Je pars à Madere fin juillet pour 10 jours. Ma formule comprend l'hôtel et le petit dèjeuner à Funchal.
Mais, je suis sportive et je me demandais si faire le tour de l'île et revenir à l'hôtel le soir pouvait être envisageable.
Sur le forum j'ai vu qu'une personne l'avait entrerpris mais avec un groupe d'amis. Or je suis toute seule, j'ai 28 ans et un peu blonde.
Pas parano non plus seulement je ne connais pas l'île ! 😛
Quels seraient vos conseils ?
à pied, en un jour, le tour de l'île???
Je ne pense pas...
depuis Funchal, tu peux prendre des bus locaux qui t'emmeneront partout, en particulier au départ des fameuses levadas et autres randos connues.
Sinon location de voitures puis rando
Le tour de l'île à pied, je en connais pas, mais la traversée de l'île est possible sur plusieurs jours.
Tu n'as rien à craindre à Madère population très sympa!
CHAO
Nous étions à Madère en mars dernier et mon épouse y a subi une triple fracture malléolaire cheville gauche sur une levada pas très difficile. Compliqué d'aller trouver du secours car endroit escarpé en quasi montagne à quelques kms de Funchal. Et nous sommes des marcheurs aguerris (trois fois St Jacques à pied, MonacoRome à pied aussi). Si elle avait été seule....
Bref, partez avec un groupe, une organisation de marcheurs (Balaguère et/ou autres, il n'en manque pas) qui vous encadrera.
Merci pour vos conseils Eze. J'espère que votre épouse a pu rechausser les crampons.🙂
Je me renseignerai sur place pour les randos en groupe car la Balaguère ne propose que des "séjours" incluant des randonnées or dans mon cas j'ai déjà l'hôtel dans le forfait.
l'organisation des randonnées sur place est très facile. Il suffit d'avoir le bon guide (j'en ai un de disponible) et être capable de lire les horaires des bus locaux, ce qui est à la portée de chacun(e).
Notre expérience de la randonnée est celle qui dit que seules celles organisées par soi même et surtout avec le moins de monde possible (cf.sécurité) sont les meilleures. Cependant, j'ai souvenir, entre mes allers et retours entre l'hôtel et la clinique, avoir vu le matin tôt des mini bus faisant la tournée des hôtels et embarquant des touristes pour des randonnées pré réservées. Si vous êtes seule, allez y, n'hésitez pas !
Mon épouse ne marche pas convenablement encore mais c'est affaire de temps. Merci pour vos bons voeux. Patience....
Bonjour
L'île fait 55 km de long sur 24 km de large , pas possible de faire le tour à pied !! même en voiture dur dur , très accidenté .
On prend les photos des villages comme si on était en avion, j'en ai quelques unes sur le lien !!!
Bonne balade
@+ Michel T@
http://michel.talon.free.fr/Saint-Maurice_en_Quercy_Lot-/madere.htm
je reviens de madere jai aimer mais je ne me suis pas senti tres acueilli par les gens il faut savoir bien parler anglais jai fait de la marche mais jai aimer les paysage mais ce netait pas si fleuri que cela notre quiunta netait vraiment pas a la hauteur de nos esperances tant par laccueil quee par la vetuster de notre chambre mais passez de bonnes vacnces moi jespere y retourner un jour maisseule sans sans doute ma femme sy refuse totalement
Pas de chance pour vous. J'espère que vos prochaines vacances seront bien meilleures.
De mon côté : - je parle couramment anglais,
- j'ai pour habitude de sourire en ville, à la campagne, en France et à l'étranger, ce qui m'a toujours valu un excellent accueil de la part des personnes que je rencontrais,
- enfin j'ai la critique difficile.😉
C'est l'heure des bilans car je rentre de Funchal et souhaite vous faire part de mon sentiment... mitigé sur cette si jolie île.
* De manière générale les paysages sont dignes des décors du film Avatar !😇
L'île possède un relief et un climat qui sont comme "vivants" car très changeants. Les fleurs et autres immenses arbres exotiques sont impressionnants de beauté et les levadas apaisantes.
Côté architecture, il faut bien avouer que l'accumulation des hôtels sur Funchal sont certes déplaisantes car cela créé un îlot de touristes et une réelle cacophonie sur les trottoirs, mais chaque hôtel rivalise de modernité avec le parc hôtelier balnéaire.
