Route Mendoza (Argentine) - Santiago (Chili)
by Riri06
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
Bonjour à tous,
Prévoyant un voyage en Argentine et au Chili pour août 2006, je n'arrive pas à trouver d'information sur l'axe routier reliant Mendoza à Santiago par un col (ou un tunnel) vers les 3000m, à savoir si cet axe est praticable (bus, voiture...) pendant l'hiver, fin août.
Merci par avance si quelqu'un à déjà fait ce parcours au mois d'août et sur les infos qu'il pourrait avoir.
salut riri,
j'ai fait ce voyage tant fabuleux en 98, apres avoir passe 7 mois entre arg, bolivie, perou et chilie, j'ai termine ce fantastique voyage
en prenant le bus a santiago . ce que je me rappelle apres avoir quitte santiago le matin, le bus commence sa longue montee
a travers un paysage absolument merveilleux, le climat change doucement, la faune aussi par ces arbres a fruit, l, altitude environ 1500 m
puis la route continue en montant paisiblement mais pas tres violent . petit a petit tu peux appercevoir les sommets enneiges qui se
dessine la haut a 6900 m a peu pres, donc un bon trajet surtout quand tu aimes la montagne avec ses couleurs, ses panoramas .
quand tu arrives a la frontiere a 3000 m, verification des passeports, controle normale, notre bus a eu droit a une fouille generale,
sous ce tunnel ou il faisiat froid car a cette epoque c'est presque la fin de l'hiver donc garde avec toi de quoi t'habiller chaudement, car la neige n'est pas loin ce qui rend l'aventure exitante, prend beaucoups de photos tu verras tellement c'est divain .
la suite tu commence la descente cote argentin, mais une personne locale se trouve a tes cotes demande lui ou au chauffeur de te faire voir
le plus haut sommet des ameriques, c'est a dire l'aconcagua ennorme et exitant, voila ensuite tu poursuis ta descente en voyant un climat
et une flore completement differente, les belles couleurs de la terre, d'un rouge, marron etc... a te faire rever .
l'approche vers mendoza avec ces vignobles tres coutises dans le monde entier, puis cette tres belle ville de mendoza a l'allure d'europe .
ce que je peux dire, je pense que ca reste mon voyage prefere en traversant 2 pays, c'est le contraste qui gagne dans sa beaute .
donc j'espere que ca sera utile pour toi afin de passer un bon sejour, les photos n'oublie pas . jai ouble la traversee de la cordillere des andes, ce n'est pas rien, je te l' assure.
je te laisse salut et bonne chance a toi..
jeany.
le monde est magnifique
😎 Hello Jeany, Merci pour ces infos, et le descriptif du trajet. Il semblerai donc que la route reste toujours ouverte en hiver.
Est-ce que quelq'un connait un site internet d'info route pour ce coin (si cela existe), comme nous en avons en France et dans d'autre pays. Je voyage en famille avec de jeunes enfants, j'essaye de me renseigner au mieux.
Merci.
Eric.
Bonjour,
Oui effectivement, il y a bien la route qui part de Mendoza vers le Chili et qui passe par un tunnel mais je sais que par moment il est fermé l'hiver, notamment le soir après 17 h je crois....Elle se situe dans la zone de l'Aconcagua ( c'est la Ruta 7 je crois)
La seule route ouverte toute l'année mais avec prudence tout de même est plus au nord, à partir de San Salvador de Jujuy en allant vers Humahuaca. A Purmamarca, il faut prendre à gauche, traverser las salinas grandes...et continuer tout droit. Mais avant de passer à Salinas grandes, les montagnes sont hautes ( plus de 4200 à certains endroits )...pas de fantaisie dans de telles zones l'hiver! Après Susques, je ne sais pas.Il faut être très très prudent, pensez-y.
Nicole
Asso. Les Enfants d'Atacama (aide à la scolarisation dans les Andes Argentines- Prov. de Jujuy: San Juan de Quillaques; Puesto Sey et Huachichocana
Les sites pour jeter un oeil:
http://pagesperso-orange.fr/fal83
http://brondy.free.fr
Il y a une route dans la région des lacs qui reste généralement ouverte même quand toutes les autres sont fermées: le col de Hua Hum (San Martin de los Andes).
Bonjour,
nous avons fait santiago-mendoza en vélo au début janvier et le retour en bus quelques jours plus tard. Lors de notre préparation, voici quelques informations que j'ai trouvé et qui peut être pourront t'aider.La route et/ou la frontiere ne ferme tout au plus quelques heures lorsqu'il y a trop de neige.Nous avons passer la frontiere chili-argentine en quelques minutes mais cela nous a pris 3 heures faire l'inverse (argentine-chili).Il est difficile de passer la frontiere avec une voiture de location. Seule quelques agences de location le permette mais moyennant un gros supplément.Le bus est confortable, fiable et pas cher. Les compagnies sont nombreuses et les départ fréquents. Il y a même des films a bord.A partir de mendoza, il y a deux routes possibles jusqu'a Uspallata : la ruta 7 ( la principale ) et la ruta 52 qui n'est pas asphaltée sur toute la longueur mais qui parait il est tres belle. Puis de Uspallata c'est la ruta 7 jusqu'a la frontière, qui devient la ruta 60 du coté chilien jusqu'a Los andes. Finalement l'autopista a peage ruta 57 jusqu'a Santiago.
Si tu as besoin d'info fait moi signe
Francois
bonjour nambroise! comme me l'a indiquée VF ton message a été posté il y plus de 5 ans mais peut-être que tu (ou vous autres lecteurs) pourra tout de même me répondre. j'envisage de faire mendoza- santiago en vélo au mois de novembre-décembre. Je me demandais combien de temps ce trajet prenait-il et quels étaient les meilleures (et plus belles) routes ... !?
comment cela se passe t-il à la frontière? le visa pour entrer au chili est-il nécessaire? comment est le climat à ce moment là de l'année?
merci et bonne route à tout le monde!
anaisanais
Salut Anais!
De Mendoza pour aller à la frontière chilienne en direction dde Santiago tu ne risques pas de te perdre dans tes choix, il n'y a qu'un route, et comme c'est l'une des plus belles d'Argentine, pas de soucis ! on parle de la route 7 qui partira de lujan de Cuyo dans les vignobles pour rejoindre Uspallata puis Puente del Inca, le parc Aconcagua, et enfin las cuevas pour le poste frontière. Bien entendu selon tes arrêts et le temps que tu auras tu pourras te laisser guider sur d'autres route sympatiques, par exemple à 8 km d'Uspallata quelques coups de pédaliers t'amèneront à la montagne aux 7 couleurs (moins impressionante qu'à Pumamarca dans le nord ouest argentin mais à voir si l'on est par ici).
Pour ce qui est du temps de trajet, là c'est une autre histoire et je laisse les cyclistes du forums te répondrent...
Novembre et décembre sont des mois parfait pour pédaler dans le coin, il fait par contre déjà très chaud, l'été est le 21 décembre, mais dis-toi qu'à partir du mois d'octobre on a déjà des 30° à Mendoza l'après-midi, par contre dès que tu vas monter en altitude (et c'est le cas pour la route 7 puisqu'elle traverse les Andes) alors le frais reprendra le dessus. La seule chose que je puisse t'assurer sans trop de risque est le soleil puisque nous en avons 300 jours par an à Mendoza.
Pour ce qui est du visa, ton simple passeport français suffit sauf si tu comptes rester plus de 3 mois dans le pays... la douane est très stricte (du niveau des USA ou de l'Australie) quant à l'entrée de denrées comestibles, plantes, graines, fromages, etc.
Bonne route !
Mendoza, du vin du Soleil, les Andes... la vie est dure...
J'aimerai apporter 2 idées permettant d'éviter la portion de la route 7 entre Jujan de Cuyo et Uspallata. Il y a un peu plus au Nord deux routes qui rejoignent Mendoza, en chemin de terre, très scéniques: la Route 13 qui passe par la montagne aux 7 couleurs, et plus au Nord, la route 52 passant par les thermes de Villavicencio et ses belles courbes. Se sont 2 alternatives plus dures car traversant la precordillera, mais plus belles.
Ensuite on rejoint l'unique route 7 dans sa partie la plus belle jusqu'à las Cuevas.
La route est généralement ouverte toute l'année, mais les chutes de neige peuvent causer sa fermeture pendant quelques heures, voire quelques jours, ça dépend des précipitations.
