Bonjour à tous et à toutes .
j'ai cru comprendre qu'en asie il était difficile de récupérer ses avoir .
je m'explique , il y'a quelques temps j'ai déposé une certaine somme en liquide à la " Banque Pour Le Commerce Extérieur Lao "
Il doit me rester environ l'équivalent de 6 000 euros ( 60 millions de kip ) .
j'ai une carte de retrait , la plus grosse qui permet le plus au plafon de retrait par semaine , mais je doute qu'il soit de 60 million lol
je n'ais aucune attestation comme quoi j'ai bien fait rentré des devise étrangère , vue qu'au préalable j'ai dut changer mes euros en kip , avant de les déposer sur le compte et que j'ais perdu l'attestation 🙁
j'avoue que j'ai pas envie de rester 6 semaine pour retirer 10 million par semaine ce que je sais possible pour l'avoir déjà fait sur l'ATM ( distributeur automatique )
pensez vous que si je demande au guiché la totalité , soi 60 million en liquide , ils vont me les donner ? a moins que je fasse une partie au guiché et l'autre à l'ATM ?
salut Aroythai
en effet , je devais rester vivre au Laos , mais ce n'est plus le cas ... je suis retourner en france .
je repart bientot pour la thailande pour un mois et demi , je pensais donc faire un saut au laos afin de récupérer mais avoir .
je ne suis pas certain de pouvoir faire des opération ou consultation via internet .
cela dit en effet , je peux toujour allé voir sur le net si la BCEL a un site afin de poser la question avant de me rendre sur place
merci , j'avoue que comme un ane je n'y avais pas pensé , alors que j'ai déjà par le passé contacté la KASICORN banque en thailand ;-)
bon
j'ai trouvé leur site http://www.bcel.com.la/en/Pdetail.aspx?ID=22
qui dit en gros que pour l'e-banking je doit en faire la demande sur place et c'est pas donné 60 000 kip ( 6euro ) par mois :( j'avais déjà trouvé que la carte de retrais était également un peu chèrs ...
cela dit , je leur ais posé la question par mail ;-)
franchement ,
je ne me souvien pas avoir donné mon adresse email ou pas 😕
j'ai vue sur leur site que via internet il est possible de faire des opérations , cela dit au moment ou je te parle je n'ais pas les moyen de me connecté en tout cas , mot de passe etc ...
j'attend leur réponse via email .
j'ai également un compte à la kasikorn avec carte de retrait ; là par contre je me souvien lors de l'ouverture , d'avoir demandé si il y'avait moyen de gérer le compte via internet . il me fu répondu que non 🤪 il y'a de cela 2 ou 3 ans
ecoute j'ai pris un compte a la kasikorn en juillet dernier a pattaya
j'ai donner mon passeport, une attestation de logement de mon hotel , mon numero de mobile thai et mon adresse internet
j'ai eu une carte de retrait et paiement (magasin , hotel ) et un carnet ( comme l'etait le livret A chez nous )
et pratique pour payer l hotel
trois jours ou quatre j'ai recu par email mon identifiant et mots de passe ( que on peut moddifier par la suite )
je peut consulter mon compte et faire pratiqement toutes les operations
depuis chez moi avec la banquepostale je peut faire des versements sur ce compte thai (4000 euro maxi )
je n'ais aucune attestation comme quoi j'ai bien fait rentré des devise étrangère
C'est un simple problème de Contrôle Des Changes local: tu as du fric sur ton compte mais tu ne peux prouver qu'il vient bien de l'étranger, il est donc normal ou du moins compréhensible qu'ils ne veuillent pas laisser partir des fonds supposés laotiens (puisque tu ne peux prouver le contraire) à l'étranger car il faut bien protéger l'économie laotienne.
Pour ne plus avoir de problème la prochaine fois, arrange-toi pour alimenter ton compte par transfert(s) bancaires en provenance de l'Etranger et n'y dépose du cash que si tu peux prouver que tu es bien entré dans le pays avec.