* Problème- et les journaux de l'île le rappellent chaque jour- le tourisme monte à la tête des pouvoirs publics qui transforment chaque espaces vierge en front de mer en terrain constructible pour nouveaux parcs hôteliers. A Porto Santo la situation vient d'être sauvée de justesse par la décision d'investir dans la mise en place d'une structure d'accueil pour étudiants en sport-étude.
* Côté accueil : froid et hypocrite.😠
De mon hôtel jusqu'au guide de randonnée en passant par le vendeur de carte postale, personne n'a voulu converser avec moi. Nos rapports en sont restés au bonjour-carte bancaire-oui-merci-au revoir et le tout en portugais car je faisais l'effort ( plaisant néanmoins ) de m'exprimer dans la langue locale. Ce qui m'a le plus surprise ce fut la réaction du guide de rando qui a aucun moment n'a voulu interrompre sa traduction en français des commentaires donnés en anglais. Commentaires devenus indigestes du fait de les réentendre une nouvelle fois avec des "coupures au montage" ( ben oui, une française sur 8 britanniques, elle cherchera la petite histoire sur google à la maison !😕).
Quant au prix, o my god !
Une rando de 12 km c'est 35 euros !!😮😮
D'où des déplacements limités.
Certes j'aurais très bien pu m'aventurer seule mais gratuitement dans la montagne mais très franchement... non.
Enfin, il y a eu le cas de cette boutique (Lido Boutique ) qui vendait de très bons cheesecakes ( 4 euros les 2 parts ), et dont la vendeuse refusait de me fournir un ticket de caisse au prétexte de le réserver aux clients réglant par carte. Dans une autre boutique de la même enseigne, pour 1 capuccino + 2 cheesecakes et un ticket de caisse je m'en sortais avec un montant de 2,60 euros !!🤪
Dans chacun de mes voyages j'ai toujours apprécié mes conversations avec les habitants mais quelles déceptions à Funchal !
Dommage car des élections se profilent et j'aurais bien aimé en savoir un peu plus sur les idées du moment.
* Côté culinaire, j'ai apprécie l'espada, ce délicieux poisson cuisiné en toute simplicité mais d'une goût très appréciable. Le hic, c'est que nombre de restaurants proposent un menu du type britannique sans mettre à l'honneur la cuisine portugaise. A Funchal par exemple je me demande pourquoi on ne conseille à personne des petits plats au fenouil puisque telle est la racine du nom de la capitale. Après c'est une question de culture que je comprendrais aisément mais il me semble que les spécialités locales s'effacent sous la masse de l'invasion culturelle britannique ou américaine.
* Dernier point noir, un hôtel que je déconseille fortement : le Raga.
4 étoiles paraît-il... je ne sais vraiment pas où elles culminent celles-là.
Un petit déjeuner à volonté avec un café dégoûtant. Des serveurs qui ne donnent pas le choix de l'emplacement pour déjeuner ( 1 personne ............> table de 2 couverts donc sur la terrasse oui, mais à l'ombre ).
Ces mèmes serveurs vont débarrasser petit à petit les couverts des clients qui ont terminé leurs oeufs, yaourts ou autres bols de café et le tout dans une poubelles qu'on n'hésite pas à mettre sous le nez des clients !
Bon, il faut dire aussi que je n'avais pas choisi cet hôtel et que ça ne m'a pas empêchée de bien dormir et de profiter de la piscine, mais c'est drôlement surprenant comme méthode d'autant plus qu'on est constamment observé pour être plus vite remplacé par d'autres ... mangeurs.
Côté animation c'était assez drôle également car j'ai pu observer un "animateur" de l'hôtel proposer un jeu qui m'était inconnu jusqu'à présent : le lancer de balle de tennis dans un sceau situé à 2 mètres du sportif !😐🤪
Pour conclure : une île de toute beauté mais à déconseiller aux personnes seules. Le voyageur y sera gagnant en étant tout à fait autonome voir même un peu plus âgé qu'une voyageuse de 28 ans se faisant klaxonner le long de la marina.😛
Par contre : quel plaisir d'avoir profité de 2 escapades en mer (catamaran et bateau de Christophe Colomb ) pour me couper de cette folie touristique !
