J'ai un ami qui a pris l'A380 il y a 10 jours (samedi 13 mars je pense) de Paris New-York.
Arrivé au-dessus de l'aéroport, l'appareil a été bien secoué par des turbulences, il a touché par terre et puis remis les gaz pour aller atterrir à Boston. Raison évoquée: trop de vent (80 km/h).
Arrivé à Boston, on avertit les passagers que rien n'est prévu pour débarquer les passagers et qu'il va falloir faire preuve de patience. Et que de toute façon, il n'y a plus un hôtel de libre à Boston et qu'aucune liaison en car n'es possible pour l'instant vers NY (payant le lendemain bien entendu).
Là-dessus, attente de 3h et panne de clim en sus.
Mon ami un peu excédé demande des explications à une hotesse qui lui rétorque qu'il devrait s'estimer heureux d'être en vie après les problèmes au-dessus de NY.
Je n'arrive pas trouver des news sur ce problème, et sur les recours pour mon ami. on lui a dit 0 recours car conditions climatiques exceptionnelles (vent à 80 km/h ?!?)
Le METAR de JFK reportait ce jour là jusqu'à 35G64*, soit un vent de 65 km/h avec rafales à 120 km/h. Quasiment aucun appareil n'a pu décoller et atterrir de JFK pendant tout l'après-midi et la soirée (qui ne fonctionnait donc qu'avec une seule piste en raison de l'orientation du vent et des travaux sur la piste 13R/31L), la plupart des vols étant déroutés vers Newark, Boston, Philadelphie, Washington, Albany, Montréal, et d'autres aéroports dans un rayon de 500 km. Il va donc de soi que les hôtels de ces différents aéroports étaient plus que complets en raison de tout ce trafic imprévu, et que priorité était donnée par les compagnies aux passagers à haute contribution.
Donc la responsabilité d'Air France s'arrête à ce qu'elle était en mesure de faire, et là bah... pas grand chose de plus que ce qu'elle a fait. Pour info, la clim n'était pas en panne, il n'y en a juste pas quand les réacteurs sont éteints, comme dans une voiture.
Enfin, puisque tu sembles choqué par le fait qu'un vent de 80 km/h soit exceptionnel, je te laisse visionner cette video avant de continuer ta lecture : http://www.youtube.com/watch?v=z42fchrzhHY
Bien, maintenant que tu l'as vue, le METAR associé : EDDH 011220Z 29028G48KT 9000 -SHRA FEW011 BKN014 07/05 Q0984 TEMPO 29035G55KT 4000 SHRA BKN008
Traduction : le vent soufflait à 50km/h, rafales à 90km/h. Oui, l'aile a bien touché le sol, il s'en est fallu de très peu.
Mon ami un peu excédé demande des explications à une hotesse qui lui rétorque qu'il devrait s'estimer heureux d'être en vie après les problèmes au-dessus de NY.
Je n'arrive pas trouver des news sur ce problème, et sur les recours pour mon ami. on lui a dit 0 recours car conditions climatiques exceptionnelles (vent à 80 km/h ?!?)
De nos jours les gens ne supportent plus la moindre contrariété, il faut toujours qu'il y est un responsable et des indemnités pour tout et n'importe quoi, c'est lassant....
Cette situation n'est agrréable pour personne c'est certain mais que pouvaient faire les compagnies à part se dérouter dans pareil cas ?....
ENCORE UN qui fait un gros cinoche pour peu de chose, tant qu'il est en vie le reste franchement c rien du tout...
la clim pauvre petit comme si il avait eu si chaud à cette époque à boston sur la piste surement pas la canicule comme si ct un avion bloqué en afrique.... et 3h d'attente ce n'est pas une affaire d'état...il est en bonne santé c'est le principal
il ya très souvent des aléas dans des voyages hélas faut faire avec et bien sinon on ne voyage pas on reste dans sa ville, alors un retard d'avion sans perte de vie humaine ni blessés c très bien....
et oui merci à slasherfun pour toutes les précisions apportées à ce énième problème de l'A380 AF signalé qui aurait pu être assez grave pour les passagers....
.....et pis en plus les travaux à JFK (plusieurs mois pour refaire une piste) vont de toute façon occasionner des retards............et c'est annoncé clairement par les autorités aéroportuaires............
Bonjour, quand on voit la prise au vent d'un A380 c'est normal de ne pas tenter le diable en essayant d'atterrir. Pour info j'étais il y a bien longtemps au Qatar quand un avion d'une compagnie du moyen orient a voulu absolument atterrir, par un vent violent, le pilote (ex pilote de chasse) se sentait sans doute meilleur que les autres, résultat 3 essais et au 3° l'avion a été s"écraser sur la caserne de pompier de l'aéroport, tout a brulé.La carcasse est restée longtemps en place pour les besoins de l'enquète, vision sympa a l'arrivée.
Non mais sincèrement que croyez-vous ? Qu'un pilote de ligne se dit "tiens allez, je suis en forme, je vais tenter le coup !". Pas du tout.
Le pilote prend en compte les limitations réglementaires diverses et les conditions signalées par l'ATC sur le vent notamment.
Il existe une règlementation propre à chaque état, à chaque compagnie et à chaque avion. Le pilote applique la réglementation, point. Tous les pilotes sont formés aux atterrissages par conditions difficiles. Si le vent est dans les limites de la réglementation, on a le droit de tenter l'atterrissage. Si, au cours de l'approche ou même de l'atterrissage le vent dépasse les limites réglementaires ou fait que l'avion se trouve dans une position qui rend l'atterrissage périlleux, la procédure est que l'on remet les gaz. Point. Il n'y a pas histoire de savoir qui est le plus fort là-dedans, c'est une histoire de procédures et de réglementation. Remettre les gaz peu après le toucher des roues n'est pas le signe que le pilote a foiré ou je ne sais quoi. C'est qu'à ce moment, les conditions n'étaient plus réunies pour poursuivre. Ce n'est absolument pas une manœuvre foireuse de dernier recours.C'est une procédure... normale.
