Bonjour tout le monde!
Certain-e-s d'entre vous savent dans quelle situation je me trouve en Arménie avec mon visa périmé (http://voyageforum.com/v.f?post=1732918;#1732918). Pour régler ce problème, j'avais le choix d'utiliser la corruption ou le piston. J'ai choisi le piston. Ou j'aurais pu choisir de n'utiliser ni l'une ni l'autre et de quitter l'Arménie avant la fin de mon projet de volontariat.
Du coup, j'avais envie de réfléchir un peu aux conséquences, et de voir ce que les autres en pensent.
Vous est-il déjà arrivé, en voyage, d'etre en galère de visa (ou autre), et d'avoir la possibilité de glisser un billet pour régler le problème, et l'avez-vous fait?
De façon générale, seriez-vous pret à l'utiliser pour vos problèmes personnels, meme en y étant opposé de façon générale?
Et pensez-vous que le piston (réglement du problème via une personne influente que l'on connait), vale mieux que la corruption? L'utiliseriez-vous?
Et en ayant le choix entre les deux, préférez-vous une solution rapide et souvent moins onéreuse (corruption) à une solution plus longue et parfois aussi plus chère (piston, ou légalité)?
En fait je me pose cette question, car étant totalement contre la corruption, j'ai toujours refusé de donner le moindre backchich pour faire avancer le chmilblick (frontières, problèmes de visa), mais voilà que je me retrouve dans une situation où je me sers de piston, et je ne suis pas bien sure que ça soit beaucoup plus éthique que la corruption.
Bon voilà, j'attends vos avis sur cette question épineuse.
Ah et au fait, avez-vous déjà été témoin ou acteur de corruption, si minime soit-elle, dans un pays non réputé pour etre corrompu ?
Un ami m'a dit: Le monde serait meilleur si chacun-e regardait dans l'assiette de l'autre et y rajoutait ce qu'il y manque
Je ne vois pas où se trouve cette limite entre piston et corruption, l'une donne bonne conscience, l'autre des regrets de l'avoir pratiqué et de s'être fait avoir.....
Le piston, c'est la corruption de classes dirigeantes ou de ceux qui peuvent s'en approcher mais on est entre gens bien donc on ne parle pas d'argent......
dire ne pas aimer la corruption, et vivre dans un pays aux structures rouillées par la corruption me semble paradoxal, mais à vouloir trop laver blanc on risque de se salir les mains.....
Ceux qui ignorent le passé sont condamnés à le revivre...
Georges Santayana 1935
"Vous est-il déjà arrivé, en voyage, d'etre en galère de visa (ou autre), et d'avoir la possibilité de glisser un billet pour régler le problème, et l'avez-vous fait? "
Oui, pour une prolongation de visa, la durée temporaire(72h) n'était pas terminée et on me disait donc de revenir dans deux jours (?), chose que je ne pouvais attendre en ville tout ce temps pour des raisons personnelles liées aussi au boulot....c'est un employé de 'l'intérieur" du bureau, par piston aussi, qui m'a "aidé", il ne m'a pas demandé la somme exacte mais il allait de soi qu'il fallait donner un qq chose(il le faisait pas pour rien, je ne le connaissais pas perso), et vu la situation du pays et des gens, la paye de ce gars, il ne me serait pas venue à l'idée de ne rien donner (pour moi c'était rien, pour lui et sa famille à manger pour 3 jours), malgré le "piston" ... je tenais de toute façon à le "remercier", car c'était la galère sinon ...
Une autre fois c'était il y a longtemps au Gabon quand j'y passais mon permis ...qqs billets dans le dossier pour etre sûre de l'obtenir ....mais là rien de surprenant puisque c'est ainsi pour tout le monde quasiment là bas, imaginez ceux qui n'ont pas beaucoup d'argent ! car meme si vous réussissez l'examen, ce n'est pas pour ça que vous l'aurez !!!:))) pour la ligne téléphonique ce fut le meme top meme topo !!!! il y a des façon de vous le faire comprendre sans que ce soit dit explicitement, comme de faire trainer et trainer, revenir x fois avec les memes pièces par exemple, etc !!
Sinon, je n'aime pas utiliser les bakchiches, mais il y a des fois ou on n'a pas le choix...et des fois où de toutes façons tout marche ainsi dans certains pays ... et ne pas y passer c'est tres tres difficile, vous pourrez toujours attendre apres tel ou tel papier, administratif etc!!! ça me rappelle le cas d'un nouveau chef d'agence, français, qui avait été "remplacé" car il refusait les pots de vins car contre ça (dans une république bananière, ahaha 🤪 !!), le fait étant que du coup il n'obtenait plus de chantiers, il a du etre dégouté .....
Il y a des pays qui sont tellement gangrénés(c le mot) par ça, que c'est tres difficile voir impossible d'y couper ! même si on sait que la corruption est un frein à l'avancée d'un pays ... dur dur !
Sinon pas d'expérience ni témoignage dans un pays non réputé de corruption...!
pfff !
J’ai déjà squatté 3 jours durant un perron de porte d’une guérite de douanier à un poste frontière entre le Honduras et le El Salvador. Le douanier ne voulait me donner que 2 jours de visa. Il jugeait suffisant ce délai pour gagner la capitale et obtenir un visa plus long. Moi pas. En fait, sa technique était simple; moyennant une « propina » variable, il me ferait un visa sur-le-champ jusqu’à concurrence de 2 mois.
T’es pas chanceux mec, que je me suis dit. J’ai tout mon temps (j’étais sur la route depuis 8 mois), rien ne presse. À la fin, lassé d’enjamber mon corps pour gagner sa guérite chaque matin, il a tamponné mon passeport pour 14 jours. Gratos! Faut dire que je le désennuyais par mes conversations en plus de partager nos repas. Juan Sebastian Gutierez qu’il disait s’appeler.
C’était il y a presque 30 ans. Je crois que répéter l’expérience aujourd’hui serait plus difficile pour diverses raisons.
DeCléricy
J’en appelle à vous ô Muses
Où tant ma vie passe et s’use
Qu’encore et toujours j’aime
Mes soeurs Galère et Bohème
Petit message destiné aux modérateurs: Pourquoi avoir modifié mon titre et rajouté "en Arménie"??? Mon sujet porte sur la corruption en général, pas sur l'Arménie en particulier... Et c'est pas la première fois que ça arrive, que l'on modifie mes titres alors que ça n'est pas justifié.
Aux autres: merci pour vos réponses. En fait, plus ça va et plus moi aussi je me dis que le piston ne me convient pas. Car en fait au début, lorsque j'envisageais les solutions pour rélger mon problème, la démarche était plutôt de solliciter la "clémence" du ministère responsable du centre où je travaille, et non de faire marcher les connaissances des uns et des autres. Mais bon, je ne vais pas cracher dans la soupe, ça me servira juste pour la prochaine fois.
DeCléricy: c'est vrai que l'insistance est une bonne tactique, ça marche très souvent. Je ne suis pas très douée pour ça je crois, ni pour faire des scandales.
Un ami m'a dit: Le monde serait meilleur si chacun-e regardait dans l'assiette de l'autre et y rajoutait ce qu'il y manque
Qu'importe que le chat soit blanc ou noir, pourvu qu'il attrape la souris
Deng Xiao Ping
En effet, tu as un but, alors réalise le...à partir du moment où tu ne voles et ne tues personne les considérations morales devraient s'effacer !
Voyager c'est découvrir que tout le monde a tort.
Aldous Huxley
Aux modérateurs: Merci pour la rectification 🙂
A geob: mon avis très personnel est que c'est en raison de raisonnements comme le tien que le monde ne tourne pas rond. A ne voir que le bout de son nez, on écrase le pied du voisin.
Je crois qu'au contraire, se poser des questions sur le sens de nos actes et surtout sur leurs conséquences, est bien le minimum que l'on puisse faire. J'ai des valeurs, et j'essaie de vivre en accord avec elles. Je n'y arrive pas toujours, mais au moins je tente le coup, et j'essaie de réfléchir sur ce que je fais. Rassure toi, j'en dors quand même la nuit 😛
A geob: mon avis très personnel est que c'est en raison de raisonnements comme le tien que le monde ne tourne pas rond. A ne voir que le bout de son nez, on écrase le pied du voisin.
En principe je ne me mêle pas de ce genre de discutions existentielles,
Mais comme tu fais allusion a "Geob" que je connais personnellement,
Là je me permet de te dire que tu as tout faux,
Je ne m'étendrais pas sur les détails, je lui en laisse le soin s'il le désire,
Simplement il te fait une réponse a laquelle j'adhère a 100 %
Et toi que fais tu ?
Une réponse a la limite de l'agressivité
J'ai des valeurs, et j'essaie de vivre en accord avec elles.
Qui t'on été inculquées et, dont tu n'arrive pas a sortir,
Donc, tu ne peux comprendre que sur certains continent la corruption, les compromis et
le marchandage font justement partie intégrante de la vie de tous les jours,
Et c'est le contraire qui les étonneras
Oui tu as des valeurs, les tiennes, mais elles ne sont pas toujours les mêmes partout ...