Une île à découvrir donc, mais sous certaines conditions.
je suis ravi davoior pu lire votre recis et me retrouve parfaitement dans votre voyage il fallait aller a pingo doce prendre un cafe cetait un regal la patisserie bonne reprise nous on est ok par votre facon de voir pour madere
je nai jamais trainer autant dans un supermarche que ce pingo doce jai adorer leur cafet et leur magasin jy ai trouver plein de choses quon ne trouve pas en france comme le tang la boisson de mon enfance vous avez des projets de futur voyage
Je ne comprends pas qu'à 28ans vous ayez choisi un hotel 4 etoiles et une formule toute faite.
Meme age tout seul je suisz parti l'an dernier, j'ai loué une voiture, pris un billet easy jet, qques chambres d'hote viabooking.com et en route pour l'aventure.
Effectivement ocntact difficile aec les gens à funchal, mais de bons fous rires dans des bleds perdus avec aucune idée d'où je suis et des tentatives de compréhension entre espagnol anglais et rfancais avec els villageois.
vous n'avez pas choisi le bon mode de tourisme pour rencontrer les gens !
Je crains que vous n'ayez pas compris ma formule.
En partant avec le voyagiste que j'ai choisi j'ai réalisé une économie pas négligeable sur mon séjour (vols A/R + transferts + petits-dèj').
L'île étant petite cela me permettait de crapahuter toute la journée sur l'île ou sur l'eau et de revenir le soir à l'hôtel.
A chaque fois que je voyage je choisis la même formule mais rien ne m'empêche de changer d'hôtel une fois sur place" effectivement.
Une chose que je déteste par dessus tout c'est de faire du sur-place.
Alors à Madère j'ai passé mes journées dans mes chaussures de rando narguant avec fierté ( il faut bien le dire ! ;)) les taxis et les bus pour remplir mes paris ! Par exemple, partir de la promenade du Lido à Funchal et grimper jusqu'au jardin botanique en 2 heures avec arrêts dans les stations services et autres épiceries pour les infos et autres encouragements avant de parvenir au but.
Même chose pour les visites des villages les moins fréquentés mais les + accueillants.
De très bons souvenirs car c'est bien là que j'ai rencontrés les gens les plus ouverts aux touristes ! Une habitante d'une jolie maison située le long d'une levadas vers Santana m'a même offert des prunes et des figues alors que je lui avait simplement dit "bonjour".
L'occasion de discuter ensuite de sa vie si loin du village mais pleinement assumée par sa famille.
Je m'y prends peut-être un peu tard pour vous faire part de mon expérience mais je pense qu'elle en vaut la peine.
J'ai passé deux semaines seule à Madère ce printemps (j'ai un peu plus de 28 ans, et ne me suis pas fait klaxonner...). Un excellent plan pour loger seule tout en faisant des connaissances et en se déplaçant sur l'île : loger en auberges de jeunesse (même à 50 ans !). Leur site n'est pas évident à trouver, le voilà :
http://juventude.gov-madeira.pt/IJM_C01.aspx?categ=Cat_ME_Centros_Apresentacao puis aller sous Centros de Juventude. C'est en portugais mais c'est compréhensible et il y a un descriptif en anglais. Il y a 4 auberges sur Madère et une à Porto Santo. A Funchal (=Quinta de Ribeira), ils ont des chambres à un lit avec salle de bains privée, ménage et lit fait tous les jours, pour 15 euros la nuit ! Ma fenêtre donnait sur une cour intérieure très tranquille et fleurie - l'AJ a d'autres chambres simples et doubles qui peuvent donner sur une rue bruyante - cuisine très propre et bien équipée à disposition, salon avec meubles recouverts de velours, WiFi gratuite, immense supermarché Pingo Doce et terminal de bus de la SAM - ceux qui vont à l'est et notamment à l'aéroport - à 200 mètres. Le luxe quoi ! Et le personnel est très sympa, serviable et souriant. Excellente occasion de pratiquer des bribes de portugais car l'anglais est souvent très basique et le français inconnu.
J'ai fait de la rando seule également, et je m'en suis félicitée, car je n'aurais pas supporté de faire partie de ces nombreux groupes qu'on croise ou qu'on essaie de dépasser sur les lévadas les plus populaires. Tout ou presque est accessible avec les bus de l'île, surtout si on passe quelques nuits dans les AJ "périphériques", pas besoin de voiture. Les bus sont fiables à 95 % - avis personnel - et permettent d'apprécier tranquillement le paysage tout en côtoyant la population locale. Evidemment ça prend plus de temps qu'en voiture. Mais les randos organisées sont horriblement chères par rapport au simple prix du bus, et pour ce que j'en ai vu et entendu, l'apport du guide est largement négligeable dans l'affaire. Seule on s'arrête quand on veut et où on veut, on se mange son casse-croûte dans des endroits superbes qui ne pourraient pas accueillir tout un groupe, et on trouve toujours quelqu'un pour discuter si on en a envie.
