles FB
Je n'y crois pas trop, il y a un peu de trafic affaire, mais probablement rien d'incroyable.
Même Iberia n'a pas un vol dédié spécialement à Panama, autrement dit, le volume n'est pas énorme. L'intérêt de Panama en tant que hub n'est pas non plus énorme: AF-KL dessert le Vene, la Colombie et l'Equateur en propre, quand aux destinations d'Amérique centrale c'est un marché assez léger et de toute façon déjà desservi par Delta et Continental via les USA.
Quand à voir Lufthansa commencer un vol ça me parait encore plus improbable, le réseau Latam de cette dernière c'est largement réduit ces dernières années: en comptant Swiss, seulement 2 vols quotidiens pour Sao Paulo, l'un se prolongeant sur Buenos Aires l'autre sur Santiago, même pas un vol quotidien sur Caracas, un quotidien sur Mexico. Bref ce serait une drôle de stratégie d'aller se mettre à desservir des destinations de seconde importance quand seuls Sao Paulo et Mexico bénéficient d'une couverture correcte !
La strategie serait de reprendre panama comme hub a la place de miami. Pour ton info le volume d affaire en passager a pris plus de 20pour cent cette annee, et de meme pour le tourisme. Iberia affiche ses vols quasi complets sur pres de 4 mois et a des prix peu raisonnables. Je ne parle pas de l effet canal...ni de certaines communautes qui vivent au panama et qui souffrent comme les francais d ici des vols sur les states..si tu sais compter entre les suisses, les israeliens, les allemands et reste europe, cela generent 100 000 personnes a venir de la zone europe. Les touristes Decameron par exemple sont obliges de charteriser des avions depuis la Finlande par exemple...
Ce qu il faudrait faire, du moins pour ceux qui ont envie, c est de passer des petits mails a Air France pour leur demander ce qu ils compte faire pour cette ligne et faire passer l info pour l vol de caracas qui est une pure arnaque.
J'ai également remarqué que le vol d'Ibéria marchait très fort, mais il faudrait connaître la part des passagers pour le Costa Rica et pour le Panama.
Sinon AF n'a pas de hub à Miami quand au touristes Decameron ce n'est pas une clientèle qui rapporte des marges importantes🙂.
Pour info, une personne d'Air France fait part sur Airliners.net du lancement d'ici 2009 d'un vol Paris-San José. Bon c'est pas Panamà, mais ça pourra peut etre dépanner prochainement😉.
Ouverture Paris-San José prévue très prochainement et confirmée par Air France. Je ne peux pas vous dire si ce sera dès la prochaine saison IATA (juin peut être).
Cela fait quelques temps, qu'il y'a une rumeur d'une ouverture de ligne dans le coin, c'est clair... Après, pour Panama, elle interviendra dans le futur, c'est clair, mais c'est encore trop tot, le marché reste encore limité...
La guerre salit tous ceux qui la font: au fil des mois et des années, j'ai vu les deux bords verser dans le mal, j'ai vu le mal affronté le mal, et le bien, ce qu'il y'a de bon dans l'humain, devenir la victime des deux.
En général, les ouvertures de lignes sur l'Amérique du Sud et centrale, sont au moment de la saison Iata Hiver où la demande est la plus forte... L'Amerique du Nord, c'est en saison été où les augmentations de capacité sont les plus significatives...
La guerre salit tous ceux qui la font: au fil des mois et des années, j'ai vu les deux bords verser dans le mal, j'ai vu le mal affronté le mal, et le bien, ce qu'il y'a de bon dans l'humain, devenir la victime des deux.
Il est certain sur qu'AF a une carte a jouer en Amérique centrale et dupliquer sa stratégie gagnante mise en place voila plus de huit ans sur l'Amérique du Sud où elle s'est taillée une place de premier ordre parmi les compagnies européennes.
SJO est sans doute une prmeière etame avant PTY et d'autres escales qu'elle pilotera conjointement avec KLM qui connaît bien la région pour l'avoir desservi par la passé (GUA entres autres...).
L'accroissement et le durcissement des formalités douanières aux Etats-Unis et CANADA ont eu poir conséquence directe de freiner l'expansion des compagnies nord-Américaines dans les flux EUROPE/INDE/AFRIQUE vers les pays d'Amérique latine et la caraïbe, IBERIA n'a-t-elle aps il y a deux ans, fermé son mini-hub de MIAMI en réaction contre les délais de correspondance pour privilégier le point-a-point en amerique latine et chercher d'autres alliances dans cette région (TACA par exemple)...
Reste à savoir si AF/KL privilegieront les liaisons directes (point-a-point) ou creera un mini-hub en amerique centrale avec un partenaire stratégique (COPA?) pour arroser la région?
Bonjour!
