Je suis journaliste et j'aimerais (s'il y a lieu de le faire) écrire un papier sur les Noirs en Chine.
Antillaise et actuellement à Pékin, je me sens dévisagée, dans la rue, le métro etc. et pas vraiment de façon très sympathique. Je me suis donc posée la question de l'influence de ma couleur de peau sur ces regards...
J'en ai discuté avec des Africains qui m'ont dit que ce n'était pas du racisme mais plutôt de la curiosité combinée à très peu de discrétion. :) En gros, les Chinois les dévisagent beaucoup mais par envie de découverte...
J'en ai aussi discuté avec une Chinoise qui m'a dit que les Chinois n'aiment pas beaucoup les Noirs à cause de la mauvaise image d'eux donnée par les médias étrangers... Je n'ai pas encore eu le temps de discuter avec des beaucoup, beaucoup de Chinois de cela...
Quelles sont vos expériences en Chine ?
Avez-vous connu du racisme, des propos dégradants ou "juste" beaucoup de curiosité ?
Peut-on parler de racisme ou plutôt de xénophobie ?
Est-ce que parler ou pas le chinois influence les réactions ?
Toutes les contributions sont les bienvenues...
Ce sujet m'intéresse vraiment, mais je tiens à éviter les généralisations et déformer la réalité !
Tu sais pour un "blanc" c'est pas toujours évident non plus. Surtout au fin fond de nulle part là où "la main de l'homme n'a jamais mis le pied" comme on dit chez moi 😉
Un conseil : un grand sourire 😎 et tu verras le changement chez ceux qui te dévisagent.
Bien sûr Beijing c'est pas le Sud.
Maintenant reconnaissons-le et tu l'a sûrement remarqué : des Noirs il y en a pas beaucoup, personnellement je n'en ai - en 4 séjours - rencontré qu'un seul, un Noir Américain, professeur d'anglais à Taiyuan. Et donc la curiosité n'en est que plus importante et il faut bien la prendre en considération sans nécessairement en tirer des conclusions soi-même.
Moi ça me fait "plaisir" d'être dévisagé et d'entendre dans mon dos les "Laowaï" "laowaï" qui me font me retourner et m'adresser - l'index pointé sur ma poitrine - à ces gens avec un "Wo Laowaï" le tout ponctué d'un grand sourire suivi d'un rire joyeux et c'est tout de suite l'ambiance. Quand je monte dans un bus je salue le chauffeur et tous les passagers d'un grand "Ni How" accompagné d'un geste de la main et bien sûr toujours le grand sourire 😏
Ne soit pas sur la défensive mais passe à l'action tu seras récompensée.
Je suis bien d'accord avec toi Nemo, tout comme avec Raggamuffin d'ailleurs... J'avoue être des fois trop sur la défensive et calquer des façons de penser françaises à un contexte chinois (je suis pas sûre que ma phrase soit très claire...:) )
Il y a beaucoup de curiosité dans le regard des Chinois qui me dévisagent... et je pense que ça me gêne en grande partie pour des raisons de différences culturelles...
Cela étant, ça n'empêche pas de poser la question... et de confronter les expériences..
juste une ptite anecdote en avril dernier a la gare de pekin.
je vais demander de l'info à un gardien pour savoir où se trouve le bureau d'acceuil. Et au meme moment, il y a une femme et une ptite fille à coté.
Devine ce qui s'est passé: la p'tite fille m'a touché le bras pour "voir" comment etait ma peau
😛
Beaucoup de jeunes Africains m'ont raconté ce même genre d'anecdotes... !!
Je pense que ce n'est pas du racisme, mais plutôt "je n'ai jamais vu de personnes comme toi donc je te regarde vraiment de près"...
Avec le JO, les coopérations Chine/Afrique, l'ouverture de la Chine aux entreprises étrangères... je pensais que les Chinois (surtout à Pékin) serait plus habitués à voir des étrangers de tous les continents. Mais finalement ce n'est pas forcément le cas...
Même chose pour l'anglais... qui n'est pas si répandu que ça, même dans une ville comme Pékin...
Plus j'y pense et plus je me dis que le racisme doit exister mais qu'il reste marginal...
Qu'en pensez vous ?
en chine, il faut parler chinois meme l'anglais est rare sauf les arnaqueurs (faux etudiant, faux voyageur, faux artistes, prostitués...) qui t'abordent en anglais
Je suis et antillaise et souhaiterais me rendre avec 2 membres de ma famille en Chine. Je souhaite organiser mon voyage moi-même avec comme trajet: Pékin- Xi an- Chengdu-Lhassa- Canton- Hong Kong (durée : 3 semaines). Comment cela se passe pour les transports, est-ce facile de se déplacer d'une ville à une autre quand on ne parle un mot de chinois, d'autant que ma fille de 9 ans sera du voyage.
Bon séjour
Assatta
tu devrais lire les sujets sur le forum et surtout pour le tibet
si tu t'organises bien en laissant qques jours d'imprevu, tu devrais pouvoir te deplacer sans trop de difficulté. Les resa il faut les demander a ton hotel
tu veux utiliser quel moyen de transport entre les differents villes?
et meme si tu vas a lhassa, je ne vois pas comment tu comptes faire pour rejoindre apres canton qui n'a pas vraiment d'interet
Oui pas besoin d'etre noir pour attirer l'attention ! lors de mon voyage nous nous sommes eloigné mon amie et moi du circuit touristique traditionnel et çe fut la folie, les gens s'arreter pour nous devisager, les bébés se mettait à pleurer d'autre nous prenait en photo, un jour en marchant un bus s'est arrété à un feu rouge à l'interieur un chinois nous a vu et a alerté tout les autres et ils se sont mis à crier HELLO de toute leur force. Heureusement ça s'est calmé quand nous avons retrouvé les endroit un peu plus touristique.
J'ai connu aussi le tirage des poils sur les bras mais c'etait au Laos !
D'après ce que j'ai vu et aussi d'après certaines lectures, il pourrait y avoir un problème de racisme anti-Noir.
J'avais vu un reportage sur une chaîne chinoise sur des étudiants africains dans une uni de Pékin. Ils parlaient du racisme ambiant et que du fait de l'impossibilité de lier connaissance avec des Chinois, ils restaient entre eux. J'avais l'impression d'être retombée 30 ans en arrière ...