Sur 777 par exemple, la limite de vent de travers est de 38 kt. A 38 kt, on se pose. A 39, on ne se pose pas. Toujours à titre d'exemple, si on commence une approche à 38 kt de vent de travers et qu'à l'arrondi on nous signale un vent de 39 kt, on remet les gaz et l'avion touchera la piste avant de re-décoller. Rien que de très normal.
Et pour info, on ne dit pas déroutage ou détournement ou autre, on parle de "dégagement".
Enfin, comme l'a signalé un contributeur, si vous ne voulez pas subir de désagréments liés à la météo, il faut arrêter de prendre l'avion. Dans l'avion, il y a des gens qui gèrent le réel. Et avec le réel, on ne triche pas, contrairement à beaucoup d'autres activités. Il faudra donc songer à rester chez vous, car même le train, la voiture et le vélo vous seront insupportables.
Bonjour, ne mélanger pas tout si il est vrai que dans des pays très organisés (c'est le cas des USA) il y a beaucoup de procédures a respecter, aucun pilote ne prendra de risques. Dans le cas du A380 c'est tout a fait normal de changer d'aéroport si l'atterissage était impossible, cela m'est arrivé en Italie. Mais il y a des pays ou les pilotes font un peu ce qu'ils veulent, dans le cas du Qatar je voulais simplement décrire ce qui pouvait se passer quand on refusait les données de la tour de controle par grand vent. J'ai d'autres expériences personnelles, par temps de brouillard, mon avion a raté la tour de controle a la 2° tentative d'atterrissage, et je ne parle pas des nombreux incidents en Sibérie, en Indonésie ou au Pakistan. Mais cela ne m'empèche pas de voyager en avion au minimum 1 fois par mois et je n'ai jamais eu peur en avion.
Bonjour, je dois avoir la baraka, car j'ai eu d'autres péripéties pas tristes au cours de mes voyages aériens, souvent sur des avions a bout de souffle et des pilotes interdits de vols dans les pays civilisés.
Un système qui communique sous forme textuelle l'ensemble des conditions météo d'un aéroport précis, notamment la direction et la force du vent, le type de nuages et leur altitude, le temps au sol, la visiblité.
Dans le cas mentionné par Slash plus haut ( vol LH à Hamburg il y a 2 ans ), il me semble pourtant que la presse allemande a rapporté que le pilote et le co-pilote avait été sanctionné pour n'avoir justement pas suivi les "procedures habituelles" et "auraient trop anticipé" sur l'evolution des conditions météos ce jour là ...
Je parle au conditionnel car je ne me souviens pas avoir lu ou entendu le fin mot de l'histoire, et l'aéroport de Hamburg est très exposé au vent et les changements de météo de dernière minutes fréquents ( je pense que personnellement les 2 aéroports surlesquels j'ai le plus souvent eu des turbulences à l'atterissage et au decollage en Europe sont Malpensa et Hamburg )
Tyrolien
It's a beautifull day - don't let it get away -
J'ai un ami qui a pris l'A380 il y a 10 jours (samedi 13 mars je pense) de Paris New-York.
Arrivé au-dessus de l'aéroport, l'appareil a été bien secoué par des turbulences, il a touché par terre et puis remis les gaz pour aller atterrir à Boston. Raison évoquée: trop de vent (80 km/h).
Arrivé à Boston, on avertit les passagers que rien n'est prévu pour débarquer les passagers et qu'il va falloir faire preuve de patience. Et que de toute façon, il n'y a plus un hôtel de libre à Boston et qu'aucune liaison en car n'es possible pour l'instant vers NY (payant le lendemain bien entendu).
Là-dessus, attente de 3h et panne de clim en sus.
Merci par avance poru votre aide.
Un recours pour trois heures de retard et un déroutage pour cause de météo ??
100 euros et une barre chocolatée peut être ?
Incroyable de nos jours de lire ce genre de con****ies ... Tout est bon a recevoir de l'argent, râler etc... Dites à votre ami que la prochaine fois il aura qu'a rester chez lui, il sera sûr d'arriver à l'heure.
Voyager, Voyager toujours Voyager ...
Des étoiles dans les yeux et le ciel plein la tête ...
De nos jours les gens ne supportent plus la moindre contrariété, il faut toujours qu'il y est un responsable et des indemnités pour tout et n'importe quoi, c'est lassant....
C'est a mon TRES GRAND REGRET devenu un classique de ce forum ! en plus bien sur plus aucun retour d'infos ! les "tres mechants" qui vont casser la baraque en particulier
Bon voyage et surtout voyagez zen!
Michel France (85)
Merci à ceux qui m'ont donné des renseignements intelligents et constructifs.
Pour ceux qui trouvent que prendre l'avion, c'est un peu comme la roulette russe, tant mieux pour eux.
Si l'hôtesse a dit que les passagers devraient être contents d'être en vie, c'est que l'avion n'a pas du passer loin de la catastrophe. Et si certains trouvent ça normal, ce n'est pas mon cas.
Ensuite, s'il est habituel d'être dérouté notamment par des travaux sur piste connus, il me semble que la compagnie doit avoir des plans de secours en terme d'hôtelerie et de transport à destination, plutôt que de faire dormir les clients dans l'aéroport. Et le retard n'a pas été de 3h mais de près d'1/2 journée (nuit à l'aéroport + transfert en bus).
Certains d'entre vous doivent être des grands voyageurs ou des membres de compagnie, mais quand vous économisez pendant plusieurs années pour vous payer une semaine à NY et que vous risquez votre vie, ratez 1/2 journée de votre voyage et payez de votre poche le bus pour vous transférer, je pense qu'on peut se poser des questions.