En effet Zyrtex... La route qui part de Villavicencio jusqu'à Uspallata est magnifique. On y monte une piste durant 25km jusqu'à atteindre la cruz de paramillo à 3200m d'où l'on peut jouir d'une vue sur les Andes et notamment l'Aconcagua ; ma photo de profil a d'ailleurs été prise de là-bas. Cette route est une route sanmartinienne, le général l'avait emprunté pour libérer le Chili après avoir scindé son armée en deux pour prendre les envahisseurs en tenaille de l'autre côté de la cordillère. On l'appelle aussi route de l'année car possède 365 virages, appelés ici les caracoles (escargots) de villavicencio, la photo jointe. La descente ensuite est de 22km sur la vallée d'Uspallata avec des paysages sublimes, à droite les Andes où culminent 3 sommets de +6000m et à gauche les montagnes aux couleurs vertes, jaunes, blanches, violettes dûs aux minerais. On peut d'ailleurs aussi visiter les anciennes mines de paramillos (compter bien 2h de visite), puis les fours qu'avait utilisé San Martin pour forger ses armes.
Seul bémol pour les cyclistes, pour arriver à l'hotel de Villavicencio (anciens thermes fermés en 1978 et appartenant à Danone) on doit emprunter une route sans grand intérêt sur pas loin de 50km de Mendoza, toute droite, désertique traversant le début de la réserve de Villavicencio (67000 hectares) et ce n'est pas marrant en vélo. Après l'hotel les paysages sont somptueux et font oublier la dureté de la montée...
Pardon pour l'oubli de cette route, qu'avait traversé alors le dakar en 2009 (mais dans l'autre sens d'Uspallata jusqu'à Mendoza, et seulement les camions !!!) que j'adore et que je fais systématiquement visiter à mes hotes...
Quant à la route 13 ! je possède sur Mendoza une entreprise de location de motos type enduro et nous effectuons fréquemment ce circuit en coupant la route 13 au niveau du cerro pelado pour rejoindre le panorama de Paramillo à 3200m, les vues sont extraordinaires, mais le off-road est de mise ! En vélo il vaut mieux continuer la route 13 jusqu'à Uspallata, mais du coup on rate les caracoles... dur choix !
A bientôt et merci Zyrtex pour avoir réparé l'oubli PS : ceci étant, la route 7 qui part simplement de Mendoza pour rejoindre Uspallata est en dur, de très bonne qualité, et les paysages n'en sont pas moins beaux... ;-)
Quant à la route 13 ! je possède sur Mendoza une entreprise de location de motos type enduro et nous effectuons fréquemment ce circuit en coupant la route 13 au niveau du cerro pelado pour rejoindre le panorama de Paramillo à 3200m, les vues sont extraordinaires, mais le off-road est de mise ! En vélo il vaut mieux continuer la route 13 jusqu'à Uspallata, mais du coup on rate les caracoles... dur choix !
A bientôt et merci Zyrtex pour avoir réparé l'oubli PS : ceci étant, la route 7 qui part simplement de Mendoza pour rejoindre Uspallata est en dur, de très bonne qualité, et les paysages n'en sont pas moins beaux... ;-)
Mendoza, du vin du Soleil, les Andes... la vie est dure...
... que de bon conseils tout sa! merci à vous!
j'ai bien noté l'alternative à la route 7 ( 13/ 52) jusqu'a uspallata. Encore quelques questions! : Quelle route me conseillez vous de B.A à mendoza (mis à part la 7) ? quels sont les endroits qui valent le détour sur ce tronçon la? j'aimerais visiter le pays des gauchos comme il se doit!
Et sinon: que pensez vous de Cabo Polonio en uruguay? village de hippie sans ��lectricité à ce que j'en sais (pas les hippies le village ^^). Attrape touristes peuplé d'européens perchées, ou bien réel havre de paix à inclure dans ma route?
merci d'avance...
:-)
anaisanais
Whaou ! Le sujet parfait !
Bonjour à tous ! Je suis un peu dans le même cas qu'Anaïs : Avec un ami, nous préparons pour juin 2012 un parcours en vélo couché de Santiago à Cuzco. Nous sommes (entre autre) en train d'établir notre itinéraire et voudrions le faire assez précis puisque nous roulerons pour le Don du Sang et aurons donc quelques contraintes de dates dans les villes principales.
Je suis donc intéressé par les retour d'expérience sur ces routes et notamment la route Santiago Mendoza. Combien de temps doit on prévoir, sachant que ce sera le tout début de notre périple et nos premiers kilomètres en vélo couché. Avez vous une idée de la dénivelée ? (probablement route 7)
Stephanito, si on peut avoir aussi tes coordonnée (si je n'abuse pas trop) pour avoir des "contacts de secours" si problème lors de notre passage, je suis très intéressé aussi...
Merci d'avance !
Pierre
Je suis donc intéressé par les retour d'expérience sur ces routes et notamment la route Santiago Mendoza. Combien de temps doit on prévoir, sachant que ce sera le tout début de notre périple et nos premiers kilomètres en vélo couché. Avez vous une idée de la dénivelée ? (probablement route 7)
Stephanito, si on peut avoir aussi tes coordonnée (si je n'abuse pas trop) pour avoir des "contacts de secours" si problème lors de notre passage, je suis très intéressé aussi...
Merci d'avance !
Pierre
Bonjour Pierre,
Je n'ai pas fait le trajet (pas encore...) mais tu montes assez bien en altitude. Je ne vous conseillerais pas de commencer par là si vous commencez seulement le vélo couché là-bas!
Pourquoi ne pas rouler en vélo couché d'ici là? Il vous reste un paquet de mois. Les muscles ne sont pas les même en vélo couché et en vélo droit... et en côte on est souvent plus lent que les vélos droits, vous avez donc intérêt à rouler déjà avant.... et puis pour acquérir l'équilibre à faible vitesse aussi.
Vous roulez pour la même association que Julien et Marion?
Nous nous croiserons peut-être. Selon mes estimations actuelles (absolument pas précises à moins de 2-3mois :p) nous arriverions vers Santiago début avril mais nous serons probablement plus lents que vous d'ici Cuzco, on risque de faire pas mal de détours dans tout les sens.
Bonne préparation.
(vous avez un blog?)
Je n'ai pas fait le trajet (pas encore...) mais tu montes assez bien en altitude. Je ne vous conseillerais pas de commencer par là si vous commencez seulement le vélo couché là-bas!
Pourquoi ne pas rouler en vélo couché d'ici là? Il vous reste un paquet de mois. Les muscles ne sont pas les même en vélo couché et en vélo droit... et en côte on est souvent plus lent que les vélos droits, vous avez donc intérêt à rouler déjà avant.... et puis pour acquérir l'équilibre à faible vitesse aussi.
Vous roulez pour la même association que Julien et Marion?
Nous nous croiserons peut-être. Selon mes estimations actuelles (absolument pas précises à moins de 2-3mois :p) nous arriverions vers Santiago début avril mais nous serons probablement plus lents que vous d'ici Cuzco, on risque de faire pas mal de détours dans tout les sens.
Bonne préparation.
(vous avez un blog?)
Faites que le rêve dévore votre vie afin que la vie ne dévore pas votre rêve (Antoine de Saint Exupéry)
Voyage en Amérique du Sud à vélo couché: http://verslhorizon.wordpress.com Mon voyage au Pérou: http://angeauperou.over-blog.com
Voyage en Amérique du Sud à vélo couché: http://verslhorizon.wordpress.com Mon voyage au Pérou: http://angeauperou.over-blog.com
Bonjour !... et merci pour cette réponse rapide !
En fait, concernant la préparation, on a une petite difficulté supplémentaire... Je suis actuellement en Inde pour 8 mois (jusque février) puis repars pour le Nicaragua 3 mois presque jusqu'au départ ! 😄 mais oui, oui, nous nous débrouillerons pour faire une ou deux centaines de kilomètres en février avec nos vélos couchés tout neufs !
Pour ce qui est du blog, il est en pleine construction, tout comme nos dossiers de présentation. Le projet muri depuis longtemps mais nous venons tout juste de nous décider pour le Don du Sang et c'est ce qu'il manquait pour lancer l'engrenage. Maintenant on est à fond dans la préparation ! Je vous donne l'adresse du blog dès que possible. D'ici là, tu peux jeter un oeil si ça t'intéresse sur http://deuxmainsunmonde.gth.cc, mon blog de ce projet de deux ans autour du monde et particulièrement sur l'onglet VéloçAmérica où tu auras un peu plus d'infos...