C'est d'ailleurs pour ce genre de problème-là (et aussi pour un empêcher un étranger de faire des profits irrégulièrement dans le pays puis de les sortir ensuite) que la plupart des pays imposent de déclarer à la Douane les sommes supérieures à (généralement) 10000 $ que l'on entre, sinon les voyageurs qui ont oublié de faire cette déclaration et on déposé leurs sous dans une banque locale se retrouvent dans la même situation que toi maintenant.
je n'ai jamais reçu d'email avec identifiant et mot de passe pour gérer le compte via internet
par la kasikorn , de plus en regardant la CB c'est bien une visa , mais j'ignorais que l'on pouvais faire des paiment .
tien , du coup je vais vérifier de ce pas , si l'ont peux faire des paiment depuis l'etranger😇 .
mais je pense que tu a raison , je vais devoir m'y reprendre à plusieur reprise , cela dit , toujours en attente d'une réponse de leur part .
la plupart des pays imposent de déclarer à la Douane les sommes supérieures à (généralement) 10000 $ que l'on entre,
Bonjour Elfeailleurs,
Je me permets de compléter vos affirmations en ce qui concerne la spécificité du Laos (car j'avais fait des recherches pour un autre post au sujet de la conversion de dongs en kips et j'ai la réponse sous les yeux)
Les laotiens sont plus "vaches"! ils disent:
Currency Import regulations
Foreign exchange equivalent to, or over USD 2,000.- (in cash or checks) must be declared to customs officers on arrival and departure. Foreign currencies: to be exchanged at banks or exchange bureaus.
Prohibited: local currency (Laotian Kip - LAK). Failure to comply with the above regulations will result in penalties in accordance with the laws of Lao People's Dem. Rep.
Currency Export regulations:
Foreign exchange equivalent to, or over USD 2,000.- (in cash or checks) must be declared to customs officers on arrival and departure. Foreign currencies: to be exchanged at banks or exchange bureaus.
Prohibited: local currency (Laotian Kip - LAK). Failure to comply with the above regulations will result in penalties in accordance with the laws of Lao People's Dem. Rep.
Cordialement.
P.S.: Si jamais pour la Thailande, on peut importer max. 50.000 baht et l'équivalent de 20.000 dollars sans déclaration.
Malheureusement pour Asiandream, de telles restrictions à un si petit montant laissent craindre qu'un éventuel transfert bancaire de Laos à France soit impossible au-delà de 2000$ pour les mêmes raisons de contrôle des changes laotien, ou alors avec justif du type facture étrangère à régler.
Vous avez raison concernant les modalités de change en "devises" et spécialement en ce qui concerne les "virements bancaires"...
Mais ne pensez-vous pas que l'initiateur du post, du moment qu'il résilie son compte auprès de sa banque laotienne, puisse toucher d'un seul coup ses 60 millions de kips? (après pour les sortir du pays ou de les convertir en devises cela est une autre histoire 🤪)
60 millions de kips = 7500 USD
En pratique au lieu d'attendre 6 semaines à 10 millions par retrait ATM, il boucle son compte, touche ses 60 millions et se fait sur 4 jours, 4 allez-retour Vientiane-nong khai pour les verser à sa Kasikorn bank...
Qu'en pensez-vous?
(il me semble qu'à nong khai des bureaux de changes acceptent les Kips contre des bahts, ou bien j'ai mal compris, à nong khai ils vendent des kips mais ne les rachètent pas...)
Celà pourrait être possible mais je pense que la banque ne manquera pas de lui poser des questions, et puis s'il leur a déjà dit qu'il voulait fermer le compte pour rentrer chez lui c'est mal barré...
according to your email
we are please to advise you that if you live in LAO PDR ,
according to our policy , you can withdraw or transfer 60 million lak
together with important document eg: your passport
if you have any question please feel free to contact us
best regards,
khampheng
j'ai 3 question yves :
1/ vie tu au laos ? ce qui n'est pas mon cas . ( ce qui a l'aire d'etres une condition dans leur réponse .
2/ Lorsque tu a retirer 5000 euro c'était l'équivalent en kip ou à tu demandé directement le change en euros ?
3/ la BFL est elle une banque lao ?
