Vélo sur mesure mais pas adapté à ma morphologie
by Picpa
This discussion is in French, the community’s main language.
Original post
Bonjour,
J’ai besoin de vos lumières avant de faire une crise cardiaque.
Je viens de casser très sérieusement la tirelire pour investir dans un vélo sur mesure typé voyage fabriqué par un des rares artisans à fournir ce genre de produits, dont j’ai trouvé l’adresse sur ce forum. J’ai hésité pendant des mois et des mois car ce n’était pas trop raisonnable pour mes finances mais j’ai fini par craquer. A la réception, le vélo est très bien fini et assemblé mais le hic, c’est qu’une fois que je suis dessus, il me semble tout sauf adapté à ma morphologie.
La prise des cotes m’a semblé un peu succincte, mais quand on est un peu novice, on se laisse guider et on fait entièrement confiance au savoir faire de la personne que l’on a en face. Je ne sais pas comment ça s’est passé pour ceux qui ont fait le choix du sur mesure, mais pour moi on s’est contenté de la mesure de l’entre jambe, ensuite je suis monté sur la machine que l’artisan a réglé en fonction de ce qui lui semblait me convenir, et après pendant 10min où j’ai pédalé dans le vide on s’est dit que ça semblait ok. Et la RDV 3 mois après.
Le problème c’est que 3 mois après (et des grosses poussières…) quand j’ai réceptionné la « bête » et que je l’ai enfourché dans l’idée d’avoir un engin tout confort sur lequel j’étais sensé ne pas voir les kms passer, j’ai l’impression d’être sur un vélo piqué à un gamin beaucoup trop court pour moi. Ce phénomène est en plus accentué par le choix d’un cintre papillon modulo confort.
Pour ceux pour qui ça veut dire quelque chose les cotes sont :
Taille du lascar 179cm, entre jambe 81.5cm, longueur des bras 62cm
Et la taille du cadre : Longueur du cadre 543mm, hauteur du cadre 515mm, longueur avant 600mm, longueur arrière 430mm, hauteur de la boite 270mm, angle de selle 73.4, angle de direction 70.9, chasse 63mm.
Si ceux qui touchent un peu leur bille peuvent me donner leur avis sur les cotes choisies je suis preneur.
Si il s’avère que le cadre est trop petit (maintenant il est difficile de faire quelque chose et de revenir en arrière), qu’est ce que ça va donner sur le long terme au niveau du confort, du rendement, et des douleurs à venir….
Help help help !
salut picpa,
à première vue, les cotes que tu indiques semblent assez courtes par rapport à ta taille! maintenant, il faudrait voir en détail. il y a peut etre un probleme au niveau du choix de la potence et du cintre! quelle est la distance entre le bec de selle et le cintre?
à plus, Patrice
à première vue, les cotes que tu indiques semblent assez courtes par rapport à ta taille! maintenant, il faudrait voir en détail. il y a peut etre un probleme au niveau du choix de la potence et du cintre! quelle est la distance entre le bec de selle et le cintre?
à plus, Patrice
La longueur de potence est en 110mm, le cintre est un modolo yuma confort en forme papillon (du coup j'ai les mains au niveau de l'axe de la fourche). Je ne sais pas de quel point à quel point il faut mesurer pour la distance entre le bec de selle et le cintre? Est ce que je gagne quelque chose de significatif en passant d'une potence de 110 mm à 130 mm?
J'ai mis en pièce jointe les cotes données par le concepteur.
Thanks
Il a l'air très bas (51), c'est ça qui te donne l'impression qu'il est petit d'autant plus que le boitier de pédalier est bas (c'est pas un vtt), mais pas tellement court (543) donc avec la selle et la potence bien réglée tu pourras t'en sortir.
Je dit ça en comparant aux tailles standards des cadres surly (qui sont plutôt courts, c'est prévu pour des guidons de courses)
http://www.surlybikes.com/longhaul.html
Tu aurais pris un cadre taille 54 (à cause de l'entre jambe à 81.5, on fait entrejambe x .66) mais la longueur aurait été de 54.9 donc pas si éloignée du tien... Essaye un guidon de course pour voir ?
Pour la longueur tu peux regarder vite fait en mettant le coude devant le bec de selle, les doigts tendues doivent juste toucher le guidon.
Mais dans tous les cas le confort c'est vachement personnel, ça dépend de la façon dont on roule, si on appuie plus ou moins etc... N'empêche que vu le nombre de tailles standard aujourd'hui, je suis de plus en plus sceptique sur l'intérêt d'un sur mesure.
Pour la longueur tu peux regarder vite fait en mettant le coude devant le bec de selle, les doigts tendues doivent juste toucher le guidon.
Mais dans tous les cas le confort c'est vachement personnel, ça dépend de la façon dont on roule, si on appuie plus ou moins etc... N'empêche que vu le nombre de tailles standard aujourd'hui, je suis de plus en plus sceptique sur l'intérêt d'un sur mesure.
🙂Salut
et bien c'est pas la premiere fois que j'entend le probleme
Tu a été chez qui faire ton vélo, si c'est la meme boutique
autant nous le dire .
si non ou est l'intéret de faire du sur mesure.
demande a le changer, il peu toujour revendre le cadre apres lui !!!
pas trop chere comme un cadre de serie pas comme un sur mesure.
on reste a ton ecoute et si il veu pas on appel JULIEN Courbet 😎
a+
A BICYCLETTE !!!
locomotion plus efficace que celle de n'importe quel organisme biologique
vu le plan que tu as mis en piece jointe, tu as tout ce qu'il faut pour regler ton vélo correctement.
tu peux commencer par regler la position exacte de la selle par rapport au pedalier, la sortie de selle de 721mm le recul de la selle de 45mm avec un fil a plomb, l'horizontalité de la selle avec un niveau a bulle.
ensuite tu peux verifier la position "confort" du cintre par rapport à la selle, bec de selle au cintre 500mm hauteur cintre -35mm (que tu peux regler plus haut si tu le souhaite)
a verifier si le couple "potence/cintre" que tu as te permet de réaliser ce reglage du cintre!
si ce n'est pas possible, soit tu montes une potence plus longue, soit tu met un cintre classique (course ou vtt+cornes)
mais il n'est pas rare, sur un nouveau vélo, d'avoir a adapter la potence. d'ou l'interet de pouvoir s'en faire preter de plusieurs longueurs pour réaliser des essais. il existe des potences reglables qui permettent de trouver la bonne position, et ensuite lorsque l'on est fixé, on peut la remplacer par une potence fixe a la cote exacte souhaitée.