Je vais essayer de retrouver quelques articles de divers hebdos français que j'avais lus postérieurement et gardés justement parce qu'ils décortiquaient bien ce problème, et ne le sous-évaluaient pas.
je ne sais pas trop quoi penser de cette question du racisme en Chine. J'ai tendance à penser que comme partout il existe et que l'ignorance peut mener vers la bêtise et la méchanceté... Cela dit, les gens avec qui je discute ne ressentent pas cela comme du racisme...
Peut-être qu'il y a différences de perception que l'on soit Chinois ou Noirs... ?
Il ne faut pas oublier que la Chine a été longtemps fermée sur l'extérieur et ce n'est que très récemment que des Africains viennent en Chine.
C'est clair qu'il sont curieux de tous les étrangers et restent très distants au début, mais je crains que l'entente cordiale et l'accueil chaleureux des Africains ne soit pas pour demain.
Cela depend aussi des villes. A Canton on y trouve un "quartier noir", qu'ils appellent Little Africa, et qui serait parait-il la plus grande communauté africaine de Chine. Cela ne veut pas dire forcement qu'il n'y a pas de racisme (ou plutot de l'ignorance) mais disons qu'ils font parti du decors, et que, business aidant, tout ce monde la cohabite sans trop de soucis.
Slt.
Tant qu'à faire, fais un sujet sur "Etre blanc en Afrique".
Je crois que çà serait exactement pareil.
Je crois qu'il faut arrêter de vouloir faire pleurer dans les chaumieres, car bien sur, tout le monde le sais, personne aime les noirs, et c'est de la faute de ceux qui ne sont pas noirs que l'Afrique est en guerre, pauvre, et mal nourrie. (ironie)
Il faut arrêter. Des racistes il y en a partout. Des gens qui s'etonne de tout et n'importe quoi aussi. Des naïfs, des pervers, des fous .. PARTOUT.
Arretez de vouloir faire tourner le monde en votre defaveur juste pour pouvoir se plaindre, et qu'on caresse votre petite pomme dans le sens du poil.
Ce n'est pas parce que je pose la question pour la Chine que ça occulte toutes les autres formes de racisme... et toutes les personnes qui ne sont pas noires ou métissées noires de cette tendre planète...
On peut qd même bien s'interroger, c'est pas une question de faire pleurer dans les chaumières ou m'apitoyer sur mon triste sort de petite Noire... Snif !!
Je pose la question, c'est tout !
Après, on peut très bien discuter du racisme anti-blanc aux Antilles ou autre...
Concernant le fait de ne pas pouvoir trop s'intégrer aux Chinois c'est normal c'est pas vraiment en relation avec la couleur de peau. Il faut prendre le tps pour pouvoir entrer dans une communauté de chinois et surtout être en mesure de bien se débrouiller en mandarin.
Dans les grandes villes voient plus d'étrangers mais pour moi ils sont moins ouvert que dans les petits villages ou la la curiosité et visible.
Anecdote une personne dans le Yunnan qui m'a soutenu que je ne pouvais pas être française parce que j'étais pas blanche avec des cheveux blond et des yeux bleus (métisse)... mais ce n'était pas du racisme. Une copine est d'origine vietnamienne née en France... elle ne parle pas le Chinois et la c'est encore plus incompréhensible pour eux...une bridée imagine!
Enfin naturellement a cote de cela y a des cons partout mais la majorité ça reste de la curiosité.
<< m'apitoyer sur mon triste sort de petite Noire... Snif !! >>
Bonjour,
C'est un peu désolant de lire et relire ce genre de commentaire. Les questions universelles franchement, le regard d'un noir sur un blanc est le même que celui d'un blanc sur un noir. Il y en a qui aime, d'autre qui n'aime pas et plein d'autre que cela rend indifférent. Je dirais aussi que le plus important est cette majorité de gens qui ont le sens du partage et de compréhension de la culture de chacun. Ce qui est depuis longtemps dépassé pour certain, restera toujours une lutte pour d'autre que le complexe de la différence étouffe.
Les asiatiques n'ont pas ce genre de complexe d'être ou de paraître, c'est pour cela qu'il sont heureux de vivre malgré d'autres difficultés et c'est pour cela qu'ils sont certainement mieux perçus et je dirais amicalement aimés par l'ensemble des peuples de la planète.
La chine comme d'autres pays, slaves en général découvre des noirs qui ont pris le chemin de leurs pays. Les gens regardent, observent, et après ils ont le droit de penser ce qu'ils veulent. Quel est franchement le problème.
Les réponses vrais et réalistes ; un vrai chinois dans son pays se sentira toujours supérieur aux autres par sa puissance géopolitique, indus et médiatique. Parceque les 3/4 ne connaissent pas ce qui se passe ailleurs. Il y a quelque année, ils découvrent qu'un américains a marcher sur la lune il y a bien longtemps et aujourd'hui c'est le pays qui est premier utilisateur internet.
Et toi, petite souris noir, certainement jolie comme le sont les antillaises, tu viens parler de ton Pb de racisme ! t'a pas d'autre sujet à traiter sur la chine que de t'enfoncer dans ce qui devrait te passer au dessus de la tête.
En chine, ont m'a observé, traiter d'étranger fantôme comme ils aiment le faire et avec le sourire. parfois cela peut aller à l'injure, mais la majorité c'est vraiment le plaisir de rencontre avec un étranger.
Et alors, moi j'ai trouvé cela normal !
Je vous propose de clore la discussion !
Je le répète Raggamuffin et les autres ont très certainement raison. C'est de la curiosité et il faut arrêter la parano !
Merci à tous pour vos contributions !!
Les asiatiques n'ont pas ce genre de complexe d'être ou de paraître, c'est pour cela qu'il sont heureux de vivre malgré d'autres difficultés et c'est pour cela qu'ils sont certainement mieux perçus et je dirais amicalement aimés par l'ensemble des peuples de la planète.
Oui enfin les chinoises se font casser les tibias pour prendre 10 cm et débrider les yeux et les japonaises ne s'exposent pas au soleil pour garder la peau blanche mais à part ça ils n'ont aucun soucis de leur apparence.
Que l'on soit noir (ce qui est une bonne excuse pour se croire victimé de racisme) ou blanc, ou je ne sais quoi, quand on va dans un pays qui vient à peine de s'ouvrir au monde extérieur, ce n'est pas du racisme mais de la curiosité.
Imaginez avoir un teint de porcelaine et être rousse en Chine !!! Une vraie bête de foire...
Et se faire arrêter par des écoliers pour prendre une photo parce qu'on a n'a jamais vu d'étranger dans la région c'est plutôt drôle !