Pour ma part je me suis sentie en sécurité sur pratiquement tous les itinéraires que j'ai tirés du guide Rother, il y a du monde partout et si on se casse la cheville, qu'on soit en groupe ou seule ne change rien à l'accès des secours ! Il faut évidemment rester raisonnable et humble, il m'est arrivé une fois de renoncer en cours de route car je ne me sentais pas suffisamment en sécurité sur un parcours vertigineux et quelque peu humide. Mais là aussi, si je tombais dans le précipice, être accompagnée n'aurait rien changé à l'affaire... ou si peu. Par précaution, il faut bien sûr avoir enregistré le numéro des secours dans son portable et l'avoir à portée de main. Et jeter un coup d'oeil à la météo avant de partir. Mais cela n'est pas valable qu'à Madère.
Globalement mon impression sur la population de Funchal est mitigée, tout est tourné vers le tourisme rentable, mais on le ressent moins si on ne loge pas dans la zone hôtelière et qu'on ne mange pas autour de la marina ; et probablement aussi si on vient hors saison. L'office du tourisme n'est d'aucune utilité et l'accueil y est désagréable. Allez-y si vous avez une heure à perdre... Dans les villages par contre les gens sont nettement plus sympas. C'est une généralité malheureusement valable dans tous les pays elle aussi.
Bref, Madère a été pour moi une très belle expérience au niveau de la rando, de l'apprentissage de quelques rudiments de portugais, de la découverte de l'île et de la population locale en toute liberté, dans des conditions tout à fait confortables et accessibles financièrement. Un vrai petit plaisir quoi ! Mais toutefois sans ce sentiment qu'on ressent parfois de vouloir y retourner dès que possible.
Merci Charlotte pour ton témoignage.
Tu sembles avoir bien profité de tes vacances sur le "jardin flottant" !
Mais ton séjour a été bien préparé contrairement à moi qui suis partie d'abord en vacances avant de partir à Madère. J'explique : j'ai choisi un séjour dépaysant (gagné !) et sans essayer de me fixer des objectifs quotidiens.
Erreur peut-être. Mon tempérament étant de bouger pour satisfaire ma curiosité, il aurait quand-même fallu que je me renseigne au départ sur les itinéraires découvertes de l'île !
Mon voyage en Tunisie lui, ressemblait un peu au tien.
Mes souvenirs en sont bien meilleurs : suivre des tunisiens qui s'improvisent guides pour vous mener là où les autres ne vont pas ( et le faire gratuitement parce qu'ils sont tout simplement fiers de la beauté de leur pays ), se perdre et se faire inviter par des jeunes de mon âge pour discuter autour d'un thé à la menthe d'un peu de politique locale et comparer notre avenir respectif, parler de Zola avec un fabriquant de keftan aussi curieux que moi de la culture de l'autre... ).
Des expériences culturelles qui m'ont hélàs pas mal manqué à Madère.
Une explication à cela (enfin, c'est juste mon point de vue).
J'ai l'image d'un pays multiculturel sans doute à cause de ses nombreuses formes de colonisation. On a une île qui est avant tout européenne ( sont passés par là : les portugais, les flamands, les italiens, les français ...) et une terre devenue le creuset de l'agriculture mondiale puisque tout pousse à flanc de ses montagnes.
Le résultat est qu'elle en devient presque impersonnelle.
Evidemment ce que je dis n'est pas très sympa mais ça reste l'expression d'un sentiment qui sans doute pourrait changer après d'autres voyages que j'aurais, j'espère, la chance de connaître.
Finalement chaque pays décide ou pas de diffuser sa culture, d'expliquer son histoire et son présent !
Une île grandiose en tout cas !