Merci encore à tous et à toutes pour toute vos réponse .
je craind en effet de devoir m'y reprendre a plusieur fois au moins pour la douane et le change 😕
Effectivement, je vie au Laos. Mais je n'ai un Visa de travaille que depuis peu.
Lors de mon retrait, j'avais tjs un visa touriste...
J'ai effectivement directement pris la valeur en euros et non en Kips. Pas eu envie de me ballader avec une brouette ;)
La BFL et la Banque Franco-Laos (c'est bien une banque Lao).
Lors de ton retrait ne commence pas a leur parler de ta situation personnel. Va simplement au guichet et demande un retrait du montant voulu. Prend avec toi ton passeport et ton numero de compte.
Salut Yves
je pense que je vais suivre tes conseilles ;-)
cela dit , j'ai une autres question :
une autorisation de séjour de un mois obtenue à la frontière est elle considéré comme un visas touristique ?
je te pose cette question , car pour la thailland , ce n'est pas la même chose .
La difference avec la Thailande, c'est que tu peux effectivement recevoir une autorisation de sejour gratuit (15 jours ou 1 mois suivant la frontiere par laquelle tu passes). Pour le Laos, c'est bel et bien un VISA que tu payes.
La difference avec la Thailande, c'est que tu peux effectivement recevoir une autorisation de sejour gratuit (15 jours ou 1 mois suivant la frontiere par laquelle tu passes). Pour le Laos, c'est bel et bien un VISA que tu payes.
depend des nationnaliters, suisse on a aussi une exemption (gratuite)de visa pour le laos, 10 ou 12 jours je sais plus .. pas compris d'ailleurs pourquoi les francais/UE l'ont pas...vu les interets toujours present dans ce pays
mais exemption de visa , tu as quand meme le status de touriste )
Merci Yves , merci à tous et à toutes pour toutes vos info , j'avoue également , que j'ignorais le coup des 2 000 $ :( je vous tiendrais au courant ... Merci encore
Hola, Depuis le 4 Juillet 2019 il est possible de demander un e-visa en ligne... (79€) ma question: Est-il toujours possible d'arriver par avion à Vientiane et…
Je me permets de vous informer d'une arnaque concernant un site de demande de evisa (visa électronique) pour le laos et la solution pour ne pas se faire avoir.…
Je lis sur divers sites plus ou moins officiels que le paiement du visa 30j peut se faire au guichet à l'aéroport par carte bancaire. Quelqu'un étant arrivé…
Je vais me rendre au Vietnam avec un vol aller simple (Air Asia) sur Hô Chi Minh -ville à partir de Bangkok. Départ prévu en Janvier 2020. 1-Est-ce qu'il est…
Je vais faire un tour au Laos en février. J'ai essayé de faire ma demande de EVisa en ligne mais le système me dit que mon adresse ainsi que l'adresse de mon…
Bonjour
J’ emporte du seresta, anxiolytique (tranquillisant) de la famille des benzodiazépines.
pour dormir
J’ aurai l’ ordonnance avec moi
Est ce que cela pose problème à la douane et dois je les déclarer?
Idem pour des antibiotiques?
1 grand merci
Bonjour,
je me permets d'écrire pour demander des informations
en effet, j'ai cru comprendre qu'il fallait souscrire OBLIGATOIREMENT a une assurance pour pouvoir atterrir a ZANZIBAR.
Quelle est la démarche à effectuer et quelle assurance ??
Merci par avance pour vos retour
cordialement
seb
Bonjour
je suis française résidente en Suisse , ayant crée une RV LLC dans le Montana USA, j ai pu immatriculer 3 véhicules (RV, Jeep, Harley) avec des plaques dans le Montana
Je voudrais aller passer 3 mois au Mexique mais il semble que ce soit compliqué voir impossible de passer la frontière en venant des US avec mes 3 vehicules
quelqu un peux me conseiller?
Hi, are there any travelers who’ve recently crossed the border between Karakalpakstan (Uzbekistan) and Beineu in Kazakhstan?
It was closed for a while.
Thanks for any info!