Prenez un livre pour enfant sur le monde, un chinois, il a des cheveux noirs et des yeux bridées, un péruvien, il s'habille bariolé et les filles ont des nattes et jouent de la flute de pan.
Et pas besoin d'aller en Chine, puisqu'en France au fin fond de la campagne ça marche très bien aussi.
Salut,
Héhé! t'a quelle couleur toi, peut être des taches de rousseurs aussi ! je ne parlais pas d'apparence physique propre, mais dêtre d'un(e) individu.
Oui bien sur, mais vous savez aussi que tout le monde se dépèche pour supprimer le vilain bouton sur la figure qui peut pénaliser.
je dois dire aussi que la blancheur chez une chinoise ou une japonaise est un raffinement. Plus une chinoise est blanche et plus elle est a de la classe. Je pense que vous confondez être chez eux et chez vous à faire bronzette nue au soleil en ne comprenant pas pourquoi elles ne font pas la même chose. Pour une jolie chinoise, ce ne doit pas être facile non plus d'avoir une petite taille inférieure à la normale chinoise, et s'il y en a qui sont bien proportionné, d'autres non. On peut alors comprendre.
Que dire d'un célèbre chanteur noir qui s'est fait complètement blanchir (mal dans sa peau ?)
Plus une chinoise est blanche et plus elle est a de la classe. Je pense que vous confondez être chez eux et chez vous à faire bronzette nue au soleil en ne comprenant pas pourquoi elles ne font pas la même chose. Pour une jolie chinoise, ce ne doit pas être facile non plus d'avoir une petite taille inférieure à la normale chinoise, et s'il y en a qui sont bien proportionné, d'autres non. On peut alors comprendre.
HS - Le bronzage est tout aussi vulgaire en France qu'en Asie, et je ne confonds en rien les idéologies qui sont tout à fait similaires, le bronzage ayant été pendant plusieurs siècle le privilège des pauvres travaillant dans les champs ;)
En ce qui concerne la Chine (où je suis amenée à me rendre régulièrement pour le travail), il est de plus en plus fréquent de voir dans les offres d'emplois des conditions de taille, ce qui n'est pas le cas en France. Ce n'est plus une question de complexe mais de pression sociale.
Sinon pour en revenir au sujet plus ou moins, je ne trouve pas que la Chine soit "raciste" alors qu'au Japon, pour une personne d'origine africaine, c'est pire que d'être un simple "étranger". L'intégration en Chine me semble plus facile.
Sinon pour en revenir au sujet plus ou moins, je ne trouve pas que la Chine soit "raciste" alors qu'au Japon, pour une personne d'origine africaine, c'est pire que d'être un simple "étranger". L'intégration en Chine me semble plus facile.
Dans les deux pays se véhiculent plein de préjugés négatifs envers les "noirs", qui remontent essentiellement à l'image qui en a été véhiculée par les puissances occidentales depuis leur arrivée en Asie, à savoir que les noirs sont pauvres, peu éduqués et en général subalternes.
Cela s'est ajouté à la propension des chinois et japonais à se considérer comme un tantinet supérieurs (ou "différents", ce qui est une manière polie de dire la même chose) aux autres civilisations, ce qui transparaît par exemple dans chaque discours, public ou privé, qui mentionne les "5000 ans d'histoire" de la région.
La situation économique et politique actuelle de l'Afrique ne fait évidemment rien pour améliorer cette image.
Si on ajoute à ce tableau la préférence pour les teints clairs (synonyme de raffiné et cultivé versus teint foncé = vulgaire), ainsi que le mépris pour la pauvreté (synonyme de nullité), on en arrive aisément, dans certains milieux, à un dédain certain, voire une franche hostilité, envers les Africains, surtout lorsqu'ils ont le mauvais goût de plaire aux filles du coin et de vivre relativement confortablement grâce à des bourses d'étude.
Ca ne signifie pas du tout que les chinois, ou les japonais, soient racistes dans leur ensemble, ni que les africains risquent d'être systématiquement mal accueillis ou discriminés, mais que les manifestations de curiosité à leur égard ne seront pas nécessairement du même ordre que celles envers les autres étrangers.
Quant à ceux qui prétendent que les "noirs" cultivent un complexe de persécution et voient systématiquement du racisme là où il n'y en aurait pas, je crains qu'ils ne sachent pas de quoi il retourne, faute de risquer se trouver dans la situation qui le leur ferait comprendre. Mais il s'agit d'un autre débat, qui n'a pas sa place sur ce forum.
Dans tout les pays malheureusement, il y a des critères de choix à l'embauche, idem en France contrairement à ce que vous dites. En France, c'est plus insidieux et sournois pour éviter les pièges administratifs et les défenseurs de tout poils et de tout et de rien. Si en Chine ce genre de critère existe et est visible comme vous dites, c'est parceque la législation le permet à ce jour. Il y a encore des pays autres ou les gens sont choisis dans la rue et visuellement.
! Attention, j'ai pas dit que c'est bien !!!
Et je répète que le "racisme est basic et primaire" mais a fait partie de toute les générations et de toutes les histoires humaines et celui qui en est touché en ressent l'injustice. Une intégration, quel quelle soit est toujours difficile, même pour vous si vous changer de village ou de quartier, alors si en plus vous changer de pays.
Je ne fais pas de commentaire sur le japon à ce sujet, ne connaissant pas. Mais je vous crois, les japonais peuvent se permettre ce genre d'inégalité dans leur conception idéologique (je dis peuvent se permettre, car vous ne changerez pas cet état de fait s'il existe) encore une fois je ne dit pas que c'est normal et bien !
il y a les soirées un peu gaies ou chacun refait le monde à sa manière.
Tout a fait d'accord, ça fini par être de l'auto-discrimination. On fini par se poser plus de questions et plus de problèmes que la réalité... Mais bon c'est l'éternel problème.
Nous vivons en Coree, et allons regulierement en Chine et au Japon avec des amis profs d'anglais noirs americains ou noirs sud-africains.
Comme le dit si bien Calamitygyn (dont j'apprecie toujours la culture et la justesse de propos), il existe une sorte de mefiance a l'egard des noirs au premier abord, c'est evident et ca remonte a loin. Noir = en dessous de blanc.
Inconsciemment ils sont percu comme encore plus differents que les differents.
Particulierement au Japon et en Coree, ou dans les campagnes, on n'en revient pas de cette peau si sombre (quand le dictact beaute local ne jure que par la peau claire !).
Manque d'habitude et beaucoup de curiosite (et pas malsaine) sont a mon avis a l'origine du phenomene.