Les plans pour l'hotelerie dans ce type de situation est malheureusement simple :
Premier arrivé premier servi ce qui ne laissait que peu de chances en raison de l'arrivée tardive de l'appareil (d'autres avions arrivant plus tot ayant déjà été dérouté sur Boston)
Si l'hôtesse a dit que les passagers devraient être contents d'être en vie, c'est que l'avion n'a pas du passer loin de la catastrophe. Et si certains trouvent ça normal, ce n'est pas mon cas.
Je doute qu'elle l'ait dit comme ça, mais si c'est le cas c'était effectivement maladroit.
Ensuite, s'il est habituel d'être dérouté notamment par des travaux sur piste connus, il me semble que la compagnie doit avoir des plans de secours en terme d'hôtelerie et de transport à destination, plutôt que de faire dormir les clients dans l'aéroport.
Plusieurs choses :
* Le trafic est déjà réduit pendant les travaux sur cette piste (notamment par JetBlue et Delta qui conservent leur programme de vol hiver jusqu'à la fin des travaux). Ça n'est qu'une piste d'indisponible sur les 4 hein, Orly a bien fonctionné deux étés avec une piste en travaux,
* Il n'est pas "habituel" d'être dérouté, de tels vents sont bien évidemment exceptionnels,
* Même si l'autre piste n'avait pas été en travaux, cela n'aurait rien changé concernant les conditions climatiques, et donc le nombre de vols déroutés ou annulés (à peine 5% des vols sont arrivés directement à JFK),
* Comme dit plus haut, le nombre important d'avion déroutés ce jour-là ne permettait pas de loger tout le monde. Premier arrivé, premier servi.
et que vous risquez votre vie
N'exagérons rien, personne n'a risqué sa vie ce jour-là
ratez 1/2 journée de votre voyage
Forcer le destin pour ne pas perdre 1/2 journée, ça aurait par contre été risquer sa vie bêtement
et payez de votre poche le bus pour vous transférer
Je pense exagéré de se plaindre d'avoir été dérouté justement par soucis de sécurité. L'escale a du essayer de faire au mieux avec ce flux inattendu de passagers, mais une fois les hôtels complets, ils ne devaient plus être en mesure de faire bien plus. Mais je crains que l'attitude de râler a ce propos, soit la même qui aurait pousser a hurler pour un atterrissage en pleine tempête, jurant qu'il aurait préféré un déroutement, et criant a l'irresponsabilité d'AF...
bref, passons.
par contre, je me demande s'il n'est pas de la responsabilité (légale ? contractuelle ?) d'acheminer le passager a destination, et donc de prendre en charge, a tout du moins rembourser le transfert en bus entre Boston et NYC.
Je ne comprends pas très bien le transfert en bus. Une fois le temps calmé, l'avion a du rejoindre New York pour prendre les passagers du vol retour. Il ne pouvait pas emmener les passagers du vol aller ?
par contre, je me demande s'il n'est pas de la responsabilité (légale ? contractuelle ?) d'acheminer le passager a destination, et donc de prendre en charge, a tout du moins rembourser le transfert en bus entre Boston et NYC.
Je pense aussi qu'il est de la responsabilité de la compagnie aérienne d'acheminer le passager jusqu'à la destination prévue. A un autre niveau, car les distances en jeu étaient bien plus faibles, j'ai été dérouté en fin d'année de LCY sur STN. Alors qu'AF n'a pas de pesonnel à STN, puisqu'elle ne dessert pas cet aéroport, la compagnie avait fait appel à ses prestataires pour nous accueillir à l'arrivée et nous conduire à un car qui avait été affrété pour nous ramener à LCY. Un peu de retard, mais une gestion sans heurt de l'incident.
ça me fait un peu penser au vol RYR Bournemouth/Lanzarote qui a été dérouté à Fuerteventura le mois dernier, même s'il semblerait qu'ils aient accepté de rembourser les frais
Évitez les 777 d'Air France et de certaines autres compagnies configurés en 3/4/3. http://voyageforum.com/v.f?post=3735660
Il y a certains billets payés par le patron. Pour tout le reste, il y a RYANAIR.
Alors déjà, il a pas touché, et c'était pas une atteirrssage raté.
l'avion était en approche très finale et il a remis les gaz tout de suite. et on était en pleine tempête. La descente pour arriver sur JFK avait été héroïque : cris dans l'avion lors des trous d'air, l'impression de passer 30 minutes dans une machine à laver, personnes malades (dont ma femme 😕, je savais pas que les petits sachets pouvaient servir à qqch dans un avion..), bouteilles d'oxygènes déployées après l'arrivée à Boston pour calmer certains passgers choqués (crises de spasmophilie...)...
après oui on a attendu 4h à Boston, mais c'est compréhensible vu le binz que ca a foutu (pour info JFK a été fermé qqs heures après tellement la tempête se renforcait).
Ton copain excédé ? N'importe quoi !! Je pense qu'il est pour le moinds compréhensible que nous n'étions pas les premiers à avoir été déroutés vers Boston, que c'était le premier 380 qu'ils voyaient, etc...
Moi j'ai trouvé les PNC d'Air France exceptionnels. Franchement, je leur tire leur chapeau.
Après, oui l'équipe au sol de AF a merdé (et encore on peut s'estimer heureux que Boston soit une escale Air France, car par exemple j'ai vu un 777 de Emirates détourné à Boston comme nous et là les passagers n'avaient personne pour les acceuillir !!).
J'ai du insister pour avoir une chambre d'hotel (me femme étant enceinte), avant qu'ils arrivent à dénicher une suite dans un hotel très sélect (le Lenox, pour ceux qqui connaissent, y'avait apparemment plus que ça de libre)!!