En Afrique par exemple le "cadeau" est de coutume, et le refuser tout comme l'accepter peut mettre dans une position difficile ou ambigue, selon...et il n'y a pas de service sans un retour ....et pour avoir vécu en brousse je peux te dire que c'est ancestral...cela transposé dans une société qui s occcidentalise donne parfois lieux à des dérives, comme la corruption, cela jusqu' à haut niveau ...mais comment y couper ?? Je t'ai donné l'exemple de ce chef d'agence qui venait de France et qui avait ses valeurs à lui ... et c'est un bon exemple représentatif dans un état souverain où les valeurs ne sont pas les mêmes que les notres.
Donc tout dépend, la situation et la position dans laquelle on se trouve pour se permettre de refuser le bakchiche... si on peut ...
plus 2000. Il arrive que, dans des situations particulières, et pas dans le but d'en retirer un profit personnel, l'efficacité passe avant tout. Je ne serais pas choqué qu'une ONG donne par exemple en ce moment 1000 dollars à un officiel birman si cela permettait d'acheminer l'aide nécessaire plutôt que la laisser pourrir dans des entrepôts... Parfois ça fatigue la rigidité intellectuelle absolue. Un con qui marche ira toujours plus loin qu'un intellectuel assis....
"Le touriste apparait comme le principal agent de diffusion du mépris anti touristique. Plus le touriste se voit en miroir de l'autre, plus il le déteste".
"Il arrive que, dans des situations particulières, et pas dans le but d'en retirer un profit personnel, l'efficacité passe avant tout."
Le tout est de savoir si la fin justifie les moyens ; sur l'exemple que tu donnes on peut être amené à penser que oui ; n'empêche que le discours de geob laisse croire que toute fin justifierait tout moyen, et ça c'est tout simplement ridicule, et faux évidemment.
Bakchiche et cadeaux ne sont pas, à mon avis, à mettre sur le même plan.
Le cadeau traditionnel (en Afrique) tel que noix de cola, vin, etc...
c'est assez répendu, et je ne crois pas que l'on puisse parler là de corruption.
Là où ça me pose problème, et même à un tout petit niveau,
c'est lorsque l'argent s'en mèle.
Parce que à ce moment là, sous couvert de petit cadeau,
on peut justifier la corruption de tout un continent.
Beaucoup de gens rejettent d'ailleurs eux-mêmes cette soit disant coutume
du petit cadeau en espèces sonnantes et trébuchantes,
considérant avec raison que la corruption n'a lieu d'être
ni au plus bas, ni au plus haut de l'échelle.
Enfin je pense que c'est à peu près ce que tu as voulu dire,
mais je voulais ajouter mon grain de sel...
Pour que l'on ne vienne pas ensuite penser
qu'il est dans la culture africaine de corrompre.
Je ne parlais pas de ce genre de cadeaux d'amitiés évidemment, ça va quand meme de soi !! Du moins je pensais, je dois etre trop habituée !! :)) Oublieuse parlait du service qu'elle a solicité sans argent, ni cadeau(?), ni service en échange .... puisque c'est de l'amitié selon nos valeurs à nous ... Moi je dis que partout ces valeurs ne sont pas ainsi, le cadeau dans un service n'empeche pas l'amitié, et le cadeau ailleurs est aussi un "rituel" d'amitié .....
En Afrique, au moins Cameroun, Gabon, Congo et meme Burundi le terme "cadeau" a bien d'autres significations que chez nous et c'est pour ça qu'il faut toujours savoir doser dans les relations avec les gens quand tu y vis du moins et qu'il y a qq chose d'intéressant que tu pourrais fournir de par ton boulot par exemple. Par contre si tu ne fais que passer, quel intéret pourras tu représenter, la relation est bien plus simple (si on sait se tenir) qd on voyage que qd on y vit, bien que quand on y vit c'est agréable car on finit par connaitre les subtilités et les gens et c intéressant il n'y a alors pas de problèmes non plus.
Le cadeau peut précéder une demande, le cadeau est présent quand on reçoit ou quand on va rendre visite (chez nous aussi), le cadeau est une récompense, peut etre un paiement, une félicitation ou un honneur ou un plaisir ....On sait tres bien à force quelle est la nature du cadeau ...ensuite c'est chacun qui voit . Mais il y a un lien alors qui c'est créer entre celui qui a reçu et celui qui a offert .....
Mais je pense peut etre, etre hors sujet parmi les voyageurs.... ??
Tu fais bien de préciser mes propos s'ils ne paraissent pas clairs pour certains, (je n'y avais meme pas pensé aux autres 😮), un peu plus pour les gens qui ne connaissent pas bien ou pour qui ce ne serait pas clair, parce que ce qu' un tordu aurait été capable de dire : "qu'il est dans la culture africaine de corrompre".... et autres conneries de ce genre!
Parce que dans notre société je remarque que les gens voient les choses souvent de mauvaises façons, c'est peut etre pour ça qu'on parait tristes ::)) les choses me paraissent bien moins hypocrites et plus simples en Afrique voilà!
La corruption c'est autre chose, ce n'est pas qu'une question d'argent c'est une affaire qui se passe sans amitié ! Il faut etre deux au moins ! Que ce soit deux personnes ou deux pays . A mon sens !
Un con qui marche ira toujours plus loin qu'un intellectuel assis....
😉😎😄😏😎😉🙂😛
Par rapport à la conversation d'oublieuse... Je pense que ça doit dépendre des situations et qu'on ne peut pas vraiment en faire des généralités.
Bon, bien évidemment, je ne vais pas cautionner la corruption, et le piston ptet que non plus d'ailleurs. Mais si je me retrouvais dans une telle situation (corruption / piston), ce que je ferais dépendrait d'un tas de choses : du contexte, de la gravité de la corruption (une corruption restera une corruption, c'est pas bien, mais il existe divers degrés à mon sens), de mon humeur, de mon état moral, de la culture du pays, de ma conscience des conséquences que cela va engendrer etc...
Et puis tout dépend des valeurs de chacun. Les miennes ne sont pas forcément les tiennes, ni celles de l'officier qui va me soutirer 100 pesos... Ce n'est pas parce que pour untel la corruption est inacceptable qu'elle n'est pas tolérable pour un autre (et encore, tout dépend de la gravité d'une telle corruption et de ses conséquences).
On ne peut jouer au football en appliquant les règles du rugby, sous prétexte que celles du football sont contraires à notre éthique, à notre morale, et surtout à l'idée qu'on se fait de soi-même.
Dans ce cas là, faut jouer au tennis !😎
Voyager c'est découvrir que tout le monde a tort.
Aldous Huxley
"On ne peut jouer au football en appliquant les règles du rugby, sous prétexte que celles du football sont contraires à notre éthique, à notre morale, et surtout à l'idée qu'on se fait de soi-même."
N'oublie pas que ce sont les hommes qui fixent les règles et décident à quoi ils jouent, personne d'autre.
PS : tu tiens vraiment à ces énormes caractères gras ?.....
Vous est-il déjà arrivé, en voyage, d'etre en galère de visa (ou autre), et d'avoir la possibilité de glisser un billet pour régler le problème, et l'avez-vous fait?
Je crois que c'est arrive a beaucoup d'entre nous et sans forcement que tu aies beaucoup de choix pour y echaper.
Que fais-tu quand tu te ballades en voiture sur les routes de la jolie Bali, en compagnie d'un Balinais au volant, et que tu te trouves sur un barrage de police qui arrete la voiture dans laquelle tu te trouves? Mon pote Balinais me dis "ah... barrage... reste dans la voiture, ne dis pas un mot". Il sort, grand sourire, un billet dans la poche du flic et on repare sans probleme. Il me dit qu'il leur a dit que j'etais sa femme. Que ces barrages n'ont aucune valeur securitaire ou legale, que les flics font ca regulierement, simplement pour se mettre de l'argent dans les poches. Ils arretent aussi les locaux qui roulent sans casques, pof, la soit disant amende pour remplir leurs poches. Ils arretent les touristes. sans raison, et tu n'as pas d'autres choix que de leur filer des tunes si tu veux pas finir en taule. Et quand ils voient des Balinais avec des etrangers, pareil, ils vous arretent, aucun motif, si ce n'est pour repondre a la loi de la corruption qui regit le pays. Mon pote m'a dit, valait mieux qu'il dise que j'etais ca femme "ca" coutait moins cher que s'il avait avoue que je n'etais qu'une simple touriste. Et toujours, toujours garder le sourire, si tu t'enerves ca ne t'en coutera que plus cher.
Que ferais-tu dans ces cas-la? Tu colles a tes principes ou tu te plis a la loi du pays?...
Le problème est posé de savoir dès lors qu'on vit dans un pays étranger si l'on accepte les règles de vie sans broncher et en connaissance de causes ou si au contraire, l'on rue dans les brancards en criant à l'inacceptable ?