pour la pertinence du sur-mesure?, il me semble que l'interet est multiple. d'abord la taille du cadre a ses cotes exactes, ensuite la possibilité d'avoir toutes les options souhaitées... fixations.. passages de gaines...etc... et surtout d'avoir un cadre avec des tubes choisis et de qualité! ce qui n'existe pratiquement pas en cadre de série!! ensuite il y a la finition, qui est secondaire mais il n'est pas interdit de se faire plaisir quand c'est un achat... pour la vie (c'est généralement le cas des vélos "sur-mesure"). et puis c'est une autre façon d'acheter! un peu moins "consommateur". je trouve ça plutot sympa.
ensuite tu peux verifier la position "confort" du cintre par rapport à la selle, bec de selle au cintre 500mm hauteur cintre -35mm (que tu peux regler plus haut si tu le souhaite)
a verifier si le couple "potence/cintre" que tu as te permet de réaliser ce reglage du cintre!
si ce n'est pas possible, soit tu montes une potence plus longue, soit tu met un cintre classique (course ou vtt+cornes)
mais il n'est pas rare, sur un nouveau vélo, d'avoir a adapter la potence. d'ou l'interet de pouvoir s'en faire preter de plusieurs longueurs pour réaliser des essais. il existe des potences reglables qui permettent de trouver la bonne position, et ensuite lorsque l'on est fixé, on peut la remplacer par une potence fixe a la cote exacte souhaitée.
pour la pertinence du sur-mesure?, il me semble que l'interet est multiple. d'abord la taille du cadre a ses cotes exactes, ensuite la possibilité d'avoir toutes les options souhaitées... fixations.. passages de gaines...etc... et surtout d'avoir un cadre avec des tubes choisis et de qualité! ce qui n'existe pratiquement pas en cadre de série!! ensuite il y a la finition, qui est secondaire mais il n'est pas interdit de se faire plaisir quand c'est un achat... pour la vie (c'est généralement le cas des vélos "sur-mesure"). et puis c'est une autre façon d'acheter! un peu moins "consommateur". je trouve ça plutot sympa.
Ola,
Si je n'ai pas donné de nom, c'est que je ne veux pas lancer de polémique et condamner un artisan qui se lève le cul et qui semble passionné par son boulot, mais c'est vrai que là au prix de la facture finale il y a vraiment des grincements de dents et des nuits d'insomnie en perspective... Pour te mettre dans la voie c'est un petit atelier dans une grande ville.
Il n'y a vraiment rien à redire sur l'assemblage (mais ça je le verrait dans quelques années...), mais c'est clair qu'une fois sur le vélo, je ne me sens pas à mon aise, et que j'ai vraiment l'impression que la prise de cote a été faite à la va vite. Le problème c'est que quand j'ai dit que je n'étais pas convaincu du tout du choix de la géomètrie du cadre une fois le vélo en main, j'ai eu pour seule réponse que c'était moi qui avait validé les dimensions et que maintenant il n'y avait plus rien à faire. Mais comment se rendre compte quand on n'a pas des milliers de kms au compteur, juste en pédalant dix min dans le vide sur une machine fixée au sol, si la géométrie choisie est la plus adaptée à ma morphologie et à ma pratique?
Pour l'instant avant de foutre le bordel, je voudrais juste savoir si oui ou non ce vélo est adaptée à ma morphologie et si la réponse est entre les deux qu'est ce que je vais ressentir au niveau du rendement et des petites douleurs qui vont apparaitre au bout de quelques semaines à pédaler si le cadre s'avère trop court.
J'ai l'impression qu'il va falloir que j'oublie le cintre papillon qui m'oblige à avoir les mains presque au niveau de l'axe de la fourche si je veux accéder aux leviers. Pour ceux qui m'ont demandé, il y a 50cm entre le bec de selle et la tête de la potence.
Si je dois changer le cintre pour un autre plus classique vaut il mieux un cintre droit ou un cintre cintré?
je t'encourage a déjà regler ton vélo (les 3 points d'appui) trés exactement comme l'étude ergonomique le donne.
car le probleme de base semble bien etre le cintre papillon, puisque l'étude ergonomique donne 500mm bec/cintre avec une potence de 110mm alors que ton cintre arrive au niveau du pivot!
pour faire court... la longueur a l'air bonne lorsque tes mains sont au niveau de la potence!
une fois reglé par rapport a cette valeur moyenne, ce sera a toi d'etre a l'écoute de ton besoin, de tes sensation, pour modifier un peu la position du cintre, l'inclinaison de la selle..etc...
si tu veux, ce soir depuis chez moi, je peux passer tes mensurations sur le logiciel "pile-poil" et te donner les valeurs obtenues pour les comparer avec celles qui t'ont été fournies.
une fois reglé par rapport a cette valeur moyenne, ce sera a toi d'etre a l'écoute de ton besoin, de tes sensation, pour modifier un peu la position du cintre, l'inclinaison de la selle..etc...
si tu veux, ce soir depuis chez moi, je peux passer tes mensurations sur le logiciel "pile-poil" et te donner les valeurs obtenues pour les comparer avec celles qui t'ont été fournies.
pour la pertinence du sur-mesure?, il me semble que l'interet est multiple.
d'abord la taille du cadre a ses cotes exactes,
ensuite la possibilité d'avoir toutes les options souhaitées... fixations.. passages de gaines...etc... et surtout d'avoir un cadre avec des tubes choisis et de qualité! ce qui n'existe pratiquement pas en cadre de série!!
ensuite il y a la finition, qui est secondaire mais il n'est pas interdit de se faire plaisir quand c'est un achat... pour la vie (c'est généralement le cas des vélos "sur-mesure").
et puis c'est une autre façon d'acheter! un peu moins "consommateur". je trouve ça plutot sympa.
Dans ce cas il doit quand même être possible d'essayer un vélo de série avec des côtes similaires (au niveau des 3 appuis), et une fois validé sur plusieurs km, le réaliser aux petits oignons.