Nos amis " black " se font tres souvent tirer (doucement) les poils des avant-bras, certains de leurs eleves essayent parfois de leur frotter la peau pour si voir la couleur part !
En Europe ou chez eux, ce serait tres grossier et deplace, ici, ca les fait mourir de rire. Et nous aussi.
Pour beaucoup en Coree, ce sont les premiers noirs qu'ils voient en vrai en dehors de la TV.
A cote de ca, dans ces 3 pays ils n'ont jamais eu a souffrir de segregation ou de reels actes racistes.
Se faire tirer les poils par des gosses dont les yeux se debrideraient presque d'etonnement, c'est plutot mignon.
Et c'est partie de fous rires garanties.
A cote de ca, moi qui suit tres brune a la peau mate, on me prend souvent pour une arabe et il leur est difficile de croire que je suis francaise (et surtout, pas musulmane) et mon mari qui a des poils (roux en plus ) sur les bras et le torse, ca depasse l'entendement aussi. Il est devenu : " James, the nice monkey teacher ". Et ce drole de qualificatif ne l'empeche pas d'etre adore par la grande majorite de ses eleves ainsi que de ses collegues.
Les filles et les garcons ont meme voulu lui mesurer les poils avec un double decimetre...
Mais jamais nous n'avons senti de viles motivations dans leur reactions.
Je crois qu'ils se comportent comme si nous on voyait une chevelure verte pomme en France, ou quelqu'un avec le blanc des yeux tout noir.
Ce sont vraiment de jolies mots que vous écrivez. Savoir ne pas généralisé des actes ou des pensées malsaines envers une pigmentation de peau, c'est déjà accepter les différences. Mais il est vrai que ce n'est pas encore à la portée de tout le monde. J'ai très bien compris le message et la justesse des propos de calamitygyn sur des faits bien établis, mais je préfère quand même lié cela à l'inintelligence humaine et tout ses préjugés établis par transmission ancestrale. Il est plutôt positif de parler de cette curiosité saine qui est réelle et dénuée de pensée malsaine. Mais il est aussi vrai que la vérité du regard et du toucher d'un enfant sur l'autre n'est pas toujours le même que celui d'un adulte.
Vous savez, pour donner un exemple, j'avais une belle soeur noire, qui n'a jamais eu de problème d'intégration dans la famille. Comme je suis un visuel, contemplatif et tactile, je me souviens qu'au début de ma connaissance avec elle, je l'ai touché et tenue longuement comme une découverte, cela parait enfantin, mais d'une façon naturelle et spontané pour ressentir cette peau que je trouvais bien agréable, et elle, j'ai le souvenir qu'elle m'a souvent tiré les poils des bras. Elle aurait pu s'offenser de ma curiosité, mais non, elle a compris le sens et nous sommes devenus amis.
Le fait de s'accepter différent est aussi se monter bien dans sa tête et dans son corps, et on est différent à partir du moment qu'on est chez les autres qui sont eux-mêmes différents.
j'ai bien aimé vos mots parcequ'ils sont plus simples et agréables que certaines réalités.
Le fait de s'accepter différent est aussi se monter bien dans sa tête et dans son corps,
Ce qui n'est pas le cas de tout le monde, surtout chez ceux qui ont eu l'expérience de se faire maltraîter parce qu'ils étaient différents. Et face à quelqu'un qui a des préjugés négatifs, vous pouvez bien être aussi satisfait de vous-même que vous voudrez, ça ne vous évitera pas une expérience déplaisante.
j'ai bien aimé vos mots parcequ'ils sont plus simples et agréables que certaines réalités.
Faites gaffe. C'est en usant de mots simples et agréables que les gourous et autres vendeurs d'orviétans circonviennent leurs victimes en les détournant de la réalité ...
Oui, je sais tout cela et vous avez raison dans ce qui n'est pas drôle du tout, mais entrer en profondeur sur un tel sujet est peut être mal indiqué sur ce genre de forum, du moins je le pense. Cependant, même parfois mal exprimé ou incompris, échanger avec d'autres personnes différentes est déjà une grande chose. Le message de Sunhae était pour moi une note positive qui explique bien cette fameuse curiosité dans le bon sens.
Ceux qui pensent qu'il s'agit ici de curiosité devraient descendre de leur nuage et en cas de réel intérêt se documenter sur la question.
Moi, j'ai répondu sérieusement à la question après avoir hésité à le faire et j'aurais mieux fait de m'abstenir en me souvenant qu'on n'est pas sur VF pour parler sérieusement.
Je vous laisse à vos gentils rêves de gentils pays où tout le monde il est beau tout le monde il est gentil.
Ce que vous aviez cité n'est pas faux en soi, mais parfois, il faut demander à vos nuages de se mettre à bonne hauteur pour pouvoir de temps en temps remonter dessus. Si je me souviens bien, j'ai aussi lu que la plupart des étrangers qui vivent en communauté dans des uni en Chine restent souvent dans leur bulle y compris les français, mais ce n'est pas une généralité. Un chinois avait aussi écrit qu'il était plus facile pour une chinoise d'avoir un ami étranger, et qu'il aimerait lui aussi avoir une amie étrangère, mais que c'était plus difficile. On peut lire des tas de choses, sans se faire une fixation et noircir le tableau d'une réalité existentielle. Vous parliez de l'impression d'être revenu 30 ans en arrière, mais laissez donc faire le temps pour les autres qui découvrent. Je ne pense pas que les chinois ont lu Sigmund Freud et le "malaise dans la civilisation" . Sur ce topic, on peut citer toutes les opinions et les exemples qui sont à mon sens valables, mais il ne faut pas en rejeter certains.
Il faut être prudent de ne pas être soi-même le vecteur des problèmes de "haine" ou de "racisme" par l'intermédiaire d'internet et de VF en particulier en attisant ou en enfoncant des clous.
Next year, we’re celebrating 20 years of marriage (and travel 🙂), and we’re looking for something new, pretty legendary, and something the teens will enjoy too.
The family council has settled on Japan for now. And it’d have to be a summer trip—no choice there.
The catch: I keep reading that August isn’t the right season for southern Japan. It’s hot, humid, and there’s a risk of typhoons… Okay, but what does that *actually* mean in practice? Are there any travelers who’ve been there during this time? Is it *that* unbearable?
We’re pretty familiar with Southeast Asia—last year, we dealt with scorching heat in Vietnam and insane humidity, plus a typhoon we experienced from a distance, and visiting Angkor in the blazing sun. Is it worse than that?