Partant du principe que nous ( occidentaux) y allons sans contrainte, le minimum voudrait qu'on se plie aux habitudes locales fussent-elles dérangeantes.....ce qui n'empêche pas de les dénoncer mais les leçons de morale, c'est bien quand on a le ventre plein mais quand il y a une famille à faire vivre, on mesure le fossé qui sépare le bien penser occidental des dures réalités tiers-mondistes qui les ignorent superbement.......
Georges Santayana 1935
A geob: ma première réponse ne se voulait pas du tout agressive, j'en suis désolée si elle donne cette impression. Comme a répondu Tatra, ton intervention laissait penser que la fin justifie les moyens, quel que soit la situation.
l
Aux autres: dans cette discussion, je pose des questions, je ne me pose pas en juge. Si je pose ces questions, c'est que je me les pose aussi à moi-même, et que je n'ai pas de réponse toute faite.
Par contre, pour ce qui est d'aller dans un pays étranger et en accepter toutes les règles, je ne suis pas d'accord. La corruption n'est en aucun cas "une règle", c'est au contraire l'absence de règle.
Dans le cas de l'Arménie (je ne parlerai que de ce que je connais), contribuer à la corruption, c'est mettre un couteau dans le dos à toutes les personnes (arméniennes en particulier) qui essaient de faire évoluer leur pays, et qui subissent cette corruption. Si la corruption est utilisée, c'est parce que malheureusement les lois ne sont respectées par personne, à commencer par le gouvernement, qui se fait élire par des procédés peu démocratiques. Et cette corruption généralisée nuit à la population, elle n'est en aucun cas une "tradition", ou un "bienfait". Certains trouvent ça pratique, en particulier les étrangers. Moi non. Mais je ne suis pas là pour juger ceux qui l'utilisent, vraiment pas.
Chacun-e fait selon sa conscience et ses valeurs.
Lili: je ne sais pas ce que je ferais dans les situations que tu as décrites, car je ne les ai jamais vécues. Je sais seulement que j'essaie toujours d'éviter la corruption tant que c'est possible. J'ai bien dit j'essaie. En Arménie, c'est la première fois que je me retrouve devant un dilemme de la sorte, d'où mes questionnements.
Mesrob: je ne vois pas où tu as vu des leçons de morale dans cette discussion. Et crois-moi, les Arméniens auraient le ventre plus plein s'ils ne devaient pas sans arrêt contribuer à enrichir les déjà riches.
dis-moi/nous, tu dis que c'est la premiere fois que tu es face a une situation ou corruption/piston n'etaient guere que tes seuls choix en Armenie. La corruption est-elle presente partout en Armenie, comme elle peut l'etre dans des pays d'Amerique centrale/du Sud ou d'Asie (situations que j'ai evoque pr Bali par exemple) ou est-ce uniquement une pratique courante ds le domaine des renouvellements de visas ou de demarches administratives?
y a t-il par exemple corruption pr acheter une maison, ou corruption pour acceder a quelque chose plus facilement que son voisin, etc?
Juste pour savoir.
Pr repondre a ta question de ton post original aussi, qui demandait en gros si on avait deja fait face a la corruption dans des pays NON reputes pour cela, en Irlande, malheureusement, la garda (police), est corrompue a sa maniere aussi. Pas tous, il y en a des sympas. Mais les cas d'abus de pouvoir (proche de la corruption) ne sont pas rares. Les flics ici, se la jouent un peu cow-boys. Dans le Donegal, campagne nord du pays, il y a qq mois, des flics (en dehors de leur heures de service) se sont permis a plusieurs reprises de semer la pagaille dans un pub, de fumer a l'interieur et de menacer le proprio de lui creer bien des ennuis s'il se plaignait de quoi que ce soit, ceci pretextant leur "pouvoir" de flics.
Il y a quelques mois, un pote anglais et sa copine polonaise se sont fait chopper par un controleur de tram car ils n'avaient pas pris de billets (pas le temps, ok leur erreur). Le controleur les a emmenes a la police station, mon pote etant anglais, le flic irlandais lui a mis des propos que mon pote n'a jamais tenu... pour n'avoir pas payer leur billet de tram, ils ont passer une heure, chacune dans leur cellule separee... Pas forcement de la corruption, mais de l'abus de pouvoir, qui a nouveau, n'est pas loin de la corruption.
Pas forcement besoin d'aller chercher a des milliers de kilometres pour faire face a ces pratiques... et quand on est etranger, meme si l'on reside dans le pays, on a souvent le droit de se taire, encore plus que les autochtones.
Pour les questions que tu poses sur l'achat d'une maison, ou obtenir quelque chose plus vite que le voisin, je ne sais pas, mais je peux me renseigner.
Je sais juste que la corruption fait ici partie de la vie de tous les jours, comme dans de nombreux pays corrompus: chez le médecin pour passer plus vite (ou simplement se faire soigner correctement), pour le permis de conduire, pour les examens, bref pour tout ou presque. En fait dès que tu as besoin d'un papier ou d'un service, la corruption te guette.
Oui donc c'est bien repandu ds la vie de ts les jours. c'est tout ce que je voulais savoir, je n'avais jamais entendu parler de corruption concernant l'Armenie, interressant a savoir.
Michel, la corruption est une forme d'abus de pouvoir, d'ou mes rapprochements. Des cas de reelle corruption en Irlande, j'en ai entendu quelques fois parler, mais pas de sources sures et pas par experience personnelle effectivement. Ok, du coup, je suis peut-etre legerement hs sur ca je te l'accorde😉
Désolé de persister, mais la corruption n'a rien à voir avec les abus de pouvoir ; j'ai trouvé votre rapprochement un peu hasardeux, en, toute franchise...
C'était une remarque générale pour dire que lorsqu'on entame ce genre de sujet, on a tous tendance à introduire un petit zest de morale occidentale.....
Ici, ce n'est pas, bien sûr, le lieu pour régler des comptes entre nous mais plus certainement un endroit de convivialité même si les avis divergent et heureusement puisqu'ils animent nos conversations.
Quand à l'Arménie, j'ai eu des échos de ce qui s'y passait donc pas trop motivé pour y aller.....mais ta remarque pourrait s'appliquer à une foule de pays car si notre sélection des voyages devait se faire uniquement avec ces critères d'équité et de morale sociales, nous serions condamnés à rester chez nous, très certainement......
Georges Santayana 1935
si notre sélection des voyages devait se faire uniquement avec ces critères d'équité et de morale sociales, nous serions condamnés à rester chez nous, très certainement......
Et encore, c'est pas gagné, même chez nous ... (même si situation chez nous moins "grave" que dans beaucoup de pays)
Comme dit la chanson " on ne choisit pas sa famille" ni souvent le pays où l'on vit......mais faut bien poser les pieds quelque part, il me semble qu'ici, ça a l'air moins pire qu'ailleurs, de combien ? impossible à dire......
Georges Santayana 1935
Bakchiche et cadeaux ne sont pas, à mon avis, à mettre sur le même plan. Le cadeau traditionnel (en Afrique) tel que noix de cola, vin, etc... c'est assez répendu, et je ne crois pas que l'on puisse parler là de corruption.
Désolé, il me semble que tu ne te rendes pas compte de la force explosive d’un "cadeau" : des cadeaux constituent des dépendances et assurent des 'contre-dons' (en allm. Gegengaben). Chez nous, on dit Kleine Geschenke erhalten die Freundschaft, les petits cadeaux entretiennent l'amitié. Il y a beaucoup des raisons pour gratifier qn, mais les dons n'en sont jamais sans intention, ils fondent des liens qui, résultant des dons, astreignent en revance à la gratitude. C'était comme ça tant en Afrique traditionnelle (noix de cola), en France de la Renaissance que chez nous de nos jours ...
Même un enfant de disons 5 ans gratifie sa mère. Pourquoi ?! Bon, pour lui dire qu'il l'aime mais ce n'est pas la seule raison : il le fait (intuitivement) pour se garantir de l'amour de sa mère dont il a besoin même si ce n'est pas nécessaire (elle la lui donne sans aucun don). Par peur ?! Par un vague pressentiment ?! Par je-ne-sais-pourquoi ?! Je ne connais pas la réponse mais cet enfant ne le fait pour rien, j'en suis sûr ...
Scourtoi, au cas de la noix de cola ou au cas de cet enfant qui donne à sa mère, je ne parlerais jamais de "corruption", bien sûr, là, on s'est d'accord l'un à l'autre, je pense, pourtant, il faut se rendre compte du fait que les limites entre "corruption" et "petit bienfait" (en allm. kleine Gefälligkeit), que ce soit un don ou d'autres, sont floues.
Là où ça me pose problème, et même à un tout petit niveau, c'est lorsque l'argent s'en mèle.