J'ai acheté un vol aller (Ryan Air) et retour (EAsyjet) pour passer une semaine au Maroc en avril.
mon passeport expire 3 semaines après la date du retour.
sur certains site on peut lire que le passeport doit avoir une durée de validité de 3 mois au moment de l'entrée.
Or il sera bien valide tant à l'entrée qu'au retour, mais sa validité sera de 1 mois seulement à la date de l'entrée (et 3 semaine à la date du retour, tout pré payé).
C'est un voyage individuel en famille.
Le consulat ne sait pas me répondre, ils cherchent la réponse (si si! )
Ryan Air me laissera t il embarquer à Beauvais dans 3 semaines?
I’m visiting Japan for the first time this summer and plan to rent a car for the first part of the trip.
I ordered a translation of my driver’s license on the Japan Experience website. Since I live in Paris, I chose to pick it up at their store, and they promised the translation would be ready in 12 days.
I placed my order last Wednesday around 8 PM and received confirmation it was ready that Friday at 10 AM—just 1.5 days later.
A little surprised by how fast it was, I contacted them, and they told me the translation wasn’t done by the JAF but by an approved individual.
Do you know if the translation *has* to be provided by the JAF?
Japan Experience seems to have a good reputation, but I’d rather ask if other travelers have used a non-JAF driver’s license translation before.
Last year, we stayed for 3 months in Thailand, north of Khao Lak, and were able to benefit from the 2-month visa exemption, renewable for one month by going to Takua Pa to validate a 1-month extension (1,900 baht).
This year, it’s a disaster for us—not only were we planning a 4-month stay, adding a visa run in between (which some say is quite risky), but the law is apparently changing in the coming months with the return of the 1-month exemption (plus the usual 1-month option). So, we looked into applying for a 6-month multiple-entry visa, allowing a maximum of 60 consecutive days in Thailand. However, I can’t find anywhere the minimum time required outside Thailand between two stays—do any of you have an idea?
Thanks for the info! If you’d like tips on Khao Lak and the surrounding areas, we’ve got some experience, though things change fast!
Cheers,
Bruno.
My partner, our 8-year-old daughter, and I are going on vacation to Gex.
We’ve decided to spend one day in Switzerland and another in Italy. Will we need ID (national ID card or passport)? Do we also need ID for our daughter?
Hello,
We’ll soon be moving to Madagascar long-term.
As a French national, I need to obtain a short-stay visa that can be converted to a long-stay one. To do this, I have to send the required documents to the Madagascar embassy in Paris.
No issues with that procedure so far.
If I get this visa, once I arrive in Madagascar, I’ll need to provide the same documents to the Ministry of the Interior in Anosy. I’m trying to find an email address or website for the Ministry to check which documents I need to submit (I think they ask for additional ones).
If you have any info on this, I’d appreciate your replies.
Best regards,
M. Buisson Eric
I’d like to know if anyone has already applied for a private visa to Russia with an invitation from a Russian resident.
I traveled earlier this year with an e-visa, but since I want to stay longer, I’ll be visiting my friend who lives in eastern Russia.
For the visa application, does the invitation need to be on an official paper form issued by the Russian ministry? And most importantly, do I need to present the original for the application, or is there an electronic version that can be sent directly to the consulate in France?
Thanks for any info if you’ve gone through this process before!
I filled out the B2 form to apply for a visa, created an account on Atvis to pay the visa fees and schedule a meet-up, but every time I try to pay with my Boursobank Visa 1st card, they refuse the payment with a message telling me to check my details (address), even though everything is correct. Does anyone know why this is happening, or maybe they don’t accept Visa cards? Are you aware of this?
Thanks for your feedback!
Elisabeth
There are rumors going around about the ETA: it must absolutely be on your smartphone in the "ETA" app.
Paper documents might not be accepted.
Is this real or just a hoax?
Thanks, I’m leaving in 3 weeks. My passport is good to go and my ETA is still valid for a year, but I only printed the email I received.
Thanks everyone.
Hi there,
We need to apply for a B2 visa because we visited Iran in 2018. It currently costs $185, but they’re planning an additional $250 fee per person for the same visa—it’s been approved but not yet implemented. Does anyone know when this fee will take effect?
Thanks in advance!