Me voici nouvelle membre de Voyage Forum depuis ce matin!🙂
Après avoir parcouru quelques discussions, je me lance, oui je travaille chez AF, au tant décrié Revenue Management (le yield)!😊
En ce qui concerne l'Amérique du Sud, la seconde fréquence quotidienne sur GIG débute le 28 octobre, en 332, c'est le vol AF444, départ de CDG2E à 1020, arrivée à GIG à 1900 et le retour sur AF449, départ de GIG à 2145, arrivée à CDG2 le lendemain à 1150.
La rotation sur SJO n'est pas encore yieldée.
Bienvenue à toi!
J'en ai déja parlé brièvement dans le post qui suit mais merci des précisions apportées...
http://voyageforum.com/v.f?post=876664;
C'est marrant mais je me pose la question de la personne qui t'a incitée a t'inscrire... 😇
Au plaisir.. 😉
Tout d'abord, bienvenue parmi nous! Cela est toujours intéressant d'avoir des commentaires de pro sur le forum...J'ai bien compris que tu travaillais au RM, mais pourrais-tu nous donner -en quelques mots- ton avis sur les différents produits AF : Espace Affaires, Espace Première, etc.
Bonne journée.
"Les voyages forment la jeunesse" - Alphonse Allais
Salut POSEIDON (euh c'est comme Cher ou Madonna ou bien tu as un nom de famille? 😉
Je me garderai bien d'ajouter à la polémique en donnant mon avis sur les produits P/J de l'entreprise qui m'emploie, je ne crache pas dans la soupe.
Par contre, si tu souhaites discuter Yield, autant que tu veux, des heures durant jusqu'à plus soif, si tu souhaites être initié aux subtilités de la chose!
Mais ne me demande pas un avis personnel, et d'ailleurs je ne pense pas que tu aies obtenu d'avis perso d'un salarié actuellement AF sur la chose (si on écarte les commentaires non-constructifs des « salariés groupies » !)
Au plaisir de parler Yield etc. alors!
Chloë
Bonjour Chloë,
Tout d'abord, bienvenue parmi nous! Cela fait toujours plaisir d'avoir des commentaires de pro sur le forum...J'ai bien compris que tu travaillais au RM, mais pourrais-tu nous donner -en quelques mots- ton avis sur les différents produits AF : Espace Affaires, Espace Première, etc.
Salut POSEIDON (euh c'est comme Cher ou Madonna ou bien tu as un nom de famille? 😉
Ah si tu voyais ce que ça donne quand je me déguise en Madonna, titubant "like a virgin", un grand moment!😏
Pour le nom de famille, un peu tôt, non?😉
Je me garderai bien d'ajouter à la polémique en donnant mon avis sur les produits P/J de l'entreprise qui m'emploie, je ne crache pas dans la soupe.
Oh non, je ne te demandais pas de cracher dans la soupe, il s'agissait simplement de voir ce qui te semblait bon, et ce qui te sembler à améliorer dans le produit haute contribution(qqch d'assez inoffensif du style : "j'aime bien le repas, l'IFE est à améliorer"). Je n'y vois aucune polémique.
Mais ne me demande pas un avis personnel, et d'ailleurs je ne pense pas que tu aies obtenu d'avis perso d'un salarié actuellement AF sur la chose
Forum "Espace Affaires et Espace Première sur AF"(page 7), Aerogusz, entre autres, nous livre un commentaire personnel assez intéressant des NEV. Page 2, poste du 18 septembre.
A bientôt.
S.
"Les voyages forment la jeunesse" - Alphonse Allais
Je viens de lire le message que tu m'as référencé; et bien je ne livrerai pas le mien! 😎
Par contre, si toi, ou qui que ce soit d'autre, a envie de papotter autour du Yield, des classes de résa/tarifaires, d'optimisation de lignes etc. ce sera avec plaisir!
Je pense que tu as raison de ne pas commenter les produits J/P d'AF, dans la mesure où notre "débat" sur le sujet est de toute façon un peu au point mort...
Parlons plutôt yield, donc, puisque c'est ton domaine d'expertise : peux-tu nous dire de quelles lignes tu t'occupes ?
Salut!
Les fous que vous êtes? 😎 J'ai été un peu briefée par le membre qui m'a incitée à venir ajouter mon grain de sel😉
Et au RM, je m'occupe de l'AMO, Afrique / Moyen-Orient.
Chloë
Bonjour Chloë !
Bienvenue parmi les fous que nous sommes !
Je pense que tu as raison de ne pas commenter les produits J/P d'AF, dans la mesure où notre "débat" sur le sujet est de toute façon un peu au point mort...
Parlons plutôt yield, donc, puisque c'est ton domaine d'expertise : peux-tu nous dire de quelles lignes tu t'occupes ?
Bon enfin secteur intéressant en tout cas, avec des vols tri-classes ce qui est toujours plus sympa que NCE ou TLS ;-) !
Les fous que nous sommes, je faisais allusion à notre forte propension ici, moi le premier, à débattre de petits riens. Mais c'est parce qu'on aime parler de ce qui nous passionne !