NON, assimiler "corruption" à "vénalité" (en allm. Käuflichkeit, Bestechlichkeit), c’est une restriction inadmissible du terme "corruption" qui peut se passer tout à fait sans aucun rapport (direct) à l’argent (p.ex. le marchandage des postes et des fonctions administratives, etc. ; même la famille, élément portant de nos sociétés, peut se révéler un ferment de la corruption ). Donc, il faut que "corruption" inclue au fond toute forme de faveur (en allm. Begünstigung) ou désavantage institutionnalisé ...
A mon avis, le terme "corruption" est maudit (en allm. verflucht) : d’un côté, il met en service une minimisation délibérée qui déprécie des crimes les plus pires contre toute la nation au rang d’une incompétence administrative, d’autre côté, il criminalise des sociétés qui prouvent leur fermeté admirable à la lutte quotidienne pour survivre.
Sincèrement, hgb
(Recommandation pour la lecture : Marcel Mauss, Essai sur le don : forme et raison de l'échange dans les sociétés archaïques ; Natalie Zemon Davis, Essai sur le don dans la France du XVIe siècle)
A mon avis le pliston est plus grave que la corruption. Je connais qqun qui s'est fait piquer sa plae au CNRS par une fille de prof d'université. Si on lui avait dit le CNRS c'est 100 000 euros ilo avait ses chances. Mais que pouvait-il faire contre le fait d'être mal né.
Un peu de pragmatisme j'ose dire...
Bien entendu il y a des choses a redire en matière de morale, mais ne frisons pas non plus l'excès et arrêtons de culpabiliser tout le temps. On parle d'une ancienne répulique soviétique tout de même, d'ailleurs si je me trompe pas, ce pays n'a pas terminé sa révolution démographiqe, ça laisse supposer de telles us et coutumes. Ici c'est pareil mais nettement moins voyant et plus fin. Donc, si cela ne devait pas profiter à toi-même, une autre personne en profitera... le monde est ainsi fait, vivons avec plutôt que de dépoussiérer cette vieille morale Judéo-Chrétienne...
je connais bien l'arménie, j'y vais souvent
la corruption est normale la bas et ça ne me pose pas de problème
si tu veux quelque chose, il faut payer, normal
pour quelqu'un qui gagne 30$ par moi (fonctionnaire) quoi de + normal de ce faire un petit bonus quand tu vois le prix de la vie a erevan?
et puis pour faire des demarches ou des papiers si tu veux gagner quelques jours ca fonctionne comme ca
😉
Ca n'est pas parce que c'est "normal" que c'est acceptable. Et un fonctionnaire gagne plus que 30dollars par mois, le salaire moyen en Arménie est d'environ 100 euros (ce qui reste très peu quand on voit le coût de la vie en Arménie).
Et celui qui doit allonger un peu plus pour ses papiers, le médecin, etc... tu crois qu'il gagne plus que le fonctionnaire qu'il a en face de lui?
et puis pour faire des demarches ou des papiers si tu veux gagner quelques jours ca fonctionne comme ca
Merci du scoop...
Oui ça fonctionne comme ça, et il ne s'agit même pas de gagner quelques jours, mais de les avoir tout court. Désolée mais je ne trouve pas ça normal, car ce sont toujours les mêmes qui trinquent, à savoir ceux qui n'ont pas un rond et ils sont extrêmement nombreux en Arménie, et crois-moi, ce ne sont certainement pas les fonctionnaires les plus à plaindre. Heureusement que chaque famille arménienne a quelqu'un à l'étranger pour lui envoyer de l'argent pour alimenter la mafia, car sinon elle crèverait la dalle, elle aussi... Quant aux familles qui n'ont personne pour les aider, là c'est vraiment la misère, et pour eux pas de médecin. Seulement l'aumône des riches, bien rabaissante (en Arménie, les familles riches reçoivent des gens qui leur demandent de l'argent, ça remplace le système social, mais perso je préfère le système social, c'est quand même moins humiliant).
La corruption est une plaie qui empêche le développement économique des pays en déviant les revenus de leur origines objectivement définies par le marché, le travail etc.
Au plus haut de l'Etat comme au plus bas de l'échelle : il doit être combattu systématiquement.
C'est un détournement cynique et économiquement contre productif de ressources.
bah oui
c'est bien joli de penser comme des occidentaux et de faire des jolis rêves ou tout le monde aurait la secu et l'egalité pour tous
mais il faut arrêter de rêver
de plus je connais un chirurgien chef de service qui gagne 13000 drams par moi (ça ne fait pas encore 100$)
alors un fonctionnaire de base j'imagine combien il gagne
😄
bien sur quand on est francais et qu'on viens du pays ou on se noie dans les flaques d'eau c'est dur a comprendre
😛
Euh j'ai du mal à croire à l'histoire de ton chirurgien chef de service qui gagnerait 26 euros par mois... mais vraiment beaucoup de mal.
C'est ce que gagnait une de mes amies, hors de la capitale, en bossant à mi-temps dans un magasin comme comptable.
Quant à arrêter de rêver, c'est justement parce que des gens ont rêvé avant nous que nous avons tous ces avantages en France. Mais c'est vrai après tout, qu'ils restent dans leur misère, c'est mieux pour nous quand on voyage.
Ceci étant dit, c'est aussi aux Arméniens de se bouger un peu, car beaucoup de jeunes, plutôt que d'essayer de faire quelque chose au pays, préfèrent se casser ailleurs faire des boulots de merde (ils pourraient faire ces mêmes boulots de merde chez eux, mais ailleurs c'est plus exotique). Il y a par contre aussi des jeunes hyper motivés, qui arrivent à se démerder, notamment dans l'associatif grâce aux partenariats avec l'Europe. Mais les associations arméniennes n'échappent pas, elles non plus, à la corruption, hélas.
Quant à se noyer dans des flaques d'eau, je ne crois pas que je sois de ce type-là, mais alors, pas du tout... déjà pour rester plus d'un mois en Arménie, il faut être sacrément motivé.
Il faut profiter de la vie...nous on peut pas comprendre...
"Enquête préliminaire de police française diligentée par le parquet en 2007 qui a établi un état des biens détenus (...). Le rapport de police répertorie 39 appartements, hôtels particuliers et maisons, 70 comptes bancaires et neuf voitures possédés en France par Omar Bongo, au pouvoir depuis 41 ans, et ses proches. Selon la police, le président gabonais possède en propre 17 propriétés immobilières, dont un hôtel particulier près des Champs-Elysées acquis pour 18, 875 millions d’euros en juin 2007. Il a en outre deux appartements avenue Foch de 88 et 210 m2 et un autre de 219 m2 dans le XVIe arrondissement de la capitale. Sur la Côte d’Azur, il détient deux appartements de 170 m2 et 100 m2, et trois maisons dont une de 176 m2."
http://www.sudonline.sn/spip.php?article15351
"Le rapport de police répertorie 39 appartements, hôtels particuliers et maisons, 70 comptes bancaires et neuf voitures possédés en France par Omar Bongo, au pouvoir depuis 41 ans, et ses proches. Selon la police, le président gabonais possède en propre 17 propriétés immobilières, dont un hôtel particulier près des Champs-Elysées acquis pour 18, 875 millions d’euros en juin 2007. Il a en outre deux appartements avenue Foch de 88 et 210 m2 et un autre de 219 m2 dans le XVIe arrondissement de la capitale. Sur la Côte d’Azur, il détient deux appartements de 170 m2 et 100 m2, et trois maisons dont une de 176 m2."
Tu connais un homme politique en France avec ce patrimoine acquis pendant sa carrière politique ?
Pas moi.
Sois sérieuse deux minutes.
Pour ce qui est des salaires, je ne connais pas les salaires dans les hôpitaux, mais je connais les salaires de mes ex-collègues, de mes ami-e-s, etc... Je crois que tes infos datent un peu, ou alors vraiment je ne suis pas au courant (je n'ai jamais entendu parler de salaire aussi bas que ce dont tu parles, à part pour les femmes de ménage, ou travail à temps partiel).
Ca me fait sourire que tu dises des Français qu'ils se plaignent tout le temps, car c'est aussi l'impression que j'ai eue des Arméniens. Sauf que eux, ne plaignent pas les autres.
Pour ma part je ne plains pas les Arméniens, car je trouve qu'ils ont un complexe de supériorité un peu désagréable vis-à-vis de toute personne non arménienne (tiens c'est marrant, ça aussi ça rappelle un pays bien connu de beaucoup d'entre nous 😛 ), mais je déplore quand même la corruption, qu'elle soit en Arménie ou en France. Et au-delà de la déplorer, j'essaie, à mon petit niveau, de ne pas l'encourager.
D'ailleurs finalement je ne me suis servi ni de piston ni de corruption pour rester en Arménie, j'y suis juste resté clandestinement, en payant bien sagement mon amende ensuite.
Oui j'ai fait le même constat en consultant son profil après son premier message. Serait-ce un joli Troll? On a le droit d'en faire des Khorovats 😛 ? (Khorovats: barbeuque en arménien)
hello to all travelers with their eyes wide open to the desert...