Et oui, nous roulerons bien pour les Voyageurs au Grand Coeur, l'association fondée par Julien qui nous a "recruté" 😉 après que nous ayons pris contact avec lui suite à la découverte de ses bouquins ! Ta route les a déjà croisé ?
J'espère effectivement qu'on se croiseras sur la route ! Bonne chance pour votre projet et je suis toujours preneur si tu trouves des infos intéressantes...
PS : le lien vers ton blog dans ta signature ne semble pas marcher...
En fait, concernant la préparation, on a une petite difficulté supplémentaire... Je suis actuellement en Inde pour 8 mois (jusque février) puis repars pour le Nicaragua 3 mois presque jusqu'au départ ! 😄 mais oui, oui, nous nous débrouillerons pour faire une ou deux centaines de kilomètres en février avec nos vélos couchés tout neufs !
Pour ce qui est du blog, il est en pleine construction, tout comme nos dossiers de présentation. Le projet muri depuis longtemps mais nous venons tout juste de nous décider pour le Don du Sang et c'est ce qu'il manquait pour lancer l'engrenage. Maintenant on est à fond dans la préparation ! Je vous donne l'adresse du blog dès que possible. D'ici là, tu peux jeter un oeil si ça t'intéresse sur http://deuxmainsunmonde.gth.cc, mon blog de ce projet de deux ans autour du monde et particulièrement sur l'onglet VéloçAmérica où tu auras un peu plus d'infos...
Et oui, nous roulerons bien pour les Voyageurs au Grand Coeur, l'association fondée par Julien qui nous a "recruté" 😉 après que nous ayons pris contact avec lui suite à la découverte de ses bouquins ! Ta route les a déjà croisé ?
J'espère effectivement qu'on se croiseras sur la route ! Bonne chance pour votre projet et je suis toujours preneur si tu trouves des infos intéressantes...
mais oui, oui, nous nous débrouillerons pour faire une ou deux centaines de kilomètres en février avec nos vélos couchés tout neufs !
Bon effectivement avec ton emploi du temps pas évident d'en faire beaucoup... mais je te conseille d'en faire un max avant en février. Avec 200km tu rouleras bien (question équilibre)... mais tu risques encore de guidonner en côtes à faible vitesse. Je vous conseille les chaussures à cales, pas pour les 200 premiers km mais après ça aide nettement et c'est mieux pour les genoux de tirer et pousser, surtout en côtes. ça évite aussi de devoir maintenir le pied en l'air et que le pied ne partent dans tout les sens par moment (j'ai testé en prenant une bordure assez vite, les pieds on tendance à quitter les pédales sans cales).
On les a croisé au festival du voyage à vélo à Paris. C'est chouette que vous ayez décidé de rouler pour leur association.
Nous on roule "égoïstement", pour un premier grand voyage je ne voulais pas de "contraintes".
Et maintenant? Sinon tu tapes simplement vagabondange dans google... et puis de ce blog seras redirigé vers le nouveau blog: http://verslhorizon.wordpress.com/
J'ai été voir sur ton site... c'est pas un peu juste 3 mois pour aller jusqu'à Cuzco? Vous faites au plus direct? C'est sûr... vous devriez nous dépasser ou au moins rattraper.
Rassure-moi, tu ne pars pas avec le vélo bleu en photo? Vous avez choisi des "randonneurs"?
(Tu peux passer en privé si tu veux, on sort du sujet de discussion)
Bon effectivement avec ton emploi du temps pas évident d'en faire beaucoup... mais je te conseille d'en faire un max avant en février. Avec 200km tu rouleras bien (question équilibre)... mais tu risques encore de guidonner en côtes à faible vitesse. Je vous conseille les chaussures à cales, pas pour les 200 premiers km mais après ça aide nettement et c'est mieux pour les genoux de tirer et pousser, surtout en côtes. ça évite aussi de devoir maintenir le pied en l'air et que le pied ne partent dans tout les sens par moment (j'ai testé en prenant une bordure assez vite, les pieds on tendance à quitter les pédales sans cales).
On les a croisé au festival du voyage à vélo à Paris. C'est chouette que vous ayez décidé de rouler pour leur association.
Nous on roule "égoïstement", pour un premier grand voyage je ne voulais pas de "contraintes".
Et maintenant? Sinon tu tapes simplement vagabondange dans google... et puis de ce blog seras redirigé vers le nouveau blog: http://verslhorizon.wordpress.com/
J'ai été voir sur ton site... c'est pas un peu juste 3 mois pour aller jusqu'à Cuzco? Vous faites au plus direct? C'est sûr... vous devriez nous dépasser ou au moins rattraper.
Rassure-moi, tu ne pars pas avec le vélo bleu en photo? Vous avez choisi des "randonneurs"?
(Tu peux passer en privé si tu veux, on sort du sujet de discussion)
Faites que le rêve dévore votre vie afin que la vie ne dévore pas votre rêve (Antoine de Saint Exupéry)
Bon, j'avais parcouru vite fait et juste vu un low racer bleu en photo... mais j'ai vu le nazca maintenant, c'est mieux :p
Ehéh ! Vélos pas encore décidé, mais oui ils seront adaptés ! --> Suite en MP
Pour revenir au sujet de discussion en répondant à ta question, oui, pour des questions de contraintes scolaire de David (oui, oui, on est encore jeunes 😉) on va etre obligé de respecter ces trois mois. Alors en fait, là je suis en plein établissement de l'itinéraire notamment à partir de tous les témoignages que je peux recueillir (je le publie pour ceux que ça intéresse dès qu'il sera un peu abouti) mais oui, dans l'idée on fait assez direct mais les étapes restent raisonnables ce qui devrait nous laisser le temps de... prendre un peu le temps si on prend un peu d'avance sur certaines parties...
En bref, ça devrait être jouable et bien agréable quand même ! 😎
Bonne route !
Pierre
Pour revenir au sujet de discussion en répondant à ta question, oui, pour des questions de contraintes scolaire de David (oui, oui, on est encore jeunes 😉) on va etre obligé de respecter ces trois mois. Alors en fait, là je suis en plein établissement de l'itinéraire notamment à partir de tous les témoignages que je peux recueillir (je le publie pour ceux que ça intéresse dès qu'il sera un peu abouti) mais oui, dans l'idée on fait assez direct mais les étapes restent raisonnables ce qui devrait nous laisser le temps de... prendre un peu le temps si on prend un peu d'avance sur certaines parties...
En bref, ça devrait être jouable et bien agréable quand même ! 😎
Bonne route !
Pierre
Bonjour Stephanito, ton message date de cinq ans mais peut-être que rien n'a changé. Nous partons le 24 novembre de Valparaiso à moto pour rejoindre Iguazu en passant par Mendoza. Quelle est la route la plus belle de Uspallata vers Mendoza, la 7, 13 ou 52. Que prendrais tu comme itinéraire pour rejoindre Iguazu , pistes, routes. Le passage de la frontiére entre le Chili et l'Argentine peut-il se faire par le Cristo Redentor.
Cordialement
Holà,
Pour info.
Il y a une semaine la route entre Santiago et Mendoza etait ouverte, aucun pb et de la neige seulement sur les sommets.
Par contre l'accès au Christ était fermé.
Attention au passage de la frontière, c'est ouvert seulement la journee (horaires de bureaux). Il peut y avoir du monde, mieux vaut prévoir d'y passer dans la matinée.
CLEMENT Valparaiso
Attention au passage de la frontière, c'est ouvert seulement la journee (horaires de bureaux). Il peut y avoir du monde, mieux vaut prévoir d'y passer dans la matinée.
CLEMENT Valparaiso
Hola
Uspallata Mendoza par Villavicencio et la 52 est beaucoup plus sympathique que la 7.
La 13 existe-elle vraiment ? J ai essayé de la prendre à la sortie de Mendoza...15 kms d horreurs et j ai fait demi tour...
2 routes plus au nord existent. Depuis la limite de province Mendoza San Juan , une piste va vers l est sud est vers Pedernal et Villa media agua sur la 40. Elle est cependant fermé depuis 2 ans sans que je sache pourquoi et si elle est quand méme transitable à moto. L autre piste au nord puis à l est est par Calingasta pour rejoindre ensuite la 40 au nord de san juan..