Oh non je ne suis pas officiellement responsable de zone, je n'ai que 26 ans!!
Oui c'est une zone intéressante et variée puisque proposant tous les appareils de la flotte LC (mis à part le 77W COI, puisque comme le dit son nom... COI!), biclasse et triclasse, + le produit Dedicate, les spécifications de la tarification OFFS etc. Ca fait des journées bien remplies!
Plus sympa que le Métropole je ne sais pas, mais plus varié c'est sûr!!
Il semble en effet qu'il y ait une grosse proportion de passionnés par ici, mais en lisant certaiens interventions, je pense toutefois que vous pouvez encore apprendre (un peu? 😉) des professionnels de la profession 😉
Chloë
Ah tu es déjà responsable de secteur ?
Bon enfin secteur intéressant en tout cas, avec des vols tri-classes ce qui est toujours plus sympa que NCE ou TLS ;-) !
Les fous que nous sommes, je faisais allusion à notre forte propension ici, moi le premier, à débattre de petits riens. Mais c'est parce qu'on aime parler de ce qui nous passionne !
Je croyais que les RM d'AF étaient toujours affectés à une ou deux lignes de façon spécifique. Enfin peu importe...
On peut toujours apprendre, c'est certain.
D'ailleurs, je vais commencer tout de suite : je n'ai pas la plus petite idée de ce que tu entends par "tarification OFFS"... Tu nous expliques dis ;-) ?
La « nouvelle » ne recherche aucune forme de vedettariat ;-)
La tarification OFFS, c’est la tarification Offshore pour les professionnels de l’industrie pétrolière et gazière (on les chouchoute chez nous!). C’est une tarification totalement flexible uniquement pour du transport en Y, vendu en OW ou RT sans aucune restriction, à partir des quotas de H et de K. La franchise bagage monte à 35kg ou lieu de 20kg pr les lignes hors PC.
Le OFFS n’est pas limité au réseau Dedicate, tu peux avoir un CDG-LAX en HOFFS.
Et pour les lignes, du moins pour l’AMO, on tourne chaque semaine quand on reprend les lignes en manuel.
Je ne gere pas à moi toutes seule toute la zone, sinon je m’installe un lit de camp à côté du bureau !!
Les besoins en déplacement des industries pétrolières et gazières sont souvent liés à leurs activités « off-shore ». Les plates-formes et barges de production en mer font appel à une main d’œuvre hautement qualifiée en raison des défis techniques qu’imposent ces conditions de travail. Divers métiers sont concernés par ces travaux, dont les métiers liés à la capture de données sismiques, les analyses géophysiques in situ, le forage latéral, ou encore la manipulation d’engins de recherche robotisés. Au total, plus de 1000 sociétés pétrolières ou para-pétrolières sont membres du Petroleum Club d’Air France et utilisateurs du produit DEDICATE.
Charmant copy/paste 😉
Et pour tordre le cou à l'idée reçue que j'ai lue par ici, désolidarisez de vos esprits Petroleum Club et produit Dedicate.
Pour une simple raison: Dedicate est accessible à TOUT public, le PCLUB uniquement aux salariés Oil&Gas.
Chloë
Les besoins en déplacement des industries pétrolières et gazières sont souvent liés à leurs activités « off-shore ». Les plates-formes et barges de production en mer font appel à une main d’œuvre hautement qualifiée en raison des défis techniques qu’imposent ces conditions de travail. Divers métiers sont concernés par ces travaux, dont les métiers liés à la capture de données sismiques, les analyses géophysiques in situ, le forage latéral, ou encore la manipulation d’engins de recherche robotisés. Au total, plus de 1000 sociétés pétrolières ou para-pétrolières sont membres du Petroleum Club d’Air France et utilisateurs du produit DEDICATE.
Et au RM, je m'occupe de l'AMO, Afrique / Moyen-Orient.
Bonjour Chloë,
avec l'arrivée d'Emirates à Tunis, est-ce qu'AF a l'intention de revoir ses tarifs sur l'Asie du sud est et l'océanie ?
Car à part nous "offrir" récemment un tarif L sans intérêt par rapport au V, nous avons peu droit aux nouveautés (intéressantes évidemment).
Salut
TUN est hors de mon scope, c'est rattaché à l'Europe, comme le Maroc, l'Algérie et Israël.
Toutefois, il y a eu un cas similaire avec l'arrivée d'EK à LOS, et nous avons bien évidemment réévalué certaines propositions tarifaires, nous ne sommes pas des kamikaze!
Ami, je ne sais pas, je le connais depuis trop peu de temps, mais c'est plutôt bien parti.. 😉
Quelqu'un a-t-il des nouvelles de cette fameuse liaison directe? Paname-Panama en vol direct ce serait quand même mieux que d'avoir à se "farcir" un vol par les US ou le Vénézuela ...