I’ve always wondered what I was "doing" on this earth. And why my father, who died a few months after I was born—a former youngest French resistance fighter—joined the First Saharan Motorized Company in Atar and spent the rest of his life repairing army engines in Algeria, Mauritania, Senegal, Mali (which didn’t exist under that name back then), Morocco, and finally Algeria, where my mother was born and raised. (Believe me, it’s not "cool" being the child of a soldier in a country occupied by France, and even less so the child of a "pied-noir.")
Of course, I never got an answer: the dead don’t talk, and the army doesn’t either.
But here’s the thing—I had photos...
So naturally, one day I hit the road. I wanted to see, to understand.
It’s thanks to VF that I was able to do a little research on crossing the Morocco-Mauritania border, and I’m grateful to its members, just as I’m grateful to all those who welcomed me on the road for 14 years.
For the past few weeks, I’ve been wondering if I should talk about this or not...
It turns out the Mauritanians changed my life by asking for my help... And that started as early as February 2012... (Did I owe them something? No answer to that question.)
Ah, the irony—they saw me coming. But when you’re handed sick children and begged to do something, what would you have done? I’d worked in a hospital, so I knew a bit about the rules to follow. I didn’t hesitate.
And well, over all these years, I met doctors, surgeons, and together we organized care, evacuations of children, training for surgeons—even trying to stop children from having to travel outside their country. It was never easy. I’d like to thank those who supported us, as well as *La Chaîne de l’Espoir*, *La Fondation Face au Monde*, and everyone who built bridges between our two countries.
Unfortunately, despite the constant efforts of Mauritanian doctors and surgeons, some children couldn’t be helped in time. Today, I want to talk about four siblings—orphans of their mother—suffering from congenital glaucoma causing irreversible blindness. Their case was entrusted to me in 2020, just weeks before the big lockdown. We couldn’t do anything for them then, but when their father asked me for a gift, I rushed to my computer and wrote a story.
Through a tale, the children take a great journey, explore their country, and fulfill a dream. I never thought this book would be published—it was, in 2023.
This book pays tribute to Mauritania. It’s a message for those who know nothing about the hardships of life there, carrying both the harshness and beauty of an immense desert where you can travel by 4x4, bike, on foot, or by camel in complete safety. It bears witness to the kindness of Mauritanians toward travelers.
As a woman traveling alone in my vehicle—a now-rusted old Mercedes that no longer runs—I had the most beautiful encounters of my life there (I’ve seen other parts of the world...). The blind children of Choum, Atar, Nouadhibou, and Nouakchott will forever be in my heart.
Volunteer readers transcribed the book into a free audio version for the visually impaired. It’s available in sound libraries in France, the *Fondation Valentin Haüy*, and the Swiss Romande library.
I made my last trip to Mauritania in my old 4x4 to distribute the book everywhere, especially to its heroes and the school for the visually impaired in Nouakchott.
After that, I thought it was time to close the chapter because I no longer have the means or the strength to travel.
My publishers chose this title for it: *The Blue Eyes of the Desert*.
This publication helped a mission of Swiss volunteer ophthalmologists come to operate on glaucomas in Mauritania. I’m thrilled because they come back every year!
This adventure is ending, yes—everything must come to an end—but ultimately, it was born here, on the VF site!! So yes, I had to say it: THANK YOU!!!!!
Who’d like to share their best and worst travel memories in a few lines?
For me, it’s watching the TAJ MAHAL at sunrise and getting chased by dogs at the top of a mountain pass in GREECE on the way back from ISTANBUL.
THANKS GUYS
Hi everyone,
I’m Loulou, a French expat who’s been living in Southeast Asia for about fifteen years, currently in Phnom Penh, Cambodia. A passionate walker at heart, I’ve trekked in Nepal (Thorung La, Mardi Himal), India, Vietnam, and I’m still planning new hikes (Char Dham, Langtang, Annapurna).
I’ve just published my first travel journal, recounting three months of walking and encounters across India. A portion of the sales goes to an educational center I support in Kep, for children whose parents work in the salt marshes.
I’m also working on a second book about Nepal with a musician friend, focusing on the Mardi Himal trek—two independent perspectives on the same journey.
Happy to swap stories with you about the Himalayas, India, Southeast Asia, or just the urge to hit the road and walk far from home.
Safe travels,
Loulou
Hi! It was totally by chance that I stumbled upon VoyageForum (an ad online and a story lol), and I’ve been reading some really old posts from 2011 about Thai massage schools—discussions on how to get by, accommodation, prices, etc. It reminded me of my own experience: I kept things simple by staying with a local family during my entire trip. I only shared all the expenses with them, which, I’ll admit, was super cheap… and I often traveled with them, which naturally opened a lot of doors for me. To start, at the school in Salaya, my Thai friend immediately connected me with Teacher Phong (the school’s mentor and teacher of teachers, a former monk). I was supposed to join a group session with other foreigners, but for some reason I don’t know, I got two days of private lessons for free with this expert… incredible! And on top of that, he loved France! It was an amazing experience. I "discovered" massage by chance—the Thai family just told me: "Try it, you’ll see!" (I’d had a pretty intense massage in the capital before 😅… but the next day, I felt unbelievably great!))
Every morning, I’d take a taxi (chosen by the Thai family at prices that beat all the competition) to this school—I’ve forgotten the name of the little village now… right in the heart of the countryside. Then, in the evenings, I’d keep practicing massage on all the family members… and they’d teach me Thai at the same time!))
Since then, I’ve practiced a bit, with lots of positive feedback. Following Teacher Phong’s advice—he thought my pressure was deep, firm, and precise—he strongly encouraged me to take this seriously.
I love Thailand so much. It’s a whole different way of living… and it’s a real blessing, even if I couldn’t live there full-time. Anyway, that was an unforgettable memory, and sometimes the Thai family and I still say hi—from 2011, 2013… right up to today!
"It seems to me that poverty would be less painful in the sun" wrote Aznavour...
Not sure...😕 Who can prove that people in hot countries are happier than others?
What do you think?
Is it better to live in Montpellier than in Lille?
Are the Pygmies happier than the Inuit?
Are Canadians less happy than the people of Louisiana?
Are there more French expats in hot countries?
And your travels? Do you choose your destinations based on the climate?
Do you rejoice when a bit of sunshine appears?
Hi everyone, just this once I’m not posting for a travel story, but to share a thought for Venezuela.
If you didn’t know—since it’s not making headlines—the country was hit by two 7.5-magnitude earthquakes last week. Over 2,200 people have died, more than 50,000 are missing, and some coastal towns have been completely destroyed.
Maybe when the scale of the humanitarian crisis becomes clear, our media will cover it a bit more... especially since earthquakes with this many casualties usually make the front page, but there’s been nothing in France.
So here’s a thought for this country, which, whatever you think of its politics, is a true jewel of South America, both for its landscapes and its people.
hi there
I’d like to invite you to discover my coastal province in central Vietnam: Quang Ngai.
This year, my province has really improved its infrastructure—mountains, countryside, and sea are all authentic here.
No harassers or thieves, and no Russians either.
A local lunch costs around 1 €.
A *** hotel room is about 25 €, and you can find hotels right on My Khe Beach.
We have a specialty: *banh xeo*—10 crepes for just 1.5 €.
You can rent motorbikes to explore the province and maybe visit the many ethnic minorities.
I live here—I’m not selling anything, but I can help if needed (my father-in-law is a traditional Vietnamese doctor and he’s very skilled).
Hi everyone! 😉
I’m Typhaine, 35 years old. Five years ago, I left France for a solo round-the-world trip—no planes, just a van, hitchhiking, cycling, and even a canoe in the Amazon! Today, I work as a naturalist guide in Argentine Patagonia.
Wherever I go, my compass stays the same: observing and photographing wildlife, which I deeply admire and respect.
My project: I’d love to share this experience through a sustainable, authentic, and immersive nature tourism initiative. But to build something meaningful, I need to understand how other nature enthusiasts experience their own adventures.
If you:
Are over 20 years old
Have a true passion for Nature
Have already taken at least one trip lasting more than 3 nights (in your country or abroad) in your life
Promise: I’m not selling anything, this isn’t marketing. Your answers are 100% anonymous and will only help me shape this wild project.
A huge thank you to everyone for your help and kindness! Looking forward to chatting in this thread 😛
(Dear admins, this is purely a collaborative effort for my project study, with no commercial purpose. Thank you so much for your support!)
Photo: Grizzly Bear (Ursus arctos horribilis), female on the left and her cub on the right. Photo taken by me in Alaska, Denali National Park.
It’s something we often notice in this forum—and many others—this behavioral shift.
A long-time member, or even a new one, asks a question.
They get one or more answers, some brief, some detailed, and then... nothing???
Not even a simple thank you!!!
From what I’ve gathered, if the answers don’t align with what they wanted to hear, it seems natural for the asker to just disappear!! 😕
Unless—(and I fear this is the case)—basic politeness is no longer part of our society????