Aucun signe de vie de la part de AF le lendemain donc j'ai du réserver des billets de train pour NY le lendemain.
J'ai avancé tous les frais, j'ai envoyé une claim à AF a peine arrivé à NY, et j'ai déjà reçu chez moi le chèque de remboursement !!!
Voilà
Il n'y a pas de problème sans solution... et si il n'y a pas de solution, il n'y a pas de problème !
Comme dis précédemment, j'étais dans cet avion, mais en aucun cas j'ai l'impression d'avoir été au bord de la catastrophe.
Ok, je n'avais jamais été autant secoué auparavant, mais l'approche était bcp plus "clean" (en terme de turbulence, a part qqs rafales cisaillantes) que la traversée de la masse nuageuse où plus d'une fois mon estomac est resté scotché au plafond de la cabine...
Ensuite, s'il est habituel d'être dérouté notamment par des travaux sur piste connus, il me semble que la compagnie doit avoir des plans de secours en terme d'hôtelerie et de transport à destination, plutôt que de faire dormir les clients dans l'aéroport. Et le retard n'a pas été de 3h mais de près d'1/2 journée (nuit à l'aéroport + transfert en bus).
oui, mais quand les hotels sont pleins, on fait comment ? On en construit un nouveau en 3h ?...
Certains d'entre vous doivent être des grands voyageurs ou des membres de compagnie, mais quand vous économisez pendant plusieurs années pour vous payer une semaine à NY et que vous risquez votre vie, ratez 1/2 journée de votre voyage et payez de votre poche le bus pour vous transférer, je pense qu'on peut se poser des questions.
là par contre je te rejoins sur le "payer" de notre poche. j'ai trouvé assez désagréable de devoir avancer ma nuit d'hotel à Boston et les billets de train Boston-NY, sans aucune garantie d'être remboursé.
Mais comme je l'ai dis dans un autre message, 1 semaine après, AF m'a déjà remboursé rubis sur l'ongle...
Il n'y a pas de problème sans solution... et si il n'y a pas de solution, il n'y a pas de problème !
Je ne comprends pas très bien le transfert en bus. Une fois le temps calmé, l'avion a du rejoindre New York pour prendre les passagers du vol retour. Il ne pouvait pas emmener les passagers du vol aller ?
nope : le pilote a dépasse son quota d'heures de vol donc ne pouvait pas repartir le soir même
Et puis la tempête se renforcant, JFK a été fermé, donc...
Par contre j'avoue toujours attendre le coup de fil de AF me convoquant à l'aéroport pour repaartir à NY le lendemain matin...
Sinon, l'A380 est un bel appareil, super lourd au décollage mais pas bcp de sensations, pas très bruyant (surtout au pont sup où on n'entend vraiment rien), monter et descendre l'escalier c'est "rigolo" mais après quand on regarde un film à 33000 pieds, ca reste un avion comme les autres... J'ai été impresssionné par le freinage lors de notre atterrisage à Roissy au retour, sous des trombes d'eau.
Ah oui aussi, truc TB, c'est la caméra embarquée allumée à l'atterrissage (y compris pour lors de la remise des gaz à JFK à l'aller, que j'ai vraiment vue "en direct"), mais pas sûr que tous les passager apprécient de voir approcher un avion qui n'est pas parallèle à la piste...😮
Puis je etre Insolent ? Et demandé si ca doit etre quand meme IMPRESSIONNANT , d'avoir des turbulences comme ca avec l'A380 vu le Gigantisme de l'appareil ?
Puis je etre Insolent ? Et demandé si ca doit etre quand meme IMPRESSIONNANT , d'avoir des turbulences comme ca avec l'A380 vu le Gigantisme de l'appareil ?
Bah en fait, tout est relatif...
Ce qui m'a surtout impressionné c'est la manière dont l'avion était secoué par le tempête, ce qui, du fait de la taille de l'A380, indiquait clairement une tempête très impressionnante. Et les trous d'air très méchants, au point d'entendre des cris dans l'avion (vu la stridence de ces cris, toute la gente féminine de la cabine a du se lâcher en même temps...🤪)
Et entendre un PNC à Boston faire le bilan des bouteilles d'oxygène utilisées pour calmer les passagers, ca arrive pas tous les jours...
J'ai pas passé un très bon moment (personne ne peut apprécier ce genre de chose ; les PNC eux-mêmes nous ont dit qu'ils en mènent pas forcément large, même si bien sûr ils ne peuvent pas l'afficher...), mais je pense que la même tempête dans un A320 ca aurait été intenable...
Bref, A380 ou pas, c'est qqch que je ne souhaite à personne, mais quitte à choisir, autant se taper une tempête dans cet appareil, car a priori c'est tout de même le moins secoué...
Dernière chose : durant toute la descente, on s'interrogeait avec le PNC assis en face de moi quant à savoir si le pilote allait mettre la caméra embarquée sur l'empannage, et finalement apès être sorti des nuages, il l'a mise, et là c'est une vraie expérience impressionnante que l'on a nulle part ailleurs : voir "en direct" l'avion louvouyer à droite à gauche, arriver en "crabe" sur la piste, puis remettre les gaz qqs mètres avant le touchdown. Pas sûr que tout le monde ait apprécié dans l'avion...😊
Impressionnante cette vidéo , j'ai atterris à orly en date du 28 février 2010 en provenance de Pointe à pitre , ça devait ressembler à cela ; j'aurais été curieux de connaître la vitesse du vent à cet instant
Merci pour toutes ces informations qui me passionne en tant que novice
La pointe était de 30G53 à 10h ce jour-là (donc 55 km/h établis, 100 km/h en rafales), mais avec un vent au 240 donc quasi-pile dans l'axe de la piste 24.