Aucune nouvelle depuis quelques temps, je pense qu'il va falloir attendre un peu pour connaitre les premiers réajustements ou non de la prochaine saison été.. Chez AF, 3 destinations tournent pour cet été comme possible destination:
PTY
SJO
DFW
DEN et PHX ne sont pas a exclure mais sont secondaire...
Pour PTY et SJO, possibilité de voir une triangulaire CDG-PTY-SJO-CDG? Ce serait une exception dans la logique de planning d'AF.
Pourquoi pas plutôt un 320 basé à PTP qui ferait du PTP-PTY et PTP-SJO?
Quant à la réouverture de DFW, c'est l'arlésienne! Depuis la fermeture de la ligne 6 mois après l'avoir ouverte, en 2001, on en parle beaucoup mais on ne voit jamais rien arriver!
On pourrait tabler l'ouverture de DFW en 343 à l'arrivée des 77W biclasses qui libèreront ceux de la desserte estivale de BKK et hivernale de SFO, non?
Pour PTY et SJO, en effet, c'est la question qui se pose... Est ce que AF va se mettre a faire une triangulaire? C'est une tres bonne question.. Ou sinon, AF peut etre bien commencé a mettre un vol sur PTY avec prolongement sur SJO..
Un vol CDG-PTY-SJO-PTY-CDG serait plus logique que CDG-SJO-PTY-SJO-CDG, quitte a le détaché si la demande est elevé..
un vol PTP-PTY ou PTP-SJO aurait le desavantage de limité les correspondances puisque un passage par ORY serait donc obligatoire, ce qui limiterait tres fortement le nombre de passager! De meme, le planning du 2nd A320 devant etre positionnés dans les Caraibes est déja établi et il est quand meme assez chargé.. Un 3eme serait donc aujourd'hui nécéssaire pour permettre ses vols la...
Pour DFW, cette destination a été inclus dans le programme AF 2007-2009... 😉 Tout comme PTY et/ou SJO, mystere encore pour le moment.. C'est donc je pense une question de temps avant que celle-ci voit le jour.. Dans ce meme plan, AF evoquait aussi des destinations comme PHX et DEN, qui seront aussi surement desservis dans le futur!
Une 3eme destination brésilienne faisait aussi partie de ce plan.. REC etait alors tres fortement pressenti..Aujourd'hui, les remplissage de la TAP sur BSB vont surement changé la donne... 84% de remplissage pour les 3 premiers mois au moment du vol inaugural et ceci pour la basse saison...
Je pense que les A343 vont d'abord se mettre en place sur des destinations où les taux de remplissage en été seront meilleur et ou la ligne aura fait preuve qu'elle peut supporté ses modules... Meme si la différence entre A332 et A343, je parie plus sur une ouverture en A332 et par exemple une mise en place d'un A343 sur SEA.. C'est un avis perso!
Normalement, les premiers 77W de la derniere commande doivent arrivé en février 2009, je n'ai pas la Timetable, donc je ne sais pas encore trop comment cela va se passé.. CE qui me surprend dans tout cela, c'est qu'AF a prévu pour le moment de remplacé 1 744 par un 1 77W alors que ce sera surement une baisse de capacité, car il n'est pas prévu qu'il soit en 10 sieges de front en éco.. Ce qui voudrait dire une baisse des capacités d'environ 15%.. Alors que pourtant, des destinations comme MIA, BKK, sont pleine en haute saison avec des 744... Est ce que AF envisage d'ajouté des fréquences supplémentaires? Cela serait logique..
Air France est en négociation avec les autorités du Costa Rica et du Panama pour une desserte dès novembre/décembe 2007 de San José et de Panama au départ de Pointe à Pitre avec escale à Port au Prince dans le cadre du positionnement d'un second airbus A 320 en Guadeloupe.
La direction régionale d'AF ne cesse de communiquer sur ces deux ouvertures de lignes depuis le mois de mai.
Lors d'ue interview en aout 2007, Philippe Lacoste, Directeur Régional d'AF en Guadeloupe a confirmé les ambitions de la compagnie dans la zone Caraibe à compter du mois de novembre 2007.
A noter qu'Air Caraibes compte ouvrir ces mêmes destinations. Les deux transporteurs sont passés devant le CSAM en juillet 2007.
Bonjour,
Je pense partir bientôt pour la Malaisie
J'ai vu des prix interessant et vol direct de Paris avec Malaysia Airlines
Est ce une compagnie fiable?
Merci pour vos retours
J'effectue régulièrement des voyages depuis plus de vingt ans
maís c'est la première fois qu'un compagnies me traite si mal que Air France.
Deux voyages, deux fois des problèmes. Le dernier:
Voyage de Séoul à Rennes. Dernière partie de París CDG à Rennes par Air France.
J'arrive à Paris et je me rends directement chez Air France pour obtenir la carte d'embarquement jusqu'à Rennes. On n'y assure que mon bagage suit jusqu'à Rennes.
Arrivé à Rennes, pas de bagage, comme c'est le cas de 5 personnes.