I spent 3 weeks in Bali last summer (+ 3 nights on Gili Meno and a day trip to Kawah Ijen in Java). So I wanted to see what ChatGPT could suggest for comparison...
Here’s the prompt I gave:
"You’re a local expert guide for Bali.
- Plan a 20-day itinerary for Bali with a side trip to Gili Meno and a day trip to Kawah Ijen in Java without staying overnight.
- I’m traveling with my wife, and I love visiting historical sites, hiking, relaxing at the beach, snorkeling, and exploring rice terraces...
- For the duration of the stay, I don’t want more than 8 places to sleep, and I’d like to stay at least 2 days at each stop to avoid unpacking too often. Except for the last night, where I’m okay with just one night near the airport.
- I prefer neighborhoods that are walkable and try to avoid typical tourist traps, though I don’t want to miss the must-see spots. So suggest a mix of iconic sites and hidden gems.
- Recommend hotels or guesthouses with a budget of 50 to 100 € per night, including breakfast. Make suggestions in areas popular with travelers, specifying the vibe (I prefer quiet), and consider safety and proximity to attractions.
- For lunch and dinner, suggest two to three restaurants that are well-rated by customers.
- Give me a day-by-day program with details on travel times, visiting times for each point of interest, and recommendations for transportation (taxi, train, bike, etc.).
Estimate the total cost of the trip, including accommodations, food, transportation, and activities, and suggest two tips for saving money in each category.
- Don’t make anything up—be realistic about travel times, take into account the opening dates and hours of sites, and give me the entry fees for places to visit.
- Ask me all the questions until you’re 95% sure you understand what’s being asked. Don’t generate your response until you’ve understood."
The AI asked for a few clarifications:
"Great request—I can build you a really optimized and enjoyable itinerary, but to be 95% sure I hit the mark, I need a few key clarifications (this will really influence the pace, areas, and accommodations)."
In the end, it proposed a program very close to what we actually did.
I’ll skip its accommodation and restaurant suggestions...
Its proposal:
"Ubud (4 nights) => we did 5 nights
Sidemen (2 nights)
Amed (3 nights) => we’d planned 2 nights
Gili Meno (3 nights) => we did Gili between Sidemen and Amed
Munduk (3 nights) => we did 2 nights before Pemuteran
Pemuteran (3 nights) with Ijen => we did 4 nights
Sanur (2 nights + 1 last night) => we chose Jatiluwih instead of Sanur
It suggested "activities" (and accommodations too):
IN UBUD:
- Walk around central Ubud (1–2h)
- Campuhan Ridge Walk
- Tegalalang Rice Terrace
- Tirta Empul
- Gunung Kawi
- Massage / market / slow café
IN SIDEMEN:
- Rice terrace hike (2–3h)
- Cooking class
IN AMED:
- Snorkeling
- Japanese Shipwreck
- Beach + relaxation
- Volcano sunset
ON GILI:
- Snorkeling at Gili Meno Turtle Point, Nest Underwater Statues
IN MUNDUK:
- Jungle & waterfall hike - Munduk Waterfall + Melanting Waterfall
- Loop: 3–4h (perfect for your level)
- Ulun Danu Bratan Temple
- Twin Lakes
IN PEMUTERAN
- Snorkeling: Menjangan Island
For Kawah Ijen, it detailed the day well:
👍 from Pemuteran = best possible option
12 PM: leave hotel (we left at 10 PM)
1 PM: ferry
3 PM: arrival in Java + transfer
11 PM: start ascent
2 AM–6 AM: volcano
Return to Bali around 11 AM–12 PM (we got back at 4 PM)
👍 still very intense, but doable with an agency
💰 ~80–120 €/person all-inclusive
IN SANUR:
- Relaxation
- Quiet beach
- Proximity to airport (30 min)"
I’ve kept the habit of blowing my nose in the sink and then washing my hands—a custom I picked up in India. Sometimes, non-travelers are shocked when they catch me in the act... 🤪
Also, when I run out of toilet paper, it doesn’t bother me—unless I’ve got company over... 🤪
Just got back from walking a friend’s dog (while they’re on vacation), wearing a djellaba and Tibetan boots... 😏😏😏 Oh, for sure, if I’d run into locals, I probably would’ve shocked them? 😏
Anyway, as long as I’m not spitting on the floor at a restaurant or squatting on the side of a highway with a water bottle in hand...
After taking a little trip around the world, I came back a few months ago with an idea in mind.
I mostly do diving, and I love observing animals in their natural habitat without disturbing them.
During the trip, I realized it was quite complicated to know where and when to see certain species.
For example:
where to dive with sharks or manta rays
where you might get a chance to swim with whales
I even discovered thresher sharks during my trip… I didn’t even know this species existed before, even though they’re incredible to see.
We spent a ton of time searching for info all over the place, especially on social media, without ever getting a clear picture.
So I started putting all this together on my own, in the form of a map, to make it easier to visualize where to go depending on the seasons.
I recently put a first version online (it’s called Fauneya).
There are probably mistakes, inconsistencies, or things to improve, and that’s partly why I’m posting here.
I’d really love to know how you all go about planning this kind of trip.
As part of my Master’s thesis, I’m currently conducting a public survey on a topic that concerns all of us when planning a trip: artificial intelligence and the role of human contact in travel planning.
These days, we’re using more and more digital tools to find ideas, compare options, and book trips... but is the role of human advisors still essential? At what moments? And for what types of trips?
The survey is anonymous and takes about 7 minutes.
It’s aimed at anyone who travels (or has traveled) for leisure, whether you plan everything yourself or go through an agency.
While browsing the forum to gather info for my upcoming trip to Thailand, I often see the terms "traveler," "great traveler," and also "tourist"—so what’s the nuance for you?
I've traveled quite a bit in Vietnam over the past few years—from the southern delta to bustling cities and even some small islands—but what really sticks with me is the north, the high mountains.
Up there, there's something different—maybe slower, more raw. The morning markets with ethnic groups, women in traditional clothes, the colors...
The stilt houses, kids following you and laughing for no reason, the terraced rice fields—it almost feels unreal at times, so vast and quiet, yet so human and simple.
You often hear that Sapa has become too touristy, and that's partly true, especially in the center. But as soon as you move a little farther away, everything changes quickly. The landscapes open up, encounters feel more natural, and you rediscover something truly authentic.
I think it's that contrast that struck me—the difference between what you imagine before going and what you actually discover when you take the time.
And you—what memory do you hold onto from Vietnam? A particular place that touched you more than others?
Hello,
We’re finalizing the plans for our upcoming trip to China in May 2025. The second-to-last stop will be in Zhangjiajie, where we’ve planned to stay for 2 full days before heading to Shanghai.
We’re traveling solo using local transport and have arranged to stay in the city of Zhangjiajie.
We’ve seen that there’s a lot to see:
Tianmen Mountain, the Grand Canyon and the glass bridge, Zhangjiajie National Park, and that the sites are quite far apart with fairly expensive entry fees.
We’re thinking of dedicating one day to the national park and the Grand Canyon (glass bridge) and one day to Tianmen Mountain.
But we’re not sure if this plan is realistic—any thoughts would be much appreciated!
I should be serving a warming drink to the participants in the discussion about gardens and parks that provide us with beautiful photos, I could mention the delicious buttery scent wafting from bakeries in the thread about returning to France, but my heart, its powerful pulse that nourishes my entire being, is elsewhere.
Dasht-e Lut, Yazd, Esfahan, Bam, Kerman, Qeshm, Hormuz—a melody, a prayer at the heart of desire.
A dream, an unattainable fantasy? No. Not anymore.
A very serious Italian travel agency is organizing this trip for 6 people this winter. I’m signed up, I’m going, I’m living. Maybe.
"But you’re completely crazy!!!!"
I know... I know that every civilization, every society has a vital need to create scapegoats to define and justify itself, pathetically. And Iran is one of them, top of the list. I laugh or sigh, and it doesn’t bother me.
But that unchanging red, deep red and garnet, so beautiful in itself, in all the Western chancelleries repeats, whispers, shouts: don’t go, don’t go, don’t go, you’re putting yourself in danger and we can’t do anything for you. You’ll be turned into mere bargaining chips, into arguments for endless negotiations. Fear must be instilled, its power absolutely preserved, no concessions made to the enemy. The information (how many French hostages, real or fake, compared to the number of travelers?) is always lacking.
Traveling becomes a merciless confrontation between desire, the vital pulse, and anxiety, its ghosts.
Hi everyone, here’s our itinerary. Arriving on the evening of December 13th. Departing on January 7th.
Thanks in advance for your tips and valuable feedback.
Manila – 1 night
Coron – 4 nights
Coron to El Nido cruise – 2 nights
El Nido – 4 nights
Port Barton – 5 nights
Flight from Puerto Princesa to Vigan
Vigan – 2 nights
Sagada – 2 nights
Banaue – 2 nights
Bagabag – 1 night
Manila – 1 night
I’ve only booked the flight to Manila and the Manila/Coron flight so far. Is it possible to book boat trips, accommodations, and the Puerto Princesa flight last-minute?