Randonneurs et pèlerins impénitents (!), nous avons pensé à aller visiter l'île de Madère à pied. Est ce que l'un (e) d'entre vous a quelque expérience de cela…
Je recherche un topo rando sur le TOUR de MADERE en FRANCAIS. Merci d'avance et pourquoi pas bienvenu (e, s, es) aux amateurs... J'envisage de partir vers le…
Je suis en train de me concocter un petit trek à Madère le mois prochain, et voici l'itinéraire auquel j'ai pensé en trifouillant sur le net: J1. Arrivée à…
En Avril 2018, nous avons séjourné sur l'île de Madère, fidèle à sa réputation d'île aux fleurs. Les paysages rencontrés furent très variés et sauvages et…
Hi, I'm heading to Italy soon and I wanted to know if Italian banks charge fees when you withdraw cash at an ATM, or if, like in Spain or Greece, it's better to avoid taking out money and bring cash instead. Looking forward to your replies... Thanks
We’re planning a short trip at the end of July to explore the legendary mountains and valleys of the Bernese Oberland: round trip from Nancy (Swiss highway vignette planned), 2 nights in a room with a small kitchen in Adelboden, then 2 nights in a hotel at the Gletscherblick in Grindelwald, both with half-board included.
Could you share some tips on the best road routes to take, as well as some walking hikes (we’re not as fit as we used to be, so nothing longer than 2-3 hours)? Maybe also 1 or 2 cable car rides—I was thinking of Oeschinensee Lake above Kandersteg and the First gondola above Grindelwald for better panoramic views of the Eiger, Mönch, and Jungfrau... all while keeping it doable with our schedule. We’ve ruled out the "premium" trip up to the Jungfraujoch for this time.
I’m also guessing that paying to access Wengen or Mürren only makes sense if we’re staying there for a few days, right?
- Is the road through the narrow valley of the White Lütschine toward Lauterbrunnen and beyond still worth it in terms of views and scenery?
On the way back, if we have a little time to explore Bern’s historic old town, what’s the best parking plan for a 1- or 2-hour stop?
Thanks in advance for your advice, fellow travelers familiar with this beautiful region! 😉
Hi there, my husband and I are planning a trip to Iceland in mid-October 2026.
Would you have any advice on the best places to visit for a first trip to this destination? Thanks
Amazing trip in May 2026: fantastic landscapes, such a different vibe from our other journeys, wonderful memories, but...
- Discovering the population: very few "native" Icelanders,
and exceptional discretion from the police, who were notably absent from the white vehicle stopped by the roadside that caught us speeding in mid-May...
To this day, only our inquiry with the car rental company has informed us of a "speeding ticket" message. More than a month later, we still don’t know the "severity" of the offense or the amount of the fine we’ll be "hit with."
Well, well, a taste of Icelandic administrative experience...
I’ve found some great deals on flights to two destinations: Menorca in the Balearic Islands and Alghero in Sardinia.
The flights would take us from Bordeaux to Menorca on the evening of 9/07 and return to Bordeaux in the evening on 13/07.
Or to Alghero very early on 10/07 (departure at 6 AM) and return in the mid-afternoon on 13/07.
We love beautiful landscapes, the sea, snorkeling, walks (hiking), and the charm of villages.
We want to spend some quality time as a couple without our kids and mix discovery with relaxation.
I can’t make up my mind. The transport costs are roughly the same when you factor in parking for Sardinia since the early departure means no public transport from home.
We’ve never been to Menorca, Sardinia, or Italy at all. I’ve been to Majorca, though.
Menorca would be 4 nights and 4 days, while Alghero would be 3 nights and 2.5 days.
Also, what itinerary would you recommend for Alghero and Menorca?
Where to stay?
Thank you so much for your insightful traveler tips.
Hi,
I’ll be in Barcelona at the end of October.
I can choose to be there over the weekend or during the week. Probably 4 nights.
Is there a big difference in terms of crowds in the city and in the museums?
Little or no difference would simplify my itinerary on the way.
Hi there,
I’ll be in Rome from April 1st to 13th, 2026—it’s coming up fast!
I’ve been searching online for tickets to visit the Borghese Gallery, but either there’s no availability or the tickets offered are ridiculously expensive.
Could someone guide me to a website where I can book 2 skip-the-line tickets (I’ve heard you have to reserve in advance online)?
Hi everyone,
I rented a car through Klaus Wagen, picking it up in downtown Porto and returning it in downtown Lisbon.
After paying, I read some pretty negative reviews about them.
So, can anyone reassure me with positive experiences they’ve had with them?
Thanks in advance!
Hello, VoyageForum friends, and happy holidays!