Dans ce cas il doit quand même être possible d'essayer un vélo de série avec des côtes similaires (au niveau des 3 appuis), et une fois validé sur plusieurs km, le réaliser aux petits oignons.
oui, tel que je vois les choses.... un vélo sur mesure se construit en mixant 1 la theorie et 2 l'experience cycliste du futur prorpietaire! d'ou l'interet de faire faire un vélo sur mesure lorsque l'on a déjà utilisé plusieurs vélos en situation et qu'on sait déjà un peu ce que l'on veut.
mais il serait interessant d'avoir l'avis d'un pro ayant une longue experience! (François si tu nous écoutes! 😉 ) moi je réalise quelques vélos sur mesure pour mon entourage, mais... comme amateur.
oui, tel que je vois les choses.... un vélo sur mesure se construit en mixant 1 la theorie et 2 l'experience cycliste du futur prorpietaire! d'ou l'interet de faire faire un vélo sur mesure lorsque l'on a déjà utilisé plusieurs vélos en situation et qu'on sait déjà un peu ce que l'on veut.
mais il serait interessant d'avoir l'avis d'un pro ayant une longue experience! (François si tu nous écoutes! 😉 ) moi je réalise quelques vélos sur mesure pour mon entourage, mais... comme amateur.
Je reste convaincu de l'intérêt d'un vélo artisanal quand on recherche un cadre solide, bien fini, avec toutes les attaches nécessaires pour transporter tout le bordel, sinon je me serai contenté d'un cadre de série (quand j'ai commencé à m'y intéresser on ne parlait pas encore des Surly et le marché français était totalement inexistant sur ce type de produit).
Dans mon cas personnel, je ne suis pas un expert m'ai je fait du VTT assez régulièrement, et c'est vrai que j'ai choisi de faire appel à un artisan dans l'idée de me faire totalement guider sur la géométrie d'un vélo où la priorité est le confort. Il me semble que la posture sur un VTT est un vélo typé voyage doit être bien différente et c'est pour çà qu'à la prise de cote je ne me suis pas inquiété plus que ça puisque ce professionnel m'a fait l'impression de connaitre son métier.
Après avant de commencer à écrire sur le forum, j'ai essayé de régler au mieux tout ce qui était réglable, mais tout était ok car c'est un vélo tout monté clé en main. Pour la prise de cotes les essais ont bien étés fait avec le cintre papillon. Le problème c'est que je me sens effectivement beaucoup mieux sur le devant du cintre mais que les leviers sont à l'arrière, du coup les 80% du temps, je ne suis pas à l'aise.
Dans tous les cas il va falloir que je mange plusieurs centaines de kms pour me faire une véritable idée. Mon premier email n'était pas pour lancer une polémique sur oui ou non le sur mesure mais de savoir si ces cotes vous semblaient justes ou non.
Après la seule solution si je n'arrive pas à m'y faire sera bien sur d'oublier le cintre papillon pour un plus classique.
🙂oui sur
a condition que cela soit fait dans les regles de l'art !
et puis apres tu vois pas les tubes utilisés de toute facon .
ils peuvent te mettre ce qu'ils veulent comme tubes tu peu pas vérifié !!!
donc le sur mesure oui mais faut voir .
je crois que chez Levacon tu vois l'atelier, les series de tubes, le matos etc..., tu peu demander a voir le boulot, et sa c'est de la bombe .
il travail que sur RDV .
A BICYCLETTE !!!
Le problème c'est que je me sens effectivement beaucoup mieux sur le devant du cintre mais que les leviers sont à l'arrière, du coup les 80% du temps, je ne suis pas à l'aise.
le probleme est là à mon avis! ce n'est pas cohérent! sur deux positions, il en faut une confort ou tu te sent bien, et une deuxième plus allongée et sportive (vent de face...etc...) et non pas une ou tu te sent bien et une deuxième.. plus courte!
pour ce qui est des cintre papillons, j'avoue ne pas trop avoir compris leur fonctionnement! j'en ai un dans mon grenier que je n'utilise pas car il ne m'a pas convaincu du tout! j'avais aussi les mains au niveau du pivot! qu'en pensent les utilisateurs réguliers???
tu as à mon avis 3 sollution: monter une potence plus longue, tester une 140 peut etre, ou monter un cintre plat + bars ends. ou monter un cintre course, quitte à monter une potence un peu plus relevée.
tiens nous au courant du résultat. à plus, Patrice.
le probleme est là à mon avis! ce n'est pas cohérent! sur deux positions, il en faut une confort ou tu te sent bien, et une deuxième plus allongée et sportive (vent de face...etc...) et non pas une ou tu te sent bien et une deuxième.. plus courte!
pour ce qui est des cintre papillons, j'avoue ne pas trop avoir compris leur fonctionnement! j'en ai un dans mon grenier que je n'utilise pas car il ne m'a pas convaincu du tout! j'avais aussi les mains au niveau du pivot! qu'en pensent les utilisateurs réguliers???
tu as à mon avis 3 sollution: monter une potence plus longue, tester une 140 peut etre, ou monter un cintre plat + bars ends. ou monter un cintre course, quitte à monter une potence un peu plus relevée.
tiens nous au courant du résultat. à plus, Patrice.
ils peuvent te mettre ce qu'ils veulent comme tubes tu peu pas vérifié !!!
ce n'est pas propre aux vélos sur mesure! pire... un vélo de série tu es quasi certain de ne pas savoir ce que tu as comme tubes! et souvent à partir de 2 tubes dans une série, les constructeurs se permettent de mettre le sticker correspondant à la série! en sur mesure, comme le prix des tubes est marginal par rapport au prix total du cadre (c'est la main d'oeuvre le plus cher), les artisans n'ont pas grand interet à tricher sur les tubes, c'est leur réputation qui est en jeu! pour une économie ridicule! d'autant que ça se reconnait un peu, ça ne sonne pas pareil, ça ne fait pas le même poids...
ce n'est pas propre aux vélos sur mesure! pire... un vélo de série tu es quasi certain de ne pas savoir ce que tu as comme tubes! et souvent à partir de 2 tubes dans une série, les constructeurs se permettent de mettre le sticker correspondant à la série! en sur mesure, comme le prix des tubes est marginal par rapport au prix total du cadre (c'est la main d'oeuvre le plus cher), les artisans n'ont pas grand interet à tricher sur les tubes, c'est leur réputation qui est en jeu! pour une économie ridicule! d'autant que ça se reconnait un peu, ça ne sonne pas pareil, ça ne fait pas le même poids...