Le bureau d'Air France est fermé et le oersonnel de l'aéroport m'assure qu''il y a rarement quelqu'un.
Avec l'aide du personnel de l'aéroport, je fais une réclamation par internet et Mon bagage est quadi directement localisé, en conséquence je l'aurai le lendemain.
4 jours plus tard, le bagage est toujours au même endroitvà CDG, rien ne bouge.
Le problème est qu'Air France m'a pas de service clientèle. Ce qu'ils appellent service clientes, c'est un service qui répond après une heure et qui vous répète ce qu''il y a sur le FORMULAIRE informatique. Aucune coordination, aucune moyen de faire bouger les choses, je suppose que Air France préfère me payer l'indemnisation après 21 jours que se bouger le cul.
J'ai déjà eu des bagages égarés dans d'autres voyages maís c'est la première fois que je vous un tel je-m'en-foutisme foutisme et manque de professionalisme..
Hi there,
We had planned a trip to Sicily in August, and due to the volcanic eruption of Mount Etna, my flight was canceled. The airline is refunding the outbound flight, but none of the non-refundable expenses: accommodation booked through Booking, rental car, and the return flight aren’t covered. My SUPER Gold card doesn’t work in this specific case! :( If anyone has been in this situation, could you let me know if you were able to get any recourse and, if so, how?
Thanks in advance
Back in February, I booked a flight with Air France-KLM from Lyon to San Diego with a layover in Amsterdam (flights operated by KLM). The flight is scheduled for late August.
My Lyon→Amsterdam flight was canceled by KLM in June, and a replacement flight the evening before was booked for me. So, I’ll end up spending the night at Amsterdam Airport to catch my flight to San Diego the next morning.
Since the cancellation happened more than 14 days before departure, I know I’m not entitled to financial compensation (EU Regulation 261/2004). But am I entitled to reimbursement for a hotel night in Amsterdam?
Hi,
Air Cairo offers good prices on domestic flights and schedules that work for us, but is this airline reliable?
Thanks in advance for your feedback.
Hi,
I booked an Etihad ticket on their website for Dusseldorf-Abu Dhabi. In the first name field, I entered all my first names (something I never do and I regret it, but the site was confusing). Everything is spelled correctly, but the problem is that I just received my new passport and only my first two first names and the first letter of the third appear—there’s no trace of the last one.
I called Etihad, and of course, they tried to charge me $100 USD to remove that last first name. But I’m hesitant because usually, I only put my first first name and not the others, and I’ve never had an issue... So I’m wondering if having that extra first name, which isn’t on my passport, could get me denied at check-in.
Thanks for your feedback!
Hi everyone,
Next January, I’m heading to India.
My outbound flight is with Emirates from Paris to Dubai, then another Emirates flight from Dubai to Calcutta.
Could anyone tell me how the connection works? I’ve heard there’s a dedicated Emirates zone, but how does it actually work in practice—I’ve got a 2-hour layover.
Thanks so much!
Take care.
I’d like to fly to Malta from Lyon.
I’ve read a lot of negative reviews about KM MALTA, especially regarding baggage fees at the airport.
Of course, I don’t want to book through third parties (like SkyScanner, Opodo…).
AIR FRANCE offers tickets to MALTA in partnership, if I understood correctly.
On AIR FRANCE, the tickets include everything (checked baggage, cabin bag, small personal item, seat), whereas with KM MALTA, everything is extra and the final price is almost double!
In this case, is AIR FRANCE considered the same as sites like Opodo or others?
Given the price difference, I’m hesitant…
Have any of you booked with AIR FRANCE for this destination? How did it go?
Thanks,
HERVE
Hi everyone, I’ve unfortunately only just noticed that I booked two flight tickets, but I made a mistake on the second first name. Basically, my computer auto-filled and typed my first name twice, so both tickets are in my first name. Only the last names—mine and my friend’s—are correct.
TAP Portugal refuses to make the change because they consider it a change of passenger, even though it’s clearly a typo (plus, my last name isn’t common).
I’m leaving in 5 days, and buying a new ticket would cost 3 times the original price. Has anyone been in this situation before? I’d like to try negotiating at the airport, but it’s a gamble… Thanks in advance for any advice!
Since it came into force, Regulation 261/2004 of the European Parliament and Council, which defines air passenger rights, has faced fierce resistance from airlines, backed by IATA (the association representing almost all passenger airlines).
Beyond the airlines' often abusive—and even frequently bad-faith—resistance to passenger rights, IATA has been lobbying EU institutions for years, with the Council paying close attention for a long time.
As a result, the Council and the Commission have been proposing revisions to Regulation 261/2004 for years that are particularly unfavorable to passengers. The latest attempt nearly eliminated the right to compensation for delays of 3 hours or more upon arrival at the final destination.
However, since this is a regulation of both the European Parliament AND the Council, the two bodies had to agree.
But the European Parliament has always stood firm, consistently responding that passenger rights must be preserved.