I’m planning a trip with my 19-year-old grandson to Milan for Easter Saturday, Sunday, and Monday in 2025.
I’d love your insights on what we can visit in Milan that would interest both my grandson and me (I’m 75). Of course, I’m thinking of the must-sees, but not just those—cozy little restaurants, trendy neighborhoods, and anything else you’d recommend. I’m also looking for a comfortable hotel in the city center that isn’t too expensive!
I’m sure the VoyageForum community will help me uncover some hidden gems! Looking forward to your replies.
Hi there,
I’m heading to Setúbal at the end of June with my granddaughter, and I can’t seem to find clear info on the best way to get from Lisbon Airport to Setúbal. It looks like there’s a train or bus, but I can’t find the exact names of the bus (or train) companies or the precise departure points. Thanks if anyone can help me out! 😉 Just to clarify, I’m on a tight budget and have already ruled out taxis or similar options.
Hello,
We’re heading to Puglia at the end of May. We’re a senior couple. We arrive in Bari, where we’ve booked accommodation for 2 nights. We’ve rented a car.
Day 1: Bari
Day 2: Polignano a Mare – Monopoli
Day 3: Ostuni – Brindisi
Day 4: Lecce
Day 5 & 6: Exploring the coast from Otranto to Santa Maria di Leuca
Day 7 & 8: Gallipoli area
Day 9 & 10: Matera
We’re considering renting a place near Lecce for 5 days and using it as a base to explore the region.
Hi there,
I visited the Faroe Islands in late March 2026 for about ten days. I was invited by a friend who lives near Tórshavn, so I don’t have any info on tourist accommodations or car rentals. Still, I’d like to share a few thoughts about my trip:
- Before leaving, I consulted travel guides and blogs. I was surprised by how repetitive and unoriginal the featured sites were. This leads hurried travelers to follow the same overcrowded routes, which can annoy locals. I found that all Faroese villages were interesting—they reflect the country’s identity, even without the iconic grass-roofed houses. Those are indeed harmonious and beautiful, but they feel like an exotic cliché. For activities, I loved the lively ports that keep the country running.
- I was annoyed by the paid trails in tourist spots. Locals explained that these paths cross private land, and owners are responsible for maintenance and safety. There are plenty of free trails, too—signs at the start detail their features. While not alarmist, the extreme and unpredictable weather is a key factor to consider before setting out.
- The wind’s strength really impressed me. The architecture, with doors and windows opening outward to prevent gusts from blowing roofs off, speaks to the harsh climate. Some days, relentless rain and squalls made going outside unappealing. I realized that in this country, it’s best to plan for flexible indoor days.
- Distances are relatively short. I was happy to be based near Tórshavn because it was easy to explore one or more places in a day. The roads are in great condition. In late March, diesel was 2 €. Tunnel tolls can add up (~26 € per crossing), making a fixed base less practical than I’d thought.
- Everyone agrees: the landscapes are breathtaking. Nature feels untamed here—except for the short grass, thanks to all the woolly sheep.
- The flight from Paris to the Faroe Islands (and back) was long in March—11 hours with three legs: Paris-Amsterdam, Amsterdam-Copenhagen, Copenhagen-Vágar. In bad weather, Vágar Airport can close, causing delays. During tourist season, Atlantic Airways offers a direct Paris-Faroe Islands flight, which is more comfortable and cheaper.
- I found a book recommendation in a guide that fascinated me after my trip: *Les collectionneurs d'images* by Joanes Nielsen. Through its sometimes caricatured characters, it offers a glimpse into Faroese mentalities from the 1950s to 1970s—attitudes that likely persist today.
In conclusion, I’ve traveled a lot and I’m tired of destinations that all start to look the same. The Faroe Islands were a delight—a country stunning in its landscape, climate, and culture, where tourism has barely altered its authenticity.
Hi there,
We’re planning a trip for October to visit Naples (6 nights) and the Amalfi Coast (5 nights). We’ve already got the historic center and the Lapis Museum in Naples, Pompeii, Herculaneum, Procida, Sorrento, and Ravello on our list. Any suggestions, addresses, or tips?
Thanks for your help.
Hello,
We’re heading to Rome from 21/09, arriving in the early afternoon, and returning on 28/09, leaving in the morning. We’ve already booked our flight tickets and our accommodation in the city center: Via Ezio.