Oh merci beaucoup , c'est en gros c condition la que j'ai eu lors de mon attérissage à 6h le matin , en tous cas cela à secouer dans tous les sens , impressionnant
Avec la différence (importante) que toi tu avais le vent de face alors que l'appareil que tu vois sur la video l'avait de 60° travers (d'où l'approche en crabe).
, j'ai atterris à orly en date du 28 février 2010 en provenance de Pointe à pitre
La pointe était de 30G53 à 10h ce jour-là (donc 55 km/h établis, 100 km/h en rafales)
Le 28, j'arrivais de CAY, ça a effectivement secoué. Perso, j'ai aimé 😎, mais il y eu des passagers choqués (dont une personne qui m'accompagné, et qui été terrorisée a l'idée de reprendre l'avion en correspondance). Quand on est ans ce cas là, il suffit de ne pas oublier, que le pilote est lui aussi assis dans le même avion, et qu'a priori, il veut aussi rentrer chez lui... (Y en a qui ont quand même qualifié le commandant de bord de fou...🤪)
Ça soufflait tellement qu'à ma correspondance pour BOD, impossible d'ouvrir les portes de soutes ou pour le ravitaillement donc pas de bagages ni de sucré salé (pas une perte). Mes bagages ont mis 4jours pour arriver (oui, AF se bornait à appeler sur mon numéro de portable, plutôt que d'essayer aussi le fixe ...oh, et devinez ou était mon chargeur ?), mais, on ne peut reprocher a personne de ne pas avoir voulu mettre en danger les personnes travaillant au sol dans ces conditions!!!!
tu as voulu mettre cette histoire (on dirait la tienne plutôt que celle de ton ami) vu la véhémence de tes propos suite à certaines réponses
si tu n'es pas content des avis il ne fallait pas t'épencher sur VF faut assumer ses écrits et hélas tu auras tous les avis qui te conviendront ou pas et tu espères qu'un autre voyage se passera bien . Là et bien ça devait être apparamment "chaud" on en sait plus avec le membre qui était à bord...et c'est rare heureusement.
il ya bien plus grave dans la vie qu'un retard d'avion et dis toi bien que ça aurait pu être dramatique au final
Si je me souviens bien c'était ton vol inaugural en A380 que tu avais réservé il y a quelques mois (tu en avais parlé ici).
Et bien pour un premier vol sur cet avion tu auras des souvenirs et une histoire à raconter... 😉
yep... 😛
Voilà enfin une bonne nouvelle sur cette discussion un peu tendue.
🙂 Félicitations 🙂
Tu vas pouvoir rajouter la rubrique "Voyager avec des enfants" à ta liste.
🙂 Félicitations 🙂
Euh, elle n'a quand même pas accouché à force d'être secouée, non ?
A moins que je n'ai pas tout compris sur l'usage des sacs en papier...😎
Bon, j'arrête, et merci à envallis pour ses contributions à ce fil 🙂
🙂 Félicitations 🙂
Oui enfin bon, on va attendre un peu avant le "voyager avec des enfants"...😉
Hi there,
I’m planning a winter trip across India. Departing in early December and returning to France in mid-April.
My main concern is finding an airline that offers this round-trip with the fewest hassles regarding cancellations or flight schedule changes. The unstable geopolitical situation in the Middle East isn’t making this search any easier—recent reviews online about airlines from Gulf states describe quite a few struggles over the past few months.
The direct Paris-Delhi round-trip flights offered by Air France or Air India are probably the safest options, but not the cheapest!
Given this uncertainty, I’m still holding off on finalizing my ticket purchase... Maybe some of you India lovers on VoyageForum have tips or experiences to share?
Thanks, and happy travels to all.
Hi everyone,
I’m heading to Madagascar in early October to cycle from Tana to Diego along the east coast.
I really want to visit the Masoala Peninsula and its primary forest. If anyone’s interested, I’m open to company.
Maybe see you soon!
Hi,
I’m thinking of heading to Malaysia soon.
I’ve seen some great prices and direct flights from Paris with Malaysia Airlines.
Is it a reliable airline?
Thanks for your feedback!
Back in February, I booked a flight with Air France-KLM from Lyon to San Diego with a layover in Amsterdam (flights operated by KLM). The flight is scheduled for late August.
My Lyon→Amsterdam flight was canceled by KLM in June, and a replacement flight the evening before was booked for me. So, I’ll end up spending the night at Amsterdam Airport to catch my flight to San Diego the next morning.
Since the cancellation happened more than 14 days before departure, I know I’m not entitled to financial compensation (EU Regulation 261/2004). But am I entitled to reimbursement for a hotel night in Amsterdam?
Hi there,
We had planned a trip to Sicily in August, and due to the volcanic eruption of Mount Etna, my flight was canceled. The airline is refunding the outbound flight, but none of the non-refundable expenses: accommodation booked through Booking, rental car, and the return flight aren’t covered. My SUPER Gold card doesn’t work in this specific case! :( If anyone has been in this situation, could you let me know if you were able to get any recourse and, if so, how?
Thanks in advance
I’ve been traveling regularly for over twenty years,
but this is the first time an airline has treated me as poorly as Air France.
Two trips, two problems. The latest:
Trip from Seoul to Rennes. Last leg from Paris CDG to Rennes with Air France.
I arrive in Paris and go straight to Air France to get my boarding pass to Rennes. They assure me my baggage is continuing to Rennes.
Arriving in Rennes, no baggage—same as five other people.
The Air France office is closed, and the airport staff tell me there’s rarely anyone there.
With the help of the airport staff, I file a claim online, and my baggage is almost immediately located. As a result, I’m told I’ll have it the next day.
Four days later, the baggage is still in the same place at CDG—nothing’s moving.
The problem is Air France has no customer service. What they call customer service is a department that takes an hour to answer and just repeats what’s on the online form. No coordination, no way to get things moving. I guess Air France would rather pay the compensation after 21 days than actually do something.