After 11 years of struggle, it seems likely that we’re finally nearing the end of the match between the European Commission, the Council (the 27 heads of state or government), and the European Parliament.
Indeed, the Commission and the European Parliament have agreed on a text that will be debated again on Monday, July 6, 2026, with a vote scheduled for July 7, 2026. It’s very likely that this text, which would come into force in a year, will be adopted.
The main changes would be as follows:
- Families with children will no longer be forced to pay to sit together on planes;
- A flight will be considered canceled (not just delayed) if it departs more than one hour late;
- Right to compensation for arrival at the final destination if the delay exceeds 3 hours (no longer "3 hours OR more"). The arrival time will be when the plane, having reached its parking spot, engages its parking brakes (no longer when the aircraft door opens);
- Airlines can no longer refuse boarding or charge extra on the return flight for a passenger who didn’t take the outbound flight;
- If a flight is canceled, the airline must, at the same time as informing passengers of the event, offer the choice between a refund and re-routing, and inform them of their rights to assistance and, if applicable, compensation;
- The airline must, without undue delay, inform passengers of the reason;
- In the case of a connecting flight, if the connection is missed and the delay at the final destination entitles the passenger to compensation, the responsible airline will be liable. This is very different from the current situation, where, under the KLM ruling, any airline operating a segment of the flight is liable for compensation. This promises more disputes that the Court of Justice of the European Union will have to resolve if two separate airlines operating segments of a connecting flight are both responsible for the delay. See this case for an example: https://retardimportantavion.wordpress.com/2026/04/18/swiss-international-air-lines-la-mauvaise-foi/
Moreover, this case demonstrates in advance another potential dispute: It could be argued that it wasn’t a missed connection since the flight was canceled before the first leg even departed.
- Within 96 hours of a flight that could entitle passengers to compensation, the airline must contact them to inform them of their rights and explain the next steps.
- Passengers must claim their right to compensation within 9 months. This is very different from the current situation, as Regulation 261/2004 sets no time limit. Currently, national law applies—in France, the limit is 5 years. The airline must respond within 30 days. If the airline refuses compensation on the grounds of "extraordinary circumstances," it must specify which type of case it refers to from the list in the annex of the new regulation. If the case isn’t on the list, the airline must explain what the event was, why it qualifies as extraordinary circumstances with "clear, substantial, and concise" explanations, and why it’s directly linked to the reason given. It must also declare what "reasonable measures" were taken to mitigate the issue. This is, of course, a huge change in the regulation, with the clear goal of preventing airlines from declaring just anything as "extraordinary circumstances" to avoid compensation.
- If, within 3 hours of a last-minute canceled or delayed flight, the airline hasn’t offered re-routing under comparable transport conditions and as soon as possible—whether on one of its own flights or another airline’s—the passenger will have the right to arrange their own re-routing and demand a refund for the new ticket, up to 400% of the original ticket price. This is a significant improvement that would have likely prevented the case described here: https://retardimportantavion.wordpress.com/2024/01/12/reacheminement-catastrophique-droit-indemnisation-meme-circonstances-extraordinaires-2/
- If a flight is canceled due to "extraordinary circumstances," the airline will only be required to offer up to 3 nights in a hotel. This is a major change, as there’s currently no limit. Expect disputes if the extraordinary circumstances end while the passenger hasn’t been re-routed.
- The price of a flight, as first displayed, must obligatorily include a cabin bag. This doesn’t prevent the airline from offering a price reduction if the passenger waives the cabin bag. This will put an end to abnormal practices, such as (just one example) Condor charging extra for a cabin bag on long-haul flights like Frankfurt (Germany)–Puerto Plata (Dominican Republic)–Santo Domingo (Dominican Republic)–Frankfurt.
- Free correction of a passenger’s name if requested 48 hours before departure. Note: This can’t be used to replace one passenger with another—just to correct a typo, e.g., Dupont instead of Dpont.
- Airlines’ websites and apps must include information on how to file a claim.
It’s clear that, despite a few details, these changes are very positive for upholding passenger rights. It remains to be seen whether this text will be definitively adopted on July 7, 2026, as is very likely, and, more importantly, whether IATA will encourage airlines to loyally respect these new rules or persist in their old habits.
I’m planning a trip to Georgia this summer and I’ve been comparing some airlines. I’m not particularly set on flying with Pegasus (though it’s convenient with direct flights from Lyon to Tbilisi), but right off the bat, Pegasus states this:
As of January 1, 2026, all foreign nationals traveling to Georgia for tourism purposes will be required to present valid travel health insurance. Guests who fail to provide the relevant health insurance will not be accepted on our flights to Georgia.
Sincerely,
Pegasus Airlines
In other words, if you don’t show proof of travel health insurance, you’ll be denied boarding.
Personally, my credit card insurance has always been enough for me, and I’d rather not take out extra coverage...
Have any of you run into this issue before? If not, what do you think? Why is Pegasus asking for this proof? Other airlines don’t mention it at all.