🙂 et bien tout va bien alors
mais Ca serait sympa de voir la fabrication de A a Z
de voir la naissance de Son Bébé, Mr les Artisants ( Ouvrez La Cage aux Oiseaux ) !!!
une petite visite de L'atelier, voir le travail de L'artiste
Merci a vous 🙂🙂🙂
A BICYCLETTE !!!
Malheureusement, non ce n’est pas la joie. Je comprends maintenant, mais malheureusement trop tard que lorsqu’on veut du sur mesure il ne faut pas se pointer les mains dans les poches comme j’ai fait en faisant une confiance aveugle au concepteur. C’est clair que la prise de cotes c’est limitée à la hauteur de mon entre jambe, après je suis monté sur le gabarit réglé par l’artisan et 15min après c’était fini. Ca reste vraiment limite pour un vélo, soit disant unique, aux cotes exactes du client. Le problème c’est que je n’ai eu les données chiffrées que le jour où j’ai réceptionné l’engin et là bien sur c’était déjà bien trop tard. Sur ce coup là j’ai été naïf puissance 12000 et je m’en mord vraiment les doigts. Il aurait fallu que j’exige que l’on me communique les cotes avant d’attaquer la première soudure, mais ça n’a pas été le cas. Mais bon ça reste quand même dur de se faire une idée : vous regardez un Surly, un Koga ou l’adresse http://pages.globetrotter.net/docvelo/dim_cadre2.htm et vous avez des résultats bien différents.
Pour la qualité de l’assemblage du cadre par contre je n’ai aucun doute, car quand un artisan a l’amour du travail bien fait, ça se voit. Et comme il est dit, je ne pense pas qu’il serait vraiment rentable de faire une escroquerie sur la qualité des matériaux employés.
Pour ceux qui sont adeptes de cintres classique, pouvez vous me dire si il vaut mieux prendre un cintre droit comme sur mon VTT, ou vaut il mieux un cintre avec une légère courbure en V si on veut privilégier le confort ?
c'est sur que s'il n'a pris que l'entrejambe... ce n'est pas trés serieux! 😕
mais ne soit pas trop déçu, c'est probablement un excellent vélo quand même!, et globalement à ta taille!
et cet artisan ne peux pas revoir un peu sa copie en adaptant le poste de pilotage un peu mieux?? c'est rien à faire en plus! en 1/2 heure c'est reglé je suis sur!
tu peux aussi faire faire une étude ergonomique complete chez un spécialiste pour définir avec précision les 3 points d'appui idéaux, ce qui te permettra de vérifier et de corriger si besoin le recul de selle, la potence, le cintre trés facilement!.
un truc me chiffonne quand même! comment a t'il pu définir les cotes Sc, D et Rs s'il n'a pris que l'entrejambe! 😮 alors que ces cotes dépendent des.. fémur, buste, bras.. etc... 🤪 au pif???...humm.. c'est qui ce gars? ça m'interesse de savoir (par MP)
un truc me chiffonne quand même! comment a t'il pu définir les cotes Sc, D et Rs s'il n'a pris que l'entrejambe! 😮 alors que ces cotes dépendent des.. fémur, buste, bras.. etc... 🤪 au pif???...humm.. c'est qui ce gars? ça m'interesse de savoir (par MP)
un truc me chiffonne quand même! comment a t'il pu définir les cotes Sc, D et Rs s'il n'a pris que l'entrejambe!
alors que ces cotes dépendent des.. fémur, buste, bras.. etc... 🤪
ça me fait beaucoup rire que l'on puisse établir la bonne position avec des cotes comme Rs et Sc !
Pour le même cadre monte 2 selles différentes et ces cotes peuvent varier de plusieurs cm, exemple : une brooks homme et une brooks femme alors que leurs croissants ont la même position . La cote L sur le plan donné en pièce jointe par Picpa est autrement plus parlante.
Avec un cintre papillon comme celui décrit, si les mains arrivent à hauteur du pivot, avec un cadre court et la taille de Picpa, il ne doit pas pouvoir se mettre en danseuse sans avoir les genoux qui tapent dans le cintre! Ah! un bon cintre course où toutes les positions sont possibles : il n'y a rien de mieux . Ils sont en train de réinventé l'eau chaude avec leurs soit-disant cintres multi-positions .😉 à+ François
alors que ces cotes dépendent des.. fémur, buste, bras.. etc... 🤪ça me fait beaucoup rire que l'on puisse établir la bonne position avec des cotes comme Rs et Sc !
Pour le même cadre monte 2 selles différentes et ces cotes peuvent varier de plusieurs cm, exemple : une brooks homme et une brooks femme alors que leurs croissants ont la même position . La cote L sur le plan donné en pièce jointe par Picpa est autrement plus parlante.
Avec un cintre papillon comme celui décrit, si les mains arrivent à hauteur du pivot, avec un cadre court et la taille de Picpa, il ne doit pas pouvoir se mettre en danseuse sans avoir les genoux qui tapent dans le cintre! Ah! un bon cintre course où toutes les positions sont possibles : il n'y a rien de mieux . Ils sont en train de réinventé l'eau chaude avec leurs soit-disant cintres multi-positions .😉 à+ François
Galeries de photos sur l'Islande à vélo:http://cyclophoto.free.fr/
Voyage à vélo en 2017 Asie centrale (Pamir) puis Corée et Japon : http://resilience-a-velo.over-blog.com/
monte un cintre modole yuma mohican à la place de ton yuma confort et ça ira déjà beaucoup mieux.
Comme Patrice (Azero) je ne vois pas trop l'intérêt de la forme du yuma confort sauf en cas de cadre vraiment trop long
Un cintre course t'obligerait à changer de leviers de frein.
à+ François
Un cintre course t'obligerait à changer de leviers de frein.
à+ François
Galeries de photos sur l'Islande à vélo:http://cyclophoto.free.fr/
Voyage à vélo en 2017 Asie centrale (Pamir) puis Corée et Japon : http://resilience-a-velo.over-blog.com/
Log in first, then come back to this page.
You might also like
Storm in the Canary Islands
New adventures from Perpignan to Ranchi (Jharkhand)
Breathtaking Kyrgyzstan!
Argentine and Chilean Patagonia from El Calafate to Ushuaia
Turkey 2026: Riviera, Antalya, and Cappadocia
Page by Page on the Assisi Way – 1,200 km on Foot
How to nail your trek in wet climates: which pants keep you truly dry?