Hi,
July 2026: I’m writing to you from Dali.
First, I got scammed on Booking—AI-retouched photos. No tourists at this hotel (Yishanju Designer Hotel), and the reality was horrible: dirty, with a disgusting breakfast. It’s better to use Trip.com here.
Next, the old town was an infernal cacophony, packed with tourists who shoved past without a care. Some vendors harassed you to buy things. All the stalls sold the same cheap plastic junk or other uninteresting stuff. The beautiful scenery was ruined by vendors lining 100% of the alleys. Impossible to walk, crushing heat, nothing good to eat except fresh fruit. Horrible experience.
Day 2: We went to Cangshan Mountain by cable car—the ride was short and nothing spectacular. We were at 2,600 m.
My plan was to see Erhai Lake. Unfortunately, I followed the advice of an AI chatbot: take the boat at Langkan Dock. The Didi dropped us off in the nearest area, which was full of charming little alleys but packed with Chinese tourists. The three-wheeled yellow cabs zoomed through the narrow streets, forcing you to hug the walls, on top of the scooters and other pedestrians to deal with. Crossing the neighborhood was hellish and suffocating. Once out, we hit the "corniche," which was also packed with Chinese tourists. The lake’s edge was all pebbles, and everyone was standing around taking photos. I was with my 5-year-old son. I would’ve liked to sit down and let him play with stones by the water, but it was clear we didn’t belong. They were even shoving each other for a shot! There were no boats in sight. In short, we’d had enough, and there was nothing interesting there either.
On the way back, we had to cross that maze again under the scorching sun. My son was braver than me—I even had a little dizzy spell from all the chaos. Add to that Dali’s altitude (2,200 m), so altitude insomnia, fatigue, and vulnerability during the day...
The restaurants weren’t inviting—the staff served sticky rice in a little bucket. The dishes were wrapped, and you had to figure it out yourself. After that, they ignored you completely, even if you were the only tourist.
On the 3rd day, it was time to leave for Shaxi. I hope to see beautiful villages. But honestly, I’m exhausted by this atmosphere where everything is complicated, communication is never smooth, noise is everywhere, and the behavior of some Chinese people is abusive...
Silver lining: not a drop of rain in 4 days and blue skies.
I couldn’t visit the villages in southern Yunnan because of rain and storms there...
But I was expecting to see a few more tourists.
I’m heading to Yunnan in February 2027.
We’ll be traveling exclusively by train since my daughter gets car sick.
Our itinerary includes:
Kunming
Jianshui
Dali
Shaxi
Lijiang
Shangri-La
I’d love any tips, especially other places to visit (without winding roads) or great hotel, guesthouse, or minsu recommendations.
Thanks!
Claudine
Hey there,
In the sea of VPNs, I'm looking for one to use in China for just a month (free or paid). Which one should I pick? All the ones I've found are for several months or even a year.
I’m planning an itinerary for Hokkaido but I’m struggling to decide if late May to early June will be the right time.
Too early for the flower fields but…
What do you think?
Hi,
Our trip is planned for 20 days in Japan next April. We have a free subscription that would allow us to use 35 GB (I’m a bit confused), but we also need to be able to make phone calls with a French couple traveling with us for a few days, and that seems impossible due to cost... Any solutions for using GPS while keeping those 35 GB? Used to traveling in Southeast Asia, we usually rely on local SIM cards. Is it easy to do the same in Japan?
Thanks for your help!
Best,
Tialou
Hi,
My departure is coming up soon—two months backpacking in Taiwan, so much to discover! I’d love to hear about your travel experiences.
My main interests are meeting people, understanding how things work, hiking, and nature in general. I’ve also done a lot of reading about Taiwan’s complex situation.
I do stone sculpture.
I also want to visit Orchid Island for its history.
Marie
Hi,
I’ve always been used to exchanging my money (€) in town no matter the country (with a "mini exchange" at the airport if needed).
I can’t find any recent posts on this topic from the last few years.
Does anyone have any insights on this? Intrinsic benefits, best places to exchange, etc.?
I arrive at Tokyo Haneda on a Friday around 12:30 PM, and my first night is very close to Shinjuku.
Thanks.
Here are some tips from our 6-week trip (summer 2026) to China, Vietnam, and Cambodia. We traveled as a family of four with two kids aged 15 and 12.
I hope these notes help other travelers!
CHINA
General
You’ll need to download and set up a few apps:
- Alipay and WeChat for payments (I didn’t withdraw a single bill the entire trip)
- Didi for taxis
- Amap = Chinese Maps (works great, especially for subways)
- A translation app (we used Papago, but it sometimes gave weird results)
- Google Lens for translating menus or signs—super handy.
- HelloRide for bikes
- Gemini and ChatGPT for everything: understanding daily life, enhancing visits, checking the weather, finding things.
- HomeExchange if you want to lower travel costs (few listings in Asia except in big cities, often expats)
- Trip.com is very useful, even essential, for trains, domestic flights, and hotels. Like Booking.com, the more you book with them, the more perks you get. So I’d even suggest checking flight tickets on this site, even if it’s a bit pricier. However, buying train tickets is complicated because (1) they only open 15 days in advance, and (2) they sell out fast. Trip.com just promises to buy them as soon as they’re available but doesn’t always succeed. It’s stressful and might force you to change your plans, especially if you’re aiming for a sleeper car and there are no seats left. Watch out for station names—many cities have multiple stations, including a high-speed rail one outside the city.
For internet, we got the Asia plan from Holafly. It worked but seemed much slower than Chinese internet. I regretted not buying a Chinese SIM card because without internet in China, everything is VERY complicated (money, transport, etc.).
For the firewall, we used ExpressVPN, but it wasn’t always reliable. A bit disappointing. Ask ChatGPT for tips with screenshots to improve the settings.
Since we only had one SIM card with internet, we couldn’t rent shared bikes. If I were to do it again, I’d get a SIM for each person, even the kids, because distances in cities are huge. We walked *a lot*. Same goes for buses—it’s tricky with just one internet connection. Better to have a phone per person with internet.
Book your visits as far in advance as possible—they often sell out.
Watch out for power banks: if they don’t explicitly say "3C," they’ll confiscate it. Even if there’s a little airplane logo.
Shanghai
In the evening, the streets leading to the Bund from the metro were so crowded that police were out in force blocking roads. Arrive early. We went around the north side.
Suzhou
Be careful—there are two stations (common in China), and the high-speed rail one is 45–50 minutes from the old town.