Suerte
2 routes plus au nord existent. Depuis la limite de province Mendoza San Juan , une piste va vers l est sud est vers Pedernal et Villa media agua sur la 40. Elle est cependant fermé depuis 2 ans sans que je sache pourquoi et si elle est quand méme transitable à moto. L autre piste au nord puis à l est est par Calingasta pour rejoindre ensuite la 40 au nord de san juan..
Suerte
Non désolé je suis très rarement sur Santiago.
Il faut 2 heures a peu pres. Bon, pas d'autres routes posibles que l'autoroute, il faut la prendre dans tous les cas sur plusieurs tronçons.
Oui, on peut passer entierement par le col du Cristo redentor...une fois que la neige a fondu...pas avant décembre et jusqu'à la premiere chute de neige de l'automne.
Une fois descendu le col du côté Argentin, il te faudra rebrousser chemin pour passer la guérite de Gendarmeria Nacional dans le sens Chili-Argentine qui se trouve à la sortie du tunnel.
Passer la frontiere Arg-Chi peut être trés long de 1 heures à 10 heures d'attente certains jours fériés. L'affluence de touriste Argentin d 'achats au Chili est responsable du problème...avec des douaniers Argentins tatillons pour leurs citoyens.
Tu peux t'attendre à de désagréables surprises...casi quotidiennes.
Notre prévision est de passer le col le 25 novembre 2016, est ce que c'est possible.
Bien sûr, la frontiere est ouverte 24/24H 200 m avant l'entrée du tunnel côté Chilien, une piste monte sur la droite, elle va au col du Cristo redentor. Cette piste n'est pas déneigé, elle est trés peu fréquenté mais transitable si la neige a fondu...et il n'est pas certain qu'elle est toute fondue à cette date. La piste qui monte au col du còté Argentin est beaucoup plus fréquentée mais là aussi, c'est la neige qui pourrait causer un problème au 25 nov. C'est difficile de te dire à l'avance et je ne crois pas que les autorités Arg ou Chi peuvent te renseigner...Ça ne les interesse pas...
Nous passerons la frontière du Chili vers l'Argentine. Quand tu dis de rebrousser chemin pour passer la frontière c'est de reprendre la N7 vers l'entrée du tunnel pour l'Argentine.
Oui, c'est ça, gendarmeria te demande combien de passagers et te donne un papier de transit à faire tamponner au complejo fronterizo de los horcones (douanes et polices) que tu donneras au controle de gendarmeria de punta de vacas plus bas dans la vallée. Ils vérifient également que tu as une assurance resp civil (que tu peuxx acheter au complejo Chilien los Libertadores) Saludos
Bien sûr, la frontiere est ouverte 24/24H 200 m avant l'entrée du tunnel côté Chilien, une piste monte sur la droite, elle va au col du Cristo redentor. Cette piste n'est pas déneigé, elle est trés peu fréquenté mais transitable si la neige a fondu...et il n'est pas certain qu'elle est toute fondue à cette date. La piste qui monte au col du còté Argentin est beaucoup plus fréquentée mais là aussi, c'est la neige qui pourrait causer un problème au 25 nov. C'est difficile de te dire à l'avance et je ne crois pas que les autorités Arg ou Chi peuvent te renseigner...Ça ne les interesse pas...
Nous passerons la frontière du Chili vers l'Argentine. Quand tu dis de rebrousser chemin pour passer la frontière c'est de reprendre la N7 vers l'entrée du tunnel pour l'Argentine.
Oui, c'est ça, gendarmeria te demande combien de passagers et te donne un papier de transit à faire tamponner au complejo fronterizo de los horcones (douanes et polices) que tu donneras au controle de gendarmeria de punta de vacas plus bas dans la vallée. Ils vérifient également que tu as une assurance resp civil (que tu peuxx acheter au complejo Chilien los Libertadores) Saludos
Si je te comprends bien il faut passer la frontière un jour de semaine et très probablement le matin. Nous partirons de Valparaiso le vendredi 25 au matin pour être au premier poste de douane avant midi.
Merci de ton aide
Malheureusement je ne pense pas avoir le temps de m'arrêter sur Mendoza pour te rendre Visite car nous avons un timing très serré les deux premières semaines après nous ralentirons. Nous repasserons par Mendoza en fin de voyage vers le début Mars 2017 et j'essayerai de rentrer de nouveau en contact avec toi.
Cordialement
Philippe
Log in first, then come back to this page.
You might also like
More discussions
Hi everyone,
We're planning a trip to southern Chile in November. Here's our tentative itinerary:
Day 1: Arrival in Santiago, then a flight the next day to Balmaceda where we'll pick up a rental car to reach Coyhaique.
Day 3: Walk in the Coyhaique National Reserve, then continue to Puerto Chacabuco. Return to Coyhaique for the second night.
Day 4: Drive to Villa Cerro Castillo for a hike in the national park. Continue to Puerto Tranquilo and stay there for 3 nights.
Day 5: Boat tour on Laguna San Rafael.
Day 6: Day trip to Monte San Valentin Glacier.
Day 7: Excursion to the Marble Chapels, then drive to Puerto Guadal. We'll stay there for 3 nights.
Day 8: Walk along Lago Carrera and return to Puerto Guadal.
Day 9: Rio Baker Valley and, if possible, a glacier excursion.
Day 10: Drive to Cochrane and hike in Tamango National Reserve. We'll stay 2 nights in Cochrane.
Day 11: Walk in the Chacabuco Valley.
Day 12: Drive to Caleta Tortel. We'll stay there for 2 nights.
Day 13: Cruise in the Rio Baker delta.
Day 14: Return to Cochrane.
Day 15: Return to Balmaceda in two stages.
Day 16: Continue the return journey.
Day 17: Return the rental car and head back to Santiago.
After this, we're also planning to explore northern Santiago. I'll post about that part once I have a clearer idea of the route.
What do you think of this itinerary? Is it doable in 17 days? Thanks in advance for your tips and recommendations. martine
After this, we're also planning to explore northern Santiago. I'll post about that part once I have a clearer idea of the route.
What do you think of this itinerary? Is it doable in 17 days? Thanks in advance for your tips and recommendations. martine
Hi everyone! So happy to be back on this forum—it’s packed with such useful info! 🙂 My husband and I are planning a 2.5-week self-drive trip to Colombia at the end of the year, including some domestic flights. My first question is: is it possible, easy, and safe to do a road trip in Colombia?
Below is our draft itinerary (with questions at each stop):
29/11: France → Colombia. Overnight in Bogotá. 30/11: Exploring Bogotá: La Candelaria and Montserrate. 01/12: Gold Museum (closed on Mondays). Drive to Zipaquirá (1.5 hrs) to visit the Salt Cathedral. Then drive to Villa de Leyva (3 hrs). Explore the town. Overnight in Villa de Leyva. 02/12: Return to Bogotá via Laguna de Guatavita (5 hrs). Is it worth the detour? Overnight in Bogotá. 03/12: Flight to Pereira. Drive to Salento. Overnight in Salento. 04/12: Cocora Valley (hike among the wax palms) followed by a drive around the area. Are there any waterfalls or other sights nearby? 05/12: Visit a coffee finca—any recommendations? Then explore the surroundings: Filandia, Manizales, waterfalls? Hot springs? Which ones? 06/12: Flight to Medellín. 07/12: Exploring Medellín: Centro, Plaza Botero, Comuna 13. How do you visit Comuna 13? Is it easy to get around Medellín? Metro? Buses? 08/12: Drive to Guatapé (2 hrs). Visit the town, stroll around the lake, then El Peñol. Overnight in Guatapé. 09/12: Return to Medellín. 10/12: Flight to Santa Marta. Drive to a hotel near Tayrona Park. 11/12: Tayrona—El Zaino entrance. 12/12: Tayrona—Palangana entrance, then Bahia Concha and Santa Marta. What do you think? 13/12: Drive to Minca (45 mins). Can we reach the village by car? Pozo Azul and Marinka waterfalls. Overnight in Minca (or back in Tayrona?). 14/12: Drive to Puerto Nao (5 hrs). Stop in Ciénaga on the way + boat tour in Nueva Venecia and/or Buena Vista? Not enough time? Overnight in Puerto Nao. 15/12: Exploring Cartagena: Centro, Getsemaní, the walls + La Boquilla if we have time. 16/12: La Boquilla (is it really worth it?) if we didn’t have time yesterday, then back to the beach. 17/12: Return to France.