Elisabeth
Hi there,
In November, we're heading off on a 4-month trip. We'll be landing in China and plan to leave the country via a land border into Vietnam.
I’ve read that China may ask for proof of exit within 30 days (flight ticket or other reservation). Since we’d be leaving by land, I’m wondering how this works in practice.
Has anyone here been in this situation recently?
Did the airline ask for an exit ticket before boarding?
Did Chinese authorities require proof upon arrival?
Is a train/bus ticket to Vietnam sufficient?
Is a cancelable or flexible reservation accepted?
Bonjour ,
Juste une question qui a dû déjà être posée ( mais souvent à l’inverse de mon cas :) )
Nous partons pour les USA ma femme et moi .
Sur son billet il y a juste son nom de jeune fille ( ex. Martine DUPOND )
Sur le passeport c’est écrit Martine DUPOND épouse AVRY
Pas de soucis pour partir j’espère avoir bien fais sur le billet ?
Ensuite sur l’ESTA je dois Martine DUPOND suffit ou je dois mettre comme le passeport avec la mention épouse ?
Merci d’avance
Hi there,
I’m spending a few days in San Pedro de Atacama (Chile) and would like to cross the Argentine border to make a loop toward Salta and then return to Chile to drop off the rental car.
I’ve heard that crossing the border can be tricky!
Is it possible with a rental company’s authorization? Which company, and at what cost?
Thanks for sharing your experiences!
Best regards,
Arnale
J'ai vu sur le site de l'ambassade de France au Pérou et sur le site du Consulat péruvien à Paris que la règle est d'avoir un passeport valide 6 mois après la date d'arrivée (et non la date de retour).
J'arrive au Pérou le 13 août 2019 (pour une douzaine de jours) et mon passeport est valide jusqu'au 16 février 2020.
Donc 6 mois et 3 jours après ma date d'arrivé au Pérou. Selon moi, je suis dans en règle.
Mais peut on quand même me bloquer l'entrée en disant que je ne couvre pas la date de retour ou que je suis trop proche des 6 mois ?
I read on the French Ministry of Foreign Affairs website that it’s possible to apply for a temporary driving permit in China, valid for 1 month.
I’m planning to rent a car (without a driver) to explore part of the country next August, so I was wondering:
Has anyone here already gone through this process upon arrival?
How long do the formalities take on the spot?
Is it possible to handle these steps in advance, before arriving in China?
Hi there,
My departure is slowly approaching, and now that I’ve got my Russian visa sorted, I’m fine-tuning the rest of my trip to Tajikistan. Since the Tajik visa is no longer required for stays under 30 days (for French nationals), I’ll need to visit the Ministry of Interior (OVIR) to register within 10 days of entering the country. No big deal, though, since I had to go there anyway to apply for my GBAO permit. 😉 However, I’ve *seen* several reports from travelers (mostly motorized) mentioning that you need an entry permit for Kyrgyzstan, which has to be arranged in advance at the Kyrgyz Ministry (consulate?) in Dushanbe. Otherwise, you’re *stuck* at the Kyzyl-Art border (with no Wi-Fi, of course, to try and sort it out). The most recent report was from a year ago, so I’d love to know if this is still the case and if it’s indeed at the Kyrgyz Ministry (consulate?) where you need to go for this pre-authorization.
Does anyone have any recent info on this?
Thanks in advance!
Hi everyone.
I’m leaving for almost 3 months in the Philippines (11 weeks total) starting in early May.
I already have my round-trip ticket.
The problem is, I don’t have time to get a 2-month visa because the process takes nearly a month.
From what I’ve read here and there, I need a return ticket valid for less than a month when I arrive in the Philippines to prove my good faith.
After that, I can apply for a 30-day extension at the immigration office.
I’m planning to either buy a fully refundable ticket to the nearest country or a fake ticket.
For 3 months, I’ll need to extend my visa two more times before my return date to France.
My question is this:
Will immigration ask me each time I extend my visa by one month to show proof of an exit ticket matching the new visa extension date?
Is it possible to extend directly by 2 months before the initial 30 days expire?