The Humble Administrator’s Garden was *packed*—we don’t recommend it. It turned into a marathon day from Shanghai (almost 4 hours from our hotel to the garden).
Beijing
Forbidden City: Don’t go—I know it’s a shame, but it’s too crowded. I couldn’t buy tickets on the official site because of the kids’ passports. We ended up with a guided tour, the only way to get in (tickets sell out fast). The visit was disappointing—bad guide *and* massive crowds. You’ll queue a lot to enter and see certain areas. You’ll be checked often, so pack your bags carefully.
Great Wall at Mutianyu: Crowded. Two hours by bus, and even though we arrived early, people were already leaving! I really think the best option is to leave your big bags in Beijing and stay overnight near the Wall. That way, you’ll have it to yourself a bit more. For transport: get off at Tiananmen Square metro and look for buses with official guides in bright yellow-green vests. No need to buy tickets online—they made me cancel mine to rebook on the spot. Buses leave when full. Note: the cable car and chairlift are separate—if you want to go up one side and down the other, you’ll need different tickets. The endless queue for the toboggan ride put us off.
Quick tip: Incredible swimming spot in Beijing—on the north shore of Houhai Lake, you can swim by crossing the barrier. We did it twice with about ten other people. Bring a swimsuit!
Shapotou Desert
Amazing, but it gets *very* hot in the afternoon. We had a tent (not an air-conditioned bungalow), which was unbearable during the day. We hung out in the restaurant.
The paid activities are fun, except the camels—they look sad. The real highlight is the evening and sunset. The only downside: you can’t explore the desert alone or far—they don’t rent 4x4s, for example.
We stayed at "The Desert Camping Hotel of the Proprietress of Shapotou." They were lovely.
Zhongwei
Gaomiao Temple and its underground: Fun and short—you’ll see quirky Buddhist hell paintings.
Xi’an
Terracotta Army: We took a Didi because for four people, a car was almost the same price as four shuttle tickets. It was packed—chaotic to see properly.
We visited the halls in order: 3, 2, then 1—a good choice.
Hua Shan Mountains: Left before sunrise to arrive when the ticket office opened (7 AM, I think). We were shocked to see so many people already coming down.
45 minutes by bus to the west cable car, then 15 minutes up.
We did the west, south, east, central, then north peaks (in that order) before taking the other cable car down (you can buy the ticket at the top). A beautiful day.
In the city, check out...
Chengdu
Panda Research Center: Like Hua Shan, plan to arrive when the ticket office opens. Already *tons* of people, and it moves fast to see the big pandas before their nap. Have them drop you at the west entrance (not south), or you’ll have to walk uphill.
Leshan Giant Buddha: Interesting. The trip is a bit long (metro, then train, then city bus, then shuttle on-site). We didn’t take the boat option but walked. In the end, you only spend a few minutes at the Buddha’s feet, but it’s a nice day out.
Hotel tip: Panda Enjoy Home Hotel Apartments (Chengdu East Railway Station Dongda Road Branch). The view is insane, and the neighborhood is super convenient and nice. 646 CNY for 2 nights.
Swimming: The municipal pool is an interesting experience, but don’t expect to swim—no one does. Everyone just splashes around where they can stand. The hours are a bit odd, with a break in the late afternoon.
Kunming
The bike path along Dian Lake is pretty and often well-protected from cars. But like everywhere in China, it’s *packed*. Not much to say about visits—the flower market is a wholesale market, not very interesting. The ethnic minorities museum closed right in front of us.
All the big malls are good for shopping.
Dali
We thought we could bike around the lake in two days. Wrong on two counts: First, the lake’s edge is blocked to traffic and reserved for bikes (or tourist mini-buses). So you’re stuck on the main road, which never gives you a view of the lake, with all the trucks and cars. Doing 120 km like that wouldn’t make sense, in our opinion. The rice fields around are nice but not as impressive as elsewhere, so Dali isn’t worth it for that.
The old town, all restored, is pretty but *packed*—thousands of people, especially in the evening.
Hekou (Vietnam border)
Comfortable train from Kunming. In the parking lot, a bus (not well-marked, but Didi is an option) takes you to the border in 15–20 minutes. Short wait at both border posts. Fun to see the two lampposts near the border line: the Chinese one is new, modern, with a surveillance camera (of course), while the Vietnamese one is old and a bit rusty.
VIETNAM
General:
- You’ll need the Grab app for taxis
- Very disappointed with 12Go—it doesn’t show all buses, never connects you with the company, and refuses refunds. Try booking directly with companies like FUTA Bus instead.
- Credit cards are often accepted (supermarkets and modern stores), otherwise, you’ll need cash
Lao Cai
2 km between the border and the train station.
The sleeper bus to Hanoi with Sao Viet is well-organized—it works.
Hanoi
Ho Chi Minh Mausoleum closes early (10:30 AM, I think).
Women’s Museum: Very good, not too long
Temple of Literature: Beautiful, fairly quick
This is where you should buy souvenirs, clothes, and knockoffs—the prices are reasonable, and the sellers are nicer than elsewhere. We recommend Cho Dong Xuan.
Tu Long Bay
We did 2 days, 1 night (so really 24 hours on the boat) with Parfum d’Automne (French-speaking agency), which put us on a Cycad Cruise boat. Cost: 300 € per person—expensive, but it was amazing, super luxurious, and the buffet meals were delicious. We don’t regret the splurge. The only downside: no swimming in the bay (but there’s a pool on the boat). To swim, you’d need a 3-day, 2-night trip to an area not protected by the maritime park.
Phong Nha
If you didn’t do the northern mountains due to time or weather (like us), Phong Nha is a great stop for a motorbike ride. It’s beautiful, especially the mountains west of the city toward the caves.
There are two (small) swimming spots at the Botanic Garden—a pleasant 45-minute walk without stops.
Hotel tip: Sunbeam Village (very friendly, pool, breakfast by the river, motorbike rentals)
Da Nang
Hotel tip: Meridians by Hsuite—you’ll have the beach almost to yourself. You’ll still need to walk 15–20 minutes to the hyper-touristy area if you want to rent surfboards (150–200k VND per hour).
The beach is beautiful, and the water is 30°C—great for a break on a long trip, especially since all transport goes through Da Nang.
Hoi An
45 minutes from Da Nang, so it’s easy to visit in a day, especially since the city isn’t that big and it’s *very* hot.
Cooking class: MS Hanh cooking class—great (the market tour is a bit useless). We don’t recommend the "basket boat" tour—it’s a bit sad on a big brown pond with elderly guides.