So, what do you think? Is this doable, or should we tweak it? Thanks in advance for your invaluable feedback and tips! 🙂
Below is our draft itinerary (with questions at each stop):
29/11: France → Colombia. Overnight in Bogotá. 30/11: Exploring Bogotá: La Candelaria and Montserrate. 01/12: Gold Museum (closed on Mondays). Drive to Zipaquirá (1.5 hrs) to visit the Salt Cathedral. Then drive to Villa de Leyva (3 hrs). Explore the town. Overnight in Villa de Leyva. 02/12: Return to Bogotá via Laguna de Guatavita (5 hrs). Is it worth the detour? Overnight in Bogotá. 03/12: Flight to Pereira. Drive to Salento. Overnight in Salento. 04/12: Cocora Valley (hike among the wax palms) followed by a drive around the area. Are there any waterfalls or other sights nearby? 05/12: Visit a coffee finca—any recommendations? Then explore the surroundings: Filandia, Manizales, waterfalls? Hot springs? Which ones? 06/12: Flight to Medellín. 07/12: Exploring Medellín: Centro, Plaza Botero, Comuna 13. How do you visit Comuna 13? Is it easy to get around Medellín? Metro? Buses? 08/12: Drive to Guatapé (2 hrs). Visit the town, stroll around the lake, then El Peñol. Overnight in Guatapé. 09/12: Return to Medellín. 10/12: Flight to Santa Marta. Drive to a hotel near Tayrona Park. 11/12: Tayrona—El Zaino entrance. 12/12: Tayrona—Palangana entrance, then Bahia Concha and Santa Marta. What do you think? 13/12: Drive to Minca (45 mins). Can we reach the village by car? Pozo Azul and Marinka waterfalls. Overnight in Minca (or back in Tayrona?). 14/12: Drive to Puerto Nao (5 hrs). Stop in Ciénaga on the way + boat tour in Nueva Venecia and/or Buena Vista? Not enough time? Overnight in Puerto Nao. 15/12: Exploring Cartagena: Centro, Getsemaní, the walls + La Boquilla if we have time. 16/12: La Boquilla (is it really worth it?) if we didn’t have time yesterday, then back to the beach. 17/12: Return to France.
So, what do you think? Is this doable, or should we tweak it? Thanks in advance for your invaluable feedback and tips! 🙂
Hi there, I’ll be in Brazil from December 10th to the end of February.
I’ve sketched out a rough itinerary but I’m not sure how to arrange it—considering the climate, year-end holidays, and Carnival.
Basically, I’m thinking of the Amazon, the Northeast coast with Lençóis Maranhenses National Park (but skipping Chapada Diamantina),
Ouro Preto, Paraty, and Ilha Grande—but no Rio visit.
Is this doable in 3 months?
Which direction should I take for this itinerary?
Thanks in advance!
Hi everyone, does anyone know the agency Ventura Travel Agency (not ventura travel)? After lots of research and quotes, it’s the only one offering Uyuni at a reasonable price while meeting all the criteria: transfer to the border, private-room accommodation, and a very fair rate. Other agencies or guides either offer shared rooms, no border transfer, or prices that are way too high. But I’d love to hear some reviews about this agency. Thanks in advance!
Hi everyone,
We're planning a trip to Chile to visit the Atacama Desert and then head toward Putre, Lauca, Salar de Surire, etc.
Which would be the better time to go, April or November?
Is an SUV enough?
Looking forward to your tips!
Hi, I'm looking for a local agency in Uyuni to do the trip and tours from Uyuni to San Pedro de Atacama. Thanks for sharing your experience!
Hi there,
Could you recommend any car rental agencies in Calama and Punta Arenas? Best regards,
Could you recommend any car rental agencies in Calama and Punta Arenas? Best regards,
Hi everyone, French travelers in Chile—what credit cards do you use for your various car rentals in the country? I’m traveling in September and was planning to switch my regular debit card (a VISA PREMIER in deferred debit mode) for the deposit guarantee.
My rentals are with Figal in Punta Arenas, Econautos in Arica, and Chilean Rent a Car in Temuco, and all of them want the deposit on a credit card. For me, deferred debit *should* work, but I’ve read comments saying the opposite.
How’s it actually working on the ground with these rental companies right now? Will a deferred debit card work, or not at all?
In France, banks don’t issue credit cards, right—or am I mistaken?
Thanks for your help!
My rentals are with Figal in Punta Arenas, Econautos in Arica, and Chilean Rent a Car in Temuco, and all of them want the deposit on a credit card. For me, deferred debit *should* work, but I’ve read comments saying the opposite.
How’s it actually working on the ground with these rental companies right now? Will a deferred debit card work, or not at all?
In France, banks don’t issue credit cards, right—or am I mistaken?
Thanks for your help!
Hi everyone, is it still possible to travel in Ecuador outside the Amazon region? If so, do you have a reliable agency to recommend? All your recent experiences from the past few months would be greatly appreciated. Thanks so much
Hi,
We’re heading to Buenos Aires for 3 days in November and would like to do a guided tour of a few neighborhoods. There are "free" tours, but none in French. Does anyone have a guide to recommend so we can really get to know the city beyond just the architecture?
Thanks
Hi there,
I’m desperately looking for info on the schedules and routes of (shared) boats to visit the islands of Lake Titicaca.
From what I’ve found, there’s a *combi* (bus) that leaves from Puno to go to Llachon. Where do you catch it? What are the schedules and frequency? Does it take about 1 hour?
Then in Llachon, you can take a boat to Amantani (45 min). Same question—where do you check for frequency and schedule? After that, from Amantani, boats go to Taquile and then Uros. Do you have enough time to visit the islands between two boats? Frequency and schedule?
The goal is to do this tour independently (no agency) over 2 days. Thanks for any tips you might have!
Then in Llachon, you can take a boat to Amantani (45 min). Same question—where do you check for frequency and schedule? After that, from Amantani, boats go to Taquile and then Uros. Do you have enough time to visit the islands between two boats? Frequency and schedule?
The goal is to do this tour independently (no agency) over 2 days. Thanks for any tips you might have!
Hey everyone,
I just got back from a trip to Bolivia and wow—what a wake-up call. It’s not the easiest country, but it’s absolutely stunning.
I started with Isla del Sol, perfect for easing into the altitude at a relaxed pace. Try to stay in the northern part of the island—it’s quieter and the views are insane. And the trout there? Unreal. Quick tip: bring cash in small bills; they almost never have change, and cards are rarely accepted.
Next up, La Paz. The city’s pretty wild, built in every direction. I did a few hikes in the area, including the famous Charquini Lagoon (the blue lake) at over 5,000 m—let’s just say I struggled 😅 but it was so beautiful it was totally worth it.
After that, I headed to Sajama. It’s cool, especially for the hot springs, and I stayed in Tomarapi. But honestly, if you’re short on time, you can skip it without too many regrets.
The highlight of the trip: the Salar. I did it starting from Tupiza, and I *highly* recommend going Tupiza → Uyuni. Way less crowded at the start and the landscapes are super varied. For the tour, I used SplitYourGuide to find a group, and it worked out great. Super handy for splitting costs and meeting people.
I wrapped up in Sucre—this city is gorgeous, all white, with such a chill vibe. And the salteñas + ice cream? Next level 😋
Bottom line: Bolivia’s a bit rough around the edges, sometimes exhausting (shoutout to the altitude), but it’s 1000% worth it.
If you’ve got questions or need tips, I’m happy to help! Martin
I just got back from a trip to Bolivia and wow—what a wake-up call. It’s not the easiest country, but it’s absolutely stunning.
I started with Isla del Sol, perfect for easing into the altitude at a relaxed pace. Try to stay in the northern part of the island—it’s quieter and the views are insane. And the trout there? Unreal. Quick tip: bring cash in small bills; they almost never have change, and cards are rarely accepted.
Next up, La Paz. The city’s pretty wild, built in every direction. I did a few hikes in the area, including the famous Charquini Lagoon (the blue lake) at over 5,000 m—let’s just say I struggled 😅 but it was so beautiful it was totally worth it.
After that, I headed to Sajama. It’s cool, especially for the hot springs, and I stayed in Tomarapi. But honestly, if you’re short on time, you can skip it without too many regrets.