Densha Otaku - Lesser-Known Regions
More discussions
Hi,
can anyone give us some tips on how to get to North Cape from Lyon Gerland?
What’s the best route to join the EuroVelo 7?
How many kilometers is it from Lyon to North Cape via EuroVelo 7?
The best month to leave—we’re thinking early May.
Thanks for any advice!
Another long-time dream of Claudio’s: the Petit Mont Cenis pass and the dam at the eponymous lake.
A place where many Italians, including my father, worked in the 1950s–60s.
Faverges → St-Michel-de-Maurienne → Lanslebourg → Petit Mont Cenis → return. 315 km, 3 days. Bivouac at St-Michel-de-M.
Brouter link
Leg One: Faverges → St-Michel-de-Maurienne Leg Two: St-Michel → Lanslebourg → Mont Cenis Lake → St-Michel Leg Three: St-Michel → Faverges
And it finally happened in August 2026: in the Maurienne Valley about the famous cycle route known as the V67
Leg One: Faverges → St-Michel-de-Maurienne Leg Two: St-Michel → Lanslebourg → Mont Cenis Lake → St-Michel Leg Three: St-Michel → Faverges
And it finally happened in August 2026: in the Maurienne Valley about the famous cycle route known as the V67
17 days, 1,400 km, and 17,500 m of elevation gain cycling in northern Vietnam! 🇻🇳 🚴🇻🇳
From the misty Fansipan to the breathtaking landscapes of the Ha Giang Loop, from remote villages to vibrant markets...
I cycled through the north of the country, getting up close with its people—through mud, heat, endless mountain passes, and unforgettable encounters.
Most importantly, I discovered a Vietnam far different from the usual tourist circuits.
Join me on this adventure through a video that captures these 17 days of travel. :)
If Vietnam calls to you, come ride a stretch with me!
Tôi fan Việt Nam!! https://www.youtube.com/watch?v=P2vX18zebe0
Period: March–April 2025
If Vietnam calls to you, come ride a stretch with me!
Tôi fan Việt Nam!! https://www.youtube.com/watch?v=P2vX18zebe0
Period: March–April 2025
Hi there,
Is there a bike route that crosses Italy to catch the boat to Sicily?
If so, where does it start and where does it end?
🇷🇼 Cycling in Rwanda: 4 episodes, an off-the-beaten-path adventure
After 3 weeks and nearly 1,200 km by bike across Rwanda, I made 4 videos to share this adventure in a different way: the landscapes, the encounters, the villages… but above all, all those incredible scenes of everyday life.
The 4 episodes are available here:
👉 https://www.youtube.com/playlist?list=PLGnfbxjccWAg
The 4th episode focuses on rural Rwandan life: simple, authentic, and sometimes surprising scenes that you only truly discover when you take the time to travel by bike.
If you have a few minutes, let yourself be transported to Rwanda…
Hi, I'm looking for info on cycling to Nordkapp via the EuroVelo 7. Has anyone done it already, and where’s the best place to start the EuroVelo 7?
Thanks
Hi,
We bought the MSR bike tent model (2-person + large awning that can fit 2 bikes) back in 2005. It’s served us really well, especially during a year-long trip in Africa. Now, one of the poles is broken, and we’d love to replace it since that’s the only issue with the tent—we still love it! The poles are 9.35 mm in diameter, with 8 sections of 49 cm and 2 sections of 28 cm. Total length when assembled: 416 cm. Actually, two large sections are broken: one straight and one curved. It’s a pain to find replacements since this model is no longer sold anywhere.
Would anyone have this model lying around unused and be willing to sell me a pole?
Looking for a female travel companion for a cycling trip (arriving by plane in Porto Alegre, Brazil, and cycling toward Montevideo, Uruguay, returning by plane to France from Buenos Aires, Argentina) – 1,500 km
Hello everyone! I’m planning a cycling trip across Brazil, Uruguay, and Argentina, with a departure set for late October, November, or December. I’m looking for a travel companion to share this long-distance adventure with.
Experience: I already have solid experience in bicycle touring in Georgia, Kazakhstan, and Kyrgyzstan. Currently, I maintain excellent physical condition by cycling an average of 250 km over 3 days per week (4 hours a day at 20 km/h).
The trip & the pace:
Daily pace: Between 50 and 80 km per day, to make steady progress while taking time to explore. Accommodation: Flexible and authentic. We’ll alternate between wild camping, campsites, Warmshowers, small guesthouses, and budget hotels depending on opportunities and the weather.
Looking forward to reading your message and planning this amazing journey together!
Hello everyone! I’m planning a cycling trip across Brazil, Uruguay, and Argentina, with a departure set for late October, November, or December. I’m looking for a travel companion to share this long-distance adventure with.
Experience: I already have solid experience in bicycle touring in Georgia, Kazakhstan, and Kyrgyzstan. Currently, I maintain excellent physical condition by cycling an average of 250 km over 3 days per week (4 hours a day at 20 km/h).
The trip & the pace:
Daily pace: Between 50 and 80 km per day, to make steady progress while taking time to explore. Accommodation: Flexible and authentic. We’ll alternate between wild camping, campsites, Warmshowers, small guesthouses, and budget hotels depending on opportunities and the weather.
Looking forward to reading your message and planning this amazing journey together!
Hi everyone,
In early April, I’m redoing the Vélo Francette (La Rochelle to Ouistreham), and then I’d like to cycle along the Cotentin Peninsula (which I don’t know at all), follow the coast up to Cherbourg, and then head back down to at least Saint-Malo. I’d love to know if it’s pleasant for cycling—are the roads nice? Not too windy? What are the must-see spots? Any great campsites? All your tips and advice are more than welcome, and I thank you in advance.
Hi there,
I’m planning to bike to meet some friends in Côte d’Ivoire in early November.
I’ll be starting in Abidjan and heading to Abengourou, which is close to the Ghana border.
I’d like to take the trails. Does anyone have recent info on eastern Côte d’Ivoire?
Any tips, safety advice, or must-see stops? I’m open to all suggestions.
Thanks in advance for your help!
Fx
After testing it for three years across various modes of transport, I’m sharing this video of a bike packing case. It’s made from recycled cardboard and shrink-wrapped, with adjustable thickness and added bubble wrap depending on the level of protection you want.