Ho Chi Minh City
Ben Thanh Market is a nightmare: starting prices are exorbitant, and the vendors are aggressive. Don’t go.
The War Remnants Museum can be really tough for kids.
Can Tho
Avoid this city. We made the mistake of going to see the floating market—don’t.
Chau Doc
No Grab in the city, but regular taxis.
One day is enough if you go early to the forest and the mountain in the late afternoon.
250k VND per person for the forest and its canals (45 minutes by motorbike)
The sunset at Victoria Nui Sam can be magnificent if the clouds cooperate.
Cheap and good restaurant: Quan Nem Nuong Sau Hiep
Hotel tip: Homestay Khoa (2,250,000 VND for 3 nights)—adorable hostess, full of tips, clean rooms.
The speedboat to Cambodia is more comfortable than a bus. Book with Hangchau a few days in advance—payment in cash on the day (1,640,000 đ).
CAMBODIA
General:
- Issues with the "Bakong Tourists" app—we had to go to a big bank to load money onto it. We barely used it afterward.
Phnom Penh
For us, a day and a half is enough if you want to spend more time elsewhere.
Markets close early (around 6 PM) and are less interesting than in Hanoi, for example.
The Royal Palace has a break from 11 AM to 2 PM, but there aren’t many people in the afternoon.
Siem Reap
Trip with Capitol company—the bus is basic but cheap. Departs at 10:15 AM, 7-hour ride.
Angkor entrance fee: 62 USD per person for a 3-day pass. Tickets are picked up at Angkor Enterprise.
Renting two 125cc motorbikes: 10 USD each, plus 7 USD for gas.
By bike, it took me 25 minutes to reach Angkor Wat’s pools. A basic city bike rental was 1 USD per hour.
Short circuit by motorbike (in reverse): 7 hours with stops everywhere.
Grand tour by tuk-tuk: Only 5 temples, 4.5 hours.
If you want to see lots of monkeys, they’re grouped west of Bayon.
For the temples, we asked Gemini (AI) at each stop to point out details that might interest kids (who can get bored with the repetition). It gave fun facts and things to look for—great for the little ones.
Hotel tip: The Five Senses, run by a Frenchman, Bruno, who knows Cambodia inside out and organizes tours.
Restaurant tip: Wild (only spring rolls, but *so* many varieties—delicious and cheap)
Watch out: 1 hour to the airport, 50 km from the city.
Show tip: The Phare Circus
Has anyone taken the bus recently, especially the Busda bus from Dongsi subway station to Mutianyu or the special tourist bus from Qianmen to Mutianyu? If so, I’d love to hear your feedback!
I’m traveling solo to China on September 18th and I’m completely overwhelmed by all the info out there.
This isn’t my first trip, but it’s still tough to make choices, so I’m open to outside perspectives.
This time, the plan is southern Kyushu with a slightly more off-the-beaten-path twist.
I’m not sure if you’ll be able to help since I’m skipping some of the classics in Kyushu, but you never know.
I’d love to hear your thoughts on whether this itinerary is realistic in terms of time spent in each place, travel time, and the overall pace of the road trip. Just to note, I already have my translated driver’s license.
Here’s the itinerary:
- **Day 1:** YAMAGA / overnight in Yamaga or Kumamoto
Depart from Osaka by train early in the morning to Kumamoto, pick up the rental car, then drive to Yamaga for a visit. Overnight in Yamaga or Kumamoto.
- **Days 2–4:** HITOYOSHI / overnight in Hitoyoshi
Drive to Hitoyoshi for 3 days and 3 nights, including a visit to the town, nearby waterfalls, a walk along the Kuma River, a tea producer visit, and some craft activities.
- **Day 5:** AYA / overnight in Miyazaki
Drive to Aya, visit the town, craft activities, the forest, and the suspension bridge.
- **Day 6:** AOSHIMA - NICHINAN COAST / overnight in Miyazaki
Udo Shrine + Aoshima + scenic drive along the coast.
- **Day 7:** MIYAKONOJO / overnight in Shibushi
Drive to a waterfall, then continue along the Nichinan Coast if there’s anything left to see, or visit Kojima Island.
- **Day 8:** SHIBUSHI
Walk around the port and along the Osumi Peninsula coast, maybe as far as the Kishira/Hetsuka coast, or visit a black pork producer, a market gardener, or a tea producer. Overnight at a farm?
- **Day 9:** KANOYA / overnight in Kagoshima
Visit Ogawara Waterfall, Nishiharadai Park, and Kannon Cave, then Sugawara Shrine, followed by the drive to Kagoshima.
- **Day 10:** KAGOSHIMA / overnight in Kagoshima
Explore the city + whisky distillery in Hioki.
- **Days 11–12:** KOSHIKISHIMA / 2 nights in Koshikishima
- **Day 13:** AKUNE OSHIMA / overnight in Akune
Ferry, then drive to Akune Oshima with a stop at Sendai Taki.
- **Days 14–15:** AMAKUSA / overnight in Amakusa
Drive via Nagashima and visit Shimoshima (Amakusa).
- **Day 16:** AMAKUSA / overnight in Fukuoka
Drive back toward Kumamoto with stops along the way, return the rental car, then take the train to Fukuoka.
- **Days 17–18:** FUKUOKA CITY / overnight in Fukuoka
Possible half-day excursion to Nokonoshima, Munakata, or Nanzoin.
Any thoughts or suggestions?
Too ambitious?
I could add an extra day but would prefer not to if it means less rushing around.
Hi everyone,
To simplify logistics, I'm considering renting a car for 5/6 days in the Japanese Alps before heading to Kyoto solo.
Is driving difficult or even risky in this region?
Thanks for your feedback!
Tara
We’re arriving as a group of three in Tokyo on Saturday, October 17th, then heading straight to Kyoto by direct train.
On Sunday and Monday, we’ll explore Kyoto, and in the evening, we’ll take a train to Osaka to spend the night.
On Tuesday, we’ll pick up a rental car at Itami Airport for a 6-day/5-night road trip around Shikoku:
- 2 nights in the Iya Valley
- Thursday morning, we’ll head to Matsuyama for 2 nights.
- Saturday, we’ll visit Mima (town, a few temples + overnight stay) and return on Sunday to drop off the car in Osaka.