I’ve had lost baggage on other trips, but this is the first time I’ve seen such indifference and lack of professionalism.
Hi,
Air Cairo offers good prices on domestic flights and schedules that work for us, but is this airline reliable?
Thanks in advance for your feedback.
Hi,
I booked an Etihad ticket on their website for Dusseldorf-Abu Dhabi. In the first name field, I entered all my first names (something I never do and I regret it, but the site was confusing). Everything is spelled correctly, but the problem is that I just received my new passport and only my first two first names and the first letter of the third appear—there’s no trace of the last one.
I called Etihad, and of course, they tried to charge me $100 USD to remove that last first name. But I’m hesitant because usually, I only put my first first name and not the others, and I’ve never had an issue... So I’m wondering if having that extra first name, which isn’t on my passport, could get me denied at check-in.
Thanks for your feedback!
Hi everyone,
Next January, I’m heading to India.
My outbound flight is with Emirates from Paris to Dubai, then another Emirates flight from Dubai to Calcutta.
Could anyone tell me how the connection works? I’ve heard there’s a dedicated Emirates zone, but how does it actually work in practice—I’ve got a 2-hour layover.
Thanks so much!
Take care.
I’d like to fly to Malta from Lyon.
I’ve read a lot of negative reviews about KM MALTA, especially regarding baggage fees at the airport.
Of course, I don’t want to book through third parties (like SkyScanner, Opodo…).
AIR FRANCE offers tickets to MALTA in partnership, if I understood correctly.
On AIR FRANCE, the tickets include everything (checked baggage, cabin bag, small personal item, seat), whereas with KM MALTA, everything is extra and the final price is almost double!
In this case, is AIR FRANCE considered the same as sites like Opodo or others?
Given the price difference, I’m hesitant…
Have any of you booked with AIR FRANCE for this destination? How did it go?
Thanks,
HERVE
Hi everyone, I’ve unfortunately only just noticed that I booked two flight tickets, but I made a mistake on the second first name. Basically, my computer auto-filled and typed my first name twice, so both tickets are in my first name. Only the last names—mine and my friend’s—are correct.
TAP Portugal refuses to make the change because they consider it a change of passenger, even though it’s clearly a typo (plus, my last name isn’t common).
I’m leaving in 5 days, and buying a new ticket would cost 3 times the original price. Has anyone been in this situation before? I’d like to try negotiating at the airport, but it’s a gamble… Thanks in advance for any advice!
Since it came into force, Regulation 261/2004 of the European Parliament and Council, which defines air passenger rights, has faced fierce resistance from airlines, backed by IATA (the association representing almost all passenger airlines).
Beyond the airlines' often abusive—and even frequently bad-faith—resistance to passenger rights, IATA has been lobbying EU institutions for years, with the Council paying close attention for a long time.
As a result, the Council and the Commission have been proposing revisions to Regulation 261/2004 for years that are particularly unfavorable to passengers. The latest attempt nearly eliminated the right to compensation for delays of 3 hours or more upon arrival at the final destination.
However, since this is a regulation of both the European Parliament AND the Council, the two bodies had to agree.
But the European Parliament has always stood firm, consistently responding that passenger rights must be preserved.
After 11 years of struggle, it seems likely that we’re finally nearing the end of the match between the European Commission, the Council (the 27 heads of state or government), and the European Parliament.
Indeed, the Commission and the European Parliament have agreed on a text that will be debated again on Monday, July 6, 2026, with a vote scheduled for July 7, 2026. It’s very likely that this text, which would come into force in a year, will be adopted.
The main changes would be as follows:
- Families with children will no longer be forced to pay to sit together on planes;
- A flight will be considered canceled (not just delayed) if it departs more than one hour late;
- Right to compensation for arrival at the final destination if the delay exceeds 3 hours (no longer "3 hours OR more"). The arrival time will be when the plane, having reached its parking spot, engages its parking brakes (no longer when the aircraft door opens);
- Airlines can no longer refuse boarding or charge extra on the return flight for a passenger who didn’t take the outbound flight;
- If a flight is canceled, the airline must, at the same time as informing passengers of the event, offer the choice between a refund and re-routing, and inform them of their rights to assistance and, if applicable, compensation;
- The airline must, without undue delay, inform passengers of the reason;
- In the case of a connecting flight, if the connection is missed and the delay at the final destination entitles the passenger to compensation, the responsible airline will be liable. This is very different from the current situation, where, under the KLM ruling, any airline operating a segment of the flight is liable for compensation. This promises more disputes that the Court of Justice of the European Union will have to resolve if two separate airlines operating segments of a connecting flight are both responsible for the delay. See this case for an example: https://retardimportantavion.wordpress.com/2026/04/18/swiss-international-air-lines-la-mauvaise-foi/
Moreover, this case demonstrates in advance another potential dispute: It could be argued that it wasn’t a missed connection since the flight was canceled before the first leg even departed.
- Within 96 hours of a flight that could entitle passengers to compensation, the airline must contact them to inform them of their rights and explain the next steps.
- Passengers must claim their right to compensation within 9 months. This is very different from the current situation, as Regulation 261/2004 sets no time limit. Currently, national law applies—in France, the limit is 5 years. The airline must respond within 30 days. If the airline refuses compensation on the grounds of "extraordinary circumstances," it must specify which type of case it refers to from the list in the annex of the new regulation. If the case isn’t on the list, the airline must explain what the event was, why it qualifies as extraordinary circumstances with "clear, substantial, and concise" explanations, and why it’s directly linked to the reason given. It must also declare what "reasonable measures" were taken to mitigate the issue. This is, of course, a huge change in the regulation, with the clear goal of preventing airlines from declaring just anything as "extraordinary circumstances" to avoid compensation.