Installing spacers at the fork and chainstays makes the packaging compact. With the fifteen-odd euros for shrink-wrapping at the airport, this case travels really well.
https://youtu.be/_GDJi-GqmkM
- Low bulk (1.10m x 0.70m x 0.25m for a large frame), it fits vertically in train luggage compartments and the total dimensions (x+y+z) don’t exceed 2.40m.
- Two carrying solutions for public transport and easy handling by airport staff (no more tears in the cardboard from openings).
- Discreet packaging when dealing with bus drivers and train conductors, as it looks like an ordinary parcel.
- No need to return to the starting point to retrieve the case from your outbound trip, which you’d otherwise have to store somewhere, or deal with a bulky cover to pack in your panniers.
- You can still check tire pressure through the plastic film without damaging the packaging too much.
Drawbacks: Around 3 hours for this lengthy and meticulous process—removing the wheels, pedals, handlebars, and derailleur without misaligning them, then securing all components to the frame.
If you get a chance to test it, send me your feedback for future improvements.

I just took a trip in Tunisia from Tozeur to Douz, skirting Chott el Jerid to the south. I’m back with the urge to keep going further south via the 4x4 tracks to connect Douz to Ksar Ghilane. Has anyone driven this route recently or explored southern Tunisia?
Thanks for your tips!
fix
Hi, who can recommend a bike route from Vienne, Isère to Sicily, and what’s the best time of year to go?
Thanks
https://curieuxcyclos.eklablog.fr/
https://curieuxcyclos.eklablog.fr/
😎Fellow traveling cyclists or not, all of you who love travel, the pleasure of physical effort, nature, beautiful machines, people with true passions they seek to fulfill, and who also enjoy reading great literature about all this—the *200* magazine is for you just as it is for me. I should mention I have no financial or other interest in this (in an era where we accuse our politicians of all sorts of vile interests, I prefer to take precautions). I’ve been subscribed since the beginning, and every three months, I get my 130 pages of dreams (the magazine just went from 110 to 130 pages).
It covers everything from the trans-America route to the TCR (Trans Continental Race) from Belgium to a small town in Turkey, with mind-blowing averages—4,000 km and 80,000 m of elevation gain in 8 days and 15 hours for the winner. Let that sink in, and all of it without assistance—accepting a patch could penalize you. There’s also a story about crossing Iran, encountering one of the world’s most welcoming populations, following in the footsteps of Nicolas Bouvier, as well as retirees leisurely traversing France. The common thread in all these stories? Beautiful writing. Take, for example, a stunning article: *"Passengers of the Cold: From Edinburgh to Thurso, at the very north of Scotland, 550 km of moors, coasts, and icy wind. In Thurso, the road ends at a quay, facing the Orkney Islands. We wanted a November trip, off-season. We wanted to surprise winter. Just before the snow."* A sublime piece on the experience of facing adversity and the chance encounters along the road and in the elements.
Before I embarked on my own bike trips, I dreamed a lot about them—from the Atacama to the Gobi, along the Mekong, and not forgetting France. And now, these 130 pages every quarter keep those dreamy vibes alive through stories written in the most beautiful prose.
I’ll stop here because it might sound like I’m advertising, but if you don’t know *200*, I invite you to discover it. It’ll give you wings for the most incredible challenges or simply reinforce your desire for slow rides with your eyes open to others and nature.
A little news to wrap up: Axel Carion and a friend just broke the record for crossing South America from Colombia to Ushuaia in 59 days. On its own, that doesn’t mean much, but I can’t help it—it makes me dream. You should see how he talks about it, the flashes of that wild nature he’s stored away: a snowstorm at Paso Jama and the surreal sight of the suddenly snow-covered Licancabur!
Luc PS: The magazine is called *200* because a day’s ride starts at 200 km—well, I’ve never done a ride like that since my longest was 167 km (with 18 kg of luggage, mind you), but why not one day? The magazine will explain how to tackle your first 200, and then the question in conclusion: when will you do your first 300?😏
It covers everything from the trans-America route to the TCR (Trans Continental Race) from Belgium to a small town in Turkey, with mind-blowing averages—4,000 km and 80,000 m of elevation gain in 8 days and 15 hours for the winner. Let that sink in, and all of it without assistance—accepting a patch could penalize you. There’s also a story about crossing Iran, encountering one of the world’s most welcoming populations, following in the footsteps of Nicolas Bouvier, as well as retirees leisurely traversing France. The common thread in all these stories? Beautiful writing. Take, for example, a stunning article: *"Passengers of the Cold: From Edinburgh to Thurso, at the very north of Scotland, 550 km of moors, coasts, and icy wind. In Thurso, the road ends at a quay, facing the Orkney Islands. We wanted a November trip, off-season. We wanted to surprise winter. Just before the snow."* A sublime piece on the experience of facing adversity and the chance encounters along the road and in the elements.
Before I embarked on my own bike trips, I dreamed a lot about them—from the Atacama to the Gobi, along the Mekong, and not forgetting France. And now, these 130 pages every quarter keep those dreamy vibes alive through stories written in the most beautiful prose.
I’ll stop here because it might sound like I’m advertising, but if you don’t know *200*, I invite you to discover it. It’ll give you wings for the most incredible challenges or simply reinforce your desire for slow rides with your eyes open to others and nature.
A little news to wrap up: Axel Carion and a friend just broke the record for crossing South America from Colombia to Ushuaia in 59 days. On its own, that doesn’t mean much, but I can’t help it—it makes me dream. You should see how he talks about it, the flashes of that wild nature he’s stored away: a snowstorm at Paso Jama and the surreal sight of the suddenly snow-covered Licancabur!
Luc PS: The magazine is called *200* because a day’s ride starts at 200 km—well, I’ve never done a ride like that since my longest was 167 km (with 18 kg of luggage, mind you), but why not one day? The magazine will explain how to tackle your first 200, and then the question in conclusion: when will you do your first 300?😏
Hi there,
I’ve got my flight ticket sorted—departing in mid-November and returning in mid-March. I’ll arrive in Santiago and leave from Buenos Aires. I’ve already been to southern Argentina, specifically Torres del Paine National Park, and I’d love to go back to do the full W trek (I only did the shorter version last time). I also want to do some hiking and maybe even tackle a summit. I climb and occasionally do some mountaineering, so I’ll definitely be going with a guide.