Really disappointed with Costa Rica! Pura vida? The scam of the century!
(Costa Rica pure emptiness).
The country where animals are free and people are in cages.
3 weeks in December in this country and never again. Imagine the trailer of a movie that seems interesting, and when you go see it, you realize it’s a flop and the best moments were in the trailer.
Well, that’s exactly how we felt with Costa Rica pure emptiness.
My wife and I have traveled quite a bit and didn’t expect to be so wrong about a place.
On the main routes, we visited:
San José
Alajuela
Limón, Cahuita, Puerto Viejo, Manzanillo (Caribbean side)
Jaco, Quepos, Manuel Antonio (Pacific side)
And a few short stops in intermediate towns.
Our dissatisfaction grew gradually like this:
When we arrived at the hotel, the taxi dropped us off on a small street in front of a white metal gate with ground-floor windows barred. We looked at it skeptically, but the sign matched.
He approached the gate, rang the bell, the buzzer sounded, and the door opened slightly. The hotel wasn’t bad for the price, a 10-minute walk from downtown, but with a "Fleury-Mérogis" vibe guaranteed.
So far, so good.
After showering and regaining our bearings, we headed downtown.
What started to unsettle us on the way was seeing houses with bars on the ground-floor windows and even on the second floor.
At first, we thought the hotel’s neighborhood wasn’t great.
Downtown San José:
It’s a generic city, not very exotic, with a pedestrian street and a small mercado where you can eat local food without frills. Very few tourists—if any—which let you blend in with the locals. We had lunch and struggled to make ourselves understood because, aside from one or two shops, English wasn’t spoken.
On the way back to the hotel, we took a different route, and while chatting and strolling, my wife pointed out a beautiful two-story white house completely barricaded like Fort Knox.
From that moment, we started noticing the facades of houses and buildings, and wow, it was creepy—most looked like prisons, some even with barbed wire.
Though put off, we told ourselves it was probably a big-city thing and the rest of the country couldn’t be like this.
So far, so good.
We relaxed at the hotel and had a drink at the bar. Night falls early, around 5:30 PM. By 7:30 PM, we headed back downtown for dinner. A bit unsettling for a capital—downtown was almost deserted, and aside from fast-food chains, very few restaurants were open, with hardly anyone on the streets.
Bars with security guards out front.
I won’t say we felt unsafe that night, but once it got dark, we realized the bars on the windows weren’t for nothing. First day in, and our impression was already mixed.
The next day, we explored the city and surroundings, and our feelings didn’t change.
So far, so good.
Off to Cahuita by bus—4 hours of travel.
The landscapes are very green but quickly become monotonous. The road runs alongside the forest and passes through a few towns and villages, and even in the countryside, there were just as many prison-like houses.
The bus dropped us off at Cahuita’s terminal station—only four of us got off. It’s a village, or rather, a small town. Cahuita is basically one straight road and a perpendicular one, and honestly, doubt started to creep in.
A few restaurants that add 13% tax and 10% service charge—so 23% extra. We dropped our stuff at the hotel and went to explore. In 20 minutes, we’d seen it all. We had lunch and planned to check out the famous park.
Entry is by donation—well, the "entry" is a joke. There’s a path along the forest by the sea, and that’s it.
Nothing’s going right anymore.
We thought it was a total scam, but since we hadn’t gone far, we decided to come back the next day to explore further.
We returned to the hotel, relaxed, and around 8:00 PM, we went out for dinner. Only two restaurants were open, and the streets were deserted.
Creepy!
The next day, we explored the so-called park more thoroughly and really got it.
A path along the forest by the sea—2 hours there and 2 hours back, where you see animals that feel like showing their faces.
A total joke—"all that for this?"
The beach was full of wood debris and coconut husks. We wondered if the photos online were edited because the sea, very rough, wasn’t the azure blue we’d seen in pictures.
But calling this a park is a joke—it’s like a new concept.
When we thought about the reviews online, we started to suspect that professionals with interests in the country were monitoring and countering any negative feedback that could harm their business.
Too bad we didn’t check the negative reviews beforehand—we did while we were there, and it helped. We wondered if we’d become too demanding after all our travels, but no—when something’s bad, it’s bad.
Manuel Antonio’s park is even more ridiculous—there’s a short path along the sea for about 500 meters, and then nothing. You have to climb through mud and hack your way through the forest. We ended up barefoot because the mud was up to our calves. All that to see a raccoon and a few parrots flying overhead.
We didn’t expect Noah’s Ark, but we’ve seen more animals in Bali, Mexico, and Thailand while visiting temples or just walking around than in these so-called parks!
Puerto Viejo, not far from Cahuita and supposedly livelier—well, it couldn’t be worse!
According to Lonely Planet, it had a Caribbean vibe and wild nights, but maybe that was a long time ago. The good reggae music playing everywhere isn’t enough.
In the evening, Puerto Viejo was a bit livelier than Cahuita, but that’s not saying much. Very few tourists—if any—no night market, just two or three shops open selling $20 T-shirts. Same vibe as San José.
No big deal—we enjoyed the beach and the sun, which was reliable.
Our itinerary was supposed to include Tortuguero Park, but after talking to other travelers who’d just been, we changed our minds, knowing we’d be visiting Manuel Antonio Park on the Pacific side.
To get back to the Pacific side, you have to take the bus and go through San José again—5 hours this time—then switch bus terminals and another 4.5 hours to Quepos.
A stopover town to get to Manuel Antonio’s beach and park!
A town just like the others we’d seen—deserted as soon as the sun sets, and not exactly bustling during the day either. (Where are all the tourists?)
Still as many bars on the windows and that feeling of being in the wrong place.
7 km later: Manuel Antonio beach and park.
The beach is very beautiful and quite large, but don’t expect turquoise blue water—the waves stir up the sand, giving the water a brownish color.
Along the beach, shops and restaurants for about 300 meters, and then nothing. At night, after sunset, the town shuts down too.
Manuel Antonio Park is highly praised for its wildlife, so we were eager to see it. When you express dissatisfaction with Cahuita or Manzanillo parks, the response is always, "But you should’ve gone to Monteverde or Manuel Antonio!" No matter what you do or say, they’ll tell you, "You should’ve gone there or here."
Back to our famous park—entry was about $16, and contrary to what we’d heard, it wasn’t crowded!
Guides at the entrance with spotting scopes offered their services for about $30.
The park: a mix of boardwalk and dirt paths through the forest, sometimes running alongside beautiful coves and beaches.
As soon as we entered, a crowd was taking photos of a deer eating leaves.
A little further on, a guide with a group of five stopped. The guide raised his arm and set up his spotting scope! He showed them, about 100 meters away, a hummingbird perched on a branch. Some, looking through the scope, exclaimed, "Oh my God! Amazing! Incredible!"
For a moment, we thought they’d discovered a unicorn or were in Jurassic Park and had just crossed paths with a T-Rex!
The concept is comical—looking at a bird or another animal through a spotting scope because it’s too far away. Isn’t that what TV is for?
For our part, we saw monkeys, ants, an armadillo, an iguana, and the backside of a sloth climbing a tree. Amazing, incredible!
We stayed a few days in Manuel Antonio to enjoy the beach, changing hotels often because prices varied wildly from one day to the next for shameful services. On top of that, they’d quote a price in dollars and convert it at their discretion—thieves!
Alajuela, a city near the airport, has a two-story mall and a local market downtown! No interest except its proximity to the airport.
What we liked:
The climate and, in hindsight, San José—the most authentic city we visited.
What we didn’t like, in addition to what we’ve already mentioned:
Costa Ricans aren’t very friendly or communicative. English is barely spoken, not even by doctors at Quepos Hospital, where my wife ended up with food poisoning (thanks, Google Translate). The widespread obesity among Costa Ricans, who eat like Americans. The insecurity. The eco-hipsters who leave their $150 lodges in minivans with guides to visit parks and other sites, then return to barricade themselves in their fortresses at nightfall (oh my God, amazing, incredible). The blue signs at the entrance of towns that accept this payment method: "We accept American Express." Parking lots that become paid just because a guy is watching your car. Prices displayed in dollars. The cost of living (hotels, restaurants, taxes). Landscapes that are too green and not flowery enough. Beaches—nothing exceptional. Pollution in cities where big American trucks rule. Sewage dumped directly into the sea. Aside from the jungle, there’s nothing to visit—no ruins, monuments, or anything worth seeing.
In short, my wife and I think the hype about this supposedly eco-friendly country is overrated. It’s just the trendy destination of the moment. There are much better, cheaper, and more authentic places.
In hindsight, we keep the good memories and our beautiful photos, but if we had to do it over...
Before signing off, a little message to those who don’t like hearing opinions different from theirs:
Well, some things aren’t up for debate. And to those who’d have us believe that in 3 weeks, we don’t have the right to criticize a country or express our feelings—how can you praise it in so little time? What a scam. Costa Rica is a money pit. Pura vida? Pure cosmic emptiness.