- If, within 3 hours of a last-minute canceled or delayed flight, the airline hasn’t offered re-routing under comparable transport conditions and as soon as possible—whether on one of its own flights or another airline’s—the passenger will have the right to arrange their own re-routing and demand a refund for the new ticket, up to 400% of the original ticket price. This is a significant improvement that would have likely prevented the case described here: https://retardimportantavion.wordpress.com/2024/01/12/reacheminement-catastrophique-droit-indemnisation-meme-circonstances-extraordinaires-2/
- If a flight is canceled due to "extraordinary circumstances," the airline will only be required to offer up to 3 nights in a hotel. This is a major change, as there’s currently no limit. Expect disputes if the extraordinary circumstances end while the passenger hasn’t been re-routed.
- The price of a flight, as first displayed, must obligatorily include a cabin bag. This doesn’t prevent the airline from offering a price reduction if the passenger waives the cabin bag. This will put an end to abnormal practices, such as (just one example) Condor charging extra for a cabin bag on long-haul flights like Frankfurt (Germany)–Puerto Plata (Dominican Republic)–Santo Domingo (Dominican Republic)–Frankfurt.
- Free correction of a passenger’s name if requested 48 hours before departure. Note: This can’t be used to replace one passenger with another—just to correct a typo, e.g., Dupont instead of Dpont.
- Airlines’ websites and apps must include information on how to file a claim.
It’s clear that, despite a few details, these changes are very positive for upholding passenger rights. It remains to be seen whether this text will be definitively adopted on July 7, 2026, as is very likely, and, more importantly, whether IATA will encourage airlines to loyally respect these new rules or persist in their old habits.
I’m planning a trip to Georgia this summer and I’ve been comparing some airlines. I’m not particularly set on flying with Pegasus (though it’s convenient with direct flights from Lyon to Tbilisi), but right off the bat, Pegasus states this:
As of January 1, 2026, all foreign nationals traveling to Georgia for tourism purposes will be required to present valid travel health insurance. Guests who fail to provide the relevant health insurance will not be accepted on our flights to Georgia.
Sincerely,
Pegasus Airlines
In other words, if you don’t show proof of travel health insurance, you’ll be denied boarding.
Personally, my credit card insurance has always been enough for me, and I’d rather not take out extra coverage...
Have any of you run into this issue before? If not, what do you think? Why is Pegasus asking for this proof? Other airlines don’t mention it at all.
I bought my flight ticket with my first (usual) first name, which appears first on my passport. However, I have two first names on my passport, and of course, it’s mentioned in the machine-readable zone at the bottom.
I booked with Turkish Airlines (through an online agency) for a trip to South Korea.
I wanted to know if it would be a problem that I only used my first first name on the ticket, while my passport has two. I had requested through the agency to add the second first name, but the airline refused because it doesn’t meet their general conditions. (They must have seen that the last name and first name were the same, and only the second first name was added.)
So, my ticket has my last name and first first name correctly spelled, and when I check in online, I’ll enter the passport details correctly.
I’ll have a layover in Istanbul on the flight.
Thanks in advance for your replies.
Have a great day.
Hi there,
I traveled in June 2025 with Nouvelair Destinations to Hammamet.
I had one checked bag and one carry-on sized 40x24x30, which I usually take on low-cost flights, and I didn’t have any issues. But I just read on a website that Nouvel Air only accepts carry-ons of 40x20x15. I’m flying back to Djerba in June—what do you think? Especially since that size is impossible to find??????? Thanks
Hi, it's my first time taking a plane and I chose EasyJet for a Geneva -> Barcelona flight.
I booked my ticket.
I received my booking reference by email, but I don’t see the actual ticket (barcode or QR code?).
Then I checked in to get the boarding pass with the flight details, QR code, etc. But does this boarding pass act as the ticket?
Because I’ve seen several times online that the flight ticket and the boarding pass aren’t the same thing.
We're leaving for Albania on June 18th. When I validated the flight tickets with Wizz Air on Booking, I only put my son's first name but forgot to include his other three first names on the ticket.
On the passport: SURNAME: Dupont, FIRST NAMES: toto titi tutu tata
On the flight ticket: SURNAME: Dupont, FIRST NAME: toto
I can't seem to reach anyone at Wizz Air to get an answer.
Booking and Wizz Air's chat say I need to modify it, but ChatGPT says it should be fine.
I wanted to know if he can fly like this or if I need to change his ticket?
(It costs 140 €, I know I shouldn't have made a mistake🙁)
Basically, all airlines have been blacklisted because they don’t meet European safety standards. They’re banned from flying in Europe but continue operating in Tanzania.
The main issue is that travel agencies’ civil liability no longer applies to blacklisted airlines.
So we can’t allow clients to fly with these carriers.
Of course, there’s huge pressure from European agencies, which are forced to disrupt their plans or even cancel trips because of this.
Personally, I’ve got a trip planned for February 2026 to the southern parks in Tanzania, so I’ll be keeping an eye on how this develops.
Do any of you have updates?
Thanks!
Right now, with the war raging in Iran and affecting all the neighboring countries of the Persian Gulf, many airports are completely closed to all traffic.
Several airlines like Qatar Airways, Emirates, and others have almost completely halted their operations.
Whether in the Middle East or Africa, many travelers are stranded—maybe for a long time... A heartfelt thought for them and the struggles this will cause.
Four months ago, I was in Kenya with a flight booked through Qatar Airways... I can’t even imagine how I’d react if I were stuck there now. ??
Wishing all these travelers courage, patience, and success in making it back home.
Hello, some (potentially) good news for Brazil lovers—GOL airline is launching a route to Europe from Rio, starting in September for Lisbon, then Paris at a later date that hasn’t been announced yet.
They’ll be using their new A330-900 neo.