I plan to start around Temuco in Chile, with the idea of heading toward the lakes, then taking the Carretera Austral. I’m not sure if I’ll go all the way to Ushuaia—it’s supposed to not be *that* worth it, except for the bragging rights of saying you’ve been to the end of the world.
I saw there are lakes in Argentina too.
I don’t have a precise itinerary, but what I’d love is, once I reach the southernmost point of my trip, to take a mini-cruise to see some wildlife. Any tips for that?
What kind of sleeping bag did you take? Is a 0°C (32°F) one enough? And one last question: white gas stove or can I get by with my gas stove?
Nath
I’ve got my flight ticket sorted—departing in mid-November and returning in mid-March. I’ll arrive in Santiago and leave from Buenos Aires. I’ve already been to southern Argentina, specifically Torres del Paine National Park, and I’d love to go back to do the full W trek (I only did the shorter version last time). I also want to do some hiking and maybe even tackle a summit. I climb and occasionally do some mountaineering, so I’ll definitely be going with a guide.
I plan to start around Temuco in Chile, with the idea of heading toward the lakes, then taking the Carretera Austral. I’m not sure if I’ll go all the way to Ushuaia—it’s supposed to not be *that* worth it, except for the bragging rights of saying you’ve been to the end of the world.
I saw there are lakes in Argentina too.
I don’t have a precise itinerary, but what I’d love is, once I reach the southernmost point of my trip, to take a mini-cruise to see some wildlife. Any tips for that?
What kind of sleeping bag did you take? Is a 0°C (32°F) one enough? And one last question: white gas stove or can I get by with my gas stove?
Nath
I'm developing a free and open-source web app for planning walking and cycling trips (and even car trips). You can create a route by clicking directly on the map to add waypoints, and it can consist of multiple stages. The app provides tools to edit the stages and the overall route, and to display useful information (distances, altitudes, and elevation changes). A relief profile can be shown as a graph for a specific stage or the entire route.
Once the route is ready, it can be exported as a GPX file, which can then be used with a GPS or a mobile navigation app.
The app is built in JavaScript and runs entirely in the web browser. It uses the Leaflet library and several OpenStreetMap-based services. Initially developed for my personal needs (I enjoy hiking and cycle touring), I’d be happy to share it with anyone who might find it useful. It’s free to use, doesn’t require an account, and the source code is available.
Source code: https://github.com/patricklmarie/GPX-Route-Planner Online demo: https://patricklmarie.github.io/GPX-Route-Planner/
Once the route is ready, it can be exported as a GPX file, which can then be used with a GPS or a mobile navigation app.
The app is built in JavaScript and runs entirely in the web browser. It uses the Leaflet library and several OpenStreetMap-based services. Initially developed for my personal needs (I enjoy hiking and cycle touring), I’d be happy to share it with anyone who might find it useful. It’s free to use, doesn’t require an account, and the source code is available.
Source code: https://github.com/patricklmarie/GPX-Route-Planner Online demo: https://patricklmarie.github.io/GPX-Route-Planner/
Heinz Stucke has passed away.
He never stopped traveling the world since 1962.
So sad.
https://www.facebook.com/heinzstucke
https://www.facebook.com/heinzstucke
hello fellow cycling enthusiasts
here’s a travel journal of the cycling tour through the Rhône-Alpes Auvergne region by Claudio
zouli
it was the plan
http://cbandiera.free.fr/parcours/auvergne-Ralpes/
the trip was completed story being posted online soon 1100 km in 11 days beautiful and varied regions
claudio

the trip was completed story being posted online soon 1100 km in 11 days beautiful and varied regions
claudio

Hello,
We’d like to go on a 3- to 4-month bike trip starting in December, crossing from Assam (northeast India) to New Delhi via Nepal.
Are there routes with light traffic along the Brahmaputra and through Nepal?
We’re also looking for any info on accommodations, wild camping, local interactions, etc.
Thanks,
Michel
Hi there,
I’m planning to cycle from Morlaix to Brest (via Roscoff and the V45 coastal route). We’ll start riding on August 16th for 13 days (with stops for island visits, surfing, etc.). Is there a lot of traffic at this time of year? I’ve got two kids, 11 and 13, and we don’t like riding in the middle of cars (we’ve already done the Vélomaritime—Caen to Cherbourg—the Loire route from Orléans to Saumur, the Vélodyssée from Nantes to Royans, and the canals like the Nivernais and Bourgogne, where there were plenty of bike-only lanes, which isn’t the case on this route).
Thanks for your help if you’ve already done this route in late August! Virginie
I’m planning to cycle from Morlaix to Brest (via Roscoff and the V45 coastal route). We’ll start riding on August 16th for 13 days (with stops for island visits, surfing, etc.). Is there a lot of traffic at this time of year? I’ve got two kids, 11 and 13, and we don’t like riding in the middle of cars (we’ve already done the Vélomaritime—Caen to Cherbourg—the Loire route from Orléans to Saumur, the Vélodyssée from Nantes to Royans, and the canals like the Nivernais and Bourgogne, where there were plenty of bike-only lanes, which isn’t the case on this route).
Thanks for your help if you’ve already done this route in late August! Virginie
Hi there,
I’ve been road cycling for several years, and I’m about to switch to gravel in the next few days—I’m waiting for my bike, which should arrive this week.
I’m planning a bikepacking trip in a few weeks along the Véloroute V81, also known as the Vélosud, from Biarritz to Le Barcarès.
Has anyone here already done this route? Any info is welcome, whether it’s about the route itself, gear, or accommodation. I’ll prioritize staying with locals as much as possible. On that note, I just signed up for the brand-new site *Guidon et Couette* ((www.guidon-et-couette.fr)), which offers free accommodation between cyclists across the country, but there’s almost no one listed along my route!
Thanks in advance.
Laurent.
Hi there, I’m planning a cross-Canada bike trip, and I’ve got a question that might seem silly, but could someone tell me how to pack a bike (in a box, with a fragile sticker... I don’t know) for a flight? Thanks in advance!
Hi everyone,
This summer, we’re planning to cycle along the EV 19 that follows the Meuse River from Langres all the way to Rotterdam. My question is about getting back to Nantes. Do any of you know what the best return option might be? I’d love to hear about your experiences. I saw that FlixBus doesn’t take bikes. By train, I think it’s possible but would involve multiple local trains. We were also wondering if there’s a boat from Rotterdam to Saint-Nazaire that could take passengers with bikes.