I bought my flight ticket with my first (usual) first name, which appears first on my passport. However, I have two first names on my passport, and of course, it’s mentioned in the machine-readable zone at the bottom.
I booked with Turkish Airlines (through an online agency) for a trip to South Korea.
I wanted to know if it would be a problem that I only used my first first name on the ticket, while my passport has two. I had requested through the agency to add the second first name, but the airline refused because it doesn’t meet their general conditions. (They must have seen that the last name and first name were the same, and only the second first name was added.)
So, my ticket has my last name and first first name correctly spelled, and when I check in online, I’ll enter the passport details correctly.
I’ll have a layover in Istanbul on the flight.
Thanks in advance for your replies.
Have a great day.
Hi there,
I traveled in June 2025 with Nouvelair Destinations to Hammamet.
I had one checked bag and one carry-on sized 40x24x30, which I usually take on low-cost flights, and I didn’t have any issues. But I just read on a website that Nouvel Air only accepts carry-ons of 40x20x15. I’m flying back to Djerba in June—what do you think? Especially since that size is impossible to find??????? Thanks
Hi, it's my first time taking a plane and I chose EasyJet for a Geneva -> Barcelona flight.
I booked my ticket.
I received my booking reference by email, but I don’t see the actual ticket (barcode or QR code?).
Then I checked in to get the boarding pass with the flight details, QR code, etc. But does this boarding pass act as the ticket?
Because I’ve seen several times online that the flight ticket and the boarding pass aren’t the same thing.
We're leaving for Albania on June 18th. When I validated the flight tickets with Wizz Air on Booking, I only put my son's first name but forgot to include his other three first names on the ticket.
On the passport: SURNAME: Dupont, FIRST NAMES: toto titi tutu tata
On the flight ticket: SURNAME: Dupont, FIRST NAME: toto
I can't seem to reach anyone at Wizz Air to get an answer.
Booking and Wizz Air's chat say I need to modify it, but ChatGPT says it should be fine.
I wanted to know if he can fly like this or if I need to change his ticket?
(It costs 140 €, I know I shouldn't have made a mistake🙁)
Basically, all airlines have been blacklisted because they don’t meet European safety standards. They’re banned from flying in Europe but continue operating in Tanzania.
The main issue is that travel agencies’ civil liability no longer applies to blacklisted airlines.
So we can’t allow clients to fly with these carriers.
Of course, there’s huge pressure from European agencies, which are forced to disrupt their plans or even cancel trips because of this.
Personally, I’ve got a trip planned for February 2026 to the southern parks in Tanzania, so I’ll be keeping an eye on how this develops.
Do any of you have updates?
Thanks!
Right now, with the war raging in Iran and affecting all the neighboring countries of the Persian Gulf, many airports are completely closed to all traffic.
Several airlines like Qatar Airways, Emirates, and others have almost completely halted their operations.
Whether in the Middle East or Africa, many travelers are stranded—maybe for a long time... A heartfelt thought for them and the struggles this will cause.
Four months ago, I was in Kenya with a flight booked through Qatar Airways... I can’t even imagine how I’d react if I were stuck there now. ??
Wishing all these travelers courage, patience, and success in making it back home.
Hello, some (potentially) good news for Brazil lovers—GOL airline is launching a route to Europe from Rio, starting in September for Lisbon, then Paris at a later date that hasn’t been announced yet.
They’ll be using their new A330-900 neo.
No prices have been announced so far, but hopefully we’ll find direct flights from GIG at a more interesting fare than AF or Latam…
I’m really surprised because in TUI’s new tour packages, the airlines they’re using are of low quality. Before, they used to prioritize major airlines, but now it’s small airlines from small countries—companies with terrible ratings and borderline safety concerns. I even just noticed this note for a Tanzania trip: "We inform you that the domestic flight segment in Tanzania included in your trip is operated by an airline listed on the European Union’s list of air carriers subject to an operating ban within the European Union. This ban only applies to European Union airspace, meaning this airline is not permitted to take off, land, or fly over European airspace. However, this airline is authorized to operate in Tanzania."
This means they’re using airlines on the blacklist!! It’s pretty worrying for safety. What do you all think?
We’re planning a cruise to the UAE/QATAR/OMAN starting from DUBAI, with flights departing from Paris CDG.
Which airlines would you recommend for round-trip flights, with or without a layover?
We need assistance for check-in and boarding/disembarking (my husband is a mobility-impaired traveler who uses a cane and/or a walker).
We’ve done a cruise return from Dubai to Paris CDG before in 2016, with a layover in Istanbul, but we booked the transfer and return flight with COSTA.
For our current plan, it would be with Celestyal, which doesn’t offer round-trip flights from Paris to Dubai.
Should we book very far in advance, or is a few months before departure enough (4/6 months)?