The highlight of the trip: the Salar. I did it starting from Tupiza, and I *highly* recommend going Tupiza → Uyuni. Way less crowded at the start and the landscapes are super varied. For the tour, I used SplitYourGuide to find a group, and it worked out great. Super handy for splitting costs and meeting people.
I wrapped up in Sucre—this city is gorgeous, all white, with such a chill vibe. And the salteñas + ice cream? Next level 😋
Bottom line: Bolivia’s a bit rough around the edges, sometimes exhausting (shoutout to the altitude), but it’s 1000% worth it.
If you’ve got questions or need tips, I’m happy to help! Martin
hi,
I was planning to go to Réunion and stay in half-board accommodation with non-professionals, but it seems that’s not really the custom there—or maybe my budget isn’t big enough.
So, since I’ve already traveled around Ecuador and Peru, I’m now looking at Argentina, especially for its mountains (like the ones in Réunion that tempted me, even though—frustratingly—I could only admire them from below).
I plan to get around by bus and don’t know in advance where I’ll sleep, so I won’t book ahead. If I like a place, I might stay for several days.
I know that in Chile, it’s easy to find half-board accommodation, but what about in Argentina?
I’d like to stay with locals in half-board without it being a professional setup. I’m not sure if this is common practice there. It’s up to me to find someone willing to host me. What do you think? What would be a fair price (keeping in mind that 40 to 50 € is the max I can spend on accommodation, breakfast, and dinner)?
Looking forward to your feedback.
Best regards,
I was planning to go to Réunion and stay in half-board accommodation with non-professionals, but it seems that’s not really the custom there—or maybe my budget isn’t big enough.
So, since I’ve already traveled around Ecuador and Peru, I’m now looking at Argentina, especially for its mountains (like the ones in Réunion that tempted me, even though—frustratingly—I could only admire them from below).
I plan to get around by bus and don’t know in advance where I’ll sleep, so I won’t book ahead. If I like a place, I might stay for several days.
I know that in Chile, it’s easy to find half-board accommodation, but what about in Argentina?
I’d like to stay with locals in half-board without it being a professional setup. I’m not sure if this is common practice there. It’s up to me to find someone willing to host me. What do you think? What would be a fair price (keeping in mind that 40 to 50 € is the max I can spend on accommodation, breakfast, and dinner)?
Looking forward to your feedback.
Best regards,
Hi everyone,
We’re heading to Patagonia for three weeks in November, starting from Coyhaique in Chile.
We won’t have a car, and I’m struggling to find information about transportation options for a few parts of the itinerary we’d like to do:
1) From Perito Moreno (the town, near Los Antiguos), we’d like to travel down Ruta 40 to visit Perito Moreno National Park and then cross into Chile via the Paso Roballos (at the latitude of Bajo Caracoles) to reach the road to Cochrane. Without a car, it seems we’ll need to use private agencies to get to the national park—do you have any recommendations or suggestions? Also, does anyone know if it’s possible to cross into Chile via Paso Roballos (from Bajo Caracoles) without a rental car? That is, without having to go all the way down to El Chaltén or back up toward Perito Moreno/Los Antiguos, etc.?
2) The second stretch that seems a bit tricky (though still easier, in theory) is from Caleta Tortel to Villa O’Higgins on the Chilean side. Do we have to go back through Cochrane, or are there ways to get directly from Tortel to Villa O’Higgins?
3) Finally, we’d like to hike into Argentina (El Chaltén) from O’Higgins. Any recommendations for this? Do we need to go through an agency? What’s the estimated duration of the trek?
As you’ve probably gathered, we want to visit some off-the-beaten-path spots but don’t have a car, so we’re looking for the best possible compromises.
Thanks so much in advance for all your suggestions! Thomas
1) From Perito Moreno (the town, near Los Antiguos), we’d like to travel down Ruta 40 to visit Perito Moreno National Park and then cross into Chile via the Paso Roballos (at the latitude of Bajo Caracoles) to reach the road to Cochrane. Without a car, it seems we’ll need to use private agencies to get to the national park—do you have any recommendations or suggestions? Also, does anyone know if it’s possible to cross into Chile via Paso Roballos (from Bajo Caracoles) without a rental car? That is, without having to go all the way down to El Chaltén or back up toward Perito Moreno/Los Antiguos, etc.?
2) The second stretch that seems a bit tricky (though still easier, in theory) is from Caleta Tortel to Villa O’Higgins on the Chilean side. Do we have to go back through Cochrane, or are there ways to get directly from Tortel to Villa O’Higgins?
3) Finally, we’d like to hike into Argentina (El Chaltén) from O’Higgins. Any recommendations for this? Do we need to go through an agency? What’s the estimated duration of the trek?
As you’ve probably gathered, we want to visit some off-the-beaten-path spots but don’t have a car, so we’re looking for the best possible compromises.
Thanks so much in advance for all your suggestions! Thomas
Hi,
we’re planning a round trip from San Pedro de Atacama, Chile, to Salta, Argentina, in two months. On the way there, we’ll take the northern route via Susques, Route 27, then 52. But for the return, we were thinking of taking the southern route via San Antonio de los Cobres, Route 51, then 23. Is it similar to the northern route in terms of road surface? How busy is it, and are there gas stations? Basically, should we be worried about doing it in an SUV that’s supposedly 4x4 but has regular road tires and no second spare wheel, obviously...
I’ve seen that we can stop over in San Antonio de los Cobres.
Thanks for your feedback.
Raf.
Hi,
we’ll be in Calama at the end of March 2026, and I’m looking for a reliable car rental there for a 7-day road trip to Salta, Argentina. But I’m struggling with the car rental agencies in Calama because the reviews can be scary. I saw Gyg, which has great ratings, but I’m a bit wary (5/5 from 59 reviews—either the guy’s amazing or it’s fake...), but I can’t find any recent reviews on VF in general.
For Punta Arenas, I booked with Dachelet and didn’t have any issues with email exchanges.
Thanks in advance.
Raf.
Hi everyone!
I’m planning the trip of my dreams for next November—Chile! I’d love to get your thoughts on my potential itinerary. I know it’s a big investment in terms of both time and money, so every bit of feedback, suggestion, or info helps immensely. Thank you in advance!!
1-Flight to Santiago
2-Explore Santiago
3-Explore Santiago
4-Bus from STG to Valpo (2h) + visit Valparaíso + night in Viña
5-Visit Valparaíso + bus back to STG (2h)
6-Flight to Calama + bus to San Pedro + explore and acclimate in San Pedro + car rental in the afternoon (+Chaxa?)
7-(Very early) Valle del Arcoíris + Laguna Cejar + Valle de la Luna
8-Laguna Miñiques & Miscanti + Salar de Talar + Laguna Tuyajto
9-Geysers El Tatio early in the morning + Cañón de Guatín + return car
10-Excursion to Salar de Uyuni
11-Excursion to Salar de Uyuni
12-Excursion to Salar de Uyuni
13-Excursion to Salar de Uyuni + return to San Pedro for the night
14-Bus to Calama + flight Calama-La Serena + explore La Serena
15-Excursion to Reserva Pingüino + bonus time (sunset at Playa Tongoy or elsewhere...)
16-Rent a car in Pisco Elqui & Vicuña + Observatory
17-Return car in La Serena + flight Santiago & Puerto Montt (4h)
18-Rent a 4x2 car + drive to Temuco (4h)
19-Reserva Nacional Malalcahuello + hike + night in Temuco
20-Parque Nacional Conguillío then drive and night in Pucón
21-Villarrica Volcano
22-Parque Huerquehue
23-Activities on-site
24-Drive to Valdivia + explore and night there
25-Drive to Puerto Varas (via Frutillar, etc.) + activities on-site
26-Salto Las Cascadas + Parque Nacional Vicente Pérez Rosales (Salto del Petrohué) + Canoeing/Rafting?
27-Drive to Parque Alerce Andino (round trip 3h) + hike Sendero Sargazo?
28-Drive to Castro + explore Chiloé and night in Castro
29-Explore Chiloé
30-Explore Chiloé + return to Puerto Varas
31-Drive to Cochamó (1h30) + drive to Hornopirén (2h30)
32-Ferry to Caleta Gonzalo + drive to Chaitén (1h20)
33-Parque Nacional Pumalín, night in Chaitén
34-Drive to Puyuhuapi + Sendero Ventisquero Yelcho?