We’ll leave very early on Monday the 26th by plane for Aomori in northern Honshu, where we’ll pick up another rental car at the airport for a 5-day/4-night trip:
- Day 1: Tsugaru Peninsula (Takayam Inari, Cape Tappi, Kanita); overnight in Kanita
- Day 2: Ferry transfer to the Mutsu Peninsula (cliffs, Lake Usori); overnight in Shimofuro
- Day 3: Head to the Hakkoda Mountains and onsens galore; overnight TBD
- Day 4: Return the car in Aomori by noon and explore the city before taking the train to Tokyo in the evening
We’ll spend Friday night in Tokyo, wander around on Saturday, and head home on Sunday.
Thoughts on the road feasibility of this trip? We’ll be there right in the middle of Koyo season, so it’ll be busy...
I know it’s a lot of driving, but there are two of us who can take turns. We’re not afraid of driving, even in the mountains and on the left side! Just wondering, are we going to be rushing, or is this manageable? AI says it’s all good, but it’s not the one driving...
Any tips for booking accommodations in the Iya Valley? Not many places have email addresses or websites (I know Booking.com exists, but not all listings are on there... and given the season, I think it’s better to book ahead!). Same question applies for northern Honshu.
For the rental car, I’m thinking of going with Alamo since at least it’s in French and straightforward, but are there any direct rental companies with user-friendly websites (Toyota Rentacar, ugh... 🏴☠️)?
Another question: With so many trains, is it even necessary to book them in advance? Can we just go to the ticket counter and grab seats on the spot?
For paying for the rental car, do we need a credit or debit card?
I saw there are several "authentic" villages about 90/100 km from Beijing.
Including: Lingshui, Liuliqu, Sangyu, Miaoying, and Cuandixia.
Has anyone visited any of them? I was thinking of choosing Cuandixia—what do you think?
Thanks in advance.
Hi everyone!
It seems there’s a flea market in Tianjin that’s way more interesting than the one in Beijing. I’ve been searching online but can’t find the right one… The one I’m looking for is called gu wan shi chang (my PC won’t display the Chinese characters…). Does anyone have the address and has anyone been there before? The one in Beijing has lost a lot of its charm over the past 10 years, so I wanted to find another. Thanks!
I’m looking for advice from seasoned travelers about a roughly one-month trip to Japan.
From late October to late November 2026.
We often travel in Southeast Asia but have never been to Japan.
Based on what I’ve read, I’d love to hear your thoughts on:
- Is traveling day-to-day, without booking hotels or trains in advance, possible in Japan?
(I’ve read many travel journals and blogs that say everything was booked way in advance… but that’s not how we usually travel.)
- Will the Japan Rail Pass be worth it for us?
(According to an old simulator, I’m looking at around 400 € for trains compared to 570 € for the JRP.)
Here’s our rough itinerary (which may change):
- Arrival Osaka: 3 nights with Nara
- Hiroshima and Miyajima Island: 3 nights
- Kurashiki or Naoshima: 2 nights
- Himeji: 1 night
- Kyoto: 4 nights
- Kanazawa: 2 nights
- Takayama and Shirakawa-go: 3 nights
- Around Mount Fuji: 3 nights
- Tokyo with Nikko: 6 nights (no theme parks)
Departure from Tokyo
I booked my trip from May 5 to 26, 2027. I’m starting to plan my itinerary and look for hotels (I know it’s early!). While I’ve found some in Seoul and Busan, I’m noticing that elsewhere—like Yeosu—most hotels aren’t available (on Booking.com, for example, almost all are unavailable). AI tells me not to worry because hotels in South Korea only open bookings 6 months in advance, so it’s normal to see most of them unavailable on booking sites.
Could you confirm this for me and, of course, reassure me (!)? Thanks so much.
philippe
We’re back from a one-month trip to China and wanted to share our itinerary. Hopefully, this can give future travelers some ideas for exploring this beautiful country.
Beijing → Temple of Heaven / Forbidden City
Jinshanling → Great Wall
Zhangjiajie → Tianmen Mountain and Heaven’s Gate
Wulingyuan → Avatar Mountains / sandstone pillars
Fenghuang → riverside houses
Ping’an → terraced rice fields
Tiantouzhai → village / rice terraces
Yangshuo → Li River / karst mountains
Shanghai → skyline with the Oriental Pearl Tower
Our travel journal is available on our travel journal, written day by day. You’ll find lots of photos and some travel tips there.
I’m starting to look at neighborhoods in Seoul, and I’m leaning toward staying in a hotel in Insa-Dong—I’ve spotted one really close to Unhyeongung.
Is this a good area—nice and convenient for exploring the city?
Otherwise, I’ve also found another hotel in Yongsan-Gu, right near the station of the same name. Is that station useful for getting around Seoul?
Since I’ll be in South Korea for nearly two months, I plan to spend at least a week in Seoul to recover from jet lag (it takes me a while to adjust...). So, I’d love a neighborhood that’s pleasant and a hotel not too far from a subway station.
Hi there,
I’d like to do this cycling route over 2 or 3 days. I’m struggling to figure out and find a (good) bike rental that lets me start in Onomichi and drop off in Imabari. Can anyone help with great tips for rentals and accommodations along the route? How do I get back to Onomichi afterward?
I’m back with my detailed itinerary for 20 days in South Korea—it’s my first trip to the country. Our idea is to experience a more rural and cultural Korea. Here’s the rough plan: Seoul for 4 nights at the start and 1 night at the end, Gurye for 4 nights, Suncheon for 4 nights, Namhae for 4 nights, and Gyeongju for 2 nights. The goal is to pick a base and explore the surrounding areas. What do you think of this itinerary? Anything you’d change?
thanks
hi everyone, we're heading out for a 12-day trek in the Japanese Alps. We're bringing freeze-dried meals like we always do. We just found out that importing meat is banned, even freeze-dried. Is that true? We already bought them. They're commercially made freeze-dried meals. Online, it's not specified that they have to be "commercially made" because you can make your own freeze-dried food. And since we've heard they're really strict in Japan, can anyone confirm this for us? thanks
I haven’t found what I’m looking for despite my searches!
For a 15-day trip next spring, I’d like to buy a card (preferably an eSIM, but a physical SIM is fine too) that also lets me make calls in the country (to contact a hotel, a tourist spot, etc.).
You can easily find options just for data, but I haven’t come across any that include calls, texts, or even MMS.
Could you recommend something?
hi there
I’m planning a trip in September—here’s my rough itinerary. What do you think? Is it easy to rent a car to get around between my stops? Thanks so much!
Philippe
StopNightsFull daysSeoul44Gurye (Jirisan)43Suncheon43Namhae43Gyeongju21Seoul1—