Thanks in advance for your experiences and tips! 😊
I’ve been to Thailand several times, but it was about 20 years ago…
There’s a new system in place now, it seems.
TDAC – Thailand Digital Arrival Card.
Before arriving, I apply for a TDAC, okay.
If during my stay I cross the border to spend a few days in Malaysia and then re-enter Thailand,
do I need to submit a new TDAC application?
Do I use the same TDAC as when I first entered the country?
Or do I initially have to pay for a Thai multi-entry visa?
Thanks in advance for your insights—I can’t find the answer online.
My partner (Mexican) entered France on January 21st as a tourist. She was therefore entitled to stay for 90 days in the Schengen Area. She’ll be leaving for Mexico on April 16th, so she’ll have “used up” 86 days.
She plans to return to France on July 18th. According to the European Commission’s Schengen calculator, this new stay “may be authorized for a maximum of 90 days.” That’s not very clear ("may be," "for a maximum of").
The text of Article 6 of the European regulation (2016/399) states that for a stay planned in the territory of the Member States, not exceeding 90 days in any 180-day period, one must examine "the 180-day period preceding each day of the stay." That’s not very clear either.
My partner wants to return to France for a 90-day period starting on July 18th. Is this possible?
There are two ways to look at it:
1) The first day she spent in the Schengen Area was January 21st. That day will drop out of the calculation 180 days later, on July 20th.
From July 20th, she’ll get back 1 day of possible stay; on July 22nd, 2 days; and so on. All the days from her previous stay (January 21st–April 16th) need to be outside the 180-day rolling window.
The last day of her stay was April 16th. Looking 180 days ahead, that brings us to October 13th. From that date, she’ll be able to return for a full 90 days.
2) The number of allowed days is calculated for each day of the new stay. In other words: the 180-day window is recalculated every day, not fixed at the entry date.
If she re-enters France on July 18th, she’ll only have a “credit” of 4 days. But with each day of her new stay, one day from the previous stay (January–April) will drop out of the calculation. The rolling window allows her to “replace” days from the previous stay with those of the new stay, without ever exceeding 90 days in any 180-day period.
In this case, my partner could stay in France for 90 days starting on July 18th.
The Prefecture doesn’t provide any information, nor does Air France, and in the forums I’ve checked, opinions are divided. Thanks for any insights you can share!
Hello,
We’re planning to travel to Indonesia (Sulawesi with family) next July and August for a stay longer than a month (about 6 weeks).
I’ve seen that it’s possible to get a 60-day visa before departure, but I’ve also read about people having a lot of trouble getting it (some even didn’t manage and had to leave without it).
We absolutely need to have these 4 visas BEFORE leaving because once we’re in Sulawesi, I’m not sure we’ll be able to go to an embassy to request a visa extension after 30 days.
In short, how can we **100% guarantee** that we’ll get our 4 60-day visas before our trip this summer?
Hello, HAPPY NEW YEAR 2026!
We’re heading back in October for a trip through Botswana, Zambia, and Zimbabwe.
I have a question: for our route, we’ll need to cross the Zambia and Zimbabwe borders twice each. From experience, I know we won’t have any issues with Botswana.
But for the other two countries, I can’t find a clear answer.
All your tips are welcome!
I’m currently a student on a gap year, and I don’t plan to go back to school right away. That said, traveling really interests me. But I’ve been wondering: does being a student come with any perks when you decide to go abroad? The real question is whether I should re-enroll in a program just to keep that status without actually attending.
bonjour a tous et toutes
je suis francais et vie en france et ma copine thailandaise m'apprends qu'elle est enceinte, elle vit en thailande. Dans un premier temps, un test de paternité afin d etre rassuré. quelles démarches dois je effectuer pour reconnaitre l'enfant, puis je le faire avant la naissance ou apres, ou dois je le faire, les papiers etc....
Je précise que je souhaite qu'il reste en thailande mais peut venir sans probleme en france à n'importe qu'elle moment !
Merci de prendre le temps de lire et d'y répondre.
hi
Do you know of any travel insurance for someone with a pre-existing condition?
Can a person who’s had a heart attack and is on medication get travel insurance?
Thanks