If you like spending your evenings barricaded in your cozy hotel after dark, this country is for you.
For everyone else: run!
Hello,
Since the war between Russia and Ukraine, nothing is simple anymore for traveling to Belarus due to sanctions.
No more direct flights from the EU to Minsk.
Driving is a huge hassle, especially crossing through Poland at the only open border in Brest—you can wait 2, 3, or even 4 days just to get through by car.
The least painful driving option is to come via Lithuania and cross at the only open border, with a minimum wait time of 8 hours, sometimes up to 20 hours or more!!
Controls are very strict and annoying on both the Lithuanian and Belarusian sides. Avoid bringing alcohol, food, or cigarettes—everything will end up in the trash, especially when leaving Belarus for Vilnius, where the Lithuanians are tough, even with EU citizens.
The joy I once knew when visiting my wife in Minsk is sadly over—it’s now a real ordeal.
The fastest solution is to fly. My wife travels to France by taking a bus to Kaunas in Lithuania, where you can catch a flight (though not daily) to Paris Beauvais or Charleroi in Belgium with Ryanair, for example.
For the return trip, it’s the same: a flight to Kaunas and then a direct bus from the airport to Minsk.
The bus crossing is quicker than driving—the 250 km journey, including border checks, takes about 6 to 8 hours for buses leaving Lithuania around midnight, but controls are still strict at the border.
The biggest challenge is finding flight schedules that align with the bus routes between the two countries, given the unpredictable border crossing times.
Now, my wife travels via Charleroi in Belgium (near Brussels), and you can take a train to Paris. Alternatively, you can fly into Beauvais and take a bus to Paris (Porte Maillot).
For those driving, note that EU insurance and assistance policies no longer work in Belarus or Russia. You’ll need to get local insurance, usually limited to third-party liability (I don’t think full coverage exists?), as well as mandatory medical insurance. This is available at the border.
You now have to pay highway tolls—no more BELTOLL boxes. Instead, you pay a flat fee for the duration of your stay. Stop at the first gas station after crossing from Lithuania to fill up on fuel and cigarettes.
From what I know, Lithuania bans carrying more than 60 € in cash, but there’s no limit for USD (though it’s capped at $10,000??).
With a Visa card, you can now withdraw 1,000 rubles per week (about 270 €)—two months ago, it was only 500 rubles!!
For now, you can still pay by card in shops and gas stations.
However, major retailers like KORONA (which may be Russian-owned??) no longer accept foreign Visa cards.
Unfortunately, the additional sanctions announced by the U.S. on August 5, 2025, against Russia—and possibly Belarus—aren’t promising for the future.
After 20 years of visiting Belarus, I’m truly saddened to see the joy of living in this country with my wonderful wife turn into such a bleak situation, all because of human folly.
Hi everyone!
I’m putting together our travel itinerary for Veneto at the end of April. And the more I look and research potential sites to visit, the more I find!
We’ll only be there for a week—my family and I—including 3 days in Venice. So we have to make some choices...
I plan to rent a car when we arrive in Venice and head straight to Bergamo, which would be our first stop. We’d leave the car at the airport when we return to Venice so we can explore the city at our leisure.
What do you think:
1 night in Bergamo (a 2h15 drive from Venice airport),
1 night in Garda,
1 night in Verona,
1 in Padua, and
3 in Venice—would that be doable?
Thanks in advance for your tips and experiences! :)
Now that the curtain has fallen on the past year, it’s time to see what’s happening around here.
It seems pretty quiet, but I’ll read more in detail later.
First, I need to tell you all an anecdote.
My eldest little girl, in her third year of law school, was really scared she wouldn’t pass the year.
I told her:
“Trust yourself, you’ve worked so hard, and worst case, if you fail, you’ll just redo the year.”
“But I don’t think I’ll make it—they changed the rules, and if I mess up even one unit, I have to start all over.”
I knew her grades weren’t exactly stellar, and with what I was about to say, I wasn’t taking much of a risk.
“Here’s the deal, sweetheart: if you pass, I promise I’ll take you to India, just the two of us.”
I have to admit, India is a country I’ve talked about so much to all my grandchildren that in their minds, it’s become a magical, mythical place (hmm).
July had barely begun when my phone rang, her name flashing on the screen.
“Mamido, I did it!”
My promise came rushing back—oh no, oh no, oh no!
“Congratulations, sweetheart!”
A little shyly, she said:
“Is the India trip still on?”
And me, replying:
“Of course it is!”
And that’s that—a promise is a promise, or you risk losing that precious trust that keeps hearts warm and at peace.
We’re leaving in February. Only 8 days—yikes, the carbon footprint!
But we can’t miss her tutorials, or she’ll be kicked out.
Personally, that works just fine for me.
Going to India has become a challenge for me. It’s far, it’s exhausting, I sweat, I hate mosquitoes, the spices bother my mouth when I used to love them. There’s noise all the time—at night, the dogs bark nonstop, and we almost get run over. I’ll get lost in the streets because my sense of direction has vanished. I don’t like rice anymore. All that chaos and those cultural differences that once enchanted me now just overwhelm me.
But I promised.
The upside—and it’s a big one—Raman, the same driver I’ve had forever, will be at the airport with a sign with our names. We’ll stop at the same little shop for chai (or tea, plain and simple) with that aroma that intoxicates me, halfway through the trip.
It’ll be a tiny trip—staying with friends, I’ll show her a few places I love: Chidambaram, Mamallapuram, and the clinic where I worked. Then we’ll head back.
My little girl will go home to her parents.
As for me, I’ll leave right away for our Scottish island with Homme for our chilly winter.
How can you love a country so much you want to live there, then suddenly reject it, no longer able to appreciate what once made it special?
That’s the mystery of love, I guess.
I’ve visited the U.S. four times myself, including two long road trips. The last one was just this past August...
I won’t be going back. I already felt guilty last August, but recent policies have finally convinced me: the humiliation of Zelensky, authoritarian excesses, Gestapo-like methods for detaining people of foreign origin, the murder of innocent people (a mother shot dead), corruption, insane "tariffs," skyrocketing healthcare costs for Americans, the abduction of foreign figures to secure oil, the requirement to disclose social media accounts, and now... threats and blackmail to forcibly take Greenland—a region that belongs to Denmark and thus the European Union!
The reality is that simply posting this could get me denied entry to the U.S.!
In this context, I just can’t keep spending money there. I loved my trips, but there are so many other countries with stunning landscapes to explore.
So I get why you’d want to travel there. I did, and I loved it. But once a country no longer respects any of the values that made us love it, why go?
How can we even consider traveling to a country that threatens to take one of our territories by force?
Hello everyone,
Controversial topic? Not necessarily—maybe just a reflection on a world to come.
I spent the last 15 days of August on a cruise in Greenland, from Kangerlussuaq to Tasiilaq.
I was utterly amazed by this unique world of rock and ice, the little houses in every color, a simple life that’s also complicated by isolation and climate, among other things...
I carry in my heart the kindness of the people I met, the raw and gentle majesty of the icebergs, the colors of the sky...
So, I can’t even imagine a massive presence of raw material prospectors, heavy machinery requiring roads to be built—if that’s even possible—changing their way of life... putting sled dogs out to pasture!
Do fast food and Greenland’s northern lights really mix?
I wouldn’t trade my memories for an ESTA!
All opinions are respectable, which is why this isn’t a controversy—but I’m sorry, I have a soft spot for *my* Greenland.
We’re a couple aged 58 and 63. We’ve just returned from a wonderful trip to South India in Tamil Nadu and a few days in Kerala. We traveled with a local French-speaking guide and his friend, the driver. They both live in Pondicherry. We spent 3 weeks with them in the most authentic way!
We covered just over 2,500 km and visited not only temples but also archaeological sites, museums, and small artisanal businesses making tiles, tea, sculptures, bronze, and silk spinning. We were lucky enough to visit a public school, attend a wedding, and even a death announcement in a small countryside village. We were fully immersed in the culture, food, noise, and colors—it was incredible!
The hotels and guesthouses we chose were very clean and mostly quiet. We’re returning from India with amazing discoveries!
We’re happy to share more info if you’d like!
M-Claire and Jean
This catchy and somewhat mysterious title comes from several questions I’ve been asking myself.
VF has been back open for a reasonable number of weeks and months now.
The number of visitors overall matches past averages, but the number of members online in the last 24 hours seems relatively lower than what we used to see.
Yet, to my surprise, I’m seeing fewer travel journals, way fewer messages, and way fewer questions.
I don’t see many new registered users online, and I notice a number of members who are logged in but either aren’t participating or have stopped participating.
Something’s not adding up for me because, in my opinion, VF is still appealing, and I don’t see which other sites could really compete.
Was there a real break between pre- and post-Covid?
Does it just take more time for some people to discover the site or learn that it’s active again?
Do people now prefer quick consumption on sites like FB or others I’m not familiar with?
Where have the site’s old-timers gone, and what are they doing with their time now?
What’s really going on here?