No prices have been announced so far, but hopefully we’ll find direct flights from GIG at a more interesting fare than AF or Latam…
I’m really surprised because in TUI’s new tour packages, the airlines they’re using are of low quality. Before, they used to prioritize major airlines, but now it’s small airlines from small countries—companies with terrible ratings and borderline safety concerns. I even just noticed this note for a Tanzania trip: "We inform you that the domestic flight segment in Tanzania included in your trip is operated by an airline listed on the European Union’s list of air carriers subject to an operating ban within the European Union. This ban only applies to European Union airspace, meaning this airline is not permitted to take off, land, or fly over European airspace. However, this airline is authorized to operate in Tanzania."
This means they’re using airlines on the blacklist!! It’s pretty worrying for safety. What do you all think?
We’re planning a cruise to the UAE/QATAR/OMAN starting from DUBAI, with flights departing from Paris CDG.
Which airlines would you recommend for round-trip flights, with or without a layover?
We need assistance for check-in and boarding/disembarking (my husband is a mobility-impaired traveler who uses a cane and/or a walker).
We’ve done a cruise return from Dubai to Paris CDG before in 2016, with a layover in Istanbul, but we booked the transfer and return flight with COSTA.
For our current plan, it would be with Celestyal, which doesn’t offer round-trip flights from Paris to Dubai.
Should we book very far in advance, or is a few months before departure enough (4/6 months)?
We’re thinking of arriving the day before the ship departs, so we’d need to stay overnight in Dubai—either on the way there or for the return flight, depending on the flight schedules. Could you recommend a hotel not too far from the airport, and how to get to the port from the airport?
Thanks so much for your advice. Have a great Sunday! Mum49
Hi,
It's all in the title—this means nothing's getting through, so no more oil.
In Europe, kerosene reserves are still good, but by the end of April, flights will have to be reduced.
European airports fear running out of kerosene if the Strait of Hormuz isn’t reopened within three weeks
I’m reaching out to ask for your help with a bit of a problem:
I booked a flight to Berlin from Orly for April 15th—it’s coming up fast. But I just made an annoying discovery: my passport expired two weeks ago.
From what I understand, in principle, I can still travel within the Schengen Zone with an expired passport as long as it’s been less than five years. However, EasyJet’s website explicitly requires a valid ID (and just to add to the fun, my national ID card has been expired for a while now).
So, I’d love to know: how strict are EasyJet’s ID checks? Do they enforce validity rules strictly and refuse boarding if the ID isn’t valid? Or is it more of a luck-of-the-draw situation?
Basically, should I just write off this trip now, or should I still try my luck—maybe with a little tearful plea? Has anyone here had a similar experience? I can’t be the only one, right!
I booked a flight with RyanAir for next month, with the priority+ option and two cabin bags. So I can take a 10 kg bag with dimensions 55x40x20 in the cabin (plus another smaller one).
The problem is that the smallest suitcase I have (which is supposed to be designed specifically for cabin size standards, according to the manual) has the following dimensions: 55x37x21, so it's just 1 cm over (wheels included) on one of the measurements.
I wasn’t too worried at first, but I’ve read dozens of stories about people’s misadventures and the hassles they’ve had with RyanAir.
Since I don’t want my suitcase to end up in the hold (that would waste time picking it up when I’m already arriving late and need to get to the city center), nor do I want to pay an extra fee (apparently 50 €) for the outbound and return flights for just 1 centimeter—especially since I paid for the "priority+" option and I’m not exactly rolling in money—I’d love some advice.
Have any of you been in the same situation? I’ve read that with this airline, they check bags in templates (testing them in different positions) and are completely uncompromising. I tried contacting customer service, who, as luck would have it, "don’t handle this kind of request," and a rep I spoke to wasn’t much help.
I know it’s a low-cost airline, and I don’t expect luxury or even kindness, but come on—just 1 cm on a short flight with the + option... I’m a bit overwhelmed by everything I’ve read...
Just to clarify, since I’m going for 8 days, I can’t just take one bag for my stuff. I’ve done that for shorter trips before, and it was a hassle—I even had to buy an extra bag for the return trip... Luckily, the inspector was nice about it!
Thanks so much!
I’m a newbie when it comes to air travel :) Hope I posted this in the right section!
When I run searches on Skyscanner, I see that only Lufthansa has flights to Seoul with just one stop. Air France doesn’t show up, even though I thought the French airline served Seoul?
I can’t even log into the Air France website—it keeps glitching.
Hi there,
I’d like to return to Uzbekistan next April for 10 days with my husband to visit our son who lives there. We went last July and I bought the flight tickets (direct flight from Paris on Uzbekistan Airways) about 2 months in advance at very reasonable prices. I’ve been checking for late April for a few weeks now, and the tickets are much more expensive and keep rising. I can’t figure out if the prices are going up because it’s still a bit too early to buy and they’ll likely drop if the planes aren’t full, or if it’s because the period is actually in high demand. For reference, last year I bought my son’s ticket on May 30th for a departure on June 3rd—just 3 days later—at a very low price that didn’t budge at all.
Just in case, does anyone know the pricing trends for this airline and can advise me? Should I wait or not?
Thanks, and feel free to ask if you need any tips about the country!
My wife bought a flight ticket (Lucky Air) under her Thai maiden name and was issued a Chinese visa on her new Thai passport but with her French married name (due to administrative requirements). She was denied boarding by the airline in Bangkok for the flight to Kunming—resulting in the loss of our round-trip flight tickets, including mine since we were traveling together—despite presenting both passports at the airline counter at the same time.
Hi there.
I’m planning a trip to Chile, and the fares from the Colombian airline Avianca are really appealing.
Way cheaper than Air France, for example.
That said, the reviews I’ve seen online aren’t great.
What do you think of this airline?
Have any of you taken long-haul flights with Avianca?
Thanks in advance for your replies.
Eric