I’d love to get your feedback on our itinerary and if there are any visits we should book right now:
Monday 21 afternoon:
Largo di Torre Argentina: a sacred spot for cats.
Tuesday 22:
The Vatican: Vatican Museums and Sistine Chapel in the morning. Afternoon: St. Peter’s Basilica, the dome, and if possible, the necropolis.
Wednesday 23:
Morning: Colosseum, Roman Forum, and Palatine Hill. Afternoon: Trastevere neighborhood and the Monumento a Garibaldi.
Thursday 24:
Piazza Navona, Church of St. Louis of the French, the Pantheon, Campo de’ Fiori, Piazza Venezia, Piazza Santa Maria Maggiore, Trevi Fountain.
Friday 25:
Villa Borghese, Piazza del Popolo, Spanish Steps, Quirinale, Piazza della Repubblica, and Santa Maria degli Angeli.
Saturday 26:
Aventine and Testaccio neighborhoods, the Capuchin Crypt.
Sunday 27:
Ostia.
Monday 28:
Departure.
Are any days too packed, or should we add more visits?
Thanks for your input and help!
Cheers!
Anne
Summer 2027 is going to be Norwegian for us!
We’re heading to the Lofoten Islands first, then Senja, near Tromsø, and finally the North Cape.
We’ll likely start from northern Finland (flight tickets and car rentals are more affordable there).
I’d like to book accommodations early to have more options.
Good value-for-money places go fast in these pricey Nordic destinations...
But where should we book?
We’re planning to stay around ten nights in the Lofoten Islands.
What’s the best approach?
One place in the central part and explore from there?
One place in the south and another in the center?
Or one in the south, one in the center, and one in the north (3-4-3 nights)?
Hi there,
I’m looking for some great tips for a stay in Palma de Mallorca this summer.
I need cheap flights departing from Toulouse and affordable accommodation for 4 people.
What do you recommend?
Best regards,
I’d love to get your thoughts on the following itinerary (late May). I like to take my time in ruins and museums, and beaches don’t interest me. I’ll be staying in hostels and using public transport. Do you see any major omissions or things that aren’t worth it?
Thanks!
Day 1: Arrival in CATANIA
Day 2: Catania – visit (fish market, cathedral, Biscarri Palace, etc.)
Day 3: Mount Etna (day trip)
Day 4: Morning trip to TAORMINA, visit the town
Day 5: Alcantara Gorge (day trip) + more time in Taormina
Day 6: Trip to SYRACUSE, visit Ortigia
Day 7: Ortigia
Day 8: NOTO (day trip) (or another Baroque town?)
Day 9: Syracuse Archaeological Park + more time in Ortigia (or leave for Enna?)
Day 10: Transport via Enna? TO BE RESOLVED (long, 2 or 3 changes, limited accommodation in Enna...)
Day 11: AGRIGENTO: town and Scala dei Turchi (optional)
Day 12: Valley of the Temples + archaeological museum
Day 13: Departure for TRAPANI (4h), afternoon: town (+ salt flats?)
Day 14: Segesta (day trip) + town/Erice
Day 15: Monte Cofano Nature Reserve (hike + summit) (day trip)
Day 16: Zingaro Nature Park (coastal route out, ridge route back) (day trip)
Day 17: Departure for the AEGADIAN ISLANDS: Levanzo and Favignana (bike), overnight if possible
Day 18: Egadi Islands
Day 19: Departure for PALERMO + first visits
Day 20: The city
Day 21: The city (Monreale?)
Day 22: Options:
- Capo Gallo hike (3.5h round trip) (via Mondello)
- Cefalù (45 min by train)
Day 23: Return flight
Hello,
We’re heading to Bavaria from May 13 to 23, with a side trip to Austria.
Here’s our itinerary:
Day 1: Brussels-Munich
Day 2: Munich
Day 3: Munich and departure for Salzburg
We’ll be staying three nights in Salzburg.
Then we’ll head to Garmisch-Partenkirchen, where we’ll stay for five nights.
Visiting Munich and Salzburg isn’t too tricky.
Once in Garmisch, we’re planning a day in Innsbruck, a day for Neuschwanstein Castle, and the rest is still up in the air.
What’s really got me stumped is that we’d love to see Königssee Lake—everyone says it’s a must-see.
We’d also like to visit the Eagle’s Nest (Kehlsteinhaus), where the landscapes are supposedly stunning.