35-Ventisquero Colgante + drive to Coyhaique
36-Drive to Villa Cerro Castillo
37-Hike Cerro Castillo
38-Drive to Puerto Río Tranquilo
39-Excursion to Glaciar Exploradores
40-Mármol Cathedral + lake activities
41-Drive to Cochrane
42-Parque Patagonia
43-Drive to Chile Chico
44-Ferry Chile Chico-Ibañez + drive to Coyhaique + drop off car
45-Flight to Punta Arenas (1h30) + explore the city
46-Rent a car + drive to Puerto Natales
47-Drive to Torres del Paine in the morning + hike to the base of the towers (return to Puerto Natales for the night)
48-Torres del Paine hike 2 (return to Puerto Natales for the night)
49-Torres del Paine hike 3 (return to Puerto Natales for the night)
50-Drive to Punta Arenas
51-Flight Punta Arenas-Santiago + flight Santiago-Buenos Aires (2h)
52-Explore Buenos Aires
53-Explore Buenos Aires
54-Explore Buenos Aires
55-Flight back to France
I’m planning the trip of my dreams for next November—Chile! I’d love to get your thoughts on my potential itinerary. I know it’s a big investment in terms of both time and money, so every bit of feedback, suggestion, or info helps immensely. Thank you in advance!!
1-Flight to Santiago
2-Explore Santiago
3-Explore Santiago
4-Bus from STG to Valpo (2h) + visit Valparaíso + night in Viña
5-Visit Valparaíso + bus back to STG (2h)
6-Flight to Calama + bus to San Pedro + explore and acclimate in San Pedro + car rental in the afternoon (+Chaxa?)
7-(Very early) Valle del Arcoíris + Laguna Cejar + Valle de la Luna
8-Laguna Miñiques & Miscanti + Salar de Talar + Laguna Tuyajto
9-Geysers El Tatio early in the morning + Cañón de Guatín + return car
10-Excursion to Salar de Uyuni
11-Excursion to Salar de Uyuni
12-Excursion to Salar de Uyuni
13-Excursion to Salar de Uyuni + return to San Pedro for the night
14-Bus to Calama + flight Calama-La Serena + explore La Serena
15-Excursion to Reserva Pingüino + bonus time (sunset at Playa Tongoy or elsewhere...)
16-Rent a car in Pisco Elqui & Vicuña + Observatory
17-Return car in La Serena + flight Santiago & Puerto Montt (4h)
18-Rent a 4x2 car + drive to Temuco (4h)
19-Reserva Nacional Malalcahuello + hike + night in Temuco
20-Parque Nacional Conguillío then drive and night in Pucón
21-Villarrica Volcano
22-Parque Huerquehue
23-Activities on-site
24-Drive to Valdivia + explore and night there
25-Drive to Puerto Varas (via Frutillar, etc.) + activities on-site
26-Salto Las Cascadas + Parque Nacional Vicente Pérez Rosales (Salto del Petrohué) + Canoeing/Rafting?
27-Drive to Parque Alerce Andino (round trip 3h) + hike Sendero Sargazo?
28-Drive to Castro + explore Chiloé and night in Castro
29-Explore Chiloé
30-Explore Chiloé + return to Puerto Varas
31-Drive to Cochamó (1h30) + drive to Hornopirén (2h30)
32-Ferry to Caleta Gonzalo + drive to Chaitén (1h20)
33-Parque Nacional Pumalín, night in Chaitén
34-Drive to Puyuhuapi + Sendero Ventisquero Yelcho?
35-Ventisquero Colgante + drive to Coyhaique
36-Drive to Villa Cerro Castillo
37-Hike Cerro Castillo
38-Drive to Puerto Río Tranquilo
39-Excursion to Glaciar Exploradores
40-Mármol Cathedral + lake activities
41-Drive to Cochrane
42-Parque Patagonia
43-Drive to Chile Chico
44-Ferry Chile Chico-Ibañez + drive to Coyhaique + drop off car
45-Flight to Punta Arenas (1h30) + explore the city
46-Rent a car + drive to Puerto Natales
47-Drive to Torres del Paine in the morning + hike to the base of the towers (return to Puerto Natales for the night)
48-Torres del Paine hike 2 (return to Puerto Natales for the night)
49-Torres del Paine hike 3 (return to Puerto Natales for the night)
50-Drive to Punta Arenas
51-Flight Punta Arenas-Santiago + flight Santiago-Buenos Aires (2h)
52-Explore Buenos Aires
53-Explore Buenos Aires
54-Explore Buenos Aires
55-Flight back to France
Good evening,
We’d love to go in November to enjoy some beautiful beaches for about two weeks, preferably around Bahia, as November/December seems like a great time.
We’ve already traveled to Brazil several times and know the south of Rio as well as the region between São Luís and Fortaleza, and Chapada Diamantina...
What advice would you give us: the south with Itaparica, Morro de São Paulo, Boipeba, Barra Grande—or all four? Or maybe the north?
Thanks in advance for your help
Hi everyone, it’s been a while since I last posted!
First time in South America for me, my wife, and our 7-year-old son. I’ve put together this itinerary and would love to hear your thoughts:
Bogotá 28/07 – 30/07: Arrival. Which neighborhood and outings would you recommend? Flight to
2 Filandia 30/07 – 03/08: (255 €). Waterfalls and horseback riding, Cocora Valley, Hiking, Nearby villages. Flight to 3 Tayrona 03/08 – 07/08: Hotel La Casablanca
Hike with Tierra Nevada and the Kogui village (any feedback?). Return by inner tube for the little one. Short night hike. Second hike to La Piscina, etc., return by 🐎.
4 Cartagena 07/08 – 10/08: Air-conditioned bus. Staying in Getsemaní? Mangroves & the Castle, exploring the city.
5 Bogotá 10/08 – 12/08
Feel free to share your feedback! Have a great day!
Seb
First time in South America for me, my wife, and our 7-year-old son. I’ve put together this itinerary and would love to hear your thoughts:
Bogotá 28/07 – 30/07: Arrival. Which neighborhood and outings would you recommend? Flight to
2 Filandia 30/07 – 03/08: (255 €). Waterfalls and horseback riding, Cocora Valley, Hiking, Nearby villages. Flight to 3 Tayrona 03/08 – 07/08: Hotel La Casablanca
Hike with Tierra Nevada and the Kogui village (any feedback?). Return by inner tube for the little one. Short night hike. Second hike to La Piscina, etc., return by 🐎.
4 Cartagena 07/08 – 10/08: Air-conditioned bus. Staying in Getsemaní? Mangroves & the Castle, exploring the city.
5 Bogotá 10/08 – 12/08
Feel free to share your feedback! Have a great day!
Seb
Hi,
During an upcoming trip to Peru, we’ll have one day to explore around Arequipa (excluding Colca Canyon) with a car and driver.
We’ve got a few options:
- Toro Muerto petroglyphs and dinosaur footprints at Querulpa
- Ruta del Sillar and Quebrada de Culebrillas
What do you think? Any recommendations?
Thanks in advance! Larri
What do you think? Any recommendations?
Thanks in advance! Larri
We’re a group of 6 friends with an average age of 70, all mobile, and we’re planning a trip to Peru in September/October 2026. Below is an idea of what we’re looking for: a French-speaking guide, accommodation in 3-star hotels or homestays with comfort.
Duration: 16 to 20 days on-site.
Visit the main sites with immersion in the culture and way of life.
Which francophone agency in Peru would you recommend? Thanks
Hi there!
I’m putting together my itinerary for Brazil, looking for beautiful natural spots with wildlife, flora, and great hikes...
I’ve come across the Cananeia / Super Agui / Ilha do Mel region and the PETAR / Intervales / Alto Ribeira area.
Has anyone here been to these places? If so, do you have any recommendations for accommodations and activities?
Thanks in advance!
Best,
Olivier 🌍
Hello,
I’ll be in ARICA in northern Chile at the end of May 2026 and want to get to TACNA. Are there taxis, buses, or collectivos that run the border crossing route?
After that, bus to AREQUIPA (Peru): any bus company you’d recommend?
I’ll be in ARICA in northern Chile at the end of May 2026 and want to get to TACNA. Are there taxis, buses, or collectivos that run the border crossing route?
After that, bus to AREQUIPA (Peru): any bus company you’d recommend?
Hi there,
We’re spending 3 weeks in Brazil, arriving in São Paulo—a couple plus a teen—and we’ll have a rental car.
We especially love nature: hiking, wildlife watching, birds, etc.
We’re planning to wrap up with a week around Paraty and Ilha Grande.