Any tips or experiences you can share would be really helpful—thanks in advance! Have a great evening
This summer, we’re planning to cycle along the EV 19 that follows the Meuse River from Langres all the way to Rotterdam. My question is about getting back to Nantes. Do any of you know what the best return option might be? I’d love to hear about your experiences. I saw that FlixBus doesn’t take bikes. By train, I think it’s possible but would involve multiple local trains. We were also wondering if there’s a boat from Rotterdam to Saint-Nazaire that could take passengers with bikes.
Any tips or experiences you can share would be really helpful—thanks in advance! Have a great evening
I’ve gotten used to crossing Europe by bus to return by bike.
It was really convenient to take the bike without having to disassemble it.
But FlixBus no longer accepts bikes...
What alternatives do you know about?
Thanks.
Hi there,
I’m planning to ride the Dutch section of the EuroVelo 19, from Maastricht to Rotterdam.
Since it’s too complicated to bring my bike on the train, I’m looking to rent one locally.
I’d love any tips or bike rental shop recommendations—I’m struggling to find options even in Rotterdam.
The plan is to rent in Rotterdam, take the train to Maastricht with the bike, then cycle back to Rotterdam.
Thanks in advance for any advice or suggestions!
Nath
Coming soon:
https://www.Biclou.com/parcours/durance/
Starting from Faverges: 900 km over 9 days

Here’s the detailed Durance route starting from Briançon

Here’s the detailed Durance route starting from Briançon

Hi there,
I’m planning to build a new touring bike. I want to prioritize lightness. That said, I’m tempted by a suspension fork that could offer some comfort on rougher roads. The recent appearance of gravel suspension forks on the market might meet my needs—at least on paper. I’m particularly considering the RockShox Rudy Ultimate XPLR fork. Unlike MTB forks, its travel is short: either 30 mm or 40 mm. It weighs 1400 g, which is 400/500 g more than a steel fork.
Any thoughts or real-world feedback on this?
I’m also wondering about the durability of magnesium (lower leg) for long-distance bike touring. And what’s the impact of skipping the manufacturer-recommended maintenance every 50 and 200 hours? That’s bound to happen on a long trip unless you carry extra gear. More generally, how reliable are these kinds of forks?
Thanks in advance
I’m planning to build a new touring bike. I want to prioritize lightness. That said, I’m tempted by a suspension fork that could offer some comfort on rougher roads. The recent appearance of gravel suspension forks on the market might meet my needs—at least on paper. I’m particularly considering the RockShox Rudy Ultimate XPLR fork. Unlike MTB forks, its travel is short: either 30 mm or 40 mm. It weighs 1400 g, which is 400/500 g more than a steel fork.
Any thoughts or real-world feedback on this?
I’m also wondering about the durability of magnesium (lower leg) for long-distance bike touring. And what’s the impact of skipping the manufacturer-recommended maintenance every 50 and 200 hours? That’s bound to happen on a long trip unless you carry extra gear. More generally, how reliable are these kinds of forks?
Thanks in advance
Hi there!
I’m making an exception and creating a separate post this time, since it’s all about France. In May, we spent a week in Provence, specifically in the Luberon, exploring the cycling routes *Autour du Luberon à Vélo*, the *Véloroute du Calavon* (part of EuroVelo 8), and the shorter *Les Ocres à Vélo* route. Together, they gave us an amazing journey through rolling hills, vineyards, lavender fields still green in spring, and some of the most stunning landscapes in southern France.

It was, of course, the perched villages that impressed us the most. We visited Gordes, Roussillon, Bonnieux, Lacoste, Lourmarin, Ménerbes, Oppède-le-Vieux, Cucuron, and Lauris. Many of them are among the most beautiful villages in Provence, and it’s hard not to agree with that reputation.

One interesting point is the route of EuroVelo 8 in this part of the region. The official path mainly follows the old railway line of the *Véloroute du Calavon*, which is very comfortable and safe. But in our opinion, cyclists traveling EuroVelo 8 around the Mediterranean would discover even more treasures if the route passed through villages like Bonnieux, Lacoste, or Oppède-le-Vieux.

We were also pleasantly surprised by how safe cycling felt. Most of the route takes small local roads, but traffic is light, drivers are respectful, and road design really takes cyclists into account. It’s one of those places where you can ride peacefully even without separated bike lanes.

Our full story:
Around Luberon by bicycle - the most beautiful villages of Provence
You can also find all our cycling travel stories on the forum:
Cycling Thread - Europe’s most beautiful bike routes
S.
I’m making an exception and creating a separate post this time, since it’s all about France. In May, we spent a week in Provence, specifically in the Luberon, exploring the cycling routes *Autour du Luberon à Vélo*, the *Véloroute du Calavon* (part of EuroVelo 8), and the shorter *Les Ocres à Vélo* route. Together, they gave us an amazing journey through rolling hills, vineyards, lavender fields still green in spring, and some of the most stunning landscapes in southern France.

It was, of course, the perched villages that impressed us the most. We visited Gordes, Roussillon, Bonnieux, Lacoste, Lourmarin, Ménerbes, Oppède-le-Vieux, Cucuron, and Lauris. Many of them are among the most beautiful villages in Provence, and it’s hard not to agree with that reputation.

One interesting point is the route of EuroVelo 8 in this part of the region. The official path mainly follows the old railway line of the *Véloroute du Calavon*, which is very comfortable and safe. But in our opinion, cyclists traveling EuroVelo 8 around the Mediterranean would discover even more treasures if the route passed through villages like Bonnieux, Lacoste, or Oppède-le-Vieux.

We were also pleasantly surprised by how safe cycling felt. Most of the route takes small local roads, but traffic is light, drivers are respectful, and road design really takes cyclists into account. It’s one of those places where you can ride peacefully even without separated bike lanes.

Our full story:
Around Luberon by bicycle - the most beautiful villages of Provence
You can also find all our cycling travel stories on the forum:
Cycling Thread - Europe’s most beautiful bike routes
S.
Hi there, we’re a group of 4 cyclists looking to get from Treviso in Italy to Munich with our 4 non-folding bikes. It seems complicated! Are there any solutions? Thanks so much.
Hi, I'm looking for a Pino tandem bike for sale in Quebec and I can't find any. Does anyone have any info, please? Thanks a bunch!