This would either be a round trip while we’re in Salzburg or on the way between Salzburg and Garmisch, but I’m guessing it’s impossible to do the drive from Salzburg to Garmisch, the Eagle’s Nest, *and* Königssee Lake all in one day.
Plus, the Alpine route between Salzburg and Garmisch seems prettier than the highway.
But honestly, I’m feeling a bit overwhelmed with the planning.
We should’ve added a stop between Salzburg and Garmisch, but the hotels are already booked.
Thanks for any advice on the itinerary and visits!
Another question: How far in advance should we book Neuschwanstein, Königssee, and the Eagle’s Nest in May?
Thanks so much in advance for your tips and ideas!
hi
I’m wondering if anyone can give me some info on how to get from Mallorca to Menorca.
Since flights are cheaper to Mallorca, I’d like to go that way.
Thanks so much for your help!
We’re planning a trip to Finland and Norway this summer, starting in Oulu to explore Lapland, heading up to the North Cape, and then making our way down to Bergen.
This route means renting a car in Finland and dropping it off in Norway. My initial searches are showing rental rates that are... astronomical—about three times the price compared to returning it at the starting point.
I’m guessing I’m not the only one wanting to visit both countries. Are there any great tips to drastically reduce the cost of renting a car?
Hi there, we’re a couple of bikers planning a trip to Majorca in June 2026, and I’d love to organize a half-day or full-day boat or catamaran outing. Which coast do you think is the nicest for this, and do you have any suggestions or personal experiences to share? Thanks in advance!
Hi there,
Does anyone know if there are any works in progress at Torcello, and if so, what type of works and how long they’re expected to last?
Thanks in advance
Hi everyone,
I’m sharing my draft itinerary with you because I just booked our flight tickets, and I feel like it’s quite late in the season. So, I’d like to be sure about my stops before reserving the hotels. I’ll be traveling alone with my two adult children. We want to prioritize outdoor walks, avoid too many indoor visits (both for budget and preference), and not spend too much time on the road.
D1: Arrival at 9 AM in Malaga, day in Malaga and overnight stay
D2: Head straight to Nerja (1-hour drive) and spend the night there
D3: Head straight to Granada (1.5-hour drive), spend the day and night there
D4: Granada. Visit the Alhambra (Nasrid Palaces tour at 5 PM) and spend the night
D5: Head to Ronda (2.5-hour drive) and spend the night
D6: White Villages and overnight in Ronda
D7: Head straight to the Costa del Sol (e.g., Estepona), spend the day and night there
D8: Return to Malaga to catch our flight
There you go! This itinerary takes into account that we’d like to do a circuit starting from Seville in a few years. That said, it’d be a shame to miss something doable from Malaga.
Questions:
Since the Alhambra visit is only at 5 PM, and we’d already have the day to explore Granada, would arriving the day before be a mistake? Or should we skip this day and dedicate it elsewhere (Costa del Sol? Head toward Tabernas?)? The old town appeals to me, but maybe the Sacromonte neighborhood isn’t essential...
Same question for Ronda: should we dedicate a full day to it, or combine Ronda and the White Villages in one day?
Note that we love wandering around villages outside, so that might answer my question! :)
Final question: Is it better to rent the car at Malaga Airport or in the city? If we rent at the airport, we’d need a hotel with parking, which doesn’t seem easy. Or stay outside the city and park for free near the center if possible? I’ve read comments about taking a taxi to Malaga and then picking up the rental car at the airport the next morning. The taxi would really need to be affordable...
Thanks so much for your feedback and suggestions for visits during this little circuit.
Have a great day, everyone!
Christine
Hello,
we’re a couple planning a 2-week road trip this August, with a must-stop (about 3 days on Skye). Any route suggestions? Hotel recommendations? Photo spots?
My husband and I are planning a trip to Ireland in September 2026.
We’ll be flying from Montreal to London, where we’ll spend three nights.
After that, we’ll head to Dublin for a few days and take trains to visit the main attractions.
Our ideal plan would be to choose hotels near train stations and take tours to the interesting spots.
Would 8 days in Ireland be enough for this kind of trip?
We’re a group of 4 heading out at the end of June for 11 days.
I’m just starting my research.
We’ll be renting a regular car, not a 4x4.
I’m not finding a ton of info on the North.
Would love your take on all those kilometers—is there a route that lets us cut out a section?
Thanks