We’re not really into visiting big cities like São Paulo or Rio unless you think we’d be missing out big time.
So we’ve got 2 weeks to explore the south/southwest region of São Paulo. What do you recommend? National parks? Off-the-beaten-path nature spots? Iguazu Falls?
Thanks in advance for all your tips!
So we’ve got 2 weeks to explore the south/southwest region of São Paulo. What do you recommend? National parks? Off-the-beaten-path nature spots? Iguazu Falls?
Thanks in advance for all your tips!
Hi there,
Do you have any recommendations for comfortable accommodation in Leyva and Barichara? We're also looking for a guide to explore the areas around these two towns (parks, waterfalls, etc.).
Thanks for your tips!
I visited Colombia in January 2016 and I’m heading back from August 6th to 17th with the same airline to see how things have changed. Starting August 18th, I’ll continue with independent exploration. I prefer slow travel and enjoying places at my own pace.
Any tips—especially for getting around or must-see spots—are welcome!
Thu Aug 06. Fly Montreal to Bogotá 20:55-04:05+1 Air Canada Fri Aug 07. Bogotá Sat Aug 08. Bogotá Sun Aug 09. Bogotá Mon Aug 10. Fly Bogotá to Medellín Tue Aug 11. Medellín - Explore Guatapé Wed Aug 12. Comuna 8 & Hill of Values - PM Fly to Pereira Thu Aug 13. Montenegro Fri Aug 14. Salento - Cocora Valley Sat Aug 15. Fly to Cartagena Sun Aug 16. Explore Cartagena Mon Aug 17. Explore Cartagena Tue Aug 18. Fly Cartagena to Cali 12:20-14:55 Latam Wed Aug 19. Cali Thu Aug 20. Cali Fri Aug 21. Cali Sat Aug 22. Bus Cali to Popayán 09:00-13:00 Sun Aug 23. Popayán Mon Aug 24. Popayán Tue Aug 25. Popayán - Day trip to Silvia (Market Day) Wed Aug 26. Overland Popayán to Tierradentro by public transportation 4h, 100km Thu Aug 27. Tierradentro Fri Aug 28. Tierradentro Sat Aug 29. Overland Tierradentro to Garzón via La Plata Sun Aug 30. Bus Garzón to San Agustín 10:30-13:00 Mon Aug 31. San Agustín Tue Sep 01. San Agustín Wed Sep 02. San Agustín Thu Sep 03. San Agustín Fri Sep 04. Overland San Agustín to Tatacoa Desert via Neiva Sat Sep 05. Tatacoa Desert Sun Sep 06. Fly to Bogotá via Neiva 16:00-17:00 Latam Mon Sep 07. Bogotá Tue Sep 08. Fly Bogotá to Montreal 09:00-16:30 Air Canada
Thu Aug 06. Fly Montreal to Bogotá 20:55-04:05+1 Air Canada Fri Aug 07. Bogotá Sat Aug 08. Bogotá Sun Aug 09. Bogotá Mon Aug 10. Fly Bogotá to Medellín Tue Aug 11. Medellín - Explore Guatapé Wed Aug 12. Comuna 8 & Hill of Values - PM Fly to Pereira Thu Aug 13. Montenegro Fri Aug 14. Salento - Cocora Valley Sat Aug 15. Fly to Cartagena Sun Aug 16. Explore Cartagena Mon Aug 17. Explore Cartagena Tue Aug 18. Fly Cartagena to Cali 12:20-14:55 Latam Wed Aug 19. Cali Thu Aug 20. Cali Fri Aug 21. Cali Sat Aug 22. Bus Cali to Popayán 09:00-13:00 Sun Aug 23. Popayán Mon Aug 24. Popayán Tue Aug 25. Popayán - Day trip to Silvia (Market Day) Wed Aug 26. Overland Popayán to Tierradentro by public transportation 4h, 100km Thu Aug 27. Tierradentro Fri Aug 28. Tierradentro Sat Aug 29. Overland Tierradentro to Garzón via La Plata Sun Aug 30. Bus Garzón to San Agustín 10:30-13:00 Mon Aug 31. San Agustín Tue Sep 01. San Agustín Wed Sep 02. San Agustín Thu Sep 03. San Agustín Fri Sep 04. Overland San Agustín to Tatacoa Desert via Neiva Sat Sep 05. Tatacoa Desert Sun Sep 06. Fly to Bogotá via Neiva 16:00-17:00 Latam Mon Sep 07. Bogotá Tue Sep 08. Fly Bogotá to Montreal 09:00-16:30 Air Canada
Hi there,
Three years ago during a trip to Java (no, I didn’t post in the wrong forum!), I came across the address of former miners who had switched to “tourism” and organized nighttime ascents of the Kawah Ijen volcano and descents into the crater.
So I was thinking—maybe there are miners on the salt flats too, either former or still active, who do the same thing. If you’ve had an experience like this, I’d love any tips you can share.
Thanks in advance.
Hi there, since there isn’t much recent info on how to get to MP, I’d love to know if there have been any improvements to the "route" to Hydroelectrica. Is it feasible to drive there in February? And is it still possible to walk all the way to Aguas Calientes? I think I read somewhere that it’s no longer allowed??
Do you think I can buy Machu Picchu entrance tickets last-minute at that time of year, given the weather?
Hello everyone!
A group of friends and I are heading to Brazil in March 2019 and we’d love to attend the Carnival parade. I could really use your help because I’m struggling to find reviews for online ticket sellers for Carnival. I came across rio-carnival—is this a reliable agency? Do you have other agencies to recommend or experiences to share? Any advice is welcome.
Thanks! 🙂 Marine
A group of friends and I are heading to Brazil in March 2019 and we’d love to attend the Carnival parade. I could really use your help because I’m struggling to find reviews for online ticket sellers for Carnival. I came across rio-carnival—is this a reliable agency? Do you have other agencies to recommend or experiences to share? Any advice is welcome.
Thanks! 🙂 Marine
Everything You Need to Know About Argentina’s Currency Exchange Maze (2026 Edition)
Hi fellow travelers,
Packing your bags for Buenos Aires? Watch out—here, money is a science almost as complex as the dance steps in a tango!
As of March 2026, the situation has shifted dramatically: the "Blue" (parallel) rate is now neck-and-neck with the official rate. To save you from losing your hard-earned euros in bureaucratic mazes or "disastrous" exchange rates, I’ve laced up my reporter boots and hit the famous Calle Florida for you.
In my latest video (and the accompanying article), I take you behind the scenes of currency exchange:
Arbolitos and Cuevas: Who are they, and can you still trust them? The Rate Showdown: Why Banco Nación is currently the worst place for your savings. Western Union: Why it’s often your best ally right now. Cash or Card? The little secret to getting an instant 10–15% discount at restaurants or hotels. The Bill Trap: Why your 500 € notes or stained dollars might stay in your wallet.
Argentina changes fast—*very* fast (by the end of March, today’s advice might already be old news!). So don’t leave without checking the market’s pulse.
Check out all my tips in the video here: https://www.youtube.com/watch?v=KKmKFux4fpQ
And remember: in Argentina, don’t exchange money on weekends—unless you want your cash to melt like snow in the sun!
Safe travels, and see you on the road! Hergé
Packing your bags for Buenos Aires? Watch out—here, money is a science almost as complex as the dance steps in a tango!
As of March 2026, the situation has shifted dramatically: the "Blue" (parallel) rate is now neck-and-neck with the official rate. To save you from losing your hard-earned euros in bureaucratic mazes or "disastrous" exchange rates, I’ve laced up my reporter boots and hit the famous Calle Florida for you.
In my latest video (and the accompanying article), I take you behind the scenes of currency exchange:
Arbolitos and Cuevas: Who are they, and can you still trust them? The Rate Showdown: Why Banco Nación is currently the worst place for your savings. Western Union: Why it’s often your best ally right now. Cash or Card? The little secret to getting an instant 10–15% discount at restaurants or hotels. The Bill Trap: Why your 500 € notes or stained dollars might stay in your wallet.
Argentina changes fast—*very* fast (by the end of March, today’s advice might already be old news!). So don’t leave without checking the market’s pulse.
Check out all my tips in the video here: https://www.youtube.com/watch?v=KKmKFux4fpQ
And remember: in Argentina, don’t exchange money on weekends—unless you want your cash to melt like snow in the sun!
Safe travels, and see you on the road! Hergé