We’re thinking of arriving the day before the ship departs, so we’d need to stay overnight in Dubai—either on the way there or for the return flight, depending on the flight schedules. Could you recommend a hotel not too far from the airport, and how to get to the port from the airport?
Thanks so much for your advice. Have a great Sunday! Mum49
Hi,
It's all in the title—this means nothing's getting through, so no more oil.
In Europe, kerosene reserves are still good, but by the end of April, flights will have to be reduced.
European airports fear running out of kerosene if the Strait of Hormuz isn’t reopened within three weeks
I’m reaching out to ask for your help with a bit of a problem:
I booked a flight to Berlin from Orly for April 15th—it’s coming up fast. But I just made an annoying discovery: my passport expired two weeks ago.
From what I understand, in principle, I can still travel within the Schengen Zone with an expired passport as long as it’s been less than five years. However, EasyJet’s website explicitly requires a valid ID (and just to add to the fun, my national ID card has been expired for a while now).
So, I’d love to know: how strict are EasyJet’s ID checks? Do they enforce validity rules strictly and refuse boarding if the ID isn’t valid? Or is it more of a luck-of-the-draw situation?
Basically, should I just write off this trip now, or should I still try my luck—maybe with a little tearful plea? Has anyone here had a similar experience? I can’t be the only one, right!
I booked a flight with RyanAir for next month, with the priority+ option and two cabin bags. So I can take a 10 kg bag with dimensions 55x40x20 in the cabin (plus another smaller one).
The problem is that the smallest suitcase I have (which is supposed to be designed specifically for cabin size standards, according to the manual) has the following dimensions: 55x37x21, so it's just 1 cm over (wheels included) on one of the measurements.
I wasn’t too worried at first, but I’ve read dozens of stories about people’s misadventures and the hassles they’ve had with RyanAir.
Since I don’t want my suitcase to end up in the hold (that would waste time picking it up when I’m already arriving late and need to get to the city center), nor do I want to pay an extra fee (apparently 50 €) for the outbound and return flights for just 1 centimeter—especially since I paid for the "priority+" option and I’m not exactly rolling in money—I’d love some advice.
Have any of you been in the same situation? I’ve read that with this airline, they check bags in templates (testing them in different positions) and are completely uncompromising. I tried contacting customer service, who, as luck would have it, "don’t handle this kind of request," and a rep I spoke to wasn’t much help.
I know it’s a low-cost airline, and I don’t expect luxury or even kindness, but come on—just 1 cm on a short flight with the + option... I’m a bit overwhelmed by everything I’ve read...
Just to clarify, since I’m going for 8 days, I can’t just take one bag for my stuff. I’ve done that for shorter trips before, and it was a hassle—I even had to buy an extra bag for the return trip... Luckily, the inspector was nice about it!
Thanks so much!
I’m a newbie when it comes to air travel :) Hope I posted this in the right section!
When I run searches on Skyscanner, I see that only Lufthansa has flights to Seoul with just one stop. Air France doesn’t show up, even though I thought the French airline served Seoul?
I can’t even log into the Air France website—it keeps glitching.
Hi there,
I’d like to return to Uzbekistan next April for 10 days with my husband to visit our son who lives there. We went last July and I bought the flight tickets (direct flight from Paris on Uzbekistan Airways) about 2 months in advance at very reasonable prices. I’ve been checking for late April for a few weeks now, and the tickets are much more expensive and keep rising. I can’t figure out if the prices are going up because it’s still a bit too early to buy and they’ll likely drop if the planes aren’t full, or if it’s because the period is actually in high demand. For reference, last year I bought my son’s ticket on May 30th for a departure on June 3rd—just 3 days later—at a very low price that didn’t budge at all.
Just in case, does anyone know the pricing trends for this airline and can advise me? Should I wait or not?
Thanks, and feel free to ask if you need any tips about the country!
My wife bought a flight ticket (Lucky Air) under her Thai maiden name and was issued a Chinese visa on her new Thai passport but with her French married name (due to administrative requirements). She was denied boarding by the airline in Bangkok for the flight to Kunming—resulting in the loss of our round-trip flight tickets, including mine since we were traveling together—despite presenting both passports at the airline counter at the same time.
Hi there.
I’m planning a trip to Chile, and the fares from the Colombian airline Avianca are really appealing.
Way cheaper than Air France, for example.
That said, the reviews I’ve seen online aren’t great.
What do you think of this airline?
Have any of you taken long-haul flights with Avianca?
Thanks in advance for your replies.
Eric
This might be a silly question, but I’m traveling to Japan from CDG and returning via Osaka with EVA Air, and I have a pretty bulky aluminum knee brace.
It’s this model:
https://enovis-medtech.eu/fr_FR/OA-FullForce-74358.html
Has anyone had any experience with airport security checks or flying with one of these?
I can't seem to find flights between the Cape Verde islands on the airline's website. No matter the date or route, I always get the same response: "no flights on this date."
See the photo.
Would anyone have an explanation? Surely not all flights are fully booked in July?